En wat gebeurt daar zoal? Volgens mij vrij weinig. Opdoeken die handel dus!quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:43 schreef teknomist het volgende:
Filosofie is een beetje de God van de gaten. Wat niet tot het terrein van de wetenschap behoort is filosofie.
Belangrijkste werkterreinen van de filosofie zijn volgens mij tegenwoordig ethiek, logica en taalkunde.
De vraag alleen al,.. wat is het nut van filosofie?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:26 schreef jan_billeman het volgende:
Filosofie, wat heeft de mensheid eraan?
Wat is het nut van Filosofie?
Filosofie heeft geen zin. Waar deze haar vroeger had, is nu alleszins verloren.
Het is nu toch juist filosofie wat je bedrijft? Waarom stel je die vraag als die volgens jouw zinloos is?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:52 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
En wat gebeurt daar zoal? Volgens mij vrij weinig. Opdoeken die handel dus!
Het is nu toch juist filosofie wat je bedrijft? Ohja, is dat zo? En waarom dan wel?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:54 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het is nu toch juist filosofie wat je bedrijft? Waarom stel je die vraag als die volgens jouw zinloos is?
En daarop mag jij antwoorden!quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:54 schreef Symo het volgende:
[..]
De vraag alleen al,.. wat is het nut van filosofie?
Jij vroeg het mequote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:02 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Daar hebben we de eerste quasi-uitspraak! Dit is volwassenpraat, dus niet voor kinderen.
Men kan allerlei insinueren. Lees OP, als je je geroepen voelt te reageren prima.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:08 schreef Zith het volgende:
Wat wil je nou eigenlijk met dit topic, jan-de-nieuwe-kloon? Gewoon een beetje postsgeschiedenis opkrikken zodat je straks als je moslims gaat bashen niet al te veel op een relkloon lijkt?
Mensen hebben altijd schik als ze grapjes maken, dat weet je toch!quote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:37 schreef Symo het volgende:
Ik vind ''Wat is de zinloosheid van dit topic'' toch echt betere naam. De vraag alleen al ''wat is filosofie'' .... daar weet je volgens mij dondersgoed het antwoord op.
Het feit dat je je post plaatst onder >index>filosofie & levensbeschouwing, duid hier des te meer op.
Wil je het uitgelegd hebben? Je ontkent welhaast het begrip filosofie, door te zeggen, dat het zinloos is, echter, vervolgens kom je hier vragen naar antwoorden, waar je mij inziens niet eens op zit te wachten.
Ok, stel dat je nu zegt, neeej, ik ontken het nut van filosofie. Dan zeg ik, waarom vraag je het dan?
Wat? omdat je zogenaamd inzicht wil in dat geen wat jij ontkent?
Volgens mij, verkeer jij in een staat van vertwijfeling, al weet je het zelf nog niet.
Ik zou zeggen, probeer het kopje, uhm.. hoe dat ook al weer, relatie & psychologie?
Dan kun je een topic openen ''Wat is de zinloosheid van mijn retoriek''![]()
Hahaha, en schik dat ik heb
quote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:56 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Mijn vragen over filosofie bevestigen juist de zinloosheid ervan! Ontken ik het dan? Natuurlijk niet! Ik omarm het juist ten volle, om te concluderen dat het zinloos is.
Buiten vastgestelde kaders en het kader van de wil om te overleven is alles maar dan ook álles zinloos.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 22:56 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Mensen hebben altijd schik als ze grapjes maken, dat weet je toch!
Daarentegen ben ik bloedserieus. Ik ken het woord filosofie wel degelijk, zelfs beter dan jij. Daarom vind ik het zinloos. Mijn vragen over filosofie bevestigen juist de zinloosheid ervan! Ontken ik het dan? Natuurlijk niet! Ik omarm het juist ten volle, om te concluderen dat het zinloos is. Kennis en je mening hebben over datgene je weet zijn verschillend. Wel lief dat je wilt weten waarom ik het vraag hoor, nog een aai over je bol dan maar. Ik vraag dit omdat ik wil weten hoe diep ik moet zinken om tot jullie niveau te komen. Kijk, dat is nou psychologie! Laat die sociale vergelijking maar z'n werk doen!
Misschien moet jij eens kijken bij het onzin-forum, ben je opeens wel slim. Handig hè, sociale vergelijking.
Ah, daar hebben we de eerste darwinist te pakken. Gegroet! Altijd leuk om de darwinistische roedel apen te begroeten. Als er een over de dam is volgt de rest. Darwin was de eerste aap. Toch nog een vraagje: hoe kom jij bij die wil tot overleven?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 23:10 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Buiten vastgestelde kaders en het kader van de wil om te overleven is alles maar dan ook álles zinloos.
Het leven heeft geen zin. Laten we onze polsen doorsnijden!quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:26 schreef jan_billeman het volgende:
Filosofie, wat heeft de mensheid eraan?
Wat is het nut van Filosofie?
Filosofie heeft geen zin. Waar deze haar vroeger had, is nu alleszins verloren.
Jazeker, wat wil je weten?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 23:27 schreef hardromacore het volgende:
Jan.. kan je jouw kritiek iets beter verwoorden,
het lijkt net alsof je jezelf beter voordoet zonder een haar beter te zijn
Vroeger was de filosofie de moeder der wetenschappen. Zoals Descartes mooi zei: "Ainsi toute la philosophie est comme un arbre, dont les racines sont la métaphysique, le tronc est la physique, et les branches qui sortent de ce tronc sont toutes les autres sciences, qui se réduisent à trois principales, à savoir la médicine, la mécanique, et la morale."quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:59 schreef Blokhut het volgende:
Waarom heeft de filosofie vroeger wel een functie gehad maar die nu verloren?
Maar hoe zit het dan met de geesteswetenschappen? En wie heeft de functie van de filosofie als zodanig ("wetgever" voor de natuurwetenschappen) gedefinieerd?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 12:29 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Vroeger was de filosofie de moeder der wetenschappen. Zoals Descartes mooi zei: "Ainsi toute la philosophie est comme un arbre, dont les racines sont la métaphysique, le tronc est la physique, et les branches qui sortent de ce tronc sont toutes les autres sciences, qui se réduisent à trois principales, à savoir la médicine, la mécanique, et la morale."
Maar de moderne wetenschappen hebben deze metafysische wortels helemaal niet nodig!
Descartes vervolgt: "Or comme ce n'est pas des racines, n'y du tronc des arbres, qu'on cueille les fruits, mais seulement des extremitez de leurs branches, ainsi la principale utilité de la Philosophie dépend de celles de ses parties qu'on ne peut apprendre que les dernières."
Het is de vruchtbaarheid van de wortels die volstaat als criterium voor wetenschap, niet de wortels waaruit deze zijn herrezen. Geen enkele natuurwetenschapper klopt bij de filosoof aan om de grondslagen onder hun wetenschap te vragen. De natuurwetenschapper doet aannames en gaat vervolgens fluitend aan de slag. Filosofie heeft haar functie verloren!
Goeie grap.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 12:56 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Maar hoe zit het dan met de geesteswetenschappen?
Wie? Waar heb je het over?quote:En wie heeft de functie van de filosofie als zodanig ("wetgever" voor de natuurwetenschappen) gedefinieerd?
Simpel. Schrappen uit het lijstje van academische studies.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:26 schreef waht het volgende:
Opdoeken? Hoe zie je het voor je om 'filosofie' op te doeken?
Als ik het over het leven wil hebben ga ik wel naar me tante. Het betreft hier andere zaken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:24 schreef heartz het volgende:
Ach ja, wat is nou het nut van cultuur, kunst, het leven..........
Maak er dan meteen een einde aan, als het leven zo nutteloos volgens jou is.
Taalkunde is wetenschap hoor. Buiten de taalkundevakken in taal- en cultuurstudies heet het dan ook taalwetenschap.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:43 schreef teknomist het volgende:
Filosofie is een beetje de God van de gaten. Wat niet tot het terrein van de wetenschap behoort is filosofie.
Belangrijkste werkterreinen van de filosofie zijn volgens mij tegenwoordig ethiek, logica en taalkunde.
*zucht*quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Billeman gebruikt een drogreden. Dat filosofie geen nut heeft als fundament onder de natuurwetenschap betekent niet dat filosofie dus geen enkel nut heeft.
Ik heb nu al een nut gevonden. Filosofie bestudeert de logica, en de logica helpt mij om deze drogreden te herkennen
Goh, iemand die het begrijpt. Ik heb de dingen op kleuterniveau moeten uitleggen, maar ziehier het resultaat!quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:15 schreef CoiLive het volgende:
Ik denk dat ik de TS snap, maar hij brengt het, vind ik, nogal ongelukkig.
Filosofie is de moeder van vele wetenschappen. Nu wel al deze wetenschappen hebben lijkt er geen plek meer te zijn voor filosofische werken waar we iets mee kunnen, tenzij je het over metafysche zaken gaat hebben, maar zijn die echt relevant?
Wat heeft de filosofie tegenwoordig nog teweeg gebracht? Ik weet zeker dat er een aantal knappe koppen hier zitten die er prima antwoord op kunnen geven
Een kleine suggestie, en dan ga ik me niet meer met je geneuzel bezig houden: misschien moet je eens op een normale manier leren discussiëren en je een breder perspectief eigen maken in plaats van je door tunnelvisie geplaagde "provocerende" stellinkjes te poneren.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:22 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Goh, iemand die het begrijpt. Ik heb de dingen op kleuterniveau moeten uitleggen, maar ziehier het resultaat!
Weer zo'n emoquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 16:06 schreef Blokhut het volgende:
[..]
Een kleine suggestie, en dan ga ik me niet meer met je geneuzel bezig houden: misschien moet je eens op een normale manier leren discussiëren en je een breder perspectief eigen maken in plaats van je door tunnelvisie geplaagde "provocerende" stellinkjes te poneren.
Insinueer je nou dat ik alleen kleuter-niveau begrijp?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:22 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Goh, iemand die het begrijpt. Ik heb de dingen op kleuterniveau moeten uitleggen, maar ziehier het resultaat!
Niet de gehoopte knappe kop, maar vooruit.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 16:39 schreef Immorthalia het volgende:
Een aantal mensen in het topic argumenteert dat het nut van filosofie was dat het de wetenschappen die we nu kennen mogelijk maakte, maar nu overbodig is.
Daar ben ik het niet mee eens.
Het mag dan zo zijn dat de metingen en observaties, met behulp van steeds verfijndere technieken, steeds meer wetmatigheden bevestigen en theorieen ontkrachten of bevestigen. Maar dan gaan we voorbij aan het feit dat die metingen en observaties op zichzelf helemaal niets betekenen. Pas als een bewustzijn die zaken interpreteert en integreert in een consistent wereldbeeld, dan krijgt de 'data' betekenis. En bovendien worden wetenschappelijke activiteiten gestuurd door theoretische uitgangpunten (hypothesen). Zonder die hypothesen weet je niet wat je zoekt (wat je wilt bevestigen of weerleggen). En hoe komen we aan die hypothesen? Mensen hebben een wereldbeeld, tal van vooroordelen en een bewustzijn dat we niet zelf hebben bedacht maar meegekregen met onze 'schepping'. Ons bewustzijn IS onze wereld, verder dan wat zich daarin afspeelt (of aan gegevens doordringen uit de wereld erbuiten) kunnen we niet zien. Dus dat bewustzijn bepaalt wat we (middels wetenschap of niet) te weten kunnen komen over de wereld. En aangezien geen wetenschap het bewustzijn nog volledig kan beschrijven, welke andere tak van sport dan de filosofie kan haar dan het beste aanpakken (gecombineerd met wetenschappelijke kennis die WEL beschikbaar is erover)?
Als ons bewustzijn het meest fundamentele is om wetenschappelijke data te kunnen interpreteren en dat bewustzijn zelf nog steeds het terrein van filosofen (onder andere) is, dan is filosofie toch behoorlijk fundamenteel? Alle omvattende theorieen die geopperd worden om wetenschappelijke theorieen die verenigd moeten worden en lancunes kent (Grote Unificatie Theory bijv) zijn bovendien ware filosofie!
Jammer van die misser..quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 16:20 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Insinueer je nou dat ik alleen kleuter-niveau begrijp?
Voornamelijk via de realiteit van alledag.quote:Op donderdag 1 oktober 2009 23:17 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Ah, daar hebben we de eerste darwinist te pakken. Gegroet! Altijd leuk om de darwinistische roedel apen te begroeten. Als er een over de dam is volgt de rest. Darwin was de eerste aap. Toch nog een vraagje: hoe kom jij bij die wil tot overleven?
Dus het bestaat niet? Vreemd dat ik dan toch een bewustzijn ervaar.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 17:03 schreef jan_billeman het volgende:
Zoiets als bewustzijn bestaat helemaal niet! Het is een metafysische term.
Laat jij het even weten zodra de natuurwetenschappers een ethische calculator hebben ontdekt? Of als ze weten hoe je een perfect mens bouwt? Een gevoel zelf kunnen uitleggen, ipv gewoon de oorzaken ervan te beschrijven?quote:Of heb je toevallig God ook nog gezien? Laat het me ook even weten als je Leibniz' monade bent tegengekomen...
quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:22 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Zo te zien ben jij al helemaal verbouwd in die kop. Maar ik zal de puin wel weer opruimen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 17:52 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dus het bestaat niet? Vreemd dat ik dan toch een bewustzijn ervaar.
Misschien bewijst het bewustzijn nu net eerder de grenzen van de natuurwetenschap, dan de grenzen van de filosofie.
Een vaag begrip? Integendeel, het fundament waarop al onze andere gewaarwordingen, doelen, middelen, ontdekkingen enz. gebouwd zijn.
[..]
Laat jij het even weten zodra de natuurwetenschappers een ethische calculator hebben ontdekt? Of als ze weten hoe je een perfect mens bouwt? Een gevoel zelf kunnen uitleggen, ipv gewoon de oorzaken ervan te beschrijven?
De filosofie is er idd niet meer om de zwaartekracht te bestuderen, evenmin vele andere fenomenen. Wat dat aangaat overtreft de leerling hier de meester (want de meester van de wetenschappen is nog steeds de filosofie natuurlijk). Maar als het gaan om ons mens-zijn, en de vraag wat we daar van moeten vinden en we daar mee aan moeten, heeft de wetenschap helemaal geen enkel antwoord, en die vragen zijn eigenlijk veel fundamenteler dan de vraag welke ster zich op afstand X bevindt.
Bovendien mag je, als iemand wie zich een groot denker waant, wel iets beter je best doen als het gaat om de correctheid van je taalgebruik.
Weer zo'n jankerdquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 18:12 schreef waht het volgende:
[..]
Help vooral je eigen topic naar de klote.
Waar is jouw empirische bewijs dat het bewustzijn niet bestaat dan wel?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 18:35 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Zo te zien ben jij al helemaal verbouwd in die kop. Maar ik zal de puin wel weer opruimen.
De grenzen tussen de wetenschap en de Filosofie heb ik reeds verteld: empirie. Wanneer je zegt iets als bewustzijn te ervaren, moet je niet overmoedig worden en denken dat zoiets bestaat. Je weet niet eens waar je over praat!
Als mensen geen bewustzijn zouden hebben, waren ze ook niet in staat geweest überhaupt wetenschap te bedrijven. Of bedrijft een bergketen ook wetenschap?quote:Leuk hoor, zo'n fundament. Het hele zooitje staat op losse schroeven... Bovendien, zit daar iemand op de wachten? De teneur is nu juist dat de wetenschappen een dergelijk scheef fundament niet nodig hebben, en dat is maar goed ook!
Wat schrijft de wetenschap nu zoal over ethiek en politieke theorie? Zijn er al fysici geweest die het begrotingstekort hebben opgelost, rekeninghoudend met ieders individuele belang?quote:Wat rest nu nog van de Filosofie? De Filosofie is geen meester meer, dat was in de tijd van Descartes. Je blijft hangen in die kop! Vroeger zijn leuke theorietjes bedacht over ethiek, politiek en nog veel meer. Het gaat mij juist om het Nu.
Ik heb ook helemaal niet beweerd dat de filosoof het mens-zijn (dwz, zijn fysieke zijn dus) adequater beschrijft dan de wetenschapper, integendeel. Jij vraagt wat rest in de filosofie. Antwoord: De vraag van het zullen, niet die van het zijn. Vragen over goed en kwaad, mooi en lelijk, enz.quote:Als het gaat om het mens-zijn moet je niet bij de Filosofie zijn jongeman. Wat gaat zij je voor antwoord geven? Hoe denk jij volgens de Filosofische Methode iets te zeggen over de mens, zonder onherroepelijk te worden gebonden aan het subject? Kant zag dit al. Dit schuift weer de aandacht naar het Nu.
En ja ik mag heel veel, net zoveel als jij! Leuk hè?
Zoals gezegd: het is een metafysische term. Het is zinloos daarover te discussiëren; ik kan net zo goed beweren dat bewustzijn niet bestaat.quote:Waar is jouw empirische bewijs dat het bewustzijn niet bestaat dan wel?
Op de vraag 'wat is bewustzijn dan?' kun je geen antwoord geven. Een bergketen is niet empirisch.quote:Als mensen geen bewustzijn zouden hebben, waren ze ook niet in staat geweest überhaupt wetenschap te bedrijven. Of bedrijft een bergketen ook wetenschap?
quote:Wat schrijft de wetenschap nu zoal over ethiek en politieke theorie? Zijn er al fysici geweest die het begrotingstekort hebben opgelost, rekeninghoudend met ieders individuele belang?
Als voor mij de Filosofie zinloos is, is dan het leven zinloos? Natuurlijk niet!quote:Ik heb ook helemaal niet beweerd dat de filosoof het mens-zijn (dwz, zijn fysieke zijn dus) adequater beschrijft dan de wetenschapper, integendeel. Jij vraagt wat rest in de filosofie. Antwoord: De vraag van het zullen, niet die van het zijn. Vragen over goed en kwaad, mooi en lelijk, enz.
Dat zinloos noemen is min of meer hetzelfde als het bestaan zinloos noemen. Tja.
Zo te zien ben jij een beetjequote:Op vrijdag 2 oktober 2009 18:35 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Zo te zien ben jij al helemaal verbouwd in die kop. Maar ik zal de puin wel weer opruimen.
De grenzen tussen de wetenschap en de Filosofie heb ik reeds verteld: empirie. Wanneer je zegt iets als bewustzijn te ervaren, moet je niet overmoedig worden en denken dat zoiets bestaat. Je weet niet eens waar je over praat! Leuk hoor, zo'n fundament. Het hele zooitje staat op losse schroeven... Bovendien, zit daar iemand op de wachten? De teneur is nu juist dat de wetenschappen een dergelijk scheef fundament niet nodig hebben, en dat is maar goed ook!
Wat rest nu nog van de Filosofie? De Filosofie is geen meester meer, dat was in de tijd van Descartes. Je blijft hangen in die kop! Vroeger zijn leuke theorietjes bedacht over ethiek, politiek en nog veel meer. Het gaat mij juist om het Nu.
Als het gaat om het mens-zijn moet je niet bij de Filosofie zijn jongeman. Wat gaat zij je voor antwoord geven? Hoe denk jij volgens de Filosofische Methode iets te zeggen over de mens, zonder onherroepelijk te worden gebonden aan het subject? Kant zag dit al. Dit schuift weer de aandacht naar het Nu.
En ja ik mag heel veel, net zoveel als jij! Leuk hè?
Voor de vierde keer: het gaat niet om de etymologische invulling van de filosofie maar om de Filosofische Methode. Blijkbaar weet niemand hier wat dat is... *zucht*quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 19:54 schreef AbsurdHero het volgende:
Wat is het nut van 'de liefde voor wijsheid' ? Geen idee. Wat is het nou van jou bestaan ? Laten we daar eens over filosoferen.
Ik kan ook zeggen gewoon dat jij dom bent en niet begrijpt wat ik zeg. Kom je ver mee hè?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:38 schreef heartz het volgende:
We kunnen toch gewoon vaststellen dat alle (gezonde?) mensen bewustzijn ervaren, daarnaast hebben dieren ook een bewustzijn. Zijn we niet gewoon een soort ontwikkelde en slimmedieren.
En dit:
[..]
Zo te zien ben jij een beetje![]()
Volgens mij weet jij niet waar je over praat. Het hele zooitje?? De hele filosofie??
Volgens mij ben ik de enige aanwezige die in zijn recht staat om *zucht* te typen. Welicht is het handig om deze stelling in je openingspost te plaatsen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:38 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Voor de vierde keer: het gaat niet om de etymologische invulling van de filosofie maar om de Filosofische Methode. Blijkbaar weet niemand hier wat dat is... *zucht*
En ditquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 18:35 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Dat jij dit zo ervaart, wil niet zeggen dat anderen het ook zo ervaren. Of iemand Filosofie nou nutteloos vindt of niet, maakt niet dat het zo is. Jij kan wel heel hard roepen dat Filosofie zinloos is, maar een ander kan zijn leven verrijken door Filosofie. Niet iedereen is hetzelfde, weet je.quote:Als het gaat om het mens-zijn moet je niet bij de Filosofie zijn jongeman. Wat gaat zij je voor antwoord geven?
Eindelijk iemand met een zinvolle vraag. Het duurde ff...quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:44 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik de enige aanwezige die in zijn recht staat om *zucht* te typen. Welicht is het handig om deze stelling in je openingspost te plaatsen.
Aanpassing: Op welke methode doel je wanneer je spreekt over de ''Filosofische Methode'' ? Naar mijn inzien is er geen sprake van één enkele methode...
Nu nog een zinvol antwoord...quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:52 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Eindelijk iemand met een zinvolle vraag. Het duurde ff...
En net sprak je nog net over de Filosofische methoden i.t.t. meerdere methodes.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:56 schreef jan_billeman het volgende:
Ik laat het onderwerp maar varen.
Gooi die tent maar dicht.
Het duurt nog zeker 2 jaar voordat jullie begrijpen wat hier gezegd is, en dat is nog maar het begin.
Besef dat Filosofie en haar methoden veel groter zijn dan op dit forum te vinden is.
Dit is eigenlijk de reden waarom ik een dergelijk onderwerp op controversiële en persoonlijke wijze heb aangediend.
Veel geluk in uw leven
quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:56 schreef jan_billeman het volgende:
Het duurt nog zeker 2 jaar voordat jullie begrijpen wat hier gezegd is, en dat is nog maar het begin.
Besef dat Filosofie en haar methoden veel groter zijn dan op dit forum te vinden is.
Dit is eigenlijk de reden waarom ik een dergelijk onderwerp op controversiële en persoonlijke wijze heb aangediend.
Veel geluk in uw leven
Toppie,quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:56 schreef jan_billeman het volgende:
Veel geluk in uw leven
Je hebt natuurlijk je geloofwaardigheid (een beetjequote:Op vrijdag 2 oktober 2009 22:40 schreef jan_billeman het volgende:
Voor alle belangstellenden voor dit onderwerp raad ik aan het volgende artikel grondig te bestuderen.
Carnap, R. (1950). Empiricism, Semantics, and Ontology.
http://www.ditext.com/carnap/carnap.html
Als je dit stuk echt begrijpt kun je zeggen: vaarwel 'Bewustzijn', vaarwel 'Zijn', vaarwel 'God', etc.
En vaarwel Filosofie?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 22:40 schreef jan_billeman het volgende:
Voor alle belangstellenden voor dit onderwerp raad ik aan het volgende artikel grondig te bestuderen.
Carnap, R. (1950). Empiricism, Semantics, and Ontology.
http://www.ditext.com/carnap/carnap.html
Als je dit stuk echt begrijpt kun je zeggen: vaarwel 'Bewustzijn', vaarwel 'Zijn', vaarwel 'God', etc.
''Absolute zekerheid is er niet meer, maar wel maximale zekerheid binnen het kader van een objectieve wetenschapstaal.'' van wiki, denk dat ie dat bedoelt.. wetenschap heeft het enige logische antwoord en de rest is niet relevant.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 23:53 schreef heartz het volgende:
[..]
En vaarwel Filosofie?
Volgens mij origineel door Rudolp Carnap?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Carnap
En die Chrucky heeft er een soort transcriptie van gemaakt?
http://www.ditext.com/chrucky/chrucky.html
Allebei filosofen toch? Ik snap je punt niet...........
Aha, dan heeft ie op zich wel een punt en dat is idd een discussie op zich. Maar dan moet ie het wel anders verwoorden om er een goede discussie van te kunnen maken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 23:56 schreef Symo het volgende:
[..]
''Absolute zekerheid is er niet meer, maar wel maximale zekerheid binnen het kader van een objectieve wetenschapstaal.'' van wiki, denk dat ie dat bedoelt.. wetenschap heeft het enige logische antwoord en de rest is niet relevant.
En filosofie is voor mensen wél emotioneel ontwikkeld zijn. Emotie is zeker niet altijd onlogisch.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 00:24 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Wiskunde is logica gedefinieerd.
Filosofie is voor mensen die dat te moeilijk vinden.
Dat de energie gelijk is aan de massa maal de lichtsnelheid in het kwadraat. Vind iemand dat logisch? Ik niet hoor, pas als je de wiskundige vergelijkingen er bij pakt dan begint het pas duidelijker te worden.
Waar filosofie wel voor gebruikt kan worden zijn dingen die bij voorbaat al onlogisch zijn, zoals ethiek en emotie.
Ben het wel aardig eens met dat artikel, filosofie en wetenschap hebben elkaar nodigquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:45 schreef AbsurdHero het volgende:
http://www.studentandthecity.com/archive.php?article_id=16
Njaa misschien is mijn beeld over filosofen een beetje vertekend, omdat ik net van een topic over William Lane Craig las. Een filosoof die zich met dingen zoals de Big Bang te gaat bemoeien zonder enige berekening of experiment.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:23 schreef heartz het volgende:
[..]
En filosofie is voor mensen wél emotioneel ontwikkeld zijn. Emotie is zeker niet altijd onlogisch.
Emotie kan wel belangrijk zijn. De meeste mensen handelen uit levenservaring, dus ieders mening is gevormd door omstandigheden en omgeving. De ene wordt zodanig beïnvloed dat hij meer rationeel is, de ander wordt zodanig beïnvloed dat hij meer emotioneel is. Dat heb je zelf niet in de hand. Het is natuurlijk belangrijk om rationeel te zijn en je ogen niet te sluiten voor de werkelijkheid, maar je emoties kunnen ook belangrijk zijn. Misschien een soort instinct. Natuurlijk is té emotioneel ook niet goed, maar volgens mij heb je ook zoiets als te rationeel? Filosofie is idd voor mensen met wat meer ontwikkelde emotie. Maar dat je het ook daadwerkelijk moet afkraken omdat jij meer rationeel ontwikkeld bent.
Emotie en motivatie
Het is lastig een scheidslijn aan te brengen tussen emoties en drijfveren, ook motivatie genoemd, die ons gedrag bepalen. Emoties zijn namelijk niet alleen passieve belevingen, maar kunnen ook worden opgevat als actie-tendenties: een drijfveer om een bepaald doel te bereiken.Uit dieronderzoek is gebleken dat leergedrag van dieren gestuurd wordt door beloning en straf, ook reinforcers of 'bekrachtigers' genoemd.
Dieren zullen straf (negatieve bekrachtigers) vermijden en beloning (positieve bekrachtigers) nastreven. Voedsel en een mannetje (wijfje) waarmee gepaard kan worden, zijn voorbeelden van positieve bekrachtigers. Pijnlijke stimulatie is een voorbeeld van een negatieve bekrachtiger. Ook in het gedrag van mensen spelen drijfveren als het willen vermijden van pijn en zoeken naar genot of plezier een belangrijke rol. Zij fungeren kort gezegd als de motor van ons gedrag. Naast deze primaire drijfveren bestaan er ook secundaire drijfveren. De voetballer streeft bijvoorbeeld naar het maken van een doelpunt; de zakenman naar het afsluiten van een gunstig contract, en een scholiere naar de verovering van een aardige jongen. Het bereiken van het doel gaat gepaard met een gevoel van blijdschap, het niet bereiken daarvan met een gevoel van frustratie, teleurstelling of verdriet. Deze voorbeelden laten zien dat emoties c.q. gevoelens niet alleen passieve belevingen zijn, maar ook een belangrijke rol spelen in het sturen en activeren van menselijk gedrag.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Emotie
Ik weet dat ik bij mijn dochtertje precies aanvoel in watvoor bui ze is en wat ze nodig heeft, wat best logisch is. Maar als ik geen gehoor zou geven aan deze gevoelens, zou ik haar verwaarlozen wat een negatief effect heeft. Misschien omdat ik een vrouw ben laat ik me wat meer leiden door me emoties, al vind ik dat ik best rationeel ben. Hormonen…. Pfff.
Ik vind het nogal een statement: ‘Filosofie is voor mensen die wiskunde te moeilijk vinden’. Dus alle wiskundigen (ook natuurkundigen?) hebben totaal geen interesse in filosofie of filosoferen helemaal niet?
De vraag wat is de doel van het leven is natuurlijk zo'n beetje de meest clichématige filosofische vraag die je kunt stellen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 17:44 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Njaa misschien is mijn beeld over filosofen een beetje vertekend, omdat ik net van een topic over William Lane Craig las. Een filosoof die zich met dingen zoals de Big Bang te gaat bemoeien zonder enige berekening of experiment.
Veel mensen associëren filosofie met logica, maar het is absoluut geen zuiver logica, omdat het vaak subjectief is. Wat is het doel van het leven? Iedereen heeft daar een ander antwoord op en je kan het niet echt fout hebben.
Filosofen kunnen overal wel een uitspraak over doen, maar ik weet niet in hoeverre het zinnig is. Voor zuiver logica moet je de wiskunde in, als je wilt weten over het universum kan je beter de natuurkunde in, heb je interesse in menselijk gedrag, dan moet je iets met psychologie doen, interesse in politiek kan je beter iets met politicologie of geschiedenis doen etc.
Ik geloof best dat filosofie de basis was van de moderne wetenschap, maar tegenwoordig wordt het bij elk maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp afgetroefd door de gespecialiseerde studie.
Dan ontken je iets dat je min of meer 24/7 ervaart, en niet alleen jij maar miljarden individuen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 20:37 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Zoals gezegd: het is een metafysische term. Het is zinloos daarover te discussiëren; ik kan net zo goed beweren dat bewustzijn niet bestaat.
Er zijn sowieso heel veel vragen waarop ik het antwoord niet direct kan geven; maar dat maakt de vraagstelling nog niet zinloos.quote:Op de vraag 'wat is bewustzijn dan?' kun je geen antwoord geven. Een bergketen is niet empirisch.
Wat een lachwekkend slechte opvatting. Wat is politiek zonder filosofie? Ten allerhoogste zou het een pure realpolitik zijn, maar zelfs dan is het eigenlijk onmogelijk. Zelfs Machiavelli had -verscholen achter zijn droge beschrijvingen- een gepassioneerd verlangen naar orde en stabiliteit. Politiek kan dus niet zonder 'subjectieve' idealen.quote:
Voor het begrotingstekort hebben we onder anderen economen en politici nodig, geen Filosofen. De bijzin in je slotopmerking is natuurlijk een illusie in een democratie -- overigens in elke staatsvorm als je het mij vraagt.
Jij weet niet wat ik bedoel en ik moet heen gaan? Vreemd. Wat ik bedoel is dat de filosofische methode (die van rationaliseren en dialogen aangaan) de enige mogelijkheid is om een antwoord te vinden (zelfs als dat onvolmaakt en tijdelijk is) op morele vraagstukken.quote:Als voor mij de Filosofie zinloos is, is dan het leven zinloos? Natuurlijk niet!
Je antwoord is ook weer hopeloos; totaal verbouwd. Wat bedoel je nou weer met de vraag van het 'zullen', niet die van het zijn? Gaat heen als je het niet weet!
quote:Vragen over ethiek kan de Filosoof niet beantwoorden, simpelweg omdat de Filosofische Methode zinloos is! Het vervalt in metafysische termen die onherroepelijk tot aporieën leiden.
quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 09:29 schreef Frollo het volgende:
Hoi,
Is het moslimbashen al begonnen?
groetjes,
Frollo
Ik vind het apart dat jullie in dit topic doorgaan terwijl TS al heeft laten blijken dat het klaar is met de discussie - de mensen op Fok, al was hij nog geen discussie aan gegaan.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 20:33 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik blijf het apart vinden dat de TS filosofie zinloos zegt te vinden en vervolgens met behulp van filosofie (Wittgenstein, anyone?) probeert zijn mening kracht bij te zetten.
Logica bij filosofie, dat komt inderdaad niet verder dan wat basis syllogismen, de filosofie is wat dat betreft al lang voorbijgestreefd door Wiskunde en Informatica.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Billeman gebruikt een drogreden. Dat filosofie geen nut heeft als fundament onder de natuurwetenschap betekent niet dat filosofie dus geen enkel nut heeft.
Ik heb nu al een nut gevonden. Filosofie bestudeert de logica, en de logica helpt mij om deze drogreden te herkennen
Ook als de TS niet meer reageert kan de discussie die teweeg is gebracht door zijn standpunten nog doorgaan. Al zou het dan wel handig zijn als er iemand is die de functie van de TS op zich neemtquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 20:35 schreef AbsurdHero het volgende:
[..]
Ik vind het apart dat jullie in dit topic doorgaan terwijl TS al heeft laten blijken dat het klaar is met de discussie - de mensen op Fok, al was hij nog geen discussie aan gegaan.
Ach wat verwacht je van een janbillemanquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 20:55 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ook als de TS niet meer reageert kan de discussie die teweeg is gebracht door zijn standpunten nog doorgaan.
quote:Op maandag 2 januari 2006 22:05 schreef Koekepan het volgende:
Ik vind ethiek en politiek wel goede voorbeelden van terreinen waar filosofie z'n nut kan hebben. Het gaat er m.i. niet zozeer over dat je met behulp van filosofie systemen kunt opbouwen ten behoeve van het ene of het andere standpunt, maar dat je meerdere standpunten doorlicht en beter leert begrijpen. En kijkt wat de relatie is tussen bijvoorbeeld de ethiek en de andere sferen van het leven.
Het mag dan zo zijn dat je vaak je hoofd tegen het ethisch relativisme stoot, maar misschien is dat gewoon een ziekte van onze tijd en niet zozeer van de filosofie. En als we ons vervolgens afvragen wat we aanmoeten met het gebrek aan filosofische fundering voor onze overtuigingen, zijn we dan al niet aan het filosoferen? Dan lijkt me dat toch een uiterst nuttige activiteit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |