QFT.quote:Op maandag 22 februari 2010 15:52 schreef Ribbenburg het volgende:
Een ode aan de dood.![]()
Het leven op aarde verschijnt in een ander licht en het wordt draaglijker door het overwinnen van doodsangst. Het is geen ode aan de dood, want de dood wordt door Jezus' opstanding juist overwonnen.
Verder diskwalificeer je jezelf als serieus gesprekspartner door steeds te spreken van relinuts.
Het leven op aarde verschijnt in een ander licht? Wat kan ik met zo'n zin? Wie diskwalificeert zich nu als serieus gesprekspartner?quote:Op maandag 22 februari 2010 15:52 schreef Ribbenburg het volgende:
Een ode aan de dood.![]()
Het leven op aarde verschijnt in een ander licht en het wordt draaglijker door het overwinnen van doodsangst. Het is geen ode aan de dood, want de dood wordt door Jezus' opstanding juist overwonnen.
Verder diskwalificeer je jezelf als serieus gesprekspartner door steeds te spreken van relinuts.
De dood zelf niet, maar wel de angst er voor.quote:Op maandag 22 februari 2010 16:10 schreef Im.Kant. het volgende:
De dood is niet te overwinnen, en al helemaal niet door te geloven in een sprookje. Je denkt het overwonnen te hebben, maar je hebt het niet. En dat is het probleem.
Mensen hebben een natuurlijke angst voor de dood nodig. Zonder deze is er iets mis met je. De angst is weg door te geloven dat de dood er niet meer toe doet, of "niet zo erg is".quote:Op maandag 22 februari 2010 16:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De dood zelf niet, maar wel de angst er voor.
En wat is daar precies mis mee?quote:Op maandag 22 februari 2010 16:15 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Mensen hebben een natuurlijke angst voor de dood nodig. Zonder deze is er iets mis met je. De angst is weg door te geloven dat de dood er niet meer toe doet, of "niet zo erg is".
Dat heb je zelf al eerder min of meer uitgelegd?quote:Hoe kan de angst voor de dood weg zijn, als de dood nog steeds "vervelend" is(lees - iets om te vrezen)?
ik begrijp dat ook niet....quote:Op dinsdag 26 januari 2010 00:17 schreef ebke het volgende:
Nou heb ik toch s een vraagje voor alle gelovigen.![]()
De hemel is het paradijs voor de mens, een plek waar je niet zal lijden, en je verlost word van deze kwade wereld. Je verlangt er dus naar, om daar naartoe te kunnen gaan.
Waarom zijn dan toch bijna alle gelovigen bang om te sterven. En blijven ze liever hier op aarde?![]()
Je zou toch juist harstikke blij moeten zijn als je bijna dood gaat?
Dat zou kunnen. En verder angst voor het onbekende.quote:Op maandag 22 februari 2010 18:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Omdat ze het toch niet helemaal zeker weten.
Als de hemel het ultieme geluk is, dan zal je toch geen gemis voelen als je daar eenmaal bent?quote:Op maandag 22 februari 2010 18:11 schreef Triggershot het volgende:
Ook misschien omdat je je familieleden en vrienden niet wil missen?
Niet in de hemel inderdaad.quote:Op maandag 22 februari 2010 18:17 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als de hemel het ultieme geluk is, dan zal je toch geen gemis voelen als je daar eenmaal bent?
Het is overgeleverd dat de schoonvader van Mohammed heeft gezegd dat als zijn naasten in de hel zouden belanden dat het paradijs voor hem erger dan de hel zou zijn.quote:Op maandag 22 februari 2010 18:17 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als de hemel het ultieme geluk is, dan zal je toch geen gemis voelen als je daar eenmaal bent?
Dit heb je ook bij Jehovas, Mormonen, Joden, Scientology etc.quote:Op maandag 22 februari 2010 18:22 schreef Ribbenburg het volgende:
Vandaar die behoefte van moslims om hun familieleden zo op het 'rechte pad' te houden. Een mooi recept voor dwingelandij.
Een stoffelijk organisme heeft een angst voor de dood nodig, als drijfveer om te proberen te blijven leven. Overigens is die drijfveer overbodig als het organisme zich voortgeplant heeft en veel organismen sterven dan ook kort na een geslaagde voortplanting en opvoeding.quote:Op maandag 22 februari 2010 16:15 schreef Im.Kant. het volgende:
[..]
Mensen hebben een natuurlijke angst voor de dood nodig. Zonder deze is er iets mis met je. De angst is weg door te geloven dat de dood er niet meer toe doet, of "niet zo erg is".
Hoe kan de angst voor de dood weg zijn, als de dood nog steeds "vervelend" is(lees - iets om te vrezen)?
Best logisch toch? Ik zal er ook alles aan willen doen om te voorkomen dat de mensen die ik liefheb in de hel belanden, mocht ik daar heilig in geloven.quote:Op maandag 22 februari 2010 18:22 schreef Ribbenburg het volgende:
Vandaar die behoefte van moslims om hun familieleden zo op het 'rechte pad' te houden. Een mooi recept voor dwingelandij.
Dat kan inderdaad niet. Hoewel er gezegd moet worden dat ieder wel een andere interpretatie van de hemel heeft. Voor de een is het een wazige staat van immateriële gelukzaligheid, voor de ander is het bijna letterlijk het paradijs waar men verenigd wordt met familie e.d.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 01:14 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Best logisch toch? Ik zal er ook alles aan willen doen om te voorkomen dat de mensen die ik liefheb in de hel belanden, mocht ik daar heilig in geloven.
Maar inderdaad, hoe kan iemand in de hemel zich gelukkig voelen als je weet dat andere ongelovige vrienden of familieleden zullen branden in de hel. Dan kan je toch nooit optimaal gelukkig zijn, wat wel wordt gezegd van de hemel die het paradijs voorstelt?
Dat is ook de reden dat Boeddha terugkwam op aarde.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 01:14 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Best logisch toch? Ik zal er ook alles aan willen doen om te voorkomen dat de mensen die ik liefheb in de hel belanden, mocht ik daar heilig in geloven.
Maar inderdaad, hoe kan iemand in de hemel zich gelukkig voelen als je weet dat andere ongelovige vrienden of familieleden zullen branden in de hel. Dan kan je toch nooit optimaal gelukkig zijn, wat wel wordt gezegd van de hemel die het paradijs voorstelt?
Daar kan ik me heel goed in vinden. Je kan pas de hemel ervaren als het paradijs, als je weet dat het met de andere mensen die je lief hebt ook helemaal goed komt, of dat ze zich bij je hebben gevoegd.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 01:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is ook de reden dat Boeddha terugkwam op aarde.
Ikzelf heb op dit moment verdriet om een vriendin die gevangen zit in een angst voor mannen. Ze is zo ontzettend eenzaam, en onterecht. Ik zie het en heb verdriet.
Anderzijds hebben mensen verdriet om mij, omdat ik gevangen zit in angst/boosheid/verdriet om iets. Zij zien het en hebben verdriet. Zolang ik gevangen zit, kunnen die mensen niet vrij zijn.
Boeddha kwam terug op aarde om alle mensen te verlossen van hun pijn en angst. Want pas als dat gelukt was, kan hij naar het Nirwana. (Verleden/heden opzettelijk!)
Mensen kunnen ook naar de hemel, dus waarom zouden ze er ook niet van terug kunnen keren?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 09:52 schreef Yorrit het volgende:
de boeddha kwam terug???
vanwaar??
hij was gewoon n mens hoor
Het paradijs lijkt mij ook op aarde... Hoewel ik me kan voorstellen dat mensen in omstandigheden hier leven die ze het liefst zouden ontvluchten. Die de hemel zien als een bevrijding en beloning.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 09:08 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Daar kan ik me heel goed in vinden. Je kan pas de hemel ervaren als het paradijs, als je weet dat het met de andere mensen die je lief hebt ook helemaal goed komt, of dat ze zich bij je hebben gevoegd.
Tenzij de hemel wordt gezien als een wazige staat van geestelijke gelukzaligheid zoals door Im.Kant. werd genoemd, maar om dat nou in de eeuwigheid mee te maken en niets anders klinkt mij niet echt aantrekkelijk of geloofwaardig. Dan ben ik liever op aarde tot in de eeuwigheid, waar je geluk ten minste met anderen deelt i.p.v. alleen met jezelf.
En neemt niet weg dat ik niet begrijp waarom er dan zoveel mensen zijn die het paradijs als een goed vooruitzicht zien. Er zijn genoeg mensen die niet precies durven te zeggen wat de hemel precies is, misschien dat ze daarom ook bang zijn om te sterven en hun zekerheid met wat ze hebben te verliezen. Maar die mensen die het als een paradijs zien waar je herenigd wordt met familie uiteindelijk, die snap ik niet.
Zo heb ik ooit eens een discussie gehad met een orthodox gelovige die zei dat hij de hemel ook niet als een fijne plek kan zien, omdat als hij daar eenmaal heen gaat er nog altijd familieleden en vrienden op aarde zijn. Dat vond ik wel onverwacht om te horen van iemand die gelovig is. Dan heeft God toch een beetje gefaald in zijn beloning voor een goed leven?
Het standpunt of geloof dat er een hel bestaat is al heel lang verlaten hoor. Ik zou geen religie weten die daar nog vanuit gaat. Of je zou een hel op aarde moeten bedoelen...quote:Op dinsdag 23 februari 2010 01:14 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Nee, dat is echt niet zo. Ik ken genoeg mensen die tegen atheïsten en andere 'heidenen' lopen te verkondigen dat ze naar de hel gaan.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 13:41 schreef Heerda het volgende:
[..]
Het standpunt of geloof dat er een hel bestaat is al heel lang verlaten hoor. Ik zou geen religie weten die daar nog vanuit gaat. Of je zou een hel op aarde moeten bedoelen...
Nee hoor de Islam kent een hel en die is zo reeel als de hemelquote:Op dinsdag 23 februari 2010 13:41 schreef Heerda het volgende:
[..]
Het standpunt of geloof dat er een hel bestaat is al heel lang verlaten hoor. Ik zou geen religie weten die daar nog vanuit gaat. Of je zou een hel op aarde moeten bedoelen...
Nou en of! Daar krijg je kokend water te drinken en word je overgoten met vloeibaar metaal. Staat in de koran, bijna om de andere bladzijde.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 14:24 schreef mariox het volgende:
[..]
Nee hoor de Islam kent een hel en die is zo reeel als de hemel
Nou ben ik geen boeddhist, maar voorzover ik weet reïncarneer je net zo lang tot je verlicht bent en dan ga je naar het Nirwana. Dat zou een staat van eenheid zijn met het al.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 11:43 schreef Yorrit het volgende:
naar een van de hemels gaan is sowieso niet een van doelen van het boeddhisme
Om de bladzijde is wel overdreven. In totaal 81 keer.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou en of! Daar krijg je kokend water te drinken en word je overgoten met vloeibaar metaal. Staat in de koran, bijna om de andere bladzijde.
81 keer vind ik nog steeds wel een beetje overdone.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:42 schreef mariox het volgende:
Om de bladzijde is wel overdreven. In totaal 81 keer.
Nee hoor. De Koran lees je niet in een keer uit. Je leest je hele leven lang een stukje uit de de Koran. Waardoor je geweten vaak genoeg geprikkeld wordt en continu bij de les blijft.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
81 keer vind ik nog steeds wel een beetje overdone.
Ook verkrijgbaar bij bol: http://www.bol.com/nl/p/n(...)002624133/index.htmlquote:Op dinsdag 23 februari 2010 20:01 schreef mariox het volgende:
Nee hoor. De Koran lees je niet in een keer uit. Je leest je hele leven lang een stukje uit de de Koran. Waardoor je geweten vaak genoeg geprikkeld wordt en continu bij de les blijft.
De Koran is ongeveer 604 pagina's. Gemiddeld word 1-2 pagina's per dag gelezen denk ik zodat je de Koran 1 keer per jaar uit hebt. Maar dit hangt natuurlijk per persoon af. Er zijn geleerden die hem elke week of om de 2 weken uitlezen.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 21:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook verkrijgbaar bij bol: http://www.bol.com/nl/p/n(...)002624133/index.html
Maar hoe lang kun je nou over 879 pagina's doen?Zelfs als je 1 pagina per dag doet ben je er in 3 jaar meer dan doorheen.
Kun je de belangrijke dingen dan niet gewoon op uittypen en naast je bed / desktop of in de keuken hangen als reminder?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 21:41 schreef mariox het volgende:
[..]
De Koran is ongeveer 604 pagina's. Gemiddeld word 1-2 pagina's per dag gelezen denk ik zodat je de Koran 1 keer per jaar uit hebt. Maar dit hangt natuurlijk per persoon af. Er zijn geleerden die hem elke week of om de 2 weken uitlezen.
Maar voor de luilakken (zoals ik en misschien 90% anderen) is het ideaal dat je om de zoveel dagen word herinnerd aan de belangrijkere dingen.
Nu ik over je post nadenk: de leefregels in de koran kunnen, samengevat, best op een paar A4-tjes of zelfs in een boekje zo dun als de Donald Duck. Dat bedoel ik, i.t.t. tot de nationale rattenvanger, alleen als fysiek formaat, niet als geestelijk formaat.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 23:47 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kun je de belangrijke dingen dan niet gewoon op uittypen en naast je bed / desktop of in de keuken hangen als reminder?
De koran moet dan zoals het oude testament niet letterlijk meer worden genomen...quote:Op dinsdag 23 februari 2010 19:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou en of! Daar krijg je kokend water te drinken en word je overgoten met vloeibaar metaal. Staat in de koran, bijna om de andere bladzijde.
Merkwaardige stelling: de koran is minder oud dan het nieuwe testament!quote:Op woensdag 24 februari 2010 00:26 schreef Heerda het volgende:
[..]
De koran moet dan zoals het oude testament niet letterlijk meer worden genomen...
Hoe dan ook... met God of Allah heeft de hel niets te maken... God is liefde!
Niet letterlijk meer? Moesten die twee ooit wel letterlijk genomen worden?quote:Op woensdag 24 februari 2010 00:26 schreef Heerda het volgende:
De koran moet dan zoals het oude testament niet letterlijk meer worden genomen...
Juist het ontbreken van de hel zou God zeer onrechtvaardig maken en dus een breuk doen op die liefde. Hoe slecht zouden de joodse slachtoffers zich niet voelen als Hitler niet zou worden gestraft?quote:Op woensdag 24 februari 2010 00:26 schreef Heerda het volgende:
[..]
Beste,quote:Op woensdag 24 februari 2010 07:18 schreef mariox het volgende:
[..]
Juist het ontbreken van de hel zou God zeer onrechtvaardig maken en dus een breuk doen op die liefde. Hoe slecht zouden de joodse slachtoffers zich niet voelen als Hitler niet zou worden gestraft?
Dan moeten die joodse slachtoffers toch ook nog wel een paar rondjes, als ze uit zijn op wraak.quote:Op woensdag 24 februari 2010 07:18 schreef mariox het volgende:
[..]
Juist het ontbreken van de hel zou God zeer onrechtvaardig maken en dus een breuk doen op die liefde. Hoe slecht zouden de joodse slachtoffers zich niet voelen als Hitler niet zou worden gestraft?
Ach, ieder mens wordt ooit wel eens onrecht aan gedaan. Wie wordt daarvoor gestraft? God zelf?quote:Op woensdag 24 februari 2010 07:18 schreef mariox het volgende:
[..]
Nee.quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ach, ieder mens wordt ooit wel eens onrecht aan gedaan. Wie wordt daarvoor gestraft? God zelf?
quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee.
De mensheid is de idiote zwakke schakel.
Prima, maar dat maakt het bestaan van een hemel of hel dan ook overbodig en irrelevant.quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee.
De mensheid is de idiote zwakke schakel.
Hoezo?quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:28 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Prima, maar dat maakt het bestaan van een hemel of hel dan ook overbodig en irrelevant.
Ja. ik geloof dat God mensen een keuzevrijheid heeft gegeven. En dat vraagt om als mens verantwoordelijkheid te nemen.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat we het aan onszelf te danken hebben als ik jou mag geloven?
Tja.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja. ik geloof dat God mensen een keuzevrijheid heeft gegeven. En dat vraagt om als mens verantwoordelijkheid te nemen.
De Bijbel is helder hoe je moet leven. God is duidelijk om hem lief te hebben en je naaste als jezelf.
Makkelijker kan het niet. Maar het oordeel is aan God of je in de hemel of in de hel beland
Een leven in het hier en nu zonder je druk te maken over je bestemming.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Doe er je voordeel mee. Wat is er mooier dan een hemels hiernamaals?
Jij dobbert dus doelloos rond op zee?quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Een leven in het hier en nu zonder je druk te maken over je bestemming.
We dobberen allemaal op zee, fact. Ik doe dat voor jou wellicht doelloos, en ik vind weer dat het een tamelijk doelloze bezigheid is om te hopen op een glorieuze redding om je op die manier in leven te houden. Ach, baat het niet dan schaadt het niet.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Jij dobbert dus doelloos rond op zee?
Hhmm. Ik zou je eigenlijk tekort doen om te zeggen dat je doelloos leeft, want dat is niet waar.quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
We dobberen allemaal op zee, fact. Ik doe dat voor jou wellicht doelloos, en ik vind weer dat het een tamelijk doelloze bezigheid is om te hopen op een glorieuze redding om je op die manier in leven te houden. Ach, baat het niet dan schaadt het niet.
Dat is toch geen straf of rechtvaardigheid. Als je niet weet wat hemelse sferen zijn dan weet je toch nooit wat je mist? In dat opzicht is dat dus ook geen straf. Mensen willen het leed dat hun of hun familie is aangedaan terugzien bij de persoon die het leed heeft veroorzaakt. Dat is rechtvaardigheid. Als je dat nooit terugziet kan je dan nog spreken over rechtvaardigheid?quote:Op woensdag 24 februari 2010 21:12 schreef Heerda het volgende:
[..]
Beste,
Kwaad straft zichzelf! Waarom God daarmee belasten? Hitler moet nog duizend levens lijden om ooit de hemelsche sferen te bereiken.
Eeuwige hel voor Hitler en een beloning van God voor jezelf omdat je veel leed hebt ervaren op een aardse leven.quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:13 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan moeten die joodse slachtoffers toch ook nog wel een paar rondjes, als ze uit zijn op wraak.
Hoe stel je je dat trouwens voor: 6 miljoen doden verhalen op een persoon?
Hoe stel je je God eigenlijk voor?quote:Op woensdag 24 februari 2010 23:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja. ik geloof dat God mensen een keuzevrijheid heeft gegeven. En dat vraagt om als mens verantwoordelijkheid te nemen.
De Bijbel is helder hoe je moet leven. God is duidelijk om hem lief te hebben en je naaste als jezelf.
Makkelijker kan het niet. Maar het oordeel is aan God of je in de hemel of in de hel beland
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |