abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75362214
Borstvoeding deel 59

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
pi_75362236
Jore ik ben het met jou eens...

Ik baal dat ik mn info nu niet bij me heb.... Misschien ff pmmen naar owlet!

Oh of een belletje naar de VBN of de LLL.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_75362286
Ik zei dus:
quote:
Op maandag 7 december 2009 10:10 schreef Jore het volgende:
Nah, ik ben het niet helemaal met je eens Davinia. Zeker bij de hele kleintjes is de weegschaal wel een indicatie om te zien of het goed gaat met de bv. Hoe verloopt de gewichtstoename bij Stef (leuke naam, zo heet mijn broer ) tot nu toe Incantrix?
pi_75362623
ik vind gewichtstoename wel een belangrijke indicatie, maar ik zou niet iedere dag wegen! een keer in de week naar de inloop van het cb om te wegen lijkt me voldoende. deed ik in het begin ook, omdat je toch onzekerheid kunt voelen omdat er geen maatstreepjes op je borst staan
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_75362765
Nee, iedere dag wegen is in principe inderdaad niet aan te raden. Ik kan me echter voorstellen dat het wel gebeurt als de groei niet optimaal is, dus om te voorkomen dat de baby afvalt. Maar het is moeilijk om een balans te vinden lijkt me, voor en na de voeding wegen maakt je vaak alleen maar onzeker. Daarom ben ik dus ook zo benieuwd naar de gewichten van Stef van de afgelopen tijd.
pi_75362861
Ja de groei van Stef van de afgelopen tijd kan veel helpen, maar hij zou niet meer mogen afvallen....
  maandag 7 december 2009 @ 10:55:13 #7
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_75363491
Sorry, was even ontbijten Elke dag wegen werd ons aangeraden door de kraamzorg en de VK, maar alleen tot hij op zijn geboortegewicht zit, daarna moeten we het loslaten (gráág, ik word er nu al tureluurs van ).. Zijn gewicht verloopt ongeveer als volgt:

Bij geboorte was hij 3630 gram, de ochtend erna, toen we naar huis gingen vanuit het ziekenhuis dus, woog hij 3450. Daarna is hij eerst nog iets afgevallen naar 3380, toen kwam hij bij naar 3430 maar de dag voor hij een week oud was begon hij weer met afvallen (laagste punt was 3380). Afgelopen woensdag begon hij weer voorzichtig met bijkomen, maar dat gaat dus wel met schommelingen.. Telkens een paar tientallen grammen erbij, dan vervolgens weer eraf. Van 3440 naar 3410, 3430, 3480 en gisteren dus een hoogtepunt op 3500, die vandaag weer ongedaan is gemaakt.. Hopelijk is het een beetje te volgen zo? Anders kan ik ook wel een lijstje met data en gewichten maken, maar denk niet dat dat veel toevoegt..

Mag ik jullie een dikke geven voor jullie hulp? Ik voel me echt een stuk beter al nu ik weet dat er met ons meegedacht wordt!
3!
  maandag 7 december 2009 @ 10:56:57 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_75363542
Ik word helemaal gestoord als ik elke dag op de weegschaal ga staan, dat zal bij babietjes niet anders zijn

Jochem krijgt nog steeds grotendeels borstvoeding

Ik merk dat nu ik als ik in een energiedip zit een flesje kv geef, dat ik vervolgens meer energie heb, waardoor ik het dus inderdaad langer volhoud
Heb me ingelezen in het Moedermelknetwerk, maar dat wordt toch wel een heel prijzig geintje ben ik bang. Per donormoeder moet je de bloedtest betalen en voor volledige voeding zouden dat al meerdere moeders zijn, je moet eventueel kolven beschikbaar stellen, ook bewaarflesjes en dergelijke en dan ben ik bang dat ik thuis een extra diepvries nodig heb. Dat is gewoon op dit moment voor mij niet op te brengen. EN ja, flesvoeding is ook heel duur, daar niet van, maar dat is verspreid duur
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 7 december 2009 @ 10:59:25 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_75363623
quote:
Op maandag 7 december 2009 10:55 schreef Incantrix het volgende:
Sorry, was even ontbijten Elke dag wegen werd ons aangeraden door de kraamzorg en de VK, maar alleen tot hij op zijn geboortegewicht zit, daarna moeten we het loslaten (gráág, ik word er nu al tureluurs van ).. Zijn gewicht verloopt ongeveer als volgt:

Bij geboorte was hij 3630 gram, de ochtend erna, toen we naar huis gingen vanuit het ziekenhuis dus, woog hij 3450. Daarna is hij eerst nog iets afgevallen naar 3380, toen kwam hij bij naar 3430 maar de dag voor hij een week oud was begon hij weer met afvallen (laagste punt was 3380). Afgelopen woensdag begon hij weer voorzichtig met bijkomen, maar dat gaat dus wel met schommelingen.. Telkens een paar tientallen grammen erbij, dan vervolgens weer eraf. Van 3440 naar 3410, 3430, 3480 en gisteren dus een hoogtepunt op 3500, die vandaag weer ongedaan is gemaakt.. Hopelijk is het een beetje te volgen zo? Anders kan ik ook wel een lijstje met data en gewichten maken, maar denk niet dat dat veel toevoegt..

Mag ik jullie een dikke geven voor jullie hulp? Ik voel me echt een stuk beter al nu ik weet dat er met ons meegedacht wordt!
Lijstje van gewichten van Jochem (wellicht kan je daar wat mee):

dag 1: 3145
dag 3: 2840 (-10%!)
dag 4: 2870
dag 5: 2880
dag 6: 2890
dag 7: 2910
dag 8: 2970
dag 9: 3120
dag 11: 3070
dag 31: 3850
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75363709
Als ik dit zie raad ik je aan om contact op te nemen met een lactatiekundige. Ik denk dat aanpassingen in je bortsvoedingsbeleid (dus niet meer strikt op tijd voeden maar op verzoek, ook 's nachts aanleggen, misschien borstcompressie?) voor een verbetering kunnen zorgen maar dat afvallen ziet er (helaas) niet goed uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jore op 07-12-2009 11:07:47 ]
  maandag 7 december 2009 @ 11:07:28 #11
95408 Incantrix
pi_75363890
*Snifff*

Ja, dat is dus ook mijn zorg.. (Borstcompressie? Is dat dat je tijdens het voeden naar de tepel toe wrijft/masseert zeg maar?) Toen ik daarstraks belde omdat we nog niets van het CB hadden gehoord kreeg ik ook het telefoonnummer van een lactatiekundige, misschien toch maar wel even bellen inderdaad.. Kan geen kwaad he?
3!
  maandag 7 december 2009 @ 11:09:43 #12
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75363959
quote:
Op maandag 7 december 2009 11:07 schreef Incantrix het volgende:
*Snifff*

Ja, dat is dus ook mijn zorg.. (Borstcompressie? Is dat dat je tijdens het voeden naar de tepel toe wrijft/masseert zeg maar?) Toen ik daarstraks belde omdat we nog niets van het CB hadden gehoord kreeg ik ook het telefoonnummer van een lactatiekundige, misschien toch maar wel even bellen inderdaad.. Kan geen kwaad he?

en een LK bellen is meer van het niveau "baadt het niet, dan schaadt het niet", dus kan nooit kwaad.
en is nu nog wrs bijna volledig vergoed

oftewel, heb je al gebeld?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_75363981
Kan absoluut geen kwaad! Een lactatiekundige is vele malen deskundiger dan de gemiddelde CB-arts/wvk of verloskundige en dus echt de aangewezen persoon om je hierbij te helpen. Bellen hoor! En heel veel sterkte

O en over borstcompressie kun je hier meer lezen.
  maandag 7 december 2009 @ 11:15:44 #14
95408 Incantrix
pi_75364159
Ok, thnx dames Jullie roelen! Ik ga zo bellen hoor, eerst even uithuilen
3!
pi_75364329
Inca, even een hart onder de riem! Mijn lactatiekundige heeft ons echt gered, ik ben haar nog steeds dankbaar. Komt vast helemaal goed, met een beetje professionele hulp.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_75364334
Incantrix, het kan heel goed dat stef morgen weer aangekomen is . Datis het nadeel van elkedag wegen, je ziet alle schommelingen in gewicht (door bvb een poepluier of megaplasluier).
Ik zou iig iemadn van vbn lll of een lk raadplegen als dat afvallen blijft.
Voor nu zou ik, zoals Jore ook zegt en je zelf ook al bedacht had, 's nachts wat vaker aanleggen.

-en dan nog een opmerking van Mike: - aan de overkant is een jongentje geboren, ik kon in de keuken een kvbus zien staan en meld dat aan Mike. " huh nu al?"

Troel! Wat fijn dat het zo samen goed gaat. Als jochem nou wat ouder was had ik met liefde wat voor je gekolfd. Ik denk dat je Jochem zeker niet te kort doet zo en als je nog 1 of 2 voedingen kan blijven geven op den duur is dat toch ook al geweldig!

Ruben heeft scherpe tandjes en hij drinkt de laatste tijd wat slordig- niet fijn- Ik moet de hamburgergreep weer toepassen anders hapt hij niet goed.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  maandag 7 december 2009 @ 11:21:53 #17
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75364360
trixie, je voedt toch met een tepelhoedje? wellicht dat je lk je kan helpen om zonder te voeden.
want het tepelhoedje staat wel 4 keer genoemd in het linkje van jore!
pi_75364378
Hier ook een reddende lactatiekundige gehad, ben er echt heel erg blij mee. Hopelijk kan ze jullie ook snel helpen Incantrix!
pi_75364926
trix, ik zou echt even bellen!

Je voedt met een hoedje en je kindje valt af... Er gaat iets echt niet lekker!
pi_75367481
quote:
Op maandag 7 december 2009 11:39 schreef Ticootje het volgende:
trix, ik zou echt even bellen!

Je voedt met een hoedje en je kindje valt af... Er gaat iets echt niet lekker!
Wat zij zegt!

Een hoedje is een hulpmiddel waar begeleiding bij nodig is, als het goed gaat is het prima maar als je kindje gaat afvallen moet je deskundige hulp zoeken. Succes!
  maandag 7 december 2009 @ 13:11:35 #21
95408 Incantrix
pi_75368215
Thnx allemaal Lactatiekundige heb ik gebeld en beantwoorder ingesproken, ik verwacht dat ze me strakjes terugbelt. Ik durf overigens niet echt zonder tepelhoedje te voeden, de keren dat dat is geprobeerd (zowel met de verpleegkundigen in het ziekenhuis als de kraamzorg) raakte Stef zwaar gefrustreerd omdat het niet lukte (vlakke tepels) en dan gaat hij helemaal in overdrive (en ik vervolgens ook). Ik denk niet dat nu het moment is om dit opnieuw te riskeren, hij heeft voor mijn gevoel zijn energie nodig voor andere dingen nu.. Misschien met de lactatiekundige erbij, maar dat hoor ik dan wel van haar als dat handig is.
3!
pi_75368542
quote:
Op maandag 7 december 2009 13:11 schreef Incantrix het volgende:
Thnx allemaal Lactatiekundige heb ik gebeld en beantwoorder ingesproken, ik verwacht dat ze me strakjes terugbelt. Ik durf overigens niet echt zonder tepelhoedje te voeden, de keren dat dat is geprobeerd (zowel met de verpleegkundigen in het ziekenhuis als de kraamzorg) raakte Stef zwaar gefrustreerd omdat het niet lukte (vlakke tepels) en dan gaat hij helemaal in overdrive (en ik vervolgens ook). Ik denk niet dat nu het moment is om dit opnieuw te riskeren, hij heeft voor mijn gevoel zijn energie nodig voor andere dingen nu.. Misschien met de lactatiekundige erbij, maar dat hoor ik dan wel van haar als dat handig is.
De verplegers in het ziekenhuis en ook de kraam hebben niet zoveel kennis als een laktatiekundige. Zij zal misschien bij je op consult willen komen. Ze kan je actief helpen met Stef aanleggen zonder hoedje als dat lukt, en zal je begeleiden met hoedje als voeden niet zonder lukt...

Ik heb ook vlakke tepels, en ook gevoed met hoedje de eerste 4 dagen. Ik ben heel blij dat met de goede tips en begeleiding van de laktatiekundige ik geen hoedje meer nodig had.
  maandag 7 december 2009 @ 13:26:23 #23
95408 Incantrix
pi_75368804
quote:
Op maandag 7 december 2009 13:20 schreef Ticootje het volgende:

[..]

De verplegers in het ziekenhuis en ook de kraam hebben niet zoveel kennis als een laktatiekundige. Zij zal misschien bij je op consult willen komen. Ze kan je actief helpen met Stef aanleggen zonder hoedje als dat lukt, en zal je begeleiden met hoedje als voeden niet zonder lukt...

Ik heb ook vlakke tepels, en ook gevoed met hoedje de eerste 4 dagen. Ik ben heel blij dat met de goede tips en begeleiding van de laktatiekundige ik geen hoedje meer nodig had.
Nee, dat had ik al wel bedacht Ik hoop het wel, als dat mogelijk is. Ik hoop eigenlijk gewoon dat dit simpel op te lossen is. Aan de ene kant wil ik het liefst dat ze zegt dat we ons er niet druk om moeten maken zoals tot nu toe iedereen deed, maar ergens zou het denk ik fijner zijn als er nu echt eens iets aan gebéurt, want nu gaat het elke keer éven goed, en daarna dan toch weer een dag dat het terugzakt en dan maak je je toch weer zorgen.

Overigens wist ik niet echt dat je ook met vlakke tepels best zonder hoedje kunt voeden, ik dacht dat ik nu gewoon de rest van de tijd aan dat hoedje vast zou zitten. Doet het meer pijn zonder hoedje?
3!
pi_75368963
Nee het doet niet "meer" pijn met of zonder hoedje... Borstvoeding hoort namelijk helemaal geen pijn te doen. Natuurlijk moeten je tepels even wennen en kun je in het begin wat last hebben van aanhappen en rekken.... Maar daarna moet het echt geen pijn meer doen.

Ik denk dat je gewoon even moet afwachten wat ze gaat zeggen. Het komt vast goed!
pi_75369133
Hier lukte het aanhappen ook niet, dus ik heb gekolfd en dan vingervoeding gegeven. Daarna contact gezocht met een lk maar zij wilde dat Ko eerst op zijn geboortegewicht was alvorens met het hoedje te gaan voeden. Omdat een baby heel veel kracht nodig heeft om uit een hoedje te zuigen.
Dus we hebben nog een paar dagen gekolfd tot hij weer op zijn geboortegewicht was en daarna langzaam overgestapt op het hoedje.
Ik voed wel nog steeds met hoedje. Heel af en toe ineens zonder maar Ko is er erg aan gewend en het gaat gewoon heel goed. Het lijkt me handiger en fijner zonder maar dit werkt voor ons gewoon prima.

En wat Ticootje zegt, het komt gewoon goed!
  maandag 7 december 2009 @ 13:37:59 #26
95408 Incantrix
pi_75369293
Ok, duidelijk, ik had wel eens gehoord dat bloot' voeden meer zeer kon doen ofzo, dus nouja, was toch benieuwd Ondertussen heeft de lactatiekundige me teruggebeld en we hebben afgesproken dat ik inderdaad verder ga met het voeden vanuit 2 borsten en ga proberen het tepelhoedje af te bouwen, omdat het hem inderdaad meer kracht kost om met dat hoedje erop te drinken. Nu dus bij elke voeding beginnen met het hoedje en na enkele minuten het hoedje eraf halen en zonder proberen. Als het goed is moet het CB nu ook snel bellen voor een intake dus dan zou het vanuit daar ook begeleid moeten gaan worden. En ik mag haar altijd weer terugbellen bij twijfel of als het niet gaat, fijne gedachte

Mijn broertje heeft nu trouwens uitgerekend dat Stef nog steeds 5,5 % onder zijn geboortegewicht zit en dat vind ik best veel, morgen is hij 2 weken. Ik ben erg benieuwd naar de volgende voeding..
3!
pi_75369439
quote:
Op maandag 7 december 2009 13:37 schreef Incantrix het volgende:
Ok, duidelijk, ik had wel eens gehoord dat bloot' voeden meer zeer kon doen ofzo, dus nouja, was toch benieuwd Ondertussen heeft de lactatiekundige me teruggebeld en we hebben afgesproken dat ik inderdaad verder ga met het voeden vanuit 2 borsten en ga proberen het tepelhoedje af te bouwen, omdat het hem inderdaad meer kracht kost om met dat hoedje erop te drinken. Nu dus bij elke voeding beginnen met het hoedje en na enkele minuten het hoedje eraf halen en zonder proberen. Als het goed is moet het CB nu ook snel bellen voor een intake dus dan zou het vanuit daar ook begeleid moeten gaan worden. En ik mag haar altijd weer terugbellen bij twijfel of als het niet gaat, fijne gedachte

Mijn broertje heeft nu trouwens uitgerekend dat Stef nog steeds 5,5 % onder zijn geboortegewicht zit en dat vind ik best veel, morgen is hij 2 weken. Ik ben erg benieuwd naar de volgende voeding..
Ik vind het raar dat ze het telefonisch afdoet.... En zeker dat ze je een soort doorverwijst naar het CB...

Ik denk namelijk dat het heel belangrijk is dat er iemand met je meekijkt naar het aanleggen, zeker omdat je nu aangeeft dat het zeer doet.
  maandag 7 december 2009 @ 13:43:25 #28
95408 Incantrix
pi_75369531
Moah, zeer doet het zeg maar de eerste minuut ofzo, daarna niet meer hoor Ik dacht eigenlijk dat dat normaal is Mjah, moet zeggen dat ik wel enige angst heb voor aanleggen zonder hoedje, niet vanwege evt. pijn maar vooral vanwege de stress die Stef daar in het verleden van kreeg, hij trok helemaal strak als het niet lukte en gíllen.. Terwijl het normaal een rustig mannetje is. Nouja, nog een half uurtje tot een uur voor de komende voeding, eens zien hoe het gaat
3!
pi_75369609
---laat maar---

Ik wil me er eigenlijk niet mee bemoeiden omdat je al hulp hebt van een laktatiekundige... Dus laat maar...
  maandag 7 december 2009 @ 13:47:29 #30
95408 Incantrix
pi_75369727
Ow, jammer, ik vind het juist wel fijn om meer meningen te horen, zo kan ik voor mijn idee toch wat meer standpunten belicht zien ofzo.. Maar misschien is dat dan ook weer niet goed. Oh zucht, ik kijk gewoon de komende voeding maar weer aan..
3!
pi_75369801
quote:
Op maandag 7 december 2009 13:47 schreef Incantrix het volgende:
Ow, jammer, ik vind het juist wel fijn om meer meningen te horen, zo kan ik voor mijn idee toch wat meer standpunten belicht zien ofzo.. Maar misschien is dat dan ook weer niet goed. Oh zucht, ik kijk gewoon de komende voeding maar weer aan..
Het punt is een beetje, hoe meer zich ermee bemoeien, hoe meer meningen en tips je krijgt die elkaar dan misschien ook nog gaan tegen spreken, hoe onzekerder jij gaat worden. En dat heb je nu echt niet nodig.

Iets met een schip en 1 kapitein....
pi_75369839
Incantrix, goed dat je gebeld hebt!

Wat je zou kunnen proberen is een keer de kamer lekker warm te maken en dan met ontbloot bovenlijf een beetje achterover te gaan liggen op bed tegen een paar kussens.

Als je Stef dan op zijn luier na bloot op zijn buik tussen je borsten legt is de kans groot dat hij zelf gaat zoeken en dat hij de reflexen die hem nu tegenwerken (in overdrive gaan, maaien met de handjes en bonken met zijn hoofd) dan juist gaat gebruiken om op eigen kracht naar de tepel te komen.

Veel (niet alle, maar wel veel) kindjes die op zo'n natuurlijke manier zelf zonder hulp naar de tepel mogen kruipen happen ineens wel goed aan. Ook zonder hoedje.

Er moet geen druk achter zitten, het moet een fijne warme en rustige ervaring voor jullie allebei zijn. Meer nog gericht op het krijgen van een fijne ervaring bij de borst dan op het perse moeten drinken. Succes!
  maandag 7 december 2009 @ 13:56:32 #33
95408 Incantrix
pi_75370133
Ticootje, dat is wel waar I guess, het probleem is dat ik in mijn onzekerheid juist gráág zo veel mogelijk informatie opzoek en krijg, zodat ik dan kan filteren tot ik voor mezelf tot een goede conclusie kan komen. Het andere probleem is dat ik hier te veel een n00b voor ben en het te belangrijk vind om het 'goed' te doen om nog tot een makkelijke conclusie te kunnen komen, haha!

Owlet, thnx, dat klinkt wel als iets dat ik zou willen proberen.. Stef hééft die reflexen wel heel sterk, als ik of lief achterover lig en hem op de borst neem gaat hij heel erg zoeken, kruipen en happen (heb je ineens een zeiknat decolleté ).. Laten we dat eens een stapje verder nemen!
3!
  maandag 7 december 2009 @ 15:47:32 #34
95408 Incantrix
pi_75374621
Nou, zonet weer gevoed, eerst een minuut of 4 met tepelhoedje, vervolgens ervanaf gehaald en een schietgebedje gedaan, en wis en waarempel: met 2 a 3 keer happen had hij 'm goed te pakken! Hij heeft bijna 20 minuten zo gedronken en toen twijfelde ik, maar heb ik hem toch losgemaakt (liet hij ook makkelijk toe) en de tweede borst aangebodrn, maar die wilde hij niet.. Bij de eerste borst zag ik dat er nog melk was toen ik hem losmaakte dus dat had ik beter niet kunnen doen, ik denk dat ik hem komende keer toch echt eerst borst 1 wil laten drinken zo lang het gaat en dan evt. nog de tweede. Misschien niet helemaal volgens advies, maar heb liever die paar slokken extra op borst 1er ook nog in als hij de tweede niet pakken wil..

En nu gaan we even een tukje doen, ben kapot van het huilen, daarstraks toch nog weer even gesnotterd want aanleggen zonder lief lukte ook niet goed en die moet morgen toch echt weer werken.. Even bijtanken dus!
3!
pi_75374829
Ik kon Jen in het begin ook niet zelf aanleggen hoor! Echt frustrating!

Die 2e borst heb je aangeboden, die hoefde hij niet. Dan had hij gewoon een vol buikje denk ik.
pi_75374904
Oh Icantrix wat een gedoe allemaal *knuffel* Slaap lekker en hopelijk voel je je dan beter.
Maar wat fijn dat Stef nou goed gedronken heeft zonder hoedje! Hopelijk zet zich dat goed door en komt hij snel aan Ik heb trouwens juist geleerd dat je de tweede borst pas aan moet bieden wanneer het kindje de borst zelf losgelaten heeft, dan krijgt hij ook de slagroom van de eerste borst.

Niels kan ook heel goed zoeken en happen als hij zo op mijn buik ligt maar alleen wanneer hij half slaapt, als hij wakker is wil hij NU!!!!!!!!!!!! eten en dan wordt hij heel boos als hij de tepel niet direct te pakken heeft
Oh, en ik heb ook altijd ruzie met het armpje van Niels wanneer hij aan de rechter borst moet
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  maandag 7 december 2009 @ 16:04:53 #37
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75375467
dan doen we toch lekker een paar voor stef die zonder hoedje gedronken heeft?!

(en ik zou hem idd net zo lang laten liggen aan borst als hij zelf wil. tenminste, behalve als hij gaat liggen sabbelen, maar das anders. zolang je het idee hebt dat er gedronken wordt, lekker laten hangen.)

en een
pi_75376298
voor Stef en Trix!
  maandag 7 december 2009 @ 17:44:52 #39
95408 Incantrix
pi_75379170
Thnx, dit geeft de burger wel weer moed Nu we even hebben geslapen voel ik me alweer een stuk beter en net kwam hij weer voor een voeding en nu ligt hij dus te drinken aan borst 2 (nu zónder tepelhoedje) na borst 1 (ook weer deels zonder tepelhoedje)!

Ow, én ik heb hem zelf aangelegd!
3!
  Moderator maandag 7 december 2009 @ 17:47:03 #40
5428 crew  miss_sly
pi_75379236
trixie en Stef, way to go
  maandag 7 december 2009 @ 17:47:45 #41
95408 Incantrix
pi_75379272
Ticootje, ik vind aanleggen zonder hulp echt nog lastig inderdaad, heb vaak ruzie met een instortend voedingskussen en maaiende armpjes.. Ging dat bij jou snel beter?

Twinkly, bij mij is rechts ook altijd moeilijker als links Raar he?
3!
pi_75380233
Goedzo Stef! En Inca natuurlijk!
pi_75380448
Dat klinkt goed Incantrix! Jompels voor jullie
pi_75380587
quote:
Op maandag 7 december 2009 17:47 schreef Incantrix het volgende:
Ticootje, ik vind aanleggen zonder hulp echt nog lastig inderdaad, heb vaak ruzie met een instortend voedingskussen en maaiende armpjes.. Ging dat bij jou snel beter?
daarom heb ik het voedingskussen snel in een hoek gesmeten, ik voed zonder kussens, krijg je spierballen van
liggend kan ik nog steeds niet zonder hulp
quote:
ik dacht dat dta misschien kwam doordat hij een beetje een voorkeurshouding naar rechts heeft.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  maandag 7 december 2009 @ 18:24:25 #45
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75380589
quote:
Op maandag 7 december 2009 17:47 schreef Incantrix het volgende:

je kan hem in eeen hydrofieldoek wikkelen dat de armpjes even weg zijn. iig dat je rustig kunt aanleggen.

en verder gewoon en zo
ben helemaal blij voor je!

gaat goed komen!
pi_75380630
getsie!! mijn lilypad lekt door!!
pi_75383967
Trix wat fijn dat het beter lijkt te gaan en wat betreft aanleggen en voedingskussen enzo, ik vond het een onding, ze ligt er nooit op, dan lligt ze veels te laag.

Nav jullie tips aan Trix om proberen te voeden zonder hoedje dacht ik "dat kunnen we hier ook wel weer eens proberen". Ze heeft 1 borst gedronken met hoedje, toen ze losliet heb ik 'm eraf gehaald, weer aangelegd en ze zoog! Ze liet snel weer los, dus andere borst geprobeerd en daar drinkt ze nu! Wel nog rommelig, met veel loslaten, maar ze zuigt en slikt
Lotte!
Noah!
pi_75385642
hiep hiep hoera voor moeders met lef!
hiep hiep hoera voor kindjes die zonder hoedje drinken!'
hiep hiep hoera voor dit fijne topic!
  maandag 7 december 2009 @ 20:13:21 #49
95408 Incantrix
pi_75385668
Jullie zijn lief

Davinia, thnx voor de tip, dat ga ik eens proberen.. Hoewel hij de laatste voeding rustig was, strakjes nog weer eens zien

Twinkly, wat is dat? Is dat zo'n herbruikbare senseo?

Linda, woah! Weet je, ik zou het echt ontíegelijk fijn vinden als jij uiteindelijk ook vooruit komt met je voedingen doordat wij hier nu mee bezig zijn! Linda, zet 'm op joh, dit gaan we samen doen!
3!
  maandag 7 december 2009 @ 20:13:52 #50
95408 Incantrix
pi_75385690
quote:
Op maandag 7 december 2009 20:12 schreef Jelief het volgende:
hiep hiep hoera voor moeders met lef!
hiep hiep hoera voor kindjes die zonder hoedje drinken!'
hiep hiep hoera voor dit fijne topic!

Hélemaal mee eens
3!
pi_75385820
een lilypad is zo'n silconenplakding dei jeop je borstplakt. Doordat het op je tepel duwt onderdrukt het het lekken,moetje alleen niet teveel lekken door bijvoorbeeld een toeschietreflex, ik gok dat dat gebeurt is bij twinkly
pi_75385836
Nou, dat is lief hoor Trix. Maar voeden met hoedje is ook geen probleem, alleen wat meer gedoe. Zorg jij eerst maar dat je net zo'n lekker spekkie kweekt als hier nu in de box ligt. En dat gaat jou en Stef lukken, zekers te weten
Lotte!
Noah!
pi_75387084
trix, ik denk dat borstvoeding geven ook voor je moeder iets is wat je moet leren. Je wordt er snel handiger in en voor je het weet zit je op een personeelmiddag te voeden zonder dat iemand het doorheeft.

Linda, goed dat je het probeerd! Maar zoals al gezegd, het hoeft geen probleem te zijn, kijk maar naar Oeke die voedt al 6 maanden met hoedje en dat gaat goed. Maar in het geval van Trix gaat het niet goed, dan is het wel zaak om optijd in te grijpen..
pi_75387701
Voor Stef die zonder hoedje drinkt

En voor jullie ook gelijk eentje erachteraan Linda
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_75387784
oh Twinkly hier viel die lilypad er ook af op een bepaald moment teveel tsr's enzo gedurende de nacht.
Maar ik denk dat hij inmiddels wel zou blijven zitten.

Boh om het gezellig te houden hier heb ik volgens mij een verstopt melkkliertje te pakken ofzo, denk ik.
Mn linkerborst doet zeer, op 1 bepaalde plek steeds, het zit echt ín mn borst, en het komt af en toe op, een soort stekend/kloppend gevoel. Trouwens vooral ook als ik voorover buk
Maar er is geen harde plek of warme plek te voelen. Drinken is niet pijnlijk verder gelukkig. Ik masseer me suf tijdens het drinken maar het lijkt niet echt minder te worden. T is sinds eergisteravond.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_75399367
Heb je al een warm kompres geprobeerd tijdens het voeden huup?
pi_75399746
quote:
Op maandag 7 december 2009 20:16 schreef Jelief het volgende:
een lilypad is zo'n silconenplakding dei jeop je borstplakt. Doordat het op je tepel duwt onderdrukt het het lekken,moetje alleen niet teveel lekken door bijvoorbeeld een toeschietreflex, ik gok dat dat gebeurt is bij twinkly
Plons! Shirt nat!
pi_75400274
Trix, hoe ging de nacht?
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:17:56 #59
95408 Incantrix
pi_75400755
Goodmornings, daar zijn we weer De nacht ging supergoed, de afgelopen 3 voedingen is het tepelhoedje niet meer uit het bakje gekomen! Bovendien was hij net 40 gr. Aangekomen (gewogen voor voeding, na poepbroek) maar daar durf ik slechts onder voorbehoud enthousiast over te zijn Alleen is deze voeding nogal snel klaar, maar ach.. Dan komt hij zo wat sneller denk ik.
3!
pi_75400786
JOEPIE !!!!
pi_75400811
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:17 schreef Incantrix het volgende:
Goodmornings, daar zijn we weer De nacht ging supergoed, de afgelopen 3 voedingen is het tepelhoedje niet meer uit het bakje gekomen! Bovendien was hij net 40 gr. Aangekomen (gewogen voor voeding, na poepbroek) maar daar durf ik slechts onder voorbehoud enthousiast over te zijn Alleen is deze voeding nogal snel klaar, maar ach.. Dan komt hij zo wat sneller denk ik.
Klinkt goed hoor!

Een voorzichtige
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:29:48 #62
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75401110

Wat fijn!

Hoe veel nog tot aan zn geboortegewicht?
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:31:03 #63
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_75401149
Wat goed zeg Incantrix!
En kan het niet zo zijn, maar mss lul ik maar wat, dat hij nu beter en effectiever leert drinken waardoor hij iets sneller klaar is zelfs?
pi_75401680
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef Brighteyes het volgende:
Wat goed zeg Incantrix!
En kan het niet zo zijn, maar mss lul ik maar wat, dat hij nu beter en effectiever leert drinken waardoor hij iets sneller klaar is zelfs?
Het zou kunnen be, hij hoeft nu minder moeite te doen voor de melk... Maar de tijd die een kindje aan de borst zit zegt toch niet zoveel over hoeveel te binnen krijgen. Jennifer is altijd al een hele snelle drinker geweest en was met 5 minuutjes vaak wel klaar.. En dan had ze toch haar buikje vol. Andere kindjes drinken 20 minuten.

Dat is ook wel weer het voordeel van voeden op verzoek, je hoeft je helemaal niet druk te maken over de tijd die een kindje drinkt. Drinkt hij inder lang als normaal, dan kan het best zijn dat hij een klein slokje wilde en gewoon wat eerder komt voor een voeding.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:51:47 #65
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_75401752
Nou ja, dat bedoelde ik dus ook eig. te zeggen. Dat het feit dat hij nu korter gedronken heeft niet per se wil zeggen dat hij minder gedronken heeft zeg maar.

*weer weg is...
's Niet mijn terrein.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:56:17 #66
35189 Troel
scherp en bot
pi_75401905
Stef! Knappe kerel! En Lotte ook al zonder hoedje!

Ik wil even het lijstje van gisteren nog aanvullen:
quote:
Op maandag 7 december 2009 10:59 schreef Troel het volgende:
dag 1: 3145
dag 3: 2840 (-10%!)
dag 4: 2870
dag 5: 2880
dag 6: 2890
dag 7: 2910
dag 8: 2970
dag 9: 3120
dag 11: 3070
dag 31: 3850
7 weken: 4580 gram en 57,5 cm!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75419748
Ik kom dit topic even binnenvallen met een vraagje..

Lianne is ruim 9 maanden en ik geef nog 100% borstvoeding.
Nu heeft ze sinds kort tandjes, en het is net een tepelklem die gezet wordt als ze gaat drinken!
Moet soms echt even goed m'n tanden op elkaar houden, zo'n pijn doet het soms als ze drinkt!

Is er met tandjes een andere manier van aanhappen nodig?
Ik voedt haar trouwens vaak liggend in bed of dat zij op het voedingskussen ligt.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
pi_75421514
Auw heb je al andere houdingen geprobeerd? Bij mij hielp het als mijn zoontje zijn hoofd een beetje in zijn nek moest gooien voor het aanhappen (dus de borst aanbieden met de tepel ter hoogte van zijn neusje, beetje wazig uitgelegd misschien ) En inderdaad letten op het aanhappen, ze moeten echt een grote hap nemen zeg maar. Succes!
pi_75451809
Hoi! Ik probeer ook weer een beetje mee te gaan posten. Dat je het zo druk kan hebben door zo'n klein mensje
Het gaat hier redelijk met de borstvoeding. Goed op gang gekomen, maar we zitten met een hyperlactatie. Emma heeft daardoor onwijs veel darmkrampen en dat gaat echt door je ziel, zo sneu Vorige week donderdag begon ik aan blokvoeden à 3 uur en dat bracht al veel verbetering. Toen dachten we maandag 'laten we het weer normaal gaan proberen' en BOEM, weer gedonder. Lactatiekundige gebeld en toch weer terug naar het blokvoeden. Totaan het oneindige zeg maar Zolang die rotkrampen maar achterwege blijven vind ik het best!

Gelijk even een vraagje erachteraan: hoe zorgen jullie dat die zoogkompressen op hun plek blijven zitten? Ik heb van die wasbare van Avent, maar ze gaan de hele cup door en dat is niet erg handig met het lekken
pi_75452928
Moet ik nou hier zijn? Of juist in het flesvoeding- of kolftopic? Isabeau moet volgende maand naar het kdv, maar sinds een week weigert ze afgekolfde melk uit een flesje te drinken. Toen ze 4 a 5 weken was ging het prima. Toen heb ik het twee weken niet gedaan (dat zal de fout wel zijn) en nu weigert ze. AARGH! Wat nu? Iemand tips?
pi_75454294
Weigert ze de fles ook als iemand anders 'm aanbiedt?
pi_75454426
Helaas wel Soms drinkt ze een paar teugjes, maar meer dan 20 is er niet in te krijgen middels de fles
pi_75455268
Ik ben geen lactatiekundige oid, maar ik doe even m'n best om met je mee te denken.

Het kan zijn dat ze de fles om de fles weigert, maar het kan natuurlijk ook dat ze de smaak van de afgekolfde melk niet lekker vindt (als het ingevroren is geweest). Wil ze ook geen verse afgekolfde melk uit de fles? Behalve de fles kun je natuurlijk ook cupfeeding of fingerfeeding proberen, maar ik weet niet hoe graag ze dat op het kdv gaan doen...
Misschien is het nog een optie om live te voeden? Je hebt recht op een kwart van je werktijd om te voeden en dat mag je ook gebruiken om naar je kind toe te gaan ipv te kolven.

Irritante situatie overigens, maar wel prettig dat je nog een maand de tijd hebt om een oplossing te vinden. Succes! Ik hoop dat je wat aan m'n antwoord hebt.
pi_75455384
Bedankt voor het meedenken! De melk is vers, dus daar kan het niet aan liggen. Live voeden is helaas geen optie door mijn woon- werkafstand

Ik zal met het kdv overleggen. En inderdaad, gelukkig heb ik nog een maandje.

(en mijn schoonzus die lactatiekundige is ook nog raadplegen)
pi_75459952
Wup, je hebt van die wegwerpdingen daar zit een plakkertje op. Dubbelzijdig tape misschien?
pi_75460503
Grrr, mijn cb arts zei dat ik nu echt moest gaan bijvoeden omdat er met 6 maanden niet genoeg voedingsstoffen meer in de bv zitten.
Toen ik haar zei dat ik voedingsschema van een kinderarts aan wilde houden waarin gezegd word dat een baby het eerste jaar vooral zijn stoffen uit bv haalde, vroeg ze of dat dan een Nederlandse arts was. Ik zei dat het Stephan Kleintjes was, nooit van gehoord en zij volgen de adviezen van het voedingscentrum.

Ik moest mijn bv terug schroeven naar 3 keer per dag. Ze wilde het aantal voedingen weten, maar hier gaat alles op verzoek, dus hij drinkt best vaak en onregelmatig. Zeg maar wanneer hij wil en wanneer ik wil.

Blegh, ik vond het allemaal zo stom. Ik kreeg er een knoop van in mijn maag.

Naast dat alles vond ze ook nog eens dat ik moest oppassen voor overgewicht. Echt.

Dit is zijn curve van vandaag:

Gewoon een gezond kind toch?

Ik heb trouwens maar niet gezegd dat hij ook nog nachtvoedingen krijgt...

En het was maar goed dat mijn lief mee was.

Sorry voor de lange ego-post trouwens. Het zat me even hoog.
pi_75460647
Haha, het lijkt ons CB wel!
Ze maakten zich ook nog zorgen of ze genoeg binnenkreeg als we eten in stukjes aanboden.
  woensdag 9 december 2009 @ 21:22:19 #78
108648 cattie
lieve moeder
pi_75460677
Oeke, volgens mij gaat het prima! Blijf lekker op verzoek voeden en langzaam vast voedsel introduceren. Dat van die 3 voedingen is onzin (misschien flesvoedingsnorm?) en van die voedingsstoffen ook. En ik zou niet weten waarom je moet oppassen voor overgewicht.
Wat een bv-onvriendelijk advies zeg.
pi_75460710
nou ja zeg oeke, alleen al dat ze Stefan Kleintjes niet kent als professional met baby's vind ik niet kunnen. Wat er ze eventueel ook van zou vinden. Hij zit helemaal mooi in het schema.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_75460714
Wat ik ook raar vind is dat heel veel mensen nog steeds denken dat bijvoeding ervoor gaat zorgen dat hun baby zwaarder gaat worden. Dus willen ze er zo snel mogelijk veel groenten en fruit in proppen... dat er volgens mij al even snel weer uitkomt...
  woensdag 9 december 2009 @ 21:25:00 #81
108648 cattie
lieve moeder
pi_75460775
En volwassenen eten groente en fruit als ze af willen vallen.
pi_75461052
oeke, wat een raar mens. volgens mij doet Ko het hartstikke goed, kijk die lijntjes dan!
lekker laten kletsen!
pi_75461601
Oeke zijn curves zien er toch prima uit. Mij lijkt het gewoon een gezonde baby. Er wordt toch gezegd dat je bij borstvoeding nooit teveel kan geven. Daarvan wordt een baby echt niet dik. Ik denk wel dat een baby van groenten en fruit goed kan gaan aankomen. Bij mijn weten wordt zowieso onder een jaar of twee nooit naar overgewicht gekeken. Dat kan ook zo snel nog veranderen met het groeien in de lengte, leren kruipen en lopen en dergelijke. Ik zou me daar echt niet zoveel zorgen over maken. Ik zou me eerder kunnen voorstellen dat zij graag een snelle introductie van vast voedsel willen vanwege bepaalde vitaminen en mineralen. Zolang Ko goed aankomt maar ook weer niet overmatig omhoog schiet kwa gewicht en hij verder niets lijkt te missen, is alles prima.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_75461711
Oeke, typisch cb advies.... Ene oor in, de andere weer uit.

Anders neem je volgende keer "van borst tot broodkorst" mee voor haar.
pi_75461872
Het is toch wel grappig om te zien dat alle cb's dezelfde rare adviezen geven als het gaat om borstvoeding. Hier even geleden hetzelfde gezeur Oeke. Lekker laten kletsen!
pi_75462021
Oeke pas als Ko boven de bovenste lijn uit dreigt te groeien moet je je eens achter je oren gaan krabben, zolang hij hetlijntje volgt dat hij nu volgt is er écht geen reden tot paniek. Ennuh wat zou je hem dan moeten geven ipv borstvoeding?
ene oor in en andere uit hoor, je doet het prima!
pi_75462035
Pffft, volgens mij heb ik in elk beschikbaar topic mijn gal gespuwd. Ik was zo overdonderd door wat ze zei. Ik zat zelfs nog te wachten op een "haha grapje!"

Inderdaad ene oor in andere uit. Mijn verwachtingen waren gewoon anders na de vorige bezoeken. Ik geloof dat we hele leuke verpleegkundigen hebben die overal voor open staan en 2 stomme dokters.
Mijn lief zei, je moet net zo doen als tegen mijn moeder, gewoon zeggen, ja je hebt gelijk en dan gewoon je eigen plan trekken.
Dus daar gaat het denk ik op neer komen.

Oja, en Yppy, ik was ook heel erg verbaasd dat ze Kleintjes niet kende, er zijn 2 boeken van zijn hand die in elke bv-winkel liggen. Dat hoor je dan toch te weten?

Jullie zijn trouwens lief!
pi_75462242
Oeke wat suf zeg zo'n advies ik kan me voorstellen dat je er een knoop van in je maag krijgt.

En nou heb jij je ingelezen in het hoe en wat enzo, maar er zijn ook zat moeders die de borstvoeding dus afbouwen met zes maanden (of eerder) omdat ze zulke adviezen en verkeerde ifnormatie te horen krijgen. Echt hoor, het zal heus een goedbedoeld advies zijn van het CB, maar scholen die mensen zich nooit bij ofzo?

ik knijp me echt zó ontzettend in mn handen met het CB mét lactatiekundige-wvk hier
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_75462247
Oeke, zo te zien doet Ko het juist hartstikke goed!

Mijn productie en - kolfprobleem is voorbij! Ik gok dat de 3 voedingen per nacht ervoor zorgen dat ik de flesjes overdag weer goed gevuld krijg
.... met gevoel voor drama....
pi_75462277
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:55 schreef oeke het volgende:
Pffft, volgens mij heb ik in elk beschikbaar topic mijn gal gespuwd. Ik was zo overdonderd door wat ze zei. Ik zat zelfs nog te wachten op een "haha grapje!"

Inderdaad ene oor in andere uit. Mijn verwachtingen waren gewoon anders na de vorige bezoeken. Ik geloof dat we hele leuke verpleegkundigen hebben die overal voor open staan en 2 stomme dokters.
Mijn lief zei, je moet net zo doen als tegen mijn moeder, gewoon zeggen, ja je hebt gelijk en dan gewoon je eigen plan trekken.
Dus daar gaat het denk ik op neer komen.

Oja, en Yppy, ik was ook heel erg verbaasd dat ze Kleintjes niet kende, er zijn 2 boeken van zijn hand die in elke bv-winkel liggen. Dat hoor je dan toch te weten?

Jullie zijn trouwens lief!
hahaha meesterlijk
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_75462309
voor dat cb oeke! Wat een vreemde adviezen! hoe helpen we even een borstvoeding om zeep Laat je niet gek maken, jullie doen het hartstikke goed!
Alleen Kleintjes is geen kinderarts toch? Ik dacht kinderdiëtist?
pi_75462319
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:55 schreef oeke het volgende:
pi_75462716
WupWup, je hebt gelijk. Kinderdiëtist. Maar dan nog.

Fijn Kersjes, dat het kolven weer lukt. Jammer van die 3 nachtvoedingen, maar dat gaat ook weer voorbij.

Bizar he Huup, ik dacht weer eens, wat ben ik blij dat ik Fok heb, en me gewoon goed inlees en vooral hier moeders dingen zie doen, waar ik me thuis bij voel en graag een voorbeeld aan neem.
Zonder dat volg je alle adviezen misschien gewoon klakkeloos op van zo'n cb.
Ze zei trouwens wel, het is een advies, je hoeft het niet op te volgen hoor.
pi_75462973
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:00 schreef huuphuup het volgende:
Oeke wat suf zeg zo'n advies ik kan me voorstellen dat je er een knoop van in je maag krijgt.

En nou heb jij je ingelezen in het hoe en wat enzo, maar er zijn ook zat moeders die de borstvoeding dus afbouwen met zes maanden (of eerder) omdat ze zulke adviezen en verkeerde ifnormatie te horen krijgen. Echt hoor, het zal heus een goedbedoeld advies zijn van het CB, maar scholen die mensen zich nooit bij ofzo?

ik knijp me echt zó ontzettend in mn handen met het CB mét lactatiekundige-wvk hier
Dat dus, ik kan me daar zo kwaad om maken hè!
Als je een beetje succesvol borstvoeding wil geven moet je echt zelf op zoek naar je informatie. Er zijn moeders die dat niet kunnen of gewoon niet doen, die moeten het dan maar doen met zulke debiele adviezen. Stom is het.

De mensen op het CB worden trouwens wel bijgeschoold, hier in ieder geval wel. Helaas zorgt dat niet voor betere adviezen, mijn schoonmoeder (wvk) durft nog steeds met droge ogen te beweren dat borstvoeding wateriger wordt van stress . Kwestie van de klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. En lees de folder over bijvoeding van het voedingscentrum maar eens, daarin staan hele duidelijke maar borstvoedingsonvriendelijke schema's. Er wordt bijvoorbeeld geschreven dat je wel door kunt gaan met bv na zes maanden maar dat je het moet koppelen aan voedingsmomenten en dat je geen slokjes tussendoor geeft. Het voedingscentrum is erg gericht op preventie van overgewicht en schieten daarin m.i. ontzettend door.

[ Bericht 20% gewijzigd door Jore op 09-12-2009 22:25:11 ]
pi_75463298
Vergeet ik van de opwinding (stoom uit oren, dit ligt me zo na aan het hart) helemaal te jompelen voor Kobus en Oeke. Jullie doen het dus hartstikke goed hè!

[ Bericht 1% gewijzigd door Jore op 10-12-2009 11:12:25 (contaminatie ;)) ]
pi_75464307
Gekke Jore!

Dat zei ze inderdaad ook nog, dat we niet moesten bijvoeden als hij net gedronken had maar pas na 2 uur ofzo, omdat hij anders geen honger had en het was wel de bedoeling dat het snel een voeding zou vervangen.
Terwijl ik net gelezen had, eerst voeden dan bijvoeden. Wat me veel logischer leek, omdat je dan een hoop frustratie van de honger voorkomt. Een kind kan dan lekker rustig gaan ontdekken wat het lekker vindt.

Waterige melk.

En over slokjes tussendoor, dat doe ik dus best vaak. Ze wilde weten hoe vaak ik voed, maar ik begon te tellen en hield na drie al op. Ik doe gewoon ook vaak even tussendoor als hij dorst heeft of als ik wegga ofzo. En zeker wel vaker dan 3 of 6 keer per dag. Tja, ik vind het niet erg. Het gaat allemaal eindelijk prima.
pi_75464546
En dan moet je mijn lief meehebben... Die zei doodleuk dat Fons een voeding of twintig kreeg toen ze zich op het CB zorgen begonnen te maken omdat hij uit hun curves groeide.

Maar ze dacht dat het een grapje was.
pi_75464813
BM

Hier ook hoor, slokjes tussendoor. Ze heeft net nog een hele tijd wat slokjes liggen drinken. Toen we thuiskwamen eerst goed gedronken (dagje kdv, dus dan drinkt ze toch minder hoewel redleijk vandaag). Daarna wij eten, Senna in bad, nog even drinken en naar bed. Maar daar begon ze na een half uurtje toch weer wat te mopperen. Toen dat echt huilen werd hebben we haar eruit gehaald, en ze bleef een beetje zeuren en maar naar mij kijken. Honge rkon het niet zijn, maar toch haar aangelegd, en toen heeft ze een half uurtje bij me gelegen en slokjes gedronken. Toen terug naar bed en was alles goed. Waarschijnlik gewoon nog lekker mama-honger; logisch toch na een dag kdv?
pi_75464998
Ja, en makkelijk he, dat je dat gewoon kan en ze daarna weer lekker verder slapen.
  Moderator woensdag 9 december 2009 @ 23:08:32 #100
5428 crew  miss_sly
pi_75465345
Hoe vaak ik dat al niet gedacht heb: wat gemakkelijk dat ik daar niet bij na hoef te denken en ze altijd mag drinken!
pi_75471691
Bij mij vroegen ze gewoon niet meer hoeveel voedingen ik gaf, dat was vrij snel duidelijk dat ik geen zin heb van die achterlijke adviezen. Ik kom voor het wegen en het meten en verder voor als ik vragen heb. Maar met die vragen ben ik ook al gestopt.... Een kind van anderhalf mag ik namelijk best 2 minuten op een stoel in de hoek zetten, en wel volmaken he die 2 minuten
pi_75471760
oh Amélie doet niet aan slokjes tussendoor drinken geloof ik, of nouja, ze heeft het nog niet gedaan heb k het idee.
Maar desalniettemin let ik totaal niet op het aantal voedingen of het tijdstip waarop ik voed. Toen de lk/wvk vroeg hoeveel voedingen ik gaf en ik moest heel hard nadenken en terug gaan tellen in mn hoofd moest ze lachen. Laat maar zei ze, volledig op verzoek dus? Mooi!
Echt hoor, zo fijn!

Ze is nu met zwangerschapsverlof, net pas, dus het duurt nog wel even voor ze weer terug is, maar ik gok wel zo dat haar invloed als lk wel merkbaar is bij de andere medewerkers van het cb. De andere wvk was in ieder geval net zo positief over bv.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  donderdag 10 december 2009 @ 10:46:45 #103
35189 Troel
scherp en bot
pi_75474904
Ruben heeft gisteren toch een slokje aan de borst geprobeerd

En beet vervolgens zachtjes
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75474931
quote:
Op donderdag 10 december 2009 10:46 schreef Troel het volgende:
Ruben heeft gisteren toch een slokje aan de borst geprobeerd

En beet vervolgens zachtjes
"

Kon ie er wat uitkrijgen?
  donderdag 10 december 2009 @ 13:04:27 #105
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_75479498
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:51 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Het is toch wel grappig om te zien dat alle cb's dezelfde rare adviezen geven als het gaat om borstvoeding. Hier even geleden hetzelfde gezeur Oeke. Lekker laten kletsen!
Hee! Zijn ze het toch ergens over eens overal!

trixie, hoe gaat het voeden nu?
pi_75482646
Ik ben ook heeeeel benieuwd wat ik te horen ga krijgen van het cb hier. De kraamzorg heeft in ieder geval al goed d'r best gedaan ('je moet voeden op verzoek.... maar dan wel om de 3 uur' en 'niet binnen 2 uur weer aanleggen, want dan is de borst leeg' en 'hoor d'r eens slikken! nee dat is geklak van d'r tong omdat ze niet goed aanligt )
pi_75483750
Lijkt ons CB wel Oeke gelukkig lezen wij ons in maar bij mensen die echt op het advies van het CB afgaan is het een wonder wanneer de bv goed gaat... Hier zitten ze ook al te zeuren dat hij er nu toch echt zoveel uren tussen moet gaan laten en ze benadrukten dat hij boven het groeilijntje zit, pfft.
Hier hebben ze heel goed onthouden dat ik aangaf te blokvoeden in blokken van 3 uur. Ze denken nu dat ik heel vaak binnen 3 uur dezelfde borst geef en dat Niels tussendoor dus niet slaapt, terwijl dat helemaal niet waar is. Het was gewoon om aan te geven dat ik iets aan mijn overproductie aan het doen ben. Maar volgens mij hebben ze daar gewoon nog nooit van blokvoeden gehoord.
pi_75486585
mijn nieuwe cb: Je geeft borstvoeding? Gaat het goed? Fijn! Houden zo!
Rapley? Nog vragen? Mooi, meer eten komt vanzelf wel.
Jullie hebben goed nagedacht over geen prikken geven? Dan praten we daar nietmeer over.
Geen vit D,ook over nagedacht? OK.
  donderdag 10 december 2009 @ 16:42:55 #109
35189 Troel
scherp en bot
pi_75487121
Jelief, wat heerlijk
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 10 december 2009 @ 16:43:42 #110
35189 Troel
scherp en bot
pi_75487150
quote:
Op donderdag 10 december 2009 10:47 schreef Ticootje het volgende:

[..]

"

Kon ie er wat uitkrijgen?
Hij zoog wel en ik denk dat hij er dus ook echt wel wat uitkreeg (Jochem lag aan de andere borst). Ik vond het echt een mooi gezicht en kreeg bijna de tranen in mijn ogen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75487172
Wat lief Troel!
pi_75487324
Leuk he Twinkly.

Maar Jelief heeft een fijn cb!

Ha, vitamine D, daar werd ik ook over berispt. Ik zei dat ik er weer mee wilde beginnen maar dat ik het tijdens de zomer/nazomer niet zo nodig vond omdat we erg veel buiten komen. Maar dat was niet genoeg, vooral omdat ik hem in de zomer niet in zijn hele blootje buiten legde, want dat was de enige manier om te zorgen voor goede opname van vit D.

Wat lief Troel! De broertjes aan de borst.
pi_75487884
quote:
Op donderdag 10 december 2009 16:48 schreef oeke het volgende:
Leuk he Twinkly.

Maar Jelief heeft een fijn cb!

Ha, vitamine D, daar werd ik ook over berispt. Ik zei dat ik er weer mee wilde beginnen maar dat ik het tijdens de zomer/nazomer niet zo nodig vond omdat we erg veel buiten komen. Maar dat was niet genoeg, vooral omdat ik hem in de zomer niet in zijn hele blootje buiten legde, want dat was de enige manier om te zorgen voor goede opname van vit D.

Wat lief Troel! De broertjes aan de borst.
oh n0esz0rz! ik wist helegaar niet dat je vitamine D alleen met je piemel op kan nemen!!

te-nen-krom-mend! echt! heel erg!

Ik geef op dit moment nog wel vit. D, in de zomer was ze nog zo erg klein en nu is het toch herfst/winter. en ze is toch een klein beetje pinda.
Maar zodra het flink zonnig wordt weer in het voorjaar stop ik er ook mee, dan komen we voldoende buiten naar mijn mening.

ik heb trouwens precies zo'n cb als Jelief
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_75488116
Neehee, Huup, niet met je piemel , mat je billen! Die zijn daarom rond net als de zon!

Maar ik had een beetje hetzelfde, ik kom elke dag zeker 2 uur met Ko buiten en in de zomer veel meer, dus in dan hoeft het niet zo volgens mij.

Echt stom, ik had steeds het gevoel dat we een leuk cb hadden, maar misschien naarmate Ko groter wordt en ik nu al 6 maanden bv geef, we buiten het voor hen doorsnee plaatje begint te vallen. Rapley? Bv nog steeds? Overgewicht?
pi_75488174
Ik denk dat ik een fijn cb heb, maar Senna is nog geen 6 maanden. Morgen gaat schaap met haar naar het cb, dus ik ben erg benieuwd met welke adviezen hij thuiskomt

Ik ben nu trouwens wel een beetje aan het voeden op mijn verzoek. Ik leg haar nu ik thuis ben even wat vaker overdag aan. Ik krijg namelijk het idee dat ze, omdat ze het flesje weigert, overdag dan maar een grote pauze inlast en dan 's avonds en 's nachts extra komt. Ze draait dag en nacht dus om. Dat vond ik helemaal niet erg, tot ik vanochtend letterlijk mijn ogen niet open kon houden. Dat is nou net niet helemaal de bedoeling Dus maar eens kijken of dit effect heeft. En morgen schaap maar vaker kleine beetjes fles proberen te geven ipv per se twee grote voedingen ofzo.

Edit: ik ben eigenlijk een beetje bang dat ze al over bijvoeding gaan beginnen morgen. Senna is namelijk geen mager kindje, maar ook niet een enorme spekbaby zoals je veel ziet bij bv-kindjes. ze heeft echt een behoorlijke tik gehad van het ziek-zijn en ze is niet heel groot, dus ze ziet er eignelijk best klein en fijn uit, ondanks de bv. Of ik heb gewoon geen slagroom, maar magere melk
Dus ik ben over morgen erg benieuwd, maar stiekem wel blij dat schaap morgen gaat en ik moet werken
pi_75489175
Ik voel me ineens een beetje onzeker over de borstvoeding. Ik had het idee dat het prima ging. Ivan drinkt ongeveer elke 3-4 uur; 's nachts laat hij er vaak iets langer tussen zitten (4-5 uur). Per dag zit hij op 6 voedingen waarbij hij uit beide borsten goed drinkt. Ik merk dat hij beter drinkt dan hij een paar weken geleden deed (minder gesabbel en meer slokken). Hij heeft genoeg poep- en plasluiers en hij is over het algemeen heel tevreden (hij heeft alleen last van krampen).

Vandaag is hij gewogen en hij is ten opzichte van zijn geboortegewicht maar 100 gram aangekomen. Hij zat bij geboorte op 4900 gram en weegt nu - morgen is hij 4 weken oud - 5010 gram. Hij was vrij veel afgevallen die eerste dagen, namelijk zo'n 300 gram, maar dat was nog binnen de marges.

Mijn lief en ik interpreteren hetgeen de kinderarts vandaag heeft gezegd allebei op een andere manier. Volgens hem vond de kinderarts het niets verontrustends en we hoeven dan ook niet meer terug te komen. Ze heeft wel het advies gegeven om over 2 weken bij het consultatiebureau langs te gaan om te kijken of de gewichtstoename voldoende is. Ik interpreteer dat dus negatief: klaarblijkelijk zit het niet helemaal goed en moeten we alert blijven.

Morgen ga ik voor het eerst bij het consultatiebureau langs en door de vele verhalen erover probeer ik me alvast te wapenen tegen hetgeen ze me gaan vertellen. Ik wil graag borstvoeding blijven geven. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, maar ik weet ook niet of mijn consultatiebureau wel de expertise in huis heeft om me goed advies te geven. Nou ja, we zien het morgen wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 10-12-2009 17:55:17 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_75489404
Wat jammer, die onzekerheden, Sly en Claudia...
Wat jullie doen klinkt mij zo goed in de oren! En as far as I know kan er toch weinig misgaan met BV als je kindje goed bij je drinkt.
Owlet, kom de dames eens even een hart onder de riem steken.

Oh en Troel.... Wat ontzettend cute!

Overigens was Thies erg onder de indruk op de meet van de BV'ende dames. Thuis heeft hij een aantal malen naar/in mijn borst gehapt. Ik heb hem toen verteld dat hij toen hij nog een baby was ook uit mama's borst dronk. Melk. En nu vertelt hij te pas en vooral te onpas dat de melk in mama's borsten 'op' is.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_75489435
ik denk dat wij hetzelfde cb hebben, claudia, en ik vind ze so far wel fijn, hoor. de wvk Mandy is heel fijn. die gaf bijv aan dat zij het ook vreemd vond dat ze de fv-groeicurve als standaard gebruiken ipv de bv-curves.

Ivan is eigenlijk dus 500 gr aangekomen in 3 weken, toch? dat is toch netjes en niets om je zorgen over te maken. het cb heeft wekelijks een weegmiddag en je kunt elke dag van de week bij de borstvoedingswinkel gaan wegen als je dat fijn vindt. deed ik ook in het begin.
pi_75489673
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:54 schreef miss_sly het volgende:
ik denk dat wij hetzelfde cb hebben, claudia, en ik vind ze so far wel fijn, hoor. de wvk Mandy is heel fijn. die gaf bijv aan dat zij het ook vreemd vond dat ze de fv-groeicurve als standaard gebruiken ipv de bv-curves.
Krugerplein?
quote:
Ivan is eigenlijk dus 500 gr aangekomen in 3 weken, toch? dat is toch netjes en niets om je zorgen over te maken. het cb heeft wekelijks een weegmiddag en je kunt elke dag van de week bij de borstvoedingswinkel gaan wegen als je dat fijn vindt. deed ik ook in het begin.
Ik had een foutje gemaakt, hij was 300 gram afgevallen en is dus 400 gram aangekomen. Ik heb mezelf ook voorgenomen om pas over 2 weken conclusies te trekken, als hij dan opnieuw gewogen is bij het consultatiebureau. Maarja, dat is rationeel. Ik heb nu even een rotgevoel. (Ik voed op verzoek, interpreteer ik zijn signalen wel goed? Is mijn productie in orde? Voed ik hem lang genoeg? Moet ik hem niet vaker wakker maken voor eten?)
pi_75489768
Claudia ik ben geen expert maar het klinkt mij ook gewoon goed in de oren hoor wat je doet.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_75490160
Schattig die Thies.

Miss en Claudia, klinkt mij ook gewoon goed in de oren. Je luistert allebei naar je kinds behoeften en speelt daarop in.
Claudia, ik had het in het begin ook erg nodig om elke week te gaan wegen. Vooral omdat het niet goed op gang kwam. En dan zie je vanzelf of je zijn signalen goed interpreteert.
Als je echt bang bent dat je niet vaak genoeg aanlegt, kun je misschien eens wat vaker aanleggen en kijken of hij wil. Vaak geven ze dan zelf aan of ze wel of niet willen drinken. Lippen stijf op elkaar.
pi_75495102
Claudia, ik vind wel dat je alert moet blijven op de groei. De (nieuwe) WHO-standaard voor groei tijdens de eerste weken bij borstvoeding is 180-360 gram per week. Nou is natuurlijk elk kind anders en betekent dit echt niet direct dat je niet genoeg voeding hebt of wat dan ook maar het is beslist wél reden om de borstvoedingssituatie goed onder de loep te nemen. Zes voedingen is bijvoorbeeld best weinig voor zo'n jong kindje als Ivan, je mag hem overdag wel twee keer extra aanleggen als je daar kans toe ziet.

Hoeveel uur een kindje tussen twee voedingen laat zegt veel minder over of het goed gaat met de borstvoeding of niet. Het is niet beter als je baby het red met vier uur tussen de voedingen, minder dan drie uur is echt volstrekt normaal en niets om je zorgen over te maken. Net als geen ritme. Of nachtvoedingen.

Ik voel me een beetje van de grammengestapo omdat ik als enige niet zeg dat het vanzelf wel goed gaat als je naar de signalen van je kind kijkt, maar gewichtstoename is een van de graadmeters waaraan je kunt aflezen hoe het gaat met de borstvoeding. En als die gewichtstoename niet optimaal is betekent dat helemaal niet dat je geen borstvoeding meer kan blijven geven, maar wel dat je misschien wat aanpassingen moet doen zodat de groei beter wordt.

Wat je zelf zou kunnen doen is de groeicurve op borstvoeding.com invullen. Op die manier kun je eenvoudig aflezen hoe de groei van Ivan verloopt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jore op 10-12-2009 20:36:22 ]
pi_75495247
Daarom zou ze dus ook extra kunnen gaan wegen bij het cb of in de borstvoedigngswinkel die vlakbij zit (is een gezellige wandeling ook vam jou uit, Claudia)? Voordeel van de winkel is dat het iedere dag tijdens openingstijden kan en het cb alleen op een bepaalde dagdeel in de week.
pi_75508289
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:44 schreef Claudia_x het volgende:
Vandaag is hij gewogen en hij is ten opzichte van zijn geboortegewicht maar 100 gram aangekomen. Hij zat bij geboorte op 4900 gram en weegt nu - morgen is hij 4 weken oud - 5010 gram. Hij was vrij veel afgevallen die eerste dagen, namelijk zo'n 300 gram, maar dat was nog binnen de marges.
De lactatiekundige vertelde mij dat er uit wordt gegaan van de toename ten opzichte van het laagste gewicht na de geboorte. Is hij dan wel voldoende aangekomen?
Het klinkt allemaal wel goed dat hij genoeg plas- en poepluiers heeft en alert en tevreden is
pi_75508290
Bedankt voor het meedenken! Ik ga hem inderdaad overdag vaker aanleggen, want dat lijkt me de beste en makkelijkste manier om er meer eten in te krijgen.

Hij krijgt nu als hij wakker wordt eigenlijk altijd meteen de borst aangeboden, maar het komt wel regelmatig voor dat hij een uur of 4 tussen voedingen in laat. Wat we vooralsnog deden was hem op dat moment wakker maken. Daar voelde ik me een beetje schuldig over omdat het me niet in overeenstemming leek met het voeden op verzoek, maar ik ben er nu blij om dat ik dat in ieder geval heb gedaan.

De geboortewinkel zit hier heel dichtbij. Vanmiddag gaan we naar het consultatiebureau, maar ik zal ook bij de geboortewinkel langsgaan omdat elke weegschaal anders is en dat het vergelijken makkelijker maakt. Ik voel me er geruster bij om z'n gewicht nu goed in de gaten te houden.

Oh, en ik had me inderdaad gister aangemeld voor Groeicurve Online!
pi_75508502
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:47 schreef Twinkly het volgende:

[..]

De lactatiekundige vertelde mij dat er uit wordt gegaan van de toename ten opzichte van het laagste gewicht na de geboorte. Is hij dan wel voldoende aangekomen?
Het klinkt allemaal wel goed dat hij genoeg plas- en poepluiers heeft en alert en tevreden is
Hij poept zelfs als een gek. Daarom vind ik het ook een beetje verwarrend. En verontrustend, omdat hij geen signalen lijkt af te geven dat hij meer eten nodig heeft. Dat deed hij in de eerste week ook niet en toen had hij toch een vochttekort. Dat wisten we alleen door de kristallen in zijn plasluiers.

Als ik uitga van zijn laagste geboortegewicht (4595 gram een paar dagen na geboorte) en zijn gewicht bij 3 weken en 6 dagen (5010 gram) dan heeft hij het minimum van 180 gram per week verreweg niet gehaald.
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 12:12:35 #127
5428 crew  miss_sly
pi_75512723
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:10 schreef miss_sly het volgende:

Edit: ik ben eigenlijk een beetje bang dat ze al over bijvoeding gaan beginnen morgen. Senna is namelijk geen mager kindje, maar ook niet een enorme spekbaby zoals je veel ziet bij bv-kindjes. ze heeft echt een behoorlijke tik gehad van het ziek-zijn en ze is niet heel groot, dus ze ziet er eignelijk best klein en fijn uit, ondanks de bv. Of ik heb gewoon geen slagroom, maar magere melk
Dus ik ben over morgen erg benieuwd, maar stiekem wel blij dat schaap morgen gaat en ik moet werken
En idd, mijn gevoel was goed. Ze was iets afgevallen zelfs, ipv aangekomen. Vorige keer was op 27 oktober en dan nu ws (schaap geeft me het precieze gewicht nog even door) 5 gram afgevallen en 1,5 cm gegroeid. Gelukkig was hij bij de fijne wvk, die er geen paniek van maakte, wel zei dat ze de volgende keer aangekomen moest zijn en dacht dat het ziek-zijn er wel mee te maken had. Geen adviezen over bijvoeden ofzo. Op de opmerking dat ze nog volledig bv kreeg, reageerde ze alleen met "prima".
Beste dus om haar voorlopig wat vaker aan te leggen, denk ik? Volgende afspraak is ook pas op 4 februari, dus dan is ze al ruim 6 maanden en zijn we al aan het rapleyen als het goed is.

Hmm, ik voelde me de laatste tijd best goed en zelfverzekerd, zo op mijn gevoel afgaand wat betreft Senna, maar nu voelt het toch weer even wat onzeker.
pi_75513016
Hey Sly, niet onzeker zijn! Het is precies zoals je dacht!
Dus het klopt gewoon, Senna is heel ziek geweest en heeft al haar energie nodig gehad om beter te worden. Daardoor en omdat ze weinig eetlust had is ze niet zoveel gegroeid.
Leg je haar nu wat vaker aan, dan kan ze weer lekker bijtanken.

Ko bijt. En het doet pijn. Ik liet hem gister erg schrikken door heel hard auw te roepen en hem van de borst te halen. Ik hoop dat het werkt.
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 12:25:41 #129
5428 crew  miss_sly
pi_75513120
schaap net even doorgegeven, ze is idd 5 gram afgevallen. Hij maakte me eerst nog veel erger aan het schrikken door het over 500 gr te hebben gelukkig had ik toch wel het gevoel dat dat eigenlijk niet kon, maar het klonk heel eng
Als je het zo bekijkt, heb je wel gelijk, oeke. Ik heb schaap net ook op het hart gedrukt om heel zijn arsenaal aan opties uit de kast te trekken om de 300 cc die in de koelkast staat vandaag bij haar naar binnen te krijgen: tommie tippee, avent, tuitbeker, lepeltje, verschillende houdingen, rondlopen tijdens het drinken...maakt me niet uit, maar ik wil dat het op is als ik thuiskom

Ko dat is niet fijn! Ik hoop ook dat het werkt, oeke. Gelukkig heeft hij nog geen tandjes, maar zo met die kaakjes doet ookal pijn
pi_75513354
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 09:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hij poept zelfs als een gek. Daarom vind ik het ook een beetje verwarrend. En verontrustend, omdat hij geen signalen lijkt af te geven dat hij meer eten nodig heeft. Dat deed hij in de eerste week ook niet en toen had hij toch een vochttekort. Dat wisten we alleen door de kristallen in zijn plasluiers.

Als ik uitga van zijn laagste geboortegewicht (4595 gram een paar dagen na geboorte) en zijn gewicht bij 3 weken en 6 dagen (5010 gram) dan heeft hij het minimum van 180 gram per week verreweg niet gehaald.
Bij ons is was het minimum 100 gram per week, dat is wel een groot verschil!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_75516454
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 12:34 schreef YPPY het volgende:

[..]

Bij ons is was het minimum 100 gram per week, dat is wel een groot verschil!
Wij leren ook nog steeds tussen de 90 en 200 gram per week hoor. 90 is echt aan de magere kant, maar nog wel voldoende.

vbn opleiding dus
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 14:12:04 #132
5428 crew  miss_sly
pi_75516709
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wij leren ook nog steeds tussen de 90 en 200 gram per week hoor. 90 is echt aan de magere kant, maar nog wel voldoende.

vbn opleiding dus
En wat dan met -5 in een week of 6?
  vrijdag 11 december 2009 @ 14:16:46 #133
11682 Moonah
Jolie femme
pi_75516880
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

vbn opleiding dus
Wat leuk Tico dat je die opleiding doet! Word je dan vrijwilliger of een echte lactatiekundige?
  vrijdag 11 december 2009 @ 14:17:15 #134
35189 Troel
scherp en bot
pi_75516905
Hier niet veel poep, maar echt plasluiers die gigantisch vol zijn. Zeker nu Ruben nauwelijks meer plast in zijn luiers en grotendeels droog is, is Jochem de plasluierfabrikant hier
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_75517274
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En wat dan met -5 in een week of 6?
Miss, Je kindje is ziek geweest zeg je zelf. Is ze nu beter? Dan zal ik volgende week nog even langs het weeguurtje gaan om te kijken of ze dan wel weer is aangekomen. Ze mag natuurlijk niet blijven afvallen...
pi_75517335
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Wat leuk Tico dat je die opleiding doet! Word je dan vrijwilliger of een echte lactatiekundige?
Contactpersoon, dus dan geef ik infoavonden voor zwangeren of inloopochtenden voor voedende moeders. Ik ben van plan om met iemand uit mijn buurt een borstvoedingscafe op te gaan zetten in den haag. En verder help je voedende moeders met problemen voor zover je dat kan.
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 14:37:30 #137
5428 crew  miss_sly
pi_75517753
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:25 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Miss, Je kindje is ziek geweest zeg je zelf. Is ze nu beter? Dan zal ik volgende week nog even langs het weeguurtje gaan om te kijken of ze dan wel weer is aangekomen. Ze mag natuurlijk niet blijven afvallen...
Ze is alweer dik 2 weken beter zelfs.

Nou ja, ik ben er toch van geschrokken ook al is het verklaarbaar. Maar goed, daar sta ik kennelijk alleen in en reageer ik wellicht overgevoelig ofzo.

Ik kijk wel verder.
  vrijdag 11 december 2009 @ 14:40:31 #138
11682 Moonah
Jolie femme
pi_75517861
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:27 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Contactpersoon, dus dan geef ik infoavonden voor zwangeren of inloopochtenden voor voedende moeders. Ik ben van plan om met iemand uit mijn buurt een borstvoedingscafe op te gaan zetten in den haag. En verder help je voedende moeders met problemen voor zover je dat kan.
Erg leuk dat je dat doet! Ik heb in het verleden wel eens zo iemand gebeld (op advies van Owlet), omdat we er 'hier' niet meer uitkwamen. Fijn om dan met iemand te kunnen praten die verstand van zaken heeft.
pi_75517881
Miss_sly, lijkt me niet meer dan normaal hoor, dat je je daar toch zorgen om maakt. Fijn dat het cb verder positief reageerde, en haar nu gewoon lekker veel laten drinken. En dan is ze de volgende keer vast lekker gegroeid op je (magere ) melk!
pi_75518717
Leuk Troel. Lijkt me wel erg apart maar ook fantastisch allebei je kinderen aan de borst te hebben. Hoewel ik me niet kan voorstellen hoe dat in zijn werk gaat. Kun je het beste voeden met rugby houding en veel ruimte naast je als ik het zo inschat.

Fijn de adviezen van Huup's, Jeliefs en Miss cb. Waar zit jullie cb? Grapje. Op dit moment ben ik best tevreden met mijn cb, de nieuwe arts vindt ik echt geweldig en de wvk die wij vorige keer hadden was ook heel goed. Gelukkig zijn wij nooit meer terug geweest bij de wvk met die wij toen zo'n ruzie hadden over haar bv advies enzo. Stiekem hoop ik dat ze er niet meer is. Eigenlijk is er sinds hij een maand of 4/5 is niet meer veel gezegd of gevraagd over de bv. Al helemaal niet over hoe vaak ik voedt. Misschien hebben zij daar respect voor ons gekregen na de ruzie.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_75519164
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ze is alweer dik 2 weken beter zelfs.

Nou ja, ik ben er toch van geschrokken ook al is het verklaarbaar. Maar goed, daar sta ik kennelijk alleen in en reageer ik wellicht overgevoelig ofzo.

Ik kijk wel verder.
Nee hoor, het is terecht dat je je zorgen maakt hoor! Maar ik ben gewoon heel voorzichtig, ik wil jouw ook geen rotgevoel aanpraten. Nee het is inderdaad niet goed dat ze is afgevallen, ga daarom even extra wegen.
  vrijdag 11 december 2009 @ 15:21:41 #142
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_75519432
quote:
Op donderdag 10 december 2009 17:02 schreef huuphuup het volgende:
oh n0esz0rz! ik wist helegaar niet dat je vitamine D alleen met je piemel op kan nemen!!
Ik lees hier heel af en toe nog een beetje mee, nostalgie

Maar nu moest ik heel hard lachen!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_75521520
Miss, wat verdrietig dat je het gevoel krijgt dat het onder de tafel wordt geschoven het afvallen van Senna.
Ik probeerde je juist gerust te stellen. En de anderen ook denk ik. Ook omdat de wvk er niet echt van opkeek.
En op de foto's die je laatst postte vond ik Senna er heel patent uitzien.
Maar het blijft van veraf.
Wat Ticootje zegt, probeer haar weer vaker te wegen de komende weken en leg haar vaker aan.
pi_75522125

Een vraag wat betreft het kerstdiner. Er staat eend met portsaus op het menu. Maar is het nou echt zo dat alle alcohol verdampt en dat ik dat kan eten? Ik vind het toch niet zo'n fijn idee..

En nog even een edit aan Miss: Begrijpelijk dat je je zorgen maakt om je Senna, maar ze ziet er uit als een gezonde, vrolijke baby. Wat de rest al zegt, ze had alles nodig om goed aante sterken. Het was natuurlijk ook niet zomaar een verkoudheidje wat ze had hè. Sterkte
Lotte!
Noah!
pi_75522284
mmm, meer mensen met twijfels dus...

Wij zijn gisteren naar het weeguurtje gegaan en nu blijkt onze vent al 3500 gram te wegen (3,5 week oud). Zijn gewicht was na 9 dagen 2700gram, zijn geboortegewicht (wel gewogen met andere weegschaal door de vk, met kleren aan 2900 gram en daar hebben ze 200gram vanaf getrokken als correctie).
Maar dat betekent dat hij in 15 dagen ongeveer 800 gram is aangekomen. Is dat niet veel te veel? Als dat zo doorgaat...
Bij het cb zeiden ze dat het de eerste tijd heel hard kon gaan, en dat het daarna stabiliseerd. Maar kan hij nu ook gewoon veel te zwaar worden, of bestaat dat niet met bv?

Daarnaast merkte ze op dat hij nog ietswat geel zag. Ik heb dat ook al eerder gezien, maar hij plast en poept als de beste, dus ik maakte me eigenlijk geen zorgen... Ik had begrepen dat het geel zien ook iets langer kan duren bij kinderen op bv?
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 16:55:41 #146
5428 crew  miss_sly
pi_75522865
oeke, dat gevoel kwam eigenlijk niet eens zozeer hier vandaan, maar werd een beetje aangewakkerd hier. Maar het gaat alweer een beetje over en ik ga zo naar huis en aanleggen en dan mag ze drinken zo lang en zo veel als ze wil

Linda, op zich verdampt alcohol idd in warme gerechten, mits op het juiste moment erin gedaan, volgens mij. Als je twijfelt kun je ook proberen om pas minstens 2 uur na het eten van die saus te voeden. Volgens borstvoeding.com is het 2 uur nadat je een unit gedronken hebt weer ok om te voeden, dus na het eten van dit zou dat ook zo moeteen zijn, lijkt me.

Aoraki, flinke groei idd. Voor zover ik weet kunnen kindjes idd van bv niet te dik worden, maar ik ben geen expert!
pi_75524057
Mama's van oudere kindjes die nog drinken, zijn jullie nog even voorzichtig als toen het echt zuigelingen waren of zou dat allemaal wel meevallen met oudere kindjes... Ik durf dus nog steeds geen glas te drinken en pas op met dingen als keeltabletjes en zo en krijg wel eens te horen dat ze al bijna 1 en 3 zijn en dat dat heus zo geen kwaad meer zou kunnen...
pi_75524906
Ik dronk gewoon een biertje toen ik Jen nog voedde, ik lette gewoon goed op de tijd. Als ze net gedronken had zat ik wel safe.
pi_75524951
Aoraki, ik zou even het volgende weegpunt afwachten. Er zijn verschillende schalen gebruikt, er is ook wat gegokt.

Bm, zaten jouw kindjes niet allebei boven de curve?
pi_75526330
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 18:10 schreef Ticootje het volgende:

Bm, zaten jouw kindjes niet allebei boven de curve?
Boven de P97 van de flesvoedingscurve, in die voor borstgevoede kindjes vielen ze binnen de lijntjes.
En na een maand of acht gingen ze weer naar beneden.
pi_75526432
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 18:08 schreef Ticootje het volgende:
Ik dronk gewoon een biertje toen ik Jen nog voedde, ik lette gewoon goed op de tijd. Als ze net gedronken had zat ik wel safe.
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten vanaf wanneer het kwaad kan... :p
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 18:57:50 #152
5428 crew  miss_sly
pi_75526510
bm, als je bv borstvoeding.com leest, zou je als je direct na een voeding een unit alcohol neemt (dat is dus in het daarvoor bestemde glas) kun je 2 uur later zonder problemen voeden. dus een keer een wijntje bij het eten of een biertje moet best kunnen.
pi_75526613
Alleen is dat zo moeilijk bij onze kindjes, ik zie het zo gebeuren dat ik op oudejaar een glaasje drink en dat er dan net eentje wakker wordt en dringend de borst wil...
pi_75526738
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Alleen is dat zo moeilijk bij onze kindjes, ik zie het zo gebeuren dat ik op oudejaar een glaasje drink en dat er dan net eentje wakker wordt en dringend de borst wil...
Ik doe voor de zekerheid daarom ook maar helemaal geen alcohol. Zul je net zien idd. En dan voel ik me toch schuldig. Heb nu bijna een jaar niets gedronken, dan wordt het met O&N ook maar een glaasje Jip en Janneke champagne.
  vrijdag 11 december 2009 @ 19:13:08 #155
95408 Incantrix
pi_75527062
quote:
Op donderdag 10 december 2009 13:04 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Hee! Zijn ze het toch ergens over eens overal!

trixie, hoe gaat het voeden nu?
Lief dat je het vraagt Het voeden gaat hier echt hardstikke goed, heel soms als hij erg gulzig is wil hij te graag en hapt hij een paar keer niet goed aan, maar het lukt uiteindelijk altijd en in de stress schieten doet hij niet meer.. Ik ben zo trots op mijn kleine ruimtescheepje Zijn docking-sequence aan het moederschip is echt goed en hij haalt netjes alle brandstof binnen die hij nodig heeft

Claudia, wat vervelend om zo te twijfelen, maar als ik het goed begrijp is 100 gram het minimum? Misschien zit je dan veel meer in de richting? Stef komt ook zéker niet aan die 180 gram, de 100 per week net niet (op 1 dag, gisteren meegerekend wel).. Evengoed is er volgens alle experts geen reden om me grote zorgen te maken om Stef, dus misschien doet Ivan er ook gewoon wat langer over?

Miss_Sly wat naar dat Senna is afgevallen Het is dan wel verklaarbaar, maar elke gewichtsafname bij je kind zet je gedachten aan de gang, dat kan ik ondertussen érg goed begrijpen.. Hopelijk gaat Senna's gewicht nu weer lekker opklimmen, ik ga gewoon voor jullie duimen!

Aoraki, Stef ziet ook geel en wij hebben het advies gekregen hem veel in daglicht te leggen en goed in de gaten te houden of hij niet suf wordt. Het trekt wel weg, maar het gaat langzaam, vooral zijn oogwit ziet er nog erg gelig uit. Schijnt inderdaad langer te duren bij bv-kindjes, maar zolang hij alert is en het wegtrekt, hoe langzaam ook, zou het ok moeten zijn heb ik begrepen
3!
pi_75527247
Bm ik heb maar een jaar gevoed, ik denk dat ik rond de 6 maanden wel een biertje nam, toen was het zomervakantie.

Ik drink trouwens zelden, dus als ik dan eens trek had liet ik me niet tegenhouden door de borstvoeding. Gewoon een beetje opletten. Als ze toch binnen een uur kwam had ik altijd wel wat in de koelkast, ik werk 4 dagen, dus er was altijd voorraad hier.
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 19:20:36 #157
5428 crew  miss_sly
pi_75527358
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik heb het ook maar twee keer gedaan, hier thuis, meteen na het voeden lag ze in bed en de ervaring van weeeeeken had geleerd dat als ze rond die tijd in bed ligt (half 8) ze zich echt nooit meldt voor minstens 11 uur, meestal later. Dus heb ik een klein glaasje wijn gedronken terwijl we weer eens gezellig samen aan het eten waren.

Eventueel als je echt graag zou willen, zou je kunnen zorgen voor een flesje gekolfde melk, zodat het je wat meer ruimte geeft. Ik vind dat dan weer teveel moeite, dus dat doe ik dan weer niet en is het bij twee keer een klein glaasje gebleven
pi_75527528
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:20 schreef miss_sly het volgende:

Eventueel als je echt graag zou willen, zou je kunnen zorgen voor een flesje gekolfde melk, zodat het je wat meer ruimte geeft. Ik vind dat dan weer teveel moeite, dus dat doe ik dan weer niet en is het bij twee keer een klein glaasje gebleven
Hm, neen, flesjes kolven vind ik geen probleem, maar vooral bij Fons moet ik niet afkomen met een flesje als die wakker wordt 'snachts...
En het is echt te makkelijk om ze ff te troosten en weer in slaap te krijgen zo, he.
Ik laat het ook maar zo, geen zin in drama op oudejaar.
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 19:29:25 #159
5428 crew  miss_sly
pi_75527730
Ik vind het kolven geen probleem maar het erin krijgen bij Senna
En met O&N rond 12 uur wordt het lastig, want dan kan ze natuurlijk zomaar ineens komen vanwege het vuurwerk of omdat ze al een tijdje geslapen heeft ofzo. Dus ik dnek dat ik ook Jip & Janneke chapagne krijg
pi_75530250
Eerst hield ik er echt rekening mee, met maar 1 glaasje drinken. Nu eventueel ook wel een tweede. (niet dat dat zovaak voorkomt) Ze drinkt nu alleen nog 's ochtends en is nu bijna anderhalf
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 21:12:24 #161
5428 crew  miss_sly
pi_75531638
Ik denk dat ze een van de vorige keren een keer niet goed gemeten hebben, want die ene meting past niet echt in het lijntje :D De rest volgt ze een vrij net lijntje, geloof ik.

Maar met haar gewicht maakt ze echt een duikeling:

Ik probeer haar maar zo veel mogelijk aan te leggen en vandaag heeft ze zowaar 200 cc (2 keer 100) gedronken uit de fles overdag, dus dat was netjes. Alleen maar hopen dat ze niet nog een keer ziek wordt, want nu heeft ze echt niet veel meer bij te zetten natuurlijk.

En volgende week ga ik nog maar eens wegen om te kijken of er vooruitgang in zit.

[ Bericht 14% gewijzigd door miss_sly op 20-06-2023 13:22:45 ]
  vrijdag 11 december 2009 @ 21:45:26 #162
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_75533035
hey dames; ik denk dat ik hier ook maar eens kom posten; sommige van jullie zullen al wel een beetje op de hoogte zijn van mijn verhaal via andere topics; maar even in het kort.

Afgelopen zaterdag is ons kleine meisje Evie geboren; bij een zwangerschap van 36 wk en 2 dagen. Randprematuur dus. Iets wat de voeding nogal problematisch maakt tnt.
Mijn meisje is nu bijna een week en heeft de techniek van het drinken nog niet echt goed door. Ik kolf vanaf de eerste dag; en mijn voeding is goed op gang. ( ik zit voor vandaag al op ruim 350 ml). Alleen heb ik er zelf zo weinig controle over of Evie goed gaat drinken en ik vind dat best moeilijk en frustrerend..
soms heb ik ook echt ff kraamtranen... vind het moeilijk om te zien hoe ons kleintje haar best doet en daar tnt niet echt voor beloond wordt.

ze wordt nu bijgevoed met moedermelk via een sonde. En vandaag heeft ze aan de borst maar 1 keer echt gedronken. (gisteren gingen er 4 voedingen vrij goed) ben nu dus een beetje depri en hoop zo dat de laatste voeding wat beter verloopt.

IK ga zo proberen om eerst eens 2 minuten te kolven om de melkstroom op gang te brengen en haar daarna pas aan te leggen.. ik hoop dat op die manier het makkelijker voor haar wordt om melk binnen te krijgen...

we liggen allebei nog in het ziekenhuis. Snachts slaap ik de komende nachten thuis om wat bij te tanken...

hebben jullie ook ervaring met prematuur zijn en voeden???
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  vrijdag 11 december 2009 @ 22:12:23 #163
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_75534134
BJ, ik heb het in het babietjestopic al eens kort aangestipt, Thomas is ongeveer net zo vroeg geboren (36w3d) en had ook veel moeite met drinken in het begin. Wel heeft hij altijd uit een cupje kunnen drinken en later ook met fingerfeeding, dus sondevoeding is niet nodig geweest. Bij Thomas was het omslagpunt duidelijk toen hij onder de lamp is gegaan. Daarna ging het voeden echt stukken beter. Nog niet fantastisch, dus we hebben wel extra kraamzorg gekregen, voornamelijk voor begeleiding met de voeding. Ik had ook echt een kanjer van een kraamzorgster, aan haar heb ik veel gehad.
Ik vond het zelf fijner dat ik door 1 persoon begeleid werd, met consequent de zelfde adviesen. In het ziekenhuis was het iedere keer een andere zuster en een andere manier van werken. Bovendien had je er ook types bij die alleen even binnen kwamen, de baby aan de tiet schoven en weer vertrokken. Dan zat ik daar en Thomas dronk wel goed, maar waarom het hen nou wel lukte en mijzelf niet daar kwam ik op die manier niet echt achter.

Dingen die bij ons hielpen:
- beetje kolven om de tepel 'eruit' te trekken (kleine tepels)
- 'een puntje vouwen' van de borst. Ook wel genaamd een hamburger ervan maken Door de tepelhof wat plat te maken kon Thomas hem verder in zijn mondje nemen en had hij dus de tepel beter vast.
- verschillende houdingen proberen. Favoriet zijn hier de madonnahouding en liggend voeden. De rugbyhouding waar iedereen zo enthausiast over is doet het hier voor geen meter.

En probeer er ontspannen mee om te gaan. Op een gegeven moment hebben ze het ineens door lijkt het wel. Ik heb wel eens gezegd in die eerste week: al moet ik een maand lang kolven en fingerfeeden, zo lang ik die borstvoeding maar bij mijn kindje naar binnen krijg maakt het me niet uit. Gelukkig was het niet nodig, maar ik sta nog steeds voor de volle 100% achter die uitspraak. En dat zeg ik niet om andere mensen iets op te dringen, maar borstvoeding is me echt dierbaar. En hoewel Thomas tegenwoordig weer de meeste voedingen gekolfde melk krijgt (ivm indikken voor de reflux) genieten we samen extra veel van de momenten dat hij wel lekker aan de borst ligt.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_75534155
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 21:45 schreef Beessie-Jen het volgende:
hebben jullie ook ervaring met prematuur zijn en voeden???
Hier veel ervaring, hoewel mijn meisje niet prematuur was, maar wel heel erg klein (2590 gram) en te klein en zwak om krachtig genoeg te kunnen drinken uit de borst.
Wat ik over de weken heb geleerd even op een rijtje. Hopelijk helpt het je. (Ik vind het nog steeds erg dat ik er weken over gedaan heb om al die dingen qua tips van zogenaamde deskundigen bij elkaar te krijgen. Van lactatiekundigen heb ik absoluut geen hoge pet meer op),

• De Syntocinon neusspray. Dit is een spray die je 2 tot 5 minuten voor je gaat voeden in je neus spuiten en dat start het toeschietreflex. Het werkt echt goed.
  • Tepelhoedje. Mijn tepels waren in principe goed van vorm, maar met zo'n hoedje ging het voor mijn meisje net wat makkelijker, het hoedje is ook makkelijker in het mondje te stoppen.
  • Aanleggen en met een klein spuitje tussen de lipjes melk bijspuiten, zodat je kindje meteen goed beloond werd voor het goed aanhappen en het zo sneller leert.
  • Over het kolven: je moet waarschijnlijk enorm vaak kolven. Ik had letterlijk de blaren op mijn tepels staan van het kolven. Pas toen ik het daardoor opgaf kwam ik erachter dat je het kolfschild in verschillende maten hebt. Ik heb toen grotere besteld op internet en nogmaals een pomp gehuurd.
  • Mocht je niet genoeg melk maken, dan is het belangrijk dat je je borst echt helemaal leeg kolft. Het is een zaak van vraag en aanbod. Als de vraag groter is (je kolft je borsten helemaal leeg), dan ga je vanzelf meer melk maken. (Dit was mij niet verteld, ik stopte altijd na een minuut of 10 kolven)
  •   Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 22:15:11 #165
    5428 crew  miss_sly
    pi_75534247
    Wanneer zijn je borsten leeg bij het kolven? Bij mij komt er na een minuut of 10 niets meer uit heb ik het idee, dus dan stop ik ook maar. En dan heb ik (dubbelzijdig) ongeveer 80-100 cc gekolfd.
    pi_75534876
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 22:15 schreef miss_sly het volgende:
    Wanneer zijn je borsten leeg bij het kolven? Bij mij komt er na een minuut of 10 niets meer uit heb ik het idee, dus dan stop ik ook maar. En dan heb ik (dubbelzijdig) ongeveer 80-100 cc gekolfd.
    Als er niks meer uit komt zijn ze leeg. En als je het op wilt voeren moet je juist dan nog een paar minuten doorkolven.
    pi_75534943
    Over die groeiwaarden: hier staat (vrij technisch) uitgelegd waarom 180-360 gram in de eerste weken de nieuwe standaarden zijn. Je kunt het vaak ook wel zien als je gewichten invult in de groeicurve, bij 100 gram aankomen per week kan de curve al behoorlijk gaan afbuigen. Sorry dat ik er zo over doorzaag maar ik wilde even laten zien dat ik het niet uit mijn duim zuig

De rest moet ik nog even bijlezen, op de laatste vraag van miss_sly nog even: hoeveel toeschietreflexen heb je dan gehad? Als dat er één is kan het helpen om nog een tweede te stimuleren door dat tsr-knopje in te drukken op de PISA. Ik doe het zelf altijd met de handkolf, dan ga ik snel pompen en dan komt er vanzelf een tweede. Die heb ik ook wel per se nodig trouwens want ik kolf enkelzijdig. Met twee tsr's kolf ik zo'n 200 cc in 20 minuten.

Edit: BJ, het ziet er heel goed uit wat je doet, jammer dat het zo moeizaam gaat zeg. Ik kan me voorstellen dat dat je verdrietig maakt. Sterkte
      Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 22:33:32 #168
    5428 crew  miss_sly
    pi_75534973
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 22:30 schreef Xenia het volgende:

[..]

Als er niks meer uit komt zijn ze leeg. En als je het op wilt voeren moet je juist dan nog een paar minuten doorkolven.
    Kijk, dan moet ik dat dus gaan doen! Ik stopte dan maar met het idee: ok, het is op, dus verder gaan is niet zinvol. Toch nog iets geleerd op mijn niet-nuttig doorgebrachte vrijdagavond
    Dank je wel
      Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 22:35:47 #169
    5428 crew  miss_sly
    pi_75535054
    Jore, ik heb geen erg opvallende tsr, volgens mij Als ik begin met kolven, dan gaat er na even op de tsr-stand wat druppelen uit mijn tepels en als dat uit allebei het geval is, ga ik over op de kolf-stand. Ik voel het ook niet als zodanig ofzo. Voor mij is het gepraat over een tsr nog steeds een heel vaag iets.
    pi_75535059
    Of Senna nog eens beide kanten laten drinken nadat je klaar bent.
      Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 22:38:07 #171
    5428 crew  miss_sly
    pi_75535143
    Dat doe ik thuis wel eens, maar meestal kolf ik op mijn werk, dus dan is dat geen optie, helaas.
    pi_75535238
    Ow ja.
    Hier werkt het ook wel om de kolf er ff af te halen en dan opnieuw erop. Altijd goed voor een paar extra straaltjes....
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:04:56 #173
    190853 RockabeIIa
    Embracing my inner trailerpark
    pi_75536128
    Moet effe ivm shirtje

I'm so glamourous I piss glitter!
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:07:01 #174
    190221 Kersjes
    zoet & zuur
    pi_75536196
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 22:40 schreef Bass-Miss het volgende:
    Ow ja.
    Hier werkt het ook wel om de kolf er ff af te halen en dan opnieuw erop. Altijd goed voor een paar extra straaltjes....
    Dat doe ik ook een paar keer. En ik heb ontdekt hoe ik mijn borsten het beste kan bewerken tijdens het kolven zodat er zoveel als mogelijk uitkomt, gaat nu ook een stuk beter.

Troel, datg moet vast genieten zijn geweest, de 2 drinkende broertjes tegelijk aan de borst

Thies, kletskousje

Miss_Sly, de curve ziet er zo wel heel confronterend uit, ik schrik ervan
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:08:17 #175
    190221 Kersjes
    zoet & zuur
    pi_75536233
    Rocka in spambui
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:09:38 #176
    12913 GreatWhiteSilence
    Bite me! (Not you, Annicka!)
    pi_75536276
    Als ik kolf doe ik soms die borstcompressie, om er net nog wat meer uit te krijgen. Soms helpt dat geduw ook om nog een extra tsr te krijgen. Kolf er weer even af en op doen helpt idd ook goed.
    Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:11:39 #177
    12913 GreatWhiteSilence
    pi_75536329
    Oe, dat shirtje! Hebbuh! Leuke foto.
    Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
    pi_75542715
    Miss, doorkolven als er niets meer uit komt heeft geen zin. Vaker korter kolven wel.

Bj, vraag of het ziekenhuis een laktatiekundige in dienst heeft en vraag haar om hulp. Prematuur geboren kindje zijn echt te complex om zo op internet even hulp voor te vragen.
    pi_75542826
    Bass Miss!
    Ik heb met Emma vanaf dat ze een jaar was heel af en toe een glaasje gedronken. Rekening houdend met wanneer ze weer verwacht werd. Ik heb haar zelfs een keer gevoed terwijl ik een biertje dronk, mijn theorie is dat de alcohol niet meteen in je melk zit . En dan nog die ene keer dat ze wel een ietepieterig heul klein beetje alcohol in mijn melk binnen zou krijgen lijkt mij ook niet meteen schadelijk. (ik bedoel één glaasje-een deel van de alcohol in je bloed-daar weer een deel van in je melk, hoeveel kan het zijn?
    - als iemand precies weet hoeveel alcohol er daadwerkelijk in je melk terechtkomt van één glaasje dan hoor ik dat graag.-

Miss, schrikken hoor dat Senna zo is afgevallen. Je gaat er goed mee om hoor!

BJ - laktatiekundige! Misschien is een borstvoedingshulpset een idee, maar dat moet een LK beslissen.
    pi_75542829
    EN dat shirtje is LEUK!
    pi_75543844
    goedemorgen

Bedankt voor de tips dames. Gisteravond heeft ze uiteindelijk toch nog iets gedronken; 10 ml. En maakte ze eindelijk een beetje slikgeluid tijdens het drinken.
    Vanacht hebben we heerlijk thuis geslapen en inmiddels zijn we weer in het ziekenhuis. De eerste voeding achter de rug; resultaat: 25 ml!!!
    hoop dat ze dat onthoudt voor de komende ronde *fingers crossed*
    zoveel heeft ze nog niet eerder gedronken

nu ligt ze lekker in haar wiegje... nog wel wakker; maar ziet er voldaan uit....

hoop zo dat het doorzet nu....

en jullie tips zijn allemaal erg bruikbaar; ik zal idd de lactatiedeskundige van het ziekenhuis nog inschakelen...
    en het ziekenhuis waar ik lig; heeft een speciaal borstvoedingskeurmerk; dus ip lig ik hier wel goed....
    gister had ik ook een hele goede vpk die ook goede tips had;
    waaronder de tip die ik hier ook net las:
    je tepel een beetje plat drukken; zodat ze beter kan aanhappen (die hamburgertechniek); en daarna ook echt diep in het mondje drukken....
    en dat gaat wel beter...
    de madonnahouding gaat hier niet zo goed; ik doe steeds de rugby-houding en dat vind ik makkelijker en heb het gevoel meer controle te hebben over zowel Evie als mijn borst....

nou ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen van vandaag...

bedankt!
    pi_75544414
    Ik heb zo de cijfers niet paraat maar als ik me goed herinner (maar pin me er niet op vast ) dan zou het zelfs eigenlijk niet zo'n ramp zijn als een baby wat via de melk binnen krijgt. Volgens mij was Hale er bijvoorbeeld helemaal niet zo panisch voor.

Maar ik zou het eens uit moeten zoeken.

Ik doe er zelf in ieder geval niet moeilijk over. In het begin wel, maar na een maand of drie dronk ik gerust een wijntje en als ik dan toevallig toch moest voeden dan deed ik dat.
    Meer dan één wijntje trek ik zelf niet en mijn jongste weigert resoluut te drinken dan omdat de toeschietreflex wat later komt.
    pi_75544597
    Na 1 consumptie alcohol heb je zo'n 0.2 promille, dat is 0.02 procent alcohol in je bloed en dus ook in je melk.
    Volgens mij is die hoeveelheid vergelijkbaar met wat er van nature in appelsap ofzo zit.
    Je zou 250 glazen moedermelk moeten drinken van na 1 alcohol consumptie om dezelfde hoeveelheid te halen als die in 1 glas bier of wijn zit.
    pi_75544604
    Over 1 glaasje doe ik intussen ook niet echt moeilijk meer. Als ze zo heel klein zijn zou ik dat ook niet doen.
    Maar ik vroeg me onlangs dus af vanaf wanneer het echt schadelijk zou zijn...
    pi_75544615
    *bron*
    quote:
    Dr. Jack Newman, member of the LLLI Health Advisory Council, says this in his handout "More Breastfeeding Myths":

Reasonable alcohol intake should not be discouraged at all. As is the case with most drugs, very little alcohol comes out in the milk. The mother can take some alcohol and continue breastfeeding as she normally does. Prohibiting alcohol is another way we make life unnecessarily restrictive for nursing mothers.

Thomas W. Hale, R.Ph. Ph.D., member of the LLLI Health Advisory Council, says this in his book Medications and Mothers' Milk (12th ed.):

Significant amounts of alcohol are secreted into breastmilk although it is not considered harmful to the infant if the amount and duration are limited. The absolute amount of alcohol transferred into milk is generally low. Beer, but not ethanol, has been reported in a number of studies to stimulate prolactin levels and breastmilk production (1, 2, 3). Thus it is presumed that the polysaccharide from barley may be the prolactin-stimulating component of beer (4). Non-alcoholic beer is equally effective.
    In a study of twelve breastfeeding mothers who ingested 0.3 g/kg of ethanol in orange juice (equivalent to 1 can of beer for the average-sized woman), the mean maximum concentration of ethanol in milk was 320 mg/L (5). This report suggests a 23% reduction (156 to 120 mL) in breastmilk production following ingestion of beer and an increase in milk odor as a function of ethanol content.

Excess levels may lead to drowsiness, deep sleep, weakness, and decreased linear growth in the infant. Maternal blood alcohol levels must attain 300 mg/dl before significant side effects are reported in the infant. Reduction of letdown is apparently dose-dependent and requires alcohol consumption of 1.5 to 1.9 gm/kg body weight (6). Other studies have suggested psychomotor delay in infants of moderate drinkers (2+ drinks daily). Avoid breastfeeding during and for 2 - 3 hours after drinking alcohol.

In an interesting study of the effect of alcohol on milk ingestion by infants, the rate of milk consumption by infants during the 4 hours immediately after exposure to alcohol (0.3 g/kg) in 12 mothers was significantly less (7). Compensatory increases in intake were then observed during the 8 - 16 hours after exposure when mothers refrained from drinking.

Adult metabolism of alcohol is approximately 1 ounce in 3 hours, so mothers who ingest alcohol in moderate amounts can generally return to breastfeeding as soon as they feel neurologically normal. Chronic or heavy consumers of alcohol should not breastfeed.

References:

1. Marks V, Wright JW. Endocrinological and metabolic effects of alcohol. Proc R Soc Med 1977; 70(5):337-344.

2. De Rosa G, Corsello SM, Rufilli MP, Della CS, Pasargiklian E. Prolactin secretion after beer. Lancet 1982; 2(8252):934.

3. Carolson HE, Wasser HL, Reidelberger RD. Beer-induced prolactin secretion: a clinical and laboratory study of the role of salsolinol. J Clin Endocrinol Metab 1985; 60(4):673-677.

4. Koletzko B, Lehner F. Beer and breastfeeding. Adv Exp Med Biol 2000; 478:23-28.

5. Mennella JA, Beauchamp GK. The transfer of alcohol to human milk. Effects on flavor and the infant's behavior. N Engl J Med 1991; 325(14):981-985.

6. Cobo E. Effect of different doses of ethanol on the milk-ejecting reflex in lactating women. Am J Obstet Gynecol 1973; 115(6):817-821.

7. Mennella JA. Regulation of milk intake after exposure to alcohol in mothers' milk. Alcohol Clin Exp Res 2001; 25(4):590-593.

Important Considerations
    Your baby's age
    A newborn has an immature liver, and will be more affected by alcohol
    Up until around 3 months of age, infants metabolize alcohol at about half the rate of adults
    An older baby can metabolize alcohol more quickly than a young infant
    Your weight
    A person's size has an impact on how quickly they metabolize alcohol
    A heavier person can metabolize alcohol more quickly than a lighter person
    Amount of alcohol
    The effect of alcohol on the baby is directly related to the amount of alcohol that is consumed
    The more alcohol consumed, the longer it takes to clear the mother's body
    Will you be eating
    An alcoholic drink consumed with food decreases absorbtion
      zaterdag 12 december 2009 @ 12:46:13 #186
    95408 Incantrix
    pi_75546048
    Dat is best een interessant artikel, Owlet (even snel gescand, nog niet echt gelezen!)

Ennuhm, Jore, Ticootje, Jelief, Troel en alle andere reddende engelen in dit topic, ik wil jullie nog even een dikke geven voor jullie hulp, Stef zit vandaag zéér ruim boven zijn geboortegewicht! Ik ben vreselijk blij, de voedingen lopen goed, de tepelhoedjes heb ik al sinds ik afbouwde niet meer aangeraakt en Stef komt nu dus hardstikke mooi aan.. Dank jullie wel!
    3!
    pi_75546150
    Super!
      zaterdag 12 december 2009 @ 13:58:07 #188
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_75547754
    pi_75553212
    Trix dat is super! Heel goed gedaan van Stef ( en ook van jou).
    pi_75553529
    Goed zeg van jullie!

Wat fijn dat je nu lekker met hem naar buiten kan!
    pi_75553837
    ooooo Trix wat goed van je kleine mannetje!! en natuurlijk ook van jou! heeeeeerlijk, je mag trots op jezelf zijn hoor!

Evie heeft er inmiddels vandaag 3 voedingen op zitten. (10, 13 en 16 uur) en heeft alle voedingen iets gedronken. 25, 20 en 10 ml. Het zijn kleine beetjes; maar ik ben zo blij dat ze het drinken begint te begrijpen. Ze is ook veel tevredener vandaag. Bijna niet gehuild en ligt ook heerlijk rustig en niet gefrustreerd aan de borst...
    ben zo trots op mijn meisje..

en haar gewicht neemt ook toe;
    za 2785
    zo 2700
    ma 2590
    di 2560
    woe2520
    do 2535
    za 2590

das natuurlijk wel met bijvoeding naast de borstvoeding. (dus moedermelk via de sonde)...
    pi_75553965
    Bj, goed van je meisje hoor!!!
      zaterdag 12 december 2009 @ 19:55:24 #193
    267451 Smikke
    Formerly known as Smirre
    pi_75557683
    BJ, mijn kinderen zijn geboren met 35.1 wkn. Door omstandigheden mijnerzijds is het ons niet gelukt te drinken aan de borst, maar hebben ze het gedaan met afgekolfde melk. Ik vind het hartstikke knap dat het jou en Evie wel gaat lukken en met jouw inzet komen jullie er vast wel. Over voeding en prematuurtjes wordt (of werd) wel gezegd dat de leeftijd 35/36 weken een lastige is. Het zijn luie drinkers. Drinken kost erg veel energie en als ze hun voeding toch wel via de sonde krijgen, kiezen veel kindjes van die leeftijd voor slapen, daar groei je namelijk ook van.
    Achteraf vind het wel jammer dat de verpleging op de kinderafdeling niet meer bv-minded was. Maar misschien hebben ze het ook wel helemaal goed gezien in mijn geval. Het ging ook echt niet. Maar dat is een ander verhaal.
    Maar over jou en Evie, gewoon iedere voeding aanleggen en haar de tijd geven. Alles wat ze drinkt (en de techniek van drinken) is een jompel waard. Als het nog niet gaat lekker bijvoeden via de sonde of spuitje/vinger, maar uiteindelijk komen jullie er wel.
    De keer dat mijn zoon aan de borst gedronken heeft is het gegaan middels een tepelhoedje. Dat scheelde hem weer energie/moeite.
    Opinions are like assholes, everybody's got one.
    pi_75558049
    Oh, miss_sly, ik lees nu pas over je soortgelijke problemen met Senna. Begrijp ik goed dat ze in 6 weken tijd 5 gram is afgevallen? Ik kan me voorstellen dat je dat zorgwekkend vindt. Jammer ook dat je dat niet wat eerder hebt kunnen signaleren, maarja, je blijft natuurlijk niet aan het wegen. Op een gegeven moment neem je maar aan dat het goed zit met de voedingen. Gelukkig kun je er nu iets mee en dan zal Senna hopelijk gauw weer goed aankomen.

Op het consultatiebureau werd helemaal niet verontrustend gereageerd dat Ivan maar 100 gram is aangekomen ten opzichte van zijn geboortegewicht. Hij was immers bij geboorte gigantisch; ze denken dat hij nu zijn "eigen gewicht" aan het opzoeken is. Hij heeft een keurig gewicht bij zijn lengte (58 cm). Wel was het advies om over 2 weken nog eens te komen wegen om te kijken of hij netjes bij blijft komen. Dat zei de kinderarts van het OLVG ook, dus dat even afwachten lijkt me prima.

Ik had me voorgenomen om Ivan wat vaker aan te leggen. De timing kan niet beter: Ivan zit in zijn regeldagen! Hij is nu dus toch zelf aan het aangeven dat hij behoefte heeft aan meer voeding. Ik ben daar erg blij mee en heb daardoor weer vertrouwen gekregen dat dit zichzelf reguleert.
    pi_75558649
    @smikke

dat hoorde ik hier inderdaad ook; kindjes die nog vroeger geboren worden schijnen beter te drinken dan de randprematuurtjes... erg jammer, maar weinig aan te doen.
    De vorige voeding was ze idd net weer helemaal kapot en niet wakker te krijgen... ik heb dr dan ook maar weer in dr wiegje gelegd en ze heeft net weer via de sonde bijgehad.
    Denk dat de 3 goede voedingen van vandaag al zo vermoeiend zijn geweest; dat ze echt ff moet bijkomen.. Om 22 uur nog een laatste rondje en dan mag ze van8 lekker weer slapen... zien hoe die laatste voeding gaat. Maar hoe dan ook; ik ben in elk geval trots op dr... ze heeft het super gedaan vandaag...
    morgen weer verder kijken...
      zaterdag 12 december 2009 @ 20:32:02 #196
    267451 Smikke
    Formerly known as Smirre
    pi_75558809
    Misschien niet het juiste topic om te vragen, maar nu ik je hier zie, stel ik 'em maar. Hoe is het met jou? Je hebt zo'n snelle bevalling gehad dat het bijna niet te bevatten was. En ben je fysiek naar omstandigheden redelijk in orde?

Mod, mijn vraag mag ook verplaatst worden naar het topic to be, heur!
    Opinions are like assholes, everybody's got one.
      zaterdag 12 december 2009 @ 20:34:29 #197
    245866 Ca.ra
    Nu met loslopend wild
    pi_75558867
    Ik heb toevallig vanavond een glaaje wijn gehad bij het eten. Ik twijfelde nog, maar mijn man zei: ja maar er zit toch ook alcohol in de Zantac, dat beetje in jouw melk maakt dan echt niet meer uit. Zo had ik er nog nooit over nagedacht
    Zou heeft de Zantac uiteindelijk ook niet veel alcohol, 7,5% van 3 ml per dag. Tja, ik had het liever niet maar zonder is gewoon geen optie voor Thomas.
    Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
    pi_75558892
    quote:
    Op zaterdag 12 december 2009 20:32 schreef Smikke het volgende:
    Misschien niet het juiste topic om te vragen, maar nu ik je hier zie, stel ik 'em maar. Hoe is het met jou? Je hebt zo'n snelle bevalling gehad dat het bijna niet te bevatten was. En ben je fysiek naar omstandigheden redelijk in orde?

Ik mis het 'Hoe gaat het met de (nieuwe) moeders'-topic. Ik vind het een beetje genant om vragen/opmerkingen die te maken hebben met herstellen/bijkomen van de bevalling te posten in 'Hoe gaat het met ons?'. Dat is me net iets te breed. Nu gooi ik dat soort dingen in het baby'tjestopic, merk ik.
    pi_75558979
    Wat fijn dat het de goede kant op gaat maat Evie!
    En ook heel fijn dat ze tevredener is.
    Logisch dat ze moe is na zo'n prestatie. Hopelijk drinkt ze om 22.00 weer even lekker.

En Ivan regelt het helemaal zelf!
    pi_75560594
    Wat een goede berichten over Stef en Evie

Owlet, bedankt voor het artikel! Handig om te weten, zeker met de feestdagen in het vooruitzicht. En we hebben al een paar weken een fles bubbels in de koelkast staan maar die durf ik niet open te maken
    Toby drinkt nog onregelmatig en vaak. En champagne vind ik zo ontzettend lekker, het bij 1 glaasje houden vind ik dan zonde.
    pi_75560716
    quote:
    Op zaterdag 12 december 2009 20:32 schreef Smikke het volgende:

lief dat je het vraagt... met mij gaat het fysiek goed... eigenlijk helemaal nergens last van...
    alleen geestelijk is het nog wel wat zwaarder; het is idd moeilijk bevatten dat ik bevallen ben; en het is best zwaar om de hele dag in het ziekenhuis te zijn...
    het scheelt wel dat ik de nacht nu thuis ben; merk dat de laatste 2 dagen hierdoor wel makkelijker zijn geweest....
      zondag 13 december 2009 @ 11:30:40 #202
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_75571884
    en even weer een update:

Evie ligt weer tevreden in haar wiegje; vandaag weer 30 gram zwaarder dan gister! (en dit was zelf smorgens en gisteren tussen de middag)
    Gisteren de laatste voeding heeft ze toch nog gedronken; 15 ml.. en vanmorgen werden we op tijd gebeld dat ons kleintje erg wakker was; en dus zijn we iets eerder richting ziekenhuis gegaan om te voeden;
    resultaat; 35 ml!!!! de ochtendvoeding is tnt wel dr beste voeding hoor... kijken hoe het de rest van de dag gaat....

*trots*
    pi_75573112
    voor Evie en Stef!

Hier gaat het met ups en downs met de voedingen. Ik dacht dat we een ritme hadden gevonden (2-2,5 uur) sinds een paar dagen (en weer gele luiers), maar dat idee heeft ze me gisteravond toch echt weer ontnomen Om 18.30 wilde ze drinken, om 19.45 sliep ze weer even en tijdens het acht uur journaal ben ik met d'r op bed gekropen, omdat ze weer wilde. Dat duurde tot 01.00u...
    Vervolgens dronk ze vannacht vaak, kort en rommelig en zat ik vanochtend met 2 volle borsten, een ontevreden kind en een vent zonder slaap. Vriend terug naar bed gestuurd, kind aan de borst en handkolf erbij. Resultaat: een uur tevreden slaap voor Emma en 70cc in de koelkast. Humeur van vriend moet ik nog even afwachten
    Nou hoop ik dat dit een soort van regelen is geweest en we weer een ritme gaan vinden. Het maakt me echt niet uit hoe vaak ze komt, maar ik wil wel dat ze tussendoor tevreden kan slapen
      zondag 13 december 2009 @ 14:36:16 #204
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_75577790
    en weer 25 ml
    en een superfoto voor dit topic:
    Evie melk
      zondag 13 december 2009 @ 17:38:02 #205
    245866 Ca.ra
    Nu met loslopend wild
    pi_75583556
    Oww BJ wat een goed nieuws, en wat is het toch een mooi popje. Wel nog duidelijk geel, maar dat gaat straks vanzelf over hoor. Goed je best doen Evie! En je staat inderdaad prachtig op de foto.
    Hoe is het de rest van de dag gegaan?

Wupwup, ik kan het me voorstellen. Dat soort nachten moet je niet te vaak achter elkaar hebben.

Ik wil iemand even heel erg bedanken! Ik weet niet meer wie het zei, maar het ging over de kolf terug zetten in de tsr-stand. Dawisikdusnie he. En nu ik het doe scheelt het me zomaar 20, soms wel 30 cc per borst! Dus in plaats van het allemaal maar net te redden soms ben ik nu mijn inmiddels verdwenen voorraad aan het bijvullen
    Nou was ik al wel op weg om de productie wat op te krikken dmv nachtelijk kolven, en dat heeft ook wel gewerkt. Maar dit is even een hele grote boost nu natuurlijk.
    En dan vraag je je echt af waarom niemand dat ooit gezegd heeft zeg. Poeh! Maar ik ben helemaal heppie de peppie.
    pi_75603723
    quote:
    Op zondag 13 december 2009 12:23 schreef WupWup het volgende:

Nou hoop ik dat dit een soort van regelen is geweest en we weer een ritme gaan vinden. Het maakt me echt niet uit hoe vaak ze komt, maar ik wil wel dat ze tussendoor tevreden kan slapen
    En, hoe is het afgelopen nacht gegaan?

Hier zijn we voorlopig nog niet klaar met regelen. Ik ben één keer zo wanhopig geweest dat ik m'n lief al een fles kunstvoeding heb laten maken. Die wilde ik vervolgens natuurlijk niet geven, want ik wil juist dat m'n productie opgekrikt wordt. Maar het is zo vervelend als je kind gefrustreerd raakt en je het gevoel hebt dat je melk op is. Soms zit ik 2,5 uur met hem aan de borst. Natuurlijk begon hij met regelen op mijn verjaardag. De visite heeft weinig van me gezien.

Wat ik niet zo goed begrijp:
    * Gisteravond hebben we hem een flesje afgekolfde melk gegeven omdat ik écht wilde slapen. Dat dronk hij met veel moeite op, maar als hij weggelegd werd begon hij wel hard te huilen. Ik heb hem aan de borst gelegd en al gauw viel hij in slaap.
    * Elke keer als we hem in de wieg leggen begint hij te huilen; dat is niets voor hem. Als ik hem aan de borst leg dan drinkt hij even en zakt hij zo weg. Vannacht heb ik hem dan ook maar naast me laten liggen. (Voor mij is dat vrij rottig want ik beweeg dan helemaal niet in mijn slaap en kom niet echt tot rust.)

Hij lijkt dus echt behoefte aan de borst te hebben. Kan het zijn dat hij gewoon even meer behoefte heeft aan lichamelijk contact, of zou het ook iets anders kunnen zijn? (Ik merk bijvoorbeeld dat hij ook meer last heeft van krampen, wat me logisch lijkt aangezien hij meer drinkt.) Is het voor anderen herkenbaar?
      maandag 14 december 2009 @ 10:09:23 #207
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_75605056
    claudia, wellicht is hij bezig met een nwe ontwikkeling (sprongetje volgens sommigen) en dat is overweldigend voor een kindje. hoe zoekt zo'n frummel dan troost? welja, bij jou(w borst)!

kijk maar of hij over een paar dagen in eens meer contact maakt, of iets anders (beter of nieuws) doet.

heeft ivan geen speen? willen jullie dat niet of accepteert hij niet?

het gaat vanzelf weer over. (en dan komt het weer terug, met als uiteindelijke climax de puberteit al die grote ontwikkelingen gaan gepaard met tijdelijke ellende.)
    pi_75605884
    Claudia klinkt idd als 'een sprongetje' meestal is het over op hetmoment dat je hetniet meer trekt, en als alles dan weer soepel gaat komt de volgende
    pi_75609024
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 10:09 schreef DaviniaHR het volgende:
    claudia, wellicht is hij bezig met een nwe ontwikkeling (sprongetje volgens sommigen) en dat is overweldigend voor een kindje. hoe zoekt zo'n frummel dan troost? welja, bij jou(w borst)!

kijk maar of hij over een paar dagen in eens meer contact maakt, of iets anders (beter of nieuws) doet.
    Ja, dat klopt, het is een week vol nieuwe dingen. Ineens lacht hij, vermaakt hij zich om dingen in zijn omgeving en legt hij contact met mensen. Ik sta er ook van te kijken hoe snel hij telkens met iets nieuws komt. Het zal dus zeker een sprongetje zijn!
    quote:
    heeft ivan geen speen? willen jullie dat niet of accepteert hij niet?
    Hij heeft al in de eerste week een speen gekregen. Zijn zuigbehoefte was groot en een speen hielp hem erg bij het verwerken van krampjes. Nu helpt de speen maar mondjesmaat: soms net genoeg om in slaap te vallen, maar meestal wil hij gewoon bij me liggen.
    quote:
    het gaat vanzelf weer over. (en dan komt het weer terug, met als uiteindelijke climax de puberteit al die grote ontwikkelingen gaan gepaard met tijdelijke ellende.)
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 10:40 schreef Jelief het volgende:
    Claudia klinkt idd als 'een sprongetje' meestal is het over op hetmoment dat je hetniet meer trekt, en als alles dan weer soepel gaat komt de volgende
    He, wat cynisch, dames!

Godzijdank heeft mijn lief de hond - we hebben een jong beest van 8 maanden oud, het is net alsof ik een peuter rond heb lopen - vanochtend ondergebracht bij zijn ouders zodat ik lekker de hele dag op bed kan liggen met Ivan. Ik had al begrepen dat ik me er maar het beste aan over kon geven, maar da's wel lastig in combinatie met kraambezoek. Een volgende keer bel ik ze af.
    pi_75614881
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 08:44 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En, hoe is het afgelopen nacht gegaan?

Dank je voor het vragen
    Veel beter wat mij betreft. Ze kwam iedere 1,5-2 uur en heeft wel last gehad van krampen, maar we hadden van tevoren afgesproken dat ik de voedingen deed en vriend de krampen. Zo hebben we allebij wat geslapen
    Dit was ook de eerste nacht met co-sleeper en dat ding is toch wel erg fijn. Zo kan ik me ook eens gewoon omdraaien in bed de wieg vindt mevrouw geen strak plan en ik val toch in slaap tijdens de nachtvoedingen, dus ze ligt eigenlijk al vanaf nacht 3 bij ons in bed

Stom he die regeldagen En maak je om die visite maar niet druk, Ivan gaat voor Ik voed zelf trouwens gewoon met visite erbij, ze doen het er maar mee. Ik had toch zeker ook niet weggelopen als Emma een fles had gekregen Maar dan is Emma ook wel heel makkelijk met aanhappen en drinken, dus ik kan me ook wel voorstellen dat als het wat moeilijker gaat dat je je dan even terugtrekt.
    Ik hoop dat het regelen bij jullie ook weer snel voorbij is!
      maandag 14 december 2009 @ 15:57:48 #211
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_75615894
    @WupWup; wat fijn dat het wat beter gaat... maar vervelend dat je kleintje last van darmkrampjes heeft....

Evie update:
    Vanmorgen heeft Evie 40 ml gedronken! en vanmiddag 20 ml. ga zo beginnen aan de volgende sessie. Komende nacht blijf ik in het ziekenhuis; want in principe wordt ons meisje niet meer bijgevoed via haar sonde. We gaan kijken wat ze doet als ze alleen nog maar borstvoeding krijgt. Ben heel benieuwd hoe dat gaat; maar het is een goed teken dat we dat mogen gaan proberen.
    (mocht ze 2 rondes achter mekaar echt te weinig drinken; dan krijgt ze eventueel nog een klein beetje moedermelk via de sonde; maar we hopen dat ze nu ook meer trek krijgt... )
    een spannende, maar ook leuke dag.....

ik houd jullie op de hoogte...
    pi_75617752
    Oe spannend BJ! Succes!
    pi_75620095
    hey heeft iemand hier al over gehoord/gelezen?

http://www.gezondheidsnet(...)rijgt-moedermelkbank
    http://www.erasmusmc.nl/c(...)phia.moedermelkbank/

ik ga eens even uitzoeken hoe en wat maar als zij me willen hebben ga ik zeker meedoen
    vooral dat stukje over dat er 20 kinderen minder hadden kunnen overlijden als ze moedermelk hadden gehad grijpt me aan. 20 van de 25. zoveel!
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
      maandag 14 december 2009 @ 18:26:01 #214
    12913 GreatWhiteSilence
    pi_75620986
    Zoveel?! Wat erg zeg... Ze hebben ieder jaar een actie 'lichtjes voor Sophia', 5 euro voor een lichtje en de opbrengst van dit jaar gaat voor een groot deel naar de moedermelkbank. * GreatWhiteSilence koopt een lichtje
    pi_75625724
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 18:26 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
    Zoveel?! Wat erg zeg... Ze hebben ieder jaar een actie 'lichtjes voor Sophia', 5 euro voor een lichtje en de opbrengst van dit jaar gaat voor een groot deel naar de moedermelkbank. * GreatWhiteSilence koopt een lichtje
    erg hè? Het is dan wel een schatting enzo natuurlijk. Maar toch. Zelfs al overlijdt er maar één kindje minder dan is het al een geslaagd project wat mij betreft. En als ik daar met een kleine moeite mn steentje aan kan en mag bijdragen dan doe ik dat graag.

Ik ga nu ff mailen of er ergens meer informatie te vinden is en hoe je je kunt aanmelden.
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75626354
    Ohh jeutje zeg.. als je daarvoor niet perse in de Randstad hoeft te wonen wil ik ook wel melk doneren.

Claudia veel succes met de regeldagen, dat klinkt erg zwaar zeg. Gelukkig geen last van een op het bed springende hond
    Wupwup, zielig he krampjes En voor de co-sleeper!! <3

hihi Claudia ik vind het wel grappig dat we bijna tegelijk uitgerekend waren en ook zelf bijna tegelijk geboren zijn (ik 13 dec)
    &lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
    pi_75630290
    ik geloof dat het voorlopig alleen in het Sophia/Erasmus is dus dan wordt het wel een wereldreis als je niet in de randstad woont.

Maar aan de andere kant is dit wel een soort pilot geloof ik, als dit project slaagt willen ze meer van dit soort voorraadbanken in ziekenhuizen opzetten, dus wie weet is er wel animo voor bij een ziekenhuis in de buurt.
    Voor mij is Rotterdam ook niet direct naast de deur, maar wel dichtbij genoeg om deel te nemen aan zoiets.
    Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75631425
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 15:27 schreef WupWup het volgende:

[..]

Dank je voor het vragen
    Veel beter wat mij betreft. Ze kwam iedere 1,5-2 uur en heeft wel last gehad van krampen, maar we hadden van tevoren afgesproken dat ik de voedingen deed en vriend de krampen. Zo hebben we allebij wat geslapen
    Ik moest hier erg om lachen. Herkenbaar! 'Ik het voeden, jij het troosten'.
    quote:
    Dit was ook de eerste nacht met co-sleeper en dat ding is toch wel erg fijn. Zo kan ik me ook eens gewoon omdraaien in bed de wieg vindt mevrouw geen strak plan en ik val toch in slaap tijdens de nachtvoedingen, dus ze ligt eigenlijk al vanaf nacht 3 bij ons in bed
    Hmm, ik wil toch ook wel graag een co-sleeper. Het klinkt heerlijk; kan ik hem gewoon naar z'n eigen kant schuiven als hij tijdens een nachtvoeding in slaap valt. Misschien morgen maar eens op marktplaats kijken.
    quote:
    Stom he die regeldagen En maak je om die visite maar niet druk, Ivan gaat voor Ik voed zelf trouwens gewoon met visite erbij, ze doen het er maar mee. Ik had toch zeker ook niet weggelopen als Emma een fles had gekregen Maar dan is Emma ook wel heel makkelijk met aanhappen en drinken, dus ik kan me ook wel voorstellen dat als het wat moeilijker gaat dat je je dan even terugtrekt.
    Je hebt groot gelijk, hoor. Ik ben er zelf te preuts voor. Het voeden vind ik te intiem, zelfs als ik dat in bijvoorbeeld een draagdoek zou doen.
    pi_75631696
    Ik was in het begin ook vrij preuts, Claudia. Tot ik in de gaten kreeg dat de toeschouwers zich er vaak ongemakkelijker bij voelen dan ik. Toen was het vrij snel over. En het gaat ook steeds makkelijker (lees: discreter), dat scheelt ook een hoop.
    pi_75631710
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 20:31 schreef Twinkly het volgende:

hihi Claudia ik vind het wel grappig dat we bijna tegelijk uitgerekend waren en ook zelf bijna tegelijk geboren zijn (ik 13 dec)
    Da's wel heel komisch ja! Het scheelt tweemaal een dag (al was jouw moeder later uitgerekend dan mijn moeder, want ik kwam zo rond de uitgerekende datum en jij kwam te vroeg, als ik het me goed herinner. Nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    pi_75631800
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:21 schreef Ssserpente het volgende:
    Ik was in het begin ook vrij preuts, Claudia. Tot ik in de gaten kreeg dat de toeschouwers zich er vaak ongemakkelijker bij voelen dan ik. Toen was het vrij snel over. En het gaat ook steeds makkelijker (lees: discreter), dat scheelt ook een hoop.
    Ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment makkelijker/alledaagser wordt. Maar ik ben echt heel preuts, hoor.

Ik durf m'n eigen hechtingen nog niet te bekijken.
    pi_75632022
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment makkelijker/alledaagser wordt. Maar ik ben echt heel preuts, hoor.

Ik durf m'n eigen hechtingen nog niet te bekijken.
    Haha, zelfs preuts voor jezelf!

Ennuh, wacht ook nog maar ff met kijken, daar worjenievrolijkvan.
    pi_75632403
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:28 schreef Ssserpente het volgende:

Ennuh, wacht ook nog maar ff met kijken, daar worjenievrolijkvan.
    Van de verloskundige en kraamhulp moest ik kijken. Ik had ze bijna tegen elkaar uitgespeeld. Tegen de verloskundige had ik gezegd dat ik met de kraamhulp zou kijken, en tegen de kraamhulp... juistem. Helaas trapte de verloskundige er niet in en gingen we gezellig met z'n allen kijken. Toen deed ik net alsof ik het in het spiegeltje zag. 'Oh ja, oooh, nee, valt mee ja.'

Ik wil nog wel iets ontopics zeggen, maar ik zou niet weten wat. Ohja, nog bedankt voor de invriestips! Ik zie een combinatie tussen zakjes en ijsblokjes wel zitten.

Bedenk ik nog een vraag: waar hebben jullie je co-sleeper gekocht?
    pi_75633083
    Op borstvoeding.com lees ik trouwens het volgende:

"Roken vergroot het risico op wiegendood. Als jij, of degene met wie je het bed deelt, rookt, moet je ervoor zorgen dat je niet in slaap valt met je kindje bij je in bed, ook als je nooit in bed rookt." (Bron)

Waarom is dat? Heeft roken invloed op het reactievermogen?
      maandag 14 december 2009 @ 23:04:44 #225
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_75633794
    claudia, heb jij je eigen hechtingen MOETEN bekijken? bijzonder? bij mij hebben ze niet gevraagd of ik wilde kijken, en als ze hadden gevraagd had ik ze hartelijk uitgelachen. not interested! zolang het werkt daaronder, vind ik het best!

over wiegedood weet ik niet precies. kkan me voorstellen dat je idd suf wordt van de nicotine of zo en daarmee minder goed kan reageren op je kindje vanuit je slaap of zo?

BJ, heel veel succes vannacht!
    pi_75640177
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:36 schreef Claudia_x het volgende:
    Van de verloskundige en kraamhulp moest ik kijken. Ik had ze bijna tegen elkaar uitgespeeld. Tegen de verloskundige had ik gezegd dat ik met de kraamhulp zou kijken, en tegen de kraamhulp... juistem. Helaas trapte de verloskundige er niet in en gingen we gezellig met z'n allen kijken. Toen deed ik net alsof ik het in het spiegeltje zag. 'Oh ja, oooh, nee, valt mee ja.'
    ROFL
    ik durf het niet aan te raken
    quote:
    Bij de Ikea Het is dit bedje waar we de zijkant uitgelaten hebben. Het is geen bedje waar standaard de zijkant uitgelaten kan worden dus moesten we het verstevigen met een latje. Daarna met spanbanden aan ons bed bevestigd.
    &lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
      dinsdag 15 december 2009 @ 09:39:51 #227
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_75641332
    Jochem is echt uit zijn wieg aan het groeien en ik ben er nog niet aan toe om hem naar het grote ledikant te doen
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_75644067
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 22:36 schreef Claudia_x het volgende:

Niet. De co-sleepers die te koop zijn gaan vanaf zo'n 150 euro geloof ik, dus met 3 mdf-platen heeft vriend er zelf eentje gebouwd (nog geen 20 euro ). De meeste co-sleepers zijn zelf gemaakt, meestal van Ikea ledikantjes. Als je wilt, kan ik vanmiddag wel even proberen een foto te maken?

Huup ik had inderdaad gelezen van de moedermelkbank. Ik zou best willen meedoen, maar ik kan echt niet iedere keer m'n melk naar R'dam toe brengen! Ik vrees dat dat voor veel moeders geldt
      dinsdag 15 december 2009 @ 11:25:00 #229
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_75644159
    Wup, heel graag een foto!

En meiden, denk ook gewoon aan het moedermelknetwerk he
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_75644336
    Even een klein vraagje.. Ik hoorde eens van iemand dat je productie terugloopt als je ongesteld bent.. herkennen jullie dat? Ik heb al een week ongeveer het gevoel ongesteld te moeten worden en mn productie is echt treurig, ik kolf ineens nog maar 40 ml uit twee borsten.... En dat verklaart meteen waarom Timo ieder uur wil drinken...

Iemand een tip om het een beetje sneller op te krikken?
    pi_75644447
    oh ik heb geen idee Chan? Timo zo vaak mogelijk laten drinken lijkt me het best voor je productie, maar dat doe je al. Eeeuhm, genoeg ernaast blijven drinken? Ofzo?
    Wat rot zeg.

Ik heb mail terug van het Erasmus. Voor de geinteresseerden:
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Klinkt inderdaad als een logische aanpak
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75645479
    quote:
    Op dinsdag 15 december 2009 11:30 schreef Chan het volgende:
    Even een klein vraagje.. Ik hoorde eens van iemand dat je productie terugloopt als je ongesteld bent.. herkennen jullie dat? Ik heb al een week ongeveer het gevoel ongesteld te moeten worden en mn productie is echt treurig, ik kolf ineens nog maar 40 ml uit twee borsten.... En dat verklaart meteen waarom Timo ieder uur wil drinken...

Iemand een tip om het een beetje sneller op te krikken?
    Veel aanleggen (of tussendoor extra kolven) (liever vaker kleine beetjes dan minder vaak een lange voeding), een extra nachtvoeding instellen... Meer kan ik ook even niet bedenken. Het gaat in ieder geval over en zolang je op verzoek blijft voeden hoef je je geen zorgen te maken over Timo.

Overigens:
    Hoeveel je zelf drinkt heeft niets te maken met hoeveel je produceert Je zou echt zo goed als niets moeten drinken om je productie terug te laten lopen en dan nog ga je zelf eerder van je stokje dan dat je wat aan je productie merkt
    pi_75645521
    quote:
    Op dinsdag 15 december 2009 12:07 schreef owlet het volgende:

[..]

Veel aanleggen (of tussendoor extra kolven) (liever vaker kleine beetjes dan minder vaak een lange voeding), een extra nachtvoeding instellen... Meer kan ik ook even niet bedenken. Het gaat in ieder geval over en zolang je op verzoek blijft voeden hoef je je geen zorgen te maken over Timo.

Overigens:
    Hoeveel je zelf drinkt heeft niets te maken met hoeveel je produceert Je zou echt zo goed als niets moeten drinken om je productie terug te laten lopen en dan nog ga je zelf eerder van je stokje dan dat je wat aan je productie merkt

zie je wel!
    ik werd gek van mn kraamzorg met dr glazen water ik moest al zo vaak naar de wc van het vocht wat k aan het lozen was na de bevalling, die glazen water extra hoefden niet zo nodig van mij ik kwam al aan ruime 2 liter per dag
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75646950
    quote:
    Op dinsdag 15 december 2009 12:08 schreef huuphuup het volgende:

[..]

zie je wel!
    ik werd gek van mn kraamzorg met dr glazen water ik moest al zo vaak naar de wc van het vocht wat k aan het lozen was na de bevalling, die glazen water extra hoefden niet zo nodig van mij ik kwam al aan ruime 2 liter per dag
    Ik ook! Pff, en maar gieten met dat kannetje op de wc. Want plassen 'snerkt'. Da's een Zeeuws woord dat de kraam me heeft geleerd. Ik snap trouwens nog steeds niet hoe je mee kunt gieten tijdens het plassen. Je moet wel heel raar zitten, wil die straal de goede kant uitlopen. Op een gegeven moment plaste ik alleen nog maar onder de douche.

Huup, klinkt logisch idd. Maar ipv jou te adviseren om hun website inde gaten te houden, kunnen ze beter afspreken dat ze weer contact met jou opnemen wanneer ze je nodig hebben. Want voor hetzelfde geld laat jij het versloffen en lopen ze 'inkomsten' mis. Maar goed, ik heb dan ook nogal een commercieel beroep, dus zie het misschien iets anders.

Claudia, ik heb wel gekeken, ben veel te nieuwsgierig om het te laten. En het had er wel eens beter uit gezien. Ga straks trouwens die poli van de plastisch chirurg eens bellen voor een afspraak. Wten jullie dat trouwens? Die chirurg had tegens N.'s broertje gezegd dat ik geen verwijskaart mee hoefde te nemen. Maar heb ik die niet toch nodig voor de verzekering?
    pi_75650151
    Ik hoop hier advies te krijgen

Heb sinds vandaag een oppaskindje van 3 maanden. Nu wil hij de fles niet! Die hij om 12 uur al had moeten hebben. Huilen huilen huilen, ermee lopen, liedjes zingen en toen werd ie rustig. Op deze manier hem 3 keer tot rust gekregen en tussendoor de fles met moedermelk aangeboden waardoor hij dus weer overstuur begon te raken..
    Alle tips van zijn moeder werkten niet, smakgeluiden maken, met een lepeltje wat voeding naar binnen laten glijden waardoor hij het proeft en hopelijk wel zou willen.. Met em op de arm lopen en voeden, zitten, terwijl ie in z'n bedje ligt. Niets

Hij ligt nu weer te slapen en is rustig maar gedronken heeft ie dus nog steeds niet. Is dit gewoon een kwestie van wennen aan elkaar? Het is, zeggen de ouders, een heel vrolijk en rustig kindje altijd. Ik heb hem vandaag toch een paar keer goed overstuur en boos gehad..

Hij is de fles trouwens wel gewend.
    pi_75650433
    Heb je al geprobeerd met zijn buik tegen de jouwe en dan een flesje geven. De speen al warm gemaakt? Een drupje melk over de speen gesmeerd?
    pi_75650582
    Zijn buik tegen de mijne snap ik niet

De speen warmmaken zal ik onthouden, drupje melk heb ik idd geprobeerd. Maar hij was te overstuur om überhaupt interesse te tonen in de melk. En toen ik hem met wiegen en neuriën weer stil had en het weer aanbood begon hij weer opnieuw.. Frustrerend wel.
    pi_75650650
    quote:
    Op dinsdag 15 december 2009 14:45 schreef heaven7 het volgende:
    Zijn buik tegen de mijne snap ik niet

De speen warmmaken zal ik onthouden, drupje melk heb ik idd geprobeerd. Maar hij was te overstuur om überhaupt interesse te tonen in de melk. En toen ik hem met wiegen en neuriën weer stil had en het weer aanbood begon hij weer opnieuw.. Frustrerend wel.
    jij zit, comfi, klein beetje achterover, op een bank ofzo. Kindje hou je vast, met zn hoofd in het kommetje van je arm en dan zorg je dat je hem zo rolt dat zijn buikje (en heupjes) tegen jouw buik aanligt. En zn hoofd ook een klein beetje meedraaien, en dan zo de fles geven.

Das de houding waarin hij ook gewend is borstvoeding te krijgen.
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75650681
    Aah zo Goeie, zal ik ook onthouden, bedankt
    pi_75655581
    En, als je het lukt met de hoeveelheid melk die je hebt, probeer eens te variëren met de temperatuur. Mijn dochter dronken bijvoorbeeld eigenlijk alleen maar uit de fles als de melk koud of kamertemperatuur was.

F.W.I.W: In principe haalt hij het, als hij op verzoek te drinken krijgt, vanavond en vanacht wel in. Je hoeft dus niet in paniek te raken, al kan ik me heel goed voorstellen dat het niet leuk is om zo'n overstuur kind te hebben.
    Wat ik zelf zou doen is in ieder geval zorgen dat hij geen grotere aversie tegen de fles krijgt. Dus niet blijven proberen op alle mogelijke manieren als hij overduidelijk overstuur is.
    Dan kan je misschien beter steeds even kort proberen en als hij duidelijk niet wil daar meteen mee stoppen.

Dan heb je best kans dat hij, als hij wat meer gewend is, vanzelf wel een keer de fles gaat pakken

Succes!
    pi_75668218
    Veel scces vannacht BJ. voor de successen, die Evi al heeft geboekt.

Wat bedoelen jullie met omschakelen op de electrische kolf. Gewoon het knopje, dat je indrukt als de eerste druppels komen nog eens indrukken als er geen druppels komen? Moet je het dan weer indrukken als het weer begint te druppelen? Bij mij komt het in een soort golven. Eerst sterk met een toeschietreflex, dan wordt het minder tot het ophoudt en opeens kan het weer beginnen te druppelen. Ik kolf meestal zo'n half uur. Ik zal dit ook nog eens in het kolftopic posten. Ben in ieder geval altijd dankbaar voor dat soort tips.
    Carpe Diem- Pluk de Dag
    pi_75679750
    hier weer een nieuwe dag aangebroken, en ik ben enorm moe Maar allemaal met een goed doel hoor.
    Evie heeft van8 nog maar 1 keer bijvoeding gehad; de rest van de voedingen heeft ze goed aan de borst gedronken en vanmorgen was ze 10 gram aangekomen! (terwijl de verwachting eigenlijk was dat ze de komende dagen zou gaan afvallen). Ik hoop dat ze de komende nacht doorkomt zonder die bijvoeding,,,
    maar ze was, na 3 kwartier drinken; na een half uur alweer klaarwakker; huilen en happen...
    dus hongerig.....
    kijken hoe het de aankomende nacht gaat... Ze ligt nu net weer lekker te slapen..

en oo mijn borsten doen wel een beetje pijn hoor... tis niet niets 8x per dag minimaal 30 tot 45 minuten en daarna nog kolven...

ik houd jullie op de hoogte; sorry dat ik weinig post en weinig reageer; maar druk druk druk....
      woensdag 16 december 2009 @ 10:41:26 #243
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_75679795
    tinu, de PISA moet je volgens mij even helemaal uitzetten en dan weer aandraaien. volgens mij gaat hij niet weer op tsr-stand als je nog een keer op dat knopje drukt.

BJ, fijn dat het zoveel beter gaat! hopelijk hoef je snel niet meer bij te kolven voor de sondevoeding en komen je borsten ook wat tot rust (en jij ook )
      woensdag 16 december 2009 @ 12:40:55 #244
    95408 Incantrix
    pi_75683869
    Dames, ben ik weer even met een vraag, maar wat moet je doen om ongewenst gedrag bij een baby tegen te gaan? Stef heeft sinds eergisteren bedacht dat het helemaal briljant is om tijdens het voeden ineens zijn hoofd in zijn nek te gooien of zijn hoofd weg te draaien, maar dan laat hij de tepel niet los en dat is nogal AU! Leg ik hem dan verkeerd aan? Komt er dan te weinig melk uit de borst? Volgens mij drinkt hij zat (sinds zijn regeldagen zit ik ongeveer 60 a 70 % van de voedingen aan 2 borsten, soms geeft hij nog wat melk op na het voeden) en het aanhappen gaat verder goed, maar mijn tepels zijn ondertussen echt pijnlijk van die grapjes en ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, ik wil zijn koppie niet klem leggen (als dat al kan) en vraag me af of ik zelf iets fout doe ofzo..
    3!
    pi_75684142
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 12:40 schreef Incantrix het volgende:
    Dames, ben ik weer even met een vraag, maar wat moet je doen om ongewenst gedrag bij een baby tegen te gaan? Stef heeft sinds eergisteren bedacht dat het helemaal briljant is om tijdens het voeden ineens zijn hoofd in zijn nek te gooien of zijn hoofd weg te draaien, maar dan laat hij de tepel niet los en dat is nogal AU! Leg ik hem dan verkeerd aan? Komt er dan te weinig melk uit de borst? Volgens mij drinkt hij zat (sinds zijn regeldagen zit ik ongeveer 60 a 70 % van de voedingen aan 2 borsten, soms geeft hij nog wat melk op na het voeden) en het aanhappen gaat verder goed, maar mijn tepels zijn ondertussen echt pijnlijk van die grapjes en ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, ik wil zijn koppie niet klem leggen (als dat al kan) en vraag me af of ik zelf iets fout doe ofzo..
    Haha! Sorry, Lente doet het ook. Zomaar tussendoor vindt ze het dan lekker om d'r nekje ff te strekken of zo. Ze draait dan met m'n tepel nog in d'r mond, d'r gezichtje helemaal naar beneden. Richting bank of bed dus, ligt er net waarop ik me op dat moment bevind.

Ik heb niet het idee dat ze dan niet goed aangehapt ligt of zo. Wel roep ik hard en schel 'au'! Maar dat lijkt vooralsnog weinig effect te hebben...
      woensdag 16 december 2009 @ 12:50:52 #246
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_75684219
    Uitrekken met tepel in de mond is volgens mij niet af te leren
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_75684563
    Deed Senna ook. Ik probeerde er een beetje op te anticiperen door goed op te letten, maar afleren is me nooit gelukt. Inmiddels doet ze het trouwens dus niet meer, is er uit zichzelf mee gestopt
    pi_75684689
    oh hier ook
    ik heb inspector gadget tepels nu
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75685548
    hier hetzelfde, meestal als ze klaar is en besluit eerst d'r hoofd weg te halen en dan pas d'r mond open te doen. mooie benaming huup
    ik zal zo de foto's van de co-sleeper even in het babytopic plaatsen, want daar ging het ook over slapen gisteren.
      woensdag 16 december 2009 @ 13:36:31 #250
    190853 RockabeIIa
    pi_75685937
    Oh Gotskie, doen ze dat allemaal? Hier dito, met melk aan de wangen en alsof het een of ander trekdropjebetreft laat ie zich heel dramatisch en volgepompt van mijn borst achterover vallen om te zeggen dat hij tot de nok aan toe en nog een extra mondje vol zit
    pi_75688224
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 13:36 schreef RockabeIIa het volgende:
    Oh Gotskie, doen ze dat allemaal? Hier dito, met melk aan de wangen en alsof het een of ander trekdropjebetreft laat ie zich heel dramatisch en volgepompt van mijn borst achterover vallen om te zeggen dat hij tot de nok aan toe en nog een extra mondje vol zit

Huup, als ik m'n bh losmaak, roept N. vaak: "Go go Gadget nippel!"
    pi_75689080
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 14:29 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Huup, als ik m'n bh losmaak, roept N. vaak: "Go go Gadget nippel!"
    dat dus hahahaha

Oooh rocka haha herkenbaar! Handje in dramastand op het voorhoofd erbij?
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75695335
    Even van me afschrijven.
    Ik heb nu een astma-aanval. Dat heb ik niet zo vaak, maar als ik het heb is het vrijwel altijd na een verkoudheid(svirus). Ik heb een kuurtje prednisolon gekregen een een inhalatiediskus met daarin medicatie die bestaat uit twee bestanddelen, waarvan één L2 en één L3 op de lijst van Hale.
    Meestal red ik het wel met de prednisolon (L2) en nemen de klachten na een dag af, dus die diskus is eigenlijk bedoeld om te gebruiken als ik weer verkouden word zodat de astma in toom gehouden kan worden. De apotheker raadde mij aan om de diskus nu ook te gebruiken, 14 dagen lang.

Nou heb ik even aan de huisarts gevraagd of de medicatie mocht met borstvoeding. Hij vond van niet en stelde dat prednisolon sterker is (voor mij) en dus slechter. Toen ik dat hoorde had ik niet zoveel zin in de rest van de discussie. Hij vond ook dat ik wel in één keer kon overstappen op flesvoeding. Ik heb niet zoveel gezegd (ik had ook niet zoveel adem ) maar ik vond het helemaal niet tof dat hij dat zei. Het is echt een hele fijne arts (en leuke man) en nou valt hij van zijn voetstuk. Ah well, dat is natuurlijk niet mijn grootste probleem nu.
    Nu denk ik dus dat ik die diskus maar links laat liggen omdat ik het de vorige keren ook met prednisolon alleen heb gered. Jammer van de ¤70,60 die het ding gekost heeft. Al met al:

[ Bericht 0% gewijzigd door Jore op 16-12-2009 18:58:33 ]
    pi_75695666
    Ah Jore dat is echt shit aan alle kanten. Van de astma tot aan je huisarts. Ik hoop dat ie zich vanavond onder het eten toch een beetje gaat schamen dat 'ie een astmatische moeder heeft aangeraden te stoppen met borstvoeding.
    pi_75695976
    Jore, wat vervelend dit. iig beterschap!

iemand de reclameborden van VGZ al gezien? schattige foto, hoor, van een kindje aan de borst. alleen jammer dat dat babietje met getuite lippen alleen de tepel in de mond heeft en dus een hele slechte reclamefoto voor bv is
    pi_75696016
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 17:47 schreef miss_sly het volgende:

iemand de reclameborden van VGZ al gezien? schattige foto, hoor, van een kindje aan de borst. alleen jammer dat dat babietje met getuite lippen alleen de tepel in de mond heeft en dus een hele slechte reclamefoto voor bv is
    Haha, viel me ook op.
    pi_75697960
    Jore, da's shit zeg... Je zou een medicatieconsult bij Gonneke kunnen overwegen of een belletje naar de LLL-lijn. Vragen over medicijnen worden daar doorgestuurd naar een speciale vrijwilligster die een medische achtergrond heeft en inzage heeft in de meeste publicaties over BV en medicatie.
    pi_75703261
    quote:

Ikke niet... Foto?
    Lotte!
    Noah!
    pi_75703746
    Kan geen foto vinden.

KOm eens in het babietjestopic vertellen hoe het met jou en je meisje gaat!
    pi_75704033
    He Jore, wat rot zeg!! Ik hoop met je mee dat de prednisolon alleen gewoon gaat werken
    pi_75705068
    quote:
    Op woensdag 16 december 2009 20:51 schreef miss_sly het volgende:
    Kan geen foto vinden.

KOm eens in het babietjestopic vertellen hoe het met jou en je meisje gaat!
    U vraagt, wij draaien.

Jore, wat een vervelende situatie. Kan je verder geen tips geven ofzo, maar dan maar een voor jou
    Lotte!
    Noah!
    pi_75706702
    Jore wat vervelend. Als de diskus niet mag, kun je het misschien idd eerst even met het andere medicijn alleen proberen of informatie vragen bij een expert of er uitwijk mogelijkheden, dus andere medicijnen zijn.

Ik heb ook dergelijke problemen gehad met oogdruppels. Ik weet hoe het voelt. Hopelijk vind je een goede oplossing.
    Carpe Diem- Pluk de Dag
      donderdag 17 december 2009 @ 08:29:04 #263
    95408 Incantrix
    pi_75716511
    Oooww, en ik maar denken dat ik iets verkeerd deed! Haha, Rocka en Huups, ik heb me rotgelachen om jullie posts Miss_Sly, thnx voor de tip, proberen te anticiperen dus.. En Ssserpente, dat "AU!" brullen gaat hier ook geheel vanzelf, maar hij vind het echt niet boeiend ofzo..

Jore, jeumig wat naar zeg Erg vervelend ook dat je huisarts niet echt zijn best deed om even met je mee te denken maar gewoon al voor je besloten heeft dat je dan maar moet stoppen met de BV. Ik hoop dat je het inderdaad afkunt met dat ene medicijn of op een andere, goede oplossing kunt komen, bijv. via de kanalen die Owlet heeft geschreven. Dikke voor jou en veel sterkte met je astma!

En nee, dat bord heb ik nog niet gezien, nu ben ik wel nieuwsgierig!
    3!
      donderdag 17 december 2009 @ 09:34:05 #264
    22740 Grijs
    en eigenwijs
    pi_75718165
    quote:
    Ja, ik heb de borden ook gezien. Ik vond het erg mooi. En van dat mondje was me niet opgevallen en ik denk dat het maar erg weinig mensen zal opvallen. 't Ziet er toch een heel stuk beter uit dan zo'n frummeltje met een fles in de mond!
    "Het meeste werk is onbegonnen werk
    ...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
    - [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
    pi_75720748
    quote:
    Op dinsdag 15 december 2009 11:25 schreef Troel het volgende:
    En meiden, denk ook gewoon aan het moedermelknetwerk he
    Daar kun je ook melk doneren als je kindje al wat ouder is. Ik heb mij net opgegeven maar ik denk dat we wat laat zijn
    hier dus
    pi_75830236
    Ik vind voeden met dit weer stiekem echt ontzettend gezellig
    lekker onder het dekbed 's avonds/'s nachts en 's morgensvroeg. Zo knus

Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75830386
    Jore is het nog gelukt met alleen de prednisolon?

Huup wat lief Die mooie grote ogen

Timo valt tegenwoordig élke keer in slaap tijdens het voeden en ergens anders dan aan mij borst wil hij ook niet meer slapen
    pi_75831711
    Bah Jore wat shit zeg! Zo flauw hoe veel mensen stoppen met bv als eerste oplossing noemen en niet verder denken. Hoe is het nu met je, is de benauwdheid al minder?

LOL Rocka Niels doet precies hetzelfde! Idd met een gezichtje onder de melk en half stoned.
    pi_75835273
    Doen jullie kindjes dit ook? Perse zelf aan willen happen en dan verkeerd happen, met de bovenlip naar binnen bijvoorbeeld, en als je het dan wilt verbeteren boos worden. Steeds weer loslaten en opnieuw aanhappen. Mijn tepels vinden het niet leuk
      zondag 20 december 2009 @ 14:29:13 #270
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_75836863
    quote:
    Op zondag 20 december 2009 13:53 schreef Twinkly het volgende:
    Doen jullie kindjes dit ook? Perse zelf aan willen happen en dan verkeerd happen, met de bovenlip naar binnen bijvoorbeeld, en als je het dan wilt verbeteren boos worden. Steeds weer loslaten en opnieuw aanhappen. Mijn tepels vinden het niet leuk
    herkenbaar... en dan heel druk gaan doen inderdaad....

ik zie dat ik helemaal niet meer had gemeld hoe het nu gaat met Evie.
    Wij zijn afgelopen donderdag eindelijk thuis gekomen na bijna 2 weken ziekenhuis. Ons meisje is gestart met moedermelk via de fles. En dat ging zo goed dat ze mee mocht. Ook het gewicht nam dusdanig toe dat de kinderarts er vertrouwen in had dat het goed zou gaan.
    Inmiddels zijn we een aantal dagen verder en gaat het goed.
    Bij elke voeding leg ik haar eerst aan de borst; tot ze zelf loslaat... de ene keer drinkt ze super; de andere keer gaat het zoals bovenstaand. Na de borst krijgt ze nog een flesje met moedermelk om voldoende intake te krijgen. En dat gaat allemaal een stuk ontspannender dan in het ziekenhuis,
    En; Evie zat gister bijna weer op geboortegewicht! (op 5 gram na).
    de verwachting is dat ze uiteindelijk sterk genoeg is en voldoende energie heeft om alleen aan de borst te drinken.
      zondag 20 december 2009 @ 15:46:00 #271
    95408 Incantrix
    pi_75839999
    quote:
    Yup, dat is echt náár! Mijn linkertepel doet op dit moment sowieso erg pijn als hij drinkt, ik ga dinsdag naar het CB als het weer het toelaat, daar hebben ze dan bv-spreekuur en ik hoop tips te krijgen om dat te verbeteren. Ik heb geen kloven ofzo, maar ik denk dat hij daar minder goed drinkt/aanhapt i.v.m. zijn voorkeurshouding. Hij laat daar ook veel vaker los en doet dat meestal door zijn kop in zijn nek te gooien en dan pas los te laten, ook zo pijnlijk Heb jij dat probleem ook erger aan één kant? Ik las dat Niels ook een voorkeurshouding heeft?

BJ, wat goed zeg! voor Evie, zet 'm op meissie, nog maar een paar gram te gaan! Ik vind je verhaal inderdaad superhoopvol klinken joh, echt respect dat je zo doorzet, nog even en je meissie drinkt gewoon lekker bij jou!

[edit]En Jore, inderdaad, hoe is het nu met jou? [/edit]
    3!
      zondag 20 december 2009 @ 16:55:13 #272
    190853 RockabeIIa
    pi_75842636
    Incan, ik denk wel eens dat vrouwen altijd een zure en een zoete kant hebben
    Hier ook eentje met voorkeurshouding maar ik merk dat niet bij het voeden.
    pi_75844246
    quote:
    Ja! Je krijgt er ook van die gezellige smakgeluiden bij, gevolgd door ontevreden grommen en kreunen. Ik vind het wel grappig. (Net als dat plotseling naar achter gooien van het hoofdje zonder los te laten. )

Ik heb trouwens het idee dat het niet zozeer een kwestie van verkeerd aanhappen is, maar van verkeerd aanbieden. Onder een net iets andere hoek gaat het hier ineens wel goed.
    pi_75844914
    quote:
    Op zondag 20 december 2009 17:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja! Je krijgt er ook van die gezellige smakgeluiden bij, gevolgd door ontevreden grommen en kreunen. Ik vind het wel grappig. (Net als dat plotseling naar achter gooien van het hoofdje zonder los te laten. )

Ik heb trouwens het idee dat het niet zozeer een kwestie van verkeerd aanhappen is, maar van verkeerd aanbieden. Onder een net iets andere hoek gaat het hier ineens wel goed.
    Jaa dat! En dat gesmak! Ik dacht zelfs aan spruw gisteren. Zou best kunnen dat hij dan net anders ligt dan normaal inderdaad.

Icantrix Niels doet het vooral rechts, dus dan ligt hij met zijn hoofdje links en zijn voorkeurshouding is naar rechts. Ik denk dat dat best wel eens de oorzaak kan zijn!
      zondag 20 december 2009 @ 18:09:31 #275
    28677 Beessie-Jen
    Meisjesmama!!!
    pi_75845525
    ons kleintje heeft ook een voorkeur voor de ene borst.. heel bijzonder.. daar drinkt ze tnt wel veel beter uit.
    Maar ik blijf elke voeding wisselen; ze moet toch ook echt leren aan beide borsten goed te drinken
    nog even een gewichtupdate; bloot gewicht voor het eerst boven geboortegewicht!
    2800 gram!!! jeujjjjj!
      zondag 20 december 2009 @ 18:15:08 #276
    95408 Incantrix
    pi_75845732
    Rocka, whahaha, geweldig Dát zal het zijn, ben ik links gewoon zuur

Claudia, daar probeer ik ook mee te experimenteren maar er is hier echt geen pijl te trekken op wanneer het goed gaat en wanneer niet Wel fijn dat jij er ondertussen om kan lachen, dan doet het hopelijk geen zeer

Twinkly, whaha, ik begreep er níks van, Stef heeft ook een voorkeurshouding naar rechts, maar bij mij is het de linkerborst die hij altijd zeer doet.. Tot ik me bedacht dat ik altijd in de rugbyhouding voed, dus bij mij is de andere borst de pisang

BJ, wat goed!! En gewoon blijven wisselen inderdaad!
    3!
      zondag 20 december 2009 @ 18:36:11 #277
    190853 RockabeIIa
    pi_75846512
    Nog een typisch ding wat jullie baby's ook vast doen: Heel de neus in de borst drukken/wrijven met een hoop drama terwijl de tepel nog in zijn mond zit en dan al krijsend en met de ogen dicht enorm te ontluchten. Zo ontspannend dat voeden...
    pi_75848183
    Ko doet heel beschaafd stoppen met drinken, even nadenken en dan een enorme wind laten.

En mijn ene borst produceert meer dan mijn andere, dat is normaal geloof ik, en Ko had altijd de voorkeur voor de volle. Nu is het een beetje rechtgetrokken naar mijn gevoel.

BJ, wat fijn dat het zo goed gaat!

Jore, hoe is het nu?

Huup, dat vind ik ook fijn, lekker samen onder het dekbed en dan lekker drinken.
      maandag 21 december 2009 @ 17:28:32 #279
    283712 Basboussa
    Tuo neito noita on
    pi_75886987
    Even een ander vraagje dames, ik geef dan wel geen bv, maar ik kolf wel voltijd, en kind heeft dus nog nooit kv gehad, maar ik vroeg me af wanneer je ongeveer weer ongesteld wordt. Kind is 9 maanden, en ik dacht dat het rond de 8 maanden weer op gang kwam, maar nu kan ik daar opeens niets concreets meer over vinden. Ik las ergens 6 maanden, ergens anders 14 maanden. Wat is jullie ervaring?

wij willen eigenlijk wel weer een kindje......
    Ne ne placha az,veche niamam glas
    niamam nishto az na tozi sviat.
    Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
    Wafdal dayman gambek alatoul
    pi_75887766
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 17:28 schreef Basboussa het volgende:
    Even een ander vraagje dames, ik geef dan wel geen bv, maar ik kolf wel voltijd, en kind heeft dus nog nooit kv gehad, maar ik vroeg me af wanneer je ongeveer weer ongesteld wordt. Kind is 9 maanden, en ik dacht dat het rond de 8 maanden weer op gang kwam, maar nu kan ik daar opeens niets concreets meer over vinden. Ik las ergens 6 maanden, ergens anders 14 maanden. Wat is jullie ervaring?

om eerlijk te zijn geen idee, maar ik ben ook benieuwd naar het antwoord.

Ik ben ook van plan om langer door te gaan met voeden dan 6 maanden maar hoop niet dat dat de wens voor een tweede kindje in de weg zal zitten.
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75889774
    quote:

Hmmz, borstvoeding is geen 100% anticonceptie... Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen dan is het de eerste 6 maanden redelijk veilig...

Er zit een user in zwangerschap en geboorte die is helemaal niet ongesteld geweest maar was gewoon opeens zwanger... Dus je hoeft niet perse te stoppen met borstvoeding geven.. Alleen heb je dan geen idee wanneer je vruchtbaar bent..
      maandag 21 december 2009 @ 18:51:05 #282
    108648 cattie
    lieve moeder
    pi_75889998
    Meestal is het zo dat als de nachtvoedingen weg zijn, de cyclus weer op gang komt. Maar het kan heel erg wisselen, sommigen zijn na 2 maand al weer ongesteld, anderen pas na 2 jaar.
    pi_75898195
    quote:
    Op zondag 20 december 2009 19:23 schreef oeke het volgende:
    Ko doet heel beschaafd stoppen met drinken, even nadenken en dan een enorme wind laten.
    Niels ook Dan kijkt hij heel stoned, denk je dat hij klaar is met drinken en dan ineens PFRRRRRRRRRT!!!!!!
    pi_75898294
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 21:27 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Niels ook Dan kijkt hij heel stoned, denk je dat hij klaar is met drinken en dan ineens PFRRRRRRRRRT!!!!!!
    Haha, Lotte ook! Je merkt het eigenlijk al tijdens de voeding. Ze drinkt wat onrustiger, zoekt meer contact. En dan opeens poept ze zichzelf van boven tot onder vol met 1 grote scheet. Lekker hoor
    Lotte!
    Noah!
    pi_75898795
    quote:
    Op maandag 21 december 2009 21:27 schreef Twinkly het volgende:

[..]

hahaha hier ook *hmm* pfffrt

En soms ook als ze niest, dan komt er tegelijkertijd een enorme scheet uit
    Polkadotflying
    Want zo is het ook!
    初戀的香味就這樣被我們尋回
    pi_75919862
    Ik wilde gewoon even melden dat ik niet hou van toeschietreflexen buiten de voeding om. Wat een k-gevoel is dat zeg
      dinsdag 22 december 2009 @ 12:52:16 #287
    12913 GreatWhiteSilence
    pi_75920995
    Ik ken dat, WupWup. Eerst word ik een soort van misselijk en net op het moment dat ik me af begin te vragen waarom ik me zo k*t voel, krijg ik een toeschietreflex. Tegenwoordig herken ik het gevoel wel trouwens, dan weet ik dat er een tsr aan zit te komen...
      dinsdag 22 december 2009 @ 14:12:43 #288
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_75924249
    Als er melk aangemaakt wordt op het moment dat je je kind aanlegt, waarom werkt dat bij het kolven dan niet
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      dinsdag 22 december 2009 @ 14:13:42 #289
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_75924291
    quote:

Er zijn ook mensen die voltijd bv geven en na een maand weer ongesteld worden.
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_75926605
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 14:12 schreef Troel het volgende:
    Als er melk aangemaakt wordt op het moment dat je je kind aanlegt, waarom werkt dat bij het kolven dan niet
    Nou, inderdaad! Ik kolf momenteel tussen voedingen door maar 60 ml. Dat betekent dat ik voor elke voeding zo'n beetje 2 keer moet kolven. Ik mag hopen dat dat straks beter gaat als ik weer moet werken en het kolven in plaats van de voedingen komt.

Ik zou trouwens niet weten wat een toeschietreflex is. Zo te horen hoef ik er niet rouwig om te zijn.
    pi_75926693
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 15:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, inderdaad! Ik kolf momenteel tussen voedingen door maar 60 ml. Dat betekent dat ik voor elke voeding zo'n beetje 2 keer moet kolven. Ik mag hopen dat dat straks beter gaat als ik weer moet werken en het kolven in plaats van de voedingen komt.

Ik zou trouwens niet weten wat een toeschietreflex is. Zo te horen hoef ik er niet rouwig om te zijn.
    't Is anders best handig, op het juiste moment.
    pi_75933323
    Dat is naar GWS, dat je er misselijk van wordt Dat heb ik gelukkig niet. Hier jeukt het en prikt het en het levert natte plekken op als ik de kompressen weer eens vergeten ben of als ze weer aan de wandel zijn gegaan
      dinsdag 22 december 2009 @ 20:01:49 #293
    12913 GreatWhiteSilence
    pi_75937766
    Gelukkig is dat onpasselijke gevoel weer weg als de tsr is geweest. Het levert hier geen natte plekken meer op, mijn voorgevel is inmiddels zindelijk. Ik draag nog wel steeds kompressen, just in case...
    pi_75941730
    Eventjes een vraagje: Als je kind zo rond een jaar oud is, kan hij/ zij toch nog niet helemaal zonder borstvoeding. Als je dan de borstvoeding wil afbouwen moet je dus op flesjes overgaan of dreumesmelk dingetjes toch? Mijn kind drinkt nu nog 4 keer aan de borst op een dag en is 10,5 maand oud. Ik kan me gewoon niet voorstellen, dat die zo veel voedingen afbouwt in 1,5 maand. Misschien zou het afbouwen van de 2 overdag voedingen kunnen in die tijd. Dan zou ik in ieder geval niet meer hoeven kolven en kan ik s'ochtends en s'avonds nog zelf voeden.
    Carpe Diem- Pluk de Dag
    pi_75941927
    Eind augustus, toen was Lotte iets van 1 jaar en 2 maanden ofzo, ben ik overgestapt op alleen 's ochtends en 's avonds voeden. Niet meer voor het slapen gaan overdag. Daarvoor kreeg ze dat nog wel en eventueel ook nachtvoedingen er tussendoor. Ik ben begonnen met het geven van gewone melk op een gegeven moment (weet dus even niet meer wanneer) en het afbouwen van de voedingen overdag voor het slapen.
    Nu drinkt ze alleen nog 's ochtends (bijna 1,5 nu).

Vanmorgen heeft ze me flink zeer gedaan In het donker op gevoel aanleggen werkt dus niet zo goed voor je gevoel
      dinsdag 22 december 2009 @ 21:39:31 #296
    12913 GreatWhiteSilence
    pi_75942275
    Hier word ik 's nachts ook vaak geraakt door tanden in een overmoedig enthousiasme. Gelukkig heb ik een hoge pijngrens.
    pi_75942826
    Ik ook wel, maar vond het nu toch echt wel heel vervelend
    Over de rest van de dag blijf je het dan ook weer voelen enzo..aaaaahhhh
    pi_75979125
    GWS en Mrien beterschap voor je bijtplekken.

Mrien door wat heb je de voedingen dan vervangen of wat kwam daarvoor in de plaats? Alleen melk is denk ik meer voor het vocht, niet voor een volwaardige voeding. Ik las in andere topics, dat de kinderen om 17/17.30 uur warm eten krijgen. Als wij dat zouden kunnen doen zou misschien 1 voeding komen te vervallen en zou de laatste voeding (nu 22/22.30 uur) naar voren schuiven. Alleen is dat met de tijd niet echt goed te doen omdat wij hem pas rond 17.15/17.30 uur van het kdv ophalen. Daarnaast is zijn schema nu zo, dat hij rond 16 uur op het kdv een fles krijgt.
    Carpe Diem- Pluk de Dag
    pi_76006267
    Tinu, kunnen ze Jair niet iets anders geven dan een fles om 16.00 uur? Een beker sap en fruit of rijstewafel oid?
    pi_76028295
    Hallo!
    Daar zijn we weer. Dit meer met Fabian aan de borst.
    Fabian drinkt goed, hij hapt super goed en drinkt heerlijk. Hi heeft een enorme zuigbehoefte, maarja, mama kán niet 24 uur de borst geven dus krijgt hij zo soms een pinkje, vindt ie heerlijk, en soms als mama en papa niet willen pinken krijgt hij een speen.
    Was daar geen voorstander van maar heb ide mening maar bijgesteld. Hij fgooit hem ook vaak nog weg, dan wil hij wat anders.
    Sinds een uurke of heb ik een dikke schijf in allebei mn borsten dus de stuwing is goed op gang.
    Ga Fabian zo maar aanleggen om de druk eraf te halen, twijfel nog of ik de druk eraf zal kolven. Maar ja..eerst kijken of Fabian het wil doen.
    pi_76029782
    Waarom was je geen voorstander van een speen?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')