abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 december 2009 @ 07:49:08 #276
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75866912
quote:
Op maandag 21 december 2009 07:39 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Gekken? Maar niet minder gek dan anderen. Ze zijn alleen echt bereid hun leven te geven en daar ligt het probleem van veel soldaatjes. Onze soldaatjes - met alle respect - komen jankend thuis. Denk je dat Iraanse soldaten lopen te janken? Wij kennen geen trots patriotistisch gevoel, zelfs Amerikanen schieten tekort.
Ja, hoe hoog zou hun veiligheidstoeslag moeten zijn. Heeft de vakbond van bomgordelaars daar al iets over gemeld?
Here we are now, entertain us.
pi_75875120
quote:
Op maandag 21 december 2009 07:49 schreef voyeur het volgende:

[..]

Ja, hoe hoog zou hun veiligheidstoeslag moeten zijn. Heeft de vakbond van bomgordelaars daar al iets over gemeld?
Even serieus nu. Waarom is Iran niet verslagen in de Iran-Irak oorlog? Omdat Iraniërs de dood verachten.
Ik keur dit niet goed, maar het laat wel een ongekende liefde voor je land zien. Sterven had een doel, want Iran kon absoluut niet op tegen het moderne geweld van Irak met steun van de VS. Een Palestijnse zelfmoordterrorist , Al Qaeda terrorist of salafist die zichzelf opblaast is gewoon dom. Dat soort mensen hebben een blinde haat tegen Israel en het westen. Totaal zinloos om je op te blazen. Je opblazen voor je land in een oorlog heeft wel een doel.

Maar goed die Basij mannen zijn ook vaak volwassen pubers die makkelijk te sturen zijn. Ze zitten ook niet voor de lol bij de Basij als ze een goede baan konden krijgen.
pi_75898486
quote:
Op maandag 21 december 2009 12:45 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Even serieus nu. Waarom is Iran niet verslagen in de Iran-Irak oorlog? Omdat Iraniërs de dood verachten.
Ik keur dit niet goed, maar het laat wel een ongekende liefde voor je land zien.
Sterven had een doel, want Iran kon absoluut niet op tegen het moderne geweld van Irak met steun van de VS. Een Palestijnse zelfmoordterrorist , Al Qaeda terrorist of salafist die zichzelf opblaast is gewoon dom. Dat soort mensen hebben een blinde haat tegen Israel en het westen. Totaal zinloos om je op te blazen. Je opblazen voor je land in een oorlog heeft wel een doel.

Maar goed die Basij mannen zijn ook vaak volwassen pubers die makkelijk te sturen zijn. Ze zitten ook niet voor de lol bij de Basij als ze een goede baan konden krijgen.
Vet van mij: ik geloof dit niet.
Ik geef toe: in de taalboekjes voor de lagere school staan verhalen over heldhaftige soldaten en kinderen die zich opofferen voor het vaderland en het geloof.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die ideeën onder volwassen Iraniërs ook zo leven. Dat kinderen mijnenvelden werden ingestuurd of met bomgordels onder tanks moesten kruipen, wil niet zeggen dat die kinderen overliepen van oprechte vaderlandsliefde. En dat elke soldaat een sleutel van de hemel om zijn nek had, wil ook niet zeggen dat die soldaten dan echt een diep geloof hadden.

Verder vind ik het raar om deze verblindheid, als die in sommige mensen al wortel schoot, moreel hoogstaander te achten dan het Nederlandse moreel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75901474
quote:
Op maandag 21 december 2009 21:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik geef toe: in de taalboekjes voor de lagere school staan verhalen over heldhaftige soldaten en kinderen die zich opofferen voor het vaderland en het geloof.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die ideeën onder volwassen Iraniërs ook zo leven. Dat kinderen mijnenvelden werden ingestuurd of met bomgordels onder tanks moesten kruipen, wil niet zeggen dat die kinderen overliepen van oprechte vaderlandsliefde. En dat elke soldaat een sleutel van de hemel om zijn nek had, wil ook niet zeggen dat die soldaten dan echt een diep geloof hadden.

Verder vind ik het raar om deze verblindheid, als die in sommige mensen al wortel schoot, moreel hoogstaander te achten dan het Nederlandse moreel.
Kinderen zijn gehersenspoeld ja in de Iran-Irak oorlog, maar ook volwassen mannen warenn bereid te sterven. Als je als volwassen man gehersenspoeld bent is dat je eigen probleem. Ik kan iedereen die gelooft in God ook gehersenspoeld noemen, maar dat doe ik niet ook al kan je zoiets vinden lijkt me.

IK acht een moreel die daad bij het woord voegt inderdaad hoogstaander dan een halfbakken moreel zoals wij die kennen. Ik vind het dom hoor om het leger in te gaan -ik geef meer om mijzelf dan om mijn land - maar we hebben nu eenmaal soldaten nodig. Als je land wordt aangevallen, dan vind ik jezelf opofferen als martelaar dapper.

Lees dit maar eens.

http://www.nrc.nl/krant/a(...)moet_worden_geboycot
  maandag 21 december 2009 @ 22:54:42 #280
111528 Viajero
Who dares wins
pi_75903306
quote:
Op maandag 21 december 2009 21:32 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Het zal geen 100% zijn, maar vergeet niet dat Shi'isme sterk gebaseerd is op martyrdom. En daar zijn vooral jonge mannen gevoelig voor, maar ik denk dat het een gevoel is dat in het hele leger, en de hele bevolking voorkwam.

Een aantal hoofdstukken in het boek "The great war for civilisation" gaan over de Iran-Irak oorlog, en daar komt dit ook heel sterk in naar voren. Ook verder een heel interessant boek, al ben ik het met veel conclusies die de schrijver trekt niet eens:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_War_for_Civilisation:_The_Conquest_of_the_Middle_East
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_75939693
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:21 schreef Lagrinta het volgende:

[..]

Kinderen zijn gehersenspoeld ja in de Iran-Irak oorlog, maar ook volwassen mannen warenn bereid te sterven. Als je als volwassen man gehersenspoeld bent is dat je eigen probleem. Ik kan iedereen die gelooft in God ook gehersenspoeld noemen, maar dat doe ik niet ook al kan je zoiets vinden lijkt me.

IK acht een moreel die daad bij het woord voegt inderdaad hoogstaander dan een halfbakken moreel zoals wij die kennen. Ik vind het dom hoor om het leger in te gaan -ik geef meer om mijzelf dan om mijn land - maar we hebben nu eenmaal soldaten nodig. Als je land wordt aangevallen, dan vind ik jezelf opofferen als martelaar dapper.

Lees dit maar eens.

http://www.nrc.nl/krant/a(...)moet_worden_geboycot
Ik kende de verhalen, maar ze lijken me zo onwezenlijk, dat ik me afvraag voor welk deel van de bevolking ze gelden. Want zelfs als ze voor een klein deel gelden, krijg je toch nog veel mensen bij elkaar met pakweg 75 miljoen inwoners.

En wat dit door mij vetgemaakte betreft: hoe kan dat nou? Want als ik het goed begrijp heb jij dan meer achting voor domme mensen (die het leger ingaan) dan voor jezelf.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75939818
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:54 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het zal geen 100% zijn, maar vergeet niet dat Shi'isme sterk gebaseerd is op martyrdom. En daar zijn vooral jonge mannen gevoelig voor, maar ik denk dat het een gevoel is dat in het hele leger, en de hele bevolking voorkwam.

Een aantal hoofdstukken in het boek "The great war for civilisation" gaan over de Iran-Irak oorlog, en daar komt dit ook heel sterk in naar voren. Ook verder een heel interessant boek, al ben ik het met veel conclusies die de schrijver trekt niet eens:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_War_for_Civilisation:_The_Conquest_of_the_Middle_East
Ja ok. Asjoera doet bijvoorbeeld wel erg denken aan de katholieke lijdenswegen en er is wat pathetisch aan veel Iraniërs. Er zijn ook wel erg veel rouwfeesten.

De enige Iraniërs met wie ik hierover zou kunnen spreken zijn gevlucht en natuurlijk niet voor niks. Ik zal eens polsen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')