Burnie88 | woensdag 23 december 2009 @ 16:01 |
![]() De kogel is door de kerk, Schumi zal weer Formule 1 gaan rijden en wel voor Mercedes. Wat zijn jullie verwachtingen? Ik denk dat Schumi het moeilijk gaat krijgen met Rosberg maar desondanks hoge ogen gaat gooien voor het kampioenschap. Ik verwacht een heftige strijd met Vettel, Alonso en Hamilton. | |
marcodej | woensdag 23 december 2009 @ 16:05 |
Mooi, eindelijk een reden om weer eens F1 te gaan kijken. | |
Desunoto | woensdag 23 december 2009 @ 16:05 |
Ik denk niet dat je echt iets kan verwachten of voorspellen dit seizoen. Niemand weet hoe goed Schumi nog daadwerkelijk is en hoe goed hij met de nieuwe F1 wagens kan omgaan... en alle veranderingen in de teams.. de nieuwe teams... de rijderswissels. Het wordt net als vorig jaar een complete verrassing denk ik. | |
l3laster | woensdag 23 december 2009 @ 16:10 |
quote:Dat maakt het wel interessant om te gaan kijken... al keek ik afgelopen jaren toch wel hoor... Niks lekkerder dan na een goed avondje stappen met een zwaarhoofdje formule 1 checken ![]() | |
The_BoezelaaR | woensdag 23 december 2009 @ 16:32 |
Wat het imo veel te veel is is dat de kwaliteit van de coureur ondergeschikt is aan de kwaliteit van de auto. Heb je een goeie auto, dan kom je een end. Zo niet, dan heb je pech. Al ben je God zelf. Of Schumacher echt zo goed is, of dat Ferrari juist zo goed was in die tijd weet ik dus ook niet. Ik vind F1 eigenlijk maar kut, op regenraces na ![]() | |
Burnie88 | woensdag 23 december 2009 @ 17:00 |
quote:Als je zo gaat beginnen kun je beter niet reageren op dit topic, dan ontstaat er weer een ellenlange discussie. Bovendien is het ook niet waar in mijn ogen, maar dat terzijde. Schumi heeft Ferrari van 96 tot 98 van de grond af opgebouwd en daarna geoogst. Dat heb ik nog geen één huidige F1-coureur zien doen. Ik schat alleen Alonso zo hoog en goed in als Schumi. Ik denk dat Schumacher geen last zal hebben van aanpassingen van reglementen e.d. Hij heeft zoveel ervaring, no problem. Bovendien zal hij ongetwijfeld heel veel testuurtjes gaan maken de komende tijd. | |
MrBadGuy | woensdag 23 december 2009 @ 17:09 |
Ik verwacht (nog) niet dat hij wereldkampioen gaat worden, dat zal voor het grootste gedeelte gewoon van het materiaal afhangen, maar ik denk wel dat hij mooie dingen gaat laten zien komend seizoen ![]() | |
bodylotion | woensdag 23 december 2009 @ 17:11 |
materiaal wordt niet uit zichzelf snel... snap dat dan ![]() | |
Gauner | woensdag 23 december 2009 @ 17:11 |
Welkom terug Schumi! ![]() | |
Gauner | woensdag 23 december 2009 @ 17:13 |
quote:Nee maar een coureur kan denk ik zelf hoogstens 5% verschil maken. Vorig jaar is wel het levende bewijs (Button de onverwachte onverslaanbare, Hamilton & Ferrari machteloos). | |
MrBadGuy | woensdag 23 december 2009 @ 17:14 |
quote:Dat snap ik ( ![]() Dus een coureur is niet uit zichzelf snel, snap dat dan ![]() | |
bodylotion | woensdag 23 december 2009 @ 17:20 |
Schumacher heeft er wel 5 seizoenen over gedaan om Ferrari aan de wereldtitel te helpen. Die heeft het hele team om zich heen gebouwd. en neem bijvoorbeeld Alonso dit jaar. Die stond dit jaar op het podium in Singapore met misschien wel de allerslechtste auto van het veld. | |
MrBadGuy | woensdag 23 december 2009 @ 17:22 |
quote:Precies, dus daarom verwacht ik ook niet dat hij meteen WK wordt, al zou het best mogelijk zijn als Mercedes een geweldige auto neerzet ![]() | |
tong80 | woensdag 23 december 2009 @ 17:24 |
Ik vind het mooi nieuws. Doet me denken aan Cruijff die terugkwam en bij zijn eerste wedstrijd het doelpunt van het jaar maakte. Dit heeft de f-1 nodig. Ik kijk er naar uit. ![]() | |
bodylotion | woensdag 23 december 2009 @ 17:25 |
quote:De reactie was dan ook eigenlijk voor Boes bedoeld ![]() | |
Burnie88 | woensdag 23 december 2009 @ 17:26 |
quote:Ik ben het helemaal met je eens. Verklaar maar eens aan mij waarom een Hamilton dan een Kovolainen helemaal om de oren rijdt. En verklaar mij maar eens waarom Schumi Massa helemaal om de oren heeft gereden. En een jaar later deed Massa mee om het kampioenschap tot in een laat stadium van het seizoen. Dus de coureur maakt echt het verschil wel. Mercedes zal ook opgebouwd moet worden, alhoewel, de mensen en faciliteiten zijn er al. Rosberg en Schumacher vormen in ieder geval een IJZERsterk team, misschien wel het sterkste team van de grid. Dit i.c.m. Brawn, Mercedes en veel geld vanuit Stuttgart maakt Schumi in mijn ogen absoluut een titelkandidaat. | |
Tarado | woensdag 23 december 2009 @ 18:06 |
Ik verwacht voor het begin van 2010 een lichte voorsprong voor Ferrari omdat zij van de 4 topteams: Ferrari, McLaren, Mercedes GP en Red Bull het eerst zijn gestart met de nieuwe auto, Alonso zal zekere het optimale uit de auto kunnen halen dus die staan er wat mij betreft het beste voor in Bahrein. Uiteraard is dat geen garantie voor de titel.................... | |
Walter_Sobchak | woensdag 23 december 2009 @ 18:44 |
![]() | |
Burnie88 | woensdag 23 december 2009 @ 18:47 |
quote:Schumifan? ![]() | |
vosss | woensdag 23 december 2009 @ 18:48 |
How Schumacher became the biggest name in Motorsport Mooie special over Schumacher die zijn hele carriere doorloopt vanaf kinds af aan tot aan nu. 5 lange pagina's in het engels. Enjoy ![]() | |
Sinister-D- | woensdag 23 december 2009 @ 18:59 |
nog een F1 topic ![]() | |
Stiggie | woensdag 23 december 2009 @ 19:41 |
quote: | |
sanger | woensdag 23 december 2009 @ 20:50 |
Waarom dan niet verdergaan in mijn eerdere Schumi toipic ![]() | |
Sally | woensdag 23 december 2009 @ 20:51 |
quote:Tegen mijn pricipes om dit topic in MyAT te hebben, maar op die Alonso-opmerking moet ik even reageren. Alonso maakte heul hendig gebruik van de safetycarperiode, die naar later bleek door zijn teamgenootje Nelsinho op een perfect tijdstip veroorzaakt werd. Dus dat heeft imo niet heel erg veel te maken met de stuur- en inhaalskunst van een Alonso. Die Renault was niet vooruit te branden. Maar gebruik maken van een safetycarsituatie kan elke rijder wel. Just my 2 cents. | |
Desunoto | woensdag 23 december 2009 @ 20:53 |
quote:Je vergist je in het seizoen 2008 en 2009. In 2008 kwam Alonso inderdaad op het podium (won 'ie zelfs dacht ik) op een oneerlijke manier. Maar dit jaar werd hij wel gewoon 3de in Singapore zonder gedoe. | |
bodylotion | woensdag 23 december 2009 @ 20:58 |
quote:sommige rijders hebben iets extra's Alonso is daar een van en dat was 2008 indd | |
Sally | woensdag 23 december 2009 @ 20:59 |
quote:Nee, bodylotion had het over "en neem bijvoorbeeld Alonso dit jaar", in Singapore. Dus ik vergiste me niet ![]() ![]() Edit: ah, nu zie ik dat bodylotion zich vergist heeft ![]() ![]() | |
bodylotion | woensdag 23 december 2009 @ 21:03 |
quote:los daarvan eindigde hij met een knakenbak 8 keer in de punten. correctie: ik heb het dus over Fernando Alonso in een Renault die 3e werd in de 2009 Grand Prix van Singapore en welke vergissing maak ik? Nelsinho heeft maar een keer in Singapore gereden, en niet dit jaar ![]() | |
Sally | woensdag 23 december 2009 @ 21:06 |
quote:Verkeerd begrepen dan ![]() Ontopic dan maar weer? Schumache ![]() ![]() | |
bodylotion | woensdag 23 december 2009 @ 21:08 |
quote:laten we het over Adelaide 1994 hebben ![]() | |
Sally | woensdag 23 december 2009 @ 21:12 |
quote:Monaco 2006 ![]() | |
Desunoto | woensdag 23 december 2009 @ 21:12 |
![]() Tja, soms is 'ie niet erg netjes. ![]() | |
Sally | woensdag 23 december 2009 @ 21:19 |
De shortlist met 'acties' van Schumache ![]() ![]() Edit: in het Engels nog veel uitgebreider ![]() | |
ColtZ40 | woensdag 23 december 2009 @ 21:30 |
quote:Als je het zo gaat bekijken, Alonso/Hamilton zijn geen haar beter. ![]() | |
Stiggie | woensdag 23 december 2009 @ 21:44 |
Twitter van rubens:quote: | |
Stiggie | woensdag 23 december 2009 @ 21:47 |
En even terug kijken in de tijd... | |
Trystar | woensdag 23 december 2009 @ 21:54 |
Schumi ![]() | |
LeXX | donderdag 24 december 2009 @ 09:17 |
Ik begreep dat Brawn de monocoque van de auto moet aanpassen om Schumi te kunnen laten rijden, onderin een uitsparing voor zijn enorme ballen ![]() Hij mag dan eea aan geintjes hebben geflikt, voor de sport en voor alles daaromheen is dit goed! | |
Netsplitter | donderdag 24 december 2009 @ 09:20 |
quote:Button is het levende bewijs van geluk. Als ze die dubbele diffusor niet hadden gehad aan het begin van het seizoen was hij geen kampioen geweest. Button kan geen auto beter maken, niet op het niveau als Schumi en Alonso. | |
vosss | donderdag 24 december 2009 @ 11:26 |
quote: quote:Dat is hartstikke leuk, maar geloof maar dat dat van Brawn af komt en niet van Schumacher zelf. Die krijgt gewoon te horen dat ie door moet rijden en in de laatste ronde moet stoppen. ![]() | |
JohnLocke | donderdag 24 december 2009 @ 11:34 |
![]() | |
Gauner | donderdag 24 december 2009 @ 11:37 |
quote:Juist. | |
TargaFlorio | donderdag 24 december 2009 @ 11:56 |
De cirkel is rond | |
Burnie88 | donderdag 24 december 2009 @ 12:14 |
quote:Klopt. Alsof Schumi tijdens het rijden zoiets even uit kan denken, dan heeft hij wel andere dingen aan zijn hoofd. Vooral als je weer met zo'n 300 richting Stowe ga ofzo. | |
Weltschmerz | donderdag 24 december 2009 @ 13:12 |
Hamilton heeft de snelheid en de ballen maar is een choker die faalt onder spanning en blinkt niet uit in het beter maken van de auto. Ondanks zichzelf toch nog wk geworden. Button heeft de ballen en de zenuwen maar niet de snelheid, zal altijd de beste auto nodig hebben en wat geluk met de concurrentie. Alonso heeft de ballen, maakt de auto beter en heeft toch ook erg veel snelheid. Schumacher heeft het allemaal, en heeft er meer van, en is ook nog tactisch beter. Althans, dat had hij. Qua snelheid is het natuurlijk al geruime tijd een aflopende zaak, maar het loopt maar langzaam af en hij had nogal wat over. Ze zeggen allemaal dat ze het leuk vinden maar dat is natuurlijk niet zo. Als hij nog dicht in de buurt komt van zijn oude niveau staan ze er allemaal minder op naast de grootste ooit. | |
Weltschmerz | donderdag 24 december 2009 @ 13:16 |
Hier wordt het allemaal duidelijk uitgelegd, wat betreft snelheid. | |
Burnie88 | donderdag 24 december 2009 @ 14:37 |
Leuk filmpje: | |
bodylotion | donderdag 24 december 2009 @ 15:58 |
quote:zoals ze bij de BBC zeiden: Hij heeft misschien nog 85% over, maar dat maakt hem nog ontzettend snel. Ik denk dat Alonso het dichtst bij Schumacher komt. | |
LedZep | vrijdag 25 december 2009 @ 11:37 |
quote:Ben je Badoer vorig jaar vergeten? | |
Weltschmerz | vrijdag 25 december 2009 @ 11:56 |
De verschillen tussen Schumacher en zijn teamgenoten is altijd 2 of 3 tienden geweest, met uitschieters naar 2 a 3 seconden in de Benetton die niet bestuurbaar was behalve voor de allergrootste. 2 tienden is het verschil tussen pole en de 2e of 3e startrij, het verschil tussen voor of achter iemand uitkomen na de pitstops, het verschil tussen de op dat moment beste auto van het veld en de mindere auto's. De klasse van Schumacher blijkt dan ook niet eens zozeer uit het aantal WK's, het blijkt nog meer uit het feit dat hij altijd meedeed voor het WK. Iedereen heeft het ene seizoen een betere auto dan het andere, maar als de auto een minder jaar had dan deed hij toch nog mee voor het WK, als de auto net zo goed was elk andere auto dan was het geen spannend WK maar was het twee vingers in die Nase. Voor Schumacher won de coureur in een auto van Newey altijd, daarna was het of Newey, of Schumacher en die meestal. Daar heb je je factor auto. | |
Leatherface | vrijdag 25 december 2009 @ 11:58 |
Interessant filmpje over de throttle-techniek en stuurtechniek van Schumacher. ![]() Kleine details bepalen de prestaties van een coureur. | |
vosss | vrijdag 25 december 2009 @ 12:04 |
Als je in de Formule 1 wereldkampioen wil worden maak je het meeste kans bij de teams waar Newey of Brawn met de scepter zwaaien. ![]() | |
sanger | vrijdag 25 december 2009 @ 13:36 |
Als ik mij niet vergis kom Schumi stampen op het moment dat het moest. Bv. de twee ronden die hij langer doorkon voor de pitstop. Daarnaast hebben ze weleens het rijpatroon van Herbert en Schumi naast elkaar gelegd. Schumi ging veel eerder en vloeiender op de rem en het gas. Daar pakte hij het verschil tov Frentzen destijds. [ Bericht 7% gewijzigd door sanger op 25-12-2009 13:43:19 ] | |
Klopkoek | vrijdag 25 december 2009 @ 14:31 |
Plus alle hufteracties van hem | |
Weltschmerz | vrijdag 25 december 2009 @ 15:16 |
quote:Over de doden niets dan goeds, laten we al die hufteracties van Senna nou niet oprakelen. | |
bodylotion | vrijdag 25 december 2009 @ 15:34 |
quote:wist Schumacher op dat moment al dat Senna dood was? | |
TheGeneral | vrijdag 25 december 2009 @ 15:50 |
quote:Lijkt me van niet. Dat zal pas in het ziekenhuis bepaald zijn. Hij werd toch met een helikopter afgevoerd? | |
Weltschmerz | vrijdag 25 december 2009 @ 15:54 |
quote:Niemand wist dat op dat moment. Zelfs de behandelend arts niet, hij was volgens mij nog niet eens dood. Er was een zware crash geweest, en Senna was bewusteloos naar het ziekenhuis gebracht. Dat was wat er bekend was, terwijl de crash er niet zo heel ernstig uitzag. Er was al meer dan 10 jaar niemand meer doodgegaan, de dood van Ratzenberger was een freak accident en heel duidelijk een zware crash, het lag gewoon niet voor de hand dat Senna dood was. Senna die zelf overigens ook gewoon ging racen. Waar iemand echt de beste is en dan nog een Duitser ook stikt het van de Britten en Nederlanders die daar niet tegen kunnen en dan maar van alles gaan verzinnen en dit soort insinuerende filmpjes gaan maken. Zielig is het. | |
Tarado | vrijdag 25 december 2009 @ 15:57 |
quote:hier ben ik het helemaal mee eens | |
Moonlighter | vrijdag 25 december 2009 @ 15:59 |
quote:Het grootste talent in de formule 1 is toch wel Vettel. Vettel zie ik nog wel 4 of 5 keer wereldkampioen worden. | |
Weltschmerz | vrijdag 25 december 2009 @ 16:13 |
quote:Dat lijkt mij ook, sterke zenuwen itt Hamilton, maar ik weet niet precies of hij qua snelheid ook echt top is. Snel is hij sowieso, maar precies kan ik het niet peilen en hij moet nog wel wat sterker worden in het inhalen en het zich niet laten inhalen. quote:Eerder dan Hamilton. Maar voorlopig rijden ze elkaar nog in de weg en Alonso en Schumacher ook nog. Bovendien is zonder Schumacher de F1 weer gewoon zoals die was schat ik. Als een coureur 10 jaar meedoet heeft hij een seizoen of 4 een auto waarmee hij kampioen zou kunnen worden, of hij moet heel slim op de juiste momenten overstappen. Dan is 3 keer kampioen worden al heel veel. Het werd ook makkelijk van Alonso geroepen, maar op een gegeven moment is het na twee topjaren bij Renault gewoon op, dan werd Mclaren het niet, en dan nu naar Ferrari waar de klad in lijkt te zitten? Er komen telkens weer jonge honden bij, ik moet nog zien of Alonso de drie wel gaat halen. | |
Klopkoek | vrijdag 25 december 2009 @ 16:14 |
quote:Schumachers acties tegen Hill, Villeneuve en Frentzen getuigden ook van grote sportiviteit zeker. Maar o wee als Der Michael zelf eens werd geschept. Dan vliegt hij ze woedend en al met stoom uit de oren aan (met Coulthard was dat). | |
Weltschmerz | vrijdag 25 december 2009 @ 16:23 |
quote:Die tegen Villeneuve was niet OK, zoals hij zelf ook vaak heeft aangegeven. Het valt in het niet bij de streken van bijvoorbeeld Senna, maar in een fractie van een seconde of niet, het kan niet. Bij de rest was niks aan de hand. quote:DC maakte een belachelijke remmanouevre die haast wel opzettelijk moest zijn en die Schumacher zijn wereldtitel heeft gekost. Bovendien was die letterlijk levensgevaarlijk. Terwijl DC ook nog eens een achterblijver was die in de regen zoveel trager was dat hij op 3 rondjes achterstand werd gezet. Daar is DC toen heel erg goed mee weg gekomen, en McLaren ook (liegen over de data), terwijl het hun de wereldtitel heeft bezorgd. Bovendien excuseert het je niet voor het plaatsen van een filmpje dat iets valselijk insinueert. Als je geen respect kunt opbrengen voor de beste moet je niet naar sport kijken. | |
bodylotion | vrijdag 25 december 2009 @ 16:33 |
quote: | |
Klopkoek | vrijdag 25 december 2009 @ 19:55 |
Voor de duidelijkheid: na afloop van die race was al duidelijk dat Senna overleden was. Ten tweede: Schumacher is de grootste maar hij had het bij mij verpest door al die kamikaze acties. Tegen Villeneuve en Hill (dat vind je wel een puike actie Weltschmerz?) zijn de bekendste maar hij heeft vaker rare capriolen uitgehaald. Zo herinner ik me nog dat hij uit uit de pitstraat scheurde en pardoes Frentzen het gras opdouwde (die spinde). Nee, echt een sportieve vent die schumacher. Kun je wel Senna erbij gaan halen maar bij Schumacher was het gewoon telkens overduidelijk dat hij het expres deed. Dat is het verschil, Senna camoufleerde het misschien beter. Toen met Hill zag je duidelijk dat Schumacher eerst even in zijn spiegels keek voordat hij z'n brakke kar in de Williams plofte. | |
Compomotive155 | vrijdag 25 december 2009 @ 19:59 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
bodylotion | vrijdag 25 december 2009 @ 21:13 |
quote:niet waar quote: quote:ja dat is nu wel duidelijk | |
Komakie | vrijdag 25 december 2009 @ 22:54 |
Wat ik niet begrijp he. Schumacher en Ferrari waren altijd 2 handen op 1 buik. Schumacher en een ander merk kwam niet eens bij iemand op. Ook niet nadat hij was gestopt. Hij zou vanalles bij Ferrari gaan doen. Waarom gaat hij dan nu wel voor McLaren rijden? Iemand die me dat kan uitleggen ![]() | |
Gauner | vrijdag 25 december 2009 @ 22:59 |
Ross Brawn? | |
ColtZ40 | vrijdag 25 december 2009 @ 23:00 |
quote:Ross Brawn. | |
bodylotion | vrijdag 25 december 2009 @ 23:25 |
quote:Hij racete voor Mercedes in de sportscars. Zij hebben zijn F1-debuut gefinancierd. Nu is Ross Brawn teambaas van Mercedes GP De cirkel is rond. Mercedes is niet hetzelfde als McLaren trouwens ![]() | |
wimderon | zaterdag 26 december 2009 @ 00:08 |
quote:Hét verschil tussen een grote kampioen en de rest. Hill is gewoon zelf dom geweest door niet even te wachten om in te halen, maar hem meteen erlangs te willen drukken trouwens. | |
Weltschmerz | zaterdag 26 december 2009 @ 11:41 |
quote:Mij niet en niemand niet. Feitelijk onjuist. quote:Tegen Villeneuve vond ik een foute actie, maar in een fractie van een seconde weet hij dat hij de titel verliest als hij de deur niet dichtgooit, dan is het moment om de deur dicht te gooien al voorbij, en dan doet hij het toch. Dat is net zoiets als een voetballer die een tackle doorzet terwijl hij weet dat hij de bal niet meer zal raken, terwijl het anders een goal wordt die hem de wereldtitel kost. Hij is daar ook terecht voor gestraft en heeft ook gewoon toegegeven dat het fout was. quote:Het is een harde sportman, hard voor zichzelf en hard voor anderen. En toen was het ook een jonge hond, die de risico's nam zoals jonge honden risico's nemen. En Hill zat gewoon verkeerd, die maakt de fout, dat Schumacher een technisch probleem had en Hill er toch wel langs was gekomen is een huilexcuus, dat gaat uit van de misvatting dat je maar je positie op moet geven als je concurrent veel betere kansen heeft. quote:Nee hoor, Senna reed Prost er met voorbedachte rade af bijvoorbeeld. Schumacher had zijn fractie van een seconde met Villeneuve. Dat is allemaal vies gekleurde perceptie van jou. Vroeger was het harder, na de incidenten met Senna zijn de regels jaar op jaar strenger geworden, terecht ook, maar zelfs naar de normen van nu was alleen de actie met Villeneuve fout. Als je dan ziet wat bijvoorbeeld Hamilton in 3 jaar al aan stoute en foute manoeuvres heeft uitgehaald, of Montoya, of Alonso, of wat er allemaal in het achterveld gebeurt... Die zijn ook allemaal hard in de duels, en als je hard speelt kan het een keer gebeuren dat je over de schreef gaat. Net als voetballers maken ook coureurs wel eens overtredingen, Schumacher is ook geen lieverdje maar dat hoeft ook niet. quote:Dat beeldt jij je maar in. Bovendien had Schumacher gewoon de nase vorn, en de regels waren toen ook al duidelijk. Als je met de voorwiel ter hoogte van de sidepod zit dan moet je weer achteraan sluiten. Dom van Hill. Dat je auto in betere condititie is betekent niet dat je doorgelaten moet worden. | |
Klopkoek | zaterdag 26 december 2009 @ 12:19 |
Wat voor 'stoute manouvres' heeft Hamilton dan gedaan? En zijn na die acties van Senna de regels echt aangescherpt? In wat voor opzicht dan? | |
bodylotion | zaterdag 26 december 2009 @ 12:22 |
quote:Spa 2008 Fuji 2008 Melbourne 2009 o.a. ![]() | |
Sinister-D- | zaterdag 26 december 2009 @ 12:39 |
quote:Sterker nog, Senna had dat al een jaar van te voren aangekondigt dat als ie de kans kreeg om Prost er af te rammen voor de titel hij het ook zou doen, en zo geschiedde ![]() Senna was niet Roomser dan de Paus, vraag dat ook maar aan Irvine ![]() quote:Fris m'n geheugen eens op ![]() | |
Weltschmerz | zaterdag 26 december 2009 @ 12:47 |
quote:Hij heeft een hele reeks momentjes gehad. Er was niet zo lang geleden ook tamelijk brede discussie over 'bullying' door Hamilton. Alleen is het niet één actie in de directe strijd om de wereldtitel, omdat hij in de directe strijd om de wereldtitel chokete en zijn rondjes reed in de hoop het in de schoot geworpen te krijgen. Ik doe daar niet moeilijk over, ze moeten tot het randje gaan en gecorrigeerd worden als ze er overheen gaan. quote:Er is toen wel discussie ontstaan en duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is om je concurrent van de baan af te rijden en zo de wereldtitel te winnen. Maar in het algemeen zijn alle regels met betrekking tot duels aangescherpt en meer uitgekristalliseerd. | |
bodylotion | zaterdag 26 december 2009 @ 13:11 |
quote:http://www.dumpert.nl/med(...)n_nader_bekeken.html eerste bocht. niks tegen Hamilton hoor, maar ik word zo moe van dat gezeik op Schumacher. In '94 won hij er een titel mee, in '97 verloor hij er een titel mee. ![]() | |
Klopkoek | zaterdag 26 december 2009 @ 13:21 |
quote:Was een topactie. Niets mis mee. FIArarri moest zo nodig Hamilton straffen. quote:Massa kreeg de straf. quote:Niet hamiltons schuld maar die van de teamleiding. quote:Ben benieuwd naar de rest. | |
bodylotion | zaterdag 26 december 2009 @ 13:54 |
quote: ![]() bedoel toch een andere, waar Hamilton iemand het gras op drukt met 300+ [ Bericht 5% gewijzigd door bodylotion op 26-12-2009 14:00:20 ] | |
Weltschmerz | zaterdag 26 december 2009 @ 14:04 |
quote:Sowieso belachelijke regel natuurlijk, dat je op het uitgezette parcours moet blijven. | |
Colplay | zaterdag 26 december 2009 @ 14:06 |
De verdediging ten opzichte van Schumacher heeft wel goede argumenten: ja maar Senna en Hamilton deden het ook. Schumacher is met afstand de beste autocoureur ooit en ging over lijken om te winnen. Ik vind dat prima, dat is de mentaliteit die bij een topsporter hoort. De raceleiding bepaalt wel hoe ver je kunt gaan. Ik kan daar goed mee leven, maar durf dat dan ook zo uit te spreken. Winnen gaat voor sportiviteit en als ik iemand van de baan moet tikken om te winnen en ik kom er mee weg, dan is dat toch niet mijn probleem? Waarom moet Schumi zo nodig heel goed en sportief te zijn? De een houdt van hem vanwege zijn topsportmentaliteit en de ander vindt dat hij te ver gaat in zijn wil om te winnen. Dat is denk ik het verschil in opvatting over sport. Ik ben geen Ferrari-fan, dus vond het jammer dat hij het zo goed deed en al die titels pakte, maar zijn aanwezigheid is natuurlijk wel goed voor de sport. Een jaar als nu waar Button ineens vanuit het niets de titel pakt is niet goed voor het imago van de F1, want Button was natuurlijk niet de beste coureur en staat misschien niet eens in de top drie. Hopelijk dat we met Schumi en Alonso volgend jaar weer een echt rijdersduel krijgen, zoals begin deze eeuw met Hakkinen en Schumi. Dat waren mooie jaren, met natuurlijk de inhaalactie van Hakkinen op Spa als absolute hoogtepunt. ![]() | |
bodylotion | zaterdag 26 december 2009 @ 14:08 |
maar goed dit is het Schumacher topic. | |
vosss | zaterdag 26 december 2009 @ 14:09 |
quote:Dat was een Toyota die hij met 280 het gras op drukte door Curva Grande ![]() | |
Weltschmerz | zaterdag 26 december 2009 @ 14:16 |
quote:Het is het argument van selectiviteit, selectiviteit omdat hij de beste is en omdat het een Duitser is. Het is ook het argument dat het een harde sport waar coureurs op het randje zitten van wat nog mag en wat niet mag of hoort. Hij is een keer heel duidelijk over het randje gegaan, maar met iets van 250 races zijn een aantal voorbeelden van dat ook hij op het randje zet geen argument voor onsportiviteit. quote:Het is niet omdat de een sneller, slimmer, mentaal sterker en een betere ontwikkelaar is dat hij te ver gaat in zijn wil om te winnen. Die wil om te winnen en bijbehorend gedrag is er ook altijd bij diegenen geweest die graag een echte concurrent hadden willen zijn. Alleen zijn die er gewoon veel miner goed in. Het is geen verschil in opvatting over sport, het is het hanteren van verschillende maatstaven van sportiviteit omdat je niet tegen je verlies kunt, het verlies van je favoriete coureur dan. Ik ben geen Ferrari-fan, dus vond het jammer dat hij het zo goed deed en al die titels pakte, maar zijn aanwezigheid is natuurlijk wel goed voor de sport. Een jaar als nu waar Button ineens vanuit het niets de titel pakt is niet goed voor het imago van de F1, want Button was natuurlijk niet de beste coureur en staat misschien niet eens in de top drie. @Klopkoek quote: | |
Sally | zaterdag 26 december 2009 @ 14:19 |
quote:Ik wilde het net zeggen ![]() De discussie over wie er de smerigste spelletjes kon spelen is misschien wel leuk, maar wellicht niet in dit topic. Het F1-nieuwtjestopic zou ik persoonlijk veel toepasselijker vinden. Dat wordt wel meer gebruikt voor discussies over van alles en nog wat. | |
Klopkoek | zaterdag 26 december 2009 @ 14:27 |
quote:Dat vind ik geen vergelijking dus. In mijn optiek deden die het minder opzichtig en is JUIST het feit dat het om wereldtitels gaat extra zwaarwegend. Als je echt zo'n grote sportman bent ga je niet van die rare capriolen uithalen. Ik noemde al zijn acties bij Frentzen, Villeneuve en Hill. Maar ook kan ik nog noemen: actie tegen Coulthard in Argentinië, momenten waar hij zijn auto midden op de baan parkeerde om een rode vlag uit te lokken, momenten waarbij hij met zijn kapotte auto expres een crash veroorzaakte om ook een rode vlag uit te lokken... Dat kan gewoon niet. quote:Het klopt dat als je mensen de ruimte geeft je niet raar moet op kijken dat er dan een paar de randen op zoeken. Maar dan nog kun je zulk gedrag heel laakbaar vinden. Ik ben niet zo van de legalistische kijk: het is binnen de regels dus mag het. En hebben juist niet grote mannen wat extra's? Kunnen juist niet grote voetballers eerder hun zelfbeheersing houden en nemen die juist niet het voortouw? quote:Hier ben ik het wel mee eens. Sinds pak em beet 2002 is de Formule 1 retesaai geworden. Hopelijk brengt dit weer wat fris bloed. Zeker een aanwinst. | |
vosss | zaterdag 26 december 2009 @ 14:34 |
Watnou retesaai? Het afgelopen seizoen is in de voorlaatste race beslist en de 3 seizoenen daarvoor in de allerlaatste race. Dat is toch niet saai? En zeggen dat door de winst van Button de sport ongeloofwaardig overkomt is ook bullshit. Hij had de beste auto en wist de meeste punten te pakken. En ja dan ben je kampioen ja. En dat was niet vanuit het niets, het laatste jaar Honda hebben ze vanaf de tweede race al laten schieten om zich volledig op 2009 te richten en ja dan heb je een voorsprong op de concurrentie ja. | |
Colplay | zaterdag 26 december 2009 @ 14:37 |
quote:Hier kan ik mij redelijk in vinden, al is er ook bij de Schumacherfans natuurlijk sprake van selectiviteit, want Schumi mag natuurlijk meer dan bv. Hamilton. Schumi heeft in zijn lange carriere natuurlijk een paar keer een crash gehad die hij in mijn ogen had kunnen voorkomen, maar hem niet slecht uit kwamen. De kwestie met Hill is hier een voorbeeld van. Maar ben het ook met je eens dat dit een beetje bij de sport hoort. quote:Hier ben ik het niet mee eens. Er zit wel degelijk een verschil in hoe ver teams en rijders gaan om te winnen. Coureurs spreken al over Hamilton, de crash van Renault voor de zege van Alonso zijn hier bijvoorbeeld twee voorbeelden van. Wat Renault deed was enorm onsportief, maar stikt genomen niet tegen de regels. Zo is het in het verleden ook altijd gegaan. Senna en Schumachter zochten altijd de grens op van wat mocht en wat niet mocht. Concurrenten als Prost en Hakkinen hadden in ieder geval die naam al veel minder. Dus dan zit er wel degelijk een verschil in sportiviteit. En daarnaast is het natuurlijk wel zo dat als je de beste bent je al snel de meeste supporters en de felste tegenstanders hebt. Kijk maar naar Ajax, Real Madrid en de New York Yankees. Meest geliefd en tegelijk meest gehaat. Geldt ook voor Schumacher en dan weet je dat alles wat je doet onder een vergrootglas komt te liggen. Tiger Woods is nu natuurlijk ook een voorbeeld van een iemand die met afstand de beste is en dat dus alles wat hij doet breed uitgemeten wordt in de pers. Als de nummer 25 van de wereld hetzelfde doet dan schrijft niemand er over. En zo ook de acties van Schumi. Doet hij iets wat op het randje is dan heeft iedereen het er over en als het de nummer laatst in een trage Simtek is dan valt het niet eens op of heeft niemand het er over omdat het nobody is. Dat is nu eenmaal het nadeel van being the best. | |
Colplay | zaterdag 26 december 2009 @ 14:45 |
quote:Ik zeg niet dat het saai is, maar ik vind Button niet de beste coureur van het afgelopen seizoen. Dan vind ik het jammer dat hij toch kampioen wordt. Het moet een combinatie van zijn en afgelopen jaar heeft voor mij de auto te veel de doorslag gegeven in de strijd om de titel. Een coureur wordt het ene jaar achttiende en een jaar later met hetzelfde team (wel andere naam) wereldkampioen. Dan weet je dat de menselijke factor een beperkte rol gespeeld heeft en dat de auto de doorslag gegeven heeft. Voor de sport vind ik het jammer, want je wil toch rijders met elkaar vergelijken. Mensen hebben het niet over het verschil in kwaliteit van de auto's van Fangio en Schumacher, maar over het verschil als rijder. Dat zijn de beste coureurs ooit. Of hebben ze allebei toevallig in de beste auto's van hun tijd gereden en werden ze daarom zo vaak kampioen? | |
vosss | zaterdag 26 december 2009 @ 14:46 |
Ik denk wel dat de Ferrari destijds de beste auto van het veld was. Zeker als je zag hoeveel dubbels te ermee pakte destijds ![]() | |
Sinister-D- | zaterdag 26 december 2009 @ 15:00 |
quote:Vergeet niet dat Formule1 een teamsport is, al komt dat niet zo heel goed over bij de leek. De prestatie van een coureur hangt van het team af. En andersom, een coureur kan een team ook van subtop naar top tillen. Als Brawn begin afgelopen seizoen er toch voor had gekozen om Bruno Senna in die wagen te plempen, dan durf ik je zwart op wit te zetten dat die eerste 6 zeges in 7 races nooit behaalt waren. Plus: als Button toch zo slecht was, hoe kan het dan dat hij op 1 race na altijd in de punten reed. En die ene race heeft ie niet gescoord omdat Jaime Alguerdinges hem eraf getetst had in Spa. | |
Colplay | zaterdag 26 december 2009 @ 15:13 |
quote:Omdat Button de beste auto had. Want hoe kan het dat als jij de beste coureur van het veld bent dat je dan de voorgaande twee jaar 15e en 18e in het WK wordt? Dan moet je toch meer uit je auto kunnen halen dan ergens achteraan rond te rijden. | |
Weltschmerz | zaterdag 26 december 2009 @ 15:16 |
quote:Natuurlijk is je persoonlijke voorkeur altijd iets wat je objectiviteit bedreigt. Toen Schumacher Villeneuve aanreed zat ik ook 3 minuten in de ontkenningsfase. Ik wilde gewoon dat het niet waar was, maar als de rust is wedergekeerd kun je best afstand nemen en het redelijk bekijken en tot de juiste conclusies komen wat betreft sportiviteit. Of qua klasse, daar speelt hetzelfde. Maar je moet het wel willen, terwijl bij velen de klasse zo moeilijk te accepteren is dat ze een verhaal gaan maken van de sportiviteit dat er gewoon niet is. quote:Dat lijkt me wel hoor. quote:Het punt is dus het 'de naam hebben', van wie krijgen ze die naam en met welk motief? Prost was ook niet zo'n lieverdje, en Hakkinen was wel een erg schone coureur voor een kampioen, maar laten we niet vergeten dat de duels tussen Schumacher en Hakkinen heel sportief waren, ook omdat die twee gewoon wisten wat ze aan elkaar hadden. Maar dat straalt dan wel af Hakkinen en niet op Schumacher, want velen willen niks positiefs op Schumacher hebben afstralen. DC was dan weer bijzonder onsportief of extreem klungelig, terwijl McLaren in die aanrijding bijzonder onsportief was door te liegen over de data. Feitelijk is Schumacher beroofd van een wereldtitel door een Mclarencoureur ten bate van een McLarencoureur. quote:Dat klopt, maar bij Schumacher speelt nog wel wat meer, omdat het een Duitser is, die in de slag was met Britse teams en Britse coureurs terwijl de hele F1-wereld wordt gedomineerd door Britten, en Britten zijn natuurlijk hysterisch chauvinistisch en dramatisch onsportief. Leuk hoor, dat Britse sportsmanship, maar dat komt niet over het kanaal heen en beperkt zich tot interne eilandaangelegenheden. En dan heb je figuren als Mol, die er verdomd weinig kijk op heeft voor iemand die zo enthousiast is en die zijn persoonlijke voorkeuren nogal eens verwart met sportief presteren van de een of ander en met name Schumacher. Bijna zijn gehele carriere is via Mol de huiskamers binnengekomen. Zo krijg je dan ook een naam, en als je de naam hebt dan worden dingen snel anders geinterpreteerd. Als je bijvoorbeeld het rode vlag-incident in Monaco neemt, tijdens de kwalificatie, daar had de wedstrijdleiding een heel zwakke zaak die tot een heel dubieuze uitspraak leidde. Ik hou ook serieus rekening met de mogelijkheid dat hij het met opzet deed, maar het was niet bewezen. Dat hij dan schuldig wordt verklaard heeft dan weer te maken met de naam die hij heeft gekregen, of beter gezegd, de naam die hem wordt gegeven. | |
ColtZ40 | zaterdag 26 december 2009 @ 21:41 |
ongelooflijk hoe jullie weer na drie jaar de zelfde huilie discussie kunnen voeren..... | |
vosss | zaterdag 26 december 2009 @ 22:03 |
Nouja, dan is zijn comeback in ieder geval NU al ergens goed voor toch? ![]() | |
Dos37 | zaterdag 26 december 2009 @ 22:35 |
Nu Häkkinen nog ![]() | |
Klopkoek | zaterdag 26 december 2009 @ 22:49 |
Villeneuve zei het ooit goed over Senna vs. Schumacher:quote: | |
Klopkoek | zaterdag 26 december 2009 @ 23:02 |
quote:Waarvoor kijk je F1? Voor de duels toch? Voor de spanning? De crashes? Dat is nu net wat er ontbreekt tegenwoordig aan de F1. Ze racen in nietszeggende zandbakken, inhalen is zowat onmogelijk, de gemiddelde straatauto gaat tegenwoordig nog harder, er zijn geen vette crashes meer, de duels ontbreken... Ook het afgelopen seizoen was saai. De eerste zes races maakte Button en zijn club de dienst uit en daarna was het schade beperken voor hen. De laatste keer dat ik echt op het puntje van mijn stoel zat was Spa 2008 (wat op de laatste 3 ronden na ook een vrij saaie race was). | |
bodylotion | zaterdag 26 december 2009 @ 23:34 |
quote:ga eens bij Pouhon staan zou ik zeggen ![]() | |
Weltschmerz | zondag 27 december 2009 @ 10:46 |
quote:Villeneuve? Wat doet die eigenlijk tegenwoordig, zit hij ook met een dikke pens in Nascar de zwaarste inteeltgevallen onder de rednecks te vermaken, of is het de Toyota Yariscup geworden? Ik vind het een gefrustreerd figuur die een ontzettend grote bek op moet zetten om nog enige aandacht te krijgen, want onder de wereldkampioenen is hij de meest onaanzienlijke. Zonder een fantastisch chassis van Newey was hij hulpeloos in de middelmaat. Hij heeft zelf veel en veel meer foute dingen gedaan, alleen dat zielige gespartel van hem in het achterveld en in de schaduw van zijn teamgenoot viel nauwelijks op. Natuurlijk, sporters op dat niveau kunnen slecht tegen hun verlies, ook een niveautje lager, maar als je na 10 jaar nog loopt te zeuren dan is dat vrij sneu. Hij heeft twee jaar voorin meegedaan omdat zijn auto briljant was, en sinds het duidelijk is dat het de auto was en niks anders loopt hij op alles en iedereen af te geven die beter is gebleken dan hij, en het meest op degene die het meest beter is gebleken. Laat hem een voorbeeld nemen aan Hill, die dacht ook dat zich met Schumacher kon meten, die heeft ook zijn momentjes waar hij zijn bedenking bij had, maar die heeft zich er wel bij neergelegd dat zijn tegenstander de grootste was. quote:Dan kijk je toch lekker de samenvatting? Het gaat erom wie het snelst de raceafstand aflegt, dat is deels een technisch spel, deels een tactisch spel en deels een kwestie van duelleren in de chaos. Dat laatste is het leukst maar als het je alleen om de inhaalacties en crashes te doen is moet je naar Nascar gaan kijken of de Toyota Yariscup. quote:Er wordt meer ingehaald in één race dan in de hele jaren 80 bij mekaar. Inhalen is moeilijk, daarom is het ook zo' n spektakel als het wel of net niet lukt. Je moet er niet iets van proberen te maken wat het niet is en wat het nooit geweest is. Elk seizoen moet je een flink aantal races uitzitten voor die paar waarbij je op het puntje van je stoel zit, is het je dat niet waard dan hou je niet van de sport. En vette crashes, tja... daar heb je op het platteland spektakels voor met monstertrucks of stock cars, met een bijbel en een klu klux clanpamflet gratis bij elke 5000 caloriën. quote:De klasse van Schumacher was dat het met een heel dominante auto vaak niet saai was, omdat Schumacher in een andere auto zat, en hij er toch een strijd van wist te maken. Zonder Schumacher waren de hele jaren 90 en hele stukken van de 2000's doodsaai geweest vanwege de dominantie van Williams en McLaren. | |
Leatherface | zondag 27 december 2009 @ 11:00 |
Waarom was eigenlijk McLaren zo omstreeks 1995, 1996 en het grootste deel van 1997 minder dominant? | |
Klopkoek | zondag 27 december 2009 @ 11:00 |
quote:Ja, Schumi is god en de rest zijn gewone stervelingen... we weten het nu wel. Schumi zou zelfs in een Minardi kunnen winnen, zeiden de fans... niemand die dat nu geloofd... Coureurs zijn nu eenmaal heel erg afhankelijk van hun auto. Prost en Senna zonder MP 4/4 zouden ook nooit zover zijn gekomen. Het is niet anders. quote:Pitstops zijn nu wel heel dominant geworden... quote:Plaatje zegt meer dan 1000 woorden: ![]() En waar zie jij mij voor aan? Voor een redneck ![]() quote:Hakinnen gaf ook een hoop sjeu. Bijvoorbeeld door op de meest onvoorspelbare momenten grote fouten maken. | |
Klopkoek | zondag 27 december 2009 @ 11:02 |
quote:Volgens mij omdat de mensen van de jaren 80 weg gingen en men even moest aanpassen. | |
Weltschmerz | zondag 27 december 2009 @ 11:15 |
quote:Hij kon wel in een Benetton winnen en in een Ferrari winnen. Hij brengt auto's naar een stapje hoger. De auto bepaalt wel je uitgangspositie, maar hij kon een stap extra zetten. quote:De meesten wel ja. Villeneuve, Montoya, Hill, DC volledig, Prost en Senna al een stuk minder. Schumacher nog een heel stuk minder. quote:Dat wisselt ja, deels door de regels, deels door de wijze waarop banden en gewicht werken. quote:Eén chaotische start, en je hebt je pieken in de grafiek. Het zegt heel weinig. Ik kan me nog wel een race uit eind jaren 80 herinneren in Japan die als sensationeel te boek stond omdat er strijd was om plek 2, en die strijd bestond dan uit 4 auto's aan een touwtje, die niet aan inhalen toekwamen. En rond die tijd had je ook een brandstofmaximum, waardoor er in de laatste ronde enthousiast bijna stilgevallen auto's werden ingehaald. Begin jaren 90 werd het ineens weer een dolle boel met Newey bij zo'n klein teampje, Schumacher die zich aandiende, Alesi, er spelen zoveel factoren mee. quote:Qua autosportliefhebberij onderscheidt je je daar niet in positieve zin van. quote:Dat was ook één keer. Denk Schumacher even weg in die jaren, en Hakkinen won op zijn gemak met die briljante Mclaren. | |
Klopkoek | zondag 27 december 2009 @ 11:23 |
quote:Hoe bedoel je dat? Ik weet wel dat je op een gegeven moment van die hele zachte banden kreeg die je daarvoor niet had maar verder rijkt mijn kennis niet. quote:Uit die grafiek is de eerste ronde weggelaten. quote:Irvine was natuurlijk ook een prutser... die de strijd met puur geluk naar de laatste race bracht in 1999. En Coulthard kon er ook geen reet van he? | |
Weltschmerz | zondag 27 december 2009 @ 13:21 |
quote:Het is een spelletje om de afstand in de kortstmogelijke tijd af te leggen. Dat spel begint al bij de techniek en daarin heb je een aantal variabelen. Zoals daar zijn het gewicht, wat sterk varieert met het aantal kilo's benzine, en de optimale werking van de banden. Dat optimum ligt bij deze configuratie dan bij meerdere pitstops, door hoe snel de banden slijten en de kleinste gewichtswisselingen, en de auto's lijken relatief veel op elkaar waardoor het optimum bij de meeste auto's op dezelfde baan hetzelfde is. Daardoor krijg je dat de snelheidsverschillenden heel klein zijn op elk moment in de race, waardoor inhalen heel lastig wordt en eigelijk ook niet loont, terwijl het verschil wel gemaakt kan worden in de rondjes met weinig kilo's benzine, als je je banden gespaard hebt. Dat zijn dus gewoon de karakteristieken van het rubber en de chassis' in relatie tot gewicht die maken dat je het spel zo speelt omdat je het zo kunt winnen. Als de bandenfabrikant(en) het rubber duurzamer en stabieler maken qua grip, krijg je andere variabelen die dominanter worden. quote:Dan zegt het nog steeds niks. Als de ene kampioenskandidaat naar de andere kampioenskandidaat toekruipt en er in een rondenlang gevecht niet voorbij komt heb je weinig inhaalacties voor de statistiek, maar wel een leuke race. Andersom heb je wel eens een topper die door het achterveld heen gaat, minder boeiend, wel veel inhaalacties. Maar je hebt bijvoorbeeld ook jaren dat remmen het zwakke punt zijn, zeker bij de mindere teams, en ze dan in de slotronden gepasseerd worden. Hoe vaak regent het in een seizoen, telt ook mee. Hoeveel auto's doen er mee, telt ook. En niet te vergeten de puntentelling, die is nogal stompzinnig gewijzigd om de dominantie van Schumacher in het voorgaande jaar te verhullen in de punten. Nu hebben we een puntentelling die het nemen van risico's ontmoedigt. quote:Irvine gold als groot talent, tot hij in het niet viel bij Schumacher in dezelfde auto. Het was Schumacher die zelfs bijna een ander kampioen kon maken. Coulthard is vernietigd door Raikkonen, genante snelheidsverschillen, Raikkonen op zijn beurt kon Massa weer niet verslaan, Massa die op zijn beurt weer 3 tienden langer over een rondje deed dan Schumacher. Daar heb je je krachtsverhoudingen. | |
Colplay | zondag 27 december 2009 @ 16:13 |
Schumacher is natuurlijk de beste coureur ooit, maar het is nooit echt mijn favoriete coureur geweest, vooral omdat ik niets met Ferrari heb. Het constant Schumi voor laten gaan als hij achter Barrichello lag, de kwalificatie in Monaco. Mijn sympathie heeft meer bij rijders als Hakkinen of Montoya gelegen. Niet de kwaliteiten van Schumacher, maar ze zorgen vaak wel voor meer spektakel. | |
Burnie88 | zondag 27 december 2009 @ 16:23 |
quote:Maar ligt dat aan Schumi of aan Ferrari? Natuurlijk was dat niet goed, maar F1 is ook een teamsport, dus ik vond het op zich een logische move. | |
Arcee | zondag 27 december 2009 @ 18:24 |
Ben benieuwd. ![]() | |
Columbiafan | zondag 27 december 2009 @ 21:25 |
Olav: 'Het is en blijft een Duitser' ![]() | |
Walter_Sobchak | maandag 28 december 2009 @ 12:22 |
quote:Als ik jou was, zou ik even opzoeken hoe Hakkinen aan zijn overwinning in Australie 1998 kwam. | |
Klopkoek | maandag 28 december 2009 @ 12:46 |
Olav Mol was toen al bedroevend. | |
Weltschmerz | maandag 28 december 2009 @ 13:02 |
quote:Hoe vaak is constant? Volgens mij was het één keer die beroemd is geworden. Het is een teamsport, en dan heb je een kopman en een knecht wanneer de een een stuk beter is dan de ander. Andersom heeft Schumacher ook geknecht voor Irvine. Als twee teamgenoten elkaar punten afsnoepen gaat de derde ermee heen. Daar moet je niet hypocriet over doen, zo werkt het niet want ze willen immers wereldkampioen worden. McLaren deed het dan niet openlijk, maar contracteerde DC elk jaar weer zodat ze ook een natuurlijke eerste rijder hadden. Het heeft juist mooi spektakel opgeleverd, zoals met Irvine in Suzuka. quote:Uiteindelijk niet natuurlijk. Montoya had wel leuke acties, maar hij heeft natuurlijk een jaar of 3 een auto gehad waarmee hij de wereldtitelstrijd spannend had kunnen maken als hij een wat bekwamere coureur was geweest. | |
Klopkoek | maandag 28 december 2009 @ 13:47 |
Schumacher eiste zelfs de overwinning op tijdens die beroemde race in 2005 op Indianapolis... Barrichello moest gewoon constant genoegen nemen met de tweede plaats. Ik gok dat een kwart van de 91 overwinningen gestolen zijn. Kun je van Prost en Senna niet zeggen want die maakten elkaar het leven zuur. | |
Weltschmerz | maandag 28 december 2009 @ 14:17 |
quote:Dat was toch de race waarin een groot deel van de concurrentie niet eens hard genoeg kon om de Jordans te verslaan? quote:Ja, dat krijg je als je 3 tienden per rondje langzamer bent. quote:Ja, dat krijg je als je niet op eenzame hoogte staat. | |
Klopkoek | maandag 28 december 2009 @ 14:18 |
Over Montoya: Ik mocht hem wel. Hij durfde tenminste Schumacher aan te vallen maar Montoya had vaak erg veel pech. | |
bodylotion | maandag 28 december 2009 @ 14:20 |
ik verafschuw teamorders ook, maar het is gewoon efficiënter om ze te geven en je te concentreren op één rijder. En neem dan de snelste als die ene rijder. Zo werkt dat nu eenmaal. | |
Weltschmerz | maandag 28 december 2009 @ 14:22 |
quote:Pech dat het wel eens regende, pech Ralf sneller was, pech dat Raikkonen sneller was en pech dat Schumacher veel sneller was. Hij had de auto's, maar niet de snelheid, niet de constantheid en niet de zenuwen. | |
Klopkoek | maandag 28 december 2009 @ 14:26 |
Ferrari had in de tijd met Massa en Raikkonen ook geen absolute nummer één. En daarnaast kun je het ook te extreem doorvoeren. Schumacher was in 2002 al bijna zeker van de titel. Wat zeg ik, op twee races na won ferrari ze allemaal. In 2005 was Ferrari kansloos. Op een moment dat slechts 6 rijders mee doen kun je net zo goed ook de wedstrijd geven aan barrichello. Ennuh... had barrichello wel een gelijkwaardige auto toentertijd? | |
Klopkoek | maandag 28 december 2009 @ 14:29 |
quote:Montoya behaalde geregeld pole positions... de snelheid had hij wel. Zijn auto was niet betrouwbaar. | |
bodylotion | maandag 28 december 2009 @ 14:31 |
quote:Met het budget van Ferrari toentertijd zou ik niet weten waarom niet ![]() | |
Weltschmerz | maandag 28 december 2009 @ 14:51 |
quote:Dat klopt, maar dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ferrari had natuurlijk niet ernstig de knip getrokken voor Raikkonen omdat hij even snel als Massa zou zijn. Om onduidelijke redenen is van Raikkonen altijd gedacht dat hij heel snel zou zijn, terwijl Coulthard en Montoya gewoon vrij traag waren. Raikkonen is een teleurstelling, en is met een gouden voetafdruk vertrokken. quote:Dat vond ik ook ja, bij die verhoudingen moet je coureurs tegen elkaar laten racen, als teken van macht. Noblesse oblige. Dat verwijt ik Ferrari, Schumachers pogingen Barrichello de eer te geven die hem toekwam maakten het er niet veel beter op. Maar het eigenlijke probleem was natuurlijk het feit dat de concurrentie er niet aan te pas kwam, alsof het een spannende race was geweest als Barrichello had gewonnen, of een spannend seizoen zelfs. quote:Kwam die hem toe dan? Volgens mij was Schumacher daar gewoon de betere. Het was Michelin die er een beschamende vertoning van had gemaakt. quote:Hoe kom je erbij dat Ferrari opzettelijk een minderwaardige auto zou bouwen? Omdat alle coureurs even snel zijn? Omdat de grootste aller tijden niet sneller kan zijn dan Barrichello? Omdat je graag wil dat het zo is? Had Schumacher een gelijkwaardige auto toen hij drievoudig wk Nelson Piquet sr. te snel af was? quote:Hij was zelf ook niet betrouwbaar. Hij had toen een razendsnelle auto, om pole te rijden moest hij alleen maar erkend B-coureur Ralf te snel af zijn. Dat lukt wel eens, over het algemeen was hij langzamer. Tegen Raikkonen in dezelfde auto kreeg hij minder materiaal? Of heeft die hem gewoon vernietigd waarna hij teleurgesteld zijn biezen pakte met de smoes dat hij het toch geen leuk spelletje vond? Raikkonen was een stuk sneller dan Montoya, Massa was even snel als Raikkonen, Massa was een stuk minder snel dan Schumacher, dan weet je waar Montoya staat qua snelheid. Je kunt jezelf van alles wijs maken wat je de meest prettige gedachte vindt, maar het klopt gewoon niet met de feiten. | |
Colplay | maandag 28 december 2009 @ 14:52 |
quote:Geef toch ook aan dat ik niets met Ferrari heb. Op zich snap ik het ook wel, maar voor de race is het zo jammer. Dan zie je een Barrichello enorm goed rijden en de beste zijn, en dan in de laatste rondes ineens langzamer gaan en Schumacher er langs laten gaan. Kan me minimaal twee gevallen herinneren. Kan zijn dat het de enige keren zijn geweest, maar dat zijn wel dingen die bijblijven. Zeker bij die maffiosi. Toch hoop ik dat Schumi het goed gaat doen komend jaar in zijn Mercedes. Gun het Alonso wel, maar die auto's niet, dus dat schiet allemaal niet echt op ![]() | |
Colplay | maandag 28 december 2009 @ 14:57 |
quote: Maar voor de acties van Montoya kijk ik naar de Formule 1. Dat het dan af en toe niet lukt is jammer en dat hij geen titel pakt is zonde, maar niet waar het voor mij om draait. De inhaalactie van Hakkinen op Spa dat is iets wat me altijd bij zal blijven. Dat is echt geniaal racen waar je de tv voor aan zet. Nu zijn de races veel te saai, en gebeurt er voor mij te weinig. Zie je twee gelijkwaardige auto's maar weet je dat er op het hele circuit maar een of twee plaatsen zijn waar ze er echt langs kunnen en dan is het voor de voorste te gemakkelijk verdedigen naar mijn mening. Maar iets heel anders. Ben wel heel erg benieuwd hoe de media met Schumacher om zullen gaan als deze rentree mislukt. Ik ga er niet van uit, maar wat als Schumacher net als Michael Jordan terug komt bij een middelmatig team. Af en toe een leuke klassering, maar ook vaak niet. Wordt hij dan tot het bot afgemaakt of kijkt men nog steeds naar hem als de wereldtopper uit het verleden? | |
Klopkoek | maandag 28 december 2009 @ 15:05 |
quote:Sorry, maar ik heb helemaal niets tegen Ferrari of niks voor Ferrari. Meestal wisselt de bezetting bij die team heel erg en zijn de mensen in dat wereldje voortdurend aan het jobhoppen. Daar is ook niks mis mee. Maar om Ferrari te blijven veroordelen om het Todt-Brawn verleden is te goedkoop. Daar komt nog eens bij dat ik sowieso geen supporter kan zijn van bedrijven. Het is hetzelfde als bij het wielrennen met de merkenteams. Het zijn geen voetbalverenigingen. Voetbalverenigingen hebben bij mij trouwens ook hun charme verloren door de steeds sneller wisselende bezetting en het vervagen van typische clubculturen (al dan niet dankzij een commercialisering). Waar ik uiteindelijk supporter van ben is van de mensen ![]() | |
vosss | maandag 28 december 2009 @ 18:00 |
quote:Ik ook niet. Ik ga komend jaar alleen nog maar naar het juniorteam van Citroen kijken ![]() | |
TargaFlorio | maandag 28 december 2009 @ 18:30 |
quote:Sebastien Ogier, de nieuwe Loeb ![]() ![]() | |
vosss | maandag 28 december 2009 @ 19:21 |
Nee Kimi, lamlul ![]() | |
Weltschmerz | maandag 28 december 2009 @ 21:23 |
quote:Voor de rest heeft hij ook niet zoveel mooie inhaalacties laten zien. Het blijft natuurlijk wel sport. De ene voetballer heeft ook mooiere trucjes dan de ander, maar je kunt niveau er niet zomaar buitenlaten, het gaat om winnen. Dan heb je dus dat die koekenbakkers als Montoya een paar jaar lang een stoeltje bezet houdt bij twee topteams met een uitstekende auto, en daar gaat dan je spannende seizoen of je spannende tweestrijd over meerdere jaren. Ik vond dat Montoya wel wat extra's bracht in termen van inhaalmanouevres, maar dat kan ook in het midden of achterveld. Voor mooie seizoenen kun je beter gewoon een goede coureur in de topauto's hebben. Hij werd gehyped en structureel overschat en als nieuwe ster gepresenteerd, terwijl we allemaal al wisten dat de grootste sterren uit de VS maar net mee kunnen komen in het achterveld van de F1. Zet een Barrichello, gewoon een hele goede en snelle coureur, of een Webber in zo'n topauto van Williams of McLaren, en ze zetten Schumacher in ieder geval heel hard aan het werk. Dat geeft je de mooie seizoenen, en dus de mooie races, dat is meer waard dan een fraaie inhaalmanoeuvre extra hier en daar. quote:Er is wel een probleem met het effect van de huidige aerodynamica op de achterblijver, de Brawn leek dat zelfs extremer te hebben dan de anderen, en de FIA heeft dat nog niet onder controle. Maar vergeet niet dat Hakkinen die briljante improvisatie alleen maar deed omdat inhalen zo moeilijk is. Winnen is het doel als je niet briljant hoeft te zijn om te winnen dan doe je ook niks briljants. Inhalen is zo mooi ómdat het zo moeilijk is. En dus is het ook zeldzaam. quote:Ze staan rijen dik om hem af te maken. Mol staat er klaar voor en Klopkoek ook. Ik schat ook nog een Brit of 60 miljoen, ene Jacques Villeneuve maar ook de Poolse pers zal best op een anti-Duits sentiment kunnen varen bijvoorbeeld, en die niet alleen. Maar dat staan ze al bijna 19 jaar, en het is ze nog niet gelukt. Ik schat dat hij al heel lang over zijn top heen is. Als jonge hond was hij op zijn best, met een Gilles-achtig fatalisme kon hij hele races vol risico gaan, op het absolute randje. Hij is ouder, rustiger en voorzichtiger geworden, na een paar jaar al, en de hele 21e eeuw. 5 Seconden per rondje sneller dan de rest in de regen, op Alesi na (met 3), dat heb ik deze eeuw nog niet gezien bijvoorbeeld. Reflexen zijn niet zo aan slijtage onderhevig, gevoel ook niet, en fysiek is veel trainbaar. Ik verwacht hem nog wel wat minder dan zoals hij vertrokken is, maar niet veel, hij gaat maar heel langzaam achteruit. | |
Colplay | maandag 28 december 2009 @ 23:41 |
quote:Vergelijking met voetbal is wel mooi. Sommige gaan voor de iets minder goede speler met mooiere acties en andere kiezen voor de voetballer die altijd wint. Kwestie van smaak. Ik hou van aanvallend voetbal en dus ook van aanvallend rijden ja. En dan maar een keer naast de baan. Bij de pers geef je vooral voorbeelden van landen met een gezonde hekel aan Duitsers ![]() | |
vosss | dinsdag 29 december 2009 @ 00:08 |
quote:Ik hou gewoon van dames van begin 20 ![]() ![]() | |
Weltschmerz | dinsdag 29 december 2009 @ 10:56 |
quote:Ik ook, maar het punt is juist dat je in de jupiler league ook publieksspelers hebt. Als je dan zo'n balgoochelaar hebt bij wie het er allemaal wel prachtig uitziet, maar die op het niveau waar het om gaat niet presteert, dan levert dat de wedstrijd noch de competitie wat op. Dan is de lol eraf, het kader blijft hoe dan ook presteren op het niveau waar je zit. In de F1 kun je dan een aantal feiten negeren en doen alsof hij wel het niveau heeft en zo de illusie van de sensationele rijder op topniveau hooghouden, want dat is uiteindelijk wat je wilt. De sensationele rijder op een lager niveau brengt niemand tot enthousiasme. Dus gaan velen het hoge niveau er maar bij verzinnen om dat te zien wat ze graag willen zien. quote:Hij is dus volgens mij al jaren niet meer zo goed als hij was, maar hij was nog steeds de beste. Als hij gewoon gelijkmatig verouderd, dan is hij nog steeds de beste. Ik verwacht dan ook niet dat Rosberg gelijkwaardig is. | |
voyeur | vrijdag 1 januari 2010 @ 16:20 |
quote:Uit die wiki In 1998 kreeg Schumacher in de Grand Prix van Engeland een stop-and-go-straf, waarbij men 10 seconden in de pits moet stoppen. Door deze straf aan het einde van de laatste ronde te volbrengen, had Schumacher hier echter geen last van, en kon hij de race winnen. De FIA moest toegeven dat deze manoeuvre legaal was, door een gat in het reglement. Dat vond ik juist een geniale actie. Weet nog steeds niet wie het bedacht heeft zo snel, maar mijn bek viel open tijdens die race. Weet iemand hoe dit gat in de regels eigenlijk gedicht is? | |
Sally | vrijdag 1 januari 2010 @ 16:31 |
quote:Volgens mij dat je die S&G-straf (en een drivethrough) nu binnen 5 ronden na melding moet maken. En als het tegen het eind van de race loopt, geeft men voor beide straffen een tijdstraf achteraf van 25 seconden. | |
voyeur | vrijdag 1 januari 2010 @ 17:30 |
quote:Ik heb het even nagekeken. Je mag maar twee keer de finish lijn passeren na het uitdelen van de sanctie. Als het echter vijf ronden of minder voor het einde van de race is, dan krijg je een tijdstraf van 20 sec. ipv een drivethrough en 30 sec ipv een stop and go. | |
the_legend_killer | vrijdag 1 januari 2010 @ 18:00 |
Ben geen Schumacher fan, maar dit is wel goed voor de sport | |
Weltschmerz | vrijdag 1 januari 2010 @ 18:17 |
quote:Het is wel typisch Schumacher, iedereens bek viel ook open toen hij in een SC-fase ineens heel erg van links naar rechts ging. Hij was gewoon zijn banden aan het warmen, maar de rest had kennelijk niet meegekregen dat er onvoldoende temperatuur in die banden van toen kwam als je gewoon wat heen en weer stuurde. Het is gewoon een kwestie van altijd kijken waar er voordeel te halen is, dat is echte topsportmentaliteit. Als je dan een team hebt wat helemaal zo in elkaar zit, dan ga je dus ook altijd naar de regels kijken op zoek naar gaten of mogelijkheden om je voordeel mee te doen. Als je een nieuw bordspel hebt ga je ook zo de regels doorlezen als je fanatiek bent, je kijkt niet zozeer naar de bedoeling maar naar de mogelijkheden. Daarbij worden ze wel geholpen door de FIA, want die is niet zo goed in regels maken. Die kijkt juist niet naar de mogelijkheden die ze bieden, maar gaat uit van de eigen bedoeling en schrijft de regels op reeds bestaande situaties, ipv te kijken welk gedrag die regels zullen uitlokken. | |
voyeur | vrijdag 1 januari 2010 @ 19:29 |
quote:Zeker, ik waardeer Schumacher ook omdat hij het spel in elke finesse beheerst. Hij kan heel hard rijden, communiceert goed met zijn crew, doet aan teambuilding, is technisch zeer goed onderlegd waardoor hij meer uit de auto weet te halen (moest je hem als eerste in de weer zien met remmen terwijl hij gas geeft etc om de balans van de auto te verbeteren) en kan razendsnel improviseren. Zie ook zijn poging om een herstart te forceren in Oostenrijk door zijn kapotte auto nog even midden op de baan te zetten. | |
BadderAapje | vrijdag 1 januari 2010 @ 20:51 |
Meteen kaarten besteld voor SPA ! Schummy! ![]() | |
Sally | vrijdag 1 januari 2010 @ 21:45 |
quote:Oh, dan is het binnen drie ronden de straf uitzitten ipv vijf. Maar die 20 en 30 seconden klinken me niet bekend in de oren, zijn dat de regels van 2010? | |
bodylotion | vrijdag 1 januari 2010 @ 23:15 |
quote:enig idee hoe hard het met die kaartverkoop loopt? ik wil ook nog kaarten ![]() | |
voyeur | vrijdag 1 januari 2010 @ 23:20 |
quote:Sporting regulations dec. 2009. | |
Red_85 | vrijdag 1 januari 2010 @ 23:33 |
Gelijk weer die controverse. Die man is gewoon bewezen de beste in de geschiedenis van zijn sport. | |
Sally | zaterdag 2 januari 2010 @ 01:10 |
quote:Ah. | |
Sally | zaterdag 2 januari 2010 @ 01:11 |
quote:Dat hou je toch: je vindt 'm supertof en bent hartstikke fan, of je bent dat absoluut niet. De rest die het niet zo boeit, reageert hier niet ![]() Denk ik.... | |
TubewayDigital | zaterdag 2 januari 2010 @ 22:38 |
zoveel te danken aan Ferrari en dan voor Mercedes gaan rijden. Dat snap ik niet | |
ColtZ40 | zaterdag 2 januari 2010 @ 22:40 |
quote:Lees het topic eens door! | |
Tarado | maandag 4 januari 2010 @ 21:53 |
THE LATEST ON SCHUMACHER’S NEW ENGINEER AT MERCEDES Posted on | January 4, 2010 | by James Allen | 21 Comments quote:http://www.jamesallenonf1.com | |
PeeJay1980 | dinsdag 5 januari 2010 @ 09:59 |
quote:Wat een dom commentaar van James. Dat ze beter gescheiden hadden kunnen blijven door hun geschiedenis met elkaar ![]() Alsof de heren niet professioneel genoeg zijn om met elkaar om te kunnen gaan. Werken als collega's of als tegenstanders is sowiezo een wereld van verschil. Vind het wel weer typisch brits commentaar eigenlijk ![]() | |
Weltschmerz | dinsdag 5 januari 2010 @ 11:21 |
quote:Sowieso, wat een inside information, de engineers zijn allebei zeer competitief. Ik altijd maar denken dat de engineers in de F1 gemakzuchtige hobbysleutelaars zijn die niet zo met winnen bezig zijn. quote:Typerend. Even negeren dat Coulthard het wk 98 voor Schumacher verpeste, en dan met 2 foutjes in 15 jaar aan komen kakken om een stelling te ondersteunen. Het is allemaal zo kleinzielig. | |
CloseToTheEdge | dinsdag 5 januari 2010 @ 11:39 |
quote:Yeah right. Als Schumi die race in Belgie had gewonnen had Hakkinen nog steeds 4 punten voorsprong op het eind van het seizoen. OT: Ik hoop dat Schumi er niks van bakt dit jaar. Als hij direct de concurrentie verplettert wordt het pijnlijk duidelijk dat het niveau van de F1 in 3 jaar tijd lager is geworden. Dan krijg je net zo iets als bij het damestennis tegenwoordig, waar die 2 Belgische dames uit het niets weer naar de top gaan. | |
bodylotion | dinsdag 5 januari 2010 @ 12:15 |
quote:hoop je dat Schumi er niks van bakt, of dat hij verpletterd wordt door de concurrentie? ![]() Als hij er niks van bakt zegt dat natuurlijk niet zoveel over het huidige niveau van de Formule 1 | |
Tarado | dinsdag 5 januari 2010 @ 12:20 |
quote:Ik verwacht niet dat hij de concurrentie gaat verpletteren zoals je bij het tennis ziet, niet vergeten dat hij voordat hij stopte al door Alonso is verslagen en de top is qua auto's en rijders breder dan toen hij stopte. Hij zal geduchte concurrentie krijgen van Alonso/Ferrari Vettel/Red Bull en Hamilton/McLaren, verder verwacht ik nog wel wat van Rosberg, Massa, Button en Webber. | |
Stiggie | dinsdag 5 januari 2010 @ 12:44 |
sasquatsch | dinsdag 5 januari 2010 @ 13:30 |
quote: Voor Schumacher kan je ook Brawn/Byrne lezen. Zij hebben samen met Newey alle wereldtitels gewonnen tussen 1992 en 2004. Dus of Schumacher alleen de oorzaak is. Ik denk dat Brawn en Byrne ook een belangrijke factor zijn. Misschien nog wel belangrijker. Neemt niet weg dat Schumacher beter was dan al zijn teamgenoten (misschien met uitzondering van Brundle, die in het tweede deel van 1992 beter presteerde dan Schumacher zelf). quote:Dat kwam doordat Prost hem het jaar ervoor afbeukte, waardoor Senna ondanks zijn overwinnig gediskwalificeerd werd, omdat hij illegaal het circuit was opgekomen (volgens de stewards). | |
Sinister-D- | dinsdag 5 januari 2010 @ 18:34 |
quote:Kweet het ![]() ![]() | |
Haags | dinsdag 5 januari 2010 @ 19:03 |
Vind de comeback van Schumacher wel leuk! | |
CloseToTheEdge | woensdag 6 januari 2010 @ 12:28 |
Waarschijnlijk wordt het dan toch weer een gezellig weekend in Belgie. De Duitsers hebben het de laatste jaren wat af laten weten en het was toen wat stil op Spa-Francorchamps. Het zijn vaak echte sfeermakers. Dat wordt trouwens weer het 11e grand-prix-weekend waar ik naar toe ga. Ik heb er nu al zin in! |