Wat ik ermee probeerde aan te geven is dat veel mensen het wel willen, maar weinigen ook daadwerkelijk de stap zetten. Ik heb wel bewondering voor mensen die voor een avontuur in het buitenland kiezen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:36 schreef Duderella het volgende:
'Ik Vertrek' toont wel aan dat emigreren nou niet bepaald rocket science is hoor. Iedereen kan het.
Die salarissen zijn toch helemaal niet te vergelijken met Nederland..zijn normale salaris was 1600 ofzo en die pauper wou 'm 1200 oid geven met de mogelijkheid om daar naartoe te groeien. Zo vreemd vond ik 't niet.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:27 schreef dronkeykong het volgende:
Maar wat zijn dit voor slavendrijvers, die jongen moet 6 dagen werken voor 107 euro per maand....en dat manwijf nog zegen geef hem 900 rand
Dat was inderdaad wel irritant, ik zat te hopen dat die neger het kon verstaan, maar helaas (of hij deed net alsof hij het niet verstond).quote:Op vrijdag 27 november 2009 21:52 schreef marcodej het volgende:
Tuurlijk, die lonen zijn redelijk marktconform. Maar dat gemene lachje van die vent sprak boekdelen en was tekenend.
Ik begrijp heus wel dat het een ander land is, maar dat dat wijf met een strak porem nog durft te zeggen doe maar 900/950 rand. Alsnog is het 1400 geworden, anders had Thomas wel wat kraantjes meegenomen of een paar kuikentjes.quote:Op vrijdag 27 november 2009 21:45 schreef MrData het volgende:
[..]
Die salarissen zijn toch helemaal niet te vergelijken met Nederland..zijn normale salaris was 1600 ofzo en die pauper wou 'm 1200 oid geven met de mogelijkheid om daar naartoe te groeien. Zo vreemd vond ik 't niet.
Ik vond dat manwijf gekker dat bij het zien van een neger 'nog wel ergens een gat had dat opgevuld moest worden'.
Ik niet zo zeer. Voor sommigen wel, mensen met een heel bijzonder plan bijvoorbeeld. Maar niet zo maar voor iedereen die 'emigreert'. Veel mensen die wel willen, maar niet gaan, hebben daar vast prima redenen voor, die ik ook bewonderenswaardig acht. Je wilt je kinderen geen onrust geven, of je realiseert je dat het wellicht een vlucht is, en je je zaakjes gewoon in het hier en nu moet oplossen. Je spullen pakken en gáán, is soms ook de makkelijkste weg. Niks mis mee, maar ik val niet meteen om van bewondering, bij sommige verhalen in Ik Vertrek.quote:Op vrijdag 27 november 2009 19:48 schreef Grunner het volgende:
[..]
Wat ik ermee probeerde aan te geven is dat veel mensen het wel willen, maar weinigen ook daadwerkelijk de stap zetten. Ik heb wel bewondering voor mensen die voor een avontuur in het buitenland kiezen.
Dat is ook wat ik me steeds afvraag: vluchten die mensen of hebben ze in Nederland echt geen toekomst meer? Om te verhuizen, te emigreren en daarmee weg te vluchten van de problemen die je uiteindelijk tóch meeneemt, is zo menselijk. Misschien alleen te toetsen als de vraag wordt gesteld: wil je hier niet meer zijn of wil je daar graag verder leven?quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:19 schreef Duderella het volgende:
[..]
Ik niet zo zeer. Voor sommigen wel, mensen met een heel bijzonder plan bijvoorbeeld. Maar niet zo maar voor iedereen die 'emigreert'. Veel mensen die wel willen, maar niet gaan, hebben daar vast prima redenen voor, die ik ook bewonderenswaardig acht. Je wilt je kinderen geen onrust geven, of je realiseert je dat het wellicht een vlucht is, en je je zaakjes gewoon in het hier en nu moet oplossen. Je spullen pakken en gáán, is soms ook de makkelijkste weg. Niks mis mee, maar ik val niet meteen om van bewondering, bij sommige verhalen in Ik Vertrek.
Ik snap verder wel wat je bedoelt hoor, maar bij mij zit bewondering meer in de overwegingen om het te doen (of niet) en niet zo zeer in de stap zelf.
Nou, dat laatste hoor je regelmatig, in Ik Vertrek (wat overigens niet per se representatief is voor de gemiddelde emigrant. De Tros is niet gek natuurlijk). Mensen willen altijd wég.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:27 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is ook wat ik me steeds afvraag: vluchten die mensen of hebben ze in Nederland echt geen toekomst meer? Om te verhuizen, te emigreren en daarmee weg te vluchten van de problemen die je uiteindelijk tóch meeneemt, is zo menselijk. Misschien alleen te toetsen als de vraag wordt gesteld: wil je hier niet meer zijn of wil je daar graag verder leven?
En steevast als de emigranten de taal niet beheersen van hun nieuwe land lijkt het een vlucht te zijn. Zo van: we willen niet meer in Nederland zijn.
Helemaal eens. Alleen het laatste vraag ik me af. Is het ook nog leuk na vijf jaar, na tien jaar? Als je oud en hulpbehoevend wordt? Als je kinderen het huis uit zijn? Als je een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan en de tandarts stelt niks voor? Je moet het ziekenhuis in en het is een bende?quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:45 schreef Duderella het volgende:
Ja, die hadden in élk geval een helder plan met hun grond en ze waren bereid behoorlijk af te zien om hun droom te verwezenlijken. De ergste gevallen vind ik altijd de mensen die 'weg willen van een leven met alleen maar werken' en die dan vervolgens kapot gaan aan het feit dat hun droom een 24/7 inspanning vergt die ook nog eens veel vraagt van je relatie en gezin.
Overigens moet gezegd dat de meeste Ik Vertrekkers uiteindelijk blij zijn met hun keuze (al weet ik niet hoe lang na vertrek die stukjes worden opgenomen).
Ze zouden na een jaar of tien inderdaad eens een terugblik moeten maken.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Helemaal eens. Alleen het laatste vraag ik me af. Is het ook nog leuk na vijf jaar, na tien jaar? Als je oud en hulpbehoevend wordt? Als je kinderen het huis uit zijn? Als je een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan en de tandarts stelt niks voor? Je moet het ziekenhuis in en het is een bende?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |