abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75066015
En weer verder
Het vorige deel staat hier:
Ik Vertrek #9 - Zweden O+
  vrijdag 27 november 2009 @ 19:43:01 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_75066083
als expat kan ik met recht zeggen dat ik me vaak rotschaam om wat je daar ziet
pi_75066283
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:36 schreef Duderella het volgende:
'Ik Vertrek' toont wel aan dat emigreren nou niet bepaald rocket science is hoor. Iedereen kan het.
Wat ik ermee probeerde aan te geven is dat veel mensen het wel willen, maar weinigen ook daadwerkelijk de stap zetten. Ik heb wel bewondering voor mensen die voor een avontuur in het buitenland kiezen.
pi_75067630
Zit nu even uitzending gemist te kijken.

Maar wat zijn dit voor slavendrijvers, die jongen moet 6 dagen werken voor 107 euro per maand....en dat manwijf nog zegen geef hem 900 rand

[ Bericht 1% gewijzigd door dronkeykong op 27-11-2009 20:43:03 ]
MOKUM XXX RATED
pi_75067784
TVP
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
  vrijdag 27 november 2009 @ 20:52:01 #6
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_75068045
Echte Nederlanders
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_75068201
Heb net gekeken na alle posts hier te hebben gelezen, en de werkelijkheid was nog erger als ik had gedacht.Wat ik niet begrijp is waarom zij zich niet rotschamen.Wat een walgelijke lui.
  vrijdag 27 november 2009 @ 21:39:59 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_75069795
tvp
pi_75069994
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 20:27 schreef dronkeykong het volgende:
Maar wat zijn dit voor slavendrijvers, die jongen moet 6 dagen werken voor 107 euro per maand....en dat manwijf nog zegen geef hem 900 rand
Die salarissen zijn toch helemaal niet te vergelijken met Nederland..zijn normale salaris was 1600 ofzo en die pauper wou 'm 1200 oid geven met de mogelijkheid om daar naartoe te groeien. Zo vreemd vond ik 't niet.

Ik vond dat manwijf gekker dat bij het zien van een neger 'nog wel ergens een gat had dat opgevuld moest worden'.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
  Moderator vrijdag 27 november 2009 @ 21:47:20 #10
9859 crew  Karina
Woman
pi_75070077
Wat een vreselijke mensen, ze hadden zich al aardig aangepast, echt van die Afrikaner boeren. Hoe die vrouw ook tegen die schoonmaakster deed, alsof ze een slaafje had. En als ze zo weinig geld hebben, kon dat wijf dan niet zelf de afwas doen?

Dat van die salarissen klopte wel, ze kunnen die jongen niet opeens 1000 euro per maand gaan betalen, als alle anderen 10x zo weinig verdienen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_75070298
Tuurlijk, die lonen zijn redelijk marktconform. Maar hij probeerde het onderste uit de kan te halen (dat mens wilde zelfs 900 rand salaris bieden ) en in deze situatie zou ik iets ruimhartiger te zijn, het is immers maar 100-150 euro. En dat gemene lachje deed het hem ook natuurlijk...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  Moderator vrijdag 27 november 2009 @ 21:53:30 #12
9859 crew  Karina
Woman
pi_75070338
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 21:52 schreef marcodej het volgende:
Tuurlijk, die lonen zijn redelijk marktconform. Maar dat gemene lachje van die vent sprak boekdelen en was tekenend.
Dat was inderdaad wel irritant, ik zat te hopen dat die neger het kon verstaan, maar helaas (of hij deed net alsof hij het niet verstond).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_75071249
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 21:45 schreef MrData het volgende:

[..]

Die salarissen zijn toch helemaal niet te vergelijken met Nederland..zijn normale salaris was 1600 ofzo en die pauper wou 'm 1200 oid geven met de mogelijkheid om daar naartoe te groeien. Zo vreemd vond ik 't niet.

Ik vond dat manwijf gekker dat bij het zien van een neger 'nog wel ergens een gat had dat opgevuld moest worden'.
Ik begrijp heus wel dat het een ander land is, maar dat dat wijf met een strak porem nog durft te zeggen doe maar 900/950 rand. Alsnog is het 1400 geworden, anders had Thomas wel wat kraantjes meegenomen of een paar kuikentjes.

MOKUM XXX RATED
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:17:08 #14
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_75071337
O, nu zijn er twee! Modje, die van mij mag wel dicht hoor!
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:19:52 #15
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_75071441
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 19:48 schreef Grunner het volgende:

[..]

Wat ik ermee probeerde aan te geven is dat veel mensen het wel willen, maar weinigen ook daadwerkelijk de stap zetten. Ik heb wel bewondering voor mensen die voor een avontuur in het buitenland kiezen.
Ik niet zo zeer. Voor sommigen wel, mensen met een heel bijzonder plan bijvoorbeeld. Maar niet zo maar voor iedereen die 'emigreert'. Veel mensen die wel willen, maar niet gaan, hebben daar vast prima redenen voor, die ik ook bewonderenswaardig acht. Je wilt je kinderen geen onrust geven, of je realiseert je dat het wellicht een vlucht is, en je je zaakjes gewoon in het hier en nu moet oplossen. Je spullen pakken en gáán, is soms ook de makkelijkste weg. Niks mis mee, maar ik val niet meteen om van bewondering, bij sommige verhalen in Ik Vertrek.

Ik snap verder wel wat je bedoelt hoor, maar bij mij zit bewondering meer in de overwegingen om het te doen (of niet) en niet zo zeer in de stap zelf.
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:27:43 #16
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_75071728
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:19 schreef Duderella het volgende:

[..]

Ik niet zo zeer. Voor sommigen wel, mensen met een heel bijzonder plan bijvoorbeeld. Maar niet zo maar voor iedereen die 'emigreert'. Veel mensen die wel willen, maar niet gaan, hebben daar vast prima redenen voor, die ik ook bewonderenswaardig acht. Je wilt je kinderen geen onrust geven, of je realiseert je dat het wellicht een vlucht is, en je je zaakjes gewoon in het hier en nu moet oplossen. Je spullen pakken en gáán, is soms ook de makkelijkste weg. Niks mis mee, maar ik val niet meteen om van bewondering, bij sommige verhalen in Ik Vertrek.

Ik snap verder wel wat je bedoelt hoor, maar bij mij zit bewondering meer in de overwegingen om het te doen (of niet) en niet zo zeer in de stap zelf.
Dat is ook wat ik me steeds afvraag: vluchten die mensen of hebben ze in Nederland echt geen toekomst meer? Om te verhuizen, te emigreren en daarmee weg te vluchten van de problemen die je uiteindelijk tóch meeneemt, is zo menselijk. Misschien alleen te toetsen als de vraag wordt gesteld: wil je hier niet meer zijn of wil je daar graag verder leven?

En steevast als de emigranten de taal niet beheersen van hun nieuwe land lijkt het een vlucht te zijn. Zo van: we willen niet meer in Nederland zijn.
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:34:08 #17
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_75071968
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:27 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat is ook wat ik me steeds afvraag: vluchten die mensen of hebben ze in Nederland echt geen toekomst meer? Om te verhuizen, te emigreren en daarmee weg te vluchten van de problemen die je uiteindelijk tóch meeneemt, is zo menselijk. Misschien alleen te toetsen als de vraag wordt gesteld: wil je hier niet meer zijn of wil je daar graag verder leven?

En steevast als de emigranten de taal niet beheersen van hun nieuwe land lijkt het een vlucht te zijn. Zo van: we willen niet meer in Nederland zijn.
Nou, dat laatste hoor je regelmatig, in Ik Vertrek (wat overigens niet per se representatief is voor de gemiddelde emigrant. De Tros is niet gek natuurlijk). Mensen willen altijd wég.
"Waarom gaan jullie naar Portugal/Zuid-Afrika/Italië/Zweden?" -"Nou we wilden gewoon wég! En toen waren we op vakantie in Portugal/Zuid-Afrika/Italië/Zweden, nou en toen wisten we het!"
"Maar waaróm willen jullie weg uit Nederland?" -"Al die regeltjes!/Die sleur!/Het slechte weer!/Je mag hier niks!"etc.
Maar hoe dat met voorgenoemde zaken zit in het níeuwe land, dat hebben ze dan zelden uitgezocht. Ze gaan gewoon...wég, wég, we gaan wég!

Je zegt het goed ja: zelden hoor je in Ik Vertrek een duidelijke motivatie gestoeld op het nieuwe land: Wij gaan emigreren want in Zweden vinden we de natuur prachtig. Of: We gaan emigreren want in Zuid-Afrika hebben we meer mogelijkheden om een eigen bedrijf te beginnen.
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:41:12 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_75072205
Ja, precies, wég gaan gewoon. Met ervaringen van het nieuwe land gebaseerd op wat vakanties. En hoe vaak hoor je niet: "We willen al jááren naar Zweden/Spanje/etc." Maar dus mooi niet al die jaren wat aan de taal gedaan.

Was een stel dat ging naar Zweden. Volgens eigen zeggen met jaren voorbereiding. Spraken nog geen wóórd Zweeds toen ze daar aankwamen. Namen een gigantisch gebouw over ook nog.

Maar zoals die emigratie van dat stel met die country boerderij: daar geloof ik in. Die wisten wat ze wilden, wisten wat ze nodig hadden en dat is wel duidelijk dat je dat in Nederland niet kunt vinden omdat het on-be-taal-baar is. En ze waren ook makkelijk.
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:45:33 #19
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_75072376
Ja, die hadden in élk geval een helder plan met hun grond en ze waren bereid behoorlijk af te zien om hun droom te verwezenlijken. De ergste gevallen vind ik altijd de mensen die 'weg willen van een leven met alleen maar werken' en die dan vervolgens kapot gaan aan het feit dat hun droom een 24/7 inspanning vergt die ook nog eens veel vraagt van je relatie en gezin.

Overigens moet gezegd dat de meeste Ik Vertrekkers uiteindelijk blij zijn met hun keuze (al weet ik niet hoe lang na vertrek die stukjes worden opgenomen).
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:49:17 #20
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_75072522
Ah, ze zijn ook tot KLB doorgedrongen zelfs Asociale familie in-- Ik vertrek--
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:49:29 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_75072528
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:45 schreef Duderella het volgende:
Ja, die hadden in élk geval een helder plan met hun grond en ze waren bereid behoorlijk af te zien om hun droom te verwezenlijken. De ergste gevallen vind ik altijd de mensen die 'weg willen van een leven met alleen maar werken' en die dan vervolgens kapot gaan aan het feit dat hun droom een 24/7 inspanning vergt die ook nog eens veel vraagt van je relatie en gezin.

Overigens moet gezegd dat de meeste Ik Vertrekkers uiteindelijk blij zijn met hun keuze (al weet ik niet hoe lang na vertrek die stukjes worden opgenomen).
Helemaal eens. Alleen het laatste vraag ik me af. Is het ook nog leuk na vijf jaar, na tien jaar? Als je oud en hulpbehoevend wordt? Als je kinderen het huis uit zijn? Als je een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan en de tandarts stelt niks voor? Je moet het ziekenhuis in en het is een bende?
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:53:28 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_75072671
Terugergerpost
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 27 november 2009 @ 22:53:55 #23
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_75072686
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 22:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Helemaal eens. Alleen het laatste vraag ik me af. Is het ook nog leuk na vijf jaar, na tien jaar? Als je oud en hulpbehoevend wordt? Als je kinderen het huis uit zijn? Als je een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan en de tandarts stelt niks voor? Je moet het ziekenhuis in en het is een bende?
Ze zouden na een jaar of tien inderdaad eens een terugblik moeten maken.
pi_75073686
Trouwens (hoi!), het is in Zuid-Afrika heel gewoon dat de hulp (laat ik het gewoon noemen zoals het hoort) van je spullen eet. Ik doel hiermee op die zogenaamd "stelende" vrouw die stond af te wassen.
"Een familielid van mij" woont ook in Z-A en heeft een ochtend in de week een hulp, als ze zelf werken is. En na die eerste keer merkte ze dat er van haar yoghurt was gegeten. Natuurlijk keek ze wel wat vreemd op, maar toen ze daarna hoorde (op haar werk van eveneens NL mensen) dat het heel normaal was dat zo'n hulp tussendoor wat kan en mag eten, schaamde ze zich juist dat ze alleen maar wat yoghurt in de koelkast had staan.

Maar wát een walgelijke, verschrikkelijke familie. Maar daar is het meeste al over gezegd. Maar ik moest meteen denken aan dit "gevalletje" toen dat mens over die koekjes begon te flippen. Ze hebben zich 0,0 verdiept in de cultuur en ik betwijfel het of dat ondertussen verbeterd is. Stelletje nazi's. Bah!
  vrijdag 27 november 2009 @ 23:26:31 #25
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_75073950
Een officiële reactie van Thomas op de site van Ik Vertrek (waar het ook volstroomt met nogal wat verontwaardigde reacties):

Beste mensen;

Ik lees zo jullie reactie's. Helaas wordt hier de indruk gewekt dat wij racistisch zouden zijn, en ons niet zouden interesseren in de cultuur. Wij zijn absoluut niet racistisch en hebben wel degelijk interesse in de cultuur.
Dat Marian zegt dat ze nog een gat in de tuin heeft om op te vullen ... heeft helemaal niets met huidskleur te maken. Er is hier gewoon super veel criminaliteit, de mensen die hier wo[o]nden durven niet alleen over straat, omdat ze bang zijn berooft te worden. Ben je een hele zaterdag weg, is de kans groot dat als je terug komt je pomp is gestolen, of een paar kippen verdwenen zijn.
Dat Thomas (onze medewerker) een salaris krijgt van 117 euro per maand is meer als [hij] gemiddeld hier zou krijgen. Daarnaast hebben wij voor hem een gemetseld huis gebouwd met stroom en water. Vergeet niet 80% van de zwarte mensen hier geen stroom en water hebben. Elke dag houden we van 10 tot half elf pauze samen met al onze mensen. Ze drinken dan ze veel koffie/thee als ze willen en eten zo veel koekjes als ze willen.
NEE het is niet toegestaan om koekjes te pakken uit de keuken zonder dat eerst ff te vragen. Als je dat toestaat, zal de volgende keer het vlees verdwijnen, en na een week of wat het geld. Gewoon regels maken die nageleefd moeten worden. ........ als jij op jou werk naar de kantine gaat, en daar koekjes uit de voorraad kast haalt ... is dat dan toegestaan?
Wij zijn een maand of 3 geleden begonnen met het project Water voor Ramotshinyadi. Ramotshinyadi is het geboorte dorp van Thomas (onze werker). Deze mensen moeten kilometers lopen om water te halen. Wij zijn nu bezig het voor elkaar te krijgen dat ieder huis water heeft.
Het betreft hier en dorp waar ongeveer 600000 mensen wonen. (zie http://africamountain.hyves.nl/)
Vergeet ook niet dat er ruim 50 uur film gemaakt is, en hier dus maar 40 min. van uitgezonden is.
Oma is in middels terug in Nederland en maakt het prima.
Ik hoop dat ik een en ander opgehelderd heb en het allemaal een beetje duidelijker geworden is.
------

Wat vinden jullie, redt hij zich eruit zo? Ik ben vooral blij om te lezen dat oma terug is want ze kwijnde daar weg.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')