quote:Jeremía 48:10: 10 Vervloekt zij, die des HEEREN werk bedriegelijk doet; ja, vervloekt zij, die zijn zwaard van het bloed onthoudt!
De bijbeltekst is ontleend aan de Statenvertaling 1977, © Nederlands Bijbelgenootschap 1977.
Het gaat niet om 1 regel uit een boek. Het gaat om de algemene boodschap van het boek. Nogmaals, ik probeer dit betoog niet als verdediging voor de Bijbel te voeren. Ik weet wel dat de algemene boodschap van het Nieuwe testament voor een groot deel gebaseerd is op onvoorwaardelijke liefde van je medemens. Dit gedeelte mis ik in de Koran, als dit gedeelte bestaat, vermeld dan de bron aub.quote:Op zondag 1 november 2009 18:19 schreef Iblis het volgende:
En dat je voor de Bijbel ook zoiets kunt doen, betekent dat je dus ook de Bijbel als een gevaarlijk boek ziet, en niet inziet waarom een willekeurig weldenkend mens (zonder ermee opgevoed te zin) er in zou willen geloven?
M.a.w. is het probleem niet breder dan alleen de Islam?
[url=http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jer%2048:10&id37=1&pos=0&l=nl&set=10]
[..]
"Fascists believe that nations and/or races are in perpetual conflict whereby only the strong can survive by being healthy, vital, and by asserting themselves in conflict against the weak."quote:Op zondag 1 november 2009 18:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
–daar is een aparte topic voor–
En in je eerste post al 'fascistisch' gebruiken. Wat een gebrek aan fantasie. Is het zo moeilijk een omschrijving te vinden, die wel ergens op slaat?
Niet?quote:Op zondag 1 november 2009 18:45 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
"Fascists believe that nations and/or races are in perpetual conflict whereby only the strong can survive by being healthy, vital, and by asserting themselves in conflict against the weak."
(http://en.wikipedia.org/wiki/Fascism)
Ik vind dat het beeld wat de Koran schetst over ongelovigen ('Kuffar') voldoet aan deze definitie. Ik zie geen verschil met hoe men over Joden dacht in Nazi-Duitsland.
quote:quote:"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
quote:
"Zeg: "O ongelovigen. Ik zal niet dienen wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. En ik dien niet wat jullie dienen. En jullie dienen niet wat ik dien. Jullie hebben jullie godsdienst en ik heb mijn godsdienst." (109:1-6)
quote:
"Wie het wil, die moet dan geloven en wie het wil, die moet maar ongelovig zijn." (Koran 18:29)
quote:
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)
quote:
"Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen."(Koran 88:22-23)
quote:
Profeet Mohamed gaf de mannen de opdracht vrouwen niet te berispen of niet te slaan.
Bahz Ibn Hakim vertelde: "Ik vroeg de Profeet hoe om te gaan met vrouwen en hij zei: Voed ze zoals jullie jezelf voeden, kleed ze zoals jullie jezelf kleden en sla of berisp hen niet."
quote:
De Boodschapper van God zei: "Ik waarschuw jullie voor extremisme in de godsdienst want er waren gemeenschappen die voor jullie kwamen die vernietigd werden als gevolg van hun extremisme in de godsdienst." (Gemeld door an-Nasaa'ee [5/268], ibn Maajah [no. 3029], Ahmad [1/215, 347])
quote:
Profeet Mohamed zei:
"O Heer! Heer van mijn leven en van alles in het universum! Ik bevestig dat alle mensen broeders zijn van elkaar."
quote:
"En als een groep van jullie gelooft in dat waarmee ik gezonden ben een een groep niet gelooft, weest dan geduldig totdat God tussen ons oordeelt want Hij is de beste van hen die oordelen." (Koran 7:87)
quote:
"God verbiedt niet dat jullie hen die niet wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben en die jullie niet uit jullie woningen verdreven hebben, met respect en rechtvaardigheid te behandelen." (Koran 60:8)
quote:
"Verdraag wat zij zeggen dus geduldig en prijs de lof van jouw Heer ..." (Koran 50:39)
quote:
"Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34)
quote:
"Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen. (...)" (Koran 49:11)
quote:
"...en je zult merken dat zij die zeggen "Wij zijn christenen" in genegenheid het dichtst staan bij (de muslims)". (Koran 5:82)
quote:
“Spreekt tot hen die ongelovig zijn. Als zij ophouden, dan zal hun wat zij eerder deden vergeven worden ..." (Koran 8:38)
quote:
“En als zij geneigd zijn tot vrede, wees daar dan ook toe geneigd en stel je vertrouwen op God." (Koran 8:61)
quote:
"En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet."(Koran 2:190).
quote:
wie iemand doodt, "het is alsof hij de hele mensheid heeft gedood" (Koran 5:32).
quote:
"Omkleedt de waarheid niet met onzin en verbergt haar niet; jullie weten wel beter." (Koran 2:42)
quote:
"De Heilige Profeet zei: "De grootste jihad is het spreken van het woord van waarheid tegen een tiran." (Mishkat, Book of Rulership and Judgment, hoofdstuk 1, sectie 2)
quote:
"God rekent jullie onnadenkende uitspraken bij jullie eden niet aan, maar Hij rekent jullie wel aan wat jullie harten bedoelen. God is vergevend en zachtmoedig." (Koran 2:225)
quote:
"Jullie die geloven! Vermijdt vele vermoedens - sommige vermoedens zijn zonde - en spioneert niet en rodelt niet over elkaar...." (Koran 49:12)
"Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen.... " (Koran 49:11)
"Wee elke lasteraar en roddelaar..." (Koran 105:1)
quote:
"O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier is niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke - behalve in termen van vroomheid en goede daden".
quote:
"Wanneer jij hen ziet die onze tekenen bespotten, wend je dan van hen af totdat zij op een ander gesprek overgaan..." (Koran 6:68)
quote:
"Haat uw vijand op milde wijze, hij kan op een dag uw vriend worden." (Uitspraak door Profeet Mohamed, al-Tirmidhi).
"Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is Almachtig, en God is Vergevend en Barmhartig". (Koran 60:7).
quote:
"Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34)
quote:
"... En laat de afkeer van bepaalde mensen, omdat zij jullie de weg naar de heilige moskee versperren, jullie er niet toe brengen overtredingen te begaan, maar staat elkaar bij in vroomheid en godvrezendheid en staat elkaar niet bij in zonde en overtreding, maar vreest God. ..." (Koran 5:2)
quote:
"Jullie die geloven! Weest standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid. En vreest God. God is welingelicht over wat jullie doen." (Koran 5:8)
[quote]"En weegt met de juiste weegschaal. En doe de mensen niet te kort in de dingen die van hen zijn ..." (Koran 26:182)
Dat is nog een groot probleem met de Koran: het spreekt zichzelf op vele punten tegen. Het is ook interessant om te zien dat als de Koran in chronologische volgorde gelezen wordt, het begin relatief mild klinkt. Naarmate je verder vordert, zal je merken dat de Koran steeds agressievere uitspraken doet over anders (of niet) gelovigen.quote:Op zondag 1 november 2009 22:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet?
[..]
geen verschil met hoe de Nazis met de joden omgingen?
De Koran heeft het over de Christenen en Joden tijdens het leven van Mohammed, gezien de verzen aan hem zijn geopenbaard, moet wel gezegd worden dat wanneer je de Koran chronologisch leest, dus in combinatie van de verzen er voor en erna dat elke vers alleen maar genuanceerd wordt. Er is geen agressief vers in de Koran die niet beperkt wordt of genuanceerd naarmate je het leest, dat het agressiever wordt is dus niet waar, dit kan gedemonstreerd worden in de koran met elk agressieve vers die aangehaald wordt. Overigens is er een stuk of 6/ 7 soorten niet-moslims in de Koran die jammer genoeg allemaal worden vertaald als 'ongelovigen' wat per definitie fout is.quote:Op zondag 1 november 2009 22:38 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Dat is nog een groot probleem met de Koran: het spreekt zichzelf op vele punten tegen. Het is ook interessant om te zien dat als de Koran in chronologische volgorde gelezen wordt, het begin relatief mild klinkt. Naarmate je verder vordert, zal je merken dat de Koran steeds agressievere uitspraken doet over anders (of niet) gelovigen.
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen Joden en Christenen voor het tijdperk van Mohammed en sinds de komst van Mohammed. Joden en Christenen die leefden voordat de openbaring aan Mohammed bekend werd gemaakt, valt in het algemeen geen blaam te treffen (behalve diegene die moedwillig het woord (Torah en de Evangelie) veranderden). Echter de mensen die na de verkondiging aan Mohammed weigeren om zich te onderwerpen aan Islam worden duidelijk verworpen door de Koran.
De Koran beweert dat de geschriften van de Joden en Christenen vervalst zijn (of dit waar is of niet doe ik geen uitspraak over). Dit neemt het de Joden en Christenen wel degelijk kwalijk. Er staan wel degelijk genoeg verzen in de Koran die dit onderstrepen.quote:Op zondag 1 november 2009 22:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Koran heeft het over de Christenen en Joden tijdens het leven van Mohammed, gezien de verzen aan hem zijn geopenbaard, moet wel gezegd worden dat wanneer je de Koran chronologisch leest, dus in combinatie van de verzen er voor en erna dat elke vers alleen maar genuanceerd wordt. Er is geen agressief vers in de Koran die niet beperkt wordt of genuanceerd naarmate je het leest, dat het agressiever wordt is dus niet waar, dit kan gedemonstreerd worden in de koran met elk agressieve vers die aangehaald wordt. Overigens is er een stuk of 6/ 7 soorten niet-moslims in de Koran die jammer genoeg allemaal worden vertaald als 'ongelovigen' wat per definitie fout is.
Waarom haal je de extreem rechtse hetvrijvolk hierbij ? Zo maak je zelf ongeloofwaardiger.quote:Op maandag 2 november 2009 20:52 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Voor de geinteresseerden onder ons en voor mensen die het extreem vinden klinken om de Koran fascistisch te noemen hier een 4-delig artikel over dit onderwerp:
"Islam en democratie gaan niet samen"
Deel 1: http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=188
Deel 2: http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=199
Deel 3: http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=214
Deel 4: http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=220
Voor diegene die geen zin hebben om te lezen quoteer ik een stuk van de auteur:
"Islam en fascisme
Voor mij is het duidelijk dat het islamitische regeringssysteem fascistisch is:
het wordt gekenmerkt door centralistisch gezag onder een hoogste leider, bekleed met een Goddelijke politieke macht
het oefent een strikte sociaal-economische controle uit over alle facetten van zijn onderdanen, ongeacht geloof
het drukt oppositie de kop in met terreur en censuur
het voert een oorlogszuchtig beleid tegen ongelovigen
het predikt religieuze apartheid
het minacht de rede
het is imperialistisch
het is onderdrukkend
het is dictatoriaal en overheersend."
(uit deel 4 van het artikel)
Pas maar op voor je het weet zien ze het licht.. en bekeren ze tot de Islam.quote:Op dinsdag 3 november 2009 23:46 schreef Zienswijze het volgende:
Over de vredelievende verzen in de Koran kan je net zo goed zeggen dat je die verzen in de context moet lezen. In de context van die bepaalde situatie dus. En dat die vredelievende verzen dus niet voor altijd gelden, maar alleen in die context.
Verder maakt TheTruth2oo9 een heel goed punt door te stellen dat men de Koran zelf moet lezen en dan een eigen mening moet vormen. Veel mensen kennen de Koran niet, weten niet wat de islam inhoudt en gaan op basis van gebrek aan kennis oordelen over de islam / Wilders / etc. Daarom zeg ik: verwerf enige basiskennis op z'n minst.
Daarom adviseer ik iedereen in Nederland en Europa om (basis)kennis van de islam op te doen. Te meer omdat de islam tegenwoordig wel een grote stempel op de wereld drukt en het dus interessant is wat die ideologie inhoudt.
Voor iemand die niet in de godsdienst gelooft, is de Koran natuurlijk niet geopenbaard. Maar zijn de teksten uit de Koran verzonnen door de stichter(s) van die bepaalde godsdienst. Vergelijk het leven van de stichter Mohammed eens met het leven van een stichter van een andere (niet-abrahamitische) religie, bijv. Mohammed vs. Boeddha. Hun levens verschillen enorm van elkaar qua gewelddadigheid, moord, roof, normen en waarden. Vandaar dat de boeddhistische geschriften bijvoorbeeld als minder gewelddadig worden beschouwd dan de islamitische geschriften.
Als de Koran een algemene vredelievende boodschap verkondigt, hoor je mij absoluut niet klagen. Ik ben zelfs teleurgesteld dat dit niet het geval is. Gelukkig heb ik doordat ik me heb verdiept in de Koran een besef ontwikkeld van hoe gevaarlijk de ideologieen zijn die de Koran verkondigt. Dit valt met geen enkel ander bestaand geloof te rijmen: het beeld wat de Koran schetst over mensen die geen moslim zijn is zo denigrerend en haatdragend dat de vergelijking met het Nazi-fascisme makkelijk gemaakt is: het is absoluut bezwaarlijk om een mens te verwerpen op basis van ras, geloof, geslacht etc. Dit is PRECIES wat de Koran doet namelijk op basis van geloof (ook op geslacht trouwens, een interessant onderwerp wat ik hier nog niet eens heb aangesneden). Het is in dat opzicht net zo fascistisch als de ideeen van Hitler over de Untermenschen. Dit is GEEN kritiek richting moslims persoonlijk, deze kritiek is gericht op het boek waar zij in geloven: de Koran. Lees de Koran en vorm je eigen mening en behoed je voor de valkuilen die Islam je aan zal kunnen bieden in de toekomst:quote:Op dinsdag 3 november 2009 23:46 schreef Zienswijze het volgende:
Over de vredelievende verzen in de Koran kan je net zo goed zeggen dat je die verzen in de context moet lezen. In de context van die bepaalde situatie dus. En dat die vredelievende verzen dus niet voor altijd gelden, maar alleen in die context.
Verder maakt TheTruth2oo9 een heel goed punt door te stellen dat men de Koran zelf moet lezen en dan een eigen mening moet vormen. Veel mensen kennen de Koran niet, weten niet wat de islam inhoudt en gaan op basis van gebrek aan kennis oordelen over de islam / Wilders / etc. Daarom zeg ik: verwerf enige basiskennis op z'n minst.
Daarom adviseer ik iedereen in Nederland en Europa om (basis)kennis van de islam op te doen. Te meer omdat de islam tegenwoordig wel een grote stempel op de wereld drukt en het dus interessant is wat die ideologie inhoudt.
Voor iemand die niet in de godsdienst gelooft, is de Koran natuurlijk niet geopenbaard. Maar zijn de teksten uit de Koran verzonnen door de stichter(s) van die bepaalde godsdienst. Vergelijk het leven van de stichter Mohammed eens met het leven van een stichter van een andere (niet-abrahamitische) religie, bijv. Mohammed vs. Boeddha. Hun levens verschillen enorm van elkaar qua gewelddadigheid, moord, roof, normen en waarden. Vandaar dat de boeddhistische geschriften bijvoorbeeld als minder gewelddadig worden beschouwd dan de islamitische geschriften.
Dit is een zeer interessant interview over dit onderwerp.quote:Op zondag 1 november 2009 18:19 schreef Iblis het volgende:
En dat je voor de Bijbel ook zoiets kunt doen, betekent dat je dus ook de Bijbel als een gevaarlijk boek ziet, en niet inziet waarom een willekeurig weldenkend mens (zonder ermee opgevoed te zin) er in zou willen geloven?
[..]
Jeremia 13:23 werd gebruikt om Joden zo weg te zetten, als vergroeid met het kwaad. Een soort karaktertrek.quote:Jeremia 13:23: 23 Kan een Nubiër zijn huid veranderen,
of een panter zijn vlekken?
Zouden jullie, vergroeid met het kwaad,
dan iets goeds kunnen doen?
De bijbeltekst is ontleend aan De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007.
Overigens is de tekst die jij quote uit de bijbel een slecht voorbeeld. De context hiervan laat vrij duidelijk zien dta het gaat om een profetie over Moab, er wordt geen opdracht gegeven om mensen daar af te slachten ofzo, het is gewoon wat er gaat gebeuren. Jeremia lijkt het zelfs erg te vinden wat er met Moab gaat gebeuren daar hij om de inwoners weent.quote:Op zondag 1 november 2009 18:19 schreef Iblis het volgende:
[url=http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jer%2048:10&id37=1&pos=0&l=nl&set=10]
[..]
Dat snap ik allemaal wel maar het punt is dat door selectief te citeren je ook de Bijbel zo kunt neerzetten, terwijl we (hopelijk) allemaal weten dat Christenen vandaag de dag doorgaans niet zulke oorlogshitsers zijn, althans, niet buitensporig als je het vergelijkt met andere groepen.quote:Op donderdag 5 november 2009 11:28 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Overigens is de tekst die jij quote uit de bijbel een slecht voorbeeld. De context hiervan laat vrij duidelijk zien dta het gaat om een profetie over Moab, er wordt geen opdracht gegeven om mensen daar af te slachten ofzo, het is gewoon wat er gaat gebeuren. Jeremia lijkt het zelfs erg te vinden wat er met Moab gaat gebeuren daar hij om de inwoners weent.
En dat geeft aan m.i. hoe voorzichtig je moet zijn met zeggen dat bepaalde citaten uit een heilig boek maar één interpretatie hebben. Dat de Koran wel moet oproepen tot geweld – natuurlijk kan hij daarvoor gebruikt worden. Maar dat kan de Bijbel ook, zelfs m.b.v. van verzen waarvan velen (nu!) zeggen dat ze in de context gelezen iets heel anders zeggen, terwijl er ook voorbeelden van letterlijk nemen zijn.quote:
Petrus Damiani, obwohl ein Mitstreiter, nannte ihn durchaus anerkennend „Heiliger Satan“, „Zuchtrute Gottes“ und „Höllenbrand“, verglich ihn mit dem Tiger, Löwen und dem reißenden Wolf und hielt Widerstand gegen ihn für zwecklos.
Ik denk dat tekst wel contextueel geïnterpreteerd kan worden maar dat degene die de tekst interpreteert zélf ook een onderdeel van de context is.quote:Op donderdag 5 november 2009 12:05 schreef jdschoone het volgende:
De vraag wordt dan echter of het überhaupt mogelijk is om een tekst contextueel te interpreteren. Is dit niet mogelijk dan kunnen wij klaarblijkelijk nooit de oorspronkelijke bedoeling van een tekst achterhalen. In dat geval kunnen wij simpelweg dit soort discussies links laten liggen daar het uiteindelijke antwoord simpelweg buiten ons bereik ligt.
Maar de weging van die data is geen mathematisch proces. Die weging wordt ten dele bepaald door de heersende opinie, en door de intepretator zelf.quote:Ik denk zelf echter dat wij in veel gevallen genoeg relevante data hebben over o.a. de tijd en omgeving om tot een zo goed mogelijke conclusie te komen over de juiste interpretatie van een tekst.
Ik denk dat die Paus uit de 11e eeuw ook heeft bekeken wat de auteur van die passage bedoelde met het schrijven ervan.quote:Als dit laatste waar is dan kun je dus proberen een tekst in het licht van deze data te interpreteren. De vraag wordt dan niet wat een paus uit de 11de eeuw vindt over een Bijbelpassage, maar wat de auteur van deze passage heeft bedoeld met het schrijven hiervan.
Klopt – in theorie – maar ik denk niet dat er ooit een eensluidende interpretatie zou komen m.b.t. een Koran- of Bijbelvers. Zelfs op cruciale punten zoals b.v. drieëenheid verschillen Christenen behoorlijk.quote:Dat betekent ook dat, zelfs als alle mensen op deze planeet (incl. alle moslims) een bepaalde Koran passage haatdragend zouden interpreteren, maar bij betere bestudering aan kan worden getoond dat de passage waarschijnlijk niet haatdragend door de auteur is bedoeld, dan is de dominante interpretatie dus incorrect.
Mohammed was natuurlijk een krijgsheer, en daarom is het niet moeilijk om de Koran te gebruiken om je daden te rechtvaardigen als je geweld wilt gebruiken – maar dat geldt ook voor de Bijbel, of voor Das Kapital, of wat dan ook.quote:Als dit alles klopt dan is het inderdaad irrelevant om de Koran te vergelijken met andere godsdiensten, en dan is het ook irrelevant om de Koran te vergelijken met de handelingen van bijvoorbeeld fundamentalistische moslims, maar ook van feministische of op enig andere wijze Westers-ogende moslims. Het gaat dan simpelweg om de tekst uit de Koran en de relevante data die wij hebben uit die tijd en omgeving. En het probleem hier is dat de Koran klaarblijkelijk vanaf het begin heeft opgeroepen tot strijd en verovering.
Interpreteren is inderdaad geen mathematisch proces maar toch zijn er interpretaties die ‘beter’ zijn dan andere interpretaties. Wellicht is dit beter zijn gebaseerd op andere bronnen die de ene interpretatie ondersteunen maar de andere niet, of wellicht gebaseerd op andere passages in dezelfde bron die iets radicaal anders lijken te beweren. Hoe je het wendt of keert, bij een systematische contextuele analyse is (niet perfect maar wel) met enige zekerheid vast te stellen welke van de verschillende interpretaties het beste samenvalt met de beschikbare historische gegevens.quote:Op donderdag 5 november 2009 12:36 schreef Iblis het volgende:
Maar de weging van die data is geen mathematisch proces. Die weging wordt ten dele bepaald door de heersende opinie, en door de intepretator zelf.
[..]
Het wil echter niet zeggen dat het uitgesloten dat een vreedzame interpretatie naar boven komt. Dat is ook met de Bijbel gelukt, en is dat vreemd? In hedendaagse ogen niet, maar in Middeleeuwse ogen wel. Wat dat betreft denk ik dat jouw idee van de waarheid van de passage berust op een theoretisch ideaalbeeld dat de praktijk, zeker wat geschriften betreft die meer dan anderhalf millennium oud zijn en zichzelf niet altijd zonneklaar uitdrukken, gewoon niet haalbaar is.
En dat is een nadeel, want zo wordt nooit duidelijk wat God nu precies wil, maar het is ook een voordeel dat godsdiensten voldoende flexibel zijn om zich naar het maatschappelijk kader te schikken.
Natuurlijk bepaal je zelf of je het toepast of niet. Maar als de vraag is: “Roept boek X tot haat op” dan kan dit in mijn opinie alleen worden beantwoord door na te gaan of de originele interpretatie oproept tot haat. Als dat het geval is, en daar als consequentie bijkomt dat er mensen zijn die deze oorspronkelijke interpretatie nog steeds hoog houden en daarom haatzaaien, dan moet er wellicht actie worden ondernomen. Als echter iedereen die in het boek geloofd, ook al is de originele interpretatie haatdragend, zich aan een andere interpretatie houdt die vredelievend is, dan heeft het volgens mij niet veel effect om het boek te verbieden of iets in die geest te doen. Dus het gaat uiteindelijk om de samenwerking tussen de originele interpretatie en de vraag of er mensen zijn die deze originele interpretatie daadwerkelijk uitvoeren.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:15 schreef Iblis het volgende:
Het lijkt me daarom juist niet zinnig om bezwaar te hebben tegen een boek. Ook al is het boek zo abject, degene die het leest beslist zelf of hij het toepast of niet. Tevens kun je je dan m.i. niet te gemakkelijk achter je boek verschuilen.
Goed punt; echter, hoe kan iemand vandaag de dag een vers niet letterlijk nemen als zo'n persoon tevens dient te geloven dat de Koran het letterlijke woord van Allah is? Een persoon die niet gelooft dat de Koran het letterlijke woord van Allah is, is geen moslim (ik heb het zelf ook niet bedacht, misschien had ik er destijds wel naar gestreefd wie weet). Ik zou op dit moment slechts een reden kunnen verzinnen, dat die persoon het beter weet dan Allah zelf. Of dit mogelijk is volgens moslims laat ik aan moslims zelf over.quote:Op donderdag 5 november 2009 17:25 schreef Iblis het volgende:
Je slaat een beetje door.
Hoeveel moslims zijn er nu precies in Nederland die een zodanig extremistische interpretatie hebben van de Koran dat ze het door jou aangehaalde vers vandaag de dag letterlijk nemen?
Dat Nederland Saudi-Nederland aan het worden is. Niets meer, niets minder.quote:Welke politieke bewegingen zijn er die naar een 2/3e meerderheid streven zodat de shariah in Nederland kunnen invoeren?
Kortom, wat is nu precies het massale gevaar?
Ieder heeft een eigen persoonlijke tolerantiegrens die deze hanteert tegenover elke andere 'geloofsvisie', in dit geval ook Islam (in ware zin geldt dit eigenlijk voor alles wat 'vreemd', anders is). Voor de een zal het wat hoger of lager liggen dan de ander. Om maar even weer met dat leuke woord te smijten, de een is nou eenmaal wat Islamofobischer dan de anderquote:Daarmee wil ik niet het moslimextremisme en groepen zoals die rond Mohammed B. negeren, maar je ziet ook heel duidelijk vanuit de moslimgemeenschap in Nederland dat deze zeker niet homogeen is en dat iedereen als een blok achter die daden staat.
Dat lijk jij telkens over het hoofd te zien. Je bronnen zijn alleen die bronnen die keer op keer de meest extremistische interpretatie van de Islam beklemtonen.
De reden dat ik je dan soms met een Bijbelcitaat om de oren sla is niet omdat ik vind dat de Bijbel oproept tot haat, en dat ze daarom quitte staan, maar dat de interpretatie van de Bijbel ook heel erg verschilt, en dat niemand roept dat alle Christenen extremisten zijn vanwege een paar gekken.
Bij de Islam doe jij dat wel. En waarom is me nog steeds niet duidelijk. Want ik zie nog immer niet de groepen moslims door de starten marcheren, vrouwen in boerka dwingen, mannen dwingen hun baard te laten staan, enz. Ik zie met name vreedzame moslims in Nederland.
Het klinkt mooi op papier zoals jij het schetst, echter de argumenten spreken elkaar tegen.quote:Op donderdag 5 november 2009 18:02 schreef Aloulou het volgende:
Je vergeet de essentiele vraag te stellen: Hoe gaan Moslims in Nederland om met de Koran, als gids in hun persoonlijke leven. Dus niet hoe jij de Koran leest, interpreteert en meent waar het naartoe leidt in de praktijk (als niet Moslim). Maar de Moslim zelf.
Vinden Moslims in Nederland dat ongelovigen zwijnen zijn, varkens en apen? Vinden zij dat hun collega's, leraren op school, vrienden op de voetbal, buurmannen en vrouwen vijanden van God zijn die bestreden moeten worden? (volgens jouw interpretatie van de Koran en die van je ideologische maatjes is dat onontkombaar namelijk). Of lezen ze dit vers wellicht op een andere manier, of helemaal niet? Het riedeltje dat Moslims de Koran als het letterlijke woord van God beschouwen kennen we nu wel, en klopt.
Maar wat betekent dit? Dit hoeft namelijk niet automatisch te betekenen dat Moslims elk vers in letterlijke zin interpreteren, en dat van toepassing vinden op hun eigen leven en context vandaag de dag. Hierover zijn grote discussies geweest door klassieke geleerden, of men nou de hele Koran letterlijk moet nemen, of bepaalde zaken symbolischer. Of bepaalde verzen algemeen zijn, of specifiek gericht op een geschiedkundige situatie, of exceptionele etc. Als het dat laatste is, welke algemeenheid kan men dan wel uit dat vers halen etc. Maar dan nog, even alle teksten aside. Het gaat erom hoe de Moslim in Nederland ermee omgaat in zijn individuele geloofsbelijdenis.
Even het hoofd uit de boeken halen dus, wat frisse lucht inademen en de praktijk van de Moslim onderzoeken. Want daar gaat het om toch? De niet-Moslim zijn interpretatie van de Koran is leuk, maar hij gaat er niet mee aan de slag. De Moslim staat centraal dus, en om het af te bakenen: de Moslim in Nederland. Hoe gaan zij met de Koran om in een niet-Islamitische samenleving. Uit welk deel van hun geloof halen zij inspiratie of laten zij hun levenswijze beinvloeden? Of wellicht helemaal niet, ondanks dat ze geloven. Op welke schaal? Zijn er verschillen te vinden? Op welke schaal? Is er een trend? Hoe komt dat? Waarom wel/niet?
Beetje een eigenwijze en repeterende mening van iemand die het allemaal weet (en jawel van alle stromingen nog wel te verstaanquote:Op vrijdag 6 november 2009 09:45 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Bedankt voor het luisteren / lezen.
ik kijk uit naar de reactie van TheTruth2oo9quote:Op vrijdag 6 november 2009 15:25 schreef LoppenTop het volgende:
[..]
Beetje een eigenwijze en repeterende mening van iemand die het allemaal weet (en jawel van alle stromingen nog wel te verstaan![]()
Het verbaast me dat ik mijn eigen religie moet leren kennen van TheTruth2009![]()
Ik ben dagelijks bezig om de islam in mijn leven toe te passen, passages eruit te lezen met behulp van tafsir van verschillende geleerden uit de geschiedenis. En eigenlijk ben ik niks tegengekomen wat jij beweerd. Ik ben daarom benieuwd (naar aanleiding van je onderzoek) of je mij een tafsir stuk kan quoten die aangeeft wat jij beweerd.
Als je de Koran letterlijk zou oppakken, en dan bedoel ik zonder de hulp van hadith of tafsir dan zou je wel eens dingen mis kunnen interpreteren. Alleen is dat niet de manier waarop een moslim naar de Koran kijkt. De profeeet Mohammed (vzmh) zegt daarom ook
"Er is mij 2 dingen gegeven, de Koran en nog eens 2 keer zoveel wijsheid (hikmet)".
Dus de Koran moet je interpreteren met zijn (de profeets) wijsheid. Dit heeft de profeet dagelijks laten zien door middel van zijn daden en woorden wat wij de hadith noemen. Je zou de analogie kunnen maken met Koran=Theorie en de hadith=praktijk. Zonder de hadith is het dus onmogelijk om de Koran goed te interpreteren.
Alle misvattingen over de Koran (zoals de vers die je aanhaalt hierboven, die totaal uit zijn verband is gerukt en die ook nog eens verkeerd is vertaald) dat het dus haat zou zaaien kan je in die categorie zien dat het dus niet met de achtergrondkennis van de hadith word bekeken. Bijvoorbeeld de strenge dingen die worden gesteld over niet moslims zijn van toepassing in tijden van oorlog. In tijden van oorlog kan je niet zeggen ik verdedig mezelf niet en ik keer mijn andere wang naar mijn vijand. Dat zou absurd zijn. Oorlogen zijn nou eenmaal menselijke feiten (Je kan vredig gezind zijn, maar een vijand die kan altijd op de loer zitten (denk dan bijvoorbeeld aan waardevolle grond die bezit, olie, edele metalen etc) en daarom heeft de islam (die tevens een levensfilosofie is) zijn volgelingen ook voorzien van informatie hoe ze moeten handelen in tijden van oorlog.
En nee volgens de islamitische wetgeving (waar nu geen sprake van kan zijn aangezien er geen serieus islamitisch land bestaat) kunnen individuen geen oorlogen verklaren aan derden. Alleen een Khaliif (tegenwoordige president) in overleg met zijn adviesorgaan (de 2de kamer) kan een oorlog afvaardigen tegen een ander land. Hier zijn wel hele strenge eisen voor. Dus een Khaliif kan niet zomaar de oorlog verklaren. Dus laat staan dat individuen of groepen in een land de oorlog kunnen verklaren aan hun eigen land of aan andere landen. Dit is al helemaal uit den boze. En de reden hiervoor is heel simpel. Waar trek je die lijn? Anders zou dit betekenen dat je altijd terrorisme zou hebben door niet tevreden individuen. In welke tijd heb je wel eens dat mensen het helemaal eens zijn met een regering of met het beleid van andere landen. Nooit dus.
Als je dus niet weet wat voor functie de Koran heeft en hoe je er naar moet kijken kan je de plank dus volledig mis slaan. Dat is ook de reden waarom het makkelijk is voor derden om dit heilige boek van inspiratie zwart af te schilderen.
Wat betreft de Koran dat iedere moslim erkent dat het, het woord van God is heb je gelijk. Daar is ook niks mis mee. Zoals eerder gezegd moet je het alleen lezen met hulp van de hadith. En als je niet genoeg hadith kennis hebt lees je gewoon een tafsir. Dus de uitleg van een geleerde die wel de bschikking heeft over voldoende hadith kennis.
Ik ben bang dat het niet zal helpen, maar ik gaf al aan dat het de slogan "de Koran is het letterlijke woord van Allah" niet automatisch betekent dat elk vers letterlijk naar de hedendaagse context van een Moslim wordt geinterpreteerd. Er zijn zelfs verzen die volgens Moslims niet meer van toepassing zijn, en toch menen zij dat de Koran het letterlijke woord van God is. Hoe kan dit? Jij vindt dat tegenstrijdig met jouw interpretatie van de Koran. En dat mag. Het laat al wel zien dat het niet zo zwart-wit is als jij ons wil doen geloven. Blijkbaar zit er voor Moslim een grijs gebied mbt de interpretatie van de Koran en het vertalen van wat dat betekent voor hen, vandaag de dag, in hun persoonlijke leven. Hierin zie je dus dat zij het anders interpreteren dan jij, als niet-Moslim. Nu naar het vers over zwijnen, apen etc en de betekenis van de Moslim vandaag de dag.quote:Op vrijdag 6 november 2009 05:06 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Het klinkt mooi op papier zoals jij het schetst, echter de argumenten spreken elkaar tegen.
Aan de ene kant dient men als moslim te geloven dat de Koran het letterlijke woord van Allah is (wat je zelf inderdaad onderstreept) en dit als leidraad dient te gebruiken waar men zijn of haar inspiratiebron uit dient te moeten putten.
Ik beargumenteer niets. Ik stel vragen. Een citaat quoten kan elke blinde ziel, het gaat erom wat dat betekent, voor de gelovigen vandaag de dag. Hoe zij met een boek omgaan dus. Hoe interpreteren Moslims in Nederland dat vers van de Koran naar hun situatie. Stelt de Koran uberhaupt dat dat een algemene regel is?quote:Op vrijdag 6 november 2009 05:06 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Vervolgens is er een Koranregel wat gewoon quoteert wat ik gequoteerd heb, niets meer niets minder, en daarin Joden en Christenen zwijnen noemt, vervolgens beargumenteer je dat niet iedere moslim dit vindt of er zo over denkt.
Nee, dat is je eigen conclusie gebaseerd op een letterlijke interpretatie van dat vers en vertaling ervan naar hedendaagse context. Een Moslim die dit vers anders begrijpt dan jij is het niet eens met jouw begrip van de Koran en dit specifieke vers. Even ademhalen en reflecteren dus. Jij zal zeggen over Moslims die dat niet vinden: "leuk, nobel, maar geen echte Moslims want je bent het niet eens met vers A, en dus in strijd met je eigen Koran". De Moslim zal tegen je zeggen: "leuk dat jij als niet-Moslim denkt te weten hoe ik mijn boek moet interpreteren, maar ik interpreteer dat niet naar de hedendaagse context maar naar geschiedkundige, of een specifieke groep/gebeurtenis. En dus geloof ik nog steeds dat dit vers letterlijk van Allah komt". Om maar eens een andere insteek te nemen. Dit alleen laat al zien dat er wel een grote diversiteit is onder Moslims mbt Koran interpretatie, ondanks dat ze allen geloven dat de Koran het letterlijke woord van Allah is.quote:Op vrijdag 6 november 2009 05:06 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Wat je hier feitelijk mee zegt is dat deze moslims die dit niet vinden, het niet eens zijn met de Koran.
Jij mag alles vinden van de Islam wat je maar wil. Je mag aan de slag gaan met je interpretatie van de Koran, wat jij vindt dat de Koran nou echt leert. Je mag Moslims bekritiseren dat zij niet de echte Islam aanhangen. Maar vergeet niet, dat voordat je Moslims in Nederland afdoet als potentieel gevaar, je eerst de praktijk onder hen moet onderzoeken. Dus verleg het accent, niet hoe jij meent dat Islam is en het problemen zal veroorzaken. Maar hoe Moslims in Nederland menen dat Islam is, en vandaaruit bekeken een antwoord vinden of dat wellicht problemen veroorzaakt.quote:Op vrijdag 6 november 2009 05:06 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
En moslims die het niet eens zijn met de Koran zijn als water en vuur, dat zal je wel met me eens zijn. Ik weet dat je het vervolgens op interpretatie zal gaan schuiven (eventueel op het punt dat het niet de zuivere Arabische vers is): het is slechts een hol excuus om de Koran - met zeker zijn mooie verzen die respect verdienen maar zeker ook met zijn minder mooie verzen die eigenlijk unaniem verworpen dienen te worden ANNO 2009 maar zoiets is helaas ondenkbaar binnen de Islam - niet te nemen voor wat het is: de mooie kant maar zeker ook de wat minder plesante kant. Laten we Islam niet steeds schuilen onder die mooie kant van vrede. Maar toch ook eens die minder plesante kant belichten. Durf dat ook!
Ik wil hier nog even op terugkomen.quote:Op donderdag 5 november 2009 16:45 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
5:60. Zeg: "Zal ik u vertellen over degenen (de mensen van het Boek; Joden, Christenen) wier straf bij Allah erger is dan dit? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald."
Zulks is voorwaar uiterst pernicieus, daar de doorsnee-moslim de Koran slechts eenmaal leest en hij zodanig slecht van memorie is dat, als hij die laatste helft tot zich genomen heeft, hem de eerste alrede uit het geheugen verdwenen is, hetwelk gecombineerd met de letterlijke interpretatie, waar elke moslim voorstander van is, uiterst gevaarlijk is, omdat zodoende slechts die bellicose verzen beklijven.quote:Op vrijdag 6 november 2009 22:58 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Wel zorgwekkend is dat de volgorde van vredelievend getinte boodschappen en minder vredelievend getinte boodschappen precies zodanig is, dat de laatste helft van de Koran getint wordt door die minder vredelievende klanken.
Tja. Als ik dan een Duitse vertaling van de koran erbij pak, dan staat daar op dezelfde plaats, omgezet in het Nederlands:quote:Op donderdag 5 november 2009 16:45 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
5:60. Zeg: "Zal ik u vertellen over degenen (de mensen van het Boek; Joden, Christenen) wier straf bij Allah erger is dan dit? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald."
In deze vertaling zijn nuances aanwezig die in jouw versie ontbreken. Allah stelt eerst een voorwaarde ("als dit de enige reden is om ons moslims te verwerpen...") en zegt vervolgens niet dat alle christenen en joden apen en zwijnen zijn, maar dat hij "een aantal" van voornoemde groep al eens in apen en zwijnen heeft veranderd. Dat mag triviaal lijken, maar het is niet hetzelfde als zeggen dat de "mensen van het boek" per definitie vervloekt zijn, zoals in de door jou aangehaalde vertaling wordt gesuggereerd. Dezelfde verzen lenen zich blijkbaar voor verschillende vertalingen, en dus verschillende interpretaties. Ik zie niet waarom dat in moslimkringen anders zou zijn. Het is niet een simpele kwestie van "het staat er" of "het staat er niet", het gaat erom wat de mensen erin wíllen lezen.quote:(59) Zeg: “O volk van het schrift, verwerpen jullie ons soms alleen hierom, dat wij in Allah geloven en aan datgene wat hij ons heeft toegezonden, en wat hij vroeger heeft gezonden, en omdat het merendeel van jullie afgodendienaars zijn?” (60) Zeg: “Kan ik jullie iets ergers verkondigen dan dat, wat jullie loon bij Allah is? Wie(n) Allah heeft vervloekt en op wie hij woedend is - en een aantal van jullie heeft hij veranderd in apen en zwijnen - en wie de afgod dient, die bevinden zich in een slechte toestand en zijn ver van het rechte pad afgedwaald.”
Zonder nog de context de duiden: de Koran zegt hier dat als je oorlog voert tegen moslims, dat ze zullen terugvechten.quote:Op zaterdag 7 november 2009 00:18 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
5:33
The recompense of those who wage war against Allâh and His Messenger and do mischief in the land is only that they shall be killed or crucified or their hands and their feet be cut off on the opposite sides, or be exiled from the land. That is their disgrace in this world, and a great torment is theirs in the Hereafter.
Ok, afgaande op de Duitse vertaling wordt er nu gesuggereerd dat er bepaalde apen en zwijnen waren die ooit mensen geweest waren waar Allah boos op was. Verschillen in vertalingen van de Koran blijft altijd een heel interessant punt.quote:Op zaterdag 7 november 2009 00:16 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Tja. Als ik dan een Duitse vertaling van de koran erbij pak, dan staat daar op dezelfde plaats, omgezet in het Nederlands:
[..]
In deze vertaling zijn nuances aanwezig die in jouw versie ontbreken. Allah stelt eerst een voorwaarde ("als dit de enige reden is om ons moslims te verwerpen...") en zegt vervolgens niet dat alle christenen en joden apen en zwijnen zijn, maar dat hij "een aantal" van voornoemde groep al eens in apen en zwijnen heeft veranderd. Dat mag triviaal lijken, maar het is niet hetzelfde als zeggen dat de "mensen van het boek" per definitie vervloekt zijn, zoals in de door jou aangehaalde vertaling wordt gesuggereerd. Dezelfde verzen lenen zich blijkbaar voor verschillende vertalingen, en dus verschillende interpretaties. Ik zie niet waarom dat in moslimkringen anders zou zijn. Het is niet een simpele kwestie van "het staat er" of "het staat er niet", het gaat erom wat de mensen erin wíllen lezen.
En welke geef jij aan ‘wage war’?quote:Op zaterdag 7 november 2009 00:32 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
welke interpretatie geef jij aan het woord 'killing'?
En wat is de definitie van oorlog voeren? Is het verlaten van je geloof als moslim een oorlogsverklaring? Is het kruisigen van mensen nog iets wat jij Iblis in deze tijd nog goedkeurt of goed spreekt? Ben jij het met deze vers eens Iblis?quote:Op zaterdag 7 november 2009 00:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zonder nog de context de duiden: de Koran zegt hier dat als je oorlog voert tegen moslims, dat ze zullen terugvechten.
Moeilijke vraag, ik kan dat niet precies definieren. Ik denk zelf snel aan atoombommetjes, AK-47's en interessante gevangenissen. Maar ik ben wel van mening dat wat de reden ook mag zijn, kruisiging van mensen geen oplossing kan zijn. Ik hoop dat we het daar wel over eens zijnquote:
Ah, als het zo uitkomt ga jij ook op de interpretatietour?quote:Op zaterdag 7 november 2009 00:38 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
En wat is de definitie van oorlog voeren? Is het verlaten van je geloof als moslim een oorlogsverklaring? Is het kruisigen van mensen nog iets wat jij Iblis in deze tijd nog goedkeurt of goed spreekt? Ben jij het met deze vers eens Iblis?
Ik dacht namelijk dat jij nogal van de letterlijke lezing was. Namelijk: een gewapend conflict voeren met een partij. Vind je het gek dat die partij dan ook gaat doden? Ik niet. Natuurlijk zijn de methoden die genoemd zijn in onze ogen enigszins barbaars, maar goed, het is al een tijdje geleden neergepend.quote:Op zaterdag 7 november 2009 00:40 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Moeilijke vraag, ik kan dat niet precies definieren. Maar ik ben wel van mening dat wat de reden ook mag zijn, kruisiging van mensen geen oplossing kan zijn. Ik hoop dat we het daar wel over eens zijn
Ik droeg een mogelijke interpretatie voor, het is niet mijn interpretatiequote:Op zaterdag 7 november 2009 00:46 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ah, als het zo uitkomt ga jij ook op de interpretatietour?
[..]
mooi uitgedruktquote:Ik dacht namelijk dat jij nogal van de letterlijke lezing was. Namelijk: een gewapend conflict voeren met een partij. Vind je het gek dat die partij dan ook gaat doden? Ik niet. Natuurlijk zijn de methoden die genoemd zijn in onze ogen enigszins barbaars, maar goed, het is al een tijdje geleden neergepend.
Ik ben blij dat je het met deze vers niet eens bent. Helaas is dit voor een moslim onmogelijk, omdat een moslim het niet oneens mag zijn met een vers uit de Koran. En dat is precies de reden waarom een moslim moet interpreteren, verwerpen mag hij niet. En dit is in principe niets anders dan goedpraten van de wat ruwere kantjes van Islam en dat is gewoon negeren wat je wilt negeren. Het is hypocriet en een zeer gevaarlijke instelling want als het er op aan komt zal een moslim altijd zijn geloof moeten stellen boven bepaalde humanistische trekjes die het Westen hanteert. Tenzij de moslim het geloof zijn rug toekeert, met vaak hele vervelende sancties als gevolg.quote:Nu denk ik ook niet dat het kruisigen van mensen een oplossing is, maar ik denk überhaupt dat oorlog niet vaak een oplossing is. Maar goed. Met deze vers ben ik het niet echt eens, d.w.z. ik keur de methode die genoemd is af (maar goed, hè, ik ben geen moslim, dus ik kan wel zeggen dat ik sowieso de Koran niet gebruik voor m’n ethisch kader).
Kijk je kan dit soort uit verband gehaalde verzen hier wel gaan dumpen zodat we over een paar maanden een nederlandse tafsir hebben gecreeerdquote:Op vrijdag 6 november 2009 22:58 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
2:256
There is no compulsion in religion. Verily, the Right Path has become distinct from the wrong path. Whoever disbelieves in Tâghût[] and believes in Allâh, then he has grasped the most trustworthy handhold that will never break. And Allâh is All-Hearer, All-Knower.
9:5
Then when the Sacred Months (the Ist, 7th, 11th, and 12th months of the Islâmic calendar) have passed, then kill the Mushrikûn (see V.2:105) wherever you find them, and capture them and besiege them, and prepare for them each and every ambush. But if they repent and perform As-Salât (Iqâmat-as-Salât), and give Zakât, then leave their way free. Verily, Allâh is Oft-Forgiving, Most Merciful.[]
Ziet er tegenstrijdig uit, (de eerste regel impliceert geen dwang, de tweede regel implicieert wel degelijk dwang (nou ja, iemand doden, is dat dwang...) maar:
2:106
Whatever a Verse (revelation) do We abrogate or cause to be forgotten, We bring a better one or similar to it. Know you not that Allâh is able to do all things?
http://www.iiu.edu.my/deed/quran/nobelquran_arabic/index.html
Dus welke?
Soerah 2 is Chronologisch gezien hoofdstuk 87.
Soerah 9 is Chronologisch gezien hoofdstuk 32.
Zeer interessant punt is dat Soerah 2 de eerst geopenbaarde Soerah is in de Mediaanse levensfase van Mohammed (Mohammed verkondigde eerst zijn overwegend vredelievende boodschap van Allah in Mekka, kon niet verkopen, werd zelfs bedreigd door Joden en Christenen, vlucht naar Medina, krijgt daar politieke macht via een neefje, verkoopt opeens een boodschap die wat minder mild klinkt).
Per definitie is er geen tegenstrijdigheid tussen Koranversen onderling (volgens 2:106). Goed argument om de Koran te kunnen verkopen aan 7e-eeuwse mensen in Arabie, nog steeds ook voor 21e-eeuwse mensen. Allah/God heeft zo'n 700 jaar de tijd gehad om deze slimme strategie te bepalen, daar hij zichzelf af en toe tegenspreekt (hij wordt ook een jaartje ouder he).
Wel zorgwekkend is dat de volgorde van vredelievend getinte boodschappen en minder vredelievend getinte boodschappen precies zodanig is, dat de laatste helft van de Koran getint wordt door die minder vredelievende klanken.
En wat is daar precies erg aan? Joden en Christenen zitten toch ook niet in (delen van) de Bijbel te schrappen? Je geeft nota bene zelf al aan dat er vele interpretaties zijn.quote:Op zaterdag 7 november 2009 01:00 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Helaas is dit voor een moslim onmogelijk, omdat een moslim het niet eens mag zijn met een vers. En dat is precies de reden waarom een moslim moet interpreteren, verwerpen mag hij niet.
Dat zou betekenen dat er één betekenis is die ‘de ware is’ en die jij precies al weet in tegenstelling tot alle moslims. Kortom, je bent weer terug bij af en gaat dogmatisch voort met een redenering waarvan volgens mij nu al velen hebben gezegd dat ze geen hout snijdt omdat er niet zo’n algemeen geaccepteerde (uiterst extremistische) interpretatie is waarvan jij de hele tijd doet voorkomen dat die er wél is.quote:En dit is in principe niets anders dan goedpraten van de wat ruwere kantjes van Islam en dat is gewoon negeren wat je wilt negeren.
Er lopen zelfs op FOK! ex-moslims rond die nog steeds vrolijk doorleven. En wat is er precies erg aan dat hij zijn geloof boven humanistische trekjes stelt zolang hij/zij de wet van het land waar ze leven niet overtreedt?quote:Het is hypocriet en een zeer gevaarlijke instelling want als het er op aan komt zal een moslim altijd zijn geloof moeten stellen boven bepaalde humanistische trekjes die het Westen hanteert. Tenzij de moslim het geloof zijn rug toekeert, met hele vervelende sancties als gevolg.
Ik vind het een heel mooi verhaal wat jij neerschetst. Waar staat dat die vers alleen bedoeld is voor een khalief?quote:Op zaterdag 7 november 2009 01:03 schreef LoppenTop het volgende:
[..]
Kijk je kan dit soort uit verband gehaalde verzen hier wel gaan dumpen zodat we over een paar maanden een nederlandse tafsir hebben gecreeerd. Ik weet alleen niet of dat de bedoeling is.
De islam kent geen dwang in het geloof. Dat is helemaal tegenin de vrije wil die God heeft gecreeerd in de mens. Als God had gewild hadden we allemaal met zekerheid in zijn bestaan geloofd. Daar heeft hij dus echt geen dwang van derden nodig.
Zoals ik eerder heb aangegeven gaat ook deze verzen: hoofdstuk 9 vers 1/tm 6 helemaal over oorlogen en vredesverdragen. Hoe daarmee om te gaan. Deze zijn revelant voor de Khaliif en niet voor de moslim op straat. Dit soort verzen in Koran beslaat niet eens een half procent van het geheel (maar jij weet ze wel te vinden). Propaganda websites staan er vol mee.
Vers 9:5 gaat trouwens over krijgsgevangenen. Wanneer men ze officieel moet vrijlaten. Hier word bijvoorbeeld als voorwaarde het gebed en de aalmoes (tekenen van moslim zijn) aangehaald. Dit moet je niet verwarren met dwang ervoor zorgen dat ze moslim worden. Het is alleen een van de voorwaardes om ze vrij te laten.
De profeet (vzmh) heeft ook wel eens in ruil voor diensten (het schrift leren aan analfabete moslims in die tijd bijvoorbeeld) krijgsgevangenen vrijgelaten. Of ruilen van krijgsgevangenen tussen de twee partijen.
Als je bijvoorbeeld de vers daarna leest (9:6):
En als een van de veelgodendienaars bij jou bescherming zoekt, geef hem dan bescherming zodat hij de kans krijgt het woord van God te horen en laat hem daarna een plaats bereiken waar hij veilig is. Dat is omdat zij mensen zijn die niet (de waarheid) weten.
Hier word bijvoorbeeld meteen daarna aangegeven hoe om te gaan met mensen (die geen moslim zijn) die asiel aanvragen. Het zou krom zijn wat jij beweerd terwijl deze vers daarna totaal iets anders beweert.
Ik doelde voornamelijk op moslims die bv in Saudi-Arabie, Iran of Pakistan wonenquote:Op zaterdag 7 november 2009 01:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
En wat is daar precies erg aan? Joden en Christenen zitten toch ook niet in (delen van) de Bijbel te schrappen? Je geeft nota bene zelf al aan dat er vele interpretaties zijn.
[..]
Dat zou betekenen dat er één betekenis is die ‘de ware is’ en die jij precies al weet in tegenstelling tot alle moslims. Kortom, je bent weer terug bij af en gaat dogmatisch voort met een redenering waarvan volgens mij nu al velen hebben gezegd dat ze geen hout snijdt omdat er niet zo’n algemeen geaccepteerde (uiterst extremistische) interpretatie is waarvan jij de hele tijd doet voorkomen dat die er wél is.
[..]
Er lopen zelfs op FOK! ex-moslims rond die nog steeds vrolijk doorleven. En wat is er precies erg aan dat hij zijn geloof boven humanistische trekjes stelt zolang hij/zij de wet van het land waar ze leven niet overtreedt?
Daarom is het toch een religie? Als er geen religie was, dan was iedereen humanist. En nu niet, omdat sommigen hun geloof boven humanistische opvattingen stellen. En dat is hun goed recht.
Dit is toch het opvallendste. Het gebeurt overwegend niet (in Nederland althans), maar toch ben je ertegen omdat volgens jouw interpretatie ‘het eigenlijk wel zou moeten gebeuren‘.quote:Op zaterdag 7 november 2009 01:34 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
gelukkig doen de meeste er niets mee, maar eigenlijk zouden ze er wel naar moeten streven (niet mijn mening).
Goed punt. Echter ik heb nooit beweerd dat moslims in Nederland systematisch iets verkeerds doen. Mijn kritiek heeft zich altijd gericht naar de gemeenschappelijke ideologie die moslims in Nederland (en elders) wel degelijk delen. Een van die ideologieen is dat de Koran als het absolute woord van Allah gezien moet worden. En daar ligt precies het punt van gevaar wat ik constant probeer te onderstrepen: overtuig een moslim ervan (of laat hem dat zichzelf overtuigen) dat de Koran A zegt wat tegen een 'algemeen aanvaard Westers' humanistisch principe B in druist: een moslim zal als het er op aan komt A boven B stellen (of het geloof de rug toekeren). Het valt gewoon niet te ontkennen dat er een correlatie bestaat tussen de mate van Islamisering binnen een staat, en het gebruiken van geweld - geinspireerd door Allah - binnen zo'n staat. Verdere Islamisering in Nederland zal dit vervelende trekje steeds meer bloot gaan leggen, en Iblis, ik weet zeker dat wij op een gegeven moment onze mening over deze zaak zullen delen (tenzij je alsnog besluit moslim te gaan worden).quote:Op zaterdag 7 november 2009 09:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit is toch het opvallendste. Het gebeurt overwegend niet (in Nederland althans), maar toch ben je ertegen omdat volgens jouw interpretatie ‘het eigenlijk wel zou moeten gebeuren‘.
Je kijkt dus niet wat moslims doen, negeert wat enkelen in deze topic erover zeggen, en praat vervolgens jezelf weer aan dat ze er toch ‘eigenlijk naar zouden moeten streven’.
Dat is toch een rare manier van doen? Doet een moslim niets verkeerd, dan doet hij wel iets verkeerd want hij zou ernaar moeten streven iets verkeerd te doen, dus eigenlijk doet hij iets verkeerd – om jouw logica even verkort weer te geven.
Volgens mij is dat simpelweg een geval van obstinaat gedrag.
Je luistert naar de verkeerde mensenquote:Op zaterdag 7 november 2009 14:23 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Goed punt. Echter ik heb nooit beweerd dat moslims in Nederland systematisch iets verkeerds doen. Mijn kritiek heeft zich altijd gericht naar de gemeenschappelijke ideologie die moslims in Nederland (en elders) wel degelijk delen. Een van die ideologieen is dat de Koran als het absolute woord van Allah gezien moet worden. En daar ligt precies het punt van gevaar wat ik constant probeer te onderstrepen: overtuig een moslim ervan (of laat hem dat zichzelf overtuigen) dat de Koran A zegt wat tegen een 'algemeen aanvaard Westers' humanistisch principe B in druist: een moslim zal als het er op aan komt A boven B stellen (of het geloof de rug toekeren). Het valt gewoon niet te ontkennen dat er een correlatie bestaat tussen de mate van Islamisering binnen een staat, en het gebruiken van geweld - geinspireerd door Allah - binnen zo'n staat. Verdere Islamisering in Nederland zal dit vervelende trekje steeds meer bloot gaan leggen, en Iblis, ik weet zeker dat wij op een gegeven moment onze mening over deze zaak zullen delen (tenzij je alsnog besluit moslim te gaan worden).
Overigens vind ik het tevens zeer zorgwekkend dat tijdens een interview in 2001 met Pim Fortuyn en de arabist Hans Jansen, Hans Jansen niet de mening deelt met die van Pim Fortuyn dat verdere Islamisering in Nederland een gevaar vormt voor de Nederlandse normen en waarden. Nu 2009, deelt Hans Jansen wel die mening; hij erkent het gevaar dat Islamisering (in het algemeen) met zich mee brengt. Deze 'bekering' van mening vind ik uiterst eng.
Voor de geinteresseerde:
Hans Jansen 2001
Hans Jansen 2009
Helaas spreek je hier jezelf als moslim zijnde (neem ik aan hoor, verbeter me als het niet zo is) tegen: alle moslims zijn van mening dat elk vers van de Koran ten alle tijde geldig is aangezien de Koran als het laatste en absolute woord van Allah beschouwd wordt. Ik juich het fenomeen toe als moslims bepaalde versen uit de Koran (liefst de minder leuke dan) als 'achterhaald' zien, ik heb het alleen nog geen enkele moslim horen beweren.quote:Op vrijdag 6 november 2009 18:17 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het niet zal helpen, maar ik gaf al aan dat het de slogan "de Koran is het letterlijke woord van Allah" niet automatisch betekent dat elk vers letterlijk naar de hedendaagse context van een Moslim wordt geinterpreteerd. Er zijn zelfs verzen die volgens Moslims niet meer van toepassing zijn, en toch menen zij dat de Koran het letterlijke woord van God is. Hoe kan dit? Jij vindt dat tegenstrijdig met jouw interpretatie van de Koran. En dat mag. Het laat al wel zien dat het niet zo zwart-wit is als jij ons wil doen geloven. Blijkbaar zit er voor Moslim een grijs gebied mbt de interpretatie van de Koran en het vertalen van wat dat betekent voor hen, vandaag de dag, in hun persoonlijke leven. Hierin zie je dus dat zij het anders interpreteren dan jij, als niet-Moslim. Nu naar het vers over zwijnen, apen etc en de betekenis van de Moslim vandaag de dag.
[..]
In bepaalde versen wel degelijk: de Koran citeert dat de handen van een dief afgehakt dienen te worden (hoe we dan weer 'handen', 'dief' en 'afhakken' dienen te interpreteren is in ieder geval voor sommige moslims geen probleem). Als er uitzonderingsgevallen zijn op deze regel, heeft de Koran zelf nagelaten die expliciet te vermelden. We kunnen op zijn minst dan constateren dat Allah niet volledig is geweest in zijn absolute boodschap (of misschien toch wel?).quote:Ik beargumenteer niets. Ik stel vragen. Een citaat quoten kan elke blinde ziel, het gaat erom wat dat betekent, voor de gelovigen vandaag de dag. Hoe zij met een boek omgaan dus. Hoe interpreteren Moslims in Nederland dat vers van de Koran naar hun situatie. Stelt de Koran uberhaupt dat dat een algemene regel is?
Ik begrijp niet precies waar je hier meer naartoe wilt. Ik weet in ieder geval wel dat de Bijbel, zoals die wij in huidige vorm kennen, unaniem verworpen wordt binnen Islam, aangezien de Koran herhaaldelijk citeert dat de oorspronkelijke Bijbel opzettelijk aangepast is door Joden en Christenen. Dat de (huidige!) Bijbel het letterlijke woord van Allah is, is dus onjuist. Welke versen uit de huidige Bijbel dan niet gemanipuleerd zijn, is onduidelijk, en derhalve reden voor elke moslim om de Bijbel met argusogen te bekijken.quote:En wat over de positieve verzen mbt Christenen? Ook een algemeenheid? Maar is dit dan niet tegenstrijdig? Misschien houden Moslims zich wel massaal aan die verzen vast, want ook die zijn het letterlijke woord van Allah.[..]
Mooi verwoord. Ik ben heel blij dat er mensen zijn die zich bezig houden met interpretatie om de wat ruwere kantjes van Islam weg te schaven (dat is het principe van liberalisering binnen een geloof). Maar nogmaals: welke verschillende interpretaties zijn nou mogelijk met het afhakken van de steelhanden tenzij je concludeert dat het niet meer van deze tijd is, wat weer niet te rijmen valt met dat de Koran ten alle tijde geldt. Het is in dat opzicht dat de moslim een deel van zijn rotsvaste geloof binnen Islam in zal moeten leveren, wat een zeer pijnlijk proces kan zijn voor de oprechte Islam-aanhanger, wat helaas de meeste moslims niet bereid zijn te zullen doen (tenzij ze Islam de rug toekeren).quote:Nee, dat is je eigen conclusie gebaseerd op een letterlijke interpretatie van dat vers en vertaling ervan naar hedendaagse context. Een Moslim die dit vers anders begrijpt dan jij is het niet eens met jouw begrip van de Koran en dit specifieke vers. Even ademhalen en reflecteren dus. Jij zal zeggen over Moslims die dat niet vinden: "leuk, nobel, maar geen echte Moslims want je bent het niet eens met vers A, en dus in strijd met je eigen Koran". De Moslim zal tegen je zeggen: "leuk dat jij als niet-Moslim denkt te weten hoe ik mijn boek moet interpreteren, maar ik interpreteer dat niet naar de hedendaagse context maar naar geschiedkundige, of een specifieke groep/gebeurtenis. En dus geloof ik nog steeds dat dit vers letterlijk van Allah komt". Om maar eens een andere insteek te nemen. Dit alleen laat al zien dat er wel een grote diversiteit is onder Moslims mbt Koran interpretatie, ondanks dat ze allen geloven dat de Koran het letterlijke woord van Allah is.
Nou, het is niet zozeer de moslims die per definitie het probleem zijn. Het is denk ik eerder het gedachtengoed wat de moslim mee krijgt met zijn geloof wat mogelijk problemen kan veroorzaken. Het liberaliseren van Islam gaat hand-in-hand met de pijnlijke realisatie dat Allah's woord toch niet meer zo absoluut is dan eerder werd gesteld. Dit is helaas nog een te grote prijs voor de huidige moslim, die hij nog niet bereid is om te betalen, omdat juist dat unieke vertrouwen op het woord van Allah de Islam zo kenmerkt. Zolang die prijs niet betaald gaat worden, zal Islam altijd een potentieel gevaar met zich meebregen wat helaas maar al te vaak bewezen is.quote:En dus blijf de vraag staan: Hoe gaan Moslims met de Koran om in hun persoonlijke context vandaag de dag, in Nederland. Niet hoe Geert denkt dat de Koran gelezen en begrepen moet worden, want Geert gaat niet met de Koran als levenswijze aan de slag. Maar Moslims in Nederland, zij geloven in het boek. Ga je theorie over Koran interpretatie verifieren, ga op onderzoek uit bij Nederlandse Moslims. Vraag of zij Joden en Christenen varkens en zwijnen vinden, en is dat representatief voor de Moslim gemeenschap in Nederland en hoe zij over Joden en Christenen denken.
[..]
Jij mag alles vinden van de Islam wat je maar wil. Je mag aan de slag gaan met je interpretatie van de Koran, wat jij vindt dat de Koran nou echt leert. Je mag Moslims bekritiseren dat zij niet de echte Islam aanhangen. Maar vergeet niet, dat voordat je Moslims in Nederland afdoet als potentieel gevaar, je eerst de praktijk onder hen moet onderzoeken. Dus verleg het accent, niet hoe jij meent dat Islam is en het problemen zal veroorzaken. Maar hoe Moslims in Nederland menen dat Islam is, en vandaaruit bekeken een antwoord vinden of dat wellicht problemen veroorzaakt.
Ik haal het Christendom erbij omdat menigeen hier goed bekend mee is, en daarom de gedachtegang kan volgen. Ik haal het Christendom erbij om te laten zien waar m.i. de foute punten van de kritiek wat de Islam betreft zitten.quote:Op zaterdag 7 november 2009 19:45 schreef Zienswijze het volgende:
@ Iblis: waarom moet jij altijd een ander geloof erbij halen als er kritiek op de islam wordt gegeven? Jij haalt namelijk steevast het christendom erbij.
Wellicht doe je dat omdat het christendom een makkelijk slachtoffer is om te gebruiken om kritiek op de islam geod te praten? Omdat christenen in het verleden, net als moslims, ook massaal mensen hebben uitgemoord in naam van hun geloof?
Detail dat je trouwens vergeet is dat christenen NU niet massaal aanslagen plegen, moslims doen dat wel. En we hebben het over anno 2009, zoals Thetruth2009 ook al aangaf.
Als jij zo graag een ander geloof erbij wilt halen om kritiek op de islam te verdoezelen, prima. Maar kom dan niet elke keer met christendom. Er zijn meer dan 20 andere religies die je kan gebruiken om deze te vergelijken met de islam. Zullen we het boeddisme nemen bijvoorbeeld? Dan kunnen we kijken welke van die 2 religies, het boeddhisme en de islam, als het minst gewelddadig uit de bus komt. In de trend van de OP, namelijk de geloofsboeken van die 2.
Jouw aanname is dat ik stel dat elk Koran vers voor altijd en elke situatie geldig is. Dat klopt namelijk niet, en heb ik volgens mij niet zo gezegd. De Koran is het letterlijke woord van God volgens Moslims, direct geopenbaard aan Mohammed gedurende zijn leven als profeet. De achtergronden van de verzen verschillen, en zijn chronologisch. Zo kom je dus verzen tegen die specifiek zijn tot oorlogssituaties, en niet algemeen of voor altijd geldend zijn. Een Moslim die niet in oorlog is legt deze verzen zo uit, gelooft erin dat het het directe woord van God is maar legt dit vers naast zich neer omdat hij niet in oorlog is. Daarnaast heb je nog een discussie tussen letterlijke inpreteren of figuurlijk, historische context toen een vers geopenbaard werd etc. Iets waar klassiek Islamitische geleerden boeken vol over hebben geschreven, en dus niet zo eenduidig is uit te leggen als jij wil voordoen met het tonen van een rits Koran verzen. En natuurlijk het individu, de Moslim zelf, die de Koran op zijn eigen manier leest, begrijpt en naar zijn eigen leven/context vertaald.quote:Op zondag 8 november 2009 06:17 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Bedankt voor het reageren Aloulou. Bij deze het gevraagde antwoord:
[..]
Helaas spreek je hier jezelf als moslim zijnde (neem ik aan hoor, verbeter me als het niet zo is) tegen: alle moslims zijn van mening dat elk vers van de Koran ten alle tijde geldig is aangezien de Koran als het laatste en absolute woord van Allah beschouwd wordt. Ik juich het fenomeen toe als moslims bepaalde versen uit de Koran (liefst de minder leuke dan) als 'achterhaald' zien, ik heb het alleen nog geen enkele moslim horen beweren.
Hier wil ik liever niet naartoe, een discussie over interpretatie van een vers of een filosofische vraag. Dat wordt zo breed en een ja-nee discussie. Jij ziet het zo, geen probleem. Ik deel je mening niet.quote:Op zondag 8 november 2009 06:17 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
In bepaalde versen wel degelijk: de Koran citeert dat de handen van een dief afgehakt dienen te worden (hoe we dan weer 'handen', 'dief' en 'afhakken' dienen te interpreteren is in ieder geval voor sommige moslims geen probleem). Als er uitzonderingsgevallen zijn op deze regel, heeft de Koran zelf nagelaten die expliciet te vermelden. We kunnen op zijn minst dan constateren dat Allah niet volledig is geweest in zijn absolute boodschap (of misschien toch wel?).
De Koran is als woord van God volgens Moslims van alle tijden. Maar dat betekent niet elk vers daarin dat is. Dat is niet wat alleen ik zeg, maar je vrij snel kan weten als je een beetje verdiept in de interpretatie van Moslims ervan door de geschiedenis heen. Er zijn ook "opgeheven" verzen te vinden, en dan weer verschillende meningen van klassieke geleerden bijv.quote:Op zondag 8 november 2009 06:17 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Mooi verwoord. Ik ben heel blij dat er mensen zijn die zich bezig houden met interpretatie om de wat ruwere kantjes van Islam weg te schaven (dat is het principe van liberalisering binnen een geloof). Maar nogmaals: welke verschillende interpretaties zijn nou mogelijk met het afhakken van de steelhanden tenzij je concludeert dat het niet meer van deze tijd is, wat weer niet te rijmen valt met dat de Koran ten alle tijde geldt.
In dit topic, wat overduidelijk over de islam gaat (zie topictitel), haal je toch het christendom erbij in een discussie met TS. TS scheert niet alle moslims over 1 kam, TS heeft geen kritiek op alle moslims. Hij heeft kritiek op de islam en de Koran. Dat is wat anders.quote:Op zondag 8 november 2009 17:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik haal het Christendom erbij omdat menigeen hier goed bekend mee is, en daarom de gedachtegang kan volgen. Ik haal het Christendom erbij om te laten zien waar m.i. de foute punten van de kritiek wat de Islam betreft zitten.
Want het gaat bij Islamkritiek zoals in deze topic niet om specifieke daden van bepaalde individuen op zekere tijdsmomenten – nee juist niet – de daden van die individuen worden juist gegeneraliseerd en als algemeen geldend gepresenteerd.
En dat een gedachtegang die ik kritiseer. Want het is een veel te simpele gedachtegang. Het hanteren van die gedachtegang, m.b.t. het Christendom, leidt namelijk tot absurde conclusies. Ik zeg dus niet: Christenen doen/deden het ook, dus mogen moslims het ook, ik zeg: Christenen doen/deden het ook maar toch loop je niet te verkondigen dat het Christendom als geheel verwerpelijk is en elke Christen die dat niet doet geen echte Christen is.
Ik heb er verder ook helemaal geen moeite mee dat b.v. het Saudische of Pakistaans regime wordt gekritiseerd, dat de Egyptische of Maleisische houding tegenover niet-Moslims aan de kaak wordt gesteld of dat daden van een Mohammed B. worden afgekraakt.
Wel heb ik er problemen mee om die kritiek tegen alle moslims in te zetten. En dat is wat gebeurt. En dat is wat met Christenen niet zo gebeurt.
[edit]
Nog een punt dat ik vergat te noemen is dat critici als Spencer ook graag vergelijkingen met het Christendom trekken.
Nee, die zijn onlosmakelijk met elkaar verweven. TS geeft zelfs heel duidelijk aan dat volgens dé Islam dé moslim dé Koran letterlijk moet nemen. Een moslim die dat niet doet, die is geen echte moslim.quote:Op maandag 9 november 2009 01:27 schreef Zienswijze het volgende:
In dit topic, wat overduidelijk over de islam gaat (zie topictitel), haal je toch het christendom erbij in een discussie met TS. TS scheert niet alle moslims over 1 kam, TS heeft geen kritiek op alle moslims. Hij heeft kritiek op de islam en de Koran. Dat is wat anders.
Nee, deze discussie gaat erom dat TS bijvoorbeeld een aantal Koranverzen aanhaalt (veelal één vers, zonder context), duidt wat daar staat, en roept: en daarom is de Koran een boek dat oproept tot geweld tegen moslims en is de Islam een gevaar.quote:Deze discussie gaat over de islam en de Koran. En niet over dat alle moslims [insert aanduiding] zijn.
Dus je argumenten gaan in dit geval niet op.
Nee, Islamkritiek wordt helemaal niet verdoezeld. Maar ik probeer duidelijk een onderscheid te maken tussen specifieke kritiek op b.v. extremistische interpretaties en kritiek op de Islam in zijn algemeenheid.quote:Het is een beetje zuur dat in vrijwel elk topic over de islam steevast het christendom erbij wordt gehaald om toch - alhoewel ik weet dat jij moslimextremisme grondig afkeurt - islamkritiek te verdoezelen.
Bedenk dan echter ook dat enkele proponenten van de Islamkritiek, zoals Jansen en Spencer zelf ter illustratie (hun interpretatie van) het Christendom erbij halen om (hun interpretatie van) de Islam te weerleggen.quote:Vooral in het subforum over levensbeschouwing is dat zonde. Als mensen zo graag over het christendom willen praten, kunnen ze een christendom-topic openen of een topic om de verschilen tussen het christendom vs. de islam weer te leggen
Het is zeker niet om je "af te kraken", maar juist in een levensbeschouwing subforum waar het onderwerp godsdienst A is, moet niet steevast dan in zo'n topic godsdienst B worden bijgehaald.
Scherpe vraag. Er zijn zeker heel veel verschillen tussen moslims onderling, simpelweg doordat moslims gewoon mensen zijn zoals jij en ik en er nou eenmaal per definitie ook verschillen zijn tussen mensen onderling. 'De Islam' kan je denk ik daarom het beste niet gelijk stellen aan mensen. Het is eerder een verzameling van normen en waarden met een religieus smaakje eraan. Hoewel Islam er naar streeft dat een ieder op deze aarde het over bepaalde dingen eens zal zijn, zullen mensen het (ik denk per definitie) het ook altijd oneens zijn met elkaar. In dat oneens zijn komen dus inderdaad de verschillende nuances naar voren. Denk alleen maar aan de Sjiieten en Soennieten die ondanks het feit dat ze zich allebei als 'de ware Islam' willen verkondigen, elkaar toch vaak de hersens in kunnen slaan (letterlijk).quote:Op maandag 9 november 2009 20:19 schreef Triggershot het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag is of TS ook nuances heeft voor de Islam - 'de' om te spreken over islam in zijn beleving - en waar hij ze dan plaatst.
Nee. De islam kent talloze stromingen, de moslim uit het Rifgebergte die er een orthodoxe interpretatie op nahoudt is de vrijzinnige moslim elders niet. Jij beperkt je tot een wel héél orthodoxe interpretatie en vergeet daar bij dat duizenden moslims toch iets vrijzinniger geloven en interpreteren dan jij dat doet. Maar roept wel dat dát nu eenmaal de islam en de daarbij behorende interpretatie is.quote:Op maandag 9 november 2009 20:56 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Scherpe vraag. Er zijn zeker heel veel verschillen tussen moslims onderling, simpelweg doordat moslims gewoon mensen zijn zoals jij en ik en er nou eenmaal per definitie ook verschillen zijn tussen mensen onderling. 'De Islam' kan je denk ik daarom het beste niet gelijk stellen aan mensen. Het is eerder een verzameling van normen en waarden met een religieus smaakje eraan. Hoewel Islam er naar streeft dat een ieder op deze aarde het over bepaalde dingen eens zal zijn, zullen mensen het (ik denk per definitie) het ook altijd oneens zijn met elkaar. In dat oneens zijn komen dus inderdaad de verschillende nuances naar voren. Denk alleen maar aan de Sjiieten en Soennieten die ondanks het feit dat ze zich allebei als 'de ware Islam' willen verkondigen, elkaar toch vaak de hersens in kunnen slaan (letterlijk).
Mijn beleving is natuurlijk altijd in zekere mate subjectief, dat geldt voor een ieder. We kunnen nou eenmaal niet in de hoofden kijken van ons medemens en daar 100% absolute uitspraken over doen. Een ieder heeft natuurlijk ook een bepaalde sociaaleconomische positie waarin hij zijn belevingen plaatst. Ik mag genetisch misschien precies hetzelfde zijn, maar als ik niet opgegroeid was in Nederland maar bv in een zeer arm land, dan had ik waarschijnlijk ander soort denkbeelden gekregen dan dat ik nu heb.
Toch is het denk ik niet zo gek om over 'de Islam' te praten om proberen duidelijk te maken waar een collectief gedachtengoed voor staat. Nogmaals, ik ben zelf nooit moslim geweest, en ik weet dat moslims snel de neiging zullen hebben om te zeggen dat ik als niet-moslim geen recht heb om uitspraken te doen over hun geloof. Dan zou dit ook betekenen dat ik geen uitspraken kan doen over het communisme simpelweg omdat ik nooit communist ben geweest. Toch heb ik degelijk wel iets gemeen met moslims namelijk dat ik ook streef naar een ideaalbeeld waarin wereldvrede kan heersen. Ik geloof alleen zelf niet dat Islam de oplossing is hiervoor, maar dat moge nu ondertussen wel duidelijk zijn.
Klopt, heb ik ooit ontkend dat er meerdere stromingen binnen Islam zijnquote:Op dinsdag 10 november 2009 02:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. De islam kent talloze stromingen, de moslim uit het Rifgebergte die er een orthodoxe interpretatie op nahoudt is de vrijzinnige moslim elders niet. Jij beperkt je tot een wel héél orthodoxe interpretatie en vergeet daar bij dat duizenden moslims toch iets vrijzinniger geloven en interpreteren dan jij dat doet. Maar roept wel dat dát nu eenmaal de islam en de daarbij behorende interpretatie is.
Kijk je mag best je mening geven over de Islam. Alleen vind ik wel dat je felle kritiek mag hebben als je ook daadwerkelijk kennis hebt van hadith wat ik in jou geval mis. Anders maak je namelijk de verkeerde aannames wat leidt tot eenzijdig en felle niet op realiteit gebaseerde meningen. Aangezien jij iemand bent die dingen objectief en wetenschappelijk kan benaderen lijkt het me toch enigzins logisch dat je eerst de feiten op een rijtje hebt, toch? Dat is namelijk de basis van objectiveit.quote:Op dinsdag 10 november 2009 03:54 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Klopt, heb ik ooit ontkend dat er meerdere stromingen binnen Islam zijnJe hebt bijvoorbeeld ook de soefi's die Islam meer op een spiritueel niveau willen beleven en wat minder hun rechtsysteem daar van af willen laten leiden, lijken me trouwens wel interessante personen
.
Mijn interpretatie mag orthodox overkomen voor je. Niks mis mee. Echter, als buitenstaander (niet-moslim) heb je denk ik wel het voordeel om over sommige zaken juist objectiever naar zaken te kunnen kijken. Iedereen weet namelijk dat geloof en objectiviteit geen maatjes van elkaar zijn (anders zou het wetenschap heten).
Ik heb het idee dat de meeste mensen zich niet beseffen dat Islam een geloof/ideologie is met een missie: totale eenheid vormen op de wereld. Op zich geen slecht idee (op papier klinkt het echt heel mooi) maar ik vind dat de manier achterhaald is; de manier is namelijk voorgesteld vanuit een 7e eeuwse Arabische context. Daarom is het heel erg nodig om die context te veranderen naar een context die wel past bij onze Westerse maatschappij (wil Islam op een tolerante manier zich kunnen gedijen in het Westen).
En dat is dus precies het punt waar het mis gaat. De Koran heeft zich verder niet kunnen aanpassen. Tekst blijft tekst. En tekst dat heel concreet is, laat zich extreem moeilijk herinterpreteren.
En daarom vliegen de handjes er nog steeds af in bepaalde landen, omdat de Koranvers die het afhakken van handen als straf voor diefstal dicteert, nauwelijks dubbelzinnig opgevat kan worden. Nogmaals: dit blijft een hele akelige paradoxale kwestie voor elke moslim: als een Westers ideaal tegen een Islamitisch ideaal ingaat, aan welk ideaal geeft hij dan de voorkeur? Ik geloof zelf dat als het er op aan komt de meeste moslims het laatste prefereren. En daar schuilt als het ware dat 'slapende' gevaar in iedere moslim. Klinkt misschien ook weer orthodox, ik hoop werkelijk dat ik ongelijk heb.
Als je dat begrijpt, waarom spreek je dan iedere keer weer alleen over jouw interpretatie?quote:Op dinsdag 10 november 2009 03:54 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Klopt, heb ik ooit ontkend dat er meerdere stromingen binnen Islam zijnJe hebt bijvoorbeeld ook de soefi's die Islam meer op een spiritueel niveau willen beleven en wat minder hun rechtsysteem daar van af willen laten leiden, lijken me trouwens wel interessante personen
.
Dat gebeurt ook. Die ontwikkeling is wel degelijk gaande, alleen blijk jij daar niet van op de hoogte te zijn. Neem alleen al de zogenaamde polder-moskeeën.quote:Ik heb het idee dat de meeste mensen zich niet beseffen dat Islam een geloof/ideologie is met een missie: totale eenheid vormen op de wereld. Op zich geen slecht idee (op papier klinkt het echt heel mooi) maar ik vind dat de manier achterhaald is; de manier is namelijk voorgesteld vanuit een 7e eeuwse Arabische context. Daarom is het heel erg nodig om die context te veranderen naar een context die wel past bij onze Westerse maatschappij (wil Islam op een tolerante manier zich kunnen gedijen in het Westen).
Teksten zijn in een context te plaatsen. Hier in Nederland worden tenslotte ook geen homo's van de Euromast afgeflikkerd, maar dat lijk je wel te suggereren.quote:En dat is dus precies het punt waar het mis gaat. De Koran heeft zich verder niet kunnen aanpassen. Tekst blijft tekst. En tekst dat heel concreet is, laat zich extreem moeilijk herinterpreteren.
Dus als een dergelijke wetgeving niet gehanteerd wordt, zijn het eigenlijk geen moslims?quote:En daarom vliegen de handjes er nog steeds af in bepaalde landen, omdat de Koranvers die het afhakken van handen als straf voor diefstal dicteert, nauwelijks dubbelzinnig opgevat kan worden.
Ach, stiekem prefereert iedere gelovige dat, alleen blijft het daar ook bij en staat dat niet de participatie en de ontwikkeling in de weg.quote:Nogmaals: dit blijft een hele akelige paradoxale kwestie voor elke moslim: als een Westers ideaal tegen een Islamitisch ideaal ingaat, aan welk ideaal geeft hij dan de voorkeur? Ik geloof zelf dat als het er op aan komt de meeste moslims het laatste prefereren. En daar schuilt als het ware dat 'slapende' gevaar in iedere moslim. Klinkt misschien ook weer orthodox, ik hoop werkelijk dat ik ongelijk heb.
Loppentop: wederom een heel mooi verhaal wat je neerschetst. Alleen is het probleem dat er in de Koran bij bepaalde versen (mogelijk alle versen) geen duidelijk onderscheid wordt gemaakt of zo'n vers betrekking heeft op een khalief of op de Islamist van minder hoge rang. Het enige wat we hier dan ten minste uit kunnen concluderen is dat de Koran mogelijkerwijs verwarring kan veroorzaken voor de wat minder goed ingelichte niet-khalief die besluit het eigen recht in handen te nemen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:31 schreef LoppenTop het volgende:
[..]
Kijk je mag best je mening geven over de Islam. Alleen vind ik wel dat je felle kritiek mag hebben als je ook daadwerkelijk kennis hebt van hadith wat ik in jou geval mis. Anders maak je namelijk de verkeerde aannames wat leidt tot eenzijdig en felle niet op realiteit gebaseerde meningen. Aangezien jij iemand bent die dingen objectief en wetenschappelijk kan benaderen lijkt het me toch enigzins logisch dat je eerst de feiten op een rijtje hebt, toch? Dat is namelijk de basis van objectiveit.
De islam is in essentie vrede. Vrede met jezelf, met je medemens en vrede met het heelal. Alles draait hieromheen. Want de reden van bestaan is God. God leren kennen in al zijn attributen, namen en eigenschappen. Dit kan alleen maar als er vrede is.
Kritiek waar jij voornamelijk op hebt zijn onderdelen van de islam die betrekking hebben op de taken van een khalief nogmaals. Hij zorgt ervoor dat er in een land en zijn omgeving waar hij invloed op heeft vrede heerst. Zodra deze is verwezenlijkt kan en mag hij pas datgene uitvoeren wat jij hierboven in je posts beschrijft. De voorwaarde hiervoor is dat hij dat pas mag doen zodra er totale orde is in een land. Dus genoeg welvaart, geluk en incidentele gevallen van misdaad. Dus een land moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals het goed functioneren van de individuen. Passen zij uit hun hart en dus vrijwillig wel hun geloof toe in hun dagelijkse leven? Want vrede begint bij de individu en niet andersom (dus niet top -> bottom).
Een simpel voorbeeld voor het afhakken van armen zie je in het ottomaanse rijk. Het ottomaanse rijk werd geleid met de islamitische wetten. Het is het laatste voorbeeld van een goed functionerend islamitische rijk. Samen met zijn val is het Khalifaat ook afgeschaft en niemand weet of het nog uberhaubt zal terugkeren. In het ottomaanse rijk (waarbij de archieven zeer goed zijn bewaard) zijn er maar een handje vol incidenten bekend waarbij het afhakken van een hand is uitgevoerd. Uit mijn hoofd zijn het er 13 of 14 in zijn 600 jarig bestaan.
We weten van Omar, de tweede khalief, na de tijd van de profeet dat hij op een gegeven ogenblik (1 jaar na hongersnood naar aanleiding van langdurige droogte) deze wetten afgeschaft. Zijn reden was simpel je lost eerst de problemen op die aanleiding geven tot misdaad (in dit geval armoede). Dat zijn de primaire taken van een Khalief (o.a. zorgen voor welvaart) en dat je dus niet omgekeerde volgorde gebruikt zodat je met straffen die misdaden oplost. Dit zie je ook heel vaak terug in het leven van Omar. Hij zegt op een gegeven ogenblik, als er ergens in het land een ook maar een schaap zijn poot breekt, dan ben ik bang dat ik daar verantwoordelijk voor ben en dat ik me hiervoor moet verantwoorden bij het dag des oordeels.
Dus eerst zorg je als khalief dat er geen voedinsbodem bestaat voor criminaliteit in een land. Daarna mag je die wetten pas toepassen voor de nog overgebleven minimale incidentele gevallen (mensen die met opzet en hebberigheid stelen bijvoorbeeld). Het klinkt utopische maar er zijn verhalen in de geschiedenisboeken dat winkeliers hun winkels openlieten als zij naar het gebed gingen zonder dat er maar iets werd gestolen. In ottomaanse herbergen had je bijvoorbeeld een potje voor rondreizers die even zonder geld zaten en die daar gebruik van maakten. Zij pakten net genoeg geld/goud eruit om de reis af te maken en rest legden ze terug. Er zijn nog tal van voorbeelden hiervoor. In zo een vreedzaam land hebben we het dan over waar die wetten van toepassing is/zijn.
Nogmaals dit zijn taken van een khalief en voor geen enkel betekenis voor de moslim op straat.
Momenteel zijn er geen landen die hier aan voldoen (daarom is er ook geen khalifaat meer o.a.) en dus zijn die wetten ook niet van toepassing. Helaas zijn er wel landen (of liever gezegd rijke families in sommige corrupte landen) die dat wel beweren. De islam word misbruikt door deze machtige families binnen die landen om hun macht standvast te houden!
Omdat het denk ik zinvol is om de denkbeeldige rozekleurige bril af te zetten en eens te kijken naar wat er werkelijk gaande is (voor zover dat mogelijk is).quote:Op dinsdag 10 november 2009 18:03 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als je dat begrijpt, waarom spreek je dan iedere keer weer alleen over jouw interpretatie?
[..]
Heel mooi. Echter denk ik dat jij mogelijkerwijs niet op de hoogte ben van genocides die door Islamisten gepleegd zijn (corrigeer me als het niet zo is). Om je perspectief te verruimen hier een link over de genocide in Bangladesh in 1971 (dus niet de middeleeuwen):quote:Dat gebeurt ook. Die ontwikkeling is wel degelijk gaande, alleen blijk jij daar niet van op de hoogte te zijn. Neem alleen al de zogenaamde polder-moskeeën.
[..]
Gelukkig nietquote:Teksten zijn in een context te plaatsen. Hier in Nederland worden tenslotte ook geen homo's van de Euromast afgeflikkerd, maar dat lijk je wel te suggereren.
[..]
Nee, dan is het eigenlijk geen Islamitische wet.quote:Dus als een dergelijke wetgeving niet gehanteerd wordt, zijn het eigenlijk geen moslims?
[..]
Volg jij ook andere ontwikkelingen dan situaties in poldermoskeeën?quote:Ach, stiekem prefereert iedere gelovige dat, alleen blijft het daar ook bij en staat dat niet de participatie en de ontwikkeling in de weg.
Het is niet zo zinvol om je standpunt dat de islam doorspekt is van fascisme te onderbouwen met het wijzen naar regimes die de islam ge/misbruiken voor hun machtspositie.quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:19 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Omdat het denk ik zinvol is om de denkbeeldige rozekleurige bril af te zetten en eens te kijken naar wat er werkelijk gaande is (voor zover dat mogelijk is).
Wat wil je hier nu mee zeggen?quote:Heel mooi. Echter denk ik dat jij mogelijkerwijs niet op de hoogte ben van genocides die door Islamisten gepleegd zijn (corrigeer me als het niet zo is). Om je perspectief te verruimen hier een link over de genocide in Bangladesh in 1971 (dus niet de middeleeuwen):
http://www.genocidebangladesh.org/
'Omdat de Koran dit niet ziet als genocide?'quote:Ik weet het, er worden meer genocides gepleegd in naam van een religie. Helaas is dat bij Islam eerder een vaker opkomende eigenschap dan bij welk ander geloof dan ook. Verrassend is het niet, omdat de Koran dit niet als genocide ziet maar als de strijd tegen ongelovigen.
Mwah, als je beweert dat de koran niet voor meerdere interpretaties vatbaar is komt het daar wel op neer. Dat is niet het geval, dus kun je ook niet beweren dat de koran 'oh zo duidelijk is'.quote:Gelukkig nietGelukkig heerst er hier (nog) zoiets als het Nederlands strafrecht. Heb ik dit ooit gesuggereerd dan?
Ah, maar dan kunnen het dus wél moslims zijn?quote:Nee, dan is het eigenlijk geen Islamitische wet.
Mwah, ik richt me liever op ontwikkelingen in Europa en eigen land, zodat ik iets steekhoudends over de situatie híer kan zeggen. Dat lijkt me ook zinvoller dan dat wat verderop gebeurt in een islamitische staat onder een vergrootglas te houden en vervolgens te zeggen: "kijk die moslims eens de boze boeman uit hangen, en we hebben die schurken ook in Nederland rondlopen!".quote:Volg jij ook andere ontwikkelingen dan situaties in poldermoskeeën?
Joseph Kony profeet? Hoe kan dat nou als Mohammed de zegel der profeten is?quote:Op dinsdag 10 november 2009 23:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is niet zo zinvol om je standpunt dat de islam doorspekt is van fascisme te onderbouwen met het wijzen naar regimes die de islam ge/misbruiken voor hun machtspositie.
Het is appels met peren vergelijken. Ik ga ook niet beweren dat het christendom haatzaaiend en gewelddadig is omdat er ergens een christelijk leger, genaamd Het leger van de Heer actief is.
[..]
Wat er staat.quote:Wat wil je hier nu mee zeggen?
[..]
Ik stel voor dat je de Koran eens gaat lezen. Mocht je dit al hebben gelezen, wat begrijp je niet aan het woordje 'doden'?quote:'Omdat de Koran dit niet ziet als genocide?'Wat denk je nu zelf? Dat er in de bijbel wel zoiets staat als: "alle kruistochten die de ongelovigen te wachten staan moeten ze maar niet al te serieus nemen, want dat zijn genocides en is geen strijd tegen ongelovigen". Of ten tijde van de brandstapels dat men voordat zo'n ketter z'n laatste adem uitblies nog even snel tegen hem zei: "joh, maak je niet druk, 't is maar een genocide".
Wat een non-argument weer.
[..]
Het afsnijden van ledematen is voor mij duidelijk. Gelukkig ben ik zachtmoedig van aard. Heb ik ooit beweerd dat de koran niet voor meerdere interpretaties vatbaar is? Waar haal jij die beweringen vandaan zegquote:Mwah, als je beweert dat de koran niet voor meerdere interpretaties vatbaar is komt het daar wel op neer. Dat is niet het geval, dus kun je ook niet beweren dat de koran 'oh zo duidelijk is'.
[..]
Moet ik je het verband gaan uitleggen tussen Islamitische wetten en moslims?quote:Ah, maar dan kunnen het dus wél moslims zijn?
[..]
Het lijkt mij wel degelijk zinvol om te kijken naar andere landen waar Islamisering zich heeft plaats gevonden om te kijken naar wat zo'n verschijnsel met zich mee kan brengen.quote:Mwah, ik richt me liever op ontwikkelingen in Europa en eigen land, zodat ik iets steekhoudends over de situatie híer kan zeggen. Dat lijkt me ook zinvoller dan dat wat verderop gebeurt in een islamitische staat onder een vergrootglas te houden en vervolgens te zeggen: "kijk die moslims eens de boze boeman uit hangen, en we hebben die schurken ook in Nederland rondlopen!".
Preventie is beter dan oogkleppen op doenquote:Zie je vandaag ergens tekenen van een orthodoxe interpretatie van moslims in Nederland waar je 's nachts wakker van ligt? Laten we het dáár eens over hebben. Dat huilie huilie doen over moslims elders komt me de keel uit en is niet echt relevant.
Interessant punt. Je verhaal klopt inderdaad met betrekking tot het fascisme zoals de Nazi-ideologie verkondigde: het verschil tussen 'Ubermensch' en 'Untermensch' is volgens deze ideologie zodanig dat deze groeperingen elkaar inderdaad uitsluiten. Van een Untermensch is nou eenmaal geen Ubermensch te maken.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:04 schreef Iblardi het volgende:
Waar jij volgens mij de mist in gaat met je gebruik van het label "fascisme", is dat deze ideologische stroming gebaseerd is op het principe van uitsluiting, terwijl religies met een bekeringsdrang juist inclusief zijn. Het fascisme gaat ervan uit dat je door je geboorte, je bloed, behoort bij hetzij de ene, hetzij de andere groep, en dit is een statische toestand is. Volgens fascistische opvattingen kan een niet-volksgenoot nooit tot jouw volk gaan behoren. De kloven tussen de verschillende volkeren zijn onoverbrugbaar. Dat die volkeren in een eeuwige strijd om het voortbestaan verwikkeld zullen zijn is niet alleen een gegeven maar zelfs de essentie van het bestaan. Religies als de islam en het christendom daarentegen proberen juist actief de ander ertoe te bewegen zich bij de eigen groep aan te sluiten. De methodes kunnen kwalijk zijn, maar het basisidee is totaal verschillend. De islam gelijkstellen met fascisme is m.i. dan ook een travestie van de term.
In dat geval kunnen alle abrahamitische religies als fascistisch worden gezien.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:31 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Interessant punt. Je verhaal klopt inderdaad met betrekking tot het fascisme zoals de Nazi-ideologie verkondigde: het verschil tussen 'Ubermensch' en 'Untermensch' is volgens deze ideologie zodanig dat deze groeperingen elkaar inderdaad uitsluiten. Van een Untermensch is nou eenmaal geen Ubermensch te maken.
Echter het basisidee achter fascisme (in het algemeen) is dat verschillende groeperingen in constant conflict zijn met elkaar waarbij de sterkere partij alleen kan overleven door er naar te streven de zwakkere partij uiteindelijk te 'elimineren'. Ras hoeft niet per definitie als uitgangspunt gebruikt te worden om de verschillende partijen te definieren. Dit kan ook op basis van andere eigenschappen zoals geloofsovertuiging.
Islamisme is wat dat betreft iets flexibeler dan het Nazi-fascisme: door jezelf te bekeren tot Islam kan je bij de 'superieure' groep behoren (althans volgens Islamisme dan). Islamisme toont echter wel degelijk een akelig overeenkomst met het fascisme in het algemeen: het streven naar een wereld waarin slechts 1 ideologie de overhand heeft. Dit is omdat volgens die ideologie dit de enige manier is om wereldvrede te kunnen bereiken (misschien dat daarom Islam vaak de religie van vrede genoemd wordt). Islamisme keurt elke vorm van oppositie af simpelweg omdat het deze oppositie als een bedreiging ziet. Daarom is het niet gek dat er zoveel genocides gepleegd zijn door Islamisten op basis van Islamistische idealen tegen niet-Islamisten, precies zoals in de Tweede Wereldoorlog genocides zijn gepleegd tegen Joden, homosexuelen, zigeuners etc. die als een bedreiging gezien werden.
In dat opzicht mogen we constateren dat Islamisme en fascisme vervelende trekjes met elkaar delen en is m.i. de reden dat Islamisme als een vorm van fascisme beschouwd kan worden.
quote:- Notitie: Islam is trouwens niet geheel vrij van nationalistische gevoelens op basis van ras. In feite is Islam niks anders dan een ideologie uitgevonden door Arabieren om de gehele wereld te onderwerpen aan de (in hun ogen) superioriteit van Arabieren. Dat alle Islamieten moeten bidden richting Mekka is geen wonder: het is slechts een eerbetoon aan de Arabieren zelf. Dat gebeden in een andere taal dan het Arabisch niet geaccepteerd worden door Allah is slechts een eerbetoon aan de superioriteit van de Arabische taal. Religie is feitelijk slechts het jasje waarin dit eerbetoon verpakt wordt.
Ik vind dit ook weer typerend. Natuurlijk biedt een religie nationalisten ook handvatten – dát zal ik niet betwisten. En ook is er in de vroege Islam wel een beetje stammenstrijd (wat je enigszins anachronistisch m.i. wel als nationalisme kunt duiden) te vinden, maar uiteindelijk is de Islam voor wie dat niet wil net zo goed níét nationalistisch.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:31 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
- Notitie: Islam is trouwens niet geheel vrij van nationalistische gevoelens op basis van ras. In feite is Islam niks anders dan een ideologie uitgevonden door Arabieren om de gehele wereld te onderwerpen aan de (in hun ogen) superioriteit van Arabieren. Dat alle Islamieten moeten bidden richting Mekka is geen wonder: het is slechts een eerbetoon aan de Arabieren zelf. Dat gebeden in een andere taal dan het Arabisch niet geaccepteerd worden door Allah is slechts een eerbetoon aan de superioriteit van de Arabische taal. Religie is feitelijk slechts het jasje waarin dit eerbetoon verpakt wordt.
Het is er mij echt niet om te doen om Islam in een zo kwaad mogelijk daglicht te stellen, het gaat mij erom om de waarheid zo goed als mogelijk te kunnen benaderen. Als die waarheid negatief klinkt, het zij zo, ik ga er niet aan schaven om het mooier te maken dan het is.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind dit ook weer typerend. Natuurlijk biedt een religie nationalisten ook handvatten – dát zal ik niet betwisten. En ook is er in de vroege Islam wel een beetje stammenstrijd (wat je enigszins anachronistisch m.i. wel als nationalisme kunt duiden) te vinden, maar uiteindelijk is de Islam voor wie dat niet wil net zo goed níét nationalistisch.
Indonesië is het grootste Moslimland, de Kalief was een Turk tot 1924 – en daarvoor was juist vanwege partijpolitiek het kalifaat al een paar keer verplaatst, naar Damascus, naar Bagdad.
Dat het Arabisch zo hoog aangeschreven staat heeft ook een vrij simpele theologische oorzaak, alhoewel er natuurlijk een aantal mensen is dat hieruit concludeert dat het Arabisch dé perfecte taal voor alles is (dit is eerder een 19e-eeuwse ontwikkeling gevoed door Westers-nationalistische ideeën echter als je het mij vraagt). Maar voor anderen is het vooral belangrijk omdat het de oorspronkelijke taal is.
Dat kun jij als superioriteit duiden, maar het hoeft niet. Wel is weer opvallend dat je andermaal de meest negatieve interpretatie kiest.
Dat is een theologische discussie, geen sociologische of nationalistische. Het verbod is dat het met vertalingen haar betekenis verliest aan de interpretator en wordt gedegradeerd van Goddelijk woord naar menselijk woord.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:57 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Waarom is het binnen de Islam zo arbitrair om in een andere taal tot Allah te bidden? Is het niet dat Allah zelf de oorzaak was dat er verschillende talen ontstaan zijn? Verstaat Allah andere talen dan het Arabisch niet, of vindt Allah niet-Arabische gebeden niet goed genoeg? Geef mij maar een reden hiervoor Iblis
Ik ben geen moslim, dus aan een ieder die vindt dat ik onzorgvuldig ben: verbeter mij. Voor zover ik het begrijp is de salat door Mohammed zelf geleerd en bestaat hij voor een deel uit de Koran. Elke vertaling is, vanuit theologisch oogpunt, sowieso een interpretatie.quote:Op zaterdag 14 november 2009 17:57 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
Waarom is het binnen de Islam zo arbitrair om in een andere taal tot Allah te bidden? Is het niet dat Allah zelf de oorzaak was dat er verschillende talen ontstaan zijn? Verstaat Allah andere talen dan het Arabisch niet, of vindt Allah niet-Arabische gebeden niet goed genoeg? Geef mij maar een reden hiervoor Iblis
hoezo niet?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wel kun je dacht ik zelf het gebed aanvullen, alhoewel Moslims niet ‘bidden voor een nieuwe auto’, Allah zoiets vragen is niet echt oké.
Wil je hiermee zeggen dat de voertaal van Allah Arabisch is?quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat is een theologische discussie, geen sociologische of nationalistische. Het verbod is dat het met vertalingen haar betekenis verliest aan de interpretator en wordt gedegradeerd van Goddelijk woord naar menselijk woord.
Daarmee wil ik zeggen dat het in geval van Mohammed - logisch ook - Arabisch was, de manier waarop Allah en de Engelen communiceerden met hem. In geval van Jezus was dat Arameeërs en in geval van Adam zeer waarschijnlijk Babylonisch. De zogenaamde tekortkomingen, onjuistheden en grammaticale fouten in de Koran is een totaal ander discussie van of Allah - Mohammed, De Islam, Koran etc Arabisch nationalisme steunt. Door te bidden in een ander taal of de Koran te vertalen zal de problemen rondomquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:24 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Wil je hiermee zeggen dat de voertaal van Allah Arabisch is?
Als we het trouwens over betekenis hebben van de Koran: de Koran is zelfs moeilijk te lezen voor Arabieren omdat het woordgebruik in zinnen vaak zeer onsamenhangend verloopt. Tevens staan er ook tientallen grammaticale fouten in, worden sommige zinnen niet afgemaakt, en ontbreekt het aan de broodnodige context. Dus om te zeggen dat in een andere voertaal te bidden zijn betekenis zou verliezen, die betekenis is zelfs in de originele versie soms ver te zoeken. Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat Allah daar uberhaupt moeilijk over zou doen. Dat die regel is om het Arabisch te propaganderen kan ik me wel heel goed voorstellen.
niet verhelpen, integendeel je zult ze alleen vertaald zien volgens de ogen van de auteurs. Vele overleveringen van Mohammed geven een duidelijk beeld van de standpunten van de islam jegens nationalisme.quote:Tevens staan er ook tientallen grammaticale fouten in, worden sommige zinnen niet afgemaakt, en ontbreekt het aan de broodnodige context.
Allah moet toch begrijpen dat niet iedereen Arabisch als voertaal gebruikt? En dat een gebed in het niet-Arabisch even oprecht kan zijn als een gebed in het Arabisch? Dit valt gewoon niet goed te praten. De enige redenen die ik kan verzinnen is dat Allah zelf alleen Arabisch kan (wat vreemd is als hij alwetend is) of dat Allah zo'n bijzondere voorkeur heeft voor Arabisch. In het laatste geval vind ik Allah nogal bekrompen overkomen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik ben geen moslim, dus aan een ieder die vindt dat ik onzorgvuldig ben: verbeter mij. Voor zover ik het begrijp is de salat door Mohammed zelf geleerd en bestaat hij voor een deel uit de Koran. Elke vertaling is, vanuit theologisch oogpunt, sowieso een interpretatie.
Het gaat er dus niet per se om dat het Arabisch superieur is, maar dat een interpretatie niet de bedoeling is. Je gaat niet wat God je geeft zitten interpreteren omdat je het zelf beter denkt te kunnen.
Wel kun je dacht ik zelf het gebed aanvullen, alhoewel Moslims niet ‘bidden voor een nieuwe auto’, Allah zoiets vragen is niet echt oké.
Dit is werkelijk een zwak argument. Als we dit argument namelijk doorvoeren, dan heeft een Nederlands vertaalde Bijbel ook zijn waarde verloren omdat het niet in het originele Hebreeuws/Grieks staat (dus elke Christen ook verplicht aan een taalcursus?). Het gaat om de boodschap. Dat een vertaler inderdaad met versen kan knoeien is een feit; de Koran spreekt in het origineel vaak nog harder over ongelovigen dan in vertalingen en sommige vertalers voelden zich geroepen om dit enigszins te censureren voor de fijngevoelige westerse oortjes.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daarmee wil ik zeggen dat het in geval van Mohammed - logisch ook - Arabisch was, de manier waarop Allah en de Engelen communiceerden met hem. In geval van Jezus was dat Arameeërs en in geval van Adam zeer waarschijnlijk Babylonisch. De zogenaamde tekortkomingen, onjuistheden en grammaticale fouten in de Koran is een totaal ander discussie van of Allah - Mohammed, De Islam, Koran etc Arabisch nationalisme steunt. Door te bidden in een ander taal of de Koran te vertalen zal de problemen rondom
[..]
niet verhelpen, integendeel je zult ze alleen vertaald zien volgens de ogen van de auteurs. Vele overleveringen van Mohammed geven een duidelijk beeld van de standpunten van de islam jegens nationalisme.
Welk stuk multi-interpretabel literatuur je ook pakt heeft bij het vertalen sowieso een deel van haar inhoud verloren, dit omdat je grotendeels beperkt bent tot de interpretatie van een vertaler. Ook 'de boodschap' en jouw perceptie wordt gedomineerd door de auteur. Daarnaast weet jij helemaal niet of de Koran nog harder spreekt over ongelovigen in het origineel, ook dat heb je van vertalers, sommige vertalers hebben er belangen bij de Koran rooskleuriger aan te tonen dan het is, waarom zouden sommige andere vertalers er geen belangen bij hebben om de Koran feller te tonen dan het is, over zwakke argumenten gesproken, je moet het wel van twee kanten zien.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:43 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Dit is werkelijk een zwak argument. Als we dit argument namelijk doorvoeren, dan heeft een Nederlands vertaalde Bijbel ook zijn waarde verloren omdat het niet in het originele Hebreeuws/Grieks staat (dus elke Christen ook verplicht aan een taalcursus?). Het gaat om de boodschap. Dat een vertaler inderdaad met versen kan knoeien is een feit; de Koran spreekt in het origineel vaak nog harder over ongelovigen dan in vertalingen en sommige vertalers voelden zich geroepen om dit enigszins te censureren voor de fijngevoelige westerse oortjes.
Dat is natuurlijk gewoon een universeel gegeven. Je wilt altijd terug naar de oorspronkelijke bron om een tekst écht te kunnen begrijpen. Dat is ook eeuwenlang voor christenen een reden geweest om zich toe te leggen op de studie van Grieks of Hebreeuws.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:50 schreef Triggershot het volgende:
Daarnaast is er niets mis met een vertaling van de Koran, er zijn er heel wat in omloop, gesubsideerd en gesponsord door vele moslims zelf, maar de moslim blijft een onderscheid maken tussen het Arabisch en het vertaalwerk, één is het woord des god, letterlijk volgens de Arabieren, de ander is het woord van mensen, een vertaling en interpretatie van Gods woorden.
Op zich vind ik dat ook niet het handigste, maar ja, dat vraag ik me met meer godsdiensten af. Ik geef echter alleen aan wat de theologische reden is, en dat die niet per se van Arabische superioriteit uitgaat wat jij aangaf.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:34 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
[..]
Allah moet toch begrijpen dat niet iedereen Arabisch als voertaal gebruikt? En dat een gebed in het niet-Arabisch even oprecht kan zijn als een gebed in het Arabisch? Dit valt gewoon niet goed te praten. De enige redenen die ik kan verzinnen is dat Allah zelf alleen Arabisch kan (wat vreemd is als hij alwetend is) of dat Allah zo'n bijzondere voorkeur heeft voor Arabisch. In het laatste geval vind ik Allah nogal bekrompen overkomen.
Goede punten. Je hebt alleen geen verklaring gegeven waarom Allah alleen gebeden in het Arabisch accepteert.quote:Op zaterdag 14 november 2009 18:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Welk stuk multi-interpretabel literatuur je ook pakt heeft bij het vertalen sowieso een deel van haar inhoud verloren, dit omdat je grotendeels beperkt bent tot de interpretatie van een vertaler. Ook 'de boodschap' en jouw perceptie wordt gedomineerd door de auteur. Daarnaast weet jij helemaal niet of de Koran nog harder spreekt over ongelovigen in het origineel, ook dat heb je van vertalers, sommige vertalers hebben er belangen bij de Koran rooskleuriger aan te tonen dan het is, waarom zouden sommige andere vertalers er geen belangen bij hebben om de Koran feller te tonen dan het is, over zwakke argumenten gesproken, je moet het wel van twee kanten zien.
Daarnaast is er niets mis met een vertaling van de Koran, er zijn er heel wat in omloop, gesubsideerd en gesponsord door vele moslims zelf, maar de moslim blijft een onderscheid maken tussen het Arabisch en het vertaalwerk, één is het woord des god, letterlijk volgens de Arabieren, de ander is het woord van mensen, een vertaling en interpretatie van Gods woorden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |