abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75488983
quote:
Op donderdag 10 december 2009 15:51 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dat maakt dus wel uit! Want ze gaan dus wel kosten verrekenen voor het vergeten uit te checken.
en je kaart wordt geblokkeerd na zoveel keer. Volgens mij snapt hij het niet zo, zeker een kloon van Snowgoon
pi_75489321
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:35 schreef L-IS het volgende:
Wat een onzin. Ze mogen van mij best weten waar ik naar toe ga en wanneer.
Leuk als je een lekker foute conducteur hebt die dat leuke sma'tje eens lekker gaat opwachten op afgelegen station X waar ze om de 2 avonden vanuit de laatste trein uitcheckt .
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_75489353
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom hebben veel van die rechtse rakkers toch echt een geheugen als een zeef.

De enigste partijen die wat vragen over de privacy van de ov-chip kaar gesteld hebben zijn : D66, groen links en de SP geweest.

En dan toch nog links hiervan de schuld willen geven. Walgelijk mannetje dat je bent met deze vergelijking met de nazis.
En als jullie PVV vergelijken met nazi's is er niemand die er wat van zegt, walgelijk mannetje
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_75489375
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:28 schreef Iblis het volgende:

[..]

Hitler – of de Stasi – had gewild dat ze de technische mogelijkheden van nu hadden. Echter, uit een overzicht als dit kan ik niet echt opmaken dat links nu de grote boosdoeners zijn.
Zolang de linkse ministers hun plannen zo verdedigen en we een links kabinet hebben, is links de boosdoener. Als rechts over een tijdje ook delen van onze privacy wegneemt dan denk ik hetzelfde over ze.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_75489457
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:50 schreef bijdehand het volgende:

[..]

...is er niemand die er wat van zegt...
pi_75489578
Hebben we weer een PVV-er wiens hoofdje zo overbelast is met gedachten dat hij topics bij zijn gedachten zoekt ipv andersom?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_75489611
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:54 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Niemand die links is Als Meki of Meh7 zo'n vergelijking maakt dan zeggen de rechtsen er iets van en de linksen niet.
pi_75489623
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Hebben we weer een PVV-er wiens hoofdje zo overbelast is met gedachten dat hij topics bij zijn gedachten zoekt ipv andersom?
wtf
pi_75489778
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:59 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Niemand die links is Als Meki of Meh7 zo'n vergelijking maakt dan zeggen de rechtsen er iets van en de linksen niet.
Voornamelijk omdat, als Meki of Meh7 (die dan volgens jou 'links' zijn?) zo'n opmerking zouden maken, voor de verandering gewoon gelijk zouden hebben.
Dat ziet iedereen met een greintje intelligentie, ongeacht of deze 'links' of 'rechts' is. Als volgens jou alleen 'rechtsen' daar zowaar bezwaar tegen maakten dan zegt dat overigens ook nog iets over de intelligentie van hen die jij 'rechts' noemt.
  donderdag 10 december 2009 @ 18:07:19 #110
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75489806
quote:
Op donderdag 10 december 2009 16:27 schreef Jerruh het volgende:

[..]

Ehm, je koopt een vervoersbewijs, geen privacyrecht?

Je koopt een product, niet de garantie dat ie het doet
Ziek geworden van dat pak melk wat wel goed zou zijn? Wij verkopen alleen de melk, niet de zekerheid niet ziek te worden door onze producten
Ja ik had wat verf op uw auto gemorst toen ik de kozijnen voor deed, maar de kozijnen zijn gedaan dus geen probleem

Laten we de hele wet maar opdoeken..
  donderdag 10 december 2009 @ 18:19:19 #111
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_75490110
quote:
Op donderdag 10 december 2009 18:07 schreef fs180 het volgende:

[..]

Je koopt een product, niet de garantie dat ie het doet
Ziek geworden van dat pak melk wat wel goed zou zijn? Wij verkopen alleen de melk, niet de zekerheid niet ziek te worden door onze producten
Ja ik had wat verf op uw auto gemorst toen ik de kozijnen voor deed, maar de kozijnen zijn gedaan dus geen probleem

Laten we de hele wet maar opdoeken..
Dan snap je mijn opmerking niet, namelijk: wat heeft de inslag op privacy te maken met de prijs van een vervoerkaartje? Ofwel: als ik een ov-kaart koop, dan koop ik m omdat ik er mee kan reizen en als ik een anoniem kaartje koop, koop ik die om mee te reizen. Wat de user, waarop ik quotte, probeerde duidelijk te maken is dat als je kiest voor een OV-kaart, je ook kiest en betaalt voor privacyinperking door die gegevens. En dat is iets waar ik tegenin ging, want het heeft niks met het product zelf te maken en is, naar mijn mening, een niet geweldige bijkomstigheid.
put
your
clothes
on!
pi_75495662
quote:
Op donderdag 10 december 2009 15:04 schreef L-IS het volgende:

[..]

haha

Zeg, ik draag niemand hier mijn mening op. Als je er niet mee eens bent dan kun je daar op reageren maar niet op een dergelijke zielige "aanvallende" wijze.

Mijn argument faalt dus niet. Door jouw interpretatie echter wel maar dat is niet mijn probleem. Mensen met een beetje zelfverzekerdheid beargumenteren hun denkwijze en vallen de desbetreffende persoon (ik) hierop niet persoonlijk aan.
Jouw "argument" is geen argument. Jij zegt "Ik heb niets te verbergen". Nou, dan is mijn stelling "Ik heb wel iets te verbergen" ook een argument.

Wat jij zegt, is een dooddoener. Niets meer, niets minder. Maar het overigens niet minder valide als mening.
quote:
[..]

Heb je gelijk in. Algemene informatie als mijn reisactiviteiten wordt toch wel vastgelegd bij verschillende instanties, hier heb ik geen problemen mee. Ik weet dat men zoveel mogelijk informatie koppelt om vervolgens een beeld van mij als persoon te kunnen krijgen maar dat doen ze met de informatie die ik hun (indirect) geef. Tot noch toe maakt het mij niet zoveel uit. Ik kan eerlijk gezegd geen voorbeeld geven wat ik te ver vind gaan, jij wel?
Ik kan heel duidelijk mijn grens stellen; alle informatie die zonder mijn expliciete toestemming wordt verkregen. Ook moet ik een keuze krijgen om de informatie wel of niet uit te geven. Zoals bijvoorbeeld mijn persoonsgegevens bij de OV-kaart. Daar heb ik keuze in, dus acceptabel. Niet in de ritten-geschiedenis die bijgehouden wordt, dus onacceptabel.
quote:
[..]

Ik weet (ongeveer) wat men met (dergelijke) informatie kan doen maar het boeit mij niet echt veel. Ik maak ook gebruik van "privacygevoelige informatie" die ik ontvang ten behoeve van marketingactiviteiten bijvoorbeeld.

Met bangmakerij heb ik niet zoveel eerlijk gezegd.
Jij hebt meer met het struisvogel-syndroom?

Deze week hoorde ik op BNR dat in Nederland het vrij algemeen bekend was waar Hitler voor stond en wat zijn plannen waren voor de joden, voor de oorlog. Niet de gaskamers, wel de uitzettingen. Ook was bekend dat Hitler "Lebensraum" nodig had. Met deze informatie werd waarschijnlijk niets gedaan met het "argument" dat het in Duitsland speelt en niet in NL... Zie de effecten.

Ik voorkom liever de schrikbeelden, dan dat ik, of mijn kinderen, deze moet corrigeren.
  donderdag 10 december 2009 @ 20:49:13 #113
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_75495828
quote:
Op donderdag 10 december 2009 18:19 schreef Jerruh het volgende:

[..]

Dan snap je mijn opmerking niet, namelijk: wat heeft de inslag op privacy te maken met de prijs van een vervoerkaartje? Ofwel: als ik een ov-kaart koop, dan koop ik m omdat ik er mee kan reizen en als ik een anoniem kaartje koop, koop ik die om mee te reizen. Wat de user, waarop ik quotte, probeerde duidelijk te maken is dat als je kiest voor een OV-kaart, je ook kiest en betaalt voor privacyinperking door die gegevens. En dat is iets waar ik tegenin ging, want het heeft niks met het product zelf te maken en is, naar mijn mening, een niet geweldige bijkomstigheid.
Dan snap jij mijn post dus niet. De wereld is niet zo simpel als ik ruil 3 kippen tegen 1 schaap.
Jij koopt een kaartje en moet daarbij gegevens afstaan. Die gegevens worden ergens voor gebruikt, inbreuk op mijn grondrecht. Waarom moet ik mijn grondrechten opgeven als ik gebruik wil blijven maken van het openbare vervoer? Veel keuze heb ik niet.
Wat ik hoorde: anomien kaartje heeft 20 of 10 euro tegoed nodig, hoe komt dat tegoed op dat kaartje?

edit: nu las ik het nog een paar keer en snap ik je punt niet meer nee
  donderdag 10 december 2009 @ 22:18:33 #114
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_75499290
quote:
Op donderdag 10 december 2009 20:45 schreef RvLaak het volgende:
(...)
Ik voorkom liever de schrikbeelden, dan dat ik, of mijn kinderen, deze moet corrigeren.
Ik vraag me serieus af of men al deze privacyinperkende maatregelen ooit zal terugdraaien, al staan we met half Nederland op het malieveld.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_75499647
quote:
Op donderdag 10 december 2009 22:18 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ik vraag me serieus af of men al deze privacyinperkende maatregelen ooit zal terugdraaien, al staan we met half Nederland op het malieveld.
Natuurlijk niet, Nederlanders pikken het toch wel, straks kan men heel Nederland volgen in het OV en op de weg.
pi_75506461
quote:
Op donderdag 10 december 2009 22:18 schreef HenryHill het volgende:

[..]

De vorige keer was er 5 jaar aan verzet & de hulp van oa de VS nodig. En toen waren we bezet, nu komt de dreiging vanuit onze eigen wetteksten.

Ik moet zeggen dat ik het wel met je eens ben. De kans op het terugdraaien (zonder significant geweld) is erg klein. Maar ja, je moet hoop houden
  vrijdag 11 december 2009 @ 07:53:58 #117
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_75506890
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Heb je wel gezien hoe snel die paaltjes werken dat gaat gewoon van bliep bliep bliep, minder rij als bij een automaat.
Hoe weet ik dan of hij mijn kaartje heeft gepakt?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 11 december 2009 @ 08:19:50 #118
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_75507090
Iemand dit artikel al gelezen:

5, nee 25 problemen met OV-chipsysteem

Het is ook nog eens een vreselijk slecht systeem (technisch gezien), naast dat het een ramp is voor de privacy.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 11 december 2009 @ 09:29:29 #119
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_75507944
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 08:19 schreef DustPuppy het volgende:
Iemand dit artikel al gelezen:

5, nee 25 problemen met OV-chipsysteem

Het is ook nog eens een vreselijk slecht systeem (technisch gezien), naast dat het een ramp is voor de privacy.
Ach ja, gewoon een beproeft systeem van een ander land overnemen was natuurlijk te ingewikkeld, liever ontwikkelen we het hier in Nederland zelf, zodat het in één keer goed gaat.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_75508093
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:29 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ach ja, gewoon een beproeft systeem van een ander land overnemen was natuurlijk te ingewikkeld, liever ontwikkelen we het hier in Nederland zelf, zodat het in één keer goed gaat.
Hebben ze hier in NL niet "gewoon" het Londense systeem gekopieerd? Blijkbaar was de kopieerbeveiliging te goed en de crack iets te grondig
  vrijdag 11 december 2009 @ 09:50:54 #121
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_75508334
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:37 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Hebben ze hier in NL niet "gewoon" het Londense systeem gekopieerd?
Neuh volgens mij niet, althans wellicht hebben ze wat dingen overgenomen, maar uiteraard moesten er ook "verbeteringen" in het gehele systeem komen en dat gaan we merken ook.
quote:
Blijkbaar was de kopieerbeveiliging te goed en de crack iets te grondig
Och dit deze beveiliging, als mede de privacy schendingen worden afgedaan met "see no evil hear no evil speak no evil".

[ Bericht 0% gewijzigd door Semisane op 11-12-2009 10:45:46 (rare taalfout... ;)) ]
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:05:03 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75508659
quote:
Op donderdag 10 december 2009 14:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Samen met 300 anderen, je moet gewoon geen dingen doen waarvoor de politie je van bed zou moeten lichten
Jij kent dit stuk?
http://weblogs.nrc.nl/dem(...)shaven-te-rotterdam/
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75511941
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jij kent dit stuk?
http://weblogs.nrc.nl/dem(...)shaven-te-rotterdam/
Extreem zorgelijk.
pi_75516904
Hehehe, wat een digibeten weer in dit topic :-)

Niemand die zich gerealisserd heeft dat sowieso elke aan- en afmelding in een centrale database wordt opgeslagen INCUSIEF UNIEKE OV-CHIPKAARTCODE... Dus al worden die 10 laatste reizen niet op de chip opgeslagen (als service voor de gebruiker) dan nog kan van elke chipkaart alle gemaakte reizen worden opgevraagd. Het enige verschil met de persoonlijke kaart, is dat anonieme kaarten niet zomaar te herleiden zijn naar personen.

Verder:

• het bijhouden van historie is wat veel chip-gebaseerde kaarten doen. Zo kan je van je chipknip de laatste 10 betalingen inzien.
  • Vroeger in die goede oude tijd waren er nog strippenkaarten waarop stempels stonden met instapzone, datum en tijd. Oh nee, mensen kunnen inzien waar ik was... nooooit iemand over horen klagen....
  • Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad!
      vrijdag 11 december 2009 @ 14:46:15 #125
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_75518074
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 14:17 schreef Psycho_dad het volgende:
    Hehehe, wat een digibeten weer in dit topic :-)
    Volgens mij heb je het topic niet helemaal doorgelezen...ik zou zeggen probeer het nog eens.
    quote:
    Niemand die zich gerealisserd heeft dat sowieso elke aan- en afmelding in een centrale database wordt opgeslagen INCUSIEF UNIEKE OV-CHIPKAARTCODE... Dus al worden die 10 laatste reizen niet op de chip opgeslagen (als service voor de gebruiker) dan nog kan van elke chipkaart alle gemaakte reizen worden opgevraagd. Het enige verschil met de persoonlijke kaart, is dat anonieme kaarten niet zomaar te herleiden zijn naar personen.
    Dat was niet bepaald het geen waarover geklaagd werd, ook niet in dat artikel, maar goed wij zullen idd wel de digibeten zijn.

Het probleem waar men over valt is dat die gegevens terug te zien zijn door iemand als een conducteur, die deze gegevens helemaal niet nodig heeft voor zijn werkzaamheden, hij/zij hoeft namelijk enkel de relevante rit te beoordelen, niet de laatste 10 ritten.

Daarbij was al geconcludeerd dat in de meeste gevallen het koppelen van betalingsgegevens met een anonieme kaart al voldoende zou zijn om te achterhalen wie er met die kaart heeft gereisd. Althans voor een deel, het zegt vooral wie die kaart heeft gekocht

De rest van de discussie ging verder over de technische janboel van het systeem, wat dan op zich erg knap is, als die door digibeten wordt gevoerd.
    quote:
  • het bijhouden van historie is wat veel chip-gebaseerde kaarten doen. Zo kan je van je chipknip de laatste 10 betalingen inzien.
  • Ik kan mijn eigen betalingen zien ja. maar het punt is/was dat in het geval van de ov-kaart conducteurs die historie wat niet nodig is voor hun werkzaamheden en daarmee niet gewenst.
    quote:
  • Vroeger in die goede oude tijd waren er nog strippenkaarten waarop stempels stonden met instapzone, datum en tijd. Oh nee, mensen kunnen inzien waar ik was... nooooit iemand over horen klagen....
  • Oh ja, die strippenkaart werd natuurlijk in een centrale database opgeslagen en was niet weg te gooien, maar nee echt ik vind je best slim overkomen verder hoor.

Wij mogen wellicht digibeet zijn, maar jij bent dan toch wel de grootste "analogeet" die hier rondhangt.
    pi_75519319
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 14:46 schreef Semisane het volgende:
    [..]
    Volgens mij heb je het topic niet helemaal doorgelezen...ik zou zeggen probeer het nog eens.
    [..]
    Ik heb vrijwel het hele topic gelezen, maar toen Hitler in werd gebracht gingnen mijn hersenen naar stand-by. Ik probeer ze nog steeds op te starten
    quote:
    Dat was niet bepaald het geen waarover geklaagd werd, ook niet in dat artikel, maar goed wij zullen idd wel de digibeten zijn.

Het probleem waar men over valt is dat die gegevens terug te zien zijn door iemand als een conducteur, die deze gegevens helemaal niet nodig heeft voor zijn werkzaamheden, hij/zij hoeft namelijk enkel de relevante rit te beoordelen, niet de laatste 10 ritten.
    Daar moet de conducteur dan wel extra handelingen voor doen (volgens iemand in dit toic) want zijn reader moet van 'controle' op 'service' worden gezet.
    quote:
    Daarbij was al geconcludeerd dat in de meeste gevallen het koppelen van betalingsgegevens met een anonieme kaart al voldoende zou zijn om te achterhalen wie er met die kaart heeft gereisd. Althans voor een deel, het zegt vooral wie die kaart heeft gekocht
    quote:
    De rest van de discussie ging verder over de technische janboel van het systeem, wat dan op zich erg knap is, als die door digibeten wordt gevoerd.
    Ik heb het topic nogmaals doorgelezen, maar er is alleen gekanker op politiek, ov-chip, Hitler, links, en PVV te vinden, maar niets zinnigs over de techniek.
    quote:
    Ik kan mijn eigen betalingen zien ja. maar het punt is/was dat in het geval van de ov-kaart conducteurs die historie wat niet nodig is voor hun werkzaamheden en daarmee niet gewenst.
    Kunnen ze zien ja, net zoals ik met jouw chipknip je laatste betalingen in kan zien.
    quote:
    Oh ja, die strippenkaart werd natuurlijk in een centrale database opgeslagen en was niet weg te gooien, maar nee echt ik vind je best slim overkomen verder hoor.
    Er werd niet geklaagd over de centrale database, er werd over geklaagd dat op de ov-chipkaart de laatste reizen wordt opgeslagen. Precies zoals op de strippenkaart ook de laatste reizen in te zien zijn.
    quote:
    Wij mogen wellicht digibeet zijn, maar jij bent dan toch wel de grootste "analogeet" die hier rondhangt.
    Ach ik begrijp het wel, dit is zo'n topic waarin alleen gekankerd mag worden en waarin feiten en inhoudelijke discussie niet mogelijk is.
    Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad!
    pi_75519577
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 15:18 schreef Psycho_dad het volgende:
    ...
    Er werd niet geklaagd over de centrale database, er werd over geklaagd dat op de ov-chipkaart de laatste reizen wordt opgeslagen. Precies zoals op de strippenkaart ook de laatste reizen in te zien zijn.
    ...
    Nee dus, want die reizen zijn niet af te lezen van je kaart, maar komen van een database, en bevatten bovendien ook meer detail.
    pi_75519709
    quote:

[..]

Ik heb vrijwel het hele topic gelezen, maar toen Hitler in werd gebracht gingnen mijn hersenen naar stand-by. Ik probeer ze nog steeds op te starten
    over welke post heb je het specifiek?
    quote:
    [..]

Daar moet de conducteur dan wel extra handelingen voor doen (volgens iemand in dit toic) want zijn reader moet van 'controle' op 'service' worden gezet.
    Nee, dan moet de conducteur de OV-chipknip over een andere lezer halen.
    quote:
    [..]

Lekker onderbouwd...
    quote:
    [..]

Ik heb het topic nogmaals doorgelezen, maar er is alleen gekanker op politiek, ov-chip, Hitler, links, en PVV te vinden, maar niets zinnigs over de techniek.
    Lees nog eens, zou ik zeggen. Zul je wat meer tegenkomen.
    quote:
    [..]

Kunnen ze zien ja, net zoals ik met jouw chipknip je laatste betalingen in kan zien.
    Mits je de juiste apparatuur hebt. Dat hebben winkeliers niet. Die kunnen enkel geld afschrijven van je chipknip.
    quote:
    [..]

Wederom, ga nog eens lezen. Er zijn al diverse mensen die het koppelen hebben aangekaart.
    quote:
    [..]

Ach ik begrijp het wel, dit is zo'n topic waarin alleen gekankerd mag worden en waarin feiten en inhoudelijke discussie niet mogelijk is.
    Inhoudelijke discussie is wel mogelijk, maar niet op basis van jouw stellingen. Ik zie jou bijvoorbeeld ook niet reageren op het simpele feit dat de strippenkaart vernietigd kan worden. Verbrand dat ding en niemand kan je reizen meer traceren. Dit is onmogelijk met de OV-chipknip.

Overigens, worden de reisgegevens voor 7 jaar bewaard door een commercieel bedrijf zonder opsporingsbevoegdheid.
    pi_75519920
    quote:
    Op donderdag 10 december 2009 14:05 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Bron: Bits of Freedom

Ik hoor Eurlings cs nog zeggen; "De privacy is niet in het geding"...
    Ja dus? Dat dit opgeslagen zou worden is niks nieuws, en weetje, 15 seconden na het zien van je gegevens, staan die van de volgende gecontrolleerde reiziger op het scherm... Beetje spijkers op laag water zoeken, ze konden blijkbaar niks doen aan de centrale opslag van deze gegevens, dus dan gaan ze hier maar over piepen...
    Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
      vrijdag 11 december 2009 @ 15:34:43 #130
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_75519934
    quote:

En toen? Het feit dat hij dat kan is ongewenst, het is daarbij onnodig voor zijn werkzaamheden, maar ik blijf me hierin herhalen.
    quote:
    Er zal vast geneuzel zijn, maar genoeg opmerkingen over de technische onvolkomenheden van het systeem.
    quote:
    Ja, maar jij hebt mijn chipknip niet en krijgt die ook niet te zien verder. Een OV-kaart moet ik wel laten controleren, daarin heb ik geen keuze, dan zou het prettig zijn als een conducteur geen toegang heeft tot de laatste reisgegevens. Niet dat het van belang is, maar het gaat om het principe.

Persoonsgegevens opslaan voor langere tijd in dit geval 7 jaar is al discutabel genoeg, maar dan maar jan-en-alleman toegang geven tot dit gegevens is achterlijk en onvoorzichtig.
    quote:
    Nogmaals, de gegevens van de strippenkaart worden niet opgeslagen en zijn ook niet meer te controleren nadat ik de kaart weggooi. of vernietig dat is een totaal andere situatie dan de ov-kaart, waar die gegevens wel worden opgeslagen.

Dat men over het feit klaagt dat de conducteur de gegevens van de kaart kunnen lezen is niet meer dan logisch, het is, nogmaals, niet nodig voor zijn werkzaamheden en dus niet gewenst.

De opgeslagen gegevens behoren verder goed afgeschermd te worden voor de buitenwereld en zeer sporadisch vrij gegeven te worden aan eventuele instanties die daar goedkeuring voor hebben gekregen van de rechter.

Overigens ben ik van het kamp dat van mening is dat de gegevens in z'n geheel niet moeten worden opgeslagen, maar goed we zitten met het feit dat dat wel wordt gedaan, maar dan behoort er netjes mee om worden gegaan en de bovenstaande link(s) geeft al aan dat dat niet het geval is.
    quote:
    Ge-lul, enkel was ik een beetje sarcastisch bij jou, omdat je meteen je mening over andere users klaar had staan digibeten en even wilde gaan schermen met je zogenaamde technische kennis, terwijl jij een analoge kaart, waarvan de gegevens niet centraal opgeslagen worden, vergelijkt met een digitale kaart waar dat wel het geval is. Waarmee dit totaal andere gevallen zijn Dat doet mij denken dat jij daar dan ook niet al te hard over hebt nagedacht, maar goed ik kan me vergissen.
    pi_75520378
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 15:34 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ja dus? Dat dit opgeslagen zou worden is niks nieuws, en weetje, 15 seconden na het zien van je gegevens, staan die van de volgende gecontrolleerde reiziger op het scherm... Beetje spijkers op laag water zoeken, ze konden blijkbaar niks doen aan de centrale opslag van deze gegevens, dus dan gaan ze hier maar over piepen...
    En redelijk terecht, want blijkbaar wordt het niet alleen opgeslagen, maar ook openbaar gemaakt aan jan en alleman.

Verder ook zo interessant te zien dat veel mensen er blijkbaar vanuit gaan dat niemand in hun privégegevens geïnteresseerd is en zich ook niet druk maken over de vraag wie er nog meer zo vrijelijk toegang toe hebben (vrijelijk ja, dit getuigt totaal niet van een bijzondere bescherming van data).
      vrijdag 11 december 2009 @ 15:50:33 #132
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_75520586
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 15:34 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dus je vind het wel best dat de (semi) overheid zo met jouw gegevens omgaat? Apart, werkelijk apart. Ik zie die instelling trouwens wel vaker bij Nederlanders en het verbaast me werkelijk waarom niemand zich druk maakt om data beveiliging in combinatie met persoonsgegevens en ja het ongebreideld toegang geven tot gegevens is een serieus beveiligingsrisico. Daar hoef je toch niet technisch onderlegd voor te zijn of ligt dat nou aan mij?
    pi_75521190
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 15:50 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dus je vind het wel best dat de (semi) overheid zo met jouw gegevens omgaat? Apart, werkelijk apart. Ik zie die instelling trouwens wel vaker bij Nederlanders en het verbaast me werkelijk waarom niemand zich druk maakt om data beveiliging in combinatie met persoonsgegevens en ja het ongebreideld toegang geven tot gegevens is een serieus beveiligingsrisico. Daar hoef je toch niet technisch onderlegd voor te zijn of ligt dat nou aan mij?
    Toevallig ben ik dan ook nog technisch onderlegd in dit geval, daar ik oa werk met GIS systemen, achterliggende datasets en GPS oplossingen. Ik maak me terdege druk over databeveiliging, en ik had liever gezien dat men voor een hybride oplossing was gegaan, zoals oa in Singapore en Londen in gebruik is. Een OV-chipkaart oplossing voor de veelreizigers, en een papieren alternatief voor de incidentele reizigers, mensen die om wat voor reden dan ook niet met een OV-chipkaart willen werken, en als backup voor het elektronische systeem.

Verder wordt de geaggregeerde data beschermt door diverse wetten en regels, die men prima vindt als het korting oplevert bij de AH middels de bonuskaart, maar in dit geval, waar de data zeker zijn waarde heeft oa voor de capaciteit- en onderhoudsplanning van het spoornet, valt iedereen er over?

Het zou de NS sieren als ze reisdata gebruikten voor de doelen die ik al aangaf, en de persoonsdata gescheiden houden, net als bijvoorbeeld het CJIB doet met de GBA gegevens en de RDW gegevens. Die koppeling is maar voor een handjevol mensen te bekijken, niet voor alle secretaresses en schoonmaaksters..
    Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
      vrijdag 11 december 2009 @ 16:22:32 #134
    36858 Semisane
    Iemand nog een koekje?
    pi_75521872
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 16:06 schreef fruityloop het volgende:
    Ik maak me terdege druk over databeveiliging, en ik had liever gezien dat men voor een hybride oplossing was gegaan, zoals oa in Singapore en Londen in gebruik is. Een OV-chipkaart oplossing voor de veelreizigers, en een papieren alternatief voor de incidentele reizigers, mensen die om wat voor reden dan ook niet met een OV-chipkaart willen werken, en als backup voor het elektronische systeem.
    Tja maar je weet best dat we in Nederland nooit iets één op één overnemen uit het buitenland en al zeker niet als het zich al jaren bewijst.
    quote:
    Verder wordt de geaggregeerde data beschermt door diverse wetten en regels,
    Tja, maar echt veel bescherming geven die wetten en regels echt niet hoor, deze kwestie in de al genoemde link http://weblogs.nrc.nl/dem(...)shaven-te-rotterdam/ is echt niet de eerste keer dat persoonsgegevens vrij makkelijk aan overheidsinstanties wordt gegeven. Internetverkeer wordt ook massaal bewaard door providers, omdat ze dat wettelijk verplicht zijn en je wilt niet weten hoe makkelijk de politie daar gebruik van kan maken. Behalve bij een paar providers, zoals XS4ALL
    quote:
    die men prima vindt als het korting oplevert bij de AH middels de bonuskaart, maar in dit geval, waar de data zeker zijn waarde heeft oa voor de capaciteit- en onderhoudsplanning van het spoornet, valt iedereen er over?
    Dat zijn toch twee andere situaties, ten eerste ben ik niet verplicht die gegevens bij de AH achter te laten, ik hoef immers de bonuskaart niet te hebben, wil ik bij de AH mijn shopjes doen en het is ook duidelijk welke gegevens bij de AH worden opgeslagen en daar boven op kan de AH kaart altijd anoniem. En zover ik weet hebben de vakkenvullers geen, anders dan de NS controleurs, toegang tot die gegevens.

Enige vergelijking met de OV kaart gaat dus mank, op het feit na dat ze beide gegevens bewaren.
    quote:
    Het zou de NS sieren als ze reisdata gebruikten voor de doelen die ik al aangaf, en de persoonsdata gescheiden houden, net als bijvoorbeeld het CJIB doet met de GBA gegevens en de RDW gegevens. Die koppeling is maar voor een handjevol mensen te bekijken, niet voor alle secretaresses en schoonmaaksters..
    Precies, dat is mijn punt ook. Hoewel ik ook al aan heb gegeven dat ik dat verzamelen van persoon- en reisgegevens liever niet zie, maar als dat dan gebeurt, moet dat idd gewoon netjes zijn en de toegang tot die gegevens zeer beperkt zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Semisane op 11-12-2009 16:34:03 ]
    pi_75522071
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 16:06 schreef fruityloop het volgende:

Verder wordt de geaggregeerde data beschermt door diverse wetten en regels, die men prima vindt als het korting oplevert bij de AH middels de bonuskaart, maar in dit geval, waar de data zeker zijn waarde heeft oa voor de capaciteit- en onderhoudsplanning van het spoornet, valt iedereen er over?
    De bonus kaart van de AH kun je ook anoniem krijgen, of anders een willekeurige naam invullen men vraagt je verder niet om je legitimatie. Verder is de bonuskaart een gratis kaart waarmee je nog eens extra korting krijgt.

Bij de NS hebben we het over abbonementhouders die gewoon geld betalen maar niet om ook hiermee per reis gemonitord te worden.

Hoe vaak heb je al gehoord dat men bonuskaart gegeven gaat opvragen bij de AH om te kijken of er een overvaller tussen zit.
    pi_75522229
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 16:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De bonus kaart van de AH kun je ook anoniem krijgen, of anders een willekeurige naam invullen men vraagt je verder niet om je legitimatie. Verder is de bonuskaart een gratis kaart waarmee je nog eens extra korting krijgt.

Bij de NS hebben we het over abbonementhouders die gewoon geld betalen maar niet om ook hiermee per reis gemonitord te worden.

Hoe vaak heb je al gehoord dat men bonuskaart gegeven gaat opvragen bij de AH om te kijken of er een overvaller tussen zit.
    Dat weet ik ook wel, het was enkel 1 v/d vele voorbeelden van hoe jan publiek zich enkel druk maakt over praaijvasjie als het hun uitkomt, danwel geld kost in het geval van rekeningrijden.

Bonuskaart gegevens worden overigens wél gebruikt door justitie...
    pi_75522470
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 16:22 schreef Semisane het volgende:

[..]

Tja maar je weet best dat we in Nederland nooit iets één op één overnemen uit het buitenland en al zeker niet als het zich al jaren bewijst.
    [..]

Tja, maar echt veel bescherming geven die wetten en regels echt niet hoor, deze kwestie in de al genoemde link http://weblogs.nrc.nl/dem(...)shaven-te-rotterdam/ is echt niet de eerste keer dat persoonsgegevens vrij makkelijk aan overheidsinstanties wordt gegeven. Internetverkeer wordt ook massaal bewaard door providers, omdat ze dat wettelijk verplicht zijn en je wilt niet weten hoe makkelijk de politie daar gebruik van kan maken. Behalve bij een paar providers, zoals XS4ALL
    [..]

Dat zijn toch twee andere situaties, ten eerste ben ik niet verplicht die gegevens bij de AH achter te laten, ik hoef immers de bonuskaart niet te hebben, wil ik bij de AH mijn shopjes doen en het is ook duidelijk welke gegevens bij de AH worden opgeslagen en daar boven op kan de AH kaart altijd anoniem. En zover ik weet hebben de vakkenvullers geen, anders dan de NS controleurs, toegang tot die gegevens.

Enige vergelijking met de OV kaart gaat dus mank, op het feit na dat ze beide gegevens bewaren.
    [..]

Precies, dat is mijn punt ook. Hoewel ik ook al aan heb gegeven dat ik dat verzamelen van persoon- en reisgegevens liever niet zie, maar als dat dan gebeurt, moet dat idd gewoon netjes zijn en de toegang tot die gegevens zeer beperkt zijn.
    En van dat laatste wordt aangenomen dat dit niet het geval zou zijn door deze en gene, dit terwijl die data net zo goed beschermd is als zeg de GBA data welke de gemeente van jou en mij bijhoudt. Ik deel je bezorgdheid, en de overheid heeft wat dat betreft niet echt een smetteloze staat van dienst maar men voert nu een discussie over wat mogelijk kan, vaak zonder goede technische onderbouwing, en gevoed door onderbuik gevoelens, niet over wat er in de realiteit door een conducteur met die gegevens gedaan wordt. Niks dus, daar hij continue aan het scannen is, het is dus een soort van realtime anonimisatie, als hij later met zijn bak koffie in de 1e klas gaat zitten heeft hij (mogelijk) alleen van de laatste reiziger die hij gecheckt heeft die laatste 10 ritten op het schermpje, maar dat hangt ook nog eens van de instellingen van die handheld af.
    pi_75524352
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 16:34 schreef fruityloop het volgende:

Bonuskaart gegevens worden overigens wél gebruikt door justitie...
    Dat had ik niet verwacht.

Welke gegevens gebruikt justitie tegenwoordig niet, en dan nog is het oplossingspercentage niet drastisch gestegen.
    pi_75524557
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 16:42 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En van dat laatste wordt aangenomen dat dit niet het geval zou zijn door deze en gene, dit terwijl die data net zo goed beschermd is als zeg de GBA data welke de gemeente van jou en mij bijhoudt. Ik deel je bezorgdheid, en de overheid heeft wat dat betreft niet echt een smetteloze staat van dienst maar men voert nu een discussie over wat mogelijk kan, vaak zonder goede technische onderbouwing, en gevoed door onderbuik gevoelens, niet over wat er in de realiteit door een conducteur met die gegevens gedaan wordt. Niks dus, daar hij continue aan het scannen is, het is dus een soort van realtime anonimisatie, als hij later met zijn bak koffie in de 1e klas gaat zitten heeft hij (mogelijk) alleen van de laatste reiziger die hij gecheckt heeft die laatste 10 ritten op het schermpje, maar dat hangt ook nog eens van de instellingen van die handheld af.
    Je ziet het verkeerd, imo. De discussie is tweezijdig. Aan de ene kant heb je de principiële kwestie dat mensen domweg niet willen dat de conducteur überhaupt toegang heeft tot die gegevens, laat staat zo makkelijk. Hij heeft namelijk geen fuck te maken met waar ik heenreis.

Aan de andere kant, heb je de realiteit dat er steeds meer databases komen, die bovendien met zo veel mogelijk andere databases gekoppeld zijn. Ook wordt er steevast valse beloftes gedaan door de initiatiefnemers (vaak de overheid) over de toegang. Schrijnend voorbeeld is de vingerafdrukken in het paspoort. Justitie zou onder geen beding toegang krijgen, werd ons beloofd. Maanden voor dat dit is ingevoerd, had justitie al succesvol om toegang gevraagd.

Jij hebt het ook over het "doembeeld van wat mogelijk zou kunnen zijn in de toekomst". Die visie is naïef. Goed voorbeeld is de kentekenregistratie bij de A28/A50 overgang. Alle kentekens worden daar genoteerd en bewaard. Justitie beweerd dat dit is om criminelen die daar langs komen op te sporen. Er zit dus een koppeling tussen die database en die van de RDW. Een check op lease-kentekens is dus ook zo gedaan.

En dat is nog maar een simpel voorbeeld.
    pi_75524576
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 16:42 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Wat typisch gebruik is van (alleen 1 voorbeeld van uitgeving van) de betreffende gegevens is hier totaal irrelevant. Het feit dat de gegevens bestaan (bewaard blijven) is hetgeen wat aangevallen wordt. Het punt is dat die gegevens niemand aangaan en zelfs misbruikt kunnen worden; en dat er, als het toch opgeslagen moet worden, niet voorzichtig mee omgegaan wordt.
    pi_75524610
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 17:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Welke gegevens gebruikt justitie tegenwoordig niet, en dan nog is het oplossingspercentage niet drastisch gestegen.
    In London zijn er 1000 camera's nodig, om 1 misdaad op te lossen.

Een degelijk onderzoek naar het nut van dit soort regelingen, is er al in jaren niet geweest.
    pi_75524631
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 17:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is ook niet gek, de meeste van de verzamelde dan wel binnenkomende informatie is compleet irrelevant.
    pi_75554082
    quote:
    Op donderdag 10 december 2009 14:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Daar kies je voor.
    Ik heb nooit voor de OV-Chipkaart gekozen.
    Dus dat vind ik echt onzin.

Voorheen was je privacy ook niet in het geding bij het hebben van een kortingskaart dus dat dat nu dan opeens een gebruiksvoorwaarde word is een drogreden.
    pi_75560022
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 17:54 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Je ziet het verkeerd, imo. De discussie is tweezijdig. Aan de ene kant heb je de principiële kwestie dat mensen domweg niet willen dat de conducteur überhaupt toegang heeft tot die gegevens, laat staat zo makkelijk. Hij heeft namelijk geen fuck te maken met waar ik heenreis.

Aan de andere kant, heb je de realiteit dat er steeds meer databases komen, die bovendien met zo veel mogelijk andere databases gekoppeld zijn. Ook wordt er steevast valse beloftes gedaan door de initiatiefnemers (vaak de overheid) over de toegang. Schrijnend voorbeeld is de vingerafdrukken in het paspoort. Justitie zou onder geen beding toegang krijgen, werd ons beloofd. Maanden voor dat dit is ingevoerd, had justitie al succesvol om toegang gevraagd.

Jij hebt het ook over het "doembeeld van wat mogelijk zou kunnen zijn in de toekomst". Die visie is naïef. Goed voorbeeld is de kentekenregistratie bij de A28/A50 overgang. Alle kentekens worden daar genoteerd en bewaard. Justitie beweerd dat dit is om criminelen die daar langs komen op te sporen. Er zit dus een koppeling tussen die database en die van de RDW. Een check op lease-kentekens is dus ook zo gedaan.

En dat is nog maar een simpel voorbeeld.
    Wat me frappeert is dat er steevast ontkent wordt dat het om onze privacy gaat.
    Maar als er geen repressief regime in de maak is, waarom dan al die controle op ons privéleven?
    pi_75560207
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 05:41 schreef RvLaak het volgende:

[..]

De vorige keer was er 5 jaar aan verzet & de hulp van oa de VS nodig. En toen waren we bezet, nu komt de dreiging vanuit onze eigen wetteksten.

Ik moet zeggen dat ik het wel met je eens ben. De kans op het terugdraaien (zonder significant geweld) is erg klein. Maar ja, je moet hoop houden
    Komen de meeste wetten niet vanuit het ondemocratische europa, tegenwoordig? Hoe gaan we ons daartegen verzetten?
    pi_75560662
    quote:
    Op zaterdag 12 december 2009 21:15 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Komen de meeste wetten niet vanuit het ondemocratische europa, tegenwoordig? Hoe gaan we ons daartegen verzetten?
    Nee, kijk alleen maar naar hoe Duitsland omgaat met het hele vingerafdrukken verhaal. Balkenende cs vertellen ons dat we dit moeten doen van Europa. Echter, Duitsland zit ook in de EU... Toch hebben de burgers daar de keuze om wel of niet hun vingerafdrukken in te leveren. Goed, na hevig protest, maar toch.

Als we Balkie cs moeten geloven, kan dat heul niet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')