abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75481590
quote:
Bizar! Gisteravond vroeg ik een Conducteur wat hij te zien krijgt, als hij mijn (anonieme!) OV-chipkaart inleest op zijn nieuwe apparaatje. Blijkt dat alle conducteurs je laatste tien transactie van hun schermpje aflezen. Oftewel: niet alleen je kaartnummer en de geldigheidsduur, maar vooral waar en hoe laat je vertrok en uitstapte. Vroeger zette de conducteur een knip in je kaartje, tegenwoordig ziet hij je reisgedrag van de afgelopen dagen.

Alle reizigers bij voorbaat verdacht? Precies hetzelfde gevoel bekroop meerdere reizigers afgelopen week. Marc Chavannes blogt er vandaag nog over op zijn uitstekende blog ‘Opklaringen’. “Dat tatoeëren van ons burgerservicenummer was zo onhandig nog niet”, schrijft hij. Inmiddels gaat het los op Twitter.

Dan te bedenken, dat mensen die gebruik willen maken van kortingsregelingen – senioren, studenten, kortingskaarthouders – niet eens anoniem van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken…
Bron: Bits of Freedom

Ik hoor Eurlings cs nog zeggen; "De privacy is niet in het geding"...
  donderdag 10 december 2009 @ 14:06:52 #2
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_75481629
quote:
Dan te bedenken, dat mensen die gebruik willen maken van kortingsregelingen – senioren, studenten, kortingskaarthouders – niet eens anoniem van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken…
Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
The remedy is the experience.
  donderdag 10 december 2009 @ 14:07:58 #3
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_75481662
Dan ga je toch lekker met de auto?
Ohnee, eh wacht..
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_75481671
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Dat er voorwaarden aan een korting worden gehangen, snap ik. Maar ik vind het opgeven van de privacy op het OV-gebied wel een hele zware.
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:10:14 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75481751
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 10 december 2009 @ 14:11:20 #6
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_75481782
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:10 schreef Bosbeetle het volgende:
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
Dat is waar, maar een groot deel van de gebruikers heeft geen anonieme kaart maar een kortingskaart, ov-kaart, trajectkaart etc. die wél op naam staat.
The remedy is the experience.
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:12:05 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75481810
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:11 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Dat is waar, maar een groot deel van de gebruikers heeft geen anonieme kaart maar een kortingskaart, ov-kaart, trajectkaart etc. die wél op naam staat.
Daar kies je voor.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Redactie Frontpage donderdag 10 december 2009 @ 14:13:00 #8
4530 crew  Crazy Harry
pi_75481841
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Het is nooit bedoeld om de korting te geven op voorwaarde dat je je privacy daarvoor inlevert.
Dat zou ook buitenproportioneel zijn.
De voorwaarden zijn heel simpel: Je bent student, ouder dan 65 of hebt een kortingskaart.
Dat bij het aanvragen van de korting om je identiteit wordt gevraagd, prima. Maar daarna moet het afgelopen zijn om maar op enigerlei wijze de privacy van de reiziger te kunnen schenden.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:14:54 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75481912
Trouwens snap ik niet waarom ik met mijn OV-jaarkaart wel in en uit checken moet. Ik denk dan ook dat ik alleen maar ga inchecken en dus niet uitchecken en gewoon elke reis een boete op die kaart laat komen Dat maakt namelijk kwa kosten niets uit.

Ik vraag me wel af hoe ik nou moet betalen als ik een van 2de naar 1ste klas reisje wil doen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 10 december 2009 @ 14:15:17 #10
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75481925
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:10 schreef Bosbeetle het volgende:
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
Dat maakt het nog niet logisch zo'n anonieme kaart de laatste tien ritten op te laten slaan, natuurlijk. Sowieso maken ze het 'anoniem' reizen erg lastig. Om met een anonieme kaart met de trein te mogen moet je bijvoorbeeld altijd 20 euro saldo hebben.

Ik vind normaal ook niet dat 'privacy' maar als stopwoordje gebruikt moet worden om iedere (ICT-)verbetering tegen te houden, maar die ov-chipkaart is gewoon niet doordacht. Zie ook dit artikel op webwereld, ook al niet echt een relgroep..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75481963
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Daar kies je voor.
Ik koos voor een dikke vinger naar de NS. Ze hadden zelfs de brutaliteit om te doen alsof die kortingskaart gewoon fucking doorloopt en of ik even foto's wilde inleveren. Ik ga weer lekker het wegennet helpen overbelasten en fijn stof in kinderlongetjes blazen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 10 december 2009 @ 14:16:46 #12
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_75481976
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vraag me wel af hoe ik nou moet betalen als ik een van 2de naar 1ste klas reisje wil doen.
Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
pi_75481990
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
En als student dan? Wij hebben weinig opties.
Daarnaast moeten wij de kaart volgend jaar al gebruiken. Maar bij de arriva kan het niet eens. En bij mijn overstap op dordrecht heeft de hele arriva trein dan welgeteld 1 paaltje en daar moeten binnen 4 minuten honderden mensen langs.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_75482034
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:15 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat maakt het nog niet logisch zo'n anonieme kaart de laatste tien ritten op te laten slaan, natuurlijk. Sowieso maken ze het 'anoniem' reizen erg lastig. Om met een anonieme kaart met de trein te mogen moet je bijvoorbeeld altijd 20 euro saldo hebben.

Ik vind normaal ook niet dat 'privacy' maar als stopwoordje gebruikt moet worden om iedere (ICT-)verbetering tegen te houden, maar die ov-chipkaart is gewoon niet doordacht. Zie ook dit artikel op webwereld, ook al niet echt een relgroep..
Vele ontwikkelingen binnen de ICT geven de gebruiker ervan de mogelijkheid om zijn/haar privacy op te geven. Of niet. Het essentiële hier in, is de keuze mogelijkheid.

Zo sta ik heel afkeurend tegenover hyves en aanverwante site, op privacy gebied. Echter realiseer ik mij dat de mensen daar zelf verantwoordelijk voor zijn.

Dus, ICT ontwikkeling , mits goed over nagedacht.
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:18:38 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75482049
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:16 schreef Zelva het volgende:

[..]

Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
dus ik zie zeg maar op het station dat het druk is en er een vertraging is dus denk ik die trein zal wel druk zijn laat ik een eerste klas kaartje kopen. zo gaat het nu.

Dan zou ik straks naar het loket moeten mijn voorkeur omzetten om dan de volgende ochtend (of bij het uitchecken) weer naar een loket te gaan om mijn voorkeur weer terug te zetten
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 10 december 2009 @ 14:19:10 #16
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_75482069
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:06 schreef Klonterpot het volgende:

[..]

Dan maken ze er toch lekker geen gebruik van! Korting, met voorwaarden. Accepteer je de voorwaarden niet (minder privacy)? Geen korting!
Lekker makkelijk, want hebben mensen bij een monopolist als de NS nog een andere keus? Niet bepaald, daarom is het hangen van voorwaarden aan korting in deze niet bepaald netjes, zeker niet als het ten kosten gaat van je privacy, wat een groot goed is.

Je moet niet vergeten dat privacy meer is dan enkel het recht om iets geheim te houden, me dunkt dat jij ook niet wilt dat al jouw gegevens, alles wat jij doet enz bekent is bij iedereen.

Privacy is het recht om zelf te kunnen kiezen welke data van jou bekent is bij een ander én het recht om te weten wat een ander met die gegevens doet.

Daarbij is het totaal onnodig voor de NS om reis gegevens van hun klanten te bewaren en als dat wel nodig is, is het zeker niet nodig voor controleurs om die geschiedenis in te zien, dat hebben ze namelijk totaal niet nodig om hun werk te doen en dat snap jij vast ook wel.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:19:44 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75482089
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:17 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

En als student dan? Wij hebben weinig opties.
Daarnaast moeten wij de kaart volgend jaar al gebruiken. Maar bij de arriva kan het niet eens. En bij mijn overstap op dordrecht heeft de hele arriva trein dan welgeteld 1 paaltje en daar moeten binnen 4 minuten honderden mensen langs.
Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_75482096
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:16 schreef Zelva het volgende:

[..]

Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
Dus, als je een keer 1e klas wil reizen, moet je 2 keer naar een loket toe, ipv een ander kaartje te kopen? Die chipkaart zou ons leven toch makkelijker maken?

O sweet irony...
  donderdag 10 december 2009 @ 14:22:48 #19
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_75482202
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:10 schreef Bosbeetle het volgende:
De kaart is toch nogsteeds anoniem het nummer van die kaart is niet verbonden aan jou. Je kunt hem ook aan je broertje geven en dan aan compleet willekeurig iemand. Die data die daar opstaat heeft dus niks te maken met jouw reisgedrag.
Dan nog, wat is de meer waarde voor een controleur om te weten waar die kaart allemaal naar toe is geweest? Dat is toch helemaal niet relevant voor wat hij/zij op dat moment aan het doen is? De controle van de des betreffende rit.

De NS gaat niet bepaald netjes om met de gegevens welke hun toe wordt vertrouwd door haar klanten.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 10 december 2009 @ 14:23:01 #20
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75482211
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.
Theorie <-> Praktijk. Moet jij eens opletten hoe dat gaat als het spits is, mensen snel hun trein moeten halen, het verkeerde paaltje hebben of het om wat voor reden dan ook niet werkt, enzovoorts. Ze moesten nu al paaltjes bijplaatsen op sommige plekken. En de grote stroom moet nog komen..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 10 december 2009 @ 14:24:58 #21
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75482295
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:15 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat maakt het nog niet logisch zo'n anonieme kaart de laatste tien ritten op te laten slaan, natuurlijk. Sowieso maken ze het 'anoniem' reizen erg lastig.
Al vanaf het begin kun je zelf je laatste 10 transacties op het kaartjesautomaat bekijken. Nu wordt er gedaan alsof het zo nieuw is maar dat is dus helemaal niet zo.
quote:
Om met een anonieme kaart met de trein te mogen moet je bijvoorbeeld altijd 20 euro saldo hebben.
Sinds wanneer is dat? Want op het testtraject was dat niet zo hoor.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:26:01 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75482338
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:22 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dan nog, wat is de meer waarde voor een controleur om te weten waar die kaart allemaal naar toe is geweest? Dat is toch helemaal niet relevant voor wat hij/zij op dat moment aan het doen is? De controle van de des betreffende rit.

De NS gaat niet bepaald netjes om met de gegevens welke hun toe wordt vertrouwd door haar klanten.
Nou die tien ritten kan de klant ook zelf zien en dat is handig om de kosten bij te houden. Het is idd niet nodig om het ook aan de conducteur te laten zien maar wel handig dat de chip de laatste tien ritten onthoud. (ook handig als de kaart door meerdere mensen gebruikt wordt)

ninja'd
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_75482345
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.
Dat zal best, maar vaak komt de arriva trein zo laat aan dat je direct de trein op het perron ernaast in wil springen.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 10 december 2009 @ 14:26:51 #24
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75482369
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:16 schreef Zelva het volgende:

[..]

Bij het loket je voorkeur laten omzetten.
Ja, wat dus lastig is als het incidenteel is, of gewoon een papieren kaartje kopen zolang het nog kan. Dit zijn allemaal van die usecases die zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld en die gewoon niet (goed) meegenomen zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:27:17 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75482384
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:26 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat zal best, maar vaak komt de arriva trein zo laat aan dat je direct de trein op het perron ernaast in wil springen.
Spring dan even tegen het paaltje als je de kaart in je broekzak hebt zitten piept hij dan ook wel
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')