Ja, er zat een vlam achter. Al leek hij hier toch echt groen. Hij ging ook te snel voor een neerstortend vliegtuig.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:02 schreef veda het volgende:
Het was meer blauw/wit met een vlam er achter. Neerstortend vliegtuid?
Nee, ik woon in Zwolle.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:04 schreef Kassaa het volgende:
Groen/blauw achtig, met een vlam erachter, spatte uiteen voordat het de grond raakte. Leek een beetje op vuurwerk, maar was het niet. Wonen jullie ook in Purmerend?
Houten (naast utrecht) hier.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:04 schreef Kassaa het volgende:
Groen/blauw achtig, met een vlam erachter, spatte uiteen voordat het de grond raakte. Leek een beetje op vuurwerk, maar was het niet. Wonen jullie ook in Purmerend?
grote kans dat dat het inderdaad was...quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:06 schreef __Saviour__ het volgende:
meteoor ofzo
Hij is geloof ik in ieder geval niet de enige: Net een meteoor geizien.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:14 schreef Iblis het volgende:
Aannemende dat TS serieus is, vraag ik de antwoorders dat ook te zijn. TS zit lang genoeg op FOK! om te weten dat ONZ/TRU/BNW e.d. ook bestaan, dus als hij zulke antwoorden had gewild, had hij daar wel gepost.
van Leiden tot Muntendam allemaal plaatsen, dus het zal zoiets zijn geweest:quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:21 schreef Iblis het volgende:
Kunnen we al een kruispeiling doen? Want het was blijkbaar op heel veel plekken te zien. Dat mensen locatie + richting noemen?
Het is serieus want ik heb hem ook gezien.Terwijl ik aan de andere kant van NL woonquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:23 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, ik ben echt serieus. Ik zat TV te kijken en plots werd ik afgeleid doordat ik een soort groene licht in mijn ooghoeken zag bewegen. Ik stond een beetje op en zag een groene vuurbal door de lucht vliegen.
Locatie: Zwollequote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:21 schreef Iblis het volgende:
Kunnen we al een kruispeiling doen? Want het was blijkbaar op heel veel plekken te zien. Dat mensen locatie + richting noemen?
Hij vloog toch echt recht over ons heen..quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:24 schreef Maisnon het volgende:
[..]
van Leiden tot Muntendam allemaal plaatsen, dus het zal zoiets zijn geweest:
[ afbeelding ]
Nee nee NoordOosten ging hij richting Groningenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:26 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Richting: vuurbal vloog neerstortend richting het Westen als ik het goed heb.
Inderdaad. Een leuke ervaring.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:33 schreef TheFrankey het volgende:
vrij uniek dat ik het ook een keer gezien heb trouwens
ja idd!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:33 schreef TheFrankey het volgende:
vrij uniek dat ik het ook een keer gezien heb trouwens
Zou er echt iemand zijn die precies om 19:00 de lucht zat te filmen?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:37 schreef LXIV het volgende:
Ik wacht op het 1e youtube filmpje!
"iedereen" loop tegenwoordig toch met een telefoon met camera! Ik verwacht echt wel dat iemand het gefilmed heeftquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:39 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Zou er echt iemand zijn die precies om 19:00 de lucht zat te filmen?
Da's dan mooi kut. Ik woon precies op die lijn, maar heb niks gemerktquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:24 schreef Maisnon het volgende:
[..]
van Leiden tot Muntendam allemaal plaatsen, dus het zal zoiets zijn geweest:
[ afbeelding ]
Foto is iets over 18:58 gemaakt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:45 schreef DrDarwin het volgende:
In Nijmegen zag ik het ook, ten noorden voorbij schieten met een rotgang, maar geluidloos, ik schat dat het iets over 19.00 uur was.....
Die hebben dat vast gewoon hier gelezenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:46 schreef TheDutchguy het volgende:
HeheToen ik dit topic zat te lezen, hoor ik precies op 3FM ditzelfde
Leek erop alsof die explodeerde.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:50 schreef reetveter het volgende:
Maar is die neergekomen dan?
Wie moet uitsluitsel geven dan?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:47 schreef TheFrankey het volgende:
ben wel benieuwd wat het echt was. Wss komeet maar toch even wachten op een bureau die uitsluitsel geeft
JA!!quote:
Dieren/mensen weggeblazen en bomen ontworteld.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:51 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toengoeska-explosie
Jan de vries:quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:53 schreef BereNDD het volgende:
[..]
JA!!
Wie heeft daar een foto van gemaakt dan?
Ik dacht eerst dat het een groene lichtkogel was toen ik hem in mijn ooghoeken zag.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:58 schreef marco_spn het volgende:
Ik heb hem ook gezien hier in Den Haag, dacht dat het een verdwaalde vuurpijl was!
ik ook, tot ik dit topic zag. Alleen de locatie is anders. Ik woon 200km verderopquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:58 schreef marco_spn het volgende:
Ik heb hem ook gezien hier in Den Haag, dacht dat het een verdwaalde vuurpijl was!
De zon was daar om 18:42 onder. Maar pas om 19:17 is het ‘echt’ donker. Als het inderdaad naar het Westen was kan de hemel nog wel redelijk blauw op de foto komen (afhankelijk van de belichting).quote:
Die is wel echt, om 18:58 genomen op 53° 2' 50"N, 6° 32' 20"E: http://regex.info/exif.cg(...)pic.com%2F9rrg4y.jpgquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:54 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jan de vries:
http://twitgoo.com/42p74
http://www.urania.be/berichten/toonbericht.php?id=4097quote:Deze avond om 18u59 plaatselijke tijd, hebben verschillende waarnemers in Vlaanderen een heldere vuurbol van groene kleur met een oranje staart kunnen zien. De heldere meteoor verscheen van Noord naar Noord-Noord-Oost aan de avondhemel en bereikte een helderheid van ongeveer magnitude -8. Waarnemingen zijn meer dan welkom in het discussieforum.
quote:Volgens Twitter is ons land zojuist aan een ramp ontsnapt. Vele Twitteraars werden rond zeven uur vanavond opgeschrikt door een meteoor. Deze is onder andere gesignaleerd boven Zwolle, Ede, Breda, Huizen en Arnhem.
Volgens sommige gebruikers zijn we nog niet van de problemen af. De vuurbal zou zijn neergestort in de Noordzee. Een heuse tsunami zou ons land nu bedreigen. We houden ons hart vast, het is dan ook al bijna 2012.
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:13 schreef keithl het volgende:
Damn ik zag het ook! een soort groene vlam met een fel lichtstipje (mega fel) aan zijn achterzijde! blauw licht rond om het vuur gedeelte!! ik zag het ook rond 19:15h - 19:20h! Ik woon in Zwolle, toen ik tv aan het kijken was, merkte ik op dat er een groen licht er voorbij vloog! ik d8 vuurwerk?, nee, straaljager? kan niet want geen geluid, (pure stilte), meteoor? nee kan niet, als de stenen door de damp kringvloog, dan krijg je een staarteffect, ivm verbrandende steen elementen!
een vliegtuig of in de fik vliegende vliegtuig? niet echt mogelijk, want er is geen rook achter het vliegende voorwerp!!
dus geen vliegtuig, want vlak na die groene vlam vloog een vliegtuig (vele malen hoger) haak richting het noorden, en daar zie je duidelijk uitlaatgassen (rook) achter zich.
idee?? UFO?
http://www.urania.be/forum/read.php?f=1&i=24332&t=24329&v=f&noframe=quote:Meteoor richting NNO op 25-30 graden hoogte: bol met lange wake, magnitude -8 a -12, aan het einde fragmenterend in 5 stukken met helderheden van -3 tot -5. Oranje ronde kleuren! Hoek met horizon 40 graden vanuit het zw. Tijd : 18:59 CEST
Meteoor ergens boven (of in??) de provincie Groningen ontplofd. Knal luid hoorbaar geweest in grote delen van de provincie.
Dat komt omdat Kometen en meteoren, wat dit is, andere dingen zijn.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:18 schreef marco_spn het volgende:
Vind het wel opvallend dat men altijd tot op de minuut voorspelt wanneer ergens een komeet langskomt en dat deze ineens vanuit het niets verschijnt?
Ik heb iig niks gemerkt hier in provincie Groningenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:19 schreef Maisnon het volgende:
[..]
http://www.urania.be/forum/read.php?f=1&i=24332&t=24329&v=f&noframe=
Groter dan Venus.quote:Grootte: groter dan venus op haar helderst
Omdat de zon maar net de horizon raakte is het nog heel helder, de magnitude moet dan ook heel hoog liggen, geschat rond de -8.
Ik heb me even ingelezen ja. Die dingen vallen nogal vaak in de dampkring maar het is wel uitzonderlijk dat ze overdag gewoon te zien zijn.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:20 schreef Maisnon het volgende:
[..]
Dat komt omdat Kometen en meteoren, wat dit is, andere dingen zijn.
Zon -26,5quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:09 schreef AryaMehr het volgende:
Ook in Belgiė hebben ze hem waargenomen:
[..]
http://www.urania.be/berichten/toonbericht.php?id=4097
Kan iemand trouwens vertellen wat ik me precies moet voorstellen bij helderheid magnitude -8?
Jammer van dat flauwekulbericht, het is namelijk best mooi en interessant ook zo'n natuurverschijnsel.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:12 schreef michiel_merk het volgende:
'Nederland zojuist ontsnapt aan ramp'
[..]
van de fp
Dan was hij inderdaad behoorlijk scherp!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:26 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Zon -26,5
Mercurius -1,3 tot 2,7
Venus -4,4 tot -3,3
Maan (vol) -12,5
Mars -2,1 tot 1,8
Vesta (helderste planetoļde) 6,4 (maximaal) tot 8,4
Jupiter -2,0 tot -1,2
Saturnus* -0,2 tot 0,6
Uranus 6,1 tot 6,3
Neptunus 7,7 tot 7,8
Pluto 13,8
Sirius (helderste ster) -1,46
Hoe scherper, hoe lager de magnitude.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=85706quote:Vuurbal boven Groningen blijkt meteoriet
GRONINGEN - Boven de provincie Groningen is omstreeks zeven uur dinsdagavond een mysterieuze vuurbal waargenomen.
Uit meerdere delen van de provincie kwamen bij RTV Noord meldingen daarover binnen. Ook de politie kreeg een groot aantal telefoontjes. Op het zelfde tijdstip zijn op meerdere plekken trillingen van de aarde waargenomen.
De politie en het KNMI gaan ervan uit dat het om een meteoriet gaat. Of de meteoriet ook ergens is ingeslagen is nog onbekend.
>.> de aarde trilde na de inslag skeerquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:38 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Hoe kan de aarde nou trillen als er iets in de lucht hangt?
Wat zou ik daar uit kunnen opmaken als ik er verstand van zou hebben?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:45 schreef paulzurrr. het volgende:
Infrasound :![]()
http://www.knmi.nl/~evers(...)/2009286/286267.html
http://www.astroversum.nl/quote:Vanavond rond de klok van zeven uur zou een zeer heldere meteoor te zien zijn geweest aan de hemel. De ‘bolide’ verscheen volgens de eerste meldingen op ongeveer dertig graden boven de horizon en had een magnitude van -8 tot -10. De verschijning werd gevolgd door een doffe dreun, waarna de meteoor zich vanuit het noordelijke deel van de hemel naar het noordoosten zou hebben bewogen. In tegenstelling tot wat op verschillende websites wordt gemeld, ging het niet om een komeet, maar slechts om een niet al te grote rots die deels verbrandde toen het in aanraking kwam met de aardse dampkring.
Vuurbollen die zo helder zijn als dit exemplaar maken deel uit van een zeldzame categorie van meteoren die ook wel ’superboliden’ worden genoemd. In feite zijn het kleine asteroļden die een doorsnede hebben van zo’n tien meter en meestal honderden tonnen wegen. Superboliden hebben invloed op seismografen en kunnen infrageluid produceren dat duizenden kilometers verder op te vangen is met detectors. Voorbeelden zijn de vuurbal die in 1997 boven de in Texas gelegen stad El Paso explodeerde en de superbolide die twee jaar geleden over een deel van Sloveniė raasde.
De luchtverkeersleiding van Schiphol heeft na de verschijning talloze meldingen gekregen van mensen die zeggen iets gezien te hebben en ook bij de politie en de kustwacht stond de telefoon roodgloeiend. Heb je de meteoor zelf ook mogen aanschouwen en wil je dat delen? Omschrijf dan in een reactie wat je gezien hebt.
Oh, d’oh, d’r staat een knop uitleg boven, ik was helemaal afgeleid door die stoere grafieken.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat zou ik daar uit kunnen opmaken als ik er verstand van zou hebben?
Dat er een nogal luide knal/geluid was waar het puntje op de map is.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat zou ik daar uit kunnen opmaken als ik er verstand van zou hebben?
quote:Ik lag te sexen met mijn vriendin op het dakterras toen hij kwam overvliegen. Precies op dat moment een hoogtepunt. Geweldig!
idd, altijd handig zo'n meetnetquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:52 schreef paulzurrr. het volgende:
[..]
Dat er een nogal luide knal/geluid was waar het puntje op de map is.
Die is niet van TS, maar van een Twitteraar.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:08 schreef ScarFace- het volgende:
De foto van de TS staat op geenstijl
niks gezien, het was toen nog donker. maar in Grunn nikP over gehoord.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:27 schreef Hooizolder het volgende:
[..]
Nee nee NoordOosten ging hij richting Groningen
eeh... me zusje zei dat het een "japanse doos" was... een vaag vliegend project dat ontploft in de lucht.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:17 schreef FFSletop het volgende:
[..]
niks gezien, het was toen nog donker. maar in Grunn nikP over gehoord.
het mijne?! sweetquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:25 schreef Kwaliteit het volgende:
zojuist op radioveronica lezen ze dat fok bericht voor
quote:
112 Teletekst di 13 okt
Meteoor te zien boven hele land
` Uit heel Nederland komen berichten
dat er een meteoor te zien is geweest.
In het noorden van het land was een
flits te zien en een knal te horen.Het
is niet waarschijnlijk dat er op de
grond brokstukken terechtgekomen zijn.
Veel mensen belden de kustwacht en de
politie.Ook de luchtverkeersleiding van
Schiphol is vaak gebeld.Vooral tussen
19.00 en 19.30 uur werd er gebeld.
Bron: Teletekst 112.
Zoveel mensen die buiten lopen om dat tijdstip. Tegenwoordig allemaal een camara op elke telefoon..... kans is redelijk.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:39 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Zou er echt iemand zijn die precies om 19:00 de lucht zat te filmen?
En juist die zien er wel erg nep uit.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 01:10 schreef AryaMehr het volgende:
Er zijn inmiddels beelden opgedoken:
http://www.hartvannederla(...)e-beelden-meteoriet/
Best heftigquote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:41 schreef IkWilbert het volgende:
linkje met beelden van beveiligingscamera
Eindelijk mooie beeldenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:41 schreef IkWilbert het volgende:
Die zijn van de waarneming van Januari: http://www.hemelwacht.net/20090117.htmquote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:41 schreef IkWilbert het volgende:
Friesland ja, dat is ongeveer wat men al de hele ochtend roept.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:44 schreef Orthello het volgende:
Even wat rekenwerk gedaan op basis van de infrasound meting en ik zou graag weten of ik wel de juist conclusie trek.
Piek is gemeten op 352 graden. Dit is ongeveer de loodrechtlijn tov de baan van het object.
De baan zou dus 90 graden verder moeten liggen, dus 82 graden. (hij vloog immers van west naar oost langs de noorderlijke hemel)
De visuele waarneming was om 18:58 uur
Hij is om 19:05 gehoord in De Bilt met een schijnbaar geluidsvoortplanting van 462m/s
7 minuten zijn 420 seconden.
420 * 462 = 194040 meter ofwel 194km
De Bilt -> Groningen (waar hij voor het menselijk oor hoorbaar is geweest en ook is gevoeld) is een afstand van is hemelsbreed zo'n 160 a 170 km. Kwa benadering klopt dat dus wel redelijk.
Die 194km is natuurlijk in het plattevlak (horizontaal)
In werkelijkheid komt dat object op hoogte voorbij en dan is de horizontale afstand natuurlijk altijd kleiner!
Mijn conclusie is dan ook dat hij net over het noordelijke puntje van Nederland is gevlogen.
Fuckers daar bij de televaag (daar heb ik het linkje vandaan). Maar eh... ga er maar vanuit dat het er gisteren ook ongeveer zo uit zagquote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:44 schreef Orthello het volgende:
[..]
Die zijn van de waarneming van Januari: http://www.hemelwacht.net/20090117.htmKijk voortaan even naar de datums!
DUH.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:51 schreef miaeak het volgende:
[..]
Friesland ja, dat is ongeveer wat men al de hele ochtend roept.
Waar is hier?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:51 schreef Hooizolder het volgende:
Hij vloog echt recht over ons heen...
Ik heb em niet uit elkaar zien spatten.
Maar ik zat echt te wachten op de knal
Dat kan wel degelijk hoor. De dampkring kan tot wel 1000km dik zijn. Dat houd ook in dat een meteoor die de aarde op 1000km afstand passeerd nog steeds kan oplichten en exploderen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:42 schreef Gabbylicious het volgende:
Denk niet dat hij boven de stad tot explosie is gekomen.
De dreun die ik hoorde was behoorlijk dof en kwam vanuit het noorden idd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |