We zouden de slechte gewoontes juist moeten toejuichen. Zorgkosten nemen pas echt een vlucht bij bejaarden. Die moeten we dus zo min mogelijk hebben, dus laat ze zich allemaal maar de tering roken drinken en vreten. Dat is juist goed voor de zorg. Die fabel dat we allemaal gezond moeten leven om de zorgkosten te drukken is allang ontkracht.quote:Op zondag 6 december 2009 16:59 schreef LesStroud het volgende:
Ik voorzie nog een extra dimensie aan het onrendabelendebat.
Met het stijgen der zorgkosten willen steeds minder mensen meebetalen aan de ongezonde hobby's van anderen. Laat nu net het leeuwendeel van het ongezonde gedrag voorkomen onder lager opgeleiden.
Ik heb steeds meer het gevoeld dat Nederland in twee groepen uiteen valt. Mensen die het snappen en mensen die het niet snappen. En de laatste groep wil steeds minder opdraaien voor de zwakheden van de eerste.
Hé... heeft hij jou ook al via PM gevonden?quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:35 schreef justanick het volgende:
Klopkoek, je mag ook gewoon in het topic reageren hoor. Schelden via een PM is zo laf...
Dat is subtiel omschreven. Ik zal de exacte kwaliicaties hier niet herhalen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hé... heeft hij jou ook al via PM gevonden?
Laat me raden: je bent niet lief en een rechtsje?
Je mag gerust aannemen dat hij ook niet heel subtiel mijn pm box binnen wandelde...quote:
Heeft dat zin om dat hier uit te meten?quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:24 schreef justanick het volgende:
[..]
Dat is subtiel omschreven. Ik zal de exacte kwalificaties hier niet herhalen.
Je illustreert aardig wat ik bedoel.quote:Op maandag 7 december 2009 12:32 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Lichamelijk gehandicapten zijn een aparte groep.
Maar tussen verstandelijk gehandicapten die niet voor zichzelf kunnen zorgen en Tokkies die het maar laten waaien is de scheidslijn heel dun.
Bij een IQ van 85 zijn ze verstandelijk gehandicapt en bij een IQ van 86 dan?
Kan iemand met een IQ van 86 wel verantwoordelijk gehouden worden voor zijn gedrag?
Bij beide zul je zien dat kort termijn denken zal overheersen. Dus patat ipv gewoon eten, lekker pilsjes drinken, en tig vrienden en exen zonder zich af te vragen of dat goed is voor de stabiliteit voor hun kinderen.
Mijn tante heeft met licht verstandelijk gehandicapten gewerkt en zij zegt ook 'geen zorgen voor de dag van morgen' Ze denken niet na. Dat kunnen ze niet. Maar voor de buitenwereld komt dat over als Tokkie gedrag, zeker als de persoon in kwestie net iets te slim is om nog gehandicapt te heten.
En jij zegt dat het er weinig zijn?? Mijn ervaring is anders. Overal zie je ze. In het winkelcentrum 200 kilo dik met een scootmobiel, rokend achter de kinderwagen, en ze beginnen vroeg daarmee, tatoeage van de nieuwste aanwinst op intieme plekken, en reken maar dat veel van die kinderen in de Wajong komen hoor. hoor.
Zorgkosten bereiken een piek in je laatste jaren. Of je nu 50 wordt of 100, dat maakt grosso modo niet eens zoveel uit.quote:Op dinsdag 8 december 2009 15:46 schreef Boris_Karloff het volgende:
Zorgkosten nemen pas echt een vlucht bij bejaarden.
O, ik snap dat wel. Ik heb ook in het draadje zelf aan klopske gevraagd om gewoon mee te doen met de discussie. En hem ook een pm terug gestuurd overigens. Maar goed, hij heeft duidelijk geen zin om meer te doen dan pm-en.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:07 schreef EchtGaaf het volgende:
Heeft dat zin om dat hier uit te meten?
Je bent te links in de ogen van klopkoek denk ik.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:49 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik krijg nooit pm van Klopkoek.![]()
Wat doe ik fout?
Gelukkig zouden die mensen in jouw zogenaamde libertarische heilstaat allemaal gezond zijnquote:Op maandag 7 december 2009 11:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Er zijn dus iets van 830.000 mensen in Nederland die NIET KUNNEN? Zoveel arbeidsongeschiktheidsuitkeringen worden er nl. uitgedeeld.
Het is een wonder met zoveel mensen die NIET KUNNEN dat we het tot 2009 gered hebben als mensheid.
Misschien vind hij dat een prettiger manier van discussiëren.quote:Op woensdag 9 december 2009 07:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
O, ik snap dat wel. Ik heb ook in het draadje zelf aan klopske gevraagd om gewoon mee te doen met de discussie. En hem ook een pm terug gestuurd overigens. Maar goed, hij heeft duidelijk geen zin om meer te doen dan pm-en.
Precies. In zijn heilstaat staan werkgevers wel te springen om mensen met een handicapquote:Op woensdag 9 december 2009 08:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Gelukkig zouden die mensen in jouw zogenaamde libertarische heilstaat allemaal gezond zijn. En mocht je echt volledig kreupel blijken dan is er vast een kerkgenootschap dat je wil helpen in ruil voor je ziel
De moeite waard zijn voor hem?quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:49 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik krijg nooit pm van Klopkoek.![]()
Wat doe ik fout?
Dan zijn we het met elkaar eens dat dat een verrekte lastig dilemma wordt.quote:Op woensdag 9 december 2009 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je illustreert aardig wat ik bedoel.
Je moet bij elk mens afzonderlijk uitzoeken wat er wel en niet mogelijk is. Dat valt amper te institutionaliseren, maar de maatschappij moet er wel een antwoord op vinden.
Wanneer is het een keuze en wanneer niet. Dezelfde dillemma's zo ongeveer in de forensische psychologie als het gaat om vrij wil.quote:Op woensdag 9 december 2009 01:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je illustreert aardig wat ik bedoel.
Je moet bij elk mens afzonderlijk uitzoeken wat er wel en niet mogelijk is. Dat valt amper te institutionaliseren, maar de maatschappij moet er wel een antwoord op vinden.
Voor zover nog niet duidelijk, hij kwam langs om modder te smijten, niet om te discuzeuren.quote:Op woensdag 9 december 2009 10:36 schreef EchtGaaf het volgende:
Misschien vind hij dat een prettiger manier van discussiëren.
Ik kan me er ook iets bij voorstellen. Er wordt best met modder gesmeten.
Exact. Maar jij moet kosten wat kost benadrukken wat deze mensen niet kunnen.quote:Op woensdag 9 december 2009 10:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Precies. In zijn heilstaat staan werkgevers wel te springen om mensen met een handicapGeen onrendabelen.
Ten eerste, ik gaf voorbeelden in het algemeen en die interpreteer jij alsof ik het over mezelf heb, dat klopt niet. Ten tweede had ik al eerder aangegeven dat ik niet solliciteer op functies waarbij je extravert moet zijn - ik werk het liefst met papier en computers namelijk en het liefst niet te veel met klanten en ook niet in groepsverband. Ten derde vroeg je hoe ik wist dat die vrouw uit mijn voorbeeld niet aangenomen was omdat ze mank was en dat was omdat degene die haar afwees dat letterlijk tegen mij heeft gezegd en ik erbij was toen hij een heel andere reden aan die vrouw opgaf.quote:Op zaterdag 5 december 2009 23:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Geen idee. Lastig uit rotstekeningen te destilleren denk ik.
[..]
Als de functie die je ambieert vereist dat je niet introvert bent zul je daar iets aan moeten doen.
"Jezelf kunnen zijn" is ook vaak een smoes van mensen die weigeren om zichzelf aan te passen.
Ik zal het even uitleggen: vroeger, toen we nog genoeg geld hadden, kreeg iedereen makkelijk een WAO-uitkering. Zo kregen zelfs allochtonen die de Nederlandse taal niet machtig waren een WAO-uitkering (en nee dit verzin ik niet, zelfs Balkenende heeft het hier op tv eens over gehad). Op een gegeven moment werden het er te veel en toen moesten er dus mensen uit de WAO. Maar ouderen uit de WAO zetten heeft geen nut, want die vinden toch geen werk meer, dus mensen boven de 45 geloof ik werden niet geherkeurd. Dat zal al een flinke groep zijn.quote:Op maandag 7 december 2009 11:45 schreef justanick het volgende:
[..]
Als je vandaag al geen uitkering meer krijgt als je 1 pink nog kan bewegen, waar komen dan die 830K uitkeringstrekkers vandaan? Dat zou nl betekenen dat we 830.000 mensen in NL moeten hebben die zo goed als volledig verlamd zijn.
Ik zie ze niet, jij wel?
Heb je het nu over voetbalblessures en gipsvluchten?quote:Op zondag 6 december 2009 16:59 schreef LesStroud het volgende:
Ik voorzie nog een extra dimensie aan het onrendabelendebat.
Met het stijgen der zorgkosten willen steeds minder mensen meebetalen aan de ongezonde hobby's van anderen. Laat nu net het leeuwendeel van het ongezonde gedrag voorkomen onder lager opgeleiden.
Ik heb steeds meer het gevoeld dat Nederland in twee groepen uiteen valt. Mensen die het snappen en mensen die het niet snappen. En de laatste groep wil steeds minder opdraaien voor de zwakheden van de eerste.
Even jouw geheugen ondersteunen:quote:Op donderdag 10 december 2009 00:33 schreef Maeghan het volgende:
Ten eerste, ik gaf voorbeelden in het algemeen en die interpreteer jij alsof ik het over mezelf heb, dat klopt niet.
quote:Op zondag 29 november 2009 20:48 schreef Maeghan het volgende:
Daarnaast, ik wil niet weten hoe moeilijk het voor die mensen is om werk te vinden als ik met mijn goedwerkend stel hersens en universitair diploma al niet aan een fatsoenlijke baan kan komen. Mijn vriend met z'n hbo-opleiding in een vroeger veelgevraagde richting ook niet. Ik werk al drie jaar in een MBO-functie (die ik dus bezet houd voor mensen die daar wél heel goed op hun plaats zouden zijn) en m'n vriend is sinds afstuderen werkloos. Werkgevers willen namelijk geen mensen die ze moeten inwerken, dat kost namelijk tijd en dus geld. Dat is mijn ervaring, dat ik aan kan komen met mijn denkniveau en ervaring, en dat dat van tafel gewuifd wordt, omdat ik nét niet die kennis heb die het bedrijf vraagt, die ik in een paar weken tot hooguit drie maanden gewoon zou kunnen leren, maar ja, een paar weken, dat is x-duizend euro, dus dat kan niet he?
Ik heb al duidelijk gemaakt dat ik vermoed dat je gewoon heel introvert bent en niet gewoon gemiddeld en dat dat een belemmering voor je is, waardoor jij op MBO niveau blijft steken ondanks een WO diploma. En ik herinner je graag aan jouw "ik blijf lekker mezelf" opmerking die daar op volgde.quote:Ten tweede had ik al eerder aangegeven dat ik niet solliciteer op functies waarbij je extravert moet zijn
Niets is onmogelijk. Maar goed, om dat voorbeeld dan te gebruiken als bewijs dat het altijd zo gaat... Dat snijdt geen hout.quote:Ten derde vroeg je hoe ik wist dat die vrouw uit mijn voorbeeld niet aangenomen was omdat ze mank was en dat was omdat degene die haar afwees dat letterlijk tegen mij heeft gezegd
Er is niets mis mee, maar zeur dan ook niet dat jij niet met jouw goedwerkend stel hersens en universitair diploma al niet aan een fatsoenlijke baan kan komen.quote:En waarom zou ik uberhaupt een smoes moeten verzinnen om me niet aan te willen passen? Ik geef eerlijk toe dat ik me niet al te veel aan wil passen. Ik ben wie ik ben en daar is niks mis mee en dat zou in principe voor iedereen moeten gelden (die anderen geen kwaad doet met zijn gedrag).
Nog even afgezien van het feit dat je het nu heel scherp stelt en ik het zo scherp niet heb gesteld: die werkgever kan dat net zoals jij eisen kan stellen ten aanzien van appels die je bij de AH koopt. Wie betaalt, bepaalt.quote:Verder zou ik niet weten waarom de werknemer zich altijd aan moet passen en de werkgever alles kan maken.
Het begint mij op te vallen dat jij veel vreemde voorbeelden kent... Ofwel je verkeert in vreemde kringen, ofwel jouw duim begint inmiddels een beetje te gloeien...quote:Mijn moeder kreeg vroeger vaak letterlijk te horen dat ze wel aangenomen zou worden als ze haar haar zou verven, hoe debiel kan het worden?
Dat is jou ook face-to-face medegedeeld? Ben je werkzaam bij HR, of zijn er andere duistere redenen om jou steeds van de achterliggende redenen op de hoogte te stellen.quote:Een excollega van lang geleden kreeg geen nieuw contract omdat haar psoriasis er zo onsmakelijk uit zag.
Nog afgezien dus van het feit dat het opvallend is dat jij alle achterliggende redenen exact kent: nergens bestaat de verplichting om een contract te verlengen. Dat mag dus gewoon.quote:En dan dus nog al die mensen die bij mijn vorige werkgever afgewezen werden/geen nieuw contract kregen omdat ze te oud waren of dus die vrouw die mank was, of omdat ze zwanger waren of dat wilden worden. Dat zijn eisen die gewoon nergens op slaan, maar omdat je het niet kunt bewijzen kun je er niks aan doen. Maar eigenlijk mag het niet eens.
Ik begrijp dat het allemaal aan anderen ligt...quote:Ik vertik het om me aan te passen aan dat soort mensen.
Dat laatste betwijfel ik inmiddels sterk.quote:Mensen die wat mij betreft eigenlijk zelf gewoon geen knip voor de vingers waard zijn, daar ga ik geen moeite voor doen. Als ze me niet willen, dan zoek ik wel een andere weg om te komen waar ik wil zijn, their loss.
O, please...quote:Daarnaast vind ik wel of niet aan willen passen ook geen ruk te maken hebben met ambitie, maar met karakter en principes.
How's that working for ya?quote:Als je iets graag wilt kun je dat op meerdere manieren doen en ik kies ervoor om dat niet te doen door show, liegen en slijmen, in tegenstelling tot veel mensen. Ik ben heel erg ambitieus, maar ik kies ervoor dat te laten zien door hard werk, integriteit en flexibiliteit. En als ik dan eenmaal wat bereikt heb, kan ik tenminste zeggen dat ik het eerlijk bereikt heb en het verdiend heb.
O, nu is het omdat je een vrouw bent. Mijn god, die slachtofferrol vind je wel heel lekker, is het niet?quote:Mannen krijgen sneller een goede baan of een promotie dan vrouwen, waarom?
Hierboven begreep ik nog dat dat aan de lopende band gebeurt om eender welke flauwekulreden dan ook...quote:Mannen reageren ook op vacatures waarvan ze weten dat ze het eigenlijk misschien niet kunnen, maar bluffen gewoon meer in het sollicitatiegesprek. Eenmaal binnen schopt een werkgever ze er toch niet zo snel uit.
Dat is het! Natuurlijk. Het gaat alleen om de grote mond. Werkgevers hebben nl. helemaal geen interesse in jouw prestaties. Als je maar net doet alsof je werkt, is de werkgever tevreden. Werkgevers hebben het p-budget gewoon voor de lol. Beetje rondstrooien... Wat maakt het uit....quote:Kortom, werkgevers kijken niet naar hoe je werkt, maar hoe groot je muil is (dat, en of je er wel leuk uit ziet en maatschappelijk gezien een aantrekkelijke status hebt, dus of je knap en gezond bent en of je als man wel een partner hebt bijvoorbeeld).
Ik begreep eerder van je dat jij twee benen had, dat jij alles aan kan en dat niemand aan jou iets afwijkends kan zien. Nu ben je ineens weer een eenbenige?quote:Hoe dan ook krijgen minder bedeelde mensen gewoon geen eerlijke kans in de maatschappij. En laten we wel wezen, ook al win je de eenbenigenmarathon, je blijft een eenbenige.
Als het overduidelijk een foute diagnose was (wat kan, er gaat nog wel eens wat mis): waarom dan niet in beroep? Het is appelabel... En ik kan mij niet voorstellen dat een rechter bij een zo overduidelijk afwijkend verhaal de mantel der liefde aan laat rukken.quote:Op donderdag 10 december 2009 00:50 schreef Maeghan het volgende:
Dan moet je weten dat de reintegratiebemiddelaar en de arbeidstherapeute twee maanden geen contact hebben gehad, de beoordeling van mijn moeder dus twee maanden na het beoordelingsgesprek is geschreven en dat daar dingen in stonden die gewoon niet klopten (zoals dat mijn moeder met een zeer ernstige dubbele hernia en nekhernia zelf aangegeven zou hebben dat ze incidenteel tot 30 kilo kon tillen, terwijl ze van de neuroloog maar een kilo mag tillen). Dan moet je ook weten dat de beoordeling door de keuringsarts volledig los staat van de medische informatie uit het ziekenhuis - die informatie wordt niet opgevraagd en wanneer die toegestuurd wordt (omdat de neuroloog zich namelijk ook afvroeg of het cwi gek was geworden en een brief met rontgenfoto's had opgestuurd, met daarin een beschrijving van het probleem en zijn advies), wordt die niet meegenomen in het oordeel.
Dat is wat kort door de bocht. Uiteindelijk gaat het weldegelijk om de prestatie (die zich, in de ogen van de leidinggevende, op vele manieren kan manifesteren). Bluffen en knap zijn kan een persoon maar zo ver brengen. Geen werkgever met een ongelimiteerd budget. Nutteloze werknemers zullen er vanzelf uitvliegen, knap of niet.quote:Op donderdag 10 december 2009 00:33 schreef Maeghan het volgende:
Mannen krijgen sneller een goede baan of een promotie dan vrouwen, waarom? Mannen reageren ook op vacatures waarvan ze weten dat ze het eigenlijk misschien niet kunnen, maar bluffen gewoon meer in het sollicitatiegesprek. Eenmaal binnen schopt een werkgever ze er toch niet zo snel uit. Kortom, werkgevers kijken niet naar hoe je werkt, maar hoe groot je muil is (dat, en of je er wel leuk uit ziet en maatschappelijk gezien een aantrekkelijke status hebt, dus of je knap en gezond bent en of je als man wel een partner hebt bijvoorbeeld).
Ik zou het zo graag met eens zijn, als er maar 1 partij is die ze ook wil aannemen.quote:Op woensdag 9 december 2009 13:49 schreef waht het volgende:
[..]
Exact. Maar jij moet kosten wat kost benadrukken wat deze mensen niet kunnen.
Dat is een bepaalde levensvisie waar ik lijnrecht tegenover sta.
Veel te algemeen en dus onjuist en nogmaals: bepaalde regelgeving houdt e.e.a. tegen, dus daar zal ook wat moeten veranderen.quote:Op donderdag 10 december 2009 10:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Helaas niet de praktijk, bedrijfsleven wil er niet an.
Dat lijkt me ook de meest realistische beschrijving; je moet uiteindelijk hoe dan ook enige competentie bezitten, maar brutaal en/of knap zijn kan wel je perspectieven verbeteren en je 'marktwaarde' verhogen.quote:Op donderdag 10 december 2009 01:45 schreef waht het volgende:
Dan wil ik niet ontkennen dat uiterlijk meespeelt. Aantrekkelijke personen krijgen doorgaans meer positieve eigenschappen toegeschreven dan minder aantrekkelijke personen. Ook brutaal zijn heeft zo nu en dan z'n voordelen. Het kan beide meer kansen creeëren die voor anderen ontbreken of verder weg liggen. Toch moet de werknemer uiteindelijk iets opleveren.
En het rare is elders in dit forum loopt een tread over UVW ers die mensen die net een verblijfsvergunning hebben. adviseren om zanger lichte muziek te worden. Dan hoeven ze niet te solliciteren. Ook gegadigden voor de Wajong hebben het relatief makkelijk..quote:Op donderdag 10 december 2009 00:50 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik zal het even uitleggen: vroeger, toen we nog genoeg geld hadden, kreeg iedereen makkelijk een WAO-uitkering. Zo kregen zelfs allochtonen die de Nederlandse taal niet machtig waren een WAO-uitkering (en nee dit verzin ik niet, zelfs Balkenende heeft het hier op tv eens over gehad). Op een gegeven moment werden het er te veel en toen moesten er dus mensen uit de WAO. Maar ouderen uit de WAO zetten heeft geen nut, want die vinden toch geen werk meer, dus mensen boven de 45 geloof ik werden niet geherkeurd. Dat zal al een flinke groep zijn.
Maar nu zijn de regels veranderd. Iedereen tot 45 wordt opgeroepen en krijgt een keuring en daarbij wordt er gekeken of er totaal nog 5 mogelijke beroepen zijn die je uit kan oefenen (met matrassentester, stempeltjeszetter, foldertjesvouwer kom je al een eind) en dan moeten er nog een minimaal aantal vacatures in Nederland zijn. Maar dat kan dus ook in Groningen zijn, terwijl je in Limburg woont, wat ik niet helemaal realistisch vind. Daarnaast kun je alleen nog 80 tot 100% afgekeurd worden of gezond verklaard. Ertussenin bestaat niet meer, dus of je werkt, of je bent ziek. Iemand die dus 70% ziek verklaard is en dus eigenlijk niet veelmeer kan, krijgt het moeilijk met werk vinden, dat lijkt me duidelijk. Ook als je terminaal ziek bent moet je gewoon werken, wanneer je niet binnen een jaar overlijdt. Hierdoor zijn mensen de WAO uitgezegd die bijvoorbeeld aan non-Hodgkin lijden, of andere vormen van kanker.
Mijn moeder, die meer dan tien jaar lang 80-100% afgekeurd is geweest, is ook de WAO uitgezet omdat ze wel kon werken. Dan moet je weten dat de reintegratiebemiddelaar en de arbeidstherapeute twee maanden geen contact hebben gehad, de beoordeling van mijn moeder dus twee maanden na het beoordelingsgesprek is geschreven en dat daar dingen in stonden die gewoon niet klopten (zoals dat mijn moeder met een zeer ernstige dubbele hernia en nekhernia zelf aangegeven zou hebben dat ze incidenteel tot 30 kilo kon tillen, terwijl ze van de neuroloog maar een kilo mag tillen). Dan moet je ook weten dat de beoordeling door de keuringsarts volledig los staat van de medische informatie uit het ziekenhuis - die informatie wordt niet opgevraagd en wanneer die toegestuurd wordt (omdat de neuroloog zich namelijk ook afvroeg of het cwi gek was geworden en een brief met rontgenfoto's had opgestuurd, met daarin een beschrijving van het probleem en zijn advies), wordt die niet meegenomen in het oordeel. Dan hebben we het ook over hetzelfde CWI dat mijn moeders uitkering al eens eerder ingetrokken heeft omdat ze niet op een keuring wilde verschijnen, terwijl ze van tevoren al had doorgegeven dat ze die dag geopereerd zou worden en daarna een aantal weken bedrust moest houden.
Korte samenvatting: omdat we vroeger iedereen een WAO-uitkering gaven, moeten er nu mensen uit die hoe dan ook niet kunnen werken en als ze dat misschien zouden kunnen op een creatieve manier, nog niet aangenomen worden.
[..]
Heb je het nu over voetbalblessures en gipsvluchten?
Daarna volgden er nog wat andere voorbeelden over mensen met een been, waar jij vervolgens op een persoonlijke manier op reageerde, terwijl ik toch echt twee benen heb, mocht dat niet duidelijk zijn.quote:
quote:Ik heb al duidelijk gemaakt dat ik vermoed dat je gewoon heel introvert bent en niet gewoon gemiddeld en dat dat een belemmering voor je is, waardoor jij op MBO niveau blijft steken ondanks een WO diploma. En ik herinner je graag aan jouw "ik blijf lekker mezelf" opmerking die daar op volgde.
Ik zeur niet, ik constateer een probleem en iets wat wat mij betreft volledig verkeerd gaat in de samenleving.quote:Er is niets mis mee, maar zeur dan ook niet dat jij niet met jouw goedwerkend stel hersens en universitair diploma al niet aan een fatsoenlijke baan kan komen.
Dat iets wettelijk gezien mag, maakt het nog niet goed.quote:Als ik een secretaresse zoek kan ik inhoudelijke eisen stellen (hetgeen ik doe), maar ik kan ook eisen stellen op basis van uiterlijk, zoals dikke tieten, blond, lange benen, geen morele normen en waarden (hetgeen ik niet doe, maar waar ik zonder meer toe gerechtigd ben, althans: als mijn vrouw het zou goedkeuren natuurlijk). Dat mag gewoon. Echt.
Ja, of jij verkeert in vreemde kringen. Als mijn ervaringen anders zijn dan jouwe, hoeft dat niet per se te liggen aan mijn omgeving, kan ook de jouwe zijn.quote:Het begint mij op te vallen dat jij veel vreemde voorbeelden kent... Ofwel je verkeert in vreemde kringen, ofwel jouw duim begint inmiddels een beetje te gloeien...
Ik had idd een functie waarbij ik dat soort dingen te horen kreeg. HR bestond niet in dat bedrijf, de lijnen waren wat korter en dus was een aparte afdeling daarvoor niet nodig.quote:Dat is jou ook face-to-face medegedeeld? Ben je werkzaam bij HR, of zijn er andere duistere redenen om jou steeds van de achterliggende redenen op de hoogte te stellen.
Iemand weigeren op basis van een ziekte mag niet, voor zover ik weet.quote:Nog afgezien dus van het feit dat het opvallend is dat jij alle achterliggende redenen exact kent: nergens bestaat de verplichting om een contract te verlengen. Dat mag dus gewoon.
Redelijk. Niet zo snel als ik zou willen, maar het gaat de goede kant op.quote:How's that working for ya?
Blijkbaar kun je niet lezen. Ik zeg nergens dat het te maken heeft met geslacht an sich, maar met gedrag dat gemiddeld gezien vaker voorkomt bij het ene geslacht dan bij het andere.quote:O, nu is het omdat je een vrouw bent. Mijn god, die slachtofferrol vind je wel heel lekker, is het niet?
Die indruk krijg ik idd weleens ja. Het zijn meestal niet bepaald de intelligentste mensen op de middelhoge functies namelijk, maar meestal de grootste slijmballen.quote:Dat is het! Natuurlijk. Het gaat alleen om de grote mond. Werkgevers hebben nl. helemaal geen interesse in jouw prestaties. Als je maar net doet alsof je werkt, is de werkgever tevreden. Werkgevers hebben het p-budget gewoon voor de lol. Beetje rondstrooien... Wat maakt het uit....
Ik zeur niet en ik verander liever de dingen in de maatschappij die me niet aanstaan, dan dingen aan mezelf waar ik prima tevreden mee ben en waar m.i. niemand wat mee te maken heeft - vaardigheden leren is iets anders dan je karakter veranderen of je anders voordoen dan je bent. Dat kun jij verkeerd vinden en je mag bij hoog en laag volhouden dat het aan mij ligt, maar mijn ervaring is anders. Als het alleen aan mij lag, zou ik namelijk de enige zijn die problemen had met de eisen van werkgevers of met het vinden van werk en dat is niet zo.quote:Ik begreep eerder van je dat jij twee benen had, dat jij alles aan kan en dat niemand aan jou iets afwijkends kan zien. Nu ben je ineens weer een eenbenige?
Meid, doe jezelf een plezier: hou op met zeuren en ga aan jezelf werken. Niets mis met vaardigheden verbeteren. Daarmee verlies je jezelf bepaaldelijk niet. En als je dat niet wil, ook goed, maar dan heb je zelf gekozen voor jouw lot en kun je dat niemand anders in de schoenen schuiven.
Kort samengevat: de rug is maar een klein deel van het probleem en de rest van het probleem vreet al erg veel energie. De energie die overblijft wil ze dus niet spenderen aan een zaak die jaren kan slepen (een kennis met dezelfde ziekte is jaren geleden al uit de WAO gezet en heeft er 8 jaar over gedaan haar gelijk voor de rechter te krijgen), terwijl ze die jaren misschien niet eens meer heeft. Van het idee zonk de moed haar al in de schoenen en dat kan ik me ook wel voorstellen.quote:Op donderdag 10 december 2009 01:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als het overduidelijk een foute diagnose was (wat kan, er gaat nog wel eens wat mis): waarom dan niet in beroep? Het is appelabel... En ik kan mij niet voorstellen dat een rechter bij een zo overduidelijk afwijkend verhaal de mantel der liefde aan laat rukken.
Ik stelde het wat zwart-wit ja, maar in de praktijk kan het wel jaren duren voor zo iemand eruit vliegt en als het tegenzit worden ze niet ontslagen maar weggepromoveerd zodat een andere afdeling er weer een paar jaar mee opgescheept zit.quote:Op donderdag 10 december 2009 01:45 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is wat kort door de bocht. Uiteindelijk gaat het weldegelijk om de prestatie (die zich, in de ogen van de leidinggevende, op vele manieren kan manifesteren). Bluffen en knap zijn kan een persoon maar zo ver brengen. Geen werkgever met een ongelimiteerd budget. Nutteloze werknemers zullen er vanzelf uitvliegen, knap of niet.
Dan wil ik niet ontkennen dat uiterlijk meespeelt. Aantrekkelijke personen krijgen doorgaans meer positieve eigenschappen toegeschreven dan minder aantrekkelijke personen. Ook brutaal zijn heeft zo nu en dan z'n voordelen. Het kan beide meer kansen creeëren die voor anderen ontbreken of verder weg liggen. Toch moet de werknemer uiteindelijk iets opleveren.
Ik kan je garanderen dat ik geen moment heb gedacht dat je maar één been hebt, aangezien ja had aangegeven dat er niets aan je te zien is... en het gemis van een been valt op.quote:Op donderdag 10 december 2009 18:52 schreef Maeghan het volgende:
Daarna volgden er nog wat andere voorbeelden over mensen met een been, waar jij vervolgens op een persoonlijke manier op reageerde, terwijl ik toch echt twee benen heb, mocht dat niet duidelijk zijn.
Ik "hoor" het je zeggen...quote:Ja, en je vermoeden klopt niet.
Het feit dat jij slechts op MBO niveau werkt lijkt mij voor de samenleving tamelijk irrelevant. Als het zo zou zijn dat WO-er en masse op MBO niveau aan de slag moeten is dat wat anders, maar dat toon je niet aan en het is feitelijk ook niet waar.quote:Ik zeur niet, ik constateer een probleem en iets wat wat mij betreft volledig verkeerd gaat in de samenleving.
Ik zie niet in wat er mis aan is. Als ik liever een lekker wijf heb die niet kan typen is dat mijn zaak. Het is niet verstandig (een goede secretaresse is goud waard), maar dat is een ander verhaal.quote:Dat iets wettelijk gezien mag, maakt het nog niet goed.
Ik heb niet het idee dat jij veel bijval krijgt in jouw waarnemingen. Integendeel zelfs. En het zal toch niet zo zijn dat jij de enige bent die in normale kringen komt alhier... toch?quote:Ja, of jij verkeert in vreemde kringen. Als mijn ervaringen anders zijn dan jouwe, hoeft dat niet per se te liggen aan mijn omgeving, kan ook de jouwe zijn.
Vrij bizar. En onwettelijk ook overigens. Personeelszaken zijn geheim en als ik op dit soort basis beslissingen ga nemen zou ik zeker niet anderen daar van in kennis stellen. Dat is nl. bijzonder dom. Als het dus klopt heb je voor een malloot gewerkt en alleen al daarom is het bepaald geen goed voorbeeld.quote:Ik had idd een functie waarbij ik dat soort dingen te horen kreeg. HR bestond niet in dat bedrijf, de lijnen waren wat korter en dus was een aparte afdeling daarvoor niet nodig.
Je bent gewoon niet verplicht om iemand een contract aan te bieden. Maar weigeren op basis van een ziekte, waarmee iemand ongeschikt is voor de functie mag natuurlijk. Het zou te bespottelijk voor woorden zijn als dat niet mag.quote:Iemand weigeren op basis van een ziekte mag niet, voor zover ik weet.
Ik begreep dat je met teleurstelling constateerde dat je op MBO-niveau werkt. Dus jouw reactie verbaast me.quote:Redelijk. Niet zo snel als ik zou willen, maar het gaat de goede kant op.
Dat laatste zei je niet, je stelde alleen de vraag waarom. Wat daar ook van moge zijn: jouw stellingen kloppen gewoon niet.quote:Blijkbaar kun je niet lezen. Ik zeg nergens dat het te maken heeft met geslacht an sich, maar met gedrag dat gemiddeld gezien vaker voorkomt bij het ene geslacht dan bij het andere.
Dat is jouw indruk. Maar niet de waarheid. Zoals hierboven al staat: bepaalde eigenschappen maken het makkelijker, maar het gaat uiteindelijk voor het grootste deel om de inhoud. En slijmen helpt in de praktijk niet, dat is meermaals gebleken uit onderzoek. Het gaat nl. tegenstaan.quote:Die indruk krijg ik idd weleens ja. Het zijn meestal niet bepaald de intelligentste mensen op de middelhoge functies namelijk, maar meestal de grootste slijmballen.
Dan ontgaat mij de reden van jouw opmerkingen en de woordkeuze die je er aan hing.quote:Ik zeur niet
Je hoeft je karakter niet te veranderen, of je anders voor te doen... Dat staat nergens.quote:en ik verander liever de dingen in de maatschappij die me niet aanstaan, dan dingen aan mezelf waar ik prima tevreden mee ben en waar m.i. niemand wat mee te maken heeft - vaardigheden leren is iets anders dan je karakter veranderen of je anders voordoen dan je bent.
Er zijn weinig gebreken die slechts een enkeling heeft. Het feit dat meerderen problemen hebben maakt niet dat het niet aan diegenen ligt. Dan kan een hangjongere ook zeggen dat zijn gedrag (vandalisme, geweldgebruik, drugsgebruik, whatever) niet aan hem ligt omdat er zoveel jongeren zijn die zich er ook schuldig aan maken en dat het dus aan de maatschappij ligt.quote:Dat kun jij verkeerd vinden en je mag bij hoog en laag volhouden dat het aan mij ligt, maar mijn ervaring is anders. Als het alleen aan mij lag, zou ik namelijk de enige zijn die problemen had met de eisen van werkgevers of met het vinden van werk en dat is niet zo.
Tot en met de CRvB kan best even duren, maar als het overduidelijk is, hetgeen ik uit jouw stukje op maak, kun je met een voorlopige voorziening in enkele weken al resultaat hebben.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:02 schreef Maeghan het volgende:
Kort samengevat: de rug is maar een klein deel van het probleem en de rest van het probleem vreet al erg veel energie. De energie die overblijft wil ze dus niet spenderen aan een zaak die jaren kan slepen (een kennis met dezelfde ziekte is jaren geleden al uit de WAO gezet en heeft er 8 jaar over gedaan haar gelijk voor de rechter te krijgen), terwijl ze die jaren misschien niet eens meer heeft. Van het idee zonk de moed haar al in de schoenen en dat kan ik me ook wel voorstellen.
quote:Ik hoop dat jij werkloos raakt
Verzonden: 4 december 2009 12u19
Aan: DS4
Zie titel
Zo erg. Geen woorden voor.
(één scheldwoord weggelaten)quote:Ik kom niet meer terug... juist omdat ik niet gewenst ben. Voor zover ik gewenst ben is het als pispaal en dat weiger ik te zijn. Bovendien is het niet goed voor m'n bloeddruk. Ik kom jullie verderfelijke rechtse feestje niet meer verstoren... en daarnaast heb ik het ook nog drukker gekregen waardoor ik sowieso alles minder bij kan houden en minder tijd heb voor hobby's (zoals veel lezen en gamen).... met dank aan de huidige rechtse maatschappij die je dwingt om je dood te werken (of het zinvol is doet niet eens terzake). Ik zie de bewuste selectieve FOK-moderatie niet veranderen, ik zie de Fokkers zelf niet veranderen (de laatste keer dat ik terug was werd ik binnen één dag tijd voor stalinist, communist, 'klopbagger', 'klopdiarree' uitgemaakt waarna ik zelf weer weg was doordat ik homo's terecht als parasieten bestempelde, want dat zijn ze als je het economisch bekijkt gewoon; parasieten), ik zie mezelf niet veranderen en ik heb minder tijd en minder zin dus er zal nog meer bagger uit mijn toetsenbord komen.... ik ben dus gewoon weg. Van harte gefeliciteerd.
Ik blijf er trouwens bij dat ik er niet zoveel zin meer in heb en het niet goed voor mijn bloeddruk is maar ik wilde even hier open over zijn. Mij voor schut zetten doe ik immers liever zelf. Bij deze.quote:Ik spiegelde een aantal rechtse homosexuelen (pietverdriet en die libertariër met de doodskop in zijn avatar) voor dat zij een toontje lager moeten zingen omdat homosexuelen zelf strikt genomen parasieten zijn... Daar sta ik nog steeds achter als je het vanuit hun benauwde rechtse economische optiek bekijkt... De verantwoordelijkheid om de mensheid voort te laten bestaan, met alle vreugde maar ook kosten en opofferingen van dien, laten zij over aan anderen. In die zin zijn ze zo bekeken nog grotere parasieten dan uitkeringstrekkers. Dat, en wat meer onderbouwd, spiegelde ik hen voor (nadat ik door pietverdriet voor communist was uitgemaakt) waarna ik een ban kreeg.
Dit even ter verduidelijking want ik vind homo's uiteraard geen parasieten... omdat ik überhaupt niet zo op een dergelijke eenzijdige manier naar mensen kijk.
Mag ik even een verwijzing naar de quote waar ik dat zeg? Bij mijn weten heb ik slechts gezegd dat je niet subtiel mijn pm box binnen liep en dat je met modder hebt lopen smijten. Achter die woorden sta ik nog steeds. Niet zo gek, want ik ben de laatste om te liegen over dit soort zaken.quote:Op vrijdag 11 december 2009 18:08 schreef Klopkoek het volgende:
Maar wat DS4 zegt, dat ik alleen tegen hem liep te schelden is óók niet waar.
Met alle respect, maar dat haalde ik niet uit jouw woorden. Ik had graag een toelichting gegeven, maar je gooide gewoon een verwensing naar mijn hoofd.quote:Ik stuurde een PM om het juist eens te hebben over zijn voorstel om ons stelsel op Amerika te laten lijken. Ik bedoel: DS4 is een goed nadenkend persoon en juist daarom zou ik willen weten wat hij er beter aan vindt en, bovenal, welke problemen het op lost.
Zoals ik per pm al aangaf: dat wordt betreurd.quote:Ik blijf er trouwens bij dat ik er niet zoveel zin meer in heb en het niet goed voor mijn bloeddruk is maar ik wilde even hier open over zijn.
Dat heet "een standpunt innemen".quote:
Neem je het echt altijd zo bloedserieus hier? Dat zou ik niet doen, zeker bij sommige users niet. Als het om de docu 'de onrendabelen' gaat ben ik zelf ook enorm pissig geworden, maar dan juist vanuit de omgekeerde kant bezien. Ik zie het als buitengewoon schadelijke propaganda van het kwakende fossiel MvD. Hij overdenkt de implicaties van zijn uitspraken niet voldoende. Helaas miste ik je in mijn topic over de VARA-uitzending (al is dat geen uitnodiging om het nu na een week of twee alsnog op te rakelen).quote:Ik blijf er trouwens bij dat ik er niet zoveel zin meer in heb en het niet goed voor mijn bloeddruk is maar ik wilde even hier open over zijn. Mij voor schut zetten doe ik immers liever zelf. Bij deze.
Natuurlijk is niet opeens iedereen gezond, maar tegen de kosten die dat met zich meebrengt kan je je verzekeren, net zoals je nu je huis tegen brand kan verzekeren en net zoals ondernemers nu doen voor werkloosheid.quote:Op woensdag 9 december 2009 08:46 schreef du_ke het volgende:
Gelukkig zouden die mensen in jouw zogenaamde libertarische heilstaat allemaal gezond zijn. En mocht je echt volledig kreupel blijken dan is er vast een kerkgenootschap dat je wil helpen in ruil voor je ziel
Denk je dat alle singles in Nederland single zijn uit eigen keus of dat slechts een deel daarvan geen behoefte heeft aan een arm om zich heen?quote:Op zaterdag 12 december 2009 14:59 schreef Boze_Appel het volgende:
Je maakt mij echt niet wijs dat er in Nederland richting een miljoen (met Wajong, ed. erbij) mensen zijn die niet in staat zijn om te werken en dus daarom thuis op de bank moeten zitten. Domme keuzes maken in het leven is geen reden om op iemand anders zak te teren.
Ongeveer 1 miljoen mensen die niet met gewoon werk in hun levensonderhoud kunnen voorzien lijkt me nog niet eens zo'n heel erg vreemd getal eigenlijk. Je moet toch over een bepaald niveau kunnen functioneren voordat je als werknemer 'rendabel' bent. Als de totale arbeidspopulatie in een normaalcurve gevat kan worden dan kan die groep best groot uitvallen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 14:59 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Natuurlijk is niet opeens iedereen gezond, maar tegen de kosten die dat met zich meebrengt kan je je verzekeren, net zoals je nu je huis tegen brand kan verzekeren en net zoals ondernemers nu doen voor werkloosheid.
Je maakt mij echt niet wijs dat er in Nederland richting een miljoen (met Wajong, ed. erbij) mensen zijn die niet in staat zijn om te werken en dus daarom thuis op de bank moeten zitten. Domme keuzes maken in het leven is geen reden om op iemand anders zak te teren.
Het is het beleid dat de omstandigheden zelf creeërt. Niet rendabel. Dat betekent: Meer kosten dan opleveren op de markt. Maar op een volledig vrije markt passen prijzen zich zodanig aan dat iedereen rendabel kan zijn. Voor ieder talent een bijbehorend loontje dus. Het is echter wel zo dat het loon dan voor sommigen erg laag is: te laag om X Y of Z te kunnen betalen (rondkomen of overleven zijn vage onzinkreten).quote:Op zaterdag 12 december 2009 18:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ongeveer 1 miljoen mensen die niet met gewoon werk in hun levensonderhoud kunnen voorzien lijkt me nog niet eens zo'n heel erg vreemd getal eigenlijk. Je moet toch over een bepaald niveau kunnen functioneren voordat je als werknemer 'rendabel' bent. Als de totale arbeidspopulatie in een normaalcurve gevat kan worden dan kan die groep best groot uitvallen.
Overigens neemt de arbeidsparticipatie al enkele decennia toe, daar zal best een keer een einde aan komen.
Er is niet een normaalcurve , maar wel tien, of twintig , of honderd. Er is namelijk niet maar een talent waar mensen goed of slecht in kunnen zijn.quote:Op zaterdag 12 december 2009 18:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ongeveer 1 miljoen mensen die niet met gewoon werk in hun levensonderhoud kunnen voorzien lijkt me nog niet eens zo'n heel erg vreemd getal eigenlijk. Je moet toch over een bepaald niveau kunnen functioneren voordat je als werknemer 'rendabel' bent. Als de totale arbeidspopulatie in een normaalcurve gevat kan worden dan kan die groep best groot uitvallen.
Overigens neemt de arbeidsparticipatie al enkele decennia toe, daar zal best een keer een einde aan komen.
Het maakt mensen niet alleen onrendabel, het zorgt ook een kunstmatig hooggehouden werkloosheid. Het is ook iets wat een aantal keer terugkomt in de 'docu'. Waarom zou je werken als niet werken je hetzelfde of soms vaak zelfs meer oplevert. Er is een onzinnige koppeling tussen een een bedacht sociaal minimum en minimumloon.quote:[b]Op zaterdag 12 december 2009 18:17 s
Maar: het instellen van een sociaal minimum maakt mensen onrendabel.
Ach, zoals een vriendin tegen me zei: "Jij komt voor een tientje je nest uit." Ze werkt zelf trouwens voor minder dan een tientje!quote:Op zaterdag 12 december 2009 22:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het maakt mensen niet alleen onrendabel, het zorgt ook een kunstmatig hooggehouden werkloosheid. Het is ook iets wat een aantal keer terugkomt in de 'docu'. Waarom zou je werken als niet werken je hetzelfde of soms vaak zelfs meer oplevert. Er is een onzinnige koppeling tussen een een bedacht sociaal minimum en minimumloon.
Heb je een bron over dat iq en rechtse oorsprong?quote:Op zondag 13 december 2009 19:04 schreef LesStroud het volgende:
Vind het wel raar dat sommigen op links nu doen alsof er 1 lat is waar je mensen langs kan leggen. En dat sommigen volgens hen onvoldoende daarop scoren.
Hoe dat zo? Iedereen was toch gelijk? Had je geen hoog IQ? Nou dan moest je wel sociaal of creatief zijn of een ander talent hebben.. eigenlijk sowieso maar een stomme rechtse uitvinding dat IQ.
En nu verklaren de linksen je prompt tot zielig als je niet goed bent in het invullen van doolhofjes.
Opportunisme ten top.![]()
IQ-tests zijn op zich niet verkeerd hoor. Maar veel mensen snappen niet dat het niets anders is dan een uitkomst van een meting aan de hand van vooraf opgestelde criteria, gebonden aan spatietemporele omstandigheden. Maw: het is niks meer dan de constatering dat op moment X bij persoon Y de uitkomst Z het geval was bij IQ-test huppeldepup.quote:Op zondag 13 december 2009 19:04 schreef LesStroud het volgende:
Hoe dat zo? Iedereen was toch gelijk? Had je geen hoog IQ? Nou dan moest je wel sociaal of creatief zijn of een ander talent hebben.. eigenlijk sowieso maar een stomme rechtse uitvinding dat IQ.
Aardige post. Dat je intelligent bent verbaast mij niet.quote:Op zondag 13 december 2009 19:14 schreef sneakypete het volgende:
[..]
IQ-tests zijn op zich niet verkeerd hoor. Maar veel mensen snappen niet dat het niets anders is dan een uitkomst van een meting aan de hand van vooraf opgestelde criteria, gebonden aan spatietemporele omstandigheden. Maw: het is niks meer dan de constatering dat op moment X bij persoon Y de uitkomst Z het geval was bij IQ-test huppeldepup.
Mensen hechten er soms teveel waarde aan. Ik heb ooit een (door specialisten uitgevoerde) IQ test gehad toen ik 10 jaar was. De score was (zonder te willen opscheppen) erg hoog. Maar wat zegt dat? Enkel dat ik toen goed scoorde op hun test. Het zegt niet dat ik beter mens ben, of dat ik het beter zal gaan doen dan anderen ofzo.
Wat het linkse betreft: Voor links is niet iedereen gelijk, maar gelijkwaardig. Da's natuurlijk een loze kreet eigenlijk. Wat men bedoelde: Ongeacht wie je bent of wat je doet, moet er een minimaal aantal rechten gelden voor elk mens. De discussie gaat er alleen over, wat die rechten dan zoal moeten zijn om een leefbare samenleving te creeëren. Veel mensen op links zijn IMO doorgeslagen en zij vergeten dat er ook een keerzijde aan dit denken zit. Een minimum moet ook een minimum zijn. Geen speelbal van utopisten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |