FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Probleempje: 'koelvloeistof' bevroren...
motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 09:13
Hoi!

Sinds enkele weken hebben wij een barreltje: een Fiat Uno uit 1993.

Puik dingetje, rijdt, start, en dat soort basis-dingen. Vrijdagavond heeft hij ons nog naar een kerstborrel op en neer gebracht, maar zaterdag vond hij het minder leuk:


  • verwarming ging niet aan
  • temperatuur van de motor ging BIJNA in het rood ( op tijd gezien)
  • geen lekkende onderdelen
  • voldoende olie
  • koelvloeistof leek in orde

    In etappes teruggegereden en geconcludeerd dat het de thermostaat waarschijnlijk was. Dus zouden we vandaag even de garage bellen.

    Nu ging echter mijn vriend vanochtend nog even checken of het echt geen lekke koppakking ofzo was, maar dat was 't ook niet. Dus toch nog even koelwaterreservoir checken, en ja hoor helemaal bevroren. De vorige eigenaar heeft er dus of gewoon water, of de verkeerde koelvloeistof in gegooid.

    Maargoed.. we hebben de auto echt nodig! Heeft iemand een idee hoe we dit (het beste) op kunnen lossen? !
  • Soohrmaandag 21 december 2009 @ 09:16
    ik denk eerst in een verwarmde garage neerzetten zodat alles kan ontdooien,
    dan hopen dat er niks kapot is gevroren,
    leeg halen en vullen met de juiste vloeistof
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 09:17
    en als je geen verwarmde garage hebt? !
    The_Deanmaandag 21 december 2009 @ 09:18
    Verwarmen inderdaad, straalkacheltje tegen de radiateur?
    Implomaandag 21 december 2009 @ 09:18
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:16 schreef Soohr het volgende:
    ik denk eerst in een verwarmde garage neerzetten zodat alles kan ontdooien,
    dan hopen dat er niks kapot is gevroren,
    leeg halen en vullen met de juiste vloeistof
    Precies, hopen dat je radiator niet gescheurd is.
    gatewaymaandag 21 december 2009 @ 09:22
    Proberen te ontdooien, dus alles verwarmen, desnoods huur je een gaskanon en stal je de auto in een ruimte die afgesloten kan worden.

    Daarna KVS eraf laten, en vullen met het juiste

    En, zoals al vaker gezegd: hopen dat er niks kapot is gevroren!
    Daniel1976maandag 21 december 2009 @ 09:22
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:18 schreef Implo het volgende:

    Precies, hopen dat je radiator niet gescheurd is.
    De_Kardinaalmaandag 21 december 2009 @ 09:22
    Als het ontdooit is mag je van geluk spreken als je er niets aan overhoud qua restschade.
    Maar vermoedelijk is dat toch wel gebeurd
    Wolve000maandag 21 december 2009 @ 09:23
    Dat verwarmen wordt dan lastig voorlopig.... we zitten 5 verdiepingen hoger dan de auto. En behalve dat hebben we uberhaupt geen straalkacheltje. Ken trouwens ook niet direct iemand.

    En slepen is met deze weersomstandigheden wellicht ook niet de meest veilige optie...
    JuiceJuicemaandag 21 december 2009 @ 09:24
    Kook water en gooi dat erin. Smelt het andere ook
    De_Kardinaalmaandag 21 december 2009 @ 09:25
    Met een beetje pech is er her en der wat gescheurd en is de reparatie ervan duurder dan de dagwaarde!
    kwibmaandag 21 december 2009 @ 09:26
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:17 schreef motorbloempje het volgende:
    en als je geen verwarmde garage hebt? !
    Een betaalde (gesloten) parkeergarage bij een winkelcentrum oid? (als je er heen kan komen natuurlijk )
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 09:26
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:25 schreef De_Kardinaal het volgende:
    Met een beetje pech is er her en der wat gescheurd en is de reparatie ervan duurder dan de dagwaarde!
    yup

    echt, is 't kreng motorisch in orde ! gebeurt er zoiets kou
    eNaSnImaandag 21 december 2009 @ 09:26
    Opzoek naar een verwarmde (parkeer)garage en de vloeistof vervangen. Uiteraard kun je hem ook af laten slepen, maar dat zal wel iets meer kosten. Wellicht een föhn gebruiken?
    quote:
    BEVROREN KOELING

    Motoren van tegenwoordig hebben speciale koelvloeistof. Wie het koelsysteem in de zomer dus vult met water, kan in de winter behoorlijk in de kou komen te staan.

    TIPS
    * Controleer regelmatig het aangegeven niveau van de koelvloeistof en let op het controlelampje.
    * Koelvloeistof is tot een bepaalde temperatuur vorstbestendig. Laat dit voor het invallen van de vorst controleren.
    * Als de verwarming niet warm wil worden, is dat een teken dat er te weinig koelvloeistof in de koeling zit!
    * Koelvloeistof moet om de twee à drie jaar worden ververst. Er zit namelijk een middel in dat het roesten van het koelsysteem voorkomt. In het instructieboekje vindt u welke vloeistof u moet gebruiken.
    * Sommige koelsystemen moeten bij het vullen worden ontlucht, vooral de Franse merken. Vraag dit na bij uw garage.
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 09:27
    we hebben ANWB woonplaatsservice.. dus die kunnen we inschakelen als we een garage kunnen vinden die er naar wil kijken..
    gatewaymaandag 21 december 2009 @ 09:35
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:27 schreef motorbloempje het volgende:
    we hebben ANWB woonplaatsservice.. dus die kunnen we inschakelen als we een garage kunnen vinden die er naar wil kijken..
    dus: anwb bellen, af laten slepen, en ontdooien maar
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 09:38
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:35 schreef gateway het volgende:

    [..]

    dus: anwb bellen, af laten slepen, en ontdooien maar
    ja.. eerst even een garage vinden om hem naartoe te brengen. Dat doet Wolve000 nu ik zit op mn werk.. kan wel internetten, bellen valt wat meer op
    RemcoDelftmaandag 21 december 2009 @ 09:52
    Neem een grote gieter warm water en giet dat er overheen?
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 09:53
    zodat dat ook meteen weer aanvriest?
    gatewaymaandag 21 december 2009 @ 09:54
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:52 schreef RemcoDelft het volgende:
    Neem een grote gieter warm water en giet dat er overheen?
    als het echt goed bevroren is red je het daar niet mee.......
    eNaSnImaandag 21 december 2009 @ 09:57
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:53 schreef motorbloempje het volgende:
    zodat dat ook meteen weer aanvriest?
    Wellicht de waterkoker gebruiken?
    babipangangmaandag 21 december 2009 @ 09:59
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:24 schreef JuiceJuice het volgende:
    Kook water en gooi dat erin. Smelt het andere ook
    dat was ook het eerste waar ik aan dacht, warm water erin, daarna als het ontdooit is eruit halen op de een of andere manier en dan vullen met koelvloeistof
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 09:59
    echt.. huuuuuuuuuu ben/was zo blij met ons barreltje.. en met de motor is nu gewoon geen doen.. als het alleen maar koud was geweest, soit.. met wat vaker stoppen kom je er dan ook wel.. maar met deze gladheid is 't gewoon onverantwoord te gaan rijden dus nu kunnen we of niet naar mijn familie in Den Haag/Rijswijk 1e kersdag, of we moeten met de trein en mega-vroeg weer weg + risico op vast komen te zitten daar...
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 09:59
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:59 schreef babipangang het volgende:

    [..]

    dat was ook het eerste waar ik aan dacht, warm water erin, daarna als het ontdooit is eruit halen op de een of andere manier en dan vullen met koelvloeistof
    maar dan is het nog steeds afwachten of de radiator niet naar de tering is
    babipangangmaandag 21 december 2009 @ 10:00
    kunje anders niet dat koelvloeistofreservoir eraf schroeven en rustig schoonmaken, maat natuurlijk zullen de leidingen dan ook wel allemaal verstopt zitten
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 10:02
    ik heb geen idee hoeveel er dan nog in de leidingen zit, als we dat ding al zonder problemen loskrijgen OMDAT er natuurlijk ook nog bevroren spul in de leidingen zit...

    denk niet dat dat de veiligste optie is (zonder iets stuk te maken dus) indien de boel verder niet verneukt is.
    lovelimaandag 21 december 2009 @ 10:05
    Verlengsnoer en fohn lijkt me een goede optie. Als je je radiateur als eerste verwarmt kom je er snel genoeg achter of 'ie lek is.
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 10:09
    probleem is dat we dus 5 hoog wonen en er in de hallen van de flat geen stopcontacten zijn....
    noutiemaandag 21 december 2009 @ 10:11
    heb je geen campinggazbrandertje dat je er een beetje strategisch bij kan houden? Of een oud pannetje vullen met wat brandgel.
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 10:12
    Wolve heeft een garage gevonden waar ze tijd hebben om er naar te kijken. Dus belt nu de ANWB of ze hem daarheen kunnen slepen...
    koffiekoekjemaandag 21 december 2009 @ 10:13
    Organiseer een vervroegd kerstvuur en zet je auto er dicht bij
    gatewaymaandag 21 december 2009 @ 10:13
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
    Wolve heeft een garage gevonden waar ze tijd hebben om er naar te kijken. Dus belt nu de ANWB of ze hem daarheen kunnen slepen...
    je hebt er toch ook mee naar huis gereden? wrom nu dan niet naar de garage? (ok, goed zal het wel niet zijn.....)
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 10:14
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:13 schreef gateway het volgende:

    [..]

    je hebt er toch ook mee naar huis gereden? wrom nu dan niet naar de garage? (ok, goed zal het wel niet zijn.....)
    ja.. stel dat we geluk hebben, STEL dat... dan willen we het risico niet lopen dat we hem met dat kleine ritje nog de vernieling in helpen
    gatewaymaandag 21 december 2009 @ 10:27
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:14 schreef motorbloempje het volgende:

    [..]

    ja.. stel dat we geluk hebben, STEL dat... dan willen we het risico niet lopen dat we hem met dat kleine ritje nog de vernieling in helpen
    nee inderdaad, en je hebt toch die woonplaatsservice..... Hopen dat het snel ontdooit!
    lovelimaandag 21 december 2009 @ 10:29
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:11 schreef noutie het volgende:
    heb je geen campinggazbrandertje dat je er een beetje strategisch bij kan houden? Of een oud pannetje vullen met wat brandgel.
    Geen open vuur bij iets met olie, benzine en een hoop kunststof! Dat is al bij meer auto's fout gegaan.
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 10:30
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:29 schreef loveli het volgende:

    [..]

    Geen open vuur bij iets met olie, benzine en een hoop kunststof! Dat is al bij meer auto's fout gegaan.
    dat dus.. dat risico
    gatewaymaandag 21 december 2009 @ 10:31
    ik had met de kapotte gloeibougies gewoon een straalkacheltje (zoeen met ventilator) onder de motorkap liggen, op het deel waar de gloeibougies zitten gericht
    Implomaandag 21 december 2009 @ 10:34
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:31 schreef gateway het volgende:
    ik had met de kapotte gloeibougies gewoon een straalkacheltje (zoeen met ventilator) onder de motorkap liggen, op het deel waar de gloeibougies zitten gericht
    En wat heeft dat met TS haar probleem te maken?
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 10:35
    alleen het feit dat hij dus altijd een straalkacheltje bij zich had, wat wellicht onze 'koel'vloeistof zou kunnen ontdooien
    gatewaymaandag 21 december 2009 @ 10:42
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:35 schreef motorbloempje het volgende:
    alleen het feit dat hij dus altijd een straalkacheltje bij zich had, wat wellicht onze 'koel'vloeistof zou kunnen ontdooien
    nee, auto stond bij huis en daar was ook de kachel, maar bedoelde ermee dat met een straalkacheltje die boel niet zomaar brandt hoor met open vuur waarschijnlijk wel......
    Bosbeetlemaandag 21 december 2009 @ 10:44
    haha hoezo verkeerde koelvloeistof? Als de winter begint doe je er toch gewoon anti-vries bij in.
    Wolve000maandag 21 december 2009 @ 10:47
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:
    haha hoezo verkeerde koelvloeistof? Als de winter begint doe je er toch gewoon anti-vries bij in.
    Een beetje koelvloeistof is al "anti-vries"...

    Er zit blijkbaar een deel water in het systeem waardoor het vriespunt te ver omhoog is gekomen....
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 10:47
    hihihilarisch.

    we hebben de auto net 2 weken. En ja, we hadden het zelf ook moeten nagaan, maar aangezien we er zelf wel anti-vriesspul (de goede koelvoeistof) in zouden gooien en goed van vertrouwen waren, niet aan gedacht dat iemand het niet zou doen
    Den_Haagmaandag 21 december 2009 @ 10:49
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:
    haha hoezo verkeerde koelvloeistof? Als de winter begint doe je er toch gewoon anti-vries bij in.

    koelvloeistof, geen ruitenwisservloeistof. Slimmerd

    MoBlo, idd gewoon bij een garage binnen laten zetten zodat het kan ontdooien. Zie je vanzelf of het ergens gesprongen is door het bevriezen. Anders snel goede koelvloeistof erin en rijden
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 10:51
    bidden jullie mee dat het de boel niet heeft stukgevroren? echt.. dat zou nu niet mooi uit komen, financieel !

    we kunnen het wel betalen maar willen is een tweede
    Bosbeetlemaandag 21 december 2009 @ 10:55
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:49 schreef Den_Haag het volgende:

    [..]


    koelvloeistof, geen ruitenwisservloeistof. Slimmerd

    MoBlo, idd gewoon bij een garage binnen laten zetten zodat het kan ontdooien. Zie je vanzelf of het ergens gesprongen is door het bevriezen. Anders snel goede koelvloeistof erin en rijden
    Nouja koelvloeistof hoeft niet altijd anti-vries te zijn. Maar je hebt wel gelijk ik was in de war met ruitenwisservloeistof
    lovelimaandag 21 december 2009 @ 10:55
    Of motor laten draaien waardoor het warm wordt onder de motorkap
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 10:56
    de ruitenwisservloeistof die we hadden gehaald was overigens wel antivries
    Bosbeetlemaandag 21 december 2009 @ 10:56
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:51 schreef motorbloempje het volgende:
    bidden jullie mee dat het de boel niet heeft stukgevroren? echt.. dat zou nu niet mooi uit komen, financieel !

    we kunnen het wel betalen maar willen is een tweede
    Dat vind ik altijd het verneukeratieve aan een auto je bent altijd meer kwijt dan je denkt.
    Den_Haagmaandag 21 december 2009 @ 11:04
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 10:51 schreef motorbloempje het volgende:
    bidden jullie mee dat het de boel niet heeft stukgevroren? echt.. dat zou nu niet mooi uit komen, financieel !

    we kunnen het wel betalen maar willen is een tweede
    Radiator en slangen kun je wel op de sloop halen voor weinig. Niet zo moeilijk uit te wisselen.
    fathankmaandag 21 december 2009 @ 11:53
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:24 schreef JuiceJuice het volgende:
    Kook water en gooi dat erin. Smelt het andere ook
    Ja kokend water in een bevroren reservoir lijkt me een heel goed plan
    blupmaandag 21 december 2009 @ 12:16
    Het enige wat ik kan verzinnen is resevoir los, laat die thuis ontdooien, slangen los, motor laten draaien en alles eruit laten lopen.. (en hopen dat je optijd klaar bent voordat hij te heet word)
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 12:17
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 11:53 schreef fathank het volgende:

    [..]

    Ja kokend water in een bevroren reservoir lijkt me een heel goed plan
    *PANG*

    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 12:18
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 12:16 schreef blup het volgende:
    Het enige wat ik kan verzinnen is resevoir los, laat die thuis ontdooien, slangen los, motor laten draaien en alles eruit laten lopen.. (en hopen dat je optijd klaar bent voordat hij te heet word)
    probleem is dat de vloeistof ook door de leidingen loopt en je dus niet zomaar het reservoir kunt ontkoppelen aangezien dat allemaal 'vast' zit doordat de vloeistof is bevroren..
    Droathoahmaandag 21 december 2009 @ 12:19
    tvp voor de uitkomst.
    lovelimaandag 21 december 2009 @ 12:34
    Grootste vraag lijkt me of je waterpomp gesloopt is.
    lovelimaandag 21 december 2009 @ 12:38
    Natte handdoek in de magnetron, in een plastic zak en op de bevroren zut leggen, vooral op waterpomp. Paar keer herhalen. Motor stationair laten lopen, dan warmt het ook op. Duurt wel even voor 'ie oververhit raakt, waarschijnlijk ontdooit er eerst wel wat. Zodra het erop lijkt dat je er vloeistof bij kunt mikken, anti-vries erin, liefst kamertemperatuur of warmer (vooraf thuis bij de kachel zetten).

    Of je doet er zodra het kan lauw water bij, uiteindelijk moet alles toch vervangen worden, dus dat water tap je weer af voordat je 'em weer koud laat worden.

    Als tussentijds vloeistof ziet ontsnappen weet je dat er een lek is. Als het een klein lek is, koop je voor een tientje een blikje Bar's Leaks en daar rijd je vrolijk 3 jaar mee door. Groot lek, naar de sloop voor een radiator.

    O ja, op het Uno-forum weten ze vast wel waar de waterpomp zit en meer nuttige info.
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 13:22
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 12:34 schreef loveli het volgende:
    Grootste vraag lijkt me of je waterpomp gesloopt is.
    Ok, ANWB is geweest en heeft auto naar garage gebracht.
    Meneer heeft er nog wel naar gekeken en hij concludeerde dat de waterpomp iig nog in orde was

    We krijgen vandaag of morgen wat te horen
    blupmaandag 21 december 2009 @ 14:12
    Dat is altijd 't zure van net een nieuwe bak hebben, je hebt geen idee wat er allemaal mee gebeurt is...
    eNaSnImaandag 21 december 2009 @ 15:13
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 13:22 schreef motorbloempje het volgende:

    [..]

    Ok, ANWB is geweest en heeft auto naar garage gebracht.
    Meneer heeft er nog wel naar gekeken en hij concludeerde dat de waterpomp iig nog in orde was

    We krijgen vandaag of morgen wat te horen
    Pfew dat scheelt weer! Nu maar hopen dat er verder niets ernstigs aan de hand is. Een geknapt slangetje is nog wel op te hoesten. Waarschijnlijk is het arbeidsloon van de monteur meer als je reparatiekosten!
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 15:14
    idd.. maargoed.. dit was natuurlijk allemaal ' op het eerste gezicht '

    *duimt nog even door*
    Implomaandag 21 december 2009 @ 15:57
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 14:12 schreef blup het volgende:
    Dat is altijd 't zure van net een nieuwe bak hebben, je hebt geen idee wat er allemaal mee gebeurt is...
    Precies, dat is ook de reden waarom ik bij een nieuwe bak direct kvs vervang en controleer hoe zwart de olie is. Meestal is die ook aan vervanging toe als de auto van iemand is geweest die water bij kvs gooit..
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 15:58
    mocht er ooit weer een nieuwe auto komen, dan is dit idd de grootste les die we hieruit geleerd hebben

    heb een motor met een luchtgekoelde motor dus was het zelf even helemaal vergeten maargoed..
    gatewaymaandag 21 december 2009 @ 19:38
    en heb je al meer gehoord??
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 20:01
    nope gok dat het dus morgen wordt. Hoop dat ze hem wel al binnen hebben gezet zodat de boel kan ontdooien.

    De meneer van de garage had al wel gezegd dat de radiator wrsch naar de tering is !
    Breaker.Fakermaandag 21 december 2009 @ 20:03
    Het beste manier antivries in doen. Geen warm of kokend water gebruiken dat bevriest sneller dan koud water.
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 20:16
    anti-vries in je KOELVLOEISTOF reservoir? Het gaat niet over ruitenwisservloeistof he
    gatewaymaandag 21 december 2009 @ 20:17
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 20:01 schreef motorbloempje het volgende:
    nope gok dat het dus morgen wordt. Hoop dat ze hem wel al binnen hebben gezet zodat de boel kan ontdooien.

    De meneer van de garage had al wel gezegd dat de radiator wrsch naar de tering is !
    als ze slim zijn doen ze dat inderdaad... anders kunnen ze morgen nog niks beginnen omdat alles bevroren is
    Cocktailprikkermaandag 21 december 2009 @ 20:19
    Mocht die rad kapot zijn... Ze zijn vast voor minder dan 50 euro 2ehands te vinden. Vervangen kan je zelf
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 20:20
    ook nog vóór donderdag?
    Barcaconiamaandag 21 december 2009 @ 20:24
    Ramptoerist-tvp!
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 20:25
    !
    Cocktailprikkermaandag 21 december 2009 @ 20:29
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 20:20 schreef motorbloempje het volgende:
    ook nog vóór donderdag?

    Alles kan Is het een gek idee als ik zeg, laat eens alcohol in je radiateur lopen? En dan bedoel ik puur Als dan de boel vloeibaar is alles eruit, hervullen en kijken of hij lekt.

    Lekt hij een beetje, dan ga je met wat flessen extra op reis, lekt hij erg dan vervang je em

    Deze is een beetje ver weg alleen
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 20:31
    inlezen pop
    hij staat nu bij de garage, en als de radiator kapot is ga ik met deze kou niet zó rijden.. eerst maar 's kijken wat ze morgen zeggen als ze open zijn en het ding ontdooid is
    Cocktailprikkermaandag 21 december 2009 @ 20:33
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
    inlezen pop
    hij staat nu bij de garage, en als de radiator kapot is ga ik met deze kou niet zó rijden.. eerst maar 's kijken wat ze morgen zeggen als ze open zijn en het ding ontdooid is
    Mja ben traag van begrip Je laat em als ie kapot is door hun fixxen? Met een beetje geluk is hij nog heel...
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 20:35
    we kijken even wat 't gaat kosten.. eerst de diagnose maar even afwachten, dan beslissen we daarna wat we gaan doen
    Implomaandag 21 december 2009 @ 20:35
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 20:16 schreef motorbloempje het volgende:
    anti-vries in je KOELVLOEISTOF reservoir? Het gaat niet over ruitenwisservloeistof he
    'Anti-vries' is dus de alcohol die zorgt dat je vloeistof niet gaat bevriezen tot een bepaald punt.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Etheenglycol
    Sounddragonmaandag 21 december 2009 @ 20:43
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 20:24 schreef Barcaconia het volgende:
    Ramptoerist-tvp!
    2
    DABAMastermaandag 21 december 2009 @ 20:46
    hey moblo, toch ook maar aan de enduro?
    Den_Haagmaandag 21 december 2009 @ 21:43
    CP, anders wissel jij toch ff de radiator voor ze?
    Cocktailprikkermaandag 21 december 2009 @ 21:47
    Ik ben woensdag wel vrij... maar moet nog een aantal andere dingen regelen, zal denk ik niet genoeg tijd hebben. Is ook een beetje kort dag
    Den_Haagmaandag 21 december 2009 @ 21:59
    Niet zeuren, beetje doorklussen!
    KonnieKipkemaandag 21 december 2009 @ 22:00
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 20:01 schreef motorbloempje het volgende:
    nope gok dat het dus morgen wordt. Hoop dat ze hem wel al binnen hebben gezet zodat de boel kan ontdooien.

    De meneer van de garage had al wel gezegd dat de radiator wrsch naar de tering is !
    Ben bang dat er ook wat vriespluggen uit zijn geknald of dat het blok is kapot gevroren.

    Wel zuur met je nieuwe auto. Als je een beetje handig bent, doe je die reparaties zelf, want het loont zich niet meer door de dagwaarde van de auto.
    Cocktailprikkermaandag 21 december 2009 @ 22:00
    Laat moblo maar eerst eens kijken wat ze doet en of ze uberhaupt zou willen dat ik aan die auto kom
    Repeatmaandag 21 december 2009 @ 22:04
    Radiator is nog wel te doen, ik moet een uitlaat vervangen met dit weer

    En ik heb natuurlijk geen garage...
    KonnieKipkemaandag 21 december 2009 @ 22:06
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 22:04 schreef Repeat het volgende:
    Radiator is nog wel te doen, ik moet een uitlaat vervangen met dit weer

    En ik heb natuurlijk geen garage...
    Doe het zelf garage?
    fathankmaandag 21 december 2009 @ 22:06
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 22:04 schreef Repeat het volgende:
    Radiator is nog wel te doen, ik moet een uitlaat vervangen met dit weer

    En ik heb natuurlijk geen garage...
    Lekker op je rug onder de auto op de oprit
    Repeatmaandag 21 december 2009 @ 22:20
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 22:06 schreef KonnieKipke het volgende:

    [..]

    Doe het zelf garage?
    Mjah dan ben ik gelijjk mn voordeel kwijt. Neem niet aan dat montage zo duur is bij de uitlatenboer.
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 22:06 schreef fathank het volgende:

    [..]

    Lekker op je rug onder de auto op de oprit
    Dat dus
    KonnieKipkemaandag 21 december 2009 @ 22:26
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 22:20 schreef Repeat het volgende:

    [..]

    Mjah dan ben ik gelijjk mn voordeel kwijt. Neem niet aan dat montage zo duur is bij de uitlatenboer.
    [..]

    Dat dus
    Kwikfit vraagt 120 euro voor montage. Ik ga van de week de tussenpijp vervangen van mijn ford courier. Via winparts 73 euro incl BTW, bij kwikfit 198 euro
    motorbloempjemaandag 21 december 2009 @ 22:56
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 22:04 schreef Repeat het volgende:
    Radiator is nog wel te doen, ik moet een uitlaat vervangen met dit weer

    En ik heb natuurlijk geen garage...
    sterkte ook leuke uitgave
    2cvmaandag 21 december 2009 @ 23:27
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 20:43 schreef Sounddragon het volgende:

    [..]

    2
    3

    Ik vraag me af wat voor koelvloeistof er in mijn motor zit
    Sounddragonmaandag 21 december 2009 @ 23:42
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 22:06 schreef fathank het volgende:

    [..]

    Lekker op je rug onder de auto op de oprit
    So ??? FF sneeuw ruimen, auto op bokken zetten, deken met een stukkie zeil erop (of nog beter een rolbedje), en het is prima te doen minuutje laten draaien voor je begint, dat scheelt je een half uur kouwe fikken
    Ik hoop alleen niet dat het een overschuif deel is.. want dat kan wel eens wat langer duren, maar een stukkie met 2 flenzen moet toch wel te doen zijn in een uurtje of 2..
    Sounddragonmaandag 21 december 2009 @ 23:44
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 23:27 schreef 2cv het volgende:

    [..]

    3

    Ik vraag me af wat voor koelvloeistof er in mijn motor zit
    Bij de garage hebben ze daar een metertje voor, die kunnen je binnen 3 tellen vertellen tot hoe koud je kunt..
    En anders vervang je het toch gewoon ?? moet toch af en toe
    2cvmaandag 21 december 2009 @ 23:47
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 23:44 schreef Sounddragon het volgende:

    [..]

    Bij de garage hebben ze daar een metertje voor, die kunnen je binnen 3 tellen vertellen tot hoe koud je kunt..
    En anders vervang je het toch gewoon ?? moet toch af en toe
    Ik ben al dagen met dat kreng van mij bezig en moet minimaal nog een dagje. Overigens is een dag niet 8 uren
    Sounddragonmaandag 21 december 2009 @ 23:51
    Half uurtje werk joh.. doe je FF tussendoor.. slang los, leeg laten lopen, slang vast, nieuw bloed erin en warm laten draaien.

    Als je het typt gaat het altijd best snel
    gatewaydinsdag 22 december 2009 @ 10:33
    en? hoe gaat dit aflopen?
    motorbloempjedinsdag 22 december 2009 @ 10:37
    wie weet! wie weet!
    gatewaydinsdag 22 december 2009 @ 10:57
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 10:37 schreef motorbloempje het volgende:
    wie weet! wie weet!
    nog niks gehoord dus?
    OxygeneFRLdinsdag 22 december 2009 @ 11:01
    Dat is vaak niet echt goed nieuws.
    lovelidinsdag 22 december 2009 @ 11:25
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 23:27 schreef 2cv het volgende:

    [..]

    3

    Ik vraag me af wat voor koelvloeistof er in mijn motor zit
    Motorfiets-motor of in je 2cv motor? Eendjes zijn toch luchtgekoeld?
    lovelidinsdag 22 december 2009 @ 11:26
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 11:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
    Dat is vaak niet echt goed nieuws.
    Veel auto's krijgen problemen met dit weer, denk dat de garage wel aardig wat te doen heeft.
    BaraCudadinsdag 22 december 2009 @ 11:27
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:17 schreef motorbloempje het volgende:
    en als je geen verwarmde garage hebt? !
    Naar een parkeergarage of iets dergelijks?

    Wel een onder de grond bij voorkeur zodat het lekker warm is.
    motorbloempjedinsdag 22 december 2009 @ 11:29
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 11:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
    Dat is vaak niet echt goed nieuws.
    ze zouden er 'vandaag of morgen' naar kijken en ze doen niets voordat wij goedkeuring hebben gegeven dus ik denk dat ze er nog niet eens naar gekeken hebben
    OxygeneFRLdinsdag 22 december 2009 @ 11:30
    Oooh ok sorry.
    #ANONIEMdinsdag 22 december 2009 @ 11:33
    tvp!
    motorbloempjedinsdag 22 december 2009 @ 11:34
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 11:30 schreef OxygeneFRL het volgende:
    Oooh ok sorry.
    Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor Ik ga ook maar van het slechtste uit:

    A) je hebt gelijk, en dat is leuk! Want gelijk hebben is altijd tof
    B) het valt mee, en dat is nog leuker
    Droathoahdinsdag 22 december 2009 @ 12:42
    Wie weet heb je geluk
    motorbloempjedinsdag 22 december 2009 @ 14:08
    nou.. hij heeft niets beloofd, we horen dus vandaag niets meer en de kans is nihil dat we hem voor de kerst terug hebben.

    fijn.

    motorbloempjedinsdag 22 december 2009 @ 14:43
    We trekken de opdracht in en halen de auto morgen op om er zelf naar te kijken.. dan liever zelf kijken dan dat we zitten te wachten tot na kerst er eindelijk uitsluitsel is of er iets kapot is.

    Echt het enige wat ze hoeven te doen is binnen zetten, laten ontdooien en kijken of er iets kapot is, denk ik dan ze hoeven het nog niet te maken!
    OxygeneFRLdinsdag 22 december 2009 @ 14:59
    Tsja sommige garages...
    Den_Haagdinsdag 22 december 2009 @ 15:01
    ff dat ding in een hoekzetten 'snachts is weer te moeilijk?
    baggergarage
    motorbloempjedinsdag 22 december 2009 @ 15:02
    we gaan vanavond even op ons gemakje dit topic doorlezen en de opties die we hebben op een rijtje zetten...
    BaraCudadinsdag 22 december 2009 @ 16:02
    Het is in elk geval te hopen dat de metalen delen niet gescheurd zijn door het uitzetten van het ijs.
    Dat kan dus ook in het motorblok gebeurd zijn.

    Rubber slangen zetten wel uit, dus misschien dat deze de klap hebben opgevangen.

    Dus ergens een garage vinden die warm is alle vloeistof eruit laten lopen en vullen met koelvloeistof en hopen op het beste
    densmeedinsdag 22 december 2009 @ 17:38
    je hebt ook antivries die bruikbaar is als koelvloeistof en verdund mag worden met water.
    kun je het nu niet andersom doen door gewoon antivries in het tankje te gooien en dan maar eens kijken of het ijs misschien wil oplossen
    lezutdinsdag 22 december 2009 @ 19:13
    http://www.nu.nl/buitenland/2149930/auto-ontploft-ontdooien.html

    Zo liep het dus af
    eNaSnIdinsdag 22 december 2009 @ 19:51
    quote:
    Straalkachel is niet handig, dus!

    Wellicht eentje met iets minder vermogen gebruiken en erbij blijven?
    gatewaydinsdag 22 december 2009 @ 23:41
    auto gewoon binnen zetten ergens, en laten ontdooien. Eventueel iets forceren door de ruimte te verwarmen met een heater of gaskanon. evt slangen loskoppelen zodat het water er ook uitkan, dan leidingen doorsoelen (komt er water uit op het laagste punt weet je ook dat alle ijs weg is ) en dan alles weer dicht, en dan water erin en op druk (laten) brengen bij een garage. kan je zo zien of er wat lek is..... niks lek? water eraf en KVS erop Wel lek? repareren!
    Sounddragondinsdag 22 december 2009 @ 23:50
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 23:41 schreef gateway het volgende:
    auto gewoon binnen zetten ergens, en laten ontdooien. Eventueel iets forceren door de ruimte te verwarmen met een heater of gaskanon. evt slangen loskoppelen zodat het water er ook uitkan, dan leidingen doorsoelen (komt er water uit op het laagste punt weet je ook dat alle ijs weg is ) en dan alles weer dicht, en dan water erin en op druk (laten) brengen bij een garage. kan je zo zien of er wat lek is..... niks lek? water eraf en KVS erop Wel lek? repareren!
    ...
    GizartFRLwoensdag 23 december 2009 @ 00:03
    Kennis van me had vorig jaar kerst de slangen bevroren.
    auto neergezet bij huis, gewacht op beter weer en water af laten lopen.
    Kan helpen om met een elektrische deken om de leidingen te leggen. of voorzichtig met een verfbrander.

    daarna koelsysteem weer vullen met koelvloeistof.

    Als je geluk hebt is het heel gebleven, als je pech hebt merk je het wel aan het koelvloeistof verbruik of lekkages.

    niet regio FRL toevallig he?
    ThijsThijswoensdag 23 december 2009 @ 00:18
    http://www.nu.nl/buitenland/2149930/auto-ontploft-ontdooien.html

    Zou geen straalkachel gaan gebruiken
    Sounddragonwoensdag 23 december 2009 @ 00:25
    quote:
    Get in line
    Mastertjewoensdag 23 december 2009 @ 00:32
    (ik heb het topic doorgelezen maar..)

    zou je in dit geval een motor niet gewoon een uurtje stationair kunnen laten lopen? Zoveel hitte komt daar toch echt niet bij vrij lijkt me. Het klote bij bevroren koelwater is meestal het feit dat ijs een lagere dichtheid heeft ten opzichte van water, oftewel het zet uit. Motorblokken hebben vaak van die metalen rondjes (weet specifieke naam niet) die dan naar buiten gaan of eruit vallen.

    In elk geval is een autogarage natuurlijk wel de veiligste optie, ook al word je 9 van de 10 keer opgelicht.
    Implowoensdag 23 december 2009 @ 08:31
    Motor starten met een vastgevroren waterpomp lijkt mij niet zo slim
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 08:32
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 08:31 schreef Implo het volgende:
    Motor starten met een vastgevroren waterpomp lijkt mij niet zo slim
    dat dus
    RemcoDelftwoensdag 23 december 2009 @ 09:14
    Het dooit toch gewoon overdag?
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 09:27
    het is hier maar net boven nul.. en als het echt een bonk ijs is, ontdooit dat niet 1,2,3 maar, we gaan er morgen even naar kijken (moeten beide vandaag werken)
    Implowoensdag 23 december 2009 @ 10:17
    Zit er geen aftapkraantje onderaan je radiateur?
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 10:17
    aftappen van bevroren water werkt doorgaans niet zo goed
    maar als de boel ontdooit is zullen we daar idd even naar kijken
    Implowoensdag 23 december 2009 @ 10:22
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 10:17 schreef motorbloempje het volgende:
    aftappen van bevroren water werkt doorgaans niet zo goed
    maar als de boel ontdooit is zullen we daar idd even naar kijken
    Dat snap ik, maar een aftapkraantje werkt toch wat beter dan de slangen los gooien En bij het laatste heb je nog kans dat de slangen ineens gaan zweten/lekken bij de aansluiting.

    Ook is het wel handig om 1 of 2 keer te vullen met gewoon kraanwater, warm draaien (zodat thermostaat open gaat) en dan weer aftappen. Hiermee maak je je blok echt schoon van allerlei restanten koelvloeistof, aangezien rood en blauw/groen niet samen gaan

    Wel je interieurverwarming op vol warm zetten, anders spoelt/vult hij je kachelradiateur niet, zit je straks in de kou.
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 10:23
    in de kou zitten weet ik

    Qyroz heeft eens door in te stappen mijn thermostaat vermoord
    Implowoensdag 23 december 2009 @ 10:31
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
    in de kou zitten weet ik

    Qyroz heeft eens door in te stappen mijn thermostaat vermoord
    Fijn he.. wordt je blok nooit een keer warm.

    Bij mijn vorige auto was de kachelradiateur lek.. dus de slangen afgedopt, was toch niet nodig in de zomer. Maar in de winter heb ik maar een andere auto gekocht.. Geen doen, ramen constant vol condens
    gatewaywoensdag 23 december 2009 @ 10:32
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
    in de kou zitten weet ik

    Qyroz heeft eens door in te stappen mijn thermostaat vermoord
    hoe krijg je dat voor mekaar?
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 10:33
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 10:32 schreef gateway het volgende:

    [..]

    hoe krijg je dat voor mekaar?
    whehe, nou, thermostaat was gewoon kaduuk, maar Q. de schuld geven is ook leuk
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 10:33
    Vrouwen in het verkeer

    leuk topic over vrouwen in het verkeer !

    nee, gelukkig weet ik niet waar ik het over heb
    Implowoensdag 23 december 2009 @ 10:38
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 10:33 schreef motorbloempje het volgende:
    Vrouwen in het verkeer

    leuk topic over vrouwen in het verkeer !

    nee, gelukkig weet ik niet waar ik het over heb
    Tja het spijt me zeer, maar de meeste ergenis in het verkeer wordt wel veroorzaakt door vrouwen.. Trap gewoon dat gas in als je niet naar links wil/kan.

    Maar we gaan wel erg offtopic
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 10:39
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 10:38 schreef Implo het volgende:

    [..]

    Tja het spijt me zeer, maar de meeste ergenis in het verkeer wordt wel veroorzaakt door vrouwen.. Trap gewoon dat gas in als je niet naar links wil/kan.

    Maar we gaan wel erg offtopic
    oh, daar ben ik het wel mee eens! Dat het gros van de vrouwen niet kan rijden maar het verkeerd aanleren van regels aan overwegend dom Nederland is ook niet slim
    ThijsThijswoensdag 23 december 2009 @ 13:06
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 10:39 schreef motorbloempje het volgende:

    [..]

    oh, daar ben ik het wel mee eens! Dat het gros van de vrouwen niet kan rijden maar het verkeerd aanleren van regels aan overwegend dom Nederland is ook niet slim
    Vergeten anti-vries in je koelstof te doen is ook niet slim grapje ik hoop dat het goed komt en dat het heel vervelend is zo rond deze (toch al dure) dagen.
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 13:26
    wij zijn A) niets vergeten, en B) koelvloeistof IS anti-vries

    antivries bij je ruitenwisservloeistof gooien is normaal... maar dat hadden we dan ook keurig gedaan.

    Wie durft er nou vanuit te gaan dat iemand WATER in het koelvloeistofreservoir gooit

    en het was nog wel een man!
    Den_Haagwoensdag 23 december 2009 @ 13:56
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 13:26 schreef motorbloempje het volgende:
    wij zijn A) niets vergeten, en B) koelvloeistof IS anti-vries

    antivries bij je ruitenwisservloeistof gooien is normaal... maar dat hadden we dan ook keurig gedaan.

    Wie durft er nou vanuit te gaan dat iemand WATER in het koelvloeistofreservoir gooit

    en het was nog wel een man!
    Een man die zijn vrouwelijke kant laat zien
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 13:56
    zegt de man met een roze motor
    Den_Haagwoensdag 23 december 2009 @ 13:57
    Daarom die ik ook geen water in de radiator
    Sounddragonwoensdag 23 december 2009 @ 13:58
    oeff.. ben ik blij dat ik net de roze lettertjes van mijn motor heb afgepeuterd
    Barcaconiawoensdag 23 december 2009 @ 17:49
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 13:26 schreef motorbloempje het volgende:
    wij zijn A) niets vergeten, en B) koelvloeistof IS anti-vries

    antivries bij je ruitenwisservloeistof gooien is normaal... maar dat hadden we dan ook keurig gedaan.

    Wie durft er nou vanuit te gaan dat iemand WATER in het koelvloeistofreservoir gooit

    en het was nog wel een man!
    Met water in de radiateur is niks mis, water in de radiateur laten zitten in de winter is daarentegen wel stom
    Mister1977woensdag 23 december 2009 @ 18:50
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 09:13 schreef motorbloempje het volgende:
    Hoi!
    Hoi!
    quote:
    Nu ging echter mijn vriend vanochtend nog even checken of het echt geen lekke koppakking ofzo was, maar dat was 't ook niet. Dus toch nog even koelwaterreservoir checken, en ja hoor helemaal bevroren. De vorige eigenaar heeft er dus of gewoon water, of de verkeerde koelvloeistof in gegooid.
    Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk moterwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.

    Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.

    Oplossing: wachten tot het dooit of straalkacheltje ervoor (wel erbij blijven).

    [ Bericht 2% gewijzigd door Mister1977 op 23-12-2009 20:22:59 ]
    Droathoahwoensdag 23 december 2009 @ 19:09
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 18:50 schreef Mister1977 het volgende:

    [..]

    Hoi!
    [..]

    Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk motorwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.

    Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.

    Oplossing: wachten tot het dooit of straalkacheltje ervoor (wel erbij blijven).
    Cocktailprikkerwoensdag 23 december 2009 @ 19:10
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 18:50 schreef Mister1977 het volgende:

    [..]

    Hoi!
    [..]

    Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk motorwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.

    Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.


    Oplossing: wachten tot het dooit of straalkacheltje ervoor (wel erbij blijven).
    Voor zover ik weet is er nog steeds geen studie voor nodig om de basis van motortechniek te snappen hoor Als het zo moeilijk was dan had automonteur wel universitair geweest
    De_Kardinaalwoensdag 23 december 2009 @ 19:13
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 19:10 schreef Cocktailprikker het volgende:
    Als het zo moeilijk was dan had automonteur wel universitair geweest
    Mooie zin! Laat me raden, automonteur?
    Mister1977woensdag 23 december 2009 @ 20:28
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 19:10 schreef Cocktailprikker het volgende:

    [..]

    Voor zover ik weet is er nog steeds geen studie voor nodig om de basis van motortechniek te snappen hoor Als het zo moeilijk was dan had automonteur wel universitair geweest
    Ja maar een koppakking lijkt me voor de gemiddelde huis/tuin en keukenklusser een beetje lastig zelf te vervangen. Je moet er hoe dan ook mee naar de garage zou ik zeggen. Ik weet er natuurlijk niets van of de vriend van motorbloempje in staat is een koppakkinglek te constateren dan wel er eentje eigenhandig te vervangen. In mijn ironie gok ik daarop van niet.
    Implowoensdag 23 december 2009 @ 21:39
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 20:28 schreef Mister1977 het volgende:

    [..]

    Ja maar een koppakking lijkt me voor de gemiddelde huis/tuin en keukenklusser een beetje lastig zelf te vervangen. Je moet er hoe dan ook mee naar de garage zou ik zeggen. Ik weet er natuurlijk niets van of de vriend van motorbloempje in staat is een koppakkinglek te constateren dan wel er eentje eigenhandig te vervangen. In mijn ironie gok ik daarop van niet.
    Koppakking is wel te doen op je eigen oprit. Bij mijn vorige bak ook moeten doen.
    Barcaconiawoensdag 23 december 2009 @ 21:46
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 21:39 schreef Implo het volgende:

    [..]

    Koppakking is wel te doen op je eigen oprit. Bij mijn vorige bak ook moeten doen.
    Er gaan de wildste verhalen rond over koppakkingen. Het schijnt van mond-tot-mond een hele ingreep te zijn.

    Feitelijk hoef je bij zo'n simpele motor alleen de spruitstukken er compleet af te pakken, de tandenriem los te maken en de vernieuwen en even de kop losdraaien, pakkingsresten verwijderen en opnieuw op het moment aantrekken. Alles weer opbouwen zoals je het losgehaald hebt en je bent klaar.

    Simpel, kost alleen wat tijd.
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 21:55
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 18:50 schreef Mister1977 het volgende:

    [..]

    Hoi!
    hoi!
    quote:
    [..]

    Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk moterwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.
    fijn dat je dat constateert van achter je pc vandaan!
    Zelfs ik weet wat een koppakking is, dus daar kan hij geen indruk meer mee maken hoor
    quote:
    Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.
    lezen: we hebben de auto net 2 weken en de vorige eigenaar is niet goed met zijn koelvloeistofreservoir omgegaan waardoor wij nu met de gebakken peren zitten.
    quote:
    Oplossing: wachten tot het dooit of straalkacheltje ervoor (wel erbij blijven).
    dank! die tip hadden we ook nog niet gehad
    Wolve000woensdag 23 december 2009 @ 22:05
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 18:50 schreef Mister1977 het volgende:

    [..]

    Hoi!
    [..]

    Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk moterwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.

    Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.

    Oplossing: wachten tot het dooit of straalkacheltje ervoor (wel erbij blijven).
    Wat betreft de lekke koppakking, ik heb vooral een mogelijk kwalijk effect gecontroleerd: witte smurrie in de olie. En daar leek geen probleem mee te zijn. Dat is het enige punt waarop ik heb gecontroleerd.

    En verder heb ik ook weinig hoeven controleren. Want toen ik zag dat er ijs zat waar koelvloeistof hoort te zitten, was het waarschijnlijk niet de koppakking... Toegegeven, misschien is die ook wel lek (je weet maar nooit), maar bevroren koelvloeistof is al een showstopper.

    En bij het vervangen gaat er geen water bij in. Dan heb je zeker weten niet te veel...

    Kortom, het onderliggende probleem is ondertussen al lang gevonden. En de oplossing is net zo simpel als het probleem is veroorzaakt. En als de koelvloeistof er weer in zit, dan zien we wel weer verder of daardoor nog meer stuk is gegaan.
    2cvwoensdag 23 december 2009 @ 22:05
    Als er niets knapt of breekt kan het wel, mits je de aanhaalvolgorde + het aanhaalmoment weet en een goede momentsleutel hebt. En vaak is het ook verstandig dat de kop gevlakt wordt.
    Hyperdudewoensdag 23 december 2009 @ 22:05
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 18:50 schreef Mister1977 het volgende:
    ...
    Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.
    ...
    Geen water bijmengen is ook niet ideaal.
    Water heeft nl. een grotere koelcapaciteit dan pure koelvloeistof.
    Met pure koelvloeistof knalt je koppakking er dus in de zomer uit ipv. in de winter.

    Problemen met koppakkingen begrijp ik ook niet. Heb hiero altijd oude bakken met 150 tot 350 K kms. op de teller, en nog nooit een koppakking hoeven vervangen.
    motorbloempjewoensdag 23 december 2009 @ 22:08
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 22:05 schreef Hyperdude het volgende:

    [..]
    Problemen met koppakkingen begrijp ik ook niet. Heb hiero altijd oude bakken met 150 tot 350 K kms. op de teller, en nog nooit een koppakking hoeven vervangen.
    Het werd ons als extra tip/mogelijkheid gegeven, dus kleine moeite om naar de grote kenmerken even te kijken

    Maargoed... komende dagen gaat het weer flink dooien dus dan kunnen we hem ophalen, morgen wellicht al
    Wolve000woensdag 23 december 2009 @ 22:09
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 22:05 schreef Hyperdude het volgende:

    [..]

    Geen water bijmengen is ook niet ideaal.
    Water heeft nl. een grotere koelcapaciteit dan pure koelvloeistof.
    Met pure koelvloeistof knalt je koppakking er dus in de zomer uit ipv. in de winter.

    Problemen met koppakkingen begrijp ik ook niet. Heb hiero altijd oude bakken met 150 tot 350 K kms. op de teller, en nog nooit een koppakking hoeven vervangen.
    Die pipo's die met een koude motor lekker aan het gas hangen, die lopen wellicht wat sneller tegen zo'n probleem aan...

    Maar als je 'm rustig warmrijdt, dan zal er inderdaad niet zo gauw wat gebeuren. Tenzij je net de pechvogel bent met een maandagmorgenmodel...
    loveliwoensdag 23 december 2009 @ 23:25
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 22:05 schreef Hyperdude het volgende:

    [..]

    Geen water bijmengen is ook niet ideaal.
    Water heeft nl. een grotere koelcapaciteit dan pure koelvloeistof.
    Met pure koelvloeistof knalt je koppakking er dus in de zomer uit ipv. in de winter.
    Nog beter: Geen gesloten systeem, maar een open systeem waarbij de hitte met de damp ontsnapt. Verreweg de beste manier om te koelen, mits je regelmatig je vloeistof bijvult.
    densmeewoensdag 23 december 2009 @ 23:30
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 23:25 schreef loveli het volgende:

    [..]

    Nog beter: Geen gesloten systeem, maar een open systeem waarbij de hitte met de damp ontsnapt. Verreweg de beste manier om te koelen, mits je regelmatig je vloeistof bijvult.
    mighty_mytedonderdag 24 december 2009 @ 00:47
    Ik had dit vorig jaar ook met mijn Volvo 440.
    Nadat ik de motor had gestart (choke flink open) ging ik de ruiten krabben.
    Toen ik instapte zag ik dat de temp helemaal in het rood stond.
    Ben maar met de trein naar het werk gegaan.

    Toen ik thuiskwam had de warme motor zichzelf ontdooid en kon
    ik weer rijden. Meteen maar snel de koelvloeistof vervangen.
    Turquaz52vrijdag 25 december 2009 @ 12:08
    Als je de uno kwijt wilt, hou ik me aanbevolen..

    Old memories
    junkiexpzondag 27 december 2009 @ 12:56
    En ?
    motorbloempjezondag 27 december 2009 @ 12:57
    we stappen zo op de fiets met een grote jerrycan koelvloeistof

    keep you posted
    motorbloempjezondag 27 december 2009 @ 14:27
    Nou, operatie Uno is geslaagd!!

    Al moeten we nog wel even zeker weten dat het lage peil nu komt doordat de boel er én uit is geperst en uitzette door het vriezen.

    koelvloeistof bijgevuld, auto aangeduwd ! en een paar rondjes regeden! En hij werd WARM! als in: de auto werd van binnen warm en de temperatuur van de motor bleef op een stabiele 80 graden !

    Nu willen we voor de zekerheid komende dagen (voor het weer gaat vriezen) even het aftapkraantje vinden (dat lukte ons zo 1,2,3 niet om echt ALLE koelvloeistof te vervangen, maar vooralsnog deed hij het dus gewoon.

    Extra tips om zeker te weten zijn uiteraard welkom, maar we hebben nergens een lek kunnen ontdekken, de auto warmt goed op en nou ja, het ziet er zonnig uit, in deze koude tijden
    Sounddragonzondag 27 december 2009 @ 14:35


    Toch wel fijn dat er ook mensen zijn die wel eens 'mazzel' hebben

    Je kunt voor de secuité nogmaals de boel helemaal aftappen, en dan nog eens vullen met 100% koelvloeistof.. als je nu al boven de 50% zit, is het misschein wel al voldoende, dit kun je laten meten bij een garage, die hebben een heel simpel apparaatje waarmee ze een monster uit de radiateur nemen, en wat dan direkt aangeeft tot hoeveel vorst je beschermd bent..
    Herr.Flickzondag 27 december 2009 @ 14:36
    Je moet het je niet lastiger maken dan dat het is, onderste waterslang los maken, water eruit, slang monteren, vullen met 3 ltr antivries (zou ik doen bij zo'n oud beestje), en de rest afvullen jet water, stukkie rijden en klaar.

    Sommige merken vragen koelvloeistof ipv water/antivries, maar aangezien je systeem toch al gevuld was met water heeft vullen met koelvloeistof nu weinig meerwaarde bij zo'n oud beestje.

    Veel auto's hebben GEEN aftapkraantje oid!!

    Hyperdudezondag 27 december 2009 @ 14:37
    Je kan voor weinig zo'n koelvloeistof testertje halen.
    Kan je op aflezen wanneer de koelvloeistof bevriest.
    Paar dagen wat rondrijden en die koelvloeistof is prima verdeeld door de hele motor, verwarming en radiator/

    Voor ¤2,99 heb je deze. vast ook wel te krijgen bij de plaatselijke onderdelenboer oid.

    http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTQ4NDk4NzQ4Ng==?direkt_aufriss_area=SHOP_B2C_CarMotorbike&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub2&aktiv=2&navi=oben_1
    motorbloempjezondag 27 december 2009 @ 14:38
    quote:
    Op zondag 27 december 2009 14:35 schreef Sounddragon het volgende:


    Toch wel fijn dat er ook mensen zijn die wel eens 'mazzel' hebben

    Je kunt voor de secuité nogmaals de boel helemaal aftappen, en dan nog eens vullen met 100% koelvloeistof.. als je nu al boven de 50% zit, is het misschein wel al voldoende, dit kun je laten meten bij een garage, die hebben een heel simpel apparaatje waarmee ze een monster uit de radiateur nemen, en wat dan direkt aangeeft tot hoeveel vorst je beschermd bent..
    dat was idd exact wat ik tegen Wolve zei: maar dan moeten we even het aftapkraantje zien te vinden. We hadden wel het 'instructieboekje' maar die hielp ons niet verder eigenlijk

    Als we het zonder garage (en dus kosten ) kunnen redden dan gaan we dat zeker proberen. Weet iemand of je bij een Uno heel makkelijk de boel kunt aftappen? Zit dat kraantje vooraan bij de radiator aan de onderkant? Anders kijken we daar nog even naar morgen. Liever nog een jerrycan koelvloeistof van 11 euro erin dan dat we straks weer met de spreekwoordelijke gebakken peren zitten
    Hyperdudezondag 27 december 2009 @ 14:40
    Wat Flick zegt: onderste slang radiator losmaken, er is vaak geen kraantje (meer).
    motorbloempjezondag 27 december 2009 @ 14:41
    quote:
    Op zondag 27 december 2009 14:37 schreef Hyperdude het volgende:
    Je kan voor weinig zo'n koelvloeistof testertje halen.
    Kan je op aflezen wanneer de koelvloeistof bevriest.
    Paar dagen wat rondrijden en die koelvloeistof is prima verdeeld door de hele motor, verwarming en radiator/

    Voor ¤2,99 heb je deze. vast ook wel te krijgen bij de plaatselijke onderdelenboer oid.
    [ afbeelding ]
    http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTQ4NDk4NzQ4Ng==?direkt_aufriss_area=SHOP_B2C_CarMotorbike&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub2&aktiv=2&navi=oben_1
    dank! kan zeker geen kwaad om eens te bestellen
    quote:
    Op zondag 27 december 2009 14:36 schreef Herr.Flick het volgende:
    Je moet het je niet lastiger maken dan dat het is, onderste waterslang los maken, water eruit, slang monteren, vullen met 3 ltr antivries (zou ik doen bij zo'n oud beestje), en de rest afvullen jet water, stukkie rijden en klaar.

    Sommige merken vragen koelvloeistof ipv water/antivries, maar aangezien je systeem toch al gevuld was met water heeft vullen met koelvloeistof nu weinig meerwaarde bij zo'n oud beestje.

    Veel auto's hebben GEEN aftapkraantje oid!!

    Volgens de handleiding heeft hij er een maar het tekeningetje was niet compleet duidelijk

    Verder zit er inmiddels bijna 3 liter nieuwe koelvloeistof in (Halfords) dus zou je zeggen dat de concentratie hoog genoeg is om de boel niet meer te laten bevriezen. We gaan morgen willekeurig wat dingen doen met de auto om maar wat 'te rijden' en dan moet het goedkomen hopen we
    Herr.Flickzondag 27 december 2009 @ 14:45
    quote:
    Op zondag 27 december 2009 14:41 schreef motorbloempje het volgende:

    [..]

    dank! kan zeker geen kwaad om eens te bestellen
    [..]

    Volgens de handleiding heeft hij er een maar het tekeningetje was niet compleet duidelijk

    Verder zit er inmiddels bijna 3 liter nieuwe koelvloeistof in (Halfords) dus zou je zeggen dat de concentratie hoog genoeg is om de boel niet meer te laten bevriezen. We gaan morgen willekeurig wat dingen doen met de auto om maar wat 'te rijden' en dan moet het goedkomen hopen we
    Als er nu al 3 ltr koelvloeistof in zit, dan zou ik gewoon langs een willekeurige garage rijden om even je vloeistof te laten meten, kost waarschijnlijk helemaal niets en zwaar kans dat je auto nu tot zo'n -20 gr beveiligd is.

    Sounddragonzondag 27 december 2009 @ 14:47
    Kraantje hoort logischerwijze aan de onderkant van de radiateur te zitten, MAAR.... die zitten vaak redelijk vastgeroest/rot, en als je hem afbreekt ban je de alsnog de pineut.. de onderste slang losmaken is normaal gesproken the way to go
    Cocktailprikkerzondag 27 december 2009 @ 14:52
    idd, gewoon slang er af trekken leeg laten lopen, slang erop en bijvullen
    Hyperdudezondag 27 december 2009 @ 14:54
    Wel goed ontluchten als je de boel hebt losgehad.
    junkiexpzondag 27 december 2009 @ 14:54
    Precies, en haal je kvs bij de Gamma dan kost het amper iets.
    lovelizondag 27 december 2009 @ 16:42
    Koop op eBay een Haynes (klushandboek) voor een paar euro. Je bent minder dan een tientje kwijt en alles wat je wilt weten staat erin.
    gatewayzondag 27 december 2009 @ 17:28
    mooi dat ie het weer doet nu hopen dat het geen schade heeft nagelaten
    ibaneXzondag 27 december 2009 @ 17:36
    quote:
    Op woensdag 23 december 2009 23:30 schreef densmee het volgende:

    [..]

    [ afbeelding ]
    Mooier dingen die stationairmotortjes, kan je ook nog een ei in koken
    motorbloempjedinsdag 5 januari 2010 @ 22:23
    Helaas helaas

    Ondanks dat hij zich goed leek te houden, heeft toch de waterpomp het begeven. Op een grotere rit naar Rhenen heeft hij weer gehaperd en toen we beter zijn gaan kijken toch een lekkende pomp aangetroffen

    bij gebrek aan 'handige mannetjes' en tijd om die te gaan zoeken staat hij nu bij de garage en kunnen we hem hopelijk snel ophalen
    Barcaconiadinsdag 5 januari 2010 @ 22:26
    Ach, als het alleen de waterpomp is valt het nog mee. Die vervang je bij zulke simpele blokjes ook makkelijk.
    Droathoahdinsdag 5 januari 2010 @ 23:14
    quote:
    Op dinsdag 5 januari 2010 22:23 schreef motorbloempje het volgende:
    Helaas helaas

    Ondanks dat hij zich goed leek te houden, heeft toch de waterpomp het begeven. Op een grotere rit naar Rhenen heeft hij weer gehaperd en toen we beter zijn gaan kijken toch een lekkende pomp aangetroffen

    bij gebrek aan 'handige mannetjes' en tijd om die te gaan zoeken staat hij nu bij de garage en kunnen we hem hopelijk snel ophalen
    Rhenen, da's in de buurt
    junkiexpdinsdag 5 januari 2010 @ 23:59
    Wordt de waterpomp door de DB riem aangedreven ?
    2cvwoensdag 6 januari 2010 @ 00:23
    Vaak wel.
    Barcaconiawoensdag 6 januari 2010 @ 00:47
    Vaak ook niet.
    junkiexpwoensdag 6 januari 2010 @ 01:01
    quote:
    Op woensdag 6 januari 2010 00:23 schreef 2cv het volgende:
    Vaak wel.
    Ja dat weet ik, maar ook bij deze ?
    2cvwoensdag 6 januari 2010 @ 01:16
    Geen idee.
    loveliwoensdag 6 januari 2010 @ 18:33
    quote:
    Op dinsdag 5 januari 2010 23:59 schreef junkiexp het volgende:
    Wordt de waterpomp door de DB riem aangedreven ?
    Zou je dan meer schade verwachten, nee toch? De waterpomp gaat bij bevroren koelwater toch stuk omdat 'ie droogloopt?
    2cvwoensdag 6 januari 2010 @ 20:19
    Als de schoepen van de waterpomp door het ijs niet meer kunnen draaien gaat je D-riem kapot. En als die kapot gaat, bewegen je kleppen niet meer. En als je kleppen niet meer bewegen rammen de zuigers er tegenaan omdat ze niet meer (op tijd) dicht gaan. Resultaat: kleppen krom en de hele kop van de motor aan poeder.
    loveliwoensdag 6 januari 2010 @ 20:25
    Waterpomp zit toch wel dicht genoeg bij de motor om voor die tijd te ontdooien?

    Ja, ik probeer het vrolijk te houden.
    gatewaywoensdag 6 januari 2010 @ 20:28
    quote:
    Op woensdag 6 januari 2010 20:25 schreef loveli het volgende:
    Waterpomp zit toch wel dicht genoeg bij de motor om voor die tijd te ontdooien?

    Ja, ik probeer het vrolijk te houden.
    nee, want de waterpomp gaat al draaien op hem moment dat je je motor start die doet dus gelijk mee
    2cvwoensdag 6 januari 2010 @ 20:29
    Nee, die draait meteen mee. Al voor de motor aangeslagen is (motor draait altijd een paar slagen voor die aan slaat en pas dan wordt het spul warm).
    loveliwoensdag 6 januari 2010 @ 20:41
    Ach, ik ga toch voor optie V-snaar.
    2cvwoensdag 6 januari 2010 @ 20:44
    Ik hoop het ook voor TS Anderzijds: als de waterpomp vast zat was de motor nu al in de soep gedraaid.
    gatewaywoensdag 6 januari 2010 @ 20:46
    mag toch aannemen dat je dingen als de waterpomp en dynamo via een v-snaar doet en niet mee over de distributieriem
    2cvwoensdag 6 januari 2010 @ 20:51
    Bij mij zit de waterpomp 'netjes' op de distributieriem. Dynamo doet het met een V-snaar.
    motorbloempjezaterdag 9 januari 2010 @ 12:04
    quote:
    Op woensdag 6 januari 2010 20:44 schreef 2cv het volgende:
    Ik hoop het ook voor TS Anderzijds: als de waterpomp vast zat was de motor nu al in de soep gedraaid.
    waterpomp zat niet vast, maar is gaan lekken. Niet gigantisch hard, want hij koelde ook nog gewoon maar genoeg om na een ritje van 30km de helft van de koelvloeistof kwijt te zijn.

    Bij deze auto heeft de pomp naar het leek een eigen riem (we zagen er iig 2)
    junkiexpzaterdag 9 januari 2010 @ 12:40
    quote:
    Op woensdag 6 januari 2010 18:33 schreef loveli het volgende:

    [..]

    Zou je dan meer schade verwachten, nee toch? De waterpomp gaat bij bevroren koelwater toch stuk omdat 'ie droogloopt?
    Het gaat meer om het vervangen, als de waterpomp meeloopt moet de hele distributie uit elkaar en moet alles weer op tijd worden gezet.
    Dan moet je dus denken aan 300 euro.
    Als de waterpomp gewoon door een multieriem oid wordt aangedreven blijven de kosten beperkt.
    motorbloempjevrijdag 15 januari 2010 @ 16:09
    auto is overleden officieel. Bleek teveel mis te zijn om nog te laten repareren Miskoop dus.

    Hebben áltijd op goed vertrouwen gekocht (naar de aanbieder kijken, proefrit, etc) en is nog nooit mis gegaan, maar eens moet de eerste keer zijn blijkbaar... hoe het ding door de APK is gekomen in augustus was onze garage iig een raadsel

    dus als iemand nog een leuke onderdelen Fiat Uno wil hebben, dan staat er hier een voor je klaar....
    Barcaconiavrijdag 15 januari 2010 @ 16:13
    Ligt het aan die vries-schade of is de auto sowieso ten dode opgeschreven? Welke punten kon de garage noemen waardoor er geen APK op kon zitten?

    Zomaar uit interesse trouwens, geen belang bij onderdelen
    motorbloempjevrijdag 15 januari 2010 @ 16:15
    de bodemplaat, vooral bij passagierskant doorgerot, achterschokbreker zo goed als 'weg', uiteraard dan de waterpomp en de rest van de carosserie zo ongeveer

    Als iemand wil oefenen met klussen uiteraard de perfecte oefen auto

    [ Bericht 0% gewijzigd door motorbloempje op 15-01-2010 16:30:14 ]
    TeleluvRvrijdag 15 januari 2010 @ 16:20
    Klote!
    Den_Haagvrijdag 15 januari 2010 @ 16:22
    er loopt hier een Uno-prutser rond. zou hem pm'en
    Barcaconiavrijdag 15 januari 2010 @ 16:24
    Waterstofpomp? Bijzondere auto
    motorbloempjevrijdag 15 januari 2010 @ 16:30
    zo, goeiemorgen !
    Hyperdudevrijdag 15 januari 2010 @ 16:41
    Wat leren wij hiervan:
    Nooit een goedkoop afgeragd Italiaans sletje kopen.
    Tenzij er Ducati op staat.

    Wel jammer dat het zo afloopt.

    [ Bericht 9% gewijzigd door Hyperdude op 15-01-2010 16:55:14 ]
    lovelivrijdag 15 januari 2010 @ 19:51
    quote:
    Op vrijdag 15 januari 2010 16:15 schreef motorbloempje het volgende:
    de bodemplaat, vooral bij passagierskant doorgerot, achterschokbreker zo goed als 'weg', uiteraard dan de waterpomp en de rest van de carosserie zo ongeveer

    Als iemand wil oefenen met klussen uiteraard de perfecte oefen auto
    Terrein opzoeken, auto afraggen en laten ophalen door een sloper. Mensen die ook ff willen raggen een tientje laten lappen. MoBlo-autosloopdag!
    gatewayzaterdag 16 januari 2010 @ 09:40
    balen zeg!! naja wees blij datje er nu achter komt en niet op het moment dat er echt iets misgaat en er gewonden vallen!
    junkiexpzaterdag 16 januari 2010 @ 11:33
    Die Turk52 rommelt toch met die dingen ?