Zij zijn het perfecte voorbeeld van hoe het niet moet. Vooral Sam Harris met zijn zogenaamde historische beschouwingen. De Four Horsemen houden over het algemeen met genoegen de mythes in stand.quote:Op zondag 27 december 2009 12:53 schreef Molurus het volgende:
Een nieuwe beweging, die algemeen wordt aangeduid met "het nieuwe atheisme", doet dat denk ik zeer goed en zeer doortastend. Bekende voorvechters van deze beweging zijn Richard Dawkins, Daniel Dennett, Sam Harris en Christopher Hitches. Ik luister altijd met veel plezier naar hun argumenten. (Zie ook het "Beyond Belief" topic.)
Van mij hoef je dat niet allemaal te weten hoor, absoluut niet. Maar als je denkt bepaalde historische uitspraken over religie te moeten doen, dien je wel kennis van zaken te hebben.quote:Op zondag 27 december 2009 13:18 schreef Modus het volgende:
Ik snap nooit zo waarom ik tot in detail kennis zou moeten hebben van allerlei al dan niet bewezen historische gebeurtenissen m.b.t. religie. Iedereen weet dat er bij elke religie (dat er niet maar 1 is zegt eik al genoeg) maar 1 of 2 dingen zijn die een nietrationele stap vereisen om ze voor waar aan te nemen en daarmee het hele plaatje aannemelijk maken of niet.
Zogenaamd weten wat Kaïn letterlijk tegen Abel gezegd zou hebben maakt geloof op geen enkele manier aannemelijker. Daar draait het uiteindelijk bij geen enkele religie om.
Homoseksuelen, abortusartsen, etc.quote:Op zondag 27 december 2009 13:24 schreef koningdavid het volgende:
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
Ik zat er toevallig gisteren naar te kijken. Ik kan niet anders dan vinden dat ze een paar zeer sterke argumenten hebben (overigens zie je die telkens weer in elk 'modern' debat terugkomen, ik had gedacht dat er wat meer diepgang in zou zitten).quote:Op zondag 27 december 2009 13:21 schreef koningdavid het volgende:
Zij zijn het perfecte voorbeeld van hoe het niet moet. Vooral Sam Harris met zijn zogenaamde historische beschouwingen. De Four Horsemen houden over het algemeen met genoegen de mythes in stand.
Ze zijn er niet om atheïsten te corrigeren, ze zijn er om religieuzen aan te vallen.
Als iemand beweringen doet over wat dan ook is het niet gek om te verwachten dat die persoon daar enige kennis van heeft. Religie is daar geen uitzondering op.quote:Op zondag 27 december 2009 13:18 schreef Modus het volgende:
Ik snap nooit zo waarom ik tot in detail kennis zou moeten hebben van allerlei al dan niet bewezen historische gebeurtenissen m.b.t. religie.
Ik zou ze niet per se als 'vijanden' willen betitelen, maar de christen dient ze wel lief te hebben, dat klopt.quote:
Open ze.quote:Op zondag 27 december 2009 13:29 schreef Modus het volgende:
ik zou de belangrijkste argumenten wel eens per topic behandeld zien, met tegenargumenten van gelovigen.
Open er een topic over, ben zelf ook erg benieuwd!quote:Op zondag 27 december 2009 13:29 schreef Modus het volgende:
[..]
Ik zat er toevallig gisteren naar te kijken. Ik kan niet anders dan vinden dat ze een paar zeer sterke argumenten hebben (overigens zie je die telkens weer in elk 'modern' debat terugkomen, ik had gedacht dat er wat meer diepgang in zou zitten).
Veel punten zijn natuurlijk al vaak besproken hier in diverse topics maar ik zou de belangrijkste argumenten wel eens per topic behandeld zien, met tegenargumenten van gelovigen.
Dat dusquote:
Ik denk dat dat toch wel iets genuanceerder ligt.quote:Op zondag 27 december 2009 12:53 schreef Molurus het volgende:
Een andere hardnekkkige christelijke mythe is dat Einstein gelovig zou zijn geweest. Ook zo'n verhaal dat ik eindeloos vaak heb moeten corrigeren.
[..]
Albert Einstein: Religion and Sciencequote:The individual feels the futility of human desires and aims and the sublimity and marvelous order which reveal themselves both in nature and in the world of thought. Individual existence impresses him as a sort of prison and he wants to experience the universe as a single significant whole. The beginnings of cosmic religious feeling already appear at an early stage of development, e.g., in many of the Psalms of David and in some of the Prophets. Buddhism, as we have learned especially from the wonderful writings of Schopenhauer, contains a much stronger element of this.
The religious geniuses of all ages have been distinguished by this kind of religious feeling, which knows no dogma and no God conceived in man's image; so that there can be no church whose central teachings are based on it. Hence it is precisely among the heretics of every age that we find men who were filled with this highest kind of religious feeling and were in many cases regarded by their contemporaries as atheists, sometimes also as saints. Looked at in this light, men like Democritus, Francis of Assisi, and Spinoza are closely akin to one another.
How can cosmic religious feeling be communicated from one person to another, if it can give rise to no definite notion of a God and no theology? In my view, it is the most important function of art and science to awaken this feeling and keep it alive in those who are receptive to it.
Het is maar net wat je "gelovig" en "religieus" noemt.quote:"The idea of a personal God is quite alien to me and seems even naïve"
Iedereen gelooft wel dingen, je kan niets doen of denken zonder aannames.Intelligentie wordt in mijn ogen ook gedefinieerd door de juiste aannames inzien en voorspellingen maken.quote:Op zondag 27 december 2009 15:55 schreef Haushofer het volgende:
Maar hij vond het idee van een persoonlijke God naief en vreemd,
[..]
Het is maar net wat je "gelovig" en "religieus" noemt.
Sneakypetequote:Op zondag 27 december 2009 13:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een eigen mening?Onmogelijk! Dat heb je vast uit een een of ander boekje.
Wat bedoel je met "deelname aan een religie"? Hij was toch niet praktiserend Joods oid?quote:Op zondag 27 december 2009 16:34 schreef Mastertje het volgende:
Maar goed blijkbaar adoreerde de man het gevoel van deelname aan een religie.
Gaarne verwijs ik nog even naar dit topic:quote:
Een quote van Einstein die ik veel aanhaal is deze:quote:Op zondag 27 december 2009 15:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat toch wel iets genuanceerder ligt.
Misschien niet gelovig, maar toch wel religieus:
[..]
Albert Einstein: Religion and Science
Haha, nee.quote:Op zondag 27 december 2009 16:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
SneakypeteBen jij het?
Hij vroeg mij een keer naar de "bron" van mijn mening en was hogelijk verbaasd dat ik het helemaal zelf bedacht had. Sommige mensen kunnen alleen uit boeken citeren blijkbaar.quote:
zo'n verbaasdheid is makelijk te pareren door te zeggen: ja, wie dacht je dat die boeken schreef? Iemand moet het bedacht hebbenquote:Op zondag 27 december 2009 20:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hij vroeg mij een keer naar de "bron" van mijn mening en was hogelijk verbaasd dat ik het helemaal zelf bedacht had. Sommige mensen kunnen alleen uit boeken citeren blijkbaar.
quote:The irony of religion is that because of its power to divert man to destructive courses, the world could actually come to an end. The plain fact is, religion must die for mankind to live. The hour is getting very late to be able to indulge having in key decisions made by religious people. By irrationalists, by those who would steer the ship of state not by a compass, but by the equivalent of reading the entrails of a chicken. George Bush prayed a lot about Iraq, but he didn't learn a lot about it.
Faith means making a virtue out of not thinking. It's nothing to brag about. And those who preach faith, and enable and elevate it are intellectual slaveholders, keeping mankind in a bondage to fantasy and nonsense that has spawned and justified so much lunacy and destruction. Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do. Most people would think it's wonderful when someone says, "I'm willing, Lord! I'll do whatever you want me to do!" Except that since there are no gods actually talking to us, that void is filled in by people with their own corruptions and limitations and agendas. And anyone who tells you they know, they just know what happens when you die, I promise you, you don't. How can I be so sure? Because I don't know, and you do not possess mental powers that I do not. The only appropriate attitude for man to have about the big questions is not the arrogant certitude that is the hallmark of religion, but doubt. Doubt is humble, and that's what man needs to be, considering that human history is just a litany of getting shit dead wrong.
This is why rational people, anti-religionists, must end their timidity and come out of the closet and assert themselves. And those who consider themselves only moderately religious really need to look in the mirror and realize that the solace and comfort that religion brings you comes at a horrible price. If you belonged to a political party or a social club that was tied to as much bigotry, misogyny, homophobia, violence, and sheer ignorance as religion is, you'd resign in protest. To do otherwise is to be an enabler, a mafia wife, for the true devils of extremism that draw their legitimacy from the billions of their fellow travelers. If the world does come to an end here, or wherever, or if it limps into the future, decimated by the effects of religion-inspired nuclear terrorism, let's remember what the real problem was. We learned how to precipitate mass death before we got past the neurological disorder of wishing for it. That's it. Grow up or die.
Dat was idd mijn reactiequote:Op zondag 27 december 2009 20:19 schreef Bensel het volgende:
[..]
zo'n verbaasdheid is makelijk te pareren door te zeggen: ja, wie dacht je dat die boeken schreef? Iemand moet het bedacht hebben
Op het moment dat gelovigen volwassen worden.quote:Op zondag 27 december 2009 20:57 schreef Ribbenburg het volgende:
Wanneer groeien de atheïsten eens op?
Wat bedoel je daar in dit geval mee?quote:Op zondag 27 december 2009 20:57 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Wanneer groeien de atheïsten eens op?
Volgens mij niet, natuurlijk kan ik z'n gedachten niet lezen en alleen uit de geschreven biografieën dingen halen. Maar als ik die quote van kleinduimpje3 juist begrijp, geloofte hij wel in een groter geheel, oftewel beoefent hij een soort van geloof/religie. Hoeft natuurlijk helemaal niets met een god of theepot te maken te hebben.quote:Op zondag 27 december 2009 19:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "deelname aan een religie"? Hij was toch niet praktiserend Joods oid?
Dit vond ik trouwens heel gaaf! Bedankt hiervoorquote:Op zaterdag 26 december 2009 16:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nice guys finish first!![]()
...knip filmpjes...
Jep. Want als 'God' zo'n hekel aan homoseksuelen heeft, waarom heeft Hij ze dan in de eerste plaats gemaakt?quote:
Religulous. Net zo'n broddelwerk als Expelled.quote:Op zondag 27 december 2009 20:53 schreef newClear het volgende:
De film Religulous van onze grote vriend Bill Maher staat overigens hier op googlevideo:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3791007322683758535&ei=QpY3S_3EPM6z-Abmi5jiCA&q=religulous#
Vooral de ontknoping is behoorlijk goed geformuleerd:
[..]
Daarmee bedoel ik dat atheïsten vaak een naïef en evident onjuist wereldbeeld aanhangen. Ik zeg vaak, want dit geldt niet voor alle atheïsten. Voornamelijk de atheïsten die hun overtuigingen met alle macht aan de man proberen te brengen doet dit opgeld voor. Zij begrijpen niet wat het grootste probleem van onze beschaving vormt: niet de zogenaamde slechte invloed van religie maar een potentieel zeer gevaarlijk levensbeschouwelijk vacuüm.quote:Op zondag 27 december 2009 21:52 schreef intraxz het volgende:
[..]
Wat bedoel je daar in dit geval mee?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |