quote:Op maandag 7 december 2009 10:10 schreef Jore het volgende:
Nah, ik ben het niet helemaal met je eens Davinia. Zeker bij de hele kleintjes is de weegschaal wel een indicatie om te zien of het goed gaat met de bv. Hoe verloopt de gewichtstoename bij Stef (leuke naam, zo heet mijn broer) tot nu toe Incantrix?
Lijstje van gewichten van Jochem (wellicht kan je daar wat mee):quote:Op maandag 7 december 2009 10:55 schreef Incantrix het volgende:
Sorry, was even ontbijtenElke dag wegen werd ons aangeraden door de kraamzorg en de VK, maar alleen tot hij op zijn geboortegewicht zit, daarna moeten we het loslaten (gráág, ik word er nu al tureluurs van
).. Zijn gewicht verloopt ongeveer als volgt:
Bij geboorte was hij 3630 gram, de ochtend erna, toen we naar huis gingen vanuit het ziekenhuis dus, woog hij 3450. Daarna is hij eerst nog iets afgevallen naar 3380, toen kwam hij bij naar 3430 maar de dag voor hij een week oud was begon hij weer met afvallen (laagste punt was 3380). Afgelopen woensdag begon hij weer voorzichtig met bijkomen, maar dat gaat dus wel met schommelingen.. Telkens een paar tientallen grammen erbij, dan vervolgens weer eraf. Van 3440 naar 3410, 3430, 3480 en gisteren dus een hoogtepunt op 3500, die vandaag weer ongedaan is gemaakt.. Hopelijk is het een beetje te volgen zo? Anders kan ik ook wel een lijstje met data en gewichten maken, maar denk niet dat dat veel toevoegt..
Mag ik jullie een dikkegeven voor jullie hulp? Ik voel me echt een stuk beter al nu ik weet dat er met ons meegedacht wordt!
quote:Op maandag 7 december 2009 11:07 schreef Incantrix het volgende:
*Snifff*
Ja, dat is dus ook mijn zorg.. (Borstcompressie? Is dat dat je tijdens het voeden naar de tepel toe wrijft/masseert zeg maar?) Toen ik daarstraks belde omdat we nog niets van het CB hadden gehoord kreeg ik ook het telefoonnummer van een lactatiekundige, misschien toch maar wel even bellen inderdaad.. Kan geen kwaad he?
Wat zij zegt!quote:Op maandag 7 december 2009 11:39 schreef Ticootje het volgende:
trix, ik zou echt even bellen!
Je voedt met een hoedje en je kindje valt af... Er gaat iets echt niet lekker!
De verplegers in het ziekenhuis en ook de kraam hebben niet zoveel kennis als een laktatiekundige. Zij zal misschien bij je op consult willen komen. Ze kan je actief helpen met Stef aanleggen zonder hoedje als dat lukt, en zal je begeleiden met hoedje als voeden niet zonder lukt...quote:Op maandag 7 december 2009 13:11 schreef Incantrix het volgende:
Thnx allemaalLactatiekundige heb ik gebeld en beantwoorder ingesproken, ik verwacht dat ze me strakjes terugbelt. Ik durf overigens niet echt zonder tepelhoedje te voeden, de keren dat dat is geprobeerd (zowel met de verpleegkundigen in het ziekenhuis als de kraamzorg) raakte Stef zwaar gefrustreerd omdat het niet lukte (vlakke tepels) en dan gaat hij helemaal in overdrive (en ik vervolgens ook). Ik denk niet dat nu het moment is om dit opnieuw te riskeren, hij heeft voor mijn gevoel zijn energie nodig voor andere dingen nu.. Misschien met de lactatiekundige erbij, maar dat hoor ik dan wel van haar als dat handig is.
Nee, dat had ik al wel bedachtquote:Op maandag 7 december 2009 13:20 schreef Ticootje het volgende:
[..]
De verplegers in het ziekenhuis en ook de kraam hebben niet zoveel kennis als een laktatiekundige. Zij zal misschien bij je op consult willen komen. Ze kan je actief helpen met Stef aanleggen zonder hoedje als dat lukt, en zal je begeleiden met hoedje als voeden niet zonder lukt...
Ik heb ook vlakke tepels, en ook gevoed met hoedje de eerste 4 dagen. Ik ben heel blij dat met de goede tips en begeleiding van de laktatiekundige ik geen hoedje meer nodig had.
Ik vind het raar dat ze het telefonisch afdoet.... En zeker dat ze je een soort doorverwijst naar het CB...quote:Op maandag 7 december 2009 13:37 schreef Incantrix het volgende:
Ok, duidelijk, ik had wel eens gehoord dat bloot' voeden meer zeer kon doen ofzo, dus nouja, was toch benieuwdOndertussen heeft de lactatiekundige me teruggebeld en we hebben afgesproken dat ik inderdaad verder ga met het voeden vanuit 2 borsten en ga proberen het tepelhoedje af te bouwen, omdat het hem inderdaad meer kracht kost om met dat hoedje erop te drinken. Nu dus bij elke voeding beginnen met het hoedje en na enkele minuten het hoedje eraf halen en zonder proberen. Als het goed is moet het CB nu ook snel bellen voor een intake dus dan zou het vanuit daar ook begeleid moeten gaan worden. En ik mag haar altijd weer terugbellen bij twijfel of als het niet gaat, fijne gedachte
Mijn broertje heeft nu trouwens uitgerekend dat Stef nog steeds 5,5 % onder zijn geboortegewicht zit en dat vind ik best veel, morgen is hij 2 weken. Ik ben erg benieuwd naar de volgende voeding..
Het punt is een beetje, hoe meer zich ermee bemoeien, hoe meer meningen en tips je krijgt die elkaar dan misschien ook nog gaan tegen spreken, hoe onzekerder jij gaat worden. En dat heb je nu echt niet nodig.quote:Op maandag 7 december 2009 13:47 schreef Incantrix het volgende:
Ow, jammer, ik vind het juist wel fijn om meer meningen te horen, zo kan ik voor mijn idee toch wat meer standpunten belicht zien ofzo.. Maar misschien is dat dan ook weer niet goed. Oh zucht, ik kijk gewoon de komende voeding maar weer aan..
daarom heb ik het voedingskussen snel in een hoek gesmeten, ik voed zonder kussens, krijg je spierballen vanquote:Op maandag 7 december 2009 17:47 schreef Incantrix het volgende:
Ticootje, ik vind aanleggen zonder hulp echt nog lastig inderdaad, heb vaak ruzie met een instortend voedingskussen en maaiende armpjes.. Ging dat bij jou snel beter?
ik dacht dat dta misschien kwam doordat hij een beetje een voorkeurshouding naar rechts heeft.quote:Twinkly, bij mij is rechts ook altijd moeilijker als linksRaar he?
je kan hem in eeen hydrofieldoek wikkelen dat de armpjes even weg zijn. iig dat je rustig kunt aanleggen.quote:Op maandag 7 december 2009 17:47 schreef Incantrix het volgende:
Ticootje, ik vind aanleggen zonder hulp echt nog lastig inderdaad, heb vaak ruzie met een instortend voedingskussen en maaiende armpjes.. Ging dat bij jou snel beter?
Twinkly, bij mij is rechts ook altijd moeilijker als linksRaar he?
quote:Op maandag 7 december 2009 20:12 schreef Jelief het volgende:
hiep hiep hoera voor moeders met lef!
hiep hiep hoera voor kindjes die zonder hoedje drinken!'
hiep hiep hoera voor dit fijne topic!
quote:Op maandag 7 december 2009 20:16 schreef Jelief het volgende:
een lilypad is zo'n silconenplakding dei jeop je borstplakt. Doordat het op je tepel duwt onderdrukt het het lekken,moetje alleen niet teveel lekken door bijvoorbeeld een toeschietreflex, ik gok dat dat gebeurt is bij twinkly
Klinkt goed hoor!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:17 schreef Incantrix het volgende:
Goodmornings, daar zijn we weerDe nacht ging supergoed, de afgelopen 3 voedingen is het tepelhoedje niet meer uit het bakje gekomen!
Bovendien was hij net 40 gr. Aangekomen (gewogen voor voeding, na poepbroek) maar daar durf ik slechts onder voorbehoud enthousiast over te zijn
Alleen is deze voeding nogal snel klaar, maar ach.. Dan komt hij zo wat sneller denk ik.
Het zou kunnen be, hij hoeft nu minder moeite te doen voor de melk... Maar de tijd die een kindje aan de borst zit zegt toch niet zoveel over hoeveel te binnen krijgen. Jennifer is altijd al een hele snelle drinker geweest en was met 5 minuutjes vaak wel klaar.. En dan had ze toch haar buikje vol. Andere kindjes drinken 20 minuten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef Brighteyes het volgende:
Wat goed zeg Incantrix!
En kan het niet zo zijn, maar mss lul ik maar wat, dat hij nu beter en effectiever leert drinken waardoor hij iets sneller klaar is zelfs?
7 weken: 4580 gram en 57,5 cm!quote:Op maandag 7 december 2009 10:59 schreef Troel het volgende:
dag 1: 3145
dag 3: 2840 (-10%!)
dag 4: 2870
dag 5: 2880
dag 6: 2890
dag 7: 2910
dag 8: 2970
dag 9: 3120
dag 11: 3070
dag 31: 3850
quote:Op woensdag 9 december 2009 21:55 schreef oeke het volgende:
Pffft, volgens mij heb ik in elk beschikbaar topic mijn gal gespuwd. Ik was zo overdonderd door wat ze zei. Ik zat zelfs nog te wachten op een "haha grapje!"![]()
Inderdaad ene oor in andere uit. Mijn verwachtingen waren gewoon anders na de vorige bezoeken. Ik geloof dat we hele leuke verpleegkundigen hebben die overal voor open staan en 2 stomme dokters.
Mijn lief zei, je moet net zo doen als tegen mijn moeder, gewoon zeggen, ja je hebt gelijk en dan gewoon je eigen plan trekken.![]()
Dus daar gaat het denk ik op neer komen.
Oja, en Yppy, ik was ook heel erg verbaasd dat ze Kleintjes niet kende, er zijn 2 boeken van zijn hand die in elke bv-winkel liggen. Dat hoor je dan toch te weten?
Jullie zijn trouwens lief!![]()
quote:Op woensdag 9 december 2009 21:55 schreef oeke het volgende:
Mijn lief zei, je moet net zo doen als tegen mijn moeder, gewoon zeggen, ja je hebt gelijk en dan gewoon je eigen plan trekken.![]()
Dat dus, ik kan me daar zo kwaad om maken hè!quote:Op woensdag 9 december 2009 22:00 schreef huuphuup het volgende:
Oeke wat suf zeg zo'n adviesik kan me voorstellen dat je er een knoop van in je maag krijgt.
En nou heb jij je ingelezen in het hoe en wat enzo, maar er zijn ook zat moeders die de borstvoeding dus afbouwen met zes maanden (of eerder) omdat ze zulke adviezen en verkeerde ifnormatie te horen krijgen. Echt hoor, het zal heus een goedbedoeld advies zijn van het CB, maar scholen die mensen zich nooit bij ofzo?
ik knijp me echt zó ontzettend in mn handen met het CB mét lactatiekundige-wvk hier![]()
"quote:Op donderdag 10 december 2009 10:46 schreef Troel het volgende:
Ruben heeft gisteren toch een slokje aan de borst geprobeerd
En beet vervolgens zachtjes![]()
Hee! Zijn ze het toch ergens over eens overal!quote:Op woensdag 9 december 2009 21:51 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Het is toch wel grappig om te zien dat alle cb's dezelfde rare adviezen geven als het gaat om borstvoeding. Hier even geleden hetzelfde gezeur Oeke. Lekker laten kletsen!
Hij zoog wel en ik denk dat hij er dus ook echt wel wat uitkreeg (Jochem lag aan de andere borst). Ik vond het echt een mooi gezicht en kreeg bijna de tranen in mijn ogenquote:
oh n0esz0rz!quote:Op donderdag 10 december 2009 16:48 schreef oeke het volgende:
Leuk he Twinkly.![]()
Maar Jelief heeft een fijn cb!![]()
Ha, vitamine D, daar werd ik ook over berispt. Ik zei dat ik er weer mee wilde beginnen maar dat ik het tijdens de zomer/nazomer niet zo nodig vond omdat we erg veel buiten komen. Maar dat was niet genoeg, vooral omdat ik hem in de zomer niet in zijn hele blootje buiten legde, want dat was de enige manier om te zorgen voor goede opname van vit D.
Wat lief Troel! De broertjes aan de borst.![]()
Krugerplein?quote:Op donderdag 10 december 2009 17:54 schreef miss_sly het volgende:
ik denk dat wij hetzelfde cb hebben, claudia, en ik vind ze so far wel fijn, hoor. de wvk Mandy is heel fijn. die gaf bijv aan dat zij het ook vreemd vond dat ze de fv-groeicurve als standaard gebruiken ipv de bv-curves.
Ik had een foutje gemaakt, hij was 300 gram afgevallen en is dus 400 gram aangekomen. Ik heb mezelf ook voorgenomen om pas over 2 weken conclusies te trekken, als hij dan opnieuw gewogen is bij het consultatiebureau. Maarja, dat is rationeel. Ik heb nu even een rotgevoel. (Ik voed op verzoek, interpreteer ik zijn signalen wel goed? Is mijn productie in orde? Voed ik hem lang genoeg? Moet ik hem niet vaker wakker maken voor eten?)quote:Ivan is eigenlijk dus 500 gr aangekomen in 3 weken, toch? dat is toch netjes en niets om je zorgen over te maken. het cb heeft wekelijks een weegmiddag en je kunt elke dag van de week bij de borstvoedingswinkel gaan wegen als je dat fijn vindt. deed ik ook in het begin.
De lactatiekundige vertelde mij dat er uit wordt gegaan van de toename ten opzichte van het laagste gewicht na de geboorte. Is hij dan wel voldoende aangekomen?quote:Op donderdag 10 december 2009 17:44 schreef Claudia_x het volgende:
Vandaag is hij gewogen en hij is ten opzichte van zijn geboortegewicht maar 100 gram aangekomen. Hij zat bij geboorte op 4900 gram en weegt nu - morgen is hij 4 weken oud - 5010 gram. Hij was vrij veel afgevallen die eerste dagen, namelijk zo'n 300 gram, maar dat was nog binnen de marges.
Hij poept zelfs als een gek. Daarom vind ik het ook een beetje verwarrend. En verontrustend, omdat hij geen signalen lijkt af te geven dat hij meer eten nodig heeft. Dat deed hij in de eerste week ook niet en toen had hij toch een vochttekort. Dat wisten we alleen door de kristallen in zijn plasluiers.quote:Op vrijdag 11 december 2009 09:47 schreef Twinkly het volgende:
[..]
De lactatiekundige vertelde mij dat er uit wordt gegaan van de toename ten opzichte van het laagste gewicht na de geboorte. Is hij dan wel voldoende aangekomen?
Het klinkt allemaal wel goed dat hij genoeg plas- en poepluiers heeft en alert en tevreden is
En idd, mijn gevoel was goed. Ze was iets afgevallen zelfs, ipv aangekomen. Vorige keer was op 27 oktober en dan nu ws (schaap geeft me het precieze gewicht nog even door) 5 gram afgevallen en 1,5 cm gegroeid. Gelukkig was hij bij de fijne wvk, die er geen paniek van maakte, wel zei dat ze de volgende keer aangekomen moest zijn en dacht dat het ziek-zijn er wel mee te maken had. Geen adviezen over bijvoeden ofzo. Op de opmerking dat ze nog volledig bv kreeg, reageerde ze alleen met "prima".quote:Op donderdag 10 december 2009 17:10 schreef miss_sly het volgende:
Edit: ik ben eigenlijk een beetje bang dat ze al over bijvoeding gaan beginnen morgen. Senna is namelijk geen mager kindje, maar ook niet een enorme spekbaby zoals je veel ziet bij bv-kindjes. ze heeft echt een behoorlijke tik gehad van het ziek-zijn en ze is niet heel groot, dus ze ziet er eignelijk best klein en fijn uit, ondanks de bv. Of ik heb gewoon geen slagroom, maar magere melk
Dus ik ben over morgen erg benieuwd, maar stiekem wel blij dat schaap morgen gaat en ik moet werken
Bij ons is was het minimum 100 gram per week, dat is wel een groot verschil!quote:Op vrijdag 11 december 2009 09:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij poept zelfs als een gek. Daarom vind ik het ook een beetje verwarrend. En verontrustend, omdat hij geen signalen lijkt af te geven dat hij meer eten nodig heeft. Dat deed hij in de eerste week ook niet en toen had hij toch een vochttekort. Dat wisten we alleen door de kristallen in zijn plasluiers.
Als ik uitga van zijn laagste geboortegewicht (4595 gram een paar dagen na geboorte) en zijn gewicht bij 3 weken en 6 dagen (5010 gram) dan heeft hij het minimum van 180 gram per week verreweg niet gehaald.
Wij leren ook nog steeds tussen de 90 en 200 gram per week hoor. 90 is echt aan de magere kant, maar nog wel voldoende.quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:34 schreef YPPY het volgende:
[..]
Bij ons is was het minimum 100 gram per week, dat is wel een groot verschil!
En wat dan met -5 in een week of 6?quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Wij leren ook nog steeds tussen de 90 en 200 gram per week hoor. 90 is echt aan de magere kant, maar nog wel voldoende.
vbn opleiding dus
Wat leuk Tico dat je die opleiding doet! Word je dan vrijwilliger of een echte lactatiekundige?quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Wij leren ook nog steeds tussen de 90 en 200 gram per week hoor. 90 is echt aan de magere kant, maar nog wel voldoende.
vbn opleiding dus
Miss, Je kindje is ziek geweest zeg je zelf. Is ze nu beter? Dan zal ik volgende week nog even langs het weeguurtje gaan om te kijken of ze dan wel weer is aangekomen. Ze mag natuurlijk niet blijven afvallen...quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat dan met -5 in een week of 6?
Contactpersoon, dus dan geef ik infoavonden voor zwangeren of inloopochtenden voor voedende moeders. Ik ben van plan om met iemand uit mijn buurt een borstvoedingscafe op te gaan zetten in den haag. En verder help je voedende moeders met problemen voor zover je dat kan.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:16 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat leuk Tico dat je die opleiding doet! Word je dan vrijwilliger of een echte lactatiekundige?
Ze is alweer dik 2 weken beter zelfs.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:25 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Miss, Je kindje is ziek geweest zeg je zelf. Is ze nu beter? Dan zal ik volgende week nog even langs het weeguurtje gaan om te kijken of ze dan wel weer is aangekomen. Ze mag natuurlijk niet blijven afvallen...
Erg leuk dat je dat doet! Ik heb in het verleden wel eens zo iemand gebeld (op advies van Owlet), omdat we er 'hier' niet meer uitkwamen. Fijn om dan met iemand te kunnen praten die verstand van zaken heeft.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:27 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Contactpersoon, dus dan geef ik infoavonden voor zwangeren of inloopochtenden voor voedende moeders. Ik ben van plan om met iemand uit mijn buurt een borstvoedingscafe op te gaan zetten in den haag. En verder help je voedende moeders met problemen voor zover je dat kan.
Nee hoor, het is terecht dat je je zorgen maakt hoor! Maar ik ben gewoon heel voorzichtig, ik wil jouw ook geen rotgevoel aanpraten. Nee het is inderdaad niet goed dat ze is afgevallen, ga daarom even extra wegen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze is alweer dik 2 weken beter zelfs.
Nou ja, ik ben er toch van geschrokken ook al is het verklaarbaar. Maar goed, daar sta ik kennelijk alleen in en reageer ik wellicht overgevoelig ofzo.
Ik kijk wel verder.
Ik lees hier heel af en toe nog een beetje mee, nostalgiequote:Op donderdag 10 december 2009 17:02 schreef huuphuup het volgende:
oh n0esz0rz!ik wist helegaar niet dat je vitamine D alleen met je piemel op kan nemen!!
Boven de P97 van de flesvoedingscurve, in die voor borstgevoede kindjes vielen ze binnen de lijntjes.quote:Op vrijdag 11 december 2009 18:10 schreef Ticootje het volgende:
Bm, zaten jouw kindjes niet allebei boven de curve?
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten vanaf wanneer het kwaad kan... :pquote:Op vrijdag 11 december 2009 18:08 schreef Ticootje het volgende:
Ik dronk gewoon een biertje toen ik Jen nog voedde, ik lette gewoon goed op de tijd. Als ze net gedronken had zat ik wel safe.
Ik doe voor de zekerheid daarom ook maar helemaal geen alcohol. Zul je net zien idd. En dan voel ik me toch schuldig. Heb nu bijna een jaar niets gedronken, dan wordt het met O&N ook maar een glaasje Jip en Janneke champagne.quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Alleen is dat zo moeilijk bij onze kindjes, ik zie het zo gebeuren dat ik op oudejaar een glaasje drink en dat er dan net eentje wakker wordt en dringend de borst wil...
Lief dat je het vraagtquote:Op donderdag 10 december 2009 13:04 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Hee! Zijn ze het toch ergens over eens overal!
trixie, hoe gaat het voeden nu?
Ik heb het ook maar twee keer gedaan, hier thuis, meteen na het voeden lag ze in bed en de ervaring van weeeeeken had geleerd dat als ze rond die tijd in bed ligt (half 8) ze zich echt nooit meldt voor minstens 11 uur, meestal later. Dus heb ik een klein glaasje wijn gedronken terwijl we weer eens gezellig samen aan het eten waren.quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Alleen is dat zo moeilijk bij onze kindjes, ik zie het zo gebeuren dat ik op oudejaar een glaasje drink en dat er dan net eentje wakker wordt en dringend de borst wil...
Hm, neen, flesjes kolven vind ik geen probleem, maar vooral bij Fons moet ik niet afkomen met een flesje als die wakker wordt 'snachts...quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:20 schreef miss_sly het volgende:
Eventueel als je echt graag zou willen, zou je kunnen zorgen voor een flesje gekolfde melk, zodat het je wat meer ruimte geeft. Ik vind dat dan weer teveel moeite, dus dat doe ik dan weer niet en is het bij twee keer een klein glaasje gebleven
Hier veel ervaring, hoewel mijn meisje niet prematuur was, maar wel heel erg klein (2590 gram) en te klein en zwak om krachtig genoeg te kunnen drinken uit de borst.quote:Op vrijdag 11 december 2009 21:45 schreef Beessie-Jen het volgende:
hebben jullie ook ervaring met prematuur zijn en voeden???
Als er niks meer uit komt zijn ze leeg. En als je het op wilt voeren moet je juist dan nog een paar minuten doorkolven.quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:15 schreef miss_sly het volgende:
Wanneer zijn je borsten leeg bij het kolven? Bij mij komt er na een minuut of 10 niets meer uit heb ik het idee, dus dan stop ik ook maar. En dan heb ik (dubbelzijdig) ongeveer 80-100 cc gekolfd.
Kijk, dan moet ik dat dus gaan doen! Ik stopte dan maar met het idee: ok, het is op, dus verder gaan is niet zinvol. Toch nog iets geleerd op mijn niet-nuttig doorgebrachte vrijdagavondquote:Op vrijdag 11 december 2009 22:30 schreef Xenia het volgende:
[..]
Als er niks meer uit komt zijn ze leeg. En als je het op wilt voeren moet je juist dan nog een paar minuten doorkolven.
Dat doe ik ook een paar keer. En ik heb ontdekt hoe ik mijn borsten het beste kan bewerken tijdens het kolven zodat er zoveel als mogelijk uitkomt, gaat nu ook een stuk beter.quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:40 schreef Bass-Miss het volgende:
Ow ja.
Hier werkt het ook wel om de kolf er ff af te halen en dan opnieuw erop. Altijd goed voor een paar extra straaltjes....
quote:Dr. Jack Newman, member of the LLLI Health Advisory Council, says this in his handout "More Breastfeeding Myths":
Reasonable alcohol intake should not be discouraged at all. As is the case with most drugs, very little alcohol comes out in the milk. The mother can take some alcohol and continue breastfeeding as she normally does. Prohibiting alcohol is another way we make life unnecessarily restrictive for nursing mothers.
Thomas W. Hale, R.Ph. Ph.D., member of the LLLI Health Advisory Council, says this in his book Medications and Mothers' Milk (12th ed.):
Significant amounts of alcohol are secreted into breastmilk although it is not considered harmful to the infant if the amount and duration are limited. The absolute amount of alcohol transferred into milk is generally low. Beer, but not ethanol, has been reported in a number of studies to stimulate prolactin levels and breastmilk production (1, 2, 3). Thus it is presumed that the polysaccharide from barley may be the prolactin-stimulating component of beer (4). Non-alcoholic beer is equally effective.
In a study of twelve breastfeeding mothers who ingested 0.3 g/kg of ethanol in orange juice (equivalent to 1 can of beer for the average-sized woman), the mean maximum concentration of ethanol in milk was 320 mg/L (5). This report suggests a 23% reduction (156 to 120 mL) in breastmilk production following ingestion of beer and an increase in milk odor as a function of ethanol content.
Excess levels may lead to drowsiness, deep sleep, weakness, and decreased linear growth in the infant. Maternal blood alcohol levels must attain 300 mg/dl before significant side effects are reported in the infant. Reduction of letdown is apparently dose-dependent and requires alcohol consumption of 1.5 to 1.9 gm/kg body weight (6). Other studies have suggested psychomotor delay in infants of moderate drinkers (2+ drinks daily). Avoid breastfeeding during and for 2 - 3 hours after drinking alcohol.
In an interesting study of the effect of alcohol on milk ingestion by infants, the rate of milk consumption by infants during the 4 hours immediately after exposure to alcohol (0.3 g/kg) in 12 mothers was significantly less (7). Compensatory increases in intake were then observed during the 8 - 16 hours after exposure when mothers refrained from drinking.
Adult metabolism of alcohol is approximately 1 ounce in 3 hours, so mothers who ingest alcohol in moderate amounts can generally return to breastfeeding as soon as they feel neurologically normal. Chronic or heavy consumers of alcohol should not breastfeed.
References:
1. Marks V, Wright JW. Endocrinological and metabolic effects of alcohol. Proc R Soc Med 1977; 70(5):337-344.
2. De Rosa G, Corsello SM, Rufilli MP, Della CS, Pasargiklian E. Prolactin secretion after beer. Lancet 1982; 2(8252):934.
3. Carolson HE, Wasser HL, Reidelberger RD. Beer-induced prolactin secretion: a clinical and laboratory study of the role of salsolinol. J Clin Endocrinol Metab 1985; 60(4):673-677.
4. Koletzko B, Lehner F. Beer and breastfeeding. Adv Exp Med Biol 2000; 478:23-28.
5. Mennella JA, Beauchamp GK. The transfer of alcohol to human milk. Effects on flavor and the infant's behavior. N Engl J Med 1991; 325(14):981-985.
6. Cobo E. Effect of different doses of ethanol on the milk-ejecting reflex in lactating women. Am J Obstet Gynecol 1973; 115(6):817-821.
7. Mennella JA. Regulation of milk intake after exposure to alcohol in mothers' milk. Alcohol Clin Exp Res 2001; 25(4):590-593.
Important Considerations
Your baby's age
A newborn has an immature liver, and will be more affected by alcohol
Up until around 3 months of age, infants metabolize alcohol at about half the rate of adults
An older baby can metabolize alcohol more quickly than a young infant
Your weight
A person's size has an impact on how quickly they metabolize alcohol
A heavier person can metabolize alcohol more quickly than a lighter person
Amount of alcohol
The effect of alcohol on the baby is directly related to the amount of alcohol that is consumed
The more alcohol consumed, the longer it takes to clear the mother's body
Will you be eating
An alcoholic drink consumed with food decreases absorbtion
Ik mis het 'Hoe gaat het met de (nieuwe) moeders'-topic. Ik vind het een beetje genant om vragen/opmerkingen die te maken hebben met herstellen/bijkomen van de bevalling te posten in 'Hoe gaat het met ons?'. Dat is me net iets te breed. Nu gooi ik dat soort dingen in het baby'tjestopic, merk ik.quote:Op zaterdag 12 december 2009 20:32 schreef Smikke het volgende:
Misschien niet het juiste topic om te vragen, maar nu ik je hier zie, stel ik 'em maar. Hoe is het met jou? Je hebt zo'n snelle bevalling gehad dat het bijna niet te bevatten was. En ben je fysiek naar omstandigheden redelijk in orde?
Mod, mijn vraag mag ook verplaatst worden naar het topic to be, heur!
lief dat je het vraagt...quote:Op zaterdag 12 december 2009 20:32 schreef Smikke het volgende:
Misschien niet het juiste topic om te vragen, maar nu ik je hier zie, stel ik 'em maar. Hoe is het met jou? Je hebt zo'n snelle bevalling gehad dat het bijna niet te bevatten was. En ben je fysiek naar omstandigheden redelijk in orde?
Mod, mijn vraag mag ook verplaatst worden naar het topic to be, heur!
En, hoe is het afgelopen nacht gegaan?quote:Op zondag 13 december 2009 12:23 schreef WupWup het volgende:
Nou hoop ik dat dit een soort van regelen is geweest en we weer een ritme gaan vinden. Het maakt me echt niet uit hoe vaak ze komt, maar ik wil wel dat ze tussendoor tevreden kan slapen
Ja, dat klopt, het is een week vol nieuwe dingen. Ineens lacht hij, vermaakt hij zich om dingen in zijn omgeving en legt hij contact met mensen. Ik sta er ook van te kijken hoe snel hij telkens met iets nieuws komt. Het zal dus zeker een sprongetje zijn!quote:Op maandag 14 december 2009 10:09 schreef DaviniaHR het volgende:
claudia, wellicht is hij bezig met een nwe ontwikkeling (sprongetje volgens sommigen) en dat is overweldigend voor een kindje. hoe zoekt zo'n frummel dan troost? welja, bij jou(w borst)!
kijk maar of hij over een paar dagen in eens meer contact maakt, of iets anders (beter of nieuws) doet.
Hij heeft al in de eerste week een speen gekregen. Zijn zuigbehoefte was groot en een speen hielp hem erg bij het verwerken van krampjes. Nu helpt de speen maar mondjesmaat: soms net genoeg om in slaap te vallen, maar meestal wil hij gewoon bij me liggen.quote:heeft ivan geen speen? willen jullie dat niet of accepteert hij niet?
quote:het gaat vanzelf weer over. (en dan komt het weer terug, met als uiteindelijke climax de puberteital die grote ontwikkelingen gaan gepaard met tijdelijke ellende.)
quote:Op maandag 14 december 2009 10:40 schreef Jelief het volgende:
Claudia klinkt idd als 'een sprongetje' meestal is het over op hetmoment dat je hetniet meer trekt, en als alles dan weer soepel gaat komt de volgende
Dank je voor het vragenquote:Op maandag 14 december 2009 08:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En, hoe is het afgelopen nacht gegaan?
erg hè? Het is dan wel een schatting enzo natuurlijk. Maar toch. Zelfs al overlijdt er maar één kindje minder dan is het al een geslaagd project wat mij betreft. En als ik daar met een kleine moeite mn steentje aan kan en mag bijdragen dan doe ik dat graag.quote:Op maandag 14 december 2009 18:26 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Zoveel?! Wat erg zeg...Ze hebben ieder jaar een actie 'lichtjes voor Sophia', 5 euro voor een lichtje en de opbrengst van dit jaar gaat voor een groot deel naar de moedermelkbank. * GreatWhiteSilence koopt een lichtje
Ik moest hier erg om lachen. Herkenbaar! 'Ik het voeden, jij het troosten'.quote:Op maandag 14 december 2009 15:27 schreef WupWup het volgende:
[..]
Dank je voor het vragen
Veel beter wat mij betreft. Ze kwam iedere 1,5-2 uur en heeft wel last gehad van krampen, maar we hadden van tevoren afgesproken dat ik de voedingen deed en vriend de krampen. Zo hebben we allebij wat geslapen![]()
Hmm, ik wil toch ook wel graag een co-sleeper. Het klinkt heerlijk; kan ik hem gewoon naar z'n eigen kant schuiven als hij tijdens een nachtvoeding in slaap valt. Misschien morgen maar eens op marktplaats kijken.quote:Dit was ook de eerste nacht met co-sleeper en dat ding is toch wel erg fijn. Zo kan ik me ook eens gewoon omdraaien in bedde wieg vindt mevrouw geen strak plan en ik val toch in slaap tijdens de nachtvoedingen, dus ze ligt eigenlijk al vanaf nacht 3 bij ons in bed
Je hebt groot gelijk, hoor. Ik ben er zelf te preuts voor. Het voeden vind ik te intiem, zelfs als ik dat in bijvoorbeeld een draagdoek zou doen.quote:Stom he die regeldagenEn maak je om die visite maar niet druk, Ivan gaat voor
Ik voed zelf trouwens gewoon met visite erbij, ze doen het er maar mee. Ik had toch zeker ook niet weggelopen als Emma een fles had gekregen
Maar dan is Emma ook wel heel makkelijk met aanhappen en drinken, dus ik kan me ook wel voorstellen dat als het wat moeilijker gaat dat je je dan even terugtrekt.
quote:Op maandag 14 december 2009 20:31 schreef Twinkly het volgende:
hihi Claudia ik vind het wel grappig dat we bijna tegelijk uitgerekend waren en ook zelf bijna tegelijk geboren zijn (ik 13 dec)
Ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment makkelijker/alledaagser wordt. Maar ik ben echt heel preuts, hoor.quote:Op maandag 14 december 2009 22:21 schreef Ssserpente het volgende:
Ik was in het begin ook vrij preuts, Claudia. Tot ik in de gaten kreeg dat de toeschouwers zich er vaak ongemakkelijker bij voelen dan ik. Toen was het vrij snel over.En het gaat ook steeds makkelijker (lees: discreter), dat scheelt ook een hoop.
Haha, zelfs preuts voor jezelf!quote:Op maandag 14 december 2009 22:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment makkelijker/alledaagser wordt. Maar ik ben echt heel preuts, hoor.![]()
Ik durf m'n eigen hechtingen nog niet te bekijken.
Van de verloskundige en kraamhulp moest ik kijken. Ik had ze bijna tegen elkaar uitgespeeld. Tegen de verloskundige had ik gezegd dat ik met de kraamhulp zou kijken, en tegen de kraamhulp... juistem. Helaas trapte de verloskundige er niet in en gingen we gezellig met z'n allen kijken. Toen deed ik net alsof ik het in het spiegeltje zag. 'Oh ja, oooh, nee, valt mee ja.'quote:Op maandag 14 december 2009 22:28 schreef Ssserpente het volgende:
Ennuh, wacht ook nog maar ff met kijken, daar worjenievrolijkvan.
quote:Op maandag 14 december 2009 22:36 schreef Claudia_x het volgende:
Van de verloskundige en kraamhulp moest ik kijken. Ik had ze bijna tegen elkaar uitgespeeld. Tegen de verloskundige had ik gezegd dat ik met de kraamhulp zou kijken, en tegen de kraamhulp... juistem. Helaas trapte de verloskundige er niet in en gingen we gezellig met z'n allen kijken. Toen deed ik net alsof ik het in het spiegeltje zag. 'Oh ja, oooh, nee, valt mee ja.'
Bij de Ikeaquote:Bedenk ik nog een vraag: waar hebben jullie je co-sleeper gekocht?
Niet. De co-sleepers die te koop zijn gaan vanaf zo'n 150 euro geloof ik, dus met 3 mdf-platen heeft vriend er zelf eentje gebouwd (nog geen 20 euroquote:Op maandag 14 december 2009 22:36 schreef Claudia_x het volgende:
Bedenk ik nog een vraag: waar hebben jullie je co-sleeper gekocht?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Klinkt inderdaad als een logische aanpak![]()
Veel aanleggen (of tussendoor extra kolven) (liever vaker kleine beetjes dan minder vaak een lange voeding), een extra nachtvoeding instellen... Meer kan ik ook even niet bedenken. Het gaat in ieder geval over en zolang je op verzoek blijft voeden hoef je je geen zorgen te maken over Timo.quote:Op dinsdag 15 december 2009 11:30 schreef Chan het volgende:
Even een klein vraagje.. Ik hoorde eens van iemand dat je productie terugloopt als je ongesteld bent.. herkennen jullie dat? Ik heb al een week ongeveer het gevoel ongesteld te moeten worden en mn productie is echt treurig, ik kolf ineens nog maar 40 ml uit twee borsten.... En dat verklaart meteen waarom Timo ieder uur wil drinken...
Iemand een tip om het een beetje sneller op te krikken?
zie je wel!quote:Op dinsdag 15 december 2009 12:07 schreef owlet het volgende:
[..]
Veel aanleggen (of tussendoor extra kolven) (liever vaker kleine beetjes dan minder vaak een lange voeding), een extra nachtvoeding instellen... Meer kan ik ook even niet bedenken. Het gaat in ieder geval over en zolang je op verzoek blijft voeden hoef je je geen zorgen te maken over Timo.
Overigens:
Hoeveel je zelf drinkt heeft niets te maken met hoeveel je produceertJe zou echt zo goed als niets moeten drinken om je productie terug te laten lopen en dan nog ga je zelf eerder van je stokje dan dat je wat aan je productie merkt
Ik ook! Pff, en maar gieten met dat kannetje op de wc. Want plassen 'snerkt'. Da's een Zeeuws woord dat de kraam me heeft geleerd.quote:Op dinsdag 15 december 2009 12:08 schreef huuphuup het volgende:
[..]
zie je wel!
ik werd gek van mn kraamzorg met dr glazen waterik moest al zo vaak naar de wc van het vocht wat k aan het lozen was na de bevalling, die glazen water extra hoefden niet zo nodig van mij
ik kwam al aan ruime 2 liter per dag
jij zit, comfi, klein beetje achterover, op een bank ofzo. Kindje hou je vast, met zn hoofd in het kommetje van je arm en dan zorg je dat je hem zo rolt dat zijn buikje (en heupjes) tegen jouw buik aanligt. En zn hoofd ook een klein beetje meedraaien, en dan zo de fles geven.quote:Op dinsdag 15 december 2009 14:45 schreef heaven7 het volgende:
Zijn buik tegen de mijne snap ik niet![]()
De speen warmmaken zal ik onthouden, drupje melk heb ik idd geprobeerd. Maar hij was te overstuur om überhaupt interesse te tonen in de melk. En toen ik hem met wiegen en neuriën weer stil had en het weer aanbood begon hij weer opnieuw.. Frustrerend wel.
Haha!quote:Op woensdag 16 december 2009 12:40 schreef Incantrix het volgende:
Dames, ben ik weer even met een vraag, maar wat moet je doen om ongewenst gedrag bij een baby tegen te gaan? Stef heeft sinds eergisteren bedacht dat het helemaal briljant is om tijdens het voeden ineens zijn hoofd in zijn nek te gooien of zijn hoofd weg te draaien, maar dan laat hij de tepel niet los en dat is nogal AU!Leg ik hem dan verkeerd aan? Komt er dan te weinig melk uit de borst? Volgens mij drinkt hij zat (sinds zijn regeldagen zit ik ongeveer 60 a 70 % van de voedingen aan 2 borsten, soms geeft hij nog wat melk op na het voeden) en het aanhappen gaat verder goed, maar mijn tepels zijn ondertussen echt pijnlijk van die grapjes en ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, ik wil zijn koppie niet klem leggen (als dat al kan) en vraag me af of ik zelf iets fout doe ofzo..
quote:Op woensdag 16 december 2009 13:36 schreef RockabeIIa het volgende:
Oh Gotskie, doen ze dat allemaal?Hier dito, met melk aan de wangen en alsof het een of ander trekdropjebetreft laat ie zich heel dramatisch en volgepompt van mijn borst achterover vallen om te zeggen dat hij tot de nok aan toe en nog een extra mondje vol zit
quote:Op woensdag 16 december 2009 14:29 schreef Ssserpente het volgende:
[..]![]()
Huup, als ik m'n bh losmaak, roept N. vaak: "Go go Gadget nippel!"
Haha, viel me ook op.quote:Op woensdag 16 december 2009 17:47 schreef miss_sly het volgende:
Jore, wat vervelend dit. iig beterschap!
iemand de reclameborden van VGZ al gezien? schattige foto, hoor, van een kindje aan de borst. alleen jammer dat dat babietje met getuite lippen alleen de tepel in de mond heeft en dus een hele slechte reclamefoto voor bv is
Ikke niet... Foto?quote:Op woensdag 16 december 2009 17:47 schreef miss_sly het volgende:
Jore, wat vervelend dit. iig beterschap!
iemand de reclameborden van VGZ al gezien? schattige foto, hoor, van een kindje aan de borst. alleen jammer dat dat babietje met getuite lippen alleen de tepel in de mond heeft en dus een hele slechte reclamefoto voor bv is
U vraagt, wij draaien.quote:Op woensdag 16 december 2009 20:51 schreef miss_sly het volgende:
Kan geen foto vinden.
KOm eens in het babietjestopic vertellen hoe het met jou en je meisje gaat!
Ja, ik heb de borden ook gezien. Ik vond het erg mooi. En van dat mondje was me niet opgevallen en ik denk dat het maar erg weinig mensen zal opvallen. 't Ziet er toch een heel stuk beter uit dan zo'n frummeltje met een fles in de mond!quote:Op woensdag 16 december 2009 17:47 schreef miss_sly het volgende:
Daar kun je ook melk doneren als je kindje al wat ouder is. Ik heb mij net opgegeven maar ik denk dat we wat laat zijnquote:Op dinsdag 15 december 2009 11:25 schreef Troel het volgende:
En meiden, denk ook gewoon aan het moedermelknetwerk he
herkenbaar... en dan heel druk gaan doen inderdaad....quote:Op zondag 20 december 2009 13:53 schreef Twinkly het volgende:
Doen jullie kindjes dit ook? Perse zelf aan willen happen en dan verkeerd happen, met de bovenlip naar binnen bijvoorbeeld, en als je het dan wilt verbeteren boos worden. Steeds weer loslaten en opnieuw aanhappen. Mijn tepels vinden het niet leuk
Yup, dat is echt náár! Mijn linkertepel doet op dit moment sowieso erg pijn als hij drinkt, ik ga dinsdag naar het CB als het weer het toelaat, daar hebben ze dan bv-spreekuur en ik hoop tips te krijgen om dat te verbeteren. Ik heb geen kloven ofzo, maar ik denk dat hij daar minder goed drinkt/aanhapt i.v.m. zijn voorkeurshouding. Hij laat daar ook veel vaker los en doet dat meestal door zijn kop in zijn nek te gooien en dan pas los te laten, ook zo pijnlijkquote:Op zondag 20 december 2009 13:53 schreef Twinkly het volgende:
Doen jullie kindjes dit ook? Perse zelf aan willen happen en dan verkeerd happen, met de bovenlip naar binnen bijvoorbeeld, en als je het dan wilt verbeteren boos worden. Steeds weer loslaten en opnieuw aanhappen. Mijn tepels vinden het niet leuk
Ja! Je krijgt er ook van die gezellige smakgeluiden bij, gevolgd door ontevreden grommen en kreunen. Ik vind het wel grappig. (Net als dat plotseling naar achter gooien van het hoofdje zonder los te laten.quote:Op zondag 20 december 2009 13:53 schreef Twinkly het volgende:
Jaa dat! En dat gesmak! Ik dacht zelfs aan spruw gisteren. Zou best kunnen dat hij dan net anders ligt dan normaal inderdaad.quote:Op zondag 20 december 2009 17:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja! Je krijgt er ook van die gezellige smakgeluiden bij, gevolgd door ontevreden grommen en kreunen. Ik vind het wel grappig. (Net als dat plotseling naar achter gooien van het hoofdje zonder los te laten.)
Ik heb trouwens het idee dat het niet zozeer een kwestie van verkeerd aanhappen is, maar van verkeerd aanbieden. Onder een net iets andere hoek gaat het hier ineens wel goed.
om eerlijk te zijn geen idee, maar ik ben ook benieuwd naar het antwoord.quote:Op maandag 21 december 2009 17:28 schreef Basboussa het volgende:
Even een ander vraagje dames, ik geef dan wel geen bv, maar ik kolf wel voltijd, en kind heeft dus nog nooit kv gehad, maar ik vroeg me af wanneer je ongeveer weer ongesteld wordt. Kind is 9 maanden, en ik dacht dat het rond de 8 maanden weer op gang kwam, maar nu kan ik daar opeens niets concreets meer over vinden. Ik las ergens 6 maanden, ergens anders 14 maanden. Wat is jullie ervaring?
wij willen eigenlijk wel weer een kindje......
Hmmz, borstvoeding is geen 100% anticonceptie... Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen dan is het de eerste 6 maanden redelijk veilig...quote:Op maandag 21 december 2009 17:28 schreef Basboussa het volgende:
Even een ander vraagje dames, ik geef dan wel geen bv, maar ik kolf wel voltijd, en kind heeft dus nog nooit kv gehad, maar ik vroeg me af wanneer je ongeveer weer ongesteld wordt. Kind is 9 maanden, en ik dacht dat het rond de 8 maanden weer op gang kwam, maar nu kan ik daar opeens niets concreets meer over vinden. Ik las ergens 6 maanden, ergens anders 14 maanden. Wat is jullie ervaring?
Niels ookquote:Op zondag 20 december 2009 19:23 schreef oeke het volgende:
Ko doet heel beschaafd stoppen met drinken, even nadenken en dan een enorme wind laten.![]()
Haha, Lotte ook! Je merkt het eigenlijk al tijdens de voeding. Ze drinkt wat onrustiger, zoekt meer contact. En dan opeens poept ze zichzelf van boven tot onder vol met 1 grote scheet. Lekker hoorquote:Op maandag 21 december 2009 21:27 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Niels ookDan kijkt hij heel stoned, denk je dat hij klaar is met drinken en dan ineens PFRRRRRRRRRT!!!!!!
hahaha hier ookquote:Op maandag 21 december 2009 21:27 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Niels ookDan kijkt hij heel stoned, denk je dat hij klaar is met drinken en dan ineens PFRRRRRRRRRT!!!!!!
Er zijn ook mensen die voltijd bv geven en na een maand weer ongesteld worden.quote:Op maandag 21 december 2009 17:28 schreef Basboussa het volgende:
Nou, inderdaad! Ik kolf momenteel tussen voedingen door maar 60 ml. Dat betekent dat ik voor elke voeding zo'n beetje 2 keer moet kolven. Ik mag hopen dat dat straks beter gaat als ik weer moet werken en het kolven in plaats van de voedingen komt.quote:Op dinsdag 22 december 2009 14:12 schreef Troel het volgende:
Als er melk aangemaakt wordt op het moment dat je je kind aanlegt, waarom werkt dat bij het kolven dan niet
't Is anders best handig, op het juiste moment.quote:Op dinsdag 22 december 2009 15:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, inderdaad! Ik kolf momenteel tussen voedingen door maar 60 ml. Dat betekent dat ik voor elke voeding zo'n beetje 2 keer moet kolven. Ik mag hopen dat dat straks beter gaat als ik weer moet werken en het kolven in plaats van de voedingen komt.
Ik zou trouwens niet weten wat een toeschietreflex is.Zo te horen hoef ik er niet rouwig om te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |