Bron: NOS teletekst.quote:***************************************
Geen km-heffing bij 'nee' ANWB
***************************************
` De kilometerheffing gaat niet door
als de ANWB de plannen afwijst.Dat zei
minister Eurlings na afloop van de
ministerraad.De ANWB kondigde vorige
week een ledenraapleging aan.
Nee lul, jouw prestige projectje, dat is essentieel. Als het draagvlak essentieel zou zijn dat had je dit project al lang laten varen.quote:Het draagvlak voor de kilometerheffing is essentieel, benadrukte hij.
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus de minister laat een plannetje, waar nu al zeker een miljard euro in gestoken is, afhangen van een belangenorganisatie?
Volgens mij is dat hele "kilometerheffing" bedoeld om het draagvlak voor NOG DUURDERE benzine te vergroten!
Een paar jaar terug was de ANWB nog tegenstander, wat heeft het kabinet dit bedrijf beloofd?
Besef je wel dat duurdere benzine "ons" minder gaat kosten dan nog zo'n falend technisch systeem (zie ov shitkaart gebeuren).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus de minister laat een plannetje, waar nu al zeker een miljard euro in gestoken is, afhangen van een belangenorganisatie?
Volgens mij is dat hele "kilometerheffing" bedoeld om het draagvlak voor NOG DUURDERE benzine te vergroten!
Een paar jaar terug was de ANWB nog tegenstander, wat heeft het kabinet dit bedrijf beloofd?
Voel je jezelf nu verheven of zo? Of denk je daadwerkelijk dat de gemiddelde Nederlander niet begrijpt wat kilometerheffing is? Dat dat-ie niet uit ervaring en op z'n boerenverstand kan aanvoelen dat dit gewoon weer een belastingverhoging wordt?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Referenda zijn sowieso belachelijk. Maak gewoon die beslissing, hoef je niet per se draagvlak voor te gaan zoeken.
Als je lastige problemen gaat voorleggen aan mensen die er geen zak van begrijpen valt er nooit een beslissing te nemen.
Besef je ook dat die die "duurdere benzine" al tientallen jaren hebben?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Besef je wel dat duurdere benzine "ons" minder gaat kosten dan nog zo'n falend technisch systeem (zie ov shitkaart gebeuren).
En besef je ook dat het "plannetje" van de minister, namelijk het creeren van draagvlak voor nog duurdere benzine, werkt?quote:Betekend niet dat ik voor duurdere benzine ben, maar da's in elk geval beter dan "km-heffing".
Realiseer je je ook de "wisselkoers"?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:30 schreef TGVkopper het volgende:
Minder BPM, minder wegenbelasting, duurdere benzine, prima plan
Volgens mij kunnen zelfs de domste mensen nog wel inzien dat dit ons allen gewoon veel geld gaat kosten en het fileprobleem er niet veel minder van zal worden.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Referenda zijn sowieso belachelijk. Maak gewoon die beslissing, hoef je niet per se draagvlak voor te gaan zoeken.
Als je lastige problemen gaat voorleggen aan mensen die er geen zak van begrijpen valt er nooit een beslissing te nemen. Alleen beslissingen zoals stem nu ja voor gratis onbeperkt bier en tieten komen er dan nog door.
Wat een onzin. De heffing op vaste lasten verplaatsten naar een heffing op variabel gebruik levert natuurlijk andere incentives op voor het pakken of laten staan van de auto. Zeker op langere termijn.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen zelfs de domste mensen nog wel inzien dat dit ons allen gewoon veel geld gaat kosten en het fileprobleem er niet veel minder van zal worden.
Als je de mensen niet kunt vertrouwen om in een referendum een overwogen beslissing te nemen, waar baseert een Nederlandse regering dan haar mandaat op ? Een regering die dit argument gebruikt om referenda tegen te gaan (zoals alle regeringen Balkenende) geeft toe dat de verkiezingen waarop de regering gevormd is geen zinnig grondvest heeft. Het is niet alsof 14 miljoen Nederlanders alleen maar eens in de 4 jaar een helder moment hebben, en de rest van de tijd imbecielen zijn.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Referenda zijn sowieso belachelijk. Maak gewoon die beslissing, hoef je niet per se draagvlak voor te gaan zoeken.
Als je lastige problemen gaat voorleggen aan mensen die er geen zak van begrijpen valt er nooit een beslissing te nemen. Alleen beslissingen zoals stem nu ja voor gratis onbeperkt bier en tieten komen er dan nog door.
tja, das een 1 kleine bijwerkingen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:40 schreef mvdejong het volgende:
Alleen : duurdere benzine betekent dat het voor steeds grotere groepen lonend wordt om in Belgie of Duitsland te gaan tanken, met gevolgen voor de tank-stations in de grens-gebieden, en de accijns-inkomsten.
Kutplan. Iedereen die in grensgebieden woont kan rustig belasting ontduiken en iedereen die niet naar het buitenland kan mag daar voor opdraaien.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
benzine geld is echt goed idee.
want hoe je meer verbruikt des meer betalen.
Als je vaker in file komt, verbruikt je juist meer geld!.
Voor degene die niet rijdt, kostte dan weinig.
De ANWB-leden, dus de mensen die nog zelf een auto hebben en de kosten daarvan zelf moeten betalen, zijn waarschijnlijk idd de groep die er geen zak van begrijpt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Referenda zijn sowieso belachelijk. Maak gewoon die beslissing, hoef je niet per se draagvlak voor te gaan zoeken.
Als je lastige problemen gaat voorleggen aan mensen die er geen zak van begrijpen valt er nooit een beslissing te nemen. Alleen beslissingen zoals stem nu ja voor gratis onbeperkt bier en tieten komen er dan nog door.
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:41 schreef Pool het volgende:
De meeste domme mensen zien nog wel in dat zo'n prijselasticiteit nooit 0 is. De auto wordt onaantrekkelijker, OV / thuiswerk / dichtbij het werk wonen wordt aantrekkelijker over het algemeen. Dat zal zeer zeker een effect hebben op de files.
Het is wel ridicuul. De meeste mensen die een alternatief zouden hebben, hadden dat allang gekozen.quote:Ik neig zelf gewoon naar duurdere brandstof, maar stellen dat rekeningrijden niets tegen files zou helpen is echt ridicuul.
Volgens mij moeten de meeste mensen nog gewoon naar hun werk. Het kost ze alleen meer geld om er te komen. Kosten die veelal doorgeschoven zullen worden naar de werkgever, die dat op zijn beurt weer doorberekent naar zijn klanten.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:41 schreef Pool het volgende:
[..]
Wat een onzin. De heffing op vaste lasten verplaatsten naar een heffing op variabel gebruik levert natuurlijk andere incentives op voor het pakken of laten staan van de auto. Zeker op langere termijn.
De meeste domme mensen zien nog wel in dat zo'n prijselasticiteit nooit 0 is. De auto wordt onaantrekkelijker, OV / thuiswerk / dichtbij het werk wonen wordt aantrekkelijker over het algemeen. Dat zal zeer zeker een effect hebben op de files.
De vraag is alleen wat nu nuttiger is: meer belasting op brandstof of kilometerheffing. Kilometerheffing heeft negatieve privacyeffecten en meer operationele kosten, maar als voordeel dat met prijsdifferentiaties (spitsheffing, etc.) meer sturing mogelijk is. Duurdere brandstof geeft problemen langs de grens, heeft minder mogelijkheden tot sturing, maar wel weer direct een incentive voor het kopen van zuinige auto's.
Ik neig zelf gewoon naar duurdere brandstof, maar stellen dat rekeningrijden niets tegen files zou helpen is echt ridicuul.
Gezellig dagje Maastricht, even de grens over en wat jerrycans vullen. Er is weliswaar een maximum aan brandstof dat je los mag vervoeren, maar daarvoor moet een agent je aanhouden en gaan controleren, die zit liever te slapen in zijn flitsautootje.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
tja, das een 1 kleine bijwerkingen.
Bovendien er wonen veel Nederlanders in westen. Die gaat juist niet 150-200 km naar grens rijden En volle laten tanken.
Degenen die het echt niet begrijpen zijn de geitenwollensokken niet-auto-bezitters, die enthousiast toejuichen dat die vuile kapitalistische autobezitters gepakt worden. Die realiseren zich niet dat uiteindelijk de niet-auto-bezitters, en de particuliere auto-bezitters (die niet bepaald de kilometer-vreters zijn) het meest in hun geldbuidel zullen worden getroffen, door zaken als de provinciale belastingen die auto-onafhankelijk geheven gaan worden omdat de auto-afhankelijke wegenbelasting vervalt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef Leandra het volgende:
De ANWB-leden, dus de mensen die nog zelf een auto hebben en de kosten daarvan zelf moeten betalen, zijn waarschijnlijk idd de groep die er geen zak van begrijpt.
Eindelijk wat nuance in deze discussie waar panisch geschreeuw doorgaans de boventoon voert.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:41 schreef Pool het volgende:
[..]
Wat een onzin. De heffing op vaste lasten verplaatsten naar een heffing op variabel gebruik levert natuurlijk andere incentives op voor het pakken of laten staan van de auto. Zeker op langere termijn.
De meeste domme mensen zien nog wel in dat zo'n prijselasticiteit nooit 0 is. De auto wordt onaantrekkelijker, OV / thuiswerk / dichtbij het werk wonen wordt aantrekkelijker over het algemeen. Dat zal zeer zeker een effect hebben op de files.
De vraag is alleen wat nu nuttiger is: meer belasting op brandstof of kilometerheffing. Kilometerheffing heeft negatieve privacyeffecten en meer operationele kosten, maar als voordeel dat met prijsdifferentiaties (spitsheffing, etc.) meer sturing mogelijk is. Duurdere brandstof geeft problemen langs de grens, heeft minder mogelijkheden tot sturing, maar wel weer direct een incentive voor het kopen van zuinige auto's.
Ik neig zelf gewoon naar duurdere brandstof, maar stellen dat rekeningrijden niets tegen files zou helpen is echt ridicuul.
Met dat laatste ben ik het wel eens hoor, ik beweer ook niet dat ze het meteen op zullen lossen. Ligt ook aan de hoogte van het tarief natuurlijk. Als je dat maar hoog genoeg zet lossen de files wel op, maar storten alle huizenprijzen op het platteland in en schieten de huizenprijzen in en rond de werksteden snoeihard omhoog, om maar een negatief effect te noemen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij moeten de meeste mensen nog gewoon naar hun werk. Het kost ze alleen meer geld om er te komen. Kosten die veelal doorgeschoven zullen worden naar de werkgever, die dat op zijn beurt weer doorberekent naar zijn klanten.
Voor veel mensen is het OV gewoon geen alternatief. Verder zijn de meeste werkgevers helemaal niet zo happig op thuiswerken is mijn ervaring.
Maar ik wil best een wedje met je leggen dat er nog steeds files zullen zijn als het rekeningrijden wel wordt ingevoerd. Ze zullen iets verminderen, maar je zal ze echt niet oplossen.
De tegenstanders van rekeningrijden zijn hier de communisten. Een echte kapitalist zou maar al te graag de marktwerking op de weg zien. Nu is de weg een socialistische hel waar elke dwaas met een auto gebruik van mag maken (na betaling van wegenbelasting). Daar is niks kapitalistisch aan. Dat is je reinste communisme.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:58 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Degenen die het echt niet begrijpen zijn de geitenwollensokken niet-auto-bezitters, die enthousiast toejuichen dat die vuile kapitalistische autobezitters gepakt worden.
Ik mis alleen de chocoladeletters van De Telegraaf nog...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:31 schreef RemcoDelft het volgende:
Het "kwartje van Kok" (waar jarenlang inflatiecorrectie overheen is gegaan, m.a.w. nu zo'n 20 eurocent per liter) werd enkele jaren geleden "gecompenseerd" door een verlaging van de wegenbelasting met welgeteld enkele euro's per maand. Nog geen 10% van wat dat "kwartje" je kost.
Ja leuk laten we autorijden onbetaalbaar maken.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:00 schreef Pool het volgende:
[..]
Met dat laatste ben ik het wel eens hoor, ik beweer ook niet dat ze het meteen op zullen lossen. Ligt ook aan de hoogte van het tarief natuurlijk. Als je dat maar hoog genoeg zet lossen de files wel op, maar storten alle huizenprijzen op het platteland in en schieten de huizenprijzen in en rond de werksteden snoeihard omhoog, om maar een negatief effect te noemen.
Jij denkt dat werkgevers mensen meer zullen laten thuiswerken, ik denk dat werkgevers de extra kosten gewoon doorberekenen aan de klanten. Uiteindelijk worden de meeste mensen dus gewoon twee keer genaaid.quote:Maar werkgevers zullen natuurlijk al snel happiger op thuiswerken worden, als ze die kosten van het duurdere woon-werkverkeer moeten gaan dokken. Ook al zou dat maar voor 10% van de werkgevers gelden, dan heeft dat al een stevig effect op de files.
Inderdaad, dat ene moment in de 4 jaar blijkt ook dat er een groot percentage imbecielen rondloopt hier.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:43 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als je de mensen niet kunt vertrouwen om in een referendum een overwogen beslissing te nemen, waar baseert een Nederlandse regering dan haar mandaat op ? Een regering die dit argument gebruikt om referenda tegen te gaan (zoals alle regeringen Balkenende) geeft toe dat de verkiezingen waarop de regering gevormd is geen zinnig grondvest heeft. Het is niet alsof 14 miljoen Nederlanders alleen maar eens in de 4 jaar een helder moment hebben, en de rest van de tijd imbecielen zijn.
Wegen onderhouden is gewoon duur, en files zijn een probleem. Hef je BPM dan is het een eenmalige belasting waarmee je niet minder kilometers zal gaan maken. Een vast bedrag aan wegenbelasting idem.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
De ANWB-leden, dus de mensen die nog zelf een auto hebben en de kosten daarvan zelf moeten betalen, zijn waarschijnlijk idd de groep die er geen zak van begrijpt.
Het lijkt me dat de ingehuurde krachten die het plan tot nu toe mogen uitwerken (en er belang bij hebben dit plan door te drukken omdat ze dan aan het werk blijven) en voornamelijk leaserijders zijn die de effecten van invoering toch niet zullen voelen, veel beter kunnen beoordelen wat nou werkelijk een goed beleid is.
Private uitbating van snelwegen. Klinkt veracht veel als kilometerheffing. Voor bedrag X mag je Xkm rijden op deze weg.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:59 schreef waht het volgende:
[..]
Eindelijk wat nuance in deze discussie waar panisch geschreeuw doorgaans de boventoon voert.
Rekeningrijden is een prima middel tegen files, maar draagvlak is essentiëel. Ik heb redelijk wat literatuur over kilometerbeprijzing (=rekeningrijden) gelezen en een interessant voorstel dat ik in meerdere papers tegenkwam was dat een private uitbating van snelwegen (een commercialisering van weggebruik) de weerstand zou kunnen verminderen. Nu durf ik daar aan te twijfelen maar de onderbouwing is niet gek.
In feite heeft Eurlings de handdoek in de ring gegooid. Anders zou je de uitslag van de ANWB nooit laten meetellen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:11 schreef Basp1 het volgende:
Wat vreemd dat de ANWB opeens beleid mag gaan maken, bij het doordrukken van de OV-CHIP kaart heeft men toch ook niet een bindend advies van ROVER gevraagd.
Neen. Er is onderzocht of beloning of beprijzing het beste werkt (ook op lange termijn). Conclusie was dat beprijzing beter werkt. Maar dat zou betekenen dat de afwezigheid van beprijzing de beloning is in jouw geval.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:13 schreef Sjeen het volgende:
Als er nooit files zijn op het stuk dat ik rij, krijg ik dan geld toe per km?
Alleen zal de beprijzing niet afwezig zijn in mijn geval. Geloof maar niet dat er ook maar ergens een nultarief zal gelden...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:17 schreef waht het volgende:
[..]
Neen. Er is onderzocht of beloning of beprijzing het beste werkt (ook op lange termijn). Conclusie was dat beprijzing beter werkt. Maar dat zou betekenen dat de afwezigheid van beprijzing de beloning is in jouw geval.
Correct. Een uitbater moet immers een financiële vergoeding vragen voor het gebruik van zijn weg. Hij kan abonnementen verkopen maar handiger is om de gebruiker voor zijn/haar directe weggebruik te laten betalen. Dat kan met een (onhandig en vaak onpraktisch) tolpoortje maar veel efficiënter met een GPS-kastje.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:15 schreef Whiteguy het volgende:
Private uitbating van snelwegen. Klinkt veracht veel als kilometerheffing. Voor bedrag X mag je Xkm rijden op deze weg.
http://www.anwb.nl/auto/d(...)-kilometerprijs.htmlquote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:55 schreef Leipo666 het volgende:
is er een voobeeld-mail welke ik naar de ANWB kan sturen om mijn NEE te laten gelden?
Ervaringen in andere landen laten juist zien dat het effect van rekeningrijden zeer tijdelijk is, binnen enkele maanden zijn mensen er aan gewend, en staan de files weer zoals altijd. Een nieuwe tariefverhoging van het rekeningrijden kan dit dan weer tijdelijk veranderen, en zo zal je zien dat de tariefverhogingen elkaar blijven opvolgen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:59 schreef waht het volgende:
[..]
Eindelijk wat nuance in deze discussie waar panisch geschreeuw doorgaans de boventoon voert.
Rekeningrijden is een prima middel tegen files, maar draagvlak is essentiëel. Ik heb redelijk wat literatuur over kilometerbeprijzing (=rekeningrijden) gelezen en een interessant voorstel dat ik in meerdere papers tegenkwam was dat een private uitbating van snelwegen (een commercialisering van weggebruik) de weerstand zou kunnen verminderen. Nu durf ik daar aan te twijfelen maar de onderbouwing is niet gek.
Perzactly.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Besef je wel dat duurdere benzine "ons" minder gaat kosten dan nog zo'n falend technisch systeem (zie ov shitkaart gebeuren).
Betekend niet dat ik voor duurdere benzine ben, maar da's in elk geval beter dan "km-heffing".
Nee oke. Maar jouw weggebruik moet altijd wat kosten. Je veroorzaakt immers schade aan de weg, je zit andere weggebruikers in de weg (quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:19 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Alleen zal de beprijzing niet afwezig zijn in mijn geval. Geloof maar niet dat er ook maar ergens een nultarief zal gelden...
lees mijn vraag nog eens?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
http://www.anwb.nl/auto/d(...)-kilometerprijs.html
Grappig hoe dit stukje geschiedvervalsing telkens weer terugkomt!quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:08 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik mis alleen de chocoladeletters van De Telegraaf nog...![]()
Het "kwartje van Kok" is sowieso nooit een kwartje geweest.
quote:Daarnaast ging het om een tijdelijke accijnsverhoging. Dat is ook precies zo uitgevoerd.
Dan mag ie dat ook gaan doen voor die ov-chip knip maar dat doet ie ook niet.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:16 schreef Shodan het volgende:
In feite heeft Eurlings de handdoek in de ring gegooid. Anders zou je de uitslag van de ANWB nooit laten meetellen.
Hmm... ik meen dat de projecten in Londen en Stockholm een relatief succes zijn. Ik weet niet welke praktijkvoorbeelden jij bedoelt?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ervaringen in andere landen laten juist zien dat het effect van rekeningrijden zeer tijdelijk is, binnen enkele maanden zijn mensen er aan gewend, en staan de files weer zoals altijd. Een nieuwe tariefverhoging van het rekeningrijden kan dit dan weer tijdelijk veranderen, en zo zal je zien dat de tariefverhogingen elkaar blijven opvolgen.
Dat is inderdaad het probleem. Maar een private partij zou de opbrengsten eerder investeren in de eigen weg, de overheid kan de opbrengsten van wegenbelasting óveral in het overheidsbudget stoppen. (Alhoewel het idee is dat er een 'infrastructuurfonds' komt, als dit nou echt werkelijkheid wordt zijn we al een stap verder.)quote:Private snelwegen zou heel leuk zijn, ware het niet dat de overheid nu al alle inkomsten uit verkeersbelastingen vangt. En dat wordt nog niet half benut voor wegen, m.a.w. als de overheid dat wel had gedaan, waren er nu niet zo'n problemen met files.
Private snelwegen zal wel neerkomen op hetzelfde blijven betalen aan de overheid, PLUS extra tol.
Iemand die 100.000 kilometer per jaar rijdt heeft waarschijnlijk een auto van de zaak en zal van de extra kosten weinig merken omdat ze doorgeschoven worden naar de werkgever, die ze op zijn beurt naar ons allen doorberekent.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:15 schreef Whiteguy het volgende:
Ik woon vlak bij mijn werk en de universiteit. Voor autobezit betaal ik net zo veel BPM en wegenbelasting als iemand die 100 000 km per jaar rijdt. Dat is de gene die er keihard op achteruit gaat met de KM heffing, het gemiddelde ANWB lid niet.
probeer het nog eens?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je wil toch nee zeggen? Nou dat kan vanaf morgen.
Je zou zeggen dat het toch niet zo moeilijk isquote:
omdat ik graag een degelijke mail stuur welke serieus genomen kan worden. er zijn vele personen die hier betere argumenten kennen dan ik met mijn: ik wil niet meer betalen boehoequote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:36 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Je zou zeggen dat het toch niet zo moeilijk is
Waarom eigenlijk een voorbeeld mail? Je kunt toch wel wat verzinnen? Kijk anders eens op www.consuwijzer.nl, daar staan veel voorbeeldbrieven over ongenoegen. Helaas vaak wel voor producten ipv diensten.
Daarentegen hou ik geld over want ik ben minder geld kwijt voor autobezit.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:29 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Iemand die 100.000 kilometer per jaar rijdt heeft waarschijnlijk een auto van de zaak en zal van de extra kosten weinig merken omdat ze doorgeschoven worden naar de werkgever, die ze op zijn beurt naar ons allen doorberekent.
Uiteindelijk worden jij en ik dubbel gepakt, overall gaan de meeste producten duurder worden en als we ergens heen willen moeten we nog meer betalen.
kwaliteitspostquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:40 schreef Barcaconia het volgende:
Ik ben absoluut niet tegen de kilometerheffing, alleen tegen de manier hoe het uitgevoerd zou gaan worden. Als jij zelf de argumenten niet kunt bedenken waarom je tegen bent vraag ik me af of je er wel genoeg van weet om tegen te zijn.
Blijkbaar weet je zelf namelijk ook niet meer dan: boehoe, ik ga dadelijk meer betalen.
Geen flame, gewoon iets dat me opvalt.
Waarom neemt hij dan zo'n enorm risico? Dan wordt dit zo'n verhaal als het EU-referendum, en ik ga er vanuit dat politici daarvan geleerd hebben.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:25 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb meer het idee dat het populistisch geblaat van Eurlings is en men toch die KM-heffing linksom of rechtsom gaat invoeren.
En dan betalen dadelijk alle werkgevers een paar cent per kilometer en staat nog iedereen in de file...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:42 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Daarentegen hou ik geld over want ik ben minder geld kwijt voor autobezit.
En werkgevers die dus wel personeel uit de regio halen, of personeel aansporen om dichtbij te wonen, en veel aan thuiswerk doen hebben dan een concurrentievoordeel en kunnen goedkoper blijven.
En wat denk je dat de files nu kosten? Werkgevers betalen maar wat graag een paar cent per kilometer als je dan gewoon door kan tuffen. Dat ANWB leden stemmen met een verhaal zoals jouw 'dubbel genaaid' in het achterhoofd is dus een van de redenen dat ik niet zo geloof ik referenda.
[..]
kwaliteitspost![]()
Ze liegen nergens voor dat het niet duurder gaat worden. Het is alleen zo dat er een bepaald omslagpunt is. Daar zit juist het knelpunt voor mij want ze berekenen aan de hand van het soort auto dat je rijdt ook het omslagpunt. Dat vind ik niet eerlijk, namelijk:quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:44 schreef Leipo666 het volgende:
hehe, ik ben dan ook lui uitgevallen
probleem is dat het idee op zich goed is (degene die meer rijdt die betaald ook meer), probleem is juist die uitvoering en het voorliegen dat het niet duurder gaat worden (wat het dus wel gaat worden).
ik had al eens een mail gestuurd naar de ANWB en daar krijg je een standaard mailtje op terug dat de ANWB verzekerd is dat het echt niet duurder gaat worden. (hoe naief)
wat moet je daar nu op antwoorden?
Vertel eens hoe jij dit ervaren hebt, ik ben erg benieuwd!quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Grappig hoe dit stukje geschiedvervalsing telkens weer terugkomt!
[..]
![]()
![]()
![]()
maar dan komt er nog die spitsheffing waar niemand nog het fijne van weet....quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:49 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ze liegen nergens voor dat het niet duurder gaat worden. Het is alleen zo dat er een bepaald omslagpunt is. Daar zit juist het knelpunt voor mij want ze berekenen aan de hand van het soort auto dat je rijdt ook het omslagpunt. Dat vind ik niet eerlijk, namelijk:
- Het is helemaal niet duidelijk dat een Prius beter voor het milieu zou zijn dan een gewone diesel SUV
- Ik heb al een aanzienlijk hoger bedrag betaald omdat ik graag die SUV rijd aan belastingen, dus mijn tol heb ik al betaald. Nu staan er 2 auto's naast elkaar die beide een straf of beloning gehad hebben en die moeten gaan rijden (en in het verbruik ook al extra belasting betalen). Moeten die dan ook nog meer gaan betalen voor het gebruik van de weg opzich? Geen extra slijtage aan het wegdek door die auto's hoor.
Ik heb nog wel wat meer dingen maar ik geef je slechts een voorzetje.
Als je zelf zoiets niet kunt bedenken, verdiep je dan eens in de kwestie voordat je een mail naar de ANWB stuurt.
En denk jij dat je baas blij is als hij elke kilometer een paar cent extra moet gaan betalen, of zal hij dan bij zijn volgende vacature kijken naar iemand uit de regio ?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:49 schreef Sjeen het volgende:
[..]
En dan betalen dadelijk alle werkgevers een paar cent per kilometer en staat nog iedereen in de file...
Nee, want die werkgevers krijgen concurrentie van werkgevers die slimmere manieren hebben dan hun personeel duurderbetaald in de file te zetten. En met spitsheffingen zul je zien dat er ineens veel meer mogelijk is in werktijdenflexibiliteit.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:49 schreef Sjeen het volgende:
[..]
En dan betalen dadelijk alle werkgevers een paar cent per kilometer en staat nog iedereen in de file...
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:55 schreef Leipo666 het volgende:
is er een voobeeld-mail welke ik naar de ANWB kan sturen om mijn NEE te laten gelden?
Puik plan, dat word totale chaosquote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:03 schreef MrBadGuy het volgende:
De beste protestactie is massaal de auto te laten staan en het OV nemen. De overheid zal dan enorm veel inkomsten missen terwijl de uitgaven (subsidies voor OV) omhoog gaan.
Oke, laat ik dan nu eens een auto aanschaffen. En ik ben geen milieufreak, maar ik betaal niet graag belastingen. Dus ik neem een zuinige auto. Bijvoorbeeld een tesla model S. Volledig elektrisch, dus geen BPM. En ook geen wegenbelasting. En om de energiebelasting te omzeilen zet ik een zonnepaneel op mn dak, zodat ik hem 's avonds kan opladen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:01 schreef MrBadGuy het volgende:
In beginsel is het niet zo'n heel slecht idee; je betaalt voor hoeveel en hoevaak je de weg gebruikt. Alleen kleven er wel erg grote nadelen aan vast; de overheid ontvangt nog meer informatie over wat de burgers doet (Big Brother komt dichter bij), om het in te voeren moeten er miljarden uitgetrokken worden, de kans dat het duurder uitvalt is zeer groot en als puntje bij paaltje komt geloof ik niet dat de gemiddelde burger er beter van wordt.
Nu betaal je indirect ook al voor de hoeveelheid die je gebruikt (via de accijnzen en BTW op brandstof) en de overheid verdient nu al veel meer aan de automobilist dan dat er in het verkeer gestoken wordt. Om de overheid nu weer een nieuw middel te geven waarmee ze de burgers kan controleren en belasten lijkt me niet echt wenselijk. Daarom: tegen!
Dan kan je net zo goed niet gaan. Hoe denk je dat die OV chipkaart poortjes het gaan doen als nog veel meer mensen het gaan gebruiken, ineens. Die dingen lijken zich nu al random te gedragenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:03 schreef MrBadGuy het volgende:
De beste protestactie is massaal de auto te laten staan en het OV nemen. De overheid zal dan enorm veel inkomsten missen terwijl de uitgaven (subsidies voor OV) omhoog gaan.
Waarom zouden zij zich daar niet druk over hoeven maken? Het is wel belastinggeld van ons allemaal dat er aan besteedt wordt. En niemand zit te wachten op een megalomaan project dat veel meer gaat kosten dan waarvoor het is gebudgeteerd.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:11 schreef Whiteguy het volgende:
De (technische) invoering er van is verder een heel ander verhaal, maar dat is niet iets waar de gemiddelde ANWB kampioen lezer zich druk om hoeft te maken.
Dat komt omdat de overheid het onnodig complex maakt door allemaal vrijstelling, subsidies, etc. En als het complex is, tja dan heb je ook weer complexe nieuwe maatregelen nodig.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:11 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Oke, laat ik dan nu eens een auto aanschaffen. En ik ben geen milieufreak, maar ik betaal niet graag belastingen. Dus ik neem een zuinige auto. Bijvoorbeeld een tesla model S. Volledig elektrisch, dus geen BPM. En ook geen wegenbelasting. En om de energiebelasting te omzeilen zet ik een zonnepaneel op mn dak, zodat ik hem 's avonds kan opladen.
Kost dus 0 cent per kilometer als er geen kilometerheffing / spitstoeslag oid komt. Dan staan we toch over een paar jaar allemaal in de file met elektrische auto's ?
Nee, maar we moeten er wel allemaal voor betalen en die kosten moeten toch extra binnengehaald worden, dus ik zie het niet snel gebeuren dat de gemiddelde automobilist beter wordt hiervan.quote:De (technische) invoering er van is verder een heel ander verhaal, maar dat is niet iets waar de gemiddelde ANWB kampioen lezer zich druk om hoeft te maken.
Dan moet je het niet aan de ANWB leden vragen maar aan IEDEREEN.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom zouden zij zich daar niet druk over hoeven maken? Het is wel belastinggeld van ons allemaal dat er aan besteedt wordt. En niemand zit te wachten op een megalomaan project dat veel meer gaat kosten dan waarvoor het is gebudgeteerd.
Klopt, maar als je genoeg zonnepanelen hebt loopt je meter overdag achteruit, en dan laat je hem 's avonds weer oplopen. Komt op het zelfde neerquote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:18 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat komt omdat de overheid het onnodig complex maakt door allemaal vrijstelling, subsidies, etc. En als het complex is, tja dan heb je ook weer complexe nieuwe maatregelen nodig.
(zonnepanelen om 's avonds op te laden wordt ingewikkeld denk ik)
[..]
Nee, maar we moeten er wel allemaal voor betalen en die kosten moeten toch extra binnengehaald worden, dus ik zie het niet snel gebeuren dat de gemiddelde automobilist beter wordt hiervan.
Nog mooier toch, de overheid wil zogenaad zo graag dat mensen de auto laten staan en het OV nemen? Nou, dan zullen ze zien (en voelen in de inkomsten) wat er dan gebeurdquote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:14 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dan kan je net zo goed niet gaan. Hoe denk je dat die OV chipkaart poortjes het gaan doen als nog veel meer mensen het gaan gebruiken, ineens. Die dingen lijken zich nu al random te gedragen
Idd. (van de ANWB site)quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:13 schreef Onverlaatje het volgende:
Wedden dat vriend Camiel Debiel alleen het standpunt van de ANWB vraagt als hij min of meer al zeker weet dat ANWB hoe dan ook ervoor zal zorgen dat de 'ledenraadpleging' in het voordeel van het rekeningrijden zal uitvallen.
Alsof er een garantie is dat er een eerlijke 'ledenraadpleging' zou zijn
quote:Wat vindt de ANWB van de Wet Kilometerprijs?
De ANWB heeft nog geen standpunt over het wetsontwerp ingenomen. Eerder hebben ANWB-leden wel aangegeven dat zij voorstander zijn van het principe waar de kilometerprijs op gebaseerd is: betalen voor gebruik van de auto in plaats van voor het bezit ervan. Mede op basis van dit uitgangspunt wordt het wetsvoorstel op dit moment door de ANWB beoordeeld.
7 januari 2010
.Het kost de nodige tijd om in beeld te krijgen wat de (financiële) gevolgen zijn voor onze leden, individueel en gezamenlijk niveau. Een wetsvoorstel, waaraan jarenlang is gewerkt door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, kan niet zorgvuldig worden beoordeeld in een kort tijdsbestek. Op dit moment zoeken wij precies uit wat de gevolgen van de kilometerprijs zijn voor de automobilist.
.Extra informatie nodig
Een aantal onderdelen van het wetsvoorstel is naar onze mening nog niet (voldoende) uitgewerkt, bijvoorbeeld het spitstarief. Zonder deze informatie kunnen wij de financiële consequenties niet doorrekenen. Daardoor kunnen wij ook niet beoordelen of het wetsvoorstel tegemoet komt aan onze belangrijkste voorwaarde: dat automobilisten niet extra gaan betalen. Dat is een andere reden waarom wij nog geen standpunt over het wetsvoorstel hebben ingenomen. Tenslotte wachten wij op antwoord op de vragen die wij minister Eurlings hebben voorgelegd.
Je vindt het een prettig idee dat de overheid altijd kan weten waar je bent en daar, zonder fatsoenlijke bezwaarregeling, een rekening voor kan sturen.quote:
Och, over de vorm moet misschien nog vergaderd worden. Ben niet zo voor zo'n kastje.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je vindt het een prettig idee dat de overheid altijd kan weten waar je bent en daar, zonder fatsoenlijke bezwaarregeling, een rekening voor kan sturen.
En dat alles terwijl je zelf verantwoordelijk bent voor de correcte werking van het kastje dat zij je verplichten te nemen.
Over de vorm vergaderen?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Och, over de vorm moet misschien nog vergaderd worden. Ben niet zo voor zo'n kastje.
Misschien wat Montagui zegt: Brandstofheffing. Als de vervuiler maar betaalt.
En het boeit mij totaal niet of je vanwege werk vervuilt of voor de fun.
Ah, okay... een brandstofheffing boeit mij ook weinig, dan betaalt degene met een zware rechtervoet ook meer dan degene die wel normaal rijdt.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Och, over de vorm moet misschien nog vergaderd worden. Ben niet zo voor zo'n kastje.
Misschien wat Montagui zegt: Brandstofheffing. Als de vervuiler maar betaalt.
En het boeit mij totaal niet of je vanwege werk vervuilt of voor de fun.
Tja, dan ja. Dan maar een kastje. Mij boeit het niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:47 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Over de vorm vergaderen?
Het is of kastje en ja of niet.
Ik weet niet of de ANWB die keuze geeftquote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:47 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Over de vorm vergaderen?
Het is of kastje en ja of niet.
En je denkt oprecht dat er wel iets verandert als je "ja" stemt??quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, dan ja. Dan maar een kastje. Mij boeit het niet.
Want als ik 'nee' stem veranderd er dus niets.
Het wordt nog leuker. Je krijgt (uit privacy overwegingen) geen gespecificeerde rekening, maar een totaalbedrag wat je moet betalen. Als je het daar niet mee eens bent dan heb je een probleem, want je kunt inderdaad nagenoeg nergens aankloppen om bezwaar te maken.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je vindt het een prettig idee dat de overheid altijd kan weten waar je bent en daar, zonder fatsoenlijke bezwaarregeling, een rekening voor kan sturen.
En dat alles terwijl je zelf verantwoordelijk bent voor de correcte werking van het kastje dat zij je verplichten te nemen.
Je bent waarschijnlijk ook geen automobilist?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, dan ja. Dan maar een kastje. Mij boeit het niet.
Want als ik 'nee' stem veranderd er dus niets.
Eigenlijk zijn die kilometerprijzen sowieso te hoog. Dus een verhoging daarvan slaat eigenlijk ook nergens op. Het kwartje van Kok moet er nog steeds eens vanaf.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, okay... een brandstofheffing boeit mij ook weinig, dan betaalt degene met een zware rechtervoet ook meer dan degene die wel normaal rijdt.
Wel typisch dat men dan denkt dat de brandstofprijs 70 tot 90 cent per kilometer omhoog moet.
Dat kan ik nog steeds niet rijmen met de km-prijzen die tot nu toe genoemd zijn.
Jawel.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:53 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Je bent waarschijnlijk ook geen automobilist?
Tsja, ik weet wel dat ik nu verhoudingsgewiijs meer betaal dan de echte vervuilers. Hoe lossen we dat dan op?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
En je denkt oprecht dat er wel iets verandert als je "ja" stemt??
Minder filie's ofzo??
Het enige wat verandert is dat we binnen een paar jaar veel meer betalen dan nu, de overheid weer een insturment heeft om tegenvallende kosten mee te dekken (lees de km-heffing te verhogen) en dat ze ook nog een keer de mogelijkheid hebben te controleren waar je wanneer was.
Hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tsja, ik weet wel dat ik nu verhoudingsgewiijs meer betaal dan de echte vervuilers. Hoe lossen we dat dan op?
Het zou idd prima zijn als de BPM en wegenbelasting komen te vervallen en de brandstofprijzen dan zo'n 20 cent per liter omhoog gaan, maar die 20 cent zou niet genoeg zijn.... volgens het ministerie zou een brandstofprijsverhoging ipv het kastje zo'n 70 tot 90 cent per liter moeten zijn.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn die kilometerprijzen sowieso te hoog. Dus een verhoging daarvan slaat eigenlijk ook nergens op. Het kwartje van Kok moet er nog steeds eens vanaf.
Aan de andere kant. Als ze de wegenbelasting en bpm afschaffen, dan mag de benzine wmb best met nog eens met 20 cent belast worden. Dus, los van de schommelingen.
Komt dan straks het electrisch rijden op, tja, dan moeten we weer wat anders verzinnen om de vervuiler te laten betalen. Misschien aan de hand van de kilometerstand, met voorschotten. Gewoon met de jaarlijkse apk keuring even doorgeven en dan een eindafrekening.
ach ja, dan maar ja.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, dan ja. Dan maar een kastje. Mij boeit het niet.
Want als ik 'nee' stem veranderd er dus niets.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |