Tekort gekookt of teveel rijstazijn erbij gegooid?quote:Op dinsdag 24 november 2009 19:11 schreef RandomMoron het volgende:
mijn rijst was te nat. Heerlijke sushi hoor, gelukkig eet ik alleen. Maar het is niet perfect![]()
Ohja..vulling : Komkommer, snotolfkuit en smack, hehe..
Ik doe ook wel eens een likje wasabi in de rol. Ook heb ik bij de toko sesamzaadjes met verschillende smaakjes gehaald, die zijn handig voor inside-outs. Pheno is hier de rijstkoker, volgens mij doet ie ook nog andere dingen in de rijst zelf. Dashi, zout en suiker. Zeker weten doe ik dat niet.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:24 schreef 14medusa het volgende:
!!!
Ik heb sushi gemaakt: zalm, tonijn, sushi rijst, avocado,komkommer, lente-ui, beetje gember...wat hardgekookt ei en tomaat.....
ik vond het maar een slappe hap! vond het echt niet bijzonder lekker ofzo.. ik at het met wat familie die regelmatig sushi eten en die vonden het net zo lekker als ze het buiten de deur eten maar het enige wat ik proefde was de kikoman soyasaus waar ik t in doopte want anders zat er al helemaal geen smaak aan..... en de blaadjes ofzo wat er omheen zat was lichtelijk taai en kon ik af en toe xtra lang op gaan zitten kauwen....
nee voor mij niet voor herhaling vatbaar... hoewel het heel erg leuk was om te maken, heb ik echt plezier in gehad en ze waren echt super netjes opgerold en leuk op een enorme schaal geserveerd.... maar het heeft nu niet bepaald mn smaakpapillen geprikkeld.... of doe ik nu echt iets verkeerd? of hoort het zo vlak te smaken... heb me laten vertellen dat ik er dus geen kruiden doorheen mocht doen behalven die rijstazijn enverse gember.
Sushi is ook geen gerecht waarbij de vlammen je uit de bek slaan (tenzij je uitschiet met wasabi). Het is eerder zoet dan pittig.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:48 schreef 14medusa het volgende:
rijstazijn wel maar geen zout en suiker.als t aan mij lag had ik er een halve kruidenkast doorheen gedaan hihi.... zal er volgende keer dan zout en suiker ook doorheen scheppen.
Ben er idd geweest en hij had idd een mooi assortimentquote:Op donderdag 29 oktober 2009 03:10 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Niks mis mee, groot assortiment, ik kom er wekelijks, soms vaker. |e hebben een klein Japans schap. Hoezo?
ik gok te kort gekooktquote:Op woensdag 25 november 2009 14:01 schreef pjaminon het volgende:
[..]
Tekort gekookt of teveel rijstazijn erbij gegooid?
Je zou chuka wakame gunkan kunnen maken. Rijstblokje, nori erom heen zodat er boven wat ruimte is en vullen met chuka wakame.quote:Op zondag 29 november 2009 20:16 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Ik ben echt dol op sushi, maar heb het nog nooit zelf gemaakt. A.d.h.v. dit topic ga ik zeker een keer een poging wagen.
Ik heb wel een keer rauwe tonijnfilet gekocht bij de visboer, in plakjes gesneden en dan heerlijk in de sojasaus dopen.
Gebruikt iemand weleens wakame (zeewier) voor de sushi? Dit zag ik gisteren bij de visboer liggen en ff geproefd natuurlijk.
is het raar dat katten nori lusten? Want ik had laatst ricecrackers gekocht met nori eromheen en als ik dat gaf at ie het op en kwam echt bedelen. Hij is zelfs op het aanrecht gesprongen 's nachts en heeft de ricecrackers eraf gegooid en de zak opengescheurd.quote:Op donderdag 3 december 2009 18:06 schreef kittykbs het volgende:
Ik wilde weer sushi maken, maar de kat heeft de Nori ontdekt in de kelder en heeft het allemaal open gekrabt en opgegeten![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
over een paar weekjes nog maar eens een gokje wagen
De tonijn uit blik wel goed laten uitlekken, anders doet dat het wel in de sushi, met natte rollen tot gevolgquote:Op vrijdag 4 december 2009 17:50 schreef Sarabi het volgende:
Morgen sushi maken voor de familie
Dit keer met zalm, tonijn uit blik en garnalen
Geen probleem. De surimi bij de visboer komt ook gewoon uit de diepvries ;-)quote:Op vrijdag 11 december 2009 20:56 schreef oh-oh het volgende:
En meteen een vraag eigenlijk, kan ik surimi invriezen per blokje, omdat ik altijd maar weinig maak?
Zo stond er ook een keer een kok bij de AH sushi (suusjie, zoals ie zei) te promoten. Ook met heel droge rijst, leek nergens op.quote:Op zondag 20 december 2009 15:36 schreef AllRight het volgende:
Gisteren was ik bij de Macro waar je goede kwaliteit kunt kopen normaal gesproken, ook van vis e.d. Stond er zo'n dame met een bord sushi die je kon proeven. Echt niet te vr*ten zeg; droog, hard en totaal smakeloos. Als je op die manier voor het eerst met sushi in aanraking koimt lust je ze nooit meer vrees ik, ongelofelijk
Ziet er goed uitquote:Op woensdag 9 december 2009 00:25 schreef Jaguarized het volgende:
Onlangs voor het eerst eens een poging gedaan. Goedkope nep-surimi van de AH en komkommer als vulling.
[ afbeelding ]
Maar goeie susjishit is dan ook wel abominabel duur zeg!quote:Op zondag 20 december 2009 17:27 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ziet er goed uit![]()
ik gebruik ook die surimi van de AH.. ach, student hé
Je moet naar een toko gaan! Scheelt heel veel. Xenos heeft soms ook goedkope nori, gember en wasabi. Rijst ben ik daar nog niet tegengekomen.quote:Op zondag 20 december 2009 20:50 schreef _Loki het volgende:
Weet iemand waar je goedkope spullen kunt halen voor sushi? Ik was bij de jumbo en dat is me toch duur ._.
3,50 voor norivellen, 3 euro voor een zakje rijst.. beetje boven mijn budget.
Das een leuk kado voor jezelf ja!quote:Op zondag 20 december 2009 18:35 schreef renzell het volgende:
Ik denk dat ik mijzelf wat sushibordjes en bakjes cadeau doe voor als er zich hier met kerst mensen ongans aan komen eten.
Inderdaad, daar ga ik ook maar even langs denk ik.quote:Op maandag 21 december 2009 09:58 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Das een leuk kado voor jezelf ja!
Ik ga van de week ook nog ff bij de Toko hier wat leuke dingen halen aan bordjes en schaaltjes, kost geen cent daar
Bij van die hippe kook- en woonwinkels hebben ze alleen van dat dure gedoe, en dat is niet eens leuk vaak.quote:Op maandag 21 december 2009 10:43 schreef renzell het volgende:
[..]
Inderdaad, daar ga ik ook maar even langs denk ik.Fijn, toko's!
Oei , das balenquote:Op woensdag 23 december 2009 15:23 schreef renzell het volgende:
Geen bordjes bij de Toko.Nu moet ik toch naar elders, daarvoor. Iemand tips?
Woops...quote:Op woensdag 23 december 2009 15:27 schreef renzell het volgende:
Xenos zou kunnen misschien.
Heb al een paar Toko's afgefietstglibberd vandaag.
En datterwijl ik eigenlijk gewoon moet werken.
Maastrichtquote:
Hmm. Dat heb ik nog nooit gehad. Hoe lang heb je gedaan over het prepareren?quote:Op zondag 27 december 2009 11:58 schreef renzell het volgende:
Ik heb gisteren echt een verbluffend mooie sushischotel gemaakt.Jammer dat ik geen foto heb kunnen maken ervan.
Het was alleen vervelend dat de rijst gedurende het prepareren steeds droger en harder werd. Uiteindelijk was het bijna niet meer te gebruiken en heb ik voor de laatste noribladeren nieuwe rijst gekookt. Iemand daar ervaring mee en ideeën over hoe dit op te lossen?
netjes hoor! vooral die dubbeldekkertjes vind ik leuk, nog nooit gezien zoquote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:59 schreef DeZwabber het volgende:
Hallo sushipeople!
Ik ben gisteren begonnen met sushi maken voor het eerst, en na een beetje prutsen kreeg ik dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
*trots is*
ik vond ze een beetje tegenvallen kwa uiterlijk, soms zijn ze een beetje vervormd door het snijden, ik moet eigenlijk een oshizushi vorm halen / maken, dan kan ik ze makkelijker persen, en snijdenquote:Op zondag 10 januari 2010 13:56 schreef Martijn_77 het volgende:
Die dubbel dekkers zien er echt top uit
In het blaadje van de Jan Linders werden die dubbeldekkertjes zebrasushi genoemd.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 18:59 schreef DeZwabber het volgende:
Hallo sushipeople!
Ik ben gisteren begonnen met sushi maken voor het eerst, en na een beetje prutsen kreeg ik dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
*trots is*
Très Jan des Bouvrie, deze sushi.quote:Op zondag 17 januari 2010 16:25 schreef _Loki het volgende:
Ik heb weer sushi gemaakt, eindelijk
Ik had alleen geen vulling in huis. Maar ik moest sushi maken, dus dan maar zonder vulling, en net zo lekker
Nog even een leuk fotootje:
[ afbeelding ]
Damn, ziet er goed uitquote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:01 schreef DeZwabber het volgende:
oh, deze foto's vergeten, mijn allereerste rolletjes ooit, van gisteren dus:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat het plakt is prima, de hele bedoeling zelfs, anders kon je wel Lassie snelkookrijst kopenquote:Op maandag 18 januari 2010 15:19 schreef colorito86 het volgende:
had van de week ook voor het eerst sushi gemaakt maar mijn rijst was nog erg nat en plakte aan mijn handen. zou ik teveel water hebben gebruikt met het koken van de rijst? heb het wel goed laten uitlekken enzo... en wat kan ik doen tegen het plakken van de rijst?
had ik ook gedaan. had het recept van de rijst wat hier geplaatst gebruikt, maar vond het toch te nat. het werd allemaal heel sappig eigenlijk... maar ja, bij sushi moet je eigenlijk altijd blijven proberen, toch?quote:Op maandag 18 januari 2010 15:22 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat het plakt is prima, de hele bedoeling zelfs, anders kon je wel Lassie snelkookrijst kopen
Dat het nat is, is je probleem. Als het goed is, hoeft je rijst niet eens uit te lekken. Ik gebruik zelf net genoeg water zodat alle rijst er net onder ligt. Wel de rijst even vlak in het pannetje leggen, natuurlijk.
Zo gauw het meeste water verdampt is deze eronder:quote:Op maandag 18 januari 2010 15:58 schreef _Loki het volgende:
Hoe koken jullie eigenlijk alles 'droog', zonder dat het allemaal aanbakt?
Perfecte timingquote:Op maandag 18 januari 2010 15:58 schreef _Loki het volgende:
Als het goed is, is de verhouding 400 ml per 250 gram goed. Zo lukte het bij mij ook, maar het was wel nog een beetje té plakkerig.
Hoe koken jullie eigenlijk alles 'droog', zonder dat het allemaal aanbakt?
dat dusquote:Op dinsdag 19 januari 2010 07:24 schreef Pheno het volgende:
[..]
Perfecte timing
Bij mij komt het echt aan op de minuut, ik gebruik ook altijd hetzelfde pannetje.
Belangrijk is ook om de deksel gewoonweg niet van de pan te lichten, niet eens om te kijken. Ik doe zo rond de 500 ml voor 500~600 gram rijst. 1 minuut koken, 19 minuten pruttelen op een van de laagste vermogen (inductie). Daarna nog 15 minuten laten staan, zonder iets aan. Daarna gaat de deksel er pas vanaf en eigenlijk heb ik het ooit 1 keer volledig laten mislukken toen ik net begonnen was met experimenteren (deksel er toch af doen om te controleren, een paar keer). De bodem van de pan was zo goed als zwart
ja, kant en klaar kopenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 19:41 schreef fyah het volgende:
Ik ga het deze week ook proberen. Alleen is er geen manier om de nigirizushi (de reepjes) te persen zonder het uren te laten staan?
Oh die bedoel ikquote:Op dinsdag 19 januari 2010 21:09 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
ja, kant en klaar kopen![]()
je kan er ook een klein bandje nori om heen doen, dan hoef je het minder lang te persen, en blijft het toch zitten![]()
[ afbeelding ]
ook al is dit hierboven oshizushi, en geen nigiri
rijst in pannetje doen, en dan langzaam water bij gieten, tot je rijst net onder water staat, en dat ook echt netquote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:11 schreef fyah het volgende:
[..]
Oh die bedoel ik1 kopje water voor elke kopje rijst heb ik begrepen?
Thanksquote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:13 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
rijst in pannetje doen, en dan langzaam water bij gieten, tot je rijst net onder water staat, en dat ook echt net
Kan je niet gewoon naar een toko? En sommige AH's hebben ook nori, het is best makkelijk te krijgen in ieder gevalquote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:17 schreef fyah het volgende:
[..]
ThanksNu nog Nori in de carrefour weten te vinden
Dichtstbijzijnde toko is in eindhoven. En ik woon nog net in Belgie. Dan maar bij de AH of carrefourquote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:32 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Kan je niet gewoon naar een toko? En sommige AH's hebben ook nori, het is best makkelijk te krijgen in ieder geval
En tegen het plakken aan je handen: gewoon altijd bij het maken van de sushi een schaaltje met water en een scheutje sushi-azijn klaar hebben staan. Zodra het teveel gaat plakken je handen weer een beetje nat maken. Werkt perfect!quote:Op maandag 18 januari 2010 16:16 schreef colorito86 het volgende:
[..]
had ik ook gedaan. had het recept van de rijst wat hier geplaatst gebruikt, maar vond het toch te nat. het werd allemaal heel sappig eigenlijk... maar ja, bij sushi moet je eigenlijk altijd blijven proberen, toch?
Latex handschoenen die ze bijvoorbeeld tijdens het opereren gebruiken heb ik ook wel eens van gehoord dat die werken tegen het plakken..quote:Op zaterdag 6 februari 2010 12:31 schreef Heikje het volgende:
[..]
En tegen het plakken aan je handen: gewoon altijd bij het maken van de sushi een schaaltje met water en een scheutje sushi-azijn klaar hebben staan. Zodra het teveel gaat plakken je handen weer een beetje nat maken. Werkt perfect!
Heb je die dingen wel eens geroken? Volgens mij krijg je daar nog een bijsmaak van ookquote:Op donderdag 11 februari 2010 10:35 schreef rioohhh het volgende:
[..]
Latex handschoenen die ze bijvoorbeeld tijdens het opereren gebruiken heb ik ook wel eens van gehoord dat die werken tegen het plakken..
Heb ze thuis liggen, maar ben er helaas nog niet aan toegekomen om te proberen of het ook echt werkt..
Nee gadver, als je die handschoenen aan hebt gehad (moeten we af en toe op school als we de kaak behandelen) ruik je de rest van die dag zo'n vieze latexgeur aan je handen. Dus het zal ook zeker de smaak van de sushi aantasten.quote:Op donderdag 11 februari 2010 10:35 schreef rioohhh het volgende:
[..]
Latex handschoenen die ze bijvoorbeeld tijdens het opereren gebruiken heb ik ook wel eens van gehoord dat die werken tegen het plakken..
Heb ze thuis liggen, maar ben er helaas nog niet aan toegekomen om te proberen of het ook echt werkt..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |