abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77365179
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:47 schreef Klopkoek het volgende:

Marxistische politicologen en economen zien daar een soort kapitalistisch complot in, en inderdaad: in de missie-statements staat duidelijk dat zij het globale kapitalisme willen promoten en dmv de boekhoudregels de aandeelhouder een handje willen helpen. En ze zeggen ook wel meer: alles moet verhandelbaar worden over de hele wereld. Dat kun je heel goed vinden, maar met alle respect, dat is gewoonweg een politiek doel!
dat moet je me toch eens aanwijzen waar dat ergens staat. Volgens mij is de bedoeling van IFRS standaarden om boekhoudregels onderling vergelijkbaar te maken, all over the world. Dat een bank in Europa op dezelfde manier boekhoudt als een bank in Azie, bijvoorbeeld. Minder officieel is het gewoon de lobbygroup van de big four. Die interesseert het wat of de aandeelhouder er beter van wordt. Als er maar werk uitkomt.
pi_77366681
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 00:33 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat gebeurt helemaal niet. Dat zijn gewoon politieke beslissingen.
Verklaar je nader...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_77366773
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 08:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat moet je me toch eens aanwijzen waar dat ergens staat. Volgens mij is de bedoeling van IFRS standaarden om boekhoudregels onderling vergelijkbaar te maken, all over the world. Dat een bank in Europa op dezelfde manier boekhoudt als een bank in Azie, bijvoorbeeld. Minder officieel is het gewoon de lobbygroup van de big four. Die interesseert het wat of de aandeelhouder er beter van wordt. Als er maar werk uitkomt.
Het staat gewoon in de mission statements van die twee clubs. Lijkt me ook wel een goede zaak maar dat zo'n klein clubje heel veel kan bepalen is denk ik absurd. Het grijpt zelfs tot de pensioenen want in dat rapport van gisteren staat dat deze nieuwe boekhoudregels daar invloed op heeft.

Gelukkig blijven ze niet buiten schot:
http://www.nrc.nl/economi(...)ccountants_in_crisis
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_77371559
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 09:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het staat gewoon in de mission statements van die twee clubs. Lijkt me ook wel een goede zaak maar dat zo'n klein clubje heel veel kan bepalen is denk ik absurd. Het grijpt zelfs tot de pensioenen want in dat rapport van gisteren staat dat deze nieuwe boekhoudregels daar invloed op heeft.

Gelukkig blijven ze niet buiten schot:
http://www.nrc.nl/economi(...)ccountants_in_crisis
ik ken die missiestatements. Waar staat het dan, ik vind het niet?
pi_77372013
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 09:47 schreef Klopkoek het volgende:

Verklaar je nader...
De totstandkoming van een wereldwijde standaard is weliswaar in handen van de beroepsgroep, via hun organisatie IASCF/IASB, maar die laat zich sterk leiden door democratisch gelegitimeerde instanties als de Amerikaanse Securities and Exchange Commission en de Europese Commissie. Uiteindelijk wordt gewoon politiek beslist of de overheid (toezichthouders, belastingdiensten e.d.) nieuwe vormen van boekhouding en rapportage zal accepteren. Hoe dat proces in Europa verloopt kun je hier zien. Nu de ontwikkeling van IFRS serieuze vormen aanneemt, wil het Europees Parlement overigens dat ook het IASCF zelf in een democratisch gelegitimeerd publiekrechtelijk verband zoals het IMF of de Worldbank wordt opgenomen (z. hier).
pi_77372243
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77372422
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:31 schreef dvr het volgende:

[..]

De totstandkoming van een wereldwijde standaard is weliswaar in handen van de beroepsgroep, via hun organisatie IASCF/IASB, maar die laat zich sterk leiden door democratisch gelegitimeerde instanties als de Amerikaanse Securities and Exchange Commission en de Europese Commissie. Uiteindelijk wordt gewoon politiek beslist of de overheid (toezichthouders, belastingdiensten e.d.) nieuwe vormen van boekhouding en rapportage zal accepteren. Hoe dat proces in Europa verloopt kun je hier zien. Nu de ontwikkeling van IFRS serieuze vormen aanneemt, wil het Europees Parlement overigens dat ook het IASCF zelf in een democratisch gelegitimeerd publiekrechtelijk verband zoals het IMF of de Worldbank wordt opgenomen (z. hier).
Je bent zelf accountant?

Goede zaak maar de kritiek is dat de europese commissie meestal niet meer dan een stempel zet en de IASB leidend is. Ook de EFRAG is een private club waar belangengroepen in zitten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77373377
http://nos.nl/video/13253(...)d-door-bonussen.html

Ik heb het idee dat hij hier een beetje hypocriet bezig is. Zaterdag las ik nl. dat hij dolgraag Schiphol wilde privatiseren want daar werd zijn eigen club beter van:
quote:
De Amsterdamse PvdA-leider en wethouder Lodewijk Asscher (35) won ruim drie jaar terug het conflict tussen de gemeente Amsterdam en het Rijk over de privatisering van Schiphol, en leerde daarbij het old boys network goed kennen: ‘Zo’n Jan Kalff die door de telefoon begint te schelden.’
[..]
Het werd me steeds duidelijker hoe intelligent, volhardend en gewiekst die man is. Ik had mijn secretaresse gezegd dat afspraken met Zalm zo veel mogelijk op de lange baan moesten worden geschoven. Maar zodra er één dag een vervangende secretaresse was, stond er een afspraak met Zalm in mijn agenda. Ambtenaren van het ministerie Financiën stuurden belangrijke brieven over Schiphol als ik vakantie had, en probeerden er afspraken aan te koppelen met een vervangende wethouder.

Allerlei mensen begonnen zich ertegenaan te bemoeien. Wilco Jiskoot, die bij ABN Amro jarenlang aan de lopende band grote bedrijven naar de beurs had gebracht, kwam vertellen dat de beursgang onvermijdelijk was. Ik zie hem nog zitten op de bank in mijn werkkamer. Minzaam glimlachend informeerde hij naar mijn ambities voor na de politiek.

Jan Kalff, voorzitter van de raad van commissarissen van Schiphol, belde vanuit zijn auto. Hij was woest. ’Meneer Asscher, ik heb in 27 jaar bedrijfsleven nog nooit zoiets schandelijks meegemaakt. U hebt geen idee wat voor schade u aanricht bij het bedrijf Schiphol.’
[..]
Ik maakte kennis met het grootkapitaal. Het old boys network dat de dienst uitmaakt. De minachting en de onderschatting van de politiek die dat netwerk uitstraalt, vond ik schokkend. Dat is slecht voor het land. Ze dachten allemaal: ach, een vlieg op de neus, even wegjagen.’

Zo’n Jan Kalff die door de telefoon begint te schelden. Alsof hij tegen een ondergeschikte vijfde rang even uitlegde hoe het werkt in de grote zakenwereld. Dat is toch de houding in dat wereldje.

Ik heb dat wel vaker meegemaakt. In de tijd dat ABN Amro vocht voor zijn voortbestaan, had ik iets gezegd over de risico’s die werden genomen met een Amsterdams bedrijf. De volgende ochtend hing Rijkman Groenink aan de lijn, terwijl hij volgens mij in die tijd wel wat beters te doen had. Bent u econoom?, vroeg hij. Ik zeg: nee. Hij: dat dacht ik al. Ging hij even uitleggen wat ik niet goed deed. Dan denk ik: vind je het gek dat jullie aanzien hier en daar wat kreukels vertoont.
Blijft allemaal makkelijk van die Kalff om te fulmineren tegen bonussen... hij was de baas in een tijd dat dit ook al speelde.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77374130
Asscher held
pi_77387644
http://nos.nl/video/13254(...)commissiede-wit.html

"De tucht van de markt" maar tegelijkertijd zorgt diezelfde markt niet voor ethiek en brengt het niet de bonussen in toom. Slap verhaal van de man als ik de samenvatting zo zie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77387786
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik ken die missiestatements. Waar staat het dan, ik vind het niet?
hoi Klopkoek, misschien heb je er overheen gelezen.

Of heb je die quote over IASB alleen van horen zeggen?
pi_77388216
Ja eigenlijk wel maar de statements van de amerikaanse variant liegen er niet om. Nogmaals: de doelen zijn niet eens heel slecht vind ikzelf (het is hoogstens dat dit niet gebalanceerd wordt door andere factoren) maar het heeft grote implicaties.

Er was een keer ook zo'n man op de universiteit. Die vertelde over de boekhoudschandalen en de moraal van het verhaal was 'maar we hebben ons lesje wel geleerd nu'. Jaja. Ondertussen heeft die SOX wetgeving hun alleen maar extra werk opgeleverd. Zat ie ook met trots te vertellen, hoe goed de politiek wel niet geluisterd had naar hen....
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 29 januari 2010 @ 13:49:50 #93
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77415011
quote:
Hans Hoogervorst: Gelegenheid maakt van bankier een dief

AMSTERDAM (Dow Jones)--De omstandigheden veroorzaakten in de aanloop naar de crisis het gedrag van bankiers, aldus voorzitter Hans Hoogervorst van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) vrijdag voor de commissie De Wit. "Gelegenheid maakt de dief."

De toezichthouder wijst op goedkoop geld in overvloed, beleggers die naarstig op zoek zijn naar rendement en de explosie van exotische, giftige producten die de markt overspoelde in de jaren voorafgaand aan de kredietcrisis.

Veel giftige producten vonden hun oorsprong in de volgens Hoogervorst "geperverteerde" Amerikaanse hypotheekmarkt, waarop niet of nauwelijks toezicht. "Als in Amerika een AFM was geweest, was dit niet gebeurd."

Nog steeds zijn er wanproducten op de markt, erkent de AFM-voorzitter, maar het aantal uitgedeelde boetes is de laatste jaren sterk toegenomen. Al volgt de bekeuring op de overtreding, er gaat volgens hem ook een preventieve werking van uit.

Over het centraal stellen van de klant door zelfregulering van banken en verzekeraars is Hoogervorst "sceptisch". "Daarbij zouden we graag willen helpen", zegt hij. De AFM zou daarvoor in eerdere stadia van productontwikkeling betrokken moeten worden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_77418965
Grappig al die mannetjes die het nu allemaal zo goed weten, maar twee jaar geleden nog geen vuiltje aan de lucht zagen. Terwijl ze toch op de eerste rij zaten.
pi_77419783
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 13:49 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als er een AFM in Amerika was geweest was dit niet gebeurt. Haha, wat een onzin!

Ik heb echt gewoon een hekel aan die Hoogervorst, brrr. Enge vent Ik zou hem nog geen stuiver toevertrouwen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 17:01:43 #96
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77422935
Hoogervorst heeft in VK verklaard voorstander te zijn van de Oostenrijkse School. Ja, je hoort het goed 'voorstander'. Alsof het een voetbalwedstrijd is; alsof je voor een menukaart staat en zegt 'doe mij dat maar'.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 29 januari 2010 @ 17:02:35 #97
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77422977
Btw, de SEC is toch de amerikaanse AFM? Behoudens dan dat de AFM misschien een breder beleidsveld kent.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77426321
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 17:02 schreef Klopkoek het volgende:
Btw, de SEC is toch de amerikaanse AFM? Behoudens dan dat de AFM misschien een breder beleidsveld kent.
Het speelveld van de AFM is veel en veel breder dan de SEC. Het is mij een raadsel waarom de AFM 'Autoriteit Financiële Markten' heet want ze houden zich bijvoorbeeld ook met controle van accountants en of bijvoorbeeld de financiële bijsluiter wel klopt. De SEC houdt zich strikt bezig met de financiële markten, beurzen etc..
  vrijdag 29 januari 2010 @ 19:04:33 #99
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77426425
Ik proef aan je dat je dat onzin vindt...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77427174
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 19:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind AFM een grotere bende dan de DNB en de politiek bij elkaar hoor
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 19:36:27 #101
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77427391
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 19:29 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik vind AFM een grotere bende dan de DNB en de politiek bij elkaar hoor
Hoe bedoel je dat? Ik heb daar eigenlijk weinig over gelezen... wel het één en ander over de DNB. Heb je meer info....?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77438429
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 19:04 schreef Klopkoek het volgende:
Dat proef je dan verkeerd. Ik vind het alleen apart dat de Autoriteit Financiele Markten, zich ook met niet financiële markten bezig houdt. De financiële markt bestaat uit beurzen, onderhandse transacties met vermogenstitels en afgeleiden daarvan, geldmarkten, etc. Consumentenhypotheken en beleggingsfondsen zijn natuurlijk een andere tak van sport, al was het alleen maar al vanwege het kennisniveau van de mensen in die markt. Die is toch een stuk lager dan op de professionele markt.
pi_77438931
Ik word trouwens een beetje moe van al die sentimenten rondom ABN-Amro. Men predikt nu Franse praktijken waarbij ABN-Amro, als systeembank en Neerlands trots ( ik denk dan toch eerder aan bijvoorbeeld Smit of Ten Cate, om twee prachtige ondernemingen te noemen), comfortabel tegen krachten uit de markt beschermd wordt. Loudon, Kalff en nog iemand van DNB die vrijdag aan bod kwam, allen zeggen zij dat het een schande is dat ABN-Amro in stukken is gezaagd en verkocht is.

Nou meneer Loudon en Kalff, ik ben blij dat die door en door verrotte systeembank van jullie ter ziele is. Het deel van ABN-Amro dat aan RBS is verkocht is bijna al volledig afgeschreven (24 mrd EUR volgens mij), er zijn kapitalen aan staatssteun gegeven aan RBS mede omdat het van ABN-Amro gekochte onderdeel vol met lucht zag. Ook herinner ik mij nog goed de kwestie rondom Antonveneta, men sprak er schande van dat die vuile Italianen de koop uit alle macht probeerden tegen te houden. Het is gelegenheidsargumentatie van de beide heren van ABN-Amro. Ook irriteert het mij dat ze niet volledig doorgezaagd zijn over de bende die het was bij ABN-Amro.

Deze commissie heeft volgens mij gewoon geen verstand van zaken (oke, daar kan Dion Graus natuurlijk ook niks aan doen ) en pakt iedereen met fluwelen handschoenen aan. In de VS zijn er tenminste echte economische terriers, Bernanke is al talloze keren volledig doorgezaagd, bestuurders van falende banken is het vel over de oren getrokken en toezichthouders moesten zeer genant falen toegeven. Niets van dit bij de brave lieden van de commissie De Wit, braaf worden vanaf een velletje papier de vragen opgelezen. Het is een vertoning aan het worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 30-01-2010 01:16:34 ]
pi_77439739
Ik vind dat ze ook Kees de Kort, Marc Faber, Ron Paul, Antal Fekete, Jean-Pierre van Rossem ( ) en Albert Bartlett uit moeten nodigen. Dan kan er misschien nog wel wat zinnigs uit de vragenrondjes komen.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 09:23:46 #105
38496 Perrin
pi_77442004
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het is een vertoning aan het worden.
Dat is het hele idee!
  zaterdag 30 januari 2010 @ 18:53:44 #106
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77456550
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik word trouwens een beetje moe van al die sentimenten rondom ABN-Amro. Men predikt nu Franse praktijken waarbij ABN-Amro, als systeembank en Neerlands trots ( ik denk dan toch eerder aan bijvoorbeeld Smit of Ten Cate, om twee prachtige ondernemingen te noemen), comfortabel tegen krachten uit de markt beschermd wordt. Loudon, Kalff en nog iemand van DNB die vrijdag aan bod kwam, allen zeggen zij dat het een schande is dat ABN-Amro in stukken is gezaagd en verkocht is.
Vanuit jouw oogpunt snap ik dat je weinig met sentimenten op hebt, dat is erg consequent van je. Maar om dan weer Ten Cate en Smit te noemen is jammer.
quote:
Nou meneer Loudon en Kalff, ik ben blij dat die door en door verrotte systeembank van jullie ter ziele is. Het deel van ABN-Amro dat aan RBS is verkocht is bijna al volledig afgeschreven (24 mrd EUR volgens mij), er zijn kapitalen aan staatssteun gegeven aan RBS mede omdat het van ABN-Amro gekochte onderdeel vol met lucht zag. Ook herinner ik mij nog goed de kwestie rondom Antonveneta, men sprak er schande van dat die vuile Italianen de koop uit alle macht probeerden tegen te houden. Het is gelegenheidsargumentatie van de beide heren van ABN-Amro. Ook irriteert het mij dat ze niet volledig doorgezaagd zijn over de bende die het was bij ABN-Amro.
De enorme verliezen van RBS komen niet alleen van het deel van ABN Amro vandaan. Dat daar enorme verliezen zaten is logisch want dat was het zakelijke deel, waaronder natuurlijk het beruchte 'voor eigen rekening' handelen. Elke bank heeft op dat punt verliezen geleden, of ze nu verantwoord bezig waren of niet. Ik zeg niet dat Abn amro prudent is bezig geweest; ik zeg dat 25 miljard aan verlies slechts een indicatie is. Helemaal top zou natuurlijk zijn als ze helemaal geen verlies hadden geleden. Maar is dat mogelijk vraag ik me af?
Wat betreft het tweede punt: hier heb je wel een beetje gelijk. Je hebt gelijk vanuit het punt van de bestuurders: die waren hypocriet. Tegelijkertijd is dat hun werk, ze komen op voor het belang van hun bedrijf.
Je hebt geen gelijk als je het hebt over de opiniemakers en de kranten. Toen Wellink probeerde de opsplitsing te voorkomen sprak men er schande van. Daar is wel redelijk consequent een lijn gekozen. Zie ook dit stuk:
http://www.trouw.nl/opini(...)op_eigen_kompas.html

Gaarne lezen.

En jijzelf was natuurlijk niet in de laatste plaats destijds van mening dat het allemaal geen probleem vormde.
quote:
Deze commissie heeft volgens mij gewoon geen verstand van zaken (oke, daar kan Dion Graus natuurlijk ook niks aan doen ) en pakt iedereen met fluwelen handschoenen aan. In de VS zijn er tenminste echte economische terriers, Bernanke is al talloze keren volledig doorgezaagd, bestuurders van falende banken is het vel over de oren getrokken en toezichthouders moesten zeer genant falen toegeven. Niets van dit bij de brave lieden van de commissie De Wit, braaf worden vanaf een velletje papier de vragen opgelezen. Het is een vertoning aan het worden.
Het is een nadeeltje van onze consensusdemocratie. Een nadeel waar al langer op gewezen wordt. In de jaren 60' al sprak de Partij van de Arbeid erover om vaker openbare verhoren af te nemen (onder ede). Onder andere ministers moesten flink aan de tand worden gevoeld. Men was van opvatting dat de klassieke kamerinstrumenten niet toereikend waren.
Voorts is het zo dat deze commissie expres niet is samengesteld uit de experts van de fracties.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 1 februari 2010 @ 09:44:39 #107
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77504087
Over een kwartiertje wordt Nout 'het vuur aan de schenen gelegd'.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_77504291
Ah, thanx. Even de rtlz-stream aanzwengelen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  maandag 1 februari 2010 @ 09:59:37 #109
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77504385
Oh lekker, Wellink heeft geheimhoudingsplicht dus echt veel zal er niet uitkomen
---
pi_77504414
quote:
Op maandag 1 februari 2010 09:59 schreef Zero2Nine het volgende:
Oh lekker, Wellink heeft geheimhoudingsplicht dus echt veel zal er niet uitkomen
hmm

Even de TT geupdate.
  maandag 1 februari 2010 @ 10:07:05 #111
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77504532
Meteen een mooie eerste vraag "Wat is de oorzaak van de crisis?".

Het lijkt er trouwens nu al op dat hij er goed mee gaat wegkomen. Er wordt nu gedaan of hij al jarenlang heeft gewaarschuwd voor de zwakheden in het systeem.
---
  maandag 1 februari 2010 @ 10:14:21 #112
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77504688
Je kunt het ook vie de NOS kijken. Stukken beter dan de reclame zender van Unilever.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77504709
ABN had 3% kapitaal?
  maandag 1 februari 2010 @ 10:18:44 #114
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77504790
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:07 schreef Zero2Nine het volgende:
Meteen een mooie eerste vraag "Wat is de oorzaak van de crisis?".

Het lijkt er trouwens nu al op dat hij er goed mee gaat wegkomen. Er wordt nu gedaan of hij al jarenlang heeft gewaarschuwd voor de zwakheden in het systeem.
Hij heeft dat ook gezegd maar de beste man deed niks. Met ABN amro durfde hij ook niet door te pakken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 1 februari 2010 @ 10:22:24 #115
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77504898
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:15 schreef PietjePuk007 het volgende:
ABN had 3% kapitaal?
Leuk he dat fractioneel bankieren
---
  maandag 1 februari 2010 @ 10:23:38 #116
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77504942
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:22 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Leuk he Bolkesteijn nalullen
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77504998
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:22 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ja snap wel hoe 't werkt, maar dacht dat er regelgeving was die 10 tot 12% eiste. Dit zal wel 't saldo zijn met alle offbalance bedrijfjes erbij.
  maandag 1 februari 2010 @ 10:27:26 #118
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77505036
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Leuk he Bolkesteijn nalullen
Zeg niet per se dat fractioneel bankieren moet worden afgeschaft, maar dit klinkt iig wel als een exces van dat systeem.
---
  maandag 1 februari 2010 @ 10:33:53 #119
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77505183
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:25 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Ja snap wel hoe 't werkt, maar dacht dat er regelgeving was die 10 tot 12% eiste. Dit zal wel 't saldo zijn met alle offbalance bedrijfjes erbij.
Precies wat dat vrouwtje nu vraagt.
---
pi_77505515
"ik heb erover liggen piekeren" is z'n vaste zin als er naar een voorstel gevraagd wordt.
  Moderator maandag 1 februari 2010 @ 11:04:30 #121
236264 crew  capricia
pi_77505939
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:47 schreef PietjePuk007 het volgende:
"ik heb erover liggen piekeren" is z'n vaste zin als er naar een voorstel gevraagd wordt.
Kun je kort vertellen wat er besproken wordt? Ik kan het helaas niet volgen vanaf werk.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77506050
Hier een live blog: http://www.z24.nl/bedrijv(...)_op_de_pijnbank.html

Het gaat van de hak op de tak dus een goede samenvatting is lastig . Wellink houdt zich prima. Er zijn veel voorbereide vragen en er wordt maar weinig doorgezaagd op de antwoorden. De commissie is simpelweg niet deskundig genoeg, maar dat was al eerder duidelijk.
pi_77506926
DNB heeft 40 man opgeleid om de ingewikkelde producten te begrijpen, aan 't einde van de cursus was de helft al weggekocht door banken
  Moderator maandag 1 februari 2010 @ 12:07:12 #124
236264 crew  capricia
pi_77507775
quote:
Op maandag 1 februari 2010 11:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
DNB heeft 40 man opgeleid om de ingewikkelde producten te begrijpen, aan 't einde van de cursus was de helft al weggekocht door banken
There is a name for it:
We call them Poor"
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 12:17:30 #125
4530 crew  Crazy Harry
pi_77508129
Ik erger me er zo aan dat er niet doorgevraagd wordt.

Zowel het jaarverslag van 2006 als van 2005 zijn trouwens op 13 november 2007 rond 12.00 aangepast. Wat is daar aan veranderd...?
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  Moderator maandag 1 februari 2010 @ 12:19:00 #126
236264 crew  capricia
pi_77508180
quote:
Op maandag 1 februari 2010 12:17 schreef Crazy Harry het volgende:
Ik erger me er zo aan dat er niet doorgevraagd wordt.
Ja, dat gevoel ken ik al 2 weken.
Ze nemen alles voor zoete koek aan. De samenstelling van de commissie is natuurlijk ook zo dat er geen financiele experts e.d. in zitten...waarom zou dat zijn, denk je?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 12:20:13 #127
4530 crew  Crazy Harry
pi_77508226
quote:
Op maandag 1 februari 2010 12:19 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, dat gevoel ken ik al 2 weken.
Ze nemen alles voor zoete koek aan. De samenstelling van de commissie is natuurlijk ook zo dat er geen financiele experts e.d. in zitten...waarom zou dat zijn, denk je?
Middelkoop zei vorige week in de wereld draait door dat men een 'frisse blik' wilde...
Maar ja, dan werp je zelf wel een grote barricade op.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 12:30:01 #128
4530 crew  Crazy Harry
pi_77508600
quote:
Op maandag 1 februari 2010 zei Wellink het volgende:
Er is zoveel dat we niet geweten hebben
Is het niet je taak als toezichthouder om het te weten? Oftewel, heb je dan niet simpelweg keihard gefaald?
  maandag 1 februari 2010 @ 12:31:53 #129
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_77508668
12:30 Collega Hella Hueck interviewt Wellink nu nog even. Uiteraard is dat straks te zien op rtlz.nl

aha eens ff kijken dus
  maandag 1 februari 2010 @ 12:39:05 #130
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_77508921
”Wellink kan altijd nog naar Zwitserland vluchten”

Nu 86% van de Nederlanders wil dat hij opstapt, wil Nout Wellink opeens immuniteit voor de DNB. Hij is als de dood voor claims mbt de aansprakelijkheid van DNB in de talloze hoofdpijndossiers zoals IceSave en DSB.

Wellink vergeet bij het aansprakelijkheids-verhaal voor het gemak te vertellen dat hijzelf aanspraak kan maken op volledige immuniteit voor al zijn handelen als president van de BIS in Bazel.

Rol Wellink
Nout Wellink is namelijk veel meer dan alleen president van De Nederlandsche Bank. Wellink heeft sinds 1997 zitting in de directie van de Bank voor Internationale Betalingen (BIS), die hij van 2002 tot 2006 voorzat. Dat waren precies de cruciale jaren waarin Europa, na het openbaar worden van de Wall Street schandalen rondom Enron en de internetbubbel, van Amerika had kunnen eisen een einde te maken aan de zelfregulering van Wall Street.

Wellink is dus de spreekwoordelijke spin in het centrale bankiersweb en na het vertrek van Alan Greenspan misschien wel de meest invloedrijke bankier ter wereld. Wie naar zijn CV kijkt, ziet dat hij ook nog lid is van de raad van bestuur van de Europese Centrale Bank. Daarnaast is hij sinds juli 2006 voorzitter van het Bazels Comité voor Bankentoezicht.

Ook is Wellink nog lid van de Group of Ten Governors, de vergadering van centrale bankpresidenten van de G-10; Governor van het Internationaal Monetair Fonds en lid van de Financial Stability Board. Nout Wellink is door deze bundeling van posities en verantwoordelijkheden een van de aller-machtigste centrale bankpresidenten ter wereld.

Ingedekt
Wie de moeite neemt om het “Headquarters Agreement” er even op na te slaan, ziet dat de heren BIS-bankiers zichzelf volledig hebben ingedekt. Nog sterker ze mogen te allen tijde met hun gezin naar Zwitserland vluchten waar niemand hen voor de rechter kan slepen als vergelding voor het opblazen van het financiële systeem. Alles natuurlijk met een beroep op hun volledige onafhankelijkheid, die anders mogelijk in het geding zou kunnen komen.

Geen controle BIS
De BIS is trouwens door de heren centrale bankiers in 1930 door hen zelf opgericht. In het eerste bestuur zaten twee Hitler bankiers vooraan. De besluitvorming staat sindsdien onder geen enkele vorm van parlementaire controle in welk land dan ook. In Bazel is vrijwel de gehele moderne financiële architectuur ontworpen, en wij maar roepen dat we in een parlementaire democratie leven.

Indekken
Dat de bankiers zichzelf goed hebben ingedekt kunnen we lezen in een tekst uit 1987, waarin de belangrijkste afspraken tussen hen en hun gastheer, de Zwitserse overheid, is vastgelegd.

Onder artikel 12 (“Privileges and immunities granted to persons who are called upon by the Bank in an official capacity”) is gegarandeerd dat BIS officials tijdens hun werk over een volledige immuniteit beschikken. Maar onder artikel 14 is bepaald dat voor de (ex)officials die immuniteit levenslang geldt. (“The Officials of the Bank, whatever their nationality, shall(a) enjoy immunity from jurisdiction for acts accomplished in the discharge of their duties, including words spoken and writings, even after such persons have ceased to be Officials of the Bank”)

Daarnaast zijn zij en hun gezin gevrijwaard van de strenge Zwitserse immigratiewetten (“ together with their spouses and dependent members of their families, not be submitted to the provisions restricting immigration and formalities concerning the registration of aliens”)

Goddelijke taak
Ja, de Wellinks van deze wereld hebben het beste met ons voor, maar hebben hun eigen positie tijdens de uitoefening van hun goddelijke taak nimmer uit het oog verloren.

http://www.rtl.nl/(/finan(...)serland_vluchten.xml
pi_77509937
omg kom je dit topic ook al onderspammen?
  maandag 1 februari 2010 @ 18:15:36 #132
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_77520903
Vanavond in NOVA 22:15 - 22:45 uur op Nederland 2

Wellink voor commissie-De Wit

http://www.novatv.nl/page(...)oor+commissie-De+Wit

en vanavond in Pauw en Witteman

'DNB had veel waakzamer moeten zijn.'

Jules Muis was vice-president bij de Wereldbank en directeur-generaal van de interne accountantdienst van de Europese Commissie. Verder werkte hij onder andere bij Ernst & Young. Muis werd 20 januari gehoord door de commissie-De Wit. De commissie onderzoekt hoe de kredietcrisis is veroorzaakt en hoe de regering de crisis heeft aangepakt.

http://pauwenwitteman.vara.nl/
  maandag 1 februari 2010 @ 18:19:57 #133
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_77521045
Wellink: aan excuses maken kom ik niet toe

Wellink vindt dat hij geen excuses hoeft te maken voor de kredietcrises. 'Centrale banken wereldwijd hebben gewaarschuwd''.

Onevenwichtigheden
We zitten met een veelkoppig monster, dat is geboren en opgegroeid in de VS en dat inmiddels is uitgewaaierd over de wereld. Dat zegt Nout Wellink in gesprek met RTL Z. 'De centrale banken in de wereld hebben jarenlang op de vele onevenwichtigheden in de wereld gewezen, ze hebben gewaarschuwd, maar we hebben niet gewaarschuwd voor deze precieze kredietcrisis'.

Integriteit
Aan excuses maken, kom ik niet toe, wél aan het nemen van verantwoordelijkheid en zeggen dat we dit probleem moeten oplossen. Het is in strijd met je integriteit als je excuses aanbiedt en je weet niet precies waarvoor.

Kunnen we die vent niet TBS geven zodat hij behandeld kan worden

http://www.rtl.nl/(/finan(...)ellink_interview.xml

[ Bericht 23% gewijzigd door PietjePuk007 op 01-02-2010 18:25:47 ]
pi_77521340
EenVandaag komt tot eenzelfde conclusie als wij vanmorgen, de commissie deed 't vanmorgen slechter dan Wellink .
  maandag 1 februari 2010 @ 18:34:07 #135
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_77521535
http://www.rtl.nl/compone(...)ellink.avi_plain.xml

Ik vind dat dat niet van ons gevraagd behoort te worden

Ik heb het nu drie keer op rij gezien en nog steeds geloof ik mijn oren niet
pi_77533266
quote:
Op maandag 1 februari 2010 18:19 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kunnen we die vent niet TBS geven zodat hij behandeld kan worden.
Ik vind die behandeling voor jou ook wel passend. Misschien kunnen jullie dan in een kring de, eenzijdige, vete uitpraten. Wanneer komt het Zalmrapport trouwens? Dan kan je daar ook voor in behandeling.
pi_77548026
Allemaal figuren die geen idee hebben wat de DNB heeft gedaan en had kunnen doen die maar van alles roepen over wat hij fout heeft gedaan. "Ik weet het niet, ik begrijp het niet, dus was het verkeerd".

En zoals met alle parlementaire onderzoeken en enquetes dient het niet alleen de carriere en de ijdelheid van de commissieleden, maar dient het ook de kamer bij het aanwijzen van een schuldige. Buiten de kamer uiteraard. Met wat voor wetgeving ze de DNB opgezadeld hebben, in wat voor Europees verband ze het hebben vastgeketend, laten we het daar vooral niet over hebben. Nee, Wellink had die wetten maar moeten overtreden en had het volk natuurlijk moeten waarschuwen, niet de mensen die het aanging bij banken en internationale instanties, nee de consumenten en aandeelhouders in de straat die nu een bijzonder slecht geinformeerde mening over zijn functioneren hebben, dat had zin gehad.....
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_77555291
Ik wil even - doorgaand op het relaas van Weltschmerz - weten of dit soort onderzoeken nou enige gevolgen kunnen hebben voor personen zoals Kok en Nout Wellink, want het komt op mij over dat deze heren lekker achterover leunen met een air van " ach mij kan toch niks meer gebeuren ongeacht mijn vastberadenheid" Mijn vraag is dan wat is dan het nut dan van dit soort onderzoeken behalve dan het symbolische? als het geen gevolgen heeft zoals een strafrechterlijk vervolgen. Iemand?
75 topics = FIN
pi_77585313
Groenink nu .
pi_77585364
Begin bij 't begin, de brief van TCI nav matig rendement .
pi_77585926
De vragen zijn scherper dan gister. Groenink ontkent dat de bank ondermaats presteerde, ook na veelvuldig doorvragen.
  woensdag 3 februari 2010 @ 12:17:05 #142
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_77585932
Wel interessant, die samenzweringstheorie... Of was dat al bekend?
pi_77585982
Wordt 't eindelijk interessant, gaan ze over naar een ander onderwerp ivm de tijd. Tsjezus
pi_77586107
"Het is altijd vervelend als je een claim van 10 miljard aan je broek krijgt."
pi_77586337
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 12:16 schreef PietjePuk007 het volgende:
De vragen zijn scherper dan gister. Groenink ontkent dat de bank ondermaats presteerde, ook na veelvuldig doorvragen.
Dat kan je toch niet menen, er is ongeveer 18 miljard afgeschreven op die toko, en dan alleen nog het deel wat RBS had gekocht. Slaan ze hem er al mee om de oren (geen mogelijkheid om te kijken hier )?
pi_77586439
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 12:29 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat kan je toch niet menen, er is ongeveer 18 miljard afgeschreven op die toko, en dan alleen nog het deel wat RBS had gekocht. Slaan ze hem er al mee om de oren (geen mogelijkheid om te kijken hier )?
Ik heb veel info van http://www.z24.nl/bedrijv(...)ijkman_Groenink.html
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_77586572
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 12:32 schreef axis303 het volgende:

[..]

Ik heb veel info van http://www.z24.nl/bedrijv(...)ijkman_Groenink.html
Aha, handig. Dank.
  woensdag 3 februari 2010 @ 12:44:26 #148
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77586824
Het zijn toch goede toneelspelers die bankiers. Je krijgt spontaan nog sympathie voor die mensen als je naar deze verhoren kijkt.
---
  woensdag 3 februari 2010 @ 12:59:19 #149
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77587386
Bank presteerde ook niet ondermaats. Groenink is in zeker opzicht een held.

Hij geeft ook een schot voor de boeg dat de retailtak niet winstgevend was. Dat hoor je nu wel vaker: voor de gewone jan met de pet zal bankieren duurder worden.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:01:59 #150
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77587494
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 12:59 schreef Klopkoek het volgende:

Hij geeft ook een schot voor de boeg dat de retailtak niet winstgevend was. Dat hoor je nu wel vaker: voor de gewone jan met de pet zal bankieren duurder worden.
Dat hoorde ik er ook aan af inderdaad. Volgens hem zijn die activiteiten niet voldoende winstgevend geweest dus of ze moeten duurder worden of het geld moet ergens anders vandaankomen.
---
pi_77587512
quote:
Hou toch op. Het goedkoopste telefoonabonnement kost al meer.
pi_77587631
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:16 schreef FP128 het volgende:
Ik wil even - doorgaand op het relaas van Weltschmerz - weten of
Dat lukt dus niet erg he?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:08:22 #153
38496 Perrin
pi_77587760
quote:

Dat vind ik niet zo vreemd, gezien de hoeveelheid flitsende nieuwbouw voor bankkantoren..
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:12:39 #154
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77587943
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat vind ik niet zo vreemd, gezien de hoeveelheid flitsende nieuwbouw voor bankkantoren..
wat bedoel je daarmee?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:12:51 #155
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77587954
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:02 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hou toch op. Het goedkoopste telefoonabonnement kost al meer.
Oei, kom ik aan je vriendjes?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:14:27 #156
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77588015
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:01 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Dat hoorde ik er ook aan af inderdaad. Volgens hem zijn die activiteiten niet voldoende winstgevend geweest dus of ze moeten duurder worden of het geld moet ergens anders vandaankomen.
Interessant verhaal wat ik niet wist. Hij beweerde dat AMRO tot de late jaren '70 niet in de retail zat en dat daarna de Postbank als het ware de marktprijzen flink ging drukken. Opvallend want naar mijn weten was het giraal betalingsverkeer al sinds de jaren '60 in opkomst maar ik heb die tijd niet meegemaakt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:18:45 #157
38496 Perrin
pi_77588201
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

wat bedoel je daarmee?
Mopperen dat je retail-activiteiten niet kostendekkend zijn vanuit dure nieuwbouwpanden.. ik krijg niet de indruk dat er aan de kostenzijde nu erg op de centen werd gelet de afgelopen jaren.
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:21:15 #158
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77588322
Morgen Nout en Wout.
---
  Redactie Frontpage woensdag 3 februari 2010 @ 13:37:11 #159
4530 crew  Crazy Harry
pi_77589031
Ik vind RTL Z in deze wel erg subjectief met hun berichtgeving. Eerst die rare oneliners onder in beeld die totaal niet voldeden aan wat hij zei. Daarna wordt er door die vrouw die verslag geeft beweert dat hij zijn bonus met woede accepteerde...
Het was niet eens een bonus...
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:46:23 #160
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77589461
Je moet ook niet naar RTL kijken.... het valt me sowieso op dat als er iets gebeurt dat dan de gemiddelde Fokker de neiging heeft om RTL aan te zetten... ik keek gewoon naar de NOS. Zonder suggestieve teksten van die door Unilever en ING gesponsorde zender.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')