Bron: Bits of Freedomquote:Bizar! Gisteravond vroeg ik een Conducteur wat hij te zien krijgt, als hij mijn (anonieme!) OV-chipkaart inleest op zijn nieuwe apparaatje. Blijkt dat alle conducteurs je laatste tien transactie van hun schermpje aflezen. Oftewel: niet alleen je kaartnummer en de geldigheidsduur, maar vooral waar en hoe laat je vertrok en uitstapte. Vroeger zette de conducteur een knip in je kaartje, tegenwoordig ziet hij je reisgedrag van de afgelopen dagen.
Alle reizigers bij voorbaat verdacht? Precies hetzelfde gevoel bekroop meerdere reizigers afgelopen week. Marc Chavannes blogt er vandaag nog over op zijn uitstekende blog ‘Opklaringen’. “Dat tatoeëren van ons burgerservicenummer was zo onhandig nog niet”, schrijft hij. Inmiddels gaat het los op Twitter.
Dan te bedenken, dat mensen die gebruik willen maken van kortingsregelingen – senioren, studenten, kortingskaarthouders – niet eens anoniem van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken…
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!quote:Dan te bedenken, dat mensen die gebruik willen maken van kortingsregelingen – senioren, studenten, kortingskaarthouders – niet eens anoniem van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken…
Dat er voorwaarden aan een korting worden gehangen, snap ik. Maar ik vind het opgeven van de privacy op het OV-gebied wel een hele zware.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Dat is waar, maar een groot deel van de gebruikers heeft geen anonieme kaart maar een kortingskaart, ov-kaart, trajectkaart etc. die wél op naam staat.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:10 schreef Bosbeetle het volgende:
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
Daar kies je voor.quote:Op maandag 10 december 2009 14:11 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dat is waar, maar een groot deel van de gebruikers heeft geen anonieme kaart maar een kortingskaart, ov-kaart, trajectkaart etc. die wél op naam staat.
Het is nooit bedoeld om de korting te geven op voorwaarde dat je je privacy daarvoor inlevert.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Dat maakt het nog niet logisch zo'n anonieme kaart de laatste tien ritten op te laten slaan, natuurlijk. Sowieso maken ze het 'anoniem' reizen erg lastig. Om met een anonieme kaart met de trein te mogen moet je bijvoorbeeld altijd 20 euro saldo hebben.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:10 schreef Bosbeetle het volgende:
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
Ik koos voor een dikke vinger naar de NS. Ze hadden zelfs de brutaliteit om te doen alsof die kortingskaart gewoon fucking doorloopt en of ik even foto's wilde inleveren. Ik ga weer lekker het wegennet helpen overbelasten en fijn stof in kinderlongetjes blazen.quote:
Bij het loket je voorkeur laten omzetten.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vraag me wel af hoe ik nou moet betalen als ik een van 2de naar 1ste klas reisje wil doen.
En als student dan? Wij hebben weinig opties.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Vele ontwikkelingen binnen de ICT geven de gebruiker ervan de mogelijkheid om zijn/haar privacy op te geven. Of niet. Het essentiële hier in, is de keuze mogelijkheid.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat maakt het nog niet logisch zo'n anonieme kaart de laatste tien ritten op te laten slaan, natuurlijk. Sowieso maken ze het 'anoniem' reizen erg lastig. Om met een anonieme kaart met de trein te mogen moet je bijvoorbeeld altijd 20 euro saldo hebben.
Ik vind normaal ook niet dat 'privacy' maar als stopwoordje gebruikt moet worden om iedere (ICT-)verbetering tegen te houden, maar die ov-chipkaart is gewoon niet doordacht. Zie ook dit artikel op webwereld, ook al niet echt een relgroep..
quote:Op maandag 10 december 2009 14:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
Lekker makkelijk, want hebben mensen bij een monopolist als de NS nog een andere keus?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.quote:Op maandag 10 december 2009 14:17 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
En als student dan? Wij hebben weinig opties.
Daarnaast moeten wij de kaart volgend jaar al gebruiken. Maar bij de arriva kan het niet eens. En bij mijn overstap op dordrecht heeft de hele arriva trein dan welgeteld 1 paaltje en daar moeten binnen 4 minuten honderden mensen langs.
Dus, als je een keer 1e klas wil reizen, moet je 2 keer naar een loket toe, ipv een ander kaartje te kopen? Die chipkaart zou ons leven toch makkelijker maken?quote:Op donderdag 10 december 2009 14:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
Dan nog, wat is de meer waarde voor een controleur om te weten waar die kaart allemaal naar toe is geweest? Dat is toch helemaal niet relevant voor wat hij/zij op dat moment aan het doen is? De controle van de des betreffende rit.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:10 schreef Bosbeetle het volgende:
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
Theorie <-> Praktijk. Moet jij eens opletten hoe dat gaat als het spits is, mensen snel hun trein moeten halen, het verkeerde paaltje hebben of het om wat voor reden dan ook niet werkt, enzovoorts. Ze moesten nu al paaltjes bijplaatsen op sommige plekken. En de grote stroom moet nog komen..quote:Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.
Al vanaf het begin kun je zelf je laatste 10 transacties op het kaartjesautomaat bekijken. Nu wordt er gedaan alsof het zo nieuw is maar dat is dus helemaal niet zo.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat maakt het nog niet logisch zo'n anonieme kaart de laatste tien ritten op te laten slaan, natuurlijk. Sowieso maken ze het 'anoniem' reizen erg lastig.
Sinds wanneer is dat? Want op het testtraject was dat niet zo hoor.quote:Om met een anonieme kaart met de trein te mogen moet je bijvoorbeeld altijd 20 euro saldo hebben.
Nou die tien ritten kan de klant ook zelf zien en dat is handig om de kosten bij te houden. Het is idd niet nodig om het ook aan de conducteur te laten zien maar wel handig dat de chip de laatste tien ritten onthoud. (ook handig als de kaart door meerdere mensen gebruikt wordt)quote:Op maandag 10 december 2009 14:22 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dan nog, wat is de meer waarde voor een controleur om te weten waar die kaart allemaal naar toe is geweest? Dat is toch helemaal niet relevant voor wat hij/zij op dat moment aan het doen is? De controle van de des betreffende rit.
De NS gaat niet bepaald netjes om met de gegevens welke hun toe wordt vertrouwd door haar klanten.
Dat zal best, maar vaak komt de arriva trein zo laat aan dat je direct de trein op het perron ernaast in wil springen.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.
Ja, wat dus lastig is als het incidenteel is, of gewoon een papieren kaartje kopen zolang het nog kan. Dit zijn allemaal van die usecases die zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld en die gewoon niet (goed) meegenomen zijn.quote:Op donderdag 10 december 2009 14:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
Spring dan even tegen het paaltje als je de kaart in je broekzak hebt zitten piept hij dan ook welquote:Op maandag 10 december 2009 14:26 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dat zal best, maar vaak komt de arriva trein zo laat aan dat je direct de trein op het perron ernaast in wil springen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |