Mja, dat is nog het dichtste bij wat ik er van zou zeggen. Filosofie is het orde scheppen in verwarring en het stellen van epistemische kaders waar wetenschappers mee kunnen werken.quote:Op maandag 2 januari 2006 20:18 schreef Quarks het volgende:
Uiteindelijk maakt filosofie het ongrijpbare weer grijpbaar.
Ik heb nooit begrepen dat mensen dat niet kunnen. Dat iemand geen wiskunde begrijpt kan ik me heel goed voorstellen, daar zit immers veel stuctuur en conceptualiteit in. Maar elementaire logica, dat is toch de meest basale vorm van denken die er bestaat, zou je zeggen?quote:Op maandag 2 januari 2006 20:58 schreef speknek het volgende:
Als ik zie hoe ze bij CKI al lopen te zwoegen, zou ik helemaal graag 'gewone' filosofen bij onze logica vakken willen zien.
Ethiek lijkt me bij uitstek een vlak waarbij er met strak redeneren nog wel het een en ander bereikt kan worden. Bij zaken als abortus, euthanasie, zelfmoord, consumeren van vlees, et cetera, kan er toch vaak inconsistentie in 's mensen mening worden aangetoond. Neem de 'pro-lifebeweging' in de VS, die niet hoofdzakelijk uit vegetariërs blijkt te bestaan. Volgens mij is er in de ethiek dus best het een en ander te bereiken met het bereiken van het redelijk rigide toepassen van een soort logica op basis van een aantal grondregels (neem b.v. Peter Singer).quote:Op maandag 2 januari 2006 20:33 schreef speknek het volgende:
Vroeger zou men binnen de filosofie het onderscheid maken tussen epistemologie (kennisleer), ontologie (zijnsleer) en ethica. Maar de laatste twee bleken meer meningen dan kennis te zijn, en de eerste is aardig uit gefilosofeerd.
De vraag dringt zich dan wel op of, wanneer er geen grondslagen voor ethiek zijn, er uberhaupt iets beter of slechter kan zijn dan het ander. Waar zou je rationeel naar moeten streven? Je zou als leidraad kunnen nemen dat een werkbare samenleving -of preciezer, een gedragsbiologisch goed aangepaste samenleving- het hoogste is, maar waarom? Dat vraagt een vooringenomenheid die stelt dat er al iets goeds is, terwijl je dat goede nou juist probeert te definieren. Het kan dus nooit objectief zijn.quote:Op maandag 2 januari 2006 21:24 schreef AtraBilis het volgende:
Ethiek lijkt me bij uitstek een vlak waarbij er met strak redeneren nog wel het een en ander bereikt kan worden. Bij zaken als abortus, euthanasie, zelfmoord, consumeren van vlees, et cetera, kan er toch vaak inconsistentie in 's mensen mening worden aangetoond. Neem de 'pro-lifebeweging' in de VS, die niet hoofdzakelijk uit vegetariërs blijkt te bestaan. Volgens mij is er in de ethiek dus best het een en ander te bereiken met het bereiken van het redelijk rigide toepassen van een soort logica op basis van een aantal grondregels (neem b.v. Peter Singer).
Overigens zou je in je ondertitel wellicht ego door mihi willen vervangen, daar er ook een dativus in het orgineel staat.
Goed, maar de manier van afleiden is toch vrij standaard.quote:Op maandag 2 januari 2006 21:21 schreef speknek het volgende:
Het is meer de vertaalslag tussen symbool en betekenis, denk ik. Zeker wanneer de betekenis geheel lijkt te gaan ontbreken.
Niet zo'n voor de hand liggend onderscheid, ik vraag me af wat de context precies is?quote:Op maandag 2 januari 2006 09:40 schreef Viking84 het volgende:
In één van mijn studieboeken wordt het verschil tussen een filosofische uitspraak en een wetenschappelijke uitspraak genoemd. Dit verschil komt echter onvoldoende uit de verf. Ik bedacht me dat er vast wel briljante mensen zijn hier die het wél goed kunnen uitleggen
Ja dan zou je dus kunnen streven naar interne consistentie. Overigens betwijfel ik dat je die ooit bereikt, Sartre is redelijk groot geworden met het benoemen van moeilijk tot onoplosbare ethische tegenstellingen. Overigens ben ik ook niet van mening dat God soelaas biedt bij het benoemen van ethische regels. En wel uit de volgende overweging: Als god goed en slecht benoemd, dan is hijzelf goed noch slecht en zijn zijn regels arbitrair, als er goed en slecht buiten god om bestond, zodat je god zelf goed kunt noemen (en zijn ethische regels dus ook), bestond goed en slecht al, en is het niet bepaald door god.quote:Op maandag 2 januari 2006 21:48 schreef AtraBilis het volgende:
Ik wil ook wel toegeven dat de ethiek, zeker als je toegeeft dat God dood is, in feite arbitrair is. Althans, ik heb natuurlijk wel een bepaald gevoel dat het onjuist is iemand te vermoorden, maar, ik zal niet verder komen dan dat gevoel te vangen in een regel. Desondanks, zodra je dat doet kom je wel verder met ethiek. Je hebt ergens axiomata nodig. Daarover valt te twisten, maar binnen de theorie die uit je axiomata volgt, of die jij meent te kunnen concluderen, kun je wel op zoek gaan naar tegenstrijdigheden.
Weet ik, ik bedoelde ook een hedendaagse associatie, maar ik zal het aanpassenquote:En wat je ondertitel betreft: Er staat dus in het origineel "Ere in den hoge zij God", als je er "Glora in excelsis ego" van maakt, dan krijg je iets als "Ik ben ere in den hoge" (dan moet de sum er even bijgedacht worden), maar "Ere in den hoge zij mij" is "Gloria in excelsis mihi". Het Latijn kent de connotatie van eigenwaardegevoel volgens mij sowieso niet bij ego.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |