abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_75192106
Om te voorkomen dat ik aan het eind van het jaar verrast wordt door een hoge rekening betreft gas en electra houd ik sindskort actief mijn meterstand bij met het programma EcoHome.

Energiebeparende maatregelen:

Vaatwasser op warm water aansluiting
A++ Vriezer
A++ Droger
A+ Wasmachine
A Koelkast
Hele huis voorzien van LED verlichting
Nieuwbouw woning met HR++ beglazing
Standbye killer op alle apparaten


Verbruik van de laatste 9 dagen (gemiddelde per dag):
Electriciteit : 5.33 kwh
Gas : 2m3
  dinsdag 1 december 2009 @ 19:33:27 #2
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_75193146
Ja want die eikels van de energiebedrijven maken de fossiele brandstoffen met de minuut duurder.
Ik zet me er ook voor in dat ze zo weinig mogelijk verdienen aan me.
O+
pi_75193633
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:33 schreef Saisai het volgende:
Ja want die eikels van de energiebedrijven maken de fossiele brandstoffen met de minuut duurder.
Ik zet me er ook voor in dat ze zo weinig mogelijk verdienen aan me.
Ik heb er een hekel aan om mijn geld te verbrassen aan "zinloze" zaken als GWE.
Ik geef mijn geld liever uit aan dingen die ik leuk vind
  dinsdag 1 december 2009 @ 20:05:49 #4
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_75194483
Beetje een hobby van me, geld speelt geen rol maar zuinigheid

- laptop op het werk opladen en de hele avond aan kunnen hebben
(zit eraan te denken om een 24v accu mee te nemen voor verlichting )
- 12v server (10w) i.p.v een 500watt die voorheen 24/7 draaide
- USB led lampjes gebruiken om te lezen (op de gratis stroom van de laptop)

Hier is het gewoonte om s'middags warm te eten dus afwassen en koken gebeurt zelden in huis.

doel is natuurlijk om in luxe efficient te zijn maar ben nu te vaak aan het verhuizen om te investeren en nog mee te slepen.
pi_75194768
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:05 schreef Buschetta het volgende:
Beetje een hobby van me, geld speelt geen rol maar zuinigheid

- laptop op het werk opladen en de hele avond aan kunnen hebben
(zit eraan te denken om een 24v accu mee te nemen voor verlichting )
- 12v server (10w) i.p.v een 500watt die voorheen 24/7 draaide
- USB led lampjes gebruiken om te lezen (op de gratis stroom van de laptop)

Hier is het gewoonte om s'middags warm te eten dus afwassen en koken gebeurt zelden in huis.

doel is natuurlijk om in luxe efficient te zijn maar ben nu te vaak aan het verhuizen om te investeren en nog mee te slepen.
Mijn insteek is om zuinig te leven zonder er qua comfort op achteruit te gaan.

Ontopic: Maar wat is jou gebruik per/dag dan ongeveer?
pi_75195091
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:33 schreef Saisai het volgende:
Ja want die eikels van de energiebedrijven maken de fossiele brandstoffen met de minuut duurder.
Ik zet me er ook voor in dat ze zo weinig mogelijk verdienen aan me.
Jij denkt dat energiebedrijven de brandstofprijzen bepalen?
pi_75195153
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:18 schreef staticdata het volgende:

[..]

Jij denkt dat energiebedrijven de brandstofprijzen bepalen?
Dat doet de roverheid maar daar gaat dit topic niet over
pi_75195589
Verbruik is wel netjes van je, zou je onder de 2000 kwh kunnen blijven.

Zelf vorig jaar rond de 2300 kwh verstookt in een nieuwbouw rijtjeswoning met 2 personen (en een kat
Volgens mij zat het gas rond de 860m3
pi_75196340
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:28 schreef staticdata het volgende:
Verbruik is wel netjes van je, zou je onder de 2000 kwh kunnen blijven.

Zelf vorig jaar rond de 2300 kwh verstookt in een nieuwbouw rijtjeswoning met 2 personen (en een kat
Volgens mij zat het gas rond de 860m3
Onder de 2000 moet makkelijk lukken gok ik Ik ben door Greenchoice inschaalt op 3000kwh en 1500m3 dus dat word lekker cashen volgend jaar

Maar 2300kwh en 860m3 gas is ook niet veel als ik de gemiddelden zo bekijk.

Gezinssamenstelling is hier 2 personen + 2 vogels


Het begint nu wat kouder te worden dus ik benieuwt wat het gas verbruik volgende week is.
De achterdeur tocht alleen nog . Stelrubbers zijn besteld maar nog niet binnen, klote aannemers
  woensdag 2 december 2009 @ 00:26:44 #10
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_75198699
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:18 schreef staticdata het volgende:

[..]

Jij denkt dat energiebedrijven de brandstofprijzen bepalen?
indirect wel, ze kunnen ook duurzame energie gaan gebruiken, dan ging er niets verloren en maakte het niet uit hoeveel stroom we verbruikten. het zal dan een vast bedrag zijn.
Nederland loopt zwaar achter ten aanzien van de rest van de EU op dit punt.

Nu gaat er energie verloren, want ze leveren altijd piekstroom, (teveel dus) ongeacht de vraag naar de stroom. Hier moeten wij voor betalen ongeacht het wel of niet is gebruikt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+
pi_75198877
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Onder de 2000 moet makkelijk lukken gok ik Ik ben door Greenchoice inschaalt op 3000kwh en 1500m3 dus dat word lekker cashen volgend jaar
Ja, cashen voor greenchoice bedoel je.
Die trekken een jaar lang rente van jouw teveel betaalde voorschotten.
Als je toch zo bewust met je energie rekening bezig zit je eerste winst in een op maat gemaakt voorschot.

En ik gebruik 5200kWh en 2500M3.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_75201764
Snap het wel omdat 3000 Kwh en 1500m3 het gemiddelde verbruik is. zullen ze bij alle klanten doen.
Voorschot aan laten passen is wellicht de moeite idd
pi_75475039
Update laatste 9 dagen 5kwh om 3m3per dag
pi_75476218
nou ik dacht dat mijn energieverbruik minder zou gaan worden omdat we nu met een verbouwing zaten
maar omdat het nu winter is en er ook met lijm e.d. gewerkt word hebben we een kachel neergezet
3,3 kw kachel die echt 6 uur per dag aanstaat :S
het rode stipje op mijn meter zegt flits flits..

maargoed vandaag weer een gewone cv en alles opnieuw geisoleerd en we werken zoveel mogelijk met led lampen e.d. dus ik ben benieuwd
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
pi_75536321
Momenteel ongeveer 5kWh en 0,5m³ per dag. 't Wordt hier nooit kouder dan 19° dus ik hoef bijna niks bij te stoken. Het meeste gaat nog in het douchen zitten. Net de afrekening van Essent gekregen: 2000kWh en 200m³.
Me likes nieuwbouw .
pi_75537061
3,35kwh stroom (per 24 uur / gemeten over laatste 17 dagen)
5,3 m3 gas (per 24 uur / gemeten over laatste 17 dagen)

Jaarverbruik weet ik nog niet, ben 2,5 maand geleden verhuisd.
  zaterdag 12 december 2009 @ 06:01:38 #17
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_75542576
Iets meer dan 10kWh en 5 m3 per dag. Verbruik over het afgelopen jaar is ongeveer 3200kWh en iets meer dan 900 M3. Ik woon in een appartement samen met mijn vriendin en de kat. Heb een droger, vaatwasser en een PC die minimaal 12 uur per dag aanstaat. Qua verlichting spaarlampen en een paar "ronde" tl-lampen (Philips Eco).
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
pi_75542591
2 personen, 2 katten, 1 diepvries
Onder de 3kWh per dag (heel stabiel, meetperiode > 1 jaar).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_75543180
4700 kWh verbruik aan electra en 850m3 aan gas jaarlijks.

Grootste stroom verbruiker is een dikke test-server die hier thuis staat, is echter werk gerelateerd.
pi_75546691
De schijf draait nu met een snelheid van 1x per 0:02,44, zeg maar 1keer per 2,5 seconden.
2 gameconsoles, 2 laptop's, 1 desktop, 1 wasmachine, 1 droger en stofzuiger in gebruik, en diverse apparaten standby waaronder ook diverse huishoudelijke apparaten.
pi_75570423
ik hield het in het begin hier in huis wel bij, nu echter al maaaanden niet meer gedaan...

zal straks eens kijken voor de verandering, moet nog ergens een oude lijst hebben....
  zondag 13 december 2009 @ 13:20:38 #22
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_75574966
1 persoons huishouden, 1 laptop 1 42" plasmascherm en een wasmachine, en nog wat andere huishoudelijke apparaten. Wat het verbruik zo is heb ik geen idee van. Ik betaal aan GWE ¤ 189 per maand. Ik wil het verbruik eens een tijdje bijhouden.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_75575136
1-Persoons: PC (24/7), normale koelkast, LCD 40" met randapparatuur, wasmachine en andere nodige apparatuur.

Essent Energy ¤ 26,00
Essent Warmte ¤ 50,28 (stadsverwarming)

Laatste week 4.5 kWh verbruikt per dag.
pi_75580534
2 persoons huishouden; plasma 37", PC, wasdroger, wasmachine, vaatwasser, oven, vriendin is koukleum , tussenwoning uit 1966.

van 17-11-2008 tot en met 13-12-2009 verbruikt:

gas : 1237 kuub (normaal 2 gezinshuishouden: 1650 kuub)
licht: 2950 kWh (normaal 2 gezinshuishouden: 3400 kWh)
water: 153 kuub (normaal 2 gezinshuishouden: 90 kuub )

dat water zal wel door de tuin komen, dit jaar nieuwe tuin aangelegd met 60m2 gras, dat schijnt nogal veel gesproeid te moeten worden in het begin...

oh ja, bij essent hadden ze mijn gasstand op 72500 geschat terwij hij toen op 72109 stond... nu staat de meter op 72693 kuub
pi_75581296
* 2 pp huishouden - overdag is er altijd wel iemand thuis - klein geïsoleerd tussenhuis met 4 open ruimten.
* Nefit Ecomline 19 graden.
* wasdroger 2 x week - pc standby - 2 x tv standby
* inductiekoken - magnetron - vaatwasser etc. - 2e vriezer+koelkast in de schuur
* oh ja en een gashaard die niet dagelijks aangaat voor een uur of twee.

van 4 jan tot 13 dec 2009:
gas 706
electra 3660 ( au)
groene stroom via United Consumers - voorschot 105 e / maand

Het zijn toch allemaal onvergelijkbare situaties eigenlijk.

[ Bericht 19% gewijzigd door AnneX op 13-12-2009 17:23:48 ]
pi_75667878
Nu met de -4 die het buiten was over de laatste 3 dagen gemiddeld 6 kuub gas per dag weggestookt.
pi_75671602
Tvp.
Toegang is geen open deur.
pi_75672906
Over de laatste 4 dagen 15M3 gas en 17 kWh per dag
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_75674895
even offtopic:
iemand nog tips trouwens waardoor ik mijn gasrekening omlaag kan schroeven?
helaas heb ik hier niet over nagedacht voor de verbouwing aangezien alles snel snel moest

ik zat nog eventueel te denken aan een douche wtw (douchebak model)
ik wil de 2 ramen die nog niet vervangen zijn ook vervangen met hr++ glas

tevens gaat een vriendin van mij ook hoor huis verbouwen en ik regel haar verbouwing ook een beetje
iemand nog ideen die verwerkt kunnen worden in haar huis?
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
pi_75677438
Weet iemand wat mijn jaarverbruik wordt? Eerder kan ik niet zeggen hoeveel precies ivm verhuizing.
Ik moet nu nog exact 3 maanden extrapoleren. Eerst 9 maanden: 560 kuub gas verbruikt.

Laatste 7 dagen (maandag): gemiddeld 6,5 kuub per dag, 11 kWh per dag

[ Bericht 17% gewijzigd door AdBlocker op 16-12-2009 10:47:28 ]
pi_75682115
poeh zeg: 20 kuub gas in 4 dagen.
Tis altijd 19 graden in huis of vest aan.
pi_75683433
Gister weer de meterstand opgenomen.
De laatste 6 dagen 5.3kwh om 2.5m2 per dag. Met name het gas verbruik was toch wel verrassend. een afname verbruik terwijl het de laatste dagen toch fors kouder is. Nu is het wel zo dat we het afgelopen weekend amper thuis zijn geweest.


Ik ben benieuwt wat de statistieken zijn als ik over 5 dagen de standen noteer.

[ Bericht 29% gewijzigd door Revolution-NL op 16-12-2009 12:34:29 ]
pi_75683521
quote:
Op woensdag 16 december 2009 01:55 schreef tim1986 het volgende:
even offtopic:
iemand nog tips trouwens waardoor ik mijn gasrekening omlaag kan schroeven?
helaas heb ik hier niet over nagedacht voor de verbouwing aangezien alles snel snel moest

ik zat nog eventueel te denken aan een douche wtw (douchebak model)
ik wil de 2 ramen die nog niet vervangen zijn ook vervangen met hr++ glas

tevens gaat een vriendin van mij ook hoor huis verbouwen en ik regel haar verbouwing ook een beetje
iemand nog ideen die verwerkt kunnen worden in haar huis?

Vloer isolatie schijnt de moeite waard te zijn. Kijk verder naar de sluiting van deuren en ramen.
pi_75683592
quote:
Op woensdag 16 december 2009 00:03 schreef quo_ het volgende:
Over de laatste 4 dagen 15M3 gas en 17 kWh per dag
Kachel de hele dag op 22 graden en alle apparaten tegelijk aan?
pi_75683787
2 persoon huishouden. 3 katten en 2 slangen (dus terrarium 16 uur per dag)

Electra zit elke maand gemiddeld op de 200-250 KwH, gas opbouwend van 25 M2 zonder stoken (dus alleen douche en afwaswater) tot maandgemiddelde december van 60M2...

Omgerekend naar dagen:

6,5 tot 8,5 Kwh per dag
0,8 tot 2 M2 per dag

Dit met een oude CV (1996) en een oude vriezer (mijn ouders hadden dat ding al toen ik een jaar of 8 was dus minsten 17 jaar oud) en het genoemde terrarium. Ook zie ik mijn electra de lucht in gaan als ik een avondje heb gegamed of een filpje heb gekeken (beamer + xbox 360 + dolby setje)

Volgende jaar ga ik mijn terrarium aan de buitenkant isoleren, de vriezer wegdoen en hopelijk een nieuwe ketel aanschaffen...
pi_75683907
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:06 schreef AdBlocker het volgende:
Weet iemand wat mijn jaarverbruik wordt? Eerder kan ik niet zeggen hoeveel precies ivm verhuizing.
Ik moet nu nog exact 3 maanden extrapoleren. Eerst 9 maanden: 560 kuub gas verbruikt.

Laatste 7 dagen (maandag): gemiddeld 6,5 kuub per dag, 11 kWh per dag
simpel rekensommetje dan toch? ga het niet voor je doen maar moet niet heel moeilijk te berekenen zijn...
pi_75683949
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:38 schreef Pollewoppie het volgende:
2 persoon huishouden. 3 katten en 2 slangen (dus terrarium 16 uur per dag)

Electra zit elke maand gemiddeld op de 200-250 KwH, gas opbouwend van 25 M2 zonder stoken (dus alleen douche en afwaswater) tot maandgemiddelde december van 60M2...

Omgerekend naar dagen:

6,5 tot 8,5 Kwh per dag
0,8 tot 2 M2 per dag

Dit met een oude CV (1996) en een oude vriezer (mijn ouders hadden dat ding al toen ik een jaar of 8 was dus minsten 17 jaar oud) en het genoemde terrarium. Ook zie ik mijn electra de lucht in gaan als ik een avondje heb gegamed of een filpje heb gekeken (beamer + xbox 360 + dolby setje)

Volgende jaar ga ik mijn terrarium aan de buitenkant isoleren, de vriezer wegdoen en hopelijk een nieuwe ketel aanschaffen...

Dat zijn nette waardes met dergelijk apparatuur . Wat voor woning is het precies?
Ik mijzelf bijna afvragen waar die 5kwh bij mij vandaan komt met alle maatregelen die ik heb genomen.

Ik vermoed dat ik de meeste elektra verstook met mijn 42inch LCD / Dolby set / digitale tuner / mediacenter / playstation
pi_75702938
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Kachel de hele dag op 22 graden en alle apparaten tegelijk aan?
Een ruim vrijstaand huis uit begin jaren 70 met matige isolatie en ramen als winkelruiten.
Verder elke dag de droger, wasmachine en vaatwasser minimaal 1x aan.
Zeven computers die met een opsteekstekker wel echt uitgeschakeld worden en natuurlijk overal spaarlampen.
De 2500M3 gas ben ik zeer tevreden over, lager kan niet in zo'n huis.
De 5300 kWh elektra is wel een puntje van zorg. Echt verspillen doen we niet, deze royale hoeveelheid elektra wordt wel aangewend voor leefcomfort.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_75709977
quote:
Op woensdag 16 december 2009 20:34 schreef quo_ het volgende:

[..]

Een ruim vrijstaand huis uit begin jaren 70 met matige isolatie en ramen als winkelruiten.
Verder elke dag de droger, wasmachine en vaatwasser minimaal 1x aan.
Zeven computers die met een opsteekstekker wel echt uitgeschakeld worden en natuurlijk overal spaarlampen.
De 2500M3 gas ben ik zeer tevreden over, lager kan niet in zo'n huis.
De 5300 kWh elektra is wel een puntje van zorg. Echt verspillen doen we niet, deze royale hoeveelheid elektra wordt wel aangewend voor leefcomfort.
Lagere gasverbruik kan zeker wel. verwarming 1 graadje lager zetten en isoleren. Ik vind het echt schrikbarend veel. Ik zit waarschijnlijk op iets van 1700 m3 en ik schrik daarvan (ben net verhuisd) waardoor ik ga isoleren. Vooral nu met die subsidies.

Ik heb nu dus iets van 1700 m3 p/j gas (ik hoop onder de 1000 te komen na isolatie) en iets van 2000 kwh p/j aan stroom. 1000 hoog en 1000 laag.
2 personen huishouden en een jaren 30 huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_75710191
quote:
Op woensdag 16 december 2009 01:55 schreef tim1986 het volgende:
even offtopic:
iemand nog tips trouwens waardoor ik mijn gasrekening omlaag kan schroeven?
helaas heb ik hier niet over nagedacht voor de verbouwing aangezien alles snel snel moest

ik zat nog eventueel te denken aan een douche wtw (douchebak model)
ik wil de 2 ramen die nog niet vervangen zijn ook vervangen met hr++ glas

tevens gaat een vriendin van mij ook hoor huis verbouwen en ik regel haar verbouwing ook een beetje
iemand nog ideen die verwerkt kunnen worden in haar huis?
isoleren

-kieren wegwerken
-deuren dichthouden
-vloer/plafond isolatie
-spouwmuurisolatie
-verwarming 1 graadje lager zetten
-gehoord dat alu folie achter de verwarming ook helpt
-folie op de aarde in je kruipruimte leggen (is tegen vocht en vochtige lucht verwarming kost meer energie. Warmte gaat door je vloer en verwarmd daar de vochtige lucht)
-zonneboiler installeren

gasrekening kan zo 70% lager uitkomen als je al deze dingen doet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_75711691
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Lagere gasverbruik kan zeker wel. verwarming 1 graadje lager zetten en isoleren. Ik vind het echt schrikbarend veel. Ik zit waarschijnlijk op iets van 1700 m3 en ik schrik daarvan (ben net verhuisd) waardoor ik ga isoleren. Vooral nu met die subsidies.
Dat graadje lager verhaal hoor ik al dertig jaar, als ik dat letterlijk zou nemen woonde ik inmiddels in een vrieskist.
Met een spouw van maar 7 cm zoals ze vroeger bouwden zit je met een bouwkundige grens waar niks aan te doen is. Mijn dakbeschot is van de eerste generatie isolatieplaten met een r waarde van ca. 1,5. Waar ik kon heb ik nageisoleerd. Mijn etalage ruiten zijn gelukkig wel dubbelglas maar nog lang geen hr++, maar zolang die niet kapot gaan kan het niet uit om die te vervangen.
Ik heb er aan gerekend om de holle baksteen vloer te isoleren maar bij een terugverdientijd van 30 jaar laat ik dat lekker zo als het is.
Ketel is zo ongeveer de beste die ik 7 jaar geleden kon krijgen.
Kortom mijn technische mogelijkheden zijn uitgeput.
20,5 graden vind ik een lekkere temperatuur voor 's avonds en daar doe ik geen concessies aan.
Ik heb me nog even gespiegeld aan het verbruik in mijn vorige kleinere woning van recente datum (1700m3) en het verbruik van de vorige bewoders in dit huis (4000m3) en dan ben ik dik tevreden.

Het enige punt waar nog rek in zit is het warmwater gebruik. Een douchebeurt van 10 minuten kost ca 0,5 m3 aan gas. In 1500x douchen gaat dus 750 M3 gas de pijp door. Met wat meer discipline bij vooral de opgoeiende jeugd hier in huis zit daar nog wel een paar honder kuub winst in, in 5 minuten kan je ook prima douchen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_75711880
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:43 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat zijn nette waardes met dergelijk apparatuur . Wat voor woning is het precies?
Ik mijzelf bijna afvragen waar die 5kwh bij mij vandaan komt met alle maatregelen die ik heb genomen.

Ik vermoed dat ik de meeste elektra verstook met mijn 42inch LCD / Dolby set / digitale tuner / mediacenter / playstation
Apartementje, 70m2 begane grond. Is van 1960 geloof ik maar in 1996 geheel gerenoveerd zijn de bakstenen muren afgestuced. Verder is mijn vloer vanuit de kruipruimte voorzien van een dikke laag purschuim....

En wat ook meehelpt is alleen de woonkamer warm stoken, en overal LED verlichting of spaarlampen...
  donderdag 17 december 2009 @ 03:42:47 #43
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_75714889
Heb je een warmtepompdroger?

Zijn maar weinig A++ wasdrogers.

Heb hier al bijna 2 jaar een warmtepompdroger staan van AEG en sinds vorige week ook een Remeha Calenta HR ketel.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_75717625
quote:
Op donderdag 17 december 2009 03:42 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Heb je een warmtepompdroger?

Zijn maar weinig A++ wasdrogers.

Heb hier al bijna 2 jaar een warmtepompdroger staan van AEG en sinds vorige week ook een Remeha Calenta HR ketel.

Heb idd een warmtepomp droger, verbruikt volgens mij 2.1kwh of 1.8kwh per sessie.


[ Bericht 15% gewijzigd door Revolution-NL op 17-12-2009 09:21:22 ]
pi_75737402
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:51 schreef quo_ het volgende:

[..]

Dat graadje lager verhaal hoor ik al dertig jaar, als ik dat letterlijk zou nemen woonde ik inmiddels in een vrieskist.
Met een spouw van maar 7 cm zoals ze vroeger bouwden zit je met een bouwkundige grens waar niks aan te doen is. Mijn dakbeschot is van de eerste generatie isolatieplaten met een r waarde van ca. 1,5. Waar ik kon heb ik nageisoleerd. Mijn etalage ruiten zijn gelukkig wel dubbelglas maar nog lang geen hr++, maar zolang die niet kapot gaan kan het niet uit om die te vervangen.
Ik heb er aan gerekend om de holle baksteen vloer te isoleren maar bij een terugverdientijd van 30 jaar laat ik dat lekker zo als het is.
Ketel is zo ongeveer de beste die ik 7 jaar geleden kon krijgen.
Kortom mijn technische mogelijkheden zijn uitgeput.
20,5 graden vind ik een lekkere temperatuur voor 's avonds en daar doe ik geen concessies aan.
Ik heb me nog even gespiegeld aan het verbruik in mijn vorige kleinere woning van recente datum (1700m3) en het verbruik van de vorige bewoders in dit huis (4000m3) en dan ben ik dik tevreden.

Het enige punt waar nog rek in zit is het warmwater gebruik. Een douchebeurt van 10 minuten kost ca 0,5 m3 aan gas. In 1500x douchen gaat dus 750 M3 gas de pijp door. Met wat meer discipline bij vooral de opgoeiende jeugd hier in huis zit daar nog wel een paar honder kuub winst in, in 5 minuten kan je ook prima douchen.
je kan natuurlijk denken aan binnenmuur isolatie, dan wordt je woonkamer wel wat kleiner
Maar goed, dat zou ik nooit doen.
dat 1 graadje lager verhaal geldt natuurlijk alleen voor mensen die hun thermostaat op 20 of hoger zetten.
Heb jij geen kruipruimte dan? Ik isoleer mijn vloer zelf. Ik heb een houten vloer, daar zet ik latjes tegenaan en prop er glaswol tegen, allemaal via de kruipruimte. Ik hoef niks daarvoor te slopen. Glaswol kost me denk ik iets van 500 euro.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_75812150
Update.
Gasverbruik over de laatste 4 dagen 5m3 per dag, electriciteit 7.5 kwh.
pi_75901971
Hier mijn cijfers.

Gebruikers stroom: electrische boiler, wasmachine, koelkastje (A+), tv, pc, verlichting, radio
Gas lust alleen mijn gasfornuis.
De CV is collectief gestookt, en daarvan krijg ik pas begin volgend jaar een echte afrekening. De vorige afrekening was van 15 t/m 31 december, dus niet er representatief. De boiler is met voorsprong de grootste verbruiker. Ik heb een dubbele meter (piek/dal) en schakelaar op de boiler waardoor hij alleen bij daltarief opwarmt. Mijn dalverbruik ligt 2x zo hoog als mijn piekverbruik.

Afwassen doe ik meestal om de dag. Dus kost dan geen warm water. Douchen doe ik heel kort.
Ik ben vrij weinig thuis.

Verbruik 15-12-2008 tot 21-12-2009:

1341 kWh = 3,6 kWh/dag
9 m³ = ca 24 liter per dag (ca 0,2 kWh)

Voorschotbedrag is ca. 45 euro per maand voor elektra+gas en 35 euro voor stookkosten.

2 kamer flat, 45m², 1 persoon. Dubbel glas, redelijk geïsoleerd. Aan slechts 2 zijden buren, alleen rechts en boven. Links is grotendeels buitengevel en beneden zijn de bergingen.
  dinsdag 22 december 2009 @ 00:59:47 #48
279947 Cosmo.
Don't be bitter bitch.
pi_75908904
Van 22-04-2009 tot nu toe:
Electriciteit 500 kWh
Gas 200 m3

Voor een 1 persoon

Veel of weinig
pi_75912735
Hier de volgende feiten:

2-persoons huishouden, 1 persoon altijd thuis.
Hoekhuis van 1992: dubbelglas en volledig geisoleerd.
Electronica: TV, mediabox, home cinema set, wat standaard keukenapparatuur (nog geen jaar oud), koelkast, vriezer, combimagnetron (1992). Wasmachine A+, Droger A (word maar 1x per week gebruikt)
CV in november jl. vervangen. Thermostaat continu op 20 graden.

Gemiddeld weekverbruik van november en december:
Gas: 40m3
Electriciteit: 70kWh
Water: 1m3
pi_75919846
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 00:59 schreef Cosmo. het volgende:
Van 22-04-2009 tot nu toe:
Electriciteit 500 kWh
Gas 200 m3

Voor een 1 persoon

Veel of weinig
afhankelijk van je woning.... voor een studentenkamer is het denk ik normaal maar voor een flatje is het best laag!

Zelf ben ik nu een lang weekend thuis geweest en ook mijn meissie.... en dan deze kou erbij betekend ff een uitschieter omhoog....

maar zit nu gemiddeld op 7,94 Kw per dag en 1,16 M3 per dag....

in december zit ik op 7,32 Kw en 2,32 M3 per dag

afgelopen 4 dagen op 9,67 Kw en 4,33 M3 per dag.... Maar ja heb ook weer gebeamerd en een filmpje erop gekeken met de verwarming lekker hoog!
pi_75980570
op dit moment ca 9m3 gas per dag en 2 a 3 kwh elektriciteit, afgelopen week 62 m3 en 18 kwh elektriciteit, en 0,7m3 water.

het gaat om een slecht geisoleerd hoekhuis uit 1919.
ik ben best zuinig met energie (zie elektriciteitsverbruik) maar gas verder naar beneden terugbrengen lukt niet ondanks toepassing van zoveel mogelijk tips.
Het is toch het soort huis dat hiervoor de randvoorwaarden aangeeft!
pi_76010553




Slecht geïsoleerde flat uit 1964. Wel dubbel glas. GGDagen = gewogen graad dagen, de enige manier om gasverbruik te meten. Helaas heeft de gemiddelde windsnelheid ook invloed op mijn verbruik.

Alles meet ik per dag, en gebruik ik om de jaarlijkse afrekening te 'voorspellen' tot op een paar tientjes afwijking nauwkeurig.

Ik ben een Aspie (Asperger syndroom), en wil dus alles onder controle hebben....

[ Bericht 0% gewijzigd door Martt op 24-12-2009 13:11:14 ]
pi_76030517
Laatste 5 dagen:

Gas 5,6m3
Electra 6,8kwh

Heb deze week twee dagen thuisgewerkt. Ik vind het gas verbruik wel aan de hoge kant voor een nieuwbouw woning. De verwarming staat eigenlijk altijd tussen de 18 en 19c als we thuis zijn.
  vrijdag 25 december 2009 @ 10:50:44 #54
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_76044038
Mijn gasverbruik in 2009 vanaf maart tot nu is ongeveer 300 m3. De laatste week gaat het wel wat harder met gemiddeld 7,5 m3 per dag, maar er is dan ook de hele dag iemand thuis en de verwarming staat overdag op 20,5 graden. Het gaat om een tussenwoning van ongeveer 140 m2 en een paar jaar oud, dus vrij goed geïsoleerd. Het elektriciteitsverbruik houd ik niet meer bij omdat dat de afgelopen jaren steeds vrij stabiel was.
Never explain, never apologize.
pi_76077247
quote:
Op donderdag 24 december 2009 20:30 schreef Revolution-NL het volgende:
Laatste 5 dagen:

Gas 5,6m3
Electra 6,8kwh

Heb deze week twee dagen thuisgewerkt. Ik vind het gas verbruik wel aan de hoge kant voor een nieuwbouw woning. De verwarming staat eigenlijk altijd tussen de 18 en 19c als we thuis zijn.
is dat per dag over laatste 5 dagen of is dat het totaal van de 5 dagen? in het laatste geval zit je imo best laag.. in het eerste geval idd best hoog
pi_76079596
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:42 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

is dat per dag over laatste 5 dagen of is dat het totaal van de 5 dagen? in het laatste geval zit je imo best laag.. in het eerste geval idd best hoog
Dit is het verbruik per dag idd.

Zal eens bij de buren gaan vragen wat hun verstoken. Nu is het wel zo dat één buitenmuur van het het huis voor de helft direct grenst aan de buitenlucht.

Gevoelsmatig vind ik het aan de forse kant voor een nieuwbouw woning met HR++ glas / geisoleerde vloer ed.
pi_76092523
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 16:21 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dit is het verbruik per dag idd.

Zal eens bij de buren gaan vragen wat hun verstoken. Nu is het wel zo dat één buitenmuur van het het huis voor de helft direct grenst aan de buitenlucht.

Gevoelsmatig vind ik het aan de forse kant voor een nieuwbouw woning met HR++ glas / geisoleerde vloer ed.
tja vind het ook wel hoog ja... maar waar heb je de verwarming allemaal aanstaan? alleen in de HK of ook inde gang/keuken/badkamer/slaapkamers?
  zondag 27 december 2009 @ 10:10:34 #58
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_76095500
quote:
Op woensdag 16 december 2009 01:55 schreef tim1986 het volgende:
even offtopic:
iemand nog tips trouwens waardoor ik mijn gasrekening omlaag kan schroeven?
helaas heb ik hier niet over nagedacht voor de verbouwing aangezien alles snel snel moest

ik zat nog eventueel te denken aan een douche wtw (douchebak model)
ik wil de 2 ramen die nog niet vervangen zijn ook vervangen met hr++ glas

tevens gaat een vriendin van mij ook hoor huis verbouwen en ik regel haar verbouwing ook een beetje
iemand nog ideen die verwerkt kunnen worden in haar huis?
Je kunt je cv installatie nog inregelen, daar valt ook een leuke besparing uit te halen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_76095818
quote:
Op zondag 27 december 2009 01:21 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

tja vind het ook wel hoog ja... maar waar heb je de verwarming allemaal aanstaan? alleen in de HK of ook inde gang/keuken/badkamer/slaapkamers?

Alleen in de huiskamer en de een mini radiator in de gang.
De CV staat netjes afgeregeld op 60 graden.

Ik dacht eerst dat het verbruik zo hoog was omdat de achterdeur iets tochten, deze is nu echter 2 weken terug gerepareerd maar ik zie er nog weinig van terug in het verbruik.
pi_76096036
Gemiddeld verbruik sinds juni 2008:

2-onder-1-kap woning uit 1928. Zijgevel op het oosten.

Gas: 4,2 m3/dag
Elektriciteit: 5,8 kwh/dag

Energiebesparende maatregelen:
Spouwmuur isolatie (sinds okt 2009)
Gedeeltelijk dubbel glas (beneden volledig, boven 1 slaapkamer wel, overige slaapkamers niet, zolder niet)
Geïsoleerde vloer (piepschuim, dikte onbekend)
Gedeeltelijk geïsoleerde zoldervloer (momenteel mee bezig, 145 mm dik glaswol)
Glaswol isolatie tussen dakbeschot en pannen (hoe of wat onbekend)
Houtkachel
pi_76096078
Vorige winter (vanaf 29 november 2008 t/m 30 maart 2009):

Gas: 10,7 m3/dag
Elektriciteit: 7,1 kwh/dag

Huidige winter (vanaf 1 december 2009 t/m 26 december 2009)

Gas: 7.8 m3/dag
Elektriciteit: 6.8 kwh/dag
  zondag 27 december 2009 @ 19:11:50 #62
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_76112718
Vandaag het energieverbruik ook een gemeten. Het gasverbruik is 1,5 kuub en het elektra verbruik is 3 kWh.
Waterverbruik heb ik niet bijgehouden.
Als woning heb ik een appartement met een woon oppervlakte van ongeveer 73m2. Ik heb een Remeha Avanta cw4 icm een Isense thermostaat. Bouwjaar van het appartement is juni 2009. De radiatoren zijn niet voorzien van thermostaat knoppen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 27 december 2009 @ 19:15:31 #63
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_76112835
Ik gebruik ongeveer 20kw per week, dus valt aardig mee en ik doe niet eens m´n best. Heb wel overal LED of Spaarlampen hangen, maar voor de rest...
Warmte kan ik niet goed zien, denk dat ik nu in 2mnd zo´n 3Gj heb verbruikt, das zo´n 20 euro
  zondag 27 december 2009 @ 19:19:53 #64
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_76112988
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:15 schreef Bob-B het volgende:
Ik gebruik ongeveer 20kw per week, dus valt aardig mee en ik doe niet eens m´n best. Heb wel overal LED of Spaarlampen hangen, maar voor de rest...
Warmte kan ik niet goed zien, denk dat ik nu in 2mnd zo´n 3Gj heb verbruikt, das zo´n 20 euro
20 kWh per dag, das niet veel. heb je wel een wasmachine?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 27 december 2009 @ 19:21:49 #65
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_76113060
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:19 schreef cvboer het volgende:

[..]

20 kWh per dag, das niet veel. heb je wel een wasmachine?
Per week nee klopt is zeker niet veel, maar ik heb wel opgelet met alles aanschaffen, ik eet ook vaak op m'n werk in bedrijfskantine met vrienden/collega's dus dat scheelt ook weer heel wat. Verder verdom ik het wel om in het donker te zitten. Weekenden ben ik bijna altijd bij m'n ouders, dus dat scheelt ook al
Voor 1 persoon met een 6kg wasmachine kan ik de was redelijk lang uitstellen
  zondag 27 december 2009 @ 19:58:07 #66
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_76114392
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:21 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Per week nee klopt is zeker niet veel, maar ik heb wel opgelet met alles aanschaffen, ik eet ook vaak op m'n werk in bedrijfskantine met vrienden/collega's dus dat scheelt ook weer heel wat. Verder verdom ik het wel om in het donker te zitten. Weekenden ben ik bijna altijd bij m'n ouders, dus dat scheelt ook al
Voor 1 persoon met een 6kg wasmachine kan ik de was redelijk lang uitstellen
Doe je netjes, nou moet ik ook zeggen dat ik hier een zoutwater aquarium heb staan, dit vreet ook de nodige energie. Met de aanschaf van apparaten heb ik er wel opgelet dat het allemaal klasse A+ is. alleen help een 42" tv scherm daar niet echt aan mee.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 27 december 2009 @ 20:52:04 #67
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_76116231
hier een huurwoning op de 1ste etage, circa 90m2. Zelf nog de rolluikkasten geisoleerd, het tochte werkelijk in huis. Nu een stuk beter. Deur naar trappenhuis aan de onderkant tochtvrij gemaakt door een strip.

van 8-11-09 tot 13-12-09 gem. 5,43 KWH en 3,74 m3 gas

wel oude gietijzeren radiatoren, een vrij oude Vailliant ketel..... Duurt eeuwig voor het cv water een beetje op temperatuur is en het merkbaar warmer wordt......
  maandag 28 december 2009 @ 20:47:34 #68
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_76156074
Ik denk dat mijn vraag hier wel past.

In week 8 van 2010 wordt mijn huis opgeleverd en nu moet ik uiteraard een energie maatschappij kiezen. Alleen ik heb geen idee hoeveel ik ga verbruiken. Ik ben alleen en qua slurpende apparatuur heb ik een Wasmachine, LCD TV, Koel-vriescombinatie en een Vaatwasser.
Kan iemand mij misschien een indicatie geven wat mijn dag en nachtverbruik ongeveer zal zijn?
Thanks!
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_76157388
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:47 schreef Morpheus2002 het volgende:
Ik denk dat mijn vraag hier wel past.

In week 8 van 2010 wordt mijn huis opgeleverd en nu moet ik uiteraard een energie maatschappij kiezen. Alleen ik heb geen idee hoeveel ik ga verbruiken. Ik ben alleen en qua slurpende apparatuur heb ik een Wasmachine, LCD TV, Koel-vriescombinatie en een Vaatwasser.
Kan iemand mij misschien een indicatie geven wat mijn dag en nachtverbruik ongeveer zal zijn?
Thanks!
Appartement / tussenwoning? Hoevaak ben je thuis?

Ik denk dat je electriciteit tussen de 3 en 7kwh per dag moeten rekenen. Gas is moeilijk natuurlijk maar ik denk dat je met 800-1000m3 wel aan juiste kant zit.

Ik had ook geen flauw benul wat we zouden verbruiken toen we in ons nieuwe huis gingen wonen. Ik ben gewoon uitgegaan van het landelijk gemiddelde voor een twee persoonshuishouden (ik dacht 3000kwh stroom / 1500m3 gas).

Met Ecohome hou ik de meterstanden bij zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten. De prognose voor electra is nu 2100kwh voor een jaar maar ik vermoed dat ik wel onder de 2000kwh uit kom

Ik zie trouwens dat je het over dag en nacht verbruik hebt. Denk eraan dat nachtstroom pas rendabel is als 2/3 van je totale verbruik in het laag tarief valt. (bij nachtstroom gaat je normaal tarief een paar cent omhoog) Ik heb bekeken of daar voor ons winst te behalen valt maar als we de vaat / en was snachts draaien komen we net aan de 50% verbruik in het laag tarief.
  maandag 28 december 2009 @ 21:36:27 #70
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_76158297
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:18 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Appartement / tussenwoning? Hoevaak ben je thuis?

Ik denk dat je electriciteit tussen de 3 en 7kwh per dag moeten rekenen. Gas is moeilijk natuurlijk maar ik denk dat je met 800-1000m3 wel aan juiste kant zit.

Ik had ook geen flauw benul wat we zouden verbruiken toen we in ons nieuwe huis gingen wonen. Ik ben gewoon uitgegaan van het landelijk gemiddelde voor een twee persoonshuishouden (ik dacht 3000kwh stroom / 1500m3 gas).

Met Ecohome hou ik de meterstanden bij zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten. De prognose voor electra is nu 2100kwh voor een jaar maar ik vermoed dat ik wel onder de 2000kwh uit kom

Ik zie trouwens dat je het over dag en nacht verbruik hebt. Denk eraan dat nachtstroom pas rendabel is als 2/3 van je totale verbruik in het laag tarief valt. (bij nachtstroom gaat je normaal tarief een paar cent omhoog) Ik heb bekeken of daar voor ons winst te behalen valt maar als we de vaat / en was snachts draaien komen we net aan de 50% verbruik in het laag tarief.
Tussenwoning. Ik ben overdag op mijn werk dus in de avond en 't weekend thuis.

Bedankt voor de info. Ga ik de vergelijkingssite is invullen met 1800 kwh stroom en 1000 m3 gas. Ik neig toch erg naar het "vertrouwde" Eneco maar er is me aangeraden om toch ook naar die prijsvechters te kijken.
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_76159265
quote:
Op maandag 28 december 2009 21:36 schreef Morpheus2002 het volgende:

[..]

Tussenwoning. Ik ben overdag op mijn werk dus in de avond en 't weekend thuis.

Bedankt voor de info. Ga ik de vergelijkingssite is invullen met 1800 kwh stroom en 1000 m3 gas. Ik neig toch erg naar het "vertrouwde" Eneco maar er is me aangeraden om toch ook naar die prijsvechters te kijken.
Ik heb niet voor de goedkoopste gekozen, dan kom je uit bij Oxxio en de NEM ed. Deze maatschappijen krijgen maandelijks zeer veel klachten binnen en staan qua service zeer slecht aangeschreven.

Ik heb gekozen voor Greenchoice, de goedkoopste maatschapij die (zeer)goed staat aan geschreven.
  maandag 28 december 2009 @ 22:12:15 #72
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_76160039
Ik ga ook voor Greenchoice. Ben benieuwd Thanks voor de hulp
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
  donderdag 31 december 2009 @ 00:29:39 #73
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_76247572
Geen idee, gezin met 3 kinderen, ik betaal 300 euro per maand. Vrijstaande woning uit 2002 met alle moderne zooi erin. En het interesseert me werkelijk geen ene -edit-.

[ Bericht 3% gewijzigd door Morpheus2002 op 31-12-2009 00:46:07 ]
  vrijdag 1 januari 2010 @ 18:48:43 #74
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_76298945
Over de laatste 9 dagen 3.75m3 gas per dag en 6.25kwh electra .
pi_76300332
In een oudjaarsavond: 33 kWh per dag, 12 kuub. :-) Big feest gehad!
pi_76306181
Ik zit op ongeveer 100 KwH en 40 m3 per maand. 2 kamer-appartement van ongeveer 35 m2. Aan alle kanten buren, dus stoken hoeft amper
pi_76453934
Na de afgelopen 5 koude dagen nog maar even de balans opgemaakt.
Gas 19 M3/dag
Elektriciteit 15kWh/dag
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_76459888
onderstaand is van 13-12-2009 t/m 5-1-2010:

gas: 177m3
elektra: 199 kWh
water: 7m3

in die weken wel vakantie gehad dus veel thuis geweest en ook enkele nachten de verwarming aan gelaten omdat het teeeeeringkoud werd....

huis uit 1966, zolder waait het nu doorheen omdat ik er aan het isoleren ben
ga er van de week maar weer mee verder... hoop dat het straks uiteindelijk scheelt, had het eigenlijk in het voorjaar moeten doen, komt veel kou naar beneden nu, voorheen zat er een vlizotrap in en kwam de kou er bijna niet doorheen, nu met het gat van de nieuwe trap merk je het wel...

volgende huis wordt een beter geisoleerd.....
pi_76493707
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 18:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Over de laatste 9 dagen 3.75m3 gas per dag en 6.25kwh electra .
Laatste 5 dagen
Gas: 4.8m3 p/dag
Electra: 6kwh p/dag

[ Bericht 41% gewijzigd door Revolution-NL op 06-01-2010 19:13:20 ]
pi_76494002
is dat per dag?

of totaal in die 5 dagen?
pi_76494094
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 19:02 schreef TheOneAndOnly het volgende:
is dat per dag?

of totaal in die 5 dagen?

Sorry per dag
pi_76494129
ik schrok al, anders is mijn verbruik wel teeeeringhoog
  vrijdag 8 januari 2010 @ 20:00:27 #83
231280 ScrapHead
The opposite of faith is fear!
pi_76576335
SInds twee dagen houd ik m'n gas verbuik bij en dat valt toch wel erg tegen.

Gisteren ongeveer 13m3 verbruikt
Vandaag ongeveer 11m3...

Vorig jaar hebben we in totaal 1735m3 gas verbruikt. We wonen in een tussenwoning uit 1963, met dubbele beglazing.
Overdag is er niemand thuis en staat de thermostaat op 16 graden, 's middags om 17.00uur gaat die naar 19 graden en 's avonds naar de 19,5gr. Echt extreem is dit toch niet?

We koken met inductie dus dat is het niet... komt het alleen door het koude weer dat we zo flink moeten stoken/gas verbruiken? In vergelijk met de hoeveelheden die ik hier lees lijkt het erg... erg veel.
There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 20:07:49 #84
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_76576662
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:00 schreef ScrapHead het volgende:
SInds twee dagen houd ik m'n gas verbuik bij en dat valt toch wel erg tegen.

Gisteren ongeveer 13m3 verbruikt
Vandaag ongeveer 11m3...

Vorig jaar hebben we in totaal 1735m3 gas verbruikt. We wonen in een tussenwoning uit 1963, met dubbele beglazing.
Overdag is er niemand thuis en staat de thermostaat op 16 graden, 's middags om 17.00uur gaat die naar 19 graden en 's avonds naar de 19,5gr. Echt extreem is dit toch niet?

We koken met inductie dus dat is het niet... komt het alleen door het koude weer dat we zo flink moeten stoken/gas verbruiken? In vergelijk met de hoeveelheden die ik hier lees lijkt het erg... erg veel.
Dat is volgens mij wel aardig hoog ja. Verwarm je alle ruimtes in het huis? Heb je een HR ketel? Zo ja staat die wel op 60 graden?

Ik zou ook eens kijken of je tocht plekken heb bij de voordeur, ramen en kozijnen.

Of heb je gewoon een kast van een tussenwoning
  vrijdag 8 januari 2010 @ 20:09:43 #85
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_76576759
Ik heb zelf gister trouwens ipv een on/off thermostaat een Honeywell Vision modulerende thermostaat aangeschaft.



Je merkt gewoon dat stookgedrag anders is geworden. Het is voelt vreemdgenoeg comfortabeler aan bij dezelfde temperatuur
  vrijdag 8 januari 2010 @ 20:14:03 #86
231280 ScrapHead
The opposite of faith is fear!
pi_76576959
Wij hebben een modulerende thermostaat van Nefit, dus ook met een Nefit HR ketel.

We hebben een gewone tussenwoning, echter, wel aan de rand van ons mooie stadje achter de ijsseldijk. Het is hier dan ook altijd wat kouder dan in de rest de stad.

De thermostaat hier beneden geeft een gemeten aanvoerstemparatuur vande ketel van 41 graden aan. De ketel (net gecheckt) geeft hetzelfde aan.

- Overigens heb ik ingesteld dat het verwarmen van het warme water s'nachts uitstaat...

[ Bericht 7% gewijzigd door ScrapHead op 08-01-2010 20:25:56 ]
There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
pi_76624839
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:14 schreef ScrapHead het volgende:
[...]

- Overigens heb ik ingesteld dat het verwarmen van het warme water s'nachts uitstaat...
En overdag niet? Dat lijkt me ook niet echt efficiënt. Dan moet je ketel elke ochtend de boiler opnieuw opstoken. Ik heb het warmhouden helemaal uitgezet; het duurt iets langer voordat er warm water is, maar het scheelt zo'n 1m³ per dag.
pi_76624968
quote:
Op zondag 10 januari 2010 10:50 schreef citywok het volgende:

[..]

En overdag niet? Dat lijkt me ook niet echt efficiënt. Dan moet je ketel elke ochtend de boiler opnieuw opstoken. Ik heb het warmhouden helemaal uitgezet; het duurt iets langer voordat er warm water is, maar het scheelt zo'n 1m³ per dag.
inderdaad ik ook. De keren dat je warm water nodig hebt, wegen bij ons niet op tegen het op temperatuur houden van de boiler
pi_76625000
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:09 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik heb zelf gister trouwens ipv een on/off thermostaat een Honeywell Vision modulerende thermostaat aangeschaft.

[ afbeelding ]

Je merkt gewoon dat stookgedrag anders is geworden. Het is voelt vreemdgenoeg comfortabeler aan bij dezelfde temperatuur
Plus dat je wellicht ook gaat besparen dat de thermostaat vanzelf weer naar een slaap stand springt. Door de weeks gaan wij rond 10:30 / 11:00 naar bed. Heb ingesteld dat om 21:30 de thermostaat op slapen gaat. Hierdoor blijft het nog gewoon een uur comfortabel maar hoeft de cv niet meer aan te slaan
pi_76625417
Periode: 3-12-09 en 07-01-10

Stroom:
I : 98 kWh (2,8 kWh / dag)
II : 81 kWh (2,3 kWh / dag)

Warmte: (stadsverwarming, ¤ 20 per eenheid)
2,55 eenheden (0,073 / dag)

Water:
4.715 liter (135 l / dag)
pi_76630439
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:00 schreef ScrapHead het volgende:
SInds twee dagen houd ik m'n gas verbuik bij en dat valt toch wel erg tegen.

Gisteren ongeveer 13m3 verbruikt
Vandaag ongeveer 11m3...

Vorig jaar hebben we in totaal 1735m3 gas verbruikt. We wonen in een tussenwoning uit 1963, met dubbele beglazing.
Overdag is er niemand thuis en staat de thermostaat op 16 graden, 's middags om 17.00uur gaat die naar 19 graden en 's avonds naar de 19,5gr. Echt extreem is dit toch niet?

We koken met inductie dus dat is het niet... komt het alleen door het koude weer dat we zo flink moeten stoken/gas verbruiken? In vergelijk met de hoeveelheden die ik hier lees lijkt het erg... erg veel.
Wij gebruiken de laatste dagen ongeveer hetzelfde. Tussenwoning 1981, dubbelglas.
Verwarming staat overdag en snachts op 15/16 graden en 's avonds rond 18:00 uur gaat ie naar 19 graden tot een uur of 23:30. Wij koken wel met gas, maar dat kan het verschil niet zijn.
Lijkt me dat het echt aan de temperatuur van de laatste dagen ligt, en je moet een huis met redelijke afmeting niet vergelijken met een klein appartement natuurlijk.
pi_76633822
Vanaf 4 jan 2009 - 3 jan 2010:
W 82 m3
G 835 m3
E 3996

Van 3 jan 2010 - 10 jan 2010
W 1,27 m3
G 46 m3 nog +/- 800 m3 te gaan voor de rest van het jaar !
E 151
  zondag 10 januari 2010 @ 15:00:49 #93
231280 ScrapHead
The opposite of faith is fear!
pi_76634376
quote:
Op zondag 10 januari 2010 10:57 schreef staticdata het volgende:

[..]

inderdaad ik ook. De keren dat je warm water nodig hebt, wegen bij ons niet op tegen het op temperatuur houden van de boiler
We hebben een mee-schakel-regeling. Warm-water-huishouding gaat om 6.00uur aan en om 24.00uur uit.

Er zijn drie keuze mogelijkheden:
1- Meeschakelen (nu dus in gebruik)
2- Aan (altijd)
3- Uit (altijd)

Het dus zo dat als we de warm waterhuishuiding uit zetten we ook echt GEEN warm water krijgen. Dat is dus ook geen optie.
There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
  zondag 10 januari 2010 @ 19:34:06 #94
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_76646828
quote:
Op zondag 10 januari 2010 13:37 schreef Fiorenza het volgende:

[..]

Wij gebruiken de laatste dagen ongeveer hetzelfde. Tussenwoning 1981, dubbelglas.
Verwarming staat overdag en snachts op 15/16 graden en 's avonds rond 18:00 uur gaat ie naar 19 graden tot een uur of 23:30. Wij koken wel met gas, maar dat kan het verschil niet zijn.
Lijkt me dat het echt aan de temperatuur van de laatste dagen ligt, en je moet een huis met redelijke afmeting niet vergelijken met een klein appartement natuurlijk.
Blijkbaar zit er dan tov een nieuwbouwwoning toch een groot verschil in isolatie. Mijn verbruik waardes zien er over de afgelopen 4 dagen zo uit

06-01-2010 t/m 10-01-2010
Gas: 5.75m3 p/dag
Electra: 5.75kwh p/dag

Nieuwbouwtussenwoning waar de helft van een zij muur vrijstaat.
De klokthermostaat staat nu snachts op 15 graden, vanaf 17:00 - 22:00 is het 18 graden, In het weekend is
het van 10:00 tot 23:00 18 graden. We koken ook op Gas en de verwarming van het tapwater staat uit.

Bovenstaande verbruiksgegevens zit de oude aan/uit thermostaat nog in verwerkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 10-01-2010 19:41:35 ]
  zondag 10 januari 2010 @ 19:38:01 #95
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_76647043
quote:
Op zondag 10 januari 2010 10:59 schreef staticdata het volgende:

[..]

Plus dat je wellicht ook gaat besparen dat de thermostaat vanzelf weer naar een slaap stand springt. Door de weeks gaan wij rond 10:30 / 11:00 naar bed. Heb ingesteld dat om 21:30 de thermostaat op slapen gaat. Hierdoor blijft het nog gewoon een uur comfortabel maar hoeft de cv niet meer aan te slaan
Klopt voorheen draaide ik de thermostaat rond 23:30 / 0:00 uit nu gaat hij om 22:00 al uit
  zondag 10 januari 2010 @ 19:43:56 #96
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_76647347
quote:
Op zondag 10 januari 2010 19:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

We koken ook op Gas en de verwarming van het tapwater staat uit.
waarom staat dat uit?
pi_76669413
quote:
Op zondag 10 januari 2010 19:43 schreef gateway het volgende:

[..]

waarom staat dat uit?
De ketel heeft een water reservoir, zeg maar een soort van mini boiler. Zodat je direct warm water hebt.
Dit kost vanzelfsprekend energie. Daarom heb ik het uitgezet. Dat het iets langer duurt voordat ik warmwater heb maakt mij niet uit
pi_76890198
Ik heb zojuist uitgerekend wat ik gemiddeld per maand verbruikt heb sinds ik va. September in mijn Woning zit.

Stadsverwarming: 0 joule (af laten sluiten).
Electra I (laag): 100,5 KWh/maand, ¤21,94
Electra II(Hoog): 90,5 KW/h/maand, ¤16,31
Heet water: 5,5 M3 /maand, ¤6,44
Water Meterkast: 2,5M3 /maand, ¤2,93
Water Badkamer: 4,5M3 /maand, ¤5,27
pi_76890404
Hmm. Ik kook electrisch, en ik heb m'n verwarming bij in de huur zitten, althans, een voorschot.

Ik ga m'n meterstanden ook maar eens bijhouden denk ik.
pi_76892047
Vrijstaande bungalow 160 m2 waarvan 30 m2 een dubbele inpandige garage.
Woning volledig vloerverwarming incl. garage (thermostaat op 5 graden)
Verder in huis overal 22 graden behalve slaapkamer 18 graden.
2 personen en altijd thuis.
Kantoor aan huis.
Verder veel stroomvreters zoals:
2 DECT telefoons
2 HD TV's waarvan gemiddeld 1 24 uur aanstaat.
2 videozenders.
Vaatwasser
Wasmachine
Droger
Airco
Alle schakelaars hebben ingebouwde verlichting
Videocamerabewaking. 24 uur aan
Video poorttelefooon 24 uur aan
Alarminstallatie 24 uur stand bye tot aan.
2 Laptops minimaal 16 uur p/d aan
Telefax 24 uur aan.
Satelietdecoder 24 uur aan.
's zomers, automatische sproeiinstallatie 2 keer daags * 2 uur
's zomers zandfilterpomp zwembad 8 uur p/d
ADSL modem en router 24 uur aan.
Verder nog een batterij van kleine spullen die sluipstroom vreten.
Poortaandrijving en garagedeur naar gebruik die ook sluipstroom vreten indien niet gebruikt.
Extra circulatiepomp voor vloervervarming, draait 6 maanden p/j continue.

Verbruik electra 5500 Kw p/j
Gas 2400 m3 p/j
Gemeentewater 80 m3 p/j
Eigen waterputwater zijn duizenden kuubs p/j. (voor zwembad en sproeien)
pi_77000984
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik heb zojuist uitgerekend wat ik gemiddeld per maand verbruikt heb sinds ik va. September in mijn Woning zit.

Stadsverwarming: 0 joule (af laten sluiten).
Electra I (laag): 100,5 KWh/maand, ¤21,94
Electra II(Hoog): 90,5 KW/h/maand, ¤16,31
Heet water: 5,5 M3 /maand, ¤6,44
Water Meterkast: 2,5M3 /maand, ¤2,93
Water Badkamer: 4,5M3 /maand, ¤5,27
Even de gegevens van mijn vorige woning er bij gepakt:
quote:
25-02 tm 24-05 26-07 tm 26-10
Gas 87 58
Water 16 17
Electra 1 159 241
Electra 2 162 250
Mn verbruik is dus aardig gestegen
  dinsdag 19 januari 2010 @ 20:50:11 #102
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_77026244
26-12-2009 tot en met 17-01-2010
Dag/nacht meter verbruik: 26kWh dag 143kWh nacht
Dat is gemiddeld dan 1,18kWh/dag dagtarief en 6,5kWh/dag nachttarief.
Ik heb een elektrische 80Ltr. boiler die op het nachttarief warmt tussen 23:00 en 7:00uur dus dat tikt wel aan op het verbruik van nachtstroom

Gas verbruik ik niet heel veel aangezien ik in een appartement met blokverwarming woon.
Kook er eigenlijk alleen op
Verbruik tussen 10-10-2009 en 19-01-2010 is slechts 3 kuub
pi_77026980
Staat die boiler dan constant aan 's nachts? lijkt me niet echt naar behoren zo verbruik.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 22:00:50 #104
285093 Pruikmans
Bob Ross schopt kont!
pi_77030454
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:04 schreef staticdata het volgende:
Staat die boiler dan constant aan 's nachts? lijkt me niet echt naar behoren zo verbruik.
Geen idee, 's nachts slaap ik:)
Nee, hij warmt tot hij weer op temperatuur is en slaat dan uit.
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft hij van koud naar warm ongeveer 7uur nodig, dat is dus als je hem helemaal leeg zou gebruiken.
pi_77147613
Meterstanden 23 dec - 2009

*14675 Gas
*31237 elek laag
*15289 elek hoog

Meterstanden 22 jan - 2009

*14988 Gas
*31295 elek laag
*15365 elek hoog

Verbruik :

313m3 gas
58 kwh laag
76 kwh hoog

Hoekhuis uit jaren 60 met overal dubbele beglazing.. kruipruimte is compleet geisoleerd.
Gas verbruik nogal hoog naar mijn idee? radiatoren boven staan dicht op de douche na ivm wasmachine .
Beneden beide open en in de gang ook .. anders vries je aan de wc bril vast tijdens het schijten
Thermostaat gaat savonds op 15 en dan word het warm water ook niet meer verwarmd.
Overdag op 18 .. niet extreem hoog lijkt mij . nog handige tips om meer gas te besparen?

Ketel is een Nefit HR uit 2002..
pi_77206176
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 17:25 schreef elahkneh het volgende:
Meterstanden 23 dec - 2009

*14675 Gas
*31237 elek laag
*15289 elek hoog

Meterstanden 22 jan - 2009

*14988 Gas
*31295 elek laag
*15365 elek hoog

Verbruik :

313m3 gas
58 kwh laag
76 kwh hoog

Hoekhuis uit jaren 60 met overal dubbele beglazing.. kruipruimte is compleet geisoleerd.
Gas verbruik nogal hoog naar mijn idee? radiatoren boven staan dicht op de douche na ivm wasmachine .
Beneden beide open en in de gang ook .. anders vries je aan de wc bril vast tijdens het schijten
Thermostaat gaat savonds op 15 en dan word het warm water ook niet meer verwarmd.
Overdag op 18 .. niet extreem hoog lijkt mij . nog handige tips om meer gas te besparen?

Ketel is een Nefit HR uit 2002..
wat voor dubbele beglazing? Van dat normale dubbele glas uit de jaren 90? Dan kan je net zo goed enkel glas hebben. HR+ of HR++ moet je hebben. Waarom doe je je verwarming in de badkamer aan vanwege je wasmachine?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 24 januari 2010 @ 13:03:28 #107
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_77206235
Tvp wegens betrekken van nieuwe woning binnenkort (en ik energiezuinige spullen enzo koop / wil kopen).
  zondag 24 januari 2010 @ 19:49:49 #108
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  zondag 24 januari 2010 @ 23:35:30 #109
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77233502
quote:
Op zondag 24 januari 2010 19:49 schreef gateway het volgende:
hier gemiddeld 5 kuub aan gas en 5kwh aan stroom per dag
Type woning?
  maandag 25 januari 2010 @ 08:54:11 #110
62913 Blik
The one and Only!
pi_77239049
Weet niks van gebruik, weet dat ik op dit moment 99 euro aan elektra/gas betaal en 18 euro voor water.

het betreft een tussenwoning uit 2007 met warmteterugwininstallatie. Overal dubbelglas en goed geïsoleerd, vanaf april t/m oktober kan de verwarming uit vanwege de enorme glazen wand in mijn woonkamer
  maandag 25 januari 2010 @ 10:21:04 #111
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_77240626
quote:
Op zondag 24 januari 2010 23:35 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Type woning?
soort flatje, 1ste etage, 90m2 dacht ik.

Sinds wij er huren, is de tocht een stuk minder doordat we de kasten van de rolluiken hebben geisoleerd en afgekit.

Maar de kachel (trallamantje) doet er LANG over om alels warm te krijgen... je merk pas na 45 minuten dat ie is aangeslagen.... maargoed....
zal nog eens precies uitrekenen hoe groot (of de ongeveer tekening opzoeken op floorplaner)
pi_77264017
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

wat voor dubbele beglazing? Van dat normale dubbele glas uit de jaren 90? Dan kan je net zo goed enkel glas hebben. HR+ of HR++ moet je hebben. Waarom doe je je verwarming in de badkamer aan vanwege je wasmachine?
HR++ , 2006 geplaatst.
De verwarming in de badkamer staat aan omdat ik geen vochtige ruimte er van wil maken..
En niet blij ben met koude voeten als ik onder de douche vandaan kom
pi_77440275
@ elahkneh: je verbruik is niet zo gek voor een hoekhuis.
Mijn hoekhuis (70m3) uit 1919, is ook compleet dubbelglas (maar geen HR), met muurisolatie, maar zonder vloerisolatie.
Verbruik tussen 23 dec en 24/1 = 284m3. Het was een erg koude periode en hoekhuizen zijn nou eenmaal niet zuinig in energieverbruik.
Temperatuur overdag 18,5, snachts 13 graden.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 17:56:31 #114
34932 Metallator
ZO! Nu eerst een..eh..grolsch
pi_77454810
Wij hebben ook al tijden een hoge energierekening "Normaal" is 3500 kWatt per jaar en wij zitten op 5000 kWatt , terwijl we alles netjes uit zetten, spaarlampen gebruiken enz enz.

Ik ben een half jaar geleden gaan meten en heb het een en ander uiteengezet in dit blog ( http://wimmovangeldrop.blogspot.com/), als je geinteresseerd bent, kan ik je de online spreadsheet wel sturen (mail ff, want ik ga niet om het kwartier zitten kijken of er een reactie is binnengedruppeld), dan kan je het zelf ook bijhouden...

Het gaf mij iig goed inzicht in waar ons verbruik precies naar toe gaat.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 19:26:27 #115
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77457603
In de periode van 28-12 tot 30-1 het volgende verbruikt

155m3 Gas
184wh electriciteit


Gemiddeld per dag is dat 4.7m3 / 5.58kwh
  zaterdag 30 januari 2010 @ 19:31:36 #116
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77457767
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 17:56 schreef Metallator het volgende:
Wij hebben ook al tijden een hoge energierekening "Normaal" is 3500 kWatt per jaar en wij zitten op 5000 kWatt , terwijl we alles netjes uit zetten, spaarlampen gebruiken enz enz.

Ik ben een half jaar geleden gaan meten en heb het een en ander uiteengezet in dit blog ( http://wimmovangeldrop.blogspot.com/), als je geinteresseerd bent, kan ik je de online spreadsheet wel sturen (mail ff, want ik ga niet om het kwartier zitten kijken of er een reactie is binnengedruppeld), dan kan je het zelf ook bijhouden...

Het gaf mij iig goed inzicht in waar ons verbruik precies naar toe gaat.
Leuk verslag. Hier weer een mooi voorbeeld hoe sluip verbruik erin kan hakken.

Ik heb alle apparatuur aangesloten op een aan/uit schakelaar die via de afstandbediening te in/uit te schakelen is. Werkt ideaal.
pi_77500189
Totaal verbruik januari: 246m3, 78kwh, en 5m3 water,
dus: 7,935m3 gas, 2,5 kwh, en 0,16m3 water per dag.
Valt nog enigszins mee omdat de laatste paar dagen zacht waren.
Hopelijk is verbruik in februari lager!
pi_77502809
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 17:56 schreef Metallator het volgende:
Wij hebben ook al tijden een hoge energierekening "Normaal" is 3500 kWatt per jaar en wij zitten op 5000 kWatt , terwijl we alles netjes uit zetten, spaarlampen gebruiken enz enz.

Ik ben een half jaar geleden gaan meten en heb het een en ander uiteengezet in dit blog ( http://wimmovangeldrop.blogspot.com/), als je geinteresseerd bent, kan ik je de online spreadsheet wel sturen (mail ff, want ik ga niet om het kwartier zitten kijken of er een reactie is binnengedruppeld), dan kan je het zelf ook bijhouden...

Het gaf mij iig goed inzicht in waar ons verbruik precies naar toe gaat.
46 ct per kWh is veel te hoog. Dat kan gewoon niet! Het zou ongeveer 25 ct moeten zijn.
  maandag 1 februari 2010 @ 11:03:07 #119
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77505905
quote:
Op maandag 1 februari 2010 00:58 schreef oknn het volgende:
Totaal verbruik januari: 246m3, 78kwh, en 5m3 water,
dus: 7,935m3 gas, 2,5 kwh, en 0,16m3 water per dag.
Valt nog enigszins mee omdat de laatste paar dagen zacht waren.
Hopelijk is verbruik in februari lager!

2.5kwh, hoe krijg je dat voorelkaar? Behalve mijn LCD tv heb ik allemaal energie zuinige apparaten + LED verlichting. onder 5kwh per dag kom ik echter niet.
pi_77523156
- Geen (gebruik van) stroomvreters zoals computer, TV, wasdroger of elektrisch kacheltje. Wel een laptop, waar ik ook TV op kijk en die gemiddeld 12 uur per dag aanstaat.
-BIjna alle lampen zijn spaarlampen (die overigens s avonds voor een deel aanstaan)
- Alle te gebruiken elektische apparaten (tuner/versterker, magnetron, laptop, etc) en staande lampen zijn aangesloten via een tussenstekker met aan/uitknop, dus bijna geen sluiperverbruik.
- Superzuinige koelkast (A++, scheelt zeer veel want een koelkast staat bijna altijd aan), daartegenover een wat oudere wasmachine en magnetron en een stokoude oven (maar goed, die dingen gebruik je maar beperkte tijd per week).
pi_77523473
quote:
Op maandag 1 februari 2010 11:03 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

2.5kwh, hoe krijg je dat voorelkaar? Behalve mijn LCD tv heb ik allemaal energie zuinige apparaten + LED verlichting. onder 5kwh per dag kom ik echter niet.
Ik zit op 3,67 kWh per etmaal, de afgelopen maand, dus op zich kan het wel.
Gebruik van een laptop ipv PC kan al bijna een kWh schelen.
Wel of geen wasdroger.
Pomp van de CV ketel zuinig? En de ketel zelf?
Etc...
  maandag 1 februari 2010 @ 19:28:31 #122
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77523901
quote:
Op maandag 1 februari 2010 19:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zit op 3,67 kWh per etmaal, de afgelopen maand, dus op zich kan het wel.
Gebruik van een laptop ipv PC kan al bijna een kWh schelen.
Wel of geen wasdroger.
Pomp van de CV ketel zuinig? En de ketel zelf?
Etc...
Mediacenter is een Atom bordje wat 40watt verbruikt vaste pc staat amper aan, wel hebben we s'avonds regelmatig twee laptops aan staan

Koelkast is A klasse
Wasmachine is A+ klasse
Vriezer is A++ klasse
Wasdroger is A++ met warmtepomp(1.8kwh per sessie)
Afwasmachine zit op de warm waterleiding aangesloten
Alle apparaten zitten onder een standbye killer
De CV ketel is nieuw maar wellicht is dit wel een stroomvreter
Alle verlichting is LED

De LCD TV van 200watt hakt er natuurlijk wel in


Ik kan buiten de LCD tv werkelijkwaar niks bedenken waar ik nog op zou kunnen besparen. Daarom ben ik verbaast dat mensen een verbruik hebben wat nog zoveel lager is. Hoewel 5kwh per dag natuurlijk nog erg netjes is voor een huishouden met twee personen


pi_77525138
quote:
Op maandag 1 februari 2010 19:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mediacenter is een Atom bordje wat 40watt verbruikt vaste pc staat amper aan, wel hebben we s'avonds regelmatig twee laptops aan staan

Koelkast is A klasse
Wasmachine is A+ klasse
Vriezer is A++ klasse
Wasdroger is A++ met warmtepomp(1.8kwh per sessie)
Afwasmachine zit op de warm waterleiding aangesloten
Alle apparaten zitten onder een standbye killer
De CV ketel is nieuw maar wellicht is dit wel een stroomvreter
Alle verlichting is LED

De LCD TV van 200watt hakt er natuurlijk wel in


Ik kan buiten de LCD tv werkelijkwaar niks bedenken waar ik nog op zou kunnen besparen. Daarom ben ik verbaast dat mensen een verbruik hebben wat nog zoveel lager is. Hoewel 5kwh per dag natuurlijk nog erg netjes is voor een huishouden met twee personen



5 kWh is inderdaad erg netjes
pi_77527531


[ Bericht 100% gewijzigd door oknn op 01-02-2010 20:39:49 ]
pi_77527708
quote:
Op maandag 1 februari 2010 19:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]


Ik kan buiten de LCD tv werkelijkwaar niks bedenken waar ik nog op zou kunnen besparen. Daarom ben ik verbaast dat mensen een verbruik hebben wat nog zoveel lager is. Hoewel 5kwh per dag natuurlijk nog erg netjes is voor een huishouden met twee personen





Ik ben met een persoon, dat verklaart al veel. Een persoon extra is ongeveer 1/3 meer verbruik aan elektriciteit als je het gemiddeld gebruik per persoon door het Nibud als uitgangspunt neemt.
http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html

+: heb geen afwasmachine en wasdroger.
Als het mediacenter de hele dag aanstaat, dan verbruikt het best nog veel stroom. LCD-TV zal je waarschijnlijk 1 Kwh extra per dag kosten.
pi_77534535
kan een mod misschien aub die titel eens veranderen? Ik erger me er echt continu aan
pi_77534587
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:57 schreef _VoiD_ het volgende:
kan een mod misschien aub die titel eens veranderen? Ik erger me er echt continu aan
Wat is jou ergenis dan?
pi_77539729
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat is jou ergenis dan?
Jouw
pi_77540512
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 06:57 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Jouw
Haha mooi... Maar als we elke taalfout moeten gaan veranderen op dit forum, zijn we wel even bezig...
pi_77545825
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 06:57 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Jouw
Duh... Dat was de garp...
pi_77546173
nieuwbouw 2008

Woonkamer+ open keuken 20 graden
Hal + bijkeuken slaapkamers 17 graden
badkamer 19 graden
19.5 graden
inhoud totale huis 630m3


verbruik vanaf eind juni 820 m3
pi_77550655
Huis uit 1997. 2x vriezer(A+), 2x koelkast (A+), inductie, stoomoven, 2x combimagnetron, inbouwkoffiezetter, vaatwasser (A+) 2 x per week, wasmachine, droger, plasma tv, verwarming middels vloerverwarming.

2 persoons huishouden, werken overdag.

Natuurlijjk staan de vriezers en de koelkasten de hele dag aan, de rest zeker niet. Ik kook niet elke dag.
En toch verbruiken we 20 Kwh per dag . Zijn nu bezig te zoeken waarom dit is, hopelijk is de meter kaduuk.

Gas ongeveer 700 m3 per jaar, huis 270 m2 (over 2 verdiepingen), weet niet wat dat qua inhoud doet.
pi_77551883
Vooral de plasma-tv met een verbruik van ongeveer 220 Watt, de dubbele vriezers en koelkasten en de inductiekookplaat zijn energievreters. Zo heel gek vind ik het dan ook niet dat je op een verbruik van 20 kWh per dag zit.

EDIT: het is misschien wel handig dat je er even bij vermeldt hoe lang een en ander aanstaat per dag
New in town
  dinsdag 2 februari 2010 @ 15:20:00 #134
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_77552842
afgelopen dagen heb ik gewoon de koelkast opengezet. Scheelt behoorlijk in de stookkosten hoor.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_77567489
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:24 schreef mascarpone het volgende:
Huis uit 1997. 2x vriezer(A+), 2x koelkast (A+), inductie, stoomoven, 2x combimagnetron, inbouwkoffiezetter, vaatwasser (A+) 2 x per week, wasmachine, droger, plasma tv, verwarming middels vloerverwarming.

2 persoons huishouden, werken overdag.

Natuurlijjk staan de vriezers en de koelkasten de hele dag aan, de rest zeker niet. Ik kook niet elke dag.
En toch verbruiken we 20 Kwh per dag . Zijn nu bezig te zoeken waarom dit is, hopelijk is de meter kaduuk.

Gas ongeveer 700 m3 per jaar, huis 270 m2 (over 2 verdiepingen), weet niet wat dat qua inhoud doet.
Vreemde combinatie.
Die hoeveelheid gas heb ik vanaf half december al verstookt, maar die elektriciteit kom ik lang niet aan.
Zit op 15kWh p.d. maar daarvoor wel 8x per week wasmachine, 6x droger en 7x vaatwasser.

Gezien jouw "onbalans" zou ik haast denken dat er ergens een paar verborgen elektrische kacheltjes staan
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_77837767
over januari gemiddeld 3,35 kwh verbruik gehad
pi_78383233
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 10:36 schreef staticdata het volgende:
over januari gemiddeld 3,35 kwh verbruik gehad
Netjes, en je gas?
Ik ga vanavond weer eens meten

Vanaf Oktober tot nu zit ik op 531m3

[ Bericht 3% gewijzigd door Revolution-NL op 24-02-2010 10:52:15 ]
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:28:42 #138
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_78732877
Het is wel weer te merken dat de temperatuur stijgt

Gemiddelde van 26-02 tot 4-03
Gas: 2.8m3 per dag
Electra totaal: 4.8kwh


In januari een gemiddelde van
4.6 m3 per dag en 5.6kwh per dag
  donderdag 4 maart 2010 @ 18:47:48 #139
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_78741014
wij hebben gister een nieuwe gasmeter gekregen? Oude was in 2002 geplaatst.... stond nog geen 1000m3 op de teller. Nu 1 die in 2009 geijkt is en op 0m3 stond.

Toevallig gister dus ook de standen genoteerd:

Van 20 februari tot 3 maart:

5,09 Kwh stroom gemiddeld per dag en 4,09m3 gas gemiddeld per dag.
pi_78761585
januari: 1,83m³ en 5,09kWh/dag
februari: 1,37m³ en 5,32kWh/dag

Deze week de kachel niet eens meer aangehad vanwege het zonnetje.
pi_78761596
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 18:47 schreef gateway het volgende:
wij hebben gister een nieuwe gasmeter gekregen? Oude was in 2002 geplaatst.... stond nog geen 1000m3 op de teller. Nu 1 die in 2009 geijkt is en op 0m3 stond.

Toevallig gister dus ook de standen genoteerd:

Van 20 februari tot 3 maart:

5,09 Kwh stroom gemiddeld per dag en 4,09m3 gas gemiddeld per dag.
Heb je ook daadwerkelijk maar voor 1000m³ hoeven betalen in 8 jaar?
pi_78936917
februari: 201 m3 voor de hele maand, en 65 kwh = 7,2 m3 per dag en 2,3Kwh per dag
hopelijk gaat de temperatuur snel stijgen!
  dinsdag 9 maart 2010 @ 18:56:06 #143
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_78939861
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 08:41 schreef citywok het volgende:

[..]

Heb je ook daadwerkelijk maar voor 1000m³ hoeven betalen in 8 jaar?
typo 10.000
pi_79118797
we hadden de meterstand doorgegeven laatst, van de week bericht gehad van essent met de jaarafrekening....

elektra: van 25-02-09 t/m 13-02-2010 hebben we 2449 kWh verbruikt
gas: van 18-02-09 t/m 13-02-2010 hebben we 640 m3 verbuikt ( )

effe een aanvulling: vorige keer hebben ze de gasstand geschat, dus hoger dan hij werkelijk was, krijg nu zowat 1100 euro terug en gaan bijna 100 euro per maand minder betalen...

Ook leuk is om te zien wat er voorheen verbruikt werd:

2008/2009 elektra: 3198kWh gas: 3250m3 ( !!!! ) ( in okt 2008 zijn wij er komen wonen)
2009/2010 elektra: 2532kWh gas: 645m3 dat is dat berekend over 365 dagen.

gas zal dit jaar wel flink omhoog gaan met een kuub of 400-500 want dat hadden ze vorige keer mis-geschat...

maar 3250m3 van de vorige bewoners!!!!! daar kan ik een heel weeshuis mee verwarmen...

het gaat trouwens om een tussenwoning uit 1966 met normale dubbele beglazing, houten vloer in woonkamer, toen nog geen dak-isolatie (nu deels) en spouw weet ik niet....

wat zal ik eens met die 1100 euro gaan doen? denk een mooi dakraam kopen en vloerbedekking voor de zolder...
pi_79664951
valt me wel op dat het NIBUD een veel hoger gebruik voor een 2-pers huishoudens geeft (3.424) dan al die energievergelijking sites (2.500).
welke is nu realistischer?
  zondag 28 maart 2010 @ 12:28:40 #146
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_79666174
quote:
Op zondag 28 maart 2010 11:38 schreef kaarinf het volgende:
valt me wel op dat het NIBUD een veel hoger gebruik voor een 2-pers huishoudens geeft (3.424) dan al die energievergelijking sites (2.500).
welke is nu realistischer?
Denk dat het gemiddelde verbruik tussen de 2500 en 3500 zit.

Ik heb trouwens een record laag verbruik van mijn stroom over de laatste 18 dagen.

3,89kwh per dag
Gas 1.6m3 per dag.


De verwarming brand hiet al een week niet meer (vandaar waarschijnlijk ook het lage stroomverbruik)
Als het verbruik zo laag blijft hoop ik onder de 1700kwh stroom uit te komen en 800m3 gas

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 28-03-2010 12:36:30 ]
pi_79670419
De 1700 kwh stroom die R-NL noemt , haal ik van zijn levensdagen niet / never.

Afgelopen week gas 12 m3 en electriciteit 76 kwh.
Afgelopen 358 dagen: gas 885 m3 en electriciteit 4114 kwh.

Gasverbruik valt mij reuze mee; de electra valt vies tegen.
  Moderator zondag 28 maart 2010 @ 19:44:50 #148
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 28 maart 2010 @ 20:45:37 #149
211016 Cocktailprikker
Cocktailprikker
pi_79681876
tvp Vanaf vandaag ook maar eens regelmatig de meterstanden gaan noteren...

1 persoons appartement, begane grond, buren aan beide kanten. Weinig grootverbruikers, behalve electrisch gereedschap dat ik deze maand veel gebruikt heb.

Gemeten:
3-3-2010: G 24425 W? E 052093
28-3-2010: G 24462 W 951 E 052210

Deze maand over het geheel genomen dus + - 40 M3 gas, en 120KWH stroom. Ben volgens mij best zuinig Verwarming staat eigenlijk nooit hoger dan 17 graden, de hele week al uit en constant 17 18 graden hier in huis... Vergeleken met andere huishoudens, "koud" maar ik vind het wel lekker Doe wel een vest aan als ik het koud krijg.
pi_79702968
quote:
Op zondag 28 maart 2010 12:28 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]


De verwarming brand hiet al een week niet meer (vandaar waarschijnlijk ook het lage stroomverbruik)
Als het verbruik zo laag blijft hoop ik onder de 1700kwh stroom uit te komen en 800m3 gas
al een week?? staat hier al een maand amper meer aan en de laatste 2 weken helemaal niet meer

btw mijn gemiddelde vanaf 28 juli:

Electra: 7,9 KwH
Gas: 1,2 M3

Omgerekend naar een jaar:
Electra: 2886 KwH
Gas: 440 M3

Snap alleen niet dat ik de laatste 2 weken zonder verwarming elke dag 1 m3 gas verbruik.... zal wel door de kapotte combiketel komen...

[ Bericht 15% gewijzigd door Pollewoppie op 29-03-2010 13:01:19 ]
  maandag 29 maart 2010 @ 18:38:39 #151
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_79715885
quote:
Op maandag 29 maart 2010 12:54 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

al een week?? staat hier al een maand amper meer aan en de laatste 2 weken helemaal niet meer

btw mijn gemiddelde vanaf 28 juli:

Electra: 7,9 KwH
Gas: 1,2 M3

Omgerekend naar een jaar:
Electra: 2886 KwH
Gas: 440 M3

Snap alleen niet dat ik de laatste 2 weken zonder verwarming elke dag 1 m3 gas verbruik.... zal wel door de kapotte combiketel komen...
Gemiddeld vanaf juli 1.2m3!? Appartement zeker? Volgens mij zit ik vanaf Oktober op gemiddeld op 3m3.
Het blijft hier nu constant rond de 17.5 - 18 graden. Warm zat

Die 1m3 zal wel douchen + koken zijn?
pi_79726287
quote:
Op maandag 29 maart 2010 18:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Gemiddeld vanaf juli 1.2m3!? Appartement zeker? Volgens mij zit ik vanaf Oktober op gemiddeld op 3m3.
Het blijft hier nu constant rond de 17.5 - 18 graden. Warm zat

Die 1m3 zal wel douchen + koken zijn?
60m2 appartement maar alleen in de woonkamer op 20 en als we er niet zijn uit. Maar het is ook een kleine huiskamer (4 bij 5 ofzo) en van de winter in de bioskamer ook vollop gestookt (3 bij 4) maar het is 2 personen douchen / eten / verwarming
pi_79741522
Ik zit op dit:

4517 kWh stroom per jaar = 12,7 Kwh per dag

1859 m3 gas per jaar = 5,2 m3 per dag
pi_80053242
1300 m3 gas en 800 kwh stroom per jaar
pi_80065193
Heb de laatste twee dagen gekeken en verbruik gemiddeld 7 Kwh en 4,25 m3 per dag. (Zegt niks, want korte periode, maar toch). Woon alleen, oud appartement (beneden/tussenwoning) van 60m2. Dan is de hoeveelheid gas best veel, zeker met dit mooie weer, of niet? (Heb nog wel 's avonds en 's ochtends verwarming even aan, overdacht en 's nachts op 15 graden, dus uit. En gister en vandaag toevallig elke dag twee maal (kort) gedouched in verband met sporten, zit 't m daar echt in?)
pi_80073780
Misschien een beetje topic vervuiling, maar aangezien dit het enige topic is over energie dat actief is even mijn volgende vraag
Ik heb een appartement gekocht, maar ik weet nog niet wanneer de overdracht is bij de notaris (waarschijnlijk ergens volgende week of uiterlijk de week erna) maar wanneer moet ik dan al een energie leverancier kiezen ?
pi_80074016
Ik zou er gewoon nu vast een kiezen en die zeggen dat je de precieze datum nog niet weet en dat je dat nog laat weten...
(Hoe kan het dat je zo vlak van tevoren nog niet weet wanneer de overdracht is? Is het wel echt de overdracht waar je het over hebt en niet alleen tekenen van de koopakte? Financiering al rond, bijvoorbeeld?)
pi_80074534
Ja alles is rond, akte, financiering, maar het is nu wachten op dat de stukken bij de notaris liggen zodat ik een afspraak kan maken
Officieel is de overdracht 15 mei volgens de akte, maar liever eerder als later natuurlijk
pi_80074669
O ok, op die fiets...
  donderdag 8 april 2010 @ 18:11:33 #160
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_80092099
vrijstaande woning in landbouw gebied volledig open
- enkel led verlichting en spaarlampen
- spouw isolatie pur
- dubbel thermo glas
- 50 cm glaswol tegen dak + luchtdicht gemaakt
- oppervlakte woning 350 vierkante meter (volwaardige kelder, 2 verdiepen en zolder verdiep)

We koken electrische

Gezin bestaat uit 1 kind van 3.5 jaar, ikzelf en mama die eigenlijk altijd thuis is.

Stroomverbruik per jaar 4200 kw/h (dat is dus 11.5 kw/h per dag)
Mazout 1250 liter voor verwarmen + warm water
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_80182369
quote:
Op woensdag 7 april 2010 22:40 schreef Beijtje het volgende:
Heb de laatste twee dagen gekeken en verbruik gemiddeld 7 Kwh en 4,25 m3 per dag. (Zegt niks, want korte periode, maar toch). Woon alleen, oud appartement (beneden/tussenwoning) van 60m2. Dan is de hoeveelheid gas best veel, zeker met dit mooie weer, of niet? (Heb nog wel 's avonds en 's ochtends verwarming even aan, overdacht en 's nachts op 15 graden, dus uit. En gister en vandaag toevallig elke dag twee maal (kort) gedouched in verband met sporten, zit 't m daar echt in?)
Heb nu weer even gekeken, over 6 dagen dus, en het gemiddelde gaat al om laag: gemiddeld (over 6 dagen nu dus) 5,75 Kwh per dag en 3,75 m3 per dag... Zal die twee eerste dagen dus misschien wel iets bijzonders aan de hand geweest zijn (kan niet bedenken wat, maar goed). Ben benieuwd wat mijn gemiddelde op de langere termijn wordt...
pi_80189714
quote:
Op donderdag 8 april 2010 18:11 schreef HaerdenC het volgende:
vrijstaande woning in landbouw gebied volledig open
- enkel led verlichting en spaarlampen
- spouw isolatie pur
- dubbel thermo glas
- 50 cm glaswol tegen dak + luchtdicht gemaakt
- oppervlakte woning 350 vierkante meter (volwaardige kelder, 2 verdiepen en zolder verdiep)

We koken electrische

Gezin bestaat uit 1 kind van 3.5 jaar, ikzelf en mama die eigenlijk altijd thuis is.

Stroomverbruik per jaar 4200 kw/h (dat is dus 11.5 kw/h per dag)
Mazout 1250 liter voor verwarmen + warm water

50cm glaswol? WTF??

heb je binnen nog wel ruimte over?
pi_80193662
Haha ik denk dat hij 50 mm bedoelt?
New in town
pi_80194908
Toevallig laatst nog mee zitten rekenen om te kijken of m'n voorschot een beetje uitkomt.

Over de afgelopen 11 maanden:
Electra iets meer dan 7 kWh/dag
Gas iets meer dan 2,5 kuub/dag
Tussenwoning uit 1990.
-browserverneukende rickrolllink verwijderd-
pi_80196409
quote:
Op zondag 11 april 2010 18:39 schreef Treinkopper het volgende:
Toevallig laatst nog mee zitten rekenen om te kijken of m'n voorschot een beetje uitkomt.

Over de afgelopen 11 maanden:
Electra iets meer dan 7 kWh/dag
Gas iets meer dan 2,5 kuub/dag
Tussenwoning uit 1990.
Goeie waarden
Wat is je woonsituatie? hoeveel personen?
New in town
pi_80196975
2, wel allebei fulltime werkend.
-browserverneukende rickrolllink verwijderd-
pi_80224702
Ook de energie aan het bijhouden.

Jaren 30 tussenwoning 90m2
Status: Slecht geisoleerd.
gemm verbruik vanaf 1 maart
Gas: 3,8 m3/dag
Elec: 4,5 kwh/dag

1 Persoon, fulltime werkend
pi_80228693
Wil het eigenlijk niet meer bijhouden want ik schrik elke keer weer.

Jaren dertig woning circa 600 kuub inhoud.

volgens laatste jaarrekening en dat klopt met mijn berekening.

Electriciteit 10.000 kWh
Gas 3200 kuub
pi_80229390
Tussenwoning uit jaren 70
issolatie matig
inhoud 350-400 m3
4 personen (2 volwassenen, 2 kids)
jaarverbruik :

electra 3300 kwh
gas : 1185m3

volgens mij niet heel ongebruikelijk
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_80241776
Appartement uit 2008
90m²
isolatie potdicht, WTW-installatie
2 personen

De laatste 3 weken de kachel niet aangehad. Jaarverbruik schat ik nu op 350-400m³ gas, 2100kWh.
pi_80251426
2 pers en een baby: 12 a 13 kWh p/d.

Heb nu zo'n ding om het een beetje in de gaten te houden. Hoeft niet exact op de watt nauwkeurig en wilde iets wat me indirect me het energieverbruik kon laten zien. Met kleurtjes dus Dan hoef je niet "actief" achter een pc of op de meter te kijken en wordt je gewezen op de lampen die nog branden in bijv de keuken, boven, de senseo, etc (sluipverbruik van een senseo is moordend btw... ruim 2400 watt als hij de boel warm staat te houden als je hem vergeet uit te doen).



Eerste wat vervangen is zijn de halogeen spotjes in de gang. ding sloeg meteen door naar rood... Ondanks de 12V en in mijn hoofd niet zulke energieslurpers was het toch richting de 120 watt (6 stuks). Deze zijn vervangen voor 6x 16 LED lampjes, scheelt ong. 100 watt.

Oude koelkast eruit... dmv een stekker energie meter kwam ik erachter dat mn oude koelkast ruim 1500 kWh voor zn rekening nam. Dit nav mn vorige rekening. Nu 2x een grote A+ met gezamelijk een billijke 450 kWh op jaarbasis.

Verder ben ik erachter gekomen dat spaarlampen niet alleen marketingpraat is

Dit in een jaren 70 tussenwonning met plm 10x pw de droger aan (auw) en plm 10 x de wasmachine. Vaatwasser ook 5 a 6 x en verder een mediacenter pc 24/7 met 3 externe HD's. Dan nog de usual zut zoals tv, laders en dergelijke.

De grootste verrassing was de HP 4000 laserjet die in standby modus maar 4 watt verbruikt. Dat is ongeveer evenveel als mijn tel lader in het stopcontact zonder op te laden tel er aan

[ Bericht 18% gewijzigd door tvdleur op 13-04-2010 02:19:49 ]
pi_80251739
Dit ziet eruit als een handig gadget !

Waár te zien op inet en wat zijn de kosten en de specs pls ?
pi_80262059
Zijn plaatje zegt dat het ding wattson heet en ik kwam uiteindelijk op de volgende site:
http://www.diykyoto.com/uk

En hier is hij te bestellen:
http://www.bestel.nl/cata(...)gy-meter-p-1338.html

Vind het ook wel een leuk ding, maar hij is wel flink aan de prijs (140 eu)
New in town
pi_80262922
Ja Ali, leuk dat je de info hebt gevonden ( voor mij).

kGa mij eens oriënteren... Thx !
pi_80263047
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 13:43 schreef AliKebap het volgende:

Vind het ook wel een leuk ding, maar hij is wel flink aan de prijs (140 eu)
Nu je klaar bent met het onderzoek, ga je hem verkopen?

En is een wasmachine met grotere trommel geen optie? Wij hebben 2 volwassenen en 2 kinderen (2,5 jaar en 4 maanden oud) en doen nu 4 keer per week de was en 2 keer per week de wasdroger aan. Scheelt weer wat. De wasmachines met grotere trommel zijn wel duurder, maar dat haal je er denk ik wel uit.
pi_80263922
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 14:08 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Nu je klaar bent met het onderzoek, ga je hem verkopen?
Ik heb hem nog niet gekocht, ga ik ook niet doen want hij is mij te duur, denk dat je heel wat stroom moet besparen voor je hem er weer uit hebt

tevens een ebay'tje gezien: http://cgi.benl.ebay.be/W(...)-Kyoto-/260566581519
New in town
pi_80267143
ja, die ebay veiling is al afgelopen

maar hoe weet je dan hoeveel die lampjes in de gang verbruiken? ik moet er ook eens induiken, heb al wat spaarlampen opgehangen, maar wil het nog beter krijgen.
pi_80288036
Ah ja, de wattson link is al gegeven. Ik had het erbij moeten zetten...

Nog een handige, die meer kan is http://www.enymate.nl/ deze kan ook gas en watermeters uitlezen. Maar dan moet je er actief mee bezig achter een pc en zo, en dat was voor mij een brug te ver (ken mezelf, dat hou ik een maand vol) dus vandaar mijn keus voor de "passief attenderende" wattson.

Mijn wasmachine is nu net 2 jaar oud en gekocht toen ik hier nog alleen woonde. Vervangen is nog geen optie dus. Als de boel evrvangen gaat worden wil ik een grote all in one wasmachine / droger. Maar dat duurt nog wel ff

Ik denk zelf dat die 120 euro die ik ervoor betaald heb zich dit jaar wel terugverdiend... En anders heb ik er nog steeds een leuke gadget aan
  zondag 2 mei 2010 @ 00:05:01 #179
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_80918617
Over de laatste twee maanden zo'n 11 kW/dag.
En 6 m3 gas

Mijn energieverbruik moet nog omlaag kunnen, wij werken allebei full-time dus zijn relatief weinig thuis. Ik heb nu een energiemeter gekocht dus zal de slurpers een gaan zoeken.

Nu slaat de koelkast wel vrij vaak aan en maakt deze ook wat geluid (oudheid), ik denk dat daar zeker wat te halen valt Verder heb ik een zeer energiezuinige tv (Sony 40WE5) en een vaatwasser (met ECO-modus, minder dan 1 kw per wasbeurt), een klasse A+ wasmachine en geen droger. En dat UPC Digital kastje zou na alle klachten van gebruikers mbt. stroomverbruik ook een stuk beter moeten zijn nu
pi_81531328
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:24 schreef mascarpone het volgende:
Huis uit 1997. 2x vriezer(A+), 2x koelkast (A+), inductie, stoomoven, 2x combimagnetron, inbouwkoffiezetter, vaatwasser (A+) 2 x per week, wasmachine, droger, plasma tv, verwarming middels vloerverwarming.

2 persoons huishouden, werken overdag.

Natuurlijjk staan de vriezers en de koelkasten de hele dag aan, de rest zeker niet. Ik kook niet elke dag.
En toch verbruiken we 20 Kwh per dag . Zijn nu bezig te zoeken waarom dit is, hopelijk is de meter kaduuk.

Gas ongeveer 700 m3 per jaar, huis 270 m2 (over 2 verdiepingen), weet niet wat dat qua inhoud doet.
Een antwoord daarop was:
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:54 schreef quo_ het volgende:

[..]

Vreemde combinatie.
Die hoeveelheid gas heb ik vanaf half december al verstookt, maar die elektriciteit kom ik lang niet aan.
Zit op 15kWh p.d. maar daarvoor wel 8x per week wasmachine, 6x droger en 7x vaatwasser.

Gezien jouw "onbalans" zou ik haast denken dat er ergens een paar verborgen elektrische kacheltjes staan
Nou, er stonden zeker een paar kacheltjes aan. We hebben alles doorgemeten. Allereerst doe ik veel usenet downloaden, daarvoor staat een computer de hele dag aan. Aangeschaft als gamecomputer. Daarom verbruikt hij veel stroom, 230 watt. In plaats hiervan hebben we een NAS aangeschaft die 15 watt verbruikt en ook goed download.

Daarnaast hebben we een computer op de TV aangesloten die dienst doet voor internetten, DVD kijken of via internet kijken. Als de TV aanstaat, staat die ook aan (180 watt). Daarom hebben we nu een nettop gekocht die 20 watt verbruikt en daaraan een DVD speler die 6 watt verbruikt.

Ook hadden we apart een modem en een router. Die is vervangen door zo'n apparaat in een. Scheelt ook weer 25 watt continu.

Uiteindelijk.. de vloerverwarmingspomp. Verbruikt 60 watt continue. Wij hebben er twee en ze staan de hele dag aan. Wij hebben een apparaatje aangeschaft voor een paar tientjes dat zorgt dat de pomp gaat lopen op het moment dat de ketel verwarmt. En in de zomer gaat de pomp eens in de week 10 minuten aan om vastzitten te voorkomen.

Tenslotte nog maatregelen genomen voor sluipverbruik. Onze computer verbruikt 10 kwh als hij helemaal uit staat. Die hebben we bijvoorbeeld op een schakelaar gezet.

Na deze wijzigingen zitten we nu op 9 a 10 kwh per dag. Gelukkig nergens een lek wat we hadden gedacht, maar gewoon niet realiseren wat deze apparaten verbruiken.

Nog een leuke: we hadden Calex LED spaarlampen met lichtsensor gekocht voor rond ons huis (12 stuks). Deze verbruiken als ze uit zijn 5 watt en als ze aan zijn 2 watt. wft

Hoop dat iemand iets aan onze bevindingen heeft.
pi_81533211
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:14 schreef mascarpone het volgende:

[..]

Een antwoord daarop was:
[..]

Nou, er stonden zeker een paar kacheltjes aan. We hebben alles doorgemeten. Allereerst doe ik veel usenet downloaden, daarvoor staat een computer de hele dag aan. Aangeschaft als gamecomputer. Daarom verbruikt hij veel stroom, 230 watt. In plaats hiervan hebben we een NAS aangeschaft die 15 watt verbruikt en ook goed download.

Daarnaast hebben we een computer op de TV aangesloten die dienst doet voor internetten, DVD kijken of via internet kijken. Als de TV aanstaat, staat die ook aan (180 watt). Daarom hebben we nu een nettop gekocht die 20 watt verbruikt en daaraan een DVD speler die 6 watt verbruikt.

Ook hadden we apart een modem en een router. Die is vervangen door zo'n apparaat in een. Scheelt ook weer 25 watt continu.

Uiteindelijk.. de vloerverwarmingspomp. Verbruikt 60 watt continue. Wij hebben er twee en ze staan de hele dag aan. Wij hebben een apparaatje aangeschaft voor een paar tientjes dat zorgt dat de pomp gaat lopen op het moment dat de ketel verwarmt. En in de zomer gaat de pomp eens in de week 10 minuten aan om vastzitten te voorkomen.

Tenslotte nog maatregelen genomen voor sluipverbruik. Onze computer verbruikt 10 kwh als hij helemaal uit staat. Die hebben we bijvoorbeeld op een schakelaar gezet.

Na deze wijzigingen zitten we nu op 9 a 10 kwh per dag. Gelukkig nergens een lek wat we hadden gedacht, maar gewoon niet realiseren wat deze apparaten verbruiken.

Nog een leuke: we hadden Calex LED spaarlampen met lichtsensor gekocht voor rond ons huis (12 stuks). Deze verbruiken als ze uit zijn 5 watt en als ze aan zijn 2 watt. wft

Hoop dat iemand iets aan onze bevindingen heeft.
Zo, wat goed zeg! Verbruik dus gewoon gehalveerd eigenlijk?
Hoe kan je zien hoeveel die apparaten zoals modems, pc's en dvdspelers enzo verbruiken? Geen idee bij mij eigenlijk namelijk.
pi_81533690
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:04 schreef Beijtje het volgende:

[..]

Zo, wat goed zeg! Verbruik dus gewoon gehalveerd eigenlijk?
Hoe kan je zien hoeveel die apparaten zoals modems, pc's en dvdspelers enzo verbruiken? Geen idee bij mij eigenlijk namelijk.
Eigenlijk wel ja. (ben er echt blij mee. Scheelt zo'n 7 a 800 euro per jaar). En ook hebben we b.v. kunnen testen dat het helemaal niet rendabel is om onze oude vriezer te vervangen. Hij verbruikt wel iets meer stroom, maar niet zoveel dat je er een nieuwe voor zou moeten kopen.

We hebben van Cresta een stroomverbruikmeter gekocht, voor een tientje bij de Gamma. Die steek je in het stopcontact en in de meter kun je een stekker stoppen van het apparaat wat je wilt meten.

Hij geeft gemiddeld en piek verbruik aan over een periode. Zo zijn we alle apparaten nagegaan, en ook getest of er geen sluipverbruik op de groepen is.
pi_81533865
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:17 schreef mascarpone het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja. (ben er echt blij mee. Scheelt zo'n 7 a 800 euro per jaar). En ook hebben we b.v. kunnen testen dat het helemaal niet rendabel is om onze oude vriezer te vervangen. Hij verbruikt wel iets meer stroom, maar niet zoveel dat je er een nieuwe voor zou moeten kopen.

We hebben van Cresta een stroomverbruikmeter gekocht, voor een tientje bij de Gamma. Die steek je in het stopcontact en in de meter kun je een stekker stoppen van het apparaat wat je wilt meten.

Hij geeft gemiddeld en piek verbruik aan over een periode. Zo zijn we alle apparaten nagegaan, en ook getest of er geen sluipverbruik op de groepen is.
O wat handig zeg, misschien moet ik dat ook eens gaan doen...
pi_81534718
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:17 schreef mascarpone het volgende:
We hebben van Cresta een stroomverbruikmeter gekocht, voor een tientje bij de Gamma. Die steek je in het stopcontact en in de meter kun je een stekker stoppen van het apparaat wat je wilt meten.
een tientje maar? Hoe werkt die?
pi_81545586
Ik ben de hele dag bezig geweest met een energiemeter. En gevonden waar de meeste problemen zitten. De pc/tv en sluipenergie.

Hoog 2400 kwh voor 9 maanden
Laag 1200 kwh voor 9 maanden
Gas 700m3

Dit is voor een rijtjeswoning altijd iemand thuis, 16 uur per dag een pc aan. 2 terrariums die 14 uur per dag aan staan, 1 binnenvijver en 2 aquariums.
pi_81545665
ik gebruik vrij weinig vet momenteel, ik zit namelijk achter de pc.
iedereen
zal ooit
een kadaver
zijn
pi_81547064
quote:
Op maandag 17 mei 2010 18:49 schreef davo1979 het volgende:
Ik ben de hele dag bezig geweest met een energiemeter. En gevonden waar de meeste problemen zitten. De pc/tv en sluipenergie.

Hoog 2400 kwh voor 9 maanden
Laag 1200 kwh voor 9 maanden
Gas 700m3

Dit is voor een rijtjeswoning altijd iemand thuis, 16 uur per dag een pc aan. 2 terrariums die 14 uur per dag aan staan, 1 binnenvijver en 2 aquariums.
vind ik het eigelijk nog meevallen
pi_81547199
quote:
Op maandag 17 mei 2010 19:20 schreef staticdata het volgende:

[..]

vind ik het eigelijk nog meevallen
Nou kan nog iets omlaag. Hopelijk een 1000 kw per jaar.
  maandag 17 mei 2010 @ 19:57:42 #189
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_81549020
Laatste 31dagen:

24m3 verbruikt (0.79 per dag)
en 133kwh (4.3kwh per dag)

Heeft er hier iemand zonnepanelen op zijn dak? Zit eraan te denken om volgend jaar zonnepanelen te plaatsen die mij in mijn electiciteit verbruik kan voorzien :

Ben ook nog van plan om de wasmachine op de warm water aansluiting te zetten.

[ Bericht 42% gewijzigd door Revolution-NL op 17-05-2010 20:03:41 ]
  maandag 17 mei 2010 @ 20:01:26 #190
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_81549214
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:14 schreef mascarpone het volgende:

[..]

Een antwoord daarop was:
[..]

Nou, er stonden zeker een paar kacheltjes aan. We hebben alles doorgemeten. Allereerst doe ik veel usenet downloaden, daarvoor staat een computer de hele dag aan. Aangeschaft als gamecomputer. Daarom verbruikt hij veel stroom, 230 watt. In plaats hiervan hebben we een NAS aangeschaft die 15 watt verbruikt en ook goed download.

Daarnaast hebben we een computer op de TV aangesloten die dienst doet voor internetten, DVD kijken of via internet kijken. Als de TV aanstaat, staat die ook aan (180 watt). Daarom hebben we nu een nettop gekocht die 20 watt verbruikt en daaraan een DVD speler die 6 watt verbruikt.

Ook hadden we apart een modem en een router. Die is vervangen door zo'n apparaat in een. Scheelt ook weer 25 watt continu.

Uiteindelijk.. de vloerverwarmingspomp. Verbruikt 60 watt continue. Wij hebben er twee en ze staan de hele dag aan. Wij hebben een apparaatje aangeschaft voor een paar tientjes dat zorgt dat de pomp gaat lopen op het moment dat de ketel verwarmt. En in de zomer gaat de pomp eens in de week 10 minuten aan om vastzitten te voorkomen.

Tenslotte nog maatregelen genomen voor sluipverbruik. Onze computer verbruikt 10 kwh als hij helemaal uit staat. Die hebben we bijvoorbeeld op een schakelaar gezet.

Na deze wijzigingen zitten we nu op 9 a 10 kwh per dag. Gelukkig nergens een lek wat we hadden gedacht, maar gewoon niet realiseren wat deze apparaten verbruiken.

Nog een leuke: we hadden Calex LED spaarlampen met lichtsensor gekocht voor rond ons huis (12 stuks). Deze verbruiken als ze uit zijn 5 watt en als ze aan zijn 2 watt. wft

Hoop dat iemand iets aan onze bevindingen heeft.
Wow goed bezig . Het is helemaal niet moeilijk om te leven met een laag energie verbruik. Je moet er alleen even bewust mee bezig zijn
pi_81554517
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:43 schreef willempjewever het volgende:

[..]

een tientje maar? Hoe werkt die?
Prima. Deze is het (kreeg hem niet in een afbeelding gepropt):

http://img164.imageshack.us/img164/1527/img1600pn3.jpg

Zo kun je elk moment weten wat een apparaat verbruikt. Heeft wel een maximum, hij begon te stinken toen we de inductieplaten testen toen ze vol aan stonden
Gelukkig deed ie het nog wel
pi_81570321
afgelopen maand veel op de pc bezig geweest plus een nieuwe HTPC die 24/7 aanstaat maar vanaf 1 Mei:
8,7 KWH gemiddeld per dag en 1,1M3 gemiddeld per dag...
pi_81570801
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:14 schreef mascarpone het volgende:

[..]

Een antwoord daarop was:
[..]

.


Uiteindelijk.. de vloerverwarmingspomp. Verbruikt 60 watt continue. Wij hebben er twee en ze staan de hele dag aan. Wij hebben een apparaatje aangeschaft voor een paar tientjes dat zorgt dat de pomp gaat lopen op het moment dat de ketel verwarmt. En in de zomer gaat de pomp eens in de week 10 minuten aan om vastzitten te voorkomen.


Deze heb ik doorgestuurd naar mijn vriend ben benieuwd wat hij zegt als techneut zijnde (hij tekent en maakt die installaties).
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_81571813
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:58 schreef Ml-etje het volgende:
Deze heb ik doorgestuurd naar mijn vriend ben benieuwd wat hij zegt als techneut zijnde (hij tekent en maakt die installaties).
HIer ook een techneut (uit een andere sector) Maar volgens mij moet het goed kunnen hoor. Goed over gedacht om hem wekelijks even een start te geven en te laten draaien. En als het gaat vriezen gaat de verwarming vanzelf wel aan, dus zal het niet bevriezen.
pi_81598718
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:58 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Deze heb ik doorgestuurd naar mijn vriend ben benieuwd wat hij zegt als techneut zijnde (hij tekent en maakt die installaties).
Dit is de pompschakelaar die wij hebben gekocht:
http://www.tercal-shop.nl/product_info.php?pName=tercal-pompschakelaar&cName=pompschakelaars

Alleen hebben wij er eentje voor twee pompen op aan te sluiten. Ben we benieuwd inderdaad wat hij zegt. Vind het raar dat vloerverwarmingspompen niet standaard met zoiets worden uitgerust: alleen pompen als het nodig is (als de ktel verwarmt) en niet de hele dag..
pi_81602314
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 21:52 schreef mascarpone het volgende:

[..]

Dit is de pompschakelaar die wij hebben gekocht:
http://www.tercal-shop.nl/product_info.php?pName=tercal-pompschakelaar&cName=pompschakelaars

Alleen hebben wij er eentje voor twee pompen op aan te sluiten. Ben we benieuwd inderdaad wat hij zegt. Vind het raar dat vloerverwarmingspompen niet standaard met zoiets worden uitgerust: alleen pompen als het nodig is (als de ktel verwarmt) en niet de hele dag..
Hij zegt dat dat prima werkt thanks voor de tip, hij gaat er een bestellen maar dan wel van WTH.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 28 mei 2010 @ 23:53:05 #197
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_82047492
TVP voor de tips&tricks..

Vorig jaar na afrekening begonnen met het eruit trekken vanenkele stekkers van apparaten die je niet gebruikt.Ook als ik niet thuis ben of slaap de laptop netjes afsluiten en de stekker eruit.Dit scheelde al 15% op mijn jaarafrekening dit jaar.Wil dit verder uitbreiden en nog meer besparen.

Eerst maar eens zo'n meterje kopen en meer inzicht krijgen
pi_82049550
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 23:53 schreef Suzziieee het volgende:
TVP voor de tips&tricks..

Vorig jaar na afrekening begonnen met het eruit trekken vanenkele stekkers van apparaten die je niet gebruikt.Ook als ik niet thuis ben of slaap de laptop netjes afsluiten en de stekker eruit.Dit scheelde al 15% op mijn jaarafrekening dit jaar.Wil dit verder uitbreiden en nog meer besparen.

Eerst maar eens zo'n meterje kopen en meer inzicht krijgen
Zou ik zeker doen met zn apparaatje geeft je behoorlijk inzicht. Ik wist na een dag dat mijn pc per uur 0.05 cent kost, lijkt niet veel maar reken is uit 16 uur per dag 365 dagen. En nog wat andere dingen gevonden.
pi_82057737
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 00:40 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Zou ik zeker doen met zn apparaatje geeft je behoorlijk inzicht. Ik wist na een dag dat mijn pc per uur 0.05 cent kost, lijkt niet veel maar reken is uit 16 uur per dag 365 dagen. En nog wat andere dingen gevonden.
0.05 cent is toch niet zoveel? kost je 3 euro per jaar ongeveer
New in town
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:31:38 #200
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_82060470
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 13:43 schreef AliKebap het volgende:
Zijn plaatje zegt dat het ding wattson heet en ik kwam uiteindelijk op de volgende site:
http://www.diykyoto.com/uk

En hier is hij te bestellen:
http://www.bestel.nl/cata(...)gy-meter-p-1338.html

Vind het ook wel een leuk ding, maar hij is wel flink aan de prijs (140 eu)
quote:
Wattson wordt geleverd met een sensor in een clip die je eenvoudigweg om een van de kabels in je meterkast klikt. Nou niet meteen schrikken: je hoeft niets te solderen of open te maken, dus een kind kan letterlijk de was doen! Je klikt de sensor letterlijk om een kabel heen en daarmee registreerd de Wattson hoeveel stroom er door de kabel loopt.
Hmmzz, mjah, heb geen kabels in de meterkast, alleen maar plastic pijpjes....

Erg handig lijkt het me dus niet... Of je moet hem om de binnekomende voeding klemmen
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:34:14 #201
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_82060538
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:14 schreef mascarpone het volgende:

Tenslotte nog maatregelen genomen voor sluipverbruik. Onze computer verbruikt 10 kwh als hij helemaal uit staat. Die hebben we bijvoorbeeld op een schakelaar gezet.
beste pc die 10kwh verbruikt! zit er een kracht stekker aan???
pi_82093275
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:34 schreef gateway het volgende:

[..]

beste pc die 10kwh verbruikt! zit er een kracht stekker aan???
Nee, gewoon een computer van anderhalf jaar oud. Geen idee waar die het aan op verbruikt, maar ik vind het wel veul.
  zondag 30 mei 2010 @ 13:16:11 #203
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_82096575
tvp
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_82216970
heb net even gemeten dat ik in de afgelopen 4 mnd dit verbruikt heb
T1 293 kWh
T2 332 kWh
gas 404 m3

100 m3 per maand is dat veel???
Ik heb echt geen flauw idee

Benedenwoning met dubbelglas ong. 55m2 bewoond door 2 personen
  donderdag 3 juni 2010 @ 10:41:51 #205
305751 lennekevE
Groetjes van Lenneke
pi_82273240
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 23:31 schreef knny het volgende:
heb net even gemeten dat ik in de afgelopen 4 mnd dit verbruikt heb
T1 293 kWh
T2 332 kWh
gas 404 m3

100 m3 per maand is dat veel???
Ik heb echt geen flauw idee

Benedenwoning met dubbelglas ong. 55m2 bewoond door 2 personen
Best wel?
WIj hebben zelf 225² meter oppervlakte en verbruik 150³ per maand?
Hebben alles zelf geisoleerd en bijna alle energiebesparende dingen genomen die er maar zijn,tot warmteterugwinning in de douche toe.
Heb afgelopen jaar ruim 500¤ terug gehad,ben best happy met die investeringen geweest,ze gaan het nu opleveren met de nog steeds stijgende prijzen.
Ik klus liever zelf,en hou geld over dan dat ik lui achterover zit.
pi_82286947
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 10:41 schreef lennekevE het volgende:

[..]

Best wel?
WIj hebben zelf 225² meter oppervlakte en verbruik 150³ per maand?
Hebben alles zelf geisoleerd en bijna alle energiebesparende dingen genomen die er maar zijn,tot warmteterugwinning in de douche toe.
Heb afgelopen jaar ruim 500¤ terug gehad,ben best happy met die investeringen geweest,ze gaan het nu opleveren met de nog steeds stijgende prijzen.
We betalen nu 108 euro voorschot per maand aan de NEM...
Dat wordt bijbetalen dus straks
  vrijdag 4 juni 2010 @ 10:08:35 #207
305751 lennekevE
Groetjes van Lenneke
pi_82317907
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 16:02 schreef knny het volgende:

[..]

We betalen nu 108 euro voorschot per maand aan de NEM...
Dat wordt bijbetalen dus straks
Oei daar word je niet blij van :S

Maar heb je wel simpele dingen als een warmte/waterterugwinning in je douche bijvoorbeeld?
Dat kost relatief weinig en levert veel besparing op buiten je laptops eruit halen
Ik klus liever zelf,en hou geld over dan dat ik lui achterover zit.
pi_82318719
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 23:31 schreef knny het volgende:
heb net even gemeten dat ik in de afgelopen 4 mnd dit verbruikt heb
T1 293 kWh
T2 332 kWh
gas 404 m3

100 m3 per maand is dat veel???
Ik heb echt geen flauw idee

Benedenwoning met dubbelglas ong. 55m2 bewoond door 2 personen
Nee, is niet veel. Wij zitten op 150 m3 per maand. Alleen is ons huis wel 3 keer zo groot?
Ons elektraverbruik is 2 keer zo hoog als bij jou.

Bij elkaar betalen we 169 euro per maand voor alles.

We hebben overal 3 lagendik glas (ben even de naam kwijt) en alles erg goed geissoleerd en zijn meer en meer aan het overstappen op spaarlampen (denk dat we nu voor 70% daarop over zijn). En ik heb mijn server maar opgegeven toen ik de kosten zag en een nieuwe zuinigere koelkast gekocht.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 11:53:08 #209
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_82322085
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 10:31 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Nee, is niet veel. Wij zitten op 150 m3 per maand. Alleen is ons huis wel 3 keer zo groot?
Ons elektraverbruik is 2 keer zo hoog als bij jou.

Bij elkaar betalen we 169 euro per maand voor alles.

We hebben overal 3 lagendik glas (ben even de naam kwijt) en alles erg goed geissoleerd en zijn meer en meer aan het overstappen op spaarlampen (denk dat we nu voor 70% daarop over zijn). En ik heb mijn server maar opgegeven toen ik de kosten zag en een nieuwe zuinigere koelkast gekocht.

Als je server niet al te zwaar hoeft te zijn dan kan je deze vervangen door een HTPC op het Atom platform. Verbruikt slechts 20-30watt
pi_82326262
eindstand 2009-2010:

11 Juni 2009 tot 6 Juni 2010: 2940 Kwh en 547 M3

Ik ga denk ik volgend jaar op dubbeltarief over, in het weekend en in de avonden game ik veel in mijn homebios. Vaak zit ik van 22:00 tot een uur of 02:00 met Xbox, beamer en dolby aan te gamen...
pi_82326358
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je server niet al te zwaar hoeft te zijn dan kan je deze vervangen door een HTPC op het Atom platform. Verbruikt slechts 20-30watt
Nee, is alleen voor mijzelf en wat vrienden. Ik ga er even naar kijken, bedankt.
pi_82330826
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 23:31 schreef knny het volgende:
heb net even gemeten dat ik in de afgelopen 4 mnd dit verbruikt heb
T1 293 kWh
T2 332 kWh
gas 404 m3

100 m3 per maand is dat veel???
Ik heb echt geen flauw idee

Benedenwoning met dubbelglas ong. 55m2 bewoond door 2 personen
Wij met 108m2 en 2 fulltime werkende mensen in heel 2010:

electra: 792 kWh
gas: 111 m3

Wel een heftig geïsoleerde bovenwoning met een zonneboiler voor het warme water.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:20:30 #213
211016 Cocktailprikker
Cocktailprikker
pi_82331020
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 12:58 schreef AliKebap het volgende:

[..]

0.05 cent is toch niet zoveel? kost je 3 euro per jaar ongeveer
0.05 x 16 x 365 is alsnog 292 euro

Mijn lijstje ook maar weer bijgewerkt 1 persoon, benedenwoning, buren aan beide kanten, weinig thuis en als thuis, dan zuinig met energie



[ Bericht 22% gewijzigd door Cocktailprikker op 04-06-2010 15:34:57 ]
  maandag 7 juni 2010 @ 21:18:27 #214
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_82466113
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 10:41 schreef lennekevE het volgende:

[..]

Best wel?
WIj hebben zelf 225² meter oppervlakte en verbruik 150³ per maand?
Hebben alles zelf geisoleerd en bijna alle energiebesparende dingen genomen die er maar zijn,tot warmteterugwinning in de douche toe.
Heb afgelopen jaar ruim 500¤ terug gehad,ben best happy met die investeringen geweest,ze gaan het nu opleveren met de nog steeds stijgende prijzen.
Laatste tussenstand bij mij over de laatste maand.
3.92kwh per dag
0.67m3 per dag


Over de laatste 4 maanden heb ik totaal het volgende verbruikt:
187m3
509kwh

Heel 2010
394m3
745kwh
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:46:12 #215
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_85406827
Vandaag de eind afrekening gekregen krijg 200,- euro terug en het maand bedrag word naarbeneden bijgesteld van 98 naar 67 euro p/mnd :) *O*
  woensdag 18 augustus 2010 @ 18:39:00 #216
269754 Ataraxy
Rustig maar...
pi_85445437
Over de laatste afgelopen 8 maanden hebben wij dit verbruikt:

1
2
3
4
5
6
I  - 784 KWh
II - 1192 KWh
____________
     1976 KWh

862 m3
Lijkt erop dat we teveel betalen met 150,- p/m ^O^
pi_85686705
2 persoons huishouden van 2 aug 2009 tm 9 aug 2010:

2.506 kWh
1.654 m3
pi_85687525
E = 2389 Kwh
G = was rond de 890m3

Dit van 30-6-2009 t/m 30-6-2010
pi_85952955
Zojuist de kaart ontvangen om de meterstanden door te geve

Verbruik van 01-09-2009 - 01-09-2010

T1 771 kWh
T2 923 kWh
Gas 934 m3

Betalen nu 108 euro voorschot, moet wel wat van terugkomen denk ik :)

2 pers. huishouden, kleine benedenwoning ong. 55 m2
pi_87036999
De kou komt er weer aan. Al mensen die hier de verwarming al weer aan hebben?

Ik heb van de week een bio ethanol haard gekocht.


Nu 3 avonden de kachel aangehad. Normaal zonder verwarming is het 19c in huis. Met de haard aan 23c :)
Nu nog even groot bio ethanol inslaan bij de action a 1.50 de liter :P
pi_87037364
hier staat de kachel ook al weer aan... heb van de week de meterstanden opgenomen...

wonen nu 2 jaar hier en hebben in die 2 jaar verbruikt:

2318m3 gas
5162kWh elektra
275m3 water

best veel water maar gras moet ook weleens gesproeid worden he....
pi_87038718
Ik wil ook een bio ethanol haard(je) :D
pi_87040328
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:25 schreef Beijtje het volgende:
Ik wil ook een bio ethanol haard(je) :D
Aankomende Zaterdag ga ik hem ophangen. Als hij hangt zal ik een foto maken. Het is echt een leuke woon accesoires wat nog functioneel is ook.
pi_87040563
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Aankomende Zaterdag ga ik hem ophangen. Als hij hangt zal ik een foto maken.
Leuk!
quote:
Het is echt een leuke woon accesoires wat nog functioneel is ook.
:Y
pi_87044790
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:51 schreef Revolution-NL het volgende:
................Nu nog even groot bio ethanol inslaan bij de action a 1.50 de liter :P
En hoe lang doe je met een liter :?
pi_87072345
Hooguit iets van 2 uur
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 11:10:40 #227
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_87091947
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:30 schreef BertusG het volgende:
Hooguit iets van 2 uur
Nou nee, een liter weet ik niet precies. Maar met 0.5 liter of zelfs nog iets minder doe ik min 2 uur.
Ik zal het eens exact bijhouden
pi_87232105
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:31 schreef gateway het volgende:

[..]


[..]

Hmmzz, mjah, heb geen kabels in de meterkast, alleen maar plastic pijpjes....

Erg handig lijkt het me dus niet... Of je moet hem om de binnekomende voeding klemmen :D
Hier in NL zit alles idd in pijpjes en dergelijke verwerkt, in het buitenland zijn het over het algemeen kabels met een dikkere mantel die gewoon los in de meterkast hangen. Ik heb hem idd om de binnenkomende voeding gezet, na eerst een stukje pijp verwijderd te hebben (daarbinnen zit wederom een kabel met dikke mantel).

Let wel: als je niet weet wat je doet, afblijven!! Kan je beter die enymate kopen.
pi_87233394
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:51 schreef Revolution-NL het volgende:

Ik heb van de week een bio ethanol haard gekocht.

Nu nog even groot bio ethanol inslaan bij de action a 1.50 de liter :P
Ik wil de feestvreugde niet te veel temperen, het is beslist een leuk ding zo'n ethanol haard.
Maar echtgoedkoop is het niet. Reken maar even mee.
Bioethanol heeft een calorische waarde van 29,3 MJ/kg en een soortelijk gewicht van 0,8.
Voor die 1,50 euro koop je dus 23,4 MJ aan energie. Ofwel 15,6 MJ voor een euro.

Als je een kubieke meter gas koopt voor 0,45 euro krijg je daar 35,1 MJ calorische waarde voor. Omgerekend dus 70,2 MJ voor een euro.

Een elektrisch kacheltje, éénmalig een tientje bij de gamma is ook een optie voor verwarming.
Als een kWh 0,18 euro kost krijg je daar 3,6 MJ voor. Dat komt neer op 20 MJ voor een euro.
(met een minimale investering en geen gedoe met brandstof)

Prijstechnisch is dat kacheltje in het verbruik dus 4x duurder dan het stoken op aardgas.
Maar als je het voor het millieu doet mag het natuurlijk wat kosten :)

[ Bericht 8% gewijzigd door quo_ op 06-10-2010 00:51:17 ]
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  woensdag 6 oktober 2010 @ 09:03:30 #230
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_87236201
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 00:43 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik wil de feestvreugde niet te veel temperen, het is beslist een leuk ding zo'n ethanol haard.
Maar echtgoedkoop is het niet. Reken maar even mee.
Bioethanol heeft een calorische waarde van 29,3 MJ/kg en een soortelijk gewicht van 0,8.
Voor die 1,50 euro koop je dus 23,4 MJ aan energie. Ofwel 15,6 MJ voor een euro.

Als je een kubieke meter gas koopt voor 0,45 euro krijg je daar 35,1 MJ calorische waarde voor. Omgerekend dus 70,2 MJ voor een euro.

Een elektrisch kacheltje, éénmalig een tientje bij de gamma is ook een optie voor verwarming.
Als een kWh 0,18 euro kost krijg je daar 3,6 MJ voor. Dat komt neer op 20 MJ voor een euro.
(met een minimale investering en geen gedoe met brandstof)

Prijstechnisch is dat kacheltje in het verbruik dus 4x duurder dan het stoken op aardgas.
Maar als je het voor het millieu doet mag het natuurlijk wat kosten :)
De kachel is ook aangeschaft voor sfeer, niet voor kostenbesparing. Daarnaast vind ik het wel een prettig idee dat ik mijn huis toch nog warm kan krijgen als de CV om een of andere reden niet werkt en er is vrieskou buiten.

:)
pi_87236213
Loop nu een uur op een broodje chocopasta, maar begin al weer honger te krijgen
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
  woensdag 6 oktober 2010 @ 17:54:23 #232
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_87253926
In onze nieuwe casa (150m² / 400m³) begin ik nu een beetje representatieve cijfers te krijgen na de eerste maand bijna geen gas en stroom te hebben gebruikt.

2 aug - 6 okt: 80m³ gas & 452 kWh electra

Tov ons appartementje een flink meer (680m³/2040kWh), maar dat was ook wel te verwachten :)

Nog wel een vraag; we hebben nu een Nefit HR combi ketel hangen met boiler. Ik hoor de ketel met enige regelmaat aanslaan om de boiler op temperatuur te brengen. In het gasverbruik meen ik daar ook wel iets van terug te zien; verwarming is pas 2 dagen enkele uren aangeweest. De ketel is intussen afgeschreven (14jr oud) maar functioneert nog prima. Ik vraag me af of het zinvol is, naast het feit dat vervanging er toch aan zit te komen, om de ketel te vervangen door een nieuwe ketel (zonder boiler)? Boiler, zoals Aquapower van Nefit, heeft voor ons 2-persoons huishouden echt geen zin. Hoogstens een keuken-boilertje.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_87318277
ik heb nog niet berekend wat we dit jaar hebben verbruikt maar als ik een beetje eea inschat dat zulllen wij ook dit jaar weer geld terugkrijgen omdat ik elk jaar altijd extra betaal om evt bijbetalingen in dec te ontlopen. meestal krijgen we dus geld terug :Y *O*
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_87320033
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 17:54 schreef KrnKje het volgende:
(...)
Nog wel een vraag; we hebben nu een Nefit HR combi ketel hangen met boiler. Ik hoor de ketel met enige regelmaat aanslaan om de boiler op temperatuur te brengen. In het gasverbruik meen ik daar ook wel iets van terug te zien; verwarming is pas 2 dagen enkele uren aangeweest. De ketel is intussen afgeschreven (14jr oud) maar functioneert nog prima. Ik vraag me af of het zinvol is, naast het feit dat vervanging er toch aan zit te komen, om de ketel te vervangen door een nieuwe ketel (zonder boiler)? Boiler, zoals Aquapower van Nefit, heeft voor ons 2-persoons huishouden echt geen zin. Hoogstens een keuken-boilertje.
Na 14 jaar denk ik dat er best geld te besparen valt op een nieuwe ketel, zeker in een dergelijk toch groot huis. De meeste ketels hebben een ingebouwd reservoir(tje) voor warm water, de zogenaamde comfortstand. Dit is meestal uit te zetten en dan wordt er echt alleen gestookt bij warmte- of warmwatervraag.

Zelf heb ik ook een keukenboiler omdat dit gewoon zoveel sneller is (comfortabeler dus) en omdat ik ook denk dat het naar beneden brengen van warm water (voor die kleine beetjes) zinloos is en veel water verspild.

Gr. Ries.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 13:30:12 #235
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_87320588
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 13:16 schreef Appeltje2010 het volgende:

[..]


Zelf heb ik ook een keukenboiler omdat dit gewoon zoveel sneller is (comfortabeler dus) en omdat ik ook denk dat het naar beneden brengen van warm water (voor die kleine beetjes) zinloos is en veel water verspild.

Gr. Ries.
Het bespaart water, dat klopt. Echter valt de besparing in het niets door de enorme hoeveelheid KWH die een keukenboiler verbruikt.
  Moderator zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:28:06 #236
155227 crew  Guppy
dus
pi_87353338
Net jaarafrekening gehad :Y

Verbruik stroom 2874 kWh
Verbruik gas 8 m3

2 personen, appartement (65 m2) op de bovenste verdieping. Nieuw termijnbedrag ¤ 51,11 (maar dit hebben we meteen weer hoger gezet, ik háát achteraf bijbetalen)

- edit - We hebben alleen kookgas. Verwarming en warm water gaat hier met blokverwarming, en dat betalen we dus met voorschot stookkosten die in de servicekosten verwerkt zitten. Vandaar dat, ogenschijnlijk, lage gasverbruik.

[ Bericht 24% gewijzigd door Guppy op 10-10-2010 12:26:38 ]
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 10 oktober 2010 @ 09:55:48 #237
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_87377551
wij kregen een tijdje terug ook de eindafrekening:

Maandbedrag was 160 euro, is terug naar 88, en hoefden 1 maand niks te betalen + een bedrag van 450 euro terug :)
pi_87378352
Hier is de cv nog niet aan geweest. Derhalve een stabiel verbruik van ± 0,5m³ en 5kWh per dag.
pi_87379515
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:28 schreef Guppyfriend het volgende:
Net jaarafrekening gehad :Y

Verbruik stroom 2874 kWh
Verbruik gas 8 m3

2 personen, appartement (65 m2) op de bovenste verdieping. Nieuw termijnbedrag ¤ 51,11 (maar dit hebben we meteen weer hoger gezet, ik háát achteraf bijbetalen)
staat je gaskraan wel open? :P
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 12:25:41 #240
155227 crew  Guppy
dus
pi_87380736
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:40 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

staat je gaskraan wel open? :P
Ja, hahaha.

Ik moet er misschien even bijzetten dat we alleen kookgas hebben. Verwarming en warm water gaat hier met blokverwarming, en dat betalen we dus met voorschot stookkosten die in de servicekosten verwerkt zitten. Vandaar :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_87380905
Bij mij staat de verwarming (helaas) wel al een week of twee weer aan. Gemiddelde over het afgelopen half jaar is 152 Kwh/maand en 46,8 m3/maand. Zit nu nog ruim onder het geschatte gebruik, maar ben benieuwd hoe de winter daar op in gaat hakken. Wil niet bijbetalen... :N
pi_87380952
heb je nu ook de verwarming aan staan?
pi_87381014
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 12:33 schreef TheOneAndOnly het volgende:
heb je nu ook de verwarming aan staan?
Yes, helaas wel.
Het is hier altijd erg koel (in de zomer lekker, maar nu wat minder) en ik ben een koukleum. Als ik thuis niet bezig ben en stil zit op de bank of achter m'n pc, dan wil ik het wel 21-22 graden hebben. Maar dat is gelukkig niet veel, maar uurtje per dag door de week misschien en in het weekend wat meer...
Oud huis, denk dat het daar aan ligt. Overal gaten en kieren. En ik ben zo iemand die wel altijd de ramen een stuk open wil...
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 13:10:09 #244
155227 crew  Guppy
dus
pi_87381932
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 12:36 schreef Beijtje het volgende:

[..]

Yes, helaas wel.
Het is hier altijd erg koel (in de zomer lekker, maar nu wat minder) en ik ben een koukleum. Als ik thuis niet bezig ben en stil zit op de bank of achter m'n pc, dan wil ik het wel 21-22 graden hebben. Maar dat is gelukkig niet veel, maar uurtje per dag door de week misschien en in het weekend wat meer...
Oud huis, denk dat het daar aan ligt. Overal gaten en kieren. En ik ben zo iemand die wel altijd de ramen een stuk open wil...
Niet veel... Ik durf bijna niet meer te zeggen dat het hier nooit warmer is dan 17 graden... Ik trek echt veel liever een trui aan, als ik het dan al koud heb.
Maar zet je echt het raam open èn de kachel aan??

Als ik jou was zou ik eens kijken naar basis isolatie. Tochtstrips bijvoorbeeld, het lijkt me dat dat in jouw geval al heel veel scheelt.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_87382174
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:10 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Niet veel... Ik durf bijna niet meer te zeggen dat het hier nooit warmer is dan 17 graden... Ik trek echt veel liever een trui aan, als ik het dan al koud heb.
Maar zet je echt het raam open èn de kachel aan??

Als ik jou was zou ik eens kijken naar basis isolatie. Tochtstrips bijvoorbeeld, het lijkt me dat dat in jouw geval al heel veel scheelt.
Ja het is niet dat ik het raam wagenwijd open heb hoor, maar altijd wel een kier(tje). Tochtstrips enzo moeten er idd komen. Maar pff, ik heb nog zo veel te doen! Komt wel een keertje...
Tja met 17 graden heb ik het gewoon ijskoud (als ik stil zit tenminste, als ik bezig ben, zet ik de verwarming ook gewoon op 18 graden, dan heb ik nergens last van), ook al doe ik een dikke trui en skisokken aan. Schijnt echt vrouwenkwaaltje te zijn...
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 13:23:57 #246
155227 crew  Guppy
dus
pi_87382236
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:21 schreef Beijtje het volgende:

[..]

Ja het is niet dat ik het raam wagenwijd openheb hoor, maar altijd wel een kiertje. Tochtstrips enzo moeten er idd komen. Maar pff, ik heb nog zo veel te doen! Komt wel een keertje...
Tja met 17 graden heb ik het gewoon ijskoud (als ik stil zit tenminste, als ik bezig ben, zet ik de verwarming ook gewoon op 18 graden, dan heb ik nergens last van), ook al doe ik een dikke trui en skisokken aan. Schijnt echt vrouwenkwaaltje te zijn...
Natuurlijk snap ik wel dat niet iedereen zich prettig voelt bij 17 graden. Maar ik denk dat je met een paar kleine aanpassingen heel veel kunt besparen.

Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen is, kachel laag en ramen open als ie met iets bezig bent, en wanneer je dan stil gaat zitten de ramen dicht en de kachel hoger. Dan heb je wel geventileerd, maar stook je niet voor Jan met de Korte Achternaam.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_87382386
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:23 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Natuurlijk snap ik wel dat niet iedereen zich prettig voelt bij 17 graden. Maar ik denk dat je met een paar kleine aanpassingen heel veel kunt besparen.

Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen is, kachel laag en ramen open als ie met iets bezig bent, en wanneer je dan stil gaat zitten de ramen dicht en de kachel hoger. Dan heb je wel geventileerd, maar stook je niet voor Jan met de Korte Achternaam.
Dat doe ik ook wel hoor. Echt wijd open met de kachel hoog doe ik niet. Maar toch wel altijd een kier. Zal er eens op gaan letten. Idealiter vind ik namelijk ook dat je zuinig met energie moet omgaan. Maar goed, je moet ook wel bedenken dat dit een huis uit 1903 is. Zelfs met ramen potdicht verdwijnt de warmte hier heel snel. Je houdt denk ik toch verschil met de hedendaagse huizen... Heb er wel over gedacht om alles beter te isoleren hier, maar het is niet altijd praktisch uitvoerbaar en had trouwens ook het geld niet...
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 13:34:52 #248
155227 crew  Guppy
dus
pi_87382541
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:29 schreef Beijtje het volgende:

[..]

Dat doe ik ook wel hoor. Echt wijd open met de kachel hoog doe ik niet. Maar toch wel altijd een kier. Zal er eens op gaan letten. Idealiter vind ik namelijk ook dat je zuinig met energie moet omgaan. Maar goed, je moet ook wel bedenken dat dit een huis uit 1903 is. Zelfs met ramen potdicht verdwijnt de warmte hier heel snel. Je houdt denk ik toch verschil met de hedendaagse huizen... Heb er wel over gedacht om alles beter te isoleren hier, maar het is niet altijd praktisch uitvoerbaar en had trouwens ook het geld niet...
Ik snap dat het niet makkelijk is met een oud huis. Vroeger woonde ik ook in een vooroorlogs huis. Maar bedenk dat je tegenwoordig voor veel grote isolatieklussen subsidie kunt krijgen. Maar goed, dat is nu misschien niet helemaal handig als je het geld niet hebt.

Maar een tochtstrip is niet duur, en heel makkelijk aangebracht. In veel gevallen gewoon plakken. Ik dacht eerst dat het wel los zou lopen, maar ik moet zeggen dat ik echt merk dat het een wereld van verschil is. Je merkt het echt op je jaarafrekening (en dat is weer fijn voor je portemonnee ;) )
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_87382838
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:34 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik snap dat het niet makkelijk is met een oud huis. Vroeger woonde ik ook in een vooroorlogs huis. Maar bedenk dat je tegenwoordig voor veel grote isolatieklussen subsidie kunt krijgen. Maar goed, dat is nu misschien niet helemaal handig als je het geld niet hebt.
Ja precies, die subsidies hielpen me niet genoeg. (Plus dat ik verwacht niet langer dan een jaar of 5 hier te wonen, dus die echte grote investeringen laat ik aan de volgende over ;-))

quote:
Maar een tochtstrip is niet duur, en heel makkelijk aangebracht. In veel gevallen gewoon plakken. Ik dacht eerst dat het wel los zou lopen, maar ik moet zeggen dat ik echt merk dat het een wereld van verschil is. Je merkt het echt op je jaarafrekening (en dat is weer fijn voor je portemonnee ;) )
Precies, daar ga ik zeker eens naar kijken. Er zit/zat her en der al wel wat, maar nog niet genoeg...
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 14:07:38 #250
155227 crew  Guppy
dus
pi_87383352
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:47 schreef Beijtje het volgende:

Precies, daar ga ik zeker eens naar kijken. Er zit/zat her en der al wel wat, maar nog niet genoeg...
Soms blijkt ook dat er wel iets zat, maar dat het gewoon op of rot is. Dat had ik hier. Het was gewoon helemaal aan het verpulveren :') Dus maar even een nieuwe op geplakt
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_87383399
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:07 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Soms blijkt ook dat er wel iets zat, maar dat het gewoon op of rot is. Dat had ik hier. Het was gewoon helemaal aan het verpulveren :') Dus maar even een nieuwe op geplakt
Dat is hier bij de kelderdeur aan de hand.. :Y
  maandag 8 november 2010 @ 22:46:20 #252
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_88495821
Mijn bio-ethanol kachel bevalt uitstekend. De CV is hier nog amper aangeweest. Ik stook nu ongeveer 0.7l bio-ethanol per dag weg a 1.50 de liter. Hiermee stook ik het s'avonds van 17.5 na 20-21 graden.

Gas verbruik deze maand ligt op 0.7m3 per dag
pi_88504933
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 oktober 2010 13:30 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het bespaart water, dat klopt. Echter valt de besparing in het niets door de enorme hoeveelheid KWH die een keukenboiler verbruikt.
Het bespaart niet alleen water maar ook gas.... de ketel hoeft nu nl. niet telkens aan te slaan. Persoonlijk DENK ik dat het met een keukenboiler voordeliger is maar ik weet dat niet zeker. Wel weet ik zeker dat het erg prettig is als je binnen 2 seconden heet water hebt ipv dat je het eerst 40 seconden moet laten doorlopen voor het water van zolder is.
  donderdag 11 november 2010 @ 20:58:03 #254
165385 Meuh
Dataspecialist in Groningen
pi_88610803
Hm... wij hebben een jaren 60 huis (220m2), boven alles verbouwd en dus geïsoleerd en voorzien van CV. Beneden nog alles in de oude situatie: wel dubbel glas uit 2000, maar met maar 1 gaskachel in de woonkamer. Zojuist de eindafrekening binnengekregen: E 5968kWh, G 1975m3. Het nieuwe maandbedrag gaat van 161 naar 239...

In maart hebben we een electrische kachel aangehad voor een paar weken in verband met de geboorte van onze zoon. Verder heel veel apparatuur gebruikt voor de verbouwing en zware computer staat ook erg vaak aan. Wel een zuige wm/dm.
Na de verbouwing toch maar eens kijken wat nu een normaal verbruik is voor dit huis.
  Moderator vrijdag 12 november 2010 @ 09:21:02 #255
155227 crew  Guppy
dus
pi_88624672
Pfoeh, dat is toch wel een pittige rekening ja.

Wj hebben blokverwarming, dus het is een beetje lastig te zeggen wat nu echt ons actuele verbruik is. Maar we kregen van de week de jaarafrekening van de stookkosten, en we kregen de helft van het voorschot terug. Toch wel lekker, moet ik zeggen.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 12 november 2010 @ 09:25:29 #256
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_88624788
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2010 13:29 schreef Beijtje het volgende:

[..]

Dat doe ik ook wel hoor. Echt wijd open met de kachel hoog doe ik niet. Maar toch wel altijd een kier. Zal er eens op gaan letten. Idealiter vind ik namelijk ook dat je zuinig met energie moet omgaan. Maar goed, je moet ook wel bedenken dat dit een huis uit 1903 is. Zelfs met ramen potdicht verdwijnt de warmte hier heel snel. Je houdt denk ik toch verschil met de hedendaagse huizen... Heb er wel over gedacht om alles beter te isoleren hier, maar het is niet altijd praktisch uitvoerbaar en had trouwens ook het geld niet...
Als het een tochtig huis is hoef je ook niet te ventileren ;). De ventilatie gebeurt wel door de kieren die je noemt.
pi_88625463
Mijn huidige elektra verbruik ligt op ca 900kw/h nacht en 1100kw/h dagtarief, door het gemiddelde over de afgelopen 14 maanden te nemen en dit door 14 te delen en met 12 te vermenigvuldigen. Werkelijke verbruik op een jaar ligt dus iets lager, aangezien we al even (elektrisch) gestookt hebben, zowel de afgelopen maand als vorigjaar rond die tijd.
pi_88625547
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:58 schreef Meuh het volgende:
Hm... wij hebben een jaren 60 huis (220m2), boven alles verbouwd en dus geïsoleerd en voorzien van CV. Beneden nog alles in de oude situatie: wel dubbel glas uit 2000, maar met maar 1 gaskachel in de woonkamer. Zojuist de eindafrekening binnengekregen: E 5968kWh, G 1975m3. Het nieuwe maandbedrag gaat van 161 naar 239...

In maart hebben we een electrische kachel aangehad voor een paar weken in verband met de geboorte van onze zoon. Verder heel veel apparatuur gebruikt voor de verbouwing en zware computer staat ook erg vaak aan. Wel een zuige wm/dm.
Na de verbouwing toch maar eens kijken wat nu een normaal verbruik is voor dit huis.
Hoeveel was je in totaal kwijt voor die 5968 kWh en 1975 m gas?
Ben wel benieuwd aangezien wij daar maar een klein beetje onder zitten.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_88625551
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:58 schreef Meuh het volgende:
Hm... wij hebben een jaren 60 huis (220m2), boven alles verbouwd en dus geïsoleerd en voorzien van CV. Beneden nog alles in de oude situatie: wel dubbel glas uit 2000, maar met maar 1 gaskachel in de woonkamer. Zojuist de eindafrekening binnengekregen: E 5968kWh, G 1975m3. Het nieuwe maandbedrag gaat van 161 naar 239...

In maart hebben we een electrische kachel aangehad voor een paar weken in verband met de geboorte van onze zoon. Verder heel veel apparatuur gebruikt voor de verbouwing en zware computer staat ook erg vaak aan. Wel een zuige wm/dm.
Na de verbouwing toch maar eens kijken wat nu een normaal verbruik is voor dit huis.
Met 'DM' bedoel je een wasdroger? Die zijn nooit echt zuinig. Een A-klasse droger zit toch tegen de 2 KWH aan, dat is ~50 cent per uur dat hij aanstaat (afh. van je leverancier, kan een stuiver meer of minder zijn).
  zaterdag 13 november 2010 @ 15:31:16 #260
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_88672275
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 22:46 schreef Revolution-NL het volgende:
Mijn bio-ethanol kachel bevalt uitstekend. De CV is hier nog amper aangeweest. Ik stook nu ongeveer 0.7l bio-ethanol per dag weg a 1.50 de liter. Hiermee stook ik het s'avonds van 17.5 na 20-21 graden.

Gas verbruik deze maand ligt op 0.7m3 per dag
Werkt jou kacheltje toevallig ook op E85?
pi_88672562
Mijn jaarverbruik was van juni 2009 tot mei 2010 van elektra 4009 kWh en gas 2096 m³
En betaal hier voor met transportkosten ¤ 2.704,36
pi_88672683
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 15:43 schreef exlurker het volgende:
Mijn jaarverbruik was van juni 2009 tot mei 2010 van elektra 4009 kWh en gas 2096 m³
En betaal hier voor met transportkosten ¤ 2.704,36
Dat is ook best flink :Y
Specs? En heb je hoog en laagtarief?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_88673117
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 15:48 schreef Ml-etje het volgende:

[..]



Dat is ook best flink :Y
Specs? En heb je hoog en laagtarief?
een enkelvoudig tarief
pi_88673606
aan alle rotterdammers, heeft 1 van jullie al je jaarstaat gekregen van Eneco met teruggave of bijbetaling? :? Ik nog niet. :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_88675614
Ik heb nu een maand of twee een nieuwe cv ketel, de oude was 20 jaar oud. Daarmee verstookte ik vorig jaar 1795 m3 en verder qua stroom hoog 2029 en laag 1987 kwh. Ik moet wat bijbetalen voor de eindafrekeing, zo'n 300 euro.

Ga nu maar eens kijken hoeveel zuiniger mijn nieuwe cv is..... Stroomverbruik zal ook wel minder gaan worden, we zullen minder thuis zijn. Dus ik gok dat ik mijn maandbedrag zeker niet moet gaan verhogen....

[ Bericht 12% gewijzigd door aloe_vera op 13-11-2010 18:00:26 ]
  zaterdag 13 november 2010 @ 17:47:04 #266
324451 -VoorDePoes-
Wel voor de poes
pi_88675636
50 gigawatt, weet ik veel
I never dreamed that I'd meet somebody like you
And I never dreamed that I'd lose somebody like you
pi_88675665
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 17:47 schreef -VoorDePoes- het volgende:
50 gigawatt, weet ik veel
goeie post :')
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_88675847
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 16:09 schreef exlurker het volgende:

[..]



een enkelvoudig tarief
Ah dat scheelt dan wel.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 13 november 2010 @ 18:00:53 #269
324451 -VoorDePoes-
Wel voor de poes
pi_88676022
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 17:48 schreef Mute_Me het volgende:

[..]



goeie post :')
Ben er redelijk mee in m'n nopjes ja :)
I never dreamed that I'd meet somebody like you
And I never dreamed that I'd lose somebody like you
pi_88728216
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 november 2010 16:33 schreef rubje het volgende:
aan alle rotterdammers, heeft 1 van jullie al je jaarstaat gekregen van Eneco met teruggave of bijbetaling? :? Ik nog niet. :{
Iedereen krijgt zijn jaaroverzicht in een andere maand. Het is niet dat heel Rotterdam op dezelfde maand wordt afgerekend.
pi_88728715
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 november 2010 16:33 schreef rubje het volgende:
aan alle rotterdammers, heeft 1 van jullie al je jaarstaat gekregen van Eneco met teruggave of bijbetaling? :? Ik nog niet. :{
In maart al ;) Ligt er een beetje aan wanneer je bent aangemeld bij Eneco he :D
  Moderator maandag 15 november 2010 @ 09:23:53 #272
155227 crew  Guppy
dus
pi_88728737
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 november 2010 16:33 schreef rubje het volgende:
aan alle rotterdammers, heeft 1 van jullie al je jaarstaat gekregen van Eneco met teruggave of bijbetaling? :? Ik nog niet. :{
Die krijg je na een jaar ;) Dus als jij je in december hebt aangemeld, krijg je m in december ;)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_88758438
Ons gasverbruik was het laatste volledige jaar ca. 2000 m3, wat ik best netjes vind voor vier personen in een vrijstaand huis.

Electra ca. 9000 kWh en dat is dan weer erg veel, zeker als je niet electrisch kookt.
Toch een vrij normaal huishouden hier, geen sauna, waterbedden of dergelijke stroomvreters. Wel veel keukenapparatuur, en met opgroeiende, fanatiek sportende kinderen altijd een hoop te wassen, te drogen en te strijken. Drie druk gebruikte pc's, en het lieve kleine hr-keteltje dat zo zuinig is met gas blijkt bepaald niet zuinig met electra. Allemaal dingen waar niet zoveel aan te doen is.

Verlichting dan? Spaarlampen... nou nee. Prima voor in de kelder, bijkeuken, op zolder en in de tuin, maar in leefruimtes wil ik móói licht. Sluipverbruik? Aardig wat vermoedelijk maar ja, net alles gerenoveerd, snoeren weggewerkt, wandgoten gemaakt, geen zin in weer die stomme stekkerblokken, en met inbouwapparaten wordt dat sowieso een lastig verhaal.

Zonnepanelen vind ik te duur en te lelijk in verhouding tot wat ze opbrengen. Zonneboiler? Nee, niet zolang ik daar geen liggende versie van kan krijgen die ik mooi onder mijn schuine dak op zolder kwijt kan.

Kortom, het zou hier wel wat minder kunnen maar voorlopig kies ik nog even voor esthetiek en gemak. Ik schaam me daar maar een héél klein beetje voor.
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
  maandag 15 november 2010 @ 22:06:48 #274
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_88758878
Dit weekend heb ik de flexibele afvoer van de afzuigkap vervangen voor een vast afvoer met vlinderklep. Daarbij heb ik direct de afdichting van het gat naar buiten aangepakt.

Ik ben verrast over het effect. Het koelt echt aanzienlijk minder snel af in huis :)
pi_88768408
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 22:06 schreef Revolution-NL het volgende:
Dit weekend heb ik de flexibele afvoer van de afzuigkap vervangen voor een vast afvoer met vlinderklep. Daarbij heb ik direct de afdichting van het gat naar buiten aangepakt.

Ik ben verrast over het effect. Het koelt echt aanzienlijk minder snel af in huis :)
Dat scheelt een hele hoop ja :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_88783200
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 09:23 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]



Die krijg je na een jaar ;) Dus als jij je in december hebt aangemeld, krijg je m in december ;)
niet altijd hoor, ik ben hier vorig jaar augustus komen wonen en heb toen in november de jaarafrekening gehad (ging dus over 3 maanden) en nu ook weer in november
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 16:26:47 #277
155227 crew  Guppy
dus
pi_88783299
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 16:24 schreef aloe_vera het volgende:

[..]



niet altijd hoor, ik ben hier vorig jaar augustus komen wonen en heb toen in november de jaarafrekening gehad (ging dus over 3 maanden) en nu ook weer in november
Oke, dat wist ik niet. Verschilt misschien ook weer per energieleverancier/regio?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_88784035
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 16:26 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]



Oke, dat wist ik niet. Verschilt misschien ook weer per energieleverancier/regio?
Ja maar ze doen het in de regel op postcode gebied/wijk er zit weinig logica in, maar normaal wijkt de datum van de jaarrekening niet af met die van je buren, maar het kan wel weer afwijken tov de mensen 2 straten verder op
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88844848
De laatste 17 dagen gemiddeld 1.1m3 / 4.3kwh per dag.
  woensdag 1 december 2010 @ 19:14:54 #280
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_89397467
Update. De laatste 4 ijzige dagen 3m3 / 5kwh per dag
pi_89399684
Man, ongelooflijk! Dat hebben wij er 's ochtends vóór 08.00 al doorheen gejaagd :@
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
pi_89423167
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:54 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Man, ongelooflijk! Dat hebben wij er 's ochtends vóór 08.00 al doorheen gejaagd :@
Je bent niet de enige hoor ;). De verwarming staat bij ons niet belachelijk hoog (20 graden), maar toch vliegt het gas er doorheen. Nu zo'n 15 m3 per dag met deze temperaturen (hoekhuis en geen HR-ketel).
pi_89548142
Over de laatste week: 4 kWh en 1,25 m³/dag. Ben wel een paar dagen weg geweest :P.
  maandag 13 december 2010 @ 14:37:11 #284
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_89873893
Laatste 14 dagen gemiddeld per dag 4m3 en 5.6kwh verbruikt
pi_90045021
Hier momenteel:

Hoog/Normaal tarief: 4.74 Kw per dag
Laag tarief:5.46 Kw per dag
Gas:1.6m3 per dag
Water:349 ltr per dag.

2 onder 1 kap uit 1997 met zijn 1e cv ketel nog. 4 koppig huishouden, 42"Plasma scherm, A++ wasmachine en een A+ droger met warmte pomp.
pi_90285387
veel tips gelezen in dit topic
ons verbruik is ook gigantisch voor gas
voor electra ga ik meter aanschaffen om te kijken of daar iets valt te besparen

afgelopen zomer heb ik de zolder geisoleerd met 80mm Rockwool.
Ben nu bezig met het aanbrengen van folie en het aftimmeren.
Nog niet overal zit isolatie en op sommige plekken voel ik nog toch dus daar ben ik nog mee bezig om dat beter te krijgen. Maar de zolder heeft nu wel een aangename temperatuur van 17graden. Vorig jaar waaide de sneeuw tussen de pannen door en deze bleef dan ook liggen op de zoldervloer. Was dus om en nabij het vriespunt op de zolder :-)
Verwacht dit jaar ongeveer 200m2 minder te gebruiken aan gas dan vorig jaar...en als de isolatie helemaal klaar is dan zal dat zeker wel meer worden
  woensdag 22 december 2010 @ 13:24:27 #287
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90285516
Met deze temperaturen vliegen de m3's er ook doorheen hier..
  woensdag 22 december 2010 @ 17:59:10 #288
243274 zuluman
www.indlu.nl
pi_90298594
woning uit 2004
epc =0,9
155 m2 bvo
134 m2 gevel+ dakoppervlak Rc=4,5
46 m2 open gevel glasoppervlak HR++
stadsverwarming
temp overdag 18 graden 's-avond 19-20 en 's-nachts 16-17 -
altijd iemand thuis - 3 volwassenen en 2 kids - kantoor aan huis voor 1 persoon

stoken
ik zit met deze temps op ongeveer 2Gj per week. dat is ongeveer 56 m2 per week of 8m3 per dag.

elektra
180kwh per week - 25 per dag
aanvullend kerstgordijn
70kwh per week - 10 kwh per dag van 17:00 tot 00:30 en 07:00 tot 08:30 staat ie aan
totaal 250kwh per week - 35 kwh per dag
"A man can do all things if he but wills them."
Leon Battista Alberti
pi_90303211
Van 13 dec tot 19 dec op vakantie geweest. Verwarming op 15c gezet en toch 3.15m3 per dag verstookt...
pi_90307707
Met deze temperaturen heb je ook gewoon vies veel verbruik, zelfs op 15 graden.

Ik heb een klein beetje warmteleer gehad met mijn studie, en daar wordt de volgende formule gebruikt:

phi W = U * A * dT
Dit is een formule die de energiestroom naar buiten aangeeft, de eenheid is Joule/s

waarbij U een getal is dat afhangt van de isolatie etc, lager is beter
A is het oppervlak en dT is het verschil in temperatuur.
Als het -10 graden buiten is dan is het verschil alsnog 25 graden
New in town
pi_90332147
maar het is toch wel goedkoper om bijvoorbeeld de thermostaat 's nachts op 17.5 te laten staan en 's avonds naar 19.
Dan de verwarming uit (op 15graden) te zetten
zeker met een vloerverwarming
pi_90332246
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 10:26 schreef MrNiles het volgende:
maar het is toch wel goedkoper om bijvoorbeeld de thermostaat 's nachts op 17.5 te laten staan en 's avonds naar 19.
Dan de verwarming uit (op 15graden) te zetten
zeker met een vloerverwarming
Kan het onderzoek met de uitkomsten zo even snel niet terugvinden.

Met normale verwarming is het voordeliger om de verwarming s'nachts omlaag te draaien, dit voordeel loopt alleen maar op als je overdag ook nog eens niet thuis bent.

Doordeweeks staat bij mij de thermostaat van 22:00 - 17:00 op 15c. van 17:00 - 22:00 op 18.5c
  donderdag 23 december 2010 @ 12:41:17 #293
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90336922
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 10:26 schreef MrNiles het volgende:
maar het is toch wel goedkoper om bijvoorbeeld de thermostaat 's nachts op 17.5 te laten staan en 's avonds naar 19.
Dan de verwarming uit (op 15graden) te zetten
zeker met een vloerverwarming
Dikke kans dat het in de kamer nog steeds 18 graden is 's morgens, vloerverwarming is een behoorlijke warmte-accu om het zo maar even te noemen.
pi_90385206
quote:
Dikke kans dat het in de kamer nog steeds 18 graden is 's morgens, vloerverwarming is een behoorlijke warmte-accu om het zo maar even te noemen.
Nou mooi niet hoor.
Maar ik moet wel zeggen dat ik nog flink moet isoleren en kitranden moet maken.
Tussen de vensterbank en het raamkozijn komt tocht, en laatst voelde ik zelfs uit een stopcontact tocht komen. Dit stopcontact zit wel in een oude buitenmuur verwerkt.
Dus toch weer eens met PUR en kit aan de gang

Weet iemand op welke temperatuur je de thermostaat van de VLOERverwarming moet zetten?
En maakt de snelheid van de vloerverwarmingspomp iets uit. Ik heb er een 3-standen schakelaar op zitten. Hij staat nu op de snelste stand
pi_90489057
120m3 gas in een week verstookt
het wordt niet echt zuiniger hier in dit huis :-(
Vorig jaar nog wel de spouwmuur laten isoleren maar ik heb nog geen verbetering gezien.
Hopelijk krijg ik deze week de zolder klaar zodat ik vanaf 1 januari een goede verbetering ga zien
pi_90490225
revolution-nl bedoel je dit onderzoek??

http://www.olino.org/arti(...)warming-rendeert-wel

Wel een leuke site voor de bespaarders onder ons.Staan wel interessante dingen tussen.
pi_90498798
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 12:28 schreef MrNiles het volgende:
120m3 gas in een week verstookt
het wordt niet echt zuiniger hier in dit huis :-(
Vorig jaar nog wel de spouwmuur laten isoleren maar ik heb nog geen verbetering gezien.
Hopelijk krijg ik deze week de zolder klaar zodat ik vanaf 1 januari een goede verbetering ga zien
Ik precies hetzelfde... ook 120m3

En ik heb een vrijstaande woning met alle mogelijke isolaties erin... Huis zelf is van 1955 en alles hebben we geisoleerd, dak bv met 10cm rockwool etc etc etc.
En ook wij hebben afgelopen week 120 m3 verbruikt, maar ik denk ook dat deze temperaturen ook geen maatstaf zijn... Alleen het huis in een nacht op 15 graden houden kost al 4 kuub...
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]
pi_90500166
Ik zelf zit afgelopen maand (vanaf 7-12) op 17m3 perdag gemiddeld.
Dit in een jaren 50 hoekhuis zonder isolatie,maar wel jaren 80 dubbelglas(maar of dat veel helpt?).
En een radson 2510 hr ketel uit de begin vorige eeuw ongeveer.
  maandag 27 december 2010 @ 17:33:39 #299
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90501426
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 17:03 schreef oliefantenoor het volgende:
Ik zelf zit afgelopen maand (vanaf 7-12) op 17m3 perdag gemiddeld.
Dit in een jaren 50 hoekhuis zonder isolatie,maar wel jaren 80 dubbelglas(maar of dat veel helpt?).
En een radson 2510 hr ketel uit de begin vorige eeuw ongeveer.
Na 110 jaar zou ik de ketel wel vervangen :D
  maandag 27 december 2010 @ 17:38:25 #300
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_90501604
Piepklein huisje uit 1875, geen isolatie, geen dubbel glas, geen CV, etc.
Mijn twee gaskacheltjes houden de boel toch fijn warm. En 't is gezellig hoor, die vlammetjes. O+

Die gasrekening, die bekijk ik in maart wel weer. :X
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_90620029
De statistieken voor december:

127.5Kwh (4,25kwh per dag)
117 m3 gas (3.9m3 per dag)

Moet er wel bij zeggen dat ik 1 week op vakantie ben geweest.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')