80.000 is het nieuwste getal wat ik hoorde. Mod mag het aanpassen als het inmiddels hoger isquote:Op donderdag 21 januari 2010 11:07 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Het dodenaantal word steeds minder?
quote:Haiti Earthquake Round-up: One week later ...
2:05AM
1/21/2010
A frightening new aftershock yesterday (Wednesday) forced more Haiti earthquake survivors onto the capital's streets to live and sent others fleeing to the countryside, where aid is only beginning to reach wrecked towns.
The magnitude-5.9 jolt matched the strongest of the aftershocks that have followed last week's huge quake that devastated Port-au-Prince.
Mike Morton of the UN Disaster Assessment and Co-ordination agency says the aftershock collapsed seven buildings in Petit-Goave, the seaside town closest to the epicentre. But he says there are no reports of people crushed or trapped, perhaps because the earlier quake frightened most people into sleeping outside.
Foreign Affairs Minister Lawrence Cannon reported minor damage to the roof and second floor of the Canadian Embassy in Port-au-Prince after the aftershocks.
No one was injured at the embassy, where 56 Canadians had sought refuge. The Haitian government estimates the death toll at 200,000, with 80,000 buried in mass graves.
It is estimated there are 2 million people who are now homeless and 250,000 people injured. Meanwhile, officials say 13 Canadians have been confirmed dead in Haiti with another 479 missing. (The Associated Press)
Dat dusquote:Op donderdag 21 januari 2010 11:06 schreef superworm het volgende:
Hier verder.
Vorig deel:
Zeer zware aardbeving (7.0) op Haiti #3
En hierbij de Fipo-hoop op minder dom geneuzel over of de VS Haïti bezetten of niet. Het lijkt me vervelend om altijd zo zwart-wit te moeten denken.
Het dodental wordt al gebaseerd op het mensen dat wordt begraven in Massa-graven .. 80.000 dus...quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:07 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Het dodenaantal word steeds minder?
Bron: HlN.bequote:Het einde van de immense ellende in Haïti lijkt nog lang niet in zicht. Het door een vreselijke aardbeving getroffen straatarme land beleeft elke dag sinds de ramp een humaniataire tragedie door de gebrekkige hulp. Volgens een hulporganisatie ter plaatse sterven er ongeveer 20.000 mensen per dag. De meeste slachtoffers zouden gered kunnen worden, als ze een dringende operatie zouden krijgen, maar daarvoor ontbreken ruimschoots de medische middelen.
De noodkreet komt van de Amerikaanse hulporganisatie Partners In Health (PIH), die ter plaatse een cruciale rol speelt bij de reddingsoperatie in Haïti. In een dringend rapport stelt PIH: "Tienduizenden slachtoffers van de aardbeving hebben nu een spoedoperatie nodig. Onze hoofddokter schat dat er dagelijks zo'n 20.000 mensen sterven die gered zouden kunnen worden mits de juiste medische middelen."
quote:Op donderdag 21 januari 2010 11:53 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Bron: HlN.be
WTF 20.000 per dag?
http://www.telegraaf.nl/b(...)urten___.html?p=12,3quote:'Hulpverlening in Haïti mijdt achterbuurten'
PORT-AU-PRINCE - De autoriteiten en hulpverleners in Haïti negeren de allerarmste slachtoffers van de verwoestende beving in de getto's van de hoofdstad Port-au-Prince, omdat ze bang zouden zijn voor criminaliteit. Buitenlandse hulpverleners is geadviseerd om onder meer het getto Cité Soleil te mijden, berichtte de Britse krant The Independent donderdag.
„Er is wel hulp, maar die gaat elders heen”, zegt een 29-jarige inwoner van Cité Soleil in de krant. „Vergeleken met de rest van het land hebben wij een lage prioriteit. De autoriteiten zien ons niet als slachtoffer.” In Port-au-Prince zou de hulp zich vooral concentreren in het centrum.
De veiligheidssituatie in de als gevaarlijkste buurt van Port-au-Prince bekendstaande Cité Soleil zou zijn verslechterd, mede omdat de gevangenis in de hoofdstad is ingestort door de beving, waardoor duizenden criminelen weer op vrije voeten zijn. Inwoners beweren dat verschillende vrouwen de afgelopen dagen zijn verkracht. Ook zouden gewapende criminelen met wapens voedsel roven.
De Amerikaanse luitenant-generaal Ken Keen, die de Amerikaanse troepenmacht ter plaatse coördineert, heeft persoonlijk een kijkje in de buurt genomen. Volgens hem worden er nog voedseldistributiepunten in Cité Soleil opgezet, maar „als je een voedseltruck hierheen stuurt, wordt het een opstand”, aldus Keen. „Je wilt niet dat er iemand vermoord wordt om een fles water.” De voedseluitdeelplaatsen moeten daarom goed beveiligd worden, wat tijd kost om dat te regelen.
Het vliegveld van Port-au-Prince heeft moeite om de vele tientallen hulptransporten die dagelijks arriveren, te verwerken. Er is maar één start- en landingsbaan. Ondertussen komen er ook schepen naar de gedeeltelijk verwoeste haven, die ondertussen gereed wordt gemaakt voor schepen met noodhulp aan boord. Over drie weken zou de haven weer op volle kracht functioneren.
quote:0900-1112 al 8000 keer gebeld
door Redactie op 21-01-2010 @ 13:05
Al achtduizend mensen hebben vanochtend tussen zes en elf uur gebeld met het actienummer 0900-1112. Dat meldde een woordvoerder van Radio 555. In de radio en tv-studio in Hilversum staan bekende Nederlanders in het belpanel slechts een deel van de vele bellers te woord.
De overige telefoontjes worden doorgeschakeld naar een van de tien callcenters, waarvan een in België. Volgens de woordvoerder is het aantal beschikbare telefoonlijnen oneindig groot en lukt het daardoor iedereen om verbinding te krijgen, al stuiten bellers tijdens piekuren op een computer.
"Bij extreme drukte krijgen bellers een bandje te horen en kunnen ze hun telefoonnummer achterlaten. Ze worden dan spoedig teruggebeld. Het is dus niet meer zoals vroeger dat het niet lukt om er doorheen te komen. Een limiet is er niet." Radio 555 was rond het middaguur precies zes van de vijftien uur op gang.
De bekende dj's Ruud de Wild en Erik de Zwart presenteren de gezamenlijke uitzending van zeven radiostations tot twee uur vanmiddag.
Ze zijn snel met de gedetailleerde google.maps foto's zeg!quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:46 schreef GasTurbine het volgende:
De evacuatie van de amerikanen in een USCG vliegtuig op het vliegveld(moet je ook even rondkijken naar vliegende heli's en de mensengroep voor het vliegveld):
http://maps.google.com/maps?f=q&source=embed&hl=en&geocode=&q=Port-au-Prince,+Haiti&sll=37.0625,-95.677068&sspn=43.037246,93.076172&ie=UTF8&hq=&hnear=Port-au-Prince,+Ouest,+Haiti&t=k&ll=18.576176,-72.296382&spn=0.001002,0.001206&z=20
Ik hoop niet dat die privéjets er nu nog staan. Dan snap ik wel waarom de cargoplanes niet kunnen landen.
Frauduleuze zaak. De gedachte erachter is overigens wel nobel.quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:53 schreef Peter het volgende:
Duizenden vrijwilligers de straat op voor Haïti
Bron: helphaiti.nu / Rode Kruis
In Amsterdam, Breda, Den Haag, Enschede, Utrecht, Groningen, Haarlem en Rotterdam gaan duizenden vrijwilligers vandaag de straat op om geld in te zamelen voor Giro 555. Via de site helphaiti.nu kunnen vrijwilligers zich opgeven om na een korte instructie geld in te zamelen op straat voor de slachtoffers van de aardbeving.
Ook vanavond gaan de vrijwilligers nog de straat op. Mensen die mee willen helpen melden zich aan op helphaiti.nu en krijgen direct instructies per e-mail toegezonden. De opbrengst van de actie gaat in zijn geheel naar Giro 555, de kosten worden gedragen door sponsors.
Hoezo frauduleus? Vanwaar deze laster?quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:54 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Frauduleuze zaak. De gedachte erachter is overigens wel nobel.
Er zijn genoeg mensen die de opbrengst zelf kunnen houden, zoals ik het me inbeeld als het via een website wordt geregeld.quote:Op donderdag 21 januari 2010 15:05 schreef Peter het volgende:
[..]
Hoezo frauduleus? Vanwaar deze laster?
Ik had dit stukje niet gelezen, en na het lezen trek ik m'n woorden in.quote:Je ontvangt van ons een bevestiging en je hoeft je nu alleen nog maar op het juiste tijdstip te melden aanstaande donderdag. Wij regelen de rest! Donderdag word je door een medewerker van Pepperminds ontvangen en goed gebrieft. Daarna ga je met een klein clubje op pad onder begeleiding van een ervaren medewerker van Pepperminds. Samen zullen jullie heel succesvol zijn!
Het gaat om machtigingskaarten, geen contant geldquote:Op donderdag 21 januari 2010 15:08 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die de opbrengst zelf kunnen houden, zoals ik het me inbeeld als het via een website wordt geregeld.
Artsen zonder grenzen etc, kwamen ook vaak in kleinere vliegtuigen, en niet alle hulporganisaties hebben van die joekels van vliegtuigen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:46 schreef GasTurbine het volgende:
De evacuatie van de amerikanen in een USCG vliegtuig op het vliegveld(moet je ook even rondkijken naar vliegende heli's en de mensengroep voor het vliegveld):
http://maps.google.com/maps?f=q&source=embed&hl=en&geocode=&q=Port-au-Prince,+Haiti&sll=37.0625,-95.677068&sspn=43.037246,93.076172&ie=UTF8&hq=&hnear=Port-au-Prince,+Ouest,+Haiti&t=k&ll=18.576176,-72.296382&spn=0.001002,0.001206&z=20
Ik hoop niet dat die privéjets er nu nog staan. Dan snap ik wel waarom de cargoplanes niet kunnen landen.
quote:Op donderdag 21 januari 2010 15:41 schreef marcodej het volgende:
Even een crosspostje:
http://twitter.com/ebvr
Twitter van Eelco Bosch van Rosenthal, en geeft wel een aardig beeld van wat er nu gebeurd (en vooral, wat de Nederlandse mariniers nu doen).
En, hoeveel heb jij dan al gegeven aan de Nederlandse armen?quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:29 schreef Obomo het volgende:
Helemaal mee eens geef niets man als je de berichten in de nederlandse media de laatste jaren moet geloven is er genoeg leed hier in nederland. Geef dat hulp geld gewoon aan Nederlandse armen dan blijft het geld ook in de lokale economie.
Ja erg vervelend voor die mensen daar maar met over populatie gaan we dit veel vaker zien, ga je elke keer geld geven als ze een zielig kind op tv laten zien?
Hoeveel geld ga je weggeven voor die zielige mensen?
Denk je dat nadat je al je geld hebt weggegevn er geen zielige mensen meer op tv te zien zijn?
Weet jij hoeveel geld er van je beelastingeld nu al naar zielige mensen en ontwikkelings geld gaat?
Gek dat jij als Obama-kloon dat vindt.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:29 schreef Obomo het volgende:
Helemaal mee eens geef niets man als je de berichten in de nederlandse media de laatste jaren moet geloven is er genoeg leed hier in nederland. Geef dat hulp geld gewoon aan Nederlandse armen dan blijft het geld ook in de lokale economie.
Ja erg vervelend voor die mensen daar maar met over populatie gaan we dit veel vaker zien, ga je elke keer geld geven als ze een zielig kind op tv laten zien?
Denk je dat nadat je al je geld hebt weggegevn er geen zielige mensen meer op tv te zien zijn?
Weet jij hoeveel geld er van je beelastingeld nu al naar zielige mensen en ontwikkelings geld gaat?
Ik geef niets meer waarom zou ik geld geven aan mensen die toch altijd bjidehand doen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:31 schreef maartena het volgende:
[..]
En, hoeveel heb jij dan al gegeven aan de Nederlandse armen?
Of is het geven sowieso een hekel punt bij je.
Rot toch op man. Ik ben een keihard werkende student die álles zelf moet betalen en nog heb ik er geld voor over. Schuld afkopen mijn hol. Ik moet daadwerkelijk een paar weken bezuinigen om weer goed rond te komen, maar dat heb ik er voor over. Hier word ik zó agressief van hè, dat eigenheimer-geneuzel om maar te verbergen wat je écht vindt: het kan je geen ruk schelen en je hebt er geen cént voor over. Maar dát durf je niet te zeggen, want diep ik je hart begrijp je ook wel dat zoiets zeggen behoorlijk harteloos en asociaal overkomt.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:46 schreef kawotski het volgende:
Geld geven is je zgn. schuld afkopen. Eurootje of 1 a 5 door iemand die net z'n Audi uitstapt.. wat moet je ervan vinden. Koenders zit op 4,5 miljard Euro voor dit soort zaken, dus geld geven we toch al.
Ik denk dat je beter vrijwilligerswerk voor die organisaties kunt doen. Dat onderscheidt je van de rest. Doe die 2e vakantie eens wat anders dan op het strand in de Dominicaanse liggen..
Het feit dat je wel geld geeft aan zielige zwarte haitiaanse kinderen maar niet aan zielige siberishe kinderen die bevriezen in siberie laat alweer zien dat je alleen maar geld geeft om je schuldgevoel af te kopen.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:48 schreef superworm het volgende:
[..]
Rot toch op man. Ik ben een keihard werkende student die álles zelf moet betalen en nog heb ik er geld voor over. Schuld afkopen mijn hol. Ik moet daadwerkelijk een paar weken bezuinigen om weer goed rond te komen, maar dat heb ik er voor over. Hier word ik zó agressief van hè, dat eigenheimer-geneuzel om maar te verbergen wat je écht vindt: het kan je geen ruk schelen en je hebt er geen cént voor over. Maar dát durf je niet te zeggen, want diep ik je hart begrijp je ook wel dat zoiets zeggen behoorlijk harteloos en asociaal overkomt.
Wie zegt dat ik me niet inzet voor andere goede doelen? Moet ik mijn volledige persoonlijke financiële situatie hier op een internetforumpje aan een totale onbekende criticaster uit de doeken doen? Ik dacht het niet. Het feit dat jij het blijft afschuiven op schuldgevoel, lijkt wel Freudiaans. Wil je soms ergens over praten?quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:58 schreef Obomo het volgende:
[..]
Het feit dat je wel geld geeft aan zielige zwarte haitiaanse kinderen maar niet aan zielige siberishe kinderen die bevriezen in siberie laat alweer zien dat je alleen maar geld geeft om je schuldgevoel af te kopen.
waarom wel aan zielige haitiaantjes geld geven en niet aan zielige blanke kinderen in siberie, zuid afrika of aan al die miljoenen zwarte kinderen die omkomen van de honger in afrika en noord korea?
Van welke datum is deze?quote:Op donderdag 21 januari 2010 12:46 schreef GasTurbine het volgende:
Ja dat verwachten ze van je, erg zielig is het. Ik ben het helemaal met je eens!quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:01 schreef superworm het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik me niet inzet voor andere goede doelen? Moet ik mijn volledige persoonlijke financiële situatie hier op een internetforumpje aan een totale onbekende criticaster uit de doeken doen? Ik dacht het niet. Het feit dat jij het blijft afschuiven op schuldgevoel, lijkt wel Freudiaans. Wil je soms ergens over praten?
Nee je hele finaciele crisis intressert me niks, maar de vraag is:quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:01 schreef superworm het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik me niet inzet voor andere goede doelen? Moet ik mijn volledige persoonlijke financiële situatie hier op een internetforumpje aan een totale onbekende criticaster uit de doeken doen? Ik dacht het niet. Het feit dat jij het blijft afschuiven op schuldgevoel, lijkt wel Freudiaans. Wil je soms ergens over praten?
Gut, je bent volgens mij écht te dom om te schijten. Ik raak haast depressief van je spelling. Ik zeg net dat ik niet alleen aan 'de zielige kindjes in Haïti' denk. Deze discussie lijkt me onmogelijk. Een aap E=MCkwadraat uitleggen gaat immers ook niet.quote:Op donderdag 21 januari 2010 19:05 schreef Obomo het volgende:
[..]
Nee je hele finaciele crisis intressert me niks, maar de vraag is:
waarom geef je alleen aan zielige haitiaantjes, terwijl er al jaren nog veel zieliger kindertjesi n afrika, zuid america en azi zijn die je geen geld geeft/gunt.
Je geeft alleen geld omdat je dan kan opscheppen over hoeveel centjes deze linkse meneer heeft gegeven nadat de linkse media dat op gedragen heeft.
Als je zo eerlijk bent geef die andere miljoen zielige kindjes dan ook wat.........
Zo te horen heb je nog genoeg geld, alleen omdat jij zo gierig bent gaan er morgen weer een hongerig afrikaans kindje dood..
alleen jammer dat ze hier de reacties van de omstanders eruit hebben geknipt...quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:35 schreef popolon het volgende:
Haiti: Is this the best picture in the world?
[ afbeelding ]
Grote versie.
En jij dacht natuurlijk dat ik een dergelijke kortzichtige reactie van wie dan ook niet verwacht had.. student.. je geeft aan dat je nog veel te leren hebt.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:48 schreef superworm het volgende:
[..]
Rot toch op man. Ik ben een keihard werkende student die álles zelf moet betalen en nog heb ik er geld voor over. Schuld afkopen mijn hol. Ik moet daadwerkelijk een paar weken bezuinigen om weer goed rond te komen, maar dat heb ik er voor over. Hier word ik zó agressief van hè, dat eigenheimer-geneuzel om maar te verbergen wat je écht vindt: het kan je geen ruk schelen en je hebt er geen cént voor over. Maar dát durf je niet te zeggen, want diep ik je hart begrijp je ook wel dat zoiets zeggen behoorlijk harteloos en asociaal overkomt.
http://nos.nl/artikel/130(...)-inzichtelijker.htmlquote:Op donderdag 21 januari 2010 19:06 schreef superworm het volgende:
Zeg, heeft iemand een ANP/Novum berichtje gezien over het feit dat de Algemene Rekenkamer flink gaat toezien op de besteding van het geld? Dat zou ik dan wellicht op de FP kunnen posten
Jeetje..... Vele kleintjes maken 1 grote enzo, weetjewel.. Nederlandse armen zoals jij ze noemt, hebben het niet zo moeilijk als deze mensen. Met afstand niet durf ik zelfs te zeggen. Hier zit niet 1/3 van de bevolking, dus 5 miljoen mensen, al een week zonder eten, water, stroom, medische voorzieningen en een dak boven hun hoofd. Hier zijn er ook problemen, zeker, en ook daar moeten we onze ogen niet voor sluiten, maar je zit nu appels met spaceshuttles te vergelijken. Dat is je goed recht, ik zie het echter anders, en maak wel geld over. Dan maar 10% van dat bedrag via een corrupte haitiaan naar Zwitserland oid, dan komt er in ieder geval nog 90% wel op de goede plek terecht, en dat is altijd nog meer dan als ik niks geef.quote:Op donderdag 21 januari 2010 18:29 schreef Obomo het volgende:
Aha! Dus jij hebt ook al zo'n geheim aarbevingswapen..... pas op dat Hugo Chavez er niet achter komt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 01:53 schreef El_Matador het volgende:
Ik heb een naschok gedoneerd.
Vind het wel goed zo.
Over tien jaar is de bezetting van Haiti zo'n onoplosbaar probleem dat zo nu en dan het derde item in het journaal is. Zo'n zich maar voortslepend conflict dat zich kenmerkt door geweld en vele burgerslachtoffers. Veel politiek gepraat, onderhandelingen, installatie van nieuwe regeringen die vervolgens weer vallen enzovoort. Iedereen kan nu mooi zien hoe zoiets ontstaat.quote:U.S. Forces in Haiti to Grow to 20,000
Roughly 20,000 U.S. troops will be supporting relief efforts in Haiti by Jan. 24, military officials said, adding to the 13,000-strong American force currently there.
Jeetje, het zal toch weer niet zo zijn...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 08:34 schreef NorthernStar het volgende:
as. Zondag 20.000 Amerikaanse soldaten in Haiti.
[..]
Over tien jaar is de bezetting van Haiti zo'n onoplosbaar probleem dat zo nu en dan het derde item in het journaal is. Zo'n zich maar voortslepend conflict dat zich kenmerkt door geweld en vele burgerslachtoffers. Veel politiek gepraat, onderhandelingen, installatie van nieuwe regeringen die vervolgens weer vallen enzovoort. Iedereen kan nu mooi zien hoe zoiets ontstaat.
@Maartena, je had over 1 ding gelijk. Het zijn geen tanks. Voor mij is alles wat rupsbanden heeft al snel een tank maar de officiele naam van die dingen zijn assault amphibian vehicles. Ze worden as we speak per dozijn naar Haiti gebracht.
[ afbeelding ]
Die voertuigen zijn onderdeel van een zgn. Marine Expeditionary Unit, welke een heleboel voertuigen hebben die verrekte handig zijn in dit geval, daar die gemaakt zijn voor het snel afleveren van mensen en goederen op afgelegen stranden, en zich goed kunnen verplaatsen over slecht terrein of ontplofte wegen. Stel nou he, dat ze die paar tanks etc aan boord laten, en hun schoonwater capaciteit, hospitaal, 20 helicopters en de rest gebruiken om mensen op Haïti te helpen?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 08:34 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Over tien jaar is de bezetting van Haiti zo'n onoplosbaar probleem dat zo nu en dan het derde item in het journaal is. Zo'n zich maar voortslepend conflict dat zich kenmerkt door geweld en vele burgerslachtoffers. Veel politiek gepraat, onderhandelingen, installatie van nieuwe regeringen die vervolgens weer vallen enzovoort. Iedereen kan nu mooi zien hoe zoiets ontstaat.
@Maartena, je had over 1 ding gelijk. Het zijn geen tanks. Voor mij is alles wat rupsbanden heeft al snel een tank maar de officiele naam van die dingen zijn assault amphibian vehicles. Ze worden as we speak per dozijn naar Haiti gebracht.
[ afbeelding ]
Inderdaad, 40 miljoen is echt peanuts op de begroting van Nederland. Dan kopen ze maar een JSF minder (geschatte kosten op dit moment 67 miljoen per stuk).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:25 schreef Mutant01 het volgende:
We zijn een van de rijkste landen ter wereld, ik denk dat 40 miljoen niet zo veeel voorstelt op ons budget.
Kosten zoals deze worden ook elk jaar al in de begroting gezet. Er is altijd een budget voor noodhulp. Dus het is niet alsof er nu nog meer bezuinigd moet worden.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:25 schreef Mutant01 het volgende:
We zijn een van de rijkste landen ter wereld, ik denk dat 40 miljoen niet zo veeel voorstelt op ons budget.
Ons bruto nationaal product was over 2008 ~595 miljard euro, en de rijksinkomsten 292 miljard met 16 miljoen mensen. 40 miljoen zal ons dus niet de financiële dood in drijven inderdaad. Ter vergelijking, Haïti heeft een BNP in de regio van 5 miljard euro dacht ik, op een bevolking van 9 miljoen mensen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 10:25 schreef Mutant01 het volgende:
Tjonge. En normaal bekommert geen hond zich om de duizenden doden die in Haïti (en waar dan ook) weg liggen te rotten.quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:53 schreef Peter het volgende:
Duizenden vrijwilligers de straat op voor Haïti
Bron: helphaiti.nu / Rode Kruis
In Amsterdam, Breda, Den Haag, Enschede, Utrecht, Groningen, Haarlem en Rotterdam gaan duizenden vrijwilligers vandaag de straat op om geld in te zamelen voor Giro 555. Via de site helphaiti.nu kunnen vrijwilligers zich opgeven om na een korte instructie geld in te zamelen op straat voor de slachtoffers van de aardbeving.
Ook vanavond gaan de vrijwilligers nog de straat op. Mensen die mee willen helpen melden zich aan op helphaiti.nu en krijgen direct instructies per e-mail toegezonden. De opbrengst van de actie gaat in zijn geheel naar Giro 555, de kosten worden gedragen door sponsors.
Amerikaanse Bezetting Haïti?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 08:34 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Echtquote:Op vrijdag 22 januari 2010 12:20 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Amerikaanse Bezetting Haïti?
BNW heeft er nu ook een topic over zag ik net
En waar haal je dat vandaan?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:49 schreef Frutsel het volgende:
90% kans dat Haiti naschokken krijgt van 5.0 of hoger
25% kans dat er een naschok komt van 6.0 of hoger
3% kans dat Haiti binnen 30 dagen wordt getroffen door een tweede beving van 7.0
Ben benieuwd hoe dat daar nu moet aangezien (bijna) alle criminelen zijn ontsnapt toen de gevangenis ineenstortte.quote:School Wim Boksebeld doelwit plunderaars
Gepubliceerd op vrijdag 22 januari 2010 om 11:15
Pater Wim Boksebeld, een Salesiaan uit Raalte die al veertig jaar in Haïti werkt, is er kapot van, zo meldt Het Leidsch Dagblad. Zijn scholen in de sloppenwijken van Port-au-Prince zijn leeggeroofd door plunderaars. Eerst moest hij al toezien hoe de scholen werden verwoest door de aardbeving en waarbij veel leerlingen zijn omgekomen, nu is zijn project ook nog eens doelwit van plunderaars geworden.
“Schriften, stoelen, banken en zelfs dakplaten, alles is gestolen”, meldt Boksebeld. In de wijk werden voedselmagazijnen leeggeroofd en de wielen van de vrachtwagens. “Dat mensen met honger eten stelen, begrijp ik, maar onder het voorwendsel dat ze meisjes gingen redden onder het puin, gingen ze plunderen. Alles is weg. Dat doet me pijn. Als we de Don Bosco (de naam van de school, red.) herbouwen, is dat niet hier. Deze wijk verdient geen school.”
De ‘schooltjes van Pater Bohnen’ zorgen ervoor dat duizenden kinderen in de sloppenwijken naar school kunnen en dagelijks te eten krijgen. Boksebeld beheerde de laatste jaren de financiën van de Don Bosco-school in de wijk La Saline.
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 08:34 schreef NorthernStar het volgende:
Juist. De USS Bataan is een Amphibian Assault Ship, ideaal geschikt om landingen uit te voeren en het volgende te doen:quote:@Maartena, je had over 1 ding gelijk. Het zijn geen tanks. Voor mij is alles wat rupsbanden heeft al snel een tank maar de officiele naam van die dingen zijn assault amphibian vehicles. Ze worden as we speak per dozijn naar Haiti gebracht.
quote:Haiti: New U.S. Military Base?
The U.S. government is making full opportunistic use of the tragedy caused by the earthquake in Haiti. The white house forced the local government to agree to fill their country with U.S. Marines and troops of the 82nd Airborne Division, in an operation which has nothing to do with humanitarian assistance but with military occupation.
Thus, the streets of Port au Prince, full of rubble and with a bewildered population with infinite needs, are scenes of a large deployment of U.S. soldiers armed to the teeth more common in a military conflict than in a humanitarian catastrophe.
The gardens of the ruined National Palace, seat of the Haitian government and symbol of sovereignty, suffered the ígnominy of being used as a landing strip for helicopters which, instead of bringing aid to the thousands of survivors crowded around the palace, have started to occupy the center of the city, after taking control of the airport.
Some people must have noticed the repetition of the events of 1914 when, with the pretext of protecting U.S. citizens allegedly threatened by a popular uprising, the U.S. troops landed in Port-au-Prince after fierce bombings and remained there for 19 years.
The middle-aged and youngest people should remember the two most recent invasions in 1994 and 2004. In both cases the United States employed the argument that the intérnal instability of the country was threatening international security.
This time Washington used the earthquake as a pretext to complete its strategic control in the Caribbean.
The U.S. military forces in Haiti are already comprised of 13,000 troops. They are supported by the Carl Vinson aircraft carrier, the Underwood and Normandy warships, with the capacity of launching cruise míssiles, as well as the Bataan helicopter carrier. Of course, they are not part of the U.N.contingent or belong to the Mission for the Stabilization in Haiti, the MINUSTAH.
The United States with the Haiti under its control would be closing a strategic square of the entíre Caribbean Sea. This square would be formed at both western ends by Haiti, and the illegal naval base in Guantanamo Bay, Cuba, and in the east by the facilities in Aruba and Curacao, and Colombia.
Remember that in the islands under Dutch control, the Pentagon maintains the constant presence of 300 men with combat capability, as well as five F-15 or F-16 planes, three reconnaissance aircrafts, a flying radar Awac type with continental scope, and maritime control devices.
Colombia has allowed itself to be turned into a giant U.S. aircraft carrier after the military agreement which betrays any spirit of peaceful Latin American coexistence, and places loaded missiles aiming at its neighbors, including Venezuela, Ecuador, Paraguay, Bolivia, Brazil and Nicaragua.
To all this armed capacity, the Pentagon has added four facilities in Panama, a radar station in Costa Rica, a military base in Soto Cano or Palmerola, Honduras, another military base in Ilopango, El Salvador, and the ones in Puerto Rico.
If we imagine the Caribbean as a huge diamond, we realize that it is full of U.S. troops from north to south and from east to west. This presence is not in for nothing, it is a real threat to all our peoples, particularly to those where the struggle for freedom is so advanced.
The United States is a genetically aggressive and expansionist nation. This isn’t anything new for us. It was predicted by our founding fathers who wisely warned us about the need of uniting together, of standing our ground and not to give in to the enormous danger this military power represents for our life and our dignity.
Taken from Radio Havana Cuba
Ja:quote:Op vrijdag 22 januari 2010 13:34 schreef SoldMayor het volgende:
Echt![]()
Zijn er nou echt mensen die denken dat Amerika nu ineens Haiti gaat bezetten enzo?![]()
Werkte redelijk in Japan, Duitsland en Zuid Korea.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:11 schreef Q.E.D. het volgende:
Nation building, iets waar de Amerikanen heel goed in zijn.
Ik bedoelde het ook niet cynisch. Irak is gewoon een zware bevalling, maar met een beetje nationalisme van de Irakezen komen ze er wel bovenop.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Werkte redelijk in Japan, Duitsland en Zuid Korea.
Of Irak wat gaat worden, moeten we nog maar afwachten.....
Afghanistan, dat word nooit iets.
Panama gaat trouwens ook redelijk.
Castro is een vuile rechtse bal! Het ware socialisme komt van Hugo! Hasta la Victoria Siempre!quote:Op vrijdag 22 januari 2010 16:15 schreef maartena het volgende:
[..]
Ja:
[ afbeelding ]
Maar qua wereldleiders heb je het daarmee wel gehad. Zelfs Castro heeft het Cubaanse luchtruim geopend voor Amerikaanse vliegtuigen die naar Haiti gaan.
WTFquote:Op vrijdag 22 januari 2010 11:16 schreef marcodej het volgende:
*Waarschuwing* Schokkende: Vermeende looters worden neergeschoten...
http://www.dumpert.nl/med(...)ecutie_in_haiti.html
Daily Mail heeft er ook nog een artikel over, inclusief fotos:quote:Bevat schokkende fotos
PORT-AU-PRINCE–The little girl in the blue-and-white gingham dress and tightly braided hair gingerly poked her head into the excited mob that had gathered by the curb across from the crumbling church.
A man lay there dying, his swollen nose exhaling blood.
The mob had bound him in rope and dragged him down the street.
The mob had beaten him with a long wooden stick.
Bron
quote:
Haiti looting horror: Girl shot dead by police for taking paintings
The horrifying aftermath of Haiti's earthquake has claimed another victim in the form of a 15-year-old girl, an apparent looter, shot dead by police.
Fabienne Cherisma was killed with a bullet to the head after taking paintings from a wrecked shop in downtown Port-au-Prince on Tuesday.
Bron
Ok, het is niet ondertekend door de regering van Haiti, maar een kniesoor die daar op let. Geregeld, klaar.quote:The United States on Friday secured formal approval for the U.S. military to help oversee all Haitian air and sea ports, and to help secure Haitian roads in support of international relief efforts, according to an agreement signed in Haiti by the United States and the United Nations.
The pact gives Haitian authorities and the U.N. peacekeeping mission in Haiti primary responsibility for maintaining law and order in the earthquake-ravaged country. But it grants the United States broad scope to intervene in civil disturbances, subject to a request by Haitian authorities.
The agreement says American authorities will establish a U.S. Joint Task Force Haiti to support the international humanitarian response. The task force will have responsibility for ensuring a functioning transportation system in Haiti and ensuring access to the country's air and sea ports and roads.
Friday's pact simply formalizes powers that the U.S. military has already been exercising in Haiti.
The agreement states that the U.S. military will remain under the "autonomous" American chain of command but that U.S. authorities will "take into account and, as appropriate, fully support priority humanitarian and logistical requirements identified by the United Nations in their response activities."
The pact, which was not signed by Haitian leadership, says Haiti welcomes U.S. efforts "to support the immediate recovery, stability and long-term rebuilding of Haiti."
Washington Post
Bestaat niet meer, op een paar corrupte dikke politiemensen na.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 02:40 schreef tjoptjop het volgende:
Waar is de regering van Haiti eigenlijk?
alsin vermist/overleden of gewoon gevlucht omdat ze de stress van werken niet aan konden?quote:Op zaterdag 23 januari 2010 02:40 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Bestaat niet meer, op een paar corrupte dikke politiemensen na.
Washington D.C.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 02:40 schreef tjoptjop het volgende:
Nee, de stress van het niet ontvangen van corruptiegeld werd ze te veel.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 02:54 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
alsin vermist/overleden of gewoon gevlucht omdat ze de stress van werken niet aan konden?
Je bent niet de enige die zich dat afvraagt.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 02:40 schreef tjoptjop het volgende:
lolquote:Where is Haiti's government?
As Haitians scramble to get their lives back in order, many observers are wondering what has happened to the country's government, which has kept an unusually low profile since the Jan. 12 earthquake.
"We have a vacuum of government," Michèle Pierre-Louis told The New York Times. The 62-year-old Pierre-Louis was Haiti's prime minister for just over a year, until November 2009 when she was ousted by the country's Senate in a power play.
"The big question," she says, "is 'Who's in charge?' We don't feel as though there is someone organizing all this."
Since the earthquake, René Préval, Haiti's president, has "been largely invisible to his countrymen," Tracy Wilkinson reported in The Los Angeles Times.
Preval has met with some foreign leaders and spoken with the international press but, 10 days on, he has yet to address the Haitian people, an absence that seems to have left many if not most Haitians wondering if there is a government at all.
Mooi.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 02:16 schreef NorthernStar het volgende:
Alle lucht en scheephavens, wegens en spoorlijnen van Haiti vallen nu officieel onder Amerikaanse controle.
Plus hebben ze de autoriteit om in te grijpen bij "sociale onrust".
[..]
Ok, het is niet ondertekend door de regering van Haiti, maar een kniesoor die daar op let. Geregeld, klaar.
Sorry hoor maar een bezettingsmacht is het BESTE wat Haïti op het moment kan overkomen. Alles is op dit moment beter dan een anarchie waar rovende bendes de lakens uitdelen.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 03:16 schreef NorthernStar het volgende:
Ik vond wel een bericht van een ex-regeringslid.
Ex-minister warns of US 'takeover' of Haiti
Precies.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 10:00 schreef waht het volgende:
[..]
Sorry hoor maar een bezettingsmacht is het BESTE wat Haïti op het moment kan overkomen. Alles is op dit moment beter dan een anarchie waar rovende bendes de lakens uitdelen.
Tenzij ze daarna nog iemand hebben gevonden, lijkt het erop dat de redding is gelukt: http://nos.nl/artikel/131(...)zoektocht-haiti.htmlquote:Op zondag 24 januari 2010 00:09 schreef Szura het volgende:
Breaking News, ze hebben een man onder het puin gevonden.
Ze proberen hem er nu uit te krijgen. Hij zit al 11 dagen daar.
Wordt al gesproken over een wonder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |