Then the real fun starts!quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:14 schreef AgLarrr het volgende:
Totdat Israël besluit dat het ineens toch aanleiding is om één of twee Iraanse installaties to MOAB'en. Und then we have zhe stront aan de marble.
Het lijkt soms wel of ze het gewoon willen, die Iraniërs. In één streep door Irak en Jordanië heen om Jeruzalem Blitzkriegen. Als de Yanks niets doen zijn ze ineens the number one player in the middle east.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:18 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Then the real fun starts!
Even voor de goede orde, Iran is gewoon bezig met het provoceren en uitproberen tot hoe ver ze kunnen gaan, ook met hun nucleaire programma. Ze proberen gewoon alles om de aandacht af te leiden van de duizenden centrifuges die ze draaiende willen krijgen, met alle gevolgen van dien.
Daarom ook, ik had veel liever een Republikein in de overheidszetel gezien bij de Verenigde Staten op dit moment, Obama's slappe gekus en gebuig werkt alleen maar contraproductief om dat land in toom te houden. Het is nu net een kind die steeds een stapje verder gaat, en de ouders die het toelaten omdat het allemaal onschuldig is.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:26 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het lijkt soms wel of ze het gewoon willen, die Iraniërs. In één streep door Irak en Jordanië heen om Jeruzalem Blitzkriegen. Als de Yanks niets doen zijn ze ineens the number one player in the middle east.
Ach, als puntje bij paaltje komt kunnen de V.S. het zich -ongeacht hun roerganger- politiek niet permitteren om oorlog te voeren tegen Iran. Ik denk dat ze hulp uit de EU sowieso op hun buik kunnen schrijven. The Chinese will not be amused, de Pakistanen ook niet en ook Rusland zal niet staan te juichen.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:28 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Daarom ook, ik had veel liever een Republikein in de overheidszetel gezien bij de Verenigde Staten op dit moment, Obama's slappe gekus en gebuig werkt alleen maar contraproductief om dat land in toom te houden. Het is nu net een kind die steeds een stapje verder gaat, en de ouders die het toelaten omdat het allemaal onschuldig is.
Bush was tenminste nog consequent op dat gebied, McCain zou een goede opvolger geweest zijn. Ik denk in ieder geval dat Iran dan lang niet zoveel beweegruimte zou hebben/krijgen als dat ze nu hebben.
Kan je wel vinden, maar Iran is juist gebaat bij een vijand. Als zo'n gekke redneck dan weer stoere praatjes gaat krijgen is dat koren op de molen van Iran. Men zou eens een poging moeten doen om te begrijpen wat Iran nu daadwerkelijk wil, maar daar zijn wij te dom voor. Obama stuurt wel emails, maar zo werkt het natuurlijk niet. Buiten de westerse wereld kun je niet zo direct communiceren.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:28 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Daarom ook, ik had veel liever een Republikein in de overheidszetel gezien bij de Verenigde Staten op dit moment, Obama's slappe gekus en gebuig werkt alleen maar contraproductief om dat land in toom te houden. Het is nu net een kind die steeds een stapje verder gaat, en de ouders die het toelaten omdat het allemaal onschuldig is.
Bush was tenminste nog consequent op dat gebied, McCain zou een goede opvolger geweest zijn. Ik denk in ieder geval dat Iran dan lang niet zoveel beweegruimte zou hebben/krijgen als dat ze nu hebben.
De VS kan helemaal niks met Iran en Iran weet dat dondersgoed.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:39 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ach, als puntje bij paaltje komt kunnen de V.S. het zich -ongeacht hun roerganger- politiek niet permitteren om oorlog te voeren tegen Iran. Ik denk dat ze hulp uit de EU sowieso op hun buik kunnen schrijven. The Chinese will not be amused, de Pakistanen ook niet en ook Rusland zal niet staan te juichen.
Dit nog even los van het feit dat de VS een landoorlog nooit gaan winnen. De studentenopstanden in Iran bieden nog het meeste perspectief..
Om je diplomatieke aanspraken te laten gelden is het van belang zo nu deze rituelen uit te voeren. Het is dus wel een potsierlijke vertoning, maar niet zonder reden.quote:Op zaterdag 19 december 2009 10:28 schreef Disana het volgende:
Vechten is niet echt wat ik in gedachten had. Als volwassenen om tafel gaan zitten wel.
Oh mutant, da's groot genoeg om door de helft te delen
Hm, whatever.quote:Op zaterdag 19 december 2009 14:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
Je bedoelt de president die een militaire aanval op Tehran goedkeurde? Ik dacht dat jij zo tegen geweld was... of is geweld prima zolang wat de US doet mislukt?
quote:Op zaterdag 19 december 2009 18:58 schreef mannan het volgende:
update
http://news.yahoo.com/s/ap/ap_on_re_mi_ea/ml_iraq
ik hoop dat irak iets maar doet, dan kan het iraanse leger heel irak overnemen
Niet dat alles dan koe en ei is, natuurlijk, maar uiteindelijk is het huidige regime in Bagdad een bondgenoot van Iran en aan de macht dankzij Iran. Blijft heel veel vijandigheid tussen Iraniërs en Irakezen, maar van serieuze onenigheid tussen de regeringen is geen sprake.quote:the two uneasy neighbors.
Gevalletje landje pik, maar van wiequote:Iran heeft zijn soldaten zaterdag ondanks Iraaks protest niet teruggetrokken uit de vrijdag in het grensgebied gelegen bezette oliebron al-Fakka.
(belga) - Een generaal van de Iraakse grenstroepen had vrijdag in Bagdad een golf van verontwaardiging uitgelokt toen hij meedeelde dat Iraanse stoottroepen met gepantserde voertuigen een oliebron hebben bezet en de Iraanse vlag hebben gehesen.
De door sjiieten gedomineerde regering van premier Noeri al-Maliki, die goede relaties met Iran onderhoudt, had het incident aanvankelijk gebagatelliseerd, maar riep dan toch de Iraanse ambassadeur in Bagdad op het matje.
De Iraanse nationale oliemaatschappij ontkende de berichten uit Irak vrijdagavond waarbij een wel bijzonder spitsvondige formulering werd gebruikt. Een woordvoerder zei dat Iraanse soldaten "geen controle hebben over een oliebron op Iraakse grondgebied hebben overgenomen".
Dat kan betekenen dat Iran, dat met Irak vroeger al over de eigendomsrechten in dit gebied had geredetwist, van mening is dat de oliebron toch al binnen de Iraanse staatsgrenzen ligt.
De Iraakse regering sloot een militaire operatie uit en verklaarde een diplomatieke oplossing te zoeken. Het Amerikaans leger, dat nog ongeveer 115.000 manschappen in Irak heeft gelegerd, reageerde niet op de bezetting van de oliebron.
De sjiitische partijen in Irak, die zich momenteel voorbereiden op de parlementsverkiezingen in maart, worden door de actie van de Iranezen in het nauw gedreven. Aan de ene kant willen ze de vriendschap van Teheran niet kwijt, maar aan de andere kant kunnen ze het niet maken zich als slechte patriotten te gedragen, die niet bereid zijn hun land te verdedigen.
11 soldaten en twee honden bedoel jequote:Op vrijdag 18 december 2009 16:27 schreef remlof het volgende:
Ook op Reuters:
[..]
bron
Maar ok, 11 soldaten, niet echt een grootschalige invasie
Ik denk dat het veld nog niet wordt geëxploiteerd, anders zou de ophef inderdaad wel groter zijn.quote:Op zaterdag 19 december 2009 20:00 schreef paddy het volgende:
Ik zou niet graag mijn oliebron overgenomen zien worden op die manier. Vind het nieuws erover dus nogal sober. kan je toch niet vergelijken met een stukje land waar niets mee gedaan wordt en waar mensen hun vlagjes verwisselen.
Hoe gaat het met de inkomsten uit die bron?
Nog nooit, nog nooit, dat is wat overdreven.quote:Op zaterdag 19 december 2009 19:34 schreef Viajero het volgende:
Iran was toch dat land dat nog nooit een ander land had aangevallen? (volgens mensen met een heel gebrekkige kennis van Iraanse geschiedenis)
Het veld is groter dan die bron en ligt deels op Irakees en deels op Iranees grondgebied. Deze specifieke bron (well 4) is omstreden, maar het veld zelf wordt gedeeld door beide landen.quote:Op zaterdag 19 december 2009 19:46 schreef paddy het volgende:
Bron De Tijd e.a
[..]
Gevalletje landje pik, maar van wie
Vraag ik mij wel af; hadden de Irakezen dit nu werkelijk niet kunnen voorzien? Ik vind dit trouwens vervelender dan een stukje land. Het gaat hier toch ook om inkomen en niet om een stuk grond wat niets produceert.![]()
Ow okequote:Op zondag 20 december 2009 13:32 schreef mannan het volgende:
[..]
zo zien de iraanse soldaten er dus echt uit
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dat is hamasquote:Op zondag 20 december 2009 14:16 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ow oke
Dit is toch dat andere leger van Iran:
[ afbeelding ]
hamas
Gekken? Maar niet minder gek dan anderen. Ze zijn alleen echt bereid hun leven te geven en daar ligt het probleem van veel soldaatjes. Onze soldaatjes - met alle respect - komen jankend thuis. Denk je dat Iraanse soldaten lopen te janken? Wij kennen geen trots patriotistisch gevoel, zelfs Amerikanen schieten tekort.quote:Op zondag 20 december 2009 22:22 schreef De_Ruyter het volgende:
Oh ja, maar die gekken blazen zich sowieso wel op voor hun god, met of zonder toestemming van Khamenei lijkt me.
Ja, hoe hoog zou hun veiligheidstoeslag moeten zijn. Heeft de vakbond van bomgordelaars daar al iets over gemeld?quote:Op maandag 21 december 2009 07:39 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Gekken? Maar niet minder gek dan anderen. Ze zijn alleen echt bereid hun leven te geven en daar ligt het probleem van veel soldaatjes. Onze soldaatjes - met alle respect - komen jankend thuis. Denk je dat Iraanse soldaten lopen te janken? Wij kennen geen trots patriotistisch gevoel, zelfs Amerikanen schieten tekort.
Even serieus nu. Waarom is Iran niet verslagen in de Iran-Irak oorlog? Omdat Iraniërs de dood verachten.quote:Op maandag 21 december 2009 07:49 schreef voyeur het volgende:
[..]
Ja, hoe hoog zou hun veiligheidstoeslag moeten zijn. Heeft de vakbond van bomgordelaars daar al iets over gemeld?
Vet van mij: ik geloof dit niet.quote:Op maandag 21 december 2009 12:45 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Even serieus nu. Waarom is Iran niet verslagen in de Iran-Irak oorlog? Omdat Iraniërs de dood verachten.
Ik keur dit niet goed, maar het laat wel een ongekende liefde voor je land zien. Sterven had een doel, want Iran kon absoluut niet op tegen het moderne geweld van Irak met steun van de VS. Een Palestijnse zelfmoordterrorist , Al Qaeda terrorist of salafist die zichzelf opblaast is gewoon dom. Dat soort mensen hebben een blinde haat tegen Israel en het westen. Totaal zinloos om je op te blazen. Je opblazen voor je land in een oorlog heeft wel een doel.
Maar goed die Basij mannen zijn ook vaak volwassen pubers die makkelijk te sturen zijn. Ze zitten ook niet voor de lol bij de Basij als ze een goede baan konden krijgen.
Kinderen zijn gehersenspoeld ja in de Iran-Irak oorlog, maar ook volwassen mannen warenn bereid te sterven. Als je als volwassen man gehersenspoeld bent is dat je eigen probleem. Ik kan iedereen die gelooft in God ook gehersenspoeld noemen, maar dat doe ik niet ook al kan je zoiets vinden lijkt me.quote:Op maandag 21 december 2009 21:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij: ik geloof dit niet.
Ik geef toe: in de taalboekjes voor de lagere school staan verhalen over heldhaftige soldaten en kinderen die zich opofferen voor het vaderland en het geloof.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die ideeën onder volwassen Iraniërs ook zo leven. Dat kinderen mijnenvelden werden ingestuurd of met bomgordels onder tanks moesten kruipen, wil niet zeggen dat die kinderen overliepen van oprechte vaderlandsliefde. En dat elke soldaat een sleutel van de hemel om zijn nek had, wil ook niet zeggen dat die soldaten dan echt een diep geloof hadden.
Verder vind ik het raar om deze verblindheid, als die in sommige mensen al wortel schoot, moreel hoogstaander te achten dan het Nederlandse moreel.
Het zal geen 100% zijn, maar vergeet niet dat Shi'isme sterk gebaseerd is op martyrdom. En daar zijn vooral jonge mannen gevoelig voor, maar ik denk dat het een gevoel is dat in het hele leger, en de hele bevolking voorkwam.quote:Op maandag 21 december 2009 21:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij: ik geloof dit niet.
Ik geef toe: in de taalboekjes voor de lagere school staan verhalen over heldhaftige soldaten en kinderen die zich opofferen voor het vaderland en het geloof.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die ideeën onder volwassen Iraniërs ook zo leven. Dat kinderen mijnenvelden werden ingestuurd of met bomgordels onder tanks moesten kruipen, wil niet zeggen dat die kinderen overliepen van oprechte vaderlandsliefde. En dat elke soldaat een sleutel van de hemel om zijn nek had, wil ook niet zeggen dat die soldaten dan echt een diep geloof hadden.
Verder vind ik het raar om deze verblindheid, als die in sommige mensen al wortel schoot, moreel hoogstaander te achten dan het Nederlandse moreel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |