"quote:Op donderdag 10 december 2009 10:46 schreef Troel het volgende:
Ruben heeft gisteren toch een slokje aan de borst geprobeerd
En beet vervolgens zachtjes![]()
Hee! Zijn ze het toch ergens over eens overal!quote:Op woensdag 9 december 2009 21:51 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Het is toch wel grappig om te zien dat alle cb's dezelfde rare adviezen geven als het gaat om borstvoeding. Hier even geleden hetzelfde gezeur Oeke. Lekker laten kletsen!
Hij zoog wel en ik denk dat hij er dus ook echt wel wat uitkreeg (Jochem lag aan de andere borst). Ik vond het echt een mooi gezicht en kreeg bijna de tranen in mijn ogenquote:
oh n0esz0rz!quote:Op donderdag 10 december 2009 16:48 schreef oeke het volgende:
Leuk he Twinkly.![]()
Maar Jelief heeft een fijn cb!![]()
Ha, vitamine D, daar werd ik ook over berispt. Ik zei dat ik er weer mee wilde beginnen maar dat ik het tijdens de zomer/nazomer niet zo nodig vond omdat we erg veel buiten komen. Maar dat was niet genoeg, vooral omdat ik hem in de zomer niet in zijn hele blootje buiten legde, want dat was de enige manier om te zorgen voor goede opname van vit D.
Wat lief Troel! De broertjes aan de borst.![]()
Krugerplein?quote:Op donderdag 10 december 2009 17:54 schreef miss_sly het volgende:
ik denk dat wij hetzelfde cb hebben, claudia, en ik vind ze so far wel fijn, hoor. de wvk Mandy is heel fijn. die gaf bijv aan dat zij het ook vreemd vond dat ze de fv-groeicurve als standaard gebruiken ipv de bv-curves.
Ik had een foutje gemaakt, hij was 300 gram afgevallen en is dus 400 gram aangekomen. Ik heb mezelf ook voorgenomen om pas over 2 weken conclusies te trekken, als hij dan opnieuw gewogen is bij het consultatiebureau. Maarja, dat is rationeel. Ik heb nu even een rotgevoel. (Ik voed op verzoek, interpreteer ik zijn signalen wel goed? Is mijn productie in orde? Voed ik hem lang genoeg? Moet ik hem niet vaker wakker maken voor eten?)quote:Ivan is eigenlijk dus 500 gr aangekomen in 3 weken, toch? dat is toch netjes en niets om je zorgen over te maken. het cb heeft wekelijks een weegmiddag en je kunt elke dag van de week bij de borstvoedingswinkel gaan wegen als je dat fijn vindt. deed ik ook in het begin.
De lactatiekundige vertelde mij dat er uit wordt gegaan van de toename ten opzichte van het laagste gewicht na de geboorte. Is hij dan wel voldoende aangekomen?quote:Op donderdag 10 december 2009 17:44 schreef Claudia_x het volgende:
Vandaag is hij gewogen en hij is ten opzichte van zijn geboortegewicht maar 100 gram aangekomen. Hij zat bij geboorte op 4900 gram en weegt nu - morgen is hij 4 weken oud - 5010 gram. Hij was vrij veel afgevallen die eerste dagen, namelijk zo'n 300 gram, maar dat was nog binnen de marges.
Hij poept zelfs als een gek. Daarom vind ik het ook een beetje verwarrend. En verontrustend, omdat hij geen signalen lijkt af te geven dat hij meer eten nodig heeft. Dat deed hij in de eerste week ook niet en toen had hij toch een vochttekort. Dat wisten we alleen door de kristallen in zijn plasluiers.quote:Op vrijdag 11 december 2009 09:47 schreef Twinkly het volgende:
[..]
De lactatiekundige vertelde mij dat er uit wordt gegaan van de toename ten opzichte van het laagste gewicht na de geboorte. Is hij dan wel voldoende aangekomen?
Het klinkt allemaal wel goed dat hij genoeg plas- en poepluiers heeft en alert en tevreden is
En idd, mijn gevoel was goed. Ze was iets afgevallen zelfs, ipv aangekomen. Vorige keer was op 27 oktober en dan nu ws (schaap geeft me het precieze gewicht nog even door) 5 gram afgevallen en 1,5 cm gegroeid. Gelukkig was hij bij de fijne wvk, die er geen paniek van maakte, wel zei dat ze de volgende keer aangekomen moest zijn en dacht dat het ziek-zijn er wel mee te maken had. Geen adviezen over bijvoeden ofzo. Op de opmerking dat ze nog volledig bv kreeg, reageerde ze alleen met "prima".quote:Op donderdag 10 december 2009 17:10 schreef miss_sly het volgende:
Edit: ik ben eigenlijk een beetje bang dat ze al over bijvoeding gaan beginnen morgen. Senna is namelijk geen mager kindje, maar ook niet een enorme spekbaby zoals je veel ziet bij bv-kindjes. ze heeft echt een behoorlijke tik gehad van het ziek-zijn en ze is niet heel groot, dus ze ziet er eignelijk best klein en fijn uit, ondanks de bv. Of ik heb gewoon geen slagroom, maar magere melk
Dus ik ben over morgen erg benieuwd, maar stiekem wel blij dat schaap morgen gaat en ik moet werken
Bij ons is was het minimum 100 gram per week, dat is wel een groot verschil!quote:Op vrijdag 11 december 2009 09:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij poept zelfs als een gek. Daarom vind ik het ook een beetje verwarrend. En verontrustend, omdat hij geen signalen lijkt af te geven dat hij meer eten nodig heeft. Dat deed hij in de eerste week ook niet en toen had hij toch een vochttekort. Dat wisten we alleen door de kristallen in zijn plasluiers.
Als ik uitga van zijn laagste geboortegewicht (4595 gram een paar dagen na geboorte) en zijn gewicht bij 3 weken en 6 dagen (5010 gram) dan heeft hij het minimum van 180 gram per week verreweg niet gehaald.
Wij leren ook nog steeds tussen de 90 en 200 gram per week hoor. 90 is echt aan de magere kant, maar nog wel voldoende.quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:34 schreef YPPY het volgende:
[..]
Bij ons is was het minimum 100 gram per week, dat is wel een groot verschil!
En wat dan met -5 in een week of 6?quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Wij leren ook nog steeds tussen de 90 en 200 gram per week hoor. 90 is echt aan de magere kant, maar nog wel voldoende.
vbn opleiding dus
Wat leuk Tico dat je die opleiding doet! Word je dan vrijwilliger of een echte lactatiekundige?quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:05 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Wij leren ook nog steeds tussen de 90 en 200 gram per week hoor. 90 is echt aan de magere kant, maar nog wel voldoende.
vbn opleiding dus
Miss, Je kindje is ziek geweest zeg je zelf. Is ze nu beter? Dan zal ik volgende week nog even langs het weeguurtje gaan om te kijken of ze dan wel weer is aangekomen. Ze mag natuurlijk niet blijven afvallen...quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En wat dan met -5 in een week of 6?
Contactpersoon, dus dan geef ik infoavonden voor zwangeren of inloopochtenden voor voedende moeders. Ik ben van plan om met iemand uit mijn buurt een borstvoedingscafe op te gaan zetten in den haag. En verder help je voedende moeders met problemen voor zover je dat kan.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:16 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat leuk Tico dat je die opleiding doet! Word je dan vrijwilliger of een echte lactatiekundige?
Ze is alweer dik 2 weken beter zelfs.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:25 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Miss, Je kindje is ziek geweest zeg je zelf. Is ze nu beter? Dan zal ik volgende week nog even langs het weeguurtje gaan om te kijken of ze dan wel weer is aangekomen. Ze mag natuurlijk niet blijven afvallen...
Erg leuk dat je dat doet! Ik heb in het verleden wel eens zo iemand gebeld (op advies van Owlet), omdat we er 'hier' niet meer uitkwamen. Fijn om dan met iemand te kunnen praten die verstand van zaken heeft.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:27 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Contactpersoon, dus dan geef ik infoavonden voor zwangeren of inloopochtenden voor voedende moeders. Ik ben van plan om met iemand uit mijn buurt een borstvoedingscafe op te gaan zetten in den haag. En verder help je voedende moeders met problemen voor zover je dat kan.
Nee hoor, het is terecht dat je je zorgen maakt hoor! Maar ik ben gewoon heel voorzichtig, ik wil jouw ook geen rotgevoel aanpraten. Nee het is inderdaad niet goed dat ze is afgevallen, ga daarom even extra wegen.quote:Op vrijdag 11 december 2009 14:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze is alweer dik 2 weken beter zelfs.
Nou ja, ik ben er toch van geschrokken ook al is het verklaarbaar. Maar goed, daar sta ik kennelijk alleen in en reageer ik wellicht overgevoelig ofzo.
Ik kijk wel verder.
Ik lees hier heel af en toe nog een beetje mee, nostalgiequote:Op donderdag 10 december 2009 17:02 schreef huuphuup het volgende:
oh n0esz0rz!ik wist helegaar niet dat je vitamine D alleen met je piemel op kan nemen!!
Boven de P97 van de flesvoedingscurve, in die voor borstgevoede kindjes vielen ze binnen de lijntjes.quote:Op vrijdag 11 december 2009 18:10 schreef Ticootje het volgende:
Bm, zaten jouw kindjes niet allebei boven de curve?
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten vanaf wanneer het kwaad kan... :pquote:Op vrijdag 11 december 2009 18:08 schreef Ticootje het volgende:
Ik dronk gewoon een biertje toen ik Jen nog voedde, ik lette gewoon goed op de tijd. Als ze net gedronken had zat ik wel safe.
Ik doe voor de zekerheid daarom ook maar helemaal geen alcohol. Zul je net zien idd. En dan voel ik me toch schuldig. Heb nu bijna een jaar niets gedronken, dan wordt het met O&N ook maar een glaasje Jip en Janneke champagne.quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Alleen is dat zo moeilijk bij onze kindjes, ik zie het zo gebeuren dat ik op oudejaar een glaasje drink en dat er dan net eentje wakker wordt en dringend de borst wil...
Lief dat je het vraagtquote:Op donderdag 10 december 2009 13:04 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Hee! Zijn ze het toch ergens over eens overal!
trixie, hoe gaat het voeden nu?
Ik heb het ook maar twee keer gedaan, hier thuis, meteen na het voeden lag ze in bed en de ervaring van weeeeeken had geleerd dat als ze rond die tijd in bed ligt (half 8) ze zich echt nooit meldt voor minstens 11 uur, meestal later. Dus heb ik een klein glaasje wijn gedronken terwijl we weer eens gezellig samen aan het eten waren.quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Bass-Miss het volgende:
Alleen is dat zo moeilijk bij onze kindjes, ik zie het zo gebeuren dat ik op oudejaar een glaasje drink en dat er dan net eentje wakker wordt en dringend de borst wil...
Hm, neen, flesjes kolven vind ik geen probleem, maar vooral bij Fons moet ik niet afkomen met een flesje als die wakker wordt 'snachts...quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:20 schreef miss_sly het volgende:
Eventueel als je echt graag zou willen, zou je kunnen zorgen voor een flesje gekolfde melk, zodat het je wat meer ruimte geeft. Ik vind dat dan weer teveel moeite, dus dat doe ik dan weer niet en is het bij twee keer een klein glaasje gebleven
Hier veel ervaring, hoewel mijn meisje niet prematuur was, maar wel heel erg klein (2590 gram) en te klein en zwak om krachtig genoeg te kunnen drinken uit de borst.quote:Op vrijdag 11 december 2009 21:45 schreef Beessie-Jen het volgende:
hebben jullie ook ervaring met prematuur zijn en voeden???
Als er niks meer uit komt zijn ze leeg. En als je het op wilt voeren moet je juist dan nog een paar minuten doorkolven.quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:15 schreef miss_sly het volgende:
Wanneer zijn je borsten leeg bij het kolven? Bij mij komt er na een minuut of 10 niets meer uit heb ik het idee, dus dan stop ik ook maar. En dan heb ik (dubbelzijdig) ongeveer 80-100 cc gekolfd.
Kijk, dan moet ik dat dus gaan doen! Ik stopte dan maar met het idee: ok, het is op, dus verder gaan is niet zinvol. Toch nog iets geleerd op mijn niet-nuttig doorgebrachte vrijdagavondquote:Op vrijdag 11 december 2009 22:30 schreef Xenia het volgende:
[..]
Als er niks meer uit komt zijn ze leeg. En als je het op wilt voeren moet je juist dan nog een paar minuten doorkolven.
Dat doe ik ook een paar keer. En ik heb ontdekt hoe ik mijn borsten het beste kan bewerken tijdens het kolven zodat er zoveel als mogelijk uitkomt, gaat nu ook een stuk beter.quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:40 schreef Bass-Miss het volgende:
Ow ja.
Hier werkt het ook wel om de kolf er ff af te halen en dan opnieuw erop. Altijd goed voor een paar extra straaltjes....
quote:Dr. Jack Newman, member of the LLLI Health Advisory Council, says this in his handout "More Breastfeeding Myths":
Reasonable alcohol intake should not be discouraged at all. As is the case with most drugs, very little alcohol comes out in the milk. The mother can take some alcohol and continue breastfeeding as she normally does. Prohibiting alcohol is another way we make life unnecessarily restrictive for nursing mothers.
Thomas W. Hale, R.Ph. Ph.D., member of the LLLI Health Advisory Council, says this in his book Medications and Mothers' Milk (12th ed.):
Significant amounts of alcohol are secreted into breastmilk although it is not considered harmful to the infant if the amount and duration are limited. The absolute amount of alcohol transferred into milk is generally low. Beer, but not ethanol, has been reported in a number of studies to stimulate prolactin levels and breastmilk production (1, 2, 3). Thus it is presumed that the polysaccharide from barley may be the prolactin-stimulating component of beer (4). Non-alcoholic beer is equally effective.
In a study of twelve breastfeeding mothers who ingested 0.3 g/kg of ethanol in orange juice (equivalent to 1 can of beer for the average-sized woman), the mean maximum concentration of ethanol in milk was 320 mg/L (5). This report suggests a 23% reduction (156 to 120 mL) in breastmilk production following ingestion of beer and an increase in milk odor as a function of ethanol content.
Excess levels may lead to drowsiness, deep sleep, weakness, and decreased linear growth in the infant. Maternal blood alcohol levels must attain 300 mg/dl before significant side effects are reported in the infant. Reduction of letdown is apparently dose-dependent and requires alcohol consumption of 1.5 to 1.9 gm/kg body weight (6). Other studies have suggested psychomotor delay in infants of moderate drinkers (2+ drinks daily). Avoid breastfeeding during and for 2 - 3 hours after drinking alcohol.
In an interesting study of the effect of alcohol on milk ingestion by infants, the rate of milk consumption by infants during the 4 hours immediately after exposure to alcohol (0.3 g/kg) in 12 mothers was significantly less (7). Compensatory increases in intake were then observed during the 8 - 16 hours after exposure when mothers refrained from drinking.
Adult metabolism of alcohol is approximately 1 ounce in 3 hours, so mothers who ingest alcohol in moderate amounts can generally return to breastfeeding as soon as they feel neurologically normal. Chronic or heavy consumers of alcohol should not breastfeed.
References:
1. Marks V, Wright JW. Endocrinological and metabolic effects of alcohol. Proc R Soc Med 1977; 70(5):337-344.
2. De Rosa G, Corsello SM, Rufilli MP, Della CS, Pasargiklian E. Prolactin secretion after beer. Lancet 1982; 2(8252):934.
3. Carolson HE, Wasser HL, Reidelberger RD. Beer-induced prolactin secretion: a clinical and laboratory study of the role of salsolinol. J Clin Endocrinol Metab 1985; 60(4):673-677.
4. Koletzko B, Lehner F. Beer and breastfeeding. Adv Exp Med Biol 2000; 478:23-28.
5. Mennella JA, Beauchamp GK. The transfer of alcohol to human milk. Effects on flavor and the infant's behavior. N Engl J Med 1991; 325(14):981-985.
6. Cobo E. Effect of different doses of ethanol on the milk-ejecting reflex in lactating women. Am J Obstet Gynecol 1973; 115(6):817-821.
7. Mennella JA. Regulation of milk intake after exposure to alcohol in mothers' milk. Alcohol Clin Exp Res 2001; 25(4):590-593.
Important Considerations
Your baby's age
A newborn has an immature liver, and will be more affected by alcohol
Up until around 3 months of age, infants metabolize alcohol at about half the rate of adults
An older baby can metabolize alcohol more quickly than a young infant
Your weight
A person's size has an impact on how quickly they metabolize alcohol
A heavier person can metabolize alcohol more quickly than a lighter person
Amount of alcohol
The effect of alcohol on the baby is directly related to the amount of alcohol that is consumed
The more alcohol consumed, the longer it takes to clear the mother's body
Will you be eating
An alcoholic drink consumed with food decreases absorbtion
Ik mis het 'Hoe gaat het met de (nieuwe) moeders'-topic. Ik vind het een beetje genant om vragen/opmerkingen die te maken hebben met herstellen/bijkomen van de bevalling te posten in 'Hoe gaat het met ons?'. Dat is me net iets te breed. Nu gooi ik dat soort dingen in het baby'tjestopic, merk ik.quote:Op zaterdag 12 december 2009 20:32 schreef Smikke het volgende:
Misschien niet het juiste topic om te vragen, maar nu ik je hier zie, stel ik 'em maar. Hoe is het met jou? Je hebt zo'n snelle bevalling gehad dat het bijna niet te bevatten was. En ben je fysiek naar omstandigheden redelijk in orde?
Mod, mijn vraag mag ook verplaatst worden naar het topic to be, heur!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |