Bron: NOS teletekst.quote:***************************************
Geen km-heffing bij 'nee' ANWB
***************************************
` De kilometerheffing gaat niet door
als de ANWB de plannen afwijst.Dat zei
minister Eurlings na afloop van de
ministerraad.De ANWB kondigde vorige
week een ledenraapleging aan.
Nee lul, jouw prestige projectje, dat is essentieel. Als het draagvlak essentieel zou zijn dat had je dit project al lang laten varen.quote:Het draagvlak voor de kilometerheffing is essentieel, benadrukte hij.
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus de minister laat een plannetje, waar nu al zeker een miljard euro in gestoken is, afhangen van een belangenorganisatie?
Volgens mij is dat hele "kilometerheffing" bedoeld om het draagvlak voor NOG DUURDERE benzine te vergroten!
Een paar jaar terug was de ANWB nog tegenstander, wat heeft het kabinet dit bedrijf beloofd?
Besef je wel dat duurdere benzine "ons" minder gaat kosten dan nog zo'n falend technisch systeem (zie ov shitkaart gebeuren).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus de minister laat een plannetje, waar nu al zeker een miljard euro in gestoken is, afhangen van een belangenorganisatie?
Volgens mij is dat hele "kilometerheffing" bedoeld om het draagvlak voor NOG DUURDERE benzine te vergroten!
Een paar jaar terug was de ANWB nog tegenstander, wat heeft het kabinet dit bedrijf beloofd?
Voel je jezelf nu verheven of zo? Of denk je daadwerkelijk dat de gemiddelde Nederlander niet begrijpt wat kilometerheffing is? Dat dat-ie niet uit ervaring en op z'n boerenverstand kan aanvoelen dat dit gewoon weer een belastingverhoging wordt?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Referenda zijn sowieso belachelijk. Maak gewoon die beslissing, hoef je niet per se draagvlak voor te gaan zoeken.
Als je lastige problemen gaat voorleggen aan mensen die er geen zak van begrijpen valt er nooit een beslissing te nemen.
Besef je ook dat die die "duurdere benzine" al tientallen jaren hebben?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Besef je wel dat duurdere benzine "ons" minder gaat kosten dan nog zo'n falend technisch systeem (zie ov shitkaart gebeuren).
En besef je ook dat het "plannetje" van de minister, namelijk het creeren van draagvlak voor nog duurdere benzine, werkt?quote:Betekend niet dat ik voor duurdere benzine ben, maar da's in elk geval beter dan "km-heffing".
Realiseer je je ook de "wisselkoers"?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:30 schreef TGVkopper het volgende:
Minder BPM, minder wegenbelasting, duurdere benzine, prima plan
Volgens mij kunnen zelfs de domste mensen nog wel inzien dat dit ons allen gewoon veel geld gaat kosten en het fileprobleem er niet veel minder van zal worden.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Referenda zijn sowieso belachelijk. Maak gewoon die beslissing, hoef je niet per se draagvlak voor te gaan zoeken.
Als je lastige problemen gaat voorleggen aan mensen die er geen zak van begrijpen valt er nooit een beslissing te nemen. Alleen beslissingen zoals stem nu ja voor gratis onbeperkt bier en tieten komen er dan nog door.
Wat een onzin. De heffing op vaste lasten verplaatsten naar een heffing op variabel gebruik levert natuurlijk andere incentives op voor het pakken of laten staan van de auto. Zeker op langere termijn.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen zelfs de domste mensen nog wel inzien dat dit ons allen gewoon veel geld gaat kosten en het fileprobleem er niet veel minder van zal worden.
Als je de mensen niet kunt vertrouwen om in een referendum een overwogen beslissing te nemen, waar baseert een Nederlandse regering dan haar mandaat op ? Een regering die dit argument gebruikt om referenda tegen te gaan (zoals alle regeringen Balkenende) geeft toe dat de verkiezingen waarop de regering gevormd is geen zinnig grondvest heeft. Het is niet alsof 14 miljoen Nederlanders alleen maar eens in de 4 jaar een helder moment hebben, en de rest van de tijd imbecielen zijn.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Referenda zijn sowieso belachelijk. Maak gewoon die beslissing, hoef je niet per se draagvlak voor te gaan zoeken.
Als je lastige problemen gaat voorleggen aan mensen die er geen zak van begrijpen valt er nooit een beslissing te nemen. Alleen beslissingen zoals stem nu ja voor gratis onbeperkt bier en tieten komen er dan nog door.
tja, das een 1 kleine bijwerkingen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:40 schreef mvdejong het volgende:
Alleen : duurdere benzine betekent dat het voor steeds grotere groepen lonend wordt om in Belgie of Duitsland te gaan tanken, met gevolgen voor de tank-stations in de grens-gebieden, en de accijns-inkomsten.
Kutplan. Iedereen die in grensgebieden woont kan rustig belasting ontduiken en iedereen die niet naar het buitenland kan mag daar voor opdraaien.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
benzine geld is echt goed idee.
want hoe je meer verbruikt des meer betalen.
Als je vaker in file komt, verbruikt je juist meer geld!.
Voor degene die niet rijdt, kostte dan weinig.
De ANWB-leden, dus de mensen die nog zelf een auto hebben en de kosten daarvan zelf moeten betalen, zijn waarschijnlijk idd de groep die er geen zak van begrijpt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Referenda zijn sowieso belachelijk. Maak gewoon die beslissing, hoef je niet per se draagvlak voor te gaan zoeken.
Als je lastige problemen gaat voorleggen aan mensen die er geen zak van begrijpen valt er nooit een beslissing te nemen. Alleen beslissingen zoals stem nu ja voor gratis onbeperkt bier en tieten komen er dan nog door.
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:41 schreef Pool het volgende:
De meeste domme mensen zien nog wel in dat zo'n prijselasticiteit nooit 0 is. De auto wordt onaantrekkelijker, OV / thuiswerk / dichtbij het werk wonen wordt aantrekkelijker over het algemeen. Dat zal zeer zeker een effect hebben op de files.
Het is wel ridicuul. De meeste mensen die een alternatief zouden hebben, hadden dat allang gekozen.quote:Ik neig zelf gewoon naar duurdere brandstof, maar stellen dat rekeningrijden niets tegen files zou helpen is echt ridicuul.
Volgens mij moeten de meeste mensen nog gewoon naar hun werk. Het kost ze alleen meer geld om er te komen. Kosten die veelal doorgeschoven zullen worden naar de werkgever, die dat op zijn beurt weer doorberekent naar zijn klanten.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:41 schreef Pool het volgende:
[..]
Wat een onzin. De heffing op vaste lasten verplaatsten naar een heffing op variabel gebruik levert natuurlijk andere incentives op voor het pakken of laten staan van de auto. Zeker op langere termijn.
De meeste domme mensen zien nog wel in dat zo'n prijselasticiteit nooit 0 is. De auto wordt onaantrekkelijker, OV / thuiswerk / dichtbij het werk wonen wordt aantrekkelijker over het algemeen. Dat zal zeer zeker een effect hebben op de files.
De vraag is alleen wat nu nuttiger is: meer belasting op brandstof of kilometerheffing. Kilometerheffing heeft negatieve privacyeffecten en meer operationele kosten, maar als voordeel dat met prijsdifferentiaties (spitsheffing, etc.) meer sturing mogelijk is. Duurdere brandstof geeft problemen langs de grens, heeft minder mogelijkheden tot sturing, maar wel weer direct een incentive voor het kopen van zuinige auto's.
Ik neig zelf gewoon naar duurdere brandstof, maar stellen dat rekeningrijden niets tegen files zou helpen is echt ridicuul.
Gezellig dagje Maastricht, even de grens over en wat jerrycans vullen. Er is weliswaar een maximum aan brandstof dat je los mag vervoeren, maar daarvoor moet een agent je aanhouden en gaan controleren, die zit liever te slapen in zijn flitsautootje.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
tja, das een 1 kleine bijwerkingen.
Bovendien er wonen veel Nederlanders in westen. Die gaat juist niet 150-200 km naar grens rijden En volle laten tanken.
Degenen die het echt niet begrijpen zijn de geitenwollensokken niet-auto-bezitters, die enthousiast toejuichen dat die vuile kapitalistische autobezitters gepakt worden. Die realiseren zich niet dat uiteindelijk de niet-auto-bezitters, en de particuliere auto-bezitters (die niet bepaald de kilometer-vreters zijn) het meest in hun geldbuidel zullen worden getroffen, door zaken als de provinciale belastingen die auto-onafhankelijk geheven gaan worden omdat de auto-afhankelijke wegenbelasting vervalt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef Leandra het volgende:
De ANWB-leden, dus de mensen die nog zelf een auto hebben en de kosten daarvan zelf moeten betalen, zijn waarschijnlijk idd de groep die er geen zak van begrijpt.
Eindelijk wat nuance in deze discussie waar panisch geschreeuw doorgaans de boventoon voert.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:41 schreef Pool het volgende:
[..]
Wat een onzin. De heffing op vaste lasten verplaatsten naar een heffing op variabel gebruik levert natuurlijk andere incentives op voor het pakken of laten staan van de auto. Zeker op langere termijn.
De meeste domme mensen zien nog wel in dat zo'n prijselasticiteit nooit 0 is. De auto wordt onaantrekkelijker, OV / thuiswerk / dichtbij het werk wonen wordt aantrekkelijker over het algemeen. Dat zal zeer zeker een effect hebben op de files.
De vraag is alleen wat nu nuttiger is: meer belasting op brandstof of kilometerheffing. Kilometerheffing heeft negatieve privacyeffecten en meer operationele kosten, maar als voordeel dat met prijsdifferentiaties (spitsheffing, etc.) meer sturing mogelijk is. Duurdere brandstof geeft problemen langs de grens, heeft minder mogelijkheden tot sturing, maar wel weer direct een incentive voor het kopen van zuinige auto's.
Ik neig zelf gewoon naar duurdere brandstof, maar stellen dat rekeningrijden niets tegen files zou helpen is echt ridicuul.
Met dat laatste ben ik het wel eens hoor, ik beweer ook niet dat ze het meteen op zullen lossen. Ligt ook aan de hoogte van het tarief natuurlijk. Als je dat maar hoog genoeg zet lossen de files wel op, maar storten alle huizenprijzen op het platteland in en schieten de huizenprijzen in en rond de werksteden snoeihard omhoog, om maar een negatief effect te noemen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij moeten de meeste mensen nog gewoon naar hun werk. Het kost ze alleen meer geld om er te komen. Kosten die veelal doorgeschoven zullen worden naar de werkgever, die dat op zijn beurt weer doorberekent naar zijn klanten.
Voor veel mensen is het OV gewoon geen alternatief. Verder zijn de meeste werkgevers helemaal niet zo happig op thuiswerken is mijn ervaring.
Maar ik wil best een wedje met je leggen dat er nog steeds files zullen zijn als het rekeningrijden wel wordt ingevoerd. Ze zullen iets verminderen, maar je zal ze echt niet oplossen.
De tegenstanders van rekeningrijden zijn hier de communisten. Een echte kapitalist zou maar al te graag de marktwerking op de weg zien. Nu is de weg een socialistische hel waar elke dwaas met een auto gebruik van mag maken (na betaling van wegenbelasting). Daar is niks kapitalistisch aan. Dat is je reinste communisme.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:58 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Degenen die het echt niet begrijpen zijn de geitenwollensokken niet-auto-bezitters, die enthousiast toejuichen dat die vuile kapitalistische autobezitters gepakt worden.
Ik mis alleen de chocoladeletters van De Telegraaf nog...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:31 schreef RemcoDelft het volgende:
Het "kwartje van Kok" (waar jarenlang inflatiecorrectie overheen is gegaan, m.a.w. nu zo'n 20 eurocent per liter) werd enkele jaren geleden "gecompenseerd" door een verlaging van de wegenbelasting met welgeteld enkele euro's per maand. Nog geen 10% van wat dat "kwartje" je kost.
Ja leuk laten we autorijden onbetaalbaar maken.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:00 schreef Pool het volgende:
[..]
Met dat laatste ben ik het wel eens hoor, ik beweer ook niet dat ze het meteen op zullen lossen. Ligt ook aan de hoogte van het tarief natuurlijk. Als je dat maar hoog genoeg zet lossen de files wel op, maar storten alle huizenprijzen op het platteland in en schieten de huizenprijzen in en rond de werksteden snoeihard omhoog, om maar een negatief effect te noemen.
Jij denkt dat werkgevers mensen meer zullen laten thuiswerken, ik denk dat werkgevers de extra kosten gewoon doorberekenen aan de klanten. Uiteindelijk worden de meeste mensen dus gewoon twee keer genaaid.quote:Maar werkgevers zullen natuurlijk al snel happiger op thuiswerken worden, als ze die kosten van het duurdere woon-werkverkeer moeten gaan dokken. Ook al zou dat maar voor 10% van de werkgevers gelden, dan heeft dat al een stevig effect op de files.
Inderdaad, dat ene moment in de 4 jaar blijkt ook dat er een groot percentage imbecielen rondloopt hier.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:43 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als je de mensen niet kunt vertrouwen om in een referendum een overwogen beslissing te nemen, waar baseert een Nederlandse regering dan haar mandaat op ? Een regering die dit argument gebruikt om referenda tegen te gaan (zoals alle regeringen Balkenende) geeft toe dat de verkiezingen waarop de regering gevormd is geen zinnig grondvest heeft. Het is niet alsof 14 miljoen Nederlanders alleen maar eens in de 4 jaar een helder moment hebben, en de rest van de tijd imbecielen zijn.
Wegen onderhouden is gewoon duur, en files zijn een probleem. Hef je BPM dan is het een eenmalige belasting waarmee je niet minder kilometers zal gaan maken. Een vast bedrag aan wegenbelasting idem.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
De ANWB-leden, dus de mensen die nog zelf een auto hebben en de kosten daarvan zelf moeten betalen, zijn waarschijnlijk idd de groep die er geen zak van begrijpt.
Het lijkt me dat de ingehuurde krachten die het plan tot nu toe mogen uitwerken (en er belang bij hebben dit plan door te drukken omdat ze dan aan het werk blijven) en voornamelijk leaserijders zijn die de effecten van invoering toch niet zullen voelen, veel beter kunnen beoordelen wat nou werkelijk een goed beleid is.
Private uitbating van snelwegen. Klinkt veracht veel als kilometerheffing. Voor bedrag X mag je Xkm rijden op deze weg.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:59 schreef waht het volgende:
[..]
Eindelijk wat nuance in deze discussie waar panisch geschreeuw doorgaans de boventoon voert.
Rekeningrijden is een prima middel tegen files, maar draagvlak is essentiëel. Ik heb redelijk wat literatuur over kilometerbeprijzing (=rekeningrijden) gelezen en een interessant voorstel dat ik in meerdere papers tegenkwam was dat een private uitbating van snelwegen (een commercialisering van weggebruik) de weerstand zou kunnen verminderen. Nu durf ik daar aan te twijfelen maar de onderbouwing is niet gek.
In feite heeft Eurlings de handdoek in de ring gegooid. Anders zou je de uitslag van de ANWB nooit laten meetellen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:11 schreef Basp1 het volgende:
Wat vreemd dat de ANWB opeens beleid mag gaan maken, bij het doordrukken van de OV-CHIP kaart heeft men toch ook niet een bindend advies van ROVER gevraagd.
Neen. Er is onderzocht of beloning of beprijzing het beste werkt (ook op lange termijn). Conclusie was dat beprijzing beter werkt. Maar dat zou betekenen dat de afwezigheid van beprijzing de beloning is in jouw geval.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:13 schreef Sjeen het volgende:
Als er nooit files zijn op het stuk dat ik rij, krijg ik dan geld toe per km?
Alleen zal de beprijzing niet afwezig zijn in mijn geval. Geloof maar niet dat er ook maar ergens een nultarief zal gelden...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:17 schreef waht het volgende:
[..]
Neen. Er is onderzocht of beloning of beprijzing het beste werkt (ook op lange termijn). Conclusie was dat beprijzing beter werkt. Maar dat zou betekenen dat de afwezigheid van beprijzing de beloning is in jouw geval.
Correct. Een uitbater moet immers een financiële vergoeding vragen voor het gebruik van zijn weg. Hij kan abonnementen verkopen maar handiger is om de gebruiker voor zijn/haar directe weggebruik te laten betalen. Dat kan met een (onhandig en vaak onpraktisch) tolpoortje maar veel efficiënter met een GPS-kastje.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:15 schreef Whiteguy het volgende:
Private uitbating van snelwegen. Klinkt veracht veel als kilometerheffing. Voor bedrag X mag je Xkm rijden op deze weg.
http://www.anwb.nl/auto/d(...)-kilometerprijs.htmlquote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:55 schreef Leipo666 het volgende:
is er een voobeeld-mail welke ik naar de ANWB kan sturen om mijn NEE te laten gelden?
Ervaringen in andere landen laten juist zien dat het effect van rekeningrijden zeer tijdelijk is, binnen enkele maanden zijn mensen er aan gewend, en staan de files weer zoals altijd. Een nieuwe tariefverhoging van het rekeningrijden kan dit dan weer tijdelijk veranderen, en zo zal je zien dat de tariefverhogingen elkaar blijven opvolgen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:59 schreef waht het volgende:
[..]
Eindelijk wat nuance in deze discussie waar panisch geschreeuw doorgaans de boventoon voert.
Rekeningrijden is een prima middel tegen files, maar draagvlak is essentiëel. Ik heb redelijk wat literatuur over kilometerbeprijzing (=rekeningrijden) gelezen en een interessant voorstel dat ik in meerdere papers tegenkwam was dat een private uitbating van snelwegen (een commercialisering van weggebruik) de weerstand zou kunnen verminderen. Nu durf ik daar aan te twijfelen maar de onderbouwing is niet gek.
Perzactly.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:25 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Besef je wel dat duurdere benzine "ons" minder gaat kosten dan nog zo'n falend technisch systeem (zie ov shitkaart gebeuren).
Betekend niet dat ik voor duurdere benzine ben, maar da's in elk geval beter dan "km-heffing".
Nee oke. Maar jouw weggebruik moet altijd wat kosten. Je veroorzaakt immers schade aan de weg, je zit andere weggebruikers in de weg (quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:19 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Alleen zal de beprijzing niet afwezig zijn in mijn geval. Geloof maar niet dat er ook maar ergens een nultarief zal gelden...
lees mijn vraag nog eens?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
http://www.anwb.nl/auto/d(...)-kilometerprijs.html
Grappig hoe dit stukje geschiedvervalsing telkens weer terugkomt!quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:08 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik mis alleen de chocoladeletters van De Telegraaf nog...![]()
Het "kwartje van Kok" is sowieso nooit een kwartje geweest.
quote:Daarnaast ging het om een tijdelijke accijnsverhoging. Dat is ook precies zo uitgevoerd.
Dan mag ie dat ook gaan doen voor die ov-chip knip maar dat doet ie ook niet.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:16 schreef Shodan het volgende:
In feite heeft Eurlings de handdoek in de ring gegooid. Anders zou je de uitslag van de ANWB nooit laten meetellen.
Hmm... ik meen dat de projecten in Londen en Stockholm een relatief succes zijn. Ik weet niet welke praktijkvoorbeelden jij bedoelt?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ervaringen in andere landen laten juist zien dat het effect van rekeningrijden zeer tijdelijk is, binnen enkele maanden zijn mensen er aan gewend, en staan de files weer zoals altijd. Een nieuwe tariefverhoging van het rekeningrijden kan dit dan weer tijdelijk veranderen, en zo zal je zien dat de tariefverhogingen elkaar blijven opvolgen.
Dat is inderdaad het probleem. Maar een private partij zou de opbrengsten eerder investeren in de eigen weg, de overheid kan de opbrengsten van wegenbelasting óveral in het overheidsbudget stoppen. (Alhoewel het idee is dat er een 'infrastructuurfonds' komt, als dit nou echt werkelijkheid wordt zijn we al een stap verder.)quote:Private snelwegen zou heel leuk zijn, ware het niet dat de overheid nu al alle inkomsten uit verkeersbelastingen vangt. En dat wordt nog niet half benut voor wegen, m.a.w. als de overheid dat wel had gedaan, waren er nu niet zo'n problemen met files.
Private snelwegen zal wel neerkomen op hetzelfde blijven betalen aan de overheid, PLUS extra tol.
Iemand die 100.000 kilometer per jaar rijdt heeft waarschijnlijk een auto van de zaak en zal van de extra kosten weinig merken omdat ze doorgeschoven worden naar de werkgever, die ze op zijn beurt naar ons allen doorberekent.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:15 schreef Whiteguy het volgende:
Ik woon vlak bij mijn werk en de universiteit. Voor autobezit betaal ik net zo veel BPM en wegenbelasting als iemand die 100 000 km per jaar rijdt. Dat is de gene die er keihard op achteruit gaat met de KM heffing, het gemiddelde ANWB lid niet.
probeer het nog eens?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je wil toch nee zeggen? Nou dat kan vanaf morgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |