abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74906753
Ze moeten in Amsterdam eens normaal gaan doen. De Sint hoor 1 kruis te hebben geen 3 en of het dan andreaskruizen zijn of paaskruizen of weet ik welke kruizen doet niet ter zake!
  zaterdag 21 november 2009 @ 10:46:49 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_74907022
Hoe denken al die sinterklaas-ridders eigenlijk over al die autochtone Nederlanders die Sint laten stikken en de Kerstman importeren? daar hoor is ze dan weer nooitover.
  zaterdag 21 november 2009 @ 10:49:10 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74907063
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 10:46 schreef Hexagon het volgende:
Hoe denken al die sinterklaas-ridders eigenlijk over al die autochtone Nederlanders die Sint laten stikken en de Kerstman importeren? daar hoor is ze dan weer nooitover.
Dat is helemaal een schande. Vorig jaar zag ik tussen 5 december en Kerst ook zo'n vette nep-Amerikaanse nepklaas door het dorp heen lopen. Dacht 'ie leuk te zijn door ho-ho-ho naar mijn dochtertje te roepen!
Mijn dochtertje: Wat is dat?
Ik: De vijand van Sinterklaas. Steek je middelvinger maar op! Dat moet je zo doen!
The End Times are wild
  zaterdag 21 november 2009 @ 22:27:14 #44
177885 JoaC
Het is patat
pi_74908779
Was dat schrappen van het kruis een PvdA-voorstel? Die zijn nl. al jaren aan het betuttelen in Amsterdam.
Verheug me nu al op 3 maart.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_74908925
Ohnee Sinterklaas wordt verboden!

Snel stem op de PVV allemaal!
  zaterdag 21 november 2009 @ 22:33:08 #46
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_74908986
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 10:21 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dat is een christelijk kruis, maar niet hét christelijke kruis.
Je hebt ook helemaal niet gezegd dat het om HET christelijke kruis ging. Ik citeer:
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 09:44 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Het gemeentewapen bestaat niet uit 3 christelijk kruisen.
En ook een Andreaskruis is, zoals je zelf al zegt, een christelijk kruis.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_74912333
Overheidsbemoeienis
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_74913776
Anti-religie wordt de nieuwe religie!
pi_74913952
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 17:42 schreef Aloulou het volgende:
Het stoort mij zeer dat kruis op die mijter. Nederland is verandert en dan veranderen bepaalde tradities ook mee. In Amsterdam snap ik best dat je ervoor kiest dat kruis van die mijter af te halen, niets mis mee dus. En laten we over de "zwarte pieten" en het racistische gehalte daarvan niet eens beginnen.
Och jeetje, een kruis. The horror! Een kruis, twee strepen die haaks over elkaar heenlopen. Dat kan echt niet meer hoor in deze tijd. Weet je wat, anders laten we ze over elkaar heenlopen met een hoek van 89 graden, iedereen blij.
pi_74914220
quote:
Op zondag 22 november 2009 18:44 schreef servus_universitas het volgende:
Anti-religie wordt de nieuwe religie!
Inderdaad. De goddeloosheid regeert. Het zal niet onbeantwoord blijven vrees ik....
pi_74914367
quote:
Op zondag 22 november 2009 18:58 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Inderdaad. De goddeloosheid regeert. Het zal niet onbeantwoord blijven vrees ik....
Ik vind het gewoonweg infantiel gedrag. Ik kan er weinig anders van maken. Ik lees zo'n bericht, ik hoor die mensen hun kritiek uiten en ik denk aan pubers die willen schoppen om het schoppen. Wat is nu precies het probleem? Degenen die er niet zo krampachtig mee omgaan zien er, terecht, totaal geen kwaad in. Dit is gewoon een kwestie van problemen creëren die er niet zijn. Jammer van de verspilde energie.
pi_74914858
quote:
Op zondag 22 november 2009 19:03 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ik vind het gewoonweg infantiel gedrag. Ik kan er weinig anders van maken. Ik lees zo'n bericht, ik hoor die mensen hun kritiek uiten en ik denk aan pubers die willen schoppen om het schoppen. Wat is nu precies het probleem? Degenen die er niet zo krampachtig mee omgaan zien er, terecht, totaal geen kwaad in. Dit is gewoon een kwestie van problemen creëren die er niet zijn. Jammer van de verspilde energie.
wat is het probleem ? heel goede vraag !!
Bij het jaarlijkse sintspel te Amsterdam is er 1 sint die ipv een traditioneel kruis .. 3 amsterdamse kruisjes op zijn mijter heeft...
ik zie het probleem niet.... lekker laten doen.... waarom zo verkrampt veroordelen ?
pi_74915061
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 22:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je hebt ook helemaal niet gezegd dat het om HET christelijke kruis ging. Ik citeer:
[..]

En ook een Andreaskruis is, zoals je zelf al zegt, een christelijk kruis.
Ik weet dat ik zelf ook een enorme mierenneuker kan zijn, maar deze semantische discussie leidt nergens toe. Ik bedoelde dus, hoewel ik mezelf niet 100% accuraat uitdrukte, hét christelijk kruis.

Ja, het Andreaskruis is ook een christelijk kruis te noemen. Maar het is niet het soort kruis dat normaliter op Sinterklaas' mijter staat.
pi_74915321
quote:
Op zondag 22 november 2009 19:23 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

Ja, het Andreaskruis is ook een christelijk kruis te noemen. Maar het is niet het soort kruis dat normaliter op Sinterklaas' mijter staat.
Ik snapte je .. je hebt gelijk

wiki zegt:
quote:
Een andreaskruis, andrieskruis of maalkruis is een heraldisch symbool, een kruis dat schuin staat, dus bestaande uit de twee diagonalen van een rechthoek. Het dankt zijn naam aan de apostel Andreas, die aan een dergelijk kruis zou zijn gekruisigd.

Het andreaskruis staat in drievoud in het wapen van de stad Amsterdam.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Andreaskruis

Maar je kunt ook betogen dat er 3 christelijke symbolen staan ipv 1.. en dat in principe het mijteropschrift niet van zijn christelijkheid wordt ontdaan... De mijter op zich blijft een christelijk symbool, net zoals de hele bisschopsoutfit itt tot die heidense protestantse santaclaus ( )

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 22-11-2009 19:54:30 ]
pi_74925903
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik criminaliseer helemaal niemand. Ik kom alleen op voor mijn eigen cultuur en identiteit. In plaats van deze aan te vallen en te verloochenen.
Wat een geklets weer! Rita Verdonk had het niet beter kunnen doen!

Hoezo: oeroude en oerNederlandse traditie?
Er stond een artikeltje in de regionale krant over Sinterklaas. Daar is onlangs een boek over verschenen van Arnold-Jan Scheer: Wild Geraas, uitg. Aspekt, ¤ 19,95.

Citaatje: "De wortels van Sinterklaas, te vinden in een gebied dat zich uitstrekt van Noord-India tot en met Europa, zijn al zo'n 10.000 jaar oud."
Grappig is dan weer wel, dat dit ongeveer hetzelfde gebied is als waar Indo-Europese talen gesproken worden.
Voor de liefhebbers: met nowroez, het Perzisch/Koerdische nieuwjaar op 21 maart, treedt ene Hadji Firoez op, een zwart geschminckte man met een rode puntmuts, die versjes voordraagt en cadeautjes uitdeelt. Bij die gelegenheid worden trouwens ook eieren beschilderd, dus de paashaas kennen ze daar ook al.

En in mijn jeugd waren Sinterklaas en zeker Zwarte Piet veel strenger dan tegenwoordig.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_74930500
quote:
Op zondag 22 november 2009 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
Maar je kunt ook betogen dat er 3 christelijke symbolen staan ipv 1.. en dat in principe het mijteropschrift niet van zijn christelijkheid wordt ontdaan... De mijter op zich blijft een christelijk symbool, net zoals de hele bisschopsoutfit itt tot die heidense protestantse santaclaus ( )
De hele Westerse beschaving heeft haar bestaan te danken aan het christelijke fundament. Daar willen velen tegenwoordig niets van weten, maar dat maakt het niet minder waar.
  maandag 23 november 2009 @ 04:35:32 #57
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_74930512
Al die eigen-volk-eerscht mensen hier die zo hechten aan "onze" cultuur en tradities weten toch hopelijk dat Sinterklaas een Turk was he?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_74930516
quote:
Op maandag 23 november 2009 04:35 schreef Hik het volgende:
Al die eigen-volk-eerscht mensen hier die zo hechten aan "onze" cultuur en tradities weten toch hopelijk dat Sinterklaas een Turk was he?
Al was hij afkomstig van Mars, waar het om gaat is dat het buiten kijf staat dat hij al generaties lang deel uitmaakt van onze traditie. Sinterklaas is zo'n element dat een samenleving bindt en waar dat oorspronkelijk vandaan komt is niet zo interessant. Zo kun je immers alles wel weg relativeren. Bijvoorbeeld naar het idee dat alle mensen hun oorsprong vinden in de eerste homo sapiens in Afrika.
  maandag 23 november 2009 @ 08:59:37 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_74931454
quote:
Op donderdag 19 november 2009 10:35 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Cultuur schrappen als overheidstaak?
De overheid mag best wat met cultuur doen (vind ik zelfs wenselijk) maar dat moet zich beperken tot het mede mogelijk maken van dingen die van onderaf komen. Zoals plaatsen voor nieuwe bands om op te treden of het goedkoop houden van musea.

De overheid moet niet van bovenaf gaan bepalen hoe wij cultuur beleven en uiten (mits het niet in strijd is met de wetten). Ook al zouden er mensen zijn die in hun huiselijke kring sinterklaas met een islamitisch teken op de mijter willen vieren. Het is geen taak van de overheid om daar ook maar iets van te vinden.
  † In Memoriam † maandag 23 november 2009 @ 10:23:26 #60
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_74932902
Op welk jaar leggen we de culturele grens dan? Ik mij nl. best zwart schmincken om wat kids met stokken te slaan of is dat dan weer geen cultuur?
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')