Eensquote:Op woensdag 27 januari 2010 23:41 schreef Klopkoek het volgende:
Mensen die in Nederland gaan beleggen hebben het idd aan zichzelf te danken als het goed fout gaat maar je moet wel bedenken dat in andere landen niet dezelfde mogelijkheden bestaan als dat wat wij hebben. Neem bijvoorbeeld het pensioen. In een hoop ontwikkelde landen is de werknemer gewoon verantwoordelijk voor de beleggingen waarmee zijn pensioen wordt opgebouwd. De enige andere optie die je dan hebt is om maar helemaal geen pensioen op te bouwen.
Vaak wordt te snel gewezen naar de verantwoordelijkheid van de consument. Dat lijkt me ook wel gezond trouwens om daar als eerste naar te kijken. Maar een consument staat niet alleen op de wereld en daar mag je best oog voor hebben. Mensen die in woekerpolissen zijn gestapt werden gewoonweg voorgelogen en bedonderd.
Wat ik ook altijd raar heb gevonden:quote:Op woensdag 27 januari 2010 21:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Heemskerk werd ook de vraag gesteld (zoals iedereen daar) hoe hij vond dat eventuele regulering plaats moet gaan vinden: In het stellen van regels en wetten, of in het geven van richtlijnen en normen.
Jij kunt vast al raden wast zijn idee was?
Globale richtlijnen waren voor de financiele sector genoeg, volgens hem.
Waarom zijn die prut? Kijk eens naar de VS. Als daar een bedrijf falliet gaat, en dat gebeurt nog al eens, ben je dankzij de 401k regelingen gewoonweg al je geld kwijt.quote:Op woensdag 27 januari 2010 23:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
EensDe pensioenfondsen in Nederland zijn dan ook dikke rutjeprut!
Dat gebeurt helemaal niet. Dat zijn gewoon politieke beslissingen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 23:47 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ik ook altijd raar heb gevonden:
Dat een paar accountants voor de hele wereld de boekhoudingsregels even bepalen.
Waar heb je het over? Alles IS over de hele wereld verhandelbaar. De vraag is of je er voor wilt zorgen dat dat op transparante wijze gebeurt, zodat iedere geinteresseerde partij (en niet alleen de partij met de beste accountants en fiscalisten) ook wéét wat hij koopt.quote:[..] over een paar jaar hebben we één globale standaard.
Marxistische politicologen en economen zien daar een soort kapitalistisch complot in, en inderdaad: in de missie-statements staat duidelijk dat zij het globale kapitalisme willen promoten en dmv de boekhoudregels de aandeelhouder een handje willen helpen. En ze zeggen ook wel meer: alles moet verhandelbaar worden over de hele wereld. Dat kun je heel goed vinden, maar met alle respect, dat is gewoonweg een politiek doel!
dat moet je me toch eens aanwijzen waar dat ergens staat. Volgens mij is de bedoeling van IFRS standaarden om boekhoudregels onderling vergelijkbaar te maken, all over the world. Dat een bank in Europa op dezelfde manier boekhoudt als een bank in Azie, bijvoorbeeld. Minder officieel is het gewoon de lobbygroup van de big four. Die interesseert het wat of de aandeelhouder er beter van wordt. Als er maar werk uitkomt.quote:Op woensdag 27 januari 2010 23:47 schreef Klopkoek het volgende:
Marxistische politicologen en economen zien daar een soort kapitalistisch complot in, en inderdaad: in de missie-statements staat duidelijk dat zij het globale kapitalisme willen promoten en dmv de boekhoudregels de aandeelhouder een handje willen helpen. En ze zeggen ook wel meer: alles moet verhandelbaar worden over de hele wereld. Dat kun je heel goed vinden, maar met alle respect, dat is gewoonweg een politiek doel!
Verklaar je nader...quote:Op donderdag 28 januari 2010 00:33 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat gebeurt helemaal niet. Dat zijn gewoon politieke beslissingen.
Het staat gewoon in de mission statements van die twee clubs. Lijkt me ook wel een goede zaak maar dat zo'n klein clubje heel veel kan bepalen is denk ik absurd. Het grijpt zelfs tot de pensioenen want in dat rapport van gisteren staat dat deze nieuwe boekhoudregels daar invloed op heeft.quote:Op donderdag 28 januari 2010 08:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat moet je me toch eens aanwijzen waar dat ergens staat. Volgens mij is de bedoeling van IFRS standaarden om boekhoudregels onderling vergelijkbaar te maken, all over the world. Dat een bank in Europa op dezelfde manier boekhoudt als een bank in Azie, bijvoorbeeld. Minder officieel is het gewoon de lobbygroup van de big four. Die interesseert het wat of de aandeelhouder er beter van wordt. Als er maar werk uitkomt.
ik ken die missiestatements. Waar staat het dan, ik vind het niet?quote:Op donderdag 28 januari 2010 09:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het staat gewoon in de mission statements van die twee clubs. Lijkt me ook wel een goede zaak maar dat zo'n klein clubje heel veel kan bepalen is denk ik absurd. Het grijpt zelfs tot de pensioenen want in dat rapport van gisteren staat dat deze nieuwe boekhoudregels daar invloed op heeft.
Gelukkig blijven ze niet buiten schot:
http://www.nrc.nl/economi(...)ccountants_in_crisis
De totstandkoming van een wereldwijde standaard is weliswaar in handen van de beroepsgroep, via hun organisatie IASCF/IASB, maar die laat zich sterk leiden door democratisch gelegitimeerde instanties als de Amerikaanse Securities and Exchange Commission en de Europese Commissie. Uiteindelijk wordt gewoon politiek beslist of de overheid (toezichthouders, belastingdiensten e.d.) nieuwe vormen van boekhouding en rapportage zal accepteren. Hoe dat proces in Europa verloopt kun je hier zien. Nu de ontwikkeling van IFRS serieuze vormen aanneemt, wil het Europees Parlement overigens dat ook het IASCF zelf in een democratisch gelegitimeerd publiekrechtelijk verband zoals het IMF of de Worldbank wordt opgenomen (z. hier).quote:
Je bent zelf accountant?quote:Op donderdag 28 januari 2010 12:31 schreef dvr het volgende:
[..]
De totstandkoming van een wereldwijde standaard is weliswaar in handen van de beroepsgroep, via hun organisatie IASCF/IASB, maar die laat zich sterk leiden door democratisch gelegitimeerde instanties als de Amerikaanse Securities and Exchange Commission en de Europese Commissie. Uiteindelijk wordt gewoon politiek beslist of de overheid (toezichthouders, belastingdiensten e.d.) nieuwe vormen van boekhouding en rapportage zal accepteren. Hoe dat proces in Europa verloopt kun je hier zien. Nu de ontwikkeling van IFRS serieuze vormen aanneemt, wil het Europees Parlement overigens dat ook het IASCF zelf in een democratisch gelegitimeerd publiekrechtelijk verband zoals het IMF of de Worldbank wordt opgenomen (z. hier).
Blijft allemaal makkelijk van die Kalff om te fulmineren tegen bonussen... hij was de baas in een tijd dat dit ook al speelde.quote:De Amsterdamse PvdA-leider en wethouder Lodewijk Asscher (35) won ruim drie jaar terug het conflict tussen de gemeente Amsterdam en het Rijk over de privatisering van Schiphol, en leerde daarbij het old boys network goed kennen: ‘Zo’n Jan Kalff die door de telefoon begint te schelden.’
[..]
Het werd me steeds duidelijker hoe intelligent, volhardend en gewiekst die man is. Ik had mijn secretaresse gezegd dat afspraken met Zalm zo veel mogelijk op de lange baan moesten worden geschoven. Maar zodra er één dag een vervangende secretaresse was, stond er een afspraak met Zalm in mijn agenda. Ambtenaren van het ministerie Financiën stuurden belangrijke brieven over Schiphol als ik vakantie had, en probeerden er afspraken aan te koppelen met een vervangende wethouder.
Allerlei mensen begonnen zich ertegenaan te bemoeien. Wilco Jiskoot, die bij ABN Amro jarenlang aan de lopende band grote bedrijven naar de beurs had gebracht, kwam vertellen dat de beursgang onvermijdelijk was. Ik zie hem nog zitten op de bank in mijn werkkamer. Minzaam glimlachend informeerde hij naar mijn ambities voor na de politiek.
Jan Kalff, voorzitter van de raad van commissarissen van Schiphol, belde vanuit zijn auto. Hij was woest. ’Meneer Asscher, ik heb in 27 jaar bedrijfsleven nog nooit zoiets schandelijks meegemaakt. U hebt geen idee wat voor schade u aanricht bij het bedrijf Schiphol.’
[..]
Ik maakte kennis met het grootkapitaal. Het old boys network dat de dienst uitmaakt. De minachting en de onderschatting van de politiek die dat netwerk uitstraalt, vond ik schokkend. Dat is slecht voor het land. Ze dachten allemaal: ach, een vlieg op de neus, even wegjagen.’
Zo’n Jan Kalff die door de telefoon begint te schelden. Alsof hij tegen een ondergeschikte vijfde rang even uitlegde hoe het werkt in de grote zakenwereld. Dat is toch de houding in dat wereldje.
Ik heb dat wel vaker meegemaakt. In de tijd dat ABN Amro vocht voor zijn voortbestaan, had ik iets gezegd over de risico’s die werden genomen met een Amsterdams bedrijf. De volgende ochtend hing Rijkman Groenink aan de lijn, terwijl hij volgens mij in die tijd wel wat beters te doen had. Bent u econoom?, vroeg hij. Ik zeg: nee. Hij: dat dacht ik al. Ging hij even uitleggen wat ik niet goed deed. Dan denk ik: vind je het gek dat jullie aanzien hier en daar wat kreukels vertoont.
hoi Klopkoek, misschien heb je er overheen gelezen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 12:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik ken die missiestatements. Waar staat het dan, ik vind het niet?
quote:Hans Hoogervorst: Gelegenheid maakt van bankier een dief
AMSTERDAM (Dow Jones)--De omstandigheden veroorzaakten in de aanloop naar de crisis het gedrag van bankiers, aldus voorzitter Hans Hoogervorst van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) vrijdag voor de commissie De Wit. "Gelegenheid maakt de dief."
De toezichthouder wijst op goedkoop geld in overvloed, beleggers die naarstig op zoek zijn naar rendement en de explosie van exotische, giftige producten die de markt overspoelde in de jaren voorafgaand aan de kredietcrisis.
Veel giftige producten vonden hun oorsprong in de volgens Hoogervorst "geperverteerde" Amerikaanse hypotheekmarkt, waarop niet of nauwelijks toezicht. "Als in Amerika een AFM was geweest, was dit niet gebeurd."
Nog steeds zijn er wanproducten op de markt, erkent de AFM-voorzitter, maar het aantal uitgedeelde boetes is de laatste jaren sterk toegenomen. Al volgt de bekeuring op de overtreding, er gaat volgens hem ook een preventieve werking van uit.
Over het centraal stellen van de klant door zelfregulering van banken en verzekeraars is Hoogervorst "sceptisch". "Daarbij zouden we graag willen helpen", zegt hij. De AFM zou daarvoor in eerdere stadia van productontwikkeling betrokken moeten worden.
Als er een AFM in Amerika was geweest was dit niet gebeurt.quote:
Het speelveld van de AFM is veel en veel breder dan de SEC. Het is mij een raadsel waarom de AFM 'Autoriteit Financiële Markten' heet want ze houden zich bijvoorbeeld ook met controle van accountants en of bijvoorbeeld de financiële bijsluiter wel klopt. De SEC houdt zich strikt bezig met de financiële markten, beurzen etc..quote:Op vrijdag 29 januari 2010 17:02 schreef Klopkoek het volgende:
Btw, de SEC is toch de amerikaanse AFM? Behoudens dan dat de AFM misschien een breder beleidsveld kent.
Ik vind AFM een grotere bende dan de DNB en de politiek bij elkaar hoorquote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ik proef aan je dat je dat onzin vindt...
Hoe bedoel je dat? Ik heb daar eigenlijk weinig over gelezen... wel het één en ander over de DNB. Heb je meer info....?quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik vind AFM een grotere bende dan de DNB en de politiek bij elkaar hoor
Dat proef je dan verkeerd.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ik proef aan je dat je dat onzin vindt...
Dat is het hele idee!quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het is een vertoning aan het worden.
Vanuit jouw oogpunt snap ik dat je weinig met sentimenten op hebt, dat is erg consequent van je. Maar om dan weer Ten Cate en Smit te noemen is jammer.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik word trouwens een beetje moe van al die sentimenten rondom ABN-Amro. Men predikt nu Franse praktijken waarbij ABN-Amro, als systeembank en Neerlands trots (ik denk dan toch eerder aan bijvoorbeeld Smit of Ten Cate, om twee prachtige ondernemingen te noemen), comfortabel tegen krachten uit de markt beschermd wordt. Loudon, Kalff en nog iemand van DNB die vrijdag aan bod kwam, allen zeggen zij dat het een schande is dat ABN-Amro in stukken is gezaagd en verkocht is.
De enorme verliezen van RBS komen niet alleen van het deel van ABN Amro vandaan. Dat daar enorme verliezen zaten is logisch want dat was het zakelijke deel, waaronder natuurlijk het beruchte 'voor eigen rekening' handelen. Elke bank heeft op dat punt verliezen geleden, of ze nu verantwoord bezig waren of niet. Ik zeg niet dat Abn amro prudent is bezig geweest; ik zeg dat 25 miljard aan verlies slechts een indicatie is. Helemaal top zou natuurlijk zijn als ze helemaal geen verlies hadden geleden. Maar is dat mogelijk vraag ik me af?quote:Nou meneer Loudon en Kalff, ik ben blij dat die door en door verrotte systeembank van jullie ter ziele is. Het deel van ABN-Amro dat aan RBS is verkocht is bijna al volledig afgeschreven (24 mrd EUR volgens mij), er zijn kapitalen aan staatssteun gegeven aan RBS mede omdat het van ABN-Amro gekochte onderdeel vol met lucht zag. Ook herinner ik mij nog goed de kwestie rondom Antonveneta, men sprak er schande van dat die vuile Italianen de koop uit alle macht probeerden tegen te houden. Het is gelegenheidsargumentatie van de beide heren van ABN-Amro. Ook irriteert het mij dat ze niet volledig doorgezaagd zijn over de bende die het was bij ABN-Amro.
Het is een nadeeltje van onze consensusdemocratie. Een nadeel waar al langer op gewezen wordt. In de jaren 60' al sprak de Partij van de Arbeid erover om vaker openbare verhoren af te nemen (onder ede). Onder andere ministers moesten flink aan de tand worden gevoeld. Men was van opvatting dat de klassieke kamerinstrumenten niet toereikend waren.quote:Deze commissie heeft volgens mij gewoon geen verstand van zaken (oke, daar kan Dion Graus natuurlijk ook niks aan doen) en pakt iedereen met fluwelen handschoenen aan. In de VS zijn er tenminste echte economische terriers, Bernanke is al talloze keren volledig doorgezaagd, bestuurders van falende banken is het vel over de oren getrokken en toezichthouders moesten zeer genant falen toegeven. Niets van dit bij de brave lieden van de commissie De Wit, braaf worden vanaf een velletje papier de vragen opgelezen. Het is een vertoning aan het worden.
hmmquote:Op maandag 1 februari 2010 09:59 schreef Zero2Nine het volgende:
Oh lekker, Wellink heeft geheimhoudingsplicht dus echt veel zal er niet uitkomen
Hij heeft dat ook gezegd maar de beste man deed niks. Met ABN amro durfde hij ook niet door te pakken.quote:Op maandag 1 februari 2010 10:07 schreef Zero2Nine het volgende:
Meteen een mooie eerste vraag "Wat is de oorzaak van de crisis?".
Het lijkt er trouwens nu al op dat hij er goed mee gaat wegkomen. Er wordt nu gedaan of hij al jarenlang heeft gewaarschuwd voor de zwakheden in het systeem.
Leuk he dat fractioneel bankierenquote:
Leuk he Bolkesteijn nalullenquote:Op maandag 1 februari 2010 10:22 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Leuk he dat fractioneel bankieren
Ja snap wel hoe 't werkt, maar dacht dat er regelgeving was die 10 tot 12% eiste. Dit zal wel 't saldo zijn met alle offbalance bedrijfjes erbij.quote:Op maandag 1 februari 2010 10:22 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Leuk he dat fractioneel bankieren
Zeg niet per se dat fractioneel bankieren moet worden afgeschaft, maar dit klinkt iig wel als een exces van dat systeem.quote:
Precies wat dat vrouwtje nu vraagt.quote:Op maandag 1 februari 2010 10:25 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Ja snap wel hoe 't werkt, maar dacht dat er regelgeving was die 10 tot 12% eiste. Dit zal wel 't saldo zijn met alle offbalance bedrijfjes erbij.
Kun je kort vertellen wat er besproken wordt? Ik kan het helaas niet volgen vanaf werk.quote:Op maandag 1 februari 2010 10:47 schreef PietjePuk007 het volgende:
"ik heb erover liggen piekeren" is z'n vaste zin als er naar een voorstel gevraagd wordt.
quote:Op maandag 1 februari 2010 11:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
DNB heeft 40 man opgeleid om de ingewikkelde producten te begrijpen, aan 't einde van de cursus was de helft al weggekocht door banken
Ja, dat gevoel ken ik al 2 weken.quote:Op maandag 1 februari 2010 12:17 schreef Crazy Harry het volgende:
Ik erger me er zo aan dat er niet doorgevraagd wordt.
Middelkoop zei vorige week in de wereld draait door dat men een 'frisse blik' wilde...quote:Op maandag 1 februari 2010 12:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, dat gevoel ken ik al 2 weken.
Ze nemen alles voor zoete koek aan. De samenstelling van de commissie is natuurlijk ook zo dat er geen financiele experts e.d. in zitten...waarom zou dat zijn, denk je?
Is het niet je taak als toezichthouder om het te weten? Oftewel, heb je dan niet simpelweg keihard gefaald?quote:Op maandag 1 februari 2010 zei Wellink het volgende:
Er is zoveel dat we niet geweten hebben
Ik vind die behandeling voor jou ook wel passend. Misschien kunnen jullie dan in een kring de, eenzijdige, vete uitpraten.quote:Op maandag 1 februari 2010 18:19 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kunnen we die vent niet TBS geven zodat hij behandeld kan worden.
quote:Op woensdag 3 februari 2010 12:16 schreef PietjePuk007 het volgende:
De vragen zijn scherper dan gister. Groenink ontkent dat de bank ondermaats presteerde, ook na veelvuldig doorvragen.
Ik heb veel info van http://www.z24.nl/bedrijv(...)ijkman_Groenink.htmlquote:Op woensdag 3 februari 2010 12:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan je toch niet menen, er is ongeveer 18 miljard afgeschreven op die toko, en dan alleen nog het deel wat RBS had gekocht. Slaan ze hem er al mee om de oren (geen mogelijkheid om te kijken hier
)?
Aha, handig. Dank.quote:Op woensdag 3 februari 2010 12:32 schreef axis303 het volgende:
[..]
Ik heb veel info van http://www.z24.nl/bedrijv(...)ijkman_Groenink.html
Dat hoorde ik er ook aan af inderdaad. Volgens hem zijn die activiteiten niet voldoende winstgevend geweest dus of ze moeten duurder worden of het geld moet ergens anders vandaankomen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 12:59 schreef Klopkoek het volgende:
Bank presteerde ook niet ondermaats. Groenink is in zeker opzicht een held.
Hij geeft ook een schot voor de boeg dat de retailtak niet winstgevend was. Dat hoor je nu wel vaker: voor de gewone jan met de pet zal bankieren duurder worden.
Hou toch op. Het goedkoopste telefoonabonnement kost al meer.quote:Op woensdag 3 februari 2010 12:59 schreef Klopkoek het volgende:
Hij geeft ook een schot voor de boeg dat de retailtak niet winstgevend was. Dat hoor je nu wel vaker: voor de gewone jan met de pet zal bankieren duurder worden.
Dat lukt dus niet erg he?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:16 schreef FP128 het volgende:
Ik wil even - doorgaand op het relaas van Weltschmerz - weten of
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |