abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75936646
Beste filosofen en levensbeschouwers,

Een aantal maanden geleden liep ik tegen het volgende filmpje aan, een buitengewoon komische woordenwisseling tussen Richard Dawkins en Neil deGrasse Tyson:

Min of meer nieuwsgierig naar de context hiervan kwam ik uit bij "Beyond Belief". Een jaarlijkse seminar waar een rijk scala aan wetenschappers en filosofen lezingen houdt en in debat gaat over wetenschap, religie, de relatie tussen beide, moraliteit, verlichting, intelligent design, de rol van religie in de maatschappij, etc etc. Het geheel wordt elk jaar gepresenteerd door Roger Bingham.

http://thesciencenetwork.org/programgroup/beyond-belief

Deze serie heeft veel indruk op me gemaakt, en uiteindelijk heb ik ook maar de hele reeks op DVD aangeschaft. Maar het is ook allemaal online te bekijken. (Een flinke zit wel, maar wie heeft haast? Dit is entertainment!)

Grote namen, of ieg de sprekers die ik in het bijzonder kan aanraden:
- Steven Weinberg
- Sam Harris
- Michael Shermer
- Neil deGrasse Tyson
- Richard Dawkins
- Loyal Rue
- Vilayanur Ramachandran
- Daniel Dennett
- Naomi Oreskes
- Ann Druyan
en vele anderen.

Enjoy!

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 22-12-2009 19:43:12 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_75938009
Bedankt voor de tip !
  zondag 27 december 2009 @ 16:49:43 #3
259246 Cristal
Magical touch...
pi_76108095
haha grappig
De ogen zijn twee ramen waardoor de ziel naar buiten kijkt.
pi_76128946
- edit : Klagen over moderatie doen we in FL-FB en tvp's worden altijd weggehaald wanneer we ze tegenkomen -

[ Bericht 69% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2009 02:29:05 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_76129199
Als ik meer vrije tijd heb ga ik dit zeker bekijken, bedankt ts
pi_76146510
Dank aan de ts voor deze tip maar kan de ts ook een hele korte samenvatting alvast geven wat nu het uiteindelijke resultaat is van al deze uitwisselingen van gedachtes tussen al die mensen?
75 topics = FIN
pi_76146653
quote:
Op maandag 28 december 2009 16:57 schreef FP128 het volgende:
Dank aan de ts voor deze tip maar kan de ts ook een hele korte samenvatting alvast geven wat nu het uiteindelijke resultaat is van al deze uitwisselingen van gedachtes tussen al die mensen?
Leren van elkaar
pi_76148130
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:33 schreef Molurus het volgende:
Beste filosofen en levensbeschouwers,

Een aantal maanden geleden liep ik tegen het volgende filmpje aan, een buitengewoon komische woordenwisseling tussen Richard Dawkins en Neil deGrasse Tyson:

Min of meer nieuwsgierig naar de context hiervan kwam ik uit bij "Beyond Belief". Een jaarlijkse seminar waar een rijk scala aan wetenschappers en filosofen lezingen houdt en in debat gaat over wetenschap, religie, de relatie tussen beide, moraliteit, verlichting, intelligent design, de rol van religie in de maatschappij, etc etc.
Het zijn wel alleen maar atheïsten, toch?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_76150561
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:47 schreef koningdavid het volgende:

[..]

http://video.google.com/videoplay?docid=6487491195867586354&ei=NRo4S5Fi1sH4BuiQsOMB&q=beyond+belief&view=3&emb=1&dur=3#

Die eerste spreker in dit filmpje, hij heeft erg interessante dingen te zeggen over wat atheisme nou eigenlijk is.
pi_76155607
quote:
Op maandag 28 december 2009 17:47 schreef koningdavid het volgende:
Nee, er zitten ook wel een paar gelovigen tussen. Er is zelfs die man van "what the bleep do we know", Stuart Hameroff, maar daar prikken de aanwezige natuurkundigen zo doorheen.

Met name de reactie van Lawrence Krauss vond ik erg grappig (op ongeveer 3 minuten 30 seconden) :

"From a physics perspective, I think everything you said is nonsense. And maybe i'm being too polite."

Maar 1 gelovige spreker die me zo te binnen schiet is Joan Roughgarden. Atheisten zijn wel in de meerderheid, maar dat is eigenlijk zonder uitzondering bij dit soort open meetings. Zo had de lezing van Ken Miller over "the Dover trial" eigenlijk een debat moeten worden, maar de religieuze debaters lieten toen verstek gaan.

Anyway, Joan Roughgarden (vanaf ongeveer 5 minuten) :

http://video.google.com/videoplay?docid=-1633003902087274674

Hoe dan ook, dit is meer dan een gathering voor mensen die het roerend met elkaar eens zijn, integendeel.

[ Bericht 14% gewijzigd door Molurus op 29-12-2009 10:29:26 ]
pi_76156038
quote:
Op maandag 28 december 2009 16:57 schreef FP128 het volgende:
Er was eigenlijk best veel overeenstemming over veel zaken. Een lastig punt blijft de vraag hoe je precies wetenschap moet communiceren aan het publiek. Daarover lopen de meningen sterk uiteen, maar ik denk eigenlijk dat juist dit soort videoregistraties van open debatten over religie en wetenschap veel kunnen bijdragen. Misschien niet zozeer om in debat tot werkelijk nieuwe conclusies te komen, maar vooral ook om de argumenten en overwegingen die een rol spelen goed te communiceren aan een groter publiek. Dat is ook de insteek van "the science network".

Dus, laat je vooral niet tegenhouden door de lengte van de video's. En als je denkt: dat is mij echt allemaal teveel, kun je voor een redelijk goede samenvatting kijken naar de inleiding van Roger Bingham en vooral de eerste spreker uit Beyond Belief 2006, Steven Weinberg:

http://video.google.com/videoplay?docid=6016000736265814804

Enjoy.
pi_76211354
quote:
Op maandag 28 december 2009 18:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

http://video.google.com/videoplay?docid=6487491195867586354&ei=NRo4S5Fi1sH4BuiQsOMB&q=beyond+belief&view=3&emb=1&dur=3#

Die eerste spreker in dit filmpje, hij heeft erg interessante dingen te zeggen over wat atheisme nou eigenlijk is.
"Die eerste spreker" klinkt wel heel onbeduidend en anoniem. Die eerste spreker is niemand minder dan Sam Harris!

Die zoals gebruikelijk weer kalm en duidelijk een goed betoog neerzet, en hij heeft inderdaad een goed punt dat "atheisme" een woord zonder al teveel betekenis is. Zoals we het woord "non-astroloog" niet gebruiken zouden we ook het woord "atheist" niet moeten gebruiken. Het zegt niks.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 30-12-2009 09:59:46 ]
pi_76216967
quote:
Op maandag 28 december 2009 20:38 schreef Molurus het volgende:
Maar 1 gelovige spreker die me zo te binnen schiet is Joan Roughgarden. Atheisten zijn wel in de meerderheid, maar dat is eigenlijk zonder uitzondering bij dit soort open meetings.
Uhm... christenen staan metersdik in de rij om mensen als Dawkins, Harris, e.a. te debatteren hoor. Ik denk dat ze graag naar deze meeting zouden zijn gekomen. Het is natuurlijk vooral een meeting voor atheïsten en daar is op zich verder niks mee hoor, dat moet kunnen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_76217291
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:51 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Uhm... christenen staan metersdik in de rij om mensen als Dawkins, Harris, e.a. te debatteren hoor. Ik denk dat ze graag naar deze meeting zouden zijn gekomen. Het is natuurlijk vooral een meeting voor atheïsten en daar is op zich verder niks mee hoor, dat moet kunnen.
Bij mijn weten wordt er op zoiets niet geselecteerd bij Beyond Belief. Waar baseer je dat op? Beweer je hier werkelijk dat Dawkins, Harris, etc niet bereid zijn om in debat te gaan met christenen?

En het aantal goede Christelijke debaters is bepaald niet zo talrijk. Als je tips hebt van meetings waarbij de gelovigen talrijker zijn (maar die niet exclusief voor gelovigen zijn uiteraard) dan houd ik me aanbevolen.

1 leuke waar ik laatst tegenaan liep was een 1 op 1 debat tussen Hitchens en Boteach. Leuk, aardig, maar ook de debatting skills van Boteach maken niet veel indruk op me.

pi_76217578
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bij mijn weten wordt er op zoiets niet geselecteerd bij Beyond Belief. Waar baseer je dat op?
Op de mensen die ze uitnodigen. Vrijwel allemaal van (radicaal-)atheïstische signatuur. Dat zal geen toeval zijn lijkt me. En echt niet omdat er geen goede christelijke wetenschappers en debaters voor handen zijn, die zijn er genoeg.
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:00 schreef Molurus het volgende:En het aantal goede Christelijke debaters is bepaald niet zo talrijk.

Als je tips hebt van meetings waarbij de gelovigen talrijker zijn (maar die niet exclusief voor gelovigen zijn uiteraard) dan houd ik me aanbevolen.
Wat voor soort meetings heb je het over? Dergelijke meetings worden bijna altijd met een agenda gehouden en daar worden specifiek mensen voor uitgenodigd. Je hebt wel georganiseerde debatten waarin een atheïst het opneemt tegen een christen, dat zijn vrijwel de enige publieke openbare debatten die er in dit opzicht zijn.

En probeer je nu te zeggen dat christenen niet atheïsten kunnen of durven te debatteren? Ze staan metersdik in de rij. Vooral bij Dawkins.

Maar hij is degene die constant weigert, niet zelden met slappe excuses:
pi_76218431
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:08 schreef koningdavid het volgende:
Op de mensen die ze uitnodigen. Vrijwel allemaal van (radicaal-)atheïstische signatuur. Dat zal geen toeval zijn lijkt me. En echt niet omdat er geen goede christelijke wetenschappers en debaters voor handen zijn, die zijn er genoeg.
Het zijn wel allemaal academici, in die zin zijn ze wel selectief.. en dat lijkt me ook zinvol, je wil daar niet een lange rij zien van mensen met niks meer dan een interesse voor het onderwerp. Maar ik heb geen enkele redenen om te veronderstellen dat Christenen in principe niet worden uitgenodigd, gezien de lineup is dat ook niet waar. En het voorbeeld van Ken Miller dat ik aanhaalde, Ken Miller zelf is niet eens een atheist.
quote:
Wat voor soort meetings heb je het over? Dergelijke meetings worden bijna altijd met een agenda gehouden en daar worden specifiek mensen voor uitgenodigd. Je hebt wel georganiseerde debatten waarin een atheïst het opneemt tegen een christen, dat zijn vrijwel de enige publieke openbare debatten die er in dit opzicht zijn.
De agenda van Beyond Belief is niks meer dan een debat hebben over de spanning die er bestaat tussen wetenschap en religie en de rol die beide hebben in de maatschappij. Er is niet zoiets als een atheistische agenda.

Persoonlijk ben ik geinteresseerd in elke goede christelijke (of anderszins gelovige) debater die je kunt vinden. Ken Miller vind ik helemaal geweldig, maja.. Ken Miller staat ook niet te preken. Hij praat gewoon over zijn vakgebied: celbiologie. Hij is een katholiek, maar is zo wijs om zijn werk en zijn geloof gescheiden te houden.
quote:
En probeer je nu te zeggen dat christenen niet atheïsten kunnen of durven te debatteren? Ze staan metersdik in de rij. Vooral bij Dawkins.
Mja, Dawkins wordt nu een beetje gezien als de grote atheisten-goeroe. Ik denk dat dat niet terecht is, om twee redenen:

Ten eerste vertegenwoordigt hij maar een heel klein deel van de atheisten, het deel dat religie ziet als een gevaar voor de samenleving. Daar zou hij best gelijk ik kunnen hebben, maar dat is niet een atheistisch standpunt per se. Veel atheisten zijn het helemaal niet met hem eens op dat punt.

Ten tweede, er zijn meer dan genoeg goede atheistische debaters waar je uit kunt kiezen. Een aantal daarvan heb ik in de eerste post al genoemd.

Het maakt mij werkelijk niet uit met wie van die mensen een goede christelijke debater in debat gaat. Het lijkt mij sowieso interessant om te zien, maar ik constateer wel dat dat soort open debatten tussen de twee kanten niet talrijk zijn. Jij lijkt te suggereren dat dit is omdat deze mensen niet in debat zouden willen met gelovigen, en dat lijkt me echt heel sterk.
quote:
Maar hij is degene die constant weigert, niet zelden met slappe excuses:
Dat is inderdaad een beetje teleurstellend, hoewel ik me best kan voorstellen dat Dawkins (die juist erg regelmatig in debat gaat met gelovigen) al een heel vol programma heeft. Hoe dan ook kun je Dawkins' onwil om met William Lane Craig in debat te gaan niet extrapoleren tot de bewering dat atheisten niet met gelovigen in debat zouden willen.

Ik heb trouwens ook wel begrip voor dat standpunt van Dawkins. Ik zit eens te kijken naar deze Craig.. maar echt veel redenen voor Dawkins om met hem in debat zou moeten gaan kan ik niet ontdekken. Het is niet alsof Craig enige relevante expertise heeft. Hij is een debater, big deal. Dat zijn wij ook, maar ik ben niet verbaasd als Dawkins mij niet persoonlijk wil spreken.
pi_76219128
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zijn wel allemaal academici, in die zin zijn ze wel selectief.. en dat lijkt me ook zinvol, je wil daar niet een lange rij zien van mensen met niks meer dan een interesse voor het onderwerp. Maar ik heb geen enkele redenen om te veronderstellen dat Christenen in principe niet worden uitgenodigd, gezien de lineup is dat ook niet waar.
De titel is 'Beyond Belief', dat lijkt me al iets zeggen toch? En de line-up is, op een paar uitzonderingen na, allemaal atheïst. Er zit duidelijk een agenda achter die conferentie, en begrijp me goed, daar is helemaal niks mis mee.
quote:
De agenda van Beyond Belief is niks meer dan een debat hebben over de spanning die er bestaat tussen wetenschap en religie en de rol die beide hebben in de maatschappij. Er is niet zoiets als een atheistische agenda.
Voor een diverser geluid hadden ze beter meer christenen kunnen uitnodigen dan.
quote:
Mja, Dawkins wordt nu een beetje gezien als de grote atheisten-goeroe. Ik denk dat dat niet terecht is, om twee redenen:

Ten eerste vertegenwoordigd hij maar een heel klein deel van de atheisten, het deel dat religie ziet als een gevaar voor de samenleving. Daar zou hij best gelijk ik kunnen hebben, maar dat is niet een atheistisch standpunt per se. Veel atheisten zijn het helemaal niet met hem eens op dat punt.

Ten tweede, er zijn meer dan genoeg goede atheistische debaters waar je uit kunt kiezen. Een aantal daarvan heb ik in de eerste post al genoemd.
Klopt. De christelijke debater Dinesh D'souza debateert Christopher Hitchens bijna iedere week. Hetzelfde geldt min of meer voor Frank Turek. Daniel Dennett is ook wel in voor een debatje op zijn tijd. Michael Shermer en Dan Barker ook. Die debatten zijn allemaal geweest, maar de christenen willen Dawkins want daar is iedereen op gefocust. Ik vind het jammer dat Dawkins blijft weigeren.
quote:
Het maakt mij werkelijk niet uit met wie van die mensen een goede christelijke debater in debat gaat. Het lijkt mij sowieso interessant om te zien, maar ik constateer wel dat dat soort open debatten tussen de twee kanten niet talrijk zijn. Jij lijkt te suggereren dat dit is omdat deze mensen niet in debat zouden willen met gelovigen, en dat lijkt me echt heel sterk.
Dat suggereer ik niet, de debatten tussen beide kanten zijn er wel veelvuldig hoor, kijk maar rond op internet. Deze specifieke conferentie lijkt niet gericht op discussie tussen atheïsten en gelovigen maar op athe♪9sten onderling, en daar is op zichzelf niets mis mee.
quote:
Dat is inderdaad een beetje teleurstellend, hoewel ik me best kan voorstellen dat Dawkins (die juist erg regelmatig in debat gaat met gelovigen) al een heel vol programma heeft.
Met welke gelovigen gaat hij dan regelmatig in debat? Ik zie ze nooit hoor. Misschien alleen met extreem-fundamentalistische moslims of Ted Haggard. Maar christelijke intelligentsia? Nee, niet echt.
quote:
Hoe dan ook kun je Dawkins' onwil om met William Lane Craig in debat te gaan niet extrapoleren tot de bewering dat atheisten niet met gelovigen in debat zouden willen.
Dat zeg ik ook niet.
quote:
Ik heb trouwens ook wel begrip voor dat standpunt van Dawkins. Ik zit eens te kijken naar deze Craig.. maar echt veel redenen voor Dawkins om met hem in debat zou moeten gaan kan ik niet ontdekken. Het is niet alsof Craig enige relevante expertise heeft. Hij is een debater, big deal.
Niet enige relevante expertise?
Hij heeft een PhD. in filosofie en theologie. Wordt door de atheïstische filosoof Quentin Smith een van de 'leading philosophers of space and time' genoemd. Wordt door velen (ook atheïsten) gezien als de beste debater op het gebied van 'God'. Kortom: hij heeft eigenlijk veel meer expertise om iets over de 'God-vraag' te zeggen dan Dawkins. Daarom is Dawkins opmerking "being a professional debater is his only claim to fame" zo ongepast en onbegrijpelijk.

Het Craig-Dawkins debat zou een debat tussen giganten kunnen worden waar veel ogen, ook in de media, op gefocust zouden worden. Hoewel een publiek debat inhoudelijk vaak te wensen of kan laten, lijkt het me wel zeer interessant om deze twee mannen aan het werk te zien.
quote:
Dat zijn wij ook, maar ik ben niet verbaasd als Dawkins mij niet persoonlijk wil spreken.
LOL WUT?
Sorry hoor, maar Craig heeft een stuk meer 'credentials' dan jij en ik.
pi_76219588
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:47 schreef koningdavid het volgende:
LOL WUT?
Sorry hoor, maar Craig heeft een stuk meer 'credentials' dan jij en ik.
Nou sorry hoor, filosofie en theologie zijn twee vakgebieden die niet zoveel indruk op me maken, en al zeker niet als we het hebben over onderwerpen zoals biologie en kosmologie. Waarover zouden Craig en Dawkins precies in debat moeten gaan? Wat zouden de onderwerpen moeten zijn?

Craig ken ik eigenlijk vooral van het kosmologische argument, maar wat mij betreft pleit dat niet voor hem. Anyway, ik ben even een beetje youtube aan het browsen over deze figuur, ik ben benieuwd.
pi_76220490
Deze is wel... grappig:

Verder heb ik deze nog gekeken:

Ik weet het niet hoor. Ik kan niet zeggen dat ik nou heel erg onder de indruk ben van zijn argumenten. Het is vooral veel verwijzen naar de Bijbel en naar Christelijke overtuigingen alsof het vanzelfsprekende waarheden zijn. Persoonlijk vind ik Boteach beter, maar ook dat is een beetje behelpen. Geen van beide zijn nou echt wat ik zie als zwaargewichten.
pi_76220676
quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou sorry hoor, filosofie en theologie zijn twee vakgebieden die niet zoveel indruk op me maken, en al zeker niet als we het hebben over onderwerpen zoals biologie en kosmologie.

En Dawkins, als bioloog zijnde, mag wel quasi-filosofische/theologische uitspraken doen zoals hij constant doet?

Heerlijk, die dubbele moraal.

quote:
Op woensdag 30 december 2009 13:59 schreef Molurus het volgende:
Waarover zouden Craig en Dawkins precies in debat moeten gaan? Wat zouden de onderwerpen moeten zijn?
Wat dacht je van de vraag "Is God A Delusion?". Dan lijkt het me zeker niet irrelevant als je een PhD. hebt in filosofie en theologie.

Vreem dat jij de badinerende, denigrerende en respectloze toon van Dawkins "professional debater as his only claim to fame" niet veroordeelt maar zelfs overneemt. Valt me erg tegen van je.
pi_76220841
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:21 schreef Molurus het volgende:
Deze is wel... grappig:

Verder heb ik deze nog gekeken:

Ik weet het niet hoor. Ik kan niet zeggen dat ik nou heel erg onder de indruk ben van zijn argumenten. Het is vooral veel verwijzen naar de Bijbel en naar Christelijke overtuigingen alsof het vanzelfsprekende waarheden zijn. Persoonlijk vind ik Boteach beter, maar ook dat is een beetje behelpen. Geen van beide zijn nou echt wat ik zie als zwaargewichten.
Ik denk niet echt dat je een goed oordeel kan vellen op deze twee filmpjes, vooral die eerste niet. Bekijk eens een volledig debat.
pi_76220969
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:25 schreef koningdavid het volgende:
Wat dacht je van de vraag "Is God A Delusion?". Dan lijkt het me zeker niet irrelevant als je een PhD. hebt in filosofie en theologie.

Vreem dat jij de badinerende, denigrerende respectloze toon van Dawkins "professional debater as his only claim to fame" niet veroordeelt maar zelfs overneemt. Valt me erg tegen van je.
Nou, van mij mogen ze met elkaar in debat hoor. Maar als ik af moet gaan op de paar filmpjes die ik nu van Craig heb gezien verwacht ik daar niet veel van. En zeker niet meer dan van een debat tussen Dawkins en Mcgrath, of Boteach. Van die debatten heb ik wel echt genoten. Voor zover ik kan beoordelen kraamt Craig vooral een combinatie van preken en pseudowetenschap uit.
pi_76221072
Zijn de meeste van deze lui überhaupt niet meer agnost dan atheïst? Tenminste, als ze heel stellig roepen dat God zeker weten niet bestaat vind ik ze namelijk niet zo heel geloofwaardig. Zelfs als je het heel onwaarschijnlijk acht kan je het niet met zekerheid uitsluiten en het zou een wetenschapper onwaardig zijn om vanuit aannames te redeneren.
HÆLP.
pi_76221144
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:29 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk niet echt dat je een goed oordeel kan vellen op deze twee filmpjes, vooral die eerste niet. Bekijk eens een volledig debat.
Ben ze nu aan het bekijken.

youtube -->

Edit: oh god, hij komt met de oude "something from nothing" stroman. Er is geen kosmoloog of natuurkundige die durft te beweren dat de Big Bang uit het niets kwam of geen oorzaakl gehad heeft of gehad kan hebben. Of deze man hecht weinig waarde aan een integer debat, of hij heeft werkelijk geen idee waar hij het over heeft.

[ Bericht 7% gewijzigd door Molurus op 30-12-2009 15:32:06 ]
pi_76221231
quote:
Op woensdag 30 december 2009 14:34 schreef ehqo. het volgende:
Zijn de meeste van deze lui überhaupt niet meer agnost dan atheïst? Tenminste, als ze heel stellig roepen dat God zeker weten niet bestaat vind ik ze namelijk niet zo heel geloofwaardig. Zelfs als je het heel onwaarschijnlijk acht kan je het niet met zekerheid uitsluiten en het zou een wetenschapper onwaardig zijn om vanuit aannames te redeneren.
Dat is iets wat je vaak hoort inderdaad. Maar ik denk wel dat er een groot verschil zit tussen een echte agnost, en mensen zoals Dawkins, Harris, etc. Natuurlijk claimen deze mensen niet dat ze zeker weten dat God niet bestaat. Maar zij achten dat wel zeer onwaarschijnlijk. En dan zit "atheist" dichter bij de waarheid dan "agnost".

Ik denk dat geen van de sprekers bij deze seminar stellig beweert dat God niet bestaat. Sterker nog, dat weet ik wel zeker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')