Wat zei je tegen d'r? 'Cheer up, the worst is yet to come?'quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:16 schreef yavanna het volgende:
Iemand die twee keer een harstilstand heeft gehad vertelde mij laatst dat het aanvoelde als flauwvallen -> duizelig, zwart voor je ogen. Daarna merkte ze niets meer tot ze weer bij kwam.
Wat is er misgegaan?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:32 schreef Wesleyz het volgende:
Ik was een keer dood,
Was niet zoveel aan
Je zit in de medische wereld? Wat is jouw persoonlijke gevoel er dan bij? Denk je na de zoveelste keer nog: jammer van die persoon/patiënt? Of is het: next?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:56 schreef intoxicated het volgende:
Het duurt hooguit een seconde of 5 voordat iemand het bewustzijn verliest, heb er deze week weer twee keer naast mogen staan.
quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:09 schreef caspergf1 het volgende:
Mij lijkt dood gaan een fijne belevenis, rustig relaxed de aarde verlaten op een mooie leeftijd, teruggaan naar de mensen van wie je hield, 1 of 2 familieleden bij je sterfbed en tot het laatste moment glashelder.
Om diegenen die ik liefheb te verlaten voor diegenen die ik liefhad terug te zien.
Rotten in de grond, of branden in een oven.
Dit zou wel de fijnste dood zijn, denk ik.
Hoe weet je dat je ze terugziet?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:09 schreef caspergf1 het volgende:
Mij lijkt dood gaan een fijne belevenis, rustig relaxed de aarde verlaten op een mooie leeftijd, teruggaan naar de mensen van wie je hield, 1 of 2 familieleden bij je sterfbed en tot het laatste moment glashelder.
Om diegenen die ik liefheb te verlaten voor diegenen die ik liefhad terug te zien.
Dit zou wel de fijnste dood zijn, denk ik.
Als je hart er mee stopt dan leef je nog heel even, en ja je hebt dan wel genoeg bloed in je hoofd (alleen zuurstofloos) maar alleen aan bloed heb je niets.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:01 schreef 12-1985 het volgende:
Als je hart er mee op houdt, dan leef je toch nog wel even toch? Er zit dan nog voldoende bloed in je hoofd om bij bewustzijn te blijven... Is er bekend over hoe veel je daar nog van mee krijgt?
Als je een hartstilstand krijgt in je slaap, merk je daar dan wat van? Ik kan bijna niet geloven dat je dan niet wakker wordt... Of in ieder geval een verdomd wazige droom hebt...
Wie weet?
Zijn er dan nog een paar seconden over om dat te beseffen voordat je doodgaat? Dat vraag ik me altijd af als mensen zeggen dat iemand een glimlach had.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 00:02 schreef prupke het volgende:
[..]
Als je hart er mee stopt dan leef je nog heel even, en ja je hebt dan wel genoeg bloed in je hoofd (alleen zuurstofloos) maar alleen aan bloed heb je niets.
Je hersenen hebben zuurstof nodig... krijgt je brein dan niet ....dan word alles uitgeschakeld in je lijf.
Ook praten kan je dan niet meer omdat je geen zuurstof meer krijgt (wat via de bloedbaan dmv het hart rondgepompt zou moeten worden )
Mijn opa is gestorven aan een hartstilstand, en hij lag er bij met een glimlach om zijn mond
heul offtopic : ik moet bij de pijnappelklier denken aan een boutje en nippeltje van een transistortje ....(snip en snap )quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:56 schreef Nee het volgende:
Je pijnappelklier schijnt een hoeveelheid aan DMT aan te maken vlak voordat je dood gaat, dit veroorzaakt intense hallucinaties.
Ik denk eerder dat het met een roes te maken heeft....quote:Op zaterdag 16 januari 2010 00:05 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Zijn er dan nog een paar seconden over om dat te beseffen voordat je doodgaat? Dat vraag ik me altijd af als mensen zeggen dat iemand een glimlach had.
Incl. het zien van heel fel licht.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:56 schreef Nee het volgende:
Je pijnappelklier schijnt een hoeveelheid aan DMT aan te maken vlak voordat je dood gaat, dit veroorzaakt intense hallucinaties.
Dat hoor je idd vaker, volgens mij heeft dat iets met de laatste bewegingen van spieren, ook in je gezicht, te maken.. Je gezichtspieren spannen zich eerst nl. sowieso aan, en misschien dat zo'n glimlach dan overblijft van die ontspanning?quote:Op zaterdag 16 januari 2010 00:02 schreef prupke het volgende:
[..]
Mijn opa is gestorven aan een hartstilstand, en hij lag er bij met een glimlach om zijn mond
Je blijft denken "jammer", maar daarna is het wel "next", ja. Anders hou je 't niet vol tot je pensioen. Hoewel het wel langer blijft hangen als er ergens in het proces iets anders/beter had gekund.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:01 schreef DABAMaster het volgende:
[..]
Je zit in de medische wereld? Wat is jouw persoonlijke gevoel er dan bij? Denk je na de zoveelste keer nog: jammer van die persoon/patiënt? Of is het: next?
Heel geloofwaardig verhaal, alleen dit lijkt me niet aannemelijk: je gaat echt dood, dus waarom zou je dan doodsangst ervaren, wat je normaal hebt als je in een levensbedriegende situatie zit (maar waar je dus uit zou kunnen komen, dus voor je echt zeker dood gaat)? Je kunt er toch niets tegen doen, dus dat heeft geen enkele functie...quote:Op zaterdag 16 januari 2010 15:21 schreef Googolplexian het volgende:
Volgens mij:
Hartstilstand terwijl bij bewustzijn: Hersenen gaan in paniek mode, dit uit zich in het uitschakelen van spieren en organen om zoveel mogelijk bloed in de hersenen te houden en pijn als waarschuwing en gevolg daarvan. Hersenen zetten het lichaam uit na ongeveer 10 tot 20 seconden bloed-circulatie-stilstand en in die tijd is een glimlach wel het laatste wat je lichaam voor elkaar krijgt. Doodsangst (letterlijk dus) is het laatste dat je bewust meemaakt. Hierna wordt alles een droom zolang de hersenen het nog doen. De cognitieve functies vallen uit. Kun je denk ik het beste vergelijken met de film 2001 waar .
(...)
Met een blok beton geketend aan je benen, zinkend in een meer, weet je ook dat je dood gaat. Toch sla je doodsangsten uit. Hetzelfde geldt voor elke situatie -hoe reddeloos ook- die je bewust meemaakt en die levensbedreigend is, al dan niet met de dood als gevolg.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 17:44 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Heel geloofwaardig verhaal, alleen dit lijkt me niet aannemelijk: je gaat echt dood, dus waarom zou je dan doodsangst ervaren, wat je normaal hebt als je in een levensbedriegende situatie zit (maar waar je dus uit zou kunnen komen, dus voor je echt zeker dood gaat)? Je kunt er toch niets tegen doen, dus dat heeft geen enkele functie...![]()
Volgens mij is dat witte licht niets anders dan het falen van het zenuwstelsel. Soort Windows blauw scherm, zeg maar.quote:Volgens mij zijn hallucinaties a la wit licht enzo het laatste, waarbij je bewustzijn overgaat in dat droom-achtige...
Mja, is toch niet helemaal hetzelfde, denk ik. In het geval dat je beschrijft is er nog een theoretische kans dat je het overleeft, waar die doodsangst op gebaseerd is, uit overlevingsdrang... en als je hersens je lichaam al aan het uitschakelen is, is dat toch wat anders, een stap verder.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 18:00 schreef Googolplexian het volgende:
Met een blok beton geketend aan je benen, zinkend in een meer, weet je ook dat je dood gaat. Toch sla je doodsangsten uit. Hetzelfde geldt voor elke situatie -hoe reddeloos ook- die je bewust meemaakt en die levensbedreigend is, al dan niet met de dood als gevolg.
Ja idd, dat denk ik. (Is toch ook niet zo tegenstrijdig met wat ik zei?)quote:Volgens mij is dat witte licht niets anders dan het falen van het zenuwstelsel. Soort Windows blauw scherm, zeg maar.
Wanneer je lichaam uitgeschakeld wordt gaat je bewustzijn mee in zo'n geval. De doodsangsten sla je uit tijdens de realisatie van het gevaar en/of het voelen van de (onbekende) pijn.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 18:59 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Mja, is toch niet helemaal hetzelfde, denk ik. In het geval dat je beschrijft is er nog een theoretische kans dat je het overleeft, waar die doodsangst op gebaseerd is, uit overlevingsdrang... en als je hersens je lichaam al aan het uitschakelen is, is dat toch wat anders, een stap verder.
Ik zie dat witte licht (blauwe scherm) meer als het einde van een soort lucide droom (windowsquote:Ja idd, dat denk ik. (Is toch ook niet zo tegenstrijdig met wat ik zei?)
M'n vader heeft twee keer een hartstilstand gehad en hij beschreef het geloof ik als "verdrinken met veel pijn". Hij kneep 'm als de neten, iig, maar heeft het overleefdquote:Op zaterdag 16 januari 2010 21:18 schreef Bensel het volgende:
ik denk helemaal niet dat je met een hartstilstand bij bewustzijn doodsangsten uitstaat. Je voelt wellicht dat er wat mis is met je hart, maar al vrij snel daarna word je slap, valt neer, en schakelt je bewustzijn zichzelf uit net zoals gebeurt als je normaal flauwvalt. een hartinfarct lijkt me veel erger om te hebben, juist vanwege het feit dat je tijd hebt om dat drukkende gevoel in je borst te verklaren.
Dat heeft geloof ik iets te maken met de Reflex Boog (?). Je hersenen krijgen signalen binnen van de zintuigen (pijn) en beslissen daarna (intern) pas wat ermee te doen. Je hersenen kunnen je bewustzijn en geheugen van pijn weghalen. Zo is het ook mogelijk hypnose als verdoving te gebruiken.quote:Als ik ga, dan hoop ik dat ik dat op dat moment niet bewust mee krijg. Dus van achter aangereden worden door een auto waarbij je meteen bewustzijn verliest (dat je die klap merkt maakt niet uit, pijn is het niet, je voelt je op dat moment alleen enorm gedesorienteerd, (pijnprikkels zijn nog niet gearriveerd in de hersenen) en verliest bewustzijn. Of iets soortgelijks.
Nee, ik zie het als: tijdens die overgang, niet een heel eigen stadium maar dat einde->begin wat jij omschrijft, is het verschijnsel die hallicunaties (vaak wit licht, soms gepaard met andere zintuigelijke waarnemingen, schijnbaar dan). Dus: tijdslijn + wat er gebeurt in die tijd. Jij hebt het over de tijd, en daar ga ik niet tegenin, ik heb het alleen over wat er gebeurt in die tijd. Dus we hebben het over hetzelfde, alleen een ander aspect ervan. Toch?!quote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:09 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Wanneer je lichaam uitgeschakeld wordt gaat je bewustzijn mee in zo'n geval. De doodsangsten sla je uit tijdens de realisatie van het gevaar en/of het voelen van de (onbekende) pijn.
[..]
Ik zie dat witte licht (blauwe scherm) meer als het einde van een soort lucide droom (windows) en het begin van compleet onbewust zijn (wanneer de hersenen dus cognitieve functies uitschakelen t.b.v. zelfbehoud). Jij ziet het meer als een tussen-stadium, zoals ik je begrijp
Rotten of branden is na het doodgaan!quote:
Het daadwerkelijke doodgaan, de laatste momenten, zijn volgens mij wel hetzelfde, want de oorzaak is hetzelfde: geen zuurstof meer in de hersenen (doordat de longen of een onderdeel daarvan niet meer werken, doordat er teveel giftige afvalstoffen in het bloed zitten waar zuurstof misschien aan bindt (?), doordat het bloed de hersenen uberhaupt niet meer bereikt...maar allemaal hetzelfde gevolg). Ook heel langzaam uithongeren bv, heeft misschien wel eerder een 'point of no return' dat je niet meer gered kunt worden, maar het daadwerkelijke doodgaan duurt maar kort en is maar 1 proces.quote:Op zondag 17 januari 2010 23:01 schreef Kees22 het volgende:
Ambulancepersoneel schijnt te kunnen zien of iemand onverwacht op slag doodgegaan is. Dan heeft men een soort onbegrip op het gezicht.
Op slag en onverwacht doodgaan is misschien wel makkelijk, maar als je weet dat je een terminale ziekte hebt, kun je wel afscheid nemen. Dat heeft toch ook wel wat.
Dan zijn er nog allerlei andere manieren van doodgaan of doodgemaakt worden, zoals verdrinken of verbranden of gewurgd worden. Of langzaam creperen of doodgemarteld worden.
Ik denk dat het allemaal verschillend werkt.
In dat geval vermoed ik dat het een soort flauwvallen is, zoals hier eerder beschreven. Waaruit je dan niet meer wakker wordt. Of juist opnieuw en veel helderder wakker wordt. In een hiernamaals of een tussenwereld.quote:Op zondag 17 januari 2010 23:22 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Het daadwerkelijke doodgaan, de laatste momenten, zijn volgens mij wel hetzelfde, want de oorzaak is hetzelfde: geen zuurstof meer in de hersenen (doordat de longen of een onderdeel daarvan niet meer werken, doordat er teveel giftige afvalstoffen in het bloed zitten waar zuurstof misschien aan bindt (?), doordat het bloed de hersenen uberhaupt niet meer bereikt...maar allemaal hetzelfde gevolg). Ook heel langzaam uithongeren bv, heeft misschien wel eerder een 'point of no return' dat je niet meer gered kunt worden, maar het daadwerkelijke doodgaan duurt maar kort en is maar 1 proces.
Door of het in ruste of ineens onverwacht is, maakt wel uit voor de state of mind waarin iemand op dat moment was en dat kan de chemie enzo vast wel veranderen... Als je in een auto-ongeluk raakt komt er ineens veel adrenaline vrij, wat niet het geval is als je al n paar dagen ligt te wachten en weet dat je je laatste adem uit gaat blazen...dus dat je dat zou kunnen zien, wil ik wel geloven.
That's hardcore science!quote:Op zondag 17 januari 2010 20:21 schreef ouderejongere het volgende:
Er is ooit een test gedaan met een ter dood veroordeelde, wiens hoofd werd afgehakt door de guillotine. Hij kreeg een aantal vragen die hij moest beantwoorden door met zijn ogen te knipperen. Het losse hoofd heeft nog ongeveer een halve minuut geleefd nadat het van de rest van het lichaam gescheiden was.
Hoezo? Heeft hij geklaagd dan?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:20 schreef Ossi2k9 het volgende:
Is het niet zo dat een persoon met een hartstilstand niet meer te redden is?
Die defibrilators zijn ook alleen voor mensen met een hartritmestoornis. Wordt geloof ik wel eens door elkaar gehaald.
Anyway, mijn opa is overleden aan een hartstilstand en van wat ik heb begrepen was dat geen pretje...
Vreemd als je al die boeken daar over leest...quote:Op vrijdag 15 januari 2010 23:56 schreef Nee het volgende:
Uiteraard. Maar toch is het een interessante vraag. Wat krijg je mee van het moment zelf. Maak je dat bewust mee of niet?quote:Op woensdag 20 januari 2010 03:16 schreef Heatseeker het volgende:
Als je dood bent dan ben je exact hetzelfde als dat je was voor je geboren werd. Niets.
Ik denk je meekrijgt tot het moment dat je bewustzijn weg is, daarna krijg je nooit meer iets mee.quote:Op woensdag 20 januari 2010 03:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar toch is het een interessante vraag. Wat krijg je mee van het moment zelf. Maak je dat bewust mee of niet?
Ik denk zelf van wel, maargoed, ik ben nog nooit dood gegaan, dus dat is ook een beetje koffie dik kijken natuurlijk
Z'n vrouw (mijn oma dusquote:
Hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:48 schreef sc00p het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat je hem super hard gaat spacen van een verdrinkingsdood?
Waren dat geen spiertrekkingen?quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:17 schreef Ossi2k9 het volgende:
[..]
Z'n vrouw (mijn oma dus) lag er naast en werd er wakker van. Toevallig sliepen mijn oom en tante er ook.
Ze hebben er allemaal bij gestaan, en ja het was geen pretje voor m. Krampachtig schokken en kreunen van de pijn.
Hoe lang het precies geduurd heeft weet ik niet, maar lekker was het niet.
Dat geloof ik ook eerder, want een oom van mij kreeg ooit een hartstilstand en zei dat het een prachtige dood zou zijn, omdat je er niets van merkt.quote:Op woensdag 20 januari 2010 23:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Waren dat geen spiertrekkingen?
Ik wil je opa niet beledigen, maar ik heb wel eens een trap gehad van een varken dat echt al helemaal leeggebloed was.
Dit.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:16 schreef yavanna het volgende:
Iemand die twee keer een harstilstand heeft gehad vertelde mij laatst dat het aanvoelde als flauwvallen -> duizelig, zwart voor je ogen. Daarna merkte ze niets meer tot ze weer bij kwam.
Denken is niet hetzelfde als weten!quote:Op donderdag 21 januari 2010 01:49 schreef clockcable het volgende:
Nadat je dood bent gegaan is er niks meer. Je 'ik' bestaat alleen in je brein, en die werkt dmv zenuwcellen en als daar geen stroom meer door loopt ben je gewoon een stuk vlees.
Welke plek was dat dan?quote:Op zondag 31 januari 2010 11:14 schreef DaanVanKeulen het volgende:
Ik zag laatst een documentaire op NGC over iemand die een hele riskante operatie onderging, er moest iets weggehaald worden op een plek waar zelden werd geopereerd. De operatie was uiteindelijk gelukt. Tijdens de operatie was de vrouw klinisch dood. Ze vertelde dat ze op dat moment van klinisch dood zijn boven zichzelf zweefde, dat ze alles hoorde en zag. Ook vertelde ze dat ze in de verte wit licht steeds dichterbij zag komen, en dat ze een constante hoge toon hoorde. Als ik zulke documentaires zie, vind ik het best geloofwaardig dat je wit licht kan zien. Maar of dat nou de hemel is. Ik denk dat het daarna gewoon eeuwig donker voor je ogen wordt. Maarja, wie zal het zeggen?
Dat witte licht zie je ook echt, want dat hoor je altijd. Maar er is een perfectly good explanation voor dat je op het moment dat je hersenen geen zuurstof meer krijgen al die neuronen gigantisch at random gaan vuren en er vinden allerlei chemische reacties plaats etc, met als gevolg o.a. de ervaring van wit licht zien.quote:Op zondag 31 januari 2010 11:14 schreef DaanVanKeulen het volgende:
Ik zag laatst een documentaire op NGC over iemand die een hele riskante operatie onderging, er moest iets weggehaald worden op een plek waar zelden werd geopereerd. De operatie was uiteindelijk gelukt. Tijdens de operatie was de vrouw klinisch dood. Ze vertelde dat ze op dat moment van klinisch dood zijn boven zichzelf zweefde, dat ze alles hoorde en zag. Ook vertelde ze dat ze in de verte wit licht steeds dichterbij zag komen, en dat ze een constante hoge toon hoorde. Als ik zulke documentaires zie, vind ik het best geloofwaardig dat je wit licht kan zien. Maar of dat nou de hemel is. Ik denk dat het daarna gewoon eeuwig donker voor je ogen wordt. Maarja, wie zal het zeggen?
Volgens mij niet.quote:Op woensdag 20 januari 2010 20:12 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
Verdrinkingsdood: zuurstofgebrek.
Hartstilstand: zuurstofgebrek.
Volgens mij is het effect exact hetzelfde.
Toch? Want dat gebeurt toch vóór je van het verbranden doodgaat? (behalve dat dat wel heel erg pijn doet natuurlijk)quote:Op zondag 31 januari 2010 13:07 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Volgens mij niet.
Als je verdrinkt probeer je nog adem te halen en dat schijnt heel pijnlijk te zijn omdat dat niet wil.
Het schijnt dat verdrinking en verbrandingverstikking door rook de ergste manieren zijn om dood te gaan.
En hoe zit dat dan met mensen die zichzelf op straat in brand steken?quote:Op zondag 31 januari 2010 13:20 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Toch? Want dat gebeurt toch vóór je van het verbranden doodgaat? (behalve dat dat wel heel erg pijn doet natuurlijk)
True, daarbij is wsl. het doodbloeden eerder gebeurd dan de verstikking want dan blijft de rook niet in een kleine ruimte. Ik dacht aan een slaapkamer van een huis dat in de fik gaat ofzo. En als je heel erg verbrand maar nog niet direct doodgaat, kun je ook nog doodgaan aan een infectie omdat je niet genoeg huid over hebt om je daartegen te beschermen, dus dan is het weer een ziekte waar je eigenlijk aan doodgaat.quote:Op zondag 31 januari 2010 13:26 schreef RealZeus het volgende:
[..]
En hoe zit dat dan met mensen die zichzelf op straat in brand steken?
Waar ze zelden opereren.quote:
Waarschijnlijk ergens midden in de hersenen ofzo. Want dat is moeilijk.quote:
Nee johquote:Op zondag 31 januari 2010 14:29 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ergens midden in de hersenen ofzo. Want dat is moeilijk.
Ligt nogal aan de situatie... Als je huis in de fik staat en je hebt het niet door, dan verstik je inderdaad door de rook. Sta je echt zelf in de fik is dat toch wel enorm pijnlijk.quote:Op zondag 31 januari 2010 13:20 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Toch? Want dat gebeurt toch vóór je van het verbranden doodgaat? (behalve dat dat wel heel erg pijn doet natuurlijk)
waarom zouden neuronen bij het zuurstofgebrek at random gaan vuren? en zou je dan geen visuele noise zien ipv wit licht?quote:Op zondag 31 januari 2010 12:25 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Dat witte licht zie je ook echt, want dat hoor je altijd. Maar er is een perfectly good explanation voor dat je op het moment dat je hersenen geen zuurstof meer krijgen al die neuronen gigantisch at random gaan vuren en er vinden allerlei chemische reacties plaats etc, met als gevolg o.a. de ervaring van wit licht zien.
Dat mensen die dat niet weten er nou van maken dat dat de hemel is etc...Tja.
...In dat geval is het toch juist in beide gevallen verstikking...quote:Op dinsdag 2 februari 2010 16:48 schreef Ossi2k9 het volgende:
[..]
Ligt nogal aan de situatie... Als je huis in de fik staat en je hebt het niet door, dan verstik je inderdaad door de rook. Sta je echt zelf in de fik is dat toch wel enorm pijnlijk.
Mensen die zichzelf in de fik zetten of in de fik gestoken worden sterven ook aan verstikking en wel om het volgende:
Je wil gaan adem halen, maar de lucht die je inamemd is zo heet dat je longen verbranden en daardoor dus geen zuurstof meer op kan nemen. Resultaat.. verstikking en ondertussen enorme pijn moeten doorstaan
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:37 schreef Yorrit het volgende:
[..]
waarom zouden neuronen bij het zuurstofgebrek at random gaan vuren? en zou je dan geen visuele noise zien ipv wit licht?
Wanneer de zuurstof toevoer op houdt, vuren neuron zich zelf inderdaad dood. Excitotoxiciteit heet dat. Dit heeft te maken met de synaps tussen twee neuronen. De meest voorkomende neurotransmitter is glutamaat, maar dat spul is wel heul effectief dus als het vrijgelaten wordt, wordt het a.s.a.p. opgeruimd.quote:Ik weet niet waaróm ze dat doen, maar dat heb ik begrepen - ik zal 't eens aan 'n bekende vragen die verstand heeft van neurowetenschap. Of misschien weet iemand hier toevallig hoe het zit..? Overigens weet ik niet zeker of ik met 'random' wel goed zeg wat ik bedoel; er zit misschien wel enige systematiek/logica achter, maar dan gewoon heel chaotisch en complex - maar in dat geval is het dus niet echt random (zoals bijna niets dat echt is..).
Ik snap het (nog) niet helemaal.. Glutamaat is heel effectief, dús als het vrijgelaten wordt wordt het opgeruimd... Hoezo 'dus' ? Hoe zit dat?quote:Op donderdag 4 februari 2010 15:35 schreef Uller het volgende:
[..]
Wanneer de zuurstof toevoer op houdt, vuren neuron zich zelf inderdaad dood. Excitotoxiciteit heet dat. Dit heeft te maken met de synaps tussen twee neuronen. De meest voorkomende neurotransmitter is glutamaat, maar dat spul is wel heul effectief dus als het vrijgelaten wordt, wordt het a.s.a.p. opgeruimd.
dit kost alleen wel energie en laten we voor die energie nu zuurstof nodig hebben
Als ze iemand in de hersenen opereren, houden ze die persoon meestal bij kennis. In de hersenen zitten toch geen pijnreceptoren en door de persoon bij kennis te houden merken ze of ze iets essentieels aanraken.quote:
Dat de hersenen zelf geen receptoren voor gevoel hebben heb ik wel eens gehoord, maar...wat is hoofdpijn dan eigenlijk?quote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:09 schreef erkel het volgende:
[..]
Als ze iemand in de hersenen opereren, houden ze die persoon meestal bij kennis. In de hersenen zitten toch geen pijnreceptoren en door de persoon bij kennis te houden merken ze of ze iets essentieels aanraken.
Onmerkbare spiersamentrekkingen, zoals de reclame van een niet nader te noemen pijnstiller ons ook vertelt.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:56 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Dat de hersenen zelf geen receptoren voor gevoel hebben heb ik wel eens gehoord, maar...wat is hoofdpijn dan eigenlijk?
Hoofdpijn is de pijn die je voelt met je bloedvaten in je hersenen of met de spieren op / om je hoofd. (denk ik)quote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:56 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Dat de hersenen zelf geen receptoren voor gevoel hebben heb ik wel eens gehoord, maar...wat is hoofdpijn dan eigenlijk?
En als het zo diep in het midden is, met zo'n groot risico, vind ik het niet zo gek als ze iemand dan niet bij kennis houden: weet niet meer precies wat er in het midden van de hersenen zit, maar misschien wil je wel helemaal niet bewust meemaken dat dat het niet meer doet, oftewel: bewust meemaken dat je daaraan doodgaat...
Ik denk ook dat het iets is met bloedvaten.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:08 schreef intraxz het volgende:
[..]
Hoofdpijn is de pijn die je voelt met je bloedvaten in je hersenen of met de spieren op / om je hoofd. (denk ik)
"witte licht" als in:quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:03 schreef birdsandbees het volgende:
dat is toch dat "witte licht" wat je dan ziet? zo interpreteerde ik het altijd
Ja, dat gezeur altijd.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:05 schreef MouzurX het volgende:
Ik snap nooit waarom mensen willen dat er iets na de dood is.
Gewoon helemaal niks meer is toch ook goed? Eeuwige rust.
Ik heb echt zoiets van nou als ik dood ga dan zie ik wel of er iets gebeurt.
quote:Op zondag 17 januari 2010 20:21 schreef ouderejongere het volgende:
Er is ooit een test gedaan met een ter dood veroordeelde, wiens hoofd werd afgehakt door de guillotine. Hij kreeg een aantal vragen die hij moest beantwoorden door met zijn ogen te knipperen. Het losse hoofd heeft nog ongeveer een halve minuut geleefd nadat het van de rest van het lichaam gescheiden was.
quote:Op zaterdag 13 februari 2010 14:22 schreef Rucky het volgende:
[ afbeelding ]
Dood gaan is nog steeds een onbekend proces. In de weken voordat mijn moeder overleed had ze aantekeningen gemaakt waarvan je kan opmaken dat ze wist dat het binnenkort zou overlijden.
Der is ook een verschil in biologisch dood en fysiologische dood. Bij een biologische dood helpt reanimatie niet meer. Dan heeft het lichaam het opgegeven. Bij een fysiologische dood kan je het nog proberen bv bij drenkelingen.
vind je dit echt raar??quote:Op zondag 14 februari 2010 09:21 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]Want iedereen die ziek is/dood aan het gaan is, krijgt een blocnote en pen voorgeschoteld? Of daar vroeg jouw ma om??
Nog een halve minuut geleef zonder de rest van zijn lichaam???quote:Op zondag 17 januari 2010 20:21 schreef ouderejongere het volgende:
Yeah, right. Hij zal veroorzaakt worden door een hartinfarct - wedden dat je pijn hebt?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:06 schreef Apuleius het volgende:
Als je een hartstilstand krijgt, merk je er niets van. Mooiere dood is er niet, of het moet in combinatie met sex gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |