Alle heffingen zijn belastingen. Denk je nou echt dat je een land zonder files kan creëren? De kilometerheffing is noodzakelijk omdat er steeds meer auto's op gas, elektriciteit of nieuwe energiebronnen komen. Ze kunnen het niet maken om ook daarop heffingen op te leggen. Als de kilometerheffing is ingevoerd en het CBS becijfert dat de files in een bepaald jaar zijn toegenomen heeft de regering die dan zit een mooi excuus om de heffing te verhogen (waar dus alle brandstoffen door worden getroffen).quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:44 schreef Wombcat het volgende:
.....
Hoewel er ook in de rest van het artikel allerlei nuances zitten, waaruit blijkt dat het soms wel effect heeft, en soms niet. Is je stelling dat het absoluut geen effect heeft (veel) tekort door de bocht.
en wegenbelasting verdwijnt ook. Per saldo zal dat voorbeeld licht goedkoper uit zijn. Zware auto's die veel rijden betalen het meest.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:52 schreef Wombcat het volgende:
BPM verdwijnt ook, moet je ook rekening mee houden.
Je betaalt dus meer per maand, maar ook minder bij aanschaf van een auto.
quote:Miljardendans om de kilometerheffing
25 augustus 2009
Tientallen bedrijven uit binnen- en buitenland staan te trappelen om mee te doen aan de ontwikkeling van het systeem voor de kilometerheffing, dat zeer waarschijnlijk in Nederland komt. Bedrijven als Siemens, Getronics, Sagem, Peek Traffic en Q-free sleepten het ministerie van Verkeer en Waterstaat al voor de rechter, omdat ze niet waren uitverkoren om mee te praten of mee te doen aan delen van het systeem.
“Als er een groot project is, wil je meedoen”, zegt een woordvoerder van chipfabrikant NXP. “TomTom is als bedrijf volledig bezig met mobiliteit; wij zouden een logische partner zijn”, zegt een woordvoerder van navigatiebedrijf TomTom. “Siemens is de enige partij in de wereld die dit systeem in het groot heeft uitgerold in Duitsland”, prijst Siemens zich aan.
Het systeem voor de kilometerprijs, zoals de kilometerheffing of rekeningrijden in de nieuwe wet heet, is dan ook niet zomaar een systeem. De overheid investeert in de eerste fase 3,6 miljard euro. “Dat is voor het opzetten van het systeem, de ‘kastjes’ die in de voertuigen komen en de personeelskosten, kortom voor alles”, zegt een woordvoerder van het ministerie. “De bedoeling is dat het bedrijfsleven ook investeert.”
Bij ongeveer negen miljoen auto’s en vrachtwagens wordt iets ingebouwd dat registreert hoeveel kilometers worden gereden, over wat voor soort wegen en op welk tijdstip. Die gegevens zijn gekoppeld aan de milieukenmerken van het voertuig zodat het systeem kan uitdokteren hoeveel de rit kost.
De overheid neemt bij de introductie de kosten voor dat systeem voor haar rekening. Bedrijven die mee mogen doen, hebben dus een kapitaalkrachtige afnemer. Zij kunnen ook nog verdienen aan extra diensten, zoals het verstrekken van verkeersinformatie of gerichte reclameboodschappen. Omdat het Nederlandse systeem wordt gezien als een zeer innovatief systeem, via gps zonder tolpoorten, is het ook een mooi exportproduct. Daarom zijn er zoveel multinationals die willen aanhaken.
De overheid verwacht, als het systeem eenmaal draait, 9 miljard euro per jaar te innen. Dit bedrag komt in plaats van de huidige wegenbelasting en BPM. De partijen die zorg dragen voor de exploitatie en de inning van de heffing, mogen maximaal 5 procent van dat bedrag (450 miljoen euro) tegemoetzien. “Plus wat ze eventueel verdienen aan het leveren van additionele diensten”, zegt de woordvoerder van het ministerie.
Het ministerie heeft ervoor gekozen in te zetten op twee systemen, aangeduid als ‘sporen’. Er is een garantiespoor en een hoofdspoor. Daar is voor gekozen om er zeker van te zijn dat het systeem beschikbaar is op het moment dat de heffing gaat gelden. “Als je als overheid iets inkoopt, wil dat niet zeggen dat de vrije markt dat dan ook aanbiedt.” Door in het garantiespoor een gegarandeerde afnemer te zijn, houdt het ministerie de timing zelf in de hand.
Het is de bedoeling dat uiteindelijk via het hoofdspoor marktpartijen het hele systeem overnemen. De overheid moet ook wel inzetten op een eigen systeem, omdat de wetgeving over de kilometerprijs er nog niet door is. Het project kan dus nog steeds worden afgeblazen. (ANP)
Oftewel het al eerder bedachte rekeningrijden rondom de grote steden?quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is de gedachte ja, indien het zuiver uitgevoerd gaat worden. Echter het doel is niet het financieren van wegen op een andere manier maar tegelijk ook de files aanpakken met beprijzing maar vervolgen daar geen uitgaven aan koppelen, de milieuvervuiling aanpakken en er voor zorgen dat meer mensen thuis gaan werken, daar gaat het dus al mis want het doel is dus niet alleen het anders distribueren van kosten maar ook nieuwe kosten introduceren.
[..]
Economisch gezien kun je op korte termijn een file bekijken als een situatie van schaarste, en in geval van schaarste gaat normaliter de prijs omhoog. Mensen die die prijs te hoog vinden nemen een ander vervoersmiddel, mensen die die prijs acceptabel vinden blijven van de weg gebruik maken. De extra inkomsten vanwege de hogere prijzen bij schaarste, moet je vervolgens weer terug investeren in het betreffende wegvak (dat laatste is heel belangrijk en daar kiest het kabinet nadrukkelijk niet voor, het is dus geen neutraal beprijzingssysteem). De capaciteit neemt toe en de prijzen zullen dalen, dat trekt weer extra automobilisten aan. De prijzen stijgen weer, extra inkomsten, meer vervoerscapaciteit aanleggen enzovoort. Als je iedere snelweg in Nederland nou opdeelt in een aantal vakken kun je dus middels dat schaarste-afhankelijke prijssysteem de files zichzelf op laten lossen. Ook ben je op die manier veel verfijnder in staat om een vervoersnetwerk te ontwikkelen dat echt goed op de vervoersvraag aansluit, sterker nog, je laat de automobilist zelf het werk doen. Ook moeten we af van de gedachte dat alle files opgelost moeten worden, het is economisch gezien niet logisch om de wegen in te richten op basis van de piekvraag naar vervoerscapaciteit.
Nee, ik denk niet dat je door beprijzing een land zonder files kunt creëeren. Wel kan beprijzing leiden tot andere keuzes en daardoor ook tot minder files.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:05 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Alle heffingen zijn belastingen. Denk je nou echt dat je een land zonder files kan creëren? De kilometerheffing is noodzakelijk omdat er steeds meer auto's op gas, elektriciteit of nieuwe energiebronnen komen. Ze kunnen het niet maken om ook daarop heffingen op te leggen. Als de kilometerheffing is ingevoerd en het CBS becijfert dat de files in een bepaald jaar zijn toegenomen heeft de regering die dan zit een mooi excuus om de heffing te verhogen (waar dus alle brandstoffen door worden getroffen).
Daar gingen het rekenvoorbeeld van MaLo al vanuit, vandaar dat ik dat niet noemdequote:en wegenbelasting verdwijnt ook.
Ik weet niet of ik voor of tegen ben.quote:Per saldo zal dat voorbeeld licht goedkoper uit zijn. Zware auto's die veel rijden betalen het meest.
Ik kan niet zeggen dat ik tegen ben, in mijn persoonlijke situatie houd ik zelfs belangrijk meer geld over. Wel wordt het inmiddels rendabeler om werkloos thuis te zitten dan in loondienst te werken. Met benzineaccijns, km-heffing, maar ook huurtoeslag, zorgtoeslag en vrijstelling van gemeentelijke belasting is werken nauwelijks nog lonend.
Dat is nieuw voor mij, sinds wanneer kan de overheid kosten voor eigen rekening nemen? Verwacht men vrijwillige donaties binnen te krijgen ofzo?quote:De overheid neemt bij de introductie de kosten voor dat systeem voor haar rekening.
Mja, van mij hoeft dat ook niet.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat is nieuw voor mij, sinds wanneer kan de overheid kosten voor eigen rekening nemen? Verwacht men vrijwillige donaties binnen te krijgen ofzo?
En dát is in deze tijden natuurlijk niet zo makkelijkquote:Op vrijdag 13 november 2009 21:08 schreef Wombcat het volgende:
Ik weet niet of ik voor of tegen ben.
Lonend kan het natuurlijk ook zijn werk dichter bij huis te zoeken. En da's natuurlijk wel precies het doel.
Helaas komt dan ons aller minister Donner weer om de hoek kijken met de versoepeling van het ontslagrecht.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:08 schreef Wombcat het volgende:
Ik weet niet of ik voor of tegen ben.
Lonend kan het natuurlijk ook zijn werk dichter bij huis te zoeken. En da's natuurlijk wel precies het doel.
Ik kan je gedachtengang volgen, maar naar mijn idee is het rekeningrijden wel degelijk een middel dat aan het doel (minder gebruik auto) kan bijdragen. Het systeem van schaarste werkt niet, dat hebben we de afgelopen jaren al wel gezien.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is de gedachte ja, indien het zuiver uitgevoerd gaat worden. Echter het doel is niet het financieren van wegen op een andere manier maar tegelijk ook de files aanpakken met beprijzing maar vervolgen daar geen uitgaven aan koppelen, de milieuvervuiling aanpakken en er voor zorgen dat meer mensen thuis gaan werken, daar gaat het dus al mis want het doel is dus niet alleen het anders distribueren van kosten maar ook nieuwe kosten introduceren.
[..]
Economisch gezien kun je op korte termijn een file bekijken als een situatie van schaarste, en in geval van schaarste gaat normaliter de prijs omhoog. Mensen die die prijs te hoog vinden nemen een ander vervoersmiddel, mensen die die prijs acceptabel vinden blijven van de weg gebruik maken. De extra inkomsten vanwege de hogere prijzen bij schaarste, moet je vervolgens weer terug investeren in het betreffende wegvak (dat laatste is heel belangrijk en daar kiest het kabinet nadrukkelijk niet voor, het is dus geen neutraal beprijzingssysteem). De capaciteit neemt toe en de prijzen zullen dalen, dat trekt weer extra automobilisten aan. De prijzen stijgen weer, extra inkomsten, meer vervoerscapaciteit aanleggen enzovoort.
Als je iedere snelweg in Nederland nou opdeelt in een aantal vakken kun je dus middels dat schaarste-afhankelijke prijssysteem de files zichzelf op laten lossen. Ook ben je op die manier veel verfijnder in staat om een vervoersnetwerk te ontwikkelen dat echt goed op de vervoersvraag aansluit, sterker nog, je laat de automobilist zelf het werk doen. Ook moeten we af van de gedachte dat alle files opgelost moeten worden, het is economisch gezien niet logisch om de wegen in te richten op basis van de piekvraag naar vervoerscapaciteit. Toch zijn extra wegen wel nodig want het loopt nu echt de spuigaten uit als ik naar de fileberichten luister.
Maar het gaat in pas 2018 in. Dat is nog een aardig aantal jaren verderop, dus in die tijd kun je zelf ook nog allerlei oplossingen verzinnen. Je hebt nog een hoop tijd om je daarop voor te bereiden.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:11 schreef MaLo het volgende:
[..]
En dát is in deze tijden natuurlijk niet zo makkelijk.
Mijn vriend werkt naar volle tevredenheid vlakbij onze woonplaats, ik werk naar volle tevredenheid 40 km van huis. Verhuizen richting mijn werk zou dus ook geen optie zijn, dan verschuiven we het probleem.
(En zou qua reisrichting totaal niet gunstig zijn, ik rijd nu precies tegen de (relatieve) drukte in. )
De tweedehands zal ook goedkoper worden.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:04 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik koop geen grote auto's, ik koop geen nieuwe auto's.
Ik heb geen flauw idee hoe het wegvallen van de BPM zal doorwerken in de prijs van occasions dus dat kan ik moeilijk inschatten.
dat wordt een flinke barrel dan....... voordat dit systeem is ingevoerd gaan wij al met pensioenquote:Op vrijdag 13 november 2009 21:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De tweedehands zal ook goedkoper worden.
Ik denk dat het het slimste is om een jaar of 2-3 na de invoering van de heffing een andere auto te kopen. Zorg dus dat de auto die je tegen die tijd hebt dan ongeveer opgereden is. Heb je zelf geen last van de dalende prijzen, maar kun je er wel van profiteren.
Ik woon in het prachtige Twente en ben helemaal gesetteld (vriend, dochter). En heb ab-so-luut geen behoefte om naar een andere regio te verhuizen. Dus dat gaat niet voor iedereen op.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar het gaat in pas 2018 in. Dat is nog een aardig aantal jaren verderop, dus in die tijd kun je zelf ook nog allerlei oplossingen verzinnen. Je hebt nog een hoop tijd om je daarop voor te bereiden.
Ik ga er b.v. niet vanuit dat ik dan nog op dezelfde plek woon en/of werk als nu (dat is iig niet mijn bedoeling, want ik wil dan toch echt weer op een andere plek in het land zitten (en dus ook werken) als waar ik nu zit.
Er is een economisch belang bij files, daarom moeten die blijven bestaan.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik kan je gedachtengang volgen, maar naar mijn idee is het rekeningrijden wel degelijk een middel dat aan het doel (minder gebruik auto) kan bijdragen. Het systeem van schaarste werkt niet, dat hebben we de afgelopen jaren al wel gezien.
Wegen aanleggen zit ook een grens aan, vooral ook omdat de grootste knelpunten op plaatsen zitten waar al relatief weinig ruimte is. De N230 (noordelijke rondweg bij Utrecht) daar willen ze nu een snelweg van maken. Ik kom daar regelmatig langs en vraag me echt af hoe ze dat willen gaan doen, want dan moeten er toch aardig wat huizen gaan verdwijnen. Dure grap dus. Maar misschien vinden ze wel een oplossing.
Whehehe, en dat gaat werken denk je?quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:23 schreef ouderejongere het volgende:
Gemeentes moeten worden verplicht om tussen 80% en 120% werkgelegenheid te hebben.
Als dat zo is, dan zal het wel een heel erg ondoorzichtig systeem worden, als iedere kilometer apart berekend gaat worden adhv plaats en tijd enzo.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:24 schreef DennisMoore het volgende:
Maar iedere kilometer kost toch niet hetzelfde straks?
Een kilometer in Twente zal minder kosten dan een kilometer in de spits op de A10.
Logisch, het zou toch vervelend zijn als iedereen onder de 18 en boven de 65 geen baan zou hebbenquote:Op vrijdag 13 november 2009 21:23 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Er is een economisch belang bij files, daarom moeten die blijven bestaan.
Files zijn betrekkelijk eenvoudig op te lossen. Gemeentes moeten worden verplicht om tussen 80% en 120% werkgelegenheid te hebben. Heeft een stad 100.000 inwoners (lees: beroepsbevolking) dan moeten er minimaal 80.000 arbeidsplaatsen zijn. Wordt daar niet aan voldaan, dan mogen er geen nieuwe woningen worden bijgebouwd. Amsterdam heeft nu een werkgelegenheid van ruim 200%, daarom reizen er dagelijks tienduizenden mensen elke ochtend de hoofdstad in en elke avond eruit.
Ik hoop het, maar hoe die tariefstelling er precies uit gaat zien is nog niet uitgekristalliseerd volgens mij.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:24 schreef DennisMoore het volgende:
Maar iedere kilometer kost toch niet hetzelfde straks?
Een kilometer in Twente zal minder kosten dan een kilometer in de spits op de A10.
Zie daar heb je je oplossing alquote:Op vrijdag 13 november 2009 21:23 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik woon in het prachtige Twente en ben helemaal gesetteld (vriend, dochter). En heb ab-so-luut geen behoefte om naar een andere regio te verhuizen. Dus dat gaat niet voor iedereen op.
Nu zijn er wel plannen van mijn werkgever om op termijn te verhuizen naar een plaats die dichterbij mijn woonplaats ligt, dus laat ze dat lekker voor 2018 doen![]()
Als jij in 2018 je baan verliest in de stad waar jij woont, dan ben jij verplicht om passend werk te accepteren. Als dat werk 30 km verderop is, dan is dat acceptabel volgens het cwi. Dan kan je lekker elke dag betalen om in de file te staan als je geen zin hebt om tussen die ellendige studenten te moeten staan, want denk maar niet dat er een voor je opstaat in de trein.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:16 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar het gaat in pas 2018 in. Dat is nog een aardig aantal jaren verderop, dus in die tijd kun je zelf ook nog allerlei oplossingen verzinnen. Je hebt nog een hoop tijd om je daarop voor te bereiden.
Ik ga er b.v. niet vanuit dat ik dan nog op dezelfde plek woon en/of werk als nu (dat is iig niet mijn bedoeling, want ik wil dan toch echt weer op een andere plek in het land zitten (en dus ook werken) als waar ik nu zit.
Je hebt wel een groot geloof in de maakbaarheid van de samenleving.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:23 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Er is een economisch belang bij files, daarom moeten die blijven bestaan.
Files zijn betrekkelijk eenvoudig op te lossen. Gemeentes moeten worden verplicht om tussen 80% en 120% werkgelegenheid te hebben. Heeft een stad 100.000 inwoners (lees: beroepsbevolking) dan moeten er minimaal 80.000 arbeidsplaatsen zijn. Wordt daar niet aan voldaan, dan mogen er geen nieuwe woningen worden bijgebouwd. Amsterdam heeft nu een werkgelegenheid van ruim 200%, daarom reizen er dagelijks tienduizenden mensen elke ochtend de hoofdstad in en elke avond eruit.
Elke dag moet heel Flevoland over de A6 naar Amsterdam, omdat er nauwelijks werk is in de polder. Ondertussen blijven ze huizen bouwen in de polder, maar nauwelijks bedrijventerreinen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:26 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Logisch, het zou toch vervelend zijn als iedereen onder de 18 en boven de 65 geen baan zou hebben![]()
Dan kom je nooit aan die 120%
En als je in 2018 je baan verliest die 30 km verderop is, en het cwi vindt er eentje in de stad waar je wont, ben je ook verplicht om 'm te accepteren en ben je van je reiskosten af.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:28 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Als jij in 2018 je baan verliest in de stad waar jij woont, dan ben jij verplicht om passend werk te accepteren. Als dat werk 30 km verderop is, dan is dat acceptabel volgens het cwi. Dan kan je lekker elke dag betalen om in de file te staan als je geen zin hebt om tussen die ellendige studenten te moeten staan, want denk maar niet dat er een voor je opstaat in de trein.
Je zegt net dat iedereen juist uit Amsterdam weg gaat. Hou gewoon je mond, krijg ik geen hoofdpijn van de contradictiesquote:Op vrijdag 13 november 2009 21:30 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Elke dag moet heel Flevoland over de A6 naar Amsterdam, omdat er nauwelijks werk is in de polder. Ondertussen blijven ze huizen bouwen in de polder, maar nauwelijks bedrijventerreinen.
Afbreken is ook geen optie, maar in Amsterdam-Zuid Oost zijn in de afgelopen jaren duizenden flats afgebroken en is er laagbouw voor in de plaats gekomen. De meeste inwoners wonen nu in Almere-Buiten. Dit is precies het omgekeerde van wat zou moeten.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:30 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je hebt wel een groot geloof in de maakbaarheid van de samenleving.
Hoe moet je dat realiseren? Dat gaat toch nooit? Je kunt toch niet alle kantoren in Amsterdam platgooien en naar Delftzijl verhuizen? Dat is al eens geprobeerd en bleek niet te werken.
Of je leest eerst goedquote:Op vrijdag 13 november 2009 21:33 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Je zegt net dat iedereen juist uit Amsterdam weg gaat. Hou gewoon je mond, krijg ik geen hoofdpijn van de contradicties
Dat komt omdat de mensen niet in flats in de Bijlmer wilden wonen en kantoren zich niet in Almere-Buiten wilden vestigen. Je kunt het niet dwingen allemaal.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:37 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Afbreken is ook geen optie, maar in Amsterdam-Zuid Oost zijn in de afgelopen jaren duizenden flats afgebroken en is er laagbouw voor in de plaats gekomen. De meeste inwoners wonen nu in Almere-Buiten. Dit is precies het omgekeerde van wat zou moeten.
Mijn 'plan' is ook alleen uitvoerbaar na de Derde Wereldoorlog, als het land toch opnieuw moet worden opgebouwd.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:40 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat komt omdat de mensen niet in flats in de Bijlmer wilden wonen en kantoren zich niet in Almere-Buiten wilden vestigen. Je kunt het niet dwingen allemaal.
En bovendien is het ook nog eens zeer de vraag dat als je wel in elke gemeente een (bijna) perfecte verdeling hebt of de mensen die dan in die gemeente wonen ook daar gaan werken.
quote:Kilometerheffing. Total Control. Een Feit.
De nieuwe kilometerheffing is er door. Vanaf 2012 krijgt iedere automobilist een big-brother apparaatje in de auto. Een gps-ontvanger die bijhoudt waar en wanneer je rijdt. BPM en wegenbelasting gaan afgeschaft worden, wie op een file-plek rijdt, of sluiproutes weet, moet straks extra betalen. 5 euro per 10 kilometer schijnt. Volgens onze hoestende man op het Binnenhof gaan dit opbrengsten worden waarbij zelfs de huidige flitsopbrengsten gaan verbleken: "...nu lijkt het nog redelijk, met die 3 cent per kilometer in 2012. Maar het is de bedoeling dat de spits- en sluiproutetarieven ECHT GIGANTISCH PIJN GAAN DOEN in de portemonnee. Denk aan honderden euro's per maand voor sommige automobilisten die gewoon woon-werk verkeer doen. Het milieu is er bij de haren bijgesleept, net als dat structuurfonds. Wouter Bos en Eurlings hebben een deal gesloten. De basis van deze deal is uiteraard dat de kilometerheffing veel meer gaat opleveren dan de huidige BPM en wegenbelasting. Uiteindelijk toch echt miljarden meer. Verder is er nog niets geregeld over de opslag van deze data. Wel is duidelijk dat bepaalde overheidsdiensten die gericht zijn op *kuch* veiligheid, direct mogen meekijken en onbeperkt gebruik kunnen maken van deze gps-gegevens van iedere autorijder van Nederland. De volgende stap is dat de Koos Spee van na 2012 lekker kan meekijken. Niet alleen voor 100% snelheidscontroles, maar ook om te zien of je op plekken komt waar je niets te zoeken hebt. De navolgende stap is dat je bezoekjes van de autoriteiten krijgt, met de vraag wat jij in sector X deed om 21.00 uur. Ja, Roel Pieper had een briljant voorstel, waarbij de berijder enige waarborgen voor zijn privacy had. Maar dat wil ons kabinet natuurlijk niet. Kortom, er zijn nauwelijks waarborgen voor burgers, er zijn alleen maar waarborgen dat de overheid geld gaat ontvangen. " Welkom in de duistere tijd.
Die privacy is wmb wel een groot bezwaar van het rekeningrijden.quote:
Met aanpakken van de HRA zou de overdrachtsbelasting idd wel eens afgeschapt kunnen worden (dat is iig wel wat een paar kamerleden me terugmailden nadat ik een paar jaar geleden hun er eens naar gevraagd had. Weet niet meer precies welke kamerleden).quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:47 schreef Revolution-NL het volgende:
Word dan nu eindelijk de overdrachtsbelasting afgeschaft.
Als ik nu een mooie baan aangeboden krijg in Rotterdam ga ik niet verhuizen gezien me dat 6% van de totaalprijs kost.
Nee dat kost de overheid geld.. dan is file bestrijding ineens niet zo belangrijk meer.
Wat een hypocriete roversbende is het toch in Den Haag![]()
Eng.. HEEL eng!quote:
En ook meteen de HRA afschaffen, zodat ik (huurder) niet jouw (koper) huis betaalquote:Op vrijdag 13 november 2009 21:47 schreef Revolution-NL het volgende:
Word dan nu eindelijk de overdrachtsbelasting afgeschaft.
Als ik nu een mooie baan aangeboden krijg in Rotterdam ga ik niet verhuizen gezien me dat 6% van de totaalprijs kost.
Nee dat kost de overheid geld.. dan is file bestrijding ineens niet zo belangrijk meer.
Wat een hypocriete roversbende is het toch in Den Haag![]()
En de huurtoeslag, zodat ik (koper) niet jouw (huurder en waarschijnlijk toch al gesubsidieerde) huis betaal.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:51 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
En ook meteen de HRA afschaffen, zodat ik (huurder) niet jouw (koper) huis betaal
De HRA is een compensatie omdat ik zoveel belasting betaal voor paupers zoals jou.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:51 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
En ook meteen de HRA afschaffen, zodat ik (huurder) niet jouw (koper) huis betaal
quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:51 schreef Revolution-NL het volgende:
Eng.. HEEL eng!
China is er niks bij. Het westen had vroeger zijn mond vol over de DDR. Wat men nu doet is echter 10x erger.
Fascistische teringleiers!
Ik zie de toekomst zeer somber tegemoet. Ik ben bang dat ik me kinderen moet gaan uitleggen wat nu echte vrijheid is. Ik moet er toch niet aan denken om te leven in een totalaire staat. Dat wil ik niet en dat kan ik niet!
Op dit punt ben ik het helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:56 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik ben voor afschaffing van ALLE subsidies inc huur subsidie. HRA. zorgtoeslag. kindertoeslag icm een forse belasting verlaging. Laat mensen weer zelf zeggenschap krijgen over hun geld.
Minder auto gebruik, maar eerst was het nog een systeem om de kosten anders te alloceren...quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:14 schreef Wombcat het volgende:
Ik kan je gedachtengang volgen, maar naar mijn idee is het rekeningrijden wel degelijk een middel dat aan het doel (minder gebruik auto) kan bijdragen.
Naar mijn weten is nog nergens mijn systeem uitgevoerd, ik wil marktwerking in de files organiseren. Bovendien voorkom ik met mijn systeem dat opbrengsten gegenereerd door de automobilist worden gebruikt voor spoor of waterwegen waardoor er meer geld beschikbaar is voor nieuwe wegen.quote:Het systeem van schaarste werkt niet, dat hebben we de afgelopen jaren al wel gezien.
Ik heb wat anders bedacht: extra asfalt en spoorbielzen. Als je vanuit de overheid op laat leggen wie van wanneer tot wanneer waar moet werken krijg je een bureaucratie (en een onkunde) waar de kilometerheffing compleet bij zal verbleken. Om nog maar niet te spreken over de economische schade die het op zal gaan leveren.quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:49 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Lekker kortzichtig en generaliserend weer. Ik weet dat de huidige overheid hier niet mee goed kan omgaan, maar het principe van overheidsingrijpen kun je toch wel blijven zien als een kracht van bovenaf. Als jij dat niet als een oplossing ziet, bedenk dan wat anders...
Er zijn zat knooppunten die je gewoon binnen het huidige ruimtebeslag om kunt bouwen. Het hoeft niet allemaal A12 / A4 te worden, het kan ook kleiner. Ombouw tot een klaverturbine (aantal knelpunten) kost nauwelijks extra ruimte, maar is zeer goed voor de doorstroming.quote:Sorry, maar dat is simpelweg onmogelijk. Als je maar even kijkt naar de grootte van die knooppunten en de bebouwing eromheen kun je dit idee al verwerpen.
De overheid moet ook terug naar haar kerntaken. Alle subsidiebullshit die er bijkomt kost miljarden en dient geen enkel doel. Schrap dat en er blijkt plotseling een miljardje of wat beschikbaar te komen op de rijksbegroting.quote:De staat heeft niet zo'n dikke portemonnee meer, en die snelweg-ideeën van jou bevestigen bevestigen dat dit binnen het huidige budget helaas niet combineert. .
En dan zeg je dat ik kortzichtig ben ... een goed netwerk aan B-wegen is om twee redenen essentieel: ontlasting A-wegen (dooooorgaand verkeer via de A, de rest via de B-wegen - in Nederland N-wegen genoemd) en een alternatief voor diezelfde A-wegen bij calamiteiten. Er hoeft nu maar iets te gebeuren in de Randstad en de schokgolf zorgt voor een verkeersdrama. Een goed netwerk aan B-wegen verbeterd de situatie en zorgt meteen voor een betere doorstroming op het complete wegennet. Daarnaast is een upgrade van bepaalde N-wegen m.n. in Noord- en Oost-Nederland goed voor de verkeersveiligheid. Er gebeuren immers regelmatig frontale klappers door foute inhaalacties. Dat kun je voorkomen door naar 2+1 / 1+2 te gaan (dus afwisselend een inhaalstrook, analoog aan de N50), of 2x2 op de wat drukkere wegen.quote:Ik zie het nut hier niet van in. Files op provinciale wegen komen nauwelijks voor, en als dat gebeurt komt dat wel door spoorwegovergangen. Het lijkt me kapitaalvernietiging om provinciale wegen opeens 50% meer capaciteit te geven.
Megalomaan? De A1 staat tussen grof Bussum (3 --> 2) en de A30 consequent vast (en niet alleen in de spits, zelfs op zaterdagochtend sta je daar regelmatig in een file), terwijl het bij Azelo ook problematisch wordt. De A2 begint vol te stromen in Limboland. De A4 levert problemen op bij de 'splitsing' naar de A44, om over het nooit gebouwde stuk nog niet eens te beginnen. De A6 is een drama vanaf Almere richting A'dam. De A7 en A8 staan rond A'dam ook vast (toegegeven, ook de A10 verdient aandacht, maar die is wel lastig uit te breiden). De A27 is een doorlopend drama tot aan Eemnes (en het stuk tot aan Almere komt), de A28 is top-10 probleemgeval tussen Hoevelaken en Utrecht, terwijl ook het stuk vanaf / naar Nijkerk steeds erger wordt. Sterker nog, er liggen al plannen om de A1 tussen Eemnes en Hoevelaken te verdubbelen, Hoevelaken gaat waarschijnlijk op de schop, de A28 krijgt er vanaf Nijkerk waarschijnlijk een rijstrook bij en ook de A27 krijgt extra asfalt. Jaren te laat, daar niet van, maar blijkbaar ziet zelfs onze af en toe minder competente (zwaar understatement) overheid eindelijk in dat er ingegrepen moet worden...quote:Vermindering van vraag en betere sortering. Zoals ik eerder in dit topic al zei, snelwegen zijn bestemd voor lange-afstandsverkeer. De snelwegen die jij hierboven noemt worden echter bevolkt door forensen. Voor hen én het medeverkeer, waarvan er mensen bijzitten die de auto écht nodig hebben, zou het voor filevermindering essentieel zijn om het gebruik van het OV te bevorderen. Daarvoor zijn er wel eerst capaciteits- en snelheidsverhogingen noodzakelijk. Dit neemt niet weg dat enkele snelwegen hier ook aan toe zijn, maar jij pakt dit wel erg megalomaan aan als je het mij vraagt.
Mwah, ik vind het een stuk verstandiger dan die applausmachine die jij hier ophangt. Er valt vanuit privacy oogpunt veel bezwaar te maken tegen dit systeem. Het gebruik van het systeem door de politie om na te gaan waar een verdachte zich op een bepaald moment bevond of het systeem gebruiken als een snelheidscontrole is een optie die in ieder geval niet expliciet uitgesloten wordt en waar dus rekening mee moet worden gehouden.quote:Op vrijdag 13 november 2009 21:58 schreef DennisMoore het volgende:
Ga emigreren en val normaal denkende mensen niet lastig met je BNW-gehuil.
En waarom staat een A1 vast op een zaterdagmorgen? De weg is toch niet gekrompen?quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:03 schreef justanick het volgende:
De A1 staat tussen grof Bussum (3 --> 2) en de A30 consequent vast (en niet alleen in de spits, zelfs op zaterdagochtend sta je daar regelmatig in een file)
Omdat de vervoersvraag sterk toegenomen is het laatste decennium, kom kom niet zo naar de bekende weg vragen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:08 schreef DennisMoore het volgende:
En waarom staat een A1 vast op een zaterdagmorgen?
Mja, laat ik zeggen dat ik van jou toch al geen hoge pet op hebquote:Op vrijdag 13 november 2009 22:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
Mwah, ik vind het een stuk verstandiger dan die applausmachine die jij hier ophangt.
Vertel mij wat, ik stem niet voor niets D66.quote:Er valt vanuit privacy oogpunt een veel bezwaar te maken tegen dit systeem. Ook het gebruik van het systeem door de politie om na te gaan waar een verdachte zich op een bepaald moment bevond of het systeem gebruiken als een snelheidscontrole is een optie die in ieder geval niet expliciet uitgesloten wordt en waar dus rekening mee moet worden gehouden.
En waarom is die 'vervoersvraag' op een zaterdagmorgen dan zo ineens toegenomen? Moeten er ineens meer mensen hun kleinkinderen aan de andere kant van 't land bezoeken? Zijn we ineens allemaal op zaterdag gaan werken? Willen we allemaal ineens 'ver weg' recreëren?quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
Omdat de vervoersvraag sterk toegenomen is het laatste decennium, kom kom niet zo naar de bekende weg vragen.
Geef zelf eens een schot voor de boeg...quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:13 schreef DennisMoore het volgende:
En waarom is die 'vervoersvraag' op een zaterdagmorgen dan zo ineens toegenomen? Moeten er ineens meer mensen hun kleinkinderen aan de andere kant van 't land bezoeken? Zijn we ineens allemaal op zaterdag gaan werken? Willen we allemaal ineens 'ver weg' recreëren?
Nou die kan ik dan weer mooi in m'n broekzak steken.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:11 schreef DennisMoore het volgende:
Mja, laat ik zeggen dat ik van jou toch al geen hoge pet op heb.
De situatie gaat er wel op lijken als uit komt wat ik beschreef in mijn post. Totaal inzicht in waar mensen zich bevinden met hun auto op een bepaald moment kan voor hele nare dingen zorgen. Het is onverstandig om met een systeem in te stemmen waarin dat technisch niet uitgesloten is.quote:Maar geef vooral je goedkeuring aan vergelijkingen met China, de DDR en gekrijs van 'fascistische teringleiers' [sic].
quote:Vertel mij wat, ik stem niet voor niets D66.
quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
Geef zelf eens een schot voor de boeg...
Ik ruik een luxe-probleem.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:08 schreef DennisMoore het volgende:
Waarom willen al die mensen op hun vrije zaterdagmorgen in de file staan? Vindt men files ineens niet zo erg meer? Wil men ineens verder weg reizen op zaterdag? Kon men voorheen geen auto betalen?
En vergeet niet dat die 58 Euro die je nu aan de provincie betaald straks gewoon terug komt in de vorm van een andere belasting, want de schoorsteen van de provincie moet natuurlijk ook blijven roken.quote:Op vrijdag 13 november 2009 19:46 schreef Hukkie het volgende:
Hmm, niet duurder toch?
Ik rijd 50 km per dag. Dat is dus -uitgaande van 3 ct per kilometer- ¤ 31,50 per maand, en dus ¤ 94,50 per kwartaal. Daar waar ik nu ¤ 58 per kwartaal aan wegenbelasting betaal.
Ik heb het puur over woon-werk verkeer, ik neem aan dat de ritjes op zaterdag naar de supermarkt of een dagje uit ook gewoon berekend worden. Bovendien rijdt ik in een oude auto, helaas geen oldtimer, dus die zal ook wel extra belast gaan worden.
Hoe bedoel je, niet duurder? Kan me voorstellen dat Bos 'uitermate tevreden' is.
Niet. Je blijft gewoon mbr betalen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:19 schreef fs180 het volgende:
Ben benieuwd waar ik dat ding op de motor moet laten
Dat zal er ongetwijfeld ook nog bijkomen ja.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:19 schreef -Kadesh- het volgende:
[..]
En vergeet niet dat die 58 Euro die je nu aan de provincie betaald straks gewoon terug komt in de vorm van een andere belasting, want de schoorsteen van de provincie moet natuurlijk ook blijven roken.
mbr?quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:20 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Niet. Je blijft gewoon mbr betalen.
Ah, het Hollandse calvinisme komt om de hoek kijken, zoiets vermoedde ik al. Er is een probleem in de vervoerscapaciteit van het wegennet als er bijna de hele week files staan, dat soort problemen moeten opgelost worden door de overheid want het is de overheid die zorg voor een wegennet naar zich toe heeft getrokken. Het kan niet zo zijn dat de overheid bewust een situatie van tekorten laat bestaan.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:16 schreef DennisMoore het volgende:
Ik ruik een luxe-probleem.
Ik had het over de zaterdag.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ah, het Hollandse calvinisme komt om de hoek kijken, zoiets vermoedde ik al. Er is een probleem in de vervoerscapaciteit van het wegennet als er bijna de hele week files staan, dat soort problemen moeten opgelost worden want het is de overheid die zorg voor een wegennet naar zich toe heeft getrokken. Het kan niet zo zijn dat de overheid bewust een situatie van tekorten laat bestaan.
Alleen voor autos dus?quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:25 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
mrbdus... motor rijtuigen belasting
Ja, als het ze in Den Haag goed uitkomt dan mag het wel:quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:32 schreef LXIV het volgende:
Het is ook een ideaal middel om snelheidscontroles uit te voeren. Rijd je maar ergens een paar kilometer te hard, automatisch wordt de boete van je rekening afgetrokken.
VIDquote:Vertrouwen op snelheidsindicatie op navigatie is verkeerd
22 mei 2009, 01:21
Vertrouwen op de snelheid die het navigatiesysteem in de auto weergeeft is geen goed idee. Wie er blindelings van uit gaat dat de getoonde snelheid de juiste is, loopt het risico een snelheidsoverttreding te begaan, terwijl hij of zij zich daar niet bewust van is.
Een automobilist die een bekeuring voor een snelheidsovertreding binnen een trajectcontrolesysteem aanvocht met GPS als bewijs, is door de kantonrechter in het ongelijk gesteld.
De rechter volgde de uitleg van het Nederlands Meetinstituut (NMi). Het instituut stelt dat GPS een plaatsbepalingssysteem is, dat niet primair is bedoeld om de snelheid weer te geven. De snelheidsweergave van GPS loopt achter op de werkelijke snelheid, wat duidelijk wordt bij accelereren en afremmen.
In deze zaak trok de betrokkene verder in twijfel of een trajectcontrolesysteem een wettig meetmiddel is, omdat het niet wordt genoemd in de Regeling Meetmiddelen Politie uit 1997. Ook dit werd door de kantonrechter terzijde geschoven met verwijzing naar een uitspraak van de Hoge Raad uit 2000. De HR stelt dat een meetmiddel niet in de lijst opgenomen moet zijn om ingezet te kunnen worden, zolang het middel geldige -geijkte- snelheidsmetingen verricht.
Trajectcontrolesystemen meten over een bepaalde afstand de gemiddelde snelheid van passerende voertuigen. Op punt A start de meting die op punt B wordt beëindigd. De tijd die het voertuig erover doet, wordt afgezet tegen de afstand tussen A en B en resulteert in een gemiddelde snelheid. Bij trajectcontrole hangen camera's op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Alle in Nederland opererende trajectcontrolesystemen voor snelheidscontroles worden door het NMi uitgebreid onderzocht en getest waarna certificering plaatsvindt. Jaarlijks worden de individuele trajectsystemen aan een keuring onderworpen.
Bron: Verkeershandhavingsteam KLPD
Drogreden. Laat ik het anders noemen: overheidshulp. Als particuliere bedrijven zo goed zijn, en de overheid zo slecht, waarom moeten er dan allemaal mensen tegelijk naar het werk? Volgens jou kunnen bedrijven dit zelf handhaven, maar blijkbaar falen ze op deze gebieden.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:03 schreef justanick het volgende:
[..]
Ik heb wat anders bedacht: extra asfalt en spoorbielzen. Als je vanuit de overheid op laat leggen wie van wanneer tot wanneer waar moet werken krijg je een bureaucratie (en een onkunde) waar de kilometerheffing compleet bij zal verbleken. Om nog maar niet te spreken over de economische schade die het op zal gaan leveren.
Noem mij een aantal knooppunten waar dit noodzakelijk is(in objectieve termen, dus niet de jouwe). Als ik nu al de fundering en grootte van die knooppunten zie lijkt het mij zeer moeilijk en duur om ze helemaal om te bouwen.quote:Er zijn zat knooppunten die je gewoon binnen het huidige ruimtebeslag om kunt bouwen. Het hoeft niet allemaal A12 / A4 te worden, het kan ook kleiner. Ombouw tot een klaverturbine (aantal knelpunten) kost nauwelijks extra ruimte, maar is zeer goed voor de doorstroming.
Zonder subsidie kan een bedrijf dat geen winst maakt, maar toch moet blijven functioneren vanwege zijn maatschappelijke functie, niet meer rondkomen. Je kunt het wel schrappen, maar dan moeten de bedrijven stelselmatig hun diensten verslechteren.quote:De overheid moet ook terug naar haar kerntaken. Alle subsidiebullshit die er bijkomt kost miljarden en dient geen enkel doel. Schrap dat en er blijkt plotseling een miljardje of wat beschikbaar te komen op de rijksbegroting.
Het is misschien logisch, maar noodzakelijk? Ik denk dat B-wegen in de toekomst pas een grotere rol gaan spelen.quote:En dan zeg je dat ik kortzichtig ben ... een goed netwerk aan B-wegen is om twee redenen essentieel: ontlasting A-wegen (dooooorgaand verkeer via de A, de rest via de B-wegen - in Nederland N-wegen genoemd) en een alternatief voor diezelfde A-wegen bij calamiteiten. Er hoeft nu maar iets te gebeuren in de Randstad en de schokgolf zorgt voor een verkeersdrama. Een goed netwerk aan B-wegen verbeterd de situatie en zorgt meteen voor een betere doorstroming op het complete wegennet. Daarnaast is een upgrade van bepaalde N-wegen m.n. in Noord- en Oost-Nederland goed voor de verkeersveiligheid. Er gebeuren immers regelmatig frontale klappers door foute inhaalacties. Dat kun je voorkomen door naar 2+1 / 1+2 te gaan (dus afwisselend een inhaalstrook, analoog aan de N50), of 2x2 op de wat drukkere wegen.
Je negeert mijn argument. Wat ik zei is dat veel files ontstaan omdat snelwegen door forensen bevolkt worden. Deze groep komt perfect in aanmerking voor het reizen per OV, en tergelijkertijd komen de snelwegen weer beschikbaar voor mensen die hun auto's écht nodig hebben. Jij komt echter met een irrationele lijst van files waarin jij aangeeft aan dit forensenverkeer simpelweg te gehoorzamen, ofwel massale wegverbreding. Je laat nu duidelijk zien hoe ver je in het belang van autovervoer wilt gaan.quote:Megalomaan? De A1 staat tussen grof Bussum (3 --> 2) en de A30 consequent vast (en niet alleen in de spits, zelfs op zaterdagochtend sta je daar regelmatig in een file), terwijl het bij Azelo ook problematisch wordt. De A2 begint vol te stromen in Limboland. De A4 levert problemen op bij de 'splitsing' naar de A44, om over het nooit gebouwde stuk nog niet eens te beginnen. De A6 is een drama vanaf Almere richting A'dam. De A7 en A8 staan rond A'dam ook vast (toegegeven, ook de A10 verdient aandacht, maar die is wel lastig uit te breiden). De A27 is een doorlopend drama tot aan Eemnes (en het stuk tot aan Almere komt), de A28 is top-10 probleemgeval tussen Hoevelaken en Utrecht, terwijl ook het stuk vanaf / naar Nijkerk steeds erger wordt. Sterker nog, er liggen al plannen om de A1 tussen Eemnes en Hoevelaken te verdubbelen, Hoevelaken gaat waarschijnlijk op de schop, de A28 krijgt er vanaf Nijkerk waarschijnlijk een rijstrook bij en ook de A27 krijgt extra asfalt. Jaren te laat, daar niet van, maar blijkbaar ziet zelfs onze af en toe minder competente (zwaar understatement) overheid eindelijk in dat er ingegrepen moet worden...
Ja maar ja, dat is secundair hequote:Overigens zitten de spoorverbindingen op de diverse assen ook stamp- en stampvol.
Er is nog nergens (in Den Haag) gezegd dat Den Haag dit wel mag.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, als het ze in Den Haag goed uitkomt dan mag het wel:
[..]
VID
Als je dat zegt is GPS ook niet nauwkeurig genoeg om de afstand (dus rekeningrijden) te meten. want snelheid is afstand per tijdseenheid.quote:Op vrijdag 13 november 2009 23:00 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Er is nog nergens (in Den Haag) gezegd dat Den Haag dit wel mag.
En als 'ze' in Den Haag besluiten dat dit wel mag, dan kun je op basis van die uitspraak ook makkelijk aantonen dat GPS niet nauwkeurig genoeg is hiervoor.
Uit protest ga ik dat ook maar doen. 12 stuks, wel te begrijpen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Iedereen met bij invoering gewoon een oude sloop auto voor op de stoep zetten zonder er ooit gebruik van te maken
Protest wat is dat... Nederlanders moeten toch echt het slapste volk op de planeet zijn wat kan het anders zijn.quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:44 schreef Arie85 het volgende:
[..]
Uit protest ga ik dat ook maar doen. 12 stuks, wel te begrijpen.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 01:21 schreef Manifesto het volgende:
[..]
Protest wat is dat... Nederlanders moeten toch echt het slapste volk op de planeet zijn wat kan het anders zijn.
We geloven dat we zo vrij zijn bespotten de VS en andere landen maar onder tussen wordt er nergens meer afgeluisterd als in dit land. Geven we allemaal verplicht onze vinger afdrukken aan de regering en nu kunnen ze straks precies weten welk voertuig waar is.
Bijna niemand op de planeet betaald zoveel belasting als ons, een euro in Nederland kan wel tien keer belast kan worden voor het zelfde doel maar niemand trekt aan de bel.
Maar protesteren dat doen we niet we slikken het allemaal...we hebben geen vertegenwoordigers in de politiek die zijn te afhankelijk van de coalitie en achterkamer politiek om dat zelfde systeem in stand te houden.
En iedereen pikt het maar ik snap het niet..
Waarom willen ze weten waar je bent?quote:Op vrijdag 13 november 2009 08:45 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ten eerste is rekeningrijden een smerig systeem dat nooit ingevoerd moet worden. Elke automobilist moet daarbij een kastje in zijn auto die in verbinding staat met GPS, zodat hij altijd traceerbaar is. Als je zo'n kastje niet gebruikt kan je een gevangenisstraf van vier jaar riskeren of een max. boete van 64.000 euro. (ze willen erg graag weten waar je je te allen tijde begeeft namelijk) In Duitsland hebben ze qua rekeningrijden een ander systeem zonder dergelijk GPS-kastje/systeem. Maar beter is nog gewoon de benzine evt. wat duurder maken, want meer rijden = meer benzine, en dat is de hele bedoeling van dit rekeningrijdenidee (althans, dat zeggen ze.. maar eigenlijk willen ze gewoon weten waar je bent).
Ten tweede: ze willen toch eigenlijk dat meer mensen het openbaar vervoer pakken?
De automobilist wordt al meer dan genoeg uitgeknepen. Van alle wegenbelasting en boetes aan automobilisten gaat maar een klein percentage naar het wegenbudget, en hij daar nóg eens op gaan bezuinigen óf het tarief per kilometer nóg duurder maken?
Wellicht een idee om wat onzinsubsidies en projectjes te stoppen zodat "de staat geen inkomsten verliest".
Met "hiervoor" in mijn vorigepost bedoelde ik de snelheidscontroles die LXIV aanhaalde.quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je dat zegt is GPS ook niet nauwkeurig genoeg om de afstand (dus rekeningrijden) te meten. want snelheid is afstand per tijdseenheid.
Dat zou ik ook denken, maar de rechter denkt van niet (zie de post van AchJa).quote:Op zaterdag 14 november 2009 09:49 schreef DennisMoore het volgende:
Kan volgens mij op dezelfde wijze als trajectcontrole. De tijd tussen twee locaties.
En als je het niet als bewijs kunt gebruiken dat je niet te hard hebt gereden, dan kan de overheid het ook niet als bewijs gebruiken dat je wel te hard hebt gereden.quote:Een automobilist die een bekeuring voor een snelheidsovertreding binnen een trajectcontrolesysteem aanvocht met GPS als bewijs, is door de kantonrechter in het ongelijk gesteld.
De rechter volgde de uitleg van het Nederlands Meetinstituut (NMi). Het instituut stelt dat GPS een plaatsbepalingssysteem is, dat niet primair is bedoeld om de snelheid weer te geven. De snelheidsweergave van GPS loopt achter op de werkelijke snelheid, wat duidelijk wordt bij accelereren en afremmen.
Leuk, maar snelheid is namelijk de afgeleide van de afgelegde weg., oftewel elke snelheidsbepaling is per definitie gebaseerd op minimaal 2 plaatsbepalingen! Hetzelfde geldt voor snelheidsmetingen door de overheid.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:43 schreef AchJa het volgende:
De rechter volgde de uitleg van het Nederlands Meetinstituut (NMi). Het instituut stelt dat GPS een plaatsbepalingssysteem is, dat niet primair is bedoeld om de snelheid weer te geven. De snelheidsweergave van GPS loopt achter op de werkelijke snelheid, wat duidelijk wordt bij accelereren en afremmen.
Ben jij bekend met het fenomeen bevolkingsgroei?quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:13 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
En waarom is die 'vervoersvraag' op een zaterdagmorgen dan zo ineens toegenomen? Moeten er ineens meer mensen hun kleinkinderen aan de andere kant van 't land bezoeken? Zijn we ineens allemaal op zaterdag gaan werken? Willen we allemaal ineens 'ver weg' recreëren?
Denk je niet dat er differentiatie gaat komen in de kilometerprijs? Maximaliseren van de opbrengst, dus plukken waar het meest te plukken valt!quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:18 schreef Urretje het volgende:
Exact mijn gedachte ook, ze willen dat iedereen die een klein en goedkoop wagentje rijdt deze weg doet en voor wat groters gaat omdat het behalve de aanschafprijs verder niet zo veel meer uitmaakt, leuk voor de autoverkopen dus.
Als je dan bedenkt dat het "tijdelijke" kwartje vak Kokhalzen was "teruggegeven" door een paar euro korting op de wegenbelasting (lees: 3 cent per km kosten geeft 25 euro per jaar korting), dan is het lichtelijk raar hoeveel er nu bij komt voor 3 cent per km...quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:26 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
3 cent per kilometer... Normaal betaal ik dus 150 euro belasting per jaar, nu ineens 360... Ze verdienen allemaal een nekschot daar in Den Haag...
En dan ook nog economische groei, economische groei zorgt meestal voor een groei van het verkeer.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:38 schreef justanick het volgende:
[..]
Ben jij bekend met het fenomeen bevolkingsgroei?
Het ironische daaraan is dat de overheid bevolkingsgroei aan alle kanten subsidieert (kinderbijslag, asielzoekers, huwelijksmigratie, etc.), maar ondertussen die grote hoeveelheid mensen steeds minder laat mogen. Zorg dan voor minder mensen: einde huwelijksmigratie, einde asielzoekers, dag illegalen, dag Polen, dag kinderbijslag, en streef naar minder mensen die meer mogen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:38 schreef justanick het volgende:
[..]
Ben jij bekend met het fenomeen bevolkingsgroei?
Het volk krijgt gewoon wat het verdient hoor. Ze hebben massaal CDA gestemd. Dat moet dan maar eerst veranderen, anders blijf je met corrupte bendeleden zitten...quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Denk je niet dat er differentiatie gaat komen in de kilometerprijs? Maximaliseren van de opbrengst, dus plukken waar het meest te plukken valt!
[..]
Als je dan bedenkt dat het "tijdelijke" kwartje vak Kokhalzen was "teruggegeven" door een paar euro korting op de wegenbelasting (lees: 3 cent per km kosten geeft 25 euro per jaar korting), dan is het lichtelijk raar hoeveel er nu bij komt voor 3 cent per km...
M.a.w. politiek rekent zoals altijd met 2 maten naar zichzelf toe.
Wat de politiek daadwerkelijk zou moeten doen, en dat is hun taak: zorgen dat zoveel mogelijk mensen het zo goed mogelijk hebben in dit land! En als dat betekent dat mensen willen kunnen autorijden, dan moet de politiek dat niet uitzuigen, maar faciliteren.
Dat betwijfel ik, gewoon een wet er voor maken en dan is het probleem opgelost.quote:Op zaterdag 14 november 2009 09:51 schreef Wombcat het volgende:En als je het niet als bewijs kunt gebruiken dat je niet te hard hebt gereden, dan kan de overheid het ook niet als bewijs gebruiken dat je wel te hard hebt gereden.
Ow.. Ik dacht dat het 3 ct per km werd voor iedereen..quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Denk je niet dat er differentiatie gaat komen in de kilometerprijs? Maximaliseren van de opbrengst, dus plukken waar het meest te plukken valt!
Overheidshulp is ook overheidsbemoeienis. De overheid hoort zich hier niet op toe te leggen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 22:46 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Drogreden. Laat ik het anders noemen: overheidshulp. Als particuliere bedrijven zo goed zijn, en de overheid zo slecht, waarom moeten er dan allemaal mensen tegelijk naar het werk? Volgens jou kunnen bedrijven dit zelf handhaven, maar blijkbaar falen ze op deze gebieden.
Hoevelaken, om even een voorbeeld te noemen. Zelfs V&W heeft inmiddels door dat daar ingegrepen moet worden. Is dus ook onderdeel van een brede studie naar de driehoek Amersfoort - Hilversum - Utrecht.quote:Noem mij een aantal knooppunten waar dit noodzakelijk is(in objectieve termen, dus niet de jouwe). Als ik nu al de fundering en grootte van die knooppunten zie lijkt het mij zeer moeilijk en duur om ze helemaal om te bouwen.
Het klinkt misschien raar, maar als een bedrijf geen winst maakt (structureel) hoort dat bedrijf failliet te gaan omdat er blijkbaar te weinig vraag is naar de producten en/of diensten van een dergelijke onderneming. Of ze werken niet efficient genoeg. Waarom moet er dan belastinggeld worden gespendeerd aan het in leven houden van zo'n bedrijf? En wie bepaalt welk bedrijf een 'maatschappelijke' functie vervult? Want in principe vervullen alle bedrijven een 'maatschappelijke functie'. Moeten we dan alle bedrijven financieel maar gaan steunen?quote:Zonder subsidie kan een bedrijf dat geen winst maakt, maar toch moet blijven functioneren vanwege zijn maatschappelijke functie, niet meer rondkomen. Je kunt het wel schrappen, maar dan moeten de bedrijven stelselmatig hun diensten verslechteren.
Deze discussie hebben wij al eens eerder gevoerd. Je hebt hem zelfs al eens gevoerd met iemand die overduidelijk zeer diskundig was (Goverman) en ook die veegde je argumentatie volledig van tafel. Je bent gewoon niet realistisch genoeg. Sterker nog, je verweet mij dat ik te objectief keek naar de feiten.quote:Je negeert mijn argument. Wat ik zei is dat veel files ontstaan omdat snelwegen door forensen bevolkt worden. Deze groep komt perfect in aanmerking voor het reizen per OV, en tergelijkertijd komen de snelwegen weer beschikbaar voor mensen die hun auto's écht nodig hebben. Jij komt echter met een irrationele lijst van files waarin jij aangeeft aan dit forensenverkeer simpelweg te gehoorzamen, ofwel massale wegverbreding. Je laat nu duidelijk zien hoe ver je in het belang van autovervoer wilt gaan.
Ja de overheid voert wel vaker een debiel beleid. Denk aan het stimuleren van de economische groei. Als de ontwikkeling van het BBP ook in negatieve richting neigt schreeuwen politici massaal om het stimuleren van de economie. Zoals altijd kan de politiek geen keuzes maken, ze willen alles tegelijk en dat kan niet want het ene beleid veroorzaakt negatieve effecten voor het andere beleid. Het afgelopen jaar kromp dankzij de kredietcrisis het weggebruik, kromp het aantal files en kromp het energiegebruik.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Het ironische daaraan is dat de overheid bevolkingsgroei aan alle kanten subsidieert (kinderbijslag, asielzoekers, huwelijksmigratie, etc.), maar ondertussen die grote hoeveelheid mensen steeds minder laat mogen.
Ergo die 6.7ct is een basistarief... het kan alleen maar meer worden dusquote:Betalen per kilometer, belasting verdwijnt
Het kabinet is het eens over de kilometerheffing. Er is besloten wat automobilisten straks gaan betalen en wat de heffing moet opleveren voor het milieu.
De kilometerheffing begint in 2012 voor personenenauto's met een gemiddeld basistarief van 3 cent per gereden kilometer, van snelweg tot woonerf. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018 (zie tabel hieronder).
Jaar Basistarief per km
2012 3,0 cent
2013 3,5 cent
2014 4,0 cent
2015 4,6 cent
2016 5,3 cent
2017 6,1 cent
2018 6,7 cent
De hoogte van het basistarief voor personenauto’s hangt net als nu af van de CO2-uitstoot. Bij andere voertuigen is het gewicht bepalend voor het basistarief. Naast het basistarief wordt er een spitstarief geheven voor structurele knelpunten in het wegennet en potentiële sluiproutes. Per locatie wordt besloten of er een spitstarief komt. In elk voertuig komt een gps-apparaatje dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er wordt gereden.
De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaan verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing. Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59% van de automobilisten minder betalen, voor 25% blijven de kosten gelijk en 16% gaat meer betalen. De opbrengsten voor de overheid zullen hetzelfde blijven, zegt de minister.
De verwachting is dat we door de maatregel 15% minder gaan autorijden. Ook moet het aantal files halveren en zelfs het aantal verkeersdoden met 7% verminderen. De uitstoot van CO2 zou 10% minder moeten worden.
Voordelen volgens het kabinet
# 59% van automobilisten is voordeliger uit
# 15% minder files
# 7% minder verkeersdoden
# 6% meer gebruik van openbaar vervoer
# 10% daling van de CO2-uitstoot
De opbrengsten van de kilometerprijs gaan rechtstreeks naar het infrastructuurfonds. Uit dit fonds worden wegen, spoorlijnen en andere infrastructuur aangelegd, aldus Eurlings.
Aha, dan loop je dus bij een naar links ruikend kabinet, zoals het huidige, de kans dat je aan het lappen bent voor een stel spoorlijnen. Ik dacht dat het motto was dat de gebruiker betaald, maar niet op het spoor kennelijk.quote:De opbrengsten van de kilometerprijs gaan rechtstreeks naar het infrastructuurfonds. Uit dit fonds worden wegen, spoorlijnen en andere infrastructuur aangelegd, aldus Eurlings.
Dat is ook de bedoeling, volgens mij. KM-prijs varieert met het type auto. En de genoemde 3 ct/km is ook een gemiddelde; in de spits betaal je meer. Dan voel je hem natuurlijk al aankomen; mensen vertrekken 15 min later om net buiten het spitstarief te vallen, waardoor er 15 min later ook een file staat, dus worden de spitstijden verlengd... Voor 2020 betalen we allemaal een 'spitstarief' tussen 06-11 en 14-20, let maar op.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Denk je niet dat er differentiatie gaat komen in de kilometerprijs? Maximaliseren van de opbrengst, dus plukken waar het meest te plukken valt!
Hey, al die subsidies moeten ergens van betaald worden. En hoe ingewikkelder het belastingstelsel, hoe langer het duurt voordat mensen doorhebben hoe hoog de belastingdruk eigenlijk is in dit land.quote:Als je dan bedenkt dat het "tijdelijke" kwartje vak Kokhalzen was "teruggegeven" door een paar euro korting op de wegenbelasting (lees: 3 cent per km kosten geeft 25 euro per jaar korting), dan is het lichtelijk raar hoeveel er nu bij komt voor 3 cent per km...
M.a.w. politiek rekent zoals altijd met 2 maten naar zichzelf toe.
Wat de politiek daadwerkelijk zou moeten doen, en dat is hun taak: zorgen dat zoveel mogelijk mensen het zo goed mogelijk hebben in dit land! En als dat betekent dat mensen willen kunnen autorijden, dan moet de politiek dat niet uitzuigen, maar faciliteren.
Dit stimuleert helemaal niets behalve dat de geldstroom uit de portemonnee van de consument nog meer richting de overheid gaat.quote:Op vrijdag 13 november 2009 09:52 schreef DennisMoore het volgende:
Dagelijks uren in de file staan en vele kilometers afleggen om dan achter een bureau te kruipen met een computer en een telefoon. Die je thuis ook hebt staan.
Dat kan best wat slimmer.
Prima om de variabele kosten flink omhoog te gooien. Dat stimuleert alternatieven.
Yes yes, nog meer 'De overheid weet wat goed voor u is' ideeën. De arbeidsverhouding is een zaak van werknemers en werkgevers, daar moet de overheid zich volstrekt niet mee bemoeien. Ook is de overheid niet in staat dit soort dingen tot een goed einde te brengen, de bureaucratische molens zijn zo wereldvreemd dat ze in staat zijn bouwvakkers te dwingen om thuis te gaan werken.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:23 schreef kawotski het volgende:
De overheid moet de werkgever verplichten de werknemer thuis te laten werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |