Oh dat vind ik lastig. Advies geven. Dat doe ik dus niet in dit geval.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:13 schreef Quickie_Butt het volgende:
Wat zouden jullie doen? Of wat hebben jullie misschien al gedaan in je eigen sociale kring?
Ja daar heb je ook wel een punt. Ik ben toch wel een erg sociaal beestje en liever wat oppervlakkige vriendschappen dan straks helemaal niemand meer over houden.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 15:50 schreef DaviniaHR het volgende:
Q-B, ik zou niet actief gaan 'snijden' in je sociale bestand, zoals jedat noemt. open kaart spelen over je situatie jaagt sommige mensen gauw genoeg weg, als je dat wil. voor hetzelfde geld verbreek je contact met iemmand die wel tot steun had kunnen zijn. en een paar oppervlakkige vrienden is ook niet verkeerd op zich.
Baal je van deze diagnose? Wordt er nu een behandeplan opgesteld? Of wachten ze eerst even het oordeel van die externe psychiater af? Heb je zelf wel het idee dat de diagnose klopt?quote:het was een ochtendvullend programma, maar het hoge woord is eruit: depressief met manische trekken. jottem. en een biologische oorzaak (de jongste is 6 mnd oud, dus ze denken dat het hormonaal is). en nou is er toch nog iets ingewikkelds aan, want ze willen ook nog met een externe psychiater overleggen, maar waarom precies heb ik niet meer helemaal meegekregen. bleef een beetje hangen bij de manische trekken
Ik heb weinig nuttigs te antwoorden, maar wil vanwege de triestige toon je in ieder geval even veel sterkte, succes en hopelijk snel verbetering wensen! *aai over de bol geeft*quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:03 schreef Quickie_Butt het volgende:
Ik heb vanmiddag trouwens mijn psychiater gebeld met de vraag of ik aan een dagbehandeling kan gaan deelnemen of opgenomen kan worden.
Een goed gesprek met iemand deed me realiseren dat het zo eigenlijk niet meer verder kan. De grens is wel zo'n beetje bereikt. En nu zit ik alles lekker plat te leggen met oxazepam maar zodra ik daarmee stop komen alle angsten en depressieve gevoelens net zo vrolijk weer terug. En ik wil niet meer. Ik ben er helemaal klaar mee. Jammer dan voor mijn trots en eigenwaarde maar dit is geen leven meer zo.
Mijn psychiater neemt me gelukkig erg serieus en heeft alles snel in werking gezet. Aanstaande vrijdag heb ik een intakegesprek voor de dagbehandeling hier in het ziekenhuis. En alleen al het idee dat ik straks echt zo goed als fulltime hulp ga krijgen geeft me al een heel stuk rust. Ik denk dat dit een goed idee is om te doen.
Heel erg vervelend voor je dat je relatie op die manier naar de knoppen is gegaan.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 19:23 schreef Lips het volgende:
Hier m'n verhaal maar eens doen, praten / schrijven schijnt toch te werken
..
Naja, ik baal van de diagnose in de zin van dat ik er bang voor was en het echt niet zag aankomen. het manische deel, dan. Mijn moeder heeft een bipolaire stoornis gehad, en ik voel me toch echt anders dan in de literatuur wordt beschreven onder het kopje 'manisch'. maar ja, omdat ik nog steeds snel praat enzo, vinden ze dat ik manische trekken heb...quote:Op dinsdag 27 juli 2010 16:59 schreef Quickie_Butt het volgende:
Baal je van deze diagnose? Wordt er nu een behandeplan opgesteld? Of wachten ze eerst even het oordeel van die externe psychiater af? Heb je zelf wel het idee dat de diagnose klopt?
sterkte quickie!!!quote:Op dinsdag 27 juli 2010 18:41 schreef Quickie_Butt het volgende:
Dank jullie wel voor jullie lieve berichtjes. Jullie ook allemaal een aai over de bol hoor
(voor iedereen in dit topic wel)
Ik zit met het exact zelfde probleem.quote:Op maandag 19 april 2010 11:53 schreef Lotteu het volgende:
Ik heb geen sociale fobie, maar een paniek/angststoornis met agorafobie, wat vooral inhoudt: de angst voor paniekaanvallen en daardoor de plaatsen waar ik die sneller krijg (of ooit gekregen heb) vermijden.
Heb je wel eens overwogen om te kijken of er een ander soort therapie (wat meer alternatieve) is die wellicht meer aansluit bij jou?quote:
erg herkenbaar... eergister ook weer een enorme paniekaanval bij de tandarts. misschien moet ik toch maar aan de oxazepam.quote:Op donderdag 29 juli 2010 23:17 schreef Winamp het volgende:
[..]
Ik zit met het exact zelfde probleem.
Het begon dacht ik rond mijn 18de, (nu 28)is er heel langzaam ingeslopen.
Nu ben ik nooit een stapper/casanova geweest en ging daarom eigelijk nooit echt stappen en op de versiertoer gaan.
Werdt dan ook altijd erg nerveus (misselijk, pijn in de buik, kon geen glaasje bier wegkrijgen) als ik eens met de vrienden op stap ging, je kan niet altijd nee zeggen en met een smoes komen als je uitgenodgd wordt.
Op een gegeven moment rond mijn 19de 2 weken op vakantie gegaan in spanje met vrienden, veel drank, drukke discotheken, veel vrouwen constant om je heen. ( niet bij mij dan, omdat ik erg rustig ben en niet echt opval in de massa )
Het was verschrikkelijk, enorme stressvolle ervaring geweest.
Sinsdien is het alleen maar erger geworden, bij "drukke sociale" dingen kreeg ik steeds de angst voor dat benauwende gevoel, en ik ging echt alles vermijden. Ik kon niet meer eten of drinken met mensen erbij.
Met andere mensen op vakantie was geen optie (de schaamte en het ongemak is teveel), en mijn vriendenkring werdt ineens heel erg klein, omdat ik ze gewoonweg niet meer zag/sprak.
Na een 5 jaar zo doormodderen kwam ik in een enorme depressie terecht, het feit dat iedereen een leuke baan had, leuke vriendin met een sexleven, eigen huisje leuk ingericht. Gewoon het feit dat ze een gelukkig leven leefde deed me eigelijk de das om.
Waarom moest mij dit nu overkomen? heb nooit iets verkeerd gedaan, nooit mensen beledigt, probeer mensen te helpen wanneer ik het kan.
En dan kom ik aan de rand van een afgrond terecht en dan lijkt de dood niet eens zo heel erg slecht.
Ondertussen medicijnen gebruikt (wat de klachten alleen maar erger maakte), en wat zielenknijpers bezocht maar het probleem blijft gewoon.
Ben nu erg aan het twijfelen wat ik eigenijk moet doen, en welke opties zijn.
De huisarts heb ik niks aan, die drukt AD in de hand als het wondermiddel, met praten bij een psycholoog schiet ik ook niks op. Ik weet heel duidelijk dat de angst ongegrond en de klachten een overdreven reactie van me lichaam zijn. Maar ik kan er niks aan doen en het lijkt als "ik" en mijn onderbewuste 2 compleet andere mensen zijn.
Als er iemand is met advies, dan hoor ik het heel heel graag
Heel herkenbaar dat laatste stukje, je wilt zo graag sterk zijn maar eigenlijk ben je zo zwakquote:Op vrijdag 30 juli 2010 23:12 schreef Quickie_Butt het volgende:
Ik heb vandaag een intakegesprek gehad in het ziekenhuis op de PAAZ voor een deeltijdbehandeling. Ze vroegen me de hemd van het lijf, maar ja dat hoort er nu eenmaal bij. Ik kan aanstaande maandag al beginnen op de dagbehandeling. Vooralsnog voor 3 of 4 ochtenden per week. Als ik aanvullende behandeling nodig blijk te hebben kon dat altijd geregeld worden.
Ik ben erg opgelucht en blij dat er nu eindelijk iets gaat gebeuren. Of het me gaat helpen weet ik niet. Maar ik zit in elk geval vanaf maandag 3 a 4 x per week bij gelijkgestemden onder professionele begeleiding.
Het was wel heel raar; op de heenweg er naar toe zat ik in mijn auto naar muziek te luisteren en me vreselijk op te winden over het feit dat ik niet (godverdomme) gewoon normaal kon zijn. Ik voelde me kwaad, gefrustreerd en voelde me bijna belachelijk dat ik nu naar het gekkenhuis ging. Maar eenmaal daar aangekomen in gesprek met de intakers knakte ik echt als een rietje. Ik voelde me zo klein en hulpeloos en apatisch. Ik denk dat ik hier goed aan doe.
Een goede vriend (ervaringsdeskundige) had het laatst over het boek 'Pil' van Mike Bodde als een goede laagdrempelige introductie tot mentale ziektes in het algemeen. En er zijn bijv. een aantal youtube-filmpjes waarin Ruby Wax over haar depressie vertelt: klik.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 16:10 schreef DaviniaHR het volgende:
Q_B, fijn dat het goed voelde op de bagbehandeling! Wat is dat eigenlijk? Is dat een soort dagprogramma met bezigheidstherapieoid en echte gesprekstherapieën? Maar dat je wel nog thuis woont?
Ben donderdag weer bij de psychiater geweest, nu met manlief erbij. De diagnose is wel helder, maar voor een voorgesteld behandelplan wilde hij nog overleggen met wat mensen. Naja, des te beter, denk ik dan. Hoe meer mensen erover denken, hoe groter de kans dat ze met iets goed komen, toch? Zo lang ik maar bij deze psychiater kan blijven, dit is een hele fijne kerel. Niet zo'n geitenwollen sok, zeg maar. (Niks tegen mensen die wel van dat soort types houden, maar das niet mijn ding.)
Hebben jullie misschien linkjes naar websites of boeken waarin heel duidelijk staat hoe een depressie nou voelt? Ik vind het heel moeilijk uit te leggen.
lekker herkenbaar wel wat ze zegtquote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:01 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Een goede vriend (ervaringsdeskundige) had het laatst over het boek 'Pil' van Mike Bodde als een goede laagdrempelige introductie tot mentale ziektes in het algemeen. En er zijn bijv. een aantal youtube-filmpjes waarin Ruby Wax over haar depressie vertelt: klik.
Een slag in de lucht hoor, maar ik herken wel een deel van je verhaal, en voor mij was het ontzettend leerzaam om bijles te gaan geven. Behalve dat het een leuk verdienende bijbaan is, zit je in een bijzondere situatie: het is sociaal tot op een hoogte die jij bepaalt. De controle die je over de situatie hebt zorgt ervoor dat je veel minder ten prooi valt aan je gebruikelijke problemen. Je kunt heel veel observeren (hoe en wat doen anderen?) en een beetje experimenteren (praatje doen als je dat wilt, als het vastloopt: 'ok, laten we aan het werk gaan') en vooral dat gevoel van onvermogen onder controle krijgen. Het komt op, maar er gebeurt je niets vervelends (want jij controleert), en even later maak je zelfs nog even gauw als vanzelf een kort praatje. Kortom, het doet je op een diep niveau beseffen dat er eigenlijk niets 'mis met je is' en zorgt ervoor dat het je sociaal ongemakkelijk voelen minder voorkomt, en waar het nog wel voorkomt een stuk minder vervelend wordt omdat het niet meer zo'n automatische spiraalwerking veroorzaakt.quote:Op zondag 1 augustus 2010 14:31 schreef Gestiech het volgende:
Ik ben er ook over aan het denken om in september weer in therapie te gaan. Dan begint mijn studie en heb ik waarschijnlijk iets meer tijd. Ik weet alleen niet of cognitieve gedragstherapie voor mij wel de oplossing is. Dat heb ik eerder namelijk gehad, en het was het gewoon niet. Het voelde niet goed... Ik weet ook niet waar het probleem precies zit eigenlijk. Kort samengevat voel ik me sociaal snel opgelaten, niet capabel. Small talk is een ramp voor mij. Zolang het zakelijke gesprekken zijn ben ik juist weer helemaal niet verlegen, in vergaderingen durf ik ook gewoon te zeggen wat ik vind. Het is echt puur de 'gezellige' omgang met mensen. Ik kan alleen als een robot functioneren, heel serieus, zo lijkt het wel. Ik heb zelf het idee dat dat te maken heeft met mijn pestverleden, en dat ik bang ben dat in de gewone omgang met elkaar iemand iets zal zeggen waarop ik niet berekend ben en dat ik dan niet adequaat reageer. Dat kan een grap zijn, of een vervelende opmerking. Ik wil dan niet blokkeren. Ik voel me vaak heel anders. Eigenlijk spelen deze dingen al sinds zolang ik me kan herinneren. Ik voetbalde in mijn jeugd, en daar klikte ik al niet. Ik was toen een jaar of 8. Ik had daar geen vrienden en vaak onenigheid of ruzie met anderen. Ik was serieuzer en 'verder' dan veel leeftijdsgenoten. Dat patroon heeft zich eigenlijk continu herhaald in mijn leven, met daar vervolgens ook nog eens gepest worden op de basis- en middelbare school bij ivm. mijn dik zijn toentertijd. Inmiddels ben ik flink afgevallen en zie ik er best goed uit vind ik zelf, maar zelfvertrouwen heb ik niet echt. Het lijkt ook maar niet te komen; op het werk ben ik een van de beste van mijn team, zoals ik al zei sport ik en zie ik er best goed uit, toch is mijn zelfvertrouwen 0,0. Waarschijnlijk door het gebrek aan sociale skill / aansluiting en het feit dat ik nooit een relatie heb gehad. Ik merk ook dat wanneer ik dan eindelijk eens iemand tegenkom waarmee ik een echte klik heb, ik diegene meteen aanklamp en continu met die persoon wil afspreken waardoor die natuurlijk zoiets heeft van: jeetje, chill eens, we zijn niet getrouwd. Klopt natuurlijk ook, en ik probeer me in te houden, maar ik denk dat dit met bindings-/verlatingsangst te maken heeft.
Nou weet ik niet goed wat ik moet. Zoals ik al zei heb ik niets met die cognitieve gedragstherapie. Ik vroeg me af in hoeverre EMDR een optie is... iemand enig idee?
Ben het zwaar zat, ik wil niet eens gelukkig zijn maar gewoon af van het disfunctioneren.
Wat mij betreft hoef je je echt niet te schamen ik kan me heel goed voorstellen dat dit heel moeilijk voor je is. Maar probeer toch te gaan morgen, ookal is het zeer en zeer moeilijk. Iig veel sterkte enzoquote:Op maandag 2 augustus 2010 17:38 schreef Quickie_Butt het volgende:
Ok ik schaam me diep. Ik had me vanmorgen moeten melden bij de dagbehandeling... maar ik ben niet gegaan
![]()
. Ik weet niet waarom maar het lukte me niet. Ik kon me er niet toe zetten
.
Ik heb straks met ze gebeld en het leek ze verstandig als ik morgen toch weer probeerde om te komen. Ze zullen ook wel vaker met dit bijltje gehakt hebben. Nou ja ik weet het even niet meer ook. Ik zie morgen wel weer.
Je moet je niet schamen hoor Quickie_Butt, lijkt me een heel logisch gevolg van de lastige weken die je hebt gehad en dat zal iedereen die zich er wat in verdiept heeft begrijpen! Ik kan me voorstellen hoe waardeloos je je zult voelen, maar probeer te blijven bedenken dat het een ziekte is die je dwars zit en dat die de oorzaak van dit soort zaken is. Wees een beetje lief voor jezelf, en morgen gewoon een nieuwe poging doen. Als je iemand hebt die voldoende dichtbij je staat en waar je voldoende vertrouwen in hebt, kun je misschien afspreken dat diegene je morgen komt ophalen en met je meereist? Veel succes! En laat morgen even weten hoe het gegaan is, want ik ben zeker niet de enige hier die met je meeleeft!quote:Op maandag 2 augustus 2010 17:38 schreef Quickie_Butt het volgende:Ok ik schaam me diep. Ik had me vanmorgen moeten melden bij de dagbehandeling... maar ik ben niet gegaan
![]()
.
Ik heb straks met ze gebeld en het leek ze verstandig als ik morgen toch weer probeerde om te komen. Ze zullen ook wel vaker met dit bijltje gehakt hebben. Nou ja ik weet het even niet meer ook. Ik zie morgen wel weer.
Ik kan het me inderdaad ook goed voorstellen! Heb je er geen vertrouwen in of vind je het moeilijk om er naartoe te gaan? Maar goed, misschien lukt het je morgen wel! Veel sterkte in ieder geval!quote:
Dit klinkt wel als een depressie. in ieder geval iets psychisch. Wel lastig. Toch knap dat je het nog zonder proffessionele hulp lijkt te redden voorlopig. Maar als dit nog langer aanhoudt en je je ongelukkig blijft voelen, lijkt het me toch verstandig om te over wegen hulp te zoekenquote:
schaam je niet. Ik heb hetzelfde een aantal jaar geleden gedaan. Zat in groepstherapie voor mensen met een Sociale Fobie. Vond het verschrikkelijk en heb me vaak 'ziek' gemeld. Toch heeft het zeker wel geholpen en ben ik zeker niet meer depressief. Af en toe heb ik nog een angstaanval maar deze weet ik vaak wel te controleren en om te zetten. Hoe moeilijk het ook is, ga wel. Het is niet erg om eens niet te gaan want het is ook verschrikkelijk en echt niet een leuk thee kransje ofzo. Maar ookal zeg je niets, je zult er veel van opsteken en als je geweest bent, geef jezelf dan een schouderklopje dat je WEL bent gegaan. Ga je niet? ga jezelf dan niet schamen maar zeg: volgende keer beter.quote:Op maandag 2 augustus 2010 17:38 schreef Quickie_Butt het volgende:Ok ik schaam me diep. Ik had me vanmorgen moeten melden bij de dagbehandeling... maar ik ben niet gegaan
![]()
.
God ja, dat heb ik ook (gehad), dat ik me er niet kon toezetten om naar iets toe te gaan. Ik weet precies hoe je je voelt.quote:Op maandag 2 augustus 2010 17:38 schreef Quickie_Butt het volgende:Ok ik schaam me diep. Ik had me vanmorgen moeten melden bij de dagbehandeling... maar ik ben niet gegaan
![]()
.
Thnx voor je reactie. Het is zeker iets psychisch ja, en ik denk dat het ook gewoon depressie is. Kan eigenlijk niet anders, ik voel me al een jaar somber, dat is niet meer normaal. Ik weet het zeker: ik ga hulp zoeken.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 06:10 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Dit klinkt wel als een depressie. in ieder geval iets psychisch. Wel lastig. Toch knap dat je het nog zonder proffessionele hulp lijkt te redden voorlopig. Maar als dit nog langer aanhoudt en je je ongelukkig blijft voelen, lijkt het me toch verstandig om te over wegen hulp te zoeken
Thnx voor je reactie. Ik heb die symptomen maar eens opgezocht. Dikgedrukt is wat ik heb:quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 09:46 schreef caroline88 het volgende:
Eva4Evah: Ik lees een hele rij symptomen van depressie. Volgens het handboek wat door artsen wereldwijd gebruikt wordt om de diagnose te classificeren. Het is fijn dat je familie je zo goed opvangt maar ik denk dat je er baat bij zou hebben als je professionele hulp ging zoeken.
En dat je je tijdens dat baantje beter staande houdt is logisch. Dagstructuur is heel belangrijk om depressie onder de duim te houden. Ik wens je heel veel sterkte! En blijf vooral actief in dit topic want mensen daarbuiten kunnen keihard oordelen terwijl ze geen flauw idee hebben waar ze over praten.
Thnxquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:36 schreef Sylvana het volgende:
Eva4Evah:, de symptomen die jij beschrijft klinken wel als een depressie. Fijn dat je zo goed bent opgevangen door je omgeving en werk is idd erg belangrijk, want dan heb je een vaste structuur. Maar als het al zolang duurt is het misschien wel verstandig om professionele hulp te zoeken. Sterkte ermee!
Net mijn dossier van de groepstherapie van een paar jaar geleden ingezien. Was best confronterend om dat allemaal te lezen en vooral de mening van de therapeuten te lezen![]()
Ik heb morgen een begrafenis en kan dan dus niet werken. Wacht op telefoontje van werk wanneer ik dan moet werken ( donderdagmiddag of vrijdagochtend) Als ik dat weet kan ik ook een afspraak met de huisarts maken.
Dank je en ja je mag grote delen van je dossier gewoon zelf inzien, behalve de werkaantekeningen van de therapeut, dat is vertrouwelijk. Maar verslagen van bijvoorbeeld de intake, of een eindverslag mag je zelf gewoon inzien. En ik heb het nodig als bewijs voor de IB-groep. (niet alles, maar bepaalde gedeeltes)quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 16:29 schreef Eva4Evah het volgende:
als ik dat baantje niet had gehad... dan weet ik niet of ik het wel had volgehouden.
[..]
ThnxJij gecondoleerd... Kan me voorstellen dat het confronterend is om zoiets te lezen. Maar mag je dat allemaal zomaar inzien dan, is dat niet vertrouwelijk? Lijkt me toch beter als ze dat van je afschermen?
Wat naarquote:Op woensdag 4 augustus 2010 17:41 schreef Eva4Evah het volgende:
Nou, ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt bij de studentpsycholoog. Het werd nu echt tijd. Wow, gaat wel echt moeilijk worden, zomaar alles eruit gooien tegenover een vreemde. Maar ik heb er ook wel weer 'zin in', omdat ik dolgraag geholpen wil worden. Gisteren had ik weer een vreselijke huilbui bij m'n ouders en mijn moeder pakt het hele probleem totaal verkeerd aan. Ze is ook niet zo sterk op EQ gebied helaas (en IQ ook niet). Ze zegt echt compleet de verkeerde dingen om mij te helpen. Ik hoorde haar net tegen m'n vader over mij roddelen. Ze vindt maar dat ik te veel aan het verleden vasthou en vooruit moet kijken. Maar dan probeer ik haar uit te leggen dat ik dus nog steeds in 'het verleden', als in dat klotejaar, zit en dat dat nog niet over is, en dat het moeilijk is om naar de toekomst te kijken. Dan vindt ze dat ik meer moet ondernemen, maar ze snapt totaal niet dat ik mijn levenslust compleet kwijt ben nu. Zegt ze godverdomme dat ze met me zou willen ruilen, ik had haar wel kunnen slaan op dat moment.
Jje hebt er goed over nagedacht en voor jezelf een doel gesteld. Vind het knap van je dat je er zo over kunt denken, chapeau! Tis ook niet niets zo een behandeling. Eerst inderdaad wat stevige schoenen aantrekken en dan kun je de berg gaan verplaatsen. Begin daarbij wel met het wegdragen van kleine stenen.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:31 schreef Quickie_Butt het volgende:
Nog even een update van mijn kant:
Ik heb besloten de dagbehandeling niet aan te gaan. Ik ben er op dit moment niet klaar voor, voel me te zwak, angstig, somber en vermoeid om het op te brengen.
Ik ben daarom voor een ander plan gegaan: ik ga weer aan de anti-depressiva. Dit keer een ander merk. Ik heb zojuist citalopram voorgeschreven gekregen. En dat ga ik zo ophalen bij de apotheek. Ik moet eerst een buffer hebben qua levenslust en -energie. En de angsten die me nu de hele dag volledig in hun greep houden moeten eerst minderen alvorens ik daadwerkelijk iets kan gaan veranderen. Het voelt nu alsof ik wil gaan hardlopen terwijl ik met mijn slippers in de blubber sta. Dat gaat ook niet. Eerst wat betere schoenen aantrekken.
Thnxquote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:28 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Wat naar!
. Goed zo dat je een afspraak hebt gemaakt! Geeft het je al wat rust nu je weet dat je er iets aan gaat doen? En alles tegen een vreemde eruit gooien is ook heel spannend! Ik hoop voor je dat het goed klikt met die persoon en dat je hem/haar goed kunt gaan vertrouwen.
En dat je omgeving heel hard kan zijn is een gegeven. Probeer mild voor ze te zijn door te bedenken dat ze dit enkel en alleen zeggen omdat ze het gewoon _echt_ niet begrijpen. En zich ook niet voor kunnen stellen hoe het voelt en hoe het is.
Ik heb mijn ouders een tijdje terug een boekje gegeven over hoe om te gaan met iemand die psychisch ziek is oid. Dat heeft ze in elk geval informatie verschaft en een betere kijk op hoe die ziekte voelt voor iemand die het heeft.
Ik wens je sterkte en kracht
Phew, ja kan me voorstellen dat je het niet kan opbrengen. Wat erg dat je zoveel angsten hebt.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:31 schreef Quickie_Butt het volgende:
Ik heb besloten de dagbehandeling niet aan te gaan. Ik ben er op dit moment niet klaar voor, voel me te zwak, angstig, somber en vermoeid om het op te brengen.
Ik ben daarom voor een ander plan gegaan: ik ga weer aan de anti-depressiva. Dit keer een ander merk. Ik heb zojuist citalopram voorgeschreven gekregen. En dat ga ik zo ophalen bij de apotheek. Ik moet eerst een buffer hebben qua levenslust en -energie. En de angsten die me nu de hele dag volledig in hun greep houden moeten eerst minderen alvorens ik daadwerkelijk iets kan gaan veranderen. Het voelt nu alsof ik wil gaan hardlopen terwijl ik met mijn slippers in de blubber sta. Dat gaat ook niet. Eerst wat betere schoenen aantrekken.
Jammer dat je er nu nog niet aan toe bent, trek idd eerst maar wat betere schoenen aan en probeer het dan opnieuw. Ik hoop voor je dat de AD werkenquote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:31 schreef Quickie_Butt het volgende:
Dat sucks zeker ja als je moeder zo reageert en zich totaal niet ka inleven in hoe jij je voelt en zegt dat ze wel met je wil ruilen. Mijn moeder heeft ook weinig inlevingsgevoel en ik heb sowieso weinig contact met haar, dus ik heb het haar gewoon niet verteld dat het weer kut gaat en dat ik weer in behandeling ga ( ze weet niet eens dat ik al eerder depressief ben geweest en in therapie ben geweest) Die paar uur dat ik haar af en toe zie zet ik gewoon mn blije masker op. Mn schoonmoeder weet er wel van, die kan gelukkig wel normaal reageren en meelevend zijn.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 18:44 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
ThnxPfff ja, vanmorgen zei ze weer dat ze wel zou willen ruilen. Ze snapt echt niet hoeveel schade haar opmerkingen aanrichten. Ik heb er geen kracht meer voor (haha gerard joling
) om ertegen in te gaan. Maar dat kwam goed uit want ik moest werken, dus ik zit nu op mijn kamer en ben de komende anderhalve week niet thuis. Echt, als ik in de positie ben om minder bij mijn ouders te zijn zegmaar, dan grijp ik die meteen aan. Maar dat komt wel. Dan kom ik echt minimaal langs, want ik trek het niet om bij mijn moeder in de buurt te zijn.
En van mijn moeder kan ik het gewoon niet hebben dat ze me niet begrijpt. Al had ik het kunnen weten, want ze heeft altijd al weinig inlevingsvermogen gehad, kan situaties slecht inschatten (zoals ik al zei slecht op EQ-gebied). Maar het frustreert me zo. Misschien is zo'n boekje niet eens zo'n heel gek idee.
Ugh, it sucks
Da's klote van je moeder. Ik heb dat probleem ook altijd bij haar. Enige wat je daaraan kunt doen is eigenlijk niet meer hopen dat ze je ooit gaat begrijpen en geen energie meer in haar steken. Zoveel mogelijk ontwijken is dus verstandig van je!quote:Op donderdag 5 augustus 2010 18:44 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
ThnxPfff ja, vanmorgen zei ze weer dat ze wel zou willen ruilen. Ze snapt echt niet hoeveel schade haar opmerkingen aanrichten. Ik heb er geen kracht meer voor (haha gerard joling
) om ertegen in te gaan. Maar dat kwam goed uit want ik moest werken, dus ik zit nu op mijn kamer en ben de komende anderhalve week niet thuis. Echt, als ik in de positie ben om minder bij mijn ouders te zijn zegmaar, dan grijp ik die meteen aan. Maar dat komt wel. Dan kom ik echt minimaal langs, want ik trek het niet om bij mijn moeder in de buurt te zijn.
En van mijn moeder kan ik het gewoon niet hebben dat ze me niet begrijpt. Al had ik het kunnen weten, want ze heeft altijd al weinig inlevingsvermogen gehad, kan situaties slecht inschatten (zoals ik al zei slecht op EQ-gebied). Maar het frustreert me zo. Misschien is zo'n boekje niet eens zo'n heel gek idee.
Ugh, it sucks
quote:Op maandag 9 augustus 2010 21:30 schreef DaviniaHR het volgende:
Tsja, laten we dit topic maar eens een goede schop geven.
Aan de ene kant heb ik best zin om een heel verhaal neer te kalken, aan de andere kant, toch ook weer niet.
Naja, gewoon de basics dan maar:
ik ben een paar weken geleden door een psychiater gediagnosticeerd met een matig tot ernstige PPD (met manische trekken). Das fijn, hè, als een officieel persoon zegt dat je ernstig depressief bent.
ik was eerst bij een 'gewone' GGZinstelling, maar dat duurde maar en dat duurde maar, dus ben ik naar een poli psychiatrie van een academisch zkh gegaan, zodat ik sneller geholpen kon worden.
eerlijk: dit is eigenlijk niet te harden.
ik wilde eerst mss onder een kloon hier posten, zodat ik enige controle zou hebben over wie het zag / las, maar mijn gevoel zegt ook wel dat juist de illusie van controle een onderdeel van het probleem is.
maar ja, als ik de controle over mijn stemming los laat, wordt de wereld helemaal grijs en zwart en zijn de cognitieve filters helemaal weg, en heb ik helemaal geen ruimte meer om te reageren op mijn kinderen.Dus dan hou je eea maar weer vast. En krop je het maar weer op. En komt het er via alle andere kanten weer knetterhard uit
naja, ik weet ook niet wat ik hier nu mee wil bereiken eigenlijk. ik weet dat ik niet de enige ben met dit probleem (1 op 10 of 20 versbakken moeders krijgt het in min of meerdere mate, geloof ik?), maar hoe zijn de 'ervaringsdeskundigen' er mee omgegaan?
hoe ga je om met je kinderen als je eigenlijk naar je bed wil met de dekens over je heen en jammerend wil wachten tot het weggaat? (is niet altijd zo, maar de laatste tijd wel meer. masker gaat er steeds meer en blijvender vanaf. en dan voel je echt wat je voelt. en dat is zwaar k*t met peren. dan liever weer vechten en het masker op. maar dat heeft geen zin en verlies je toch...)
hebben jullie het verborgen gehouden voor de kinders? voor zover mogelijk? Eli ziet het wel. En ik probeer het hem ook uit te leggen (niet altijd, paar keer gedaan), dat mama au in haar hoofd heeft, maar dat eli nog steeds lief is en het niet zijn schuld is en zo. dat helpt dat wel. Maar dan nog, ik ben niet de mama / persoon die ik wil zijn.
Aviva ontwikkelt zich supersnel (vandaag eerste tandje, zat weer te janken) en ik heb het gevoel van alles te missen. Omdat het niet binnenkomt of zo. Het is zó naar. Ik heb dit zó niet gewild. Ik heb ieder keer als in dit topic gepost werd, mezelf gelukkig geprezen dat ik daar geen last van had...
en in de tussentijd besef ik prima dat de tijd doorgaat. ik blijf mijn best doen om sociale contacten te behouden, om gezellige dingen te doen. hoort erbij. we zijn net terug van vakantie, heb me zelden zo beroerd gevoeld als de afgelopen week, maar toch naar buiten met de kinders. gezellig spelen met ze. en dat blijf ik ook voor mezelf doen. het kan niet anders....
oké, toch een heel verhaal geworden. en een beetje warrig, maar ik heb geen zin om te gaan schaven, dan ben ik om half 1 s nachts nog steeds bezig.
Volgens mij nietquote:Op maandag 9 augustus 2010 22:20 schreef Quickie_Butt het volgende:
Davinia! Goed dat je de weg hier naartoe hebt gevonden! PDD is dat een Postnatale depressie? Klopt dat?
Oh neequote:Op maandag 9 augustus 2010 22:21 schreef Burdie het volgende:
[..]
Volgens mij niet.
http://www.autsider.net/spectrum/PDD.htm
Niet doen, het is niet nodig om je druk te maken erom. Zo'n huisarts heeft wel meer verhalen gehoord, die kijkt echt nergens van opquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:58 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb vanmiddag de afspraak met de huisarts en aan de ene kant wil ik er dolgraag heen en geholpen worden, aan de andere kant vind ik het doodeng om tegen zo'n onbekende man ( ga er voor het eerst heen) mijn psychische verhaal te gaan zitten vertellen en ben ik in staat om af te bellen.
Waarom zou hij moeilijk doen? Een huisarts is er om jou te helpen, dus dat zal hij dan ook zo goed mogelijk proberenquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 11:33 schreef Sylvana het volgende:
Hoop maar dan dat hij niet moeilijk doet en een briefje geeft.
Ik heb al eerder bij een eerstelijns psycholoog gelopen en de verzekering vergoedt 8 sessies. En denk niet dat dat genoeg is. Vandaar dat ik naar Dimence wil, en niet naar een eerstelijns psycholoog.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:27 schreef Burdie het volgende:
Je kunt ook zelf contact opnemen met een eerstelijnspycholoog, die hebben vaak geen (of hele korte) wachttijden. Je doorverwijzing zal daar ook voor gelden, maar je betaalt wel een eigen bijdrage van 8 euro ofzo per sessie.
Ik heb me begin februari aangemeld bij de GGZ voor behandeling, meteen intake gehad.. ondertussen 8 x bij eerstelijnspsycholoog geweest (die al bij het 1e gesprek zei dat ie me niet kon helpen), en in JULI(!!!) had ik pas mijn eerste echte afspraak bij de GGZ.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 15:07 schreef Sylvana het volgende:
Heb even gezocht maar Dimence is een fusie tussen allerlei instellingen hier, dus er zijn verder geen andere instellingen, alleen gewone psychologische praktijken. En wachttijden zijn tussen de 5 en 8 weken na het eerste intakegesprek. Geduld is een schone zaak zeggen ze he.
Soms denk ik wel eens ( niet dat ik het echt wil hoor!) dat ik maar beter een strip medicijnen in 1 keer op moet eten, dan kun je zo terechtHeb dat pas nog meegemaakt, diegene kon meteen terecht in het ziekenhuis voor gesprekken en behandeling.
Ze wachten totdat het kabinet een besluit heeft genomen over het eigen risico wat naar 800 euro gaat.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 19:56 schreef NouMooiNiet het volgende:
Personeelstekort in de zorg???
T enige wat ze bij de GGZ zeiden na zo lang wachten was: Tja t is nu eenmaal druk...
NNNEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJ toch??quote:Op woensdag 11 augustus 2010 20:04 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Ze wachten totdat het kabinet een besluit heeft genomen over het eigen risico wat naar 800 euro gaat.
NOU MOOI NIET!!11
of we moeten met zn allen klachten gaan indienen bij eoa overkoepelend organisatie...quote:Op woensdag 11 augustus 2010 19:56 schreef NouMooiNiet het volgende:
Personeelstekort in de zorg???
T enige wat ze bij de GGZ zeiden na zo lang wachten was: Tja t is nu eenmaal druk...
Avoidant personality disorder. Bracht het zelf aan, hadden ze nog nooit van gehoord. Drie weken later moest ik vertrekken, wegens positieve drugtest.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 16:47 schreef VixenFromHell het volgende:
Ik had zo ergens half november mijn intake bij Dimence, en zo eind januari kon ik terecht bij mijn eigen behandelaar. Dat was in Deventer, maar ik moest dus idd ook wel even wachten.
Overigens ook vanwege depressie (en er is nu vermoedelijk sprake van een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis). Maar ik krijg nog een heel onderzoek om nader vast te stellen wat het nu precies is.
Ja is goed hoor.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 18:38 schreef DaviniaHR het volgende:
er is iemand in OUD die haar burn-out (niet hetzelfde, maar toch) enkel bij de HA heeft besproken. wil je dat ik haar ff PM of je contact met haar kan opnemen? ze is er vlgs mij nog niet helemaal uit, dus anders valt het helemaal zo rauw op je dak, zeg maar
Dan heb je geen goede begeleiding gehad denk ik. je zou er wel beter van moeten worden, juist leren hoe je positief met dingen om moet gaan. Wel fijn dat de begeleiding op school prettig is.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 10:03 schreef Elbow het volgende:
Ik heb vroeger dus al van die 'behandelingen' gehad, maar ik heb nooit het idee gehad dat het daardoor beter met me ging. Eerder minder goed, omdat je alsmaar denkt 'pff, moet ik daar weer heen, alsmaar mijn problemen benadrukken' oid. Hierdoor komt er alleen maar negativiteit. Ik heb gewoon het gevoel dat ik deze problemen zelf aan moet pakken, door simpelweg een knop om te zetten...
Ik heb vorig jaar wel wat begeleiding gehad voor school, om te kijken welk 'toekomstbeeld' ik heb, voor de studie-perikelen die ik in m'n verhaal beschreef, dit hielp wel wat beter... Hiervoor heb ik ook een uitgebreide test gehad, over persoonlijkheid, intelligentie, zelfkennis etc. Zij trokken de conclusie dat ik meer dan voldoende kennis hoor te hebben voor het HBO (goed IQ), maar dat het werken met mensen (leiding geven etc) nog wat moeilijk ging. De onzekerheid/de angsten staan enkel in de weg, maar volgens mij trokken zij de diagnose van een paar jaar terug ook zeer in twijfel. Met deze begeleiding ga ik volgend jaar wel door, omdat ik daar een beter gevoel bij heb...
Ik heb ook vroeger veel behandeling gehad. Deze hielpen ook maar tijdelijk. Ik viel steeds weer terug in mijn depressie / afzondering / angst / vermijding.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 10:03 schreef Elbow het volgende:
Ik heb vroeger dus al van die 'behandelingen' gehad, maar ik heb nooit het idee gehad dat het daardoor beter met me ging. Eerder minder goed, omdat je alsmaar denkt 'pff, moet ik daar weer heen, alsmaar mijn problemen benadrukken' oid. Hierdoor komt er alleen maar negativiteit. Ik heb gewoon het gevoel dat ik deze problemen zelf aan moet pakken, door simpelweg een knop om te zetten...
Ik heb vorig jaar wel wat begeleiding gehad voor school, om te kijken welk 'toekomstbeeld' ik heb, voor de studie-perikelen die ik in m'n verhaal beschreef, dit hielp wel wat beter... Hiervoor heb ik ook een uitgebreide test gehad, over persoonlijkheid, intelligentie, zelfkennis etc. Zij trokken de conclusie dat ik meer dan voldoende kennis hoor te hebben voor het HBO (goed IQ), maar dat het werken met mensen (leiding geven etc) nog wat moeilijk ging. De onzekerheid/de angsten staan enkel in de weg, maar volgens mij trokken zij de diagnose van een paar jaar terug ook zeer in twijfel. Met deze begeleiding ga ik volgend jaar wel door, omdat ik daar een beter gevoel bij heb...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |