abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74882318
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:36 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
Daar zijn nogal wat twijfels over zoals je zelf ook wel weet.
Om nog maar niet te spreken over de hyrbide auto's........
Helemaal geen twijfels hoor.

Je moet het totaal plaatje bekijken en niet alleen verbruik.

Fijnstof:
Moderne diesels met een fabrieksaf roetfilter stoot niet meer fijnstof uit dan een benzine motor.

CO2 uitstoot:
Zal niet zo heel veel van elkaar schelen.

NOx uitstoot:
Hier verliest diesel het altijd van een benzine motor.

Voor de rest is de productie van Diesel en Benzine belangrijk. Bij de productie vindt een distilatieproces waarbij diesel veel meer nabewerkingen kent dan benzine. Nou mag een liter diesel wel iets meer millieuvervuiling opleveren dan benzine aangezien een diesel ruwweg 20% meer energie heeft. Maar dan nog is de productie van diesel millieu vervuilender dan benzine. Helemaal wanneer je onthoudt dat benzine in de maasvlakte wordt gemaakt en de Diesel die wij gebruiken vooral uit Rusland moet komen.

Hieronder een onderzoek van TNO in opdracht van kassa. Dezelfde auto met verschillende motoren (diesel en benzine).
http://www.aandrijvenenbe(...)esel-of-aardgas.html
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
pi_74882383
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:42 schreef Fogel het volgende:

[..]

Tja, waarom betalen als je ook aan ruilhandel kan doen? Hoeveel kilo schapenvlees is 1 rit in een bus voor zeg 5km?
Wat mij betreft worden de belastingen verhoogd als je er een algehele verbetering door kan zien, zowel op het gebied van onder andere scholing als infrastructuur.

Denk inderdaad dat je redelijk snel al een parasiet gezien wordt. En een autopool met de buren in een land met zeurende gierigaarden gaat vast ook leuk worden, kan je lekker met je buren uitvechten dat iemand 12 cent meer moet betalen omdat er een kilometer verkeerd geschreven is en daar meerdere weken over bakkeleien.
Als parasiet worden gezien als je met zulk soort ideeën komt?
Als ik zo zie wat ik per jaar aan belasting/heffingen en al die shit betaal heb ik bij de woorden parasieten van de samenleving toch een iets ander beeld voor ogen.....

En belastingen voor algele verbeteringen zijn prima inderdaad.
En dan mag je best een egoïstische klootzak noemen, maar op een gegeven moment krijg ik wel het idee dat ik net iets te veel voor andere mensen aan het betalen ben.
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
pi_74882404
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:43 schreef AchJa het volgende:
En daarom gaat LPG net zo duur worden als diesel met de km heffing...
LPG heeft andere problemen. Met name opslag. Ook dat is een onderdeel in de prijsstelling.

In Italie dit jaar wat mooi vuurwerk van LPG wagons die tot ontploffing zijn gekomen. Wanneer het goedkoop tanken is staan de Nederlanders vooraan. Wanneer de LPG wagons door hun stad rijden dan zijn we erg tegen.

Waterstof is eigenlijk de meest ideale brandstof. Alleen maar water als afvalproduct. Nadeel is alleen het veilig gebruiken. Extreem explosief en mocht er wat van de gas ontsnappen dan kun je het waarschijnlijk niet meer navertellen als je in de buurt stond.
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
pi_74882458
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:45 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

Helemaal geen twijfels hoor.

Je moet het totaal plaatje bekijken en niet alleen verbruik.

Fijnstof:
Moderne diesels met een fabrieksaf roetfilter stoot niet meer fijnstof uit dan een benzine motor.

CO2 uitstoot:
Zal niet zo heel veel van elkaar schelen.

NOx uitstoot:
Hier verliest diesel het altijd van een benzine motor.

Voor de rest is de productie van Diesel en Benzine belangrijk. Bij de productie vindt een distilatieproces waarbij diesel veel meer nabewerkingen kent dan benzine. Nou mag een liter diesel wel iets meer millieuvervuiling opleveren dan benzine aangezien een diesel ruwweg 20% meer energie heeft. Maar dan nog is de productie van diesel millieu vervuilender dan benzine. Helemaal wanneer je onthoudt dat benzine in de maasvlakte wordt gemaakt en de Diesel die wij gebruiken vooral uit Rusland moet komen.

Hieronder een onderzoek van TNO in opdracht van kassa. Dezelfde auto met verschillende motoren (diesel en benzine).
http://www.aandrijvenenbe(...)esel-of-aardgas.html
Point taken
En over hybrides zijn we het eens merk ik in je sig
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
pi_74882485
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:47 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

LPG heeft andere problemen. Met name opslag. Ook dat is een onderdeel in de prijsstelling.

In Italie dit jaar wat mooi vuurwerk van LPG wagons die tot ontploffing zijn gekomen. Wanneer het goedkoop tanken is staan de Nederlanders vooraan. Wanneer de LPG wagons door hun stad rijden dan zijn we erg tegen.
Dat zal bij waterstof niet anders zijn dan. De overheid wil niets liever dan ontmoedigen, maar tegelijkertijd is een andere brandstof ook weer slecht. Alternatief is het OV, maar dat is te laat en rijdt door rood. Blijft over de fiets, maar met 200km woon/werkverkeer per dag is dat ook wat minder.
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 12:50:25 #106
45833 crew  Fogel
pi_74882507
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:47 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:

[..]

Als parasiet worden gezien als je met zulk soort ideeën komt?
Als ik zo zie wat ik per jaar aan belasting/heffingen en al die shit betaal heb ik bij de woorden parasieten van de samenleving toch een iets ander beeld voor ogen.....

En zoals belastingen voor algele verbeteringen zijn prima inderdaad.
En dan mag je best een egoïstische klootzak noemen, maar op een gegeven moment krijg ik wel het idee dat ik net iets te veel voor andere mensen aan het betalen ben.
Volgens mij heb je het idee niet gelezen... omdat je zelf te vrek bent om een auto te hebben daar vrienden en familie mee lastig vallen en steeds om diensten moeten vragen, ja dan ben je snel een parasiet.

Een parasiet van de samenleving in het algeheel is hij dan inderdaad niet. En ik ben het er volledig mee eens dat veel mensen het te goed (lijken te) hebben van hun staatssteun die ze krijgen van ons (de werkenden) zuurverdiende en afgedragen geld.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_74882595
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:43 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:

[..]

Aaah ok, dat wist ik niet.
Dus je hebt ook bij SUV's een Aklasse SUV?
Das wel raar idd......Ze zouden gewoon een eenheid moeten nemen als gemiddeld erboven is duurder BPM en eronder lager. Lijkt me een iets fairder systeem eigenlijk.
Er zullen misschien voor een A-label bepaalde minimumeisen zijn, maar als ik hier in het lijstje kijk, zie ik bijvoorbeeld een Mercedes S 400 Hybrid (verbruik 8,2 liter per 100km, 191 gr. CO2) met een B-label, terwijl een Volkswagen FOX (1.2) (verbruik 5,8 liter per 100 km, 144 gr. CO2) een C-label heeft.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74882652
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:49 schreef tho_Omas het volgende:
Dat zal bij waterstof niet anders zijn dan. De overheid wil niets liever dan ontmoedigen, maar tegelijkertijd is een andere brandstof ook weer slecht. Alternatief is het OV, maar dat is te laat en rijdt door rood. Blijft over de fiets, maar met 200km woon/werkverkeer per dag is dat ook wat minder.
OV is helemaal niet zo millieuvriendelijk. Laatst nog een rapport gelezen dat enkel het rijden van de trein (toegegeven volle zitplaatsen) uit komt op ongeveer 68 gram CO2 per reiziger. Wagons zijn niet zo licht.

Niet mee berekent in de berekeningen zijn de onderhoud van het spoor, spanningsverlies door spanning te houden op de hoogspanningsleidingen, etc.

Conclusie was eigenlijk dat treinen niet zo heel veel millieuvoordelen meer kon halen. Elektromotoren zijn buitengewoon efficient en wagons kun/mag je niet zomaar lichter maken. Dit ivm veiligheid.

Kleine auto's (richting smart, IQ, etc) met liefst een alternatieve energiebron dan benzine of diesel zijn in de toekomst millieuvriendelijker dan de OV.
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
pi_74882753
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er zullen misschien voor een A-label bepaalde minimumeisen zijn, maar als ik hier in het lijstje kijk, zie ik bijvoorbeeld een Mercedes S 400 Hybrid (verbruik 8,2 liter per 100km, 191 gr. CO2) met een B-label, terwijl een Volkswagen FOX (1.2) (verbruik 5,8 liter per 100 km, 144 gr. CO2) een C-label heeft.
De Lexus RX450h heeft een uitstoot van 148 gram co2, een verbruik van 6,3 op 100 kilometer en toch een A label. Logica is ver te zoeken.
pi_74882786
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:50 schreef Fogel het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het idee niet gelezen... omdat je zelf te vrek bent om een auto te hebben daar vrienden en familie mee lastig vallen en steeds om diensten moeten vragen, ja dan ben je snel een parasiet.

Een parasiet van de samenleving in het algeheel is hij dan inderdaad niet. En ik ben het er volledig mee eens dat veel mensen het te goed (lijken te) hebben van hun staatssteun die ze krijgen van ons (de werkenden) zuurverdiende en afgedragen geld.
Dan begreep ik je idd verkeerd, dacht dat je doelde op die autopool met de buurt


@ F-H: Dat lijkt idd uitermate krom. Want in beginsel is die Fox natuurlijk een stuk minder milieu belastender dan die Mercedes.....
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
pi_74882835
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:54 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

OV is helemaal niet zo millieuvriendelijk. Laatst nog een rapport gelezen dat enkel het rijden van de trein (toegegeven volle zitplaatsen) uit komt op ongeveer 68 gram CO2 per reiziger. Wagons zijn niet zo licht.

Niet mee berekent in de berekeningen zijn de onderhoud van het spoor, spanningsverlies door spanning te houden op de hoogspanningsleidingen, etc.

Conclusie was eigenlijk dat treinen niet zo heel veel millieuvoordelen meer kon halen. Elektromotoren zijn buitengewoon efficient en wagons kun/mag je niet zomaar lichter maken. Dit ivm veiligheid.

Kleine auto's (richting smart, IQ, etc) met liefst een alternatieve energiebron dan benzine of diesel zijn in de toekomst millieuvriendelijker dan de OV.
Een smart zal best milieuvriendelijk zijn, en zeker met elektromotor. Het aantal verkeersdoden zal dan ook wel behoorlijk oplopen, aangezien je al een dwarslaesie oploopt als je een paaltje ramt. En ik zie de bestuursvoorzitter van een willekeurig bedrijf niet achterin een smart zitten met zijn krantje. Al zal dat wel de toekomst zijn.
pi_74882874
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:48 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
Point taken
En over hybrides zijn we het eens merk ik in je sig
Je hebt hybrides en hybrides.

Momenteel vind ik (mijn mening) de Prius de enige millieuvriendelijke hybride:
- Op basis van NiMH accu's (NiMH is 100% te recyclen en van de oplaadbare batterijen de enige die echt groen zijn);
- In staat om tot 50km/u op de electromotor te rijden. Oftewel in de file niet langer meer de benzinemotor nodig. De Honda hybrides moeten wel gebruik maken van de benzinemotor om te kunnen rijden.

Eigenlijk zou de accu moeten worden opgenomen in het bepalen van de A/B/C/..Z label. Dan komen de accu's op basis van LiON echt minder goed uit. Naast de wat moeilijker recycling proces is er ook nog altijd sprake van een temperatuur schommeling. Diegenen die veel bellen zullen direct herkennen dan LiON warm wordt tijdens het bellen. Een negatieve eigenschap van die type accu. Bij het laden en ontladen wordt het warm en dat is tot op heden nog altijd niet opgelast.

Wachten straks op de eerste LiON accu auto die een beetje te warm wordt. Voor de rest nog maar de vraag of er voldoende Lithium is om straks al die accu's te kunnen maken. Persoonlijk denk ik dat Toyota een verstandige keuze heeft gemaakt door enkel te concentreren op de NiMH cellen (hebben eigen fabrieken om de cellen te maken). Daarnaast biedt Toyota ook 200 dollar voor elke ingeleverde NiMH accu's dus voldoende motivatie om de accu's in te leveren. Die vervolgens weer gerecycled worden en gebruikt voor productie van nieuwe accu's.

Afijn mijn 2 cents.
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
  vrijdag 20 november 2009 @ 13:04:05 #113
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_74882969
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:01 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

Je hebt hybrides en hybrides.

Momenteel vind ik (mijn mening) de Prius de enige millieuvriendelijke hybride:
- Op basis van NiMH accu's (NiMH is 100% te recyclen en van de oplaadbare batterijen de enige die echt groen zijn);
- In staat om tot 50km/u op de electromotor te rijden. Oftewel in de file niet langer meer de benzinemotor nodig. De Honda hybrides moeten wel gebruik maken van de benzinemotor om te kunnen rijden.

Eigenlijk zou de accu moeten worden opgenomen in het bepalen van de A/B/C/..Z label. Dan komen de accu's op basis van LiON echt minder goed uit. Naast de wat moeilijker recycling proces is er ook nog altijd sprake van een temperatuur schommeling. Diegenen die veel bellen zullen direct herkennen dan LiON warm wordt tijdens het bellen. Een negatieve eigenschap van die type accu. Bij het laden en ontladen wordt het warm en dat is tot op heden nog altijd niet opgelast.

Wachten straks op de eerste LiON accu auto die een beetje te warm wordt. Voor de rest nog maar de vraag of er voldoende Lithium is om straks al die accu's te kunnen maken. Persoonlijk denk ik dat Toyota een verstandige keuze heeft gemaakt door enkel te concentreren op de NiMH cellen (hebben eigen fabrieken om de cellen te maken). Daarnaast biedt Toyota ook 200 dollar voor elke ingeleverde NiMH accu's dus voldoende motivatie om de accu's in te leveren. Die vervolgens weer gerecycled worden en gebruikt voor productie van nieuwe accu's.

Afijn mijn 2 cents.

Je sig is trouwens hilarische te noemen. Bij een hybride word de stroom trouwens gewonnen door de rem energie op te slaan. Rem energie die bij een conventionele auto verloren gaat

Mijn hybride rijd trouwens 1:19 iets wat een vergelijkbare benzine auto van 1300kg bij lange na niet zal halen.
pi_74883014
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:00 schreef tho_Omas het volgende:

Een smart zal best milieuvriendelijk zijn, en zeker met elektromotor. Het aantal verkeersdoden zal dan ook wel behoorlijk oplopen, aangezien je al een dwarslaesie oploopt als je een paaltje ramt. En ik zie de bestuursvoorzitter van een willekeurig bedrijf niet achterin een smart zitten met zijn krantje. Al zal dat wel de toekomst zijn.
Valt wel mee. Moet je de NCAP cijfers van de Toyota IQ (niet veel groter dan de Smart) eens bekijken.

http://www.euroncap.com/results/toyota/IQ/347.aspx

In 2009 getest en krijgt de volle 5 sterren. De testen zijn voor alle auto's gelijk (dus sterren zijn niet klasse afhankelijk zoals de millieu label). Op papier is de IQ net zo veilig als een Volvo V70. Persoonlijk (mijn mening) zit ik liever in de Volvo V70 wanneer ik de IQ ram maar ik weet ook dat gevoelens in deze niet altijd juist hoeven te zijn.
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
  vrijdag 20 november 2009 @ 13:05:36 #115
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_74883022
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:57 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

De Lexus RX450h heeft een uitstoot van 148 gram co2, een verbruik van 6,3 op 100 kilometer en toch een A label. Logica is ver te zoeken.

De logica is er zeker wel! bijv. de geproduceerde co2 per kilo een fox zal verhoudingsgewijs dus veel vervuilender zijn.
pi_74883027
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:43 schreef LXIV het volgende:
Wat je straks ook gaat krijgen is een enorm gebrek aan flexibiliteit op de arbeidsmarkt. Ik kan zomaar ergens geplaatst worden 80 km of meer van mijn woonplaats. Daar ga ik nu al liever niet naar toe, maar als ik straks ca. 16 euro per dag mag gaan lappen aan kilometerheffing wordt het helemaal onaantrekkelijk.
Het gevolg is dus dat ik (en vele anderen) dat dan zullen weigeren, zelfs wanneer je er meer gaat verdienen. Want om die heffing te compenseren moet je dus al zo'n 650 euro per maand bruto meer gaan verdienen. Dan houdt het dus snel op!
Volgens mij is dat vooral je eigen gebrek aan flexibiliteit. Je zou namelijk nu al voor een zuiniger auto kunnen kiezen, je hebt nog even de tijd. Als je geen dikke auto kunt betalen moet je geen dikke auto nemen, het is eigen aan dikke auto's dat niet iedereen ze kan betalen.

En een vrijstaand huis in een boerengat is misschien het paradijs voor velen, maar nabijheid van een station lijkt mij ook altijd een sterk punt van een locatie. Daar kun je om denken bij het kiezen van een huis, of van een kantoor.

Je kunt ook bedenken hoe je je productieproces inricht. Daarin kun je best het vervoersaspect meenemen. Dat hebben veel bedrijven ook gedaan de afgelopen jaren. Alleen dan andersom: Just in Time, bespaar op voorraadkosten door het wegennet extra te belasten. Leuk, de winst gaat naar het bedrijf en de kosten zijn voor de weggebruiker. Distributiecentra worden ook gecentraliseerd, het is goedkoper om verder te rijden dan om kleinere centra te hebben. Dat gaat dus veranderen. Prijsprikkels werken, ook de goeie kant op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_74883041
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mijn hybride rijd trouwens 1:19 iets wat een vergelijkbare benzine auto van 1300kg bij lange na niet zal halen.
1 op 19 gemiddeld of op de snelweg?
  vrijdag 20 november 2009 @ 13:06:35 #118
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_74883051
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:49 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

Dat zal bij waterstof niet anders zijn dan. De overheid wil niets liever dan ontmoedigen, maar tegelijkertijd is een andere brandstof ook weer slecht. Alternatief is het OV, maar dat is te laat en rijdt door rood. Blijft over de fiets, maar met 200km woon/werkverkeer per dag is dat ook wat minder.
200km woonwerk verkeer is natuurlijk ook wel debiel veel geloof dat een km of 30-40 gemiddeld is.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_74883105
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De logica is er zeker wel! bijv. de geproduceerde co2 per kilo een fox zal verhoudingsgewijs dus veel vervuilender zijn.
Of het dan logisch is, blijft natuurlijk de vraag.

Als iedereen in die Lexus rijdt of iedereen in die Fox; wat denk je dat minder vervuilend is?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 20 november 2009 @ 13:08:42 #120
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_74883115
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:06 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

1 op 19 gemiddeld of op de snelweg?

1 op 19 gecombineerd, nu het wat kouder wordt 1:17 - 1:18
pi_74883207
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:53 schreef Five_Horizons het volgende:
Er zullen misschien voor een A-label bepaalde minimumeisen zijn, maar als ik hier in het lijstje kijk, zie ik bijvoorbeeld een Mercedes S 400 Hybrid (verbruik 8,2 liter per 100km, 191 gr. CO2) met een B-label, terwijl een Volkswagen FOX (1.2) (verbruik 5,8 liter per 100 km, 144 gr. CO2) een C-label heeft.
De Mercedes Hybrid is ook niet zo millieuvriendelijk. Voornamelijk gemaakt om aan de hybrid hype mee te doen.

Mercedes heeft een LiON pakket in de auto geduwd. Om het temperatuur probleem (laden/ontladen) op te lossen hebben ze een airco in de accupakket geduwd. Mercedes heeft bij de aankondiging dit vooral als een nieuwe vinding willen verkopen. Ik zie het meer als een noodoplossing voor een techniek wat niet volwassen is.

Op youtube prachtige filmpjes van brandende laptops. Even geduld en dan hebben we ook mooie filmpjes van brandende......

[ Bericht 0% gewijzigd door kdijkstra op 20-11-2009 13:20:03 ]
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
pi_74883235
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

200km woonwerk verkeer is natuurlijk ook wel debiel veel geloof dat een km of 30-40 gemiddeld is.
die 200km is neem ik aan wel heen en weer,
dan is die 40 weer heel erg weinig,
  vrijdag 20 november 2009 @ 13:18:15 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74883443
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij is dat vooral je eigen gebrek aan flexibiliteit. Je zou namelijk nu al voor een zuiniger auto kunnen kiezen, je hebt nog even de tijd. Als je geen dikke auto kunt betalen moet je geen dikke auto nemen, het is eigen aan dikke auto's dat niet iedereen ze kan betalen.

En een vrijstaand huis in een boerengat is misschien het paradijs voor velen, maar nabijheid van een station lijkt mij ook altijd een sterk punt van een locatie. Daar kun je om denken bij het kiezen van een huis, of van een kantoor.

Je kunt ook bedenken hoe je je productieproces inricht. Daarin kun je best het vervoersaspect meenemen. Dat hebben veel bedrijven ook gedaan de afgelopen jaren. Alleen dan andersom: Just in Time, bespaar op voorraadkosten door het wegennet extra te belasten. Leuk, de winst gaat naar het bedrijf en de kosten zijn voor de weggebruiker. Distributiecentra worden ook gecentraliseerd, het is goedkoper om verder te rijden dan om kleinere centra te hebben. Dat gaat dus veranderen. Prijsprikkels werken, ook de goeie kant op.
Waar ik woon is wel een station, maar waar ik geplaatst wordt vaak niet! Dus die keuze is niet aan mij. Verder is door de overdrachtsbelasting verhuizen geen optie, want net zo onbetaalbaar als rijden.
Wat ik dus zal doen is werk zoeken in de nabijheid of vertrekken uit Nederland.

Nu wordt daarmee wel het doel van de heffing bereikt, namelijk minder kilometers op de weg, maar als mensen niet meer willen rijden dan gaat dus ook veel flexibiliteit op de arbeidsmarkt verloren. En dat kost heel veel geld!
The End Times are wild
  vrijdag 20 november 2009 @ 13:26:58 #124
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_74883764
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:54 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

OV is helemaal niet zo millieuvriendelijk. Laatst nog een rapport gelezen dat enkel het rijden van de trein (toegegeven volle zitplaatsen) uit komt op ongeveer 68 gram CO2 per reiziger. Wagons zijn niet zo licht.

Niet mee berekent in de berekeningen zijn de onderhoud van het spoor, spanningsverlies door spanning te houden op de hoogspanningsleidingen, etc.

Conclusie was eigenlijk dat treinen niet zo heel veel millieuvoordelen meer kon halen. Elektromotoren zijn buitengewoon efficient en wagons kun/mag je niet zomaar lichter maken. Dit ivm veiligheid.

Kleine auto's (richting smart, IQ, etc) met liefst een alternatieve energiebron dan benzine of diesel zijn in de toekomst millieuvriendelijker dan de OV.
En daarbij rijden treinen nog voor een groot deel op steenkool (centrales)

Nieuwe centrales waar de overheid recent nog goedkeuring voor heeft gegeven...
pi_74883801
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:18 schreef LXIV het volgende:
Waar ik woon is wel een station, maar waar ik geplaatst wordt vaak niet! Dus die keuze is niet aan mij.
Het is ook niet alleen aan jou. Maar je draait het om. Wie heeft eigenlijk bedacht dat je werknemers her en der moet plaatsen zodat ze aldoor op de weg zitten? Dat gebeurt zoveel, omdat de kosten ervan niet werden doorgerekend.
quote:
Verder is door de overdrachtsbelasting verhuizen geen optie, want net zo onbetaalbaar als rijden.
De huizenmarkt is sowieso een mobiliteitsprobleem. Iedereen moet kopen, ook al wil je flexibel blijven, en als je gekocht hebt, moet je blijven zitten waar je zit. Dat moet zeker ook op de schop. Meer huur (HRA afschaffen) en overdrachtsbelasting reserveren voor niet-bewoners (speculanten dus).
quote:
Wat ik dus zal doen is werk zoeken in de nabijheid of vertrekken uit Nederland.

Nu wordt daarmee wel het doel van de heffing bereikt, namelijk minder kilometers op de weg, maar als mensen niet meer willen rijden dan gaat dus ook veel flexibiliteit op de arbeidsmarkt verloren. En dat kost heel veel geld!
Het is natuurlijk de bedoeling dat productieprocessen anders worden ingericht. Dat vraagt enige flexibiliteit van het bedrijfsleven. Als ze konden besparen door het wegennet zwaar te belasten waren ze daar ook heel flexibel in, dus als ze kunnen besparen door het wegennet niet overmatig te belasten dan moet dat ook kunnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_74883833
DIe kuttige SUV-rijders moeten niet zeuren over geld maar gewoon hun bek houden. Je koopt een dikke wagen, en dan moet je niet verbaasd opkijken als je meer moet betalen.
pi_74883863
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

200km woonwerk verkeer is natuurlijk ook wel debiel veel geloof dat een km of 30-40 gemiddeld is.
Op en neer. Als je 100 kilometer op een normale weg is ongeveer netzoveel als 10 kilometer op de A12 in de ochtendspits.
  vrijdag 20 november 2009 @ 13:31:19 #128
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_74883906
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Het volk moet in opstand komen. NIEMAND meewerken aan dit criminele systeem. Laat deze kutregering maar in de stront zakken. Bij de volgende verkiezingen moeten de PVV en VVD winnen en dan gaat het hele kilometerheffing plannetje de prullenbak in.
Je roept wel leuk de VVD maar in de tijden van Paars was de VVD nog voorstander van het rekeningrijden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 20 november 2009 @ 13:32:15 #129
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_74883928
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:12 schreef Soohr het volgende:

[..]

die 200km is neem ik aan wel heen en weer,
dan is die 40 weer heel erg weinig,
Jij vindt 100km enkele reis normaal? Dat is echt ver boven gemiddeld hoor. Dan woon je bv in Ede en werk je in Rotterdam. Dat vind ik geen afstand om elke dag 2 keer te doen en ook zéker meer dan gemiddeld. Aangenomen wordt dat een uur als maximum reistijd acceptabel is voor woon-werk verkeer. Dat komt in de spits dus ongeveer neer op 40-50km max. 100km is dus gewoon ruim 2 keer zoveel.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 20 november 2009 @ 13:32:56 #130
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_74883957
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:05 schreef kdijkstra het volgende:

[..]

Valt wel mee. Moet je de NCAP cijfers van de Toyota IQ (niet veel groter dan de Smart) eens bekijken.

http://www.euroncap.com/results/toyota/IQ/347.aspx

In 2009 getest en krijgt de volle 5 sterren. De testen zijn voor alle auto's gelijk (dus sterren zijn niet klasse afhankelijk zoals de millieu label). Op papier is de IQ net zo veilig als een Volvo V70. Persoonlijk (mijn mening) zit ik liever in de Volvo V70 wanneer ik de IQ ram maar ik weet ook dat gevoelens in deze niet altijd juist hoeven te zijn.
Leuk, maar wat gebeurt er met een iQ met 5 sterren, als deze tegen een VW Touareg, met 5 sterren, rijdt? Achteraf had je dan als iQ rijder liever in de VW gezeten.

En veiligheid is vooralsnog een belangrijk doorslaggevend punt bij aankoop van een auto.
pi_74884044
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:32 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Jij vindt 100km enkele reis normaal? Dat is echt ver boven gemiddeld hoor. Dan woon je bv in Ede en werk je in Rotterdam. Dat vind ik geen afstand om elke dag 2 keer te doen en ook zéker meer dan gemiddeld. Aangenomen wordt dat een uur als maximum reistijd acceptabel is voor woon-werk verkeer. Dat komt in de spits dus ongeveer neer op 40-50km max. 100km is dus gewoon ruim 2 keer zoveel.
100 km vind ik een klein beetje ver,
ik rij dagelijks van Alkmaar naar Rijswijk in de ochtend en in de middag weer terug,
dat is ongeveer 85km enkele reis.
Het ligt aan je vertrektijden, maar over het algemeen kost me dat 5 kwartier,
pi_74886527
Ik vind SUV's vooral heel lelijk, maar prijzen van 33 cent per kilometer zijn extreem absurd. Dergelijke heffingen zijn zodanig hoog dat de concurrentiepositie van autofabrikanten ernstig wordt verzwakt. Van gelijke marktomstandigheden is dan geen sprake meer.

Als bedrijven aan kartelvorming doen en prijsafspraken maken, is de Europese Commissie boos, maar als de overheid het doet, mag het wel?
  vrijdag 20 november 2009 @ 14:58:21 #133
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_74886549
Ik vraag me af wat dit met de markt zal doen de komende 3 jaar...?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_74886616
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:57 schreef isogram het volgende:
Als bedrijven aan kartelvorming doen en prijsafspraken maken, is de Europese Commissie boos, maar als de overheid het doet, mag het wel?
Waarom is dit kartelvorming?
Bendk: [url=http://forum.fok.nl/topic/1308080/7/25#70351740]
Iedereen die een hybride rijdt behoort tot de domme mensengroep...immers: waar komt de electriciteit vandaan, juist ja van centrales die massaal een enorme uitstoot hebben....
pi_74886858
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:29 schreef IntercityAPT het volgende:
DIe kuttige SUV-rijders moeten niet zeuren over geld maar gewoon hun bek houden. Je koopt een dikke wagen, en dan moet je niet verbaasd opkijken als je meer moet betalen.
Jij moet je bek houden als je niet na kunt denken.
Mensen die een SUV aanschaffen betalen al een fikse meerprijs in de aanschaf.

Dit is hetzelfde domme geleuter dat mensen met een grotere woning meer overdrachtsbelasting zou moeten betalen. Of zelfs meer gemeentelijke heffingen en al.
Daar hoor je niemand over omdat Jan Middelmaat wel bereid is in een VW polo te rijden en zich door deze kilometerheefingsregel buiten schot voelt, maar geen concessies wil doen op hun woning van 400.000 pleuro terwijl er ook woningen van 150.000 voor hun beschikbaar is. En ga niet janken over "grotere autos'- grotere vervuilers". Want voor grotere huizen geldt precies hetzelfde.

Zo kunnen we eeuwig door blijven drammen.

De hele regel loopt de spuitgaten uit. Met een SUV 80.000km per jaar rijden (op basis van 33,6 cent) kost die eigenaar ¤ 27.000 heffing per jaar. Dat is ¤ 2.250 p/m voor een kilometrage van een gemiddelde rijder die zijn werk uitvoert.

Hoe jaag je de zakenlui en "kartrekkers" het land uit? Vooral doorgaan zo. Dan zit Nederland straks nog enkel met "arbeiders" die de grote geldpot van Nederland mogen vullen. Zie je het voor je?
  vrijdag 20 november 2009 @ 15:18:13 #136
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_74887090
En die kilometerprijzen zijn ook nog excl. de spitsheffingen die op sommige wegen in de spits gaat gelden?
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  vrijdag 20 november 2009 @ 15:18:33 #137
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_74887103
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:09 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Jij moet je bek houden als je niet na kunt denken.
Mensen die een SUV aanschaffen betalen al een fikse meerprijs in de aanschaf.

Dit is hetzelfde domme geleuter dat mensen met een grotere woning meer overdrachtsbelasting zou moeten betalen. Of zelfs meer gemeentelijke heffingen en al.
Daar hoor je niemand over omdat Jan Middelmaat wel bereid is in een VW polo te rijden en zich door deze kilometerheefingsregel buiten schot voelt, maar geen concessies wil doen op hun woning van 400.000 pleuro terwijl er ook woningen van 150.000 voor hun beschikbaar is. En ga niet janken over "grotere autos'- grotere vervuilers". Want voor grotere huizen geldt precies hetzelfde.

Zo kunnen we eeuwig door blijven drammen.

De hele regel loopt de spuitgaten uit. Met een SUV 80.000km per jaar rijden (op basis van 33,6 cent) kost die eigenaar ¤ 27.000 heffing per jaar. Dat is ¤ 2.250 p/m voor een kilometrage van een gemiddelde rijder die zijn werk uitvoert.

Hoe jaag je de zakenlui en "kartrekkers" het land uit? Vooral doorgaan zo. Dan zit Nederland straks nog enkel met "arbeiders" die de grote geldpot van Nederland mogen vullen. Zie je het voor je?
Jij vindt 80.000 km per jaar een gemiddeld jaarkilometrage ?

dat is in dit land nog altijd tussen de 12 en 15.000 km per jaar. Daar zit je met 80k dus 6x overheen. En dan heb je OOK nog eens een sterker vervuilende auto.

Aan de andere kant: er is al fors BPM voor betaald, die dingen vreten banden, remmen en kosten een godsvermogen aan onderhoud en ze lopen ook niet bepaald zuinig dus je betaald je al blauw aan accijns.

De SUV rijder betaald al dik voor zijn auto, een extreme kmheffing is daarbij echt een onnodige trap na, maar die trap na geldt voor iedereen die een beetje gemiddelde auto rijdt, niet alleen voor SUV rijders.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_74887154
Als dit écht doorgaat, zal er tegen die tijd een levendige handel in oldtimers gaan ontstaan.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74887322
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Als dit écht doorgaat, zal er tegen die tijd een levendige handel in oldtimers gaan ontstaan.
Wie biedt er op mijn 31 jaar oude Benz?
  vrijdag 20 november 2009 @ 15:27:06 #140
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_74887329
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Als dit écht doorgaat, zal er tegen die tijd een levendige handel in oldtimers gaan ontstaan.
Daar worden auto's van na 1 januari 1987 ook geen oldtimer meer
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 15:31:33 #141
45833 crew  Fogel
pi_74887468
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Als dit écht doorgaat, zal er tegen die tijd een levendige handel in oldtimers gaan ontstaan.
Investeer in de toekomst, koop nu al een hele zwik oldtimers.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_74887619
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:18 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Jij vindt 80.000 km per jaar een gemiddeld jaarkilometrage ?

dat is in dit land nog altijd tussen de 12 en 15.000 km per jaar. Daar zit je met 80k dus 6x overheen. En dan heb je OOK nog eens een sterker vervuilende auto.
Ik heb het dan over de werkende mensch die stad en land af moet rijden om zijn toko draaiende te houden. Niet over kantoormedewerkers of productiemedewerkers die dagelijks naar werk moeten en om stipt 5 uur weer in de auto stappen om naar huis te tuffen en weekends wat boodschappen doen.

Beetje hardwerker die afhankelijk is van zijn auto zit al snel over die 80.000km heen.
  vrijdag 20 november 2009 @ 15:40:26 #143
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_74887689
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:32 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Jij vindt 100km enkele reis normaal? Dat is echt ver boven gemiddeld hoor. Dan woon je bv in Ede en werk je in Rotterdam. Dat vind ik geen afstand om elke dag 2 keer te doen en ook zéker meer dan gemiddeld. Aangenomen wordt dat een uur als maximum reistijd acceptabel is voor woon-werk verkeer. Dat komt in de spits dus ongeveer neer op 40-50km max. 100km is dus gewoon ruim 2 keer zoveel.
Ik werk veel bij diverse klanten en dan is tussen de 50 en 100km enkele reis best normaal. En dat zal ook zo blijven. Ik voel er weinig voor om mijn klantenbestand op te schonen omdat het 'te ver rijden' is. Ik zal de kmheffing dan dus ook gewoon doorberekenen in de tarieven.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  vrijdag 20 november 2009 @ 15:56:59 #144
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_74888234
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:40 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Ik werk veel bij diverse klanten en dan is tussen de 50 en 100km enkele reis best normaal. En dat zal ook zo blijven. Ik voel er weinig voor om mijn klantenbestand op te schonen omdat het 'te ver rijden' is. Ik zal de kmheffing dan dus ook gewoon doorberekenen in de tarieven.
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:37 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Ik heb het dan over de werkende mensch die stad en land af moet rijden om zijn toko draaiende te houden. Niet over kantoormedewerkers of productiemedewerkers die dagelijks naar werk moeten en om stipt 5 uur weer in de auto stappen om naar huis te tuffen en weekends wat boodschappen doen.

Beetje hardwerker die afhankelijk is van zijn auto zit al snel over die 80.000km heen.
Ah ok, dus gewoon om naar klanten ed te rijden. Ik dacht woon werk verkeer. Ben zelf ook o.a. accountmanager en met de bedrijfswagen wordt ook tussen de 80 en 90.000km per jaar op de teller gezet idd. Daar zit je zo aan.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_74888456
Wat is er eigenlijk mis met het spitsvignet? Gewoon een sticker op het raam, voor mensen in de spits.

[ Bericht 0% gewijzigd door tho_Omas op 20-11-2009 16:04:33 (DOM) ]
pi_74888579
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:31 schreef fathank het volgende:

[..]

Je roept wel leuk de VVD maar in de tijden van Paars was de VVD nog voorstander van het rekeningrijden.
Ja als daarmee het file probleem opgelost zou worden en alle opbrengsten zouden worden besteed aan het wegen net. Maar dit kabinet (en ambtenaren en bedrijven die er mee bezig zijn) kunnen niet aan die wensen tegemoet komen maar denderen wel door met hun achterlijke plannen dat tegenwoordig "anders betalen voor mobiliteit" heet.
  vrijdag 20 november 2009 @ 16:18:35 #147
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_74888936
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 09:52 schreef kirsten. het volgende:
gaan ze de benzine dan gratis maken?
Beter zouden ze BPM en wegenbelasting gewoon laten vervallen en die kosten in de benzineprijzen doorberekenen, naar Zwitsers model. Dan wordt benzine fors duurder per liter en dan is het ieders keus om wel of niet veel te rijden in een al dan niet zuinige auto. Ook hoef je dan geen kastjes met GPS in alle auto's te bouwen plus apparatuur om die kastjes uit te lezen plus ambtenaren om daar weer mee bezig te zijn, wat flink op de kosten zal besparen.
De politiek zal dan drammen dat er dan tanktoerisme naar Duitsland en België zal komen maar ik had nu juist begrepen dat we die mooie almachtige EU hadden om dit soort zaakjes internationaal goed te regelen.

Maar waarom iets goed en eenvoudig regelen als je er ook een wanstaltig bureaucratisch gedrocht van kan maken? Juist!
Life is what you make it.
pi_74889124
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:29 schreef IntercityAPT het volgende:
DIe kuttige SUV-rijders moeten niet zeuren over geld maar gewoon hun bek houden. Je koopt een dikke wagen, en dan moet je niet verbaasd opkijken als je meer moet betalen.
Wat een kulkoek.
Die kuttige SUV is bij aankoop al enorm belast geweest met BPM en BTW. Enorm veel mororrijtuigenbelasting en bij het tanken door zijn grote verbruik ook nog eens flink aftikken aan accijnzen en BTW.

Maar denk nou niet dat ook maar iemand minder duur uit is met zijn mobiliteit. Hoe dan ook, iedereen is de lul als dit doorgaat. Als het niet met nieuwe gemeentelijke belastingen is i.v.m. het vervallen van de provinciale opcenten dan wel met een economische ramp c.q. werkloosheid en enorme prijsstijgingen.

Klein voorbeeldje: Voor die paar euro's aan vliegtaks ging het al fout.
pi_74890397
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:00 schreef kdijkstra het volgende:
Waarom is dit kartelvorming?
Ik bedoelde te zeggen dat er door kunstmatige ingrepen oneerlijke concurrentie ontstaat.
pi_74890667
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:09 schreef Matteüs het volgende:
De hele regel loopt de spuitgaten uit. Met een SUV 80.000km per jaar rijden (op basis van 33,6 cent) kost die eigenaar ¤ 27.000 heffing per jaar. Dat is ¤ 2.250 p/m voor een kilometrage van een gemiddelde rijder die zijn werk uitvoert.
Dan koop je toch een auto die wel geschikt is voor 80.000 km per jaar over de weg?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')