Medefokkers, ik ga nog een keer zo duidelijk mogelijk trachten uit te leggen, waarom Islam als iets unieks beschouwd moet worden en niet zomaar over een kam gescheerd kan worden met de andere huidige wereldreligies zoals die wij nu kennen. Ik zal tevens dat gevaar wat Islam met zich mee brengt zo duidelijk mogelijk in zijn nekvel proberen te grijpen bij de formulering daarvan.
Tevens zal dit mijn laatste langere post zijn over dit topic. Ik heb nu echt gezegd wat ik wilde zeggen denk ik.
-----
Een interessante visie op religie in het algemeen is dat een religie een individu zowel beperkingen oplegt als dat het beloningen voorhoudt. Beperkingen zijn bijvoorbeeld onthouding van bepaalde sexuele activiteiten (sommigen zouden dit misschien als voordeel zien), je mag niet meer alles eten of drinken, bepaalde straffen zijn soms niet zo leuk etc. Beloningen zijn natuurlijk de belofte op het bestaan van het hiernamaals, het verschaffen van een zelfidentieit, maar ook het verschaffen van bepaalde 'zekerheden' die een mens een veilig, duidelijk en concreet beeld meegeeft als leidraad in zijn leven etc.
Ik heb deze visie aangehaald waarom we anno 2009 (en al eerder) als het ware vast komen te zitten met de religie Islam.
Als we ons nu even richten op de 'beloningen' die de Islam haar volgelingen geeft (voor andere religie's kan een zelfde soort betoog gevoerd worden), kunnen we er al zo een paar noemen maar ik wil me nu concentreren op een facet daarvan, namelijk het duidelijke, veilige en concrete beeld wat Islam haar volgelingen meegeeft.
De Islam heeft als beloning een geschrift. Niet zomaar een geschrift maar het geschrift waarin het letterlijk verkondigde woord van Allah in staat.
Dit is natuurlijk iets geweldigs voor haar volgelingen (ik bedoel dit niet ironisch): iedereen vraagt zich natuurlijk af, is er meer in dit leven, is er een God, zo ja, wie is die God dan? Islam verkondigt het bestaan van 1 God, die noemt het Allah, als je in Islam gelooft krijg je Allah er cadeau bij (ok, dit is dan wel weer ironisch bedoeld, het zit denk ik in mijn aard

) en niet alleen dat! Wij weten ook wat Allah wilt. Hoe bedoel je wat Allah wilt? Nou, Allah heeft tot ons gesproken en zijn woord staat geschreven in dit boek, de Koran. Ik zou het destijds (als ik niet door geweld gedwongen werd) denk ik zo omarmd hebben. Het is werkelijk geweldig om te kunnen lezen wat zo'n opperwezen heeft gezegd.
"Maar Islam, hoe moeten wij dat boek opvatten? Mogen we gewoon sommige regels druit pikken die we wel leuk vinden klinken maar sommige regels zijn toch ook wel weer wat vreemd en toch niet meer van deze tijd, moeten we die nou ook serieus nemen?"
Een mogelijk antwoord geweest zou kunnen zijn: "je doet maar wat je dr mee wilt, het is jouw feestje!" Nee hoor, zo'n liberaal standpunt had Islam daar niet over (wees maar niet ongerust), onze religie is
DUIDELIJK.
Heel de Koran, van alinea tot alinea, van vers tot vers, van woord tot woord, van letter tot letter, IS het woord van Allah. Als je bij Islam wilt horen, zal je moeten aannemen dat dit zo is.
Er is sprake van heel veel verschillende soorten stromingen binnen de Islam, apart is dat al deze stromingen in ieder geval een ding gemeen hebben: de aanname dat de Koran de letterlijke boodschap van Allah is. Ja anno 2009, ben ik nog geen enkele Islamitische stroming tegen gekomen die deze aanname niet verkondigt.
Dit is nou precies dat cruciale element waarom Islam als het ware is blijven steken in de tijd ten opzichte van andere wereldreligies: er bestaat ANNO 2009 nog steeds geen Islamitische stroming die gematigd is in dat punt ten betrekking tot het zo heilig geloven dat elke zin in de Koran het woord van Allah is. Daarom is het dat punt wat steeds herhaald moet worden domweg omdat het zo belangrijk is om aan te tonen dat er niet zoiets bestaat als de gematigde Islam. De gematigde Islam zou bijvoorbeeld haar volgelingen zelf de keuze moeten geven of ze bv het afhakken van de hand van een dief wel zo'n goed idee vinden (het geeft ook aardig wat rotzooi als het op je kleding komt). Maar om die ruimte te geven KAN niet binnen geen enkele Islamitische stroming omdat dan alle Islamitische stromingen 'ontmanteld' worden omdat de Islam juist heftig gefundeerd is op dat allerzwaarst besef dat de Koran het letterlijke woord van Allah is, en dus ook maar bestrijding van een vers in de Koran staat gelijk aan ketterij.
Dit is precies wat we een paar eeuwen terug zagen met bv de Katholieke kerk hand in hand met de Bijbel: martelingen, kruistochten, heksenmutilatie praktijken. Ja inderdaad, we hebben nu toch veel geleerd van onze fouten toen en zien nu in dat veel handiger is om regels die lekker aanvoelen uit de Bijbel te assimileren en regeltjes die toch wat overdreven overkomen nu (in het oude testament staat ook over het afhakken van graaiende handjes) mogen we gewoon in de prullenbak gooien, simpelweg omdat het anno 2009 niet meer verkoopt. Ja, en boven dat alles kunnen we ons nog steeds Christen noemen hoor. Weet je, als iemand besluit dat ie NIET gelooft dat Jezus de zoon van God was maar zich wel een Christen noemt omdat ie gelooft in naastenliefde zal het een andere Christen die dit JezusZoonvGod principe wel hanteert werkelijk aan zijn reet roesten (pardon). Welcome to 2009 zullen we maar zeggen!
Om nu weer terug te gaan naar de Islam, moeten we treurig constateren dat er geen enkele Islamitische stroming bestaat dat eindelijk eens zegt, hey dat afhakken van dievenhandjes, dat is nu 2009 toch barbaars, weg ermee. Nee, het bestaat werkelijk niet, geen enkele Islamitische stroming kan selectief Koranregels de prullenbak in gooien en tegelijkertijd zeggen dat ze nog voor Islam staan, Islam sluit dat in haar eigen definitie van bestaansrecht uit. Islam en Koranregels prullenbak in gaan NIET samen, binnen GEEN ENKELE STROMING van Islam.
Nu is het zo duidelijk waarom vers-interpretatie binnen de Koran CRUCIAAL is om te kunnen overleven. Feitelijk gezien kan je gewoon zeggen dat wat de Koran verkondigt zeker wat hout brak in de 7e eeuw maar nu toch met een inhoud zit wat nog steeds gezien moet worden binnen die 7e eeuwse context en dat grote stukken van die inhoud, eigenlijk in 2009 hun waarde verloren hebben.
Helaas gaat Islam en het hupflikkerhetmaardruit-ideologie niet samen; Koranregels zullen niet verworpen mogen worden door haar aanhangers. En nu komt weer die interpretatie: als je versen niet kan seponeren,
herinterpreteer ze dan.
Dit is precies waarom het gewenst is voor Islam dat haar regels in de juiste context geinterpreteerd dienen te worden, omdat zonder die interpretatie slechts de naakte vers achter blijft die zich in 2009 niet meer kan 'verkopen' aan het Westen.
Dus lekker draaien en schroeven aan die regels met zijn allen. De spons moet zodanig uitgeknepen worden dat er geen enkel druppeltje geweld meer uit te knijpen valt. Ziehier: Islam staat voor vrede.
Dit is natuurlijk gewoonweg absolute blindheid en weigering om te kijken naar wat er in de Koran, Haddith en Sunnah
daadwerkelijk staat: op zijn zachts uitgedrukt heeft Islam wel degelijk een affiniteit met geweld wat niet absoluut afkerig is.
Maar ja het leven was toch ook wel hard he in de 7e eeuw, die oorlogsverzen gingen over toen, nu is het niet meer van toepassing, hup overboord (shit dat kan niet),
herinterpreteer die vers. Het is werkelijk een schande om het gezonde verstand op zo'n ernstige manier te misbruiken, het is werkelijk triest om op zo'n niveau je constant te moeten begeven. Er staan in de Koran regels die niet goed gepraat dienen te worden, je kan niet alles onder het kleedje van interpretatie verdoezelen, neem nou gewoon eens waar het op staat. En NIET meteen een bruggetje met de Bijbel leggen:
welcome 2009!
Als we trouwens een Koranvers binnen een bepaalde tijdskader dienen te interpreteren, de Islam beweert dat de Koran
ten allen tijde geldt. Ik weet niet precies of er Islamitische stromingen bestaan die daar anders over denken, als iemand het weet ben ik benieuwd.
Dat moslims van nu geweldige inspiratie op kunnen doen uit verzen van de Koran die niets met geweld te maken hebben, is niet iets wat we moeten verbieden. De Koranvers die verkondigt dat als de mens een onschuldig persoon doodt, het is alsof hij de gehele mensheid gedood heeft. Ik vind het persoonlijk een hele mooie regel uit de Koran en als de Koran uit 90% van dit soort versen bestond was ik nu misschien ook wel moslim geworden, maar het is slechts het halve verhaaltje. Die minder leuke versen horen dr nou eenmaal bij maar moeten nu ANNO 2009 ook de prullenbak in geworpen worden. Een ieder die in dat soort versen gelooft staat wel degelijk haaks tegen de huidige Westerse maatschappij.
Maar dat onvoorwaardelijke geloof in elk vers in de Koran is maar niet uit het verstand van de moslim weg te branden (absoluut figuurlijk bedoeld). De 'gematigde' moslim zal het trachten op te poetsen (herinterpreteren, verwerpen kan niet), te negeren, er niks mee te doen. Geen probleem, eigen zaak. Maar de moslim die al in een wat 'verder' stadium verkeert in zijn geloof in het aannemen van de Koran als woord van Allah en dat het toch wel nobel aanvoelt om zelfs de minder prettige verzen uit te voeren omdat Allah- en Mohammedverheerlijking natuurlijk meer waard zijn dan wat bloedspetters op je vest.
Wat is dan precies de gematigde moslim, wat is de gevaarlijke moslim, hier kunnen we niets mee. Waar we wel iets mee kunnen is om te erkennen dat de Koran, het heilige boek van Islam, waar mensen letterlijk in dienen te geloven, niet alleen een inspiratiebron is voor de gematigde moslim, maar ook als voedingsbodem fungeert voor haat jegens anders gelovigen. Dit is
niet omdat die mensen die er haat in willen zien de regels verkeerd interpreteren, het is omdat het er zo staat, niets meer niets minder. Dat erkennen we al jarenlang van de Bijbel, het wordt eindelijk eens tijd dat dit openlijk erkend wordt ten opzichte van de Koran ook door mosllims zelf.
- Geen minder gewenste Koranregels herinterpreteren of goedpraten; weg met die verzen! laat het geen mogelijke haatbodem zijn voor mensen die niet met dit soort regels om kunnen gaan.
- Het totaalpakket van de Koran is niet 2009. Laat een deelpakket van de Koran nog bestaan en doe de rest in de mentale prullenbak. Dat de Koran het letterlijke woord van Allah is, is nu niet meer gewenst als totalitair geloof en dient verworpen te worden.
- zoals wij Islam niet ongelijkwaardig mogen behandelen, zo mag Islam anders gelovigen ook niet anders behandelen. Hypocriete dubbele maatstaf de deur uit, "wat u van ons eist, geef het de ander ook".
- het stimuleren van het ontstaan van een nieuwe Islamitische stroming waarbij haar gelovigen niet meer geloven in het absolute woord van Allah maar dit slechts als verrijking van hun eigen leven zien, waarbij de Koran wel tijdsbondig bekeken mag worden en waarin erkend wordt dat veel versen die in de Koran staan, niet meer van toepassing zijn in 2009 (en verder).
Ik denk dat als we zo'n nieuwe Islamitische stroming zien opkomen waarbij haar volgelingen niet meer hoeft te geloven in het 'absolute woord van Allah', dat zo'n dergelijke Islam-stroming inderdaad hand in hand gaat met anders-gelovigen.
Helaas heb ik daar zelf erg weinig vertrouwen in omdat juist een groot deel waar die Islam, dat geloof, op rust, de Koran zelf is. Als het 'ontmantelen' van de Koran gelijk zal moeten zijn aan het 'ontmantelen' van Islam, waardoor Islam zijn existentie in deze wereld zal verliezen, dan moet dat maar. Het mag dan wel politiek incorrect over komen, maar het is wel onze algemen humanitaire taak.
Een ander grote zorg is dat waarschijnlijk het milder zien worden van de Islam, zonder het starten van externe maatregelen, nog jarenlang kan duren, dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Die jaren zullen we dan nog wel met de 'bij-effecten' van dit fenomeen moeten leven, of dat gewenst is of niet, is voor een ieder aan zichzelf te bepalen.
Ik heb tevens nu echt het gevoel gehad om mijn kernboodschap te formuleren op dit standpunt. Dit is voor mij einde fok voor wat betreft dit onderwerp van mijn kant.
Bedankt voor het luisteren / lezen.
[ Bericht 0% gewijzigd door TheTruth2oo9 op 06-11-2009 10:08:45 ]