abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73687760
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:06 schreef RaptoR-X het volgende:

[..]

Tussen de regels doorlezen heet dat.
Zo zou je dat ook kunnen noemen. Feit blijft dat je het zelf bedenkt en het mij vervolgens verwijt. Vrij duf, heet dat.

Het enthousiasme waarmee jij en je legervriendjes trouwens op mij in lopen te hakken maakt ook wel weer veel duidelijk. Kennelijk zien jullie "+/- MBO" als een negatieve kwalificatie, wat ik op zich al vreemd vind, en ik denk dat veel van watje mij verwijt meer in je eigen hoofd leeft dan dat ik er iets over gezegd heb.

Ben overigens geen systeembeheerder, ik haal vaak koffie voor mensen en ben daar vrij goed in (als ik mijn lijstje bij me heb, anders vergeet ik de shortcut codes) en ben gelukkig ook geen soldaat. En wat je er verder over wilt fantaseren: be my guest.
Mu!
pi_73687801
Maar belangrijker:ik hoor dat er bij het Afghaanse volk ook steeds minder steun voor de bezetting is. Vinden jullie de mening van de afghanen belangrijk?
Mu!
  Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 17:58:36 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73687920
ja
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_73688100
Ja? Ja als in "iedereen heeft recht op een mening" of ja als in "als ik zou weten dat de meerderheid van de afghanen tegen onze missie was zou ik vóór terugtrekking zijn"? In hoeverre ben je bereid de autonomie van de afghanen en hun recht op zelfbeschikking te respecteren?
Mu!
  Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 18:13:52 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73688328
ja als in ja ik vind de mening van de Afghanen belangrijk
pi_73688662
dat is geen antwoord op mijn vraag.Als de meerderheid van de afghanen vóórterugtrekking zouden zijn, zou dat je dan overtuigen dat je daar weg moet?Of heb je dan zoiets van ja, maar wij hebben het mandaat van de VN achter ons en zijn hier dus legitiem, en wat de afghanen vinden, jammer dan
Mu!
  Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 18:29:37 #247
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73688728
weet ik niet

en dat was letterlijk de vraag wel
pi_73717522
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 18:29 schreef sp3c het volgende:
weet ik niet

en dat was letterlijk de vraag wel
was er niet zoiets als "begrijpend lezen"? Als iemand aan je vraagt of je weet hoe laat het is, zeg je dan ook Ja (of Nee) ?

De kernvraag die erachter ligt is: hebben wij moreel het recht om in een andere staat onze manier van leven met geweld op te leggen? (Je kunt dat eindeloos nuanceren maar als je een zinvolle discussie wilt hebben is dat niet zo handig)
Mu!
  Moderator donderdag 15 oktober 2009 @ 18:35:47 #249
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73722362
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 16:07 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

was er niet zoiets als "begrijpend lezen"? Als iemand aan je vraagt of je weet hoe laat het is, zeg je dan ook Ja (of Nee) ?
je moet fatsoenlijke vragen leren stellen

als iemand mij vraag of ik kan klokkijken is het antwoord idd ja
of de mening van Afghanen belangrijk is dat is geen goede vraag, daar kan iedereen ongeacht wat hij met dat land voor heeft zelfs al is het ´nuken en pretpark van maken´ ja op antwoorden en dan ben je nog geen steek verder

quote:
De kernvraag die erachter ligt is: hebben wij moreel het recht om in een andere staat onze manier van leven met geweld op te leggen? (Je kunt dat eindeloos nuanceren maar als je een zinvolle discussie wilt hebben is dat niet zo handig)
ik ben niet van mening dat wij onze manier van leven met geweld op aan het leggen zijn in Afghanistan, ik geloof niet dat wij dat recht hebben en ik geloof ook niet dat dit uberhaupt mogelijk is
  donderdag 15 oktober 2009 @ 22:55:19 #250
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73732947
Volgens mij houd deze discussie pas op zodra de eerste last krijgt van een Toetsenbord vinger of zijn PC gejat wordt...

Wordt enorm moe van bepaalde figuren hier die maar geen gesprek willen voeren maar enkel hun mening aan iedereen kenbaar willen maken desnoods door gewoon elk mogelijk topic te kapen waar ze aan users hun mening opdringen kunnen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_73733156
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:55 schreef Pumatje het volgende:
Volgens mij houd deze discussie pas op zodra de eerste last krijgt van een Toetsenbord vinger of zijn PC gejat wordt...

Wordt enorm moe van bepaalde figuren hier die maar geen gesprek willen voeren maar enkel hun mening aan iedereen kenbaar willen maken desnoods door gewoon elk mogelijk topic te kapen waar ze aan users hun mening opdringen kunnen.
Wie bedoelen we dan
pi_73733196
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 22:55 schreef Pumatje het volgende:

waarom stop je er dan niet mee, als je er zo moe van wordt?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 15 oktober 2009 @ 23:35:35 #253
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73734339
zit niet midden in de discussie..geen zin in en geen tijd voor helaas.

Ik neem waar, en af en toe een reactie
pi_73744042
Jij wordt nogal snel moe, hè? Beter maar geen schooltjes gaan bouwen dan...

@spek: je kunt toch moeilijk ontkennen dat we met veel geweld bezig zijn, het lijkt er af en toe op of we in een burgeroorlog zitten, waarbij wij toevalligbij één van de strijdende partijen horen. Was het in vietnam ook niet zo dat de VS op verzoek van de Z-Vietnamezen adviseurs leverden, en later ook gewapende troepen, en at dat uiteindelijk uitmondde in de vietnam-oorlog?

Dat er veel geweld gebruikt wordt in afghanistan zal toch niemand ontkennen. En het doel daarvan, dat is toch om een westers bestuursmodel in te richten, compleet met president en verkiezingen? En dat is wel wat anders dan wat ze zelf als bestuursmodel hebben. Ds wat mij betreft gewoon met geweld onze manier van leven opleggen.

Als de afghanen zélf liever onder de talibaan zouden leven, zouden we daar dan weg moeten?
Mu!
  Moderator vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:19:22 #255
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73744667
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:57 schreef SingleCoil het volgende:
Jij wordt nogal snel moe, hè? Beter maar geen schooltjes gaan bouwen dan...

@spek: je kunt toch moeilijk ontkennen dat we met veel geweld bezig zijn, het lijkt er af en toe op of we in een burgeroorlog zitten, waarbij wij toevalligbij één van de strijdende partijen horen. Was het in vietnam ook niet zo dat de VS op verzoek van de Z-Vietnamezen adviseurs leverden, en later ook gewapende troepen, en at dat uiteindelijk uitmondde in de vietnam-oorlog?
wij waren niet in Vietnam
quote:
Dat er veel geweld gebruikt wordt in afghanistan zal toch niemand ontkennen. En het doel daarvan, dat is toch om een westers bestuursmodel in te richten, compleet met president en verkiezingen? En dat is wel wat anders dan wat ze zelf als bestuursmodel hebben. Ds wat mij betreft gewoon met geweld onze manier van leven opleggen.
het is sp3c en ik ontken niet dat er veel geweld gebruikt wordt in Afghanistan ... ik ontken dat we er met geweld onze normen en waarden aan iemand opleggen

dat is trouwens een heel erg slecht argument tegen verlenging, ik hoop dat je dat zelf ook begrijpt
quote:
Als de afghanen zélf liever onder de talibaan zouden leven, zouden we daar dan weg moeten?
waarschijnlijk wel ja maar de wereld is helaas niet zo zwart wit
pi_73747320
Laten we het dan eens vanuit het perspectief van de talibaan bekijken...wat willen die dan eigenlijk, dat wij zó erg vinden dat we er met bommen en raketten op af moeten? Kennlijk vinden ze het, wat het ook is, wel heul belangrijk, anders zouden ze er de wapenen niet voor oppakken.
Mu!
  Moderator vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:23:48 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73748915
nou laten we even bij dat met geweld opleggen van normen en waarden blijven

jij vind dus dat wij de Afghanen onze normen en waarden opleggen?
waar blijkt dit uit

dwingen wij ze met het pistool op de slaap de stemhokjes in?
halen wij die kinderen s´ochtends met pantservoertuigen en snelvuurkanonnen en schieten wij de huizen van diegenen die te laat zijn in puin?
dwingen we die mensen muziek te luisteren, met vliegers te spelen of van electriciteit en waterputten gebruik te maken?
trekken we hele dorpen met geweld leeg om de ANA te vullen of onze kampen te bouwen?
binden we burgers vast en behandelen we ze tegen hun wil in met onze duivelse heidense kruisvaarder medicijnen

nee, nee, nee, nee

dit doen ze zelf ... ze gaan voor al die zaken in de rij staan er zijn verhalen bekend van mensen die dagenlang hebben gelopen met familie naar de dichtsbijzijnde ISAF post om daar naar de tandarts oid te gaan!!
wij bieden ze mogelijkheden en die grijpen ze zelf waar mogelijk (lees: veilig) met beide handen aan als ze er twee hebben

daarvoor moet je bij die jongens aan de overkant zijn
die leggen hun normen en waarden met geweld op aan de Afghaanse bevolking, die hakken je arm eraf als je een griepinjetie hebt gekregen, die binden stroomdraden aan je ballen als je van duivelse kruisvaarderheidenstroom gebruik maakt en vermoorden je vrouw en kinderen als je niet met ze meevecht, schieten je dochters neer als die naar school gaan en hangen je op aan je eigen fok!king vlieger als ze je tegenkomen

en god weet wat voor beestachtigheden die figuren nog meer uithalen ... god en sommige kerels bij jou op kantoor, ga daar maar vragen wie wat met geweld doet!

dan heb je gelijk een antwoord op je volgende vraag, wat wil de Taliban?
Afghanistan met geweld de eigen normen en waarden door de strot duwen

je geeft hier een heel sterk argument VOOR verlenging

[ Bericht 3% gewijzigd door sp3c op 16-10-2009 14:29:13 ]
pi_73751343
ik denk dat ik je wel begrijp maar ik denk dat jij mij niet begrijpt. Denk jij dat de talibaan de enige zijn die de door jou beschreven gruweldaden uithalen? En is het echt "vreedzame burgers"tegen de talibaan? Of is het eerder zo dat er in afghanistan een hele complexe stammenstrijd gevochen wordt, die al eeuwen oud is, de diep in de cultuur ingebed leeft, en die door blijft leven, ook onder vreemde overheersing?
Ik denk dat de methoden die jij beschrijft, hoe vreselijk wij ze ook vinden, in Afghanistan gewoon zijn. Een onderdeel van de door de afghanen gekozen en geleefde cultuur, normen en waarden. Waar wij dus gewoon geen flikker mee te maken hebben.

Je kunt een land dat - naar onze normen vergeleken - qua ethisch besef nog in de middeleeuwen leeft niet zomaar naar de 20ste eeuw halen, en ik zie ook helemaal niet waarom wij het recht zouden hebben hun cultuur - hoe onbegrepenen weersinwekkend ook - zo maar even te veroordelen en onszelf het recht voor te behouden die cultuur even recht te zetten.
Mu!
  Moderator vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:43:05 #259
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73751702
god wat een voorspelbaar antwoord

we houden ons het recht niet voor om hun cultuur even recht te zetten we geven die mensen de mogelijkheid om zichzelf te verbeteren, niet met geweld ... als ze niet op komen dagen word er niemand neergeschoten en dan kunnen we idd beter vertrekken

maar ze komen wel opdagen, ze willen de boel zelf rechtzetten en daar doen ze hun uiterste best voor elke kans die ze krijgen ... die stammenstrijd maakt een en ander wat ingewikkeld voor ons maar het veranderd weinig aan het grote plaatje

zodra wij ze een mogelijkheid geven om iets te doen wat van de Taliban niet mocht dan komen ze het doen, of ze elkaar nu mogen of niet. Ze kozen helemaal niet voor die cultuur, ze kregen het van die figuren met kalashnikovs en die klote 107mm raketten
dus nogmaals, wie legt wie nu wat met geweld op???

voor iemand die er prat op gaat door zijn hogere opleiding veel beter kritisch tegen de dingen aan te kijken gebruik je wel heel erg veel stokpaardjes

[ Bericht 7% gewijzigd door sp3c op 16-10-2009 15:56:25 ]
pi_73752531
Je begrijpt het nog steeds niet. Jij denkt dat je de problematiek daar op kunt lossen door er geforceerd een democratie met een president, parlement en verkiezingen neer te zetten en dan maar te verwachten dat alles op onze westerse pootjes terecht komt. Zie je de kortzichtigheid van dat verhaal niet? Je kent het verhaal toch van de hitech waterpompen-op-zonnecollectoren in ghana, die na twee jaar als kippenhokken dienden?
Mu!
  Moderator vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:16:45 #261
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73752788
er word niets geforceerd en ik verwacht niet dat iets op westerse pootjes terechtkomt

ISAF zegt, hey je hoeft niet dood te gaan aan een fok!king verkoudheid zolang je onze medicijnen maar komt halen ... Afghanen komen het vervolgens halen.
ISAF zegt, hey als je regering wil, dan kun je er op stemmen ... Afghanen gaan er vervolgens massaal op stemmen

waarom komen ze stemmen denk je?
omdat ze het cultureel niet goed kunnen keuren, omdat ze graag hebben dat de Taliban waar ze zo´n fan van zijn de doodsbedeigingen uitvoert die ze belooft hadden of omdat ze wel graag hun lot in eigen handjes hebben?

wie legt wie dan iets met geweld op?
wiens visie is hier nu eigenlijk kortzichtig?
pi_73755099
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:16 schreef sp3c het volgende:
er word niets geforceerd en ik verwacht niet dat iets op westerse pootjes terechtkomt

ISAF zegt, hey je hoeft niet dood te gaan aan een fok!king verkoudheid zolang je onze medicijnen maar komt halen ... Afghanen komen het vervolgens halen.
ISAF zegt, hey als je regering wil, dan kun je er op stemmen ... Afghanen gaan er vervolgens massaal op stemmen

waarom komen ze stemmen denk je?
omdat ze het cultureel niet goed kunnen keuren, omdat ze graag hebben dat de Taliban waar ze zo´n fan van zijn de doodsbedeigingen uitvoert die ze belooft hadden of omdat ze wel graag hun lot in eigen handjes hebben?

wie legt wie dan iets met geweld op?
wiens visie is hier nu eigenlijk kortzichtig?
1) De Afghanen zijn niet massaal komen stemmen
2) Wat ze stemden deed er niet toe want Karzai won toch.

(als je de spookstemmen meetelt was er wel een massale opkomst, opkomstpercentages van 2000% in sommige kiesdistrichten. Geweldige opkomst!)
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:53:51 #263
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73761951
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 17:26 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

(als je de spookstemmen meetelt was er wel een massale opkomst, opkomstpercentages van 2000% in sommige kiesdistrichten. Geweldige opkomst!)
Als je het nieuws goed gevolgd had dan wist je dat er een tweede ronde wordt gehouden omdat Karzai NIET gewonnen heeft.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:20:17 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73764975
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 17:26 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

1) ongeveer even veel (35 procent) als op het Europees parlement stemden, het was gewoon niet veilig
in 2004 toen de internationale troepenmacht de boel zelf organiseerden stemden 70 procent van de stemgerechtigden
2) corruptie is een ander probleem, daar moet ook echt nog veel aan gedaan worden ja
pi_73836211
Natuurlijk valt de locale bevolkiing massaal voor de kadootjes uit het westen. Maa hoe sustainable is dat allemaal? Of creeeren we liever opnieuw afhankelijkheid?

En waarom eigenlijk geen agent orange over de poppyfields? Is het niet raar dat we de opiumteelt in stand houden, omdat we het verlies aan inkomsten niet kunnen betalen? Is dat neit een heul erg dubbele moraal?
Mu!
  maandag 19 oktober 2009 @ 11:03:51 #266
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73836442
Nou, laat ik het dan maar weer posten: Lees je even in over Agent Orange.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_73836747
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:03 schreef RonaldV het volgende:
Nou, laat ik het dan maar weer posten: Lees je even in over Agent Orange.
Stel je niet aan en probeer eens inhoudelijk te reageren. Ja, jij weet het allemaal heel goed en nee, dat vinden we verder niet knap ofzo.

Ik zal het voor de kinderachtigen onder ons nog een keer proberen:

Waarom gooien we er geen roundup overheen?
Mu!
  maandag 19 oktober 2009 @ 12:44:29 #268
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73839613
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:16 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Stel je niet aan en probeer eens inhoudelijk te reageren. Ja, jij weet het allemaal heel goed en nee, dat vinden we verder niet knap ofzo.

Zodra je fatsoenlijk leert te reageren op posts die je vragen keurig beantwoorden, zodra je ophoudt met jou ongewelvallige antwoorden belachelijk te maken of gewoon te negeren, zodra je je normaal kunt gedragen tegen mensen die hun best doen om je vragen te beantwoorden (al bevallen de antwoorden je niet), en zodra je stopt met keihard liegen over wat je doet. Ik stel me aan? JIJ doet de domme posts hier! Van de meest elementaire dingen weet jij, de 'MIVD-medewerker' gewoon niks af, met je Agent Orange blunder als voorlopig hoogtepunt. Je stelt gewoon voor om een land te vergiftigen met kankerverwekkende stoffen, en daar mag ik je niet op aanspreken?
quote:
Ik zal het voor de kinderachtigen onder ons nog een keer proberen:

Waarom gooien we er geen roundup overheen?
Nogmaals: lees je in. Waarom de oogsten niet worden vernield staat overal op het web te lezen, in het Nederlands en in het Engels, en waarschijnlijk ook nog wel in alle andere talen die binnen de NAVO gebruikt worden. Het door blijven zeiken is niet meer dan zuigen, op het trollerige af.

Wat wil je nou bereiken met je postgedrag? Dat iedereen je een eikel vindt (da's riant gelukt, complimenten!), of dat iedereen overtuigd is van Het Gelijk van SingleCoil ("op epische schaal mislukt" mag ik wel zeggen)?

Probeer nou eindelijk eens een serieus en steekhoudend antwoord te posten op de vraag die ik al eerder stelde: Wat als de NAVO weg moet?

Vind jij het echt moreel verantwoord om Afghanistan terug te laten vallen in een burgeroorlog?
Vind jij oprecht dat onschuldige burgers gedood mogen worden omdat ze een afwijkende mening hebben?
Vind jij oprecht dat we een land mogen besproeien met kankerverwekkende stoffen omdat we anders onze doelen niet snel genoeg halen?
Vind jij oprecht dat we oogsten mogen vernielen, zodat boeren hun gezin niet meer te eten kunnen geven?

En dat noem jij discussiëren?
- Privacy Matters
  Moderator maandag 19 oktober 2009 @ 12:46:50 #269
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73839703
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:53 schreef SingleCoil het volgende:
Natuurlijk valt de locale bevolkiing massaal voor de kadootjes uit het westen. Maa hoe sustainable is dat allemaal? Of creeeren we liever opnieuw afhankelijkheid?
dat was het punt toch niet, jij beweert dat we ze met geweld op die kadootjes smijten en dat is een beetje de tegenovergestelde wereld

wij dwingen ze tot niets en al helemaal niet met geweld

quote:
En waarom eigenlijk geen agent orange over de poppyfields? Is het niet raar dat we de opiumteelt in stand houden, omdat we het verlies aan inkomsten niet kunnen betalen? Is dat neit een heul erg dubbele moraal?
agent orange is niet zo heel goed voor de gezondheid heb ik me laten vertellen, verder is dat hele beleid zeer zeker raar

wat mij betreft kopen we het op for the time being, maak je er medicijnen van of gooi je het daarna in de oven, deden we op de Balkan ook regelmatig met de harvest operaties maar dan met wapens ... komen ze het nog brengen ook, al zul je het in dit geval moeten halen want er zijn nogal wat kapers op de kust

kost je een fractie van de kosten die je gaat lopen als je het eerst gaat vernietigen en vervolgens een alternatief gaat sponsoren en met beide opties loop je de kans dat je er nog voor moet gaan vechten ook
pi_73842307
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 12:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat was het punt toch niet, jij beweert dat we ze met geweld op die kadootjes smijten en dat is een beetje de tegenovergestelde wereld

wij dwingen ze tot niets en al helemaal niet met geweld
Nu zijn er mensen in Afghanistan die menen dat je die kadootjes niet aan moet nemen, en die verzetten zich gewapenderhand daartegen. Daar wordt toch wél geweldadig tegen opgetreden?
quote:

[..]

agent orange is niet zo heel goed voor de gezondheid heb ik me laten vertellen, verder is dat hele beleid zeer zeker raar
Agent Orange was meer in overdrachteijk zin bedoeld, ik neem wel aan dat we 50 jaar later wel betere middelen hebben gemaakt. Maar ik vindt het hele verhaal zo dubbel. vergeet niet dat de talibaan sterk tegen het gebruik, verkoop en kweek van opium zijn, onder het talibaan-bewind was de opiumproductie dan ook veel lager dan nu. Het argument dat de meeste heroine ter wereld uit Afghanistan komt was destijds met name in de VS een sterk argument vóór de inva, dan is het toch wel raar dat je vervolgens die opiumteelt niet allen groter laat worden maar zelfs beschermt.

Ik snap het probleem wel, Afghanistan is een straatarm land, met als één van de weinige lucratieve exportproducten juist die opiaten. En we willen de locale bevolking te vriend houden, nietwaar? Maar daar ligt nu juist de basis van het hele probleem. Zolang landen als afghanistan zich onvoldoende ontwikkeld hebben om op onze manier mee te spelen moet je ook niet verwachten dat ze dat doen. En er zal nog heel wat nodig zijn voordat Afghanistan de schooltjes en medicijnen, bruggen en wegen en regeringen politieopleidingen dieze nu van ons voor niks krijgen zélf kunnen maken/organiseren/kopen. En wat daarvoor nodig is is iets anders dan wat we nu doen, want die verandering moet van binnenuit komen. Als je ze dat in alle rust laat doen hebben ze daar misschien 30 jaar voor nodig, en misschien komen ze wel met een ander model dan je had verwacht. Maar op deze manier is het gewoon totaal zinloos. Weggegooid geld, en, nog erger, weggegooide levens, zowel van ons als van hun.
Mu!
  maandag 19 oktober 2009 @ 14:11:19 #271
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73843122
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:52 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Agent Orange was meer in overdrachteijk zin bedoeld, ik neem wel aan dat we 50 jaar later wel betere middelen hebben gemaakt. Maar ik vindt het hele verhaal zo dubbel. vergeet niet dat de talibaan sterk tegen het gebruik, verkoop en kweek van opium zijn, onder het talibaan-bewind was de opiumproductie dan ook veel lager dan nu. Het argument dat de meeste heroine ter wereld uit Afghanistan komt was destijds met name in de VS een sterk argument vóór de inva, dan is het toch wel raar dat je vervolgens die opiumteelt niet allen groter laat worden maar zelfs beschermt.
Groot misverstand, zoals ik al een paar weken roep:
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:58 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Op 25 mei 2001, dus nog VOOR de aanvallen van 11 september 2001 bracht Associated Press het volgende stuk uit:

[quote]A U.N. panel accused Afghanistan's Taliban rulers Friday of selling opium and heroin to finance its war against northern rebels and to train terrorists. It called for the United Nations to monitor the drug trade as part of an existing arms embargo.
In a report to the Security Council, the five-member panel questioned the sincerity of the Taliban's supreme leader, Mullah Mohammed Omar, when he banned the cultivation last July of poppy, the raw material used to make heroin and opium.

The report said the Taliban was stockpiling the drugs, suggesting it only halted production in order to keep opium and heroin prices from plummeting.

According to the U.N. Office for Drug Control and Crime Prevention, Afghanistan's opium production was about 2,500 tons in 1998, 4,600 tons in 1999, and 3,100 tons in 2000.

"If Taliban officials were sincere in stopping the production of opium and heroin, then one would expect them to order the destruction of all stocks existing in areas under their control," the report said.

The panel, established to make recommendations on how best to monitor a U.N. arms embargo and the closure of terrorist training camps, said it was essential to look into the illicit drug trade because drug money was being used to buy weapons and "finance the training of terrorists and support the operations of extremists in neighboring countries and beyond."

Laili Helms of New Jersey, an adviser to the Taliban in the United States, said most drugs go from the area controlled by the anti-Taliban opposition in the north to Tajikistan and Russia and most arms come in through the same route. There is no arms embargo on the opposition forces.

"I think their recommendations reflect the hypocrisy with which the United Nations has dealt with Afghanistan," she said.

The Security Council froze Taliban assets and imposed an international flight ban on Ariana airlines in November 1999 to pressure the hardline militia to turn over suspected terrorist Osama bin Laden. Bin Laden is charged in the twin U.S. embassy bombings in Africa in August 1998. The council then imposed an arms embargo on the Taliban, which controls about 95 percent of Afghanistan, in January.

The panel called for the establishment of international teams in countries neighboring Afghanistan to beef-up monitoring of the sanctions and a new U.N. office to oversee sanctions enforcement, possibly headquartered in Vienna.

The report said fuel for aircraft and armored vehicles should be included in the arms embargo.

In enforcing the arms embargo, the panel called for monitoring the movement of acetic anhydride, a key ingredient to turn opium into heroin.

The panel noted that Afghanistan supplied as much as 79 percent of the world's opium in 1999.

Between October 2000 and March 2001, the panel said 12,980 pounds of heroin were seized in Europe, the majority from Afghanistan. It said that indicates the Taliban still has large quantities of the drugs in stock.

The Security Council is expected to consider the report's recommendations in early June, U.N. spokesman Fred Eckhard said.

Complete Title: U.N. Panel Accuses Taliban of Selling Drugs To Finance War and Train Terrorists

Source: Associated Press
Author: Edith M. Lederer, The Associated Press
Published: May 25, 2001
Copyright: 2001 Associated Press
Dus terug naar 200 ton? Ja, maar zoals je hierboven kunt lezen verklaarde de UN dat daar een plan achter zat, en dat plan had NIETS te maken met het haram zijn van opium, en alles met geld. De Taliban was wel tegen hasj, want dat werd ook gebruikt door moslims, maar
quote:
The Taliban have provided an Islamic sanction for farmers ... to grow even more opium, even though the Koran forbids Muslims from producing or imbibing intoxicants. Abdul Rashid, the head of the Taliban's anti-drugs control force in Kandahar, spelled out the nature of his unique job. He is authorized to impose a strict ban on the growing of hashish, "because it is consumed by Afghans and Muslims." But, Rashid told me without a hint of sarcasm, "Opium is permissible because it is consumed by kafirs in the West and not by Muslims or Afghans."
Opium mag gewoon gekweekt worden omdat de Kafirs in het westen het wel gebruiken, en moslims niet. Aldus de Taliban.
quote:
Ik snap het probleem wel, Afghanistan is een straatarm land, met als één van de weinige lucratieve exportproducten juist die opiaten. En we willen de locale bevolking te vriend houden, nietwaar? Maar daar ligt nu juist de basis van het hele probleem. Zolang landen als afghanistan zich onvoldoende ontwikkeld hebben om op onze manier mee te spelen moet je ook niet verwachten dat ze dat doen. En er zal nog heel wat nodig zijn voordat Afghanistan de schooltjes en medicijnen, bruggen en wegen en regeringen politieopleidingen dieze nu van ons voor niks krijgen zélf kunnen maken/organiseren/kopen. En wat daarvoor nodig is is iets anders dan wat we nu doen, want die verandering moet van binnenuit komen. Als je ze dat in alle rust laat doen hebben ze daar misschien 30 jaar voor nodig, en misschien komen ze wel met een ander model dan je had verwacht. Maar op deze manier is het gewoon totaal zinloos. Weggegooid geld, en, nog erger, weggegooide levens, zowel van ons als van hun.
Ik zie progressie. Je gebruikt argumenten die ik zelf ook gebruik! Inderdaad, we zitten nog jaren in Afghanistan voor men daar voldoende ontwikkeld is en in staat om zichzelf te bedruipen! Over de methode hoe we daar moeten komen verschillen we nog van mening, maar ik voorzie het begin van een prachtige vriendschap!
- Privacy Matters
  Moderator maandag 19 oktober 2009 @ 15:28:45 #272
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73845945
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:52 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Nu zijn er mensen in Afghanistan die menen dat je die kadootjes niet aan moet nemen, en die verzetten zich gewapenderhand daartegen. Daar wordt toch wél geweldadig tegen opgetreden?
ISAF verdedigt zichzelf idd als ze word aangevallen ja
quote:
[..]

De Taliban waren en zijn tegen gebruik, verkoop en kweek van Opium waar ze niets aan verdienen

heroineproductie als argument voor de inval heb ik verder nog nooit van gehoort, van het beschermen van de opiumteelt door ISAF ook niet
quote:
je moet sowieso aan een jaar of 30 denken

niet met deze sterkte en hopelijk niet met vijandigheden op deze schaal maar we zijn nu bijna10 jaar bezig en over 10 jaar is het nog geen echt geen leuk land. Het gaat gewoon langzaam, we hadden beter een beter ontwikkeld land kunnen kiezen voor een expirimentje nationbuilding maar het is niet anders

en het word dan iets naar hun eigen model ja
pi_73849984
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 14:23 schreef sp3c het volgende:
nou laten we even bij dat met geweld opleggen van normen en waarden blijven

jij vind dus dat wij de Afghanen onze normen en waarden opleggen?
waar blijkt dit uit

dwingen wij ze met het pistool op de slaap de stemhokjes in?
halen wij die kinderen s´ochtends met pantservoertuigen en snelvuurkanonnen en schieten wij de huizen van diegenen die te laat zijn in puin?
dwingen we die mensen muziek te luisteren, met vliegers te spelen of van electriciteit en waterputten gebruik te maken?
trekken we hele dorpen met geweld leeg om de ANA te vullen of onze kampen te bouwen?
binden we burgers vast en behandelen we ze tegen hun wil in met onze duivelse heidense kruisvaarder medicijnen
nee, nee, nee, nee

dit doen ze zelf ...
je geeft hier een heel sterk argument VOOR verlenging

we vallen dat land binnen en benoemen een president en leggen hen onze wetten op, dat wilden de rechtsextremisten Bush en Balkenende, de opbrengsten uit olie e.d. zijn voor de winnaar he

Dus hup terug naar huis, ga maar waterputten graven in afrika

[ Bericht 15% gewijzigd door henkway op 19-10-2009 20:22:22 ]
  maandag 19 oktober 2009 @ 20:15:51 #274
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73856652
Ik geef het op... tegen zo veel stupiditeit is geen onderwijssysteem opgewassen. Het zou me verbazen als henkway in staat is om een stemoproep te lezen, laat staan er gehoor aan te geven. Dat is dan weer een schrale troost.
- Privacy Matters
pi_73857026
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 20:15 schreef RonaldV het volgende:
Ik geef het op... tegen zo veel stupiditeit is geen onderwijssysteem opgewassen. Het zou me verbazen als henkway in staat is om een stemoproep te lezen, laat staan er gehoor aan te geven. Dat is dan weer een schrale troost.
Er is geen enkel excuus om een land binnen te vallen.

Verdedigen dat mag, maar een land binnentrekken anders dan om wraak te nemen op een bepaalde persoon of groep , is niet alleen erg dom , maar zul je ook nooit winnen.
  maandag 19 oktober 2009 @ 20:35:16 #276
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73857511
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 20:24 schreef henkway het volgende:

[..]

Er is geen enkel excuus om een land binnen te vallen.

Verdedigen dat mag, maar een land binnentrekken anders dan om wraak te nemen op een bepaalde persoon of groep , is niet alleen erg dom , maar zul je ook nooit winnen.
En weer een uitspraak van je die helemaal nergens over gaat.echt

Heb jij überhaupt ooit wel een geschiedenisboek opengetrokken? Mijn god.... Moet ik nu echt zere neus alle voorbeelden waarbij er WEL overwinning is geboekt bij een dergelijke inval die voldoet aan jou omschrijving.

Jij bent zo enorm simpel te verslaan in een discussie, puur omdat je je eigen vallen graaft, en dat continue
  Moderator maandag 19 oktober 2009 @ 22:33:45 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73862755
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:14 schreef henkway het volgende:

[..]

we vallen dat land binnen en benoemen een president en leggen hen onze wetten op, dat wilden de rechtsextremisten Bush en Balkenende, de opbrengsten uit olie e.d. zijn voor de winnaar he
ja Afghanistan heeft kilo´s olie idd

en nee we leggen niemand onze wetten op

quote:
Dus hup terug naar huis, ga maar waterputten graven in afrika
Somalie bv?
pi_73862824
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja Afghanistan heeft kilo´s olie idd

en nee we leggen niemand onze wetten op

[..]

Somalie bv?
Nee >Afghanistan wilde Bush ook helemaal niet heen eigenlijk

maar het blijft fout

O en <als Somalie te gevaarlijk is voor soldaten Afrika is twee keer zo groot als de EU
  Moderator maandag 19 oktober 2009 @ 22:43:22 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73863147
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:35 schreef henkway het volgende:

[..]

Nee >Afghanistan wilde Bush ook helemaal niet heen eigenlijk

maar het blijft fout
maar je weet niet waarom?

niet om de olie en ook niet om mensen te bekeren iig
quote:
O en <als Somalie te gevaarlijk is voor soldaten Afrika is twee keer zo groot als de EU
noem maar een land

Congo?
pi_73863379
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

maar je weet niet waarom?

niet om de olie en ook niet om mensen te bekeren iig

[..]

noem maar een land

Congo?
ja marrocco, mauretanieof senegal ergens waar geen oorlog is, maar wel veel nood

Moderator maandag 19 oktober 2009 @ 23:07:46 #281
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_73864136
  maandag 19 oktober 2009 @ 23:33:02 #282
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_73865239
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:48 schreef henkway het volgende:

[..]

ja marrocco, mauretanieof senegal ergens waar geen oorlog is, maar wel veel nood

[ afbeelding ]
Ga 's ergens anders grappig doen, daar hebben we geen leger voor, maar ontwikkelingsorganisaties. Maar ik ben wel voor ingrijpen in een aantal landen in Afrika. Ik denk niet dat dat vreedzaam zou gaan, maar da's een ander verhaal.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:10:56 #283
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73874992
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:48 schreef henkway het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

En waarom mag er geen oorlog zijn in het land waar we gaan werken? Wat maakt jou dat nou uit ?
pi_73876674
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 23:33 schreef Vortix het volgende:

[..]

Ga 's ergens anders grappig doen, daar hebben we geen leger voor, maar ontwikkelingsorganisaties. Maar ik ben wel voor ingrijpen in een aantal landen in Afrika. Ik denk niet dat dat vreedzaam zou gaan, maar da's een ander verhaal.
Afghanistan wordt bijna geheel betaald uit de pot van ontwikkelingswerk
pi_73876719
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 13:11 schreef henkway het volgende:

[..]

Omdat jullie graag stoer willen rondcrossen en daar schiet niemand iets mee op
Peace through power!!
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:48:21 #287
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_73877819
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 13:11 schreef henkway het volgende:

[..]

Afghanistan wordt bijna geheel betaald uit de pot van ontwikkelingswerk
Ten eerste is bijna geheel zwaar overdreven, ten tweede is opbouw en ontwikkeling een belangrijk onderdeel van de missie en ten slotte is Afghanistan groter dan alleen Uruzgan
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:43:32 #288
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73887720
Ik las het wel Henkway

Je zei omdat wij graag stoern zouden willen rondkrossen, wil je ons niet in een oorlogsgebied hebben?

Wake up call.. de politiek beslist wat we doen, niet de militairen.
Hetzelfde voor het vertrek..

en we zijn een leger, bedoeld voor gebieden in conflicten als oorlog ja, dus wij willen vanalles, de politiek beslist. Het slaat voor de 3e keer in deze pagina al weer nergens op wat je zegt...
pi_73888231
Lekker negeren die vent, die loopt alleen maar voor de lol te trollen.
pi_73904565
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 18:56 schreef Bouke-p het volgende:
Lekker negeren die vent, die loopt alleen maar voor de lol te trollen.
...de rest hier trolt vooral beroepsmatig
Ik ben bezig het McChrystal-report te lezen, het is nogal een pak papier. Ik heb sterk het gevoel dat het zodanig geschreven is dat het de havikken niet al te hard tegen de haren (veren?) instrijkt maar tegelijkertijd een hele duidelijke boodschap afgeeft: als we de huidige strategieblijven volgen gaan we niet winnen, onze doelstellingen niet realiseren en wrs. zelfs een averechts effect bereiken. Ik vond het een voor amerikaanse begrippen erg openhartig verhaal, als je bereid bent tussen de regels door te lezen staat er redelijk veel hoopgevend nieuws in.
Het doet wel gelijk de vraag stellen: in hoeverre moet al die humanitaire hulp door militairen geboden worden?Is het niet veel logischer om de leiding aldaar in handen van een burgerorganisatie te leggen, die eventueel op het leger terug zou kunnen vallen in geval van veiligheidsproblemen? Als ik het goed begrijp speelt het leger op dit moment een rol die ons steeds verder van een duurzame oplossing vandaan helpt.

(ik blijf overigens bij de stelling dat we onze motieven om daar uberhaupt te zijn nog eens stevig tegen het daglicht moeten houden, voor mij deugen ze niet)
Mu!
  woensdag 21 oktober 2009 @ 09:09:04 #291
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73904644
Het aardige is dat McChrystal een militair is, en de militairen (ook Eurpese generaals hebben zich er al meermalen over uitgelaten) al tijden waarschuwen dat het verkeerd gaat. Het zijn echter de burgers die de beslissingen nemen, de militairen hebben die slechts uit te voeren.

Maar goed: blijf vooral van mening dat het de militairen zijn die de fouten maken.
- Privacy Matters
pi_73905331
Ook australie ziet dat dit geen zin heeft
quote:
wo 21 okt 2009, 07:55 Australiërs zo snel mogelijk weg uit Uruzgan
SYDNEY - Australië wil zijn troepen zo snel mogelijk terughalen uit Afghanistan. Dit heeft de Australische minister van Defensie, John Faulkner, woensdag gezegd op de Australische radio. Canberra heeft zo'n 1500 militairen gestationeerd in het Aziatische land. Australiërs zitten naast Nederlanders in de zuidelijke provincie Uruzgan.

Faulkner is zich ervan bewust dat de Australische terugtrekking 'invloed' zal hebben op het beleid van de Amerikaanse commandant generaal Stanley McChrystal. Die waarschuwde vorige maand dat de internationale troepenmacht de oorlog in Afghanistan binnen één jaar kan verliezen als er geen extra middelen komen voor de strijd tegen de Taliban.
Maar ja het is geen oorlog maar opbouwwerk nietwaar??
pi_73905405
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 18:43 schreef Pumatje het volgende:
Ik las het wel Henkway

Je zei omdat wij graag stoern zouden willen rondkrossen, wil je ons niet in een oorlogsgebied hebben?

Wake up call.. de politiek beslist wat we doen, niet de militairen.
Hetzelfde voor het vertrek..

en we zijn een leger, bedoeld voor gebieden in conflicten als oorlog ja, dus wij willen vanalles, de politiek beslist. Het slaat voor de 3e keer in deze pagina al weer nergens op wat je zegt...
In een oorlogsgebied is opbouw onmogelijk en een oorlog verliezen is dom
  woensdag 21 oktober 2009 @ 11:23:12 #294
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_73908014
Henkway onderken vooral je gemaakte fouten in dit topic niet, je verknalt het zo enorm vaak.
pi_73909373
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 09:09 schreef RonaldV het volgende:
Het aardige is dat McChrystal een militair is, en de militairen (ook Eurpese generaals hebben zich er al meermalen over uitgelaten) al tijden waarschuwen dat het verkeerd gaat. Het zijn echter de burgers die de beslissingen nemen, de militairen hebben die slechts uit te voeren.
...maar een leger dat welbewust en doordacht op een missie gaat die ze willens en wetens niet succesvol af kunnen sluiten, wat moeten we daarvan denken?
quote:
Maar goed: blijf vooral van mening dat het de militairen zijn die de fouten maken.
Tja, daarvoor zitten we ook op DEF, anders zouden we wel op POL posten

Je doet het nu net voorkomen alsof ons leger een soort van hersenloos mechanisme is, dat zonder na te denken uitvoert wat de politiek besluit, en derhalve geen fouten kan maken.Lijkt me een wat eenzijdig en te simpel beeld.
Mu!
  woensdag 21 oktober 2009 @ 12:15:29 #296
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73909620
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 12:07 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

...maar een leger dat welbewust en doordacht op een missie gaat die ze willens en wetens niet succesvol af kunnen sluiten, wat moeten we daarvan denken?
Daarvan moeten we denken "gelukkig hebben wij een aan de Koningin gehoorzaam leger, dat niet zelfstandig op avontuur gaat."
quote:
[..]

Tja, daarvoor zitten we ook op DEF, anders zouden we wel op POL posten

Je doet het nu net voorkomen alsof ons leger een soort van hersenloos mechanisme is, dat zonder na te denken uitvoert wat de politiek besluit, en derhalve geen fouten kan maken.Lijkt me een wat eenzijdig en te simpel beeld.
Dat is dan hoe jij het leest. Ons leger (noch dat van onze bondgenoten) is een hersenloos en willoos mechanisme. Ze denken na, en dat blijkt uit artikelen zoals die jij vanochtend hebt gelezen (en waarvan wel meer voorbeelden bestaan). Ook voor de Afghanistan-missie werden vanuit de defensie-organisatie kanttekeningen geplaatst. Maar als puntje bij paaltje komt dan gehoorzamen ze aan de Koningin, zoals ze dat beloofd danwel gezworen hebben.
- Privacy Matters
pi_73910059
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 11:23 schreef Pumatje het volgende:
Henkway onderken vooral je gemaakte fouten in dit topic niet, je verknalt het zo enorm vaak.
Ik wil alleen duidelijk maken dat de hele wereld enorm baalt van die zinloze oorlogen door militairen die in een jeep willen scheuren, terwijl er zoveel zinvolle dingen te doen zijn

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 21-10-2009 13:13:48 ]
pi_73912575
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 12:15 schreef RonaldV het volgende:
Maar als puntje bij paaltje komt dan gehoorzamen ze aan de Koningin, zoals ze dat beloofd danwel gezworen hebben.
Hoogste tijd om die Oranjes ook eens een paar weken met de TF55 mee te sturen, zijn we van dat gezeur ook snel af
Ik zweer je dat Alex zó een bermpje IED's gevonden heeft!

(ik neem aan dat je weet hoe de amerikanen IED's opsporen)
Mu!
  woensdag 21 oktober 2009 @ 14:08:16 #299
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73913243
Ik had het over de Koningin in wettelijke zin, vandaar de referentie naar zweren en beloven.
Dat zou een MIVDer toch moeten weten.
- Privacy Matters
pi_73917423
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 14:08 schreef RonaldV het volgende:
Ik had het over de Koningin in wettelijke zin, vandaar de referentie naar zweren en beloven.
Dat zou een MIVDer toch moeten weten.
Hoezo? Ik ben al blij dat ik weet wat TF55 is
Mu!
  woensdag 21 oktober 2009 @ 16:06:45 #301
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73917534
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 16:03 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Hoezo? Ik ben al blij dat ik weet wat TF55 is
I rest my case.
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')