Dat anderen over niet discussie gerelateerde posting heen lezen, daar kan ik weinig aan doen. Zou dat gewoon niet zo lijken omdat het kerst is toevallig en er zowiezo minder lezers zijn?quote:Op zaterdag 26 december 2009 17:56 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Offtopic? Nee hoor, ik reageer alleen op jouw -dan ook offtopic- uitleg van wat een forum is. En ik weet heus wel wat een forum is. En ik vind een discussie helemaal niet zo heel erg, maar als het topic (en het vorige topic deels) puur wordt gevuld met de discussie en er daardoor over niet discussie gerelateerde posts heen gelezen wordt of deze zelfs niet meer geplaatst worden vind ik dat jammer. Lees liever over de dagelijkse perikelen van een tnt medewerker. Maargoed.
Ah, da's voor mijn tijd. Nou verplaats hem maar naar GC danquote:Op zaterdag 26 december 2009 18:29 schreef CihV het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook, General Chat
[..]
En het stond er wel degelijk:
[centraal]TPG topic (de vijf eerste topics stonden in KLB)
Je bedoelt na drie keer een onbepaalde tijd-contract? Volgens mij is het heel plaatselijk, want afgelopen jaar zijn er bij ons nog wel onbepaalde tijd-contracten gegeven. Maar als zaw-er naar postbezorger zou ik ook niet doen idd.quote:Op zaterdag 26 december 2009 19:32 schreef weasel85 het volgende:
fijne boel weer bij tnt .... willen ze mijn contract na 3x niet verlengen naar een jaar contract! Helemaal van de zotte, en dan een brief thuis gestuurd krijgen met die info, of ik zin heb om elke dag voor bezorgertje te spelen... nou nee dank je! Helemaal niet voor 2.5 uur per dag. Dan vraagt mijn teamcoach doodleuk 'heb je een brief gehad?' .... ongelovelijk xD
laatste poging: even bemiddelen via de vestigingsmanager ....
Ik denk dat ie nog het best past tussen de centrale topics, zoals het AH-medewerkerstopic, binnen WGR. Maar ik weet niet hoe dat moet verderquote:Op zaterdag 26 december 2009 18:30 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Ah, da's voor mijn tijd. Nou verplaats hem maar naar GC dan![]()
Jahoor, op kerstavond gegeten en ik leef nogquote:Op zaterdag 26 december 2009 20:20 schreef xxiessiexx het volgende:
Is dat ovenbrood (uit het kerstpakket) te eten zonder dood neer te vallen?
Mag ik nu concluderen dat jij het dus ook inefficiënt vindt dat er soms 3 postbodes door je straat lopen? Ik heb het al eens gehad, in processie door de straat: een oranje, een blauwe en een gele jas.quote:Op zaterdag 26 december 2009 13:54 schreef Venniper het volgende:
De supermarktdiscussie komt uit het volgende: iemand zegt dat het inefficiënt is om drie mensen door de straat te laten lopen maar vindt het NIET inefficiënt dat er meerdere kappers zijn en meerdere supermarkten. Daar ging het even om.
Oh, nu vind je mij (en mijn collega-postbodes) ineens niet meer te duur? Eerst klaagde je nog dat wij teveel verdienden t.o.v. jullie, omdat wij lekker warm binnen zitten en jullie buiten onze fouten mogen herstellen. Nu beweer je ineens dat niet jij degene bent die ons te veel vindt verdienen, maar dat dit slechts de mening van de TNT-directie is.quote:Nee, dat betekent niet dat jij teveel verdiend, maar dat je te duur bent voor het werk. Tenminste dat vinden de hoge bazen bij TNT geloof ik![]()
Ik raad je aan om je eens te verdiepen in de verschillende CAO's van TNT. De grote TNT CAO, de CAO voor Zaterdagbestellers, en de CAO voor Postbezorgers. Dan kun je zelf zien wat eenieder verdient, gegeven leeftijd en dienstjaren, en zul je zien dat de verschillen lang niet zo groot zijn als jij beweert. Ook kan je dan zien dat je opmerking dat een postbezorger "nooit meer omhoog komt" en een zaterdagbesteller wel pertinent onjuist is. De postbezorgers-CAO kent 8 leeftijdsjaren, en 6 schaaljaren.quote:Daarbij kun je als postbezorger gewoon nooit meer omhoog en jij, en de zaterdagmedewerkers tot een bepaalde hoogte, nog wel. Is dat eigenlijk wel eerlijk? Is dat ook niet de reden van het enorme verloop onder postbezorgers? Nog los van de toch wel zeer onhandige werktijden voor de betreffende doelgroep?
Je beweert van alles mbt lonen, maar je toont geen enkel bewijs. Wat kost jij de TNT dan per uur? En wat kost ik de TNT per uur? Ik vind 't knap als jij dat weet, want ik weet het zelf niet eens.quote:Op zaterdag 26 december 2009 14:07 schreef Venniper het volgende:
[..]
Nog eventjes: je verdient dus niet twee maal zoveel als ik maar je bent twee keer zo DUUR als ik, door alle kosten eromheen die ze niet of minder hebben bij postbezorgers.
Dat staat er wel zo? Waar staat dat dan? Laat maar zien dat citaat. Ik zeg dat mijn langere dienstverband een hoger uurloon rechtvaardigd, nergens beweer ik dat jullie daarom mijn fouten goed mogen maken. Het is altijd al zo geweest dat er fouten worden gemaakt bij de sortering, of dit nu machinaal geschiedt of handmatig. Wij zijn mensen, dus we maken fouten. Als ik een wijk loop moet ik daar ook op straat de fouten uithalen, dat hoort bij het uitvoeren van de bestelling. Dat is dus niet een taak die exclusief aan postbezorgers is voorbehouden, want iedereen die een bestelling uitvoert moet dit doen. Tijdens de voorbereiding mogen wij niet eens controleren op fouten, daar dit volgens het management te lang duurt.quote:En alleen omdat jij langer bij TNT werkt is het te rechtvaardigen dat wij jullie fouten goed mogen maken?Ja sorry, dat staat er wel zo
Nogmaals, ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar het is niet waar wat je zegt. Verdiep je eens in je eigen CAO.quote:Nog eens: vind je het eerlijk dat wij niet beloond worden voor langer dienstverband?
Ja, dat weet ik. Je zegt alleen niet hoe oud de zaterdagwerker is. Het beginloon van een zaterdagbesteller van 22 of ouder is EUR 9,25 en na 3 jaar is dat EUR 9,97. Bij een postbezorger van dezelfde leeftijd zijn deze getallen respectievelijk EUR 6,92 en EUR 8,31.quote:Weet jij het beginloon van een zaterdagwerker? En dat loon na een jaar of drie?
Wees gerust. Als we naar 1 postbedrijf gaan krijgen we weer de logge monopolist en dat is ook geen oplossing voor de beide soorten klanten die TNT heeft. Dat is alleen een voordeeltje voor de werknemers.quote:Mag ik nu concluderen dat jij het dus ook inefficiënt vindt dat er soms 3 postbodes door je straat lopen? Ik heb het al eens gehad, in processie door de straat: een oranje, een blauwe en een gele jas.
Je gaat me toch niet vertellen dat we het nu met elkaar eens zijn?![]()
Ik heb nooit gezegd dat ik jou je loon niet gun (ik heb alleen gezegd dat ik verwacht dat een TNT medwerker niet crimineel bezig is en zorgvuldig om gaat met de post die in iemands brievenbus zit, ook al valt die er uit. Laat het desnoods liggen maar gooi het niet in de afvalbak in de hoop dat je daarmee je concurrent om zeep helpt.quote:Oh, nu vind je mij (en mijn collega-postbodes) ineens niet meer te duur? Eerst klaagde je nog dat wij teveel verdienden t.o.v. jullie, omdat wij lekker warm binnen zitten en jullie buiten onze fouten mogen herstellen. Nu beweer je ineens dat niet jij degene bent die ons te veel vindt verdienen, maar dat dit slechts de mening van de TNT-directie is.
Ik doel er dus op dat ik vind dat postbezorgers (die TNT graag wil hebben) niet tevreden zijn met die late wijken. Je mist een gigantisch grote doelgroep: ouders met schoolgaande kinderen. Dat vind ik jammer, die zijn gemotiveerd en die kun je lang in dienst houden.quote:Reactie 40 in dit draadje: Nee TNT moet eens kijken hoe het anders kan. Noem mij een depot waar de postbodes allemaal pas naar buiten mogen als ALLES gesorteerd is, zodat de bezorgers ook eens op tijd kunnen beginnen en de 13 uurs wijken overblijven voor de postbodes (die voor bijna 3x zoveel geld lekker binnen sorteren).
Ik zal eens op zoek gaan, heb je niet een mooi linkje?quote:Ik raad je aan om je eens te verdiepen in de verschillende CAO's van TNT. De grote TNT CAO, de CAO voor Zaterdagbestellers, en de CAO voor Postbezorgers. Dan kun je zelf zien wat eenieder verdient, gegeven leeftijd en dienstjaren, en zul je zien dat de verschillen lang niet zo groot zijn als jij beweert. Ook kan je dan zien dat je opmerking dat een postbezorger "nooit meer omhoog komt" en een zaterdagbesteller wel pertinent onjuist is. De postbezorgers-CAO kent 8 leeftijdsjaren, en 6 schaaljaren.
De link had ik al gegeven (posting 62): http://www.vkbanen.nl/act(...)hard-met-bonden.htmlquote:Je beweert van alles mbt lonen, maar je toont geen enkel bewijs. Wat kost jij de TNT dan per uur? En wat kost ik de TNT per uur? Ik vind 't knap als jij dat weet, want ik weet het zelf niet eens.
Citaat stond er boven:quote:Dat staat er wel zo? Waar staat dat dan? Laat maar zien dat citaat. Ik zeg dat mijn langere dienstverband een hoger uurloon rechtvaardigd, nergens beweer ik dat jullie daarom mijn fouten goed mogen maken. Het is altijd al zo geweest dat er fouten worden gemaakt bij de sortering, of dit nu machinaal geschiedt of handmatig. Wij zijn mensen, dus we maken fouten. Als ik een wijk loop moet ik daar ook op straat de fouten uithalen, dat hoort bij het uitvoeren van de bestelling. Dat is dus niet een taak die exclusief aan postbezorgers is voorbehouden, want iedereen die een bestelling uitvoert moet dit doen. Tijdens de voorbereiding mogen wij niet eens controleren op fouten, daar dit volgens het management te lang duurt.
En ik zeg toch dat ik denk dat je dat niet bedoelde maar dat het er wel staat? Jij zegt dat de door mij vermoede discrepantie wat jou betreft volkomen te rechtvaardigen is. Ik vind niet dat die volgens jou door mij vermoede discrepantie iets is waar wat aan gedaan zou moeten worden. Het is gewoon een feit. Daarvoor ben ik aangenomen en ik klaag daar verder niet over. Nogmaals het is zo. Jij bent postBODE, ik ben postBEZORGER maar dat jij ouder bent heeft niets te maken met dat je meer loon krijgt. Ik ken postbezorgers die ouder zijn dan jij maar ook gewoon een postbezorgersloon krijgen. Wat heeft leeftijd daarmee te maken? Dat je veel langer werkt heeft daar ook niets mee te maken. Je bent postBODE. Ik begrijp hier even niets van.quote:Dat ik blijkbaar tweemaal zoveel verdien als jij komt in de eerste plaats doordat ik een stuk ouder ben, en hier al veel langer werk. Dus de door jou vermoede discrepantie (postbodes verdienen 3x zoveel als wij, ze zitten lekker binnen, en wij mogen buiten hun fouten goed maken) is wat mij betreft volkomen te rechtvaardigen.
Helaas kan ik mijn getallen even niet checken, de rabo notabox doet het nietquote:Ja, dat weet ik. Je zegt alleen niet hoe oud de zaterdagwerker is. Het beginloon van een zaterdagbesteller van 22 of ouder is EUR 9,25 en na 3 jaar is dat EUR 9,97. Bij een postbezorger van dezelfde leeftijd zijn deze getallen respectievelijk EUR 6,92 en EUR 8,31.
Dat was mijn vraag ook niet. Ik vroeg niet of je zou wensen dat er weer 1 postbedrijf was, ik vroeg of 1 postbedrijf efficienter zou vinden dan 3. Mocht je dat namelijk NIET vinden, dan slaat jou vergelijking met supermarkten nergens op, want:quote:Op zondag 27 december 2009 10:48 schreef Venniper het volgende:
[..]
Wees gerust. Als we naar 1 postbedrijf gaan krijgen we weer de logge monopolist en dat is ook geen oplossing voor de beide soorten klanten die TNT heeft. Dat is alleen een voordeeltje voor de werknemers.
Dat heb je niet met die woorden gezegd, maar je hebt wel duidelijk gemaakt dat je vond dat postbodes teveel verdienden, en postbezorgers te weinig. Zo'n opmerking over "jullie met je 3x zoveel loon" maak je niet als je die "jullie" dat loon volkomen gunt.quote:Ik heb nooit gezegd dat ik jou je loon niet gun
quote:Het blijft nog steeds zo dat de fouten die jullie WEL maken (met je 3x zoveel loon) goed gemaakt moeten worden door mensen die net boven het minimum zitten. Ik ken geen ander vak waar je de fouten goed moet maken van een ander en zoveel minder loon krijgt. En nogmaals; ik WEET welke fouten jullie maken en welke fouten door de computer gemaakt worden.
https://medewerkers.tntpost.nl/hr/arbeidsvoorwaarden/cao-tnt/quote:Ik zal eens op zoek gaan, heb je niet een mooi linkje?
Mja, dat ovenbrood viel idd imo een beetje tegen, de rest was wel lekker.quote:Op zaterdag 26 december 2009 23:35 schreef xxiessiexx het volgende:
Ik vond er bijna geen smaak aanzitten, rook sterker dan dat het smaakte. Het zou dan ook niet iets zijn wat wij zouden kopen
Interessante materie voor de zondagochtend, derde kerstdag moet ik zeggen.quote:Ik raad je aan om je eens te verdiepen in de verschillende CAO's van TNT. De grote TNT CAO, de CAO voor Zaterdagbestellers, en de CAO voor Postbezorgers. Dan kun je zelf zien wat eenieder verdient, gegeven leeftijd en dienstjaren, en zul je zien dat de verschillen lang niet zo groot zijn als jij beweert. Ook kan je dan zien dat je opmerking dat een postbezorger "nooit meer omhoog komt" en een zaterdagbesteller wel pertinent onjuist is. De postbezorgers-CAO kent 8 leeftijdsjaren, en 6 schaaljaren.
staan niet in de CAO die ik nu zit te bekijken, waar kun je die uurslonen vinden?quote:Bij een postbezorger van dezelfde leeftijd zijn deze getallen respectievelijk EUR 6,92 en EUR 8,31.
De bedragen in die CAO zijn maandlonen bij een fulltime dienstverband. Je moet die bedragen even door 165 (=aantal uur per maand bij fulltime dienstverband) en dan kom je op t uurloon. Klopt wel ongeveer oor.quote:Op zondag 27 december 2009 11:28 schreef Venniper het volgende:
Jouw getallen van
[..]
staan niet in de CAO die ik nu zit te bekijken, waar kun je die uurslonen vinden?
Die vraag heb je eerder gesteld, daar heb ik in posting 86 al antwoord op gegeven. De uitstap naar de supermarkten was een reactie op diegene die vond dat het inefficiënt is om drie mensen door de straat te laten lopen maar het NIET inefficiënt vindt dat er meerdere kappers zijn en meerdere supermarkten. Daar ging het even om.quote:Dat was mijn vraag ook niet. Ik vroeg niet of je zou wensen dat er weer 1 postbedrijf was, ik vroeg of 1 postbedrijf efficienter zou vinden dan 3. Mocht je dat namelijk NIET vinden, dan slaat jou vergelijking met supermarkten nergens op, want:
(a) Supermarkten zijn vergelijkbaar met postbedrijven, +
(b) Een grote supermarkt per wijk is beter dan meerdere kleinere, dus
(c) Een postbedrijf (of 1 postbode per wijk) is efficienter dan meerdere postbodes per wijk.
Nogmaals: dit zijn dus niet mijn woorden, maar dit is de logische conclusie uit de stellingen a en b, die van jou zelf afkomstig zijn.
quote:Dat heb je niet met die woorden gezegd, maar je hebt wel duidelijk gemaakt dat je vond dat postbodes teveel verdienden, en postbezorgers te weinig. Zo'n opmerking over "jullie met je 3x zoveel loon" maak je niet als je die "jullie" dat loon volkomen gunt.
Met 165 uur per maand gaan we er zelfs 4,5 cent per uur op vooruit.quote:Op zondag 27 december 2009 11:40 schreef silliegirl het volgende:
[..]
De bedragen in die CAO zijn maandlonen bij een fulltime dienstverband. Je moet die bedragen even door 165 (=aantal uur per maand bij fulltime dienstverband) en dan kom je op t uurloon. Klopt wel ongeveer oor.
Alleen gaat dat uurloon niet helemaal op; je krijgt een percentage van het fulltime loon n.a.v. wat je werkt. Werk je ipv 165 uur 82,5 uur per maand, krijg je dus een deeltijdpercentage van 50% van het volledige (fulltime) loon etc.
Dat krantenbericht is veel te kort door de bocht, het is heel algemeen en zeker niet zonder meer op individuen toepasbaar. Je kunt helemaal niet zeggen wat "een postbode" kost, dat hangt er maar net van af hoe oud hij is, en hoe lang hij in dienst is. Met de "traditionele" postbode waar in het krantenartikel sprake van is wordt ongetwijfeld een ouderwetse fulltimer bedoeld, 40-50+ jaar, die al 30 jaar bij het bedrijf werkt. Die kost EUR 23 per uur (maar dat is dus niet zijn uurloon!). Maar er zijn zat postbodes die niet zou oud zijn en niet zo'n lang dienstverband hebben (waaronder ik), en die dus lang niet zoveel kosten. Al met al weet ik nog steeds niet wat ik kost, maar uit het krantenartikel blijkt globaal een verschil van 50% tussen uurloon en kostprijs, dus ik ga er dan maar van uit dat ik ongeveer EUR 17 per uur kost. Dit maakt mij dan dus zo'n 30% duurder dan een postbezorger. (althans, eentje met dezelfde leeftijd als ik)quote:Op zondag 27 december 2009 10:59 schreef Venniper het volgende:
[..]
De link had ik al gegeven (posting 62): http://www.vkbanen.nl/act(...)hard-met-bonden.html
Ik moest het even een paar x herlezen, maar ik begrijp nu waar de verwarring ontstaan is. Ik bedoel dat het loonverschil te rechtvaardigen is, en dat het te rechtvaardigen is dat jullie onze fouten moeten herstellen. Foutloos sorteren is helaas nagenoeg onmogelijk, tenminste wel binnen de aan ons daarvoor gegunde tijd. Ik kan het wel brief voor brief gaan controleren, maar dan heb ik jouw wijk niet op tijd af. Bovendien is het zo dat de laatste controle op straat HOORT plaats te vinden, dat is niet een taak die aan postbezorgers is voorbehouden, maar dat moet IEDEREEN doen die een bestelling loopt, of het nu een postbezorger is, een postbode of een zaterdagwerker.quote:Citaat stond er boven:
[..]
En ik zeg toch dat ik denk dat je dat niet bedoelde maar dat het er wel staat? Jij zegt dat de door mij vermoede discrepantie wat jou betreft volkomen te rechtvaardigen is.
Hoeveel iemand verdient hangt af van 3 zaken:quote:Jij bent postBODE, ik ben postBEZORGER maar dat jij ouder bent heeft niets te maken met dat je meer loon krijgt. Ik ken postbezorgers die ouder zijn dan jij maar ook gewoon een postbezorgersloon krijgen
Wat heeft leeftijd daarmee te maken? Dat je veel langer werkt heeft daar ook niets mee te maken. Je bent postBODE. Ik begrijp hier even niets van.
Je hebt gelijk dat de jaarlijkse loonstijging bij postbezorgers minder groot is dan bij zaterdagbestellers, maar waar het mij om ging was dat jij beweerde dat het loon van postbezorgers niet omhoog ging. En dat is niet waar. Een postbezorger van 28 verdient aanzienlijk meer dan 1 van, pak 'em beet 17. En vergeet niet dat postbezorgers een pensioen opbouwen (al zal het niet veel zijn), en zaterdagbestellers niet.quote:Op zondag 27 december 2009 11:28 schreef Venniper het volgende:
[..]
opgevallen de afgelopen 5 jaar![]()
Jouw getallen van
[..]
staan niet in de CAO die ik nu zit te bekijken, waar kun je die uurslonen vinden?
Ik ben even teruggegaan naar post 86, maar ook daar heb ik het antwoord niet gevonden. Je zei daar oa:quote:Op zondag 27 december 2009 11:44 schreef Venniper het volgende:
Ach we houden elkaar lekker bezig en over minstens 1 ding zijn we het eens: discussieren mag WEL in dit draadje!![]()
[..]
[quote] Die vraag heb je eerder gesteld, daar heb ik in posting 86 al antwoord op gegeven. De uitstap naar de supermarkten was een reactie op diegene die vond dat het inefficiënt is om drie mensen door de straat te laten lopen maar het NIET inefficiënt vindt dat er meerdere kappers zijn en meerdere supermarkten. Daar ging het even om.
Hieruit kan ik niet opmaken of jij vind dat 3 postbedrijven minder efficient zijn dan 1. Kun je misschien deze vraag beantwoorden met een duidelijk ja of nee?quote:De supermarktdiscussie komt uit het volgende: iemand zegt dat het inefficiënt is om drie mensen door de straat te laten lopen maar vindt het NIET inefficiënt dat er meerdere kappers zijn en meerdere supermarkten. Daar ging het even om.
.
Dat was zo'n meisje die niks zei als ze op kantoor kwam. Ze kwam met haar MP3dopjes in haar oor, deed haar ding en ging weer weg. Niks geen hoi of doei ofzo...quote:Op donderdag 24 december 2009 15:53 schreef Dionysiou het volgende:
[..]
En dan zeg je niet: HEY MEISJE! JE KAN DE TNT TAS NAAR ACHTER DOEN ENZO!!
EINSquote:Op donderdag 24 december 2009 16:14 schreef Dionysiou het volgende:
[..]
Weet ik.
Maar ik zie Jojoortje er wel voor aan
Zweiquote:
Slechte vergelijking vind ik dit. Begin nu eens met de leeftijd van 23 jaar. De stap van 22 naar 23 is zo enorm groot bij postbezorgers, dat is dezelfde grote stap als van 21 naar 22 bij zaterdagbestellers. Je meet dus met twee maten door de uurlonen bij de zaterdagbesteller vanaf 22 te nemen en zo ook bij de postbezorgers. Bij de zaterdagbestellers begint het inderdaad bij 22, bij postbezorgers bij 23 Logisch dat ik dat enorm lage bedrag van 6,92 niet terug kon vinden.quote:Ja, dat weet ik. Je zegt alleen niet hoe oud de zaterdagwerker is. Het beginloon van een zaterdagbesteller van 22 of ouder is EUR 9,25 en na 3 jaar is dat EUR 9,97. Bij een postbezorger van dezelfde leeftijd zijn deze getallen respectievelijk EUR 6,92 en EUR 8,31.
Je vergelijkt een loon voor pubers met dat van een volwassene? Man ik verdiende 3,25 gulden toen ik ging bollenpellen op de leeftijd van 15, dat ging ik toch ook niet vergelijken met de volwassene die naast mij stond?quote:Je hebt gelijk dat de jaarlijkse loonstijging bij postbezorgers minder groot is dan bij zaterdagbestellers, maar waar het mij om ging was dat jij beweerde dat het loon van postbezorgers niet omhoog ging. En dat is niet waar. Een postbezorger van 28 verdient aanzienlijk meer dan 1 van, pak 'em beet 17. En vergeet niet dat postbezorgers een pensioen opbouwen (al zal het niet veel zijn), en zaterdagbestellers niet.
Ik denk niet dat je die 50% mag doortrekken. Dat verschil MOET kleiner zijn omdat niet alleen het uurloon de basis is van het verschil. Alle arbeidskosten erom heen blijven haast gelijk voor iemand die langer of korter in dienst is. Dat tekent al genoeg door jouw uiteindelijke verschil van 30% met mij. Ons uurloon verschilde toch al meer?quote:Dat krantenbericht is veel te kort door de bocht, het is heel algemeen en zeker niet zonder meer op individuen toepasbaar. Je kunt helemaal niet zeggen wat "een postbode" kost, dat hangt er maar net van af hoe oud hij is, en hoe lang hij in dienst is. Met de "traditionele" postbode waar in het krantenartikel sprake van is wordt ongetwijfeld een ouderwetse fulltimer bedoeld, 40-50+ jaar, die al 30 jaar bij het bedrijf werkt. Die kost EUR 23 per uur (maar dat is dus niet zijn uurloon!). Maar er zijn zat postbodes die niet zou oud zijn en niet zo'n lang dienstverband hebben (waaronder ik), en die dus lang niet zoveel kosten. Al met al weet ik nog steeds niet wat ik kost, maar uit het krantenartikel blijkt globaal een verschil van 50% tussen uurloon en kostprijs, dus ik ga er dan maar van uit dat ik ongeveer EUR 17 per uur kost. Dit maakt mij dan dus zo'n 30% duurder dan een postbezorger. (althans, eentje met dezelfde leeftijd als ik)
Ik heb ook niet gezegd dat je dat zei, ik zei dat het er stond.quote:Nergens zeg ik dat je meer fouten mag maken omdat je loon hoger is, of dat je een hoger loon zou moeten krijgen als je meer fouten maakt. Dat zou volstrekte kolder zijn.
Ik denk dat de functie in deze het grootste verschil maakt. En dan moet je dus niet beginnen met postbezorgers van 17 of 22, maar gewoon vanaf 23. Die gaan amper nog in loon omhoog, in ieder geval minder dan de inflatie. Je zegt zelf dat je moet vergelijken met dezelfde leeftijd en hetzelfde aantal dienstjaren. Nogmaals dat deed je niet goed in jouw vergelijk met zaterdagmedewerkers.quote:Hoeveel iemand verdient hangt af van 3 zaken:
-leeftijd
-aantal dienstjaren
-functie
De ene keer leidt dit tot een positief verschil, de andere x tot een negatief verschil.
Dat ik meer verdien dan jij komt door al deze 3 factoren: ik ben ouder, werk er langer, en heb een andere functie. Wil je dus lonen vergelijken, en een uitspraak doen over het loonverschil dat veroorzaakt wordt door de factor "functie" ,dan moet je iemand kiezen met dezelfde leeftijd en hetzelfde aantal dienstjaren. Natuurlijk zijn er postbezorgers die ouder zijn dan ik en toch minder verdienen, maar ook in dat geval is het verschil te verklaren aan de hand van bovenstaande 3 zaken. Was het leeftijdsverschil tussen ons kleiner geweest (of groter), dan had het salarisverschil er ook anders uit gezien.
Laat eens zien op welke leeftijd een postbode minder verdient dan een postbezorger (en ja dan wel een met een vast contract, net als de postbezorger) en allebei boven de 22. Anders vergelijk je weer een jeugdloon met dat van een 'volwassene', dat is volstrekt geen vergelijk. Vergelijken dus vanaf schaaljaar nul. Een aanzienlijk verschil he?quote:Maar je moet je focussen op vergelijkbare voorbeelden, niet op extremen. Ik ken ook postbodes die aanzienlijk MINDER verdienen dan sommige postbezorgers, postbezorgers die MEER verdienen dan
sommige zaterdagbestellers, en zelfs zaterdagbestellers die MEER verdienen dan sommige postbodes. Sterker nog: ik ken zelfs postbezorgers die MEER verdienen dan andere postbezorgers.
Niet op een eerlijke manier dus...quote:En in AL deze gevalen is het verschil te verklaren adhv leeftijd, aantal dienstjaren en functie.
Dat was het punt dus niet, maar ik wil je best een antwoord geven: 3 bedrijven opgeteld (dus inkomsten en uitgaven) samen zijn NIET efficiënt. Maar zo benader je toch ook de kappers niet en de supermarkten die dicht bij elkaar op dezelfde klanten zitten te azen? Een bedrijf apart (dus ook een postbedrijf apart) kan prima winst maken, ook als drie dezelfde soort (post)bedrijven door 1 straat gaan. Ik bedoel dus, dat de vraag of ze allemaal winst maken niets te maken heeft met het feit of 1 bedrijf niet efficiënter kan werken.quote:Ik ben even teruggegaan naar post 86, maar ook daar heb ik het antwoord niet gevonden. Je zei daar oa:
(knip)
Hieruit kan ik niet opmaken of jij vind dat 3 postbedrijven minder efficient zijn dan 1. Kun je misschien deze vraag beantwoorden met een duidelijk ja of nee?
Ja, noem nu ook even de nadelen van een logge monopolist.quote:De reden dat ik steeds terugkom op dat efficiencyverhaal is als volgt: iedere aanhanger van de vrije markt en de liberalisering roept steeds dat de grote voordelen zijn:
-betere kwaliteit
-lagere prijzen
-meer keuze voor de klant
-efficienter werken
Heeft het zin om daarover te discussiëren? Daar heb ik niets over te zeggen gehad maar we zijn daar nu eenmaal aangekomen. Terugdraaien kan niet.quote:Nu wil ik echt niet terug naar het communisme, maar ik vind wel dat bovenstaande rijtje geen reden moet zijn om iedere markt maar vrij te geven. Sommige sectoren moet je niet liberaliseren, en wat mij betreft is de postmarkt er 1 van.
Ik heb ook niet gezegd dat twee supermarkten betere kwaliteit leveren dan 1. Als Veronica zo'n prijs stelt op kwaliteit zullen ze met hangende pootjes terug komen en inderdaad onze kwaliteit is ook niet meer wat het vroeger was. Nogmaals, dat vind ik geen discussie waard. Je kunt niet terug. En de post die particulieren in de oranje brievenbussen stoppen: volgens mij verdient TNT daar amper wat aan. Wij MOETEN die post altijd verzorgen (ook geen eerlijke concurrentie met S en SM en VSP). Kijk over dat punt zijn we het helemaal eens: als er concurrentie moet komen moet die eerlijk zijn. Ik heb ook nooit gezegd dat ik het daar niet mee eens ben maar dat is het doel en dat doel heiligt niet de middelen (ons uitgangspunt voor de kerst).quote:Kijkend naar het rijtje moet ik namelijk constateren dat de kwaliteit helemaal niet beter is, niet bij de concurrent, en niet bij ons! We zijn geliberaliseerd en genationaliseerd, dus er moet winst gemaakt worden. Dat betekent zo goedkoop mogelijk werken, ook als dit ten koste gaat van de kwaliteit. Die lagere prijzen en meer keuze komen ook maar zeer ten dele uit: dat geldt alleen voor grote zakelijke klanten. De particuliere klant heeft nauwelijks keuze, en de postzegels worden heus niet goedkoper nu.
Tja, dat zijn precies de voordelen van een staatsbedrijf, een monopolist. Nogmaals, dat was vroeger, we kunnen niet terug. Wat zouden precies de nadelen zijn geweest voor de overheid en de reden om TNT af te stoten?quote:En van efficienter werken is al helemaal geen sprake, met 3 postbodes door de straat. De enigen die garen spinnen bij de liberalisering zijn de grote klanten, de aandeelhouders en het topmanagement. De postbodes ondervinden er nadeel van, en de universele dienstverlening wordt ook niet beter. Nu kun je wel mopperen op het Staatsbedrijf van weleer, maar daar waren ook voordelen aan verbonden:
-Betere kwaliteit, doordat je meer tijd had om je werk te doen, en niet hoefde te jagen om alles op tijd af te krijgen.
-Niet winst maken ten koste van alles: we waren een staatsbedrijf, er hoefde geen winst gemaakt te worden.
Tja, we moeten winst maken. Wat moet ik met die informatie? Wat is je punt nu? Wat zouden de prijzen NU zijn voor postbussen als het nog steeds een staatsbedrijf zou zijn? Weet jij dat?quote:Over dalende prijzen gesproken: Wist je dat toen we nog een Staatsbedrijf waren, de postbussen gratis waren? Tegenwoordig is het EUR 150 per jaar.
Uitgaande van twee medewerkers, alllebei 23 jaar oud, allebei net in dienst:quote:Op zondag 27 december 2009 13:31 schreef Venniper het volgende:
[..]
Slechte vergelijking vind ik dit. Begin nu eens met de leeftijd van 23 jaar. De stap van 22 naar 23 is zo enorm groot bij postbezorgers, dat is dezelfde grote stap als van 21 naar 22 bij zaterdagbestellers. Je meet dus met twee maten door de uurlonen bij de zaterdagbesteller vanaf 22 te nemen en zo ook bij de postbezorgers. Bij de zaterdagbestellers begint het inderdaad bij 22, bij postbezorgers bij 23 Logisch dat ik dat enorm lage bedrag van 6,92 niet terug kon vinden.
Waar het om gaat is dat jij beweerde dat een postbezorgersloon met de jaren niet stijgt. Ik heb aangetoond dat die uitspraak niet klopt.quote:Op zondag 27 december 2009 13:33 schreef Venniper het volgende:
[..]
Je vergelijkt een loon voor pubers met dat van een volwassene? Man ik verdiende 3,25 gulden toen ik ging bollenpellen op de leeftijd van 15, dat ging ik toch ook niet vergelijken met de volwassene die naast mij stond?
Die 8,21 is INCLUSIEF die aanvulling. Wat was je punt nu?quote:Op zondag 27 december 2009 15:23 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Uitgaande van twee medewerkers, alllebei 23 jaar oud, allebei net in dienst:
-zaterdagbesteller, nog steeds EUR 8,51
-postbezorger: EUR 8,21 (exclusief aanvulling tot het minimumloon)
In mijn vuilnisbak compleet met al die andere meuk, wat een rotzooi.quote:Op zondag 27 december 2009 14:44 schreef Jojoortje het volgende:
Even iets heel anders he... Die cappucino in het kerstpakket... Waar kun je die halen?![]()
![]()
![]()
Die vergelijk ik niet met de intentie dat ik het niet eerlijk zou vinden ofzo. Het is een feit. Tevens had ik al gezegd dat er inderdaad een stijging is maar die is A 20% van de stijging van de zaterdagbestellers en er zijn B veel minder schalen en dan vergelijk ik nog niet eens met de postbodes. Ik zit nu gewoon al op mijn tax. Logisch dat ik mijn uurloon wel kan vergelijken met anderen, ik krijg er toch niets meer bij, al werkte ik er al 20 jaar.quote:Op zondag 27 december 2009 15:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Waar het om gaat is dat jij beweerde dat een postbezorgersloon met de jaren niet stijgt. Ik heb aangetoond dat die uitspraak niet klopt.
Je zegt dat het niet juist is het loon van een puber te vergelijken met dat van een volwassene. Dat is precies wat ik je al die tijd probeer te vertellen: als je uitspraken doet over het loon van postbezorgers versus postbodes moet je iemand nemen van DEZELFDE leeftijd (en zelfde aantal dienstjaren).
Opvallend is dat je van je eigen bollenpellersvoorbeeld wel de absurditeit inziet, maar ondertussen wel jouw uurloon vergelijkt met mensen die aanzienlijk ouder zijn dan jij en hier veel langer werken dan die, ik meen 5,5 jaar van jou.
Volgens mij bij de Jumbo wel?quote:Op zondag 27 december 2009 14:44 schreef Jojoortje het volgende:
Even iets heel anders he... Die cappucino in het kerstpakket... Waar kun je die halen?![]()
![]()
![]()
Mij wel toch?quote:Op zondag 27 december 2009 15:44 schreef Viper86 het volgende:
[..]
Volgens mij bij de Jumbo wel?
Dit is trouwens mijn eerste post in dit topic. Zo te zien heb ik niks gemist met die grote lappen tekst.
quote:Op zondag 27 december 2009 13:05 schreef Jojoortje het volgende:
ANDERS PM MIJ EVEN ALS JULLIE EEN NIEUW TOPIC OPENEN OFZO
Het punt wat ik wilde maken is dat jouw uitspraken over hoeveel postbodes meer verdienen dan postbezorgers niet kloppen. Als je op een eerlijke manier het loonverschil tussen 2 functies wil bepalen moet je uitgaan van twee functionarissen met dezelfde leeftijd en hetzelfde aantal dienstjaren.quote:Op zondag 27 december 2009 13:46 schreef Venniper het volgende:
Laat eens zien op welke leeftijd een postbode minder verdient dan een postbezorger (en ja dan wel een met een vast contract, net als de postbezorger) en allebei boven de 22. Anders vergelijk je weer een jeugdloon met dat van een 'volwassene', dat is volstrekt geen vergelijk. Vergelijken dus vanaf schaaljaar nul. Een aanzienlijk verschil he?
Ook je vergelijk van postbezorgers met zaterdagbestellers kan niet opgaan als je begint met schaaljaar nul (dat is namelijk al hoger dan het hoogste loon bij postbezorgers). Vind je echt dat je een jeugdloon mag gaan vergelijken met iemand met een loon boven de 23 om je punt te maken (welk punt eigenlijk?).
[..]
Niet op een eerlijke manier dus...
Foutje, maar dat bedrag klopte evengoed niet. Die CAO is van 2008, in 2009 is het minimumloon weer omhoog gegaan. Het minimumloon voor een 23 jarige is (uitgaande van een 38-urige werkweek) zelfs EUR 8,39 per uur.quote:Op zondag 27 december 2009 15:31 schreef Venniper het volgende:
[..]
Die 8,21 is INCLUSIEF die aanvulling. Wat was je punt nu?
Het punt wat ik in het algemeen wil maken met de diverse rekenvoorbeelden is dat jij een aantal uitspraken hebt gedaan die volgens mij onjuist zijn. Een postbezorger gaat wel degelijk ieder jaar meer verdienen (jij beweerde nml van niet). Op een gegeven moment is de stijging er uit, maar dat geldt voor iedere functie bij TNT. Bovendien moeten de lonen toch periodiek verhoogd worden, nml als een nieuwe CAO wordt afgesloten (met daarin nieuwe loonafspraken), en omdat anders je loon onder het minimumloon zou komen (wat ook periodiek verhoogd wordt).quote:Slechte vergelijking vind ik dit. Begin nu eens met de leeftijd van 23 jaar
quote:Op zondag 27 december 2009 15:53 schreef CantFazeMe het volgende:
Werkt hier iemand in traject Assen? Zoja, is het mogelijk dat een medewerker van TNT een pakketje kan checken of brengen?ik wacht al verdulleme op TNT 2 weken.
TNT laat en bezorgt mijn pakketje steeds niet om de 1 of duistere reden. 1x retour met reden "Andere". Verzender kan het ook niet verklaren.
Gelukkigquote:Op zondag 27 december 2009 16:12 schreef Viper86 het volgende:
[..]
Jou heb ik inderdaad heel erg gemist, schat.![]()
![]()
![]()
Noooooquote:Op zondag 27 december 2009 15:33 schreef cgemini21 het volgende:
[..]
In mijn vuilnisbak compleet met al die andere meuk, wat een rotzooi.
Ja, echt heeeeeeeeel lekker. Vandaag laatste zakje opgemaaktquote:Op zondag 27 december 2009 15:48 schreef MissSpooky het volgende:
Vond je die Cappuccino lekker?'t Rook al smerig
Maar ik zou 't niet weten.
Ik heb lekker alles nogquote:Op zondag 27 december 2009 16:20 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Nooooo![]()
[..]
Ja, echt heeeeeeeeel lekker. Vandaag laatste zakje opgemaakt
Hier ook HAH inderdaad. Vrij irritant.quote:Op zondag 27 december 2009 16:54 schreef Deezertje het volgende:
Dacht even dat het morgen weer lekker rustig zou worden, vergeet ik de HAH...
Dus dat worden weer 3 kerstkaartjes rondbrengen en de rest alleen maar HAH.
Dezelfde aantal dienstjaren zul je nooit bereiken want er zijn geen postbodes meer voor vast aangenomen nadat de postbezorgers kwamen dacht ik.quote:Het punt wat ik wilde maken is dat jouw uitspraken over hoeveel postbodes meer verdienen dan postbezorgers niet kloppen. Als je op een eerlijke manier het loonverschil tussen 2 functies wil bepalen moet je uitgaan van twee functionarissen met dezelfde leeftijd en hetzelfde aantal dienstjaren.
Ik wacht nog steeds op die postbezorger van jou die meer verdient dan een postbode, en een zaterdagbesteller die meer verdient dan een postbode (maar dan zul je wel weer gaan vergelijken met tieners):quote:Natuurlijk waren de door mij aangehaalde voorbeelden over postbezorgers die meer verdienen dan sommige postbodes oneerlijke vergelijkingen: ik gaf deze juist om duidelijk te maken dat je naar mensen met DEZELFDE leeftijd en EVENVEEL dienstjaren moet kijken, omdat het anders leidt tot oneerlijke vergelijkingen. En vervolgens maakte ik een aantal oneerlijke vergelijkingen ter illustratie.
In het algemeen kun je stellen dat postbodes meer verdienen dan postbezorgers. Dat heb ik ook nooit ontkend, ik heb slechts gezegd dat de verschillen volgens mij niet zo groot zijn als jij beweert (een factor 2 of 3 volgens jou), tenminste als je eerlijk vergelijkt.quote:" Ik ken ook postbodes die aanzienlijk MINDER verdienen dan sommige postbezorgers, postbezorgers die MEER verdienen dan sommige zaterdagbestellers, en zelfs zaterdagbestellers die MEER verdienen dan sommige postbodes. Sterker nog: ik ken zelfs postbezorgers die MEER verdienen dan andere postbezorgers"
Het vaste contract was om de postbode eruit te filteren die tijdelijk bij TNT in dienst is.quote:Een postbode van boven de 22 zal nooit minder verdienen dan een postbezorger van dezelfde leeftijd. Dat heb ik ook nooit beweerd. Of ze een vast contract hebben of niet maakt geen bal uit, je loon wordt bepaald door leeftijd, dienstjaren en functie, niet door een al dan niet vast contract.
Het ziet er prachtig uit, wat is je punt hiervan?quote:schaaljr - pbz- postbode
0 - 8,21 - 8,60
1 - 8,23 - 8,82
2 - 8,32 - 9,03
3 - 8,40 - 9,38
4 - 8,51 - 9,62
5 - 8,59 - 9,87
Het schaaljarendeel van de postbezorger eindigt in deze schaal 5, de postbode gaat nog door tot schaal 12, en zit dan op EUR 11,60 per uur.
Dat is niet waar, er zijn daarna geen FULLTIME postbodes meer in vaste dienst gekomen, maar WEL deeltijdwerkers en zaterdagbestellers.quote:Op zondag 27 december 2009 17:08 schreef Venniper het volgende:
[quote] Dezelfde aantal dienstjaren zul je nooit bereiken want er zijn geen postbodes meer voor vast aangenomen nadat de postbezorgers kwamen dacht ik.
Ik heb die vraag al beantwoord, daar heb je wellicht overheen gelezen. In mijn post van 15.58 uur antwoordde ik daarop: "Een postbode van boven de 22 zal nooit minder verdienen dan een postbezorger van dezelfde leeftijd. Dat heb ik ook nooit beweerd. Of ze een vast contract hebben of niet maakt geen bal uit, je loon wordt bepaald door leeftijd, dienstjaren en functie, niet door een al dan niet vast contract."quote:Ik wacht nog steeds op die postbezorger van jou die meer verdient dan een postbode, en een zaterdagbesteller die meer verdient dan een postbode (maar dan zul je wel weer gaan vergelijken met tieners):
Zucht? Wat nou, zucht. Ik zou degene zijn die moet zuchten. Ik weet heus wel dat postbodes niet 3x zoveel verdienen, maar dat was wel wat jij beweerde in je post van 25/12 om 14.31:quote:Zucht: ze VERDIENEN niet 2x (3x was tov de mensen van S, SM en VSP) zoveel ze KOSTEN 2x zoveel. En ja ze zullen in dat artikel wel de duurste postbode hebben genomen. Nou jammer dan. Ik kan daar ook de goedkoopste postbezorger tegenover stellen, eentje van 16 dus, dan is het gat vast groter dan 2x zoveel.
Nu probeer je je eruit te lullen door te zeggen dat die 3x verwees naar mensen van Sandd en Selektmail, maar met die "mensen die boven het minimum zitten" verwijs je duidelijk naar postbezorgers van TNT. Dat zijn immers degenen die op straat de sorteerfouten van de postbodes eruit moeten halen, mensen van Sandd en Selektmail lopen immers niet met door TNT-postbodes gesorteerde post.quote:Het blijft nog steeds zo dat de fouten die jullie WEL maken (met je 3x zoveel loon) goed gemaakt moeten worden door mensen die net boven het minimum zitten.
Als ik er nu nog niet in geslaagd ben mijn punt aan je duidelijk te maken kunnen we beter stoppen met deze discussie. Life's too short.quote:Ter illustratie ben ik even aan het rekenen geslagen. Ik toon je de eerste 5 schaaljaren van een postbode versus een postbezorger.
[..]
Het ziet er prachtig uit, wat is je punt hiervan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |