abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77330271
Voor het rechtstreeks verslag van de plechtigheden vanuit het voormalige concentratiekamp Auschwitz, wordt de documentaire Terug naar Tröbitz uitgezonden. Als er één nazivernietigingskamp symbool staat voor de gruwelijkheden van het naziregime in de jaren '40-'45, is het wel het voormalige concentratiekamp Auschwitz-Birkenau. In dit vernietigings- en concentratiekamp bij de Poolse stad Auschwitz kwamen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog zo'n 1,1 miljoen mensen om het leven. Daaronder zijn rond de 57.000 Nederlanders. Het grootste deel van de mensen werd direct na aankomst vergast. Op 27 januari 1945 werd het kamp door de troepen van het Rode leger bevrijd. Precies 65 jaar later, op 27 januari 2010, wordt deze bevrijding groots herdacht. In de studio in Hilversum ontvangt Joost Karhof een aantal gasten. Samen bekijken ze de uitzending en spreken over de plechtigheden rondom de herdenking.

Uitzendtijd:
13:25 - 17:25 uur - Nederland 1
  woensdag 27 januari 2010 @ 13:13:48 #2
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_77331362
Dank je, ik had het nog niet opgemerkt maar ga zeker kijken.
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  woensdag 27 januari 2010 @ 13:19:02 #3
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_77331579
Eva Jinek had het net in het journaal over het Duitse vernietigingskamp. Het was van de Duitse bezetter ja, maar toch wel echt een Pools vernietigingskamp!
Ik denk dat Auschwitz absoluut symbool staat voor de holocaust, waarschijnlijk door het aantal omgebrachte mensen. Procentueel gezien was het echter niet het meest vernietigende kamp. Als je bij aankomst met de trein 'Sobibor' op het perron zag staan, was je veel meer de lul.
Als kunst volmaakt is, is de wereld overbodig.
Wees wie je bent, maar accepteer ook anderen!
  PR/Manusje van alles woensdag 27 januari 2010 @ 13:24:23 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_77331771
Op 27 januari is het 65 jaar geleden dat concentratiekamp Auschwitz bevrijd werd. Soldaten van het Rode Leger troffen er die dag enorme hoeveelheden kleding, vrouwenhaar, schoenen, brillen, kinderwagens, koffers en andere eigendommen aan, die ooit hadden toebehoord aan de mannen, vrouwen en kinderen, voornamelijk van Joodse komaf, die omgebracht waren in de gaskamers. Maar verder wees niks er nog op dat op deze locatie bijna drie jaar lang een fabrieksmatige massamoord had plaatsgevonden. Het sneeuwde en er heerste een merkwaardige rust. Van de gaskamers en crematoria restten nog slechts hopen puin. Eén van de gebouwen was op 7 oktober 1944 opgeblazen door in opstand gekomen Joodse gevangenen. De rest was door de kampleiding vernietigd om de sporen van massamoord uit te wissen.

Aangetroffen werden nog 7.650 gevangenen, de meesten meer dood dan levend. Onder hen bevonden zich veel kinderen die onderworpen waren geweest aan de gruwelijke experimenten van SS-arts Jozef Mengele. Hij stelde zijn proefpersonen onder meer bloot aan elektrocutie, injecteerde hen met bacteriën en voerde operaties uit zonder verdoving. Tweelingen zoals de meisjes Eva en Miriam Mozes Kor waren zijn favoriete slachtoffers. De tweelingzusjes overleefden het en vlogen op 27 januari hun Sovjet-bevrijders in de armen: “ze omhelsden ons en gaven ons koekjes en chocolade”, zo herinnert Eva zich. “[…] Omdat we zo alleen waren, betekende een omhelzing meer voor ons dan men zich kan voorstellen, omdat die uitdrukking gaf aan de menselijke waardigheid, waar we zo naar hongerden.”

Tien dagen eerder, op 17 januari, waren de bewakers begonnen met de ontruiming van het kamp; circa 58.000 gevangenen werden, veelal zonder goed schoeisel en in de bittere kou, te voet naar kampen in het westen gestuurd. Voorkomen moest worden dat ze als getuigen van de massamoord in handen van de Sovjets vielen. Deze zogenoemde Dodenmars liet een spoor achter van lijken van gevangenen die geëxecuteerd waren door hun bewakers, omdat ze door uitputting het tempo niet meer konden bijhouden. “Er stond een harde ijzig koude wind. Maar wij marcheerden zonder morren”, zo schrijft de Joods-Hongaarse gevangene Elie Wiesel, die Auschwitz en de Dodenmars overleefde. “Zo nu en dan klonk er een schot in de duisternis. […] Zodra één van ons een seconde stil bleef staan, werd met een doffe knal een vuile hond neergehaald.” De in het kamp achtergelaten gevangenen waren te zwak geweest om deel te nemen aan de mars. Omdat er geen tijd meer was om hen te vermoorden waren ze zonder eten en drinken achtergelaten. Velen van hen overleden alsnog, vlak voor of na de bevrijding.

De geschiedenis van het kamp begon ongeveer 5 jaar eerder. In het voorjaar van 1940 werd in opdracht van SS-leider Heinrich Himmler in het Poolse stadje Oświęcim een voormalige legerkazerne omgebouwd tot concentratiekamp. De eerste gevangenen waren voornamelijk Poolse politieke gevangenen, die het omliggende moerasland moesten ontginnen, zodat de omgeving van Auschwitz gekoloniseerd kon worden door Duitse boeren. De geschiedenis nam een andere wending toen in 1941 besloten werd tot de bouw van een tweede onderdeel van het kamp in het plaatsje Birkenau, op drie kilometer afstand van het oorspronkelijke kamp. Auschwitz-Birkenau werd het grootste vernietigingskamp van de nazi’s, waar in totaal naar schatting meer dan een miljoen Joden en zigeuners in gaskamers systematisch vermoord werden met het pesticide Zyklon-B. De SS’ers voerden deze opdracht plichtgetrouw uit. “Wij SS’ers werden niet geacht om over zaken na te denken; dat kwam niet eens in ons op”, zo verklaarde kampcommandant Rudolf Höss na de oorlog in krijgsgevangenschap. “Wij vonden het vanzelfsprekend dat de Joden overal de schuld van waren.”

Een derde afdeling van het kamp werd in 1942 opgericht in het nabijgelegen Monowitz, waar het Duitse chemieconcern IG Farben een fabriekcomplex bouwde voor de productie van synthetisch rubber. Bij de bouw van de fabriek stierven circa 35.000 dwangarbeiders, waaronder veel Joden. Eén van de dwangarbeiders in Auschwitz-Monowitz was de Joods-Italiaanse schrijver Primo Levi. 24 januari 1945 lag hij uitgeput en verzwakt in een bed in een barak te wachten op de naderende bevrijding, terwijl vele lotgenoten van hem bezweken door ziekte en zwakte. “De berg lijken tegenover ons raam was nu over de randen van de kuil heen gezakt”, zo schrijft hij. “Ondanks de aardappelen waren we allemaal uiterst zwak; niemand in het kamp werd beter, velen kregen longontsteking en diarree; wie zich niet hadden kunnen roeren of de energie daarvoor niet hadden opgebracht, lagen wezenloos in bed, stijf van de kou en niemand merkte het als ze stierven.” Primo Levi was één van de weinige gevangenen die nog in leven was toen het Rode Leger het kamp op 27 januari bevrijdden en hij overleefde de oorlog.

Hoeveel doden er vielen in de drie Auschwitz-kampen, plus het stelsel van kleinere nevenkampen in de omgeving, is niet meer exact te bepalen. Geschat wordt dat er meer dan 1 miljoen Joden omgebracht werden. Vanuit Nederland werden ruim 68.000 Joden gedeporteerd naar Auschwitz-Birkenau, waar het merendeel vermoord werd. Naast Joden werden ook circa 150.000 Polen, 23.000 Roma en Sinti, 15.000 Sovjet-krijgsgevangenen en tienduizenden politieke gevangenen van andere nationaliteiten naar het kamp gedeporteerd, waar velen omkwamen door vergassing, dwangarbeid, ziekte, individuele executie of medische experimenten. Na de oorlog werd kampcommandant Rudolf Höss door een Pools tribunaal ter dood veroordeeld en op 16 april 1947 in zijn eigen kamp opgehangen. Tijdens twee grote processen in Krakau en Frankfurt am Main, respectievelijk in 1947 en van 1963 tot 1965, werden tientallen andere leden van de kampstaf veroordeeld. Het merendeel van de circa 7.000 kampbewakers ontsnapte echter aan berechting en leefde na de oorlog in vrijheid.

Het voormalige kamp wordt tegenwoordig jaarlijks door ongeveer 1 miljoen mensen bezocht. De plek is uitgegroeid tot symbool van de Holocaust en andere genociden. 27 januari, de bevrijdingsdag van het kamp, is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Holocaust Memorial Day. Op die dag worden de slachtoffers herdacht van de Holocaust en ander genociden, zoals die van Cambodja, Rwanda, Srebrenica en Darfur. Op de eerste zondag na 27 januari vindt in Nederland jaarlijks de Auschwitzherdenking plaats bij het Auschwitzmonument (het Spiegelmonument van Jan Wolkers) in het Wertheimpark in Amsterdam. Dit jaar is dat op 31 januari om 11:30 uur. Iedereen is welkom de herdenking bij te wonen.

Bezoek http://www.go2war2.nl/ voor meer informatie over Auschwitz, de Holocaust en de Tweede Wereldoorlog. Deze website is een project van STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee).

[ Bericht 0% gewijzigd door Surveillance-Fiets op 27-01-2010 13:31:46 ]
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_77331875
Damn. Echt indrukwekkend..
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  woensdag 27 januari 2010 @ 13:28:35 #6
154407 Rucky
pi_77331937
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 13:19 schreef Qebbel het volgende:
Eva Jinek had het net in het journaal over het Duitse vernietigingskamp. Het was van de Duitse bezetter ja, maar toch wel echt een Pools vernietigingskamp!
Ik denk dat Auschwitz absoluut symbool staat voor de holocaust, waarschijnlijk door het aantal omgebrachte mensen. Procentueel gezien was het echter niet het meest vernietigende kamp. Als je bij aankomst met de trein 'Sobibor' op het perron zag staan, was je veel meer de lul.
Het was een Poolse gevangeniskamp de Duitsers hebben er een concentratiekamp van gemaakt. Maar Auswich was niet alleen een vernietigingskamp (zoals Sobibor) maar ook een gevangenkamp en een arbeiderskamp.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rucky op 27-01-2010 13:36:21 ]
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  woensdag 27 januari 2010 @ 13:34:53 #7
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_77332222
Ok, ik vind jouw op mooier, maar hij's wel dubbel!

NOS 65 jaar Bevrijding Auschwitz
  woensdag 27 januari 2010 @ 14:01:47 #8
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_77333373
Best bijzonder eigenlijk dat dat hele gezin het gewoon overleeft heeft. Ik bedoel zowel vader, moeder, als de twee zoons zijn teruggekomen uit de kampen. Dat hoor je niet vaak!
  PR en moderator woensdag 27 januari 2010 @ 14:54:29 #9
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_77335572
Jezus Fiets, erg indrukwekkend deze post!
Zeker een aantal dingen gelezen die ik nog niet wist!
Mijn vriend is echt een tough-guy en is afgelopen herfst samen met zijn vader (ook al zo'n tough-guy) een paar dagen in Krakau geweest, waar hij ook Auswitz-Birkenau bezocht. Beiden kwamen liepen toch niet met droge ogen en stoere praatjes het kamp uit...
Fuck the EBU.
pi_77335878
Ik zou graag hier nog eens naar toe willen. Niet om te leren maar uit respect voor mijn familie, en andere families natuurlijk, die hier op de meest afschuwelijke wijze zijn afgeslacht.
  PR en moderator woensdag 27 januari 2010 @ 15:01:20 #11
288245 crew  Moira
pi_77335890
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 14:01 schreef Qebbel het volgende:
Best bijzonder eigenlijk dat dat hele gezin het gewoon overleeft heeft. Ik bedoel zowel vader, moeder, als de twee zoons zijn teruggekomen uit de kampen. Dat hoor je niet vaak!
Volgens mij behoor je dan tot het gelukkigste gezin ter wereld..
Fuck the EBU.
  PR en moderator woensdag 27 januari 2010 @ 15:04:14 #12
288245 crew  Moira
pi_77336001
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:00 schreef DeParo het volgende:
Ik zou graag hier nog eens naar toe willen. Niet om te leren maar uit respect voor mijn familie, en andere families natuurlijk, die hier op de meest afschuwelijke wijze zijn afgeslacht.
Auswitz zelf schijnt erg 'tegen te vallen'. Als je daar binnenloopt lijkt het net een klein 'gezellig' dorpje. Birkenau is het meest indrukwekkend, daar zie je ook nog de meeste sporen van wat daar allemaal is gebeurd.
Ik wil er eigenlijk ook nog eens heen, maar na de verhalen van mijn vriend en zijn vader en welke gevoelens zij daar kregen begin ik toch te twijfelen. Ik ben zelf al een vrij emotioneel persoon, en zij dus helemaal niet, maar beiden voelden zich echt ontzettend kut toen ze daar wegliepen..
Fuck the EBU.
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:04:45 #13
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_77336014
Het staat ook op mijn lijst. Wil eigenlijk graag een keer mee met het Auschwitz commite. Ben zelfs nog nooit in Westerbork geweest. Wil ik ook nog eens heen.
  PR en moderator woensdag 27 januari 2010 @ 15:05:31 #14
288245 crew  Moira
pi_77336047
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:04 schreef Qebbel het volgende:
Het staat ook op mijn lijst. Wil eigenlijk graag een keer mee met het Auschwitz commite. Ben zelfs nog nooit in Westerbork geweest. Wil ik ook nog eens heen.
Ja, dat is ook iets dichter bij huis.
Een ritje naar Polen is nou ook niet bepaald goedkoop
Fuck the EBU.
pi_77336132
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:04 schreef Moira. het volgende:

[..]

Auswitz zelf schijnt erg 'tegen te vallen'. Als je daar binnenloopt lijkt het net een klein 'gezellig' dorpje. Birkenau is het meest indrukwekkend, daar zie je ook nog de meeste sporen van wat daar allemaal is gebeurd.
Ik wil er eigenlijk ook nog eens heen, maar na de verhalen van mijn vriend en zijn vader en welke gevoelens zij daar kregen begin ik toch te twijfelen. Ik ben zelf al een vrij emotioneel persoon, en zij dus helemaal niet, maar beiden voelden zich echt ontzettend kut toen ze daar wegliepen..
Misschien moet je juist daarom gaan, kijk van te voren de film The Pianist bijvoorbeeld, krijg je een duidelijk gevoel van hoe het daadwerkelijk daar aan toe gegaan moet zijn. Dit kamp mag nooit gesloopt worden.
pi_77336172
Mijn Joodse grootvader is gevlucht naar Spanje en zo naar Engeland waar hij het leger in ging en vanaf D-Day heeft meegevochten. Mijn Joodse grootmoeder is via Frankrijk naar neutraal Zwitserland gevlucht. Heel hun familie is omgekomen en volgens mij is niemand daaruit gekomen. Mijn opa had een zus en mijn opa een broertje die de oorlog wel hebben overleefd.
  PR en moderator woensdag 27 januari 2010 @ 15:10:41 #17
288245 crew  Moira
pi_77336276
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:07 schreef DeParo het volgende:

[..]

Misschien moet je juist daarom gaan, kijk van te voren de film The Pianist bijvoorbeeld, krijg je een duidelijk gevoel van hoe het daadwerkelijk daar aan toe gegaan moet zijn. Dit kamp mag nooit gesloopt worden.
Het is erg jammer dat de Duitsers dat al voor een groot deel voor de bevrijding hebben gedaan.
Later zijn sommige delen weer opgebouwd, afgebroken en vervolgens door dat monumenten-commité ofzo weer opnieuw (foutief) opgebouwd. Er zijn nu een aantal dingen te zien (in bijv. de gaskamers) die helemaal niet zo waren toen die gaskamer in gebruik was tijdens WO2.
Ik weet niet precies hoe alles in elkaar steekt, en waarom. Maar voor het grootste deel is alles nog wel in de originele staat, lijkt me.
Fuck the EBU.
  PR en moderator woensdag 27 januari 2010 @ 15:14:16 #18
288245 crew  Moira
pi_77336408
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:08 schreef DeParo het volgende:
Mijn Joodse grootvader is gevlucht naar Spanje en zo naar Engeland waar hij het leger in ging en vanaf D-Day heeft meegevochten. Mijn Joodse grootmoeder is via Frankrijk naar neutraal Zwitserland gevlucht. Heel hun familie is omgekomen en volgens mij is niemand daaruit gekomen. Mijn opa had een zus en mijn opa een broertje die de oorlog wel hebben overleefd.
Jeetje wat erg!
Maar je grootvader (opa) heeft het dus zélf ook overleefd, lijkt me?
Anders had jij er ook niet kunnen zijn

Mijn overgrootvader (opa van mijn moeder) zat in het verzet. Hij was zelf gewoon Nederlands en christelijk, maar werd op een gegeven moment opgepakt door de Duitsers en afgevoerd naar een concentratiekamp.
Mijn overgrootmoeder (oma van mijn moeder) was het zat, en is op een gegeven moment gewoon weggegaan. Weken was ze weg, en daarna kwam ze terug met haar man (opa van mijn moeder dus)
Tot haar dood heeft ze niemand verteld hoe ze dat gedaan heeft, en nu weten we dat dus ook nog steeds niet..

[ Bericht 0% gewijzigd door Moira op 27-01-2010 15:22:08 ]
Fuck the EBU.
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:14:59 #19
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_77336439
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:04 schreef Moira. het volgende:

[..]

Ik ben niet in Auschwitz of Birkenau zelf geweest maar wel in andere concentratie kampen en het is allemaal gek en vreemd als je daar rond loopt en je bedenkt wat daar 65 jaar geleden heeft afgespeeld. Toch zijn er op de paar kogelgaten en houten bedjes na niet echt hele confronterende dingen in de kampen waar ik ben geweest. De echt confronterende dingen waren de foto's en verhalen die in het museum hingen wat bij het kamp staat. Als je die foto's bekijkt of je leest verhalen van mensen die er gezeten hebben.. daar krijg je wel een heel gek gevoel bij..
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_77336525
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:14 schreef Moira. het volgende:

[..]

Jeetje wat erg!
Maar je grootvader (opa) heeft het dus zélf ook overleefd, lijkt me?
Anders had jij er ook niet kunnen zijn

Mijn overgrootvader (opa van mijn moeder) zat in het verzet. Hij was zelf gewoon Nederlands en christelijk, maar werd op een gegeven moment opgepakt door de Duitsers en afgevoerd naar een concentratiekamp.
Mijn overgrootgrootmoeder (oma van mijn moeder) was het zat, en is op een gegeven moment gewoon weggegaan. Weken was ze weg, en daarna kwam ze terug met haar man (opa van mijn moeder dus)
Tot haar dood heeft ze niemand verteld hoe ze dat gedaan heeft, en nu weten we dat dus ook nog steeds niet..
Ja mijn opa heeft de oorlog inderdaad overleefd.
Wat toevallig met jouw overovergrootmoeder, mijn oma, die is namelijk in Frankrijk opgepakt.
Daar is ze met behulp van een of andere advocaat weer vrijgekomen maar de omstandigheden zijn nooit duidelijk geworden. Tenminste daar is nooit echt over gesproken en nooit is moeite gedaan om deze man volgens mij tenminste terug te vinden, ze is helaas overleden sinds oktober 2 jaar geleden, dus dat zal waarschijnlijk ook niet helderder worden.

Mijn andere grootouders zaten in Eindhoven. Mijn grootvader moest dwangarbeider worden maar eenmaal in Duitsland, hij was daar ipv z'n jongere broertje die hij wilde beschermen, is hij meteen gevlucht en heeft de rest van de oorlog bij een boerenfamilie zitten wachten op het einde van de oorlog en daar andere mensen volgens mij geholpen, grootmoeder in eindhoven eveneens, veel bombardementen meegemaakt.
pi_77336643
Het idee dat tussen al die hekken waar jij loopt, op dat ene terrein, soms zelfs meer dan een miljoen mensen in korte tijd zijn omgebracht. Dat als je daar liep er maar een toekomst leek te zijn namelijk de dood.
  PR en moderator woensdag 27 januari 2010 @ 15:20:44 #22
288245 crew  Moira
pi_77336653
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:14 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Ik ben niet in Auschwitz of Birkenau zelf geweest maar wel in andere concentratie kampen en het is allemaal gek en vreemd als je daar rond loopt en je bedenkt wat daar 65 jaar geleden heeft afgespeeld. Toch zijn er op de paar kogelgaten en houten bedjes na niet echt hele confronterende dingen in de kampen waar ik ben geweest. De echt confronterende dingen waren de foto's en verhalen die in het museum hingen wat bij het kamp staat. Als je die foto's bekijkt of je leest verhalen van mensen die er gezeten hebben.. daar krijg je wel een heel gek gevoel bij..
Ja, lijkt mij ook.
Ook de bergen haar, schoenen, brillen, foto's en andere persoonlijke bezittingen lijken mij erg indrukwekkend om te zien. Het idee alleen al dat dat van iemand is geweest die daar op een brute wijze is vermoord...
Ik ga eind mei met school naar Berlijn, en dan gaan we ook een concentratiekamp bezoeken. Dat zal het eerste concentratiekamp worden waar ik ooit in mijn leven heen ben geweest, en ik ben erg benieuwd hoe ik dat op zal vatten.

Ik heb overigens ooit ergens gelezen dat een opa van iemand gehandicapt was, en daarom afgevoerd werd naar een concentratiekamp (of dat Auswitz-Birkenau was weet ik niet meer).
Daar werd een foto gemaakt van hem op de arm van een Duitse SS'er, met het onderschrift "Untermensch - Übermensch" (de SS'er dus de 'übermensch' en die gehandicapte man de 'untermensch').
Die foto hing tijden in het concentratiekamp (als monument dus zegmaar) met daarnaast een foto van de gehandicapte man na zijn dood, zijn naakte, gemutileerde en deels-verbrandde lijk dus.
Die kleinzoon van de gehandicapte man kwam die 2 foto's dus tegen in dat concentratiekamp, en hij herkende die man gelijk als zijn opa. Hij is toen naar de managers gestapt en heeft gelijk gevraagd om die foto's te verwijderen, simpelweg omdat hij dat zelf niet wilde zien, en omdat hij niet wilde dat andere mensen zijn opa zo zagen. Dat vond ik ook best erg om te lezen...
Fuck the EBU.
  PR en moderator woensdag 27 januari 2010 @ 15:24:24 #23
288245 crew  Moira
pi_77336815
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:17 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ja mijn opa heeft de oorlog inderdaad overleefd.
Wat toevallig met jouw overovergrootmoeder, mijn oma, die is namelijk in Frankrijk opgepakt.
Daar is ze met behulp van een of andere advocaat weer vrijgekomen maar de omstandigheden zijn nooit duidelijk geworden. Tenminste daar is nooit echt over gesproken en nooit is moeite gedaan om deze man volgens mij tenminste terug te vinden, ze is helaas overleden sinds oktober 2 jaar geleden, dus dat zal waarschijnlijk ook niet helderder worden.

Mijn andere grootouders zaten in Eindhoven. Mijn grootvader moest dwangarbeider worden maar eenmaal in Duitsland, hij was daar ipv z'n jongere broertje die hij wilde beschermen, is hij meteen gevlucht en heeft de rest van de oorlog bij een boerenfamilie zitten wachten op het einde van de oorlog en daar andere mensen volgens mij geholpen, grootmoeder in eindhoven eveneens, veel bombardementen meegemaakt.
Heftig eigenlijk he?
Ondanks dat je die dingen zelf niet hebt meegemaakt, zijn ze soms toch verdomd dichtbij. Omdat er naaste familie is die die dingen wél hebben meegemaakt.

Ik denk dat er ook wel enkele SS'ers waren die af en toe een oogje dichtknepen voor mensen waar ze medelijden mee hadden. Niet iedere SS'er was slecht en wilde ook daadwerkelijk doen wat hij moest doen.
Die Oscar Schindler heeft dus ook echt bestaan, en dat is daar een goed voorbeeld van.
Een Duitser die tóch grotendeels zijn bevelen opvolgde, en het leven zo goed mogelijk wilde maken voor de gevangenen en dwangarbeiders.
Fuck the EBU.
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:24:27 #24
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_77336822
Het idee dat je gewoon in een menselijke moordmachine loopt. Iets heel heel zieks, waarvan de bedoelingen waren een volk gewoon uit te roeien, om het andere op te schonen, 't idee alleen al maakt me misselijk.
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:36:47 #25
154407 Rucky
pi_77337282
Mijn grootouders hadden een Duitse buurvrouw. En als de Duitsers langs kwamen waren ze van harte welkom. Toen de bevrijding een feit was mocht de buurvrouw mee om even kaal geschoren te worden als mofffenhoer. Achter haar liepen 6 joodse onderduikers die zij in huis had verborgen.
Van dat kaal scheren werd heel snel van afgezien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')