abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74914367
quote:
Op zondag 22 november 2009 18:58 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Inderdaad. De goddeloosheid regeert. Het zal niet onbeantwoord blijven vrees ik....
Ik vind het gewoonweg infantiel gedrag. Ik kan er weinig anders van maken. Ik lees zo'n bericht, ik hoor die mensen hun kritiek uiten en ik denk aan pubers die willen schoppen om het schoppen. Wat is nu precies het probleem? Degenen die er niet zo krampachtig mee omgaan zien er, terecht, totaal geen kwaad in. Dit is gewoon een kwestie van problemen creëren die er niet zijn. Jammer van de verspilde energie.
pi_74914858
quote:
Op zondag 22 november 2009 19:03 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Ik vind het gewoonweg infantiel gedrag. Ik kan er weinig anders van maken. Ik lees zo'n bericht, ik hoor die mensen hun kritiek uiten en ik denk aan pubers die willen schoppen om het schoppen. Wat is nu precies het probleem? Degenen die er niet zo krampachtig mee omgaan zien er, terecht, totaal geen kwaad in. Dit is gewoon een kwestie van problemen creëren die er niet zijn. Jammer van de verspilde energie.
wat is het probleem ? heel goede vraag !!
Bij het jaarlijkse sintspel te Amsterdam is er 1 sint die ipv een traditioneel kruis .. 3 amsterdamse kruisjes op zijn mijter heeft...
ik zie het probleem niet.... lekker laten doen.... waarom zo verkrampt veroordelen ?
pi_74915061
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 22:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je hebt ook helemaal niet gezegd dat het om HET christelijke kruis ging. Ik citeer:
[..]

En ook een Andreaskruis is, zoals je zelf al zegt, een christelijk kruis.
Ik weet dat ik zelf ook een enorme mierenneuker kan zijn, maar deze semantische discussie leidt nergens toe. Ik bedoelde dus, hoewel ik mezelf niet 100% accuraat uitdrukte, hét christelijk kruis.

Ja, het Andreaskruis is ook een christelijk kruis te noemen. Maar het is niet het soort kruis dat normaliter op Sinterklaas' mijter staat.
pi_74915321
quote:
Op zondag 22 november 2009 19:23 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

Ja, het Andreaskruis is ook een christelijk kruis te noemen. Maar het is niet het soort kruis dat normaliter op Sinterklaas' mijter staat.
Ik snapte je .. je hebt gelijk

wiki zegt:
quote:
Een andreaskruis, andrieskruis of maalkruis is een heraldisch symbool, een kruis dat schuin staat, dus bestaande uit de twee diagonalen van een rechthoek. Het dankt zijn naam aan de apostel Andreas, die aan een dergelijk kruis zou zijn gekruisigd.

Het andreaskruis staat in drievoud in het wapen van de stad Amsterdam.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Andreaskruis

Maar je kunt ook betogen dat er 3 christelijke symbolen staan ipv 1.. en dat in principe het mijteropschrift niet van zijn christelijkheid wordt ontdaan... De mijter op zich blijft een christelijk symbool, net zoals de hele bisschopsoutfit itt tot die heidense protestantse santaclaus ( )

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 22-11-2009 19:54:30 ]
pi_74925903
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 21:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik criminaliseer helemaal niemand. Ik kom alleen op voor mijn eigen cultuur en identiteit. In plaats van deze aan te vallen en te verloochenen.
Wat een geklets weer! Rita Verdonk had het niet beter kunnen doen!

Hoezo: oeroude en oerNederlandse traditie?
Er stond een artikeltje in de regionale krant over Sinterklaas. Daar is onlangs een boek over verschenen van Arnold-Jan Scheer: Wild Geraas, uitg. Aspekt, ¤ 19,95.

Citaatje: "De wortels van Sinterklaas, te vinden in een gebied dat zich uitstrekt van Noord-India tot en met Europa, zijn al zo'n 10.000 jaar oud."
Grappig is dan weer wel, dat dit ongeveer hetzelfde gebied is als waar Indo-Europese talen gesproken worden.
Voor de liefhebbers: met nowroez, het Perzisch/Koerdische nieuwjaar op 21 maart, treedt ene Hadji Firoez op, een zwart geschminckte man met een rode puntmuts, die versjes voordraagt en cadeautjes uitdeelt. Bij die gelegenheid worden trouwens ook eieren beschilderd, dus de paashaas kennen ze daar ook al.

En in mijn jeugd waren Sinterklaas en zeker Zwarte Piet veel strenger dan tegenwoordig.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_74930500
quote:
Op zondag 22 november 2009 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
Maar je kunt ook betogen dat er 3 christelijke symbolen staan ipv 1.. en dat in principe het mijteropschrift niet van zijn christelijkheid wordt ontdaan... De mijter op zich blijft een christelijk symbool, net zoals de hele bisschopsoutfit itt tot die heidense protestantse santaclaus ( )
De hele Westerse beschaving heeft haar bestaan te danken aan het christelijke fundament. Daar willen velen tegenwoordig niets van weten, maar dat maakt het niet minder waar.
  maandag 23 november 2009 @ 04:35:32 #57
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_74930512
Al die eigen-volk-eerscht mensen hier die zo hechten aan "onze" cultuur en tradities weten toch hopelijk dat Sinterklaas een Turk was he?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_74930516
quote:
Op maandag 23 november 2009 04:35 schreef Hik het volgende:
Al die eigen-volk-eerscht mensen hier die zo hechten aan "onze" cultuur en tradities weten toch hopelijk dat Sinterklaas een Turk was he?
Al was hij afkomstig van Mars, waar het om gaat is dat het buiten kijf staat dat hij al generaties lang deel uitmaakt van onze traditie. Sinterklaas is zo'n element dat een samenleving bindt en waar dat oorspronkelijk vandaan komt is niet zo interessant. Zo kun je immers alles wel weg relativeren. Bijvoorbeeld naar het idee dat alle mensen hun oorsprong vinden in de eerste homo sapiens in Afrika.
  maandag 23 november 2009 @ 08:59:37 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_74931454
quote:
Op donderdag 19 november 2009 10:35 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Cultuur schrappen als overheidstaak?
De overheid mag best wat met cultuur doen (vind ik zelfs wenselijk) maar dat moet zich beperken tot het mede mogelijk maken van dingen die van onderaf komen. Zoals plaatsen voor nieuwe bands om op te treden of het goedkoop houden van musea.

De overheid moet niet van bovenaf gaan bepalen hoe wij cultuur beleven en uiten (mits het niet in strijd is met de wetten). Ook al zouden er mensen zijn die in hun huiselijke kring sinterklaas met een islamitisch teken op de mijter willen vieren. Het is geen taak van de overheid om daar ook maar iets van te vinden.
  † In Memoriam † maandag 23 november 2009 @ 10:23:26 #60
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_74932902
Op welk jaar leggen we de culturele grens dan? Ik mij nl. best zwart schmincken om wat kids met stokken te slaan of is dat dan weer geen cultuur?
Carpe Libertatem
  maandag 23 november 2009 @ 11:23:05 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_74934330
quote:
Op maandag 23 november 2009 10:23 schreef Boze_Appel het volgende:
Op welk jaar leggen we de culturele grens dan? Ik mij nl. best zwart schmincken om wat kids met stokken te slaan of is dat dan weer geen cultuur?
Kinderen met stokken slaan is bij wet verboden met een duidelijk doel
  maandag 23 november 2009 @ 16:52:46 #62
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_74941391
quote:
Op maandag 23 november 2009 04:40 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Al was hij afkomstig van Mars, waar het om gaat is dat het buiten kijf staat dat hij al generaties lang deel uitmaakt van onze traditie. Sinterklaas is zo'n element dat een samenleving bindt en waar dat oorspronkelijk vandaan komt is niet zo interessant. Zo kun je immers alles wel weg relativeren. Bijvoorbeeld naar het idee dat alle mensen hun oorsprong vinden in de eerste homo sapiens in Afrika.
Wat ik probeer aan te geven is dat cultuur een nogal vloeibaar begrip is. Een paar honderd jaar geleden had niemand in Nederland nog van Sinterklaas en Zwarte Piet gehoord. En over een paar honderd jaar staat iedereen misschien wel te zingen voor de paashaas. Lekker belangrijk.

Wat ik veel belangrijker vind aan "onze" cultuur is dat je met elkaar kunt praten over wat jij belangrijk vindt en hoe dat misschien hier en daar botst met wat een ander belangrijk vindt. Niet automatisch met alle winden meewaaien, maar ook niet in een stuip schieten als iemand een keer aan een heilig huisje komt. Het kwijtraken van een cultuur van debat aan een cultuur van dogma's (over Sinterklaas nota bene ) vind ik heel wat erger.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_74954603
quote:
Op maandag 23 november 2009 16:52 schreef Hik het volgende:

[..]

Wat ik probeer aan te geven is dat cultuur een nogal vloeibaar begrip is. Een paar honderd jaar geleden had niemand in Nederland nog van Sinterklaas en Zwarte Piet gehoord. En over een paar honderd jaar staat iedereen misschien wel te zingen voor de paashaas. Lekker belangrijk.

Wat ik veel belangrijker vind aan "onze" cultuur is dat je met elkaar kunt praten over wat jij belangrijk vindt en hoe dat misschien hier en daar botst met wat een ander belangrijk vindt. Niet automatisch met alle winden meewaaien, maar ook niet in een stuip schieten als iemand een keer aan een heilig huisje komt. Het kwijtraken van een cultuur van debat aan een cultuur van dogma's (over Sinterklaas nota bene ) vind ik heel wat erger.
Inderdaad!
Carnaval is ook niet meer wat het geweest is, en veel Nederlanders weten niet eens meer waar Pasen over gaat. En dat zonder invloed van welke allochtoon dan ook. Jezus zou zich in zijn graf omdraaien als hij het wist. Maar ja, die was wel een allochtoon, van Nederland uit gezien.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 23 november 2009 @ 23:30:48 #64
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_74954709
quote:
Op maandag 23 november 2009 23:28 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Inderdaad!
Carnaval is ook niet meer wat het geweest is, en veel Nederlanders weten niet eens meer waar Pasen over gaat. En dat zonder invloed van welke allochtoon dan ook. Jezus zou zich in zijn graf omdraaien als hij het wist. Maar ja, die was wel een allochtoon, van Nederland uit gezien.
De basis van dat geloof is toch dat Jezus niet in een graf ligt?
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_74955037
quote:
Op maandag 23 november 2009 23:30 schreef mazaru het volgende:

[..]

De basis van dat geloof is toch dat Jezus niet in een graf ligt?
En gè geleuft dè?

Wat een leuk onderschrift heb je trouwens!
Precies goed op dit moment. Dank!
  maandag 23 november 2009 @ 23:44:41 #66
38396 mazaru
pi_74955193
quote:
Op maandag 23 november 2009 23:39 schreef Kees22 het volgende:

[..]

En gè geleuft dè?

Wat een leuk onderschrift heb je trouwens!
Precies goed op dit moment. Dank!
pi_74977836
quote:
Op maandag 23 november 2009 08:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De overheid mag best wat met cultuur doen (vind ik zelfs wenselijk) maar dat moet zich beperken tot het mede mogelijk maken van dingen die van onderaf komen. Zoals plaatsen voor nieuwe bands om op te treden of het goedkoop houden van musea.
Dus een 'kunstenaar' in een kraakpandje wel en een nieuwe verflaag voor de St. Jozef in Schapendorp niet? Of bedoel je dat de subsidies gelijk verdeeld moeten worden? Tja, dan resteert de vraag wat een gelijke verdeling nu behelst, en of dat dat nuttig is. Ik zou zeggen: kunst die 'echte kunst' is (ja daarover kun je debatteren) maar niet rendabel is op de markt kun je een zetje geven. Het moet dan wel een maatschappelijk belang dienen (daarover kun je debatteren) en enigszins smaakvol zijn (daarover..).
quote:
De overheid moet niet van bovenaf gaan bepalen hoe wij cultuur beleven en uiten (mits het niet in strijd is met de wetten). Ook al zouden er mensen zijn die in hun huiselijke kring sinterklaas met een islamitisch teken op de mijter willen vieren. Het is geen taak van de overheid om daar ook maar iets van te vinden.
Het gebeurt andersom: dankzij de politieke idealen van bepaalde mensen moet Sinterklaas zich omkleden voordat hij de pakjesboot afmag. Het kruis wordt een streep en zwarte piet krijgt niet langer de kleur van een pretletter maar van schuimpjesmelange. Het lijkt onschuldig maar er gaat een irritante ideologie achter schuil.
pi_74977922
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 10:49 schreef LXIV het volgende:
Ik: De vijand van Sinterklaas. Steek je middelvinger maar op! Dat moet je zo doen!
Ho! Ho! Ho!
pi_74978225
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 10:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is helemaal een schande. Vorig jaar zag ik tussen 5 december en Kerst ook zo'n vette nep-Amerikaanse nepklaas door het dorp heen lopen. Dacht 'ie leuk te zijn door ho-ho-ho naar mijn dochtertje te roepen!
Mijn dochtertje: Wat is dat?
Ik: De vijand van Sinterklaas. Steek je middelvinger maar op! Dat moet je zo doen!
Het is belangrijk om je kind de basisbeginselen van beschaving bij te brengen. Fijn dat jij dat zo goed begrepen hebt. Dat geeft hoop voor de toekomst.
pi_74978235
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:33 schreef sneakypete het volgende:

Het gebeurt andersom: dankzij de politieke idealen van bepaalde mensen moet Sinterklaas zich omkleden voordat hij de pakjesboot afmag. Het kruis wordt een streep en zwarte piet krijgt niet langer de kleur van een pretletter maar van schuimpjesmelange. Het lijkt onschuldig maar er gaat een irritante ideologie achter schuil.
welke mensen en welke politieke idealen ?
in het amsterdamse geval komt de sint gewoon in sintkostuum de pakjesboot af ... niks aan de hand..
hij zal zich ergens wel omgekleed hebben van zijn 2009burgerkloffie naar een bisschoppelijk kitschkostuum...

daarbij... tradities, cultuurvormen zijn onderheving aan inzichten en voorkeuren van mensen in hun tijd....
zo hoort het ook.... iemand kan een cultuurvorm willen bevriezen en conserveren (conservatisme) ... iemand anders geeft een nieuwe draai aan die oude vormen ...
asjeblieft niet alles persé bij het oude willen houden.... open je mind voor nieuwe vormen en gedachten..

ps: .dat een mijter van een bisschop persé een kruis moet hebben is historisch zeer onverantwoord...
dat is pas irritante ideologie, kitsch, verkrampt, aartsconservatief

Wat is hier aan de hand...? Het Heilige Kruis zomaar verdwenen van de mijters
Een samenzwering van links en allochtonen tegen de Nederlandse cultuur....
Landverraders en een zesde colonne ?

[ Bericht 3% gewijzigd door Bluesdude op 24-11-2009 23:51:30 ]
pi_74978278
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

welke mensen en welke politieke idealen ?
in het amsterdamse geval komt de sint gewoon in kostuum de pakjesboot af ... niks aan de hand..
hij zal zich ergen wel omgekleed hebben van zijn 2009burgerkloffie naar een bisschoppelijk kitschkostuum...
daarbij... tradities, cultuurvormen zijn onderheving aan inzichten en voorkeuren van mensen in hun tijd....
zo hoort het ook.... iemand kan een cultuurvorm willen bevriezen en conserveren (conservatisme) ... iemand anders geeft een nieuwe draai aan die oude vormen ...
asjeblieft niet alles persé bij het oude willen houden.... open je mind voor nieuwe vormen en gedachten..

ps.dat een mijter van een bisschop persé een kruis moet hebben is historisch zeer onverantwoord...
Wat ben je toch een lastig mannetje zeg. Ik nomineer je hierbij voor de roe en voor de .....POL-award.
Mijn hartje klopt!
pi_74978325
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:46 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Wat ben je toch een lastig mannetje zeg. Ik nomineer je hierbij voor de roe en voor de .....POL-award.
Mijn hartje klopt!
zit jij niet in het verkeerde topic hiermee ??
pi_74979226
Ad door Google:
quote:
Wordt u gediscrimineerd?
Wilt u weten wat u eraan kunt doen? Bekijk de site voor al uw vragen!
www.discriminatie.nl
pi_74980843
quote:
Op maandag 23 november 2009 23:28 schreef Kees22 het volgende:
Inderdaad!
Maar waar het hierom gaat is dat de overheid zich daar niet mee moet bemoeien. Zij moet niet van bovenaf, hetzij op federaal/staatsniveau of lokaal, gaan commanderen van " Dat kruis eraf anders kom jij die boot niet af" omdat zij te benauwd is voor een paar schreeuwerds met lange tenen die zich teveel focussen op het religieuze aspect van dat kruis. Grow a pair; als je er echt zo slecht tegen kan regel je maar zo'n alternatieve sint vanuit je eigen organisatie, en ga dit niet via de politiek spelen alsjeblieftgraaggedaankleinekutmoeite
pi_74981282
quote:
Op woensdag 25 november 2009 01:17 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Maar waar het hierom gaat is dat de overheid zich daar niet mee moet bemoeien. Zij moet niet van bovenaf, hetzij op federaal/staatsniveau of lokaal, gaan commanderen van " Dat kruis eraf anders kom jij die boot niet af"
Je hebt gelijk ! Dat moet niet gebeuren... De burgers kunnen dat prima zelf regelen ..maar dat overheidsingrijpen gebeurt ook niet in Nederland.. zover ik de media volg de laatste dagen.
Wat wel in Nederland gebeurt is dat het CDA uitlokt dat de overheid zich er wél mee moet bemoeien.. onder het motto: "dat kruis moet er persé op "

[ Bericht 3% gewijzigd door Bluesdude op 25-11-2009 02:00:48 ]
pi_75304525
wel,wel....
de regering wilt niet betuttelen in deze kwestie ...
quote:
Het kabinet laat Sinterklaas ongemoeid. De goedheiligman mag in Amsterdam gewoon met zijn mijter met drie andreaskruisen over straat.

'De regering heeft geen rechtsgrond om zich met de versierselen op de mijter of tabberd van de goedheiligman te bemoeien,' schrijft minister van Cultuur Ronald Plasterk aan de Tweede Kamer. 'Het staat de feestvierders vrij het sinterklaasfeest naar eigen goeddunken te vieren.'
http://www.parool.nl/paro(...)ijter-van-sint.dhtml
  zaterdag 5 december 2009 @ 01:53:04 #77
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_75305762
Geniet er nog maar van Nederlanders.
Wellicht is het de laatste keer.

Wie weet volgend jaar of het jaar daarop zal Sinterklaas als racistisch worden beschouwd. Sinterklaas zal ondertussen zo aangepast worden dat niemand het meer snapt, dat geen enkel kind meer weet hoe sinterklaas er nou echt uit ziet of welke soort knechten hij bij zich heeft.

Kind: "Waar zijn de zwarte pieten gebleven mama?"
Ouder: "FOEI!!! Dat mag je niet zeggen! Spoel je mond met zeep jij kleine racist!"
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  zaterdag 5 december 2009 @ 09:07:55 #78
38396 mazaru
pi_75307480
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 01:53 schreef ZodiaX het volgende:

Wie weet volgend jaar of het jaar daarop zal Sinterklaas als racistisch worden beschouwd. Sinterklaas zal ondertussen zo aangepast worden dat niemand het meer snapt, dat geen enkel kind meer weet hoe sinterklaas er nou echt uit ziet of welke soort knechten hij bij zich heeft.

Ouder: "FOEI!!! Dat mag je niet zeggen! Spoel je mond met zeep jij kleine racist!"
Dan gaan we toch met zijn allen stenen gooien naar een beeld. Is weer eens wat anders.
pi_75308629
quote:

Vanwaar die paniek ?
Als mensen massaal geen zin hebben in sintgedoe dan is toch hun vrije keuze ?
En je kunt altijd zelf een sintviering organiseren...
Maar waarom al die drama? Volgend jaar zal alles hetzelfde zijn ....Niks bijzonders..
pi_75308640
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 09:07 schreef mazaru het volgende:

[..]

Dan gaan we toch met zijn allen stenen gooien naar een beeld. Is weer eens wat anders.
Het beeld van Sint Nicolaas ?
pi_75308651
quote:

Alsjeblieft zeg stel je niet zo aan.
pi_75308911
quote:

Verdomd, wou je dan zeggen dat hij wel echt bestaat! Hebben mijn ouders mij dan toch voorgelogen?
  zaterdag 5 december 2009 @ 14:21:21 #83
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75313577
Here we are now, entertain us.
pi_75313919
quote:

OMG een drama-queen
pi_75316049
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 14:21 schreef voyeur het volgende:
In 1850 was piet nog gewoon blank.
Schrijnend dat een blond meisje voor Sinterklaas wordt uitgemaakt!
  zaterdag 5 december 2009 @ 17:58:50 #86
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75319195
Maar dat je van door de schoorsteen kruipen kroeshaar en dikke lippen krijgt is ook opmerkelijk.
Here we are now, entertain us.
  zaterdag 5 december 2009 @ 18:44:40 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_75320286
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 23:33 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Dus een 'kunstenaar' in een kraakpandje wel en een nieuwe verflaag voor de St. Jozef in Schapendorp niet? Of bedoel je dat de subsidies gelijk verdeeld moeten worden? Tja, dan resteert de vraag wat een gelijke verdeling nu behelst, en of dat dat nuttig is. Ik zou zeggen: kunst die 'echte kunst' is (ja daarover kun je debatteren) maar niet rendabel is op de markt kun je een zetje geven. Het moet dan wel een maatschappelijk belang dienen (daarover kun je debatteren) en enigszins smaakvol zijn (daarover..).
Over de criteria waarmee je dat soort gelden verdeeld kun je boeken volschrijven. Maar het idee dat de overheid geld steekt in een goede infrastructuur voor cultuur steun ik.

quote:
Dat bedoel ik ook. De overheid moet zich er gewoon niet mee bemoeien. Ook niet wanneer de mensen zelf iets anders willen het tegen proberen te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')