Omdat de test in samenspraak met de persoon die de "gave" heeft wordt opgesteld. Zo simpel is het.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:38 schreef Summers het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk , wie zegt dat Randi de juiste methode gebruikt om dit soort dingen
aan te tonen of te ontkrachten, dat is net zozeer een geloof, de toekomst zal dat uitwijzen .
Nee, het verleden heeft dat al uitgewezen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:38 schreef Summers het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk , wie zegt dat Randi de juiste methode gebruikt om dit soort dingen
aan te tonen of te ontkrachten, dat is net zozeer een geloof, de toekomst zal dat uitwijzen .
Waarom is het nou de foute dan?quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:38 schreef Summers het volgende:
[..]
Met de uitspraak "dat is net zozeer een geloof" laat je klinken alsof het vrij waarschijnlijk is dat de methode fout is. Dat is al eerder aangestipt; de methode die Randi volgt heeft tot nu toe altijd tot betrouwbare en objectieve kennis gezorgd, dus zou het uitermate vreemd zijn als dat nu net in dit ene specifieke geval niet zo zou zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:38 schreef Summers het volgende:
[..]
Mijn uitgangspunt is dat het bestaatquote:Op dinsdag 10 november 2009 11:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met de uitspraak "dat is net zozeer een geloof" laat je klinken alsof het vrij waarschijnlijk is dat de methode fout is. Dat is al eerder aangestipt; de methode die Randi volgt heeft tot nu toe altijd tot betrouwbare en objectieve kennis gezorgd, dus zou het uitermate vreemd zijn als dat nu net in dit ene specifieke geval niet zo zou zijn.
Draai het om ,quote:Laat ik het es anders stellen. Als deze test van Randi dan bekritiseerd wordt,
wat zou dan volgens andere mensen hier wel een goede methode zijn om het bestaan van paranormale gaven op een objectieve manier te toetsen?
Daar ben ik heel erg benieuwd naar
Prima, maar je kunt en wilt het niet aantonen, dus hecht ik er niet meer waarde aan dan wanneer iemand zegt dat ie de tandenfee heeft gezienquote:Op dinsdag 10 november 2009 14:08 schreef Summers het volgende:
[..]
Mijn uitgangspunt is dat het bestaat
Dat is nou juist het punt, je hoeft toch helemaal niet te weten hoe het werkt om aan te kunnen tonen of het werkt ?quote:Draai het om ,
ga eerst kijken HOE het paranormale werkt en kom dan met een methode om die werking aan te tonen .
Wel knap dat jij zeker weet dat we in 2009 alle kennis hebben , is dat een voorgevoel ?quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:53 schreef _Led_ het volgende:
Oh, ik weet het antwoord al hoor : "Nou dat kan dus helemaal niet met onze huidige kennis ! Het paranormale is niet te testen !", en meer van die onzin die mensen verkondigen die niets begrijpen van de wetenschappelijke methode.
Dat zegt hij toch helemaal niet ??quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:15 schreef Summers het volgende:
[..]
Wel knap dat jij zeker weet dat we in 2009 alle kennis hebben , is dat een voorgevoel ?
Ik zeg helemaal nergens dat we nu alle kennis hebben, dat zou ook een domme opmerking zijn - bijna net zo dom als die opmerking vals in iemands mond leggen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:15 schreef Summers het volgende:
[..]
Wel knap dat jij zeker weet dat we in 2009 alle kennis hebben , is dat een voorgevoel ?
quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:58 schreef Michielos het volgende:
Je vergeet
"je moet niet aantonen of het werkt, maar hoe het werkt. dat is vele malen interessanter"
en dan:quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:27 schreef Haushofer het volgende:
Laten we nou niet weer bevooroordeeld zijn en het een kans geven; ik ben gewoon benieuwd naar een serieus antwoord op mijn vraag
quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:08 schreef Summers het volgende:
[..]
[..]
Draai het om ,
ga eerst kijken HOE het paranormale werkt en kom dan met een methode om die werking aan te tonen .
Dat kan je alleen zeker weten als je alle kennis hebt , als je niet alle kennis hebt moet het gaandeweg maar blijken of we ver genoeg zijn , al concluderen dat mensen onzin praten terwijl je niet alle kennis hebt is dus onzin .quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:17 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal nergens dat we nu alle kennis hebben, dat zou ook een domme opmerking zijn - bijna net zo dom als die opmerking vals in iemands mond leggen.
Het punt is dat je helemaal niet alle kennis hoeft te hebben om aan te tonen of iets werkt of niet.
ga je een keer verdiepen in het onderwerp als je het echt wilt weten .quote:Als iemand zegt over telepathische gaven te beschikken, waarom zouden we dat niet aan kunnen tonen ?
Als iemand zegt over remote-viewing gaves te beschikken, waarom zouden we dat niet aan kunnen tonen ?
Als iemand zegt over voorspellende gaves te beschikken, waarom zouden we dat niet aan kunnen tonen ?
Geloof je dat echt of heb je weer last van hallucinatiesquote:Op dinsdag 10 november 2009 14:43 schreef Michielos het volgende:mijn voorspellende krachten zijn beyond the extraordinary
Summers die beledigd.. what else is newquote:Op dinsdag 10 november 2009 14:49 schreef Summers het volgende:
[..]
Geloof je dat echt of heb je weer last van hallucinaties
Dat slaat helemaal nergens op, Summers.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:48 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat kan je alleen zeker weten als je alle kennis hebt, als je niet alle kennis hebt moet het gaandeweg maar blijken of we ver genoeg zijn , al concluderen dat mensen onzin praten terwijl je niet alle kennis hebt is dus onzin .
Dat roep jij altijd als je geen antwoord op een vraag durft te geven, en ik durf onderhand doodleuk te stellen dat ik me er stukken meer in verdiept heb dan jij. Ik keten me niet vast aan 1 kant van het verhaal, ik heb me verdiept in zowel de paranormale kant als de skeptische kant - ik ben tenslotte wel open-minded.quote:ga je een keer verdiepen in het onderwerp als je het echt wilt weten .
Hoe vind je dat we die kennis moeten vergaren dan? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de kennis over dit soort zaken goed en betrouwbaar uitgebreid wordt? Met welke methode?quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:48 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat kan je alleen zeker weten als je alle kennis hebt , als je niet alle kennis hebt moet het gaandeweg maar blijken of we ver genoeg zijn , al concluderen dat mensen onzin praten terwijl je niet alle kennis hebt is dus onzin .
Complete transparantie van alle overheidsinstanties die zich met dergelijk onderzoek hebben bezig gehouden zou een goede eerste stap zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:05 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hoe vind je dat we die kennis moeten vergaren dan? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de kennis over dit soort zaken goed en betrouwbaar uitgebreid wordt? Met welke methode?
We hebben het hier over de testmethode, dat is wat anders dan "transparantie bij de overheid"quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:06 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Complete transparantie van alle overheidsinstanties die zich met dergelijk onderzoek hebben bezig gehouden zou een goede eerste stap zijn.
Wat een kolossaal zwaktebod.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:48 schreef Summers het volgende:
[..]
[..]
ga je een keer verdiepen in het onderwerp als je het echt wilt weten .
Dus de volgende logische stap is dan toch om dat te toetsen? Of poneer jij meer zaken waarvan je vervolgens niet nagaat of het daadwerkelijk bestaat? De mogelijkheid tot toetsen is er, dus waarom niet deze mogelijkheid met beide handen aangrijpen?quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:08 schreef Summers het volgende:
[..]
[..]
Maar je geeft nu niet aan hoe je dit zou kunnen doen. Daarbij vind ik het wat een vreemde volgorde. Eerst kijk hoe iets werkt voordat je gaat kijken of het überhaupt werkt?quote:Draai het om ,
Met alle respect, maar dit is echt een onzinnig antwoord. Hier kun je toch een antwoord op geven?quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:48 schreef Summers het volgende:
ga je een keer verdiepen in het onderwerp als je het echt wilt weten .
Het probleem is de volstrekte willekeur. Je kunt van elke willekeurige claim nauwkeurig onderzoeken "hoe het werkt", maar daar schiet je niks mee op. Je wilt weten of het werkt.quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:31 schreef Dragorius het volgende:
Als je weet "hoe" iets werkt, kun je het ook testen. Maar het is toch veel interessanter om eerst te testen of het bestaat > ergo, of het invloed heeft op ...
In dat geval heb je dus nooit iets aan een consult/reading van een medium, en heeft zo iemand om raad vragen of in de arm nemen sowieso nooit zin.quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
Misschien is het net als met quantummechanica, dat het meten de uitkomst beïnvloedt en alle eventuele paranormale verschijnselen verpest.
Het bashen op "de wetenschap" is helaas weer doorgegaan.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:03 schreef Bastard het volgende:
Zijn we al wat verder gekomen of is het nog steeds bashen op iemand zn geloof ergens in?
Misschien wel, misschien ook nietquote:Op dinsdag 10 november 2009 15:55 schreef I.R.Baboon het volgende:
Misschien is het net als met quantummechanica, dat het meten de uitkomst beïnvloedt en alle eventuele paranormale verschijnselen verpest.
Ja dat is wel te verwachten.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:04 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Het bashen op "de wetenschap" is helaas weer doorgegaan.
Nou, we wachten denk ik op Summers' antwoord hierop : Het miljoen van Randi deel 2quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:03 schreef Bastard het volgende:
Zijn we al wat verder gekomen of is het nog steeds bashen op iemand zn geloof ergens in?
Jammer, in een echt "sceptics" topicquote:
Er zijn nu duidelijke vragen gesteld en het wachten is op redelijke antwoorden.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:03 schreef Bastard het volgende:
En ik ben bang dat we daarop lang kunnen wachtenquote:Op dinsdag 10 november 2009 18:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er zijn nu duidelijke vragen gesteld en het wachten is op redelijke antwoorden.
Zo is datquote:Op dinsdag 10 november 2009 18:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Er zijn nu duidelijke vragen gesteld en het wachten is op redelijke antwoorden.
'quote:Op dinsdag 10 november 2009 22:22 schreef R0N1N het volgende:... dit kon nog wel eens héééél lang gaan duren ... dat wachten ....
![]()
Mag ik intussen poneren dat Summers waarschijnlijk met "mijn uitgangspunt is dat het bestaat" bedoelt dat ze beyond het bevestigen ervan is middels een wetenschappelijk verantwoorde test methode ???
Waarom testen of het bestaat als je er al vanuit gaat dat het bestaat. of zoiets. vermoed ik zo hoor
quote:Op maandag 28 april 2008 09:42 schreef Summers het volgende:
Gelukkig gaat hij dit jaar stoppen , hoe bestaat het dat je iets 40 jaar onderzoekt en dan met niks op de proppen kan komen terwijl er miljoenen mensen over de wereld wel een keer iets paranormaals hebben ervaren , zijn meest geslaagde illusie ooit wat hij nu doet , lekker geld verdiend over de ruggen van goedgelovige mensen alleen vind ik dat niet zielig want die mensen die heilig in hem geloven doen dat helemaal ZELF .
dat weet je dus pas achteraf of dat iets opleverd , in het ergste geval heeft men er iets meer over te vertellen dan dat het op superman lijkt .quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het probleem is de volstrekte willekeur. Je kunt van elke willekeurige claim nauwkeurig onderzoeken "hoe het werkt", maar daar schiet je niks mee op. Je wilt weten of het werkt.
Van de neus weet je de locatie , waar het mee in verband staat , hoe het reageerd in bepaalde situaties , welke kleur het heeft , waar de neus uit bestaat , wat er uitkomt , waarmee het samenwerkt en in welk geheel , enz enz ,quote:Ik kan jaren besteden aan hoe mensen met hun neus het weer kunnen voorspellen en wat voor mechanisme daar verantwoordelijk voor zou kunnen zijn, maar de eerste proef die ik zou opzetten (en ik denk de meeste mensen) is of die neus daadwerkelijk een significant verschil maakt in het voorspellen van het weer!
quote:Ik snap niet zo goed waarom mensen als Summers dit anders zien. Kan Summers dit misschien uitleggen?
Hoe bedoel je dit precies?quote:Op woensdag 11 november 2009 02:49 schreef Summers het volgende:
[..]
dat weet je dus pas achteraf of dat iets opleverd , in het ergste geval heeft men er iets meer over te vertellen dan dat het op superman lijkt .
[..]
Ik begrijp dit ook niet helemaal. Kun je dit wat uitvoeriger uitleggen?quote:Van de neus weet je de locatie , waar het mee in verband staat , hoe het reageerd in bepaalde situaties , welke kleur het heeft , waar de neus uit bestaat , wat er uitkomt , waarmee het samenwerkt en in welk geheel , enz enz ,
van het weer precies hetzelfde , tonnen achtergrondinformatie waarbij je een geslaagde test kan opzetten en weet waarnaar je moet kijken om te testen .
Dat geeft je de mogelijkheid om te kijken of er een significant verschil is aan te duiden .
Alleen de intentie die volgens een ultieme volgorde verloopt om iets te testen niet .
Ik vind het een tikkeltje voorbarig om te zeggen dat je niet hoeft te weten hoe iets werkt om te kunnen testen of iets werkt .
We hebben het wel over een gebied die zich schijnbaar niet aan de regels houd
van de wel al onderzochte werkelijkheid ,
dan komt het er echt op neer dat je dan maar voor jezelf moet uitmaken of een volgorde belangrijk is of interessanter of de enige weg
En of de uitslag van illusionist randi iets is om voor waar aan te nemen en de enige mogelijkheid
Inderdaad, je weet pas of het iets oplevert als je getest hebt of het uberhaupt werkt. Precies zoals wij al de hele tijd zeggen.quote:Op woensdag 11 november 2009 02:49 schreef Summers het volgende:
[..]
dat weet je dus pas achteraf of dat iets opleverd
En het mooie is dat je al die dingen helemaal niet hoeft te weten om te testen of mensen die met behulp van hun neus het weer proberen te voorspellen het vaker goed hebben dan mensen die het zonder behulp van hun neus proberen !quote:Van de neus weet je de locatie , waar het mee in verband staat , hoe het reageerd in bepaalde situaties , welke kleur het heeft , waar de neus uit bestaat , wat er uitkomt , waarmee het samenwerkt en in welk geheel , enz enz ,
van het weer precies hetzelfde , tonnen achtergrondinformatie waarbij je een geslaagde test kan opzetten en weet waarnaar je moet kijken om te testen .
Als je niet kunt testen of iets werkt, hoe weet je dan of het werkt ? Niet dus.quote:Ik vind het een tikkeltje voorbarig om te zeggen dat je niet hoeft te weten hoe iets werkt om te kunnen testen of iets werkt .
We hebben het inderdaad over dingen die tegen alles wat we zeker weten in gaan, en niet aangetoond kunnen worden.quote:We hebben het wel over een gebied die zich schijnbaar niet aan de regels houd
Waarom zou je de uitslag dat het iemand niet is gelukt zijn zogenaamde gave te bewijzen niet geloven ?quote:En of de uitslag van illusionist randi iets is om voor waar aan te nemen en de enige mogelijkheid .
In zekere zin heb je wel ergens gelijk; het mechanisme kan je heel erg helpen om een geschikte test op te stellen. Maar de essentie hier nou juist is: je hoeft niet persé te begrijpen hoe het paranormale werkt om de werking ervan te toetsen!quote:Op woensdag 11 november 2009 02:49 schreef Summers het volgende:
Van de neus weet je de locatie , waar het mee in verband staat , hoe het reageerd in bepaalde situaties , welke kleur het heeft , waar de neus uit bestaat , wat er uitkomt , waarmee het samenwerkt en in welk geheel , enz enz ,
Dat geeft je de mogelijkheid om te kijken of er een significant verschil is aan te duiden .
Alleen de intentie die volgens een ultieme volgorde verloopt om iets te testen niet .
Ik vind het een tikkeltje voorbarig om te zeggen dat je niet hoeft te weten hoe iets werkt om te kunnen testen of iets werkt .
Tsja, zoals ik al zei: dat doet er niet echt toe. Het schijnt wel meetbare gevolgen te hebben om die werkelijkheid.quote:We hebben het wel over een gebied die zich schijnbaar niet aan de regels houd
van de wel al onderzochte werkelijkheid ,
De uitslag van Randi is niet sluitend. Hij heeft alleen aangetoond dat na al die jaren nog nooit iemand een significant resultaat heeft weten te boeken. Dat sluit niks uit natuurlijk, maar het zegt wel iets over de waarschijnlijkheid ervan.quote:dan komt het er echt op neer dat je dan maar voor jezelf moet uitmaken of een volgorde belangrijk is of interessanter of de enige weg
En of de uitslag van illusionist randi iets is om voor waar aan te nemen en de enige mogelijkheid
die beredenatie van Maedel is echt niet te volgenquote:Op woensdag 11 november 2009 01:54 schreef JoepiePoepie het volgende:
Ik heb dit topic in het archief gevonden:
James Randi
Misschien wel leuk om even door te lezen. Er staan ook reacties van Summers in, dus als er hier geen antwoorden meer komen, kun je ze misschien daar vandaan halen
, bijvoorbeeld:
[..]
quote:Op zaterdag 14 november 2009 21:16 schreef M_Schtoppel het volgende:
Is die lul nou al dood of nog niet?
Goede argumenten!quote:Op zaterdag 14 november 2009 21:16 schreef M_Schtoppel het volgende:
quote:Op zaterdag 14 november 2009 21:16 schreef M_Schtoppel het volgende:
net zoveel waarde als alle andere ervaringen die je hebt als mens waarvan er waarschijnlijk weinig gemeten zijn op de keren na dat je ziek bent ofzo .quote:Op woensdag 11 november 2009 09:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als het paranormale daadwerkelijk significant aanwezig is, dan kun je het toetsen. Dan kan het nog zo vreemd en raar in elkaar steken, maar als het niet significant te meten is dan bestaat het kennelijk alleen in de menselijke geest. Echter, wat veel paranormale mensen claimen is dat dit niet het geval is. Ze kunnen daadwerkelijk informatie ophalen van geesten, lepels laten krommen, voorwerpen laten bewegen etc. etc. Hoe dit ook in z'n werk gaat, dit is simpelweg te meten. Wat is de waarde er nog van als deze rechtstreekse effecten niet te meten zijn?
het bestaat maar is nog niet meetbaar .quote:Als Ogilvie niet daadwerkelijk significante informatie van kinderen kan verkrijgen, als Geller niet daadwerkelijk lepels kan ombuigen zonder truukjes, etc. wat is dan nog de claim die de paranormale wereld kan maken? "Het bestaat wel, maar het is niet meetbaar" Of "het bestaat slechts in de menselijke geest"?
[..]
vandaar twee kampen die iets anders geloofwaardiger vinden .quote:Tsja, zoals ik al zei: dat doet er niet echt toe. Het schijnt wel meetbare gevolgen te hebben om die werkelijkheid.
[..]
De uitslag van Randi is niet sluitend. Hij heeft alleen aangetoond dat na al die jaren nog nooit iemand een significant resultaat heeft weten te boeken. Dat sluit niks uit natuurlijk, maar het zegt wel iets over de waarschijnlijkheid ervan.
Dat vind ik raar, want er worden weldegelijk claims gemaakt die buiten deze ervaringen vallen.quote:Op zondag 15 november 2009 22:13 schreef Summers het volgende:
[..]
net zoveel waarde als alle andere ervaringen die je hebt als mens waarvan er waarschijnlijk weinig gemeten zijn op de keren na dat je ziek bent ofzo .
[..]
Wanneer wordt het wel meetbaar dan?quote:het bestaat maar is nog niet meetbaar .
[..]
Maar dat snap ik niet, want in andere gevallen zou je zelf ook gaan twijfelen waarschijnlijkquote:vandaar twee kampen die iets anders geloofwaardiger vinden .
Inderdaad. Dan zijn hallucinaties kennelijk ook "echt".quote:Op zondag 15 november 2009 22:26 schreef Michielos het volgende:
In dat geval vraag ik me oprecht af waarom het bestaat.. Immers het is niet meetbaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |