abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75693655
Bijna 60% van de eerstejaarsstudenten rechten aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft geen voldoende gehaald voor de verplichte taaltoets Nederlands.
Van de tweedejaars moet een kwart de taaltoets nog steeds halen. Als dat niet lukt, mogen zij niet door naar het derde bachelorjaar. Aan de Vrije Universiteit heeft 14% gefaald.
De Erasmus Universiteit ziet wel een verbetering: vorig jaar maakte 17% de volgende toets voldoende en dit is nu gestegen naar ruim 40%.

Bron: Onderwijsredactie van De Telegraaf.

-----------------------------
60% gefaald

[ Bericht 3% gewijzigd door Lavenderr op 16-12-2009 17:56:54 ]
pi_75693798
En terecht toch, moeten ze maar beter leren!
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  woensdag 16 december 2009 @ 16:46:48 #3
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_75693819
Ja geweldig toch die verplichte taaltoets?
pi_75693845
Dat is wel heel erg veel. Ik had me niet eens een seconde verdiept in wat ze precies gingen vragen maar haalde het gewoon de eerste keer, en vele anderen met mij.

Dan zou je toch denken dat in het 2e jaar zo goed als iedereen het wel gehaald heeft? Het is een kleine moeite om er dan wat tijd in te steken. En zo moeilijk is het niet.

edit: oh wacht, dat is de Universiteit. Ik doe HBO... is die taaltoets anders?
pi_75693857
Mensen die voor die toeds zakken...
  Milf woensdag 16 december 2009 @ 16:48:54 #6
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_75693909
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:47 schreef Conflict het volgende:
Mensen die voor die toeds z sakken...
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_75693925
Voorbeeld van de test:

Geef aan wat goed is:
A accorderen
B akkorderen

A decenniums
B decennia

A ik hoop dat hij bekend
B ik hoop dat hij bekent

A we hebben het hun verteld
B we hebben het hen verteld

A de oliebollenkraam is oudbollig
B de oliebollenkraam is oubollig

A de team
B het team

Kruis aan: goed of fout

De klanten worden verzocht niet te roken.
A Goed
B Fout

Men klaagt over de onderwijskwaliteit, maar ze bereiden de colleges niet goed voor.
A Goed
B Fout

Ik weet dat regent
A Goed
B Fout
Here we are now, entertain us.
pi_75693996
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:47 schreef Desunoto het volgende:
Dat is wel heel erg veel. Ik had me niet eens een seconde verdiept in wat ze precies gingen vragen maar haalde het gewoon de eerste keer, en vele anderen met mij.

Dan zou je toch denken dat in het 2e jaar zo goed als iedereen het wel gehaald heeft? Het is een kleine moeite om er dan wat tijd in te steken. En zo moeilijk is het niet.

edit: oh wacht, dat is de Universiteit. Ik doe HBO... is die taaltoets anders?
Ik faalde de eerste keer jammerlijk, grotendeels door mijn slordigheid (Ah dit is zo makkelijk pffff kan ik met mijn ogen dicht, en ik heb het resultaat bekeken, volgens mij had ik letterlijk mijn ogen dicht) en een verschrikkelijk onleesbaar handschrift.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
  woensdag 16 december 2009 @ 16:53:10 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_75694081
Terecht dat hier eens wat aan gedaan wordt. Mensen op de universiteit die niet eens Nederlands kunnen...
pi_75694087
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:51 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Ik faalde de eerste keer jammerlijk, grotendeels door mijn slordigheid (Ah dit is zo makkelijk pffff kan ik met mijn ogen dicht, en ik heb het resultaat bekeken, volgens mij had ik letterlijk mijn ogen dicht) en een verschrikkelijk onleesbaar handschrift.
Het de eerste keer het niet halen is natuurlijk geen ramp en niets om je voor te schamen, maar ik snap die mensen in het tweede jaar dus echt niet. Zoveel kansen om je te verbeteren en die toets te halen...
pi_75694101
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:49 schreef voyeur het volgende:
Voorbeeld van de test:

Geef aan wat goed is:
A accorderen
B akkorderen

A decenniums
B decennia

A ik hoop dat hij bekend
B ik hoop dat hij bekent

A de team
B het team

A Goed
B Fout

Men klaagt over de onderwijskwaliteit, maar ze bereiden de colleges niet goed voor.
A Goed
B Fout

Ik weet dat regent
A Goed
B Fout
Sluit prima aan bij het niveau van de studie. Helaas komt dat niveau ook weer terug in de praktijk, en daar hebben we allemaal last van.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 16 december 2009 @ 16:57:01 #12
104871 remlof
Europees federalist
pi_75694230
quote:
Voorbeeld van de test:

Geef aan wat goed is:
A accorderen
B akkorderen

A decenniums
B decennia

A ik hoop dat hij bekend
B ik hoop dat hij bekent

A de team
B het team

A Goed
B Fout

A Goed
B Fout

Ik weet dat regent
A Goed
B Fout
Dat meen je niet, dat is brugklasniveau
pi_75694296
quote:
Voorbeeld van de test:

Geef aan wat goed is:
A accorderen
B akkorderen

A decenniums
B decennia

A ik hoop dat hij bekend
B ik hoop dat hij bekent

A de team
B het team

A Goed
B Fout

A Goed
B Fout

Ik weet dat regent
A Goed
B Fout
Ik vind een aantal toch wel moeilijk. Ik zou serieus oudbollig schrijven op papier, want daar komt geen rood streepje onder.
  woensdag 16 december 2009 @ 16:59:59 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_75694356
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:58 schreef Tamashii het volgende:

[..]

Ik vind een aantal toch wel moeilijk. Ik zou serieus oudbollig schrijven op papier, want daar komt geen rood streepje onder.
Fouten in spelling van woorden die niet vaak gebruikt worden vind ik ook minder kwalijk dan grammaticafouten.
pi_75694417
quote:

[..]

Same
  woensdag 16 december 2009 @ 17:03:45 #16
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75694496
Bij mij op school, in ieder geval in mijn groep, heeft ongeveer 80% de taaltoets niet gehaald. Ik heb hem overigens gewoon meteen de eerste keer gehaald.
pi_75694536
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:53 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Het de eerste keer het niet halen is natuurlijk geen ramp en niets om je voor te schamen, maar ik snap die mensen in het tweede jaar dus echt niet. Zoveel kansen om je te verbeteren en die toets te halen...
Ik schaamde me anders verschrikkelijk!
En niet halen van de test betekende ook dat ik een cursus moest volgen, dit heeft een zeer positief effect gehad op mijn schrijfstijl.

Het onderwijs in Nederland is dramatisch. Rechtenstudenten die niet eens behoorlijk Nederlands kunnen schrijven en simpele sommen (1/3 van 1200) kunnen uitrekenen
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
pi_75694551
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:03 schreef AryaMehr het volgende:
Bij mij op school, in ieder geval in mijn groep, heeft ongeveer 80% de taaltoets niet gehaald. Ik heb hem overigens gewoon meteen de eerste keer gehaald.
Wat erg.
  woensdag 16 december 2009 @ 17:06:15 #19
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75694589
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Wat erg.
Ja, het is slecht gesteld met het niveau dat sommige mensen beheersen.
pi_75694613
Triest, heel triest. Wat mij betreft worden er nog veel strengere eisen gesteld aan beheersing van de Nederlandse taal, gepaard met hardere consequenties voor studenten die zakken op zulke tests. Dat ze verder kunnen gaan in het tweede studiejaar, terwijl ze die taaltoets nog niet hebben volbracht, vind ik al een kwalijke zaak.
pi_75694637
  woensdag 16 december 2009 @ 17:08:53 #22
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_75694698
Daar zijn de taalnazi's weer hoor.
Alsof iemand die slecht is in Nederlands ook meteen slecht is in rechten of wat diegene dan ook studeert.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_75695027

pi_75695033
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:06 schreef isogram het volgende:
Triest, heel triest. Wat mij betreft worden er nog veel strengere eisen gesteld aan beheersing van de Nederlandse taal, gepaard met hardere consequenties voor studenten die zakken op zulke tests. Dat ze verder kunnen gaan in het tweede studiejaar, terwijl ze die taaltoets nog niet hebben volbracht, vind ik al een kwalijke zaak.
Je kunt beter eisen stellen aan de vooropleiding en het eindniveau, dan kun je 80% er uit houden, en dan hou je vanzelf mensen over die zo'n test foutloos doen. Dan hoef je zo'n test niet eens af te nemen.
pi_75695064
Nuja, meer hoofdrekenen op de middelbare school!
  woensdag 16 december 2009 @ 17:22:18 #26
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75695235
Tja, wij kregen na de introductie als eerste een taal- en rekentoets.
De taaltoets was ongeveer vergelijkbaar met het niveau hierboven. Ook 70% die het niet haalt.

Rekentoets waren 15 simpele sommen, zonder rekenmachine en tijdgebonden.
1/3 + 3/4 = ?
5637+2374 = ?
56743-3245 = ?

etc. Gewoon standaard dingetjes die je uit je hoofd in 3 seconde per som moet zien. Dan kregen we ook nog uitwerkpapier.
En dan nog 85% die het niet voor elkaar krijgt. Gewoon geen tijd voor alle sommen of alles fout.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75695393
quote:
Voorbeeld van de test:

Geef aan wat goed is:
A accorderen
B akkorderen

A decenniums
B decennia

A ik hoop dat hij bekend
B ik hoop dat hij bekent

A de team
B het team

A Goed
B Fout

A Goed
B Fout

Ik weet dat regent
A Goed
B Fout
Grapje hoop ik?
pi_75695675
Ik geev de studenten niet de schuldt maar de sgolen die dit veroosaken.
  woensdag 16 december 2009 @ 17:44:23 #29
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75695891
quote:
Voorbeeld van de test:

Geef aan wat goed is:
A accorderen
B akkorderen

A decenniums
B decennia

A ik hoop dat hij bekend
B ik hoop dat hij bekent

A de team
B het team

A Goed
B Fout

A Goed
B Fout

Ik weet dat regent
A Goed
B Fout
Wie hierin fouten maakt, als academicus, mag zich met liefde te pletter schamen. Maar ik kijk inmiddels nergens meer van op.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 16 december 2009 @ 17:44:47 #30
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75695903
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:27 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Grapje hoop ik?
Gewoon van de Erasmus site geplukt. is een voorbeeld van de echte testen.
pi_75696025
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:44 schreef voyeur het volgende:

[..]

Gewoon van de Erasmus site geplukt. is een voorbeeld van de echte testen.
Het is om te
pi_75696215
zo nog iemand hier iets op mijn nederlands aan te merken
  woensdag 16 december 2009 @ 17:54:50 #33
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_75696235
Ik zie geen bron?

Maar iig, wat een falers. 60 procent!
pi_75696266
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:54 schreef Eva4Evah het volgende:
Ik zie geen bron?

Maar iig, wat een falers. 60 procent!
Bron: De Telegraaf.
pi_75696269
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:44 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wie hierin fouten maakt, als academicus, mag zich met liefde te pletter schamen. Maar ik kijk inmiddels nergens meer van op.
Mwa, ik zou ook niet weten of het nu officieel decenniums of decennia is. Ik weet dat in het dagelijks taalgebruik zowel museums als musea gehanteerd wordt, maar dat musea's dan weer dubbelop is. En ook met het hen/hun verhaal heb ik altijd problemen. Desondanks doe ik een universitaire opleiding, met goede cijfers (gemiddelde hoger dan 8).

Het probleem voor mij is dat ik simpelweg al 6 jaar niet meer bezig ben geweest met de officiele regels. Daar komt nog bij dat allerlei subsidieclubjes het nodig lijken te vinden de officiele regels ieder half jaar weer aan te passen, zelfs als dat tegen het dagelijks taalgebruik in gaat. Ik herinner me nog een recente editie van het groene boekje, volgens welke een woord Frankrijk moest worden afgebroken als Fran- krijk. Vind je het dan heel gek dat ik op een gegeven moment het overzicht kwijt raak? Voor mij is en blijft het gewoon Frank- rijk, het rijk van de Franken, en niet het krijk van de Franen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_75696282
Waarom staat de VU daar speciaal bij? Is die het laagste? (Mag ik niet hopen, ik vind 14% nog wel veel zelfs)
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_75696351
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:56 schreef Dzy het volgende:
Waarom staat de VU daar speciaal bij? Is die het laagste? (Mag ik niet hopen, ik vind 14% nog wel veel zelfs)
Denk dat die de laagste was inderdaad.
pi_75696593
Zegt genoeg over het niveau aldaar.
pi_75696649
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:05 schreef 16meter het volgende:
Zegt genoeg over het niveau aldaar.
Das zeker waar.
  woensdag 16 december 2009 @ 18:09:08 #40
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_75696707
quote:
Op woensdag 16 december 2009 17:56 schreef Seneca het volgende:

[..]

Mwa, ik zou ook niet weten of het nu officieel decenniums of decennia is. Ik weet dat in het dagelijks taalgebruik zowel museums als musea gehanteerd wordt, maar dat musea's dan weer dubbelop is. En ook met het hen/hun verhaal heb ik altijd problemen. Desondanks doe ik een universitaire opleiding, met goede cijfers (gemiddelde hoger dan 8).

Het probleem voor mij is dat ik simpelweg al 6 jaar niet meer bezig ben geweest met de officiele regels. Daar komt nog bij dat allerlei subsidieclubjes het nodig lijken te vinden de officiele regels ieder half jaar weer aan te passen, zelfs als dat tegen het dagelijks taalgebruik in gaat. Ik herinner me nog een recente editie van het groene boekje, volgens welke een woord Frankrijk moest worden afgebroken als Fran- krijk. Vind je het dan heel gek dat ik op een gegeven moment het overzicht kwijt raak? Voor mij is en blijft het gewoon Frank- rijk, het rijk van de Franken, en niet het krijk van de Franen.
Das inderdaad zo. Ook dat eeuwige geneuzel over pannekoek of pannenkoek, paardebloem of paardenbloem.
  woensdag 16 december 2009 @ 18:10:09 #41
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75696733
quote:

[..]

Jouw bekentenis schokt me. Decenniums?
quote:
Nu heb je het over spellingdetails. Die interesseren mij ook weinig. Deze test behandelt essentiële en zeer elementaire taalkwesties. Als je je als academicus hierdoor laat uitdagen, heb je echt wat gemist, ergens, gedurende je schoolloopbaan.
pi_75696811
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:09 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Das inderdaad zo. Ook dat eeuwige geneuzel over pannekoek of pannenkoek, paardebloem of paardenbloem.
Maar het merendeel van de studenten schrijft gewoon "ik wordt", "ik heb gezegdt" en meer van dat soort creatieve vervoegingen
Dat vind ik geen geneuzel, maar schokkend
  woensdag 16 december 2009 @ 18:22:56 #43
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_75697198
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:12 schreef Piles het volgende:

[..]

Maar het merendeel van de studenten schrijft gewoon "ik wordt", "ik heb gezegdt" en meer van dat soort creatieve vervoegingen
Juist bijna niemand zet er een extra t achter. Meestal een d in plaats van een t, zoals hij betaald. Waar het wel moet vergeten ze het. En voltooid deelwoord wordt juist als bijvoorbeeld hij heeft betaalt geschreven, ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die werkelijk ik heb betaaldt/gezegdt schrijven.

Maar desondanks ben ik het met je eens hoor, als ik zie hoe mijn medestudenten dingen opschrijven... gewoon schokkend om te zien. Ook in spreektaal, de "hun lopen" en "beter als"-en zijn niet aan te slepen.

Droevig

Edit: hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat ik nooit een foutje maak
pi_75697232
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:12 schreef Piles het volgende:

[..]

En dan denken dat ze origineel zijn
Ik denk soms weleens dat ze het doen om te verbloemen dat ze het echt niet weten.
  woensdag 16 december 2009 @ 18:30:15 #45
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75697497
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:22 schreef Eva4Evah het volgende:

[..]

Juist bijna niemand zet er een extra t achter. Meestal een d in plaats van een t, zoals hij betaald. Waar het wel moet vergeten ze het. En voltooid deelwoord wordt juist als bijvoorbeeld hij heeft betaalt geschreven, ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die werkelijk ik heb betaaldt/gezegdt schrijven.

Maar desondanks ben ik het met je eens hoor, als ik zie hoe mijn medestudenten dingen opschrijven... gewoon schokkend om te zien. Ook in spreektaal, de "hun lopen" en "beter als"-en zijn niet aan te slepen.

Droevig

Edit: hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat ik nooit een foutje maak
Het is dan beter als ze niets zeggen
pi_75698001
Ik studeer aan de VU en heb de verplichte toets nog steeds niet kunnen maken doordat het dubbel geroosterd was. Zou dat lage percentage komen doordat ze het aantal falers genomen hebben ten opzichte van het aantal eerstejaars?

Het valt me trouwens op hoe bedroevend slecht het niveau is van docenten op de VU. Het gebeurt aan de lopende band dat ze simpele -d/t fouten maken. De fouten die in de sheets staan zijn soms om van te huilen. De directeur van de VU die het in zijn verhaal tijdens de introductieweek heeft over ''een universiteit die een beter internationaal karakter heeft als vele andere universiteiten'' komt ook niet erg sterk over. Vooral niet als hij dezelfde fout 2 keer maakt in een praatje van enkele minuten.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_75698264
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:10 schreef Ringo het volgende:

[..]

Mag toch beide tegenwoordig??? Net zoals aquaria en aquariums. Tenminste dat heb ik een jaar of wat geleden begrepen. Ik blijf overigens wel aquaria en decennia gebruiken.
quote:
Nu heb je het over spellingdetails. Die interesseren mij ook weinig. Deze test behandelt essentiële en zeer elementaire taalkwesties. Als je je als academicus hierdoor laat uitdagen, heb je echt wat gemist, ergens, gedurende je schoolloopbaan.
Dat dan weer wel.
  woensdag 16 december 2009 @ 18:54:46 #48
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_75698451
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:53 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Ja, dat is het wel. Je zou je kapot moeten schamen.
Of nee, niet jij (of wie dan ook), maar de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn.
Intelligent, but fucked up.
  woensdag 16 december 2009 @ 19:14:18 #49
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75699193
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Mag toch beide tegenwoordig??? Net zoals aquaria en aquariums. Tenminste dat heb ik een jaar of wat geleden begrepen. Ik blijf overigens wel aquaria en decennia gebruiken.
Voor wie ook maar een beetje Latijn op school heeft gehad, klinkt decenniums als pissen in de soepterrine.
pi_75699546
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Voor wie ook maar een beetje Latijn op school heeft gehad, klinkt decenniums als pissen in de soepterrine.
Het klinkt ook voor geen meter, net zoals ik museums en aquariums voor geen meter vind klinken. Maar als dat wel mag dan kan ik mij de fout wel voorstellen.
pi_75699725
quote:

[..]

Dat is dan ook de kern van het probleem. De universiteit vereist geen niveau dat met zich meebrengt dat je de taal op een elementair niveau beheerst. We hebben het hier wel over juristen, de Nederlandse taal is hun gereedschap.

Maar ook in het algemeen lijkt me dat een bepaald niveau van taalbeheersing hoort bij het hoogste niveau van opleiding wat in Nederland beschikbaar is. Als je dat niveau niet vanzelfsprekend is, dan is het niveau van de studenten aan die opleiding te laag.
quote:
Maar dat soort dingen vragen ze waarschijnlijk ook niet. Dat is niet wat de noodzaak van een taaltoets heeft gebracht, en dat is ook niet waarom er mensen op zakken.

Als je een beetje inziet dat het belangrijk is om je schriftelijk fatsoenlijk uit te kunnen drukken, dan kun je echt wel gewoon correct spellen en correct schrijven en pik je dat zelf wel op, hoe slecht het voorbereidend onderwijs ook is. Voor mensen die dat niet inzien of het niet beheersen is de universiteit er niet. Het is een symptoom van niveau, het werkelijke probleem is het echte meer inhoudelijke niveau.
pi_75699740
quote:

[..]

Mensen die altijd blind vertrouwen op de spellingscontrole

Maar dat voorbeeld in dit topic is wel vrij triest ja, als je zelfs dát al niet haalt...
Don't let my username fool you...
pi_75699824
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is dan ook de kern van het probleem. De universiteit vereist geen niveau dat met zich meebrengt dat je de taal op een elementair niveau beheerst. We hebben het hier wel over juristen, de Nederlandse taal is hun gereedschap.

Maar ook in het algemeen lijkt me dat een bepaald niveau van taalbeheersing hoort bij het hoogste niveau van opleiding wat in Nederland beschikbaar is. Als je dat niveau niet vanzelfsprekend is, dan is het niveau van de studenten aan die opleiding te laag.
[..]

Maar dat soort dingen vragen ze waarschijnlijk ook niet. Dat is niet wat de noodzaak van een taaltoets heeft gebracht, en dat is ook niet waarom er mensen op zakken.

Als je een beetje inziet dat het belangrijk is om je schriftelijk fatsoenlijk uit te kunnen drukken, dan kun je echt wel gewoon correct spellen en correct schrijven en pik je dat zelf wel op, hoe slecht het voorbereidend onderwijs ook is. Voor mensen die dat niet inzien of het niet beheersen is de universiteit er niet. Het is een symptoom van niveau, het werkelijke probleem is het echte meer inhoudelijke niveau.
pi_75699989
Ze studeren natuurlijk niet voor niets rechten natuurlijk
pi_75700271
quote:
Op woensdag 16 december 2009 18:10 schreef Ringo het volgende:

[..]

Even ter zijn verdediging: Vroeger diende men ook gestenigd te worden als men 'museums' schreef. Tegenwoordig staat 'museums' in de Van Dale. Tenzij je een abonnement hebt afgesloten op de groene en witte boekjes, kun je niet weten of 'decenniums' reeds in de Van Dale is opgenomen.
  woensdag 16 december 2009 @ 20:00:06 #56
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_75701310
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:34 schreef Asgard het volgende:
Rechten brengen plichten met zich mee. Ze hadden beter moeten weten

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 16-12-2009 20:08:26 (Een typo in een taalnazitopic kan natuurlijk niet) ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_75701442
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:34 schreef Asgard het volgende:
Je moet toegeven dat Mohammed Faizel Ali Enait beter in Nederlands is dan de meeste Rotterdammers.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_75701538
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:39 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Even ter zijn verdediging: Vroeger diende men ook gestenigd te worden als men 'museums' schreef. Tegenwoordig staat 'museums' in de Van Dale. Tenzij je een abonnement hebt afgesloten op de groene en witte boekjes, kun je niet weten of 'decenniums' reeds in de Van Dale is opgenomen.
Over twintig jaar de Van Dale is zes delen, als alles wat maar vaak genoeg fout wordt gedaan goed wordt.
pi_75701953
quote:

[..]

Zo blijf ik gewoon woei (waaide) en wilde (wou) schrijven.
Al die nieuwerwetse fratsen!
  woensdag 16 december 2009 @ 20:14:42 #60
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75702033
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Over twintig jaar de Van Dale is zes delen, als alles wat maar vaak genoeg fout wordt gedaan goed wordt.
Dat is nou ook niet echt een grammaticaal hoogstandje
pi_75702072
wilde is ook gewoon goed.
woei weet ik niet.
pi_75702211
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:15 schreef Desunoto het volgende:
woei weet ik niet.
Woei is de weervrouw van het Journaal.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_75702438
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:14 schreef voyeur het volgende:
Dat is nou ook niet echt een grammaticaal hoogstandje
Leent grammatica zich dan voor hoogstandjes door de gebruiker, of bedoel je eigenlijk de stijl?
pi_75702482
Vanavond kunnen we onze taalkennis weer toetsen bij het Groot Dictee der Nederlandse Taal.
pi_75702761
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:15 schreef Desunoto het volgende:
woei weet ik niet.
Wilde is niet alleen gewoon goed, het is zoals het was voordat men van willen een sterk werkwoord maakte.
Woei is ook correct. Het woei verschrikkelijk hard ipv het waaide verschrikkelijk hard.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 16 december 2009 @ 20:40:39 #66
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75703263
Dat is wel een erg laag slagingspercentage. Wel vind ik het goed om te zien dat de testvragen niet zó makkelijk zijn als ik had verwacht. Onder de rechtenstudenten in Rotterdam bevinden zich ook relatief veel allochtonen. Van die studenten vind ik het niet zo vreemd als ze foutjes maken met hen/hun. Dat is wat mij betreft geen reden om ze meteen van de opleiding te schoppen, maar natuurlijk wel om ze tijdens hun studie flink bij te scholen.
  woensdag 16 december 2009 @ 20:47:03 #67
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75703556
quote:

[..]

Museums, decenniums, geautoriseerd door Van Dale of niet, daar gaat bij mij een dikke streep doorheen.
pi_75703558
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:40 schreef Pool het volgende:
Dat is wel een erg laag slagingspercentage. Wel vind ik het goed om te zien dat de testvragen niet zó makkelijk zijn als ik had verwacht. Onder de rechtenstudenten in Rotterdam bevinden zich ook relatief veel allochtonen. Van die studenten vind ik het niet zo vreemd als ze foutjes maken met hen/hun. Dat is wat mij betreft geen reden om ze meteen van de opleiding te schoppen, maar natuurlijk wel om ze tijdens hun studie flink bij te scholen.
Nee. Als je dat na 6 jaar VWO nog niet beheerst, of zelfs na 6 jaar niets doen, dan kom je niet in aanmerking voor de hoogste opleiding.
  woensdag 16 december 2009 @ 20:49:41 #69
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75703666
De tijd dat allochtonen als intellectuele halfwezens mochten worden gepamperd, is wel voorbij, dacht ik zo. Volwaardig burger, volwaardig meedoen. Geen uitzonderingen.
pi_75704061
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:47 schreef Ringo het volgende:

[..]

Museums, decenniums, geautoriseerd door Van Dale of niet, daar gaat bij mij een dikke streep doorheen.
Decenniums is ook niet geautoriseerd... (decennia of decenniën) die laatste vind ik ook te vreselijk voor woorden...
  woensdag 16 december 2009 @ 21:01:55 #71
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_75704227
Ik heb het mooi gehaald.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_75704352
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:42 schreef Lavenderr het volgende:
Bijna 60% van de eerstejaarsstudenten rechten aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft geen voldoende gehaald voor de verplichte taaltoets Nederlands.
Van de tweedejaars moet een kwart de taaltoets nog steeds halen. Als dat niet lukt, mogen zij niet door naar het derde bachelorjaar. Aan de Vrije Universiteit heeft 14% gefaald.
De Erasmus Universiteit ziet wel een verbetering: vorig jaar maakte 17% de volgende toets voldoende en dit is nu gestegen naar ruim 40%.

Bron: Onderwijsredactie van De Telegraaf.

-----------------------------
60% gefaald
En dan met droge ogen blijven beweren dat het goed gaat met het onderwijs in Nederland.
pi_75704580
Het is op veel middelbare scholen ver te zoeken met de algemene ontwikkeling...
Ik vond het toen kut, maar nu ben ik blij dat ik naar een behoorlijk veeleisend gymnasium ( stoer hè? ) ben gegaan. Basiskennis van de dingen die je niet studeert is belangrijker dan je denkt.
Hetzelfde geldt voor wetenschappelijke kennis voor alfa's naar mijn mening.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.
- Bertrand Russell
pi_75704880
quote:
Wat een bullshit zeg. Na 6 jaar VWO moet je fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven. Als dat niet mogelijk is, dan heb je niets te zoeken op de universiteit.
  woensdag 16 december 2009 @ 21:25:09 #75
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75705280
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee. Als je dat na 6 jaar VWO nog niet beheerst, of zelfs na 6 jaar niets doen, dan kom je niet in aanmerking voor de hoogste opleiding.
Onzin.

Binnen 6 jaar kun je een vreemde taal niet perfect aanleren. Alleen de mensen met de allergrootste talenknobbels kunnen dat misschien. Die regel met 'hun' als meewerkend voorwerp is niet iets dat je in het dagelijks spraakgebruik of met dagelijks de krant lezen leert.

Zelfs Onze Taal noemt het een zinloze regel:
quote:
Overigens is het nog maar de vraag hoelang het zinvol blijft het verschil tussen hun en hen aan te houden. Het is een verschil dat al lang niet meer 'leeft' in het dagelijks taalgebruik. Het is dan ook een bedacht onderscheid; de zeventiende-eeuwse wetenschapper Christiaen van Heule wordt beschouwd als de bedenker ervan. Tegenwoordig gaan veel taalgebruikers ervan uit dat alleen hen juist is in een zin als 'Hen vraag ik niets meer!', terwijl volgens de regels 'Hun vraag ik niets meer!' juist zou zijn. Volgens de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997) mag er bij dit soort hen/hun-kwesties niet van 'fouten' worden gesproken.
http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php

Je hebt gelijk dat taal een belangrijk instrument van de jurist is, maar dat is het vooral op analytisch niveau. Het kan heel goed zijn dat sommige allochtonen 'hen/hun' slechter toepassen dan het autochtone blondje, maar vervolgens de tenzij-bepaling uit art. 6:179 BW wél snappen, terwijl het blondje die niet begrijpt.

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.
pi_75705371
quote:
Nee, ik vind dat je als je naar de universiteit gaat je Nederlands goed moet zijn, anders heb je er niets te zoeken.
En de testvragen niet makkelijk? Dat meen je niet. Dat zou een kind van de hoogste klas basisschool moeiteloos moeten kunnen beantwoorden.
  woensdag 16 december 2009 @ 21:31:00 #77
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75705577
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:15 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wat een bullshit zeg. Na 6 jaar VWO moet je fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven. Als dat niet mogelijk is, dan heb je niets te zoeken op de universiteit.
'Fatsoenlijk' is wat anders dan 'perfect'. Natuurlijk moeten docenten op de universiteit punten aftrekken voor slecht taalgebruik en natuurlijk moeten ze antwoorden fout rekenen die onbegrijpelijk zijn opgeschreven.

Maar perfectie eisen is debiel. Daarvoor zijn er teveel mensen met dyslexie en allochtonen die niet goed spellen, maar die vervolgens wél 80% van hun jaargenoten achter zich laten als de cijfers uitgedeeld worden.

Je kunt wel de taalnazi uit gaan hangen bij rechten, maar dan weet je zeker dat je als opleiding alleen nog maar alfakutjes overhoudt, terwijl de beste juristen vaak van nature beta's zijn die goed systematisch en analytisch kunnen denken op abstract niveau.

Die laatste groep moet je niet bij de poort weigeren op grond van spelfoutjes, die moet je tijdens de opleiding gewoon een beetje bijschaven.
  woensdag 16 december 2009 @ 21:36:36 #78
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75705845
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:27 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, ik vind dat je als je naar de universiteit gaat je Nederlands goed moet zijn, anders heb je er niets te zoeken.
En de testvragen niet makkelijk? Dat meen je niet. Dat zou een kind van de hoogste klas basisschool moeiteloos moeten kunnen beantwoorden.
Gelul.

Oudbollig heeft veel meer hits op Google dan oubollig. En hen/hun zie je ook overal verkeerd gaan, vooral op de manier zoals het in de testvraag gevraagd wordt. Dus jij zat vást op een wonderkinderenbasisschool, maar normaal gesproken zijn dit zeer gangbare taalfouten.
pi_75706074
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:31 schreef Pool het volgende:

[..]

'Fatsoenlijk' is wat anders dan 'perfect'. Natuurlijk moeten docenten op de universiteit punten aftrekken voor slecht taalgebruik en natuurlijk moeten ze antwoorden fout rekenen die onbegrijpelijk zijn opgeschreven.

Maar perfectie eisen is debiel. Daarvoor zijn er teveel mensen met dyslexie en allochtonen die niet goed spellen, maar die vervolgens wél 80% van hun jaargenoten achter zich laten als de cijfers uitgedeeld worden.

Je kunt wel de taalnazi uit gaan hangen bij rechten, maar dan weet je zeker dat je als opleiding alleen nog maar alfakutjes overhoudt, terwijl de beste juristen vaak van nature beta's zijn die goed systematisch en analytisch kunnen denken op abstract niveau.

Die laatste groep moet je niet bij de poort weigeren op grond van spelfoutjes, die moet je tijdens de opleiding gewoon een beetje bijschaven.
Bijschaven hebben ze al 6 jaar de tijd voor gehad op de middelbare school.
pi_75706149
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:36 schreef Pool het volgende:

[..]

Gelul.

Oudbollig heeft veel meer hits op Google dan oubollig. En hen/hun zie je ook overal verkeerd gaan, vooral op de manier zoals het in de testvraag gevraagd wordt. Dus jij zat vást op een wonderkinderenbasisschool, maar normaal gesproken zijn dit zeer gangbare taalfouten.
Als dat echt gangbare taalfouten zijn, dan zegt dat m.i. vooral wat over jouw omgeving.
pi_75706516
Verbaast me niks. Lees de reacties op het forum eens door voor de grap. Het taalgebruik is werkelijk om te janken. Menig post stikt van de stijl- en spelfouten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_75706598
Het maakt niet uit wat studenten studeren, want als je het relativeert is zeker 75% van de studenten een leeghoofd met te veel doorzettingsvermogen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 16 december 2009 @ 21:52:04 #83
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75706607
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:42 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als dat echt gangbare taalfouten zijn, dan zegt dat m.i. vooral wat over jouw omgeving.
Ja, Google is echt 'mijn omgeving'. Ik weet niet waar jouw Googleloze omgeving zich bevindt?

Fijn dat je impliciet mijn stelling onderschrijft dat een fatsoenlijk denkniveau belangrijker is dan perfect taalgebruik.
pi_75707165
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:51 schreef JohnDope het volgende:
Het maakt niet uit wat studenten studeren, want als je het relativeert is zeker 75% van de studenten een leeghoofd met te veel doorzettingsvermogen.
Tot welke groep behoor jij?
pi_75707171
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:50 schreef KoosVogels het volgende:
Verbaast me niks. Lees de reacties op het forum eens door voor de grap. Het taalgebruik is werkelijk om te janken. Menig post stikt van de stijl- en spelfouten.
Fok!ker staat gelijk aan eerstejaars student?

OT: Het kan zeker beter.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.
- Bertrand Russell
pi_75707217
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:04 schreef newClear het volgende:

[..]

Fok!ker staat gelijk aan eerstejaars student?

OT: Het kan zeker beter.
Dat schrijf ik niet. In een discussie over taal hoort nou eenmaal een sneer naar de gemiddelde fokker.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:06:46 #87
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75707289
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:50 schreef KoosVogels het volgende:
Jouw vakbroeders kunnen er anders ook wat van. Zelfs de Volkskrant gaat regelmatig de fout in. Google op oudbollig en je komt zelfs deze kop tegen ´Wedgwood hield het bij deftig, én oudbollig ontwerp´ (VK)
pi_75707433
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:06 schreef voyeur het volgende:

[..]

Jouw vakbroeders kunnen er anders ook wat van. Zelfs de Volkskrant gaat regelmatig de fout in. Google op oudbollig en je komt zelfs deze kop tegen ´Wedgwood hield het bij deftig, én oudbollig ontwerp´ (VK)
Ga zelfs ook wel eens in de fout, dat zal ik eerlijk toegeven. Maar schaam mij dan ook de ogen uit mn kop. Overigens, kranten waar het echt schiet raak voor een knaak is zijn Metro en Spits. Echt een drama.
pi_75707602
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:36 schreef Pool het volgende:

[..]

Gelul.

Meen je dat nou echt??? Ik vind "oudbollig" echt een fout die niet voor moet kunnen komen.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:13:52 #90
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75707624
'Oudbollig' vind ik nog wel een mooi staaltje volksetymologie.
pi_75707671
quote:
Op woensdag 16 december 2009 19:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar ook in het algemeen lijkt me dat een bepaald niveau van taalbeheersing hoort bij het hoogste niveau van opleiding dat in Nederland beschikbaar is.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_75707703
quote:
A de team
  woensdag 16 december 2009 @ 22:17:42 #93
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75707798
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:14 schreef Sinceria het volgende:

[..]
Scherp, hulde. Al kan ik je vertellen dat zelfs schrijvers en dichters in dezen vaak niet weten hoe het moet.
pi_75707813
Die uitslag is natuurlijk schrikbarend trouwens. Ik vraag me af of die studenten ooit een essay moeten inleveren. Bij de studie die ik volg heb je automatisch een herschrijving bij meer dan 3 fouten in de spelling of grammatica. Dan ga je meer opletten.
pi_75707877
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Scherp, hulde. Al kan ik je vertellen dat zelfs schrijvers en dichters in dezen vaak niet weten hoe het moet.
Haha, dank je.
  † In Memoriam † woensdag 16 december 2009 @ 22:20:57 #96
137949 Disana
pi_75707951
Vroeger had ik altijd tienen voor dictees maar nu (Nationaal Dictee) wist ik niet eens dat debacle tegenwoordig zonder dakje moet worden geschreven.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:22:35 #98
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75708039
Het enige voordeel dat ik erbij kan bedenken, is dat een feilloze taalbeheersing in de toekomst een technische vaardigheid gaat zijn die goed kan worden vermarkt.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:25:19 #99
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_75708146
Oh, ja. Het Nederlandse dictee was vandaag op tv. Ach, ik maak toch geen spellingsfouten. En als ik die maak, worden die toch wel weer gequote. Zo erg is het hier op dit forum met al die spellingsnazi's.
Jesus hates you.
pi_75708188
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:13 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Zo blijf ik gewoon woei (waaide) en wilde (wou) schrijven.
Al die nieuwerwetse fratsen!
'Ik wou' is toch gewoon fout?
pi_75708323
Aan de andere kant en het is al aangehaald in dit (of deze?) topic, je krijgt ondertussen ook geen hoogte meer van de spelling....

Pannnenkoek of pannekoek
Kippensoep of kippesoep
Aquaria of aquariums
Het spits of de spits
De mentale of het mentale

Het zal me verder eigenlijk aan mijn reet roesten, ik blijf schrijven zoals ik op school geleerd heb. Net zoals mijn opa die tot zijn dood pokhouterig alles met "sch" bleef schrijven. Zoals: "Nederlandsch en Duitsch"
pi_75708388
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:13 schreef Ringo het volgende:
'Oudbollig' vind ik nog wel een mooi staaltje volksetymologie.
Wat denk je dan van 'huismilf'? Dat verdient ook wel een plaats in de dikke vandale.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 16 december 2009 @ 22:31:56 #103
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_75708457
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:30 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Wilde is niet alleen gewoon goed, het is zoals het was voordat men van willen een sterk werkwoord maakte.
Woei is ook correct. Het woei verschrikkelijk hard ipv het waaide verschrikkelijk hard.

...
Nog een mooi voorbeeld is de verleden tijd van het werkwoord 'klagen', in Nederland is dat 'klaagde', in België 'kloeg'.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  woensdag 16 december 2009 @ 22:34:08 #104
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_75708553
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:29 schreef AchJa het volgende:
Aan de andere kant en het is al aangehaald in dit (of deze?) topic, je krijgt ondertussen ook geen hoogte meer van de spelling....

Pannnenkoek of pannekoek
Kippensoep of kippesoep
Aquaria of aquariums
Het spits of de spits

Het zal me verder eigenlijk aan mij reet roesten, ik blijf schrijven zoals ik op school geleerd heb. Net zoals mijn opa die tot zijn dood pokhouterig alles met "sch" bleef schrijven. Zoals: "Nederlandsch en Duitsch"
Geen van beide, het is pannenkoek (je schreef het met 3 n-en achter elkaar)
Kippensoep
Aquaria
De spits
de mentale

Behalve pannenkoek zijn de rest geloof ik niet recentelijk veranderd.
Verder kan mij deze spelling ook niet bijzonder veel schelen.
Jesus hates you.
pi_75708603
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:31 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Nog een mooi voorbeeld is de verleden tijd van het werkwoord 'klagen', in Nederland is dat 'klaagde', in België 'kloeg'.
Kloeg heb ik in Nederland ook weleens gelezen in een tamelijk oud boek. In Couperus, als ik het me goed herinner.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:35:56 #106
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75708647
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Meen je dat nou echt??? Ik vind "oudbollig" echt een fout die niet voor moet kunnen komen.
Waarom? Bij fouten met 'dt' ga je nog echt grammaticaal de mist in. Bij 'oubollig' moet je maar net weten dat je het zo moet schrijven. Waarom zou een allochtoon dat goed moeten kunnen schrijven? 6 jaar VWO is nog altijd te weinig om elk moeilijk woord een keer voor te laten komen in een dictee. Dat lijkt me zelfs vrij nutteloos.

Als dan vervolgens ook nog ruim de helft van het internet het verkeerd schrijft en zelfs de Volkskrant daarmee de mist in gaat, hoe moet zo'n allochtoon dat dan in godsnaam weten, anders dan dat hij het toevallig een keer in de juiste vorm is tegengekomen?

Ik vind het goed kunnen schrijven van 'oubollig' dus maar een matige indicatie van iemands potentiële juridische capaciteiten.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:36:07 #107
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75708654
quote:

Pannnenkoek of pannekoek
Kippensoep of kippesoep
Aquaria of aquariums
Het spits of de spits

Het zal me verder eigenlijk aan mij reet roesten, ik blijf schrijven zoals ik op school geleerd heb. Net zoals mijn opa die tot zijn dood pokhouterig alles met "sch" bleef schrijven. Zoals: "Nederlandsch en Duitsch"
Dat is inderdaad het grote gepauper van 's Neerlands spellinghervormers. De link tussen spelling en woordbetekenis is helemaal kapotgemaakt met die verdammte tussen-n-regelarij. Het is er wel simpeler op geworden, toegegeven, maar vooral voor hen die eerder niet wisten hoe het moest. Ik ervaar het als een vernedering, zo mijn woorden te moeten spellen.
pi_75708841
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:36 schreef Ringo het volgende:

Ik ervaar het als een vernedering, zo mijn woorden te moeten spellen.
Het is maar waar jij je allemaal over druk kan maken

Sowieso is spelling an sich in deze moderne tijd erg achterhaald...
pi_75708878
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:35 schreef Pool het volgende:

[..]

Waarom? Bij fouten met 'dt' ga je nog echt grammaticaal de mist in. Bij 'oubollig' moet je maar net weten dat je het zo moet schrijven. Waarom zou een allochtoon dat goed moeten kunnen schrijven? 6 jaar VWO is nog altijd te weinig om elk moeilijk woord een keer voor te laten komen in een dictee. Dat lijkt me zelfs vrij nutteloos.

Als dan vervolgens ook nog ruim de helft van het internet het verkeerd schrijft en zelfs de Volkskrant daarmee de mist in gaat, hoe moet zo'n allochtoon dat dan in godsnaam weten, anders dan dat hij het toevallig een keer in de juiste vorm is tegengekomen?

Ik vind het goed kunnen schrijven van 'oubollig' dus maar een matige indicatie van iemands potentiële juridische capaciteiten.
Het gaat dan ook niet over allochtonen, maar over de gebrekkige taalkennis van de studenten.
pi_75708894
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het gaat dan ook niet over allochtonen, maar over de gebrekkige taalkennis van de studenten.
Pool heeft wel een goed punt, want ik weet uit ervaring dat allochtone studenten regelmatig worden voor getrokken.
pi_75708919
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:31 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

En wat nog leuker is is het Fries. Daar kun je door klemtoonverleggingen een hele andere betekenis aan een zin geven. Zoals bv: (ff in het Nederlands, letterlijk vertaald, lees dikgedrukt voor de klemtoon) "Waar kom je weg". (waar woon je) of: "Waar kom jij weg". (waar ben je net geweest).

Dit is dus niet bedoeld als Friesisme maar als voorbeeld.

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 16-12-2009 22:55:47 ]
pi_75708931
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:41 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Pool heeft wel een goed punt, want ik weet uit ervaring dat allochtone studenten regelmatig worden voor getrokken.
O ja?
pi_75708950
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

O ja?
Ja.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:44:43 #114
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75709017
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:40 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Het is maar waar jij je allemaal over druk kan maken
Taal is mijn vak en mijn vak neem ik heel serieus, op het fanatieke af.
Sommige mensen voelen zich vernederd na een verloren voetbalwedstrijd. ( )
pi_75709113
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:44 schreef Ringo het volgende:

[..]

Taal is mijn vak en mijn vak neem ik heel serieus, op het fanatieke af.
Ik zat maar even te dollen.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:48:56 #116
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_75709198
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Als je de discussie iets eerder in dit topic even leest, dan zie je al dat ik aangaf dat rechten aan de EUR erg populair is onder allochtonen. Onder die groep zullen de grootste klappen zijn gevallen bij die taaltoets. Mijn punt in dit hele topic is dat dit wél een reden moet zijn om hun taalgebruik tijdens de studie te blijven bijschaven, maar niet om ze aan de poort te weigeren.
pi_75709267
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:48 schreef Pool het volgende:

[..]

Als je de discussie iets eerder in dit topic even leest, dan zie je al dat ik aangaf dat rechten aan de EUR erg populair is onder allochtonen. Onder die groep zullen de grootste klappen zijn gevallen bij die taaltoets. Mijn punt in dit hele topic is dat dit wél een reden moet zijn om hun taalgebruik tijdens de studie te blijven bijschaven, maar niet om ze aan de poort te weigeren.
Allochtonen hebben het inderdaad veel makkelijker dan autochtonen op de opleiding.
Ik begrijp ook niet waarom daar nooit kamer vragen over gesteld worden
pi_75709355
quote:
Op woensdag 16 december 2009 21:25 schreef Pool het volgende:

[..]

Onzin.

Binnen 6 jaar kun je een vreemde taal niet perfect aanleren.
Nee, als de eerste 5 jaar van je leven gepasseerd bent wordt het nooit meer als je moederstaal en zal het altijd je tweede taal blijven. Talen waarmee je na ja 12e/13e in voor het eerst veel mee in aanraking komt zul je niet meer accentloos beheersen. Maar grammatica en spelling zijn onbeperkt te leren. Dat zijn regels en principes, die vallen onder intellectuele beheersing.
quote:
Alleen de mensen met de allergrootste talenknobbels kunnen dat misschien. Die regel met 'hun' als meewerkend voorwerp is niet iets dat je in het dagelijks spraakgebruik of met dagelijks de krant lezen leert.
Nooit geweten dat dat de norm was voor de universiteit. Heeft dat instituut ruim een eeuw of vier overleefd om langs de meetlat van het dagelijkse spraakgebruik en de krant gelegd te worden?
quote:
Zelfs Onze Taal noemt het een zinloze regel:
[..]

http://www.onzetaal.nl/advies/hunhen.php
Het is een ander verband. Jij noemt het het meewerkend voorwerp, ik weet niet meer wat de naam was. Ik ken het onderliggende verband echter wel, kennelijk, ik doe dat niet fout en ik zie het wel wanneer het fout gedaan wordt. Met het leren van de taal leer je de verschillende verbanden onderscheiden die door de taal beschreven worden. Met het herkennen van de verbanden leer je ook die taal weer. De taal geeft je het onderscheidend vermogen, en het onderscheidend vermogen maakt dat je het goed doet.

Als je moeite hebt met het herkennen en benoemen van dergelijke verbanden, zoveel moeite dat je het na 6 jaar nog niet beheerst, dan vraag ik me af welk talent een universitaire opleiding dan wél vereist.
quote:
Je hebt gelijk dat taal een belangrijk instrument van de jurist is, maar dat is het vooral op analytisch niveau. Het kan heel goed zijn dat sommige allochtonen 'hen/hun' slechter toepassen dan het autochtone blondje, maar vervolgens de tenzij-bepaling uit art. 6:179 BW wél snappen, terwijl het blondje die niet begrijpt.
Waarom zou je dat wel echt snappen als je het verschil tussen hun, hen en hullie al niet begrijpt.
quote:

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Ja, dat is dus ietsjes ingewikkelder dan wat je in de krant (van wakker Nederland?) leest of in het dagelijks spraakgebruik bezigt. Nog steeds niet erg ingewikkeld, maar je moet hem wel twee keer lezen. Maar als je nou na het toch honderden keren gehoord te hebben het nog steeds niet vat, welke vordering ga je dan maken als je twee keer iets leest? En drie keer? En vier?
pi_75709386
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:34 schreef Hondenbrokken het volgende:

[..]

Geen van beide, het is pannenkoek (je schreef het met 3 n-en achter elkaar)
Ik zie het. Maar okee, ik ben opgevoed met: "pannekoek" zonder tussen N.
quote:
Kippensoep
Idem
quote:
Aquaria
Mijn idee.
quote:
De spits
Mag beide, de of het
quote:
de mentale
Ik vind de mentale gewoon niet klinken, het mentale klinkt imo beter. Net zoals het "deze topic" schijnt te zijn terwijl ik "dit topic" beter vind.
quote:
Behalve pannenkoek zijn de rest geloof ik niet recentelijk veranderd.
Verder kan mij deze spelling ook niet bijzonder veel schelen.
Nee, mij ook niet echt.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 16-12-2009 22:58:49 ]
pi_75709450
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:48 schreef Pool het volgende:

[..]

Dan verschillen we daarin van mening, ik vind dat ze vóór ze naar de universiteit gaan hun taal onder de knie moeten hebben.Dan maar een jaartje later aan de uni beginnen, taal is gewoon van cruciaal belang, en niet iets wat je gedurende je studie rechten maar even bij moet schaven. Denk aan de pleidooien die ze later moeten houden, dat moet in goed Nederlands.
pi_75709515
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:41 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Knap hoor, zelfs in dit topic beginnen over allochtoni's.
  woensdag 16 december 2009 @ 22:57:40 #122
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_75709598
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:53 schreef AchJa het volgende:

Mag beide, de of het
[..]
Je kan het hebben over de spits van een berg, maar als je spreekwoordelijk het spits afbijt is het toch echt een onzijdig woord.
Nog een voorbeeld:
de voetbal
het voetbal
De voetbal is het voorwerp waarmee het voetbal gespeeld wordt.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_75709762
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat was Pool hoor, en niet John Dope. Lees maar terug.Reactie om 20.40 u.
pi_75709865
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:00 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat was Pool hoor, en niet John Dope. Lees maar terug.
Zover had ik inderdaad niet teruggelezen.

Foei Pool
  woensdag 16 december 2009 @ 23:04:26 #125
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75709928
quote:

Pannnenkoek of pannekoek
Kippensoep of kippesoep
Aquaria of aquariums
Het spits of de spits

Het zal me verder eigenlijk aan mijn reet roesten, ik blijf schrijven zoals ik op school geleerd heb. Net zoals mijn opa die tot zijn dood pokhouterig alles met "sch" bleef schrijven. Zoals: "Nederlandsch en Duitsch"
Hij was dan zijn tijd ver vooruit door al linksch te gaan schrijven

de tussen n is niet zo moeilijk meer als vroeger. Je hoeft meer niet meer te weten of het een rijk gezin is dat kippensoep at of dat men het gewoon met kippesoep moest stellen. De taalunie had daarentegen nooit gedacht aan de cup-a-soup door tomatensoep te verplichten

Die spits is stiekum veranderd. Het grootste deel van mijn leven was het ´de spits´, maar het spits is helemaal in. Wat het mentale is weet ik niet en aquaria zijn volgens mij nooit veranderd.

-edit: bijna allemaal al gezegd. ik had eerst op refresh moeten drukken!

[ Bericht 2% gewijzigd door voyeur op 16-12-2009 23:07:28 (ik had eerst op refresh moeten drukken!) ]
pi_75709989
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:57 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Je kan het hebben over de spits van een berg, maar als je spreekwoordelijk het spits afbijt is het toch echt een onzijdig woord.
Dus kan daar verwarring over ontstaan.
quote:
Nog een voorbeeld:
de voetbal
het voetbal
De voetbal is het voorwerp waarmee het voetbal gespeeld wordt.
Voor jou en mij geen probleem, het voetbal gaat over het potje zelf. Ik kan me wel voorstellen dat mensen een probleem met dit soort zaken hebben.
pi_75710176
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:04 schreef voyeur het volgende:

[..]

Hij was dan zijn tijd ver vooruit door al linksch te gaan schrijven

de tussen n is niet zo moeilijk meer als vroeger. Je hoeft meer niet meer te weten of het een rijk gezin is dat kippensoep at of dat men het gewoon met kippesoep moest stellen. De taalunie had daarentegen nooit gedacht aan de cup-a-soup door tomatensoep te verplichten

Die spits is stiekum veranderd. Het grootste deel van mijn leven was het ´de spits´, maar het spits is helemaal in. Wat het mentale is weet ik niet en aquaria zijn volgens mij nooit veranderd.
Stiekem of stiekum...
  woensdag 16 december 2009 @ 23:13:56 #128
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75710340
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Stiekem of stiekum...
Ik weet het antwoord, maar stiekum is echt veel leuker. Veel stiekemer.
pi_75710417
Stiekum is toch een beetje breezer-slang
  woensdag 16 december 2009 @ 23:18:10 #130
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75710497
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:16 schreef KoosVogels het volgende:
Stiekum is toch een beetje breezer-slang
Welnee, het woord van het plebs en soms zijn die mooier.
  woensdag 16 december 2009 @ 23:21:12 #131
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75710606
Het is natuurlijk niet het spits dat de kool maakt.
pi_75710674
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:18 schreef voyeur het volgende:

[..]

Zit wel wat in. Mag ook graag een beetje verneukt-achtig-dialect proaten bijvoorbeeld.
  woensdag 16 december 2009 @ 23:23:54 #133
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_75710698
Ben wel blij dat de reken- en taaltoetsen nu op meer opleidingen worden ingevoerd. Dat motiveert wellicht ouders en kinderen weer iets meer om toch maar wat aandacht aan die 'saaie' onderwerpen te besteden.
Life is what you make it.
pi_75710727
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:18 schreef voyeur het volgende:

[..]

Eh, stiekum mooier dan stiekem?
- Bertrand Russell
  woensdag 16 december 2009 @ 23:25:21 #135
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_75710757
Dit verbaast me niks, ik was destijds in vrijwel alle klassen één der beste leerlingen in den Nederlandse taal, en dat voor een Marokkaan. Hiermee dwong ik destijds mijn respect af op de schoolpleintjes.

Vb: Bansheeboy heeft een tankpas. Een klassieke fout is hier "hebt" gebruiken.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_75710958
Schrijvers weten het zelf trouwens ook vaak niet. Kijk naar Reve, die maakte ook de meest rare (en originele) taalfouten. Al dan niet bewust natuurlijk.
pi_75710965
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:23 schreef Schanulleke het volgende:
Ben wel blij dat de reken- en taaltoetsen nu op meer opleidingen worden ingevoerd. Dat motiveert wellicht ouders en kinderen weer iets meer om toch maar wat aandacht aan die 'saaie' onderwerpen te besteden.
Waarom de ouders??? Volgens mij zitten ze op school om daar het eea te leren. Als ik het van mijn vader moest hebben dan had ik nu zonder interpuncties geschreven en vooral een hoop dt-t sch enz. fouten gemaakt. Ik krijg wel eens een mailtje van mijn vader, daar staat geen hoofdletter en een punt of komma in... Dan moet je echt je best doen om dat begrijpend te lezen.
pi_75710985
quote:
Op woensdag 16 december 2009 22:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat is daar knap aan in een topic over taaltoetsen
pi_75711115
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:25 schreef BansheeBoy het volgende:
Dit verbaast me niks, ik was destijds in vrijwel alle klassen één der beste leerlingen in den Nederlandse taal, en dat voor een Marokkaan. Hiermee dwong ik destijds mijn respect af op de schoolpleintjes.

Vb: Bansheeboy heeft een tankpas. Een klassieke fout is hier "hebt" gebruiken.

²
Jij zat samen met Meki in de klas?
pi_75711249
Universitair onderwijs moet ook gewoon in het Engels, aan Nederlands heb je niet zoveel.
pi_75711254
Ik heb het idee de Nederlandsche taal steeds beter te beheersen sinds de middelbare school. Komt puur en alleen doordat ik meer lees. En natuurlijk mijn minachting van iedereen die geen fatsoenlijke zin kan produceren.

En ik had een 6 voor Nederlands en een 5 voor literatuur. Tegen alle verwachtingen in...
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_75711327
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:31 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Wat is daar knap aan in een topic over taaltoetsen
De verklaring van Pool is ook een heel plausibele, dus in dit geval is er weinig mis mee denk ik.
  woensdag 16 december 2009 @ 23:43:35 #144
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75711430
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:30 schreef Sloggi het volgende:
Schrijvers weten het zelf trouwens ook vaak niet. Kijk naar Reve, die maakte ook de meest rare (en originele) taalfouten. Al dan niet bewust natuurlijk.
Ik denk dat als je een behoorlijk hoog ontwikkeld taalgevoel hebt je ermee gaat spelen. Bewust fouten maakt om een bepaalde sfeer te creëren. Ik hou van archaïsch Nederlands, bargoens, jiddisch en daarmee weet ik dat ik afwijk van de norm.

Dat heeft echter met deze discussie niets van doen. Als ik een rapport schrijf houd ik me aan de conventies en iedere WO´er zou tot datzelfde in staat moeten zijn.
pi_75711460
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat stel jij dan voor??? Het of de???
Bij voetbal is het volgens mij nog altijd de spits.
  woensdag 16 december 2009 @ 23:44:36 #146
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_75711467
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat stel jij dan voor??? Het of de???
De Gaulle zegt spits, de spits maakt de goal door het spits van de kool te kooken.
  woensdag 16 december 2009 @ 23:45:05 #147
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75711484
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:38 schreef waht het volgende:
Ik heb het idee de Nederlandsche taal steeds beter te beheersen sinds de middelbare school. Komt puur en alleen doordat ik meer lees. En natuurlijk mijn minachting van iedereen die geen fatsoenlijke zin kan produceren.

En ik had een 6 voor Nederlands en een 5 voor literatuur. Tegen alle verwachtingen in...
Gedachtig mijn vorige post hoop ik dat je ´van´ hier een dichterlijke vrijheid betrof
  woensdag 16 december 2009 @ 23:48:01 #148
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75711577
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:44 schreef Ringo het volgende:

[..]

De Gaulle zegt spits, de spits maakt de goal door het spits van de kool te kooken.
Gewoon gewoon doen en niets op het spits drijven want dat mag gelukkig van meneer van Dale:
2spits zn 1 de; v(m) -en puntig uiteinde, scherpe punt: iets op de ~ drijven een ruzie tot het uiterste drijven 2 de; v(m) -en spitsuur 3 de; v(m) -en (sp) de aanval: in de ~ spelen 4 het, de; o en v(m): het (of: de) ~ afbijten als eerste iets doen 5 de; m,v -en (sp) aanvaller
pi_75711637
Lees ik nu dat volgens Van Dale 'de spits afbijten' goed is?
  woensdag 16 december 2009 @ 23:50:10 #150
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_75711649
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jij zat samen met Meki in de klas?
Neen, ik bivakkeerde meestal (ternauwernood) op louter witte scholen waar ik als Marokkaan de uitzondering bleek.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')