abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77360352
Mensen die in Nederland gaan beleggen hebben het idd aan zichzelf te danken als het goed fout gaat maar je moet wel bedenken dat in andere landen niet dezelfde mogelijkheden bestaan als dat wat wij hebben. Neem bijvoorbeeld het pensioen. In een hoop ontwikkelde landen is de werknemer gewoon verantwoordelijk voor de beleggingen waarmee zijn pensioen wordt opgebouwd. De enige andere optie die je dan hebt is om maar helemaal geen pensioen op te bouwen.

Vaak wordt te snel gewezen naar de verantwoordelijkheid van de consument. Dat lijkt me ook wel gezond trouwens om daar als eerste naar te kijken. Maar een consument staat niet alleen op de wereld en daar mag je best oog voor hebben. Mensen die in woekerpolissen zijn gestapt werden gewoonweg voorgelogen en bedonderd.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_77360565
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:41 schreef Klopkoek het volgende:
Mensen die in Nederland gaan beleggen hebben het idd aan zichzelf te danken als het goed fout gaat maar je moet wel bedenken dat in andere landen niet dezelfde mogelijkheden bestaan als dat wat wij hebben. Neem bijvoorbeeld het pensioen. In een hoop ontwikkelde landen is de werknemer gewoon verantwoordelijk voor de beleggingen waarmee zijn pensioen wordt opgebouwd. De enige andere optie die je dan hebt is om maar helemaal geen pensioen op te bouwen.

Vaak wordt te snel gewezen naar de verantwoordelijkheid van de consument. Dat lijkt me ook wel gezond trouwens om daar als eerste naar te kijken. Maar een consument staat niet alleen op de wereld en daar mag je best oog voor hebben. Mensen die in woekerpolissen zijn gestapt werden gewoonweg voorgelogen en bedonderd.
Eens De pensioenfondsen in Nederland zijn dan ook dikke rutjeprut!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77360594
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Heemskerk werd ook de vraag gesteld (zoals iedereen daar) hoe hij vond dat eventuele regulering plaats moet gaan vinden: In het stellen van regels en wetten, of in het geven van richtlijnen en normen.

Jij kunt vast al raden wast zijn idee was?
Globale richtlijnen waren voor de financiele sector genoeg, volgens hem.
Wat ik ook altijd raar heb gevonden:
Dat een paar accountants voor de hele wereld de boekhoudingsregels even bepalen. Tot voort kort had je twee private instellingen die dit deden maar sinds een jaar of tien zijn ze bezig deze te integreren tot één globaal systeem. Ooit, in een ver verleden had elk land natuurlijk zijn eigen regels maar over een paar jaar hebben we één globale standaard.

Marxistische politicologen en economen zien daar een soort kapitalistisch complot in, en inderdaad: in de missie-statements staat duidelijk dat zij het globale kapitalisme willen promoten en dmv de boekhoudregels de aandeelhouder een handje willen helpen. En ze zeggen ook wel meer: alles moet verhandelbaar worden over de hele wereld. Dat kun je heel goed vinden, maar met alle respect, dat is gewoonweg een politiek doel!

Ik geloof niet in een complot. De macht van boekhouders wordt weer in balans gehouden door andere machtsfactoren maar op zich is het wel iets om over na te denken dat een klein, niet controleerbaar clubje ergens in een achterafkamertje de hele mondiale bedrijfsvoering kunnen beinvloeden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_77360635
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:46 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Eens De pensioenfondsen in Nederland zijn dan ook dikke rutjeprut!
Waarom zijn die prut? Kijk eens naar de VS. Als daar een bedrijf falliet gaat, en dat gebeurt nog al eens, ben je dankzij de 401k regelingen gewoonweg al je geld kwijt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77362221
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:47 schreef Klopkoek het volgende:

Wat ik ook altijd raar heb gevonden:
Dat een paar accountants voor de hele wereld de boekhoudingsregels even bepalen.
Dat gebeurt helemaal niet. Dat zijn gewoon politieke beslissingen.
quote:
[..] over een paar jaar hebben we één globale standaard.

Marxistische politicologen en economen zien daar een soort kapitalistisch complot in, en inderdaad: in de missie-statements staat duidelijk dat zij het globale kapitalisme willen promoten en dmv de boekhoudregels de aandeelhouder een handje willen helpen. En ze zeggen ook wel meer: alles moet verhandelbaar worden over de hele wereld. Dat kun je heel goed vinden, maar met alle respect, dat is gewoonweg een politiek doel!
Waar heb je het over? Alles IS over de hele wereld verhandelbaar. De vraag is of je er voor wilt zorgen dat dat op transparante wijze gebeurt, zodat iedere geinteresseerde partij (en niet alleen de partij met de beste accountants en fiscalisten) ook wéét wat hij koopt.

Ik snap niet wat een Marxist daar tegen kan hebben, of het moet het idee zijn dat globalisme verdorven is. Dat is het voor hen ook, want als de vrije handel -de beste promotor en verdeler van welvaart- in alle hoeken en gaten van de aardkloot zijn zegeningen gebracht heeft, kunnen zij nergens meer hun zakken vullen door het preken van revolutionaire hel en verdoemenis naar een onwetend proletariaat.
pi_77365179
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:47 schreef Klopkoek het volgende:

dat moet je me toch eens aanwijzen waar dat ergens staat. Volgens mij is de bedoeling van IFRS standaarden om boekhoudregels onderling vergelijkbaar te maken, all over the world. Dat een bank in Europa op dezelfde manier boekhoudt als een bank in Azie, bijvoorbeeld. Minder officieel is het gewoon de lobbygroup van de big four. Die interesseert het wat of de aandeelhouder er beter van wordt. Als er maar werk uitkomt.
pi_77366681
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 00:33 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat gebeurt helemaal niet. Dat zijn gewoon politieke beslissingen.
Verklaar je nader...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77366773
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 08:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat moet je me toch eens aanwijzen waar dat ergens staat. Volgens mij is de bedoeling van IFRS standaarden om boekhoudregels onderling vergelijkbaar te maken, all over the world. Dat een bank in Europa op dezelfde manier boekhoudt als een bank in Azie, bijvoorbeeld. Minder officieel is het gewoon de lobbygroup van de big four. Die interesseert het wat of de aandeelhouder er beter van wordt. Als er maar werk uitkomt.
Het staat gewoon in de mission statements van die twee clubs. Lijkt me ook wel een goede zaak maar dat zo'n klein clubje heel veel kan bepalen is denk ik absurd. Het grijpt zelfs tot de pensioenen want in dat rapport van gisteren staat dat deze nieuwe boekhoudregels daar invloed op heeft.

Gelukkig blijven ze niet buiten schot:
http://www.nrc.nl/economi(...)ccountants_in_crisis
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77371559
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 09:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het staat gewoon in de mission statements van die twee clubs. Lijkt me ook wel een goede zaak maar dat zo'n klein clubje heel veel kan bepalen is denk ik absurd. Het grijpt zelfs tot de pensioenen want in dat rapport van gisteren staat dat deze nieuwe boekhoudregels daar invloed op heeft.

Gelukkig blijven ze niet buiten schot:
http://www.nrc.nl/economi(...)ccountants_in_crisis
ik ken die missiestatements. Waar staat het dan, ik vind het niet?
pi_77372013
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 09:47 schreef Klopkoek het volgende:

Verklaar je nader...
De totstandkoming van een wereldwijde standaard is weliswaar in handen van de beroepsgroep, via hun organisatie IASCF/IASB, maar die laat zich sterk leiden door democratisch gelegitimeerde instanties als de Amerikaanse Securities and Exchange Commission en de Europese Commissie. Uiteindelijk wordt gewoon politiek beslist of de overheid (toezichthouders, belastingdiensten e.d.) nieuwe vormen van boekhouding en rapportage zal accepteren. Hoe dat proces in Europa verloopt kun je hier zien. Nu de ontwikkeling van IFRS serieuze vormen aanneemt, wil het Europees Parlement overigens dat ook het IASCF zelf in een democratisch gelegitimeerd publiekrechtelijk verband zoals het IMF of de Worldbank wordt opgenomen (z. hier).
pi_77372243
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77372422
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:31 schreef dvr het volgende:

[..]

De totstandkoming van een wereldwijde standaard is weliswaar in handen van de beroepsgroep, via hun organisatie IASCF/IASB, maar die laat zich sterk leiden door democratisch gelegitimeerde instanties als de Amerikaanse Securities and Exchange Commission en de Europese Commissie. Uiteindelijk wordt gewoon politiek beslist of de overheid (toezichthouders, belastingdiensten e.d.) nieuwe vormen van boekhouding en rapportage zal accepteren. Hoe dat proces in Europa verloopt kun je hier zien. Nu de ontwikkeling van IFRS serieuze vormen aanneemt, wil het Europees Parlement overigens dat ook het IASCF zelf in een democratisch gelegitimeerd publiekrechtelijk verband zoals het IMF of de Worldbank wordt opgenomen (z. hier).
Je bent zelf accountant?

Goede zaak maar de kritiek is dat de europese commissie meestal niet meer dan een stempel zet en de IASB leidend is. Ook de EFRAG is een private club waar belangengroepen in zitten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77373377
http://nos.nl/video/13253(...)d-door-bonussen.html

Ik heb het idee dat hij hier een beetje hypocriet bezig is. Zaterdag las ik nl. dat hij dolgraag Schiphol wilde privatiseren want daar werd zijn eigen club beter van:
quote:
De Amsterdamse PvdA-leider en wethouder Lodewijk Asscher (35) won ruim drie jaar terug het conflict tussen de gemeente Amsterdam en het Rijk over de privatisering van Schiphol, en leerde daarbij het old boys network goed kennen: ‘Zo’n Jan Kalff die door de telefoon begint te schelden.’
[..]
Het werd me steeds duidelijker hoe intelligent, volhardend en gewiekst die man is. Ik had mijn secretaresse gezegd dat afspraken met Zalm zo veel mogelijk op de lange baan moesten worden geschoven. Maar zodra er één dag een vervangende secretaresse was, stond er een afspraak met Zalm in mijn agenda. Ambtenaren van het ministerie Financiën stuurden belangrijke brieven over Schiphol als ik vakantie had, en probeerden er afspraken aan te koppelen met een vervangende wethouder.

Allerlei mensen begonnen zich ertegenaan te bemoeien. Wilco Jiskoot, die bij ABN Amro jarenlang aan de lopende band grote bedrijven naar de beurs had gebracht, kwam vertellen dat de beursgang onvermijdelijk was. Ik zie hem nog zitten op de bank in mijn werkkamer. Minzaam glimlachend informeerde hij naar mijn ambities voor na de politiek.

Jan Kalff, voorzitter van de raad van commissarissen van Schiphol, belde vanuit zijn auto. Hij was woest. ’Meneer Asscher, ik heb in 27 jaar bedrijfsleven nog nooit zoiets schandelijks meegemaakt. U hebt geen idee wat voor schade u aanricht bij het bedrijf Schiphol.’
[..]
Ik maakte kennis met het grootkapitaal. Het old boys network dat de dienst uitmaakt. De minachting en de onderschatting van de politiek die dat netwerk uitstraalt, vond ik schokkend. Dat is slecht voor het land. Ze dachten allemaal: ach, een vlieg op de neus, even wegjagen.’

Zo’n Jan Kalff die door de telefoon begint te schelden. Alsof hij tegen een ondergeschikte vijfde rang even uitlegde hoe het werkt in de grote zakenwereld. Dat is toch de houding in dat wereldje.

Ik heb dat wel vaker meegemaakt. In de tijd dat ABN Amro vocht voor zijn voortbestaan, had ik iets gezegd over de risico’s die werden genomen met een Amsterdams bedrijf. De volgende ochtend hing Rijkman Groenink aan de lijn, terwijl hij volgens mij in die tijd wel wat beters te doen had. Bent u econoom?, vroeg hij. Ik zeg: nee. Hij: dat dacht ik al. Ging hij even uitleggen wat ik niet goed deed. Dan denk ik: vind je het gek dat jullie aanzien hier en daar wat kreukels vertoont.
Blijft allemaal makkelijk van die Kalff om te fulmineren tegen bonussen... hij was de baas in een tijd dat dit ook al speelde.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77374130
Asscher held
pi_77387644
http://nos.nl/video/13254(...)commissiede-wit.html

"De tucht van de markt" maar tegelijkertijd zorgt diezelfde markt niet voor ethiek en brengt het niet de bonussen in toom. Slap verhaal van de man als ik de samenvatting zo zie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77387786
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik ken die missiestatements. Waar staat het dan, ik vind het niet?
hoi Klopkoek, misschien heb je er overheen gelezen.

Of heb je die quote over IASB alleen van horen zeggen?
pi_77388216
Ja eigenlijk wel maar de statements van de amerikaanse variant liegen er niet om. Nogmaals: de doelen zijn niet eens heel slecht vind ikzelf (het is hoogstens dat dit niet gebalanceerd wordt door andere factoren) maar het heeft grote implicaties.

Er was een keer ook zo'n man op de universiteit. Die vertelde over de boekhoudschandalen en de moraal van het verhaal was 'maar we hebben ons lesje wel geleerd nu'. Jaja. Ondertussen heeft die SOX wetgeving hun alleen maar extra werk opgeleverd. Zat ie ook met trots te vertellen, hoe goed de politiek wel niet geluisterd had naar hen....
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 29 januari 2010 @ 13:49:50 #93
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_77415011
quote:
Hans Hoogervorst: Gelegenheid maakt van bankier een dief

AMSTERDAM (Dow Jones)--De omstandigheden veroorzaakten in de aanloop naar de crisis het gedrag van bankiers, aldus voorzitter Hans Hoogervorst van de Autoriteit Financiele Markten (AFM) vrijdag voor de commissie De Wit. "Gelegenheid maakt de dief."

De toezichthouder wijst op goedkoop geld in overvloed, beleggers die naarstig op zoek zijn naar rendement en de explosie van exotische, giftige producten die de markt overspoelde in de jaren voorafgaand aan de kredietcrisis.

Veel giftige producten vonden hun oorsprong in de volgens Hoogervorst "geperverteerde" Amerikaanse hypotheekmarkt, waarop niet of nauwelijks toezicht. "Als in Amerika een AFM was geweest, was dit niet gebeurd."

Nog steeds zijn er wanproducten op de markt, erkent de AFM-voorzitter, maar het aantal uitgedeelde boetes is de laatste jaren sterk toegenomen. Al volgt de bekeuring op de overtreding, er gaat volgens hem ook een preventieve werking van uit.

Over het centraal stellen van de klant door zelfregulering van banken en verzekeraars is Hoogervorst "sceptisch". "Daarbij zouden we graag willen helpen", zegt hij. De AFM zou daarvoor in eerdere stadia van productontwikkeling betrokken moeten worden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_77418965
Grappig al die mannetjes die het nu allemaal zo goed weten, maar twee jaar geleden nog geen vuiltje aan de lucht zagen. Terwijl ze toch op de eerste rij zaten.
pi_77419783
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 13:49 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als er een AFM in Amerika was geweest was dit niet gebeurt. Haha, wat een onzin!

Ik heb echt gewoon een hekel aan die Hoogervorst, brrr. Enge vent Ik zou hem nog geen stuiver toevertrouwen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  vrijdag 29 januari 2010 @ 17:01:43 #96
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77422935
Hoogervorst heeft in VK verklaard voorstander te zijn van de Oostenrijkse School. Ja, je hoort het goed 'voorstander'. Alsof het een voetbalwedstrijd is; alsof je voor een menukaart staat en zegt 'doe mij dat maar'.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 29 januari 2010 @ 17:02:35 #97
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77422977
Btw, de SEC is toch de amerikaanse AFM? Behoudens dan dat de AFM misschien een breder beleidsveld kent.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77426321
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 17:02 schreef Klopkoek het volgende:
Btw, de SEC is toch de amerikaanse AFM? Behoudens dan dat de AFM misschien een breder beleidsveld kent.
Het speelveld van de AFM is veel en veel breder dan de SEC. Het is mij een raadsel waarom de AFM 'Autoriteit Financiële Markten' heet want ze houden zich bijvoorbeeld ook met controle van accountants en of bijvoorbeeld de financiële bijsluiter wel klopt. De SEC houdt zich strikt bezig met de financiële markten, beurzen etc..
  vrijdag 29 januari 2010 @ 19:04:33 #99
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77426425
Ik proef aan je dat je dat onzin vindt...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77427174
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 19:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ik proef aan je dat je dat onzin vindt...
Ik vind AFM een grotere bende dan de DNB en de politiek bij elkaar hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')