Ik snap je frustraties hoor, het klopt wat je zegt. Ik denk alleen dat het heel moeilijk in kaart brengen wordt wie wat moet krijgen. Het is duidelijk dat iemand die patrouille loopt meer gevaar loopt dan iemand die post sorteerd. Maar hoe zit het dan met degene die 1 keer per week met de auto het kamp af moet om de post weg te brengen bijvoorbeeld, loopt ook gevaar. Hoe zit het als iemand alleen de beveiliging van het kamp doet en geen andere patrouilles? Iemand die op een F16 vliegt? De mensen in een Chinook? De mensen die convooi rijden?quote:Op zondag 15 november 2009 10:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Klasse 1 zou dan het minste uitzendtoelage moeten krijgen, en klasse 4 het meeste uitzendtoelage. Iemand in klasse 4 loopt namelijk aanzienlijk meer risico en zit niet de hele dag in een containertje.
Wat vinden jullie hiervan?
"quote:Op zondag 15 november 2009 10:18 schreef lekzzz het volgende:
[..]
Ik snap je frustraties hoor, het klopt wat je zegt. Ik denk alleen dat het heel moeilijk in kaart brengen wordt wie wat moet krijgen. Het is duidelijk dat iemand die patrouille loopt meer gevaar loopt dan iemand die post sorteerd. Maar hoe zit het dan met degene die 1 keer per week met de auto het kamp af moet om de post weg te brengen bijvoorbeeld, loopt ook gevaar. Hoe zit het als iemand alleen de beveiliging van het kamp doet en geen andere patrouilles? Iemand die op een F16 vliegt? De mensen in een Chinook? De mensen die convooi rijden?
Kortom dan zou je voor iedere functie in een uitzendgebied een aparte vergoeding moeten gaan maken, leuke opdracht om dat allemaal uit te zoeken als je het mij vraagt. Hoe ga je het risico bepalen, wie bepaalt dat?
Nou heb vertrouwen, de tweedeling is er al. Met de REMF's aan de ene kant en lui die wél daadwerkelijk gevaar lopen. Gelijke monniken gelijke kappen gelul.quote:Op zondag 15 november 2009 14:32 schreef mgerben het volgende:
Oppervlakkig gezien een goed plan. Maar het strandt in de uitvoering, zoals iedereen al aangeeft. Er zijn gewoon teveel open punten.
Je wilt dit echt niet. Je wilt geen tweedeling met scheve gezichten. Iedereen loopt risico. Je schept geen team als de legerleiding met bonussen aangeeft dat de één zijn aanwezigheid meer op prijs gesteld wordt dan die van de ander.
Dat lijkt me ook. De uitzendtoelage is om het gemis van je thuisland te compenseren, niet om het risico aanvaardbaar te maken. Lijkt me sowieso een gek iets als een postsorteerder in het kamp evenveel zou verdienen als een commando achter de vijandelijke linies, maar dat is nu natuurlijk al gecompenseerd en daar staat de uitzendtoelage geheel los van.quote:Op zondag 15 november 2009 10:57 schreef DuTank het volgende:
Zijn het niet gewoon percentages die je erbovenop krijgt?
Dan krijgt iedereen in principe toch evenveel, maar iemand die de "jungle" in gaat verdient sowieso al meer dan eentje die in de "hut" blijft.
En uitzendtoelage is er niet alleen omdat je naar oorlogsgebied gaat. Om iets te noemen, je hebt amper fatsoenlijk contact met het thuisfront.
Daarbij komt dat commando's getraind zijn als moordende overlevers en zo'n postsorteerder in feite niet getraind is om zichzelf te verdedigen, ondanks dat hij 'veilig' op zo'n kamp zit.quote:Op zondag 15 november 2009 15:39 schreef gelly het volgende:
Je kiest er als commando/marinier toch zelf voor om extra gevaar te lopen, het is 1 van de redenen dat je voor een dergelijke functie kiest. Het is voor mij dan ook geen simpel feit dat deze mensen een hogere toelage zouden moet krijgen dan iemand die de post rond brengt. Het is zoals gezegd een uitzendtoelage.
De bonus is juist die extra spanning wat het werk van commando/marinier een stuk "leuker"maakt dan dat van postbezorger. Of zeg ik dan iets heel geks ?
Het risico wordt natuurlijk al gecompenseerd???? Hoe dan?quote:Op zondag 15 november 2009 15:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook. De uitzendtoelage is om het gemis van je thuisland te compenseren, niet om het risico aanvaardbaar te maken. Lijkt me sowieso een gek iets als een postsorteerder in het kamp evenveel zou verdienen als een commando achter de vijandelijke linies, maar dat is nu natuurlijk al gecompenseerd en daar staat de uitzendtoelage geheel los van.
Dan zou iemand die in Nederland zit hetzelfde verdienen als iemand in Afghanistan. De kans op uitzending heb je voor gekozen, dan moet je maar een andere baan zoeken??quote:Op zondag 15 november 2009 15:39 schreef gelly het volgende:
Je kiest er als commando/marinier toch zelf voor om extra gevaar te lopen, het is 1 van de redenen dat je voor een dergelijke functie kiest. Het is voor mij dan ook geen simpel feit dat deze mensen een hogere toelage zouden moet krijgen dan iemand die de post rond brengt. Het is zoals gezegd een uitzendtoelage.
De bonus is juist die extra spanning wat het werk van commando/marinier een stuk "leuker"maakt dan dat van postbezorger. Of zeg ik dan iets heel geks ?
quote:Op zondag 15 november 2009 15:06 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Nou heb vertrouwen, de tweedeling is er al. Met de REMF's aan de ene kant en lui die wél daadwerkelijk gevaar lopen. Gelijke monniken gelijke kappen gelul.
Nu krijgt chef schijtpapier dezelfde bonus als een vent die bermbommen onschadelijk moet maken, en de aalmoezenier hetzelfde als een Viperteamlid.
En dat valt simpelweg niet uit te leggen.
nee, niet waar.quote:Op zondag 15 november 2009 21:41 schreef Bob-B het volgende:
Wat Gerben zegt, uitzendtoelage is een compensatie die je krijgt omdat je op uitzending bent, niet een toelage om te gaan turfen hoeveel meter je buiten de base bent geweest en ook geen compensatie omdat je het werkt doet waar je voor gekozen hebt.
en medische/ondersteunende troepen die mee de poort uit gaan? zeker amv'ers gaan gewoon met de infanterie mee, krijgen die dan dezelfde toeslag als de infanterist of minder?quote:Op maandag 16 november 2009 01:39 schreef Pumatje het volgende:
kan hier mij inleven, maar dan puur de verdeling,
gevechtstroepen
gevechtsondersteunend
Medisch
en dan nog het verschil tussen Landmacht/Luchtmacht/Marine.
niet dieper dan dat, dat gaat problemen geven.
Zie de noot, een CLS'er, of toegevoegd medic komt te vallen onder de schijf van de eenheid waar hij mee de poort uit gaat. Ik doelde met de term 'medische teams' meer op de artsen/verplegers op het kamp zelf. Die dus de poort niet uitgaan, en de reden waarom ik ze dan niet onder de noemer 'verzorging/staf' schaar is juist om die psychische schade.quote:Op maandag 16 november 2009 08:54 schreef Bouke-p het volgende:
Een aanvulling op de medische eenheden, ook die gaan de poort uit op sick call etc. Daarnaast is voor hen het gevaar kwa rondvliegende kogels wat minder maar de rotzooi die ze zien en meemaken veel zwaarder, vooral psychisch is dat enorm.
Op 100m iemand een kogel door zn lijf jagen is één, bij iemand de kogelgaten dichtdrukken is ff een stukje confronterender.
[..]
en medische/ondersteunende troepen die mee de poort uit gaan? zeker amv'ers gaan gewoon met de infanterie mee, krijgen die dan dezelfde toeslag als de infanterist of minder?
Maar dat gezeik is dan wel heel wat minder dan nu het geval is. Er zullen dan meer uitzonderingen zijn dan de hele infanterie.quote:Op maandag 16 november 2009 09:05 schreef Pumatje het volgende:
dat soort shit krijg je inderdaad al bauke bij mijn grove verdeling tussen gevechts troepen en gevechtsondersteunend etc. Dus inderdaad.. waar trek je de lijn.
Voor zulke gevallen zul je dus uitzonderingen moeten maken en die moeten een hogere bonus krijgen imo.
punt is dat je dan weer lui krijgt, die het er niet mee eens zijn "want zij vinden dat ze net zo veel gevaar lopen als een ander maar hij krijgt meer betaald blabla"
daar ontkom je niet aan....
Vliegend personeel kan juist makkelijk in 3. Als je het daar niet mee eens bent, ben je je niet op de hoogte van hoe er nou precies geopereerd wordt in Afghanistan.quote:Op zondag 15 november 2009 19:08 schreef Bob-B het volgende:
Zolang er minder piloten als landmachters worden neergeschoten denk ik dat vliegend personeel rustig in 2 kan. Ergo: 2 en 3 omdraaien. 4 is overbodig, als kct'er krijg je standaard al een flinke toelage, omdat je kct'er bent en voor de rest: 'it comes with the job'
Piloten krijgen juist véél te weinig betaald bij Defensie.quote:Op zondag 15 november 2009 19:09 schreef Bob-B het volgende:
Nu ik dat allemaal bij elkaar leg kom ik tot de conclusie dat iedereen op het kamp net zoveel zou moeten krijgen en piloten moeten toeleggen, omdat ze toch al teveel betaald krijgen,.
Ik vind het nu al achterlijk dat iemand die alleen maar simpel werk uitvoert in een containertje op het kamp evenveel toelage krijgt als ik. Wie meer risico loopt, moet meer verdienen, want we verdienen al zo magertjes bij Defensie.quote:Op maandag 16 november 2009 09:05 schreef Pumatje het volgende:
dat soort shit krijg je inderdaad al bauke bij mijn grove verdeling tussen gevechts troepen en gevechtsondersteunend etc. Dus inderdaad.. waar trek je de lijn.
Voor zulke gevallen zul je dus uitzonderingen moeten maken en die moeten een hogere bonus krijgen imo.
punt is dat je dan weer lui krijgt, die het er niet mee eens zijn "want zij vinden dat ze net zo veel gevaar lopen als een ander maar hij krijgt meer betaald blabla"
daar ontkom je niet aan....
Das onzin, aan vliegen hang gewoon een rang vast. En bij die rang hoort een salaris, ze mogen al blij zijn dat ze een vliegtoelage krijgen.quote:Op maandag 16 november 2009 10:38 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Piloten krijgen juist véél te weinig betaald bij Defensie.
wat is simpel werk? een verbindelaar zal niet veel buiten de poort komen, op HF/RR mensen na, maar doet wel belangrijk werk. Als titaan niet werkt dan kan de piloot in zn luxe werkomgeving ook geen oorlog meer voeren of de infanterist in het voorterrein zn werk ook niet doen.quote:Op maandag 16 november 2009 10:42 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik vind het nu al achterlijk dat iemand die alleen maar simpel werk uitvoert in een containertje op het kamp evenveel toelage krijgt als ik. Wie meer risico loopt, moet meer verdienen, want we verdienen al zo magertjes bij Defensie.
Omdat ze in de burgermaatschappij meer kunnen verdienen? Dan ga je toch een particuliere vliegopleiding doen. Om vervolgens voor een rotloontje bij een of andere prijsvechter te belanden.quote:Op maandag 16 november 2009 10:38 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Piloten krijgen juist véél te weinig betaald bij Defensie.
Dat simpele werk in dat containertje is net zo belangrijk als jouw vlieguurtjes daar..quote:Op maandag 16 november 2009 10:42 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik vind het nu al achterlijk dat iemand die alleen maar simpel werk uitvoert in een containertje op het kamp evenveel toelage krijgt als ik. Wie meer risico loopt, moet meer verdienen, want we verdienen al zo magertjes bij Defensie.
Omdat je in de burgermaatschappij veel meer verdient als piloot, en Defensie wil zichzelf zo graag als concurrent beschouwen van de burgermaatschappij. Ook is het vliegen veel zwaarder, en kost veel meer opofferingen en vrije tijd dan vele andere functies bij Defensie.quote:Op maandag 16 november 2009 11:25 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Das onzin, aan vliegen hang gewoon een rang vast. En bij die rang hoort een salaris, ze mogen al blij zijn dat ze een vliegtoelage krijgen.
Een arts krijgt ook betaald naar zijn/haar rang terwijl je voor een arts ook ff meer moet leren dan officier infanterie of verbindingen. Ik kan geen enkele goede reden verzinnen waarom een piloot meer zou moeten verdienen.
[..]
Er is niks luxe aan de cockpit van een militair toestel... Een MB is wat dat betreft nog luxer. Maar het gaat niet om hoe simpel het werk wel of niet is in het geval van de toelages op uitzending, maar om het risico dat je loopt.quote:wat is simpel werk? een verbindelaar zal niet veel buiten de poort komen, op HF/RR mensen na, maar doet wel belangrijk werk. Als titaan niet werkt dan kan de piloot in zn luxe werkomgeving ook geen oorlog meer voeren of de infanterist in het voorterrein zn werk ook niet doen.
Dat valt voor heel veel functies te betwisten. And then again: Het ging hier om het risico dat je loopt.quote:Op maandag 16 november 2009 11:29 schreef fathank het volgende:
[..]
Dat simpele werk in dat containertje is net zo belangrijk als jouw vlieguurtjes daar..
Als je pech hebt kom je bij een prijsvechter ja, of je doet het goed en je komt met een beetje geluk bij een grote airline. En: definieer rotloontje?quote:Op maandag 16 november 2009 11:28 schreef fathank het volgende:
[..]
Omdat ze in de burgermaatschappij meer kunnen verdienen? Dan ga je toch een particuliere vliegopleiding doen. Om vervolgens voor een rotloontje bij een of andere prijsvechter te belanden.
Als ex-marinier/LMB'er/KCT'er kun je bij Blackwater ook veel meer verdienen dan bij Defensie. Bovendien krijg jij je opleiding van Defensie terwijl als je een particuliere vliegopleiding doet je toch wel even minimaal een ton op tafel mag leggen uit eigen zak (of geleend natuurlijk).quote:Op maandag 16 november 2009 11:35 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Omdat je in de burgermaatschappij veel meer verdient als piloot, en Defensie wil zichzelf zo graag als concurrent beschouwen van de burgermaatschappij. Ook is het vliegen veel zwaarder, en kost veel meer opofferingen en vrije tijd dan vele andere functies bij Defensie.
In je F16 loop je natuurlijk een verschrikkelijk risico tegen een vijand zonder eigen jachtvliegtuigen en proper luchtafweergeschut. Helicopterpiloten lopen wel meer risico maar nog steeds een stuk minder dan een groep infanteristen of verkenners die continu buiten de poort zijn of op een FOB zitten zonder fatsoenlijke voorzieningen zoals op Kamp Holland.quote:[..]
Er is niks luxe aan de cockpit van een militair toestel... Een MB is wat dat betreft nog luxer. Maar het gaat niet om hoe simpel het werk wel of niet is in het geval van de toelages op uitzending, maar om het risico dat je loopt.
Rotloontje: Waardoor je de 1e 10 jaar krom moet liggen om je studieschuld terug te betalen en ondertussen geen hypotheek kunt krijgen vanwege je schuldenlast icm het loontje wat net genoeg is om die schuld af te betalen.quote:Op maandag 16 november 2009 11:38 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Als je pech hebt kom je bij een prijsvechter ja, of je doet het goed en je komt met een beetje geluk bij een grote airline. En: definieer rotloontje?
Dat je buiten de poort meer verdiend is echt een dooddoener, als het je niet bevalt ga je toch ergens anders werken? Defensie is echt niet de beste werkgever, maar zo slecht is het echt niet. Zeker als vlieger mag je niet klagen, met alle opleidingen die je gratis krijgt.quote:Op maandag 16 november 2009 11:35 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Omdat je in de burgermaatschappij veel meer verdient als piloot, en Defensie wil zichzelf zo graag als concurrent beschouwen van de burgermaatschappij. Ook is het vliegen veel zwaarder, en kost veel meer opofferingen en vrije tijd dan vele andere functies bij Defensie.
[..]
Er is niks luxe aan de cockpit van een militair toestel... Een MB is wat dat betreft nog luxer. Maar het gaat niet om hoe simpel het werk wel of niet is in het geval van de toelages op uitzending, maar om het risico dat je loopt.
Hoe zit het dan met bv de verbindelaren, die ook van buitenpost naar buitenpost worden gestuurd, of er zomaar uitgepikt worden om mee te gaan als F? Of de EOV'ers die achter het KCT aan kruipen om radioverkeer uit te luisteren en te peilen? Wat dacht je van de logistiekelingen die ook opeens mee mogen om verre buitenposten te bevoorraden en daar rustig 2 weken kunnen wachten tot ze met de eenheid mee terug kunnen naar TK/Chora. Gaan we nu dan voor elk individu tellen waar ze zijn geweest, hoe lang, hoeveel kogels er op ze zijn geschoten, hoeveel schone onderbroeken ze mee hadden en dit verrekenen.quote:Op maandag 16 november 2009 01:39 schreef Pumatje het volgende:
kan hier mij inleven, maar dan puur de verdeling,
gevechtstroepen
gevechtsondersteunend
Medisch
en dan nog het verschil tussen Landmacht/Luchtmacht/Marine.
niet dieper dan dat, dat gaat problemen geven.
Open je een topic zodra de KLM het "speelgoed" heeft wat defensie heeft. Ik denk niet dat elke piloot de kans krijgt om met mach zie ik je morgen nog een keer door het luchtruim te gaan. Ook niet om met een heli te vliegen volgehangen met de mooiste boy-toys die deze wereld kent. Nee, soms doe je het werk ook gewoon, omdat je het het mooiste werk ter wereld vind. Als officier kan je sowieso in de burger meer verdienen, of je nou TD'er bent of Vlieger.quote:Op maandag 16 november 2009 11:35 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Omdat je in de burgermaatschappij veel meer verdient als piloot, en Defensie wil zichzelf zo graag als concurrent beschouwen van de burgermaatschappij. Ook is het vliegen veel zwaarder, en kost veel meer opofferingen en vrije tijd dan vele andere functies bij Defensie.
Vlieger natuurlijk, waarom denk je dat vliegers de hoofdprijs zouden moeten vangen volgens hem.quote:Op maandag 16 november 2009 12:10 schreef Rave_NL het volgende:
Trouwens even puur uit interesse, Lightning wat voor functie heb jij eigenlijk bij de luchtmacht?
Typische manier voor jou om te reageren: "als iemand een andere mening heeft weet hij niet hoe defensie het echt doet en is het een schande dat hij voor defensie werkt en je kan maar beter weg gaan naar de burger" reactie. Beetje jammer, wellicht helpt het om te roepen dat mijn eenheid net een rotatie van verspreid een jaar erop heeft zitten en ondanks dat ik vrij "nieuw" ben, weet ik echt wel van honderden collega's wat er daar speelt in de Oost.quote:Op maandag 16 november 2009 10:38 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Vliegend personeel kan juist makkelijk in 3. Als je het daar niet mee eens bent, ben je je niet op de hoogte van hoe er nou precies geopereerd wordt in Afghanistan.
Dit zou in mijn ogen gaan betekenen dat het vullen van de vacatures in jouw "klasse 1" nog moeilijker gaat worden omdat dat "slechter" betaald. Die plekken moet men dus dan gaan vullen met mensen uit "klasse 2" die dan dus weer minder geld gaan krijgen. etc etc.quote:Op zondag 15 november 2009 10:12 schreef Lightning_NL het volgende:
Hoi allemaal, op dit moment is het zo dat iedere militair precies dezelfde uitzendtoelage krijgt. Gezien het geweldsspectrum waarin bijvoorbeeld in Afghanistan gewerkt wordt vind ik dit volkomen oneerlijk. Een korporaal postsorteerder die de hele dag op het kamp in een container zit krijgt evenveel toelage als een KCT-er die wekenlang in het veld zit.
Dit is toch onacceptabel? De uitzendfuncties zouden moeten verdeeld worden over een aantal 'gevarenklasses'. Bijvoorbeeld:
1) Functie waarbij men op het kamp blijft ten aller tijde, uitzonderingen daargelaten (bijv. een postsorteerder)
2) Functie waarbij men regelmatig het kamp af komt (patrouilles moeten lopen, contacten met bevolking onderhouden etc)
3) Vliegende functie waarbij men dus regelmatig in gevaarlijk gebied komt
4) Special Forces zoals TF55, die wekenlang in de shit zitten.
Klasse 1 zou dan het minste uitzendtoelage moeten krijgen, en klasse 4 het meeste uitzendtoelage. Iemand in klasse 4 loopt namelijk aanzienlijk meer risico en zit niet de hele dag in een containertje.
Wat vinden jullie hiervan?
Dan had je wat anders moeten doen.quote:Op maandag 16 november 2009 10:42 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ik vind het nu al achterlijk dat iemand die alleen maar simpel werk uitvoert in een containertje op het kamp evenveel toelage krijgt als ik. Wie meer risico loopt, moet meer verdienen, want we verdienen al zo magertjes bij Defensie.
Zal niet veel buiten de poort komen? Een club gaat echt niet de poort uit zonder comms.quote:Op maandag 16 november 2009 11:25 schreef Bouke-p het volgende:
wat is simpel werk? een verbindelaar zal niet veel buiten de poort komen, op HF/RR mensen na, maar doet wel belangrijk werk. Als titaan niet werkt dan kan de piloot in zn luxe werkomgeving ook geen oorlog meer voeren of de infanterist in het voorterrein zn werk ook niet doen.
Je hebt naast comms personeel ook nog meerdere verbindelaarsquote:Op dinsdag 15 december 2009 16:11 schreef demspec het volgende:
[..]
Zal niet veel buiten de poort komen? Een club gaat echt niet de poort uit zonder comms.
Lui die op de mcp zitten horen gewoon bij de staf en dat was in de indeling van Rave-nl al aangehaald. De term HF/RR personeel komt me trouwens niet bekend voor, maar dat zal wel wat met FM9000 te maken hebben? Ben zelf meer bekend met Bowmanquote:Op dinsdag 15 december 2009 17:29 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Je hebt naast comms personeel ook nog meerdere verbindelaarsEr staat trouwens in mn post BEHALVE HF/RR personeel. En dan gaat het vaak ook maar om 1 a 2 pax'en.
Ik als CIS'er heb niks te zoeken bij een patrouille maar het werk van mij en mn collega's is wel ontzettend belangrijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |