abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 april 2010 @ 07:53:07 #102
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_80178185
Vrijdag naar putte onder antwerpen geweest om met meer mensen van bbqforum.nl om een ribfest te houden. was weer te gek! allemaal mensen met dezelfde passie, nachtje blijven tukken en 's ohtends gelijk de bbq's weer opstoken om het ontbijt te maken.

het ontbijt

pi_80178221
OMG 10 april en de BBQ al aan met een groep
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zondag 11 april 2010 @ 08:47:18 #104
58874 macferret
pi_80178370
FREAKS!
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_80178547
Niks freaks, heel gezellig, en lekker ook. Ik was er ook even in de middag, top!
pi_80179837
Lukt prima hoor in de winter bbq-en.

Vrijdag hebben we er een beenhammetje opgegooid. Toen de kern 60 graden was de beenham eraf gehaald. Volgende keer mag hij iets heter worden. Hij was nu iets rose en dat vind ik niet verstandig met varken.

A.s. vrijdag ga ik de chicken on a beercan maken. Die had ik nog niet eerder geprobeerd.
  zondag 11 april 2010 @ 11:23:39 #108
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_80180309
Het was gezllig in Putte. Heerlijke ribs gegeten en veel gezelligheid.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  zondag 11 april 2010 @ 12:43:25 #109
58874 macferret
pi_80182247
tip met beercan chicken, eerst het LEGE blikje passen, en evt de boel oprekken, voordat je er achterkomt dat het niet past met een half vol blikje en de boel morst. en met afhalen opassen, blikje en inhoud zijn gloeiend heet!
  zondag 11 april 2010 @ 13:05:01 #110
128548 pavv
The computer says NO
pi_80182872
quote:
Op zondag 11 april 2010 12:43 schreef macferret het volgende:
tip met beercan chicken, eerst het LEGE blikje passen, en evt de boel oprekken, voordat je er achterkomt dat het niet past met een half vol blikje en de boel morst. en met afhalen opassen, blikje en inhoud zijn gloeiend heet!
passen met het nog dichte blikje is natuurlijk óók een optie

was ie lekker?
  zondag 11 april 2010 @ 13:13:35 #111
299145 NKBBQ2010
Bennekom, 20 juni 2010
pi_80183099
-edit-

[ Bericht 99% gewijzigd door Adelante op 11-04-2010 13:27:19 (SPAM is niet gewenst, adverteren via pr@fok.nl) ]
Er zijn geen vreemden in de wereld van barbecue, alleen vrienden die elkaar nog niet hebben ontmoet
pi_80192754
Oeh kijk, een wedstrijd in BBQ'en.
Ik zal uiteraard niet deelnemen.
Maar ben als lekkerbek wel erg geinteresseerd in het eet-gedeelte.
Weet alleen niet of ik de eerste of de tweede dag moet gaan.

20 juni - Nederlands BBQ Kampioenschap
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_80197658
quote:
Op zondag 11 april 2010 12:43 schreef macferret het volgende:
Waren je vingers erg verbrand?
  zondag 11 april 2010 @ 22:57:39 #114
58874 macferret
pi_80208521
haha, viel wel mee, maar je bent gauw geneigd om snel dat blikje uit de kip te trekken!
pi_80216153
Ik haal de kip altijd met een handschoenen van de bqq, waarna ik een grote pen door het blikje heen sla, en trek zo het blikje uit de kip.
Doe dit wel op het gras oid, want alle vloeistoffen komen uit het pas onstane gat naar buiten
pi_80414085
de beercan chicken van gisteravond is goed gelukt. Ik heb het recept van Jamies America gebruikt. In het bier heb ik echter nog knoflook en de kruiden toegevoegd. Iets was volgens het recept niet hoefde.

before

after
hij was niet verbrand, dat de kruiden waren gewoon erg donker geworden.
pi_80416603
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 11:20 schreef Oceanonix het volgende:
de beercan chicken van gisteravond is goed gelukt. Ik heb het recept van Jamies America gebruikt. In het bier heb ik echter nog knoflook en de kruiden toegevoegd. Iets was volgens het recept niet hoefde.

[ afbeelding ]
before

[ afbeelding ]
after
hij was niet verbrand, dat de kruiden waren gewoon erg donker geworden.
Ik maak vanavond ook voor de 1e keer beercanchicken.
Wat heb je daarbij gegeten?
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_80423538
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 13:02 schreef Drossie het volgende:

[..]

Ik maak vanavond ook voor de 1e keer beercanchicken.
Wat heb je daarbij gegeten?
een brood van AH met kruidenboter, bietensalade en wortelsalade.
pi_80423736
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 17:35 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

een brood van AH met kruidenboter, bietensalade en wortelsalade.
Ah ok. Ik ga aardappeltjes roosteren op de BBQ en tomaten en salade erbij geven.
De 2 kippetjes staan nu al 72 min te op de BBQ, ze zien er zo goed als klaar uit. Het fototoestel ligt klaar om een foto te nemen van het resultaat!

edit:

De foto's van mijn kippen. De kippen zijn geslaagd, maar ik had er meer van verwacht eigenlijk.

voor

na het bakken
[img][/img]

[ Bericht 26% gewijzigd door Drossie op 17-04-2010 19:51:42 ]
pi_80431330
Hoezo meer verwacht? Meer biersmaak?
  zaterdag 17 april 2010 @ 23:16:25 #121
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_80432934
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 00:52 schreef pavv het volgende:
En ook in januari gaat de BBQ uiteraard gewoon aan....

dit keer voor wat home made burgers:

Men neme een kilo koe:

[ afbeelding ]

snijd het in handzame brokjes:

[ afbeelding ]

Duw het met beleid door de KitchenAid Meatgrinder heen

[ afbeelding ]

Voeg de overige ingredienten toe (Peper, zout, Paprikapoeder, Knoflookpoeder, Ketchup, Worcestershire Sauce, Broodkruim, Cayennepeper, Ei

[ afbeelding ]

Meng het kort

[ afbeelding ]

Maak er stevige (140 grams) burgers van:

[ afbeelding ]

Grill de burgers op een matig hete grill aan beide zijden
( Let op hoe de spek, die er al wat langer op lag in omvang is afgenomen gedurende de verhitting..heerlijk krokant)

[ afbeelding ]

Uiteraard ook wat kaas erop
[ afbeelding ]

En dan het eindresultaat......

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gast!
Hoe lekker kan je het hebben?
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
  maandag 19 april 2010 @ 12:52:51 #122
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_80477893
Mooi kippies. Altijd lekker beercan chicken. Je proeft het bier voor geen meter, maar het effect is leuk.
pi_80503665
Dat lijkt me best wel leuk zn ploegje en dan lekker bbq wanneer je er zin in hebt.
  dinsdag 20 april 2010 @ 12:15:40 #124
188134 Beauregard
1818 - 1893
pi_80515350
TVP voor beercan chicken. Ga ik ook 'n keer maken.
pi_80627382
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 07:08 schreef macferret het volgende:
blijkbaar had iemand in al zijn wijsheid besloten om het vrige te sluiten, zonder een nieuwe te openen.
Dit was gister

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
wat heb je precies met het vlees gedaan? Ziet er nl. lekker uit
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  zaterdag 24 april 2010 @ 22:38:30 #126
58874 macferret
pi_80679769
Dit noemen ze pinwheels
recept big bob gibson's barbecue book
varkenshaas in de lengte doorsnijden, je wilt een wat dunnere plak dan ontbijtspek of bacon, wat honingmosterd saus (zelfgemaakt natuurlijk!)
oprollen, dan heb je een dikke rol, twee cocktail prikkertjes naast mekaar en tussen de prikkers doorsnijden, je snijd de rol dus in 2 pakken, die door het prikkertje niet uitmekaar vallen. honingmosterdsaus aan de buitenkant smeren en door de fijngehakte pecannootjes met wat zout en peper rollen
direct boven de kolen grillen, rond de 200C ik geloof 8 minuten per kant
officieel heten ze pecan crusted poirkloin pinwheels

ik maak ze wel vaker klaar, zijn echt super, helemaal met de carolina honeymustard sauce

pi_80680505
Wij hebben vandaag ook gebbqt.

Vleesspies, groentespies en kippenvleugels. Niks bijzonders eigenlijk, maar wel heel lekker.
pi_80697115
Hier gaan binnen een kwartiertje weer 2 kipjes op de BBQ voor Beercanchicken. Foto's volgen.
  zondag 25 april 2010 @ 16:35:52 #129
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_80697477
Hier gaan we binnenkort ook weer de BBQ aanstoken!
pi_80699739
Waar heb je die vleespennen gekocht?
Ben er namelijk al een tijdje naar op zoek
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 22:59 schreef Bortecinem het volgende:
Wij hebben vandaag ook gebbqt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vleesspies, groentespies en kippenvleugels. Niks bijzonders eigenlijk, maar wel heel lekker.
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_80702219
Mijn vader heeft ze zelf gemaakt op zijn werk.
  maandag 26 april 2010 @ 11:29:33 #132
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_80722049
Ziet er lekker uit Bortecinem. Heb je ook foto's van je BBQ?
pi_80729403
Ik weet het barbecueen op een gas bbq is niet echt bbq'en, maar toch ben ik van plan een gasbbq aan te schaffen. Maar daar heb ik een vraag over. Je hebt verschillende barbecues met een side burner, nu vraag ik me af of dit ook is om wat groenten of zo in te wokken of alleen om wat saus in op te warmen, ben namelijk benieuwd of die sideburners sterk genoeg zijn om wat te wokken.. of ligt dat aan het vermogen er van?
  maandag 26 april 2010 @ 15:34:35 #134
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_80729778
quote:
Op maandag 26 april 2010 15:22 schreef hilliebillie het volgende:
Ik weet het barbecueen op een gas bbq is niet echt bbq'en, maar toch ben ik van plan een gasbbq aan te schaffen. Maar daar heb ik een vraag over. Je hebt verschillende barbecues met een side burner, nu vraag ik me af of dit ook is om wat groenten of zo in te wokken of alleen om wat saus in op te warmen, ben namelijk benieuwd of die sideburners sterk genoeg zijn om wat te wokken.. of ligt dat aan het vermogen er van?
Sommige zijn sterk genoeg Voor satesaus is het vaak zelfs net even te warm (gaat aankoeken). Ik gebruik de sideburner eigenlijk altijd voor wat aardappeltjes of groenten
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_80730295
tvp
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
pi_80730419
quote:
Op maandag 26 april 2010 15:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Sommige zijn sterk genoeg Voor satesaus is het vaak zelfs net even te warm (gaat aankoeken). Ik gebruik de sideburner eigenlijk altijd voor wat aardappeltjes of groenten
dank je voor je snelle antwoord, heb je nog tips waar op te letten of zo'n sideburner wel of niet sterk genoeg is? Het staat er namelijk niet bij elke bbq expliciet bij vermeld (ik zie dat er vaak wel het aantal kw bij vermeld staat, maar dat zegt me persoonlijk zo weinig)

[ Bericht 4% gewijzigd door hilliebillie op 26-04-2010 16:06:20 ]
  maandag 26 april 2010 @ 16:04:07 #137
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_80730752
Vandaag even kant en klare hamburgers gehaald.
Er stond op: BBQ Topper!

Heb nu echt zin om zelf hamburgers te gaan maken, want dat zijn echt BBQ toppers!
pi_80732203
quote:
Op maandag 26 april 2010 11:29 schreef Schranseman het volgende:
Ziet er lekker uit Bortecinem. Heb je ook foto's van je BBQ?
http://pic100.picturetrai(...)947650/386280744.jpg

Het is gewoon een ijzeren bak. Ik heb trouwens verder helemaal geen verstand van BBQ'en hoor, mijn vader en ooms doen het werk altijd.
  maandag 26 april 2010 @ 17:00:09 #139
65960 sanger
pi_80732765
quote:
Op maandag 26 april 2010 15:54 schreef hilliebillie het volgende:

[..]

dank je voor je snelle antwoord, heb je nog tips waar op te letten of zo'n sideburner wel of niet sterk genoeg is? Het staat er namelijk niet bij elke bbq expliciet bij vermeld (ik zie dat er vaak wel het aantal kw bij vermeld staat, maar dat zegt me persoonlijk zo weinig)
Wij hebben voor de satesaus een plaatje gehaald (kijk bij de campingwinkel!) die de warmte wat geleid. Hierdoor brandt de saus niet meer in. In de praktijk zetten we de pindasaus echter op een rechaud op tafel met een waxinelichtje of op de keramische kookplaat die een pruttelstand heeft.

Zo een:

maandag 26 april 2010 @ 22:43:35 #140
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_80746936
Top BBQ. Zo simpel kan het zijn, een bak, wat kolen en een rooster. Kun je perfect op grillen.
pi_80755646
Afgelopen weekend enorm ge-bbqed.
Vrjidag --> moinks, die zijn geen succes op een inpandig balkon. Het spek zorgt voor te veel rook.
Zaterdag --> sate, spareribs en worstjes.
Zondag --> veels te veel met dank aan mijn schoonouders die de bbq organiseerden
  dinsdag 27 april 2010 @ 11:11:39 #142
85962 ioko
I Appear Missing
pi_80759275
Zondag BBQ gedaan met het hamburgerrecept van Pavv: erg lekker! Alleen vergeten om het eens indirect te proberen, mijn Weber wordt erg warm en het vet zorgt dat er nogal wat rook vanaf komt.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  dinsdag 27 april 2010 @ 21:26:53 #143
128548 pavv
The computer says NO
pi_80782855
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 11:11 schreef ioko het volgende:
Zondag BBQ gedaan met het hamburgerrecept van Pavv: erg lekker! Alleen vergeten om het eens indirect te proberen, mijn Weber wordt erg warm en het vet zorgt dat er nogal wat rook vanaf komt.
Blij om te horen dat het gesmaakt heeft!. Indirect is geen kwestie van moeten hoor, ikzelf vind het echter een fijne manier om de juiste garing te bereiken. Dus de weber in 2 zones ingedeeld, aan de ene kant hete kolen en aan de andere kant niets. burger aan beide zijden bruin bakken. en vervolgens (uiteraard met gesloten deksel de burger op het "koude gedeelte" -nou ja...koud? niet echt want door de circulatie van de warme lucht in de ketel is het op die plek van het rooster ook nog wel vaak 120-180 graden Celsius en gaart de burger dus na. eventueel is dat ook het moment om de kaas op de burger te leggen zodat deze mooi kan smelten. op het koude gedeelte kun je ook het spek en de uien klaarmaken (bakje eronder of wat folie).

Maar soms doe ik het ook gewoon alleen maar direct/direct... hangt een beetje van mijn schema af. en van de hitte van de kolen.

Als je weber echt té heet is (lees >250 C) dan is het raadzaam de volgende keer wat minder kolen/briketten te gebruiken, of de luchttoevoer aan de onderzijde wat meer te sluiten zodat het vuur tempert.

enjoy!
pi_80783771
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 21:26 schreef pavv het volgende:

[..]

Blij om te horen dat het gesmaakt heeft!. Indirect is geen kwestie van moeten hoor, ikzelf vind het echter een fijne manier om de juiste garing te bereiken. Dus de weber in 2 zones ingedeeld, aan de ene kant hete kolen en aan de andere kant niets. burger aan beide zijden bruin bakken. en vervolgens (uiteraard met gesloten deksel de burger op het "koude gedeelte" -nou ja...koud? niet echt want door de circulatie van de warme lucht in de ketel is het op die plek van het rooster ook nog wel vaak 120-180 graden Celsius en gaart de burger dus na. eventueel is dat ook het moment om de kaas op de burger te leggen zodat deze mooi kan smelten. op het koude gedeelte kun je ook het spek en de uien klaarmaken (bakje eronder of wat folie).

Maar soms doe ik het ook gewoon alleen maar direct/direct... hangt een beetje van mijn schema af. en van de hitte van de kolen.

Als je weber echt té heet is (lees >250 C) dan is het raadzaam de volgende keer wat minder kolen/briketten te gebruiken, of de luchttoevoer aan de onderzijde wat meer te sluiten zodat het vuur tempert.

enjoy!
[ afbeelding ]
wat lekker zeg!!! goed gemaakt
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_80810241
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 21:26 schreef pavv het volgende:

afbeelding
nou heb ik honger (is ook wel bijna etenstijd maar heb nu ook meer zin in bovenstaande..)
pi_80879939
Nog even een linnk naar de epische bbq pitmasters website:
http://www.bbqpitboys.com/

Ik vind bbq leuk, maar ik ben meer van het 'italiaans' grillen. Dus minder vlees, meer vis, groenten enz...

Vooral courgettes met bloem zijn gehalveerd op de bbq super!
Whatever...
pi_80884244
Geen foto van mezelf maar ze zien er precies hetzelfde uit

recept:

24 uur vantevoren klaarmaken:
Snijd 500gr kipfilet in dobbelsteentjes van 2x2 cm

Meng 75ml teriyaki saus en 75 ml vloeibare honing met een halve theelepel gemberpoeder en 3 geperste teentjes knoflook. Meng goed met de kip en zet afgedekt in de koelkast.

week 20 lange satestokjes in warm water zodat ze niet aanbranden, rijg de kip eraan. het teveel aan marinade kan weg.

maak als de bbq al aan is van een kwart theelepel gemberpoeder, 50ml teriyakisaus en 50 ml honing nieuwe marinade. smeer die over de kip als die vrijwel klaar is zodat de stokjes iets vochtig zijn als je ze serveert.

De smaak is hartigzoet en vergelijkbaar met de smaak van de yakitori die kant en klaar in het vriesvak bij AH te vinden is. Voor een wat mildere smaak kun je een eetlepel mirin in de eerste marinade doen (gezoete rijstwijn).
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_80890674
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 19:11 schreef Spanky78 het volgende:

Vooral courgettes met bloem zijn gehalveerd op de bbq super!
receptje?
  zaterdag 1 mei 2010 @ 00:31:22 #149
128548 pavv
The computer says NO
pi_80892089
goeie poeier SadKingBilly !

mooie stokjes.
pi_80896479
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 23:50 schreef hilliebillie het volgende:

[..]

receptje?
Als je ze kunt krijgen:

Neem jonge courgettes met bloem. Halveer, smeer in met olijfolie, grillen. Opeten. DIe dingen zijn zo lekker, heeft niets nodig. Je zou als je wilt de courgettes ook nog wel in knoflookolie met wat tijm kunnen leggen ofzo, maar ik heb ze het liefst helemaal naturel, zelfs zonder zout of peper.

Heb nog wel een leuk receptje voor indirect uien stoven:

Neem een stel rode uien en snijd de boven en onderkant eraf. Laat verder de schil zitten. Prik de ui met je mes een paar keer in en steek in de spleet een dun stukje knoflook en een takje rozemarijn. Doe de uien in en ovenschaal oid. Schenk erbovenop een mengsel van 3 delen bouillon, 1 deel olijfolie, 2 delen balsamico azijn en 1 deel bruine basterdsuiker. De uien moeten ongeveer tot de helft onderstaan. Je barbecuet ze zodra de boel kookt indirect. De boel is gaar als het sausje ver genoeg is ingekookt. Als je af en toe de uien met de saus bedruipt worden ze nog lekkerder.
Whatever...
  zondag 2 mei 2010 @ 13:20:38 #151
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_80929042
Heeft er iemand nog een goede tip voor een thermometer die de temperatuur van de BBQ kan meten? Had 2 IKEA vleesthermometers gekocht, met het idee er een voor kerntemp en een voor de BBQ temp te gebruiken, ze bleken echter slechts tot 130 graden te gaan...
  zondag 2 mei 2010 @ 13:26:20 #152
65960 sanger
pi_80929235
Kijk bij een speciaalzaak
  zondag 2 mei 2010 @ 14:57:04 #153
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_80932375
Vrijdag voor het eerst een recept uit het nieuwe boek van Raichlen gemaakt. Bacon cheese pork roulade. Een aanrader! Hier wat foto's:

Het was weer heerlijk
pi_80932723
Mmm ziet er heerlijk uit
  zondag 2 mei 2010 @ 15:18:13 #155
19529 Fendy
True Spirit
pi_80933279
Ik ga binnenkort proberen de bacon explosion te bouwen, valt of staat met de baconstrips, maar bij de betere slager moet dat wel lukken toch?
Ik ga voor 6 x 6 in ieder geval
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  zondag 2 mei 2010 @ 15:39:49 #156
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_80934026
De betere slager snijd de stukken gewoon zelf voor je af. Je kan ook zelf bacon maken (aanrader). duurt alleen wel ff voordat het klaar is.
  zondag 2 mei 2010 @ 16:20:41 #157
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_80935882
Iemand nog een goed recept voor lamsbout (indirect), inclusief rub/marinade? Welke kerntemperatuur moet lam hebben om medium te zijn? Zijn er websites/tabellen voor vleestemperaturen?
pi_80937736
quote:
Op zondag 2 mei 2010 16:20 schreef Coelho het volgende:
Iemand nog een goed recept voor lamsbout (indirect), inclusief rub/marinade? Welke kerntemperatuur moet lam hebben om medium te zijn? Zijn er websites/tabellen voor vleestemperaturen?
65-70°C
  dinsdag 4 mei 2010 @ 10:33:15 #159
21082 Paxlie
Ies best bro
pi_80998848
quote:
Op zondag 2 mei 2010 15:18 schreef Fendy het volgende:
Ik ga binnenkort proberen de bacon explosion te bouwen, valt of staat met de baconstrips, maar bij de betere slager moet dat wel lukken toch?
ik kom helpen
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
pi_80998979
quote:
Op zondag 2 mei 2010 15:18 schreef Fendy het volgende:
omg
pi_81000084
In juni ga ik bij de lokale slager en weber leverancier een bbq cursus volgen. Altijd leuk om wat nieuwe dingen te wten te komen over direct/indirect en dat soort dingen.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 05:50:15 #162
58874 macferret
pi_81118857
Ziet er goed uit Schransemans!
  vrijdag 7 mei 2010 @ 07:57:24 #163
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_81119290
Maken jullie trouwens zelf ook wel eens een rub? Met een vijzel zou je toch al redelijk ver moeten kunnen komen?
pi_81119484
Ik heb geen vijzel maar gebruik van het extra hulpje van de staafmixer. Dat gaat ook wel goed. Al zal het met een vijzel een mooier poeder worden.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:05:34 #165
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_81120167
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 07:57 schreef Redcoon het volgende:
Maken jullie trouwens zelf ook wel eens een rub? Met een vijzel zou je toch al redelijk ver moeten kunnen komen?
Ik probeer meestal zelf rub te maken. De kant en klare rubs vind ik namelijk nogal zout. Als ik die gebruik leng ik ze vaak aan met paprika poeder (van smokey al). Je kan rubs prima ook maken met poeders
pi_81120492
Met een elektrische koffiemolen gaat het maken van een rub of kruidenmengsel perfect.
pi_81123578
Beste BBQ-mannen,

Onlangs heb ik van mijn vader wegens emmigratie een grote oude Weber gekregen en ondanks dat het ding in nogal "gebruikte" staat is, stond ik te popelen om er mee aan het braaien te slaan! Na uitgebreide uitleg over het starten van de kooltjes ging ik aan de slag:

Braaf een half uur gewacht en ze toen verdeeld over de twee bakjes, daartussenin 2 aardappels in alu-folie gelegd, rek er op en de andere heerlijkheden zo goed mogelijk verdeeld over de ruimte boven en naast de kolen.

Verder steeds het deksel dicht gehad, met de gaatjes een beetje open want ik had het verkeerd om begrepen, dacht dat dichte gaatjes hogere temperatuur betekende. De temperatuur bleef een beetje rond de 150-170 hangen terwijl Papa de Chef zei dat 200 ideaal was. Weer wat geleerd, volgende keer de gaatjes open.
Overigens had ik dus: gepofte aardappels, maiskolven met boter en zout, runderworstjes, paprika's, kip met zelfgemaakte honingmosterd en kip met miso, sojasaus en sesamzaad. De meeste dingen hebben er een klein uur op gelegen en alles was heerlijk!

Nou is dit natuurlijk nog redelijk basic voer allemaal, en ik wil meer en spannender! Zodra het weer het toelaat, ik ben nog niet hardcore genoeg voor regenBBQen, wil ik een beercan kip gaan maken sowieso.

Mijn vraag dus eigenlijk, goeie tips/sites/boeken voor de enthousiaste doch beginnende BBQ-chick?
Work hard, play harder.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 11:20:53 #168
128548 pavv
The computer says NO
pi_81123890
Je gaat in ieder geval voortvarend te werk!
Het ziet er lekker uit hoor.

2 linkjes die beide een enorme bron van informatie zijn op BBQ gebied:

Grootste BBQ forum van Nederland...

en

mooie blog met flink wat recepten

Veel plezier!
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:43:12 #169
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_81127340
Goed bezig! beetje zelfbevlekking, maar ik heb laatst een artikeltje geschreven over wat te doen als je een weber heb gekocht en enthousiast bent om te beginnen.

Het artikel staat hier

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
  dinsdag 11 mei 2010 @ 23:49:52 #170
58874 macferret
pi_81323103
he Pen-guin ziet er lekker uit, en mooie ingewijde Q!

Hier weer ff wat foto'tjes

pi_81329321
Binnenkort ook eens een keer MOINK Balls proberen. Lijkt me erg lekker.
  woensdag 12 mei 2010 @ 10:40:42 #172
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_81331173
Ik heb laatst een paar heerlijke spareribs gemaakt met een mobsaus gemaakt van ketjap, honing, suiker, sambal en gemberpoeder. Daarvoor het vlees een uurtje gekookt met wat kruiden, ui en ketjap.

Ze waren echt verukkelijk, trok ze zo van het bot af.. Er is echter één probleem, mijn vriendin lust geen "zoete" spareribs én ik ben juist weer verslaafd aan mobsauzen.

Wie helpt me dit probleem op te lossen?
pi_81333900
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 23:49 schreef macferret het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooie foto's! Boekje BBQ Tapas verkoopt goed blijkbaar. Van zodra ik deze week kan, maak ik er wat uit. Prachtig boekje!
  woensdag 12 mei 2010 @ 12:49:08 #174
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_81336249
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 10:40 schreef Redcoon het volgende:
Ik heb laatst een paar heerlijke spareribs gemaakt met een mobsaus gemaakt van ketjap, honing, suiker, sambal en gemberpoeder. Daarvoor het vlees een uurtje gekookt met wat kruiden, ui en ketjap.

Ze waren echt verukkelijk, trok ze zo van het bot af.. Er is echter één probleem, mijn vriendin lust geen "zoete" spareribs én ik ben juist weer verslaafd aan mobsauzen.

Wie helpt me dit probleem op te lossen?
Geen zoete mobsaus maken, maar pittige. Of de helft van je racks insmeren en de andere helft niet.
pi_81337176
Of als je 1 groot rack hebt deze vooraf doorsnijden en dan aparte mobs insmeren.
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:29:17 #176
58874 macferret
pi_81350731
waarom ribs voorkoken? zo gaat met een beetje pech alle smaak in het water zitten, spare rib bouillon. zonde
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:31:17 #177
58874 macferret
pi_81350806
@Drossie, hen het boekje nog niet, vergat er 1 aan kurt te vragen de laatste keer, maar heb het daar wel door gekeken, erg leuk boek.
ps de ham/ananas/ham was het enige wat eruit kwam, de rest komt weer uit andere boeken
pi_81358958
@ macferret : smeer je die prachtige ananassticks op de eerste foto nog in met iets?
  woensdag 12 mei 2010 @ 21:29:14 #179
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_81359002
quote:
Op dinsdag 11 mei 2010 23:49 schreef macferret het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
oh my, wanneer mag ik bij je komen eten?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_81361506
Hoe denken jullie BBQ-kenners over kokos(-noot) briketten?
  woensdag 12 mei 2010 @ 22:32:00 #181
58874 macferret
pi_81362231
Cocosbriketten zijn wat mij betreft de beste briketten die er zijn. Ik zelf gebruik ecobrasa, ideaal spul, naast het feit dat het uit gebruikte cocosschalen gemaakt wordt (dus redelijk groen, er wordt niks speciaal voor gekapt) houd het goed en lang zijn temperatuur vast. bijkomend voordeel dat ecobrasa in een doos verpakt zit, een 10 kilo pak is net zo groot als een grote doos waspoeder. ik bestel ze bij eco-logisch online, bezorgen gratis vanaf 40 kg. http://www.eco-logisch.nl/Details.asp?ProductID=2030
  woensdag 12 mei 2010 @ 22:37:32 #182
58874 macferret
pi_81362602
@Bluezz ananas is een recept uit een nederlands weber kookboek genaamd MAN achter de bbq. saus is suiker water en grand marnier, carameliseren en aflblussen met sinaasappelsap ananas mee insmeren en direct grillen. sausje zit ook over het ijs.

@Mirjam, sure, bbq is voor mij niet alleen iets maken, maar vooral gezelligheid, op vaderdag is het nederlands kampioenschap, komt allen!

http://www.nkbbq.nl/
  woensdag 12 mei 2010 @ 22:47:59 #183
128548 pavv
The computer says NO
pi_81363182
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 22:18 schreef Bluezz het volgende:
Hoe denken jullie BBQ-kenners over kokos(-noot) briketten?
Als je de goede te pakken hebben zijn het de perfecte briketten. EcoBrasa is de top in brikettenland, alleen maar op 1 plek te krijgen (HIER ). Banjar is ook een zeer goed werkend alternatief.
Maar fire-up is meer algemeen verkrijgbaar en is ook best goed.

Hier vind je een uitgebreide test van diverse briketten.

Over het algemeen gesproken zijn kokosbriketten een prima hittebron die meestal weinig nare luchtjes afgeven, lang branden en een voorspelbaar temperatuurverloop hebben.

Daarbij komt nog, en dat spreekt mij zeker ook aan, het feit dat er voor de productie van kokosbriketten er geen bomen gekapt hoeven te worden. Scheelt ook weer!

[edit] .....macferret was me te vlug af...ik typte te langzaam blijkbaar
pi_81364283
Yes, dank voor de info en de linkjes, wat een leuke uitgebreide test
We gaan 10k ecobrasa bestellen
pi_81364408
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 22:37 schreef macferret het volgende:
@Bluezz ananas is een recept uit een nederlands weber kookboek genaamd MAN achter de bbq. saus is suiker water en grand marnier, carameliseren en aflblussen met sinaasappelsap ananas mee insmeren en direct grillen.
Ga ik zeker proberen komende bbq avond (29 mei, bidden voor mooi weer mensen)
  woensdag 12 mei 2010 @ 23:11:32 #186
19529 Fendy
True Spirit
pi_81364425
Hoi vanaf de foon van Fendy!
Je hebt gelijk Fen.
  donderdag 13 mei 2010 @ 00:13:49 #187
168739 Red_85
'echt wel'
pi_81367296
TVP, schaamteloos, keihard.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 13 mei 2010 @ 08:33:42 #188
58874 macferret
pi_81371721
@Pavv, gelukkig hebben we dezelfde coclusie

@Bluezz hier het hele recept, vergeet niet de stokjes te weken in water.
http://barbecueselwerd.forumcircle.com/viewtopic.php?t=2311
pi_81377222
tnx mac Heb ook al youtube filmpjes bekeken van het 'fileren' van een ananas, maar iedereen is dol op plakjes en ik vind het op stokjes nou zo leuk anders Lekker bolletje ijs erbij en je hebt een hele leuke afsluiter
pi_81392593
Waar kopen jullie eigenlijk jullie grote stukken vlees voor pulled pork bijvoorbeeld. Ik heb altijd het idee als ik bij de lokale slager sta dat ze dat soort dingen niet echt hebben.
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:01:20 #191
58874 macferret
pi_81394624
Voor pulled pork zoek je naar procureur, als je dit aan je slager vraagt betaal je meestal de hoofdprijs, bij de hanos, makro, sligro ligt het ingevroren, stukken van rond de 2,5 kg
  donderdag 13 mei 2010 @ 21:59:11 #192
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_81396771
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:29 schreef macferret het volgende:
waarom ribs voorkoken? zo gaat met een beetje pech alle smaak in het water zitten, spare rib bouillon. zonde
Ze gingen deze keer in de oven en het mocht ook niet al te lang duren.
  donderdag 13 mei 2010 @ 22:01:34 #193
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_81396869
Thanks iedereen voor de (eigenlijk best logische) tips!
pi_81407176
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 21:01 schreef macferret het volgende:
Voor pulled pork zoek je naar procureur, als je dit aan je slager vraagt betaal je meestal de hoofdprijs, bij de hanos, makro, sligro ligt het ingevroren, stukken van rond de 2,5 kg
Dat is nog eens goed om te horen. Ik kan altijd een sligro pas lenen dus dat komt helemaal goed. Ligt dat ook als procureur gelabeld in het vriesvak van de sligro dan? Of heet het dan weer anders?
pi_81407698
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 08:41 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Dat is nog eens goed om te horen. Ik kan altijd een sligro pas lenen dus dat komt helemaal goed. Ligt dat ook als procureur gelabeld in het vriesvak van de sligro dan? Of heet het dan weer anders?
Wordt ook varkensnek genoemd denk ik.
pi_81409730
Zaterdag eens bij de sligro rondkijken. Wat kost een kilo of 2,5 daarvan ongeveer dan?
  vrijdag 14 mei 2010 @ 11:42:01 #197
128548 pavv
The computer says NO
pi_81411569
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:47 schreef Stansfield het volgende:
Zaterdag eens bij de sligro rondkijken. Wat kost een kilo of 2,5 daarvan ongeveer dan?
ehh, als ze niet in de aanbieding zijn doen ze iets van 7 euro per kilo

maar er zijn ook regelmatig aanbiedingen en dan kost het maar iets van 4 euro per kilo ( ben je dus rond de 11 euro klaar voor een hele procureur

Errug weinig geld voor zulk lekker vlees
  zaterdag 15 mei 2010 @ 09:24:22 #198
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_81449688
Bij de slager zijn ze op bestelling ook t ekoop 10 euro de kilo. Dat vind ik het persoonlijk niet waard. Omdat je het vlees zo lang laat garen is de kwaliteit van het vlees minder belangrijk. Zorg ook dat je hem flink stevig in de kruiden zet, anders proef je er niets van terug.
  zaterdag 15 mei 2010 @ 10:06:03 #199
19529 Fendy
True Spirit
pi_81450223
Mogguh.
* Fendy is verwend; een Weber one touch premium 57 bbq gekregen voor mijn verjaardag met een shitload accessoires...en een zak jack daniëls woodchips.

Vanavond meteen proberen met Bacon explosion
Je hebt gelijk Fen.
pi_81450629
Gefeli met je verjaardag!

* Pascal81 is jaloers...
  zaterdag 15 mei 2010 @ 10:37:24 #201
19529 Fendy
True Spirit
pi_81450770
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 10:30 schreef Pascal81 het volgende:
Gefeli met je verjaardag!

* Pascal81 is jaloers...
Thanks

maandag eckt jarig, vandaag vier ik het
Je hebt gelijk Fen.
pi_81454890
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 10:06 schreef Fendy het volgende:
Mogguh.
* Fendy is verwend; een Weber one touch premium 57 bbq gekregen voor mijn verjaardag met een shitload accessoires...en een zak jack daniëls woodchips.

Vanavond meteen proberen met Bacon explosion
Gefeliciteerd!!
Wij hebben donderdagavond lam gegeten bij een restaurant wat was gerookt op die woodchips maar proefden het niet echt
Benieuwd naar jouw ervaringen.
Bij ons is vanochtend de eco brasa gebracht, dus straks even boodschappen doen en eens uitproberen vandaag of morgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')