Het is nou eenmaal niet anders. Ik denk dan gewoon, get over it, het is zoals het is.quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:07 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik zou er niet van genieten als ik zou weten dat ik daarna zou doodgaan en niet meer met een een of ander bewustzijn zou voortleven.
Ik hoop dat ik, wanneer ik sterf, vlot het bewustzijn verlies en doodga. Het maakt me niet uit wat er dan komt, Ik zou niet weten hoe een bewustzijn 'in leven; blijft. Ik weet ook niets meer over andere 'levens', dus waarom zou ik me druk maken over wat er hierna komt of is.?!quote:Op donderdag 13 mei 2010 22:42 schreef Borizzz het volgende:
Volgens mij is het een manier van overgaan... zoals geboren worden maar dan omgekeerd.
En het heeft te maken met bewustzijnvormen; je fysieke lichaam gaat dood, maar jouw 'zijn' gaat over in een vorm van bewustzijn die in het fysieke lichaam niet/of minder mogelijk is.
Ik heb me nooit echt druk gemaakt over mijn eigen sterfelijkheid. Ik hoop alleen wel dat het nog een tijd duurt.
De manier waarop je sterft, dat is eerder iets om je druk over te maken.
Ik had ooit dezelfde angst, was ik wel jonger hoor, maar met tijden kwam het dan voor een weekje of twee weer terug. Ik wist voor mezelf eigenlijk wel dat er iets was maar was bang dat er niets was.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:12 schreef Stekke87 het volgende:
De laatste week denk ik hier elke dag wel aan, voel ik me slecht, machteloos, leeg vanbinnen als ik eraan denk. Het is zelfs zo erg dat ik niet meer geniet van mijn hobby's, niet goed meer kan eten, ...
Hiervoor had ik dit niet echt, soms wel eens, maar toen kon ik dat gevoel vlug aan de kant schuiven. Nu niet, het zit in mij en blijft in mij zitten.
Hoe kan ik dit accepteren? Weke hulp kan ik hierin zoeken? Ik praat er niet graag met ouders, familie of vrienden over, omdat ik mij er langs ene kant een beetje voor schaam dat ik er zo over denk.
Momenteel tel ik mijn jaren af, tot de dood er komt, ook al ben ik nog maar 22, en heb ik wrs nog een heel leven voor mij... Toch komt er ooit die dag, dat moment, dat ik niet meer hierben, en dan ben ik voor eeuwig en altijd weg...
ik denlk dat ik juist door mijn gevoel dat er niet is dat ik niet bang ben voor de dood.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 00:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik had ooit dezelfde angst, was ik wel jonger hoor, maar met tijden kwam het dan voor een weekje of twee weer terug. Ik wist voor mezelf eigenlijk wel dat er iets was maar was bang dat er niets was.
Echter, door extrasystolen 500 op een dag, waarmee ik wat problemen heb gekregen, maar ook sterker door ben geworden en de angst ervoor heb overwonnen, heb ik veel meer vertrouwen gekregen. Ik ben nog altijd bang voor de dood, net zo veel als de meeste mensen vermoed ik, maar ik zit er niet meer zo mee. Voor mijn gevoel is er iets, of het nu reincarnatie is, of een hiernamaals of wat dan ook.
Heb meegemaakt hoe iemand binnen 2 maanden van helemaal gezond tot niets meer kunnen veranderde bij volle bewustzijn.quote:Op donderdag 13 mei 2010 22:42 schreef Borizzz het volgende:
De manier waarop je sterft, dat is eerder iets om je druk over te maken.
Ja, dat is balen.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 02:15 schreef sig000 het volgende:
[..]
Heb meegemaakt hoe iemand binnen 2 maanden van helemaal gezond tot niets meer kunnen veranderde bij volle bewustzijn.
Dat wens je niemand.
quote:Death to everyone is gonna come And that makes our living fun
Niemand weet dat of daarna alles over is.quote:Op donderdag 13 mei 2010 19:58 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
omdat je weet dat daarna alles over is![]()
Tegenwoordig weet men genoeg om aan te mogen nemen dat dat in je hoofd niets meer dan een stapeltje met chemische processen is, dus waarom zou daar nog wat van overblijven wanneer het niet meer "werkt"?quote:Op donderdag 20 mei 2010 05:04 schreef TLC het volgende:
[..]
Niemand weet dat of daarna alles over is.
quote:Op donderdag 20 mei 2010 05:28 schreef anoniemelurker het volgende:
[..]
Tegenwoordig weet men genoeg om aan te mogen nemen dat dat in je hoofd niets meer dan een stapeltje met chemische processen is, dus waarom zou daar nog wat van overblijven wanneer het niet meer "werkt"?
Als je dood bent, dan groeit je haar niet meer, je nagels groeien niet meer, je oren en neus groeien niet meer, je huid vernieuwd zich niet meer en alles vergaat langzaam. Waarom zou datgene wat voor je bewustzijn zorgt, daar gaan we hier met de tegenwoordig beschikbare kennis even vanuit, dan wel blijven doorgaan met de activiteiten die het mogelijk maken om jezelf ergens bewust van te kunnen zijn?
Aangezien er nog nooit iemand is geweest die heeft kunnen aantonen dat het lichaam blijft doorleven in een andere staat (anders zouden er tenslotte heel wat zombies rond moeten lopen) en het ook bewezen is dat hersenen vreemde dingen gaan doen bij oa. zuurstoftekort (waardoor je "het licht" ziet, enz), denk ik dat je best mag aannemen dat er na de dood weinig zal gebeuren en er nog minder is om je zorgen over te maken.
En eigenlijk is dat best een fijn idee.. Dat je na je dood niet ook nog eens de kont hoeft te kussen van een vreemde kerel voor een hemelpoort.
quote:Tegenwoordig weet men genoeg om aan te mogen nemen dat dat in je hoofd niets meer dan een stapeltje met chemische processen is, dus waarom zou daar nog wat van overblijven wanneer het niet meer "werkt"?
Als je dood bent, dan groeit je haar niet meer, je nagels groeien niet meer, je oren en neus groeien niet meer, je huid vernieuwd zich niet meer en alles vergaat langzaam. Waarom zou datgene wat voor je bewustzijn zorgt, daar gaan we hier met de tegenwoordig beschikbare kennis even vanuit, dan wel blijven doorgaan met de activiteiten die het mogelijk maken om jezelf ergens bewust van te kunnen zijn?
Aangezien er nog nooit iemand is geweest die heeft kunnen aantonen dat het lichaam blijft doorleven in een andere staat (anders zouden er tenslotte heel wat zombies rond moeten lopen) en het ook bewezen is dat hersenen vreemde dingen gaan doen bij oa. zuurstoftekort (waardoor je "het licht" ziet, enz), denk ik dat je best mag aannemen dat er na de dood weinig zal gebeuren en er nog minder is om je zorgen over te maken.
En eigenlijk is dat best een fijn idee.. Dat je na je dood niet ook nog eens de kont hoeft te kussen van een vreemde kerel voor een hemelpoort.
Helemaal mee eens, ik geloof niet dat de dood het einde van alles is, dat is echt bekrompen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 22:32 schreef Daphne1901 het volgende:
Het gebeurt sowieso en dat is juist het mooie, vind ik.
Bang zijn voor de dood is niet nodig, het is een overgang, net als geboren worden
Waarom?quote:Op zondag 6 juni 2010 17:43 schreef SnakeEater het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, ik geloof niet dat de dood het einde van alles is, dat is echt bekrompen.
Dat denken we dan ook niet, wel dat alles ophoud met bestaan voor DIE persoon DIE dood is gegaan, die bestaat dan namelijk niet meer als levend organisme. De wereld gaat natuurlijk gewoon door.quote:Op zondag 6 juni 2010 20:01 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Het is wel heel megalomaan om te denken dat met jouw dood alles ophoud te bestaan.
Dat lijkt me logisch toch?quote:Op zondag 6 juni 2010 20:35 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat denken we dan ook niet, wel dat alles ophoud met bestaan voor DIE persoon DIE dood is gegaan, die bestaat dan namelijk niet meer als levend organisme. De wereld gaat natuurlijk gewoon door.
Hoe kom je dan aan die wijsheid?quote:Op zondag 6 juni 2010 20:56 schreef SnakeEater het volgende:
[..]
Dat lijkt me logisch toch?
Je houdt enkel op met bestaan op deze wereld, het hiernamaals zal heel anders in elkaar steken, we weten niet hoe, dus erover nadenken heeft niet zoveel nut, we zien het wel ooit
Ik denk dat het nogal naïef is om te denken dat je met scheikunde levensverschijnselen kunt verklaren, en nog minder bewustzijn.quote:Op donderdag 20 mei 2010 05:28 schreef anoniemelurker het volgende:
[..]
Tegenwoordig weet men genoeg om aan te mogen nemen dat dat in je hoofd niets meer dan een stapeltje met chemische processen is, dus waarom zou daar nog wat van overblijven wanneer het niet meer "werkt"?
Uit: Zelfreferentie: Gödel en Heisenbergquote:Als er geen bewustzijn is zijn er alleen deeltjes, en dus ook geen waarnemer, want waarom zouden bepaalde deeltjes zich tot waarnemer van andere deeltjes kunnen uitroepen?
En zonder waarnemer, geen meting en dus geen instorting van de golffunctie en dus geen QM.
Bewustzijn is dus essentieel voor de QM. Q.E.D.
Probeer dit boek eens; de dood, het graf...en wat erna gebeurt. Je stapt een compleet andere wereld binnen, dat zijn zomaar even wat mogelijkheden die in werking kunnen treden na de dood. Boek kost een tientjequote:Op maandag 7 juni 2010 14:14 schreef ThunderBitch het volgende:
Gisteren nog een programma van Teleac gezien "Op zoek naar jezelf".
Zeer verhelderend. Dood is nog steeds dood, wat mij betreft.
Ik wat nieuws voor je, je zult iedereen weer tegenkomen na de dood..we zullen allemaal verzameld worden..je zult je heel goed herinneren wat je allemaal hebt gedaan in het leven en met wie, want je word er verantwoordelijk voor gehouden. Je krijgt een boek met alle daden; kleine en grote..waarop de meesten zullen zeggen; "wee ons, wat is dit voor boek wat niets groots en niets kleins weglaat zonder het berekend te hebben." Waarschijnlijk ben je een atheïst en geloof je niet in een hiernamaals, maar zelfs dan moet je weten dat het voor jou een optie is...je weet niet of het gaat komen, maar je kunt ook niet met zekerheid zeggen dat het niet gaat komen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
Sorry voor het kickje, maar ik herken me in veel verhalen hier van andere users de laatste tijd.
Ik snap niet hoe mensen niet bang kunnen zijn voor de dood. Als ik kom te overlijden, zijn alle herinneringen die ik heb, alles wat ik heb meegemaakt lijkt dat in een keer weg en nooit bestaan te hebben. Ook kan ik het me niet voorstellen dat ik en mijn meest dierbaren permanent gescheiden worden. Ik heb altijd al veel moeite gehad met afscheiden nemen en dat maakt de angst voor een permanent afscheid (de dood) nog groter eigenlijk.
Het is dus niet zo zeer de angst voor het onbekende, maar dat alles verdwijnt wat je ooit hebt meegemaakt en dat je zo ultiem definitief gescheiden wordt van de mensen (en eventueel dieren) waar je het meest van houdt.
Mensen die zich in het bovenstaande herkennen?
maar dat je van je geliefden gescheiden wordt merk je niks meer van na de doodquote:Op donderdag 24 juni 2010 11:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
Sorry voor het kickje, maar ik herken me in veel verhalen hier van andere users de laatste tijd.
Ik snap niet hoe mensen niet bang kunnen zijn voor de dood. Als ik kom te overlijden, zijn alle herinneringen die ik heb, alles wat ik heb meegemaakt lijkt dat in een keer weg en nooit bestaan te hebben. Ook kan ik het me niet voorstellen dat ik en mijn meest dierbaren permanent gescheiden worden. Ik heb altijd al veel moeite gehad met afscheiden nemen en dat maakt de angst voor een permanent afscheid (de dood) nog groter eigenlijk.
Het is dus niet zo zeer de angst voor het onbekende, maar dat alles verdwijnt wat je ooit hebt meegemaakt en dat je zo ultiem definitief gescheiden wordt van de mensen (en eventueel dieren) waar je het meest van houdt.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
laat er alsjeblieft geen eeuwig hiernamaals, hemel en hel lijken me uiteindelijk het toppunt van saaiheid .quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:15 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Ik wat nieuws voor je, je zult iedereen weer tegenkomen na de dood..we zullen allemaal verzameld worden..je zult je heel goed herinneren wat je allemaal hebt gedaan in het leven en met wie, want je word er verantwoordelijk voor gehouden. Je krijgt een boek met alle daden; kleine en grote..waarop de meesten zullen zeggen; "wee ons, wat is dit voor boek wat niets groots en niets kleins weglaat zonder het berekend te hebben." Waarschijnlijk ben je een atheïst en geloof je niet in een hiernamaals, maar zelfs dan moet je weten dat het voor jou een optie is...je weet niet of het gaat komen, maar je kunt ook niet met zekerheid zeggen dat het niet gaat komen.
Hell no, straks word je ergens geboren waar je een rot leven hebt. Ik pas. Ik vind het prima zo.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:24 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
laat er alsjeblieft geen eeuwig hiernamaals, hemel en hel lijken me uiteindelijk het toppunt van saaiheid .
dan nog liever reïncarnatie waarbij je steeds je vorige levens vergeet.
Inderdaad.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:36 schreef Toppiet het volgende:
Vind je het erg dat je niet leefde voordat je werd geboren? Zo nee, waarom is het dan erg niet te leven nadat je niet meer leeft? De normale situatie is blijkbaar juist het niet-leven. Zo beredeneer ik dat de dood toch niet zo erg is. Het enige kutte is als je iets ergs overkomt tijdens je leven, en als je daar niks aan kan doen, terwijl je weet dat er nooit vergelding zal plaatsvinden.
ja maar het leven daarop ben je het weer vergetenquote:Op donderdag 24 juni 2010 12:30 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Hell no, straks word je ergens geboren waar je een rot leven hebt. Ik pas. Ik vind het prima zo.
Ja, maar ik wil ook geen eeuwig leven, dus ook geen eeuwig geheugen, maar ik zit niet te wachten op nog een geboorte, te onvoorspelbaar.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
ja maar het leven daarop ben je het weer vergeten![]()
en misschien heeft het dan met karma te maken waardoor het geheel je eigen schuld is
beter dan de eeuwigheid lang bewust blijven
Je vind(t) helemaal niks meer ,toch..?quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:50 schreef ThunderBitch het volgende:
[..]
Inderdaad.
Het ergste vind ik dat je je leven verkloot hebt, en niet het beste uit gehaald hebt.
Klopt, maar dat is mijn gedachte nu. Zie het maar als een soort euthanasieverklaring, maar dan andersom.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:38 schreef Aristoo het volgende:
[..]
Je vind(t) helemaal niks meer ,toch..?
Eye-opener. Maar emoties kunnen met je aan de loop gaan, waardoor je - om er uit te komen - rationeel moet denken.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:35 schreef Aristoo het volgende:
Volgens mij is je angst voor de dood juist een teken dat je gelukkig bent, een non-probleem c.q. luxe probleem...Beter dan zóóó ongelukkig zijn en dood willen, het logische tegendeel van je huidige mindset....Je werkelijke probleem is dat je je kapot schaamt omdat je zo leurt met je luxe....Bovendien is het logische tegendeel van je impliciete wens, niet doodgaan, absurd..
Eeuwig is te lang. Maak plaats, ouwe lul !...Je angst is dat iemand daar achter komt want angst voor de dood is zielig. Wezenlijk freaky,want Magere Hein is onverbiddelijk en mijn goede vriend
Dus laat je (doden) masker nou maar vallen,behalve angst zelve, heb je niets te vrezen
Ik snap wat je bedoelt, dat heb ik zelf ook heel erg gehad.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 15:17 schreef Nereida het volgende:
pfoe zeg, ik dacht al dat ik de enige was die hier aan dacht, ik dacht al dat ik langzaam gek werd:P
ik droomde zondagnacht ergens over en ik stond maandag ochtend op en barstte in huilen uit.
Gewoon het idee al dat je niks meer kan doen en het gewoon helemaal leeg en zwart is.
ik weet ook wel dat ik het misschien accepteer als ik 85 ben en ik er dan helemaal niks van merk.
het is gewoon zwaar frustrerend de laatste tijd want er hoeft maar het woordje 'dood' gezegd te worden en ik denk al dat ik zelf ooit eens doodga (en dat resulteerd weer in een huil/paniek bui).
gelukkig kan ik er met mn vriend over praten en hij troost me dan ook.
ook het idee dat mn familie dood gaat over een tijdje, ergens wil ik het niet accepteren dat het leven doorgaat.
ik heb er al eerder last van gehad, dat ik ineens in paniek raakte van die gedachte maar dat was dan na 10 minuten voorbij, nu heb ik er al 6 dagen last van.
Ik weet niet of ik nu medelijden met je moet hebben of juist met je in discussie moet gaan. Eerst stel je je heel kwetsbaar op ("ik ben bang om in de hel te komen"), vervolgens stel je juist erg arrogant op door ons voor te schrijven hoe we moeten geloven.quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:40 schreef Believer3 het volgende:
De dood beangstigt mij ook heel erg.
Ik geloof wel in God en in een hiernamaals. Maar voor mij beangstigd het vooral dat God juist bestaat (voor mijn gevoel).
Als God niet zou bestaan, dan is het gewoon voorbij, dan hoef je er idd niet mee te zitten.
Maar juist, omdat God voor mij bestaat, ben ik bang in de hel te komen.
Het is misschien een beetje moeilijk uit te leggen en ik hoop niemand te beledigen, maar we leven in een zondige wereld.
Je geeft zo makkelijk toe aan het leven, bespot en vergeet God zo makkelijk.
Terwijl het juist zo belangrijk is om in Hem te geloven en op Hem te vertrouwen, een ware getuige te zijn van Hem.
Hij vraagt zo weinig: enkel geloof, hoop en liefde, terwijl Hij zoveel voor ons mensen gegeven heeft: Hij heeft ons dit leven gegeven, we zijn Hem afgevallen, en toen heeft hij ook Zijn onschuldige Zoon opgeofferd.
Daar kun je met je verstand niet bij.
Het spijt me, maar het geloof betekent echt heel veel voor me.
Misschien kan het jou juist wel troost bieden, als je bang bent voor de dood, om te weten dat het niet voorbij is, dat er, volgens de Bijbel toch wel een eenvoudige en grote mogelijkheid is om bij God te komen: enkel geloof, hoop en liefde. Waar het enkel goed en mooi is als je sterft! Nooit meer pijn, nooit meer verdriet.
Enkel zelfs geloof: Geloof, en u zult behouden worden.
Hij heeft het ons beloofd in de Bijbel, en daar mogen we op vertrouwen!
En dat baseer je waarop?quote:Op maandag 2 augustus 2010 22:28 schreef Susi het volgende:
Ik heb juist helemaal geen angst voor de dood, maar dat is voornamelijk ook vanwege m'n 'overtuigingen', ik geloof in reïncarnatie, of in elk geval in het voortbestaan van zielen na de dood.
Wanneer je al eens een reïncarnatie meegemaakt hebt dan zou het natuurlijk kunnen overtuigen...quote:
quote:
Ook primaquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 16:51 schreef Susi het volgende:
[..]
. Maar mwoah, ik voel niet zo de neiging om een ander ervan te overtuigen, wat volgens sommigen dan weer de easy way out is. Ik kan me indenken dat je zo denkt, maar ik kan de dingen die ik zie, weet en voel toch niet aan een ander uitleggen, en het hoeft toch helemaal ook niet ?
Maar waarom wil men overal bewijs voor hebben ?
Oké dan !quote:
Het spijt me als dit arrogant overkwam, dat was niet m'n bedoeling.quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:56 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik nu medelijden met je moet hebben of juist met je in discussie moet gaan. Eerst stel je je heel kwetsbaar op ("ik ben bang om in de hel te komen"), vervolgens stel je juist erg arrogant op door ons voor te schrijven hoe we moeten geloven.
Ik zou je dan ook aanraden eens iets als dit, het commentaar van een ex-christen om de christelijke leer van de hel, grondig door te lezen.
Ik denk dat jij degene bent die daar diep van binnen nog bang voor is. Waarom zou je het anders noemen in een topic over angst voor de dood?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 00:20 schreef Believer3 het volgende:
Het spijt me als dit arrogant overkwam, dat was niet m'n bedoeling.
Ik bedoelde niets voor te schrijven, maar alleen maar te zeggen, dat je (eigenlijk als je gelooft) niet bang hoeft te zijn om in de hel te komen.
Waarom?quote:Omdat het eigenlijk zo eenvoudig is wat God van ons vraagt, maar tegelijkertijd zo moeilijk in deze tijd om te geloven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |