Highland Park is veel zachter en verfijnder dan Coal Isla.quote:Op donderdag 17 december 2009 23:47 schreef Fogel het volgende:
Hoe is de higland park in verhouding tot de caol isla?
Ik begon met famous grouse, en dat voldeed me eigenlijk prima.quote:Op donderdag 17 december 2009 23:57 schreef Equites het volgende:
Denk dat ik ook maar is ga beginnen met whisky goed drinken. Ben die cola meer dan zatGelukkig woon ik op 5 min van loosduinen dus morgen maar even een kijkje nemen
Gewoon 1 van die flessen halen die jullie hebben of hebben jullie een beginners tip?
Mhh, ok, zal de HP dan ook maar eens een keer proberenquote:Op vrijdag 18 december 2009 08:38 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Highland Park is veel zachter en verfijnder dan Coal Isla.
Coal Isla is meer medicinaal/rokerig/turfachtig (typische Islay-whisky). Highland Park heeft veel minder minder rook/turf en meer zoet- en houttonen heeft vanwege het rijpen op sherryvaten.
Euh, ik vind het een leuk initiatief en daar houdt het wel mee op...quote:Op vrijdag 18 december 2009 11:06 schreef mp_40_fan het volgende:
Trouwens, die frysk hynder whisky. Is dat wat te doen, of is het gewoon veels te dure wannabe scotch?
Ah, dan ga ik em voor mezelf iig niet kopen. Lijkt me wel een leuk cadeau voor kennissen uit het buitenland, aangezien ik op fietsafstand van bolsward woonquote:Op vrijdag 18 december 2009 12:08 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Euh, ik vind het een leuk initiatief en daar houdt het wel mee op...
Dan kan je beter een wat oudere Millstone, afkomstig van de Zuidam distilleerderij, proberen. Ik was daar bij de eerste bottelingen die er op de markt kwamen ook niet over te spreken, maar nu het allemaal wat langer op vat ligt begint het een mooi produkt te worden. Alleen vind ik de prijs wat aan de hoge kant...
Heb een eigen peated new wood Millstone botteling van Liquid Gold in Haarlem thuis staan en daar ben ik zeer over te spreken. Helaas alleen verkrijgbaar in de winkel in Haarlem, niet bestelbaar via internet...
Ik blijf erbij dat Jameson een uitmuntende prijs/kwaliteits-verhouding heeft.quote:Op vrijdag 18 december 2009 13:12 schreef Game_Error het volgende:
wat is nou eigenlijk een mooie goedkope whiskey voor dagelijks gebruik? Ik zoek zegmaar gewoon een lekkere slobberwhiskey.
black bottle!!!quote:Op vrijdag 18 december 2009 13:12 schreef Game_Error het volgende:
wat is nou eigenlijk een mooie goedkope whiskey voor dagelijks gebruik? Ik zoek zegmaar gewoon een lekkere slobberwhiskey.
Glen Moray in de tegenaanval.quote:Op vrijdag 18 december 2009 16:29 schreef gadeweerd het volgende:
of:
http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&naam=Tamdhu&id=175
goed drinkbaar voor geen geld!
Heb ze nog niet open.. maar ik weet iig dat de Caol Isla rokeriger en ziltiger is, HP is zachter van smaak..quote:Op donderdag 17 december 2009 23:47 schreef Fogel het volgende:
Hoe is de higland park in verhouding tot de caol isla?
Die gebruik ik uitsluitend om Irish coffee mee te maken en heb die eerlijk gezegd nog nooit straight geprobeerd. Binnenkort maar eens zonder koffie testenquote:Op vrijdag 18 december 2009 13:36 schreef Quir het volgende:
[..]
Ik blijf erbij dat Jameson een uitmuntende prijs/kwaliteits-verhouding heeft.
Wat een lieve baas heb jij.....quote:
The Glenlivetquote:Op vrijdag 18 december 2009 13:12 schreef Game_Error het volgende:
Famous Grouse.quote:Op vrijdag 18 december 2009 13:12 schreef Game_Error het volgende:
En volgens mijn Schotse collega is vooral de black grouse goed te doen als dagelijkse whisky.quote:
Teacher's highland cream is ook erg goed in dat opzichtquote:
Klopt.quote:Op zaterdag 19 december 2009 01:09 schreef NDAsilenced het volgende:
Teacher's highland cream is ook erg goed in dat opzicht
[ afbeelding ]
Dan gaat dat mn volgende fles wordenquote:Op zaterdag 19 december 2009 01:09 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Teacher's highland cream is ook erg goed in dat opzicht
[ afbeelding ]
Ik luister overigens graag naar Ralfy's whisky reviews, http://www.whiskyreviews.blogspot.com/, ook op youtube.
Vind ik ook altijd wel 1 van de lekkerste om te kopen op vliegvelden, die Highland Park.quote:Op zondag 20 december 2009 23:51 schreef Sunnythesun het volgende:
Highland Park net open getrokken. Lekker hoor! Subtiele smaaktonen zitten er in, iets vanille, iets citrusachtig zonder echt fruitig te worden. Lekker voor de afwisseling
OK, dat laatste heb ik zojuist ook gedaan, goed spulquote:Op maandag 21 december 2009 00:28 schreef Sunnythesun het volgende:
12 in mijn geval![]()
Ga nu overigens voor nog een slokje Caol Isla
In dat geval dan de 21 jarige kopen, die in principe alleen duty free te kopen is...quote:Op maandag 21 december 2009 00:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Vind ik ook altijd wel 1 van de lekkerste om te kopen op vliegvelden, die Highland Park.
nomnomnomquote:
Wehehe nee, is een besloten feestjequote:
Wat moet zo'n fles kosten?quote:Op woensdag 23 december 2009 22:16 schreef pavv het volgende:
Maar met deze recente aankoop ben ik heul blij.
geniaal spul:
[ afbeelding ]
Karuizawa 1967 / 42 Year old / Cask #6426 / TWE 10th Anniversary
hehe ja, ik denk dat dat wel leuk gaat worden. Bij iedere whisky hoort een gang waar het in verwerkt is en nog een slokje er naast dusquote:Op woensdag 23 december 2009 22:16 schreef pavv het volgende:
Goed bezig met bestellen!!!
leuke waslijst. Gaat vast wel een leuk dinertje worden,
Ikzelf heb dit jaar niet zoveel whisky gekocht. Ben het meer in de kwaliteit gaan zoeken en wat minder in de kwantiteit...(eerlijk gezegd heb ik ook niet veel ruimte meer over in mijn kast(en), heb inmiddels al een aardige voorraad staan.)
Waar?quote:Op woensdag 23 december 2009 22:16 schreef LostFormat het volgende:
Oeh, verkoop je entreekaartjes?
Die port askaig cask strength werd me vandaag aangeraden door de whisky boer. Wellicht volgende fles. Eindelijk een fijne winkel gevonden in Rotterdam. Groot aanbod, kerel die echt weet waar hij het over heeften meteen meerdere flessen aanraad. Sommige heeft ie een ruik monstertje van staan. Erg prettig winkelen.
Liquor store de koning. Flink eind de nieuwe binnenweg op.quote:
Denk dat je Oban bedoelt??quote:Op donderdag 24 december 2009 00:57 schreef Onnoman het volgende:
Opzich heb ik Obodan gekocht, en vond ik best wel lekker.
ZOw, da's bijna een fles rode wijn?!quote:Op woensdag 23 december 2009 22:16 schreef pavv het volgende:
Maar met deze recente aankoop ben ik heul blij.
geniaal spul:
[ afbeelding ]
Samen met de Glendronach 1972 Single Cask 719 waarschijnlijk de beste whiskies die in 2009 zijn uitgekomen (IMHO, maar ik ken er velen die het met me eens zijn)
Ik kan jouw smaak inderdaad ook wel waarderen...quote:Op woensdag 23 december 2009 22:16 schreef pavv het volgende:
geniaal spul:
[ afbeelding ]
Samen met de Glendronach 1972 Single Cask 719 waarschijnlijk de beste whiskies die in 2009 zijn uitgekomen (IMHO, maar ik ken er velen die het met me eens zijn)
quote:Op woensdag 23 december 2009 22:16 schreef pavv het volgende:
geniaal spul:
[ afbeelding ]
Laten we het zo zeggen...ik hoop snel te vergeten wat ie gekost heeft en hoop er lang en vaak van te kunnen genieten.....quote:
THX! En succes met het bemachtigen van zo'n fles. Je maakt de meeste kans als je rechtstreeks contact opneemt met TWE.... de 1972 schijnt ook wel gewaardeerd te worden, maar is sinds de Maniac Awards meteen tamelijk onvindbaar geworden ( evenals de ook geweldige sherrybom de Hakushu 1989)quote:Op donderdag 24 december 2009 09:01 schreef MadMaster het volgende:
Ik kan jouw smaak inderdaad ook wel waarderen...![]()
Hoop nog zo'n fles Karuizawa te ontvangen, staat in bestelling, maar met maar 195 flessen wereldwijd zal het een lastig verhaal worden.
een paar (vrijblijvende) tipsquote:Op donderdag 24 december 2009 00:57 schreef Onnoman het volgende:
ik hou best van een glaasje whiskey op zijn tijd, maar weet nooit welke smaak bij mij past, omdat wanneer de fles na 3 maanden leeg is, en een nieuwe koop na 3 maanden alweer vergeet hoe die eerste whiskey smaakte.
Opzich heb ik Obodan gekocht, en vond ik best wel lekker. Glenfiddich 18 jaar vond ik ook best wel lekker (wil binnenkort een 21 jaar kopen).
Ik heb momenteel 3 proefflesjes bowmore gekocht...
Heeft iemand ervaring met bowmore?
Daarnaast heb ik van die eenvoudige commerciele whiskeys: four roses en jack daniels..
niet echt geweldig eigenlijk
Bedankt!
Da's aan de prijs dan, maar ik denk ook wel dat dat mag voor iets waar minder dan 200 (?) flessen van bestaan in de wereld, niet? Dat je de prijs voor je wil houden snap ik ook trouwens.quote:Op vrijdag 25 december 2009 00:19 schreef pavv het volgende:
[..]
[..]
Laten we het zo zeggen...ik hoop snel te vergeten wat ie gekost heeft en hoop er lang en vaak van te kunnen genieten.....
Niet hands-free bellen kost een stuk minder.....![]()
[..]
De leeftijd speelt natuurlijk ook een grote rol in dit geval.quote:Op vrijdag 25 december 2009 12:09 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Da's aan de prijs dan, maar ik denk ook wel dat dat mag voor iets waar minder dan 200 (?) flessen van bestaan in de wereld, niet? Dat je de prijs voor je wil houden snap ik ook trouwens.
Laat even weten wat je er van vond? Het is een hele zachte beginnerswhisky.quote:Op vrijdag 25 december 2009 12:59 schreef borisz het volgende:
De kerstman bracht mij een pakketje Glenfiddich met 5cl flesjes 12, 15 en 18. Binnenkort maar eens proberen, dat wordt dan mijn eerste slok whisky ooit.
Zoals Golfer zegt: goed om mee te beginnen!! Ben ook erg benieuwdquote:Op vrijdag 25 december 2009 12:59 schreef borisz het volgende:
De kerstman bracht mij een pakketje Glenfiddich met 5cl flesjes 12, 15 en 18. Binnenkort maar eens proberen, dat wordt dan mijn eerste slok whisky ooit.
Ik hoop dat je het hier hebt over de Glenfiddich, want verder is het wel erg generaliserend...:-)quote:Op zondag 27 december 2009 00:39 schreef borisz het volgende:
12 is een skyradio whisky. Wel lekker als je niks kent, maar bij de eerste slok 15 en 18 ben je 12 direct vergeten. 12 is mild in alles.
15 en 18 zijn wat fruitiger en kruidiger. 18 had een meer vollere smaak dan 15 als het binnen was, maar goed heb nog een beetje van 15 en 18 om nogmaals te proberen over een paar dagen. Zal het dan nogmaals tegen over elkaar zetten.
Denk niet dat je die versie op het vliegveld van Londen gaat vinden.quote:Op maandag 28 december 2009 10:19 schreef ForumGek het volgende:
Ik vlieg vandaag naar London en vrijdag weer terug. Zit erover te denken om 1 (of 2) flessen whisky mee te nemen maar weet nog niet echt wat. Laatst in een kroeg een Laphroaig gehad, en die turf smaak beviel me uitsteken. Donderdag een The Glenlivet gehad en dat was weer heel erg rokerig, maar een heerlijk zachte whisky.
Ik heb momenteel een Glenfiddich 12 Caoran Reserve en een Provenance 8y, dus wil eigenlijk wat verschillede tegenover elkaar kunnen zetten. Denk dus aan een Highland Park / Laphroaig, deze lijkt me ook wel wat:
Kleur: licht geel. Neus: eerst rokerige en assige tonen dan komen fraaie aroma’s van vers gemaaid gras naar boven. De tonen van turf zijn wel aanwezig maar domineren totaal niet en ontwikkelen op de achtergrond de mooie geurige en rokerige tonen. Smaak: heerlijke tonen van turf met fruitige aroma’s en zuivere rokerige en turf tonen, die minutenlang aanhouden. De afdronk is lang en krachtig met terugkerende tonen van turf, rokerig en fruit aroma’s. Een geweldige Laphroaig botteling.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 28 december 2009 11:03 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Denk niet dat je die versie op het vliegveld van Londen gaat vinden.
Is een onafhankelijke botteling en hoewel sommige vliegvelden in Londen 'World of Whiskies'-shops hebben is hun onafhankelijke bottelingen aanbod vaak maar beperkt...
Doe mij dan maar elke dag hoestsiroop...quote:Op maandag 28 december 2009 12:14 schreef katerwater het volgende:
[ afbeelding ]
Het ziet eruit als een hoestsiroopfles
In die Reserve serie zitten een paar mooie bottelingen.quote:Op maandag 28 december 2009 19:44 schreef gadeweerd het volgende:
Vandaag gekocht:
Bunnahabhain 2000 Gordon & MacPhail Reserve selected by van Wees
Vintage 13.11.2000
Bottled 16.06.2009
Cask type: 1st Fill Bourbon Hogshead
Cask no. 915
Number of bottles 255
59.7 %
en
Teaninich 1998 Gordon & MacPhail Reserve
Vintage 14.12.1998
Bottled 15.06.2009
Refill Sherry Hogshead
Cask no. 11406
Number of bottles 283
Strength 58.4 %
Ergens uploaden (www.tinypic.com bijvoorbeeld) en dan hier de URL plaatsen met [img] er voor en [/img] er achter...quote:Hoe voor je een foto in?
De Glenrothes 1978 G&M refill sherry 59,9 %quote:Op maandag 28 december 2009 20:26 schreef MadMaster het volgende:
In die Reserve serie zitten een paar mooie bottelingen.
De Caperdonich 1972 staat in mijn top 5, de Littlemill en de Rosebank zijn ook prima...
[..]
Het is inderdaad een mooie verpakking in zo'n houten kistje. Zie trouwens net dat de 5 jaar oude meer dan 6 en een half jaar op het vat (18-03-'02 tot 16-10-'08) heeft gezeten, en de 8 jaar oude bijna 9 (mei 2000 tot 22-02-'09)quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:55 schreef Sunnythesun het volgende:
Ziet er erg mooi uit iig. Ben benieuwd hoe het smaakt!
Zal straks ff een foto posten van onze oogst van vandaag
Wow, leuke bezorging zo voor O&N!quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:48 schreef Sunnythesun het volgende:
En dit werd dus vanmiddag door onze vriendelijke TNT pakketbezorger bezorgd:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
(helaas staan er nu maar 4 flessen van in onze prive collectie, maar toch leuk..)
Wat tof. Misschien een beetje asociaal om te vragen omdat het een kerstcadeautje is maar wat moet dat kosten?quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:02 schreef Eltonno het volgende:
[ afbeelding ]
Gekregen voor kerst/sinterklaas, goede verhalen over gehoord. Moet nog gaan beginnen met deze miniproeverij (200ml per flesje), maar ben erg benieuwd naar de prijswinnende (bronzen medaille in de "international spirit challenge" categorie whiskies uit andere landen) 8 jaar oude american oak.
Leuk detail wat me net opvalt, op elk flesje is met de hand geschreven welk nummer hij heeft en uit welke cask hij komt, welke datum hij is gedestilleerd en gebotteld.
*hips*quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:48 schreef Sunnythesun het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
(helaas staan er nu maar 4 flessen van in onze prive collectie, maar toch leuk..)
Was zelf al een beetje naar zuidam aan het kijken, dus wist wat het kost. Maakt het niet een minder leuk cadeau, kosten liggen rond de 50 euro.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:54 schreef LostFormat het volgende:
[..]
Wat tof. Misschien een beetje asociaal om te vragen omdat het een kerstcadeautje is maar wat moet dat kosten?
boh 7 jaar oude Lagavulinquote:Op dinsdag 29 december 2009 23:52 schreef Sunnythesun het volgende:
Die links vooraan.. dat is deze:
http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&naam=Lagavulin&id=1642
En hij is lekkuuuurrrrr![]()
quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:48 schreef Sunnythesun het volgende:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 10:18 schreef SevenWonders het volgende:
Een vraag voor de verzamelaars en freaks:
Hebben jullie dat nu ook? Je hebt een zooi 'open flessen' en een serie nog dichte flessen en dan komt het moment dat je eigenlijk een nieuwe fles moet open maken...welke kies je dan?
Ik ben al enige weken bezig met de staartjes uit mijn open flessen. Vind het iedere keer ' zonde' om een nieuwe, verse fles open te maken. Op een of andere manier voelt het als een ' verlies'. Maar zal er toch aan moeten geloven. De Lagavullin, Macallan en Highland Park waar nog wat inzit gaan ook vervelen :-)
Als jullie mochten kiezen welke fles je open mocht maken, welke zou het worden:
Glengoyne 17 year
Ardbeg Almost There
Balvenie Single Barrel
Balvenie Golden Cask
Glen Moray 1989
The Glenlivet Nadurra
Bruichladdich RumCask (17y)
Bruichladdich (speciale botteling ihkv opening http://www.whiskyenwhiskey.nl)
Talisker 10
Talisker 18
Talisker Dist. Edition
Isle of Jura
Dan wordt mijn keuze in begsinsel bepaald door het type/soort whisky waar op dat moment mijn voorkeur naar uitgaat.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 10:18 schreef SevenWonders het volgende:
Een vraag voor de verzamelaars en freaks:
Hebben jullie dat nu ook? Je hebt een zooi 'open flessen' en een serie nog dichte flessen en dan komt het moment dat je eigenlijk een nieuwe fles moet open maken...welke kies je dan?
Afhankelijk van de algemene beschikbaarheid van de whisky (kan ik nog een gelijksoortige fles aanschaffen?) en soms ook de aanschafsprijs valt het openen van een fles soms wat zwaar. Maar als je vervolgens zit te nippen, dan wordt die keuze vaak wel gerechtvaardigd...quote:Ik ben al enige weken bezig met de staartjes uit mijn open flessen. Vind het iedere keer ' zonde' om een nieuwe, verse fles open te maken. Op een of andere manier voelt het als een ' verlies'. Maar zal er toch aan moeten geloven. De Lagavullin, Macallan en Highland Park waar nog wat inzit gaan ook vervelen :-)
Ik zou nu uit die lijst de Talisker 18 kiezen.quote:Als jullie mochten kiezen welke fles je open mocht maken, welke zou het worden:
Glengoyne 17 year
Ardbeg Almost There
Balvenie Single Barrel
Balvenie Golden Cask
Glen Moray 1989
The Glenlivet Nadurra
Bruichladdich RumCask (17y)
Bruichladdich (speciale botteling ihkv opening http://www.whiskyenwhiskey.nl)
Talisker 10
Talisker 18
Talisker Dist. Edition
Isle of Jura
Ben benieuwd of je het verschil tussen de Schotse whisky en de Jameson whiskey kan proeven.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:52 schreef Mr.G het volgende:
Sinds kort wat whisky gaan drinken voor die relax avonden na het werk.
Heb nu:
Glenfiddich 12 & 15
Aberlour 16 (een aanrader)
Binnenkort wil ik gaan uitbreiden met een Ierse en ik ben opzich wel fan van Jameson en zit deze te overwegen:
Jameson - Gold
[ afbeelding ]
Dat een Ierse veel zachter is van smaak is vrij evident.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 15:08 schreef golfer het volgende:
[..]
Ben benieuwd of je het verschil tussen de Schotse whisky en de Jameson whiskey kan proeven.
M'n favoriet in de betaalbare prijsklasse.quote:Op donderdag 17 december 2009 23:46 schreef NDAsilenced het volgende:
Mijn eerste post in deze reeks
Iemand hier ook een liefhebber van:
[ afbeelding ]?
Die turf, rook, zout is zzzalig...
Ik heb gister een slokje Jameson geproefd. Niet vies, als me dit in een kroeg voorgeschoteld zou worden of zo dan zou ik het zeker lekker opdrinken. Maar als ik kan kiezen ga ik toch voor iets wat minder zoetig is. Het heeft voor mij een te zoetige bourbon achtige smaak. Sommige Schotse Malts hebben dat ook en die vind ik ook minder.. Kortom: niet verkeerd maar niet iets waar ik meteen een fles van haalquote:Op zaterdag 2 januari 2010 15:08 schreef golfer het volgende:
[..]
Ben benieuwd of je het verschil tussen de Schotse whisky en de Jameson whiskey kan proeven.
Ik ben al jaren verzamelaar van allerlei Linkwood-bottelingen (heb er nu zo'n kleine 20) en regelmatig krijg je dan als opmerking: 'Linkwood? Nooit van gehoord...'.quote:Op maandag 4 januari 2010 10:56 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
En deze van The Ultimate Single Malt Collection: Linkwood: ook lekker! Wat steviger, houtig.. Weet niet meer zo goed.. Was gewoon lekker![]()
Wat grappig! Ik had er idd ook nog nooit van gehoord..quote:Op maandag 4 januari 2010 14:04 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik ben al jaren verzamelaar van allerlei Linkwood-bottelingen (heb er nu zo'n kleine 20) en regelmatig krijg je dan als opmerking: 'Linkwood? Nooit van gehoord...'.
Alleen bovenstaande mening verdient volgens mij enige nuancering. Helaas is het in de bodem van de markt (waar de meeste blends zich bevinden) met prijzen tussen de 10 en de 20 euro per fles weinig te genieten. Een enkele gunstige uitzondering nagelaten zijn het doorgaans tamelijk eenvoudige, wat vlakke, een-dimensionale blends. Ik ken erg weinig blends die beter zijn dan de meeste bekende Single Malt Whiskies. Tuurlijk, Famous Grouse staat heel behoorlijk aangeschreven, evenals Teachers en Black Bottle en voor sommige mensen is JW Black ook een prima alternatief. Maar IMO leggen ook die het af tegenover (instap-)Malts als Aberlour 10, Laphroag 10, Glenfarclas, Bowmore, Macallan, Highland Park, etc.quote:Op maandag 4 januari 2010 20:10 schreef Tahiti het volgende:
Er is niks mis met blends, sommige blends zijn imo vele malen beter dan de bekende single malts.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |