http://www.bndestem.nl/re(...)okverbod-massaal.ecequote:Bredase horeca negeert rookverbod massaal
Gewoon stiekem roken. Daar zou men toch pas na een week achter komen, als het bed verschoond wordt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 11:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind dit echt grote onzin. Een schande zelfs. Laat die oudjes toch lekker een saffie roken in hun eigen kamer. Vrees niet: de dienstdoendende zusters zullen niet na een jaar doodvallen omdat zij een paar teugen hebben geinhaleerd.
Bovendien kun je ook kiezen voor een meer gulden middenweg. Verbied die oudjes te roken wanneer de zuster in de kamer aanwezig is.
quote:PvdA wil buitenasbak voor horeca
De PvdA in Den Haag stoort zich aan alle sigarettenpeuken die tegenwoordig voor de deur van veel cafe's liggen. Sinds de invoering van het rookverbod neemt de zooi op straat toe. Daarom wil de partij dat alle kroegen en restaurants een buitenasbak gaan plaatsen. In ruil hoeven de horecagelegenheden dan geen precario te betalen. De PvdA vraagt het stadsbestuur het voorstel over te nemen.
Chantix(TM)quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een onderzoek in opdracht van Farmagigant (en strafbladgigant) Pfizer, wat zou zo'n bedrijf daar nou mee te maken hebben?
quote:Roken voor de een slechter dan voor de ander
GRONINGEN - Onderzoekers aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) hebben genen ontdekt die van invloed zijn op de longfunctie.
Al langer was bekend dat genetische factoren mede bepalen waarom roken niet voor iedereen schadelijke gevolgen heeft.
Nu is duidelijk geworden dat ongeveer 20 procent van de bevolking beschikt over genen die de radicalen in sigarettenrook niet voldoende afremmen.
Vitamine C
Dat maakte het UMCG dinsdag bekend. Radicalen zijn stoffen die de lichaamscellen kunnen beschadigen.
Daarnaast hebben de onderzoekers ontdekt dat het gebruik van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C het effect van deze radicalen kleiner maakt.
Astma Fonds
Maar voor wie beschikt over een van die genen en daarnaast ook nog niet genoeg vitamine C binnenkrijgt, zijn de schadelijke effecten van de radicalen nog groter.
Het onderzoek werd verricht bij de afdeling Epidemiologie en Longziekten van het UMCG en mede gefinancierd door het Astma Fonds.
Ik ben benieuwd welke fanatieke roker er zo'n draai aan weet te geven dat de uitkomst van het onderzoek niet waar kan zijn omdat onder andere het Astma Fonds zich er (financieel) mee bemoeid heeft en dat de uitkomst dus eigenlijk in het nadeel van de roker is en propagandaquote:Het onderzoek werd verricht bij de afdeling Epidemiologie en Longziekten van het UMCG en mede gefinancierd door het Astma Fonds.
quote:Een derde cafés nog niet rookvrij
Uitgegeven: 22 oktober 2009 12:25
Laatst gewijzigd: 22 oktober 2009 12:27
AMSTERDAM - De meerderheid (95 procent) van de Nederlandse restaurants, sportkantines en cafetaria's houdt zich aan het rookverbod. Maar een flink aantal cafés blijft zich verzetten, bericht de Voedsel en Warenautoriteit donderdag (VWA).
Het is de vierde keer dat de VWA een steekproef houdt sinds het rookverbod werd ingevoerd op 1 juli 2008. Cafés blijken het hardnekkigst wat roken betreft.
In 27 procent van de dranklokalen werden rokers aangetroffen, een toename van tien procent vergeleken met de vorige controle.
Bij de kleine cafés waar maar een personeelslid werkte tijdens de controle werd zelfs in 42 procent van de gevallen gerookt.
Rookzuilen
Steeds meer horecagelegenheden hebben buiten een rookvoorziening opgezet. Het gaat daarbij vooral om reguliere terrassen en rookzuilen. Het aantal gelegenheden met een overkapte rookvoorziening steeg naar 70 procent.
Ruim de helft van alle horeca heeft een sticker of andere aanduiding dat er niet gerookt mag worden.
Controleurs van de VWA voerden van 1 juli tot 1 oktober 6.479 inspecties uit. In 184 gevallen werd een boete uitgedeeld.
Lijkt mij ook een logische conclusie. Dit betekent wel dat het merendeel van de eerder uitgevoerde onderzoeken in de prullenbak kan.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 22:35 schreef JoepiePoepie het volgende:
Ah, een onderzoek met een uitkomst in het 'voordeel' van de rokers:
Voor slechts 20% van de mensheid is roken slecht:
[..]
O jee, die laatste zin:
[..]
Ik ben benieuwd welke fanatieke roker er zo'n draai aan weet te geven dat de uitkomst van het onderzoek niet waar kan zijn omdat onder andere het Astma Fonds zich er (financieel) mee bemoeid heeft en dat de uitkomst dus eigenlijk in het nadeel van de roker is en propagandaenzo...
Kan je je dan ook laten testen of het schadelijk is voor je of niet, of je die 'gen' bezit? Zou wel fijn zijn dan, weet je meteen of je kan doorpaffen of 't beter kan laten.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Lijkt mij ook een logische conclusie. Dit betekent wel dat het merendeel van de eerder uitgevoerde onderzoeken in de prullenbak kan.
Zou idd wel handig zijn. Dan weten die mensen in de toekomst tenminste dat ze uit de buurt moeten blijven van kroegenquote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Kan je je dan ook laten testen of het schadelijk is voor je of niet, of je die 'gen' bezit? Zou wel fijn zijn dan, weet je meteen of je kan doorpaffen of 't beter kan laten.
mwoah de incubatietijden van longkanker zijn nogal groot... ik weet niet of je 20 bent of 60, maar meestal zijn het gasten die toch al wel een jaar of 20 roken voordat ze een tumor gekweekt hebben.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zou idd wel handig zijn. Dan weten die mensen in de toekomst tenminste dat ze uit de buurt moeten blijven van kroegen![]()
Ik hoef me niet te testen, als ik dat gen wel bezat dan was ik nu al dood geweest.
Doe eens een gokjequote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:47 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
mwoah de incubatietijden van longkanker zijn nogal groot... ik weet niet of je 20 bent of 60, maar meestal zijn het gasten die toch al wel een jaar of 20 roken voordat ze een tumor gekweekt hebben.
Ik gok iets van 23/24quote:
Correct (24).quote:
het is al verklapt maar ik had ook het idee met nog een wat jonger individu te maken te hebbenquote:
Ik weet nu niet of ik deze opmerking als een compliment of een belediging moet beschouwen.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:02 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
het is al verklapt maar ik had ook het idee met nog een wat jonger individu te maken te hebben
ik ben 31quote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet nu niet of ik deze opmerking als een compliment of een belediging moet beschouwen.
MM is volgens mij trouwens een oude zuurpruim
En WT is begin net zo oud als ik, gok ik.
Ik wist het! MM is een verzuurde ouwe kerel. Je wordt zeker ook boos op kinderen die voor je deur voetballen?quote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:10 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik ben 31
Ik had je vader kunnen zijn!!!!
ik woon 2 hoog op een flat in een redelijk kinderloze omgevingquote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik wist het! MM is een verzuurde ouwe kerel. Je wordt zeker ook boos op kinderen die voor je deur voetballen?
Rookvrije flat, hoop ik.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:25 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik woon 2 hoog op een flat in een redelijk kinderloze omgeving
Godzijdank voor jou, jankende en/of lachende kinderen.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:25 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik woon 2 hoog op een flat in een redelijk kinderloze omgeving
er hangen wel stickers in het trapgatquote:
Zeker zelf opgehangen?quote:Op donderdag 22 oktober 2009 14:34 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
er hangen wel stickers in het trapgat
Qweaquote:
quote:Personeel eruit, asbakken op tafel
Bijna de helft van de kroegeigenaren van kleine cafés overweegt om personeel te ontslaan, omdat dan de asbakken weer op tafel mogen. Dat zeggen ze in een onderzoek van TNS-Nipo.
Het besluit van de rechter dat wel weer gerookt mag worden in eenmanszaken is niet eerlijk, vinden ze. Het kost ons klanten en dus omzet, zegt 42% van de kroegbazen.
De rechter besloot deze zomer dat het rookverbod in cafés zonder personeel niet rechtsgeldig is. Sindsdien wordt daar niet meer gecontroleerd. Minister Klink wil de wet gaan aanpassen.
En dat raakt jou persoonlijk?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:26 schreef Schanulleke het volgende:
Wat een lichten.
Dat verwacht ik niet, volgens mij zijn de eigenaren van de kroegen waar ik vaak kom van een ander kaliberquote:
Dat zal best.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:31 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dat verwacht ik niet, volgens mij zijn de eigenaren van de kroegen waar ik vaak kom van een ander kaliber
Waarom haal je mijn post dan aan?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:32 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Dat zal best.
Maar ik verwacht een antwoord van iemand anders.
Ik haal 2 topics door elkaar, sorry.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:34 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Waarom haal je mijn post dan aan?
De kroegen waar ik heen ga zien me graag komen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Als je klantenkring van het slag MM en Schanulleke is heb je sowieso geen personeel nodig.
quote:Rokerskerk licht omroepplannen toe
‘De Enige en Universele Rokerskerk van God’ licht vanmiddag haar omroepplannen toe in een hoorzitting bij het Commissariaat voor de Media. De Rokersomroep Nederland (RoN) is een initiatief van Michael Eijsbouts, redacteur van tv-programma’s als Taalmeesters en De Slimste, die een verzoek heeft ingediend voor religieuze zendtijd.
Het Commissariaat heeft in totaal dertien aanvragen ontvangen voor het verzorgen van het media-aanbod op kerkelijk of geestelijk terrein (de zogenoemde artikel 2.42-omroepen).
De Rokerskerk is volgens de website „een kerkgenootschap dat de dagelijkse religieuze praxis bedrijft vanuit de Goddelijke drie eenheid van Rook, Vuur en As.” Het initiatief kreeg vorig jaar veel publiciteit toen Eijsbouts vijf cafés het rookverbod wilde laten omzeilen door ze op te geven als gebedshuis.
Een omroep voor rokers is een grap?
„Heel veel mensen zien het als een grap, maar wij niet, ondanks ludieke elementen.”
Wordt u erkent als kerk?
„Niet door de voedsel- en warenautoriteit, want die heeft een boete uitgedeeld aan een café, dat zich had aangemeld als gebedsruimte, omdat er werd gerookt. Maar er is niet een overheidsorgaan waar je je kunt aanmelden als kerk. Wij zijn een rechtspersoon en dat het is het enige harde criterium.”
Is het een truc om het rookverbod te omzeilen?
„Zo wordt het door sommigen gezien. Het Nederlands Dagblad noemde ons nu ook al de bom onder het systeem van religieuze omroepen. Maar in de Mediawet staat dat ieder kerkgenootschap zich moet kunnen uiten. Het Commissariaat erkent zeven hoofdstromingen in Nederland en daar horen wij niet bij. Daarover willen we tijdens de hoorzitting discussiëren.”
Wat wilt u met een omroep?
Evangeliseren en verspreiding van onze boodschap. We vinden het leuk om onze preken uit te zenden die we in cafés of parken houden, verhalen over mensen die gestopt waren met roken en toch weer beginnen en cursussen als: hoe rook je pijp? Ook willen we films uitzenden waarin acteurs nog als een gek paffen. We willen het roken weer terugbrengen op tv.”
Het Commissariaat besluit voor 1 januari 2010 over de aanwijzingen.
If you can't beat them, join them.quote:
quote:‘Roken moet niet mogen’
Geen asbakken op tafel; geen bier uit de tap. Kleine café-eigenaren die het rookverbod nog steeds respecteren zijn bijna dief van hun eigen portemonnee. Maar Ron Nobels houdt stand. “Als Klink voet bij stuk had gehouden, waren de mensen er aan gewend.”
Aan de gastvrijheid van Ron en Tiny Nobels kan het niet liggen dat de stamgasten wegblijven. Wie het kasteleinsechtpaar bij café de Grote Hout ’s avonds aan de dis treft krijgt ook een bord voor de neus, gratis. Er is een jukebox, een dartbord en een gokautomaat, en een pilsje van de tap (Amstel) kost een zeer schappelijke ¤1,75. Op twee uiteinden van de bar staat een grote gulle pot met pepernoten en Sinterklaassnoep.
Nee, het is Nobels’ koppigheid om een café voor niet-rokers te beginnen en dat ook te blijven, die hem gasten kost. “Echte cafégangers, die continu aan de bar die zitten, die roken.” Dus blijven ze laatste maanden steeds vaker weg. De twee dartploegen haakten als eerste af. Triest dieptepunt, afgelopen zaterdagavond: slechts vier gasten aan de toog en een omzet van amper ¤50.
In maart 2008, enkele maanden voor het rookverbod van kracht werd, besloten Ron en Tiny met vooruitziende blik om asbakken op tafel te zetten in de Grote Hout, dat toen geopend werd. Januari 2009 was de beste maand, toen gingen er nog een paar fusten van 50 liter per weekend doorheen. “Sindsdien wordt het steeds rustiger. Ik zie de rokers naar andere cafés in Velsen vertrekken.” Want het houten bordje ‘Wie niet buiten roken kan, kan buiten roken’ blijft daar hangen.
Nobels, klein van postuur maar strijdbaar, neemt de gasten die wegblijven niets kwalijk. Ook de concurrenten die het rookverbod aan hun laars lappen en omzet van hem afsnoepen verwijt hij niets. “Het is pure noodzaak voor ze.” Het is minister Klink (Volksgezondheid) waar hij zijn woede op richt. “Ik ben heel boos. Ben consequent als je met een wet komt en leef hem na, of laat alles gaan.”
Het ligt niet eenvoudig. De rechter besloot deze zomer dat kleine cafés zonder personeel het rookverbod niet na hoeven leven. Sindsdien wordt het verbod niet meer gecontroleerd door de Voedsel en Waren Autoriteit. Het percentage rokers liep op van 15 naar 42 procent, zo werd vorige week bekend, maar minister Klink wil de teugels weer aan halen. Voor Nobels is het echter duidelijk. Het rookverbod moet en kán best stand houden. “Rokers blijven echt niet thuis hoor. Als het verbod stand houdt komen ze uiteindelijk toch wel terug naar het café.”
De Nobels hebben al hun spaargeld, ruim ¤35.000, in het café geïnvesteerd. Het moet gezegd: ze hebben buiten de Grote Hout nog andere inkomsten. Hij werkt fulltime, zij parttime. Maar het gaat ze om het principe. De Grote Hout blijft bestaan, maar zonder peuken.
Met mossel- en gamba-avonden, karaoke-avonden en Halloweenfeestjes halen ze extra omzet binnen. Dat lukt aardig, genoeg om de tent draaiende te houden. Toch is Ron Nobel niet tevreden. “Ik wil me niet alleen focussen op een feestje. Het gaat me om de gezelligheid, om het café,” En boos op Klink blijft hij. “Als ons vroeger werd gezegd: ‘dat mag niet’, dan mocht het niet.”
Wat een trieste figuren zijn de niet-rokers toch ook. Deze man wil de rookvrije omgeving koste wat kost behouden en kiest er bewust voor de asbakken niet terug op de toog te plaatsen. Verder trakteert hij zijn klanten op een hapje eten en komt hij zelfs zuinige kroegbezoekers zoals Gia tegemoet door slechts 1,75 euro voor een pintje te rekenen. En toch blijven de niet-rokers weg. Vind je het gek dat de niet-rokenhoreca is geflopt?quote:
Eehm, volgens mij blijven juist de rokers wegquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 08:50 schreef KoosVogels het volgende:
En toch blijven de niet-rokers weg.
De niet-rokers blijkbaar ook. Anders deed die man immers niet huilie. Niet-rokers vertegenwoordigen toch het overgrote deel van de bevolking, naar wat ik heb begrepen. Die man zou in theorie dus gouden tijden moeten beleven.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 11:37 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Eehm, volgens mij blijven juist de rokers weg![]()
.
En? Dat is maar 30% van de bevolking toch? Waar is diie andere 70% om van zijn kroeg een succes te maken zodat andere kroegeigenaren zijn voorbeeld volgen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 11:37 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Eehm, volgens mij blijven juist de rokers weg![]()
.
Ik vind het minder raar als iemand die niet rookt (of wel rookt) en die vóór het het huidige rookbeleid nooit naar de kroeg ging en dat nu nog steeds niet doet dan mensen die altijd naar de kroeg gingen en nu niet aan de bar mogen roken, dan maar kinderachtig wegblijven.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 11:47 schreef KoosVogels het volgende:
De niet-rokers blijkbaar ook. Anders deed die man immers niet huilie. Niet-rokers vertegenwoordigen toch het overgrote deel van de bevolking, naar wat ik heb begrepen. Die man zou in theorie dus gouden tijden moeten beleven.
Als de niet-rokers toch wegblijven, wat is dan het nut van het rookverbod? Ooh jah, sorry: de werknemers. Dat is natuurlijk helemaal kul, maar goed.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 11:54 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Ik vind het minder raar als iemand die niet rookt (of wel rookt) en die vóór het het huidige rookbeleid nooit naar de kroeg ging en dat nu nog steeds niet doet dan mensen die altijd naar de kroeg gingen en nu niet aan de bar mogen roken, dan maar kinderachtig wegblijven.
Van die mensen die per se niet in een rookruimte willen roken vind ik ook zó kinderachtig. Gelukkig kom ik dat soort mensen in real life nooit tegen. Logisch natuurlijk, want die zitten zielig thuis met hun sigaretje.
Weet je wat nou het grappige is, jouw mening doet er helemaal geen ene reet toe. Net zo min als die van christenuniehonden en andere gladjakker die beweren dat het zonder rook minstens zo gezellig is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 11:54 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Ik vind het minder raar als iemand die niet rookt (of wel rookt) en die vóór het het huidige rookbeleid nooit naar de kroeg ging en dat nu nog steeds niet doet dan mensen die altijd naar de kroeg gingen en nu niet aan de bar mogen roken, dan maar kinderachtig wegblijven.
Bij vrienden thuis doet men tenminste wel zijn best om het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken. Ik ga geen 50 euro dokken om me te laten vertellen dat ik de avond niet mag verpozen zoals ik al jaren tot grote tevredenheid doe.quote:Van die mensen die per se niet in een rookruimte willen roken vind ik ook zó kinderachtig. Gelukkig kom ik dat soort mensen in real life nooit tegen. Logisch natuurlijk, want die zitten zielig thuis met hun sigaretje.
Nee, het nut van het rookbeleid is niet voor de rokers of niet-rokers. Het nut van het rookbeleid is om het roken zoveel mogelijk te ontmoedigen. Mensen die vastgeplakt zitten aan hun sigaret die zullen inderdaad daaraan vast blijven zitten. Andere rokers zullen nadenken over hun rookgedrag en misschien minder roken of helemaal niet meer roken. 'Nieuwe' mensen zullen minder snel de neiging hebben om te beginnen met roken als ze het niet overal om zich heen zien (net als apen spiegelen mensen zich namelijk graag aan elkaar) en uiteindelijk zullen er in de toekomst veel minder rokers zijn. En die toekomst is natuurlijk niet nu al, daar kan nog wel 20 jaren overheen gaan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:00 schreef KoosVogels het volgende:
Als de niet-rokers toch wegblijven, wat is dan het nut van het rookverbod? Ooh jah, sorry: de werknemers. Dat is natuurlijk helemaal kul, maar goed.
En waar is dat goed voor?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Nee, het nut van het rookbeleid is niet voor de rokers of niet-rokers. Het nut van het rookbeleid is om het roken zoveel mogelijk te ontmoedigen.
Zoals Welt al zeg, wat is het nut? Oke, dan zijn er in de toekomst minder rokers. En dan? Zijn alle oorlogen dan voorbij en is er vrede tot in de eeuwigheid? Wordt het klimaatprobleem daarmee opgelost? Ik zie eerlijk gezegd niet echt een voordeel in het uitbannen van roken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:16 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Nee, het nut van het rookbeleid is niet voor de rokers of niet-rokers. Het nut van het rookbeleid is om het roken zoveel mogelijk te ontmoedigen. Mensen die vastgeplakt zitten aan hun sigaret die zullen inderdaad daaraan vast blijven zitten. Andere rokers zullen nadenken over hun rookgedrag en misschien minder roken of helemaal niet meer roken. 'Nieuwe' mensen zullen minder snel de neiging hebben om te beginnen met roken als ze het niet overal om zich heen zien (net als apen spiegelen mensen zich namelijk graag aan elkaar) en uiteindelijk zullen er in de toekomst veel minder rokers zijn. En die toekomst is natuurlijk niet nu al, daar kan nog wel 20 jaren overheen gaan.
Ik wel, maar ik heb dan ook al mijn geld belegd in de gezondheidsindustrie. Die begint natuurlijk pas echt lekker om te zetten bij de 70 plussers, terwijl het bij 85 plussers helemaal feest is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 12:25 schreef KoosVogels het volgende:
Zoals Welt al zeg, wat is het nut? Oke, dan zijn er in de toekomst minder rokers. En dan? Zijn alle oorlogen dan voorbij en is er vrede tot in de eeuwigheid? Wordt het klimaatprobleem daarmee opgelost? Ik zie eerlijk gezegd niet echt een voordeel in het uitbannen van roken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |