De marketingquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 02:48 schreef bitterzak het volgende:
Hoe komt het dat een Mac in vergelijking met een PC met dezelfde (3rd party!) hardware, veel duurder is?
In de huidige Mac's zitten ook gewoon Intel Processors, Nvidia kaarten, etc etc... Wat is er dan, behalve de buitenkant en het OSX, nog anders aan een PC?
Kwaliteit van wat? Vrijwel alle hardware van de binnenkant komt dus gewoon van dezelfde fabrieken als die in de PC's zitten.quote:
En een perfect werkend systeemquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:03 schreef Dennis_enzo het volgende:
Zoals bij elk hip merk, je betaalt extra voor het bekende logo'tje.
Maar ondanks dat wel een enorme e-penis hebben. En ik kan het weten!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:07 schreef amvrosios het volgende:
omdat apple users dom zijn,en dus veels te veel uitgeven aan crappy hardware
Dat ligt dan dus puur aan OSX ipv Windows?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:04 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
En een perfect werkend systeem
Heb mijn iMac bijna een jaar en nog geen 1 vastloper gehad. Machine staat elke dag voor langere tijd aan.
Dat is een fabel. Het is allemaal bekend spul van o.a. Intel en nVidia.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:10 schreef bitterzak het volgende:
[..]
Dat ligt dan dus puur aan OSX ipv Windows?
Je betaalt dus al dat geld extra voor een ander besturingssysteem? (sofware)
Of mis ik iets... Zijn de hardware componenten in een Mac anders geinstalleerd ofzo waardoor ze beter werken. Of is dat een fabel?
Windows werkt ook perfect, als je weet hoe je er mee om moet gaanquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:04 schreef Edwinuss het volgende:
[..]
En een perfect werkend systeem
Heb mijn iMac bijna een jaar en nog geen 1 vastloper gehad. Machine staat elke dag voor langere tijd aan.
Dat is waar. Ik heb altijd nog een Windows machine op mijn slaapkamer staan als ik Windows nodig heb. Komt nog wel eens voor.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:14 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Windows werkt ook perfect, als je weet hoe je er mee om moet gaan
Dat dus. Zelfde geldt voor de MacBook Pro's. Een qua specs gelijkwaardige HP of Sony Vaio kost minstens hetzelfde, hoogstwaarschijnlijk meer.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
Probeer maar eens een Mac Pro na te bouwen, die dingen zijn echt scherp geprijsd.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:22 schreef TwyLight het volgende:
1. Als je een Mac koopt koop je één product, waar je als je een "normale" laptop/computer koopt meerdere dingen koopt (Videokaart, Beeldscherm, Windows, etc. etc.) Maar bij een Apple is alles zo dat het allemaal precies met elkaar werkt zoals het hoort te werken.
2. Als je een Mac koopt ben je er zeker van dat je van alles het nieuwste en het beste in huis hebt, Apple verkoopt geen oude hardware. (En als je dus een laptop ziet voor ¤400,- is dat natuurlijk goedkoper, maar die heeft wel lagere hardware dan de Apple)
3. Apple is een icoon, als jij door de stad loopt en je ziet aan de ene kant een Hugo Boss pak hangen en aan de andere kant eentje van de C&A dan is het duidelijk welke jij het liefst wil, de vraag is of jij het geld er voor over hebt. En zo is het met alle merken, Apple heeft stijl en klasse en daar betaal je ook voor.
4. Innovatie. Apple is duur, dat geef ik toe maar Apple heeft ook vrijwel altijd het nieuwste van het nieuwste, kijk naar de Macbook Air, Apple was eerst maar nu verschijnen er ineens overal klonen, tuurlijk wat de een kan kan de ander ook maar het gaat om wie het idee als eerst had, net als de iPhone. Die heeft in een paar jaar toch zeker wel de wereld veroverd vind ik, en alle telefoons van Samsung, LG etc. etc. zijn toch echt allemaal iPhone kloons of je het wil toegeven of niet.
Dat zijn even 4 punten uit de losse pols, en dan heb ik het nog niet eens over de tientallen voordelen die het besturingssysteem biedt die je er bij krijgt, want daar gaat dit topic niet over.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:22 schreef TwyLight het volgende:
1. Als je een Mac koopt koop je één product, waar je als je een "normale" laptop/computer koopt meerdere dingen koopt (Videokaart, Beeldscherm, Windows, etc. etc.) Maar bij een Apple is alles zo dat het allemaal precies met elkaar werkt zoals het hoort te werken.
2. Als je een Mac koopt ben je er zeker van dat je van alles het nieuwste en het beste in huis hebt, Apple verkoopt geen oude hardware. (En als je dus een laptop ziet voor ¤400,- is dat natuurlijk goedkoper, maar die heeft wel lagere hardware dan de Apple)
3. Apple is een icoon, als jij door de stad loopt en je ziet aan de ene kant een Hugo Boss pak hangen en aan de andere kant eentje van de C&A dan is het duidelijk welke jij het liefst wil, de vraag is of jij het geld er voor over hebt. En zo is het met alle merken, Apple heeft stijl en klasse en daar betaal je ook voor.
4. Innovatie. Apple is duur, dat geef ik toe maar Apple heeft ook vrijwel altijd het nieuwste van het nieuwste, kijk naar de Macbook Air, Apple was eerst maar nu verschijnen er ineens overal klonen, tuurlijk wat de een kan kan de ander ook maar het gaat om wie het idee als eerst had, net als de iPhone. Die heeft in een paar jaar toch zeker wel de wereld veroverd vind ik, en alle telefoons van Samsung, LG etc. etc. zijn toch echt allemaal iPhone kloons of je het wil toegeven of niet.
Dat zijn even 4 punten uit de losse pols, en dan heb ik het nog niet eens over de tientallen voordelen die het besturingssysteem biedt die je er bij krijgt, want daar gaat dit topic niet over.
Mwah, nieuwe hardware is juist traag beschikbaar voor de Mac, nu nog kan je nog steeds maar een Ati Radeon HD 4870 kiezen, terwijl de 5800 serie al uit komt. Dat is toch wel uitermate prut. Ook zijn de additionele onderdelen voor een Mac Pro idioot duur, een simpele 1 TB HDD voor 250 euro, of geheugenreepjes die een vermogen kosten of wat dacht je van een RAID-kaart met 4 poorten (niet eens Areca ofzo) van 600 euro.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:22 schreef TwyLight het volgende:
2. Als je een Mac koopt ben je er zeker van dat je van alles het nieuwste en het beste in huis hebt, Apple verkoopt geen oude hardware.
Was 1,5 jaar geleden niet moeilijk. Was met de helft van het geld klaar. Tegenwoordig weet ik het niet, met al die 8 cores e.d. Heb het idee dat je nu meer waar voor je geld krijgt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
Probeer maar eens een Mac Pro na te bouwen, die dingen zijn echt scherp geprijsd.
Vind je?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wel een eerlijke vergelijking maken, je zet een systeem met een Xeon processor tegenover een Core2 Quad processor. Dat scheelt zeer veel in prijs want moederborden zijn voor Core 2 Quad veel goedkoper dan voor een Xeon processor, ook de processoren zelf schelen fors in prijs.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:29 schreef bitterzak het volgende:
Vind je?
Maargoed, Apple is duur maar ze willen natuurlijk wel een beetje scherp met de prijzen blijven. Wat je niet nodig hebt, heb je niet nodig en dat stoppen ze er dan ook niet in.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mwah, nieuwe hardware is juist traag beschikbaar voor de Mac, nu nog kan je nog steeds maar een Ati Radeon HD 4870 kiezen, terwijl de 5800 serie al uit komt. Dat is toch wel uitermate prut. Ook zijn de additionele onderdelen voor een Mac Pro idioot duur, een simpele 1 TB HDD voor 250 euro, of geheugenreepjes die een vermogen kosten.
Nee, daar kan ik niet in mee gaan. Een videokaart van 1,5 jaar oud verkopen als topmodel kan echt niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:31 schreef TwyLight het volgende:
Met de nieuwste modellen hebben ze toch echt meestal het nieuwste voor scherpe prijzen.
Apple verkoopt juist oude hardware. 'Oud' is relatief, maar jij zit met een iMac al tijden aan een dual core CPU gevonden, terwijl je met een PC voor hetzelfde geld op zijn minst een dikke quad core hebt. Vergeet niet dat Apple maar eens in de zoveel tijd nieuwe modellen uitbrengt, terwijl je als PC doe-het-zelfer altijd het nieuwste van het nieuwste kunt halen, week in, week uit.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:22 schreef TwyLight het volgende:
2. Als je een Mac koopt ben je er zeker van dat je van alles het nieuwste en het beste in huis hebt, Apple verkoopt geen oude hardware.
Mjah mijn Macbook had standaard 1 gb geheugen en 2gb was iets van 120 euro meerprijs in die Apple Store. Maar RAM blijft RAM, dus naar de Mycom gegaan en daar voor een paar tientjes 2x1GB van hetzelfde type gehaald. En gelukkig kan je ram makkelijk vervangen, gleufje zit achter de batterij.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mwah, nieuwe hardware is juist traag beschikbaar voor de Mac, nu nog kan je nog steeds maar een Ati Radeon HD 4870 kiezen, terwijl de 5800 serie al uit komt. Dat is toch wel uitermate prut. Ook zijn de additionele onderdelen voor een Mac Pro idioot duur, een simpele 1 TB HDD voor 250 euro, of geheugenreepjes die een vermogen kosten of wat dacht je van een RAID-kaart met 4 poorten (niet eens Areca ofzo) van 600 euro.
1) WTF? In een Apple koop je ook 'meerdere dingen bij elkaar'. In de Mac Pro zit gewoon een Intel Processor, een Nvidia videokaart en het beeldscherm hoef je er helemaal niet bij te kopen. Die zijn namelijk al helemaal overpriced. Dus wat dat betreft is het net zo'n grote mengelmoes als een pc. Behalve dat je dan een Apple muis en keyboard er bij koopt... Big deal.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:22 schreef TwyLight het volgende:
Het is het businessmodel van Apple dat de prijs opdrijft. Ze houden de hardware in eigen hand, en kunnen daardoor zelf hun prijs bepalen. En hun marketing is geniaal natuurlijk, want mensen willen perse een witte glanzende kast, terwijl OS X ook gewoon op PC's draait (het is alleen niet legaal).quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:43 schreef TwyLight het volgende:
Ok maar nu loopt het weer uit (zoals altijd) op een Apple bash topicde vraag was WAAROM Apple zo duur is, en dat zijn de redenen.
Zou kunnen, maar daar heeft een gemiddelde Dell gebruiker oid niets aan want die gebruikt toch alleen internet en tekstverwerking. Pas als je meer performance uit je systeem wilt halen ga je daar iets van merken (als je componenten al niet samen werken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:22 schreef TwyLight het volgende:
Ongetwijfeld, maar als je een PC samenstelt met de nieuwste specs ben je niet hetzelfde kwijt als een Apple. Tenminste, dat is mijn ervaring.quote:2. Als je een Mac koopt ben je er zeker van dat je van alles het nieuwste en het beste in huis hebt, Apple verkoopt geen oude hardware. (En als je dus een laptop ziet voor ¤400,- is dat natuurlijk goedkoper, maar die heeft wel lagere hardware dan de Apple)
Een nieuw pak gebruik je om representatief te zijn en goed voor te komen, een laptop niet. Het is mij dus het geld niet waard, blijkbaar andere mensen wel.quote:3. Apple is een icoon, als jij door de stad loopt en je ziet aan de ene kant een Hugo Boss pak hangen en aan de andere kant eentje van de C&A dan is het duidelijk welke jij het liefst wil, de vraag is of jij het geld er voor over hebt. En zo is het met alle merken, Apple heeft stijl en klasse en daar betaal je ook voor.
Het gaat er niet om wie het eerste was, het gaat er om wie het beste is.quote:4. Innovatie. Apple is duur, dat geef ik toe maar Apple heeft ook vrijwel altijd het nieuwste van het nieuwste, kijk naar de Macbook Air, Apple was eerst maar nu verschijnen er ineens overal klonen, tuurlijk wat de een kan kan de ander ook maar het gaat om wie het idee als eerst had, net als de iPhone. Die heeft in een paar jaar toch zeker wel de wereld veroverd vind ik, en alle telefoons van Samsung, LG etc. etc. zijn toch echt allemaal iPhone kloons of je het wil toegeven of niet.
Vista is kut inderdaadquote:Dat zijn even 4 punten uit de losse pols, en dan heb ik het nog niet eens over de tientallen voordelen die het besturingssysteem biedt die je er bij krijgt, want daar gaat dit topic niet over.
Slotje.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:43 schreef TwyLight het volgende:
Ok maar nu loopt het weer uit (zoals altijd) op een Apple bash topicde vraag was WAAROM Apple zo duur is, en dat zijn de redenen.
If you dont have the money....quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 04:31 schreef Winner_Taco het volgende:
Zie het als kaviaar , kankersmerig maar omdat het "exclusief" is denken mensen stoer te doen door het te kopen. Het is een beetje een kijk mij nou eens het gemaakt hebben . Meestal hebben ze ook een brakke Iphone en een Ipod met fucking Itunes om hun "stijl" te completeren . Het werkelijke drama is dat deze mensen geen eigen mening hebben en bang zijn om uit de toon te vallen bij hun yuppenvriendjeshypes
een pc is niet alleen hardware + kast. De kwaliteit van een pc zit in zóveel méér dingen. Hoe zijn de onderdelen geplaatst en hoe zorgt dit voor een betere warmteafvoer. Hoe stevig is de constructie. Hoeveel geluid maakt het ding. Hoe is het apparaat vormgegeven. Hoe werkt de hardware samen met de software. Etc.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 02:53 schreef bitterzak het volgende:
[..]
Kwaliteit van wat? Vrijwel alle hardware van de binnenkant komt dus gewoon van dezelfde fabrieken als die in de PC's zitten.
Kwaliteit van de kast? Want daar heb ik bij een pc in heel mijn leven nog nooit problemen mee gehad.
bijkomend voordeel van het hebben van een mac is dat er schijnbaar mensen zijn die ontzettend gefrustreerd raken van het feit dat je een mac gebruikt. Als ik zoiets lees ben ik extra blij mn macquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 04:31 schreef Winner_Taco het volgende:
Zie het als kaviaar , kankersmerig maar omdat het "exclusief" is denken mensen stoer te doen door het te kopen. Het is een beetje een kijk mij nou eens het gemaakt hebben . Meestal hebben ze ook een brakke Iphone en een Ipod met fucking Itunes om hun "stijl" te completeren . Het werkelijke drama is dat deze mensen geen eigen mening hebben en bang zijn om uit de toon te vallen bij hun yuppenvriendjeshypes
En hier hebben we een random Applegebruikerquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 04:45 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
If you dont have the money....
then stfu
Omdat het eenheidsworsten zonder eigen mening zijn . En daar schijnbaar nog trots op zijn ook. Zit je lekker bij Illy koffie te drinken zit er weer zo'n kutmongool met dito Ford Focus leasebak en "net niet" maatpak stoer te doen. .quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 04:55 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
bijkomend voordeel van het hebben van een mac is dat er schijnbaar mensen zijn die ontzettend gefrustreerd raken van het feit dat je een mac gebruikt. Als ik zoiets lees ben ik extra blij mn mac
Maar zelfs als we de meerprijs van een Xeon uit de W3500 serie tov een gelijk geklokte Core i7 Bloomfield of C2Q proc en een single socket Xeon mobo tov een C2Q / Core i7 mobo verrekenen hoort de prijs van die Mac Pro niet boven de 1800 uit te komenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wel een eerlijke vergelijking maken, je zet een systeem met een Xeon processor tegenover een Core2 Quad processor. Dat scheelt zeer veel in prijs want moederborden zijn voor Core 2 Quad veel goedkoper dan voor een Xeon processor, ook de processoren zelf schelen fors in prijs.
lol ford focus.....lol....quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 05:05 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Omdat het eenheidsworsten zonder eigen mening zijn . En daar schijnbaar nog trots op zijn ook. Zit je lekker bij Illy koffie te drinken zit er weer zo'n kutmongool met dito Ford Focus leasebak en "net niet" maatpak stoer te doen. .
Scanners? Wat voor scanners?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 08:10 schreef Aladin het volgende:
Alleen al het genot om zonder windows en de 132 benodigde scanners te kunnen, heerlijk.
Dat en kwestie van smaak.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 08:30 schreef nietzman het volgende:
Jesus, waarom altijd dit gezeik van mensen die niet voor alle boodschapjes naar de LIDL gaan en later ook liever niet in een Fiat Pinda willen rijden?
Het is een A-merk en dus duurder. Sommige mensen hebben het er voor over, sommigen niet. De duurdere Adamo lijn van Dell is ook veel duurder dan een MacBook air en een beetje Vaio prijst de macbook pro er ook uit. So be it.
Dat jij blij bent met je Medion of andere kleurloze gooi en smijtbak, mooi voor je. Maar loop niet te miepen als andere mensen meer centjes voor hun apparatuur over hebben.
Nouja, prima, mits onder Bootcamp en dus onder Windows.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:24 schreef TallMan het volgende:
Hoe goed kan men tegenwoordig gamen op de mac?
Klopt... maar 't is maar net voor welke toepassing je 't wilt gebruike natuurlijk. Voordeel van de Jack-pc's is dat je ze gewoon naast je stopcontact in de muur monteert; dat oogt wel heel netjes. Ook de prijs is heel leuk natuurlijk; voor nog geen 200,- mag je m monterenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:27 schreef TallMan het volgende:
Ik ga niet over op Mac voor verschillende persoonlijke redenen, waarvan de belangrijkste nog altijd is dat ik OSX niet wil. Daarbij is kwa prijs mac duurder en de styling spreekt me niet aan.
Die JackPC's had ik al een tijdje terug gezien, maar dan gaan lopen werken met terminal server geeft je wel enige beperkingen in wat je kwa grafisch 'geweld' kan. Dan zou ik eerder een fit-pc2 [ afbeelding ]
pakken. Die dingen zijn ook zo klein dat ze overal achter weg te werken zijn.
Maar wat is er qua hardware dan wel zo goed aan een Mac dat het me overtuigd om er een te kopen?? Op hardware-niveau is het gewoon schofterig duur alleen voor de looks (en dat terwijl ik het liefst mn pc niet eens zie)quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:53 schreef TwyLight het volgende:
En weer laten windows fanboys het uitlopen op een Apple bashtypisch
daar gaat dit topic ook helemaal niet over
Ik denk dat ik moet vaststellen dat jullie allen het syndroom van down hebben
Maar dat is de software-kant....daar hoor je mij, en met mij vele anderen ook niet over. Dat heeft Apple goed op orde. Ok, het is niet mijn manier van werken en kent niet mijn voorkeur, maar slecht is het allerminst.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:54 schreef ElizabethR het volgende:
Ik vind het erg jammer dat ze zo duur zijn, maar ik gebruikte sinds 1990 Windows met redelijk wat frustratie, en nu sinds een jaar een MAC OS, en als ik zie wat het mij aan extra gebruikersplezier oplevert dat ik nu 'aan de MAC ben', en geen vastlopers, stupide conflicten, blauwe schermen, virussen en andere troep meer heb, maar gewoon een stabiel systeem dat toppie draait en ik rustig 4 weken aan kan laten staan zonder ook maar één probleem, dan is het mij die prijs waard.
En ik ben geen specialist, weet niets van specs enzo, dat interesseert me ook geen ruk. Ik wil een PC die perfect werkt, en die heb ik gevonden in mijn MAC.
Wat dacht je van zelf samenstellen van eveneens allemaal a-merken en vervolgens mac-gebruikers keihard uitlachen omdat ze 1000 euro meer hebben betaald met dezelfde specs omdat ze zo graag een appel-logo op hun systeem willen hebben?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 08:30 schreef nietzman het volgende:
Dat jij blij bent met je Medion of andere kleurloze gooi en smijtbak, mooi voor je. Maar loop niet te miepen als andere mensen meer centjes voor hun apparatuur over hebben.
Dat is dus precies wat ik bedoelquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:01 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Wat dacht je van zelf samenstellen van eveneens allemaal a-merken en vervolgens mac-gebruikers keihard uitlachen omdat ze 1000 euro meer hebben betaald met dezelfde specs omdat ze zo graag een appel-logo op hun systeem willen hebben?
Al zou ik per maand 20.000 euro verdienen, dan zou ik nog geen mac kopen. Waarom? Omdat ik voor de helft van het geld hetzelfde kan krijgen en ik niet bepaal geil op 'kijk mij een mac kunnen kopen, ik ben vet rijk, jeweetz'.
Kweenie, lach jij ook mensen uit als ze zelf een naaimachine kopen en hun eigen kleren maken?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:01 schreef Saekerhett het volgende:
Wat dacht je van zelf samenstellen van eveneens allemaal a-merken en vervolgens mac-gebruikers keihard uitlachen omdat ze 1000 euro meer hebben betaald met dezelfde specs omdat ze zo graag een appel-logo op hun systeem willen hebben?
En sommige mensen hebben daar nou eenmaal meer geld voor over.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 12:10 schreef kroegtijger het volgende:
Maar dat is de software-kant....daar hoor je mij, en met mij vele anderen ook niet over. Dat heeft Apple goed op orde.
Die van mij ook. Voor 1000 euro minder.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:34 schreef nietzman het volgende:
Mijn computer werkt gewoon.
Onze definities van werken verschillen nogal, denk ik zo.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:43 schreef Saekerhett het volgende:
Die van mij ook.
Dat zegt meer over de medewerkers dan over de PC'squote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:53 schreef nietzman het volgende:
[..]
Onze definities van werken verschillen nogal, denk ik zo.
Hier op een grafische studio had ik meer werk om een serverhok vol Windowsbakken die puur en alleen als renderfarm draaiden werkende te houden dan van alle Macs die daadwerkelijk dag in dag uit afgebeuld worden door halve nitwits.
Het werkt misschien marginaal, maar prettig is anders.. Sommige dingen in Windows kloppen gewoon nét niet, zijn niet logisch, enzovoort. Altijd als ik met Windows werk heb ik het gevoel me aan te moeten passen aan het OS, in plaats van dat het OS mee probeert te werken met mij..quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:43 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Die van mij ook. Voor 1000 euro minder.
En waarom zouden die medewerkers halve systeembeheerders moeten wezen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:56 schreef Dennis_enzo het volgende:
Dat zegt meer over de medewerkers dan over de PC's
Elk jaar je Senseo uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten omdat hij traag is geworden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:04 schreef nietzman het volgende:
[..]
En waarom zouden die medewerkers halve systeembeheerders moeten wezen?
Jesus, een computer moet gewoon werken. Je pikt toch ook geen bullshit van een boormachine?
ZO goed is het software-gedeelte nou ook niet dat het dit prijsverschil rechtvaardigt natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:35 schreef nietzman het volgende:
[..]
En sommige mensen hebben daar nou eenmaal meer geld voor over.
Geen ervaring zekerquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:14 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
ZO goed is het software-gedeelte nou ook niet dat het dit prijsverschil rechtvaardigt natuurlijk.
Wel dus!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:14 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
ZO goed is het software-gedeelte nou ook niet dat het dit prijsverschil rechtvaardigt natuurlijk.
Paar dingen (voor de zoveelste keer):quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:14 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Tsja, of dat nu aan windows ligt of aan de gebruiker laten we maar even in 't midden. Windows kent weer als voordeel dat je, als je weet waar je mee bezig bent, eigenlijk alles voor elkaar kunt fietsen wat je kan bedenken en dat nog op een redelijk eenvoudige wijze ook. Maar je moet de denkwijze van Microsoft kunnen volgen en hun structuur op je netvlies krijgen. Als je dat eenmaal door hebt is het eigenlijk doodeenvoudig. Mac zal ongetwijfeld hetzelfde verhaal zijn, maar ik krijg het niet voor elkaar om eraan te wennen. Same goes for Linux... (alhoewel ik me daar al weer wat makkelijker in thuis voel dan bij een Mac). Maar nog steeds is dan het software-onderdeel van de Mac dus gigantisch duur t.o.v. Microsoft; om nog maar te zwijgen van Linux. Want iedereen is het er kennelijk wel over eens dat het qua hardware (ivm "echte" fabrikanten als HP en Lenovo dus; geen medion-meuk) geen hol uit maakt. Daarnaast is het aanbod van Software voor OSx t.o.v. software voor Windows ook een stuk beperkter. Dus je kan dan stellen dat voor minder mogelijkheden je een enorme partij meer geld moet neertellen. Tsja, ik zou me dan knap genaaid voelen....quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 13:57 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Het werkt misschien marginaal, maar prettig is anders.. Sommige dingen in Windows kloppen gewoon nét niet, zijn niet logisch, enzovoort. Altijd als ik met Windows werk heb ik het gevoel me aan te moeten passen aan het OS, in plaats van dat het OS mee probeert te werken met mij..
Nou snap ik dat dat weer aan de software en niet aan de hardware ligt, maar dat maakt het Apple-totaalplaatje een stuk aantrekkelijker.
Mja dat was omdat je dat wou, niet omdat dat MOET omdat je van XP naar windows 7 gaatquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:23 schreef Mr.Noodle het volgende:
Nu ik bedenk, enige reden waarom ik een format op m'n Mac deed was puur voor een install van een nieuwe versie van OS X. En Migration Assistant is echt heerlijk! Alle bestanden, software, settings gewoon terug zoals van te voren.
Eén woord: UNIX.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:24 schreef kroegtijger het volgende:
Windows kent weer als voordeel dat je, als je weet waar je mee bezig bent, eigenlijk alles voor elkaar kunt fietsen wat je kan bedenken (...) Same goes for Linux...
Tsja, afhankelijk van waarvoor je het wilt toepassen natuurlijk.quote:
Sorry maar ik snap gewoon niet wat je bedoelt. Als je een Terminal opent kun je toch net zover gaan met MacOS als met Linux?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:26 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Tsja, afhankelijk van waarvoor je het wilt toepassen natuurlijk.
OS op zich is briljant, maar niet overal even praktisch
Natuurlijk wel. De echte reden om een Mac te kopen is de software. Dat het in een mooi pakketje zit is alleen maar mooi meegenomen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:14 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Mwoch. Zaken als een MagSafe en dat soort kleine dingetjes maken de hardware voor mij ook wel degelijk een meerprijs waard.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. De echte reden om een Mac te kopen is de software. Dat het in een mooi pakketje zit is alleen maar mooi meegenomen.
Dat zijn typisch de "mooi meegenomen" dingen wat mij betreft, maar niet de reden dat ik bij Apple ga shoppen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mwoch. Zaken als een MagSafe en dat soort kleine dingetjes maken de hardware voor mij ook wel degelijk een meerprijs waard.
Daarover verschillen de meningen behoorlijk.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:14 schreef kroegtijger het volgende:
Maar dat heeft juist wel weer met het innovatieve aspect te maken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mwoch. Zaken als een MagSafe en dat soort kleine dingetjes maken de hardware voor mij ook wel degelijk een meerprijs waard.
Je hebt gelijk dat het in de US goedkoper is MAAR wel minder goedkoop dan in de shop staat in Nederland zit namelijk de BTW er al bij en in de US niet. (Als je die er bij doet is het nog steeds goedkoper, dat wel)quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:42 schreef Kontiki het volgende:
Overigens vergeten we hier een belangrijk punt te bespreken: het prijsverschil tussen Europa en Amerika.
Ik zit er aan te denken om Final Cut Studio te kopen (dé reden voor mij om een Mac aan te schaffen).
Prijs in Europa: 999 euro
Prijs in de US: 999 US$ (664 euro)
WTF?
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:43 schreef katerwater het volgende:
Mac, ubuntu en windows kunnen hetzelfde, op enkele details na. De laatste jaren zijn ze naar elkaar toegegroeid. Softwarematig vind ik de discussie dan ook nutteloos.
Weet je dus waar het heikel punt zit, mensen zijn over het algemeen lui. De meeste mensen hebben geen zin om uit te zoeken wat de beste configuratie is, zelf hun PC te bouwen, bepaalde drivers te installeren, videokaart drivers up te daten, virusscanners/firewalls te installeren. Waarbij dan de hoofdrvaag is: Wat is dan een goede configuratie? Je moet sites doorlezen, reviews, compatibaliteits-issues van bepaalde hardware. Man, daar ben je uren zoet mee. (En nee, computerboeren zijn niet te vertrouwen)quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:24 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Tsja, of dat nu aan windows ligt of aan de gebruiker laten we maar even in 't midden. Windows kent weer als voordeel dat je, als je weet waar je mee bezig bent, eigenlijk alles voor elkaar kunt fietsen wat je kan bedenken en dat nog op een redelijk eenvoudige wijze ook. Maar je moet de denkwijze van Microsoft kunnen volgen en hun structuur op je netvlies krijgen. Als je dat eenmaal door hebt is het eigenlijk doodeenvoudig. Mac zal ongetwijfeld hetzelfde verhaal zijn, maar ik krijg het niet voor elkaar om eraan te wennen. Same goes for Linux... (alhoewel ik me daar al weer wat makkelijker in thuis voel dan bij een Mac). Maar nog steeds is dan het software-onderdeel van de Mac dus gigantisch duur t.o.v. Microsoft; om nog maar te zwijgen van Linux. Want iedereen is het er kennelijk wel over eens dat het qua hardware (ivm "echte" fabrikanten als HP en Lenovo dus; geen medion-meuk) geen hol uit maakt. Daarnaast is het aanbod van Software voor OSx t.o.v. software voor Windows ook een stuk beperkter. Dus je kan dan stellen dat voor minder mogelijkheden je een enorme partij meer geld moet neertellen. Tsja, ik zou me dan knap genaaid voelen....
Zeker als je bedenkt dat een goed geconfigureerde windows-machine (en met name in het stukje goed geconfigureerde zit het verschil... Neem een windows out of the box, installeer office en zet daarna via een policy elke software-installatie-mogelijkheid uit) absoluut net zo stabiel draait als een OSx-machine.
Het gaat er niet om wat de software kan, het gaat erom hoe 'ie werkt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:43 schreef katerwater het volgende:
Mac, ubuntu en windows kunnen hetzelfde, op enkele details na. De laatste jaren zijn ze naar elkaar toegegroeid. Softwarematig vind ik de discussie dan ook nutteloos.
Om goed met een boormachine te werken is wel enige kennis nodig, hetzelfde geldt voor 't werken met een computer. En als je zonder na te denken gaat boren en door een leiding boort, ligt dat dan aan de boormachine?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:04 schreef nietzman het volgende:
[..]
En waarom zouden die medewerkers halve systeembeheerders moeten wezen?
Jesus, een computer moet gewoon werken. Je pikt toch ook geen bullshit van een boormachine?
Typisch dat je op dit soort posts nooit respons krijgt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Paar dingen (voor de zoveelste keer):
- kijk naar uitvoering en form factor en de exacte onderdelen (dus geen xeon's met core 2 duo's vergelijken)
- probeer bijvoorbeeld eens een all-in-one als een imac te vinden die goedkoper is, of een macbook air of een macpro
- bedenk je dat, wanneer je geen gamer bent, een mac veel langer meegaat dan de gemiddelde medion pc (mijn imac is 2 jaar oud en ik pieker er nog niet over hem te upgraden of vervangen, ding wordt met elke osx upgrade sneller zowat)
- bedenk je daarnaast dat het niet raar is dat mensen extra geld over hebben voor mooie spullen (of dat nou een sony vaio, een dell adamo of een macbook pro is)
dan vraag ik me serieus af over welk prijsverschil je het hebt.
Kul natuurlijk, als je secretaresse bent hoef je niet dezelfde skills te hebben van een systeembeheerder. Vergelijking gaat dus niet helemaal op.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:53 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Om goed met een boormachine te werken is wel enige kennis nodig, hetzelfde geldt voor 't werken met een computer. En als je zonder na te denken gaat boren en door een leiding boort, ligt dat dan aan de boormachine?
Dat wel, maar het is voor een end-user niet zo gebruiksvriendelijk als dat een windows-omgeving is. Unix vereist een andere manier van denken, en end-users zijn erg windows-minded. De omschakeling is dermate groot dat je eigenlijk iedereen op cursus moet sturen, wat de kosten van implementatie dermate opdrijft dat daar naartoe overstappen problemen geeft. Daarnaast is communicatie met derden lastig; bestandsformaten die onderling niet compatible zijn e.d. waardoor je weer moet gaan converteren... maakt het allemaal niet makkelijker dus. Vandaar dat Unix voor een end-user-omgeving niet handig is in veel gevallen. Voor toepassingen als databases, webservers e.d. is het weer geweldig, want het kan rete-snel draaien en is erg stabiel. Je configuratiemogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos, dus wat dat betreft is Unix wel weer koningquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:27 schreef Jarno het volgende:
[..]
Sorry maar ik snap gewoon niet wat je bedoelt. Als je een Terminal opent kun je toch net zover gaan met MacOS als met Linux?
Natuurlijk moet je normaal omgaan met je spullen. Maar het installeren van drivers, scannen op spyware of opschonen van je register lijken mij nou niet echt taken waar de gemiddelde computergebruiker zich mee bezig zou moeten houden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:53 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Om goed met een boormachine te werken is wel enige kennis nodig, hetzelfde geldt voor 't werken met een computer. En als je zonder na te denken gaat boren en door een leiding boort, ligt dat dan aan de boormachine?
Da's wel een heel dure software-oplossing dan... haken een hoop mensen op af (waaronder ik dusquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. De echte reden om een Mac te kopen is de software. Dat het in een mooi pakketje zit is alleen maar mooi meegenomen.
Je argument is dus dat je niet van Microsoft af kan omdat iedereen de software van Microsoft gebruikt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:56 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Dat wel, maar het is voor een end-user niet zo gebruiksvriendelijk als dat een windows-omgeving is. Unix vereist een andere manier van denken, en end-users zijn erg windows-minded. De omschakeling is dermate groot dat je eigenlijk iedereen op cursus moet sturen, wat de kosten van implementatie dermate opdrijft dat daar naartoe overstappen problemen geeft. Daarnaast is communicatie met derden lastig; bestandsformaten die onderling niet compatible zijn e.d. waardoor je weer moet gaan converteren... maakt het allemaal niet makkelijker dus. Vandaar dat Unix voor een end-user-omgeving niet handig is in veel gevallen.
En die kan wel omgaan met Linux?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:56 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Dat wel, maar het is voor een end-user
Echt, je moet eens een complete leek achter een Windows computer en een Mac OS X computer zetten. Wat denk je dat zo'n persoon kiest (prijs achterwege gelaten) uiteindelijk nadat ze er een dag mee gewerkt hebben.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:56 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Dat wel, maar het is voor een end-user niet zo gebruiksvriendelijk als dat een windows-omgeving is. Unix vereist een andere manier van denken, en end-users zijn erg windows-minded. De omschakeling is dermate groot dat je eigenlijk iedereen op cursus moet sturen, wat de kosten van implementatie dermate opdrijft dat daar naartoe overstappen problemen geeft. Daarnaast is communicatie met derden lastig; bestandsformaten die onderling niet compatible zijn e.d. waardoor je weer moet gaan converteren... maakt het allemaal niet makkelijker dus. Vandaar dat Unix voor een end-user-omgeving niet handig is in veel gevallen. Voor toepassingen als databases, webservers e.d. is het weer geweldig, want het kan rete-snel draaien en is erg stabiel. Je configuratiemogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos, dus wat dat betreft is Unix wel weer koning
Je functie is niet relevant. Tuurlijk heeft een systeembeheerder er meer verstand van, maar als jij als secretaresse met dat apparaat moet werken, mag verwacht worden dat je voldoende basiskennis hebt om 't ding niet te slopen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:54 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Kul natuurlijk, als je secretaresse bent hoef je niet dezelfde skills te hebben van een systeembeheerder. Vergelijking gaat dus niet helemaal op.
Welke van de 2 zullen ze eerder stuk hebben denk je?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:59 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Je functie is niet relevant. Tuurlijk heeft een systeembeheerder er meer verstand van, maar als jij als secretaresse met dat apparaat moet werken, mag verwacht worden dat je voldoende basiskennis hebt om 't ding niet te slopen.
Goedkoper dan de oplossingen van Microsoft, dat kan ik je garanderen. Als je een paar jaar met Windows en Office werkt, ben je echt goud geld kwijt aan licentiekosten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:57 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Da's wel een heel dure software-oplossing dan...
"He? Software KOPEN?"quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Goedkoper dan de oplossingen van Microsoft, dat kan ik je garanderen. Als je een paar jaar met Windows en Office werkt, ben je echt goud geld kwijt aan licentiekosten.
Het ligt er denk ik een beetje aan waar je de software voor nodig hebt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:57 schreef kroegtijger het volgende:
Da's wel een heel dure software-oplossing dan... haken een hoop mensen op af (waaronder ik dus) ondanks dat je standaard wel heel veel ervoor terug krijgt; het aankoopbedrag schrikt behoorlijk af
Best lastig hoor, MS Word/Excel heeft nogal nare trekjes, waardoor je je computer uit het raam wil gooien..quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:00 schreef Jarno het volgende:
[..]
Welke van de 2 zullen ze eerder stuk hebben denk je?
Oh ja, van die Sjakies die thuis alles via ThePirateBay binnen halen en op hun werk een volume license overeenkomst hebben (waarvoor ze de financiën niet hoeven te beheren) en dus denken dat het allemaal gratis komt aanwaaien vanuit Redmondquote:
Ja, zo kan ik een PC ook wel goedkoop maken als je Windows als gratis rekent en Office a la paar 100 euro niet hoeft te kopen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Oh ja, van die Sjakies die thuis alles via ThePirateBay binnen halen en op hun werk een volume license overeenkomst hebben (waarvoor ze de financiën niet hoeven te beheren) en dus denken dat het allemaal gratis komt aanwaaien vanuit Redmond
Voor de mac moet je toch ook office kopen ..quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Goedkoper dan de oplossingen van Microsoft, dat kan ik je garanderen. Als je een paar jaar met Windows en Office werkt, ben je echt goud geld kwijt aan licentiekosten.
iWork. 79 euro. Klaar.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:04 schreef Adames het volgende:
[..]
Voor de mac moet je toch ook office kopen ..
Als alternatief heb je openoffice, iets dat je net zo goed hebt op een Windows bak.
Ja, vergelijk de prijs dan eens tussen MS Office 2007/9 Retail en iWork '09 Retail?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:04 schreef Adames het volgende:
[..]
Voor de mac moet je toch ook office kopen ..
Als alternatief heb je openoffice, iets dat je net zo goed hebt op een Windows bak.
Ja inderdaad. Dat komt omdat het grootste gedeelte van de thuis-gebruikers op een windows-machine werkt. Daar zijn ze mee bekend en weten daar de weg in te vinden. Als je dan op je werk met een compleet ander systeem moet gaan werken, dan is dat enorm wennen. Voor een bedrijf is het een stuk interessanter als je een personeelslid hebt die meteen overweg kan met de software en je niet eerst moet investeren in cursussen. Het is een pure centen-kwestie voor bedrijven, en aangezien die de markt bepalen....quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je argument is dus dat je niet van Microsoft af kan omdat iedereen de software van Microsoft gebruikt.
Tsja... mooi is dat.
Nee, ook niet...zie hierbovenquote:
En dat is dus het punt....zie maar eens een complete leek te vinden. Iemand van "windows-mindset" ombouwen naar een ander OS is een hels karwij. Iemand van 0 naar een punt brengen is al makkelijker, maar iemand die al het e.e.a van het gebruikte OS af weet is natuurlijk in het voordeel. Stukken goedkoper voor een bedrijf. Als je in elk persoon eerst nog eens 2 of 3 ruggen aan opleiding moet investeren voordat die persoon uberhaubt aan 't werk kan, dan is dat een behoorlijke kostenpost. Zeker als je dat over alle werknemers gaat bekijken. Stel dat je 500 werknemers hebt en je moet die op cursus sturen voor laten we zeggen 1500,- (en dan zit ik nog laag) dan komt dat, naast extra kosten voor hardware (in het geval van apple dus; praat je over Unix of Linux, of eventueel zelfs windows met Terminal Server of Citrix, dan kan je juist weer besparen op dat onderdeel door ThinClients te nemen) op een bedrag van 750.000,- alleen aan cursus-geld. Tel daar ook nog eens de factor van efficiency op (cursus volgen betekend dus niet op je werk aanwezig zijn waar je voor betaald wordt; na je cursus werk je nog niet in 1x zo vloeiend als dat je met windows doet dus daar kost 't je ook wat efficiency) en je bent al met al rustig een miljoen blinkende euro'tjes kwijt alleen maar om die overstap te maken. De wereld heeft in het verleden vrij massaal voor Microsoft's OS gekozen en die omschakeling naar wat anders maken is stervens-duur daardoor geworden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 14:58 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Echt, je moet eens een complete leek achter een Windows computer en een Mac OS X computer zetten. Wat denk je dat zo'n persoon kiest (prijs achterwege gelaten) uiteindelijk nadat ze er een dag mee gewerkt hebben.
Mwoah, Jarno en ik komen ook van Windows 1.0 af, geloof me. Ik vond die Mac-users vroeger ook allemaal van die faggotboysquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:22 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Dat komt omdat het grootste gedeelte van de thuis-gebruikers op een windows-machine werkt. Daar zijn ze mee bekend en weten daar de weg in te vinden. Als je dan op je werk met een compleet ander systeem moet gaan werken, dan is dat enorm wennen. Voor een bedrijf is het een stuk interessanter als je een personeelslid hebt die meteen overweg kan met de software en je niet eerst moet investeren in cursussen. Het is een pure centen-kwestie voor bedrijven, en aangezien die de markt bepalen....
[..]
Nee, ook niet...zie hierboven
[..]
En dat is dus het punt....zie maar eens een complete leek te vinden. Iemand van "windows-mindset" ombouwen naar een ander OS is een hels karwij. Iemand van 0 naar een punt brengen is al makkelijker, maar iemand die al het e.e.a van het gebruikte OS af weet is natuurlijk in het voordeel. Stukken goedkoper voor een bedrijf. Als je in elk persoon eerst nog eens 2 of 3 ruggen aan opleiding moet investeren voordat die persoon uberhaubt aan 't werk kan, dan is dat een behoorlijke kostenpost. Zeker als je dat over alle werknemers gaat bekijken. Stel dat je 500 werknemers hebt en je moet die op cursus sturen voor laten we zeggen 1500,- (en dan zit ik nog laag) dan komt dat, naast extra kosten voor hardware (in het geval van apple dus; praat je over Unix of Linux, of eventueel zelfs windows met Terminal Server of Citrix, dan kan je juist weer besparen op dat onderdeel door ThinClients te nemen) op een bedrag van 750.000,- alleen aan cursus-geld. Tel daar ook nog eens de factor van efficiency op (cursus volgen betekend dus niet op je werk aanwezig zijn waar je voor betaald wordt; na je cursus werk je nog niet in 1x zo vloeiend als dat je met windows doet dus daar kost 't je ook wat efficiency) en je bent al met al rustig een miljoen blinkende euro'tjes kwijt alleen maar om die overstap te maken. De wereld heeft in het verleden vrij massaal voor Microsoft's OS gekozen en die omschakeling naar wat anders maken is stervens-duur daardoor geworden.
Je komt dus uiteindelijk in een soort circel terecht. Bedrijven kiezen voor Windows omdat de bevolking windows-minded is, en dat komt weer omdat de mensen bij bedrijven op windows werken. Niemand wil zn nek uit steken om die verandering in te zetten en microsoft lacht zich n scheur in zn broek natuurlijk.
De verschillende besturingssystemen ontlopen elkaar niet eens zo gek veel wat betreft mogelijkheden e.d., maar de manier van benaderen is compleet anders en dat is wennen
2 weken is voor een bedrijf een kapitaal. Als je van 500 man een half maandsalaris door de plee spoelt alleen om je mensen met je computer-systeem om te laten leren gaan dan praat je over gigantische bedragen. Dat doen bedrijven liever niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:26 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Mwoah, Jarno en ik komen ook van Windows 1.0 af, geloof me. Ik vond die Mac-users vroeger ook allemaal van die faggotboysVervolgens heb ik 2 weken met een Mac gespeeld van een vriend van me, nou er ging een hemelpoort open..
Binnen no-time had ik er zelf een..
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:31 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
2 weken is voor een bedrijf een kapitaal. Als je van 500 man een half maandsalaris door de plee spoelt alleen om je mensen met je computer-systeem om te laten leren gaan dan praat je over gigantische bedragen. Dat doen bedrijven liever niet.
En dan praten we alleen nog maar over 't OS; laat staan als je even het rekensommetje door trekt en al je maatwerk-applicaties moet laten herschrijven, alle bestaande software-pakketten over boord mag gooien etc. Je praat over miljoenen euro's bij MKB bedrijven; laat staan de kosten bij de grote ondernemingen als AKZO Nobel, Corus, DSM... dan ben je bezig met investeringen die oplopen tot honderden miljoenen... het moet wel een super-verbetering worden in productiviteit wil je dat terug gaan verdienen. Maak je geen zorgen, dat hebben al die grote bedrijven allang doorgerekend en blijkt gewoonweg niet rendabel om te doen.
Dat valt op zich nog best wel mee die kosten zolang je het maar "slim" inkoopt. Dus gebruik maken van concurrend licensing e.d. scheelt al een enorme stapel stuivers. Daarnaast is een standaard kantoor-machine voorzien van: OS + Office + virusscanner (+ adobe reader, maar die's gratisquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:38 schreef HQ-Design het volgende:
Ja, je koopt ze iig niet voor een Apple en een I(phone)
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:33 schreef TwyLight het volgende:
Ah well, die ene maand dan misschien 50% productiviteit die maanden daarna 300%
Dat steeds meer applicaties webbased worden is pas iets van de laatste paar jaar. Hiervoor was dit niet tot nauwelijks het geval. Pas als je echt alles naar webbased omgevingen gaat krijgen, dan wordt het interessant om andere OSen te gaan bekijken (en dat punt komt hiermee wel steeds dichter bij, maar het is nog niet zo ver)quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:35 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Hmm, ik denk dat je een beetje doorslaat, veel van de bedrijfsapplicaties (die ik gebruik) zijn webbased of via Java (grote Multinational met duizenden medewerkers). Dus in feite heb je alleen een browser dan nodig. Waarom zijn bedrijfsapplicaties steeds meer webbased? Om juist uniformateit tussen verschillende OS'en te kunnen garanderen.
En van de overstap van Windows XP naar Vista, hadden mensen ook cursussen nodig, ondanks dat het op elkaar leek. Ditzelfde geldt voor de overstap van XP naar Windows 7 (aangezien het steeds meer op OS X lijkt)
2.12: Let bij het lezen van een post altijd op het PI gebruikquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:38 schreef kroegtijger het volgende:
[..]en dat geloof je zelf?? als dat echt zo was dan was de hele wereld al over gestapt. Als jij dat rekensommetje echt goed kan onderbouwen en kan aantonen dat je een hogere productiviteit gaat halen zou ik maar eens heel gauw met grote bedrijven gaan praten om zo'n traject in te starten; daar kan je stinkend rijk mee worden. Maar maak je geen zorgen, je kan het niet aantonen dat het zo is
Nope, en dat is dus ook de reden waarom Windows het qua aantal gebruikers nog wint van Apple. Het bedrijfsleven "bepaalt" wat de standaard is...niet de consument. Of je het leuk vindt of niet, het is nu eenmaal zo. En niet alleen in dit soort gevallen hoor; 't gaat in bijna alles zo.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:37 schreef Jarno het volgende:
Alsof Apple de business als primaire doelgroep heeft zeg...
in het bedrijfsleven misschien. Misschien.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:42 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Nope, en dat is dus ook de reden waarom Windows het qua aantal gebruikers nog wint van Apple. Het bedrijfsleven "bepaalt" wat de standaard is
Klopt, het is van de laatste paar jaar, maar als je zelf merkt dat je als medewerker zijn van een grote multi-national met een erg logge bedrijfsstructuur/koeltuur ziet dat ze steeds meer overstappen op webbased applicaties in plaats van oude in C, Cobol-achtige database applicaties, whatever else voor prehistorische automatiseringsmeuk, dan kun je als bedrijf zijnde toch wel even nadenken of je misschien niet achterloopt met de technologiequote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:39 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Dat steeds meer applicaties webbased worden is pas iets van de laatste paar jaar. Hiervoor was dit niet tot nauwelijks het geval. Pas als je echt alles naar webbased omgevingen gaat krijgen, dan wordt het interessant om andere OSen te gaan bekijken (en dat punt komt hiermee wel steeds dichter bij, maar het is nog niet zo ver)
Nee, niet misschien... En helaas bepaalt het bedrijfsleven ook het prive-gebruik indirect. Dat verklaart o.a. ook het enorme aanbod aan software voor Windows t.o.v. software voor Mac of andere OSen. Gevolg is dat daardoor de software-prijs kan dalen (aangezien je development-kosten over een veel groter aantal kopieen wordt verdeeld) en dus kan de prijs lager zijn dan voor een Mac; gevolg is dat de consument dan al heel snel de Mac laat liggen en voor Windows kiest.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:43 schreef Jarno het volgende:
[..]
in het bedrijfsleven misschien. Misschien.
Maar dat is het nou juist; De softwareprijs daalt niet! In ieder geval niet van Microsofts eigen producten.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:48 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Nee, niet misschien... En helaas bepaalt het bedrijfsleven ook het prive-gebruik indirect. Dat verklaart o.a. ook het enorme aanbod aan software voor Windows t.o.v. software voor Mac of andere OSen. Gevolg is dat daardoor de software-prijs kan dalen (aangezien je development-kosten over een veel groter aantal kopieen wordt verdeeld) en dus kan de prijs lager zijn dan voor een Mac; gevolg is dat de consument dan al heel snel de Mac laat liggen en voor Windows kiest.
Mee eens; je ziet de omslag langzaam komen. Een van de redenen daarvoor is overigens door Microsoft zelf "veroorzaakt" door elke paar jaar een nieuw OS op de markt te pompen, maar ook de introductie van flexplekken, thuis werken e.d. heeft hier aan mee geholpen. Het is natuurlijk veel makkelijker als je alle pc's universeel hebt ingericht en je niet aparte applicaties moet installeren.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:44 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Klopt, het is van de laatste paar jaar, maar als je zelf merkt dat je als medewerker zijn van een grote multi-national met een erg logge bedrijfsstructuur/koeltuur ziet dat ze steeds meer overstappen op webbased applicaties in plaats van oude in C, Cobol-achtige database applicaties, whatever else voor prehistorische automatiseringsmeuk, dan kun je als bedrijf zijnde toch wel even nadenken of je misschien niet achterloopt met de technologieOp zich niks mee met een paar jaar achterlopen, zorgt voor goed uitgebalanceerd/productiegeteste omgevingen, maar je moet niet op applicaties blijven hangen die uit de jaren '80/ begin jaren '90 komen.
De software-prijs zit al relatief op een bodem-punt. Verder dalen kan niet. Maar reken nou eens door als Microsoft de helft van het aantal pakketten zou verkopen wat dat met de prijs zou doen. Die zou stukken hoger komen te liggen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:51 schreef STRAWxBARRY het volgende:
[..]
Maar dat is het nou juist; De softwareprijs daalt niet! In ieder geval niet van Microsofts eigen producten.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:51 schreef Plantagehouder het volgende:
Apple kan zijn prijsmodel handhaven omdat ze een 'uniek' product aanbieden in een markt die ze zelf controleren.
Het verschil zit niet in de softwarepakketten van Microsoft en Apple zelf, maar in third party solutions. Daarin is voor Windows-omgeving vele malen meer te vinden dan voor welke andere omgeving dan ook.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:51 schreef Mr.Noodle het volgende:
Uhm, softwarepakketten voor de Mac zijn over het algemeen goedkoper voor de Mac als voor WindowsEn qua aanbod, maakt het tegenwoordig echt niet zoveel meer uit, voor elke windows toepassing is wel een OSX toepassing te vinden (en andersom). OS X Snow Leopard heeft bijvoorbeeld al MS Exchange support in hun Mailclient ingebouwd, zodat mensen niet nog een keer apart MS Outlook 2007/2009 hoeven aan te schaffen.
Sharepoint icm unified communications en zeker als je daar later nog de nieuwe office aan koppelt geeft een erg mooie oplossing moet ik zeggenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:54 schreef Mr.Noodle het volgende:
Google Docs...of MS Sharepoint... hmmm beide word ik niet echt vrolijk van...
Nu nog niet iig..
En daarom is het juist mooi om te zien dat steeds meer 3rd party Business solutions richting webbased/Java-driven gaan...quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:55 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Het verschil zit niet in de softwarepakketten van Microsoft en Apple zelf, maar in third party solutions. Daarin is voor Windows-omgeving vele malen meer te vinden dan voor welke andere omgeving dan ook.
Inderdaadquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:57 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
En daarom is het juist mooi om te zien dat steeds meer 3rd party Business solutions richting webbased/Java-driven gaan...prijsbepaling van 3rd party developers kun je helaas weinig aan doen
(ze zijn schurfterig duur)
quote:Voor persoonlijk/privé gebruik kan ik iig genoeg dingen voor OS X vinden die ook voor windows zijn.
Ik kan toch niet zonder Windowsquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:03 schreef kroegtijger het volgende:
[..]wat wil je nou hiermee zeggen??
quote:
Mwoah, Mac met een PS3/Wii/Xbox360 ernaast is ook niet verkeerd..quote:
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:45 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Mwoah, Mac met een PS3/Wii/Xbox360 ernaast is ook niet verkeerd..
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:38 schreef HQ-Design het volgende:
Ja, je koopt ze iig niet voor een Apple en een I(phone)
Boehoehoe, maar Mac's zijn zoooo duur!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:53 schreef Mr.Noodle het volgende:
Overigens goedkoopste iMac is nu ¤1099,- en de 27" is al te verkrijgen van ¤1499,- (Out-Of-The-Box uiteraard)
Zie Windows Vista kut?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:48 schreef Nooduitgang het volgende:
Ik snap dat gezeur over de hardware nooit zo. Dan koop je een pc voor 1500, zogenaamd met veel betere specs dan een imac of mac pro, zet je dat ding aan en duurt het 2 minuten voordat vista is opgestart.
XP startte bij mij ook in onder de 30 seconden.quote:Ik werk nu al 3 jaar op een macbook, 900 euro, dat ding draait snow leopard als een trein. opstarten: 25-30 seconden, uit standby komen is gewoon instant. nooit wachttijden.
Herinstallatie e.d. is helemaal afhankelijk van hoe je het ding gebruikt natuurlijk. Dat kan je niet zo simpelweg tegen elkaar afzetten. Ik heb hier ook een aantal XP-machines draaien die al 4 jaar op hetzelfde image zitten en eigenlijk nooit problemen veroorzaken; ook qua snelheid zijn die nog best te doenquote:toen ik dat ding kocht werd ik voor gek uitgemaakt. ondertussen zie ik mezelf met gemak nog 2 jaar erop werken. de dell's, sony's en alienware's van mensen uit m'n omgeving zijn inmiddels aan hun 4e of 5e format toe.
voor mij nooit meer een pc. nooit.
Mwoch, ik vind 1099,- voor de goedkoopste machine best wel een hoop geld. Voor dat zelfde geld bouw ik een top-machientje op met uitsluitend A-merk componenten en hou nog stuivers over ookquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:56 schreef STRAWxBARRY het volgende:
[..]
Boehoehoe, maar Mac's zijn zoooo duur!
heerlijk die "onafhankelijke" sitesquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:04 schreef Nooduitgang het volgende:
Mac's zijn fucking duur? Who gives a fuck.
Changewave Research?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:07 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
heerlijk die "onafhankelijke" sites
Wederom de balans tussen price/time & effort, die je erin wilt steken... goeie zelfbouw PC kost nog steeds om en nabij ¤799,- en geen OS zit erbij.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:00 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Mwoch, ik vind 1099,- voor de goedkoopste machine best wel een hoop geld. Voor dat zelfde geld bouw ik een top-machientje op met uitsluitend A-merk componenten en hou nog stuivers over ook
Dat is uiteraard ook waar jaquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:11 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Wederom de balans tussen price/time & effort, die je erin wilt steken...
Dat er ook genoeg onderzoeken te vinden zijn die weer heel andere cijfers tonen. Het is maar net wat je wil lezen en horen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:13 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
Die heeft het onderzoek van Changewave Research gepubliceerd ja. Wat is je punt?
Oh is dat zo? Dan moet het vast niet al te moeilijk zijn om er 1 te laten zien.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:14 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Dat er ook genoeg onderzoeken te vinden zijn die weer heel andere cijfers tonen. Het is maar net wat je wil lezen en horen.
¤823,- om precies te zijn en ik heb veel plezier gehad in het samenstellen ervan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:11 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Wederom de balans tussen price/time & effort, die je erin wilt steken... goeie zelfbouw PC kost nog steeds om en nabij ¤799,- en geen OS zit erbij.
Ook dat klopt; je zit niet in 't gips neem ik aan dus google maar er op los. Het onderzoek laat bijvoorbeeld niet zien (voor zover ik het even heb doorgebladerd) of de klanttevredenheid voort komt uit service, uit het OS, uit de hardware, uit de prijs voor het totaal pakket of wat dan ook. Dan kan je het dus eigenlijk ook nergens mee vergelijken op die manier. Want waar is het op gebaseerd?? Bij Apple is alles 1 geheel, dus bel je voor een storing, dan heb je altijd de juiste partij aan de lijn. Bel je naar HP, dan kunnen die je niet helpen als 't probleem windows-gerelateerd is. Zelfde geldt voor als je microsoft belt terwijl je hardware stuk is. Tuurlijk kost je dat klanten. Maar vergelijk dan ook geen appels met peren (quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:16 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
Oh is dat zo? Dan moet het vast niet al te moeilijk zijn om er 1 te laten zien.
Zelfs voor de geavanceerde/advanced gebruiker is een Mac geen onaardige oplossing als je niet met die hassle wil zitten. Voor m'n werk, werk ik al met PC's en daar is al genoeg gekut mee. Dan heb ik in m'n vrije tijd echt geen zin om daar ook nog eens even lekker voor te gaan zitten te tweaken..quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:23 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
¤823,- om precies te zijn en ik heb veel plezier gehad in het samenstellen ervan.![]()
Ik kijk ook al uit naar het tweaken van mijn Windows 7/Ubuntu Studio combinatie. Heerlijk.
Maar goed, dit gaat over mij. Voor de simpele gebruiker is Apple geen onaardige oplossing en als het budget wat lager is een Ubuntu installatie, dat werkt ook prima voor die doelgroep.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:23 schreef Edwinuss het volgende:
Een Mac gebruik je niet om te gamen, een Windows machine ook niet als je het aan mij vraagt.
en als je mac-verkoper bent is een windows-omgeving aanraden nou ook niet direct iets dat je bonus voor dat jaar veilig stelt verwacht ikquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:22 schreef Mr.Noodle het volgende:
Trouwens 1, ding moet ik wel even zeggen ten faveure van Windows, Als je als beroep: "PC Monteur" bent, ben je natuurlijk een dief van je eigen portemonnee als je mensen geen Windows adviseerd [ afbeelding ]
Ik denk dat je de context in dit geval niet helemaal begrijpt, deze sloeg meer op Nieuwe W7 computer voor oma Ik ken mensen die ik Windows en Mac geadviseerd heb. Degene die me bellen voor support met een Mac kan ik op 1 hand tellen, degene die bellen over problemen met een Windows-machine, tja die ben ik structureel telefonisch aan het ontwijken..quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:35 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
en als je mac-verkoper bent is een windows-omgeving aanraden nou ook niet direct iets dat je bonus voor dat jaar veilig stelt verwacht ik
Oke, gegoogled. Maar het wil me maar niet lukken om een onderzoek te vinden die andere cijfers toont! Kan jij even zoeken? Misschien vind jij er wel één.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:32 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Ook dat klopt; je zit niet in 't gips neem ik aan dus google maar er op los.
Het gaat over de klanttevredenheid over de computer in z'n geheel. Het totaalpakket dus.quote:Het onderzoek laat bijvoorbeeld niet zien (voor zover ik het even heb doorgebladerd) of de klanttevredenheid voort komt uit service, uit het OS, uit de hardware, uit de prijs voor het totaal pakket of wat dan ook. Dan kan je het dus eigenlijk ook nergens mee vergelijken op die manier. Want waar is het op gebaseerd?? Bij Apple is alles 1 geheel, dus bel je voor een storing, dan heb je altijd de juiste partij aan de lijn. Bel je naar HP, dan kunnen die je niet helpen als 't probleem windows-gerelateerd is. Zelfde geldt voor als je microsoft belt terwijl je hardware stuk is. Tuurlijk kost je dat klanten. Maar vergelijk dan ook geen appels met peren ().
In hetzelfde artikel staat nog het volgende: Apple’s consumer satisfaction rating appeared to mirror a similar ChangeWave survey of corporate satisfaction surrounding operating systems. In that survey, 54 percent of Mac OS X ‘Leopard’ owners were very satisfied, versus 40 percent for Windows XP Professional users. Windows Vista landed dead last, registering between five percent and 12 percent satisfaction. Dus óók met het vergelijken van de besturingssystemen alleen wint Apple de strijd.quote:Dan moet je een onderzoek nemen waarbij je OS x en Windows xp of windows 7 vergelijkt (vista gaat de strijd niet winnen denk ik)
Dat zeg jij, en dan laat ik weer een ander artikel zien: http://gizmodo.com/317060(...)ndows-vista-notebook waarin staat dat de macbook pro de snelste notebook is. Blijft weinig over zo he?quote:Of een onderzoek waarbij de hardware aan de tand wordt gevoeld (en dan moet apple het vaak weer afleggen in zowel prijs als prestaties).
Ik vind het naief om te denken dat er niet één de betere kan zijn. Je kan met een fiat van A naar B gaan, maar met een rolls royce ook. En dan prefereer ik de rolls royce.quote:Overigens nog een fraai opvallend ander artikel:
http://www.telegraaf.nl/d(...)ak_ook_een_pc__.html
Alle 2 heeft zn voor en zn nadelen. Stellen dat de een beter is dan de ander is nogal naief; het gaat om het doel wat je wilt bereiken met je machine, en niet om de machine en we gaan daar een doel bij zoeken. 't is een manier van benaderen en dan kom je zelf ook tot de conclusie dat per doeleinde je moet kijken wat er het beste bij past. Tsja, soms is dat een mac, soms is dat een windows-omgeving en soms een linux-omgeving. Welke is beter?? Kun je gewoonweg niet beantwoorden
ah, okquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:40 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Ik denk dat je de context in dit geval niet helemaal begrijpt, deze sloeg meer op Nieuwe W7 computer voor oma Ik ken mensen die ik Windows en Mac geadviseerd heb. Degene die me bellen voor support met een Mac kan ik op 1 hand tellen, degene die bellen over problemen met een Windows-machine, tja die ben ik structureel telefonisch aan het ontwijken..
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 03:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mwah, nieuwe hardware is juist traag beschikbaar voor de Mac, nu nog kan je nog steeds maar een Ati Radeon HD 4870 kiezen, terwijl de 5800 serie al uit komt. al een maand uit is.
Omdat sommigen graag grof geld betalen voor een drol, als hij maar in een gouden doosje zit.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 02:48 schreef bitterzak het volgende:
Hoe komt het dat een Mac in vergelijking met een PC met dezelfde (3rd party!) hardware, veel duurder is?
In de huidige Mac's zitten ook gewoon Intel Processors, Nvidia kaarten, etc etc... Wat is er dan, behalve de buitenkant en het OSX, nog anders aan een PC?
Misschien als ik vanavond tijd en zin heb wel, maar ik ga zo eerst effe etenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 17:52 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
Oke, gegoogled. Maar het wil me maar niet lukken om een onderzoek te vinden die andere cijfers toont! Kan jij even zoeken? Misschien vind jij er wel één.
Tja, dat is dus het probleem... er zijn geen andere aanbieders die een dergelijk totaalpakket bieden. En tuurlijk kan je stellen dat HP een machine met Vista levert, maar dat is een 3rd party solution; daar kan en mag je ook niet hetzelfde uit verwachten natuurlijk. Daarom is het geen schappelijk vergelijk. Apple levert hardware en software als 1 geheel. Ze maken weliswaar gebruik van de hardware van anderen, maar dat doen alle leveranciers zo'n beetje (alhoewel asus denk ik een uitzondering op die regel is ondertussen; maar die produceert dan zelf weer geen software)quote:Het gaat over de klanttevredenheid over de computer in z'n geheel. Het totaalpakket dus.
het onderzoek vermeldt dan weer niet onder wat voor type gebruikers het onderzoek is gehouden. Een systeembeheerder zal eerder naar de XP-oplossing neigen dan naar de OS X oplossing over het algemeen. Een nieuwe gebruiker zal mogelijk (en als ik de mac-fans mag geloven waarschijnlijk zelfs) naar OS X neigen... Maar dat heb ik al wel 100x gemeld ondertussen; het gaat om welk doel je wilt en daar kies je hebt meest aansluitende OS bij. En misschien is OS X ook wel gebruiksvriendelijker, ik weet 't niet want ik kan er niet aan wennen. Ik weet wel dat een goed geconfigureerde Windows echt niet onder hoeft te doen voor OS Xquote:In hetzelfde artikel staat nog het volgende: Apple’s consumer satisfaction rating appeared to mirror a similar ChangeWave survey of corporate satisfaction surrounding operating systems. In that survey, 54 percent of Mac OS X ‘Leopard’ owners were very satisfied, versus 40 percent for Windows XP Professional users. Windows Vista landed dead last, registering between five percent and 12 percent satisfaction. Dus óók met het vergelijken van de besturingssystemen alleen wint Apple de strijd.
En daar kan ik ook weer mooie artikeltjes voor terug vinden die laten zien dat andersom ook regelmatig de vloer wordt aangeveegd met macs in diverse benchmarks... maar we zijn toch niet bezig met een discussie we de beste artikeltjes en benchmarks kan vinden??quote:Dat zeg jij, en dan laat ik weer een ander artikel zien: http://gizmodo.com/317060(...)ndows-vista-notebook waarin staat dat de macbook pro de snelste notebook is. Blijft weinig over zo he?
En als ik graag heel zuinig van A naar B wil dan neem ik de fiat.... toepassing en hardware op elkaar afstemmen noemen we datquote:Ik vind het naief om te denken dat er niet één de betere kan zijn. Je kan met een fiat van A naar B gaan, maar met een rolls royce ook. En dan prefereer ik de rolls royce.
Neuh, dan kom ik ook niet op de mac uit maar op een vmwarequote:Trouwens, je zegt dat voor verschillende toepassingen soms een mac en soms een windows-omgeving beter is. Beter zou dan dus zijn als je én een mac kan gebruiken én in een windows-omgeving kan werken. Op welke computer kom je dan uit? De mac toch?
Geen tijd en geen zin om dat nog even naast die lap tekst te doen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:56 schreef Kontiki het volgende:
Je hebt geen tijd om te Googlen, maar wel om zo'n lap tekst neer te zetten?
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:56 schreef Kontiki het volgende:
Je hebt geen tijd om te Googlen, maar wel om zo'n lap tekst neer te zetten?
Smakelijk eten, maar die onderzoekjes gaan we toch niet krijgen, weet je waarom? Omdat elk jaar, bij elk onderzoek Apple keer op keer bovenaan staat. Er zijn simpelweg geen onderzoeken waar Apple niet de hoogste customer satisfaction ratings heeft (in de laatste 5 a 10 jaar).quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:49 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Misschien als ik vanavond tijd en zin heb wel, maar ik ga zo eerst effe eten
Hoezo voegt het niets toe aan de discussie? Zulke grootschalige, objectieve onderzoeken lijken me toch wel een belangrijk argument. Als mensen meer tevreden zijn over een Mac dan over een pc zou je wat mij betreft zelfs, even heel kort door de bocht, kunnen constateren dat de Mac een beter product is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:59 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Geen tijd en geen zin om dat nog even naast die lap tekst te doen.
Daarbij voegt het ook niets toe aan de discussie. We zijn toch niet bezig met wie het beste onderzoek kan vinden dat in zijn / haar "voordeel" spreekt??
Daarbij maak ik nergens ook de bewering dat de mac slechter is, alleen dat je verdomde veel betaald voor hetgeen je geboden wordt
En wat boeit de consument dat? Die koopt gewoon een systeem en verwacht dat het fatsoenlijk werkt. Blijkbaar heeft Apple dat bij hun producten beter voor elkaar. Dat bedrijven als HP en Dell hun systeem vernaggelen door windows erbij te leveren is hún keuze, en hún probleem. Zij leveren daardoor namelijk een minder product.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:49 schreef kroegtijger het volgende:
Tja, dat is dus het probleem... er zijn geen andere aanbieders die een dergelijk totaalpakket bieden. En tuurlijk kan je stellen dat HP een machine met Vista levert, maar dat is een 3rd party solution; daar kan en mag je ook niet hetzelfde uit verwachten natuurlijk. Daarom is het geen schappelijk vergelijk. Apple levert hardware en software als 1 geheel. Ze maken weliswaar gebruik van de hardware van anderen, maar dat doen alle leveranciers zo'n beetje (alhoewel asus denk ik een uitzondering op die regel is ondertussen; maar die produceert dan zelf weer geen software)
Wat voor "type" gebruikers? Het is gewoon een steekproef. Ze hebben willekeurige mensen opgebeld. Maar goed, wat je hier zegt is dus dat nieuwe gebruikers neigen naar OS X, en systeembeheerders naar XP. Klinkt als een leuk systeem, dat XP.quote:[..]
het onderzoek vermeldt dan weer niet onder wat voor type gebruikers het onderzoek is gehouden. Een systeembeheerder zal eerder naar de XP-oplossing neigen dan naar de OS X oplossing over het algemeen. Een nieuwe gebruiker zal mogelijk (en als ik de mac-fans mag geloven waarschijnlijk zelfs) naar OS X neigen... Maar dat heb ik al wel 100x gemeld ondertussen; het gaat om welk doel je wilt en daar kies je hebt meest aansluitende OS bij. En misschien is OS X ook wel gebruiksvriendelijker, ik weet 't niet want ik kan er niet aan wennen. Ik weet wel dat een goed geconfigureerde Windows echt niet onder hoeft te doen voor OS X
Als we daarmee bezig waren, had ik inmiddels gewonnen, want je roept steeds dat je mooie artikeltjes kan vinden maar je hebt nog geen één relevante laten zien.quote:[..]
En daar kan ik ook weer mooie artikeltjes voor terug vinden die laten zien dat andersom ook regelmatig de vloer wordt aangeveegd met macs in diverse benchmarks... maar we zijn toch niet bezig met een discussie we de beste artikeltjes en benchmarks kan vinden??
Hardware maakt nauwelijks nog iets uit (voor de consument). Tegenwoordig is alle hardware topnotch, het verschil moet nu komen van de software. En daar blinkt snow leopard in uit.quote:Lees de rest van 't topic even door en iedereen hier, muv jou, geeft aan dat je op een pc snellere hardware beschikbaar hebt dan op een mac. Maar snelheid van hardware zegt zo weinig verder. Het lijkt er steeds meer op dat mensen alleen maar in de cijfertjes geinteresseert zijn wat het ding kan, en niet wat het ding voor jou moet doen. Ik zie mensen de deur uit lopen met machines van 1500,- terwijl ze binnen kwamen voor een pc'tje waar ze een beetje mee konden surfen en af en toe een briejfe kunnen typen... Het is echt bezopen aan 't worden met dat soort grappen. Snelheid van hardware is relatief. De toepassing bepaalt welke hardware je nodig hebt; niet de hardware die bepaalt welke toepassing je gaat gebruiken.
Ho ho niet zo snel. De goedkoopste mac is 1 keer de helft van 1099.quote:[..]
Neuh, dan kom ik ook niet op de mac uit maar op een vmware![]()
Als ik een machine wil waar ik af en toe even mee een filmpje op youtube bekijk, mn mail wil checken en een briefje wil typen, dan ga ik naar de winkel en loop voor 600 euro inclusief scherm onder mn arm de deur uit met een windows-machine. Waarom? Omdat performence dan geen hol meer boeit, omdat ik weet hoe windows werkt en omdat ik hier genoeg aan heb. Moet ik dan voor minimaal 1099,- excl scherm (dus pak m beet 1299,- aangezien ik voor de pc ook 200,- uittrek voor een scherm) wat dus neerkomt op meer dan het dubbele een mac kopen??
Als je XP systeembeheerder bent is het natuurlijk logisch dat je voor een XP machine gaat. Maar voor de gemiddelde (niet-gamer) consument is een mac gewoon een betere optie.quote:Terwijl ik al die toeters en bellen helemaal niet wil gebruiken??
Zelfde geldt voor wanneer ik in de grafische industrie werk....wat moet ik dan in godsnaam met een pc als een mac die taak veel beter uit voert?? Maar als systeembeheerder wil ik gewoon mn windows-machientjes omdat ik daarop alles wat los en vast zit op mn sloffen kan beheren en instellen.
Toepassing en hardware moeten matchen. Niet kopen om het kopen. Geldt voor mac, maar ook voor windows-pc's
Dat is echt een fabeltje.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:36 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Koop je dat grootschalig in, dan vallen die prijzen nog wel te overzien.
Microsoft is gewoon ontzettend duur. Hun winstmarge is ook veel hoger dan die van Apple trouwens.quote:"Moving from Microsoft XP to Vista would not have brought us many advantages and Microsoft said it would require training of users," said Lt. Col. Guimard. "Moving from XP to Ubuntu, however, proved very easy. The two biggest differences are the icons and the games. Games are not our priority."
En dat geinige Pages dan, dat is grofweg MS Word en Adobe Indesign in 1 (vast niet met alle features, maar wel met wat voor 95% van de mensen genoeg is). De spreadsheet app van ze is nog wat jong, maar ziet er ook goed uit.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:19 schreef STRAWxBARRY het volgende:
[..]
Alleen al Keynote is die ¤79,- meer dan waard!
Mooie ontwikkelingen zijn dat, ik ben een groot voorstander van open-source.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 02:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is echt een fabeltje.
Een mooi voorbeeld is de Franse marechaussee. Dit is een grote organisatie met bijna 100.000 werkplekken. Ze zijn in 2005 begonnen met het overstappen van MS Office naar OpenOffice. Vervolgens zijn ze ook Windows gaan uitfaseren met Ubuntu als vervanger. Nu, 4 jaar later, is het IT-budget met 70% (!!!) gekrompen zonder iets aan functionaliteit in te hoeven leveren. Alleen al met licentiekosten en onderhoud is er 50 miljoen Euro bespaard.
Ironisch is dat Microsoft zelf aan gaf dat er waarschijnlijk training nodig was om het personeel aan Vista te laten wennen, terwijl de switch naar Ubuntu vrij makkelijk verliep.
[..]
Microsoft is gewoon ontzettend duur. Hun winstmarge is ook veel hoger dan die van Apple trouwens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |