abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73591874
Hier de mijne!! Ik heb veel muziek ontdekt dit jaar (kan je zien aan de grote hoeveelheid "--" in mijn lijst) en ik heb een veel grotere collectie dan ik vorig jaar had. Vreemd genoeg voelde ik mijzelf desondanks genoodzaakt om juist dit keer een top 50 op te stellen ipv een top 100! Ik kwam namelijk tot de conclusie dat ik nu veel beter weet welke muziek mij in vervoering brengt dan vorig jaar, en weet nu ook dat een top 50 veel meer recht doet aan mijn favoriete artiesten. Voorgaande edities was alles vanaf ongeveer plaats 50 een beetje bijeengeraapt. Het waren platen die eigenlijk niet in een lijst genoemd mochten worden met mijn lievelingsplaten. Daarom heb ik dit jaar dus een top 50 opgesteld: een lijst met enkel en alleen die platen waar ik heel veel waarde aan hecht.

Daardoor hoop ik dat de lijst een goede afspiegeling is van mijn muzieksmaak.

Wat de lijst zelf betreft: Elk jaar komt mijn #1 meer onder druk te staan maar stiekem denk ik dat Wish You Were Here daar mijn hele leven zal blijven staan. Verder heb ik getracht niet teveel dezelfde artiesten in de lijst te krijgen, maar soms moest het gewoon dat er meerdere albums inkwamen, in die gevallen dat ik die artiest wil onderscheiden van de rest. De volgende vuistregel geldt daardoor in ieder geval: 1 album in de top 50: goede artiest, of heel speciaal album. 2 Albums in de top 50: in mijn top 10 van artiesten. 3 albums: Bruce en Pink Floyd!

Veel plezier ermee!

--------

1 1 1 ::: Pink Floyd ::: Wish You Were Here
2 20 11 ::: Bruce Springsteen ::: Born To Run
3 6 6 ::: Supertramp ::: Crime Of The Century
4 4 3 ::: Dire Straits ::: Alchemy Live
5 -- -- ::: Calexico / Iron & Wine ::: In The Reins
6 7 17 ::: Bruce Springsteen ::: Darkness On The Edge Of Town
7 8 12 ::: Pink Floyd ::: The Wall
8 5 -- ::: Bruce Springsteen ::: The Wild, the Innocent & the E-street Shuffle
9 3 2 ::: Keith Jarrett ::: Köln Concert
10 12 13 ::: Coldplay ::: A Rush Of Blood To The Head

11 9 4 ::: Alan Parsons Project ::: Tales Of Mystery And Imagination
12 -- -- ::: Wilco ::: Summerteeth
13 -- -- ::: M. Ward ::: Post-War
14 11 -- ::: Pink Floyd ::: Final Cut
15 -- -- ::: Curtis Mayfield ::: Curtis
16 -- -- ::: Wilco ::: Sky Blue Sky
17 17 16 ::: Miles Davis ::: Round About Midnight
18 -- -- ::: Calexico ::: The Black Light
19 -- -- ::: Andrew Bird ::: The Mysterious Production Of Eggs
20 25 20 ::: Oasis ::: (What's The Story) Morning Glory

21 -- -- ::: Radiohead ::: OK Computer
22 21 63 ::: Led Zeppelin ::: Physical Graffiti
23 10 25 ::: Mark Knopfler ::: Sailing To Philadelphia
24 94 78 ::: Damien Rice ::: O
25 -- -- ::: My Morning Jacket ::: Z
26 18 8 ::: Dire Straits ::: Love Over Gold
27 -- -- ::: Nick Drake ::: Five Leaves Left
28 14 49 ::: David Bowie ::: Ziggy Stardust
29 19 19 ::: Van Morrison ::: Into The Music
30 -- -- ::: Rolling Stones ::: Exile On Main St.

31 22 23 ::: Fleetwood Mac ::: Rumours
32 -- -- ::: Prince ::: Sign 'O' The Times
33 -- -- ::: Bob Dylan ::: Highway 61 Revisited
34 -- -- ::: Weather Report ::: Heavy Weather
35 -- -- ::: Pavement ::: Crooked Rain, Crooked Rain
36 -- -- ::: Andrew Bird ::: Armchair Apocrypha
37 13 -- ::: Pat Metheny & Brad Mehldau ::: Metheny Mehldau
38 -- -- ::: Curtis Mayfield ::: Superfly
39 59 35 ::: Miles Davis ::: Kind Of Blue
40 46 45 ::: Michael Jackson ::: Thriller

41 -- -- ::: Pavement ::: Terror Twilight
42 78 57 ::: Cardigans ::: Long Before Daylight
43 -- -- ::: Ben Folds Five ::: Whatever & Ever Amen
44 -- -- ::: Beck ::: Mutations
45 24 15 ::: Deep Purple ::: Made In Japan
46 -- -- ::: Jeff Buckley ::: Grace
47 -- -- ::: Arcade Fire ::: Funeral
48 30 40 ::: Beatles ::: The White Album
49 35 31 ::: Art Blakey & The Jazz Messengers ::: Moanin'
50 -- -- ::: Jayhawks ::: Hollywood Town Hall

[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 12-10-2009 19:17:53 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 12 oktober 2009 @ 09:18:51 #102
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_73601921
post-war
  maandag 12 oktober 2009 @ 13:36:27 #103
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_73608587
Ook begonnen inmiddels, niet vergeten af te maken. Aantal leuke lijsten tot nu toe
  maandag 12 oktober 2009 @ 15:56:52 #104
13973 ranja
image means nothing
pi_73613326
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 21:57 schreef Norrage het volgende:

[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 12-10-2009 11:36 ]
Geef even door als je een wijziging maakt, nu zag ik het toevallig maar als er toevallig veel lijsten gepost worden of er zit een pagina wissel tussen dan kan ik het ook over het hoofd zien.
pi_73613816
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 15:56 schreef ranja het volgende:

[..]

Geef even door als je een wijziging maakt, nu zag ik het toevallig maar als er toevallig veel lijsten gepost worden of er zit een pagina wissel tussen dan kan ik het ook over het hoofd zien.
Ik had alleen wat spaties ertussen gezet om het wat duidelijker te maken
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 12 oktober 2009 @ 16:14:29 #106
13973 ranja
image means nothing
pi_73613957
Had je Oasis niet tussengevoegd?

Nou ja, was ook een algemene opmerking met jou als voorbeeld/initiator
pi_73614340
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 16:14 schreef ranja het volgende:

Ongelooflijk, Big Brother is watching me!! Ik had dat volgens mij al veranderd binnen een half uur na posten...Was inderdaad achterlijk dat ik Oasis was vergeten Note aan iedereen: ranja checkt hier elke 5 minuten
pi_73615904
Mooi lijstje wel hoor Norrage, goed speurwerk verricht in je zoektocht naar nieuwe muziek!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_73616118
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 17:12 schreef methodmich het volgende:
Mooi lijstje wel hoor Norrage, goed speurwerk verricht in je zoektocht naar nieuwe muziek!
Het grappige is dat ik veel van die muziek al jaren op mijn computer had staan, maar pas dit jaar echt ben gaan waarderen. Radiohead is daar een goed voorbeeld van, maar Wilco, Pavement en Nick Drake ook Muziek die even moest bezinken.

En ik zie nu dat ik nog een album vergeten ben, dat de top 30 wel gehaald had: Exile on Main St. Eens kijken of ik die er nog in kan passen...
pi_73616800
Leuk lijstje Norrage, moet het ook even checken op artiesten waar ik nog niet naar luister. Onze smaken komen inderdaad redelijk overeen. (Top 3 van Springsteen albums is ook helemaal hetzelfde.)
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_73616994
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 17:41 schreef Felagund het volgende:
Leuk lijstje Norrage, moet het ook even checken op artiesten waar ik nog niet naar luister. Onze smaken komen inderdaad redelijk overeen. (Top 3 van Springsteen albums is ook helemaal hetzelfde.)
Haha, qua Bruce albums is het echt elke keer een andere volgorde. Eerst had ik Born To Run niet eens in mijn top 5 van Bruce albums staan....maar kennelijk blijkt die toch absoluut het meeste tijdloos te zijn en begin ik hem steeds beter en beter te vinden Vond het sowieso wel lastig om Bruce te rangschikken, want de albums zelf luister ik eigenlijk nooit. Luister vrijwel alleen naar Live albums en bootlegs, daar is ie gewoon veel beter. Vorig njaar had ik Hammersmith nog op #2, maar nu vond ik dat ik alleen naar studioalbums mocht kijken (zeker omdat ik anders bootlegs op #1 en zo zou gaan zetten ipv officiele live albums).

Vind het sowieso een lastige overweging om live albums op de lijst te zetten, maar Dire Straits/Alchemy Live heb ik er toch maar opgezet...die vind ik zoooooooooveel beter dan hun studioalbums, en in tegenstelling tot de live albums van Bruce is die bovendien nog wat 'officieler' uitgebracht ook.

Wat vinden anderen ervan om Live albums in je top 100 te zetten?
pi_73620098
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 16:14 schreef ranja het volgende:

Hey, ik heb the Rolling Stones ertussen gezet, alles schuift op...Nu is ie wel af

[edit] Ik edit er wel bij, anders heb ik een triple post
Mooie quote van mij als ik het topic van vorig jaar teruglees, zeker in contrast met mijn post hierboven dat ik veel nieuwe muziek heb geluisterd
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 13:17 schreef Norrage het volgende:
Neeee het is weer zover. Daar gaan weer een aantal uurtjes aan verspild worden

Heb alleen weinig nieuwe muziek geluisterd dit jaar, dus ik denk dat er niet veel nieuwe platen in mijn top 100 terecht komen

Maar wel weer mooi

[ Bericht 41% gewijzigd door Norrage op 12-10-2009 19:34:00 ]
  maandag 12 oktober 2009 @ 19:41:35 #113
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_73621203
Niet vergeten een top 100 te maken-post.
Ze zijn hier fameus met m'n kloten aan het rammelen.
"I call, I call your tits."
Last.fm
  maandag 12 oktober 2009 @ 19:45:13 #114
103881 icebliss
Krabsalade & Kebab
pi_73621355
Tvp voor komende week.
Tranquillo
  maandag 12 oktober 2009 @ 20:27:36 #115
13973 ranja
image means nothing
pi_73623400
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 17:47 schreef Norrage het volgende:

Tja. Beetje hetzelfde als 'best of''s er in te zetten. Maar bij sommige bands voegt een live album echt wat toe. Bijvoorbeeld Talking Heads. Ik zou niet weten welk studio album ik goed genoeg vind voor de top 100. Maar zet je de beste nummers van een paar albums bij elkaar op, waarbij je een aantal nummers zelfs beter laat zijn dan het orgineel, dan staat het ineens wel erg hoog, ondanks dat het live is, dan hoort die daar gewoon.

Maar dan wel The Name of this Band. Bij Stop Making Sense zou ik het idee hebben dat ik de dvd er in zou zetten. Zo zet ik ook Au Zenith van Vanessa Paradis er niet in, ondanks dat het geweldig is. De cd draai ik echter nooit, wel de dvd.

Ook Heather Nova is een artiest waarbij de live albums veel beter zijn dan de studio albums, ook omdat het vaak meer als een band klinkt in plaats van zangeres met gitaar en wat sessie muzikanten. Dus ook van Heather zet ik alleen een live album op de shortlist.

Ik zou nooit van een band én een live album én een studio album in de lijst zetten. Behalve als het live album niks met de studio albums te maken heeft, zoals Bettie Serveert met hun live Velvet Underground cover album.
pi_73623722
Tja. live albums vind ik vaak minder "Albums" dan studio albums.
Bij mij is juist Stop Making Sense een uitzondering, maar meer vanwege sentimentele waarde. Modern Lovers Live heb ik er ook wel eens ingezet, om dezelfde reden.
Maar over het algemeen vind ik ze er niet echt in thuishoren, net als verzamelaars, idd.
pi_73624418
Sommige bands zijn nu eenmaal voornamelijk live erg goed en sommige daarvan kunnen dat ook omzetten in een prima live registratie.
pi_73625358

01. Jean Michel Jarre - Oxygene (1977)
02. Tangerine Dream - Quichotte (1981 - heruitgave in 1986 als Pergamon)
03. Kraftwerk - Computerwelt (1981)
04. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
05. Stevie Wonder - Innervisions (1973)
06. Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1993)
07. Vangelis - Blade Runner (1994)
08. Depeche Mode - Music For The Masses (1987)
09. Simon & Garfunkel - The Concert In Central Park (1982)
10. Tosca - Suzuki (2000)

[ Bericht 0% gewijzigd door rosstek op 12-10-2009 21:13:24 (typo) ]
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:06:33 #119
159761 Arn0
Abbey Road
pi_73625395
Live albums kan ik wel mee leven, maar verzamelaars mogen van mij verboden worden. Alhoewel er weinig gepost zijn, lijkt het zo.
By hook or by crook, I'll be last in this book.
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:31:28 #120
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_73626653
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 17:47 schreef Norrage het volgende:

Ik heb er 25 in,

een band in topvorm live (en daarna weer wat bijgewerkt,) is beter, voller, verrassender en met meer gevoel gespeeld dan een studioalbum. Vaak gaat het ook om het proces he. Sommige albums zijn opgenomen na intensief spelen en touren en daardoor erg goed. Sommige nummers worden pas echt briljant als ze 300 keer gespeeld, aangepast, gespeeld, aangepast, gespeeld met een jam er in, weer aangepast etc etc.

The Police klinkt op cd alsof ze in een sardinesblik zitten (hoewel ik dat op plaat wel weer mee vind vallen). Op het album Live spat de energie er vanaf. Idem dito The Who.
Led Zeppelin: Briljant in de studio, live evolueerde alles tot échte meesterwerken.
Golden Earring: Zelfs de meest matige deuntjes uit hun inspiratieloze tijd blijken live ruwe diamanten te zijn
Deep Purple: Live-album nog gepolijster (hoewel freaky-er) dan op studio-album, idem dito voor Thin Lizzy

John Coltrane: in de studio behoorlijk intens. In z'n laatste jaren live wordt gewoon elke zenuw murw gebeukt van de hyperintensiteit

Ik heb niet zo veel aan technisch perfecte muziek, liever een vleugje meer spontane subtiliteit of echte emotie. Liever een rommelige jam waarin wél de juiste noten gevonden worden dan bijvoorbeeld van die emotieloze pogingen tot perfecte indiepopliedjes
pi_73628251
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:06 schreef Arn0 het volgende:
Live albums kan ik wel mee leven, maar verzamelaars mogen van mij verboden worden. Alhoewel er weinig gepost zijn, lijkt het zo.
Mijn nummer 1 is feitelijk een verzamelaar

(als in een heruitgave met als bonustracks alle nummers die de goede man ooit heeft opgenomen)
pi_73633395
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:31 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Ik heb er 25 in,

een band in topvorm live (en daarna weer wat bijgewerkt,) is beter, voller, verrassender en met meer gevoel gespeeld dan een studioalbum. Vaak gaat het ook om het proces he. Sommige albums zijn opgenomen na intensief spelen en touren en daardoor erg goed. Sommige nummers worden pas echt briljant als ze 300 keer gespeeld, aangepast, gespeeld, aangepast, gespeeld met een jam er in, weer aangepast etc etc.

The Police klinkt op cd alsof ze in een sardinesblik zitten (hoewel ik dat op plaat wel weer mee vind vallen). Op het album Live spat de energie er vanaf. Idem dito The Who.
Led Zeppelin: Briljant in de studio, live evolueerde alles tot échte meesterwerken.
Golden Earring: Zelfs de meest matige deuntjes uit hun inspiratieloze tijd blijken live ruwe diamanten te zijn
Deep Purple: Live-album nog gepolijster (hoewel freaky-er) dan op studio-album, idem dito voor Thin Lizzy

John Coltrane: in de studio behoorlijk intens. In z'n laatste jaren live wordt gewoon elke zenuw murw gebeukt van de hyperintensiteit

Ik heb niet zo veel aan technisch perfecte muziek, liever een vleugje meer spontane subtiliteit of echte emotie. Liever een rommelige jam waarin wél de juiste noten gevonden worden dan bijvoorbeeld van die emotieloze pogingen tot perfecte indiepopliedjes
Dat is zeker waar! Springsteen vind ik ook een typisch voorbeeld van iemand die live 100x beter is, daar had ik dan echter weer het probleem dat ik geen live albums wilde plaatsen omdat ik bootlegs weer veel beter vindt (en die vind ik dan echt niet kunnen. Dire Straits vind ik live ook echt 100 miljoen keer beter (toch staat Love Over Gold er nog wel in). Led Zeppelin, Deep Purple (idd, vergat Made in Japan, natuurlijk ook live) verder ook prima voorbeelden. Eigenlijk zijn al de bands uit die periode live een klasse apart. Komt denk ik voornamelijk door lange jams, instrumentale solo's en het net wat losser spelen wat voor die tijd misschien ook wel wat gebruikelijker was.

Van bands uit deze tijd ben ik toch minder vaak live overtuigd. Ten eerste zijn studioalbums al niet meer zo gelikt als vroeger en ook al wat losser en ten tweede vind ik het onderscheid vaak wat minder. Alhoewel bands als Wilco, Radiohead en dan nog wat andere Amerikaanse bands (die dan al wel snel weer hun roots een beetje richting die jaren 70 bands hebben liggen) het tegendeel wel weer bewijzen.

Toch blijf ik het lastig vinden. Eigenlijk zijn live albums toch inderdaad een soort best-ofs.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:06:53 #123
13973 ranja
image means nothing
pi_73644940
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 19:18 schreef Norrage het volgende:

Hey, ik heb the Rolling Stones ertussen gezet, alles schuift op...Nu is ie wel af
en nou ophouden he
pi_73658637
001. The Knife - Silent Shout
002. Black Sabbath - Black Sabbath
003. Depeche Mode - Songs Of Faith And Devotion
004. Thievery Corporation - The Richest Man In Babylon
005. Machine Head - Burn My Eyes
006. Portishead - Dummy
007. The Prodigy - The Fat Of The Land
008. Metallica - Master Of Puppets
009. Nine Inch Nails - Pretty Hate Machine
010. Massive Attack - Mezzanine

011. Deftones - White Pony
012. Manic Street Preachers - Generation Terrorists
013. Biohazard - State Of The World Adress
014. Depeche Mode - Violator
015. Keith Caputo - Died Laughing
016. Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
017. Dizzee Rascal - Boy In Da Corner
018. Down - II: A Bustle In Your Hedgerow
019. Wolfsheim - Casting Shadows
020. Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath

021. Beastie Boys - Licensed To Ill
022. Cypress Hill - Cypress Hill
023. Ozzy Osbourne - Blizzard Of Ozz
024. Rage Against The Machine - Rage Against The Machine
025. Faithless - Reverence
026. System Of A Down - System Of A Down
027. Black Sabbath - Master Of Reality
028. Metallica - Ride The Lighting
029. Guns N' Roses - Appetite For Destruction
030. Skinny Puppy - Mythmaker

031. Roni Size - New Forms
032. Queens Of The Stone Age - Rated R
033. Nine Inch Nails - The Downward Spiral
034. Bronski Beat - The Age Of Consent
035. Cypress Hill - Black Sunday
036. Portishead - Portishead
037. Underworld - Dubnobasswithmyheadman
038. Lamb - What Sound
039. Ennio Morricone - Once Upon A Time In The West
040. Manic Street Preachers - This Is My Truth Tell Me Yours

041. Muse - The Origin Of Symmetry
042. Pantera - Cowboys From Hell
043. Nirvana - Nevermind
044. Alice In Chains - MTV Unplugged
045. Ministry - The Land Of Rape And Honey
046. Ozzy Osbourne - No More Tears
047. Pink Floyd - Animals
048. Ladytron - Witching Hour
049. Led Zeppelin - II
050. Ministry - Psalm 69

051. Wolfsheim - Spectators
052. Front 242 - Front By Front
053. Mos Def - Black On Both Sides
054. Slayer - South Of Heaven
055. Public Enemy - Yo! Bum Rush The Show
056. Frontline Assembly - Tactical Neural Implant
057. Green Day - Dookie
058. Korn - Follow The Leader
059. The Offspring - Smash
060. New Order - Power, Corruption & Lies

061. Skinny Puppy - Too Dark Park
062. Biohazard - Urban Discipline
063. Frontline Assembly - Milennium
064. Front 242 - Tyranny (For You)
065. Modeselektor - Happy Birthday!
066. Lacuna Coil - Comalies
067. Stabbing Westward - Wither Blister Burn & Peel
068. Public Enemy - It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back
069. The Cure - Pornography
070. Fad Gadget - Under The Flag

071. KMFDM - Angst
072. M.I.A. - Kala
073. Prince & The Revolution - Purple Rain
074. Rammstein - Sehnsucht
075. ohGr - Welt
076. Mudvayne - The End Of All Things To Come
077. Outkast - Stankonia
078. Apparat - Walls
079. The Prodigy - Music For The Jilted Generation
080. Gnarls Barkley - St. Elsewhere

081. Husky Rescue - Ghost Is Not Real
082. Sepultura - Chaos A.D.
083. Van Halen - Van Halen
084. Atari Teenage Riot - 60 Seconds Wipe Out
085. Nirvana - MTV Unplugged In New York
086. Dizzee Rascal - Maths + English
087. Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted
088. Zeromancer - Eurotrash
089. Everlast - Whitey Ford Sings The Blues
090. Linkin Park - Hybrid Theory

091. Miss Kittin & The Hacker - The First Album
092. Dan Le Sac vs Scroobius Pip - Angles
093. Felix Tha Housecat - Kittenz And Thee Glitz
094. Tanzwut - Tanzwut
095. Aerosmith - Toys In The Attic
096. Evanescence - Fallen
097. Kyuss - Blues For The Red Sun
098. Android Lust - The Dividing
099.The Who - Who's Next
100.Venom - Black Metal
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_73659976
Interessante lijst, Sack!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')