Dat komt omdat Kometen en meteoren, wat dit is, andere dingen zijn.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:18 schreef marco_spn het volgende:
Vind het wel opvallend dat men altijd tot op de minuut voorspelt wanneer ergens een komeet langskomt en dat deze ineens vanuit het niets verschijnt?
Ik heb iig niks gemerkt hier in provincie Groningenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:19 schreef Maisnon het volgende:
[..]
http://www.urania.be/forum/read.php?f=1&i=24332&t=24329&v=f&noframe=
Groter dan Venus.quote:Grootte: groter dan venus op haar helderst
Omdat de zon maar net de horizon raakte is het nog heel helder, de magnitude moet dan ook heel hoog liggen, geschat rond de -8.
Ik heb me even ingelezen ja. Die dingen vallen nogal vaak in de dampkring maar het is wel uitzonderlijk dat ze overdag gewoon te zien zijn.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:20 schreef Maisnon het volgende:
[..]
Dat komt omdat Kometen en meteoren, wat dit is, andere dingen zijn.
Zon -26,5quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:09 schreef AryaMehr het volgende:
Ook in België hebben ze hem waargenomen:
[..]
http://www.urania.be/berichten/toonbericht.php?id=4097
Kan iemand trouwens vertellen wat ik me precies moet voorstellen bij helderheid magnitude -8?
Jammer van dat flauwekulbericht, het is namelijk best mooi en interessant ook zo'n natuurverschijnsel.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:12 schreef michiel_merk het volgende:
'Nederland zojuist ontsnapt aan ramp'
[..]
van de fp
Dan was hij inderdaad behoorlijk scherp!quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:26 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Zon -26,5
Mercurius -1,3 tot 2,7
Venus -4,4 tot -3,3
Maan (vol) -12,5
Mars -2,1 tot 1,8
Vesta (helderste planetoïde) 6,4 (maximaal) tot 8,4
Jupiter -2,0 tot -1,2
Saturnus* -0,2 tot 0,6
Uranus 6,1 tot 6,3
Neptunus 7,7 tot 7,8
Pluto 13,8
Sirius (helderste ster) -1,46
Hoe scherper, hoe lager de magnitude.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=85706quote:Vuurbal boven Groningen blijkt meteoriet
GRONINGEN - Boven de provincie Groningen is omstreeks zeven uur dinsdagavond een mysterieuze vuurbal waargenomen.
Uit meerdere delen van de provincie kwamen bij RTV Noord meldingen daarover binnen. Ook de politie kreeg een groot aantal telefoontjes. Op het zelfde tijdstip zijn op meerdere plekken trillingen van de aarde waargenomen.
De politie en het KNMI gaan ervan uit dat het om een meteoriet gaat. Of de meteoriet ook ergens is ingeslagen is nog onbekend.
>.> de aarde trilde na de inslag skeerquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:38 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Hoe kan de aarde nou trillen als er iets in de lucht hangt?
Wat zou ik daar uit kunnen opmaken als ik er verstand van zou hebben?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:45 schreef paulzurrr. het volgende:
Infrasound :![]()
http://www.knmi.nl/~evers(...)/2009286/286267.html
http://www.astroversum.nl/quote:Vanavond rond de klok van zeven uur zou een zeer heldere meteoor te zien zijn geweest aan de hemel. De ‘bolide’ verscheen volgens de eerste meldingen op ongeveer dertig graden boven de horizon en had een magnitude van -8 tot -10. De verschijning werd gevolgd door een doffe dreun, waarna de meteoor zich vanuit het noordelijke deel van de hemel naar het noordoosten zou hebben bewogen. In tegenstelling tot wat op verschillende websites wordt gemeld, ging het niet om een komeet, maar slechts om een niet al te grote rots die deels verbrandde toen het in aanraking kwam met de aardse dampkring.
Vuurbollen die zo helder zijn als dit exemplaar maken deel uit van een zeldzame categorie van meteoren die ook wel ’superboliden’ worden genoemd. In feite zijn het kleine asteroïden die een doorsnede hebben van zo’n tien meter en meestal honderden tonnen wegen. Superboliden hebben invloed op seismografen en kunnen infrageluid produceren dat duizenden kilometers verder op te vangen is met detectors. Voorbeelden zijn de vuurbal die in 1997 boven de in Texas gelegen stad El Paso explodeerde en de superbolide die twee jaar geleden over een deel van Slovenië raasde.
De luchtverkeersleiding van Schiphol heeft na de verschijning talloze meldingen gekregen van mensen die zeggen iets gezien te hebben en ook bij de politie en de kustwacht stond de telefoon roodgloeiend. Heb je de meteoor zelf ook mogen aanschouwen en wil je dat delen? Omschrijf dan in een reactie wat je gezien hebt.
Oh, d’oh, d’r staat een knop uitleg boven, ik was helemaal afgeleid door die stoere grafieken.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat zou ik daar uit kunnen opmaken als ik er verstand van zou hebben?
Dat er een nogal luide knal/geluid was waar het puntje op de map is.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat zou ik daar uit kunnen opmaken als ik er verstand van zou hebben?
quote:Ik lag te sexen met mijn vriendin op het dakterras toen hij kwam overvliegen. Precies op dat moment een hoogtepunt. Geweldig!
idd, altijd handig zo'n meetnetquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:52 schreef paulzurrr. het volgende:
[..]
Dat er een nogal luide knal/geluid was waar het puntje op de map is.
Die is niet van TS, maar van een Twitteraar.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:08 schreef ScarFace- het volgende:
De foto van de TS staat op geenstijl
niks gezien, het was toen nog donker. maar in Grunn nikP over gehoord.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:27 schreef Hooizolder het volgende:
[..]
Nee nee NoordOosten ging hij richting Groningen
eeh... me zusje zei dat het een "japanse doos" was... een vaag vliegend project dat ontploft in de lucht.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:17 schreef FFSletop het volgende:
[..]
niks gezien, het was toen nog donker. maar in Grunn nikP over gehoord.
het mijne?! sweetquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:25 schreef Kwaliteit het volgende:
zojuist op radioveronica lezen ze dat fok bericht voor
quote:
112 Teletekst di 13 okt
Meteoor te zien boven hele land
` Uit heel Nederland komen berichten
dat er een meteoor te zien is geweest.
In het noorden van het land was een
flits te zien en een knal te horen.Het
is niet waarschijnlijk dat er op de
grond brokstukken terechtgekomen zijn.
Veel mensen belden de kustwacht en de
politie.Ook de luchtverkeersleiding van
Schiphol is vaak gebeld.Vooral tussen
19.00 en 19.30 uur werd er gebeld.
Bron: Teletekst 112.
Zoveel mensen die buiten lopen om dat tijdstip. Tegenwoordig allemaal een camara op elke telefoon..... kans is redelijk.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 19:39 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Zou er echt iemand zijn die precies om 19:00 de lucht zat te filmen?
En juist die zien er wel erg nep uit.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 01:10 schreef AryaMehr het volgende:
Er zijn inmiddels beelden opgedoken:
http://www.hartvannederla(...)e-beelden-meteoriet/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |