abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 januari 2010 @ 14:58:36 #26
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_77141536
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef Leandra het volgende:
De ANWB-leden, dus de mensen die nog zelf een auto hebben en de kosten daarvan zelf moeten betalen, zijn waarschijnlijk idd de groep die er geen zak van begrijpt.
Degenen die het echt niet begrijpen zijn de geitenwollensokken niet-auto-bezitters, die enthousiast toejuichen dat die vuile kapitalistische autobezitters gepakt worden. Die realiseren zich niet dat uiteindelijk de niet-auto-bezitters, en de particuliere auto-bezitters (die niet bepaald de kilometer-vreters zijn) het meest in hun geldbuidel zullen worden getroffen, door zaken als de provinciale belastingen die auto-onafhankelijk geheven gaan worden omdat de auto-afhankelijke wegenbelasting vervalt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_77141591
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:41 schreef Pool het volgende:

[..]

Wat een onzin. De heffing op vaste lasten verplaatsten naar een heffing op variabel gebruik levert natuurlijk andere incentives op voor het pakken of laten staan van de auto. Zeker op langere termijn.

De meeste domme mensen zien nog wel in dat zo'n prijselasticiteit nooit 0 is. De auto wordt onaantrekkelijker, OV / thuiswerk / dichtbij het werk wonen wordt aantrekkelijker over het algemeen. Dat zal zeer zeker een effect hebben op de files.

De vraag is alleen wat nu nuttiger is: meer belasting op brandstof of kilometerheffing. Kilometerheffing heeft negatieve privacyeffecten en meer operationele kosten, maar als voordeel dat met prijsdifferentiaties (spitsheffing, etc.) meer sturing mogelijk is. Duurdere brandstof geeft problemen langs de grens, heeft minder mogelijkheden tot sturing, maar wel weer direct een incentive voor het kopen van zuinige auto's.

Ik neig zelf gewoon naar duurdere brandstof, maar stellen dat rekeningrijden niets tegen files zou helpen is echt ridicuul.
Eindelijk wat nuance in deze discussie waar panisch geschreeuw doorgaans de boventoon voert.

Rekeningrijden is een prima middel tegen files, maar draagvlak is essentiëel. Ik heb redelijk wat literatuur over kilometerbeprijzing (=rekeningrijden) gelezen en een interessant voorstel dat ik in meerdere papers tegenkwam was dat een private uitbating van snelwegen (een commercialisering van weggebruik) de weerstand zou kunnen verminderen. Nu durf ik daar aan te twijfelen maar de onderbouwing is niet gek.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 15:00:58 #28
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_77141633
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:52 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Volgens mij moeten de meeste mensen nog gewoon naar hun werk. Het kost ze alleen meer geld om er te komen. Kosten die veelal doorgeschoven zullen worden naar de werkgever, die dat op zijn beurt weer doorberekent naar zijn klanten.
Voor veel mensen is het OV gewoon geen alternatief. Verder zijn de meeste werkgevers helemaal niet zo happig op thuiswerken is mijn ervaring.

Maar ik wil best een wedje met je leggen dat er nog steeds files zullen zijn als het rekeningrijden wel wordt ingevoerd. Ze zullen iets verminderen, maar je zal ze echt niet oplossen.
Met dat laatste ben ik het wel eens hoor, ik beweer ook niet dat ze het meteen op zullen lossen. Ligt ook aan de hoogte van het tarief natuurlijk. Als je dat maar hoog genoeg zet lossen de files wel op, maar storten alle huizenprijzen op het platteland in en schieten de huizenprijzen in en rond de werksteden snoeihard omhoog, om maar een negatief effect te noemen.

Maar werkgevers zullen natuurlijk al snel happiger op thuiswerken worden, als ze die kosten van het duurdere woon-werkverkeer moeten gaan dokken. Ook al zou dat maar voor 10% van de werkgevers gelden, dan heeft dat al een stevig effect op de files.
pi_77141788
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:58 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Degenen die het echt niet begrijpen zijn de geitenwollensokken niet-auto-bezitters, die enthousiast toejuichen dat die vuile kapitalistische autobezitters gepakt worden.
De tegenstanders van rekeningrijden zijn hier de communisten. Een echte kapitalist zou maar al te graag de marktwerking op de weg zien. Nu is de weg een socialistische hel waar elke dwaas met een auto gebruik van mag maken (na betaling van wegenbelasting). Daar is niks kapitalistisch aan. Dat is je reinste communisme.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77141872
tvp
pi_77141934
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:31 schreef RemcoDelft het volgende:

Het "kwartje van Kok" (waar jarenlang inflatiecorrectie overheen is gegaan, m.a.w. nu zo'n 20 eurocent per liter) werd enkele jaren geleden "gecompenseerd" door een verlaging van de wegenbelasting met welgeteld enkele euro's per maand. Nog geen 10% van wat dat "kwartje" je kost.
Ik mis alleen de chocoladeletters van De Telegraaf nog...

Het "kwartje van Kok" is sowieso nooit een kwartje geweest.
Daarnaast ging het om een tijdelijke accijnsverhoging. Dat is ook precies zo uitgevoerd. Dat de gemiddelde Nederlander dat niet zo goed begrijpt en De Telegraaf daar graag gebruik van maakt zegt iets over de huidige hype en betekent dat Whiteguy een punt heeft.

De kilometerheffing pakt voor mij behoorlijk slecht uit, dus in die zin ben ik er niet blij mee. Het concept er achter kan ik prima begrijpen. Met de privacy heb ik (vooralsnog) geen moeite, met de kosten van het op te tuigen apparaat juist weer wel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_77142007
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:00 schreef Pool het volgende:

[..]

Met dat laatste ben ik het wel eens hoor, ik beweer ook niet dat ze het meteen op zullen lossen. Ligt ook aan de hoogte van het tarief natuurlijk. Als je dat maar hoog genoeg zet lossen de files wel op, maar storten alle huizenprijzen op het platteland in en schieten de huizenprijzen in en rond de werksteden snoeihard omhoog, om maar een negatief effect te noemen.
Ja leuk laten we autorijden onbetaalbaar maken.
Ik wil wel eens weten wat er gebeurt met het openbaar vervoer als 50% van de automobilisten de auto zou laten staan. Dat kan ons OV helemaal niet aan. Het zou een gigantische chaos worden.
quote:
Maar werkgevers zullen natuurlijk al snel happiger op thuiswerken worden, als ze die kosten van het duurdere woon-werkverkeer moeten gaan dokken. Ook al zou dat maar voor 10% van de werkgevers gelden, dan heeft dat al een stevig effect op de files.
Jij denkt dat werkgevers mensen meer zullen laten thuiswerken, ik denk dat werkgevers de extra kosten gewoon doorberekenen aan de klanten. Uiteindelijk worden de meeste mensen dus gewoon twee keer genaaid.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_77142035
Wat vreemd dat de ANWB opeens beleid mag gaan maken, bij het doordrukken van de OV-CHIP kaart heeft men toch ook niet een bindend advies van ROVER gevraagd.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 januari 2010 @ 15:13:16 #34
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77142089
Als er nooit files zijn op het stuk dat ik rij, krijg ik dan geld toe per km?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 22 januari 2010 @ 15:15:17 #35
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_77142167
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:43 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Als je de mensen niet kunt vertrouwen om in een referendum een overwogen beslissing te nemen, waar baseert een Nederlandse regering dan haar mandaat op ? Een regering die dit argument gebruikt om referenda tegen te gaan (zoals alle regeringen Balkenende) geeft toe dat de verkiezingen waarop de regering gevormd is geen zinnig grondvest heeft. Het is niet alsof 14 miljoen Nederlanders alleen maar eens in de 4 jaar een helder moment hebben, en de rest van de tijd imbecielen zijn.
Inderdaad, dat ene moment in de 4 jaar blijkt ook dat er een groot percentage imbecielen rondloopt hier.
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

De ANWB-leden, dus de mensen die nog zelf een auto hebben en de kosten daarvan zelf moeten betalen, zijn waarschijnlijk idd de groep die er geen zak van begrijpt.

Het lijkt me dat de ingehuurde krachten die het plan tot nu toe mogen uitwerken (en er belang bij hebben dit plan door te drukken omdat ze dan aan het werk blijven) en voornamelijk leaserijders zijn die de effecten van invoering toch niet zullen voelen, veel beter kunnen beoordelen wat nou werkelijk een goed beleid is.
Wegen onderhouden is gewoon duur, en files zijn een probleem. Hef je BPM dan is het een eenmalige belasting waarmee je niet minder kilometers zal gaan maken. Een vast bedrag aan wegenbelasting idem.
Doe je accijnzen op benzine dan gaat men alternatieven voor benzine zoeken.
Tegen de tijd dat die kilometerheffing er is rijden we allemaal in hybride of elektrische karretjes. Als dan de accijnzen op benzine 100 euro per liter zijn sta je nog steeds in de file, maar dan in een file van electrokarretjes.

Ik zeg niet dat rekeningrijden het meest LEUKE plan is, maar het is wel het meest EERLIJK.

Ik woon vlak bij mijn werk en de universiteit. Voor autobezit betaal ik net zo veel BPM en wegenbelasting als iemand die 100 000 km per jaar rijdt. Dat is de gene die er keihard op achteruit gaat met de KM heffing, het gemiddelde ANWB lid niet.
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:59 schreef waht het volgende:

[..]

Eindelijk wat nuance in deze discussie waar panisch geschreeuw doorgaans de boventoon voert.

Rekeningrijden is een prima middel tegen files, maar draagvlak is essentiëel. Ik heb redelijk wat literatuur over kilometerbeprijzing (=rekeningrijden) gelezen en een interessant voorstel dat ik in meerdere papers tegenkwam was dat een private uitbating van snelwegen (een commercialisering van weggebruik) de weerstand zou kunnen verminderen. Nu durf ik daar aan te twijfelen maar de onderbouwing is niet gek.
Private uitbating van snelwegen. Klinkt veracht veel als kilometerheffing. Voor bedrag X mag je Xkm rijden op deze weg.
pi_77142199
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:11 schreef Basp1 het volgende:
Wat vreemd dat de ANWB opeens beleid mag gaan maken, bij het doordrukken van de OV-CHIP kaart heeft men toch ook niet een bindend advies van ROVER gevraagd.
In feite heeft Eurlings de handdoek in de ring gegooid. Anders zou je de uitslag van de ANWB nooit laten meetellen.
pi_77142232
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:13 schreef Sjeen het volgende:
Als er nooit files zijn op het stuk dat ik rij, krijg ik dan geld toe per km?
Neen. Er is onderzocht of beloning of beprijzing het beste werkt (ook op lange termijn). Conclusie was dat beprijzing beter werkt. Maar dat zou betekenen dat de afwezigheid van beprijzing de beloning is in jouw geval.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 januari 2010 @ 15:19:09 #38
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77142309
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:17 schreef waht het volgende:

[..]

Neen. Er is onderzocht of beloning of beprijzing het beste werkt (ook op lange termijn). Conclusie was dat beprijzing beter werkt. Maar dat zou betekenen dat de afwezigheid van beprijzing de beloning is in jouw geval.
Alleen zal de beprijzing niet afwezig zijn in mijn geval. Geloof maar niet dat er ook maar ergens een nultarief zal gelden...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_77142339
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:15 schreef Whiteguy het volgende:
Private uitbating van snelwegen. Klinkt veracht veel als kilometerheffing. Voor bedrag X mag je Xkm rijden op deze weg.
Correct. Een uitbater moet immers een financiële vergoeding vragen voor het gebruik van zijn weg. Hij kan abonnementen verkopen maar handiger is om de gebruiker voor zijn/haar directe weggebruik te laten betalen. Dat kan met een (onhandig en vaak onpraktisch) tolpoortje maar veel efficiënter met een GPS-kastje.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 15:20:50 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 22 januari 2010 @ 15:21:53 #41
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77142436
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:59 schreef waht het volgende:

[..]

Eindelijk wat nuance in deze discussie waar panisch geschreeuw doorgaans de boventoon voert.

Rekeningrijden is een prima middel tegen files, maar draagvlak is essentiëel. Ik heb redelijk wat literatuur over kilometerbeprijzing (=rekeningrijden) gelezen en een interessant voorstel dat ik in meerdere papers tegenkwam was dat een private uitbating van snelwegen (een commercialisering van weggebruik) de weerstand zou kunnen verminderen. Nu durf ik daar aan te twijfelen maar de onderbouwing is niet gek.
Ervaringen in andere landen laten juist zien dat het effect van rekeningrijden zeer tijdelijk is, binnen enkele maanden zijn mensen er aan gewend, en staan de files weer zoals altijd. Een nieuwe tariefverhoging van het rekeningrijden kan dit dan weer tijdelijk veranderen, en zo zal je zien dat de tariefverhogingen elkaar blijven opvolgen.

Private snelwegen zou heel leuk zijn, ware het niet dat de overheid nu al alle inkomsten uit verkeersbelastingen vangt. En dat wordt nog niet half benut voor wegen, m.a.w. als de overheid dat wel had gedaan, waren er nu niet zo'n problemen met files.
Private snelwegen zal wel neerkomen op hetzelfde blijven betalen aan de overheid, PLUS extra tol.
censuur :O
  vrijdag 22 januari 2010 @ 15:21:53 #42
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77142438
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

Besef je wel dat duurdere benzine "ons" minder gaat kosten dan nog zo'n falend technisch systeem (zie ov shitkaart gebeuren).

Betekend niet dat ik voor duurdere benzine ben, maar da's in elk geval beter dan "km-heffing".
Perzactly.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_77142464
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:19 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Alleen zal de beprijzing niet afwezig zijn in mijn geval. Geloof maar niet dat er ook maar ergens een nultarief zal gelden...
Nee oke. Maar jouw weggebruik moet altijd wat kosten. Je veroorzaakt immers schade aan de weg, je zit andere weggebruikers in de weg ( ), je vervuilt het milieu en veroorzaakt geluidsoverlast. Daarvoor moet je altijd iets betalen. Maar dan geen extra heffing omdat de weg die jij gebruikt nooit vast staat.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_77142501
quote:
lees mijn vraag nog eens?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 22 januari 2010 @ 15:23:42 #45
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77142515
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:08 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik mis alleen de chocoladeletters van De Telegraaf nog...

Het "kwartje van Kok" is sowieso nooit een kwartje geweest.
Grappig hoe dit stukje geschiedvervalsing telkens weer terugkomt!
quote:
Daarnaast ging het om een tijdelijke accijnsverhoging. Dat is ook precies zo uitgevoerd.
censuur :O
pi_77142563
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:16 schreef Shodan het volgende:


In feite heeft Eurlings de handdoek in de ring gegooid. Anders zou je de uitslag van de ANWB nooit laten meetellen.
Dan mag ie dat ook gaan doen voor die ov-chip knip maar dat doet ie ook niet.

Ik heb meer het idee dat het populistisch geblaat van eurlings is en men toch die KM-heffing linksom of rechtsom gaat invoeren.
pi_77142605
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ervaringen in andere landen laten juist zien dat het effect van rekeningrijden zeer tijdelijk is, binnen enkele maanden zijn mensen er aan gewend, en staan de files weer zoals altijd. Een nieuwe tariefverhoging van het rekeningrijden kan dit dan weer tijdelijk veranderen, en zo zal je zien dat de tariefverhogingen elkaar blijven opvolgen.
Hmm... ik meen dat de projecten in Londen en Stockholm een relatief succes zijn. Ik weet niet welke praktijkvoorbeelden jij bedoelt?
quote:
Private snelwegen zou heel leuk zijn, ware het niet dat de overheid nu al alle inkomsten uit verkeersbelastingen vangt. En dat wordt nog niet half benut voor wegen, m.a.w. als de overheid dat wel had gedaan, waren er nu niet zo'n problemen met files.
Private snelwegen zal wel neerkomen op hetzelfde blijven betalen aan de overheid, PLUS extra tol.
Dat is inderdaad het probleem. Maar een private partij zou de opbrengsten eerder investeren in de eigen weg, de overheid kan de opbrengsten van wegenbelasting óveral in het overheidsbudget stoppen. (Alhoewel het idee is dat er een 'infrastructuurfonds' komt, als dit nou echt werkelijkheid wordt zijn we al een stap verder.)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 15:28:41 #48
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_77142806
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:15 schreef Whiteguy het volgende:
Ik woon vlak bij mijn werk en de universiteit. Voor autobezit betaal ik net zo veel BPM en wegenbelasting als iemand die 100 000 km per jaar rijdt. Dat is de gene die er keihard op achteruit gaat met de KM heffing, het gemiddelde ANWB lid niet.
Iemand die 100.000 kilometer per jaar rijdt heeft waarschijnlijk een auto van de zaak en zal van de extra kosten weinig merken omdat ze doorgeschoven worden naar de werkgever, die ze op zijn beurt naar ons allen doorberekent.
Uiteindelijk worden jij en ik dubbel gepakt, overall gaan de meeste producten duurder worden en als we ergens heen willen moeten we nog meer betalen.

Verder ben ik er vanuit ervaring van overtuigd dat een project van dit formaat nooit en te nimmer binnen budget blijft. Als ik bij ons in het bedrijf kijk naar wat vrij simpele automatiseringsprojecten hadden moeten zijn en waarbij het ons eigenlijk nooit lukt om dat soort projecten defectvrij en binnen budget op te leveren, dan houdt ik echt mijn hart vast voor een project van het formaat rekeningrijden. Ik denk dat het ons als maatschappij een fortuin gaat kosten en dat we 10 jaar verder zijn voordat we een beetje werkend (let op werkend, dat is niet hetzelfde als foutloos) systeem hebben.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_77143019
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je wil toch nee zeggen? Nou dat kan vanaf morgen.
probeer het nog eens?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')