abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75526432
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 18:08 schreef Ticootje het volgende:
Ik dronk gewoon een biertje toen ik Jen nog voedde, ik lette gewoon goed op de tijd. Als ze net gedronken had zat ik wel safe.
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten vanaf wanneer het kwaad kan... :p
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 18:57:50 #152
5428 crew  miss_sly
pi_75526510
bm, als je bv borstvoeding.com leest, zou je als je direct na een voeding een unit alcohol neemt (dat is dus in het daarvoor bestemde glas) kun je 2 uur later zonder problemen voeden. dus een keer een wijntje bij het eten of een biertje moet best kunnen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_75526613
Alleen is dat zo moeilijk bij onze kindjes, ik zie het zo gebeuren dat ik op oudejaar een glaasje drink en dat er dan net eentje wakker wordt en dringend de borst wil...
pi_75526738
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Alleen is dat zo moeilijk bij onze kindjes, ik zie het zo gebeuren dat ik op oudejaar een glaasje drink en dat er dan net eentje wakker wordt en dringend de borst wil...
Ik doe voor de zekerheid daarom ook maar helemaal geen alcohol. Zul je net zien idd. En dan voel ik me toch schuldig. Heb nu bijna een jaar niets gedronken, dan wordt het met O&N ook maar een glaasje Jip en Janneke champagne.
  vrijdag 11 december 2009 @ 19:13:08 #155
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_75527062
quote:
Op donderdag 10 december 2009 13:04 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Hee! Zijn ze het toch ergens over eens overal!

trixie, hoe gaat het voeden nu?
Lief dat je het vraagt Het voeden gaat hier echt hardstikke goed, heel soms als hij erg gulzig is wil hij te graag en hapt hij een paar keer niet goed aan, maar het lukt uiteindelijk altijd en in de stress schieten doet hij niet meer.. Ik ben zo trots op mijn kleine ruimtescheepje Zijn docking-sequence aan het moederschip is echt goed en hij haalt netjes alle brandstof binnen die hij nodig heeft

Claudia, wat vervelend om zo te twijfelen, maar als ik het goed begrijp is 100 gram het minimum? Misschien zit je dan veel meer in de richting? Stef komt ook zéker niet aan die 180 gram, de 100 per week net niet (op 1 dag, gisteren meegerekend wel).. Evengoed is er volgens alle experts geen reden om me grote zorgen te maken om Stef, dus misschien doet Ivan er ook gewoon wat langer over?

Miss_Sly wat naar dat Senna is afgevallen Het is dan wel verklaarbaar, maar elke gewichtsafname bij je kind zet je gedachten aan de gang, dat kan ik ondertussen érg goed begrijpen.. Hopelijk gaat Senna's gewicht nu weer lekker opklimmen, ik ga gewoon voor jullie duimen!

Aoraki, Stef ziet ook geel en wij hebben het advies gekregen hem veel in daglicht te leggen en goed in de gaten te houden of hij niet suf wordt. Het trekt wel weg, maar het gaat langzaam, vooral zijn oogwit ziet er nog erg gelig uit. Schijnt inderdaad langer te duren bij bv-kindjes, maar zolang hij alert is en het wegtrekt, hoe langzaam ook, zou het ok moeten zijn heb ik begrepen
3!
pi_75527247
Bm ik heb maar een jaar gevoed, ik denk dat ik rond de 6 maanden wel een biertje nam, toen was het zomervakantie.

Ik drink trouwens zelden, dus als ik dan eens trek had liet ik me niet tegenhouden door de borstvoeding. Gewoon een beetje opletten. Als ze toch binnen een uur kwam had ik altijd wel wat in de koelkast, ik werk 4 dagen, dus er was altijd voorraad hier.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 19:20:36 #157
5428 crew  miss_sly
pi_75527358
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik heb het ook maar twee keer gedaan, hier thuis, meteen na het voeden lag ze in bed en de ervaring van weeeeeken had geleerd dat als ze rond die tijd in bed ligt (half 8) ze zich echt nooit meldt voor minstens 11 uur, meestal later. Dus heb ik een klein glaasje wijn gedronken terwijl we weer eens gezellig samen aan het eten waren.

Eventueel als je echt graag zou willen, zou je kunnen zorgen voor een flesje gekolfde melk, zodat het je wat meer ruimte geeft. Ik vind dat dan weer teveel moeite, dus dat doe ik dan weer niet en is het bij twee keer een klein glaasje gebleven
pi_75527528
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:20 schreef miss_sly het volgende:

Eventueel als je echt graag zou willen, zou je kunnen zorgen voor een flesje gekolfde melk, zodat het je wat meer ruimte geeft. Ik vind dat dan weer teveel moeite, dus dat doe ik dan weer niet en is het bij twee keer een klein glaasje gebleven
Hm, neen, flesjes kolven vind ik geen probleem, maar vooral bij Fons moet ik niet afkomen met een flesje als die wakker wordt 'snachts...
En het is echt te makkelijk om ze ff te troosten en weer in slaap te krijgen zo, he.
Ik laat het ook maar zo, geen zin in drama op oudejaar.
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 19:29:25 #159
5428 crew  miss_sly
pi_75527730
Ik vind het kolven geen probleem maar het erin krijgen bij Senna
En met O&N rond 12 uur wordt het lastig, want dan kan ze natuurlijk zomaar ineens komen vanwege het vuurwerk of omdat ze al een tijdje geslapen heeft ofzo. Dus ik dnek dat ik ook Jip & Janneke chapagne krijg
pi_75530250
Eerst hield ik er echt rekening mee, met maar 1 glaasje drinken. Nu eventueel ook wel een tweede. (niet dat dat zovaak voorkomt) Ze drinkt nu alleen nog 's ochtends en is nu bijna anderhalf
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 21:12:24 #161
5428 crew  miss_sly
pi_75531638
Ik denk dat ze een van de vorige keren een keer niet goed gemeten hebben, want die ene meting past niet echt in het lijntje :D De rest volgt ze een vrij net lijntje, geloof ik.

Maar met haar gewicht maakt ze echt een duikeling:

Ik probeer haar maar zo veel mogelijk aan te leggen en vandaag heeft ze zowaar 200 cc (2 keer 100) gedronken uit de fles overdag, dus dat was netjes. Alleen maar hopen dat ze niet nog een keer ziek wordt, want nu heeft ze echt niet veel meer bij te zetten natuurlijk.

En volgende week ga ik nog maar eens wegen om te kijken of er vooruitgang in zit.

[ Bericht 14% gewijzigd door miss_sly op 20-06-2023 13:22:45 ]
  vrijdag 11 december 2009 @ 21:45:26 #162
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_75533035
hey dames; ik denk dat ik hier ook maar eens kom posten; sommige van jullie zullen al wel een beetje op de hoogte zijn van mijn verhaal via andere topics; maar even in het kort.

Afgelopen zaterdag is ons kleine meisje Evie geboren; bij een zwangerschap van 36 wk en 2 dagen. Randprematuur dus. Iets wat de voeding nogal problematisch maakt tnt.
Mijn meisje is nu bijna een week en heeft de techniek van het drinken nog niet echt goed door. Ik kolf vanaf de eerste dag; en mijn voeding is goed op gang. ( ik zit voor vandaag al op ruim 350 ml). Alleen heb ik er zelf zo weinig controle over of Evie goed gaat drinken en ik vind dat best moeilijk en frustrerend..
soms heb ik ook echt ff kraamtranen... vind het moeilijk om te zien hoe ons kleintje haar best doet en daar tnt niet echt voor beloond wordt.

ze wordt nu bijgevoed met moedermelk via een sonde. En vandaag heeft ze aan de borst maar 1 keer echt gedronken. (gisteren gingen er 4 voedingen vrij goed) ben nu dus een beetje depri en hoop zo dat de laatste voeding wat beter verloopt.

IK ga zo proberen om eerst eens 2 minuten te kolven om de melkstroom op gang te brengen en haar daarna pas aan te leggen.. ik hoop dat op die manier het makkelijker voor haar wordt om melk binnen te krijgen...

we liggen allebei nog in het ziekenhuis. Snachts slaap ik de komende nachten thuis om wat bij te tanken...

hebben jullie ook ervaring met prematuur zijn en voeden???
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  vrijdag 11 december 2009 @ 22:12:23 #163
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_75534134
BJ, ik heb het in het babietjestopic al eens kort aangestipt, Thomas is ongeveer net zo vroeg geboren (36w3d) en had ook veel moeite met drinken in het begin. Wel heeft hij altijd uit een cupje kunnen drinken en later ook met fingerfeeding, dus sondevoeding is niet nodig geweest. Bij Thomas was het omslagpunt duidelijk toen hij onder de lamp is gegaan. Daarna ging het voeden echt stukken beter. Nog niet fantastisch, dus we hebben wel extra kraamzorg gekregen, voornamelijk voor begeleiding met de voeding. Ik had ook echt een kanjer van een kraamzorgster, aan haar heb ik veel gehad.
Ik vond het zelf fijner dat ik door 1 persoon begeleid werd, met consequent de zelfde adviesen. In het ziekenhuis was het iedere keer een andere zuster en een andere manier van werken. Bovendien had je er ook types bij die alleen even binnen kwamen, de baby aan de tiet schoven en weer vertrokken. Dan zat ik daar en Thomas dronk wel goed, maar waarom het hen nou wel lukte en mijzelf niet daar kwam ik op die manier niet echt achter.

Dingen die bij ons hielpen:
- beetje kolven om de tepel 'eruit' te trekken (kleine tepels)
- 'een puntje vouwen' van de borst. Ook wel genaamd een hamburger ervan maken Door de tepelhof wat plat te maken kon Thomas hem verder in zijn mondje nemen en had hij dus de tepel beter vast.
- verschillende houdingen proberen. Favoriet zijn hier de madonnahouding en liggend voeden. De rugbyhouding waar iedereen zo enthausiast over is doet het hier voor geen meter.

En probeer er ontspannen mee om te gaan. Op een gegeven moment hebben ze het ineens door lijkt het wel. Ik heb wel eens gezegd in die eerste week: al moet ik een maand lang kolven en fingerfeeden, zo lang ik die borstvoeding maar bij mijn kindje naar binnen krijg maakt het me niet uit. Gelukkig was het niet nodig, maar ik sta nog steeds voor de volle 100% achter die uitspraak. En dat zeg ik niet om andere mensen iets op te dringen, maar borstvoeding is me echt dierbaar. En hoewel Thomas tegenwoordig weer de meeste voedingen gekolfde melk krijgt (ivm indikken voor de reflux) genieten we samen extra veel van de momenten dat hij wel lekker aan de borst ligt.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_75534155
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 21:45 schreef Beessie-Jen het volgende:
hebben jullie ook ervaring met prematuur zijn en voeden???
Hier veel ervaring, hoewel mijn meisje niet prematuur was, maar wel heel erg klein (2590 gram) en te klein en zwak om krachtig genoeg te kunnen drinken uit de borst.
Wat ik over de weken heb geleerd even op een rijtje. Hopelijk helpt het je. (Ik vind het nog steeds erg dat ik er weken over gedaan heb om al die dingen qua tips van zogenaamde deskundigen bij elkaar te krijgen. Van lactatiekundigen heb ik absoluut geen hoge pet meer op),

• De Syntocinon neusspray. Dit is een spray die je 2 tot 5 minuten voor je gaat voeden in je neus spuiten en dat start het toeschietreflex. Het werkt echt goed.
  • Tepelhoedje. Mijn tepels waren in principe goed van vorm, maar met zo'n hoedje ging het voor mijn meisje net wat makkelijker, het hoedje is ook makkelijker in het mondje te stoppen.
  • Aanleggen en met een klein spuitje tussen de lipjes melk bijspuiten, zodat je kindje meteen goed beloond werd voor het goed aanhappen en het zo sneller leert.
  • Over het kolven: je moet waarschijnlijk enorm vaak kolven. Ik had letterlijk de blaren op mijn tepels staan van het kolven. Pas toen ik het daardoor opgaf kwam ik erachter dat je het kolfschild in verschillende maten hebt. Ik heb toen grotere besteld op internet en nogmaals een pomp gehuurd.
  • Mocht je niet genoeg melk maken, dan is het belangrijk dat je je borst echt helemaal leeg kolft. Het is een zaak van vraag en aanbod. Als de vraag groter is (je kolft je borsten helemaal leeg), dan ga je vanzelf meer melk maken. (Dit was mij niet verteld, ik stopte altijd na een minuut of 10 kolven)
  •   Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 22:15:11 #165
    5428 crew  miss_sly
    pi_75534247
    Wanneer zijn je borsten leeg bij het kolven? Bij mij komt er na een minuut of 10 niets meer uit heb ik het idee, dus dan stop ik ook maar. En dan heb ik (dubbelzijdig) ongeveer 80-100 cc gekolfd.
    pi_75534876
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 22:15 schreef miss_sly het volgende:
    Wanneer zijn je borsten leeg bij het kolven? Bij mij komt er na een minuut of 10 niets meer uit heb ik het idee, dus dan stop ik ook maar. En dan heb ik (dubbelzijdig) ongeveer 80-100 cc gekolfd.
    Als er niks meer uit komt zijn ze leeg. En als je het op wilt voeren moet je juist dan nog een paar minuten doorkolven.
    pi_75534943
    Over die groeiwaarden: hier staat (vrij technisch) uitgelegd waarom 180-360 gram in de eerste weken de nieuwe standaarden zijn. Je kunt het vaak ook wel zien als je gewichten invult in de groeicurve, bij 100 gram aankomen per week kan de curve al behoorlijk gaan afbuigen. Sorry dat ik er zo over doorzaag maar ik wilde even laten zien dat ik het niet uit mijn duim zuig

De rest moet ik nog even bijlezen, op de laatste vraag van miss_sly nog even: hoeveel toeschietreflexen heb je dan gehad? Als dat er één is kan het helpen om nog een tweede te stimuleren door dat tsr-knopje in te drukken op de PISA. Ik doe het zelf altijd met de handkolf, dan ga ik snel pompen en dan komt er vanzelf een tweede. Die heb ik ook wel per se nodig trouwens want ik kolf enkelzijdig. Met twee tsr's kolf ik zo'n 200 cc in 20 minuten.

Edit: BJ, het ziet er heel goed uit wat je doet, jammer dat het zo moeizaam gaat zeg. Ik kan me voorstellen dat dat je verdrietig maakt. Sterkte
      Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 22:33:32 #168
    5428 crew  miss_sly
    pi_75534973
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 22:30 schreef Xenia het volgende:

[..]

Als er niks meer uit komt zijn ze leeg. En als je het op wilt voeren moet je juist dan nog een paar minuten doorkolven.
    Kijk, dan moet ik dat dus gaan doen! Ik stopte dan maar met het idee: ok, het is op, dus verder gaan is niet zinvol. Toch nog iets geleerd op mijn niet-nuttig doorgebrachte vrijdagavond
    Dank je wel
      Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 22:35:47 #169
    5428 crew  miss_sly
    pi_75535054
    Jore, ik heb geen erg opvallende tsr, volgens mij Als ik begin met kolven, dan gaat er na even op de tsr-stand wat druppelen uit mijn tepels en als dat uit allebei het geval is, ga ik over op de kolf-stand. Ik voel het ook niet als zodanig ofzo. Voor mij is het gepraat over een tsr nog steeds een heel vaag iets.
    pi_75535059
    Of Senna nog eens beide kanten laten drinken nadat je klaar bent.
      Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 22:38:07 #171
    5428 crew  miss_sly
    pi_75535143
    Dat doe ik thuis wel eens, maar meestal kolf ik op mijn werk, dus dan is dat geen optie, helaas.
    pi_75535238
    Ow ja.
    Hier werkt het ook wel om de kolf er ff af te halen en dan opnieuw erop. Altijd goed voor een paar extra straaltjes....
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:04:56 #173
    190853 RockabeIIa
    Embracing my inner trailerpark
    pi_75536128
    Moet effe ivm shirtje

I'm so glamourous I piss glitter!
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:07:01 #174
    190221 Kersjes
    zoet & zuur
    pi_75536196
    quote:
    Op vrijdag 11 december 2009 22:40 schreef Bass-Miss het volgende:
    Ow ja.
    Hier werkt het ook wel om de kolf er ff af te halen en dan opnieuw erop. Altijd goed voor een paar extra straaltjes....
    Dat doe ik ook een paar keer. En ik heb ontdekt hoe ik mijn borsten het beste kan bewerken tijdens het kolven zodat er zoveel als mogelijk uitkomt, gaat nu ook een stuk beter.

Troel, datg moet vast genieten zijn geweest, de 2 drinkende broertjes tegelijk aan de borst

Thies, kletskousje

Miss_Sly, de curve ziet er zo wel heel confronterend uit, ik schrik ervan
    .... met gevoel voor drama....
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:08:17 #175
    190221 Kersjes
    zoet & zuur
    pi_75536233
    Rocka in spambui
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:09:38 #176
    12913 GreatWhiteSilence
    Bite me! (Not you, Annicka!)
    pi_75536276
    Als ik kolf doe ik soms die borstcompressie, om er net nog wat meer uit te krijgen. Soms helpt dat geduw ook om nog een extra tsr te krijgen. Kolf er weer even af en op doen helpt idd ook goed.
    Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
      vrijdag 11 december 2009 @ 23:11:39 #177
    12913 GreatWhiteSilence
    Bite me! (Not you, Annicka!)
    pi_75536329
    Oe, dat shirtje! Hebbuh! Leuke foto.
    Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
    pi_75542715
    Miss, doorkolven als er niets meer uit komt heeft geen zin. Vaker korter kolven wel.

Bj, vraag of het ziekenhuis een laktatiekundige in dienst heeft en vraag haar om hulp. Prematuur geboren kindje zijn echt te complex om zo op internet even hulp voor te vragen.
    pi_75542826
    Bass Miss!
    Ik heb met Emma vanaf dat ze een jaar was heel af en toe een glaasje gedronken. Rekening houdend met wanneer ze weer verwacht werd. Ik heb haar zelfs een keer gevoed terwijl ik een biertje dronk, mijn theorie is dat de alcohol niet meteen in je melk zit . En dan nog die ene keer dat ze wel een ietepieterig heul klein beetje alcohol in mijn melk binnen zou krijgen lijkt mij ook niet meteen schadelijk. (ik bedoel één glaasje-een deel van de alcohol in je bloed-daar weer een deel van in je melk, hoeveel kan het zijn?
    - als iemand precies weet hoeveel alcohol er daadwerkelijk in je melk terechtkomt van één glaasje dan hoor ik dat graag.-

Miss, schrikken hoor dat Senna zo is afgevallen. Je gaat er goed mee om hoor!

BJ - laktatiekundige! Misschien is een borstvoedingshulpset een idee, maar dat moet een LK beslissen.
    Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
    Begin maar gewoon,hier en nu.
    Je kunt niet alles voorzien.
    Begin er maar gewoon aan te werken.
    pi_75542829
    EN dat shirtje is LEUK!
    Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
    Begin maar gewoon,hier en nu.
    Je kunt niet alles voorzien.
    Begin er maar gewoon aan te werken.
    pi_75543844
    goedemorgen

Bedankt voor de tips dames. Gisteravond heeft ze uiteindelijk toch nog iets gedronken; 10 ml. En maakte ze eindelijk een beetje slikgeluid tijdens het drinken.
    Vanacht hebben we heerlijk thuis geslapen en inmiddels zijn we weer in het ziekenhuis. De eerste voeding achter de rug; resultaat: 25 ml!!!
    hoop dat ze dat onthoudt voor de komende ronde *fingers crossed*
    zoveel heeft ze nog niet eerder gedronken

nu ligt ze lekker in haar wiegje... nog wel wakker; maar ziet er voldaan uit....

hoop zo dat het doorzet nu....

en jullie tips zijn allemaal erg bruikbaar; ik zal idd de lactatiedeskundige van het ziekenhuis nog inschakelen...
    en het ziekenhuis waar ik lig; heeft een speciaal borstvoedingskeurmerk; dus ip lig ik hier wel goed....
    gister had ik ook een hele goede vpk die ook goede tips had;
    waaronder de tip die ik hier ook net las:
    je tepel een beetje plat drukken; zodat ze beter kan aanhappen (die hamburgertechniek); en daarna ook echt diep in het mondje drukken....
    en dat gaat wel beter...
    de madonnahouding gaat hier niet zo goed; ik doe steeds de rugby-houding en dat vind ik makkelijker en heb het gevoel meer controle te hebben over zowel Evie als mijn borst....

nou ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen van vandaag...

bedankt!
    pi_75544414
    Ik heb zo de cijfers niet paraat maar als ik me goed herinner (maar pin me er niet op vast ) dan zou het zelfs eigenlijk niet zo'n ramp zijn als een baby wat via de melk binnen krijgt. Volgens mij was Hale er bijvoorbeeld helemaal niet zo panisch voor.

Maar ik zou het eens uit moeten zoeken.

Ik doe er zelf in ieder geval niet moeilijk over. In het begin wel, maar na een maand of drie dronk ik gerust een wijntje en als ik dan toevallig toch moest voeden dan deed ik dat.
    Meer dan één wijntje trek ik zelf niet en mijn jongste weigert resoluut te drinken dan omdat de toeschietreflex wat later komt.
    pi_75544597
    Na 1 consumptie alcohol heb je zo'n 0.2 promille, dat is 0.02 procent alcohol in je bloed en dus ook in je melk.
    Volgens mij is die hoeveelheid vergelijkbaar met wat er van nature in appelsap ofzo zit.
    Je zou 250 glazen moedermelk moeten drinken van na 1 alcohol consumptie om dezelfde hoeveelheid te halen als die in 1 glas bier of wijn zit.
    pi_75544604
    Over 1 glaasje doe ik intussen ook niet echt moeilijk meer. Als ze zo heel klein zijn zou ik dat ook niet doen.
    Maar ik vroeg me onlangs dus af vanaf wanneer het echt schadelijk zou zijn...
    pi_75544615
    *bron*
    quote:
    Dr. Jack Newman, member of the LLLI Health Advisory Council, says this in his handout "More Breastfeeding Myths":

Reasonable alcohol intake should not be discouraged at all. As is the case with most drugs, very little alcohol comes out in the milk. The mother can take some alcohol and continue breastfeeding as she normally does. Prohibiting alcohol is another way we make life unnecessarily restrictive for nursing mothers.

Thomas W. Hale, R.Ph. Ph.D., member of the LLLI Health Advisory Council, says this in his book Medications and Mothers' Milk (12th ed.):

Significant amounts of alcohol are secreted into breastmilk although it is not considered harmful to the infant if the amount and duration are limited. The absolute amount of alcohol transferred into milk is generally low. Beer, but not ethanol, has been reported in a number of studies to stimulate prolactin levels and breastmilk production (1, 2, 3). Thus it is presumed that the polysaccharide from barley may be the prolactin-stimulating component of beer (4). Non-alcoholic beer is equally effective.
    In a study of twelve breastfeeding mothers who ingested 0.3 g/kg of ethanol in orange juice (equivalent to 1 can of beer for the average-sized woman), the mean maximum concentration of ethanol in milk was 320 mg/L (5). This report suggests a 23% reduction (156 to 120 mL) in breastmilk production following ingestion of beer and an increase in milk odor as a function of ethanol content.

Excess levels may lead to drowsiness, deep sleep, weakness, and decreased linear growth in the infant. Maternal blood alcohol levels must attain 300 mg/dl before significant side effects are reported in the infant. Reduction of letdown is apparently dose-dependent and requires alcohol consumption of 1.5 to 1.9 gm/kg body weight (6). Other studies have suggested psychomotor delay in infants of moderate drinkers (2+ drinks daily). Avoid breastfeeding during and for 2 - 3 hours after drinking alcohol.

In an interesting study of the effect of alcohol on milk ingestion by infants, the rate of milk consumption by infants during the 4 hours immediately after exposure to alcohol (0.3 g/kg) in 12 mothers was significantly less (7). Compensatory increases in intake were then observed during the 8 - 16 hours after exposure when mothers refrained from drinking.

Adult metabolism of alcohol is approximately 1 ounce in 3 hours, so mothers who ingest alcohol in moderate amounts can generally return to breastfeeding as soon as they feel neurologically normal. Chronic or heavy consumers of alcohol should not breastfeed.

References:

1. Marks V, Wright JW. Endocrinological and metabolic effects of alcohol. Proc R Soc Med 1977; 70(5):337-344.

2. De Rosa G, Corsello SM, Rufilli MP, Della CS, Pasargiklian E. Prolactin secretion after beer. Lancet 1982; 2(8252):934.

3. Carolson HE, Wasser HL, Reidelberger RD. Beer-induced prolactin secretion: a clinical and laboratory study of the role of salsolinol. J Clin Endocrinol Metab 1985; 60(4):673-677.

4. Koletzko B, Lehner F. Beer and breastfeeding. Adv Exp Med Biol 2000; 478:23-28.

5. Mennella JA, Beauchamp GK. The transfer of alcohol to human milk. Effects on flavor and the infant's behavior. N Engl J Med 1991; 325(14):981-985.

6. Cobo E. Effect of different doses of ethanol on the milk-ejecting reflex in lactating women. Am J Obstet Gynecol 1973; 115(6):817-821.

7. Mennella JA. Regulation of milk intake after exposure to alcohol in mothers' milk. Alcohol Clin Exp Res 2001; 25(4):590-593.

Important Considerations
    Your baby's age
    A newborn has an immature liver, and will be more affected by alcohol
    Up until around 3 months of age, infants metabolize alcohol at about half the rate of adults
    An older baby can metabolize alcohol more quickly than a young infant
    Your weight
    A person's size has an impact on how quickly they metabolize alcohol
    A heavier person can metabolize alcohol more quickly than a lighter person
    Amount of alcohol
    The effect of alcohol on the baby is directly related to the amount of alcohol that is consumed
    The more alcohol consumed, the longer it takes to clear the mother's body
    Will you be eating
    An alcoholic drink consumed with food decreases absorbtion
      zaterdag 12 december 2009 @ 12:46:13 #186
    95408 Incantrix
    0118 999 88199 9119 725....
    pi_75546048
    Dat is best een interessant artikel, Owlet (even snel gescand, nog niet echt gelezen!)

Ennuhm, Jore, Ticootje, Jelief, Troel en alle andere reddende engelen in dit topic, ik wil jullie nog even een dikke geven voor jullie hulp, Stef zit vandaag zéér ruim boven zijn geboortegewicht! Ik ben vreselijk blij, de voedingen lopen goed, de tepelhoedjes heb ik al sinds ik afbouwde niet meer aangeraakt en Stef komt nu dus hardstikke mooi aan.. Dank jullie wel!
    3!
    pi_75546150
    Super!
      zaterdag 12 december 2009 @ 13:58:07 #188
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_75547754
    *O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
    Insanity is heritable. You get it from your children.
    Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
    If you can't beat them, confuse them.
    pi_75553212
    Trix dat is super! Heel goed gedaan van Stef ( en ook van jou).
    pi_75553529
    Goed zeg van jullie!

Wat fijn dat je nu lekker met hem naar buiten kan!
    Meer dan een paar ochtendzoenen
    heb ik nood aan stoute schoenen.
    https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
    pi_75553837
    ooooo Trix wat goed van je kleine mannetje!! en natuurlijk ook van jou! heeeeeerlijk, je mag trots op jezelf zijn hoor!

Evie heeft er inmiddels vandaag 3 voedingen op zitten. (10, 13 en 16 uur) en heeft alle voedingen iets gedronken. 25, 20 en 10 ml. Het zijn kleine beetjes; maar ik ben zo blij dat ze het drinken begint te begrijpen. Ze is ook veel tevredener vandaag. Bijna niet gehuild en ligt ook heerlijk rustig en niet gefrustreerd aan de borst...
    ben zo trots op mijn meisje..

en haar gewicht neemt ook toe;
    za 2785
    zo 2700
    ma 2590
    di 2560
    woe2520
    do 2535
    za 2590

das natuurlijk wel met bijvoeding naast de borstvoeding. (dus moedermelk via de sonde)...
    pi_75553965
    Bj, goed van je meisje hoor!!!
      zaterdag 12 december 2009 @ 19:55:24 #193
    267451 Smikke
    Formerly known as Smirre
    pi_75557683
    BJ, mijn kinderen zijn geboren met 35.1 wkn. Door omstandigheden mijnerzijds is het ons niet gelukt te drinken aan de borst, maar hebben ze het gedaan met afgekolfde melk. Ik vind het hartstikke knap dat het jou en Evie wel gaat lukken en met jouw inzet komen jullie er vast wel. Over voeding en prematuurtjes wordt (of werd) wel gezegd dat de leeftijd 35/36 weken een lastige is. Het zijn luie drinkers. Drinken kost erg veel energie en als ze hun voeding toch wel via de sonde krijgen, kiezen veel kindjes van die leeftijd voor slapen, daar groei je namelijk ook van.
    Achteraf vind het wel jammer dat de verpleging op de kinderafdeling niet meer bv-minded was. Maar misschien hebben ze het ook wel helemaal goed gezien in mijn geval. Het ging ook echt niet. Maar dat is een ander verhaal.
    Maar over jou en Evie, gewoon iedere voeding aanleggen en haar de tijd geven. Alles wat ze drinkt (en de techniek van drinken) is een jompel waard. Als het nog niet gaat lekker bijvoeden via de sonde of spuitje/vinger, maar uiteindelijk komen jullie er wel.
    De keer dat mijn zoon aan de borst gedronken heeft is het gegaan middels een tepelhoedje. Dat scheelde hem weer energie/moeite.
    Opinions are like assholes, everybody's got one.
    pi_75558049
    Oh, miss_sly, ik lees nu pas over je soortgelijke problemen met Senna. Begrijp ik goed dat ze in 6 weken tijd 5 gram is afgevallen? Ik kan me voorstellen dat je dat zorgwekkend vindt. Jammer ook dat je dat niet wat eerder hebt kunnen signaleren, maarja, je blijft natuurlijk niet aan het wegen. Op een gegeven moment neem je maar aan dat het goed zit met de voedingen. Gelukkig kun je er nu iets mee en dan zal Senna hopelijk gauw weer goed aankomen.

Op het consultatiebureau werd helemaal niet verontrustend gereageerd dat Ivan maar 100 gram is aangekomen ten opzichte van zijn geboortegewicht. Hij was immers bij geboorte gigantisch; ze denken dat hij nu zijn "eigen gewicht" aan het opzoeken is. Hij heeft een keurig gewicht bij zijn lengte (58 cm). Wel was het advies om over 2 weken nog eens te komen wegen om te kijken of hij netjes bij blijft komen. Dat zei de kinderarts van het OLVG ook, dus dat even afwachten lijkt me prima.

Ik had me voorgenomen om Ivan wat vaker aan te leggen. De timing kan niet beter: Ivan zit in zijn regeldagen! Hij is nu dus toch zelf aan het aangeven dat hij behoefte heeft aan meer voeding. Ik ben daar erg blij mee en heb daardoor weer vertrouwen gekregen dat dit zichzelf reguleert.
    I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
    pi_75558649
    @smikke

dat hoorde ik hier inderdaad ook; kindjes die nog vroeger geboren worden schijnen beter te drinken dan de randprematuurtjes... erg jammer, maar weinig aan te doen.
    De vorige voeding was ze idd net weer helemaal kapot en niet wakker te krijgen... ik heb dr dan ook maar weer in dr wiegje gelegd en ze heeft net weer via de sonde bijgehad.
    Denk dat de 3 goede voedingen van vandaag al zo vermoeiend zijn geweest; dat ze echt ff moet bijkomen.. Om 22 uur nog een laatste rondje en dan mag ze van8 lekker weer slapen... zien hoe die laatste voeding gaat. Maar hoe dan ook; ik ben in elk geval trots op dr... ze heeft het super gedaan vandaag...
    morgen weer verder kijken...
      zaterdag 12 december 2009 @ 20:32:02 #196
    267451 Smikke
    Formerly known as Smirre
    pi_75558809
    Misschien niet het juiste topic om te vragen, maar nu ik je hier zie, stel ik 'em maar. Hoe is het met jou? Je hebt zo'n snelle bevalling gehad dat het bijna niet te bevatten was. En ben je fysiek naar omstandigheden redelijk in orde?

Mod, mijn vraag mag ook verplaatst worden naar het topic to be, heur!
    Opinions are like assholes, everybody's got one.
      zaterdag 12 december 2009 @ 20:34:29 #197
    245866 Ca.ra
    Nu met loslopend wild
    pi_75558867
    Ik heb toevallig vanavond een glaaje wijn gehad bij het eten. Ik twijfelde nog, maar mijn man zei: ja maar er zit toch ook alcohol in de Zantac, dat beetje in jouw melk maakt dan echt niet meer uit. Zo had ik er nog nooit over nagedacht
    Zou heeft de Zantac uiteindelijk ook niet veel alcohol, 7,5% van 3 ml per dag. Tja, ik had het liever niet maar zonder is gewoon geen optie voor Thomas.
    Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
    pi_75558892
    quote:
    Op zaterdag 12 december 2009 20:32 schreef Smikke het volgende:
    Misschien niet het juiste topic om te vragen, maar nu ik je hier zie, stel ik 'em maar. Hoe is het met jou? Je hebt zo'n snelle bevalling gehad dat het bijna niet te bevatten was. En ben je fysiek naar omstandigheden redelijk in orde?

Mod, mijn vraag mag ook verplaatst worden naar het topic to be, heur!
    Ik mis het 'Hoe gaat het met de (nieuwe) moeders'-topic. Ik vind het een beetje genant om vragen/opmerkingen die te maken hebben met herstellen/bijkomen van de bevalling te posten in 'Hoe gaat het met ons?'. Dat is me net iets te breed. Nu gooi ik dat soort dingen in het baby'tjestopic, merk ik.
    I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
    pi_75558979
    Wat fijn dat het de goede kant op gaat maat Evie!
    En ook heel fijn dat ze tevredener is.
    Logisch dat ze moe is na zo'n prestatie. Hopelijk drinkt ze om 22.00 weer even lekker.

En Ivan regelt het helemaal zelf!
    Meer dan een paar ochtendzoenen
    heb ik nood aan stoute schoenen.
    https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
    pi_75560594
    Wat een goede berichten over Stef en Evie

Owlet, bedankt voor het artikel! Handig om te weten, zeker met de feestdagen in het vooruitzicht. En we hebben al een paar weken een fles bubbels in de koelkast staan maar die durf ik niet open te maken
    Toby drinkt nog onregelmatig en vaak. En champagne vind ik zo ontzettend lekker, het bij 1 glaasje houden vind ik dan zonde.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')