Bron: Bits of Freedomquote:Bizar! Gisteravond vroeg ik een Conducteur wat hij te zien krijgt, als hij mijn (anonieme!) OV-chipkaart inleest op zijn nieuwe apparaatje. Blijkt dat alle conducteurs je laatste tien transactie van hun schermpje aflezen. Oftewel: niet alleen je kaartnummer en de geldigheidsduur, maar vooral waar en hoe laat je vertrok en uitstapte. Vroeger zette de conducteur een knip in je kaartje, tegenwoordig ziet hij je reisgedrag van de afgelopen dagen.
Alle reizigers bij voorbaat verdacht? Precies hetzelfde gevoel bekroop meerdere reizigers afgelopen week. Marc Chavannes blogt er vandaag nog over op zijn uitstekende blog ‘Opklaringen’. “Dat tatoeëren van ons burgerservicenummer was zo onhandig nog niet”, schrijft hij. Inmiddels gaat het los op Twitter.
Dan te bedenken, dat mensen die gebruik willen maken van kortingsregelingen – senioren, studenten, kortingskaarthouders – niet eens anoniem van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken…
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!quote:Dan te bedenken, dat mensen die gebruik willen maken van kortingsregelingen – senioren, studenten, kortingskaarthouders – niet eens anoniem van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken…
Dat er voorwaarden aan een korting worden gehangen, snap ik. Maar ik vind het opgeven van de privacy op het OV-gebied wel een hele zware.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Dat is waar, maar een groot deel van de gebruikers heeft geen anonieme kaart maar een kortingskaart, ov-kaart, trajectkaart etc. die wél op naam staat.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:10 schreef Bosbeetle het volgende:
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
Daar kies je voor.quote:Op maandag 10 december 2009 14:11 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dat is waar, maar een groot deel van de gebruikers heeft geen anonieme kaart maar een kortingskaart, ov-kaart, trajectkaart etc. die wél op naam staat.
Het is nooit bedoeld om de korting te geven op voorwaarde dat je je privacy daarvoor inlevert.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Dat maakt het nog niet logisch zo'n anonieme kaart de laatste tien ritten op te laten slaan, natuurlijk. Sowieso maken ze het 'anoniem' reizen erg lastig. Om met een anonieme kaart met de trein te mogen moet je bijvoorbeeld altijd 20 euro saldo hebben.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:10 schreef Bosbeetle het volgende:
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
Ik koos voor een dikke vinger naar de NS. Ze hadden zelfs de brutaliteit om te doen alsof die kortingskaart gewoon fucking doorloopt en of ik even foto's wilde inleveren. Ik ga weer lekker het wegennet helpen overbelasten en fijn stof in kinderlongetjes blazen.quote:
Bij het loket je voorkeur laten omzetten.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vraag me wel af hoe ik nou moet betalen als ik een van 2de naar 1ste klas reisje wil doen.
En als student dan? Wij hebben weinig opties.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Vele ontwikkelingen binnen de ICT geven de gebruiker ervan de mogelijkheid om zijn/haar privacy op te geven. Of niet. Het essentiële hier in, is de keuze mogelijkheid.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat maakt het nog niet logisch zo'n anonieme kaart de laatste tien ritten op te laten slaan, natuurlijk. Sowieso maken ze het 'anoniem' reizen erg lastig. Om met een anonieme kaart met de trein te mogen moet je bijvoorbeeld altijd 20 euro saldo hebben.
Ik vind normaal ook niet dat 'privacy' maar als stopwoordje gebruikt moet worden om iedere (ICT-)verbetering tegen te houden, maar die ov-chipkaart is gewoon niet doordacht. Zie ook dit artikel op webwereld, ook al niet echt een relgroep..
quote:Op maandag 10 december 2009 14:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
Lekker makkelijk, want hebben mensen bij een monopolist als de NS nog een andere keus?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.quote:Op maandag 10 december 2009 14:17 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
En als student dan? Wij hebben weinig opties.
Daarnaast moeten wij de kaart volgend jaar al gebruiken. Maar bij de arriva kan het niet eens. En bij mijn overstap op dordrecht heeft de hele arriva trein dan welgeteld 1 paaltje en daar moeten binnen 4 minuten honderden mensen langs.
Dus, als je een keer 1e klas wil reizen, moet je 2 keer naar een loket toe, ipv een ander kaartje te kopen? Die chipkaart zou ons leven toch makkelijker maken?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
Dan nog, wat is de meer waarde voor een controleur om te weten waar die kaart allemaal naar toe is geweest? Dat is toch helemaal niet relevant voor wat hij/zij op dat moment aan het doen is? De controle van de des betreffende rit.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:10 schreef Bosbeetle het volgende:
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
Theorie <-> Praktijk. Moet jij eens opletten hoe dat gaat als het spits is, mensen snel hun trein moeten halen, het verkeerde paaltje hebben of het om wat voor reden dan ook niet werkt, enzovoorts. Ze moesten nu al paaltjes bijplaatsen op sommige plekken. En de grote stroom moet nog komen..quote:Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.
Al vanaf het begin kun je zelf je laatste 10 transacties op het kaartjesautomaat bekijken. Nu wordt er gedaan alsof het zo nieuw is maar dat is dus helemaal niet zo.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat maakt het nog niet logisch zo'n anonieme kaart de laatste tien ritten op te laten slaan, natuurlijk. Sowieso maken ze het 'anoniem' reizen erg lastig.
Sinds wanneer is dat? Want op het testtraject was dat niet zo hoor.quote:Om met een anonieme kaart met de trein te mogen moet je bijvoorbeeld altijd 20 euro saldo hebben.
Nou die tien ritten kan de klant ook zelf zien en dat is handig om de kosten bij te houden. Het is idd niet nodig om het ook aan de conducteur te laten zien maar wel handig dat de chip de laatste tien ritten onthoud. (ook handig als de kaart door meerdere mensen gebruikt wordt)quote:Op maandag 10 december 2009 14:22 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dan nog, wat is de meer waarde voor een controleur om te weten waar die kaart allemaal naar toe is geweest? Dat is toch helemaal niet relevant voor wat hij/zij op dat moment aan het doen is? De controle van de des betreffende rit.
De NS gaat niet bepaald netjes om met de gegevens welke hun toe wordt vertrouwd door haar klanten.
Dat zal best, maar vaak komt de arriva trein zo laat aan dat je direct de trein op het perron ernaast in wil springen.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.
Ja, wat dus lastig is als het incidenteel is, of gewoon een papieren kaartje kopen zolang het nog kan. Dit zijn allemaal van die usecases die zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld en die gewoon niet (goed) meegenomen zijn.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
Spring dan even tegen het paaltje als je de kaart in je broekzak hebt zitten piept hij dan ook welquote:Op maandag 10 december 2009 14:26 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat zal best, maar vaak komt de arriva trein zo laat aan dat je direct de trein op het perron ernaast in wil springen.
Dat mensen er nu pas achter komen maakt het nog niet goed of zelfs logisch, natuurlijk.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:24 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Al vanaf het begin kun je zelf je laatste 10 transacties op het kaartjesautomaat bekijken. Nu wordt er gedaan alsof het zo nieuw is maar dat is dus helemaal niet zo.
http://webwereld.nl/de-vi(...)-ov-chipsysteem.htmlquote:Sinds wanneer is dat? Want op het testtraject was dat niet zo hoor.
quote:Er kan een aantal dingen bij het inchecken misgaan. Soms werken palen niet of heeft een reiziger onvoldoende saldo. Wie bijvoorbeeld van Den Haag Centraal naar Hollands Spoor reist en dus ¤1,80 moet betalen op een anonieme kaart, maar zal toch ¤20 saldo moeten hebben.
quote:Bij het inchecken wordt bij de meeste vervoersbedrijven standaard ¤4 van de kaart afgeschreven, de NS rekent ¤10 voor kaarten op naam en ¤20 voor anonieme kaarten.
Ja hoor, dat kan handig zijn, maar zoals je al zelf aangeeft het is niet nodig dat controleurs dit ook kunnen inzien, juist met dataopslag is het van belang de toegang van data beperkt te houden en goed te regelen wie wel en wie geen toegang tot data heeft, al helemaal als het over persoonlijke gegevens gaat.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nou die tien ritten kan de klant ook zelf zien en dat is handig om de kosten bij te houden. Het is idd niet nodig om het ook aan de conducteur te laten zien maar wel handig dat de chip de laatste tien ritten onthoud. (ook handig als de kaart door meerdere mensen gebruikt wordt)
ninja'd
Vooralsnog kun je ook een Overgangsbewijs 2e klas -> 1e klas kopen bij de automaat, als het om 1 reis (of een paar reizen) gaat. Uiteindelijk zal hier wel een oplossing voor moeten komen, als de automaat verdwijnt.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dus, als je een keer 1e klas wil reizen, moet je 2 keer naar een loket toe, ipv een ander kaartje te kopen? Die chipkaart zou ons leven toch makkelijker maken?
O sweet irony...
Ik zie een gat in de markt Chipkaart ruilhandelquote:Op maandag 10 december 2009 14:29 schreef jogy het volgende:
IK zit er dan ook best hard over na te denken om met een stuk of tien anderen regelmatig de OV chipkaart te gaan ruilen oid, valt vast wel een mouw aan te passen.
Een hoogleraar Informaticarecht bij ons vertelde dat dit de beste manier is om tegen dit soort problemen in te gaan, beter dan halsstarrig weigeren of saboteren. Nou is hij van dezelfde universiteit als de krakers van de ov-chipkaart, maar tochquote:Op donderdag 10 december 2009 14:29 schreef jogy het volgende:
IK zit er dan ook best hard over na te denken om met een stuk of tien anderen regelmatig de OV chipkaart te gaan ruilen oid, valt vast wel een mouw aan te passen.
Iemand heeft hetzelfde gepost als ik 1 post hoger.quote:
Ik heb die rfid chips in mijn portemonnee dus nee, dat lukt niet.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:27 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Spring dan even tegen het paaltje als je de kaart in je broekzak hebt zitten piept hij dan ook wel
Je ging van trein naar trein toch dan hoef je toch niet nog een keer in te checken ?quote:Op maandag 10 december 2009 14:32 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ik heb die rfid chips in mijn portemonnee dus nee, dat lukt niet.
Daarnaast is met de drukte in de arriva trein in de spits het een wandeling van meer dan een minuut uit het achterste treinstel.
Gebeurt al jaren met de bonuskaart. Die is al anoniem, maar ik heb ook geen behoefte om ze één klantmodel plus bestedingspatroon aan te leveren.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:31 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Een hoogleraar Informaticarecht bij ons vertelde dat dit de beste manier is om tegen dit soort problemen in te gaan, beter dan halsstarrig weigeren of saboteren. Nou is hij van dezelfde universiteit als de krakers van de ov-chipkaart, maar toch
Same here eigenlijk 5 keer in de week zwolle utrecht is niet zo spannend en dat ik wel eens in de nachtrein zit voor een concertje ook nietquote:Op maandag 10 december 2009 14:35 schreef L-IS het volgende:
Wat een onzin. Ze mogen van mij best weten waar ik naar toe ga en wanneer.
Wij hebben inderdaad ook een paar uitgewisselde bonuskaarten. Al zijn ze daar wel strenger in geworden, kennis van me had gewoon alleen de streepjescode gekopieerd op een oude bankpas en dat mag tegenwoordig niet meer.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gebeurt al jaren met de bonuskaart. Die is al anoniem, maar ik heb ook geen behoefte om ze één klantmodel plus bestedingspatroon aan te leveren.
Dit is een overstap van Arriva -> NS. Dan is het nodig om uit- en weer in te checken. Oplossingen:quote:Op donderdag 10 december 2009 14:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je ging van trein naar trein toch dan hoef je toch niet nog een keer in te checken ?
Arriva treinen hebben zoals het er nu uitziet in 2010 nog geen ov-chipkaart.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je ging van trein naar trein toch dan hoef je toch niet nog een keer in te checken ?
Ja, dat zou mooi zijn.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:33 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je ging van trein naar trein toch dan hoef je toch niet nog een keer in te checken ?
In het begin moest je dat ding ook nog opeisen als je geen formuliertje wilde invullen. Ik haal af en toe eens een nieuwe en ruil ze weleens. Dan koopt de klant weer eens luiers, dan weer een maand lang 1-persoons magnetronmaaltijden. Wat het nut is? Ik bepaal in ieder geval welke informatie over mij ik afgeef.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gebeurt al jaren met de bonuskaart. Die is al anoniem, maar ik heb ook geen behoefte om ze één klantmodel plus bestedingspatroon aan te leveren.
daaromquote:Op donderdag 10 december 2009 14:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Same here eigenlijk 5 keer in de week zwolle utrecht is niet zo spannend en dat ik wel eens in de nachtrein zit voor een concertje ook niet
Het is dan ook precies wat jij zegt... Een OV-Chipkaart is niet per se een slecht idee. De invoering ervan is echter diep diep triest.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:38 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ja, dat zou mooi zijn.
Misschien moet je het webwereld-artikel dat ik hierboven postte eens lezenEcht, ik ben op zich niet tegen een OV-chipkaart hoor, maar de uitvoering is, op z'n zachtst gezegd, erg belabberd.
Totdat de politie jou een keertje van je bed ligt, omdat er op jouw traject iets is gebeurt toen jij overstapte.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:42 schreef L-IS het volgende:
[..]
daaromoh oh wat een privacygevoelige informatie!
Of ze gaan het combineren met al die andere gegevens die over je bekend zijn en maken er een verhaal van. En dan mag jij gaan uitleggen waarom je toen en toen in die trein zat en waarom je dat bedrag daar hebt afgerekend en wat je bedoelde met die woorden in dat telefoongesprek etc..quote:Op donderdag 10 december 2009 14:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Totdat de politie jou een keertje van je bed ligt, omdat er op jouw traject iets is gebeurt toen jij overstapte.
quote:Op donderdag 10 december 2009 14:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of ze gaan het combineren met al die andere gegevens die over je bekend zijn en maken er een verhaal van. En dan mag jij gaan uitleggen waarom je toen en toen in die trein zat en waarom je dat bedrag daar hebt afgerekend en wat je bedoelde met die woorden in dat telefoongesprek etc..
Samen met 300 anderen, je moet gewoon geen dingen doen waarvoor de politie je van bed zou moeten lichtenquote:Op maandag 10 december 2009 14:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Totdat de politie jou een keertje van je bed ligt, omdat er op jouw traject iets is gebeurt toen jij overstapte.
Prima, maar van mij niet, het feit dat jij dat best vind, maakt kritiek op dit systeem absoluut geen onzin, sterker nog het is nogal belangrijk om hier op toe te zien.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:35 schreef L-IS het volgende:
Wat een onzin. Ze mogen van mij best weten waar ik naar toe ga en wanneer.
Nou ja, je kunt niet ontkennen dat we steeds meer, op zich zelf niet erg privacygevoelige, informatie afstaan. Nou ben ik niet zo paranoide dat ik denk dat de Duitsers morgen weer binnenvallen of een of andere dictator hier de macht overneemt, maar er zijn wat mij betreft iets te weinig garanties dat alles goed beschermd is als het een keer, om wat voor reden dan ook, mis gaat. En ik vind het iets te simpel om er van uit te gaan dat het nooit meer mis zal gaan, op welke manier dan ook.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:42 schreef L-IS het volgende:
[..]
daaromoh oh wat een privacygevoelige informatie!
Dan bel je ze op en dan vertel je ze dat. Jouw keuze. De wereld draait echter niet om jou. Niet alles wat jij wel best vindt, vindt iedereen wel best. Als argument faalt het op je zelfobsessie.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:35 schreef L-IS het volgende:
Wat een onzin. Ze mogen van mij best weten waar ik naar toe ga en wanneer.
Zoals een pornofilm downloaden.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Samen met 300 anderen, je moet gewoon geen dingen doen waarvoor de politie je van bed zou moeten lichten
Ben jij handig met het opzetten van internetsites? Kan je goud geld mee verdienenquote:Op donderdag 10 december 2009 14:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik zie een gat in de markt Chipkaart ruilhandelCheck jij in check ik uit
Ook jij adviseer ik om "I’ve Got Nothing to Hide” and Other Misunderstandings of Privacy" van Daniel J. Solove te lezen. Gewoon omdat het kan.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:42 schreef L-IS het volgende:
[..]
daaromoh oh wat een privacygevoelige informatie!
quote:Op donderdag 10 december 2009 14:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan bel je ze op en dan vertel je ze dat. Jouw keuze. De wereld draait echter niet om jou. Niet alles wat jij wel best vindt, vindt iedereen wel best. Als argument faalt het op je zelfobsessie.
Heb je gelijk in. Algemene informatie als mijn reisactiviteiten wordt toch wel vastgelegd bij verschillende instanties, hier heb ik geen problemen mee. Ik weet dat men zoveel mogelijk informatie koppelt om vervolgens een beeld van mij als persoon te kunnen krijgen maar dat doen ze met de informatie die ik hun (indirect) geef. Tot noch toe maakt het mij niet zoveel uit. Ik kan eerlijk gezegd geen voorbeeld geven wat ik te ver vind gaan, jij wel?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Nou ja, je kunt niet ontkennen dat we steeds meer, op zich zelf niet erg privacygevoelige, informatie afstaan. Nou ben ik niet zo paranoide dat ik denk dat de Duitsers morgen weer binnenvallen of een of andere dictator hier de macht overneemt, maar er zijn wat mij betreft iets te weinig garanties dat alles goed beschermd is als het een keer, om wat voor reden dan ook, mis gaat. En ik vind het iets te simpel om er van uit te gaan dat het nooit meer mis zal gaan, op welke manier dan ook.
Andere vraag: op een bepaald moment komt neem ik aan ook voor jou de grens in zicht tussen wat je wel en wat je niet wilt afstaan. Wat mij betreft zitten we daar nu al akelig dicht bij. Waar ligt de grens voor jou?
Ik weet (ongeveer) wat men met (dergelijke) informatie kan doen maar het boeit mij niet echt veel. Ik maak ook gebruik van "privacygevoelige informatie" die ik ontvang ten behoeve van marketingactiviteiten bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:00 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ook jij adviseer ik om "I’ve Got Nothing to Hide” and Other Misunderstandings of Privacy" van Daniel J. Solove te lezen. Gewoon omdat het kan.
Te downloaden hier: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=998565&rec=1&srcabs=174508
Ah, maar dat is helemaal niet nodig.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Samen met 300 anderen, je moet gewoon geen dingen doen waarvoor de politie je van bed zou moeten lichten
De Nederlandse staat kan trouwens niet verantwoordelijk gehouden worden voor fouten in databanken en opsporingssystemen. Dat is jouw eigen fout. Lees b.v.:quote:Peter Tabbers uit Hengelo kan weer de grens over, zonder bang te zijn dat hij in een Griekse cel belandt. Tegen hem liep in opdracht van Athene een Europees arrestatiebevel. Dat bleef ook van kracht nadat een Nederlandse rechter zijn onschuld vaststelde. Deze week greep de regering in, maar daarmee zijn de problemen met het Europees arrestatiebevel nog niet van tafel.
De ellende begon met een brief van een internetoplichter, waarin een Nederlands mobiel nummer werd vermeld. Een in 2003 gedupeerde Griek stapte met de brief naar de rechter. Die vroeg de Nederlandse autoriteiten om hulp, en kreeg van hen de naam Peter Tabbers. Dat het nummer in kwestie pas sinds 2005 aan Tabbers toebehoorde - en ten tijde van de fraude niet eens bestond - zagen ze daarbij over het hoofd.
Verplicht meewerken
Begin vorig jaar werd Tabbers van zijn bed gelicht op grond van een door Griekenland uitgevaardigd Europees arrestatiebevel. Aan zo'n EAB zijn alle EU-lidstaten verplicht mee te werken, ook als hun eigen regels afwijken van die van het aanvragende land. Wel is er binnen de Europese regels ruimte om in bepaalde gevallen uitlevering tegen te houden. Dat deed de Nederlandse rechter in april, nadat hij had vastgesteld dat de beschuldiging tegen Tabbers op een misverstand berustte.
Bron.
Wat gebeurt er als jouw OV-kaart ‘geskimd’ wordt? De beveiliging is niet super namelijk, dat is al gebleken. Als er kopieën in omloop komen? De databank vervuild raakt? Wiens probleem is het dan? Het jouwe, of dat van de NS en eventueel van justitie?quote:Onschuldig maar bekend als zware crimineel
De inval in zijn huis door 35 zwaarbewapende agenten in het bijzijn van zijn huilende dochtertjes was erg.
Maar erger is te worden klemgereden op de snelweg door een cordon motorfietsen en auto’s, zegt Ron Kowsoleea, slachtoffer van identiteitsfraude.
,,Ik ben meer dan veertig keer onder groot machtsvertoon van de weg afgeplukt. Dat ben je op een gegeven moment spuugzat. Daarom blijf ik nu liever thuis.’’ Zakenman Ron Kowsoleea (49) ziet er moe uit. ,,Ik slaap heel slecht,’’ bekent hij. ,,Ik loop bij een psychiater. Als iemand me ooit had gezegd dat ik dat zou doen, had ik gezegd: je bent gek.’’
[…]
Ten einde raad is Kowsoleea sinds 2007 fulltime bezig zijn naam te zuiveren. Ook schakelde hij de Nationale Ombudsman in. Tot nu toe zonder resultaat. Begin deze maand oordeelde de Haagse rechtbank dat de staat niet verantwoordelijk is voor vervuilde politie- en justitieregisters. ,,Het is ondoenlijk om te vechten tegen de staat. Dit is een ongrijpbaar monster.’’
Bron: AD.
Ja.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dus, als je een keer 1e klas wil reizen, moet je 2 keer naar een loket toe, ipv een ander kaartje te kopen?
quote:Die chipkaart zou ons leven toch makkelijker maken?
Dus het is ingewikkelder, duurder, en funest voor onze privacy?quote:Op donderdag 10 december 2009 15:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Je loopt achter. Dat idee is al jaaaren achterhaald. Nee, schrap dat maar. Vanaf het prille begin ging het daar al niet meer om.
Omdat blijkbaar niemand echt zijn mond opentrekt.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dus het is ingewikkelder, duurder, en funest voor onze privacy?
WAAROM dan in godsnaam??
Omdat het zo’n goed idee leek toen iemand het in een goed pak en een flitsende PowerPointpresentatie vertelde.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dus het is ingewikkelder, duurder, en funest voor onze privacy?
WAAROM dan in godsnaam??
En Tineke Huizinga op een roze wolk leeft en de kamer het accepteert.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Omdat blijkbaar niemand echt zijn mond opentrekt.
Zoals ik hierboven al zei, ik ben niet tegen het idee, ik ben tegen de huidige uitvoering ervan.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar het is ook niet per se een slecht idee. Het zone-systeem is zeker niet ideaal, maar de uitvoering is gewoon, tja, aanmerkelijk minder. Ik denk ook wat te ambitieus.
Bij projecten van de overheid proberen ze ook altijd op alle vlakken een perfecte oplossing te bieden. Met als resultaat dat dat te hoog gegrepen is; vervolgens faalt het systeem op alle vlakken.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat het zo’n goed idee leek toen iemand het in een goed pak en een flitsende PowerPointpresentatie vertelde.
Maar het is ook niet per se een slecht idee. Het zone-systeem is zeker niet ideaal, maar de uitvoering is gewoon, tja, aanmerkelijk minder. Ik denk ook wat te ambitieus.
Dat zelfs niet-ongebruikelijke zaken als het reizen met meerdere personen op 1 strippenkaart lastig zijn, dat is wel opvallend te noemen echter.
Het gaat niet om bangmakerij, maar het gaat om het principe dat bedrijven of overheid netjes omgaat met onze gegevens, dat jij het niet uitmaakt wat er mee gebeurt, prima dat heb ik al gezegd, maar ik vind dat minder prettig, dus zou ik graag willen dat bedrijven/overheden daar wel netjes mee omgaat. Dat lijkt me niet zo veel gevraagd, dat is technisch namelijk kinderlijk makkelijk op te zetten.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:04 schreef L-IS het volgende:
Ik weet (ongeveer) wat men met (dergelijke) informatie kan doen maar het boeit mij niet echt veel. Ik maak ook gebruik van "privacygevoelige informatie" die ik ontvang ten behoeve van marketingactiviteiten bijvoorbeeld.
Met bangmakerij heb ik niet zoveel eerlijk gezegd.
Omdat het KAASSSAAAAAA is voor de vervoersmaatschappijen.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dus het is ingewikkelder, duurder, en funest voor onze privacy?
WAAROM dan in godsnaam??
Ik had het misschien wat aardiger kunnen formuleren, maar het feit dat het jou niet uitmaakt is geen argument om die informatie van iedereen af te nemen. Het is slechts een argument voor het geven van die informatie, niet voor een stelsel dat het onvrijwillig afneemt.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:04 schreef L-IS het volgende:
[..]
haha
Zeg, ik draag niemand hier mijn mening op. Als je er niet mee eens bent dan kun je daar op reageren maar niet op een dergelijke zielige "aanvallende" wijze.
Mijn argument faalt dus niet. Door jouw interpretatie echter wel maar dat is niet mijn probleem. Mensen met een beetje zelfverzekerdheid beargumenteren hun denkwijze en vallen de desbetreffende persoon (ik) hierop niet persoonlijk aan.
Die informatie wordt maar opgeslagen, en dan ben je die kwijt en ben je de controle erover kwijt, je weet niet wat er mee gaat gebeuren en je weet niet wat er in de toekomst mee zal gaan gebeuren. Tegen de tijd dat jij het te ver vindt gaan, dan is er al niks meer aan te doen.quote:Heb je gelijk in. Algemene informatie als mijn reisactiviteiten wordt toch wel vastgelegd bij verschillende instanties, hier heb ik geen problemen mee. Ik weet dat men zoveel mogelijk informatie koppelt om vervolgens een beeld van mij als persoon te kunnen krijgen maar dat doen ze met de informatie die ik hun (indirect) geef. Tot noch toe maakt het mij niet zoveel uit. Ik kan eerlijk gezegd geen voorbeeld geven wat ik te ver vind gaan, jij wel?
Ja, en? Die informatie over wat ik zoal doe en besteed is van mij. Die is geld waard, en alleen daarom zou hem niet gratis laten afpakken.quote:Ik weet (ongeveer) wat men met (dergelijke) informatie kan doen maar het boeit mij niet echt veel. Ik maak ook gebruik van "privacygevoelige informatie" die ik ontvang ten behoeve van marketingactiviteiten bijvoorbeeld.
Ik heb dan weer niet zoveel met de onbevreesdheid van de onnozele, het gemakzuchtig vertrouwen dat het niet zoveel kwaad kan. En sowieso, het zomaar laten gebeuren omdat je geen zin hebt om er iets tegen te doen, dat is waar het op leunt. Als je misbruik wilt maken van privegegevens en misbruik of gebruik wilt maken van het stelselmatig verzamelen en koppelen van zoveel mogellijk privegegevens door ze te verzamelen onder andere voorwendsels, dan zijn burgers die gemakzuchtig en goed van vertrouwen zijn natuurlijk helemaal ideaal. Dat is niet iets om trots op te zijn lijkt me.quote:Met bangmakerij heb ik niet zoveel eerlijk gezegd.
Ik heb al eerder gezegd dat ik snap dat men informatie gaat/wil/kan koppelen om zo beeld van mij als persoon te creëren. Ik ben het daarom ook wel met je eens. Niet geschoten is altijd mis inderdaad maar een dergelijk idee als van de NS wordt echt niet teruggedraaid omdat "het volk" het er niet mee eens is. Waarschijnlijk is dit niet je insteek maar wil je voorkomen dat men doorslaat, of begrijp ik je verkeerd?quote:Op donderdag 10 december 2009 15:21 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het gaat niet om bangmakerij, maar het gaat om het principe dat bedrijven of overheid netjes omgaat met onze gegevens, dat jij het niet uitmaakt wat er mee gebeurt, prima dat heb ik al gezegd, maar ik vind dat minder prettig, dus zou ik graag willen dat bedrijven/overheden daar wel netjes mee omgaat. Dat lijkt me niet zo veel gevraagd, dat is technisch namelijk kinderlijk makkelijk op te zetten.
Wat ik dan een beetje raar vind is dat jij dit hele onderwerp af serveert als onzin, omdat jij het niet boeiend vind. Dat vind ik een iets wat naïeve instelling. ik ga natuurlijk verder niet illustreren waarom dat een naïeve instelling is, dat kan je vast zelf wel verzinnen.
Weet jij wie er verantwoordelijk is als de data van NS gejat worden, lekken, fout blijken te zijn?quote:Op donderdag 10 december 2009 15:28 schreef L-IS het volgende:
[..]
Ik heb al eerder gezegd dat ik snap dat men informatie gaat/wil/kan koppelen om zo beeld van mij als persoon te creëren. Ik ben het daarom ook wel met je eens. Niet geschoten is altijd mis inderdaad maar een dergelijk idee als van de NS wordt echt niet teruggedraaid omdat "het volk" het er niet mee eens is. Waarschijnlijk is dit niet je insteek maar wil je voorkomen dat men doorslaat, of begrijp ik je verkeerd?
Ik snap je bericht niet helemaal? Je ziet toch dat ik het met de stelling eens ben. Hoezo moet ik dan volgens jou antwoord geven op deze vraag.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
Weet jij wie er verantwoordelijk is als de data van NS gejat worden, lekken, fout blijken te zijn?
Ik zie dat jij zegt dat je geen moeite met koppelen hebt.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:31 schreef L-IS het volgende:
[..]
Ik snap je bericht niet helemaal? Je ziet toch dat ik het met de stelling eens ben. Hoezo moet ik dan volgens jou antwoord geven op deze vraag.
Iets snappen is wat anders dan ergens mee eens zijn........quote:Op donderdag 10 december 2009 15:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik zie dat jij zegt dat je geen moeite met koppelen hebt.
Sinds wanneer bepaal jij waar de politie je voor van je bed licht?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Samen met 300 anderen, je moet gewoon geen dingen doen waarvoor de politie je van bed zou moeten lichten
quote:Op donderdag 10 december 2009 15:36 schreef L-IS het volgende:
[..]
Iets snappen is wat anders dan ergens mee eens zijn........
Jij hebt er geen problemen mee, maar ik wel, o.a. omdat ik geen idee heb wie verantwoordelijk is bij fouten. Misschien dat je dat ook niet uitmaakt, dat je wel vertrouwt dat het goed zit. Kan. Ik niet eigenlijk als ik zie hoe dat meestal gaat.quote:Algemene informatie als mijn reisactiviteiten wordt toch wel vastgelegd bij verschillende instanties, hier heb ik geen problemen mee.
Ah, daar doel je op! Sorry. Betreft de reisinformatie maakt het mij allemaal niet zoveel uit. Ik reis toch vaak hetzelfde traject + gebruik overwegend de auto. Hoewel ze aan de hand van mijn tankgedrag ook weer van alles kunnen aflezen eventueel, maar zo kun je door blijven gaan. Dus voor mij persoonlijk (voordat we weer van die zeurkousen hebben, is dit altijd zo in dit forumgedeelte?) heb ik er geen problemen mee.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
[..]
Jij hebt er geen problemen mee, maar ik wel, o.a. omdat ik geen idee heb wie verantwoordelijk is bij fouten. Misschien dat je dat ook niet uitmaakt, dat je wel vertrouwt dat het goed zit. Kan. Ik niet eigenlijk als ik zie hoe dat meestal gaat.
Op dit moment in deze politieke context en tijd niet nee.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:42 schreef L-IS het volgende:
[..]
daaromoh oh wat een privacygevoelige informatie!
Nu we toch kunnen bijhouden hoeveel iedereen reist met het OV, en straks met de auto (rekeningrijden) kunnen we ook wel een CO2-taks invoeren.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:43 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Op dit moment in deze politieke context en tijd niet nee.
Maar jij weet hoe het over 10 jaar is?
Realistischer kan niet.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:47 schreef L-IS het volgende:
Wat een doemdenkers allemaal hier. Je hebt ook nog realisme. Je kunt dit argument ook weer makkelijk ontkrachten (gelieve niet te doen want dan hebben we nog een discussiepunt haha, ik kan dit argument namelijk zelf ook makkelijk ontkrachten) maar draven jullie niet allemaal een beetje door?
Dus zodra ik mijn grondrechten wil gebruiken mag ik volgens geen aanspraak meer maken op iets wat ik al jaren kreeg; een studenten ovkaart?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Dat maakt dus wel uit! Want ze gaan dus wel kosten verrekenen voor het vergeten uit te checken.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens snap ik niet waarom ik met mijn OV-jaarkaart wel in en uit checken moet. Ik denk dan ook dat ik alleen maar ga inchecken en dus niet uitchecken en gewoon elke reis een boete op die kaart laat komenDat maakt namelijk kwa kosten niets uit.
Ik vraag me wel af hoe ik nou moet betalen als ik een van 2de naar 1ste klas reisje wil doen.
Realisme is wat anders dan luiheid, gemakzucht en blikvernauwing tot je eigen leventje.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:47 schreef L-IS het volgende:
Wat een doemdenkers allemaal hier. Je hebt ook nog realisme.
Weet je ook waarom?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:31 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Een hoogleraar Informaticarecht bij ons vertelde dat dit de beste manier is om tegen dit soort problemen in te gaan, beter dan halsstarrig weigeren of saboteren. Nou is hij van dezelfde universiteit als de krakers van de ov-chipkaart, maar toch
Dat beslis ik zelf wel.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Samen met 300 anderen, je moet gewoon geen dingen doen waarvoor de politie je van bed zou moeten lichten
Teach me, wat zouden we moeten leren? Ben even een paar uurtjes weg maar hierna reageer ik op je.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:48 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Realistischer kan niet.
Lees eens een geschiedenisboek.
Ik had er tot voor kort ook geen problemen mee, totdat je ontdekt dat in feite alles wordt vastgelegd. Ze kunnen je telefoontjes traceren, je reizen, je internetsurf gedrag, je vingerafdrukken..... Het gaat beetje bij beetje, maar uiteindelijk weten ze alles. En dat vind ik persoonlijk een beetje ver gaan.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:47 schreef L-IS het volgende:
Wat een doemdenkers allemaal hier. Je hebt ook nog realisme. Je kunt dit argument ook weer makkelijk ontkrachten (gelieve niet te doen want dan hebben we nog een discussiepunt haha, ik kan dit argument namelijk zelf ook makkelijk ontkrachten) maar draven jullie niet allemaal een beetje door?
Dat machthebbers het niet altijd met iedereen goed voor hebben.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:01 schreef L-IS het volgende:
[..]
Teach me, wat zouden we moeten leren? Ben even een paar uurtjes weg maar hierna reageer ik op je.
Ehm, je koopt een vervoersbewijs, geen privacyrecht?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Ik geloof dat je idd. een boete krijgt voor zwartrijden als je je reizen niet laat registreren terwijl je er in wezen al voor betaald hebt, middels een abonnement..quote:Op donderdag 10 december 2009 14:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens snap ik niet waarom ik met mijn OV-jaarkaart wel in en uit checken moet. Ik denk dan ook dat ik alleen maar ga inchecken en dus niet uitchecken en gewoon elke reis een boete op die kaart laat komenDat maakt namelijk kwa kosten niets uit.
Ik vraag me wel af hoe ik nou moet betalen als ik een van 2de naar 1ste klas reisje wil doen.
Vroeger kreeg je korting omdat je vaste klant was.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Nee maar in eerste instantie had de ns ook het idee om gewoon op de ovchipknip een kaartje te kunnen laden, net zoals je nu een kaartje kan kopen. Maar daar is men (in het kader van het gebruiksgemak? )maar vanaf gestapt, zodat iedereen verplicht op saldo moet gaan reizen. Net zoals je vroeger ook kaartjes met korting voor medereizigers kon halen hoe dat straaks moet weet niemand je te vertellen, terwijl het wel heel normale vragen en bekende reisproducten zijn.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:31 schreef freako het volgende:
[..]
Vooralsnog kun je ook een Overgangsbewijs 2e klas -> 1e klas kopen bij de automaat, als het om 1 reis (of een paar reizen) gaat. Uiteindelijk zal hier wel een oplossing voor moeten komen, als de automaat verdwijnt.
Vergeet niet dat het hele OV-Chipkaartgebeuren gefaseerd wordt ingevoerd door NS, dus wat er nu staat is nog niet het totale verhaal.
Nee je krijgt korting omdat je 45 of 45 euro per jaar voor een kaart betaald waarmee je dan buiten de spits korting kan krijgen.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:52 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Vroeger kreeg je korting omdat je vaste klant was.
De verantwoordelijkheid wordt op een slinkse manier bij de burger neergelegd. Bij foutjes kan je zelf overal achteraan en het geld is dan al betaald.quote:Op donderdag 10 december 2009 16:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Tegelijk met je privacy lijkt ook de rechtvaardigheid te verdwijnen.
Hitler – of de Stasi – had gewild dat ze de technische mogelijkheden van nu hadden. Echter, uit een overzicht als dit kan ik niet echt opmaken dat links nu de grote boosdoeners zijn.quote:Op donderdag 10 december 2009 17:24 schreef bijdehand het volgende:
[ afbeelding ]
Nederland over 20 jaar, maar dan geperfectioneerd. En dat komt niet door rechts maar door links. Bah
Je bedoelt dat de treinen gratis worden?quote:Op donderdag 10 december 2009 17:24 schreef bijdehand het volgende:
[ afbeelding ]
Nederland over 20 jaar, maar dan geperfectioneerd. En dat komt niet door rechts maar door links. Bah
Waarom hebben veel van die rechtse rakkers toch echt een geheugen als een zeef.quote:Op donderdag 10 december 2009 17:24 schreef bijdehand het volgende:
[ afbeelding ]
Nederland over 20 jaar, maar dan geperfectioneerd. En dat komt niet door rechts maar door links. Bah
en je kaart wordt geblokkeerd na zoveel keer. Volgens mij snapt hij het niet zo, zeker een kloon van Snowgoonquote:Op donderdag 10 december 2009 15:51 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dat maakt dus wel uit! Want ze gaan dus wel kosten verrekenen voor het vergeten uit te checken.
Leuk als je een lekker foute conducteur hebt die dat leuke sma'tje eens lekker gaat opwachten op afgelegen station X waar ze om de 2 avonden vanuit de laatste trein uitchecktquote:Op donderdag 10 december 2009 14:35 schreef L-IS het volgende:
Wat een onzin. Ze mogen van mij best weten waar ik naar toe ga en wanneer.
En als jullie PVV vergelijken met nazi's is er niemand die er wat van zegt, walgelijk mannetjequote:Op donderdag 10 december 2009 17:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom hebben veel van die rechtse rakkers toch echt een geheugen als een zeef.![]()
De enigste partijen die wat vragen over de privacy van de ov-chip kaar gesteld hebben zijn : D66, groen links en de SP geweest.![]()
En dan toch nog links hiervan de schuld willen geven. Walgelijk mannetje dat je bent met deze vergelijking met de nazis.
Zolang de linkse ministers hun plannen zo verdedigen en we een links kabinet hebben, is links de boosdoener. Als rechts over een tijdje ook delen van onze privacy wegneemt dan denk ik hetzelfde over ze.quote:Op donderdag 10 december 2009 17:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hitler – of de Stasi – had gewild dat ze de technische mogelijkheden van nu hadden. Echter, uit een overzicht als dit kan ik niet echt opmaken dat links nu de grote boosdoeners zijn.
quote:Op donderdag 10 december 2009 17:50 schreef bijdehand het volgende:
[..]
...is er niemand die er wat van zegt...
Niemand die links isquote:
wtfquote:Op donderdag 10 december 2009 17:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Hebben we weer een PVV-er wiens hoofdje zo overbelast is met gedachten dat hij topics bij zijn gedachten zoekt ipv andersom?
Voornamelijk omdat, als Meki of Meh7 (die dan volgens jou 'links' zijn?) zo'n opmerking zouden maken, voor de verandering gewoon gelijk zouden hebben.quote:Op donderdag 10 december 2009 17:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Niemand die links isAls Meki of Meh7 zo'n vergelijking maakt dan zeggen de rechtsen er iets van en de linksen niet.
quote:Op donderdag 10 december 2009 16:27 schreef Jerruh het volgende:
[..]
Ehm, je koopt een vervoersbewijs, geen privacyrecht?
Dan snap je mijn opmerking niet, namelijk: wat heeft de inslag op privacy te maken met de prijs van een vervoerkaartje? Ofwel: als ik een ov-kaart koop, dan koop ik m omdat ik er mee kan reizen en als ik een anoniem kaartje koop, koop ik die om mee te reizen. Wat de user, waarop ik quotte, probeerde duidelijk te maken is dat als je kiest voor een OV-kaart, je ook kiest en betaalt voor privacyinperking door die gegevens. En dat is iets waar ik tegenin ging, want het heeft niks met het product zelf te maken en is, naar mijn mening, een niet geweldige bijkomstigheid.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:07 schreef fs180 het volgende:
[..]
![]()
Je koopt een product, niet de garantie dat ie het doet![]()
Ziek geworden van dat pak melk wat wel goed zou zijn? Wij verkopen alleen de melk, niet de zekerheid niet ziek te worden door onze producten![]()
Ja ik had wat verf op uw auto gemorst toen ik de kozijnen voor deed, maar de kozijnen zijn gedaan dus geen probleem![]()
Laten we de hele wet maar opdoeken..
Jouw "argument" is geen argument. Jij zegt "Ik heb niets te verbergen". Nou, dan is mijn stelling "Ik heb wel iets te verbergen" ook een argument.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:04 schreef L-IS het volgende:
[..]
haha
Zeg, ik draag niemand hier mijn mening op. Als je er niet mee eens bent dan kun je daar op reageren maar niet op een dergelijke zielige "aanvallende" wijze.
Mijn argument faalt dus niet. Door jouw interpretatie echter wel maar dat is niet mijn probleem. Mensen met een beetje zelfverzekerdheid beargumenteren hun denkwijze en vallen de desbetreffende persoon (ik) hierop niet persoonlijk aan.
Ik kan heel duidelijk mijn grens stellen; alle informatie die zonder mijn expliciete toestemming wordt verkregen. Ook moet ik een keuze krijgen om de informatie wel of niet uit te geven. Zoals bijvoorbeeld mijn persoonsgegevens bij de OV-kaart. Daar heb ik keuze in, dus acceptabel. Niet in de ritten-geschiedenis die bijgehouden wordt, dus onacceptabel.quote:[..]
Heb je gelijk in. Algemene informatie als mijn reisactiviteiten wordt toch wel vastgelegd bij verschillende instanties, hier heb ik geen problemen mee. Ik weet dat men zoveel mogelijk informatie koppelt om vervolgens een beeld van mij als persoon te kunnen krijgen maar dat doen ze met de informatie die ik hun (indirect) geef. Tot noch toe maakt het mij niet zoveel uit. Ik kan eerlijk gezegd geen voorbeeld geven wat ik te ver vind gaan, jij wel?
Jij hebt meer met het struisvogel-syndroom?quote:[..]
Ik weet (ongeveer) wat men met (dergelijke) informatie kan doen maar het boeit mij niet echt veel. Ik maak ook gebruik van "privacygevoelige informatie" die ik ontvang ten behoeve van marketingactiviteiten bijvoorbeeld.
Met bangmakerij heb ik niet zoveel eerlijk gezegd.
Dan snap jij mijn post dus niet. De wereld is niet zo simpel als ik ruil 3 kippen tegen 1 schaap.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:19 schreef Jerruh het volgende:
[..]
Dan snap je mijn opmerking niet, namelijk: wat heeft de inslag op privacy te maken met de prijs van een vervoerkaartje? Ofwel: als ik een ov-kaart koop, dan koop ik m omdat ik er mee kan reizen en als ik een anoniem kaartje koop, koop ik die om mee te reizen. Wat de user, waarop ik quotte, probeerde duidelijk te maken is dat als je kiest voor een OV-kaart, je ook kiest en betaalt voor privacyinperking door die gegevens. En dat is iets waar ik tegenin ging, want het heeft niks met het product zelf te maken en is, naar mijn mening, een niet geweldige bijkomstigheid.
Ik vraag me serieus af of men al deze privacyinperkende maatregelen ooit zal terugdraaien, al staan we met half Nederland op het malieveld.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:45 schreef RvLaak het volgende:
(...)
Ik voorkom liever de schrikbeelden, dan dat ik, of mijn kinderen, deze moet corrigeren.
Natuurlijk niet, Nederlanders pikken het toch wel, straks kan men heel Nederland volgen in het OV en op de weg.quote:Op donderdag 10 december 2009 22:18 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ik vraag me serieus af of men al deze privacyinperkende maatregelen ooit zal terugdraaien, al staan we met half Nederland op het malieveld.
De vorige keer was er 5 jaar aan verzet & de hulp van oa de VS nodig. En toen waren we bezet, nu komt de dreiging vanuit onze eigen wetteksten.quote:Op donderdag 10 december 2009 22:18 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ik vraag me serieus af of men al deze privacyinperkende maatregelen ooit zal terugdraaien, al staan we met half Nederland op het malieveld.
Hoe weet ik dan of hij mijn kaartje heeft gepakt?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.
Ach ja, gewoon een beproeft systeem van een ander land overnemen was natuurlijk te ingewikkeld, liever ontwikkelen we het hier in Nederland zelf, zodat het in één keer goed gaat.quote:Op vrijdag 11 december 2009 08:19 schreef DustPuppy het volgende:
Iemand dit artikel al gelezen:
5, nee 25 problemen met OV-chipsysteem
Het is ook nog eens een vreselijk slecht systeem (technisch gezien), naast dat het een ramp is voor de privacy.
Hebben ze hier in NL niet "gewoon" het Londense systeem gekopieerd? Blijkbaar was de kopieerbeveiliging te goed en de crack iets te grondigquote:Op vrijdag 11 december 2009 09:29 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach ja, gewoon een beproeft systeem van een ander land overnemen was natuurlijk te ingewikkeld, liever ontwikkelen we het hier in Nederland zelf, zodat het in één keer goed gaat.
Neuh volgens mij niet, althans wellicht hebben ze wat dingen overgenomen, maar uiteraard moesten er ook "verbeteringen" in het gehele systeem komen en dat gaan we merken ook.quote:Op vrijdag 11 december 2009 09:37 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Hebben ze hier in NL niet "gewoon" het Londense systeem gekopieerd?
Och dit deze beveiliging, als mede de privacy schendingen worden afgedaan met "see no evil hear no evil speak no evil".quote:Blijkbaar was de kopieerbeveiliging te goed en de crack iets te grondig
Jij kent dit stuk?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Samen met 300 anderen, je moet gewoon geen dingen doen waarvoor de politie je van bed zou moeten lichten
Extreem zorgelijk.quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Jij kent dit stuk?
http://weblogs.nrc.nl/dem(...)shaven-te-rotterdam/
Volgens mij heb je het topic niet helemaal doorgelezen...ik zou zeggen probeer het nog eens.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:17 schreef Psycho_dad het volgende:
Hehehe, wat een digibeten weer in dit topic :-)
quote:Niemand die zich gerealisserd heeft dat sowieso elke aan- en afmelding in een centrale database wordt opgeslagen INCUSIEF UNIEKE OV-CHIPKAARTCODE... Dus al worden die 10 laatste reizen niet op de chip opgeslagen (als service voor de gebruiker) dan nog kan van elke chipkaart alle gemaakte reizen worden opgevraagd. Het enige verschil met de persoonlijke kaart, is dat anonieme kaarten niet zomaar te herleiden zijn naar personen.
Ik kan mijn eigen betalingen zien ja. maar het punt is/was dat in het geval van de ov-kaart conducteurs die historie wat niet nodig is voor hun werkzaamheden en daarmee niet gewenst.quote:het bijhouden van historie is wat veel chip-gebaseerde kaarten doen. Zo kan je van je chipknip de laatste 10 betalingen inzien.
Oh ja, die strippenkaart werd natuurlijk in een centrale database opgeslagen en was niet weg te gooien, maar nee echt ik vind je best slim overkomen verder hoor.quote:Vroeger in die goede oude tijd waren er nog strippenkaarten waarop stempels stonden met instapzone, datum en tijd. Oh nee, mensen kunnen inzien waar ik was... nooooit iemand over horen klagen....
Ik heb vrijwel het hele topic gelezen, maar toen Hitler in werd gebracht gingnen mijn hersenen naar stand-by. Ik probeer ze nog steeds op te startenquote:Op vrijdag 11 december 2009 14:46 schreef Semisane het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het topic niet helemaal doorgelezen...ik zou zeggen probeer het nog eens.
[..]
Daar moet de conducteur dan wel extra handelingen voor doen (volgens iemand in dit toic) want zijn reader moet van 'controle' op 'service' worden gezet.quote:Dat was niet bepaald het geen waarover geklaagd werd, ook niet in dat artikel, maar goed wij zullen idd wel de digibeten zijn.
Het probleem waar men over valt is dat die gegevens terug te zien zijn door iemand als een conducteur, die deze gegevens helemaal niet nodig heeft voor zijn werkzaamheden, hij/zij hoeft namelijk enkel de relevante rit te beoordelen, niet de laatste 10 ritten.
Topquote:Daarbij was al geconcludeerd dat in de meeste gevallen het koppelen van betalingsgegevens met een anonieme kaart al voldoende zou zijn om te achterhalen wie er met die kaart heeft gereisd. Althans voor een deel, het zegt vooral wie die kaart heeft gekocht
Ik heb het topic nogmaals doorgelezen, maar er is alleen gekanker op politiek, ov-chip, Hitler, links, en PVV te vinden, maar niets zinnigs over de techniek.quote:De rest van de discussie ging verder over de technische janboel van het systeem, wat dan op zich erg knap is, als die door digibeten wordt gevoerd.
Kunnen ze zien ja, net zoals ik met jouw chipknip je laatste betalingen in kan zien.quote:Ik kan mijn eigen betalingen zien ja. maar het punt is/was dat in het geval van de ov-kaart conducteurs die historie wat niet nodig is voor hun werkzaamheden en daarmee niet gewenst.
Er werd niet geklaagd over de centrale database, er werd over geklaagd dat op de ov-chipkaart de laatste reizen wordt opgeslagen. Precies zoals op de strippenkaart ook de laatste reizen in te zien zijn.quote:Oh ja, die strippenkaart werd natuurlijk in een centrale database opgeslagen en was niet weg te gooien, maar nee echt ik vind je best slim overkomen verder hoor.![]()
Ach ik begrijp het wel, dit is zo'n topic waarin alleen gekankerd mag worden en waarin feiten en inhoudelijke discussie niet mogelijk is.quote:Wij mogen wellicht digibeet zijn, maar jij bent dan toch wel de grootste "analogeet" die hier rondhangt.
Nee dus, want die reizen zijn niet af te lezen van je kaart, maar komen van een database, en bevatten bovendien ook meer detail.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:18 schreef Psycho_dad het volgende:
...
Er werd niet geklaagd over de centrale database, er werd over geklaagd dat op de ov-chipkaart de laatste reizen wordt opgeslagen. Precies zoals op de strippenkaart ook de laatste reizen in te zien zijn.
...
over welke post heb je het specifiek?quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:18 schreef Psycho_dad het volgende:
[..]
Ik heb vrijwel het hele topic gelezen, maar toen Hitler in werd gebracht gingnen mijn hersenen naar stand-by. Ik probeer ze nog steeds op te starten![]()
Nee, dan moet de conducteur de OV-chipknip over een andere lezer halen.quote:[..]
Daar moet de conducteur dan wel extra handelingen voor doen (volgens iemand in dit toic) want zijn reader moet van 'controle' op 'service' worden gezet.
Lekker onderbouwd...quote:[..]
Top![]()
Lees nog eens, zou ik zeggen. Zul je wat meer tegenkomen.quote:[..]
Ik heb het topic nogmaals doorgelezen, maar er is alleen gekanker op politiek, ov-chip, Hitler, links, en PVV te vinden, maar niets zinnigs over de techniek.
Mits je de juiste apparatuur hebt. Dat hebben winkeliers niet. Die kunnen enkel geld afschrijven van je chipknip.quote:[..]
Kunnen ze zien ja, net zoals ik met jouw chipknip je laatste betalingen in kan zien.
Wederom, ga nog eens lezen. Er zijn al diverse mensen die het koppelen hebben aangekaart.quote:[..]
Er werd niet geklaagd over de centrale database, er werd over geklaagd dat op de ov-chipkaart de laatste reizen wordt opgeslagen. Precies zoals op de strippenkaart ook de laatste reizen in te zien zijn.
Inhoudelijke discussie is wel mogelijk, maar niet op basis van jouw stellingen. Ik zie jou bijvoorbeeld ook niet reageren op het simpele feit dat de strippenkaart vernietigd kan worden. Verbrand dat ding en niemand kan je reizen meer traceren. Dit is onmogelijk met de OV-chipknip.quote:[..]
Ach ik begrijp het wel, dit is zo'n topic waarin alleen gekankerd mag worden en waarin feiten en inhoudelijke discussie niet mogelijk is.
Ja dus? Dat dit opgeslagen zou worden is niks nieuws, en weetje, 15 seconden na het zien van je gegevens, staan die van de volgende gecontrolleerde reiziger op het scherm... Beetje spijkers op laag water zoeken, ze konden blijkbaar niks doen aan de centrale opslag van deze gegevens, dus dan gaan ze hier maar over piepen...quote:Op donderdag 10 december 2009 14:05 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Bron: Bits of Freedom
Ik hoor Eurlings cs nog zeggen; "De privacy is niet in het geding"...
En toen? Het feit dat hij dat kan is ongewenst, het is daarbij onnodig voor zijn werkzaamheden, maar ik blijf me hierin herhalen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:18 schreef Psycho_dad het volgende:
Daar moet de conducteur dan wel extra handelingen voor doen (volgens iemand in dit toic) want zijn reader moet van 'controle' op 'service' worden gezet.
Er zal vast geneuzel zijn, maar genoeg opmerkingen over de technische onvolkomenheden van het systeem.quote:Ik heb het topic nogmaals doorgelezen, maar er is alleen gekanker op politiek, ov-chip, Hitler, links, en PVV te vinden, maar niets zinnigs over de techniek.
Ja, maar jij hebt mijn chipknip niet en krijgt die ook niet te zien verder. Een OV-kaart moet ik wel laten controleren, daarin heb ik geen keuze, dan zou het prettig zijn als een conducteur geen toegang heeft tot de laatste reisgegevens. Niet dat het van belang is, maar het gaat om het principe.quote:Kunnen ze zien ja, net zoals ik met jouw chipknip je laatste betalingen in kan zien.
Nogmaals, de gegevens van de strippenkaart worden niet opgeslagen en zijn ook niet meer te controleren nadat ik de kaart weggooi. of vernietig dat is een totaal andere situatie dan de ov-kaart, waar die gegevens wel worden opgeslagen.quote:Er werd niet geklaagd over de centrale database, er werd over geklaagd dat op de ov-chipkaart de laatste reizen wordt opgeslagen. Precies zoals op de strippenkaart ook de laatste reizen in te zien zijn.
Ge-lul, enkel was ik een beetje sarcastisch bij jou, omdat je meteen je mening over andere users klaar had staan digibeten en even wilde gaan schermen met je zogenaamde technische kennis, terwijl jij een analoge kaart, waarvan de gegevens niet centraal opgeslagen worden, vergelijkt met een digitale kaart waar dat wel het geval is. Waarmee dit totaal andere gevallen zijn Dat doet mij denken dat jij daar dan ook niet al te hard over hebt nagedacht, maar goed ik kan me vergissen.quote:Ach ik begrijp het wel, dit is zo'n topic waarin alleen gekankerd mag worden en waarin feiten en inhoudelijke discussie niet mogelijk is.
En redelijk terecht, want blijkbaar wordt het niet alleen opgeslagen, maar ook openbaar gemaakt aan jan en alleman.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ja dus? Dat dit opgeslagen zou worden is niks nieuws, en weetje, 15 seconden na het zien van je gegevens, staan die van de volgende gecontrolleerde reiziger op het scherm... Beetje spijkers op laag water zoeken, ze konden blijkbaar niks doen aan de centrale opslag van deze gegevens, dus dan gaan ze hier maar over piepen...
Dus je vind het wel best dat de (semi) overheid zo met jouw gegevens omgaat?quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ja dus? Dat dit opgeslagen zou worden is niks nieuws, en weetje, 15 seconden na het zien van je gegevens, staan die van de volgende gecontrolleerde reiziger op het scherm... Beetje spijkers op laag water zoeken, ze konden blijkbaar niks doen aan de centrale opslag van deze gegevens, dus dan gaan ze hier maar over piepen...
Toevallig ben ik dan ook nog technisch onderlegd in dit geval, daar ik oa werk met GIS systemen, achterliggende datasets en GPS oplossingen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 15:50 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dus je vind het wel best dat de (semi) overheid zo met jouw gegevens omgaat?Apart, werkelijk apart. Ik zie die instelling trouwens wel vaker bij Nederlanders en het verbaast me werkelijk waarom niemand zich druk maakt om data beveiliging in combinatie met persoonsgegevens en ja het ongebreideld toegang geven tot gegevens is een serieus beveiligingsrisico. Daar hoef je toch niet technisch onderlegd voor te zijn of ligt dat nou aan mij?
Tja maar je weet best dat we in Nederland nooit iets één op één overnemen uit het buitenland en al zeker niet als het zich al jaren bewijst.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:06 schreef fruityloop het volgende:
Ik maak me terdege druk over databeveiliging, en ik had liever gezien dat men voor een hybride oplossing was gegaan, zoals oa in Singapore en Londen in gebruik is. Een OV-chipkaart oplossing voor de veelreizigers, en een papieren alternatief voor de incidentele reizigers, mensen die om wat voor reden dan ook niet met een OV-chipkaart willen werken, en als backup voor het elektronische systeem.
Tja, maar echt veel bescherming geven die wetten en regels echt niet hoor, deze kwestie in de al genoemde link http://weblogs.nrc.nl/dem(...)shaven-te-rotterdam/ is echt niet de eerste keer dat persoonsgegevens vrij makkelijk aan overheidsinstanties wordt gegeven. Internetverkeer wordt ook massaal bewaard door providers, omdat ze dat wettelijk verplicht zijn en je wilt niet weten hoe makkelijk de politie daar gebruik van kan maken. Behalve bij een paar providers, zoals XS4ALLquote:Verder wordt de geaggregeerde data beschermt door diverse wetten en regels,
Dat zijn toch twee andere situaties, ten eerste ben ik niet verplicht die gegevens bij de AH achter te laten, ik hoef immers de bonuskaart niet te hebben, wil ik bij de AH mijn shopjes doen en het is ook duidelijk welke gegevens bij de AH worden opgeslagen en daar boven op kan de AH kaart altijd anoniem. En zover ik weet hebben de vakkenvullers geen, anders dan de NS controleurs, toegang tot die gegevens.quote:die men prima vindt als het korting oplevert bij de AH middels de bonuskaart, maar in dit geval, waar de data zeker zijn waarde heeft oa voor de capaciteit- en onderhoudsplanning van het spoornet, valt iedereen er over?
Precies, dat is mijn punt ook. Hoewel ik ook al aan heb gegeven dat ik dat verzamelen van persoon- en reisgegevens liever niet zie, maar als dat dan gebeurt, moet dat idd gewoon netjes zijn en de toegang tot die gegevens zeer beperkt zijn.quote:Het zou de NS sieren als ze reisdata gebruikten voor de doelen die ik al aangaf, en de persoonsdata gescheiden houden, net als bijvoorbeeld het CJIB doet met de GBA gegevens en de RDW gegevens. Die koppeling is maar voor een handjevol mensen te bekijken, niet voor alle secretaresses en schoonmaaksters..
De bonus kaart van de AH kun je ook anoniem krijgen, of anders een willekeurige naam invullen men vraagt je verder niet om je legitimatie. Verder is de bonuskaart een gratis kaart waarmee je nog eens extra korting krijgt.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:06 schreef fruityloop het volgende:
Verder wordt de geaggregeerde data beschermt door diverse wetten en regels, die men prima vindt als het korting oplevert bij de AH middels de bonuskaart, maar in dit geval, waar de data zeker zijn waarde heeft oa voor de capaciteit- en onderhoudsplanning van het spoornet, valt iedereen er over?
Dat weet ik ook wel, het was enkel 1 v/d vele voorbeelden van hoe jan publiek zich enkel druk maakt over praaijvasjie als het hun uitkomt, danwel geld kost in het geval van rekeningrijden.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De bonus kaart van de AH kun je ook anoniem krijgen, of anders een willekeurige naam invullen men vraagt je verder niet om je legitimatie. Verder is de bonuskaart een gratis kaart waarmee je nog eens extra korting krijgt.
Bij de NS hebben we het over abbonementhouders die gewoon geld betalen maar niet om ook hiermee per reis gemonitord te worden.
Hoe vaak heb je al gehoord dat men bonuskaart gegeven gaat opvragen bij de AH om te kijken of er een overvaller tussen zit.
En van dat laatste wordt aangenomen dat dit niet het geval zou zijn door deze en gene, dit terwijl die data net zo goed beschermd is als zeg de GBA data welke de gemeente van jou en mij bijhoudt. Ik deel je bezorgdheid, en de overheid heeft wat dat betreft niet echt een smetteloze staat van dienst maar men voert nu een discussie over wat mogelijk kan, vaak zonder goede technische onderbouwing, en gevoed door onderbuik gevoelens, niet over wat er in de realiteit door een conducteur met die gegevens gedaan wordt. Niks dus, daar hij continue aan het scannen is, het is dus een soort van realtime anonimisatie, als hij later met zijn bak koffie in de 1e klas gaat zitten heeft hij (mogelijk) alleen van de laatste reiziger die hij gecheckt heeft die laatste 10 ritten op het schermpje, maar dat hangt ook nog eens van de instellingen van die handheld af.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:22 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja maar je weet best dat we in Nederland nooit iets één op één overnemen uit het buitenland en al zeker niet als het zich al jaren bewijst.
[..]
Tja, maar echt veel bescherming geven die wetten en regels echt niet hoor, deze kwestie in de al genoemde link http://weblogs.nrc.nl/dem(...)shaven-te-rotterdam/ is echt niet de eerste keer dat persoonsgegevens vrij makkelijk aan overheidsinstanties wordt gegeven. Internetverkeer wordt ook massaal bewaard door providers, omdat ze dat wettelijk verplicht zijn en je wilt niet weten hoe makkelijk de politie daar gebruik van kan maken. Behalve bij een paar providers, zoals XS4ALL
[..]
Dat zijn toch twee andere situaties, ten eerste ben ik niet verplicht die gegevens bij de AH achter te laten, ik hoef immers de bonuskaart niet te hebben, wil ik bij de AH mijn shopjes doen en het is ook duidelijk welke gegevens bij de AH worden opgeslagen en daar boven op kan de AH kaart altijd anoniem. En zover ik weet hebben de vakkenvullers geen, anders dan de NS controleurs, toegang tot die gegevens.![]()
Enige vergelijking met de OV kaart gaat dus mank, op het feit na dat ze beide gegevens bewaren.
[..]
Precies, dat is mijn punt ook. Hoewel ik ook al aan heb gegeven dat ik dat verzamelen van persoon- en reisgegevens liever niet zie, maar als dat dan gebeurt, moet dat idd gewoon netjes zijn en de toegang tot die gegevens zeer beperkt zijn.
Dat had ik niet verwacht.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:34 schreef fruityloop het volgende:
Bonuskaart gegevens worden overigens wél gebruikt door justitie...
Je ziet het verkeerd, imo. De discussie is tweezijdig. Aan de ene kant heb je de principiële kwestie dat mensen domweg niet willen dat de conducteur überhaupt toegang heeft tot die gegevens, laat staat zo makkelijk. Hij heeft namelijk geen fuck te maken met waar ik heenreis.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En van dat laatste wordt aangenomen dat dit niet het geval zou zijn door deze en gene, dit terwijl die data net zo goed beschermd is als zeg de GBA data welke de gemeente van jou en mij bijhoudt. Ik deel je bezorgdheid, en de overheid heeft wat dat betreft niet echt een smetteloze staat van dienst maar men voert nu een discussie over wat mogelijk kan, vaak zonder goede technische onderbouwing, en gevoed door onderbuik gevoelens, niet over wat er in de realiteit door een conducteur met die gegevens gedaan wordt. Niks dus, daar hij continue aan het scannen is, het is dus een soort van realtime anonimisatie, als hij later met zijn bak koffie in de 1e klas gaat zitten heeft hij (mogelijk) alleen van de laatste reiziger die hij gecheckt heeft die laatste 10 ritten op het schermpje, maar dat hangt ook nog eens van de instellingen van die handheld af.
Wat typisch gebruik is van (alleen 1 voorbeeld van uitgeving van) de betreffende gegevens is hier totaal irrelevant. Het feit dat de gegevens bestaan (bewaard blijven) is hetgeen wat aangevallen wordt. Het punt is dat die gegevens niemand aangaan en zelfs misbruikt kunnen worden; en dat er, als het toch opgeslagen moet worden, niet voorzichtig mee omgegaan wordt.quote:Op vrijdag 11 december 2009 16:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En van dat laatste wordt aangenomen dat dit niet het geval zou zijn door deze en gene, dit terwijl die data net zo goed beschermd is als zeg de GBA data welke de gemeente van jou en mij bijhoudt. Ik deel je bezorgdheid, en de overheid heeft wat dat betreft niet echt een smetteloze staat van dienst maar men voert nu een discussie over wat mogelijk kan, vaak zonder goede technische onderbouwing, en gevoed door onderbuik gevoelens, niet over wat er in de realiteit door een conducteur met die gegevens gedaan wordt. Niks dus, daar hij continue aan het scannen is, het is dus een soort van realtime anonimisatie, als hij later met zijn bak koffie in de 1e klas gaat zitten heeft hij (mogelijk) alleen van de laatste reiziger die hij gecheckt heeft die laatste 10 ritten op het schermpje, maar dat hangt ook nog eens van de instellingen van die handheld af.
In London zijn er 1000 camera's nodig, om 1 misdaad op te lossen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat had ik niet verwacht.![]()
Welke gegevens gebruikt justitie tegenwoordig niet, en dan nog is het oplossingspercentage niet drastisch gestegen.
Dat is ook niet gek, de meeste van de verzamelde dan wel binnenkomende informatie is compleet irrelevant.quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat had ik niet verwacht.![]()
Welke gegevens gebruikt justitie tegenwoordig niet, en dan nog is het oplossingspercentage niet drastisch gestegen.
Ik heb nooit voor de OV-Chipkaart gekozen.quote:
Wat me frappeert is dat er steevast ontkent wordt dat het om onze privacy gaat.quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Je ziet het verkeerd, imo. De discussie is tweezijdig. Aan de ene kant heb je de principiële kwestie dat mensen domweg niet willen dat de conducteur überhaupt toegang heeft tot die gegevens, laat staat zo makkelijk. Hij heeft namelijk geen fuck te maken met waar ik heenreis.
Aan de andere kant, heb je de realiteit dat er steeds meer databases komen, die bovendien met zo veel mogelijk andere databases gekoppeld zijn. Ook wordt er steevast valse beloftes gedaan door de initiatiefnemers (vaak de overheid) over de toegang. Schrijnend voorbeeld is de vingerafdrukken in het paspoort. Justitie zou onder geen beding toegang krijgen, werd ons beloofd. Maanden voor dat dit is ingevoerd, had justitie al succesvol om toegang gevraagd.
Jij hebt het ook over het "doembeeld van wat mogelijk zou kunnen zijn in de toekomst". Die visie is naïef. Goed voorbeeld is de kentekenregistratie bij de A28/A50 overgang. Alle kentekens worden daar genoteerd en bewaard. Justitie beweerd dat dit is om criminelen die daar langs komen op te sporen. Er zit dus een koppeling tussen die database en die van de RDW. Een check op lease-kentekens is dus ook zo gedaan.
En dat is nog maar een simpel voorbeeld.
Komen de meeste wetten niet vanuit het ondemocratische europa, tegenwoordig? Hoe gaan we ons daartegen verzetten?quote:Op vrijdag 11 december 2009 05:41 schreef RvLaak het volgende:
[..]
De vorige keer was er 5 jaar aan verzet & de hulp van oa de VS nodig. En toen waren we bezet, nu komt de dreiging vanuit onze eigen wetteksten.
Ik moet zeggen dat ik het wel met je eens ben. De kans op het terugdraaien (zonder significant geweld) is erg klein. Maar ja, je moet hoop houden
Nee, kijk alleen maar naar hoe Duitsland omgaat met het hele vingerafdrukken verhaal. Balkenende cs vertellen ons dat we dit moeten doen van Europa. Echter, Duitsland zit ook in de EU... Toch hebben de burgers daar de keuze om wel of niet hun vingerafdrukken in te leveren. Goed, na hevig protest, maar toch.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:15 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Komen de meeste wetten niet vanuit het ondemocratische europa, tegenwoordig? Hoe gaan we ons daartegen verzetten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |