Ik denk dat ik het voor een tijdje best aan kan. Maar naar verloop van tijd gaat het dan toch weer fout is mijn ervaring, en vlieg ik de straat op.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:40 schreef Eg_Wel het volgende:
Sorry ik ben een leek, maar kun je daadwerkelijk een wahjong uitkering krijgen als je nog studeert??
Oh, en als je nu hier al zelf aangeeft dat je dat werk best aan zou kunnen... Val je dan daadwerkelijk wel binnen de Wahjong criteria? Of ben je dan van plan te doen alsof als dat zo uitkomt?
Maar val je dan niet door de mand? Dat ze dat tegen je gebruiken bij de toewijzing?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:42 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Hey Lesstroud,
Met een paar weken gewoon werken verspeel je dat volgens mij niet. Maar je kunt altijd even met het UWV bellen hierover. Succes!
Thanks! Mag dat ook als je stufie long gone is?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:42 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:Heb je ook al bij de ib-groep een jaar extra stufi aangevraagd op grond van je autisme? Je mag als je een handicap hebt een jaar extra over je studie doen.
Succes!
Maar dan heb je dus wel ' een volledige werkkring' En je was 6 jaar niet arbeidsongeschikt. Dat vinden ze dus niet erg?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:47 schreef Conflict het volgende:
Ik heb een WAJONG uitkering gekregen nadat ik jarenlang gewerkt had waaronder zelfs zes jaar bij dezelfde baas.
Maar je moet wel aan kunnen tonen dat je voor je 18e (geloof) ik, arbeidsongeschikt was.
Ik heb nu trouwens alweer fulltime werk en heb die uitkering opgezegd. Nooit hulp van UWV gekregen btw.
Nee ze zullen het niet op die manier tegen je gebruiken.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:48 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Maar val je dan niet door de mand? Dat ze dat tegen je gebruiken bij de toewijzing?
'Meneer belde of hij erbij mocht werken, meneer kan dus minimumloon verdienen,uitkering.'
[..]
Thanks! Mag dat ook als je stufie long gone is?
Ik ben over die jaren dat ik werkte wel arbeidsongeschikt verklaard, maar heb geen uitkering ontvangen omdat mijn salaris hoger was dan de uitkering.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:50 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Maar dan heb je dus wel ' een volledige werkkring' En je was 6 jaar niet arbeidsongeschikt. Dat vinden ze dus niet erg?
En als jij dan een medische verklaring hebt waarom dat in jouw geval niet aan jezelf, maar aan je storing te wijten is, krijg je dus ook geen probleem lijkt me?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:43 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het voor een tijdje best aan kan. Maar naar verloop van tijd gaat het dan toch weer fout is mijn ervaring, en vlieg ik de straat op.
Maar je hebt wel een punt het ligt dan aan mij. Ik ben diegene die niet met mensen om kan gaan.
Ja volgens mij welquote:Op woensdag 7 oktober 2009 19:01 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
En als jij dan een medische verklaring hebt waarom dat in jouw geval niet aan jezelf, maar aan je storing te wijten is, krijg je dus ook geen probleem lijkt me?
Blijft mijn vraag, kom je al in aanmerking voor een Mahjong uitkering als je nog studeert??
Volgens mij niet hoor. Je mag daarnaast ook wel gewoon werken, alleen word je dan gekort op je uitkering. Op de site van het uwv staat het best goed uitgelegd, ook hoe het zit met studie.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:48 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Maar val je dan niet door de mand? Dat ze dat tegen je gebruiken bij de toewijzing?
'Meneer belde of hij erbij mocht werken, meneer kan dus minimumloon verdienen,uitkering.'
[..]
Je hebt gelijk.quote:
Dus als je inderdaad de benodigde medische indicaties e.d. hebt zal een paar weekjes pallets sjouwen geen problemen geven lijkt me. Zoals eerder gezegd, misschien wel juist een pluspunt omdat je kunt aantonen dat je juist goede wil toont.quote:krijgt een Wajong-uitkering als u:
* op uw 17e arbeidsongeschikt bent, of tijdens uw studie arbeidsongeschikt bent geworden;
ADD en ADHD zijn aandoeningen in het autistisch spectrum. Jij hebt al autisme, zeg je, dan is dat een beetje dubbelop. Welke vorm van autisme heb je eigenlijk? Veel kenmerken van ADD komen namelijk overeen met veel kenmerken van bepaalde vormen van autisme.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:32 schreef LesStroud het volgende:
Dankjewel voor de antwoorden.![]()
Ik had nog een vraagje. Ik vermoed dat ik ADD of ADHD heb, en ik denk dat het hebben van twee diagnosen mijn kans op een toewijzing groter zal maken.
Moet ik dit zelf door een psychiater uitlaten zoeken (zodat ik mijn keuringsarts een papiertje onder de neus kan schuiven)? Of kan de keuringsarts die diagnose ook stellen?
Alles apart laten uitzoeken duurt namelijk ook weer een tijd..
Wie weet?
Is adhd een soort autisme?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:35 schreef Gia het volgende:
[..]
ADD en ADHD zijn aandoeningen in het autistisch spectrum. Jij hebt al autisme, zeg je, dan is dat een beetje dubbelop. Welke vorm van autisme heb je eigenlijk? Veel kenmerken van ADD komen namelijk overeen met veel kenmerken van bepaalde vormen van autisme.
Ik heb een neefje met asperger. Zijn zus heeft ADHD en PDD-NOS. Het is onzin om hiermee in een instelling te moeten wonen. Beide kinderen doen het uitstekend, gewoon in een thuissituatie. Zitten wel op aparte scholen voor kinderen met autisme.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 13:38 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Is adhd een soort autisme?![]()
![]()
Weer wat geleerd vandaag.
Ik heb volgens de artsen lang geleden PDD-NOS. Ik zou volgens heb altijd in een instelling moeten wonen.Gelukkig hadden ze het op dat gebied fout.
Maar dan zelf achter de diagnose aan? Of je vermoeden bij de keuringsarts neerleggen?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 14:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb een neefje met asperger. Zijn zus heeft ADHD en PDD-NOS. Het is onzin om hiermee in een instelling te moeten wonen. Beide kinderen doen het uitstekend, gewoon in een thuissituatie. Zitten wel op aparte scholen voor kinderen met autisme.
Bij PDD-NOS wordt ADHD dus vaak wel apart vermeld. Dit is namelijk een heel vervelende combinatie.
Zou het dus ook zeker wel vermelden.
Dee niet zeer, kreeg meteen de oproep voor de mex. griep
Je begint dit topic met de opmerking dat je één van de fok autisten bent. Ik ga ervan uit dat die diagnose dan ooit gesteld is en dat jij of je ouders daar een rapport van hebben.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 15:44 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Maar dan zelf achter de diagnose aan? Of je vermoeden bij de keuringsarts neerleggen?
Zelf achter de diagnose aan zal ook wel weer tijd kosten denk ik, vandaar.
Dankjewel!quote:Op donderdag 8 oktober 2009 15:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Je begint dit topic met de opmerking dat je één van de fok autisten bent. Ik ga ervan uit dat die diagnose dan ooit gesteld is en dat jij of je ouders daar een rapport van hebben.
Dat je ADD of ADHD denkt te hebben, zou je kunnen aankaarten bij je huisarts. Die kan je wat dat betreft weer doorsturen naar een psycholoog om dit goed te laten onderzoeken.
Denk dat dit voor de vaststelling van het recht op Wajong echt niet echt belangrijk is. Als je autisme al vaststaat, is dat op zich genoeg grond voor Wajong. Je uitkering wordt niet hoger van meer klachten.![]()
En je moet zeker niet elk stempeltje willen hebben.
Hé, hou me ten goede hoor, ik ken jouw rapporten over je autisme niet, dus kan niet beoordelen of jij wel of niet in aanmerking komt voor Wajong. Ik weet wel, vanwege mijn nichtje, dat de combinatie PDD-NOS en ADHD nogal ingrijpend is. Ik zou dus zeker gaan voor een herindicatie wat jouw persoontje betreft. Laat het onderzoeken, dan weet je het in elk geval zeker en kun je hier in je verdere loopbaan rekening mee houden.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:19 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Dankjewel!
ik wist niet dat autisme per definitie al genoeg was voor Wajong. Ik ken genoeg autisten die best kunnen werken in een reguliere baan, en dat ook doen.
Ik dacht dat het dus alleen voor de wat zwaardere gevallen was. En het is in dat geval aan de keuringsarts om te bepalen of jij zo'n geval bent. Daarom dacht ik dat een ander papiertje kon helpen.
ADD en ADHD zijn autisme aanverwante aandoeningen. Waarmee niet gezegd wordt dat ADHD en PDD-NOS verwant zijn, als in 'hetzelfde'. Het komt overigens vrij vaak samen voor, dus het zou best kunnen dat TS beide heeft.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:19 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
ADHD en Autisme zijn helemaal niet verwant...
Nee, ze zijn niet verwant, ze vertonen alleen overeenkomsten in de uiting. ADD heeft in die zin niets te maken met ASS.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:28 schreef Gia het volgende:
[..]
ADD en ADHD zijn autisme aanverwante aandoeningen.
Ik heb al een diagnose (PDD-NOS) maar wil daar evt graag een tweede (ADD) bij.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:28 schreef Gia het volgende:
Verder heb je gelijk. Laten onderzoeken, diagnose op papier en aanvragen. Niet uitstellen, morgen regelen.
Die extra diagnose is nergens voor nodig. Als je aangeeft wat jouw structurele beperkingen zijn bij het houden van een baan, en dat is allemaal terug te voeren op je ASS, dan wordt het geregeld. Dat ADD er ook bij zit (ik heb zelf zo mn twijfels bij dat soort diagnoses, het is allemaal nogal subjectief, het kan allemaal worden verklaard vanuit je ASS en heeft eigenlijk alleen maar DE SCHIJN dat je ook ADD hebt...) is niet zo boeiend voor de arts, die zal ASS al erg genoeg vinden.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:23 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ik heb al een diagnose (PDD-NOS) maar wil daar evt graag een tweede (ADD) bij.
Nou heb ik het vermoeden dat er weer een x aantal tijd (hoeveel?) over heen gaat voor ik bij een psychiater terecht kan, en weer een x aantal tijd voordat ik de diagnose heb. Waarna ik pas de Wajong molen in gang kan zetten.
Daarom vraag ik me of of je de keuringsarts die diagnose ook kunt laten stellen?
Okay, lees ipv aandoening - probleem.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:35 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Nee, ze zijn niet verwant, ze vertonen alleen overeenkomsten in de uiting. ADD heeft in die zin niets te maken met ASS.
-Edit-
Duidelijker uitgelegd:
TBC en een griepje zijn niet verwant, maar ze hebben wel als uiting dat je ervan moet hoesten...
Dat ze verwant of aanverwant zijn is onzin. Ze lijken veel op elkaar wbt de overlap in de problematiek en symptomen, maar ze zijn niet aanverwant of verwant of welk lekker-bekkend soorgelijk woordje dan ook. Met het kiezen voor aanverwant PROBLEEM ben ik het ook niet zo eens, want daarmee maak je het alleen nog maar complexer. Maar goed, het is inderdaad voor lijers/ouders allemaal samen te vatten in een probleem. Maar liever niet meer doen, het werkt verwarrend.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Okay, lees ipv aandoening - probleem.
Het zijn autisme aanverwante problemen.
Ik zeg ook nergens dat het ASS is, maar een aanverwant probleem/stoornis/aandoening.
In elk geval wel volgens deze site:
http://www.freewebs.com/f(...)penenafkortingen.htm
Zal morgen het lesboek van mijn zoon erop naslaan, nu geen tijd voor.
En je moet flexibel zijn, analytisch, representatief, teamspeler, goede communicatievaardigheden, schaap met vijf poten. etc etc.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 20:04 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Nog zo'n punt. Er wordt ook altijd hoog van de toren geblazen dat er steeds meer diagnoses komen en steeds meer WAJONG'ers hierdoor en dat ze strenger moeten gaan worden, want ook die luie rotzakken moeten maar gaan werken voor hun geld etc.
Misschien komt het niet door de luie mensen, maar misschien komen dit soort dingen steeds vaker naar voren omdat ieder baantje maar weer gericht is op "het goed kunnen omgaan met collega's" en "klantvriendelijk en sociaal handelen is een vereiste". Vroeger kon je nog achterin weggestopt in een kantoortje met je rekenmachine of een elektronicawinkeltje met je soldeerbout zitten...
Heel storend! Nu ben ik uitgeblazen, ik kom van mijn toren af. xxx
Mag ik vragen hoe dat in zijn werk is gegaan bij jou? Na het indienen van de papieren voor WAJONG? En wat is er gunstiger bij een aanvraag VOOR 2010? Wat voor werk doe je?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 23:47 schreef sempron2400 het volgende:
TS, heel, heel veel sterkte.
Autisme is echt niet leuk. Door die prikkels kun je sommige alledaagse dingen wel vergeten. Soms is het zwembad te veel prikkels.
Je kunt ook recht op Wajong hebben als je een arbeidsverleden hebt. Aan Wajong is meestal ook een re-integratietraject gekoppeld. In sommige gevallen bemiddeling tijdens het solliciteren (bij autisme geen overbodige luxe). Als je de Wajong-uitkering voor 1 januari 2010 aanvraagt, dan val je bij toekenning nog onder de oude regeling (die gunstiger is voor studenten).
Ik heb een vorm van autisme en Wajong (ondanks een arbeidsverleden), en via re-integratie passend werk gevonden, zodat ik niet meer afhankelijk ben van de uitkering. Bij mijn werkgever (een ministerie) houden ze ook rekening met mijn beperking. En ik begrijp inmiddels wel dat het een voordeel is als je een teamspeler bent.
En vergeet die tweede diagnose. Dat maakt het leven alleen maar moeilijker, en vergroot de kans op een uitkering niet. Nu ik weer aan het werk ben, heb ik trouwens wel ADHD (alle dagen heel druk)...
Eerst krijg je een verzekeringsarts te spreken. Deze vraagt naar je functionele beperking, diagnose en eventueel arbeidsverleden. Je kunt ook uitleggen welke ondersteuning je nodig hebt om te kunnen gaan werken (bijvoorbeeld jobcoaching, prikkelarme omgeving). In sommige gevallen krijg je op een latere datum een arbeidsdeskundige te spreken. Daarna is het een maand wachten op de uitslag (claimbeoordeling Wajong). De beoordeling leidt meestal tot volledig arbeidsongeschikt of nul procent arbeidsongeschikt. Het is mogelijk om tegen deze beoordeling in beroep te gaan.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 01:08 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe dat in zijn werk is gegaan bij jou? Na het indienen van de papieren voor WAJONG? En wat is er gunstiger bij een aanvraag VOOR 2010? Wat voor werk doe je?
Ik doe heel leuk en afwisselend werk, verricht onderzoek naar de sociale zekerheidquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 11:06 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Maar jij hebt een baan gevonden/gekregen waar je zelfs je uitkering door kon stopzetten, wat is dat dan voor werk en hoe heb je dat gekregen? En vind je dat werk ook echt prettig? Word je daar niet 'somber' van?
Mooi om te horen!quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 13:02 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik doe heel leuk en afwisselend werk, verricht onderzoek naar de sociale zekerheid
Ik ben er aan gekomen via een re-integratiebureau voor mensen die ‘iets’ meer in hun mars hebben dan routinematig werk. Dergelijke bureaus, voor hoger opgeleiden, zijn er trouwens niet zoveel. Routinematig werk houd ik niet van, dat gaat gauw vervelen.
De uitkering staat op nul, dat wordt ook wel een slapend uitkeringsrecht genoemd.
Ok. Maar mocht je er weer 'ziek' van worden mag je zonder probleem terug in de uitkering? En je houdt het belastingvoordeel ook gewoon?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 13:02 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik doe heel leuk en afwisselend werk, verricht onderzoek naar de sociale zekerheid
Ik ben er aan gekomen via een re-integratiebureau voor mensen die ‘iets’ meer in hun mars hebben dan routinematig werk. Dergelijke bureaus, voor hoger opgeleiden, zijn er trouwens niet zoveel. Routinematig werk houd ik niet van, dat gaat gauw vervelen.
De uitkering staat op nul, dat wordt ook wel een slapend uitkeringsrecht genoemd.
Ik zie mezelf nog niet ziek worden. Ten tijde van mijn afstuderen was ik trouwens nog niet autistisch. Mocht er na 6 maanden (dat is het basiscontract) geen vervolg komen, dan kan ik wel terugvallen op mijn uitkering, maar ben ik verder alles kwijt en moet ik anderen weer van alles gaan uitleggen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 13:03 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Ok. Maar mocht je er weer 'ziek' van worden mag je zonder probleem terug in de uitkering? En je houdt het belastingvoordeel ook gewoon?
Ja, dan wordt één van je leenjaren met terugwerkende kracht omgezet in prestatiebeurs. Op zich is dat echter niet heel zinvol, want die prestatiebeurs moet je ook terugbetalen als je je studie niet hebt gehaald. Er zijn echter nog wat andere mogelijkheden: o.a. verlenging van de diplomatermijn of omzettiung van je prestatiebeurs in een gigt wanneer je minimaal 80% bent afgekeurd. Kijk hier voor meer info en aanvraagformulier:quote:Op woensdag 7 oktober 2009 18:48 schreef LesStroud het volgende:
De watte? Autisme is aangeboren. Wellicht dat je bedoelt dat de diagnose nog niet gesteld was? Maar autisme is niet iets wat je op een dag zomaar kan oplopen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:53 schreef sempron2400 het volgende:
Ten tijde van mijn afstuderen was ik trouwens nog niet autistisch.
Misschieten heeft een andere autist in zijn gezicht geniesd.quote:Op zondag 11 oktober 2009 11:36 schreef Gia het volgende:
[..]
De watte? Autisme is aangeboren. Wellicht dat je bedoelt dat de diagnose nog niet gesteld was? Maar autisme is niet iets wat je op een dag zomaar kan oplopen.
Thanks!quote:Op zondag 11 oktober 2009 09:11 schreef LoudGirl het volgende:
[..]
Ja, dan wordt één van je leenjaren met terugwerkende kracht omgezet in prestatiebeurs. Op zich is dat echter niet heel zinvol, want die prestatiebeurs moet je ook terugbetalen als je je studie niet hebt gehaald. Er zijn echter nog wat andere mogelijkheden: o.a. verlenging van de diplomatermijn of omzettiung van je prestatiebeurs in een gigt wanneer je minimaal 80% bent afgekeurd. Kijk hier voor meer info en aanvraagformulier:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)studievertraging.asp
Een uitkering krijg je niet "zomaar" hoor.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 14:21 schreef LesStroud het volgende:
Wajongers (of zij die dat van plan zijn)
Van plan te werken bedoel ik.quote:Op zondag 11 oktober 2009 16:28 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Een uitkering krijg je niet "zomaar" hoor.
Volgens mij heb je echt een vertekend beeld.quote:Op zondag 11 oktober 2009 17:15 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Van plan te werken bedoel ik.
Je zou idealiter niet zomaar een uitkering moeten krijgen nee, maar ik hoor om me heen allerlei geluiden dat het toch heel erg makkelijk is.
Niet dat ik het traject ga onderschatten of zo, en ik denk dat ik het heel hard nodig heb. Maar dat denkt iedereen, natuurlijk.
Ik wou soms echt dat autisme helemaal niet bestond. Zoveel mensen met autisme lopen in alle fasen van hun leven tegen een muur van onbegrip op. Soms zijn alledaagse dingen niet mogelijk door te veel prikkels. Je kunt een prima opleiding hebben, nooit ziek zijn maar door autisme toch vastlopen op het werk. Autisme dringt veel te diep door in je persoon. Maar de 1001 nadelen van autisme, dat is een hele andere discussie.quote:Op zondag 11 oktober 2009 14:26 schreef Sitethief het volgende:
Ik wou ook al zeggen, Autisme heb je al ongeveer vanaf je geboorte en zul je altijd blijven houden. Daarom zijn WAJONG herkeuringen voor autisten best wel saai.
Probleem is ik kan in principe wel zo'n beetje alles doen. Ik heb geen aangepaste werkplek nodig of zo.quote:Op zondag 11 oktober 2009 18:39 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Volgens mij heb je echt een vertekend beeld.
Men kijkt bij het UWV in hoe verre je (aangepast) kunt werken.
Daar baseren ze de mate (procentueel) van de uitkering op.
De regels zijn streng. En (mogelijk) misbruik maken van dat er uiterkingen bestaan is fout.
Het UWV zou logischerderwijs inderdaad zo kunnen redeneren.quote:Op zondag 11 oktober 2009 21:05 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Probleem is ik kan in principe wel zo'n beetje alles doen. Ik heb geen aangepaste werkplek nodig of zo.
Maar ik ben soms een tijd uitgeschakeld door psychotische periodes. Ook heb ik concentratieproblemen, dus ik ben niet zo productief als ik zou kunnen zijn, lang achter elkaar werken gaat mij moeilijk af (Ttijdens lange tentamens (2/3 uur) ga ik altijd ff naar de WC gewoon omdat ik even een kleine ' pauze' moet hebben).
Ze zouden het dus erop kunnen gooien dat die problemen in principe mij niet van weerhouden mijn werk te doen. En dat het dus maar aan mij is om een werkgever te vinden die rekening wil houden met mij.![]()
Ik zou nog niet te hard juichen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 21:05 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Probleem is ik kan in principe wel zo'n beetje alles doen. Ik heb geen aangepaste werkplek nodig of zo.
Maar ik ben soms een tijd uitgeschakeld door psychotische periodes. Ook heb ik concentratieproblemen, dus ik ben niet zo productief als ik zou kunnen zijn, lang achter elkaar werken gaat mij moeilijk af (Ttijdens lange tentamens (2/3 uur) ga ik altijd ff naar de WC gewoon omdat ik even een kleine ' pauze' moet hebben).
Ze zouden het dus erop kunnen gooien dat die problemen in principe mij niet van weerhouden mijn werk te doen. En dat het dus maar aan mij is om een werkgever te vinden die rekening wil houden met mij.![]()
Zeker. Ik zou het echter nog fijner vinden als ik hierdoor mij studie af zou kunnen maken en een baan op niveau kan vinden. Maar daar is de Wajong in principe niet voor bedoeld .quote:Op zondag 11 oktober 2009 21:15 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Het UWV zou logischerderwijs inderdaad zo kunnen redeneren.
Als je maar regelmatig pauzes neemt (iets meer dan de "gemiddelde mens", dat je goed "mee kan komen".
Maar het UWV kan je wel helpen een werkgever te vinden geloof ik die hier rekening mee wil houden.
Dan heb je misschien geen uitkering nodig (wees blij!), maar heb je wel een fijne werkgever. Dat is toch ook al veel waard?
Dan loopt het wel eens fout. Vooral groepswerk is echt een killer. Groepjes, brrr.quote:Op zondag 11 oktober 2009 21:19 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik zou nog niet te hard juichen.
Je schreef al dat je slecht met collega's kan omgaan en helemaal overprikkeld raakt na een dag studeren. Omgang met collega’s vind ik wel essentieel om goed te kunnen functioneren op het werk. Hoe ga je er bijvoorbeeld mee om als er hoge tijdsdruk is (en meer irritatie)? Allemaal factoren die spelen.
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 12:35 schreef LesStroud het volgende:
Wat ik nog wilde vragen, wordt er rekening gehouden met niveau (en verveling)?
Of is werk gewoon werk en hebben ze liever dat je nu zakjes gaat plakken (als daar concrete mogelijkheden voor zijn) dan dat je nog door gaat studeren?
Ik wil heel graag verder studeren, en daarna aan de slag op de universiteit. Daar voel ik me toch het meeste thuis. Bovendien heb ik daar een boel contacten .quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:02 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Het gaat in overleg volgens mij. Dus als jij iets niet wil doen of gewoon niet kan, dan krijg je dat werk natuurlijk ook niet voorgeschoteld. Je moet wel opletten dat je 'herstelgedrag' vertoont. Dus ze willen van je zien dat je er zin in hebt en dat je wil werken. Een beetje belachelijk is het wel, maar goed, je moet niet vergeten dat zo'n gesprek ook een beetje is om te kijken of je de boel voor de gek probeert te houden.
Soms denk ik dat ze dat hebben uitgevonden om mensen te pesten.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:20 schreef alexis_ het volgende:
Een kennis van mij is ook autist en heeft al sinds zijn 20e wajong.
Het is heel handig. Soms ben ik echt jaloers dat ie van alles kan kopen en ondertussen op zijn stoel zit :-)
Echter, hij is nu bijna 30 en loopt tegen problemen aan.
Een opleiding is er namelijk nooit van gekomen.. Hij is zichzelf wel als autodidact een vak aan het aanleren. (en ik ben al aardig onder de indruk van wat ie doet) Maar dan nu het probleem.. Hij wordt nergens aangenomen, omdat er op zijn CV alleen vrijwillige baantjes, stages, en dergelijke in dat vakgebied staan.
Dus probeert hij alweer voor de zoveelste keer een papiertje in dat vakgebied te halen. Echter, Projectmatig werken op HBO / MBO is letterlijk een hel voor hem.
Wajong is leuk als je student bent. Maar als je 30 bent wil je toch wel verder dan die 900 euro. Daarom ben ik ook zeker van plan om me verder te ontwikkelen, om na mij studie zonder te kunnen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:20 schreef alexis_ het volgende:
En zo blijft hij bungelen tussen wal en schip. Terwijl hij ook als ieder normaal mens wil werken...
Welkom in de wereld die autisme heet! Het is bijna een garantie voor moeilijkheden op diverse levensterreinen en herhaaldelijk de boot missen. En afgezien van het diplima is er voor mensen met autisme nog het terrein van communicatie: tijdens het solliciteren, maar ook tijdens het werken.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:20 schreef alexis_ het volgende:
Een kennis van mij is ook autist en heeft al sinds zijn 20e wajong.
Het is heel handig. Soms ben ik echt jaloers dat ie van alles kan kopen en ondertussen op zijn stoel zit :-)
Echter, hij is nu bijna 30 en loopt tegen problemen aan.
Een opleiding is er namelijk nooit van gekomen.. Hij is zichzelf wel als autodidact een vak aan het aanleren. (en ik ben al aardig onder de indruk van wat ie doet) Maar dan nu het probleem.. Hij wordt nergens aangenomen, omdat er op zijn CV alleen vrijwillige baantjes, stages, en dergelijke in dat vakgebied staan.
Dus probeert hij alweer voor de zoveelste keer een papiertje in dat vakgebied te halen. Echter, Projectmatig werken op HBO / MBO is letterlijk een hel voor hem.
En zo blijft hij bungelen tussen wal en schip. Terwijl hij ook als ieder normaal mens wil werken...
Dat is best lang.. is het daarna wel snel afgehandeld?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:21 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ze hebben 6 weken de tijd om je aanvraag in behandeling te nemen. Je krijgt daar bericht van. Ik kreeg na 2 of 3 weken bericht.
Je krijgt een gesprek met een arts en met een arbeidsadviseur, dan hebben ze nog eens zes weken de tijd om een beslissing te nemen. Totaal kan het 3 maanden duren mijn ervaring is een week of 6 in totaal. Het is wel afhankelijk van waar je woont en of ze veel aanvragen binnenkrijgen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 00:48 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Dat is best lang.. is het daarna wel snel afgehandeld?
ik hoop dat ik voor die tijd niet door mijn geld heen ben.. heb veel problemen met werk vinden.
Ok Dankjewel.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:12 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Je krijgt een gesprek met een arts en met een arbeidsadviseur, dan hebben ze nog eens zes weken de tijd om een beslissing te nemen. Totaal kan het 3 maanden duren mijn ervaring is een week of 6 in totaal. Het is wel afhankelijk van waar je woont en of ze veel aanvragen binnenkrijgen.
Dat verklaard wel dat je lichamelijk er toe in staat bent een x aantal procent te werken in hun ogen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:25 schreef LesStroud het volgende:
Ik vraag me af hoeveel het de beslissing om je 100% af te keuren beïnvloedt als je daarvoor nog 2 dagen per week in de pindakaasfabriek stond....
De R zit weer in de maand, tijd voor de jaarlijkse autismegolf.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:38 schreef ScarFace- het volgende:
Veel topics over dit onderwerp de laatste tijd.
Ahaquote:Op maandag 19 oktober 2009 13:58 schreef LesStroud het volgende:
[..]
De R zit weer in de maand, tijd voor de jaarlijkse autismegolf.
Je kan het het beste bij je aanvraag doen. Bij mij wilde de arts achteraf het rapport graag lezen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:52 schreef LesStroud het volgende:
Nog een vraagje. Is het wellicht handig om mij medisch rapport alvast op te studeren naar de keuringsarts? Zodat zo'n arts zich kan inlezen?
standaard procedure.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:36 schreef LesStroud het volgende:
Ben langs geweest.
De arts zei dat het er wel op leek dat ik er recht op 100% Wajong zou hebben, maar ik moet toch langs een arbeidsdeskundige?
Ik weet niet wat ik hier van moet denken.
Ok thanks.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:42 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
standaard procedure.
die moet formeel nog uitzoeken of je tot bepaalde werkzaamheden nog wel in staat bent en wat je daarmee zou kunnen verdienen. dat bepaalt uiteindelijk je percentage arbeidsongeschiktheid.
Het is ook gewoon allemaal lastig te beoordelen, en bij elke autist is het probleem ook weer anders. Ja ik heb duidelijk Asperger, en ik ben nu (naar mijn eigen mening) absoluut 100% AO, maar dat is niet altijd zo geweest, want ik heb een aantal jaar wel aardig kunnen werken. Achteraf bezien ben ik eigenlijk nooit echt 100% inzetbaar geweest, met als gevolg dat het nu helemaal een puinhoop is.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:48 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ok thanks.![]()
Het klopt wel met wat er in de folder staat. Daarin staat dat als je dat als je 100% afgekeurd zou worden, dat je dan niet langs hoefde... Kennelijk word ik dan niet voor 100% afgekeurd..![]()
Dat is dan weer raar want de arts zijn dat voor minder dan 100% procent afkeuren vaak voorkwam bij mensen met lichamelijke klachten (snel moe en maar halve dagen kunnen werken). En dat autisme een alles-of niets verhaal was.
Alsof je het over mijn studie hebt..quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 18:05 schreef Feestkabouter het volgende:
. Achteraf bezien ben ik eigenlijk nooit echt 100% inzetbaar geweest, met als gevolg dat het nu helemaal een puinhoop is.
Wat ik wil zeggen: elke situatie moet worden beoordeeld.
Die euro's geven ze natuurlijk niet zo maar weg..quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 18:05 schreef Feestkabouter het volgende:
En het lastige is: je moet er bijna altijd voor strijden bij het UWV, want je krijgt het niet van harte. Goed opletten en kritisch en scherp en assertief zijn, anders naaien ze je waar je bij staat (soms niet doelbewust, maar dat maakt jou nog steeds het slachtoffer).
nee maar het is heel erg oneerlijk dat juist als het je mentaal allemaal teveel is geworden, je zo'n strijd moet aangaan met zo'n klote-organisatie. bij mij duurt de strijd al 5 jaar overigens........quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 18:11 schreef LesStroud het volgende:
Die euro's geven ze natuurlijk niet zo maar weg..
Nou laten we het beste er maar van hopen..
hetzelfde geldt eigenlijk zo'n beetje voor nagenoeg elke autist voor wie het allemaal echt een keer teveel is geworden: altijd onbewust op een te hoog niveau gefunctioneerd, totdat de batterij echt helemaal uiterst leeg is.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 18:11 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Alsof je het over mijn studie hebt..
Daarom noem ik autisme wel een sluipmoordenaar. Het gaat heel langzaam en heel subtiel, en aan het einde van de rit raak je opgebrand en volledig arbeidsongeschikt. Voor sommige mensen komt dan pas de diagnose (meestal PDD-NOS). Het op een te hoog niveau functioneren heeft iets te maken met de energie die het kost om uiterlijk normaal over te komen. Van nature gedragen mensen met autisme zich blijkbaar het liefst autistisch. Maar daarmee kun je per definitie niet werken, dus moeten tistjes een goede balans vinden.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 00:03 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
hetzelfde geldt eigenlijk zo'n beetje voor nagenoeg elke autist voor wie het allemaal echt een keer teveel is geworden: altijd onbewust op een te hoog niveau gefunctioneerd, totdat de batterij echt helemaal uiterst leeg is.
Die je dan waarschijnlijk weer voor de voeten gooit dat je het allemaal wel kan want.. je verleden..quote:Op woensdag 28 oktober 2009 00:01 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
nee maar het is heel erg oneerlijk dat juist als het je mentaal allemaal teveel is geworden, je zo'n strijd moet aangaan met zo'n klote-organisatie. bij mij duurt de strijd al 5 jaar overigens........
nee in 2007 (toen de 30 al ruim gepasseerd)quote:Op woensdag 28 oktober 2009 12:24 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Die je dan waarschijnlijk weer voor de voeten gooit dat je het allemaal wel kan want.. je verleden..
In dit land kun je beter meteen op je 18 zeggen: ben autistisch kan nie, werken doe mij die centen maar, en het niet eens zelf proberen..raar is dat.
Vraagje: ben jij al getest voor je 17 de?
Dan wordt het wat lastig.. maar die asperger heb je natuurlijk niet ineens gekregen. Dat moet zo'n arts toch ook wel weten..quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:03 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
nee in 2007 (toen de 30 al ruim gepasseerd)
I'm working on it (really hard!!)quote:Op woensdag 28 oktober 2009 13:10 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Dan wordt het wat lastig.. maar die asperger heb je natuurlijk niet ineens gekregen. Dat moet zo'n arts toch ook wel weten..
Wellicht helpt een verklaring van diegene die je getest heeft..
Het stempeltje misschien? Maar mensen kunnen toch niet aan je zien dat je Wajong hebt. Een diagnose autisme is vervelender.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 19:21 schreef blessed19 het volgende:
Wat zijn nou de echte nadelen als je een WaJong hebt?
Succes!quote:Op woensdag 28 oktober 2009 19:30 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
I'm working on it (really hard!!)
11 nov vervolg.........
Je geeft toch je zelfstandigheid in handen van de overheid.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 19:21 schreef blessed19 het volgende:
Als je niet zelfstandig aan werk kunt komen, is de andere optie bijstand. Ook dan kun je niet of niet direct langer dan vier weken op vakantie. Zodra je werk hebt, vervalt deze verplichting (of je nu wel of geen Wajong hebt).quote:Op woensdag 28 oktober 2009 21:01 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Je geeft toch je zelfstandigheid in handen van de overheid.
Het schijnt dat je het bijvoorbeeld moet melden als je langer dan 4 weken op vakantie gaat. Ik wil graag een paar maanden in het buitenland studeren ik hoop dat dat dan wel mag.,.
Het buitenland (ook waar ik nog nooit geweest ben) heeft voor mij niet heel veel meer prikkels dan elke andere nieuwe omgevingquote:Op woensdag 28 oktober 2009 21:14 schreef sempron2400 het volgende:
. Buitenland lijkt me best wel veel prikkels, maar klinkt wel ambitieus!
Jammer zeg..quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 10:30 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Gisteren de papieren gekregen van het UWV. 80-100% afgekeurd. Ze laten me verder met rust tot april, maar mijn uitkering gaat pas in op 1 februari omdat ik nu nog in de WW zit. In de WW heb ik maar iets van 650 euro netto... Echt balen...
Val je nog wel in de 'oude' regeling dan?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 10:30 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Gisteren de papieren gekregen van het UWV. 80-100% afgekeurd. Ze laten me verder met rust tot april, maar mijn uitkering gaat pas in op 1 februari omdat ik nu nog in de WW zit. In de WW heb ik maar iets van 650 euro netto... Echt balen...
Sowieso is naar het buitenland gaan met Wajong heel erg lastig. Je kunt het in het kader van reïntegratie misschien voor elkaar krijgen. Maar ik schat de kans dat het toegekend wordt heel laag in.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ha nog een wajong topic.
Weet iemand of je met Wajong een tijd in het buitenland mag studeren?
Of doen ze daar moeilijk over?
Dat denk ik wel. Het is nog geen 2010.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:04 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Val je nog wel in de 'oude' regeling dan?
Je krijgt hem met terugwerkende kracht, 52 weken teruggerekend vanaf de datum van aanvraag.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:44 schreef LesStroud het volgende:
Hoe zit dat als je geen andere uitkering hebt?
Krijg je hem dan meteen zodra ie toegekend is of moet je wachten op een vast punt in de maand?
Ik denk dat ik maar een half jaar ga.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 18:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Sowieso is naar het buitenland gaan met Wajong heel erg lastig. Je kunt het in het kader van reïntegratie misschien voor elkaar krijgen. Maar ik schat de kans dat het toegekend wordt heel laag in.
dus als ik hem in zeg, 10 oktober aanvraag en hij wordt toegekend vanaf 10 november dan krijg ik 11 maanden aan Wajong(12 maanden vanaf September en oktober erbij)quote:Op zondag 1 november 2009 09:49 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. Het is nog geen 2010.
[..]
Je krijgt hem met terugwerkende kracht, 52 weken teruggerekend vanaf de datum van aanvraag.
Dus heb je hem in september 2009 aangevraagd, dan krijg je per september 2008 geld.
T
ik denk dat Spinoza's god bedoelt:quote:Op zondag 1 november 2009 12:52 schreef LesStroud het volgende:
[..]
dus als ik hem in zeg, 10 oktober aanvraag en hij wordt toegekend vanaf 10 november dan krijg ik 11 maanden aan Wajong(12 maanden vanaf September en oktober erbij)
Succes met je aanvraag..
Ik kan niet precies een datum noemen 'waarop het mis ging'. Waarschijnlijk ben ik al die tijd al arbeidsongeschikt geweest, maar was dit geen nijpend financieel probleem. (ouders, stufie elke maand).quote:Op maandag 2 november 2009 14:02 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik denk dat Spinoza's god bedoelt:
in het algemeen als je bijstand of WW hebt gehad maar je had in aanmerking kunnen komen voor Wajong, dat je die dan misschien krijgt met terugwerkende kracht vanaf 52 weken VOOR je aanvraagdatum.
maar let wel op: er is een wachttijd van 52 weken bij Wajong, dus als je tijdens je studie arbeidsongeschikt RAAKT krijg je pas op z'n vroegst 52 weken NA die datum dat het misging de uitkering.
Ik had het verkeerd getypt, 13 maanden dus..quote:Op maandag 2 november 2009 14:02 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik denk dat Spinoza's god bedoelt:
in het algemeen als je bijstand of WW hebt gehad maar je had in aanmerking kunnen komen voor Wajong, dat je die dan misschien krijgt met terugwerkende kracht vanaf 52 weken VOOR je aanvraagdatum.
maar let wel op: er is een wachttijd van 52 weken bij Wajong, dus als je tijdens je studie arbeidsongeschikt RAAKT krijg je pas op z'n vroegst 52 weken NA die datum dat het misging de uitkering.
Het zou best kunnen zijn dat je niet hoeft te wachten. Ik heb pas later Wajong aangevraagd, maar ben toch op mijn 18e arbeidsongeschikt verklaard (vanwege autisme en ook hoe dat zich autte in mijn vroege jeugd). Na de claimbeoordeling heb ik een Wajong-uitkering gekregen met één jaar terugwerkende kracht, gerekend vanaf de aanvraagdatum.quote:Op maandag 2 november 2009 15:36 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ik kan niet precies een datum noemen 'waarop het mis ging'. Waarschijnlijk ben ik al die tijd al arbeidsongeschikt geweest, maar was dit geen nijpend financieel probleem. (ouders, stufie elke maand).
Maar eerst maar eens zien of ik hem überhaupt krijg. Moet nog even wachten daar op. Heel vervelend, want ik wil graag verder. Aan een nieuwe master beginnen, dingen kunnen plannen, zekerheid.
Die master kan niet doorgaan zonder Wajong. Volgende week heb ik het eerste college. Ik heb er aan de ene kant zin in. Maar aan de andere kant heb ik ook die onzekerheid. Zit ik over een maand nog wel in de collegebanken?
Het voelt een beetje alsof ik een nieuw huis betrokken heb, maar nog niet zeker weet of ik mijn koffers wel uit kan pakken..
Daar zat ik ook mee in mijn hoofd. Volg ik over een maand college of moet ik ophouden met mijzelf ontwikkelen en mag ik gaan schoffelen?quote:Op maandag 2 november 2009 19:09 schreef sempron2400 het volgende:
\Ik hoop dat je de Wajong krijgt. In de bijstand moet je meedoen met Work First (dozen inpakken, papierprikken of schoffelen). Terwijl er ook mensen in de WWB terecht komen die wel wat meer kunnen dan een eitje bakken. Work First is totaal niet berekend op hoger opgeleiden.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:04 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Jammer zeg..
maar verder gefeliciteerd!
het was niet mijn tekst, maar als ik het wel op mijzelf zou betrekken is dit mijn reactie:quote:Op maandag 2 november 2009 22:02 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Feliciteer je nou iemand dat diegene 80-100% is afgekeurd?
Ben jeofzo?
Denk je niet dat diegene gewoon gezond wil zijn?
Liever gestoord met een inkomen, dan gestoord zonder. Felicitaties zijn op zijn plaats hoor, dit maakt het leven in elk geval een beetje minder onzeker en dat kan heel prettig zijn voor iemand die niet kan omgaan met onzekerheden...quote:Op maandag 2 november 2009 22:02 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Ben jeofzo?
Het lijkt wel dat je een WAJONG wilt krijgen voor "extra" geld (naast het geld dat je al ontvangt blijkbaar) en ondertussen lekker doorstuderen en jezelf ontwikkelen en een baan vinden die voor jou geschikt is. Dáár is de WAJONG niet voor bedoeld.
Zeg eens eerlijk. Is dát de intentie om een WAJONG aan te vragen?
Zo herkenbaar, het klikte met mijn oud-collega's ook niet. Ze maakten nogal eens lompe grappen en veel plat taalgebruik. Met een IQ van 120 is het niet echt prettig werken in een productieomgeving. De werkdruk lag er ook vrij hoog, omdat het continu werk (arbeidsintensief) was.quote:Op maandag 2 november 2009 21:36 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Daar zat ik ook mee in mijn hoofd. Volg ik over een maand college of moet ik ophouden met mijzelf ontwikkelen en mag ik gaan schoffelen?
Ik heb wel begrip voor WF hoor, je doet toch wat terug voor het geld dat je krijgt. Al zie ik zie mijzelf weer de lul zijn dat ik gepest wordt en zo..
Gaat nooit goed met mij en groepen..
Zeker maar als iemand niet gezond is, is het beter dat hij zich financieel geen zorgen hoeft te maken. Dat die stress weg is daar mag je best iemand mee feliciteren.quote:Op maandag 2 november 2009 22:02 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Ben jeofzo?
Het lijkt wel dat je een WAJONG wilt krijgen voor "extra" geld (naast het geld dat je al ontvangt blijkbaar) en ondertussen lekker doorstuderen en jezelf ontwikkelen en een baan vinden die voor jou geschikt is. Dáár is de WAJONG niet voor bedoeld.
Zeg eens eerlijk. Is dát de intentie om een WAJONG aan te vragen?
quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:55 schreef LesStroud het volgende:
De Wajong biedt begeleiding in het zoeken naar passend werk en financiële zekerheid.
Misschien heb je wel gelijk. Misschien is die Wajong aanvragen wel niet nodig, en kan ik het alleen met begeleiding. Zeker in een tijd dat we geen geld meer hebben om onze ouderen te wassen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 17:22 schreef Yoewie het volgende:
[..]
UWV kan je begeleiding geven. Ook zonder dat je een uitkering hebt.
Een uitkering (WAJONG) geeft je geen begeleiding. Dat is alleen geld.
Als je in de wajong zit krijg je zeker wel begeleiding.quote:Op dinsdag 3 november 2009 17:22 schreef Yoewie het volgende:
[..]
UWV kan je begeleiding geven. Ook zonder dat je een uitkering hebt.
Een uitkering (WAJONG) geeft je geen begeleiding. Dat is alleen geld.
Ik had van een familielid gehoord dat hij bij het gesprek bij de AD al te horen kreeg dat hij een uitkering kreeg.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:12 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Je krijgt een gesprek met een arts en met een arbeidsadviseur, dan hebben ze nog eens zes weken de tijd om een beslissing te nemen. Totaal kan het 3 maanden duren mijn ervaring is een week of 6 in totaal. Het is wel afhankelijk van waar je woont en of ze veel aanvragen binnenkrijgen.
Gefeliciteerd! Als je de laatste twaalf maanden een laag inkomen had, krijg je in principe ook nog een eenmalig hoge uitkering (12 maanden Wajong met terugwerkende kracht).quote:Op woensdag 11 november 2009 14:30 schreef LesStroud het volgende:
Net te horen gekregen dat mijn Wajong is toegekend.
Vanaf nu ga ik elke dag de belastingbetaler bedanken dat er zo goed voor mij gezorgd wordt.
En deze tijd gebruiken om hard te studeren zodat ik zo snel mogelijk mijn studie af kan maken, en mijn master binnen heb. Zodat ik meer kans maak op de arbeidsmarkt. En ik zo snel mogelijk mijn eigen centen weer kan verdienen en wat terug doen voor deze samenleving.
Maar ik trek eerst een lekker flesje open.![]()
Dankjewel!quote:Op woensdag 11 november 2009 16:32 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Als je de laatste twaalf maanden een laag inkomen had, krijg je in principe ook nog een eenmalig hoge uitkering (12 maanden Wajong met terugwerkende kracht).
Ik heb er nog geen nadelen aan kunnen vinden. Ik zat 8 jaar in de arbeidsbemiddeling tot de diagnose Asperger kwam, en WAJONG betekende rust en een eind aan een vruchteloze lijdensweg die bijna aan de lopende band tussen verstandelijk gehandicapten was geeindigd.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 19:21 schreef blessed19 het volgende:
Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je 10.000 euro netto ontvangt, met behoud van eventuele huurtoeslag (omdat je geen belastbaar inkomen had). Ik heb het zelf op een spaarrekening staan, een verre vakantie zit er niet meer in vanwege het sociale aspect.quote:Op woensdag 11 november 2009 17:40 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Dankjewel!![]()
Ik had geen inkomen.
Dus dat wordt een aardig bedrag, want ik had dus ook al begrepen dat je hem met terugwerkende kracht kreeg vanaf je aanvraag, en dat is ook al en maand geleden, dus dat wordt iets van 13 keer 900 euro.
Ik ga er mijn collegegeld en rijbewijs van betalen.
Balen zeg... Heb je het net gehoord?quote:Op woensdag 11 november 2009 19:57 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Bah, ik heb helemaal niks gekregen omdat ik blijkbaar 'teveel' heb gewerkt... Werken loont? Dit soort dingen brengen je aan het twijfelen hoor... Was ik maar lam thuis gebleven... En al die tijd dat ik niet gewerkt heb, is van VOOR mijn aanvraag (+52 weken). Ik kan dus fluiten naar dat geld...
Vorige maand ofzo.quote:Op woensdag 11 november 2009 20:38 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Balen zeg... Heb je het net gehoord?
Eh, die uitkeringen zijn er dus als vangnet voor mensen die niet kunnen werken. Niet als extraatje voor mensen die niet willen werken. Kenneljk kon je in die tijd voldoende voor jezelf zorgen om geen aanspraak te kunnen maken op een uitkering. Ik denk dat je helemaal fout zit als je voor jezelf gezorgd hebben als 'straf' gaat zitten wegzetten.quote:
De jaren ervoor waren jaren waarin ik dat niet kon.quote:Op woensdag 11 november 2009 22:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, die uitkeringen zijn er dus als vangnet voor mensen die niet kunnen werken. Niet als extraatje voor mensen die niet willen werken. Kenneljk kon je in die tijd voldoende voor jezelf zorgen om geen aanspraak te kunnen maken op een uitkering. Ik denk dat je helemaal fout zit als je voor jezelf gezorgd hebben als 'straf' gaat zitten wegzetten.
Klopt. Maar let op het woordje vastlopen in de TT.quote:Op woensdag 11 november 2009 22:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, die uitkeringen zijn er dus als vangnet voor mensen die niet kunnen werken.
Ik wilde eigenlijk net als loodgieter beginnen.quote:Op woensdag 11 november 2009 19:17 schreef sempron2400 het volgende:
Via de arbeidsbemiddeling die deel uitmaakt van de Wajong-regeling heb ik nu interessant werk. Werken en re-integratie is in principe vrijwillig als je 80-100 procent arbeidsongeschikt bent. Je moet de goede bemiddeling treffen. Misschien iets voor Perico?
Je schrijft dat je 'teveel had gewerkt' en dat je daardoor geen uitkering kon krijgen. Dat is dus precies hoe het moet zijn; als je kunt werken, dan 'verlies' je geen uitkering, dan zorg je gewoon voor jezelf. Zodat die uitkering er kan zijn voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.quote:Op woensdag 11 november 2009 23:22 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
De jaren ervoor waren jaren waarin ik dat niet kon.
Verder lijkt het me verkeerd als jij voor mij gaat invullen wat ik straf vind en wat ik plezier vind.
Jij bent niet degene die dat voor anderen kan uitmaken. Ik heb niet voor niks een diagnose. Bemoeienis en jaloezie van mensen zoals jij maken het voor mensen zoals ik alleen maar onnodig lastig. Daardoor kan ik nog minder werken. Het voor mezelf kunnen zorgen kost mij meer energie dan dat ik in voorraad heb. Omdat ik mezelf dus uitput en verlies maak in de energieboekhouding heb ik het afgelopen jaar geen recht gehad op uitkering, terwijl ik dat de 5 jaar ervoor eigenlijk wel had gehad. Door bureaucratische teringzooi krijg ik gewoon te weinig. Klaar.quote:Op donderdag 12 november 2009 14:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je schrijft dat je 'teveel had gewerkt' en dat je daardoor geen uitkering kon krijgen. Dat is dus precies hoe het moet zijn; als je kunt werken, dan 'verlies' je geen uitkering, dan zorg je gewoon voor jezelf. Zodat die uitkering er kan zijn voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.
De houding die je vertoont is de oorzaak van waarom het sociale stelsel kapot gaat. Vergelijkbaar met die van mensen die huilen om hypotheekrenteaftrek voor de middenklasse omdat hongerlijers aan de onderkant van de maatschappij huursubsidie krijgen.
Het sociale stelsel gaat vroeg of laat toch wel ‘kapot’, door de vergrijzing. Het BBP zal geleidelijk zonder duidelijke verhoging van de arbeidsparticipatie geleidelijk gaan dalen. Zowel burgers als overheden zullen moeiten roeien met de riemen die ze hebben.quote:Op donderdag 12 november 2009 14:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je schrijft dat je 'teveel had gewerkt' en dat je daardoor geen uitkering kon krijgen. Dat is dus precies hoe het moet zijn; als je kunt werken, dan 'verlies' je geen uitkering, dan zorg je gewoon voor jezelf. Zodat die uitkering er kan zijn voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.
De houding die je vertoont is de oorzaak van waarom het sociale stelsel kapot gaat. Vergelijkbaar met die van mensen die huilen om hypotheekrenteaftrek voor de middenklasse omdat hongerlijers aan de onderkant van de maatschappij huursubsidie krijgen.
Bijstand is natuurlijk iets anders van aard dan een Wajong uitkering. Het duurt vaak wat langer voordat vast te stellen is dat een Wajonger recht heeft. Ik heb daar dus niet zoveel problemen mee; dat het achterstallige deel ook wordt uitbetaald. Waar ik wel moeite mee heb ik dat mensen gaan zitten doen alsof ze 'gestraft' worden voor werken.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:26 schreef LesStroud het volgende:
Het is wel vreemd dat je je huis moet opeten voor je in de bijstand komt, en als je in de Wajong komt, je eventueel ' opgegeten' geld gewoon weer terug krijgt.
Dat is wellicht bij mij het geval, ik heb mijn spaargeld 'opgegeten' terwijl ik probeerde mijn studie af te ronden en daarmee voor mijzelf gezorgd .
Nu ga je je dus zitten verstoppen achter je diagnose in de hoop dat we de feiten niet meer zien? Want feit was dat je WEL zoveel kon werken dat je in die periode geen recht had op een Wajong uitkering.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:57 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Jij bent niet degene die dat voor anderen kan uitmaken. Ik heb niet voor niks een diagnose. Bemoeienis en jaloezie van mensen zoals jij maken het voor mensen zoals ik alleen maar onnodig lastig. Daardoor kan ik nog minder werken. Het voor mezelf kunnen zorgen kost mij meer energie dan dat ik in voorraad heb. Omdat ik mezelf dus uitput en verlies maak in de energieboekhouding heb ik het afgelopen jaar geen recht gehad op uitkering, terwijl ik dat de 5 jaar ervoor eigenlijk wel had gehad. Door bureaucratische teringzooi krijg ik gewoon te weinig. Klaar.
Om het op jouw niveau uit te drukken: bakkes houden over mijn houding en op je eigen stoepje blijven vegen.
Het gaat er niet of ze wel of niet kan werken. Ze is verzekerd voor haar verdiencapaciteit. Als zij door die coma veel minder kan gaan verdienen dan de voorheen verdiende, dan heeft ze recht op een WAO/WIA uitkering, in haar geval kennelijk een volledige. Daar is helemaal niks mis mee, dat ze niet nu wordt afgescheept met een 'ja maar je kan toch ook een laagbetaald baantje nemen om in je onderhoud te voorzien'.quote:Op donderdag 12 november 2009 23:08 schreef LesStroud het volgende:
Bij dit soort ' weet je wat dat de staat wel niet kost' discussies worden altijd de uitkeringstrekkers aangesproken op hun gedrag, terwijl dit maar een kant van het verhaal is.
Kijk ook eens naar de werkgevers, die alleen maar 100% gezonde mensen willen hebben en iedereen met een vlekje laten liggen.
Las laatst over een vrouw die in coma had gelegen . Normaal intelligent, alleen wat moeite met haar geheugen, en ze praatte wat trager.100 % afgekeurd. Daarbij moet ik denken aan iemand die in een bed ligt en niks meer kan. Maar ze kon alles nog. Alleen wat trager.
Maar dan kom je dus simpelweg niet aan de bak, dus word je afgekeurd.
Zo werkt het in NL, te gek voor woorden.![]()
Ik vind het niet onrechtvaardig, alleen een opvallend verschil.quote:Op vrijdag 13 november 2009 00:13 schreef HiZ het volgende:
[..]
Bijstand is natuurlijk iets anders van aard dan een Wajong uitkering. Het duurt vaak wat langer voordat vast te stellen is dat een Wajonger recht heeft. Ik heb daar dus niet zoveel problemen mee; dat het achterstallige deel ook wordt uitbetaald. Waar ik wel moeite mee heb ik dat mensen gaan zitten doen alsof ze 'gestraft' worden voor werken.
Mijn punt was meer dat niemand haar wil hebben omdat sommige dingen bij haar net een tikkie trager gaan.quote:Op vrijdag 13 november 2009 00:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het gaat er niet of ze wel of niet kan werken. Ze is verzekerd voor haar verdiencapaciteit. Als zij door die coma veel minder kan gaan verdienen dan de voorheen verdiende, dan heeft ze recht op een WAO/WIA uitkering, in haar geval kennelijk een volledige. Daar is helemaal niks mis mee, dat ze niet nu wordt afgescheept met een 'ja maar je kan toch ook een laagbetaald baantje nemen om in je onderhoud te voorzien'.
Er zijn zat mensen die na een volledige afkeuring toch gaan werken, in een baan waar ze gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die ze nog wel hebben.
En solliciteert ze nog steeds naar haar 'oude' baan? Want als dat het geval is, dan is het eerder haar probleem. Want die baan kan ze gewoon niet meer. Ze moet zich gaan orienteren op simpeler werk waarbij die 'traagheid' geen rol speelt. Als ze kan en wil werken.quote:Op vrijdag 13 november 2009 00:23 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ik vind het niet onrechtvaardig, alleen een opvallend verschil.
[..]
Mijn punt was meer dat niemand haar wil hebben omdat sommige dingen bij haar net een tikkie trager gaan.
Dat is kritiek op de werkgevers, en niet op die mevrouw die in een vergelijkbare situatie als ik verkeert.
Nee, jij hoopt dat de diagnose geen feit is. Zodat je je ongenoegen kunt blijven uiten. Geeft niks, maar je valt door de mand.quote:Op vrijdag 13 november 2009 00:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nu ga je je dus zitten verstoppen achter je diagnose in de hoop dat we de feiten niet meer zien? Want feit was dat je WEL zoveel kon werken dat je in die periode geen recht had op een Wajong uitkering.
Verder ben ik helemaal jaloers op, ik kan alleen niet tegen onnodig gebruik van regelingen.
MIJN situatie: ik heb een tijd lang heel veel verdiend.......... maar later bleek dat ik ook in die tijd dat ik veel verdiende wel al beperkingen had door mijn Asperger (die toen nog niet bekend was).quote:Op vrijdag 13 november 2009 00:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nu ga je je dus zitten verstoppen achter je diagnose in de hoop dat we de feiten niet meer zien? Want feit was dat je WEL zoveel kon werken dat je in die periode geen recht had op een Wajong uitkering.
Verder ben ik helemaal jaloers op, ik kan alleen niet tegen onnodig gebruik van regelingen.
Blijft het punt dat hij zit te jengelen om geld over een periode waarover hij het niet nodig had. Overigens snap ik niet dat jij een Wajong aanvraagt na jarenlang gewerkt te hebben. Je kunt een arbeidsverleden niet zomaar wegpoetsen door een late diagnose. Je krijgt een uitkering omdat je niet (meer) kunt werken, niet omdat je een ziekte hebt.quote:Op vrijdag 13 november 2009 01:23 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
MIJN situatie: ik heb een tijd lang heel veel verdiend.......... maar later bleek dat ik ook in die tijd dat ik veel verdiende wel al beperkingen had door mijn Asperger (die toen nog niet bekend was).
na 30 jaar te hebben geprobeerd een normaal leven te leiden zoals iedereen ben ik ingestort. achteraf bezien doordat ik altijd teveel van mezelf heb gevergd, het is achteraf bezien niet goed voor me geweest om normaal (volledig) te functioneren, met de beperkingen die ik heb (Asperger) had ik dat nooit kunnen volhouden, en dat is ook wel gebleken. ik heb altijd van mijn reserves gesnoept totdat ik echt helemaal op en leeg en gesloopt was.
ik vraag nu geen Wajong voor de periode dat ik gewerkt heb, maar voor de periode vanaf het instorten. is volgens mij precies waar het voor bedoeld is. of vind je dat onterecht?
is alleen een hele strijd om ze er bij het UWV van te overtuigen.............
misschien is er bij de persoon waar je op aan het vitten bent (GvSpinoza) ook zoiets van toepassing....... eerst wel gewerkt, maar toen ingestort.
Begrijpend lezen gaat je niet goed af. Het gaat om geld dat ik niet krijg door bureaucratisch gezeik. Dus over de jaren van VOOR de aanvraag.quote:Op vrijdag 13 november 2009 02:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Blijft het punt dat hij zit te jengelen om geld over een periode waarover hij het niet nodig had. Overigens snap ik niet dat jij een Wajong aanvraagt na jarenlang gewerkt te hebben. Je kunt een arbeidsverleden niet zomaar wegpoetsen door een late diagnose. Je krijgt een uitkering omdat je niet (meer) kunt werken, niet omdat je een ziekte hebt.
Dat heeft niks met bureaucratisch gezeik te maken, dat heeft te maken met het feit dat de maatschappij beschermd wordt tegen claims van arbeidsongeschiktheid in het verre verleden. Het soort onzin dus waar we nu tegenaan lopen dat mensen die al jaren in de bijstand zaten nu plotseling de Wajong in geschoven moeten worden. Zoals het nu is geregeld is het al veel te aantrekkelijk voor gemeentes om mensen af te schuiven.quote:Op vrijdag 13 november 2009 02:15 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Begrijpend lezen gaat je niet goed af. Het gaat om geld dat ik niet krijg door bureaucratisch gezeik. Dus over de jaren van VOOR de aanvraag.
Die krijg je niet omdat het alleen werkt met terugwerkende kracht TOT 52 weken voor de aanvraag.
volgens mij ging het hem er niet zozeer om dat ie geld wilde voor/over dat ene jaar, maar dat het door dat ene jaar werken onmogelijk is voor hem om geld te krijgen over de periode VOOR dat gewerkte jaar.quote:Op vrijdag 13 november 2009 02:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Blijft het punt dat hij zit te jengelen om geld over een periode waarover hij het niet nodig had. Overigens snap ik niet dat jij een Wajong aanvraagt na jarenlang gewerkt te hebben. Je kunt een arbeidsverleden niet zomaar wegpoetsen door een late diagnose. Je krijgt een uitkering omdat je niet (meer) kunt werken, niet omdat je een ziekte hebt.
ik snap wel wat je bedoelt......... maar ik kan je zeggen dat het vanuit het oogpunt van degene die ingestort is en moet strijden om een uitkering te krijgen wel wat anders voelt. er is veel onrecht in de wereld, maar je voelt pas echt hoe onrechtvaardigheid er is als je om een arbeidsongeschiktheidsuitkering moet vechten (terwijl je daar helemaal de energie en kracht niet voor hebt).quote:Op vrijdag 13 november 2009 03:34 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat heeft niks met bureaucratisch gezeik te maken, dat heeft te maken met het feit dat de maatschappij beschermd wordt tegen claims van arbeidsongeschiktheid in het verre verleden. Het soort onzin dus waar we nu tegenaan lopen dat mensen die al jaren in de bijstand zaten nu plotseling de Wajong in geschoven moeten worden. Zoals het nu is geregeld is het al veel te aantrekkelijk voor gemeentes om mensen af te schuiven.
En daarnaast, je gaat wel heel makkelijk voorbij aan het gegeven dat je door de overheid te verplichten voor jou te zorgen dat je feitelijk je medeburgers verplicht om voor je te zorgen. Dan kan van jou wel wat meer verwacht worden als verantwoording naar die medeburger dan 'ik heb er recht op'.
Voor dat soort dingen kun je je ogen dicht doen, maar negeren leidt er zelden toe dat het probleem weggaat. Als jij niet meewerkt aan een draagvlak voor je eigen uitkering vraag je je medeburgers eigenlijk om bij verkiezingen zo te gaan stemmen dat jouw uitkering niet langer een door de wet gegeven recht is. Onzin? Vraag het maar eens aan mensen die door het herkeuringencircus van de WAO zijn gehaald.
ik probeer je een beetje te helpen, maar met deze post werk je zelf nou ook niet echt mee.quote:Op vrijdag 13 november 2009 09:43 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
De medeburger verplicht mij tot het betalen van belastingen. Ik ben verplicht om een huis te huren. Heb ik daarom gevraagd? Nee, ik heb dat maar te accepteren. Prima, dat jullie dan ook maar regelen dat het wordt betaald.
Je moet het niet proberen om te draaien.
nog een keer nagelezen:quote:Op vrijdag 13 november 2009 02:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is een gewoon standpunt. Erg hippie/kraker, maar goed, evengoed een standpunt als alle anderen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:11 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik probeer je een beetje te helpen, maar met deze post werk je zelf nou ook niet echt mee.
kunnen we het erop houden dat het frustratie is doordat je je in het uitkerings-circuit onrechtvaardig behandeld voelt?
Netto? Bij mijn broertje haalde de belastingdienst daar 4000 euro vanaf...quote:Op woensdag 11 november 2009 19:17 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je 10.000 euro netto ontvangt, met behoud van eventuele huurtoeslag (omdat je geen belastbaar inkomen had). Ik heb het zelf op een spaarrekening staan, een verre vakantie zit er niet meer in vanwege het sociale aspect.
en heeft de hippie/kraker in jou dan ook nog een beetje begrip/respect voor het feit dat alle regels in onze samenleving zo zijn bedoeld dat het voor het totaal aan Nederlanders over het algemeen een beetje acceptabel leefbaar moet zijn?quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:33 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is een gewoon standpunt. Erg hippie/kraker, maar goed, evengoed een standpunt als alle anderen.
Edit: neemt niet weg dat ik een arbeidsongeschikte ben hoor. Maar arbeidsongeschikt maakt mij nog niet monddood.
Spreek ik dat ergens tegen?!quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:54 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
en heeft de hippie/kraker in jou dan ook nog een beetje begrip/respect voor het feit dat alle regels in onze samenleving zo zijn bedoeld dat het voor het totaal aan Nederlanders over het algemeen een beetje acceptabel leefbaar moet zijn?
nee maar als je heel erg de ene kant laat blijken dan kun je mensen niet kwalijk nemen dat er twijfels bestaan over of je ook de andere kant van de zaak ziet.quote:Op vrijdag 13 november 2009 15:05 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Spreek ik dat ergens tegen?!
Mensen mogen van mij ook fel tegen mijn standpunt zijn en mij de kop proberen in te drukken, maar dan moeten ze niet zeggen dat ze voor vrijheid staan. Dan staan ze voor vrijheid, zolang iedereen maar doet wat zij willen, dat klopt niet he...
precies, 100% mee eens, dat is wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 13 november 2009 14:49 schreef LesStroud het volgende:
Ben het met Spinoza's god eens dat je best kritiek en (extreme) standpunten mag hebben ook al krijg je een uitkering, je hoeft niet perse alleen maar dankuwel te mompelen.
Het draagvlak/begrip zal er echter niet groter van worden.
Ik zei alleen maar dat ik het een beetje rot vond dat ik, omdat ik dus een jaar ongezond heb gedaan, minder kreeg dan waar ik recht op had.quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:07 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
nee maar als je heel erg de ene kant laat blijken dan kun je mensen niet kwalijk nemen dat er twijfels bestaan over of je ook de andere kant van de zaak ziet.
je zet jezelf niet in een al te populair daglicht zo. niet dat dat verplicht is hier, maar voor het voeren van redelijke discussie is eenzijdigheid niet handig.
aan de ene kant ben ik het wel met jou eens (zoals ik wel heb laten blijken), maar gezien de eenzijdigheid van je posts vind ik dat je de woorden van HiZ ook een beetje zelf hebt uitgelokt (hoewel die zich in zijn reacties aan jou ook weer een beetje schuldig maakt aan diezelfde eenzijdigheid).
Ik vind een vol jaar terugwerkende kracht nog behoorlijk soepel. Bovendien werk je nooit voor niets, vanwege sociaal contact (zelfs al heb je matige collega’s zoals bij productiewerk) en het statusverhogende effect.quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:19 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Ik zei alleen maar dat ik het een beetje rot vond dat ik, omdat ik dus een jaar ongezond heb gedaan, minder kreeg dan waar ik recht op had.
Door de bureaucratische maatregel dat je maar 1 jaar met terugwerkende kracht kunt krijgen loop ik dus een hoop geld mis, dat ik gewoon had gehad wanneer ik eerder gediagnostiseerd zou zijn.
Dat ik vervolgens door iemand word uitgemaakt voor fraudeur en tuig van de richel zegt meer over HiZ dan over mij. Later geef ik ook nog eens aan dat het een hele andere discussie vind of ik wel of geen recht op inkomen zou hebben (maw. de discussie hoort hier niet thuis). Ik begrijp dat ik overkom als een botte boer, daar doe ik het ook een beetje om, ik geniet soms van het conflict, maar ik vind mezelf niet de initiator van dit gesteggel..
Dat volle jaar is gewoon niet genoeg. Ik heb een behoorlijke studieschuld opgebouwd en dat was niet het geval geweest als ik gewoon tijdig mijn uitkering had gekregen. Waarom mag ik zelf niet uitzoeken welk jaar ik dan terug krijg? Het jaar van VOOR de aanvraag vind ik een beetje willekeurig.quote:Op vrijdag 13 november 2009 18:39 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik vind een vol jaar terugwerkende kracht nog behoorlijk soepel. Bovendien werk je nooit voor niets, vanwege sociaal contact (zelfs al heb je matige collega's zoals bij productiewerk) en het statusverhogende effect.
Er is ook niemand die heeft gezegd dat het de bedoeling is van het leven om het je gemakkelijk te maken. Maar net als in de jungle kun je het hier ook overleven door gebruik te maken van de dingen die voor het oprapen liggen.quote:En ja, leven in het spectrum is niet zo gemakkelijk. Heel wat mensen krijgen een late diagnose (soms zelfs pas na 50-jarige leeftijd).
nee je zei ook andere dingenquote:Op vrijdag 13 november 2009 16:19 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Ik zei alleen maar dat ik het een beetje rot vond dat ik, omdat ik dus een jaar ongezond heb gedaan, minder kreeg dan waar ik recht op had.
heel klote voor je, heb ik veel begrip voor (en heb ik ook getoond)quote:Door de bureaucratische maatregel dat je maar 1 jaar met terugwerkende kracht kunt krijgen loop ik dus een hoop geld mis, dat ik gewoon had gehad wanneer ik eerder gediagnostiseerd zou zijn.
het maakt niet uit of je de initiator bent, het gaat er gewoon om hoe je (re)ageert.quote:Dat ik vervolgens door iemand word uitgemaakt voor fraudeur en tuig van de richel zegt meer over HiZ dan over mij. Later geef ik ook nog eens aan dat het een hele andere discussie vind of ik wel of geen recht op inkomen zou hebben (maw. de discussie hoort hier niet thuis). Ik begrijp dat ik overkom als een botte boer, daar doe ik het ook een beetje om, ik geniet soms van het conflict, maar ik vind mezelf niet de initiator van dit gesteggel..
Het is een nikszeggende internetdiscussie, dus eigenlijk maakt het me niet zoveel uit. Ik schrijf toch dat ik een felle reactie uitlok gewoon om het effect. Niet te veel van aantrekken.quote:Op zaterdag 14 november 2009 11:47 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
nee je zei ook andere dingen
[..]
heel klote voor je, heb ik veel begrip voor (en heb ik ook getoond)
[..]
het maakt niet uit of je de initiator bent, het gaat er gewoon om hoe je (re)ageert.
laat ik het zo zeggen: als iemand je voor iets negatiefs uitmaakt en je bent het daar absoluut niet mee eens en je wil er tegenin gaan, dan is het veel handiger om een beetje correct en subtiel te reageren, dan laat je een positieve kant van jezelf zien.
door op de manier te reageren die je hebt gekozen bevestig je (met je toon) voor de ander waarschijnlijk het beeld dat diegene heeft (ook al probeer je inhoudelijk iets anders aan te geven). niet handig dus.
geen idee.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:59 schreef LesStroud het volgende:
Dankjewel!![]()
Als de Wajong is toegewezen, krijg je het geld dan meteen of moet je eerst wachten op 1 moment in de maand dat de betaalopdrachten de deur uit gaan?
Lachen dit, ik vind het wel best dat de wet zo in elkaar zit dat de maatschappij lui als jou geen cent te veel geeft.quote:Op zondag 15 november 2009 01:16 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Het is een nikszeggende internetdiscussie, dus eigenlijk maakt het me niet zoveel uit. Ik schrijf toch dat ik een felle reactie uitlok gewoon om het effect. Niet te veel van aantrekken.
Dit verhaal klopt wel zo'n beetje. Rente moet je inderdaad expliciet om vragen, anders krijg je het niet.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:51 schreef Feestkabouter het volgende:
op dit moment is de gewone Wajong uitkering (ik weet niet of er nog extra's bij kunnen zitten of zo) bij 100% arbeidsongeschiktheid 1048,95 euro bruto per maand.
Als je het op datum x aanvraagt kun je het tot maximaal 12 maanden voor die datum x krijgen (met terugwerkende kracht dus) als is vastgesteld dat je toen ook al die mate van AO had.
het lullige is: als je in januari uitgekeerd krijgt over het hele voorgaande jaar, dan moet je er belasting over betalen in het jaar dat het uitgekeerd is. dat is onvoordelig, per saldo had je netto meer overgehouden als je het in dat voorgaande jaar had mogen aangeven bij de belasting.
12600 euro in 2009 aangeven en 12600 in 2010 aangeven is voordeliger dan 25200 aangeven in 2010.
maar je kunt eventueel wel weer middelen, dan trekt dat uiteindelijk weer redelijk bij.
(vraag over middelen bij de belastingdienst)
ander punt: NU is het 1048,95, in de eerste helft van 2009 was het 1035,90, in 2008 was het eerst 1001,25 en daarna 1017,45.
ik gok dat als je het met terugwerkende kracht krijgt, dat je dan ook die lagere bedragen krijgt.
wat wel kan, is dat je er rente over ontvangt (maar dat tikt over maximaal 1 jaartje ook niet erg aan).
rente: je moet specifiek aangeven aan het UWV dat je dat wil ontvangen!!
maw: ik denk niet dat het netto is, dat kan haast niet.
het is wel zo: als je het aanvraagt en je krijgt het eerst niet en na bezwaar wel en het heeft een hele tijd geduurd tussen aanvraag en uitkering, dan kan het in theorie (en ook in de praktijk) zijn dat je ineens 16 a 18 maanden uitbetaald krijgt (19000 euro), en dat is netto natuurlijk wel ruim 10000 euro.
Meestal is het zo dat als de nabetaling is vastgesteld dat hij dan ook vrij snel de deur uitgaat. Er zijn wel vaste betaalmomenten, maar er zijn er meer dan één per maand. Heb je ook overwogen om een schadevergoeding te eisen in verband met de lange beslistermijn ?quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:50 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
geen idee.
ik ben zelf ook erg benieuwd.......... ik ben zelf in heel spannende afwachting van een uitslag, ik verwacht hem ergens de komende dagen, en bij mij gaat het om 6 jaar inmiddels (aangevraagd begin 2004, allerlei rechtszaken gehad en uiteindelijk gewonnen, nu eindelijk een grondige beoordeling gehad).
Het gaat bij mij om zo'n 60 a 80.000 euro......... waar ik uiteindelijk niets aan overhoud, omdat het meteen door moet naar de belastingdienst, maar dan heb ik wel eindelijk rust aan alle kanten en kan mijn herstel eindelijk eens beginnen.
heel veilig gerekend ben ik precies glad met de belastingdienst, als er ergens iets een beetje in mijn voordeel uitkomt dan hou ik er ook nog wat aan over voor een feestje.
Je krijgt gewoon alles met terugwerkende kracht ineens bijgeschreven en ik meen gelijk voor die maand zelf betaald, maar precies weten doe ik dat niet meer.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:59 schreef LesStroud het volgende:
Dankjewel!![]()
Als de Wajong is toegewezen, krijg je het geld dan meteen of moet je eerst wachten op 1 moment in de maand dat de betaalopdrachten de deur uit gaan?
verklaar je nader, is dit aan mij gericht?quote:Op woensdag 18 november 2009 02:18 schreef HiZ het volgende:
[..]
Lachen dit, ik vind het wel best dat de wet zo in elkaar zit dat de maatschappij lui als jou geen cent te veel geeft.
het is een complex verhaal, vragen om een schadevergoeding zit er niet echt in denk ik........quote:Op woensdag 18 november 2009 02:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Meestal is het zo dat als de nabetaling is vastgesteld dat hij dan ook vrij snel de deur uitgaat. Er zijn wel vaste betaalmomenten, maar er zijn er meer dan één per maand. Heb je ook overwogen om een schadevergoeding te eisen in verband met de lange beslistermijn ?
Succes!quote:Op woensdag 18 november 2009 09:34 schreef Feestkabouter het volgende:
maar eerst morgen of overmorgen de uitslag afwachten...............
(toch) Gefeliciteerd dan maar.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:24 schreef Feestkabouter het volgende:
Het wachten is afgelopen, zojuist een telefoontje gekregen van het UWV: 80%..... dus 100%!
Het blijft ongepast om erom te juichen, want het is geen feest voor me, maar het feit dat het nu door het UWV wordt erkend en ik dus een uitkering krijg (Wajong) is na 5 jaar strijden toch een grote positieve opluchting!
Blij zijn lijkt me wel een gepaste houding; je hebt nu de mogelijkheid om een streep te zetten onder een heel lange periode van onzekerheid.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:24 schreef Feestkabouter het volgende:
Het wachten is afgelopen, zojuist een telefoontje gekregen van het UWV: 80%..... dus 100%!
Het blijft ongepast om erom te juichen, want het is geen feest voor me, maar het feit dat het nu door het UWV wordt erkend en ik dus een uitkering krijg (Wajong) is na 5 jaar strijden toch een grote positieve opluchting!
Gefeliciteerd dat je meer zekerheid hebt!quote:Op donderdag 19 november 2009 16:24 schreef Feestkabouter het volgende:
Leuk voor je dat je nu een baan hebtquote:Op donderdag 19 november 2009 19:17 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd dat je meer zekerheid hebt!
Het blijft oneerlijk dat je door autisme je talenten vaak niet goed kunt benutten. Soms loopt het werk na meerdere jaren stuk vanwege overprikkeling. Dat het aanpassen te veel van jezelf vergt. De andere kant is 100 procent jezelf zijn, maar met autisme vind je dan (denk ik) veel moeilijker aansluiting bij andere mensen.
Ik krijg straks een nuluitkering (of stroom uit de regeling). Dat was ook precies mijn doel: van Wajong naar werk.
Het werk dat ik nu heb, krijgt een vervolg in de vorm van een officiële aanstelling
Ik twijfel nog tussen 30-36 uur per week, vanwege de reistijd. De meeste mensen werken 36 uur, maar ik ken de (potentiële) gevaren van autisme niet zo goed.
heb geduld.quote:Op donderdag 3 december 2009 15:29 schreef LesStroud het volgende:
De Wajong is me al toegezegd... maar heb nog steeds geen post gehad..En het is al bijna 2 weken geleden..
Ik hoop niet dat dat een slecht teken is..![]()
Nope, iemand anders in het R&P forum werkt(e) in een laboratorium. Ik werk nu bij een ministerie voor 34 uur in de week, binnenkort ook zonder jobcoaching. Mijn ervaring is dat jobcoaching niet zo veel verschil uitmaakt. In ieder geval heb ik nu zekerheid wat betreft inkomen.quote:Op donderdag 3 december 2009 16:11 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Leuk voor je dat je nu een baan hebt![]()
In een labaratorium toch?
Dat kan best een week of 6 duren, gerekend vanaf het moment van keuring.quote:LesStroud schreef het volgende:
De Wajong is me al toegezegd... maar heb nog steeds geen post gehad.. En het is al bijna 2 weken geleden..
Ik hoop niet dat dat een slecht teken is..
Een gesprek met een arbeidsdeskundige is inderdaad een standaard onderdeel van de procedure van je aanvraag. Als je autisme hebt denk ik dat de kans groot is dat je een wajong uitkering krijgt.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:53 schreef Filmpjer het volgende:
Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje de adviezen op deze website met betrekking tot de Wajong.
Nou vandaag was voor mijn de grote dag en had een afspraak met de verzekering arts.
Het gesprek ging eigenlijk heel goed. hij begreep goed mijn problemen die ik had door mijn autistische stoornis. en had daar zover ik kon merken ook alle begrip voor. Natuurlijk had ik mijn vader en een begeleider van ggz mee genomen. je moet natuurlijk nooit alleen gaan, dat is een ding wat ik in de jaren wel heb geleerd.
Alleen ben ik wel een beetje ongerust dat ik toch eerst naar een arbeidsdeskundige moet.
Nou heb ik hier wel gelezen dat dit slechts een procedure is.
Wie heeft er ervaring mee.
Het is voor mij op dit moment echt onmogelijk een baan te zoeken en te behouden.
Dus zie niet echt in wat ik daar moet zeggen.
Ik hoop op een reactie zodat ik een beetje kan laten rusten.
Okey heel erg bedankt voor je snelle reactie.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 13:17 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Een gesprek met een arbeidsdeskundige is inderdaad een standaard onderdeel van de procedure van je aanvraag. Als je autisme hebt denk ik dat de kans groot is dat je een wajong uitkering krijgt.
Het is wel zo dat er gekeken gaat worden naar je arbeidsvermogen. De autisten die ik ken zijn allemaal volledig afgekeurd, wat niet betekent dat zij geen opleiding of werk hebben. Wel hebben ze allemaal een traject doorlopen waarbij heel nauwkeurig uitgezocht is welk werk wel vol te houden is, of welke studie wel mogelijk is. De meesten werken in deeltijd en kunnen als het dan toch niet lukt terugvallen op hun Wajong uitkering. Je wordt dus niet zomaar aan het werk gezet.
Misschien 1 dag in de week.. als het sociaal goed gaat. Het gaat hier om de hoeveelheid energie die ik heb.. en het totaal niet kunnen werken in groepen..quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:30 schreef Maanvis het volgende:
Stuur anders even een PM naar uwvwebcare?
Anyway, je hoeft je niet te verdedigen, maar ik ben benieuwd wat je precies niet meer kunt doen ivm je autisme. Zou je wel in staat zijn om bijv. schoonmaakwerk te doen?
De regels zijn met de nieuwe Wajong wel erg veranderd. Het uitgangspunt is niet meer echt dat je een uitkering hebt en daarnaast re-integratie, maar dat je een re-integratieplan hebt met daarnaast een uitkering. Tenzij je gewoon echt totaal niet kunt werken. Maar dat is kennelijk niet het geval bij jou want je hebt een gesprek met een arbeidsdeskundige over je resterende mogelijkheden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:58 schreef Filmpjer het volgende:
Echt allemaal heel erg bedankt,
Jullie zijn echt een steun voor me geweest, en nog steeds.
Het is fijn om ervaringen van andere te lezen, van daar kun je een inschatting maken wat je allemaal te wachten staat.
Ik zelf heb er ook wel vertouwen in op een goede afloop, gezien het begrip en fijne gesprek met de verzekering arts.
Hij zij meermalen de problematiek te begrijpen en stelde ook dat de klachten nu veel erger waren dan in 2005, en er echt een verergering van de klachten heeft voor gedaan.
Dankjewel voor je antwoord.quote:Op maandag 11 oktober 2010 11:39 schreef HiZ het volgende:
Je beschrijving is niet echt voldoende om een antwoord te kunnen geven. Als ik het goed begrijp ben je volledig arbeidsongeschikt maar mocht je in het kader van je re-integratie wel een studie volgen? Het feit dat je die studie niet blijkt te kunnen volgen zou dan eigenlijk geen gevolgen moeten hebben op je uitkeringsrechten. Het lijkt mij eerlijk gezegd wel verstandig om het door te geven. Je kunt dan met je AD een nieuwe afspraak maken die wel past bij jouw beperkingen. Hoef je je ook niet meer ongerust te maken over het feit dat ze niet meer weten wat je echt aan het doen bent.
Hoi HiZquote:Op maandag 11 oktober 2010 11:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
De regels zijn met de nieuwe Wajong wel erg veranderd. Het uitgangspunt is niet meer echt dat je een uitkering hebt en daarnaast re-integratie, maar dat je een re-integratieplan hebt met daarnaast een uitkering. Tenzij je gewoon echt totaal niet kunt werken. Maar dat is kennelijk niet het geval bij jou want je hebt een gesprek met een arbeidsdeskundige over je resterende mogelijkheden.
Het lijkt mij dat je, evt samen met je begeleiders, gaat bedenken misschien ook opschrijven wat je wil gaan doen. Dan kun je met die arbeidsdeskundige een plan maken voor je toekomst.
Weet ik maar ik heb met mn begeleider van GGZ al een stappen plan opgesteld zoals therapieën en sociale trainingen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:30 schreef HiZ het volgende:
OH ok, ja dan gaat het iets anders. Maar ook dan kun je vragen om begeleiding he.
Waarom reageer je als je niet waar het over gaat.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef Zwolsboy het volgende:
Een Wajong uitkering is niet bedoeld om te gaan studeren hoor.
Dat hebben ze sinds 1 2010 veranderd omdat heel veel jongeren hier (misbruik) van gingen maken dik 1065 euro + verhoogde studiebeurs melken en veel dingen kopen geld verspillen.
Daarom hebben ze dat nu verandert dat je 25% van het min loon krijgt als je studeert (terecht)
Een *normale* student haalt toch ook geen 1000 euro met zijn bijbaantje van 10 uur PW naar binnen? naast zijn 40 uur stage / Studie?
Wajong is bedoeld zodat je aan het werk gaat met begleiding en loondisp zodat je bezig bent en je eigen centen verdient en uiteindelijk zelfstandig verder gaat maar om te kiezen van ik ga studeren en lekker die uitkering melken isslechts 2 % van de wajongers hebben geen of een gedeeltelijke uitkering en 98% heeft hem volledig...gek he dat VVD / CDA mauwt hierover
Laat staan 2011 / 2012 kan het zelfs zo zijn dat je met autisme helemaal geen uitkering meer krijgt omdat dit in het verleden zo verziekt is en dan zijn *echte* autisten de sjaak.
Nee de 1e paginas las ik en moest ff weg dus maar ff reactie eropquote:Op maandag 11 oktober 2010 21:01 schreef Filmpjer het volgende:
[..]
Waarom reageer je als je niet waar het over gaat.
Ik heb het nooit over studeren gehad.
Oke ik begrijp hetquote:Op maandag 11 oktober 2010 21:11 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nee de 1e paginas las ik en moest ff weg dus maar ff reactie erop![]()
Zie vaker wajong topics met studeren en wajong walg ik gewoon van heb het zelf ook gehad en zo snelmogelijk aan het werk gegaan en mn eisen verlaagt en nu verdien ik redelijk maar dat veel mensen dit laten liggen...
Ja wat kan ik er op zeggen, Ik denk dat er ook veel Autisten zijn die geen wajong of wat ook aan vragen. Had ik ook niet gedaan als ik het zelf kon.quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:23 schreef Zwolsboy het volgende:
Achja,
Wat ik wel vreemd vind er zijn nog steeds even veel *autisten* maar vroeger gingen ze gewoon werken en tegenwoordig kunnen ze dat niet meer.
Net als alle andere uitkeringen mensen kunnen steeds minder en zijn sneller ziek of willen niet vroeg opstaan echt jammer.
Ik ken een man van zon eh 78 jaar en blijkt autisme te hebben (pdd-nos) en heeft er nooit echt last van gehad hij zei je moet ermee leren leven en de mogelijkheden pakken die er wel zijn en bij hem was dat boer worden en vroeg opstaan en lange werkdagen vond die nooit erg
Maar wat als je door je ziekte vertraging hebt opgelopen, nog 2 jaartjes moet, geen stufie meer krijgt en anders maar moet stoppen met je studie?quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef Zwolsboy het volgende:
Een Wajong uitkering is niet bedoeld om te gaan studeren hoor.
Dat hebben ze sinds 1 2010 veranderd omdat heel veel jongeren hier (misbruik) van gingen maken dik 1065 euro + verhoogde studiebeurs melken en veel dingen kopen geld verspillen.
Daarom hebben ze dat nu verandert dat je 25% van het min loon krijgt als je studeert (terecht)
Een *normale* student haalt toch ook geen 1000 euro met zijn bijbaantje van 10 uur PW naar binnen? naast zijn 40 uur stage / Studie?
Wajong is bedoeld zodat je aan het werk gaat met begleiding en loondisp zodat je bezig bent en je eigen centen verdient en uiteindelijk zelfstandig verder gaat
tot je 30e heb je recht op IBG...quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar wat als je door je ziekte vertraging hebt opgelopen, nog 2 jaartjes moet, geen stufie meer krijgt en anders maar moet stoppen met je studie?
Ik heb vertraging opgelopen omdat ik niet van de staat wilde trekken, vastliep in mijn studie, en intussen in mijn onderhoud probeerde te voorzien met uitzendwerk, wat voor geen meter lukte, en alleen maar meer tijd kostte.
Denk je echt dat ze op 28 jarige ongeschoolde autisten zitten te wachten bij het uzb?
De studie is mijn traject naar werk.
Misschien moet je dit eens doorlezen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 22:43 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
En zonder wajong kan je ook studeren hoor school is niet duurder hoor dat is voor iedereen even duur![]()
En als je IQ wel goed is en volledige wajong uitkering krijgt is er iets niet pluis...mij gaat het meer om een persoon met MS of iemand met autisme ze krijgen allebij even veel terwijl die persoon met ms echt niet KAN werken maar die persoon met autisme echt wel gewoon met begleiding bijv in de supermarkt vakken vullen of magazijn werk in kleine stapjes groeien.quote:Op maandag 11 oktober 2010 22:59 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Misschien moet je dit eens doorlezen.
En dat is nog een succesverhaal.
Veel meer mensen raken in de schulden, zwaar depressief of weet ik het allemaal.
Tuurlijk kan iemand met pdd-nos werken, echter het grote probleem ligt echt bij de werkgever. Het grote gros ziet niets in om iemand met autisme in dienst te nemen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 23:12 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
En als je IQ wel goed is en volledige wajong uitkering krijgt is er iets niet pluis...mij gaat het meer om een persoon met MS of iemand met autisme ze krijgen allebij even veel terwijl die persoon met ms echt niet KAN werken maar die persoon met autisme echt wel gewoon met begleiding bijv in de supermarkt vakken vullen of magazijn werk in kleine stapjes groeien.
En daarnaast op je 18e al een uitkering vangen dat is niet realistisch je woont nog thuis je hebt nauwlijks kosten dit zouden ze bijv kunnen verhogen naar 23e ofwel dat je niet meer in het jeugdloon zit en begint met werken.
het huidige systeem deugd gewoon niet of het nieuwe idee wel gaat werken blijft een vraag maar 1 ding is zeker als je bijv PDD-NOS hebt of aspeger kan je PRIMA werken om na dag 1 al te zeggen van het is me teveel ik wil graag tot 11 uur uitslapen en dan op mn gemak naar mn werk bestaat gewoon niet.
Zelf heb ik pddnos kenmerken en niet aangeboren hersenletsel en ben (zwaar) slechthorend en werk in een bakkerij ik sta om half 4 op en werk tot 12 uur ongeveer 5 dagen in de week soms op zaterdag.
Mijn vrienden zeggen als jij niet werkt krijg je de volledige wajong + 300 euro huurtoeslag + 65 euro zorgtoeslag en je netto inkomen verschilt dan maar 100 eurotriest als zij alleen maar kijken naar geld vangen en niet leren VERDIENEN.
Ik ga gewoon nooit thuis zitten ik wil gewoon lekker werken school heb ik gehad en zit nu goed en ik weet zeker dat meer mensen met PDD-NOS dit kunnen...
Hoe hoog is jouw IQ? Wat als iemand met asperger een erg hoog IQ heeft? Die moet maar de rest van zijn leven gaan vakkenvullen?quote:Op maandag 11 oktober 2010 23:12 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
En als je IQ wel goed is en volledige wajong uitkering krijgt is er iets niet pluis...mij gaat het meer om een persoon met MS of iemand met autisme ze krijgen allebij even veel terwijl die persoon met ms echt niet KAN werken maar die persoon met autisme echt wel gewoon met begleiding bijv in de supermarkt vakken vullen of magazijn werk in kleine stapjes groeien.
En daarnaast op je 18e al een uitkering vangen dat is niet realistisch je woont nog thuis je hebt nauwlijks kosten dit zouden ze bijv kunnen verhogen naar 23e ofwel dat je niet meer in het jeugdloon zit en begint met werken.
het huidige systeem deugd gewoon niet of het nieuwe idee wel gaat werken blijft een vraag maar 1 ding is zeker als je bijv PDD-NOS hebt of aspeger kan je PRIMA werken om na dag 1 al te zeggen van het is me teveel ik wil graag tot 11 uur uitslapen en dan op mn gemak naar mn werk bestaat gewoon niet.
Zelf heb ik pddnos kenmerken en niet aangeboren hersenletsel en ben (zwaar) slechthorend en werk in een bakkerij ik sta om half 4 op en werk tot 12 uur ongeveer 5 dagen in de week soms op zaterdag.
Mijn vrienden zeggen als jij niet werkt krijg je de volledige wajong + 300 euro huurtoeslag + 65 euro zorgtoeslag en je netto inkomen verschilt dan maar 100 eurotriest als zij alleen maar kijken naar geld vangen en niet leren VERDIENEN.
Ik ga gewoon nooit thuis zitten ik wil gewoon lekker werken school heb ik gehad en zit nu goed en ik weet zeker dat meer mensen met PDD-NOS dit kunnen...
Ik kan van de IBG alleen niet leven.quote:Op maandag 11 oktober 2010 22:43 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
tot je 30e heb je recht op IBG...
Ik sta nu en 8,5. En die studie geeft me concreet zicht op werk, ik wil promoveren bij dezelfde vakgroep waar ik afstudeer. Daar kennen ze me en hoef ik niet een anonieme sollicitatieprocedure in.quote:Op maandag 11 oktober 2010 22:43 schreef Zwolsboy het volgende:
ik denk eerder dat werkgevers een ongeschoolde wajonger wilt aan nemen die gewoon kiest om te werken dan iemand die jarenlang op school gezeten heeft en met veel moeite die diploma haal
Als niet gehandicapte is het normaal dat je je studie kan afmaken (in een tijd die min of meer is afgesteld op je energieniveau) en daarna werk vindt dat bij je past. Maar als gehandicapte moet je dat maar niet willen, dan ben je opeens een verwend nest dat 'per se die droombaan wil'?quote:Op maandag 11 oktober 2010 22:43 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
tot je 30e heb je recht op IBG...
ik denk eerder dat werkgevers een ongeschoolde wajonger wilt aan nemen die gewoon kiest om te werken dan iemand die jarenlang op school gezeten heeft en met veel moeite die diploma haalt en nooit wat ermee doet en de praktijk niet eens aan kan...
En zonder wajong kan je ook studeren hoor school is niet duurder hoor dat is voor iedereen even duur![]()
En dromen van die droombaan van oooh dat wil ik zo graag en dat kan ik goed zelfs mensen zonder beperkingen krijgen dat niet (altijd) voor elkaar dat kost gewoon tijd.
Daar geloof ik echt helemaal niets van. Ik zat een jaar zonder het werk dat ik wilde doen, omdat ik afgestudeerd ICT-er was en met weinig ervaring in het verkeerde jaar (net veel ICT-ers ontslagen in dat jaar) niet het werk kon done wat ik wilde. Dus vanalles maar aangenomen, van productiewerk tot schoonmaakwerk. Dat vond ik echt niks. Totdat ik uiteindelijk bij Unox terecht kwam in de soepfabriek, dat vond ik echt geweldig productiewerk.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:07 schreef Feestkabouter het volgende:
ja ik heb een erg hoog IQ en Asperger............ als je mij laat vakkenvullen verhang ik me binnen 2 dagen.
van geestdodend werk ontploft mijn hoofd en word ik echt helemaal gek.
En wel thuis zitten en die uitkering maar vangen he?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:07 schreef Feestkabouter het volgende:
misschien is 'willen' niet het juiste woord.
bij mij tenminste gaat het om 'kunnen'.
ik kan alleen dingen doen als ik zelf kan bepalen wanneer en hoe. anders kan het simpelweg niet.
en ik kan erg productief zijn, maar dan dus wel op mijn momenten en op mijn manier.
het is dus enerzijds niet helemaal terecht om de werkgevers te verwijten dat ze mij en anderen zoals ik niet willen: het is gewoon lastig plannen en (samen)werken met ons!
maar anderzijds zijn er ook wel veel bedrijven die het ook echt op geen enkele manier een beetje willen proberen.
ja het is lastig, maar als het bedrijf zijn best doet en de autist goed kan aangeven wat en hoe en wanneer, dan is er in flink wat gevallen best nog een win-win-situatie te bereiken.
ja ik heb een erg hoog IQ en Asperger............ als je mij laat vakkenvullen verhang ik me binnen 2 dagen.
Je reageert echt asociaal op iedereen die anders is dan jij.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:37 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
En wel thuis zitten en die uitkering maar vangen he?
Ga maar eens 2 maanden lang vakken vullen of 2 maanden lang bij de Ikea distributiecentrum werken of ga helpen in de snackbar genoeg vraag naar dat soort baantjes of wat dacht je van vuilnis ophalen ? totaal geen werkdruk lekker hard met de handen werken je wordt ook nog eens assertiever voor jezelf en je leer veel mensen kennen en je bent onmisbaar...
Wist je dat de laagste baantjes het belangerijkste werk is?
Riool reinigers als die 1 week niet werken en ons riool zit verstopt nou dan baalt letterlijk HEEL nederland of vuilnis ophalen 1 dag niet doen en ons kippenland is zo smerig als wat.
Als een Makelaar 1 week niet werkt merken we er niks van dan zal er wat minder huizen getaxeerd worden maar dat kunnen we missen.
Of als hoge baas van een energie bedrijf 1 week afwezig is merken we er ook niks van op lange termijn weer wel.
Mensen die nooit iets hebben gedaan moeten niet meteen zeggen dan ontplof ik of kan ik niet doe het MINSTENS 2 maanden of beter gezegt doe het 1 jaar en blijf het doen en vertel na 1 jaar je verhaal.
als je NIKS doet en je probeert het niet eens vind ik dat je geneens recht hebt op een (wajong) uitkering ik vind pas als je recht heb als je nergens aangenomen word.
En daarnaast ACCEPTEREN dat je niet elke baan kan nemen die je echt graag wil of heel leuk vind of zeer goed kunt voor een bijstander geld dat ook en die zie je wel werk zoeken (ook niet allemaal) en dingen proberen en uiteindelijk komen ze heel ergens anders terecht.
Vertel eens welke werkgevers jij gehad hebt ? en hoelang heb je voor ze gewerkt.
Een uitkering trekken omdat je je ophangt als je bepaalde werkzaamheden zou moeten doen, is mijns inziens ook een beetje raar. Dat vind ik emotionele chantage vand e keuringsarts.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:12 schreef Filmpjer het volgende:
[..]
Je reageert echt asociaal op iedereen die anders is dan jij.
Zullen we ruilen. ?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:17 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Een uitkering trekken omdat je je ophangt als je bepaalde werkzaamheden zou moeten doen, is mijns inziens ook een beetje raar. Dat vind ik emotionele chantage vand e keuringsarts.
Nee ik reageer asociaal op mensen die niet WILLEN werken.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:12 schreef Filmpjer het volgende:
[..]
Je reageert echt asociaal op iedereen die anders is dan jij.
Hang je jezelf echt serieus op als je 2 dagen moet vakkenvullen? Ik kan dat echt niet begrijpen. Leg eens uit wat voor gedachten er dan door je hoofd gaan? Zit je in een inrichting? Kun je zelfstandig leven?quote:
wat doe jij eigenlijk zoal de hele dag.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:26 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hang je jezelf echt serieus op als je 2 dagen moet vakkenvullen? Ik kan dat echt niet begrijpen. Leg eens uit wat voor gedachten er dan door je hoofd gaan? Zit je in een inrichting? Kun je zelfstandig leven?
ik werk van 8 tot 5, daarna ga ik naar huis en doe ik het huishouden, daarna ga ik de hele avond internetten/spelletje spelen/op vriendenbezoek/naar de fillum/sporten. ik eet op dinsdag en donderdag bij mijn ouders, en vrijdag en zaterdag ga ik stappen. op zondag rust ik meestal uit en vaak ga ik dan uit eten.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:47 schreef Filmpjer het volgende:
[..]
wat doe jij eigenlijk zoal de hele dag.
Vakkenvullen is nog niet zo geestdodend als champignons plukken. Je moet toch nog altijd de datum in de gaten houden, het fifo-systeem, wat over de datum is weggooien enz.....quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:07 schreef Feestkabouter het volgende:
Ik ga binnen kort therapien volgen bij het GGZ om zelfstandiger te worden en beter om te gaan met veranderingen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik werk van 8 tot 5, daarna ga ik naar huis en doe ik het huishouden, daarna ga ik de hele avond internetten/spelletje spelen/op vriendenbezoek/naar de fillum/sporten. ik eet op dinsdag en donderdag bij mijn ouders, en vrijdag en zaterdag ga ik stappen. op zondag rust ik meestal uit en vaak ga ik dan uit eten.
Lijkt je dat een leuk leven?
Wat doe jij de hele dag? Zit je in een inrichting? Kan je zelfstandig leven? Wie kookt jouw eten? Wie maakt jouw huis schoon?
ten eerste wil ik even zeggen dat ik absoluut de mening deel dat werkzaamheden als schoonmaken en vakkenvullen absoluut belangrijk zijn in deze wereld. dat meen ik serieus. ik respecteer mensen die dat soort werk doen zeer.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:25 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nee ik reageer asociaal op mensen die niet WILLEN werken.
Wat is er asociaal in mijn bericht? omdat ik zeg probeer het gewoon en oordeel niet als je het nooit gedaan hebt gewoon doen.
In je andere draad geef je al toe dat je graag de oude wajong wilt en niet de nieuwe en dat je er bang voor bent 1 tip ga gewoon werk zoeken en je hoeft helemaal geen uitkering of Loondispensatie dan maak je nog veel meer kans op een baan je bent voordelig je kan breder zoeken je mag dan ook echt rustiger doen je baas is VERPLICHT om rekening te houden met jou.
Mijn sterke mening als je niet KUNT werken zit je echt aan een slangetje of aan de zuurstofpomp of je bent zo gestoord dat je niet eens weet wie je bent en je zit te hele dag te kwijlen of whatever dat noem ik volledig arbeidsongeschikt die mensen mogen van mij volledige min loon krijgen dus 1450 bruto geloof ik want die hebben het echt nodig!.
het asociale aan jou bericht is dat je er zonder enige aanwijzing vanuitgaat dat iemand die aangeeft dat bepaalde dingen niet kan, dat ie die dingen niet heeft geprobeerd.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:25 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Nee ik reageer asociaal op mensen die niet WILLEN werken.
Wat is er asociaal in mijn bericht? omdat ik zeg probeer het gewoon en oordeel niet als je het nooit gedaan hebt gewoon doen.
In je andere draad geef je al toe dat je graag de oude wajong wilt en niet de nieuwe en dat je er bang voor bent 1 tip ga gewoon werk zoeken en je hoeft helemaal geen uitkering of Loondispensatie dan maak je nog veel meer kans op een baan je bent voordelig je kan breder zoeken je mag dan ook echt rustiger doen je baas is VERPLICHT om rekening te houden met jou.
Mijn sterke mening als je niet KUNT werken zit je echt aan een slangetje of aan de zuurstofpomp of je bent zo gestoord dat je niet eens weet wie je bent en je zit te hele dag te kwijlen of whatever dat noem ik volledig arbeidsongeschikt die mensen mogen van mij volledige min loon krijgen dus 1450 bruto geloof ik want die hebben het echt nodig!.
prima dat jou dat zo lijkt. ik neem het je ook niet kwalijk dat je dat denkt. mooi dat het voor jou zo werkt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 16:58 schreef Maanvis het volgende:
het lijkt me dat bezig zijn in de groenvoorziening je gedachten juist vrij maakt en rustgevend is.
koelkasten slopen voor recyclingquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 16:58 schreef Maanvis het volgende:
maar heb je het al geprobeerd, schoffelen of vakkenvullen of lopende band werk?
Check. Ik ben het met je eens dat je niet bij voorbaat moet roepen ' kan niet'quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:37 schreef Zwolsboy het volgende:
Mensen die nooit iets hebben gedaan moeten niet meteen zeggen dan ontplof ik of kan ik niet doe het MINSTENS 2 maanden of beter gezegt doe het 1 jaar en blijf het doen en vertel na 1 jaar je verhaal.
Ik zit niet aan een slangetje en mankeer psychisch niks. Ik kan feitelijk alles, zolang ik het maar thuis kan doen. Ik kan alleen de deur uit op momenten dat het goed uitkomt. Soms ook dagen niet. Soms is er geen enkel probleem. Soms moet ik noodgrepen gebruiken om weg te kunnen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:25 schreef Zwolsboy het volgende:
Nee, hier is men pas tevreden als je alle trajecten om duurzaam aan het werk te gaan in de toekomst laat vallen ten faveure van het eerste het beste rotbaantje dat nu beschikbaar is.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 16:54 schreef Feestkabouter het volgende:
zo alles een beetje in een perspectief geplaatst waar je wat mee kunt hoop ik?
Jij woonde toch in helmond? Ik weet nog een bedrijf in uden waar je af en toe spulletjes op kunt halen en die dan thuis kunt inpakken, bijv tandpastatubes etc. Mocht je interesse hebben stuur even een PM.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:36 schreef Gia het volgende:
Maar, je ziet helemaal niks aan mij! Toch ben ik volledig afgekeurd. En waarom? Omdat het uwv niet doet aan thuiswerken. Wil je thuiswerken? Dan begin je maar als zelfstandige. Tja, en dat verdom ik dus, omdat geen enkele verzekering mij zal willen verzekeren voor ziekte of (verslechterde) arbeidsongeschiktheid.
ik zou graag nog willen weten wat er precies gebeurde waardoor je dat werk niet kon doen. Dacht je toen aan zelfmoord? Wat voor incidenten vielen er voor?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:15 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
koelkasten slopen voor recycling
reclamefolders rondbrengen
lopende band: rockwool in dakpanelen stoppen
bijrijder op een vrachtwagen om te helpen met lossen
been there, tried all that. werkelijk waar. nu tevreden? ik gaf toch al aan dat je er ten onrechte vanuitging dat ik dat had geprobeerd, waarom geloof je dat niet gewoon meteen?
inmiddels heb ik verschillende keren laten blijken dat er geen sprake is van 'bij voorbaat'quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Check. Ik ben het met je eens dat je niet bij voorbaat moet roepen ' kan niet'
Als je bij die bedrijven in dienst kunt, dus, dat zij je WAO-premie e.d. betalen, prima. Maar iets zegt me dat je dan toch weer als ZZP-er wordt gezien en je dus zelf verantwoordelijk bent voor je verzekeringen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:57 schreef Maanvis het volgende:
Jij woonde toch in helmond? Ik weet nog een bedrijf in uden waar je af en toe spulletjes op kunt halen en die dan thuis kunt inpakken, bijv tandpastatubes etc. Mocht je interesse hebben stuur even een PM.
vroeger had je ook van TNS Nipo zo'n enqueteservice, dan kun je vanuit je thuis mensen opbellen met de computer, en die dan vragen stellen waar ze antwoord op moeten geven voor enquetes. deze mensen hebben zich hiervoor opgegeven dus het is niet ongewenst. maar volgens mij doen ze dat nu niet meer.. maar dat zou je even kunnen nakijken.
Nee, je wordt dan niet als ZZP-er gezien. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat die 17-18 jarige meiskes die dat doen gelijk al als ZZP-er in dienst komen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je bij die bedrijven in dienst kunt, dus, dat zij je WAO-premie e.d. betalen, prima. Maar iets zegt me dat je dan toch weer als ZZP-er wordt gezien en je dus zelf verantwoordelijk bent voor je verzekeringen.
Dat klopt, maar ik zat dan meer te denken aan een situatie waarbij bijv. je man op en neer rijdt voor je?quote:Daarbij is naar Uden rijden, bijvoorbeeld, al een probleem op zich. Da's een half uur heen en een half uur terug. Kans is groot dat ik ernstig in de problemen kom.
Ik reageerde op Zwolsboy om te laten zien dat er bij mijn geval ook geen sprake was van 'bij voorbaat'.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:03 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
inmiddels heb ik verschillende keren laten blijken dat er geen sprake is van 'bij voorbaat'
bij zulke topiques moet je er dat wel altijd bij zetten eigenlijk, en ook altijd erbij zeggen wat er precies gebeurt waardoor je niet kunt werken. niet met zielig gedoe beginnen als 'dan hang ik mezelf op'.. dar heef tniemand een boodschap aan.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:09 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik reageerde op Zwolsboy om te laten zien dat er bij mijn geval ook geen sprake was van 'bij voorbaat'.
En ik kan me niet voorstellen dat zij iemand met mijn medische geschiedenis met de huidige wetgeving, fulltime in dienst nemen. Zoals ik al zei zal mijn toestand zeker verslechteren. En dan moeten zij mij een jaarlang of zo doorbetalen?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:06 schreef Maanvis het volgende:
Nee, je wordt dan niet als ZZP-er gezien. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat die 17-18 jarige meiskes die dat doen gelijk al als ZZP-er in dienst komen.
Mijn man is 's morgens om 6 uur de deur uit en is om 10 over 5 's middags thuis. Wanneer zou hij dat eens moeten doen? Die werkt gewoon 40 uur per week en moet daarvoor al 's morgens en 's middags een uur reizen. Geloof niet dat hij om kwart over 5 effe voor mij naar Uden rijdt.quote:Dat klopt, maar ik zat dan meer te denken aan een situatie waarbij bijv. je man op en neer rijdt voor je?
Het zou sowieso op tijdelijke basis zijn altijd, en hoe dat dan werkt weet ik ook nietquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:12 schreef Gia het volgende:
[..]
En ik kan me niet voorstellen dat zij iemand met mijn medische geschiedenis met de huidige wetgeving, fulltime in dienst nemen. Zoals ik al zei zal mijn toestand zeker verslechteren. En dan moeten zij mij een jaarlang of zo doorbetalen?
[..]
Geen ideequote:Mijn man is 's morgens om 6 uur de deur uit en is om 10 over 5 's middags thuis. Wanneer zou hij dat eens moeten doen? Die werkt gewoon 40 uur per week en moet daarvoor al 's morgens en 's middags een uur reizen. Geloof niet dat hij om kwart over 5 effe voor mij naar Uden rijdt.![]()
Aan wat voor thuiswerk zit je dan te denken? Het is bijna allemaal assemblagewerk. Gewoon zodat je bezig bent. Misschien dat je hier wat interesses/capaciteiten kunt plaatsen zodat je tips kunt krijgen van anderen? Ikzelf heb freelance vertaalwerk vanuit huis gedaan, en programmeeropdrachten gemaakt. Ook zou ik afgelopen april vanuit huis voor een bedrijf in londen gaan werken (binnen mijn vakgebied) maar dat heb ik afgeslagen omdat ik ander meer permanent werk had.quote:Daarbij ga ik dus inderdaad echt geen wasknijpers in elkaar zetten of zo. Ben geen mongool!!
Grappig dat je het over programmeren hebt. Met het oog op een onzekere toekomst heb ik bij de vrije ruimte voor programmeer vakken gekozen.quote:
Programmeren is idd een goeie. Er zijn veel tijdelijke opdrachten in, en je hoeft er niet echt sociaal voor te zijn. Ook is het steeds minder 'in' om te kiezen voor een vak als programmeur. Je dient je echter wel te beseffen dat als je voor een groot bedrijf als programmeur gaat werken dat je dan ook vaak in overleg zult moeten treden met anderen, dus daar moet je wel een beetje extra aandacht aan moeten besteden. Ik ben nu applicatiebeheerder, een groot deel van het werk is inrichten van een bepaald pakket, en ik moet ook met ontzettend veel mensen in overleg over mijn werk. Dus daaraan zou je iig aandcht kunnen bestedenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:25 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Grappig dat je het over programmeren hebt. Met het oog op een onzekere toekomst heb ik bij de vrije ruimte voor programmeer vakken gekozen.
Als een autist tot volle tevredenheid werk vindt is het vaak progrmmeerwerk, heb ik het idee, en er is altijd wel werk in..
je mag eerst een beetje terugkomen op je harde en kwetsende teksten voordat ik overweeg zin te krijgen om verder op jouw vragen in te gaan.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik zou graag nog willen weten wat er precies gebeurde waardoor je dat werk niet kon doen. Dacht je toen aan zelfmoord? Wat voor incidenten vielen er voor?
ja sorry, inmiddels heb ik door dat jouw kijk op de kwestie wel reeel isquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:09 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik reageerde op Zwolsboy om te laten zien dat er bij mijn geval ook geen sprake was van 'bij voorbaat'.
Ik zit zelf eigenlijk aan tikwerk te denken. Heb een secretaresse-opleiding gedaan en kan behoorlijk op snelheid typen. Redigeerwerk of vertaalwerk zou ik ook kunnen doen, maar ben daar niet speciaal voor opgeleid. Dus, daar is sowieso moeilijker aan te komen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:20 schreef Maanvis het volgende:
Aan wat voor thuiswerk zit je dan te denken? Het is bijna allemaal assemblagewerk. Gewoon zodat je bezig bent. Misschien dat je hier wat interesses/capaciteiten kunt plaatsen zodat je tips kunt krijgen van anderen? Ikzelf heb freelance vertaalwerk vanuit huis gedaan, en programmeeropdrachten gemaakt. Ook zou ik afgelopen april vanuit huis voor een bedrijf in londen gaan werken (binnen mijn vakgebied) maar dat heb ik afgeslagen omdat ik ander meer permanent werk had.
Dus er zijn weldegelijk mogelijkheden, dat heb ik zelf ervaren. Wat jouw mogelijkheden zijn dat kun je in overleg bepalen natuurlijk, maar van het UWV hoef je dus duidelijk niets te verwachten, dat merk ik wel. Je zult het ook sowieso nooit met de intentie moeten doen om meer te gaan verdienen, gewoon dat je iets te doen hebt buiten thuiszitten. Bijv. vrijwilligerswerk?
oh MOET dat?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:12 schreef Maanvis het volgende:
[..]
bij zulke topiques moet je er dat wel altijd bij zetten eigenlijk, en ook altijd erbij zeggen wat er precies gebeurt waardoor je niet kunt werken. niet met zielig gedoe beginnen als 'dan hang ik mezelf op'.. dar heef tniemand een boodschap aan.
Bedankt, Ik denk er ook zo overquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:48 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
oh MOET dat?
je kunt ook gewoon vriendelijk om nadere uitleg vragen, in plaats van direct allerlei asociale aannames te doen over mijn handelen en en mij daarvoor keihard te veroordelen.
misschien is het voor autisten heel moeilijk om aan te geven wat ze voelen.
en misschien zijn het soms ook persoonlijk dingen.
ik moet niks, en zeker niet voor jou.
je mag me wel overal om vragen, of ik er antwoord op geef beslis ik dan graag zelf.
ik reageerde zo hard omdat je zei dat je je anders van kant ging maken, terwijl je ook gewono had kunnen zeggen dat je het wel geprobeerd hebt maar dat het niet lukte. de reden dat ik dit vraag is omdat ik me soms moeiljik een voorstelling kan maken bij wat iemand niet meer kan en je zo wat meer begrip kunt kweken voor je ziekte en je uitkeringquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:41 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
je mag eerst een beetje terugkomen op je harde en kwetsende teksten voordat ik overweeg zin te krijgen om verder op jouw vragen in te gaan.
Begin jij dan ook niet gelijk met je emotionele chantage van "Dan pleeg ik zelfmoord". Daarmee kweek je geen begripquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:48 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
oh MOET dat?
je kunt ook gewoon vriendelijk om nadere uitleg vragen, in plaats van direct allerlei asociale aannames te doen over mijn handelen en en mij daarvoor keihard te veroordelen.
Dat klopt absoluutquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik zit zelf eigenlijk aan tikwerk te denken. Heb een secretaresse-opleiding gedaan en kan behoorlijk op snelheid typen. Redigeerwerk of vertaalwerk zou ik ook kunnen doen, maar ben daar niet speciaal voor opgeleid. Dus, daar is sowieso moeilijker aan te komen.
Dit soort werk kun je ieg doen wanneer je wilt, en via mail versturen wanneer het je het beste uitkomt.
Je hebt helemaal gelijk, en waarom het UWV dat niet wil is mij een raadsel. Het begint me inmiddels wel meer te dagen waarom bij veel mensen de indruk bestaat dat bepaalde mensen onterecht in de WAO/WIA/WAJONG zouden zitten. Ze zien bij het UWV de mogelijkheden van die persoon gewoon niet goed genoeg.quote:Ik denk dat er heel veel WAO-ers zijn, ook rolstoelers, die dat soort werk best zouden kunnen doen, als er maar bemiddeling voor was. Met het internet zijn de mogelijkheden legio, alleen het UWV wil daar niet aan, omdat het niet controleerbaar is.
Als je echter per A-4'tje betaald krijgt, wat moet er dan gecontroleerd worden? Het werk is toch gedaan!
het kan ook iets simpels zijn zoals vrijwilligerswerk als moderator of nieuwsposter op FOK!quote:Vrijwilligerswerk is meestal buitenshuis en ook al is het vrijwillig, ze rekenen wel op je, als je je aangemeld hebt. En als ik dan plotseling niet kan komen, is dat op zijn zachts gezegd behoorlijk lullig.
Da's iig mooiquote:Ik verveel me verder ook niet, hoor. Ga gewoon boodschappen doen, koffie drinken bij mijn moeder, zit bij een vereniging (waar ze overal van op de hoogte zijn, dus geen vragen stellen als ik niet kan), ik kan ook 's zomers een terrasje pikken, op vakantie (hoewel ik daar dit jaar 3 x mezelf ben tegengekomen). Maar ik blijf dus echt niet thuiszitten.
Weet je wat het is; wat je ook mankeert, je leert overal wel mee leven en je wordt daar ook steeds makkelijker in. Doe je dat niet, dan krijg je psychische problemen en dat moet je niet willen.
ik ben niet degene die er emotionele chantage van maakte.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:59 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Begin jij dan ook niet gelijk met je emotionele chantage van "Dan pleeg ik zelfmoord". Daarmee kweek je geen begrip.
dat ik daarmee geen begrip kweek is me duidelijk, dat is het stukje waarvoor ik je gelijk gaf.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:59 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Begin jij dan ook niet gelijk met je emotionele chantage van "Dan pleeg ik zelfmoord". Daarmee kweek je geen begrip.
Haha, laat mij maar niet in de buurt van je belastingpapieren komen, dan kun je vast veel bijbetalen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:07 schreef Maanvis het volgende:
het kan ook iets simpels zijn zoals vrijwilligerswerk als moderator of nieuwsposter op FOK!. laatst zag ik nog een functie waarbij je mensen gaat helpen belastingpapieren in te vullen, gewoon als vrijwilliger. misschien is er in overleg met de vrijwilligerscentrale in je woonplaats iets te regelen
.
same here, ik zag zijn haar naam in mijn active topics.......... en toen was ie ze er niet.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:32 schreef Maanvis het volgende:
hmm hier zou gia gereageerd hebben maar ik zie geen reactie?
edit : nu wel
Ja, raar hè? Was mezelf even kwijt. Moet ik toch geen gewoonte van gaan maken.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:32 schreef Maanvis het volgende:
hmm hier zou gia gereageerd hebben maar ik zie geen reactie?
edit : nu wel
Ben wel een vrouwtje hoor!quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:33 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
same here, ik zag zijn naam in mijn active topics.......... en toen was ie er niet.
ik twijfelde ook al aan mezelf!
Dankje. Soms zit ik in Maanvis zijn kamp. Als ik denk dat ie een punt heeftquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:43 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ja sorry, inmiddels heb ik door dat jouw kijk op de kwestie wel reeel is
puur afgaande op die ene post dacht ik even dat je in het Maanvis-kamp zat. maar die gedachte bleek gelukkig onterecht.
Ik hoop idd dat de oppositie de sterke puntjes eraf knabbelt.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 01:07 schreef Geranium_Opa het volgende:
Wat denken jullie over de hervormingen die CDA en VVD willen doorvoeren? Deze moeten uiteraard nog worden goedgekeurd door de eerste kamer, tweede kamer en dan is er nog de PVV die er nog een stokje voor kan steken, toch blijft er natuurlijk altijd een kans dat deze hervormingen worden doorgezet (wat destijds met de WAO hervormingen ook is gebeurt een volledig afgekeurden hun uitkering kwijt waren) en dan zijn de wajongeren de dupe.
Ik vind het op zich goed dat er bij Wajongers gekeken gaat worden of ze een deel zelf kunnen verdienen. Begeleiding naar betaald werk moet dan wel goed verlopen en niet klakkeloos uitkeringen stopzetten, nog voordat er werk is gevonden.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 01:07 schreef Geranium_Opa het volgende:
Wat denken jullie over de hervormingen die CDA en VVD willen doorvoeren? Deze moeten uiteraard nog worden goedgekeurd door de eerste kamer, tweede kamer en dan is er nog de PVV die er nog een stokje voor kan steken, toch blijft er natuurlijk altijd een kans dat deze hervormingen worden doorgezet (wat destijds met de WAO hervormingen ook is gebeurt een volledig afgekeurden hun uitkering kwijt waren) en dan zijn de wajongeren de dupe.
SLECHT voor alle Wajongers. Het is al leven rond of onder de armoedegrens, dan komen er eerst weer herkeuringen, en daarna krijg je 5% MINDER.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 01:07 schreef Geranium_Opa het volgende:
Wat denken jullie over de hervormingen die CDA en VVD willen doorvoeren?
Iemand die legaal in Nederland woont leeft niet onder de armoedegrens.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 15:48 schreef Perico het volgende:
SLECHT voor alle Wajongers. Het is al leven rond of onder de armoedegrens, dan komen er eerst weer herkeuringen, en daarna krijg je 5% MINDER.
Prima, als je het zo bekijkt, vind je het vast ook niet erg dat het ministerie van Hypotheekrente aftrek wordt afgeschaft. Levert 10 miljard op, 5x zoveel als de Wajong. En die mensen verhongeren niet.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 16:00 schreef Gia het volgende:
Iemand die legaal in Nederland woont leeft niet onder de armoedegrens.
Armoede is zooooooo betrekkelijk.
Iemand met wajong verhongert ook niet. Daarbij krijg je sowieso aangevuld tot de bijstandsnorm als je daaronder zou zitten.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 16:52 schreef Perico het volgende:
[..]
Prima, als je het zo bekijkt, vind je het vast ook niet erg dat het ministerie van Hypotheekrente aftrek wordt afgeschaft. Levert 10 miljard op, 5x zoveel als de Wajong. En die mensen verhongeren niet.
Dat vertelde mijn familie ook steeds, en daarbij dat geld niet gelukkig maakt. Dit terwijl iedereen in ons land het financieel beter voor elkaar had, laat staan mensen van mijn opleidingsniveau. Vanuit mijn familie had ik dus niet echt een motivatie om een goede baan te zoeken, maar die motivatie had ik intrinsiek wel.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 16:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Iemand die legaal in Nederland woont leeft niet onder de armoedegrens.
Armoede is zooooooo betrekkelijk.
Heel goed gesproken.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 15:48 schreef Perico het volgende:
[..]
SLECHT voor alle Wajongers. Het is al leven rond of onder de armoedegrens, dan komen er eerst weer herkeuringen, en daarna krijg je 5% MINDER.
Als je alleen al de lonen van ambtenaren bevriest, dan komen er vakbondsstakingen, maar de mensen die het al het minst breed hebben, die pak je 5% af, terwijl vaste lasten wel gewoon boven inflatieniveau stijgen. En dat terwijl Rutte herhaaldelijk in verkiezingscampagne zei: "WAJONGERS laten we met rust, komt zelfs 500 miljoen extra voor!"
Maar de 18 miljard bezuinigingen, daarvan willen ze dus ruim 4 miljard van halen bij WAO en UWV. Ze willen UWV zelfs afschaffen, als je dat doet heb je ook boekhoudkundig geen arbeidsongeschikten meer.
Dan willen ze dat de 425 gemeentes afzonderlijk weer allemaal laten regelen, maar die hebben de know-how niet. Gevolg: men gaat de gemeentes een onduidelijke karige zak geld geven, "zoek het maar uit", waardoor er van het geld voor de WAO-ers misschien wel fietspaden worden aangelegd.
In de tussentijd krijg je dan misschien niet meer dan een uitgeklede bijstandsuitkering, dit alles onder het motto: "Iedereen kan werken, je wilt het gewoon niet, daarom straffen we je". Legio mensen zouden je ook niet meer dan een paar voedselbonnen willen gunnen.
Samengevat: nieuwe plannen desastreus en asociaal, want de sub-minima betalen de rekening van het grote graaien van de banken. En door het aan gemeenten over te laten is elk cijfermatig overzicht verdwenen en kan er in Tweede Kamerdebatten mooi weer worden gespeeld over de onzichtbare WAO-ers.
Armoe bestaat niet in Nederland. Er is wel zo iets als een 'grauw bestaan'.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 16:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Iemand met wajong verhongert ook niet. Daarbij krijg je sowieso aangevuld tot de bijstandsnorm als je daaronder zou zitten.
Vergeet niet dat er ook veel wajongeren beneden de 27 zijn (zoals ik) en dus geen recht op een bijstanduitkering hebben.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 16:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Iemand met wajong verhongert ook niet. Daarbij krijg je sowieso aangevuld tot de bijstandsnorm als je daaronder zou zitten.
precies, Bezuinigen is makkelijk maar er moet wel een beleid achter zitten.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 00:40 schreef Geranium_Opa het volgende:
[..]
Vergeet niet dat er ook veel wajongeren beneden de 27 zijn (zoals ik) en dus geen recht op een bijstanduitkering hebben.
Er wordt toch niet echt bezuinigd, in de zin dat je minder Wajong krijgt! Iemand die er recht op heeft, krijgt toch gewoon nog steeds die 75 %.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 09:33 schreef Filmpjer het volgende:
Ik zeg niet dat er niets mag veranderen aan de wajong, maar doelloos bezuinigen is geen oplossing voor het probleem. Mensen die iets niet kunnen, kunnen het niet op eens wel als de regels veranderd zijn.
Nee die mensen raken in de financiële problemen en kunnen geen toekomst op bouwen.
Nou, hier heb je niet helemaal gelijk in, hoor. Veel 'modeziektes' werden vroeger niet erkend, simpelweg omdat er toen nog geen naam voor was. Er worden steeds meer volwassenen gediagnosticeerd als ADHD-er of autist, dat is waar. Maar ook bij de jeugd wordt die diagnose tegenwoordig vaker gesteld dan vroeger.quote:Oja en weten mensen waarom de wajong zo giganties groeit. Omdat er nog steeds mensen vanuit de sociale diens worden heen gestuurd en er Wao'ers eigenlijk een aangeboren handicap te hebben en dus eigenlijk een wajong meoten hebben die verschuiving si gewoon aan de gang.
Het blijkt namelijk uit onderzoek dat er geen meer jongeren worden geboren met een handicap dan vroeger.
Ze bezuinigen om een punt te maken. De kiezer denkt 'lui tuig' en ze willen de kiezer eens lekker verwennen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 09:33 schreef Filmpjer het volgende:
[..]
precies, Bezuinigen is makkelijk maar er moet wel een beleid achter zitten.
Ook vergeten mensen dat Wajongers al heel vaak heen en weer gegooid zijn van regel, naar nieuwe regels.En het is al lang geen uitkering zonder verplichtingen.
Daarom vind ik het een schande dat wajongeren steeds opnieuw moeten bewijzen echt een handicap te hebben. ik vind het zo langzamer hand meer discriminatie worden, van mensen met een beperking. We worden weg gezet als lui en oplichters.
Ik zeg niet dat er niets mag veranderen aan de wajong, maar doelloos bezuinigen is geen oplossing voor het probleem. Mensen die iets niet kunnen, kunnen het niet op eens wel als de regels veranderd zijn.
Nee die mensen raken in de financiële problemen en kunnen geen toekomst op bouwen.
Oja en weten mensen waarom de wajong zo giganties groeit. Omdat er nog steeds mensen vanuit de sociale diens worden heen gestuurd en er Wao'ers eigenlijk een aangeboren handicap te hebben en dus eigenlijk een wajong meoten hebben die verschuiving si gewoon aan de gang.
Het blijkt namelijk uit onderzoek dat er geen meer jongeren worden geboren met een handicap dan vroeger.
Je hebt misschien wel gelijk als je terecht constateerd dat er tegenwoordig "vaker" ADHD of Autisme word geconstateerd. Toch is het criterium voor deze aandoeningen niet veranderd de afgelopen jaren.quote:Nou, hier heb je niet helemaal gelijk in, hoor. Veel 'modeziektes' werden vroeger niet erkend, simpelweg omdat er toen nog geen naam voor was. Er worden steeds meer volwassenen gediagnosticeerd als ADHD-er of autist, dat is waar. Maar ook bij de jeugd wordt die diagnose tegenwoordig vaker gesteld dan vroeger.
Dus, de aangroei komt van twee kanten.
Maar de plannen van VVD en CDA zijn juist, dat ze a) iedereen willen herkeuren en b) degenen die er dan recht op hebben, gaan terug naar 70% van minimumloon.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 11:06 schreef Gia het volgende:
Er wordt toch niet echt bezuinigd, in de zin dat je minder Wajong krijgt! Iemand die er recht op heeft, krijgt toch gewoon nog steeds die 75 %.
Mogen de Wajongers dan nog studeren?quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 15:25 schreef Perico het volgende:
[..]
Maar wat ze hierna willen is, dat de 430 gemeentes (en niet de goed functionerende diensten van de centrale overheid), gaan over alle uitkeringen. Ze willen alles terug gaan voeren tot 1 soort uitkering, alleen de bijstand, die de gemeentes mogen uitvoeren. Dit betekent een fors lagere uitkering.
Het beleid is al jaren bedroevend. Een jaar of 6 geleden zaten er teveel mensen in de bijstand, Sociale Diensten en Gemeentes kregen een financiele tegemoetkoming zodra ze iemand uit de bijstand hielpen. In de praktijk werden deze mensen overgeheveld naar de Wajong, vaak vanwege psychische problemen. En nu zitten er weer teveel mensen in de Wajong, en moet het maar weer terug naar de bijstandquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 09:33 schreef Filmpjer het volgende:
precies, Bezuinigen is makkelijk maar er moet wel een beleid achter zitten.
Vanuit de Toeslagenwet is er toch een aanvulling naar het sociale minimum (en dat is bruto 76,1% van het minimumloon). Tenzij je een partner hebt. In de praktijk heeft een verlaging naar 70% weinig effect.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 15:54 schreef Gia het volgende:
Dat het teruggaat naar 70 % i.p.v. 75% vind ik niet echt kloppen, tenzij de wajonger in een instelling woont wat vergoed wordt, of nog bij de ouders. Dan vind ik 70 % van het minimumloon echt wel genoeg.
Verder gaan de plannen vooral over het kijken naar wat iemand nog wel kan. Het automatisme van de wajong moet verdwijnen. Tot heden is het zo dat iemand met autisme bijna automatisch in de wajong terecht komt, terwijl die persoon met de juiste begeleiding wellicht best wel enkele uren per week zou kunnen werken.
Ik vind dat een wajonger die geheel zelfstandig woont met alle vaste lasten die gezonde mensen ook hebben, gewoon recht moet houden op hetzelfde als iemand in de WAO/WIA.
Gaat de WAO/WIA naar beneden, tja, dan de Wajong ook natuurlijk.
Dan nog heb je met 70 % bijna 1000 euro. Dat heeft een alleenstaande in de bijstand dus echt niet!!
vaak inderdaad.quote:Op zondag 17 oktober 2010 21:14 schreef Maanvis het volgende:
Ik zag bij Voice of Holland iemand met ADHD die maar in de WAjong was gegaan. Wat zonde, ze kan toch best werken, en een gelukkig leven leiden ipv thuis te zitten? Vaak zijn ADHDers zelfs beter op werk dan anderen, kunnen altijd bezig zijn en hebben vaak de geniaalste ideeën waar ze zo dan in 1x plots op komen.
maar mij lijkt thuiszitten juist levensverziekend. werk heeft nog meer voordelen dan alleen maar geld. je krijgt er meer sociale contacten mee, hebt het gevoel dat je iets nuttigs doet in het leven, plus je bent aantrekkelijker voor de andere sekse.quote:Op zondag 17 oktober 2010 22:54 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
vaak inderdaad.
maar goed: het blijft een stoornis, je hebt er last van, en bij de een is die last groter en meer levensverziekend dan bij de ander.
ik ben blij voor jou dat dat voor jou zo lijkt............. maar accepteer nou gewoon (en dat geldt voor meer mensen) dat het voor sommige mensen (zoals ik) gewoon echt heel anders ligt.quote:Op zondag 17 oktober 2010 23:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
maar mij lijkt thuiszitten juist levensverziekend. werk heeft nog meer voordelen dan alleen maar geld. je krijgt er meer sociale contacten mee, hebt het gevoel dat je iets nuttigs doet in het leven, plus je bent aantrekkelijker voor de andere sekse.
Dit bewijst mijn punt toch alleen maar? Je hebt 30 jaar lang gewerkt! En een productief leven geleid! Ik heb veel respect voor je dat je het 30 jaar lang toch hebt geprobeerd. Jongeren zien hun kansen en onmogelijkheden nog niet zoals jij dat doet. Om dan meteen maar out te tappen als het effe niet gaat op je 25ste..quote:Op maandag 18 oktober 2010 00:47 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik ben blij voor jou dat dat voor jou zo lijkt............. maar accepteer nou gewoon (en dat geldt voor meer mensen) dat het voor sommige mensen (zoals ik) gewoon echt heel anders ligt.
na 30 jaar continu ver voorbij mijn grens te zijn gegaan (zonder dat ik het doorhad, ik deed gewoon mijn best om mee te draaien in alles) ben ik zwaar overspannen geraakt. gevolg is o.a. veel dwanggedrag (enerzijds om te ontsnappen aan de stress, anderzijds levert dat weer stress op). uit zo'n spiraal geraak je niet makkelijk.
ik zit al een lange tijd thuis, en het zal nog wel even duren vrees ik. thuis zitten is geen feest, maar werken is helaas echt geen optie.
ADHD is overigens 1 van mijn problemen (maar niet het grootste).
gelukkig had ik me goed verzekerd als freelancer, dus ik heb de mazzel dat ik meer krijg dan alleen de Wajong.
en contacten: ik kom veel buiten de deur, ik sport vooral veel. contacten genoeg.
niet 30 jaar gewerkt.quote:Op maandag 18 oktober 2010 08:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dit bewijst mijn punt toch alleen maar? Je hebt 30 jaar lang gewerkt! En een productief leven geleid! Ik heb veel respect voor je dat je het 30 jaar lang toch hebt geprobeerd. Jongeren zien hun kansen en onmogelijkheden nog niet zoals jij dat doet. Om dan meteen maar out te tappen als het effe niet gaat op je 25ste..
yep, goed geformuleerd.quote:Op maandag 18 oktober 2010 09:10 schreef schaal_9 het volgende:
Asperger is een heel ongrijpbare aandoening.
Een deel van de mensen met Asperger raakt uiteindelijk overspannen, doordat ze op het werk worden overvraagd. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat ze steeds toneel moeten spelen om aan de gangbare normen en waarden te voldoen.
yup, doe ik wel, ik ben ermee bezig om dat te leren.quote:omdat er met wat training genoeg valt aan te leren. Er zijn dus ook voor mensen met Asperger zeker mogelijkheden. Soms moet je gewoon een beetje doorzetten.
Mijn behandelaars en ik bepalen wanneer ik weer aan het werk kan. En als het UWV mij eerder wil herbeoordelen is dat prima, maar ik vertrouw erop dat als het volgens mijn behandelaars en mij nog niet zover is, dat het UWV dat ook zo zal beoordelen.quote:r
Een herbeoordeling is in principe iedere vijf jaar. Dikke kans dat je er bij de volgende ronde op traject moet. Dan heb je vijf jaar gehad om bij te komen.
Omdat ik juist niet wilde toegeven dat er iets aan de hand is, ben ik veel te lang blijven aankloten. Ik liep vast, wat mijn studie vertraagde, waardoor het geld opraakte. Omdat ik niet van de staat wilde trekken probeerde ik in mijn onderhoud te voorzien met bijbaantjes, wat totaal niet lukte en mijn studie nog meer vertraagde.quote:Op maandag 18 oktober 2010 08:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dit bewijst mijn punt toch alleen maar? Je hebt 30 jaar lang gewerkt! En een productief leven geleid! Ik heb veel respect voor je dat je het 30 jaar lang toch hebt geprobeerd. Jongeren zien hun kansen en onmogelijkheden nog niet zoals jij dat doet. Om dan meteen maar out te tappen als het effe niet gaat op je 25ste..
"Groter is altijd beter!!"quote:Op maandag 18 oktober 2010 09:46 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Omdat ik juist niet wilde toegeven dat er iets aan de hand is, ben ik veel te lang blijven aankloten. Ik liep vast, wat mijn studie vertraagde, waardoor het geld opraakte. Omdat ik niet van de staat wilde trekken probeerde ik in mijn onderhoud te voorzien met bijbaantjes, wat totaal niet lukte en mijn studie nog meer vertraagde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |