abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 december 2009 @ 14:28:10 #26
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75482415
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:24 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Al vanaf het begin kun je zelf je laatste 10 transacties op het kaartjesautomaat bekijken. Nu wordt er gedaan alsof het zo nieuw is maar dat is dus helemaal niet zo.
Dat mensen er nu pas achter komen maakt het nog niet goed of zelfs logisch, natuurlijk.
quote:
Sinds wanneer is dat? Want op het testtraject was dat niet zo hoor.
http://webwereld.nl/de-vi(...)-ov-chipsysteem.html
quote:
Er kan een aantal dingen bij het inchecken misgaan. Soms werken palen niet of heeft een reiziger onvoldoende saldo. Wie bijvoorbeeld van Den Haag Centraal naar Hollands Spoor reist en dus ¤1,80 moet betalen op een anonieme kaart, maar zal toch ¤20 saldo moeten hebben.
quote:
Bij het inchecken wordt bij de meeste vervoersbedrijven standaard ¤4 van de kaart afgeschreven, de NS rekent ¤10 voor kaarten op naam en ¤20 voor anonieme kaarten.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 10 december 2009 @ 14:29:11 #27
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_75482452
IK zit er dan ook best hard over na te denken om met een stuk of tien anderen regelmatig de OV chipkaart te gaan ruilen oid, valt vast wel een mouw aan te passen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  donderdag 10 december 2009 @ 14:30:41 #28
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_75482495
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nou die tien ritten kan de klant ook zelf zien en dat is handig om de kosten bij te houden. Het is idd niet nodig om het ook aan de conducteur te laten zien maar wel handig dat de chip de laatste tien ritten onthoud. (ook handig als de kaart door meerdere mensen gebruikt wordt)

ninja'd
Ja hoor, dat kan handig zijn, maar zoals je al zelf aangeeft het is niet nodig dat controleurs dit ook kunnen inzien, juist met dataopslag is het van belang de toegang van data beperkt te houden en goed te regelen wie wel en wie geen toegang tot data heeft, al helemaal als het over persoonlijke gegevens gaat.

Helaas weten bedrijven als de NS, maar ook de overheid hier niet goed mee om te gaan.

Wat is geninja'd?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 10 december 2009 @ 14:31:03 #29
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75482508
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dus, als je een keer 1e klas wil reizen, moet je 2 keer naar een loket toe, ipv een ander kaartje te kopen? Die chipkaart zou ons leven toch makkelijker maken?

O sweet irony...
Vooralsnog kun je ook een Overgangsbewijs 2e klas -> 1e klas kopen bij de automaat, als het om 1 reis (of een paar reizen) gaat. Uiteindelijk zal hier wel een oplossing voor moeten komen, als de automaat verdwijnt.

Vergeet niet dat het hele OV-Chipkaartgebeuren gefaseerd wordt ingevoerd door NS, dus wat er nu staat is nog niet het totale verhaal.
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:31:08 #30
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75482512
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:29 schreef jogy het volgende:
IK zit er dan ook best hard over na te denken om met een stuk of tien anderen regelmatig de OV chipkaart te gaan ruilen oid, valt vast wel een mouw aan te passen.
Ik zie een gat in de markt Chipkaart ruilhandel Check jij in check ik uit
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 10 december 2009 @ 14:31:09 #31
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75482513
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:29 schreef jogy het volgende:
Een hoogleraar Informaticarecht bij ons vertelde dat dit de beste manier is om tegen dit soort problemen in te gaan, beter dan halsstarrig weigeren of saboteren. Nou is hij van dezelfde universiteit als de krakers van de ov-chipkaart, maar toch
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:31:54 #32
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75482540
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:30 schreef Semisane het volgende:

[..]

Wat is geninja'd?
Iemand heeft hetzelfde gepost als ik 1 post hoger.
pi_75482569
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Spring dan even tegen het paaltje als je de kaart in je broekzak hebt zitten piept hij dan ook wel
Ik heb die rfid chips in mijn portemonnee dus nee, dat lukt niet.
Daarnaast is met de drukte in de arriva trein in de spits het een wandeling van meer dan een minuut uit het achterste treinstel.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:33:38 #34
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75482603
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:32 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Ik heb die rfid chips in mijn portemonnee dus nee, dat lukt niet.
Daarnaast is met de drukte in de arriva trein in de spits het een wandeling van meer dan een minuut uit het achterste treinstel.
Je ging van trein naar trein toch dan hoef je toch niet nog een keer in te checken ?
pi_75482638
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Een hoogleraar Informaticarecht bij ons vertelde dat dit de beste manier is om tegen dit soort problemen in te gaan, beter dan halsstarrig weigeren of saboteren. Nou is hij van dezelfde universiteit als de krakers van de ov-chipkaart, maar toch
Gebeurt al jaren met de bonuskaart. Die is al anoniem, maar ik heb ook geen behoefte om ze één klantmodel plus bestedingspatroon aan te leveren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 10 december 2009 @ 14:35:41 #36
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_75482680
Wat een onzin. Ze mogen van mij best weten waar ik naar toe ga en wanneer.
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:36:51 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75482719
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:35 schreef L-IS het volgende:
Same here eigenlijk 5 keer in de week zwolle utrecht is niet zo spannend en dat ik wel eens in de nachtrein zit voor een concertje ook niet
  donderdag 10 december 2009 @ 14:37:01 #38
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75482729
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Gebeurt al jaren met de bonuskaart. Die is al anoniem, maar ik heb ook geen behoefte om ze één klantmodel plus bestedingspatroon aan te leveren.
Wij hebben inderdaad ook een paar uitgewisselde bonuskaarten. Al zijn ze daar wel strenger in geworden, kennis van me had gewoon alleen de streepjescode gekopieerd op een oude bankpas en dat mag tegenwoordig niet meer.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 10 december 2009 @ 14:37:17 #39
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_75482742
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je ging van trein naar trein toch dan hoef je toch niet nog een keer in te checken ?
Dit is een overstap van Arriva -> NS. Dan is het nodig om uit- en weer in te checken. Oplossingen:

- Meer palen
- Uit- en weer inchecken afschaffen voor dit soort overstappen waarbij ook van vervoerder gewisseld wordt.
pi_75482744
op de lezer van de conducteur zitten 2 standen, controle en service
controle ziet die of kaart geldig is en/of ingechekt
service ziet die andere gegevens, dus als er iets fout is moet die hem daar op zetten
verder blijven er de papieren kaartjes gewoon bestaan dus ff 1ste klas reizen dan ff kaartje kopen
pi_75482751
quote:

[..]

Arriva treinen hebben zoals het er nu uitziet in 2010 nog geen ov-chipkaart.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 10 december 2009 @ 14:38:19 #42
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75482762
quote:

[..]

Ja, dat zou mooi zijn.

Misschien moet je het webwereld-artikel dat ik hierboven postte eens lezen Echt, ik ben op zich niet tegen een OV-chipkaart hoor, maar de uitvoering is, op z'n zachtst gezegd, erg belabberd.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75482888
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

In het begin moest je dat ding ook nog opeisen als je geen formuliertje wilde invullen. Ik haal af en toe eens een nieuwe en ruil ze weleens. Dan koopt de klant weer eens luiers, dan weer een maand lang 1-persoons magnetronmaaltijden. Wat het nut is? Ik bepaal in ieder geval welke informatie over mij ik afgeef.
  donderdag 10 december 2009 @ 14:42:45 #44
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_75482913
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Same here eigenlijk 5 keer in de week zwolle utrecht is niet zo spannend en dat ik wel eens in de nachtrein zit voor een concertje ook niet
daarom oh oh wat een privacygevoelige informatie!
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
pi_75482922
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:38 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ja, dat zou mooi zijn.

Misschien moet je het webwereld-artikel dat ik hierboven postte eens lezen Echt, ik ben op zich niet tegen een OV-chipkaart hoor, maar de uitvoering is, op z'n zachtst gezegd, erg belabberd.
Het is dan ook precies wat jij zegt... Een OV-Chipkaart is niet per se een slecht idee. De invoering ervan is echter diep diep triest.
pi_75482959
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:42 schreef L-IS het volgende:

[..]

daarom oh oh wat een privacygevoelige informatie!
Totdat de politie jou een keertje van je bed ligt, omdat er op jouw traject iets is gebeurt toen jij overstapte.
pi_75483065
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:44 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Totdat de politie jou een keertje van je bed ligt, omdat er op jouw traject iets is gebeurt toen jij overstapte.
Of ze gaan het combineren met al die andere gegevens die over je bekend zijn en maken er een verhaal van. En dan mag jij gaan uitleggen waarom je toen en toen in die trein zat en waarom je dat bedrag daar hebt afgerekend en wat je bedoelde met die woorden in dat telefoongesprek etc..
pi_75483182
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Of ze gaan het combineren met al die andere gegevens die over je bekend zijn en maken er een verhaal van. En dan mag jij gaan uitleggen waarom je toen en toen in die trein zat en waarom je dat bedrag daar hebt afgerekend en wat je bedoelde met die woorden in dat telefoongesprek etc..
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 14:51:41 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75483214
quote:
Op maandag 10 december 2009 14:44 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Samen met 300 anderen, je moet gewoon geen dingen doen waarvoor de politie je van bed zou moeten lichten
  donderdag 10 december 2009 @ 14:52:47 #50
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_75483255
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:35 schreef L-IS het volgende:
Prima, maar van mij niet, het feit dat jij dat best vind, maakt kritiek op dit systeem absoluut geen onzin, sterker nog het is nogal belangrijk om hier op toe te zien.

Het gaat ook om het principe dat gegevens van jouw reisgedrag, niet het bezit is van de NS maar in principe jouw bezit is, het zou dan ook erg netjes zijn als de NS, die die gegevens blijkbaar wilt/moet bewaren daar op een nette manier mee om gaat en dus er zorg voor draagt dat de toegang tot die gegeven beperkt is.

Jouw mentaliteit is nogal naïef, want nu gaat het om "onschuldige" reis gegevens bij de NS, maar er zullen vast ook gegevens zijn waarvan jij vind dat niet elke knuppel, bij het bedrijf of organisatie waar jij die gegevens laat opslaan, maar bij mag komen.

En als jij dat ook prima vind, dan is dat best, maar ik en vele anderen vinden dat niet best, dus moet het goed geregeld zijn.

Nogmaals het is totaal onnodig en nutteloos dat een conducteur toegang heeft tot jouw reisgegevens, hij/zij kan zijn/haar werk prima doen zonder die gegevens, dus dat is al reden genoeg om ze daar de toegang tot te ontzeggen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')